دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

فرصت ۳۲ ماهه بانک مرکزی به فروشنده‌ها

، بانک مرکزی درحالی طی ماه های اخیر سیاست دریافت کارمزد از خدمات بانکی به ویژه دستگاه های کارتخوان فروشگاهی و مانده گیری از حساب‌ها را اجرایی کرده است که این ضوابط طبق بخشنامه همین بانک باید از سال 90 به اجرا در می آمد.

این روزها یکی از پر سر و صداترین خبرهای بانکی "دریافت کارمزد از پذیرنده ها از ابتدای آبان" است که واکنش های مختلفی را البته از سوی اصناف و فروشنده ها به همراه داشته است چراکه براساس این طرح که هم اکنون در شورای پول و اعتبار مطرح شده باید فروشگاه ها به ازای هر تراکنش روی کارتخوان خود مبلغی حدود 100 تا 150 تومان بعنوان کارمزد پرداخت کنند.

اما درحالی که سالانه بانک مرکزی و بانک‌ها هزار میلیارد تومان صرف هزینه این تراکنش ها می کنند و طبق اعلام مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی این هزینه از حساب بیت المال تامین می شود اصناف و فروشگاه ها تاکید دارند که این طرح را اجرا نمی کنند و اگر هم اجرا کنند کامزد را از حساب مردم پرداخت خواهند کرد.

ولی این واکنش های منفی درحالی از سوی اصناف مطرح می شود که بانک مرکزی با جدیت به اجرا و اعمال دریافت کارمزد از پذیرنده ها مقید است و تاکید می کند اجازه تخلف به فروشگاه ها را نخواهد داد.

اما هدف نگارنده در این گزارش پرداختن به واکنش های مثبت و منفی دریافت کارمزد از پذیرنده ها نیست بلکه در این ایام که توجه تمام رسانه ها و مردم به سیاست جدید بانک مرکزی درباره کارمزد جلب شده جا دارد یکی از بخشنامه های مهم بانک مرکزی که تاریخ آن به سال 90 بر می گردد یک بار دیگر مورد توجه قرار گیرد.

16 بهمن سال 90 بخشنامه ای از بانک مرکزی با امضای دبیر کل این بانک به دست بانکداران رسید که محتوای آن ضوابط جدید درباره خدمات الکترونیکی بود. این بخشنامه با هدف ساماندهی پایانه های فروش الکترونیکی در نظام بانکی کشور، نظارت دقیق و همه جانبه بر عملیات بانکی از طریق پایانه های فروش ابلاغ شده بود.

این بخشنامه دارای سه بند الف، ب و پ است که به تشریح کلیات، نکات اجرایی و ساختار کارمزدها پرداخته است و از همین رو در این گزارش بند "پ" که مربوط به ساختار کارمزدهاست برای اطلاع مخاطبان به صورت کامل منعکس خواهد شد.

بنابراین در ادامه بخشنامه ای را مرور خواهیم کرد که نشان می دهد بانک مرکزی سه سال قبل ساختار کارمزدها را تصویب و به شبکه بانکی ابلاغ کرده است اما بخاطر ارتقای بانکداری الکترونیک و ترویج این بانکداری در سطح جامعه تا کنون ضوابط مصوب اجرایی نشده است.

در بند "پ" ساختارکارمزدها آمده است که از تاریخ 15 اسفند 90 تمامی کارمزدهای پذیرندگی «شتابی» مربوط به پذیرش تراکنش های پایانه های فروش، درگاه های پذیرش کارت اینترنتی و تلفن همراه مربوط به بانک‌ها، صرفاً به حساب «شاپرک» منظور شود.

همچنین در بخش دیگری از این بند تاکید شده که از تاریخ 15 اسفند 90 کارمزدهای پذیرش کارت در تراکنش های خرید که از پذیرندگان کارت دریافت می شود مطابق با دستورالعمل زیر محاسبه شده و دستورالعمل های پیشین مرتبط با این موضوع نسخ می گردند؛

الف- دریافت کارمزد از پذیرندگان کارت بابت هر تراکنش موفق خرید الزامی است.

ب-حداقل کارمزد کارت‌های برداشت، خرید، هدیه و به طور کلی تمامی کارت هایی که معادل وجه قابل استفاده آنها در بانک سپرده گذاری شده است، به صورت زیر محاسبه می شود:

  • حداقل کارمزد «پذیرنده» معادل یک درصد مبلغ تراکنش حداکثر تا سقف دو هزار ریال تعیین می شود. این کارمزد به ارائه دهنده خدمات تعلق دارد.
  • کامزد بین بانکی برای هر تراکنش موفق خرید همانند گذشته معادل 706 ریال تعیین می شود که از بانک صادر کننده کارت دریافت و به صورت زیر تسهیم می شود:
  1. دویست و پنجاه ریال سهم مرکز شتاب
  2. دویست و پنجاه ریال سهم شاپرک
  3. دویست و شش ریال سهم ارائه دهنده خدمات پرداخت

پ- حداقل کارمزد کارت‌های اعتباری که در چارچوب دستورالعمل های بانک مرکزی صادر شده باشند، معادل یک درصد مبلغ تراکنش به علاوه دو هزار ریال مبلغ ثابت است. این مبلغ بدین شرح تسهیم می شود:

  1. یک درصد مبلغ تراکنش برای بانک صادر کننده کارت اعتباری
  2. دویست و پنجاه ریال سهم مرکز شتاب
  3. دویست و پنجاه ریال سهم شاپرک
  4. یکهزار و پانصد ریال سهم ارائه دهنده خدمات پرداختی که از پایانه آن استفاده شده است.

ت- مابه تفاوت کارمزد دریافتی از پذیرنده و حداقل کارمزدهای فوق به ارائه دهنده خدمات پرداخت تعلق می گیرد.

ث- کارمزدهای فوق توسط مرکز شتاب و شاپرک محاسبه می شوند.

شهدای مشدی !

 حسین غفاری در آخرین پست وبلاگ شخصی اش عکس های از شهدای شهیر ارومیه گذاشته است و باز نشر آن را بر خود واجب دانستیم ؛ وی در ابتدای مطلب آورده ؛ به بهانه بازگشتم از مشهد یکباره به ذهنم رسید عکس شهدایی که در مشهد عکس یادگاری داشتند را بگذارم.

به عبارتی شهدای مشدی!

لابلای عکسها را که گشتم چندین نفر شد.

البته برخی از عکسها در قم یا شوش دانیال بود.

امیدوارم به حق آقا علی بن موسی الرضا ما از شهدا جدا نیافتیم.

 

شهید سعید خیرآبادی

 

شهید مهدی باکری 

 

شهید صادق احمدوند

 

از راست برادر جانباز محرم مصطفوی و شهید ولی عاشری

 

از راست شهید موسی محمدی، محرم مصطفوی، شهید کریم حسن پور

 

 

ایستاده از راست ؟، شهید کریم حسن پور، محمدعلی حبیب نژاد، 

نشسته از راست شهید جابر سیفی و شهید علی حمدالهی

 

ایستاده از راست شهید امیر پورعین اله  ، بهرام مرادی، شهید اسماعیل غفاری آذر، شهید میرحسین ذاکر، ؟

نشسته از راست مجید، یوسف افشانی، سیامک عصری

 

از راست روحانی شهید تمکین وش

 

از راست محرم مصطفوی، شهید رسول فرخی

 

از راست شهید علی حمدالهی، شهید غلامحسین پادار، حمید پاشاپور

 

از راست شهید احد بختیاری، حاج پرویز ذاکری، جعفر باقری

 

ایستاده از راست شهید ابراهیم ارسلانی، محمدرضا منتظر خراسان، شهید جلیل موذن، شهید داود عبداله پور

نشسته از راست ؟ ، محسن رنجی ، حامد دلجویی

گزارش تصویری بوی مهر از اولین روز آغاز بهار تعلیم و تربیت در ارومیه

سال تحصیلی 94-93 از راه رسید و دانش‌آموزان کلاس اولی ارومیه ای همزمان با نخستین روز بازگشایی مدارس با شرکت در جشن شکوفه ها اولین روز به یادماندنی مدرسه ها و جدایی از خانه و مادر را تجربه کردند.

نوآموزانی که به همراه پدر یا مادر و یا یکی از اعضای خانواده خود برای شروع یک دوره تازه در زندگی راهی کلاس درس و مدرسه شدند.

 

گفتنی است؛ امسال مدارس استان پذیرای بیش از 69 هزار دانش آموز و نوآموز کلاس اولی و پیش دبستانی است.

هر آنچه که در سفر سفیر ژاپن به آذربایجان غربی اتفاق افتاد


سفیر ژاپن روز شنبه  وارد آذربایجان غربی شد. این سفر در راستای همکاری های زیست کحیطی کشورمان با کشور ژاپن صورت گرفته است.

نجات دریاچه ارومیه نیازمند زمان است

کوجی هاندا روز یکشنبه در دیدار با قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی و مدیران کل سه دستگاه محیط زیست، آب منطقه ای و جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در ارومیه افزود: هم اکنون طرح کشاورزی پایدار با همکاری دولت ژاپن، سازمان ملل و دولت ایران در حال اجراست و خوشحال هستیم که این طرح با موفقیت در آذربایجان غربی نیز اجرا می شود.

وی اظهار کرد: سابقه این طرح مربوط به مذاکرات آقای آبه با آقای روحانی است که مربوط به یک سال گذشته است.

هاندا ادامه داد: تلاشهای u.n.d.p در راستای احیای دریاچه ارومیه نیز جای تشکر دارد و این بخش نیز حمایتهای وی‍ژه ای نسبت به احیای دریاچه ارومیه داشته است.

وی ادامه داد: ایران و ژاپن به غیر از همکاری های چند جانبه با یکدیگر در زمینه احیای دریاچه ارومیه، یک همکاری دو جانبه نیز از طرف موسسه جایکای ژاپن با آذربایجان غربی در خصوص احیای دریاچه ارومیه دارد.

سفیر ژاپن افزود: جایکا سمینارهای متعددی در این زمینه برگزار کرده و متخصصان حوزه آب خود را به این منطقه اعزام کرده است.

وی ادامه داد: انتظار می رود تا جایکا با مذاکراتی که با ستاد احیای دریاچه ارومیه دارد به یک اولویت بندی در باره 24 اولویت در احیای دریاچه ارومیه برسد تا همکاریها و کمکهای جایکا در این زمینه بیشتر تبیین و تعریف شوند.

وی در زمینه مناطق گردشگری آذربایجان غربی هم گفت: این استان دارای ظرفیتهای عظیم گردشگری است و این ظرفیتها می توانند به عنوان یک سرمایه بزرگ اقتصادی مورد بهره برداری قرار گیرند.

ژاپن آماده مشارکت با ایران در مسایل زیست محیطی است

کوجی هوندا در حاشیه بازدید از اجرای طرح کشاورزی پایدار در حوضه دریاچه ارومیه

در روستای قره داغ از توابع مهاباد افزود: اجرای این طرح در روستاهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه بسیار خوب و امیدوار کننده است.

وی اضافه کرد: استقرار کشاورزی پایدار در حوضه دریاچه ارومیه با همکاری ژاپن، برنامه عمران سازمان ملل (undp) و جمهوری اسلامی ایران می تواند نقش مهمی در ارتقای سطح آگاهی بهره برداران و احیای این دریاچه داشته باشد.

هوندا گفت: خوشبختانه شبکه های ایجاد شده در مناطق روستایی زیر پوشش این طرح توسط روستاییان بسیار مناسب بوده و مشارکت مردم در آن مایه دلگرمی است.

وی با اظهار امیدواری برای احیای مجدد دریاچه ارومیه اضافه کرد: احیای این پهنه آبی امری زمان دار بوده و یک شبه اتفاق نمی افتد.

در این بازدید سفیر ژاپن به همراه بالاسوبرامانیام مورالی معاون نماینده مقیم برنامه عمران سازمان ملل متحد و مایکل موزر مشاور بین المللی طرح تالاب های ایران از برگزاری کارگاه های آموزشی طرح کشاورزی پایدار در حوضه دریاچه ارومیه در این روستا بازدید کرده و از نزدیک در جریان اجرای آن قرار گرفتند.

طرح کشاورزی پایدار با راهبرد IPCM روشی است که هم اکنون در 41 روستای استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی در حال اجراست.

این کشاورزی نوعی از کشت و زراعت است که مشارکت مردمی را در کاهش میزان مصرف آب و افزایش راندمان تولید در واحد سطح در حوضه آبریز دریاچه ارومیه مد نظر قرار می دهد.

این طرح با مشارکت 15 هزار نفر کشاورز و 300 نفر کارشناس غیردولتی در دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و با همکاری ایران و ژاپن و نیز UNDP (برنامه عمران سازمان ملل متحد) انجام می شود.

در پایان این بازدید سفیر ژاپن از مهمان نوازی اهالی این روستا قدردانی کرد.

سفیر ژاپن از تالاب بین المللی ˈکانی برازانˈ مهاباد دیدن کرد

کوجی هوندا پس از حضور در روستای قره داغ از توابع شهرستان مهاباد و بازدید از روند اجرای طرح کشاورزی پایدار در حوضه دریاچه ارومیه که در قالب طرح مشترکی بین ژاپن، برنامه عمران سازمان ملل (undp) و ایران اجرا می شود به تالاب کانی برازان در حاشیه این روستا رفت.

وی در این بازدید از نزدیک با شرایط زیست محیطی این تالاب، روستاهای اطراف آن، پرندگان و مشخصات این تالاب آشنا شد.

هوندا با اظهار علاقه نسبت به محیط این تالاب اظهار امیدواری کرد تا در قالب تورهای گردشگری بین دو کشور گردشگران نیز بتوانند از مزایای این تالاب زیبا بهره مند شوند.

در این بازدید حمید رعناقد معاون طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی و کامران حسینی رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد اطلاعاتی در زمینه این تالاب و گونه های مختلف آن ارایه کردند.

در این بازدید بالاسوبرامانیام مورالی معاون نماینده مقیم برنامه عمران سازمان ملل متحد و مایکل موزر مشاور ارشد بین المللی طرح حفاظت از تالابهای ایران و محسن سلیمانی مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران نیز حضور داشتند.

بازدید سفیر ژاپن از اجرای طرح کشاورزی پایدار در حوضه دریاچه ارومیه در میاندوآب

ˈکوجی هونداˈ سفیر ژاپن در جمهوری اسلامی ایران عصر روز یکشنبه از اجرای طرح کشاورزی پایدار در حوضه دریاچه ارومیه در میاندوآب بازدید کرد.

در این بازدید، بالاسوبرامانیام مورالی معاون نماینده مقیم برنامه عمران سازمان ملل متحد، مایکل موزر مشاور بین المللی طرح تالاب های ایران و محسن سلیمانی مدیر طرح حفاظت از تالاب های ایران نیز حضور داشتند که از کارگاه آموزشی دایر شده در روستای للک لو از توابع میاندوآب دیدن کردند.

طرح استقرار کشاورزی پایدار در حوضه دریاچه ارومیه با همکاری کشور ژاپن، برنامه عمران سازمان ملل (undp) و جمهوری اسلامی ایران و با هدف ارتقای سطح آگاهی بهره برداران و احیای این دریاچه در 41 روستای استان های آذربایجان غربی و شرقی اجرا می شود.

در این بازدید سفیر ژاپن در گفت و گوی رودررو با کشاورزان و بهره برداران این روستا از نزدیک با نحوه اجرای این طرح و مسایل و مشکلات کشاورزان آشنا شد.

در این گفت و گو کوجی هوندا از یکی از کشاورزان حاضر در این کارگاه آموزشی در زمینه مزایای اجرای این طرح پرسید که این کشاورز میاندوآبی نیز استفاده بهینه از آب، تولید محصولات بیشتر و با کیفیت تر و احیای دریاچه ارومیه را برشمرد که مورد توجه سفیر ژاپن قرار گرفت.

سفیر ژاپن با اظهار رضایت از اجرای این طرح و مشارکت خوب کشاورزان خواستار تداوم آن و همکاری همه روستاییان در اجرای آن شد.

هدیه کشاورز مهابادی به سفیر ژاپن

کوجی هوندا سفیر ژاپن در حال بازگشت از بازدید از تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد بود که هنگام عبور خودروش از نزدیکی یکی از جالیزهای حاشیه این تالاب، متوجه این کشاورز شد.

این کشاورز مهابادی به همراه فرزند جوانش هنگام نزدیک شدن خودروی سفیر ژاپن و هیات همراه وی با حضور در کنار خودروی وی سبدی از محصولات تازه جالیزی خود را به شخص سفیر و همسرش اهداء کرد.

این پدر و پسر کشاورز همچنین بخشی از محصولشان را نیز بین دیگر خودروهای همراه که شامل خودروی بالاسوبرامانیام مورالی معاون نماینده مقیم برنامه عمران سازمان ملل متحد و همسرش و نیز مایکل موزر مشاور ارشد و بین المللی طرح حفاظت از تالاب های ایران بود تقسیم کرد.

سفیر ژاپن با قدردانی از مهمان نوازی این کشاورز مهابادی برای وی و اعضای خانواده اش آرزوی موفقیت کرد.

معاون نماینده مقیم برنامه عمران سازمان ملل متحد نیز با پیاده شدن از خودروی خود ضمن قدردانی از این کشاورز مهابادی هدایایی به وی اهدا کرد.

رفت و آمد دانا، نشانه ای از کم تحملی دولت یازدهم/دانا فیلتر می شود اما راه دانایی فیلتر شدنی نیست


رفت و آمد دانا ، نشانه ای از کم تحملی دولت یازدهم از منتقدان / دانا فیلتر می شود اما راه دانایی فیلتر شدنی نیست
وقتی یک روش مدیریتی از یک فضای سیاسی شعار زده بیرون بیاید لزوماً بدین معنی نیست که بتواند در عرصه عمل نیز آنچه باشد که در واژگان یک شعار خلاصه شده است.
به تعبیر دیگر شعار به ویژه شعار سیاسی و خصوصاً "شعارهای سیاسی انتخاباتی" بر آیند و تلخیص یک آرزو یا درخواست هایی است که در یک دوره می توان از آن برای رسیدن به اهدافی استفاده کرد و یا بعهدها در صورت پیروزی، در قالب برنامه به اجرایش همت گمارد.
ادعا نیست اگر بگوییم موضوع انتخابات در ایران بیش از بسیاری از کشورها با شعار و شعار زدگی گره خورده و مردم این کشور بدون اینکه خود بخواهند در هر دوره ای به شعارها رای داده اند به امید آنکه خواست های قلبی شان که در شعارها خلاصه شده است در میدان عمل نیز محقق شود.
در آخرین انتخابات ریاست جمهوری ایران شعار نه چندان تازه ای مطرح شد که بسیاری را امیدوار ساخت که این بار بالاخره این شعار به مرحله عملیاتی نیز خواهد رسید.
حتی با نزدیک شدن به ایام انتخابات ریاست جمهوری یازدهم کار از شعار نیز فراتر رفت و صحبت از وعده به میان آمد.
و آن وعده اینکه دوران فیلترینگ به سر آمده و باید آزادی بیان را پاس داشت.
شعار و وعده زیبایی که همگان دوستش می دارند!
در ابتدای کار دولت یازدهم رسانه ای شدن حضور اعضای دولت در شبکه های اجتماعی که همگی فیلتر بودند این امیدواری را در اذهان عده ای ایجاد کرده بود که وقتی وزیری در فلان شبکه اجتماعی حضور دارد بدین معنی است که این شبکه چندان هم که می گویند سایت بدی نیست و لابد وزیر هم با فیلتر شکن به سراغ سایت رفته بنابراین چندی دیگر فیلتر از روی این سایت برداشته خواهد شد...
اما این خوشبینی ها در همین حد باقی ماند و چندی دیگر حضور اعضای دولت در شبکه های اجتماعی از آب و تاب افتاد و فضاسازی دولتی ها برای از میان برداشتن فیلتر از روی سایت های شبکه های اجتماعی نشان دار ره به جایی نبرد.
به هر حال در بخش اعظمی از تفکر مدیریتی ای که اکنون بر فناوری های روزآمد نظارت می کنند به فیلتر به عنوان یک ابزار برای کاهش مشکلات نگریسته می شود و نحوه استفاده از این ابزار نیز در دولتهای مختلف می تواند دستخوش سلیقه نیز بشود.
آنگاه که دولت یازدهم نتوانست شعارهای انتخاباتی خود را در موضوع فیلترینگ پیاده سازی کند روی به استفاده از همین ابزار برای مقابله با منتقدانی آورد که زبان تند و تیز و البته اطلاعات درست و درمانی نیز داشتند.
ادعا به تحمل نقد از سویی و کم تحمل بودن به پذیرش نقد با انجام فیلترهای شتابان نکته ای بود که خیلی زود عیار تحمل منتقدان از سوی طرف دولت یازدهم را مشخص کرد.
در حقیقت شعاری که قرار بود وجه تمایز و برجستگی خط مشی دولت باشد به یکباره رنگ باخته و درست بر خلاف معانی این شعار با منتقدان رفتار شد تا جاییکه عملاً سیاست های اعطای مجوز به سایت های خبری با فیلتر کردن آنها ممزوج شد و گردانندگان سایت های خبری جز گذر از معبر فیلتر راهی برایشان باقی گذاشته نشد.
در این میان رفت و آمد سایت دانا به عنوان یکی از سرشناس ترین سایت های منتقد دولت در فیلترهای گاه و بیگاه چنان در فضای مجازی سر و صدا کرد که تیترهای جذابی برای رسانه ها از این اتفاق ساخته شد.
دانا فیلتر شد
دانا رفع فیلتر شد
سایت دانا فیلتر شد
دانا بدون اطلاع قبلی فیلتر شد
شبکه اطلاع رسانی دانا فیلتر شد
همه واقعیت های فیلتر کردن سایت دانا
چرا دانا فیلتر شد؟
شبکه اطلاع رسلانی دانا مجدداً فیلتر شد
دانا فیلتر می شود
دانا بازگشت
دانا با راه دانایی بازگشت
دانا مجوز گرفت
راه دانا به جای دانا باز می گردد
همه اینها نشان داد می توان دانا را فیلتر کرد اما دانایی فیلتر شدنی نیست.

رژه نیروهای مسلح در آذربایجان غربی برگزار شد/ نمایش قدرت و اقتدار در آغاز هفته دفاع مقدس

همزمان به آغاز هفته دفاع مقدس، با حضور یگان های مستقر در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش و نیروی انتظامی در آذربایجان غربی رژه نیروهای مسلح در شهرهای مختلف آذربایجان غربی آغاز شد

در این رژه که همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس با رژه نیروهای نمونه مسلح آذربایجان غربی برگزار می‌شود، مسئولان استانی حضور دارند.

رژه نیروهای مسلح در شهرستان های ارومیه، خوی، سلماس، پیرانشهر، مهاباد و نقده برگزار شده و در شهرستان های دیگر صبحگاه مشترک نیروهای نظامی و انتظامی اجرا می شود.

استقلال و ثبات کشور را مدیون 8 سال دفاع مقدس هستیم

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی در مراسم رژه نیروهای مسلح به مناسبت فرا رسیدن آغاز هفته دفاع مقدس که صبح امروز در ارومیه برگزار شد، با اشاره به رشادت های بی نظیر مردم آذربایجان غربی در هشت سال دفاع مقدس و عنایت الهی نسبت به مردم ایران در ایرن برهه از تاریخ اظهار کرد: در هشت سال دفاع مقدس ملت ایران عنایات و توجه خاص الهی را در تمام لحظات سخت و برهه های حساس به عینه مشاهده کرد.

وی افزود: امدادهای غیبی امام عصر و عنایات خاص رهبر فرزانه و مدبیر انقلاب همواره شامل حال نیروهای جان برکف و نظامی ایران اسلامی شده است.

امام جمعه ارومیه در تشریح روند مقابله با استکبار جهانی در هشت سال جنگ تحمیلی گفت: در آغاز جنگ به دلیل اینکه برخی افراد لیبرال در راس مدیریت کشور حضور داشتند نتوانستیم به خوبی در مقابل جبهه مجهز و قدرتمند متهاجم به خوبی دفاع کنیم و قسکتی از خاک مقدس جمهوری اسلامی به دست ارتش صدام افتاد.

قریشی تصریح کرد: اما با گذشت زمان و ساماندهی بسیج مردمی و با تدابیر امام خمینی(ره) فرزندان اسلام و ملت توانستند هشت سال در برابر همه استکبار بایستند و وجبی از خاک کشورشان را به نا اهلان نسپارند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی دوران هشت سال جنگ تحمیلی را دوران طلایی تاریخ ایران دانست و افزود: هشت سال جنگ تحمیلی مدال افتخار ملت مقاوم ایران برای تمام تاریخ و است و برای همیشه در سینه ما میدرخشد.

قریشی با اشاره به آمادگی کامل نیروهای نظامی در کشور خاطرنشان کرد: خداوند متعال را شاکریم که نیروهای نظامی ما همواره بیدار و آگاه در جهت حفظ کیان ایران اسلامی می کوشند و در ایجاد امنیت و ثبات کشور و حتی منطقه نقش موثری دارند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی تاکید کرد: اگر ما در این برهه از زمان که کشورهای اسلامی منطقه مورد هجمه دشمنان اسلام قرار دارند همچون سالهای دفاع مقدس از میهن اسلامی دفاع و حفاظت کنیم دچار هیچگونه مصائب و مشکلی در امنیت کشور نخواهیم شد.

دفاع مقدس با مدیریت ورهبری یک مرد الهی و شهدا عزیز در روح و اندیشه ملت ما جای گرفت

سایت شاهین پیام نیز درباره آیین صبحگاه مشترک نیروهای مسلح این شهرستان نوشت:

سرهنگ خداشناس فرمانده سپاه ناحیه شهرستان شاهین دژ ضمن گرامیداشت یاد شهدا و هفته دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس با مدیریت ورهبری یک مرد الهی و شهدا عزیز در روح و اندیشه ملت ما جای گرفت.

وی افزود: از نظر زمانی ما شتاب داریم از آن مقابله بزرگ فاصله میگیریم اما باید بدانیم دفاع مقدس یک ذخیره میراث معنوی هویت بخش برای ایران و جهان اسلام است.

فرمانده سپاه شاهین دژ ادامه داد: برای اینکه کشوری بزرگ و نیرومند و در شان یک نظام ولایی شیعه مسلمان باشیم علاوه بر این محبت الهی که ساختار ما را شکل داده نیازمند ذخیره های تمام نشدنی از معنویت اعتقاد باور و هویت هستیم که دفاع مقدس ما بعنوان یک ذخیره تمام نشدنی است.

خداشناس اضافه کرد: تصویر ملت ایران بدون دفاع مقدس تصویری به مراتب ضعیف تر از شخصیت امروزی ملت ایران است سختی ها لازمه استحکام هویت،اعتبار،اقتدار،آزادی و ارزش های بزرگی است که یک ملت به آن نیاز داشته و به آن وفادار هستند.

وی با اشاره به اینکه هیچ ملتی بدون تحمل سختی ها به آسایش و فضیلت دست نمی یابد خاطرنشان کرد: فضائل حاصل مقاومت ها و سختی هاست و دفاع مقدس موجب ایجادظرفیتی برای حیات جاودانه انقلاب ما شد که رمز اساسی ماندگاری و تضمینی برای انقلاب اسلامی است.

اقتدار، شرف و حیثیت کشور در گرو دفاع مقدس خلاصه می شود

سایت کرد پیام  پیرانشهر نیز در این باره نوشت: در آیین برگزاری مراسم رژه نیروهای مسلح، مجاهدی، فرماندار پیرانشهر ضمن تبریک هفته دفاع مقدس به ماهیت انقلاب اشاره کرد و گفت : هفته دفاع مقدس از این جهت برای ما ایرانیان ارزشمند است که اقتدار شرف و حیثیت کشور در گرو دفاع مقدس خلاصه شده است.

وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دشمنان در صدد تضعیف نظام جمهوری اسلامی برآمدند و انواع توطئه برای نابودی نظام بوجود آوردند چون آنها ماهیت انقلاب ما را که برگرفته از دستورات الهی و آیین اسلام بود خوب می شناختند و می دانستند با اقتدار اسلام در منطقه حاکمیت استکباری آنها نیز پایان می یابد و روز بروز از ابهت آنها کاسته می­شود.

وی افزود : دشمنان با ایجاد توطئه و فتنه همچون جنگ داخلی شرارت منافقان و گروهک ها و در نهایت جنگ تحمیلی و صدها نقشه شوم دیگر در صدد مقابله با انقلاب اسلامی ما برآمدند اما چون انقلاب اسلامی ما مانند صدر اسلام بر پایه اصول دین و بدور از منافع مادی توسط رهبری بی مانند حضرت امام خمینی تداعی شده بود و با فداکاری و ایثار و از خود گذشتگی مردم بزرگوار ایران این توطئه ها نقشه بر آب شد و ظالمان در برابر قدرت تفکر معنوی رهبر کبیر و مردم شجاع چاره­ای جز تسلیم نداشتند .

در ادامه مراسم یگان های مسلح پیاده و موتوری نیروهای نظامی و انتظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش، نیروی انتظامی و بسیج در مقابل تمسال امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری رژه رفتند و آخرین توانمندی های دفاعی و نظامی خود را به نمایش گذاشتند.

رژه خودرویی یگان های مسلح در پلدشت برگزار شد

سایت آرازسسی پلدشت نیز خبر از برگزاری رژه خودوریی یگان های مسلح در این شهرستان خبر داد و نوشت: در این آیین یگان های موتوری سپاه پاسداران، نیروی انتظامی، هنگ مرزی و بسیج با حرکت در خیابان امام شهرستان آمادگی و توان بالای نظامی خود را به نمایش گذاشتند.این مراسم در پادگان شهید محلاتی سپاه میاندوآب و با حضور گروهانهای نمونه بسیجیان و نیروهای نظامی و انتظامی و جمعی از مسئولین شهرستانی برگزار شد.

لزوم انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل های آینده

سایت زرین خبر میاندوآب از سخنرانی یکی از دو نماینده این شهرستان در رژه نیروهای مسلح خبر داد و نوشت: دراین مراسم مهدی عیسی زاده نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما هرچه داریم از دفاع مقدس و خون شهدا داریم؛ افزود: وظیفه همه ماست که فرهنگ دفاع مقدس را به نسل های آینده انتقال دهیم.

وی با بیان اینکه ما در دفاع مقدس سلاح بُرنده تر از همه تکنولو ژی های روز دنیا داشتیم ؛ اظهار داشت:سلاح ما رهبری،ایمان به خدا،امدادهای غیبی، زیارت عاشورا، مناجات و راز ونیاز ما بود.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس افزود:رزمندگان ما در جبهه ها حاضر شده و حماسه هایی آفریدند که در هیچ فرمولی جای نمی گرفت ودشمنان غافل از این بودند.

عیسی زاده وظیفه ما را در قبال خون شهدا مهم عنوان کرد و گفت: ما وظیفه داریم به نسل های آینده بگوئیم که شهدا چه کردند و که بودند و با شعار هیهات من الذله در جبهه ها حاضر شدند.

وی در ادامه با بیان اینکه ایران امروز به برکت دفاع مقدس و مقاومت مردمش ابرقدرتی در دنیا و منطقه شده است؛ گفت:امروز هیچ مسئله بدون ایران حل شدنی نیست و حتی خود دشمنان نیز به این امر اعتراف می کنند.

نماینده مردم میاندوآب در خاتمه با تاکید براینکه خاطرات دفاع مقدس در ذهن های ما است؛ افزود:باید این خاطرات بازگو شوند که اگر بازگو نشوند ما قادر به پاسخگویی به شهدا نخواهیم بود.در اولین روز از آغاز هفته دفاع مقدس ، نیروهای مسلح سپاهی ، ارتشی ، نیروی انتظامی و بسیجیان مستقر در شهر نقده ، همزمان با سراسر کشور ، مراسم "رژه" برگزار کردند .

دفاع مقدس، بخش نورانی تاریخ ایران است

سایت سولدوزخبر نقده نیز در این باره نوشت:

قبل از آغاز نمایش آمادگی نیروهای نظامی ، حجت الاسلام حیدری زاد امام جمعه نقده در سخنانی ، با بیان اینکه دفاع مقدس عزت ایرانیان را بیمه کرد ، از آن دوران بعنوان بخشی نورانی از تاریخ ایران نام برد .

وی با یاد امام راحل و نقش بی بدیل ایشان در دوران دفاع مقدس گفت: امام(ره) به ما درس مقاومت آموختند و به ما نشان داد که در مقابل اراده ها هیچ قدرتی توان مقاومت ندارد .

حجت الاسلام حیدری زاد در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ما با منطق قرآن در برابر قدرتهای بزرگ ایستادگی کردیم هر چند آنها راضی نبودند . غرب مستکبر میداند که ایرانیان راه و منطق خود را پیدا کرده اند بنابراین با تمام قدرت خود برای مقابله آمده اند .

امام جمعه نقده اشاره ای هم به اخراج دانشجویان ممتاز ایرانی که مشغول تحصیل در برخی کشورهای اروپایی بودند ، کرد و از آن بعنوان آپارتاید علمی یاد کرد .

وی در ادامه افزود: تبعضی علمی غرب در حق دانشجویان ما نشان میدهد که غرب به بن بست رسیده و امروز از پشت شعارهای پوشالی و دروغین ، چهره خود را نمایان ساخته است .

حجت الاسلام حیدری زاد با یادآوری اعترافات ناظران و تحلیلگران بین المللی در مورد قدرت بلامنازع ایران در منطقه ، گفت: ما 35 سال قهرمان تمام میدانهای مقابله با دشمن بوده ایم که دفاع مقدس یک نمونه زیبای آن است و افتخارات دیگر نیز در راه است .

در ابتدای این مراسم سرهنگ تیمورزاده فرمانده تیپ 25 تکاوران نمونه پسوه ضمن خیر مقدم گویی ، یاد و خاطره شهدای دوران مقدس را گرامی داشت .

برگزاری صبحگاه مشترک و رژه خودرویی نیروهای مسلح در ماکو

همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس در برخی از شهرستان های آذربایجان غربی رژه خودوریی و صبحگاه مشترک نیروهای مسلح برگزار شد. این مراسم در ماکو نیز برگزار شد. سایت مرزداران ماکو در این باره نوشت:

همزمان با هفته دفاع مقدس صبحگاه مشترک نیروهای مسلح در اولین روز از هفته دفاع مقدس با حضور مسئولین نظامی و شهرستانی برگزار شد.

در این رژه انواع خودرو های نظامی و انتظامی با تجهیزات نظامی و بصورت منظم شرکت داشتند تا بار دیگر به دشمنان خارجی و داخلی نشان دهند که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در آمادگی کامل برای دفع تحرکات احتمالی دشمنان در آماده باش کامل قرار دارند .

در این مراسم نیروهای بسیج و کلیه نیروهای مسلح نظامی و انتظامی صبحگاه مشترک اجرا کردند.

برای هر صندلی مدیران، چند نفر شهید شده اند؟

تعداد شهدای جنگ تحمیلی را، متفاوت ذکر کرده اند، از 190 هزار تا 230 هزار و البته آمار افواهی یک میلیون شهید نیز وجود دارد که قطعاً مقرون به صحت نیست.

هر چه باشد، شاید برای خواننده این سطرها ، فقط یک عدد است اما برای نفر به نفر آنانی که جان شان را در آن 8 سال از دست داده اند، آنچه اتفاق افتاده ، "از دست دادن تنها فرصت زندگی از ازل تا ابد" بود.

امروز اگر می نویسیم ، می خوانیم ، سقفی بر سر داریم ، عشق داریم ، کودکان مان را به مدرسه می فرستیم ، کار می کنیم ، انتقاد می کنیم ،می گوییم ، می خندیم، می خوریم ، می آشامیم و نفس می کشیم ، تک تک مان مدیون همه آنانی هستیم که در "روزگار بازشناسی مرد از نامرد" ، لباس عافیت از تن کندند و لباس رزم پوشیدند، خیلی های شان بازگشتند ، خیلی هایشان بخشی از وجودشان را در میدان جنگ گذاشتند و به خانه آمدند و خیلی ها هم به شهادت رسیدند.

برای هر صندلی مدیران چند نفر شهید شده اند؟

در کنار این وامداری عمومی نسبت به مردان دفاع مقدس ، آنان که بر صندلی های مهم مدیریتی تکیه زده اند، به طور خاص مدیون شهیدان هستند.
تعداد پست های مهم کشور و استانی را تا 3000 عنوان کرده اند و اگر تعداد شهدا را بر این آن تقسیم کنیم در خواهیم یافت که برای هر صندلی مسؤولان به طور متوسط به تعداد شهدای کربلا ، شهید وجود دارد.

به عبارتی برای هر صندلی که مسؤولان ارشد کشوری و استانی بر آن تکیه زده اند، یک کربلا به پا شده است و چه بد مردمانی هستند اگر بر آن کرسی ها تکیه بزنند و یادشان برود که پایه های میزها و صندلی هایشان سرخ رنگ است و برای همان صندلی که رویش نشسته اند ، 72 نفر به خونشان غلتیده اند و اکنون در زیر خاک اند.

رژه نیروهای مسلح در ارومیه


رژه نیروهای های مسلح صبح امروز با حضور یگان های مستقر در سپاه، ارتش و نیروی انتظامی به مناسبت هفته دفاع مقدس در ارومیه برگزار شد.

 

رژه نیروهای مسلح در ارومیه  

 
 
 
   

 

ثبت اختراع شارژ موبایل با انرژی خورشیدی با ساعت

ثبت اختراع مربوط به شارژ باتری موبایل با یک ساعت خورشیدی کمک زیادی به بشر کرده است. این ساعت مچی ها با یک پنل خورشیدی از نور خورشید انرژی می گیرند و باتری هشتصد میلی آمپری دارد که می توانید توسط آن در مواقعی که به برق دسترسی ندارید ، باتری تلفن همراه خود را شارژ کنید. این ساعت ها در دو نوع ساخته شده اند. در نوع اول یک ساعت آنالوگ وظیفه ذخیره سازی انرژی خورشیدی را در زیر صفحه ساعت بر عهده دارد. در نوع دوم یک پنل خورشیدی به جای صفحه ساعت قرار د ارد که انرژی دریافت شده از خورشید را با استفاده از USB برای شارژ موبایل یا دیگر دستگاه های برقی به کار می گیرد.

ساخت عینکی با قابلیت تشخیص احساسات

ساخت عینکی با قابلیت تشخیص احساسات
بسیاری از مواقع تشخیص این موضوع که افراد چه حال و هوایی دارند کار دشواری است اما شاید بهتر باشد این کار را به یک سیستم رایانه ای محول کنیم عینک گوگول با بهره مندی از نوعی برنامه کاربردی این کار را به راحتی انجام می دهد.



به گزارش خبرگزاری مهر، بخشی از این برنامه کاربردی شامل ریز دوربینی است که بر روی صورت فرد مقابل مترکز شده و حالات مختلف آن را مورد ارزیابی قرار می دهد و در اندک زمانی به کاربر می گوید که شخصی که در برابرش ایستاده ناراحت، خوشحال، افسرده یا هیجان زده است. یکی دیگر از قابلیت های چشمگیر این فناوری نوین تشخیص سن و جنسیت فرد مقابل است. استفاده از این فناوری نوین برای آن دسته از افراد – نظیر بیماران مبتلا به اوتیسم – که توانایی لازم در تشخیص احساسات افراد را ندارند بسیار سودمند خواهد بود. مهندسان پروژه ارتباط این برنامه کاربردی و عینک را به گونه ای تعریف کرده اند که در حین استفاده نیازی به اتصال عینک به اینترنت و ذخیره سازی تصاویر در پایگاه ذخیره سازی نخواهد بود که بدین ترتیب استفاده از آن بسیار راحت به نظر می رسد. نکته مهم دیگر این است که تصاویر مشاهده شده از این طریق در عینک ذخیره سازی می شود. از این رو می توان اطمینان‌خاطر حاصل کرد که امنیت استفاده از عینکی با چنین مشخصات در حد قابل توجهی است. به گفته محققان انستیتو تحقیقات کاربردی فرانهوفر آلمان که این فناوری نوین را ارایه کرده اند، چنین ابتکار عملی می تواند راه را برای طراحی و ساخت روباتهایی با توانایی درک احساسات باز کند.

وقتی خلبان، هواپیما را با مغز خود هدایت می‌کند

پژوهشگران آلمانی درتلاشند روش‌های بهتری برای هدایت هواپیما ابداع کنند که در آن خلبان بدون دست زدن به ابزارهای ناوبری و صرفا با تکیه بر تحریکات مغزی هواپیما را هدایت کند.

نیکلاس تیل یکی از داوطلبانی است که در آزمایش شبیه‌سازی پرواز هواپیما برای بهبود روش‌های ناوبری شرکت کرده است. در این تصویر، نیکلاس درون شبیه‌ساز پرواز نشسته و کلاهی پر از الکترودهای اندازه‌گیری فعالیت مغز (EEG) بر سر گذاشته تا محققان بتوانند فعالیت‌های مغزی وی را در حین هدایت هواپیما ثبت کنند.

هدف پژوهشگران دانشگاه فنی مونیخ (TUM) و همکارانشان در دانشگاه صنعتی برلین از انجام این آزمایش این است که بتوانند روش‌های جدیدی برای هدایت هواپیما ابداع کنند که خلبان بتواند بدون دست زدن به ابزارهای ناوبری و صرفا با استفاده از تحریکات مغزی، هواپیما را هدایت کند. محققان امیدوارند نتایج این آزمایش‌ها بتواند به افزایش بیشتر ایمنی پرواز و کاهش فعالیت‌های فیزیکی خلبان کمک کند.

برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ‌تر، اینجا را کلیک کنید.

تهران در آستانه وضعیت قرمز آبی

"حمیدرضا جانباز" با اشاره به وضعیت بحرانی بارش ها در کشور، اظهار داشت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، میزان بارش‌ها حدود هشت درصد درمقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته کاهش داشته است.
وی افزود: استمرار خشک‌سالی چالش‌هایی را برای منابع آبی کشور به‌وجود آورده است و از طرف دیگر، میزان بارش ها نسبت به جمعیت پراکنده‌شده در کشور موزون نیست.
وی ادامه داد: متاسفانه پیش‌بینی هواشناسی که حکایت از افزایش 1.5 درجه‌ای دمای هوا در کشور داشت، محقق شده است.
وی با بیان اینکه از پاییز سال گذشته با نشست‌هایی که در وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب برگزار شد، میزان منابع و مصارف آب شرب با تفکیک شهرها و روستاها ارزیابی شد، گفت: براساس این ارزیابی‌ها، میزان تولید و مصرف آب در 517 شهر برابر است که این حکایت از قرار داشتن این شهرها در مرحله تنش آبی است.
جانباز اظهار داشت: بر این اساس، تصمیم‌هایی گرفته شد و با دستور وزیر نیرو و وعده‌ای که به مردم داده بودیم، تلاش کردیم جیره‌بندی آب نداشته باشیم که هم‌اکنون با تلاش شبانه‌روزی این قول محقق شده است و در تابستان امسال در هیچ شهری جیره‌بندی آب نداشتیم.
وی از رسیدگی به وضعیت آب 12 کلان‌شهر به‌صورت ویژه خبر داد و گفت: شهرهای کرمان و اصفهان به‌دلیل بیشتر بودن مصارف نسبت به منابع تولید آب کماکان در وضعیت قرمز قرار دارند و استان تهران هم‌اکنون در وضعیت زرد است که اگر بارش‌های پاییزه را نداشته باشیم یا مردم تغییر جدی در مصرف ندهند، انتظار می‌رود که به مرحله قرمز آب‌رسانی به‌ویژه در سامانه شرق برسیم.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه اگرچه به پیش‌بینی‌های رشد جمعیتی نرسیده‌ایم، اما توزیع جمعیت موزون نیست، گفت: در اطراف کلان‌شهرها رشد جمعیت و افزایش حاشیه‌نشینی را شاهد هستیم که این رشد ناموزون افزایش تقاضای آب را به‌دنبال دارد.
وی تصریح کرد: کمبود بارش، فقر آب‌های زیرزمینی و اضافه برداشت از آنها موجب شده است که در موضوع کمیت آب شرب، دچار مشکل شویم.
وی افزود: الزاما آبی که در کشاورزی استفاده می‌شود، مناسب شرب نیست و هم‌اکنون 92 درصد از منابع آبی کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که اگر در این بخش بازده آبیاری را افزایش دهیم، به‌طور قطع به صرفه‌جویی در مصرف آب کمک می‌شود و با نزدیک شدن به استانداردهای جهانی، حجم زیادی از  آب ذخیره می‌شود.
جانباز با بیان اینکه سفره‌های زیرزمینی با کمبود منابع آب روبرو هستند، یادآور شد: برخی از این سفره‌های زیرزمینی دیگر توان بازیابی ندارند.
وی پرمصرف‌ترین استان کشور در بخش آب را استان تهران عنوان کرد و گفت: در این استان یک‌چهارم کل آب شرب کشور مصرف می‌شود و پس از آن کلان‌شهرهای مشهد، شیراز و اصفهان قرار دارند.
وی گفت: معمولا سرانه مصرف آب در استان‌های کویری پایین‌تر از متوسط کشوری بوده و سرانه مصرف در کم‌مصرف‌ترین استان‌های ایران نیز حدود 20 لیتر از متوسط جهانی بالاتر است.
جانباز سرانه جهانی مصرف آب را 150 لیتر به‌ازای هر نفر در روز عنوان کرد و اظهار داشت: این درحالی است که این رقم در ایران به‌طور متوسط 250 لیتر در شبانه‌روز و در استان‌های کم‌مصرف بیش از 170 لیتر است.
وی افزود: ما کشوری هستیم که پراکندگی جمعیت داریم و در خیلی از مناطق امکان تولید آب وجود ندارد که مجبور شده‌ایم با هزینه‌های بسیار زیاد طرح‌های آب‌رسانی ازطریق خطوط انتقال آب بلند را اجرا کنیم.
جانباز تاکید کرد: در بخش‌های زیادی از کشور با چالش جدی آب روبرو هستیم و آب به‌سادگی به‌دست نمی‌آید که باید به‌طور جدی در مصرف خود تغییر ایجاد کنیم.
وی قوانین کشور را درباره استفاده صحیح از منابع آبی غیرپیش‌گیرانه دانست و گفت: وزارت نیرو طرحی را به دولت پیشنهاد کرده است که براساس آن کمترین نیاز مصرف هر منطقه درنظر گرفته شده است و افزون‌بر آن قوانین جنبه بازدارندگی برای مشترکان پرمصرف لحاظ شده است که این بازدارندگی ازطریق وضع جرایم برای مشترکان پرمصرف یا قطع انشعاب آنان اعمال می‌شود.
وی افزود: در بیشتر نقاط کشور با استفاده از کولر آبی، آب زیادی مصرف می‌شود درحالی که می‌توان با ایجاد سایه‌بان بر روی کولرها از تبخیر مقدار زیادی آب جلوگیری و همچنین با استفاده از تجهیزات استاندارد از هدررفت آب جلوگیری کرد.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور بابیان اینکه آب نیمه‌شرقی شهر تهران از طریق تصفیه‌خانه‌های 3، 4 و 5 از سدهای لار و لتیان تامین می‌شود، گفت: وضعیت این دو سد در مرحله بحرانی قرار دارد که اگر بارش‌های پاییزه را نداشته باشیم، قاعدتا امکان استفاده از آب این سدها را نخواهیم داشت.
وی یادآور شد: براساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، وضعیت بارش‌ها در سال آبی 94-93 مشابه سال آبی جاری یا حتی کمتر است که سال آبی خوبی را نشان نمی‌دهد اما پیش‌بینی ما این است که اگر همیاری مردم را داشته باشیم، وارد مباحث مربوط به جیره‌بندی آب نشویم.
وی درباره اتصال سامانه غرب به سامانه شرق در تهران نیز گفت: انتقال آب از سامانه غرب شامل سدهای امیرکبیر و طالقان به سامانه شرق تهران به‌صورت جدی در دستورکار شرکت آب و فاضلاب استان تهران قرار دارد و با تکمیل کمربندی تهران، آب را از سمت غرب به شرق منتقل می‌کنیم که تعدادی از پروژه‌های آن انجام شده و تعدادی در حال انجام است ضمن آنکه حفر هفتاد حلقه چاه نیز در دستورکار قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه در جنوب‌شرق تهران سد ماملو به‌همراه تصفیه‌خانه هفتم با ظرفیت انتقال 2.5 مترمکعب آب در ثانیه در مهرماه وارد مدار می‌شود، یادآور شد: با تکمیل سامانه انتقال آب شرق تهران می‌توانیم بخشی از آب ماملو را به تهران منتقل کنیم؛ هدف از اجرای سد ماملو ارتقای سطح کیفیت آب شرق تهران بود اما هم‌اکنون اولویت‌ها تغییر کرده است و ما به‌دنبال تامین آب هستیم.
وی تاکید کرد: اگر چه با کمبود منابع آب سد لار و لتیان مواجه هستیم، اما وزارت نیرو تامین آب از سایر منابع را به‌طور جدی در دستورکار دارد و اگر مردم 20 درصد در مصارف خود صرفه‌جویی کنند، مشکلی از بابت تامین آب به‌وجود نمی‌آید.
جانباز درباره تفکیک آب شرب از مصارف بهداشتی، گفت: کارگروه مشترکی با وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شده است تا استانداردهای آب بهداشتی را تعریف کند.
جانباز افزود: اجرای این طرح به‌طور جدی در دستورکار وزارت نیرو است و به تمام استان‌ها ابلاغ کرده‌ایم که شهرهایی را برای اجرای این طرح درنظر بگیرند و به‌نظر می‌رسد تا پایان امسال به نتایج خوبی برسیم و بتوانیم این طرح را به مکان‌هایی که امکان اجرای آن را دارند، تسری دهیم.
وی در ادامه میزان آب بدون درآمد را 24.7 درصد عنوان کرد و گفت: میزان تلفات واقعی در شبکه‌ها 13.7 درصد است و ما برنامه داشته‌ایم که میزان هدررفت آب را سالانه یک درصد کاهش دهیم که به‌دلیل وجود مشکلات مالی این امر تحقق نیافت.
وی افزود: اگر تعرفه‌ها واقعی شود، آبی که در لوله‌ها جریان دارد، به‌عنوان یک کالای اقتصادی به‌صورت مناسب مورد استفاده قرار می‌گیرد و ما می‌توانیم با اجرای تعمیر به‌موقع، هدررفت آب را به کمترین میزان برسانیم ضمن آنکه واقعی‌شدن قیمت‌ها آثار بازدارندگی در مصرف دارد.
جانباز خاطرنشان کرد: وزارت نیرو به دولت پیشنهاد کرده است مشترکانی که بیشتر از الگوی مصرف (متوسط کشور 22 مترمکعب در ماه و در تهران 20 مترمکعب) از آب استفاده کنند، در مرحله نخست مابه‌ازای آنچه که بیشتر از الگو مصرف کرده‌اند، جریمه شده و در مرحله بعد درصورت عدم رعایت الگوی مصرف، انشعاب آنان قطع شود.
وی یادآور شد: کسانی که مطابق الگوی مصرف از منابع آبی استفاده کنند، افزایش قیمتی در نحوه محاسبه آب‌بهای آنان اعمال نخواهد شد.

۴ هزار و ۲۵ بیمه شده در ۳ ماه اول سال دچار حادثه شدند

سومین عامل مرگ و میر در جهان و دومین عامل در ایران بعد از تصادفات, حوادث ناشی از کار است. این مسئله عاملی است که می‌تواند با آموزش، فرهنگ سازی و ارتقای فرهنگ ایمنی کنترل و جان تعدادی زیادی از انسان‌ها را نجات دهد.

*12 هزار و 436نفر در 10 سال گذشته جان خود را با حوادث ناشی از کار از دست دادند

 هفته گذشته سازمان پزشکی قانونی از افزایش 4درصدی تلفات حوادث کار خبر داد. در گزارش سازمان پزشکی قانونی اعلام شده است که در چهار ماهه نخست امسال 657 نفر در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات 632 نفر بود، 4 درصد افزایش یافته است.

در این مدت استان‌های تهران با 190، خراسان رضوی با 50 و البرز با 38 نفر بیشترین و استان‌های بوشهر،‌ خراسان شمالی،‌ کهگیلویه و بویراحمد با 2، ایلام و لرستان با 3 و کردستان و خراسان جنوبی با 4 نفر کمترین آمار تلفات حوادث کار را داشته‌اند.مطابق آمارهای موجود در حوادث کار چهار ماهه امسال سقوط از بلندی با 45 درصد بیشترین علت مرگ در حوادث کار را به خود اختصاص می دهد.پس از آن اصابت جسم سخت با 24.5 و برق‌گرفتگی با 12.3 درصد بیشترین دلایل مرگ در حوادث کار را در برمی‌گیرند.

در حوادث کار چهار ماهه ابتدایی امسال 10 هزار و 109 مصدوم حوادث کار به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 2.4 درصد رشد داشته است. همچنین در تیر ماه امسال نیز 196 نفر در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با رشد 12 درصدی مواجه بوده است.

مرگ‌های ناشی از حوادث کار طی سال‌های گذشته روندی صعودی داشته است، به طوری که این آمار از 697 فوتی این حوادث در سال 1383 به یکهزار و 994 نفر در سال 1392 رسیده‌است.سازمان پزشکی قانونی با هشدار در خصوص افزایش تلفات در حوادث ناشی از کار و تأکید بر رعایت نکات ایمنی به ویژه در موارد کار در ارتفاع، یادآور می شود، در 10 سال گذشته (1383 تا 1392) 12 هزار و 436 نفر در حوادث کار جان خود را از دست داده‌اند.

*5 ماهه نخست امسال آمار حوادث کار مانند سال گذشته است

اما این در حالیست که محمد اصابتی، مدیر کل بازرسی کار وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی این آمار را قبول ندارد و بیان می کند:  هر دستگاهی بر اساس نیازمندی‌های خود آمار تهیه می‌کند، برای مثال طبق آمار سال گذشته تأمین اجتماعی، آسیب‌دیدگان ناشی از کار در سال قبل نسبت به سال قبل تر از آن کاهش یافته است.

همچنین مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معتقد است: آماری که ما بر اساس پرونده‌هایی که به مراجع قضایی ارجاع می‌شود در دست داریم، به اعداد و ارقامی که پزشکی قانونی اعلام می‌‌کند نمی‌رسد و البته از آمار تامین اجتماعی بیشتر است.

اصابتی اما نسبت به آماری که در این حوزه به عنوان کشته‌شدگان ناشی از حوادث کار اعلام می‌شود نیز ظاهراً‌نقد دارد و بیان می‌کند: تمام افرادی که مرگ آنها به عنوان کشته‌شدگان ناشی از حوادث کار مطرح می‌شود، به دلیل حوادث کاری نبوده، برای مثال زمانی که یک ساختمان خراب می‌شود و 7 نفر جانشان را از دست می‌دهند که تنها دو نفر آنها کارگر بودند و 5 نفر دیگر همسایه آن ساختمان بودند که ارتباطی با کار نداشتند.

 به هر حال مدیر کل بازرسی کار وزارت کار با بیان اینکه "بر اساس برآوردی که از 5 ماهه نخست امسال داریم، آمار حوادث کار نزدیک به آمار سال گذشته است" تلاش در نشان دادن این مسئله داشته که بگوید آمار ارائه شده از پزشک قانونی خیلی صحت ندارد.

*4هزار و 25 بیمه شده در 3ماه اول سال دچار حادثه شدند

همواره مطالعات‌ و بررسی‌ها نشان‌دهنده‌ این‌ حقیقت‌ است‌ که‌ به‌ طور کلی‌ حادثه‌ ناشی‌ از کار علت‌ واحدی‌ ندارد و معلول‌ علل‌ فنی‌ و انسانی‌ است. این‌ علل‌ بستگی‌ به‌ نوع‌ کار، محیط‌ شرایط‌ انجام‌ کار و ابزار مورد استفاده‌ دارد و می‌توان‌ آنها را به‌ دو دسته‌ علل‌ مستقیم‌ و غیرمستقیم‌ تقسیم‌ کرد، به اعتقاد صاحب نظران در این بخش جابجا کردن‌ کالا، کار با ماشین‌آلات‌، سقوط‌ اشیاء، افتادن‌ کارگر از ارتفاع‌، استفاده‌ غیرصحیح‌ از ابزار کار، افتادن‌ به‌ علت‌ لیز خوردن‌، برخورد با مانع‌، سوختگی‌ و همچنین‌ تصادف‌ با وسیله‌ نقلیه‌ در محیط‌ کارگاه‌ یا هنگام‌ رفت‌ و برگشت‌ به‌ محل‌ کار از علل مستقیم است و در بخش غیر مستقیم مسائلی است که در نهایت منجر به ایجاد خستگی، نارضایتی کارگر و برورز حادثه می‌شود که می‌توان به  نور نامناسب‌، صدای‌ بیش‌ از حد، عدم‌ تهویه‌ خوب‌، نامناسب‌ بودن‌ درجه‌ حرارت‌ محیط‌ کار، طولانی‌ بودن‌ ساعات‌ کار، سرعت‌ بیش‌ از حد تولید و نیز عوامل‌ دیگری‌  مانند مسایل‌ خانوادگی‌، مالی‌، روابط‌ با کارفرما و سرپرست‌ و غیره‌ اشاره کرد.اما از آنجا که این مسئله می‌تواند عواقب نامطلوب اجتماعی، انسانی و اقتصادی بدی را به همراه داشته باشد باید در جهت کاهش آن اقدامات موثری انجام شود.

به گزارش تسنیم, اما پس از ارائه آمار از سوی سازمان پزشکی قانونی, سازمان تأمین اجتماعی طی آماری درباره حوادث ناشی از کار اطلاع رسانی و اعلام کرد:در 3ماه اول سال جاری بیش از 4هزار نفر دچار حوادث ناشی از کار شدند.

 در حال حاضر وضعیت حوادث ناشی از کار به روایت دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی به اینگونه است که  در 3ماه اول سال جاری 4هزارو 25 بیمه شده سازمان تأمین اجتماعی دچار حوادث ناشی از کار شدند.

 بر اساس این گزارش، 3هزارو 823حادثه ناشی از کار داخل کارگاه، 151 حادثه خارج از کارگاه و 51 حادثه نیز هنگام رفت و آمد به محل کاردر 3ماه اول سال 93برای بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی اتفاق افتاده است.

بر این اساس، در 3ماه اول سال جاری، 2هزارو 703 حادثه ناشی از کار هنگام صبح، یک هزارو 38 مورد حادثه هنگام عصر و 284 حادثه نیز در هنگام شب روی داده است. 3هزارو 687بیمه شده حادثه دیده ناشی از کار در 3ماه اول سال 93 بهبودی کامل داشته اند، 180نفر غرامت نقص عضو در یافت کرده اند، 41نفر از کار افتاده کلی، 81نفر از کار افتاده جزئی شده اند، 36 نفر نیز در این مدت فوت کرده اند.

بر این اساس در 3ماه اول سال جاری، 2هزارو 785 بیمه شده بر اثر بی احتیاطی دچار حادثه ناشی از کار شده اند و 291 نفر نیز به دلیل عدم رعایت مقررات ایمنی حادثه دیده اند.
مطابق اعلام سازمان تأمین اجتماعی وسایل بی حفاظ، وسایل معیوب، عدم استفاده از وسایل حفاظتی، فقدان اطلاعات، ازدحام و بی نظمی تجهیزات، لباس خطرناک، عدم آموزش، نور ناقص و تهویه نامطلوب به تربیت از مهمترین عوامل ایجاد حوادث ناشی از کار در 3ماه اول سال 93 بوده است.

بنا بر این گزارش، بیمه شدگان گروه سنی 25 تا 29 سال با 977مورد بیشترین تعداد آسیب دیدگان ناشی از کار را داشته اند و گروهای سنی 30تا 34 سال با 961 مورد، 35تا39سال با 637 مورد ، 20تا 24سال با 488 مورد و 40تا 44 سال, 438 مورد حادثه به ترتیب بیشترین رده های سنی آسیب دیدگان ناشی از کار درسال 93 را داشته اند.

 به گزارش تسنیم،‌همه‌ ساله‌ در جهان‌ ده‌ها میلیون‌ کارگر قربانی‌ حوادثی ناشی از کار می‌شوند که‌ منجر به‌ کشته‌ شدن‌ یا از کارافتادگی‌ تعداد کثیری‌ از آن‌ها می‌‌شود. حوادث‌ ناشی‌ از کار از سویی‌ سبب‌ ناراحتی‌ فرد کارگر یا افراد خانواده‌اش‌ می‌شود و از سوی‌ دیگر سبب‌ از بین‌ رفتن‌ سرمایه‌ و تزلزل‌ بنیان‌ اقتصادی‌ جامعه‌ می‌گردد، بنابراین می طلبد تمهیدات لازم در جهت کاهش حوادث ناشی از کار از سوی سازمان تأمین اجتماعی و وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی اندیشیده شود.

فردا؛ رژه نیروهای مسلح در سراسر کشور

مراسم رژه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران فردا همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس در سراسر کشور برگزار می‌شود. این مراسم در تهران، طبق سنوات گذشته در حرم مطهر امام راحل برگزار خواهد شد.

در مراسم رژه فردا در تهران، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور سخنرانی خواهد کرد. در این مراسم رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و فرماندهان عالی رتبه ارتش و سپاه نیز حضور خواهند داشت.

قرار است که در رژه صبح فردا در تهران، جدیدترین دستاوردهای نیروهای مسلح به نمایش گذاشته شود.

تسنیم

هفته دفاع مقدس یادآور سلحشوری‌هاست

، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور در جلسه علنی مجلس ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس گفت: این هفته یادآور سلحشوری، رشادت و شجاعت رزمندگان اسلام و ملت سربلند ایران اسلامی است.

وی در ادامه گفت: یاد شهیدان گرانقدر و عظیم الشان دفاع مقدس را گرامی می‌داریم و بر ارواح مطهر آنها درود می‌فرستیم. آغاز هفته دفاع مقدس با آغاز سال تحصیلی در کشور مصادف است. به تعبیری سال تحصیلی مدارس و دانشگاه‌ها با مدرسه دفاع مقدس و کلاس عشق به میهن آغاز می‌شود. امیدواریم اساتید و معلمان و دانشجویان و دانش‌آموزان عشق به تعلیم و تربیت را با تعشق به مجاهدت در راه اسلام در آمیزند زیرا کلید سرافراز زیستن در این صراط مستقیم است.

رئیس مجلس ضمن تشکر از رهبر معظم انقلاب به دلیل ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فناوری به دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد: قطعا این سیاست‌ها در قانونگذاری و برنامه‌ریزی دولت مبنا قرار خواهد گرفت.

لاریجانی با بیان اینکه جنگی که رژیم بعثی عراق با حمایت آمریکا به جمهوری اسلامی ایران تحمیل کرد، از مهمترین جنگ‌های معاصر در خاورمیانه بود، گفت: این جنگ در بستر بین‌المللی شکل گرفت به طوریکه پشتیبانی قدرت‌های بزرگ و اکثر کشورهای عربی در طول جنگ همراه رژیم صدام بودند و یکی از کم سابقه‌ترین رویدادها در عصر جهان دو قطبی، در این جنگ بروز نمود که آن جبهه واحد دو قطب همسو با رژیم بعثی عراق بود که با فراز و نشیب‌هایی در طول جنگ 8 ساله وجود داشت.

وی در ادامه تاکید کرد: در دوران دفاع مقدس و جنگ 8 ساله اکثر کشورهای عربی رژیم عراق را با کمک‌های وسیع مالی مورد حمایت قرار دادند. بعد از ظهر دوشنبه 31 شهریور سال 1359 ارتش رژیم صدام حمله سراسری خود را به خاک ایران آغاز کرد و در دو ماه نخست جنگ بیش از 15 هزار کیلومتر مربع از خاک ایران را اشغال کرد. این مقطع آزمون بزرگی برای ملت ایران بود.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه بزرگ‌اندیشی و عزت نفس و غیرت ملی ملت‌ها در شرایط سخت قابل ارزیابی است، تصریح کرد: جوانان ایرانی و مردم و نیروهای مسلح ایران با مقاومتی بی‌نظیر بر شرایط سخت توفق یافتند و دشمن را ناکام گذاشتند. با اینکه عراق حمله تهاجمی و غافلگیرانه خود را در همه ابعاد گسترش داد یعنی علاوه بر نبردهای گسترده زمینی و بمباران‌های هوایی از موشک‌های زمین به زمین برای حمله به مردم غیرنظامی و نیز سلاح‌های شیمیایی استفاده کرد، اما ملت ایران با نیروی ایمان و رهبری حکیمانه امام (ره) و ابداع شیوه‌های نوین جنگ و اجرای حدود 100 عملیات بزرگ، متوسط و کوچک تمام قوا و نیروهای ارتش متجاوز بعثی را از خاک ایران بیرون راند.

لاریجانی افزود: این جنگ خونین صدها هزار نفر از مردم ایران را شهید و مصدوم نمود و هزاران خانه و کاشانه را ویران کرد. صدها میلیارد دلار خسارات به کشور وارد آورد و یک دهه تحولات سیاسی خاورمیانه را تحت تاثیر قرار داد. اما همت بلند ملت ایران در حماسه دفاع مقدس، استقلال و عزتمندزیستن را در کشور تثبیت نمود.

وی با بیان اینکه در 200 سال گذشته این جنگ تحمیلی تنها جنگی بود که ایران توانست تمام سرزمین‌های خود را تنها با تکیه بر ملت و قوای مسلح خود و در شرایط تحریم تسلیحاتی از دشمن بازپس گیرد، گفت: رزمندگان اسلام و ملت ایران در دوران دفاع مقدس توانستند حیثیت اسلامی و ملی خود را حفظ کنند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه اظهار داشت: یکی از نکات مهم در تاریخ دفاع مقدس نقش آمریکا در معرکه جنگ تحمیلی است. آمریکا که در دوره شاه از ایران به عنوان پایگاه اصلی کنترل منطقه بهره می‌گرفت به طوری که ایران را مرکز اصلی پشتیبانی نیروهای آمریکایی مستقر بین تی تی تی (توکیو، تهران و تلاویو) قرار داده بود با حضور بیش از 40 هزار مستشار آمریکایی عملا مغز و قدرت فکری ارتش ایران را در اختیار داشت و تنها هیکل و اندام آن در اختیار رژیم شاهنشاهی بود با هنگامه پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه 1357 آمریکا فروش 16 فروند هواپیماهای RF4E ، هفت فروند هواپیماهای آواکس، 160 فروند هواپیمای اف 16، 170 موشک فونیکس، 174 موشک تورپیدو، 60 موشک ضد سطحی هارپون، 66 موشک هارپون هوا به سطح و 83 موشک هارپون از نوع ار جی ام به ایران را لغو کرد.

لاریجانی تصریح کرد: برخی کشورهای همپیمان آمریکا نیز نظیر این اقدامات را انجام داد. مثلا آلمان قرار داد ساخت زیردریایی با ایران را لغو کرد. دولت انگلیس اجازه انتقال تانک‌های چیفتن خریداری شده از این کشور را به ایران نداد. ایتالیا از واگذاری بالگردهای بزرگ و نیروبر شینوک امتناع کرد. این در حالی بود که پول اکثر این معاملات را دریافت کرده بودند و فقط آمریکا 12 میلیارد دلار از این بابت به ایران بدهکار است که هنوز پرداخت نکرده است.

وی با بیان اینکه نوع دیگر اقدامات آمریکا کمک به جریانات تروریستی بود که بعد از گرفتن لانه جاسوسی اسناد آن منتشر شد، خاطر نشان کرد: در اکثر غائله‌های تجزیه‌طلبی یا تروریستی در ابتدای انقلاب رد پای آمریکا و عراق را مشاهده می‌کنیم. حتی در طراحی کودتای نقاب موسوم به نوژه در 19 تیرماه سال 59 یعنی تنها 2ماه قبل از شروع رسمی جنگ آمریکا و عراق نقش جدی داشتند.

رئیس مجلس افزود: نوع دیگر اقدامات آمریکا که نشانه دشمنی آشکار بود، در 19 فروردین سال 59 رخ داد که رابطه سیاسی خود را با ایران قطع و تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کرد. آمریکا اموال ایران را بلوکه کرد و حساب‌های بانکی ایران را بست و ارتباط مستقیم بانکی با ایران را ممنوع کرد. از این تاریخ تحریم اقتصادی ایران بویژه در حوزه مالی و روابط بانکی آغاز شد. البته امام پاسخ درخوری به این اقدام کارتر داد. امام در پیامی فرمود اگر کارتر در عمر خود یک کار کرده باشد که بتوان گفت به خیر و صلاح ملت مظلوم است، همین قطع رابطه است. رابطه بین یک ملت به پا خواسته برای رهایی از چنگال چپاولگران بین‌المللی با یک چپاولگر عالم‌خوار همیشه به ضرر ملت مظلوم و به نفع چپاولگر است. ما این قطع رابطه را به فال نیک می‌گیریم چون این قطع رابطه دلیلی بر قطع امید آمریکا از ایران است.

لاریجانی در ادامه به اقدامات دیگر آمریکا علیه ملت ایران اشاره کرد و گفت: از دیگر اقدامات آمریکا اعزام معاون وزیر خارجه خود نزد صدام و تحریک او به جنگ علیه ایران بود که در این ملاقات که قبل از جنگ انجام گرفت، به استناد گزارش مسئول اطلاعات ارتش عراق، آمریکا به صدام قول همکاری‌های مختلف من جمله در زمینه اطلاعات به نیروهای مسلح عراق داد و این کار از طرق گوناگون من جمله از طریق هواپیماهای آواکس انجام گرفت و در طول 8 سال جنگ ادامه داشت.

وی افزود: علاوه بر همه اینها با اشاره آمریکا سلاح‌های مختلف توسط کشورهای غربی در اختیار صدام قرار گرفت به طوریکه فرانسوی‌ها به طور استثنایی هواپیماهای سوپر اتاندارد را به عراق اجاره دادند. هواپیماهای میراژ در اختیار عراق قرار دادند. برخی شرکت‌های آلمانی سلاح‌های شیمیایی در اختیار عراق قرار دادند به طوریکه در جریان جنگ، هواپیماهای عراقی 400 هزار پرواز جنگی علیه ایران داشتند و عراق 530 موشک به سمت شهرهای ایران شلیک کرد. اطلاعات نظامی را برای جنگ نفت‌کش‌ها در اختیار رژیم صدام قرار دادند به طوریکه در دو سال اول جنگ نفت‌کش‌ها در دو روز یک کشتی مورد هدف قرار می‌گرفت و در یک سال و نیم آخر جنگ به طور متوسط هر روز یک نفت‌کش مورد اصابت واقع می‌شد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه در دفاع مقدس 172 هزار نفر از فرزندان این ملت به شهادت رسیدند و 17 هزار نفر در اقدامات تروریستی شهید شدند ادامه داد: 23 هزار نفر در اقدامات تجزیه‌طلبانه و غائله‌های ابتدای انقلاب به شهادت رسیدند که 10 هزار نفر از شهدای جنگ مربوط به استفاده عراق از سلاح‌های شیمیایی بوده است. مجموعا در جنگ تحمیلی 796 هزار نفر از ملت ایران شهید یا جانباز یا اسیر شدند و حدود یک میلیون نفر از رزمندگان اسلام مجروح شدند که 130 هزار نفر آنان ناشی از سلاح‌های شیمیایی بوده است و بر اساس بررسی کارشناسان جمع خسارات وارده به ایران در جنگ تحمیلی معادل هزار میلیارد دلار برآورد شده است.

لاریجانی ادامه داد: ملت ایران هزینه سنگینی برای استقلال و عزت خود داده است. آیا آمریکا امروز هم نباید این واقعیت را بفهمد؟ آیا این توقع زیادی است که در مقابل عظمت ملتی که در راه انقلاب خود حدود 200 هزار شهید داده است آمریکا بعد از حدود 3 دهه حداقل بفهمد که به چه جنایتی علیه ملت ایران دست زده است؟ ما به پاکی خون شهدای خود ایمان داریم. ما به وعده الهی اطمینان داریم و همان‌طور که رژیم صدام با ذلت از بین رفت اعتبار آمریکا در منطقه ضائل خواهد شد.

وی با بیان اینکه امر مضحک این است که با این کارنامه سیاه آمریکا امروز در راه مبارزه با تروریسم، غش کرده است گفت: اصولا ساختار قدرت‌طلبی آمریکا با پدیده تروریسم گره خورده است. چه در افغانستان و پاکستان و چه در عراق و سوریه. به همین جهت به خوبی رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از رفع نقاهت در بیمارستان فرمودند در بیمارستان تفریحی داشتیم و آن عبارت بود از مبارزه با تروریسم توسط آمریکا و فرمودند ما اعتمادی به این گفته‌ها نداریم و مشارکت در چنین امری نخواهیم داشت که موضعی بسیار دقیق و حکیمانه بود.

رئیس مجلس در ادامه با تاکید بر اینکه برخی اظهارات مسئولان آمریکا در مسئله هسته‌ای ایران شیطنت‌آمیز است، تصریح کرد: اینکه در آستانه مذاکرات هسته‌ای با حرف‌های نسنجیده و کودکانه قصد انحراف در بحث هسته‌ای را دارند رویه دیگر همان خوی استکباری آمریکاست که وقتی در مبارزه با ایران عاجز شدند و در مذاکرات هم نتوانستند تحمیلی ایجاد نمایند و ضمنا به قدرت انتظام‌بخش و امنیت‌ساز ایران در منطقه وقوف یافتند که در اصلاح گفتار وزیر خارجه آمریکا در شورای امنیت تا حدی دیده شد، به باید و نبایدهای غیرمنطقی در حد و اندازه فعالیت‌های هسته‌ای ایران روی آوردند و خط و نشان کشیدند.

لاریجانی در همین زمینه ادامه داد: اگر این اقدامات را به عنوان مانور روانی انجام می‌دهند باید این امر را فهم کرده باشند که ایران در مذاکرات هسته‌ای پایبند منطق است و علاقه‌ای به کرشمه‌های بی‌خاصیت سیاسی آمریکا ندارد که اتلاف وقت است و اگر واقعا متعتقد به این خط و نشان‌ها هستند چرا دنبال مذاکره می‌گردند؟ این چه مذاکره‌ای است که نتیجه آن از قبل با خط و نشان مشخص می‌شود؟ اگر فکر می‌کنند با اینگونه شلوغ‌کاری در مذاکرات، ایران طناب محدودیت اتمی را با دست خود به گردن می‌نهد، این تصور اشتباهی است.

وی با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای صرفا بر پایه مقررات بین‌المللی که برای همه کشورها یکسان است مفهوم دارد، خاطر نشان کرد: این مذاکرات با گردنکشی و گرانفروشی مفهوم ندارد. جالب این است که در حالیکه خودشان به نفوذ و قدرت ایران در منطقه برای ایجاد ثبات و امنیت نیاز دارند، اذعان می‌کنند، سخنان سبک در باید و نباید در نتیجه مذاکرات بر زبان می‌رانند. این هم یک نوع کلاهبرداری مدرن است. البته ایرانیان صبورند و صحنه را می‌پایند و همت خود را مصروف بهبود اقتصاد درونی کشور می‌کنند.

رئیس مجلس با بیان اینکه امروز پیشبرد اهداف انقلاب در گرو مجاهدت در پیشرفت و آبادانی و رفع فقر در کشور است خاطر نشان کرد: انشاءالله ملت ایران در این مقطع از مبارزات خود موفق خواهد شد.

تسنیم

تغییر ساعت رسمی کشور

هموطنان باید امشب، راس ۲۴، ساعتها را به عقب بکشند و آنرا روی ساعتِ ۲۳ تنظیم کنند.

براساس قانون، ساعت رسمی کشور، هر سال اول فروردین، یک ساعت به جلو میرود و سی ام شهریور به حالت سابق برگردانده میشود.

 

18 زخمی و 2 کشته در واژگونی یک دستگاه مینی بوس محور بوکان به میاندوآب

به گزارش سرویس اجتماعی اروم نیوز؛ خضر مومن با اعلام این خبر گفت: این حادثه به دلیل بی احتیاطی راننده و عدم توانایی در کنترل مینی بوس به هنگام پیچیدن در 25 کیلومتری محور بوکان به سمت میاندوآب روی داد.

خضر مومن پور افزود: بر اثر این حادثه دو تن از سرنشینان مینی بوس جان خود را از دست دادند و 18 تن دیگر دچار مصدومیت شدند.

وی با اشاره به تلاش نیرو های امدادی اظهار کرد: پس از اطلاع جمعیت هلال احمر از وقوع این حادثه نیرو های امدادی با حضور در صحنه تصادف اقدامات اولیه را برای مجروحین انجام دادند و پس از تثبیت شرایط جسمی، آنها را به مراکز درمانی انتقال دادند.

بازسازی بمباران شیمیایی سردشت در نمایشگاه دفاع مقدس ارومیه

مصطفی ذباح در حاشیه نمایشگاه دفاع مقدس در ارومیه گفت: آذربایجان غربی یکی از استان های درگیر دفاع مقدس است که در چند سال گذشته در بزرگترین عملیات فرهنگی کشور سهم آنچنانی نداشته است اما همچنان دفاع مقدس در آن جاری است.

وی افزود: این استان مهد پرورش فرماندهانی چون بروجردی، کاوه، آبشناسان،متوسلیان، همت و کاظمی و همه آنهایی که امروز اسطوره شده اند و امروز از سرتاسر جهان می آیند تا مشق زندگی یاد بگیرند.

ذباح با اشاره به اینکه گزارش عملکرد راهیان نور در سراسر کشور خدمت فرمانده کل سپاه پاسداران و رهبر انقلاب ارئه می شود، افزود: آمار راهیان نور از 480 هزار نفر به 5 میلیون نفر افزایش یافته و روند دولت ها رشد و تعالی داشته است.

فرمانده قرارگاه عملیاتی راهیان نور در سپاه و بسیج نقش آذربایجان غربی در بخش اعزام و اسکان زائرین راهیان نور را در سطح عالی دانسته و افزود: این استان تا به امروز بالغ بر 170 هزار نفر زائر داشته که در بین آنها امسال زائرین خارجی هم حضور داشته اند.

 

وی درباره رزمایش رزمی فرهنگی نمایشگاه دفاع مقدس افزود: با تدابیر فرماندهان و مسئولین سپاه، پادگاه حیدرلوی ارومیه به فضایی که بتواند فرهنگ ایثار و مقاومت را در سطح جامعه گسترش دهد، تبدیل شد.

این مسئول یاد و خاطره شهدا را بسیار ارزشمند دانست و افزود: اگر دشمن امروز در این استان با 250 شبکه ماهواره ای کرد و ترک زبان علیه ملت ما به فکر توطئه است، مقابله با آن را فقط شهدا انجام می دهند.

ذباح افزود : مقام معظم رهبری 6 بار از سرزمین نور بازدید به عمل آوردند و راهیان نور را حرکت با برکت دانسته اند و از سالانه بودن این مجموعه خوشحال و ابراز رضایتمندی کردند.

به گفته وی، امسال در استان های خوزستان، استان کرمانشاه ، کردستان و آذربایجان غربی نمایش رزمی فرهنگی در حال اجرا است.

وی همچنین از جزئیات نمایش رزمی فرهنگی گفت و افزود: در این نمایشگاه بمباران شیمیایی سردشت، حضور همیشه مردم در صحنه،نقش سپاه در ساماندهی و اعزام نیروها و شهادت شهید باکری به نمایش گذاشته می شوند.

فرمانده قرارگاه عملیاتی راهیان نور در سپاه و بسیج تاکید کرد: هر کس باید به نوبه خود در فضای انتقال فرهنگی ایثار و مقاومت نقش داشته باشد قطعا فردای قیامت به واسطه همین شهدا که امروز به همه ما نعمت آزادی و نعمت خدمت گذاری داده اند دست همه را خواهند گرفت.

بزرگترین بازار بورس تخمه خاورمیانه/ خوی، شهر گل های آفتابگردان

آفتابگردان از محصولات صادراتی و مهم کشور است و بخش عظیمی از مردم شهرستان خوی بالغ بر 15 هزار خانوار از طریق کاشت و برداشت این محصول و تجارت آن ارتزاق کرده و امورات زندگی خود را می گذرانند.

شهرستان خوی با سطح زیر کشت 18 هزار هکتار زمین ، ‌بزرگترین کانون تولید این محصول در کشور بشمار می رود و با توجه به اینکه بیش از 70 درصد کل اراضی آبی این شهرستان به کشت تخم کدو و تخم آفتابگردان اختصاص داده شده ، میتوان شهرستان خوی را بعنوان قطب اول کشت و تولید کننده دانه‎های آجیلی آفتابگردان در سطح کشور نامید.

بازار بورس خشکبار خوی نیز که یکی از معروف ترین و شاخص ترین بازارهای اقتصادی کشور محسوب می شود ، از رونق اقتصادی خوبی برخوردار است.

وجود بزرگترین بازار بورس تخمه و خشکبار خاورمیانه در خوی نشان از اهمیت این شهرستان در تولید و صادرات تخمه های آفتابگردان و کدو دارد.

دایره اشتغال زایی کشت آفتابگران در این شهرستان بسیار وسیع بوده و در بخشهای کشاورزی ، صنعت و تجارت ، حمل و نقل و در صنعت گردشگری ، کشت این محصول نقش ایفا می کند.

امروزه بیش از 70 کارخانه فرآوری در زمینه سورتینگ ، بوجاری و تخمه پزی در این شهر فعالیت میکنند و در بازار بورس دانه های آجیلی آفتابگردان و کدوی خوی به صورت مستقیم سه هزار نفر مشغول بکار می باشند.

رئیس اتاق اصناف شهرستان خوی در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز اظهار داشت : سقف تجارت و داد و ستد تخمه‎های آجیلی آفتابگردان و کدو در شهرستان خوی سالانه به 4 هزار و 500 میلیارد ریال می رسد که حجم زیادی از تجارت در استان را به خود اختصاص داده است.

محسن منصف افزود : در سال زراعی جاری در 18 هزار و 500 هکتار از اراضی شهرستان خوی آفتابگردان و کدو کشت شده که به نظر کارشناسان کشاورزی پیش‎بینی می‎شود امسال 24 هزار تن تخم آفتابگردان و 12 هزار تن تخم کدو از این اراضی برداشت شود.

وی با اشاره به اینکه در اراضی کشاورزی خوی هشت نوع آفتابگردان و کدوی آجیلی کشت و در بازار بورس این شهرستان عرضه می شود، گفت : اقلامدانه های آفتابگردان کشت شده در شهرستان خوی از نوع قلمی(شمشیری) ، بادامی ، دورسفید ، پسته‎ای و روغنی و اقلام کدو نیز از نوع ریزخوی(مشهدی) ، گوشتی(همدانی) و قلمی می باشد.

منصف خاطر نشان کرد: برداشت تخم آفتابگردان در خوی بصورت مکانیزه بوده و از اول شهریور ماه آغاز و تا اواخر مهرماه ادامه دارد و امسال برای اولین بار در سطح کشور مشمول خدمات صندوق بیمه محصولات کشاورزی شده است.

عضو شورای اصناف کشوری با اشاره به وجود مشکلات جدی در بازار تخمه شهرستان خوی، گفت : واردات تخمه های خارجی و عدم صدور مجوز صادرات این محصول ، مشکل عمده بازار خشکبار خوی است، چراکه تولیدات تخم آفتابگردان شهرستان علاوه بر تأمین نیازهای داخلی، پاسخگوی صادرات به کشورهای همسایه نیز است، ولی متأسفانه به دلیل ممنوعیت صادرات دانه‎های روغنی ، از صادرات این محصول ممانعت می کنند در حالیکه حتی تخمه های آفتابگردانی هم که از نوع آجیلی بوده و هیچگونه استفاده روغن کشی ندارند، با هم مشمول صادرات نمی شوند و از طرفی دیگر بذرهایی هم که توسط کشاورزان کاشته می شود ، از نوع اصلاح شده نیستند و ضروری است که مرکز تحقیقات کشاورزی ضمن ارائه آموزشهای لازم به کشاورزان ، اقدام به توزیع بذرهای اصلاح شده نماید تا تخمه های آفتابگردان داخلی ، قابلیت رقابت با نوع خارجی اصلاح شده را داشته باشند و محصول تولید شده بصورت یکسان و یک اندازه برداشت شود.

گفتنی است معضل بیکاری ، کمی درآمد در شغلهای دیگر ، میل به درآمد زیاد و ... همه دست به دست هم داده اند تا هزاران نفر از مردم به کار خرید و فروش تخمه مشغول باشند بطوریکه وجود خرده پاهایی که با خرید تخم آفتابگردان و کدو در بازار روز و انبار کردن در خانه ها باعث شده تا بعضی از آنها فکر بکنند که به تمام معنی تاجر شده اند و امیدوارند که در زمان کمبود تخمه در بازار بتوانند اقدام به گرانفروشی کرده و سود بیشتری ببرند ولی این نوع فعالیتهای کاذب علاوه بر وارد کردن لطمه به بازار ، صدمات جبران ناپذیری نیز به آن وارد می کند و اینگونه افراد که یکی ـ دو تُن جنس را بر وانتی زده و دور کشور راه می‎افتند ، جنس شان را با التماس و خواهش و زاری به صورت اکثراً نسیه می فروشند و آسیب جدی را به بازار بورس تخمه شهرستان می‎زنند.این در حالی است که در قدیم الایام اصناف کشور پس از واریز مبلغ به حساب تجار خویی ، بعد از چند روز رأساً برای خرید اقدام میکردند ولی متأسفانه امروز باحضور دلالان و افراد سود جو در بازار روز بزرگترین میدان خشکبار خوی ، شاهد برخی ناهنجاریها و کلاهبرداریهای چند صد میلیونی در این بازار هستیم.

ایجاد بازار روز در بزرگترین بازار بورس تخمه و خشکبار خاورمیانه در خوی باعث شده تا فضایی مناسب برای فعالیت دلالان ایجاد شود ، دلالانی که بنام کشاورز بودن در محوطه بازار روز ، بصورت سرپایی فعالیت می کنند ، در حالیکه با انجام اینگونه فعالیتها هم در حق اصناف و کسبه مستقر در این بازار و هم 3000 نفری که بصورت مستقیم در آن اشتغال دارند ، اجحاف میشود ، چراکه 300 کسبه غرفه دار این بازار علاوه بر هزینه کردهای قابل توجه ، سالیانه مالیات قابل توجهی هم پرداخت میکنند ولی دلالان مستقر در بازار روز بدون هیچ هزینه کردی علاوه بر متشنج کردن فضا و خرید ارزان از کشاورزان ، باعث وارد آمدن آسیبهای جدی به بازار می کنند.

اصناف و کسبه بازار بورس تخمه آفتابگردان نیز اظهار داشتند: حضور نامیمون دلالان در بازار ، باعث نوسان قیمت و متشنج کردن بازار بورس شده است ، بطوریکه که میتوان گفت دلالان ، بازار را قبضه کرده‌ و بازار خرید و فروش را بصورت ناعادلانه ، دچار تلاطم کرده اند ، بطوریکه بحث خرید تضمینی محصول تخم آفتابگردان و کدو در بازار بورس شهرستان خوی اگر چه بارقه امیدی در وجود کشاورزان منطقه زنده کرده ولی تجربه چند سال اخیر ثابت کرده که دلالان بازهم برنده ماجرا شده‌اند و بدون زحمت و تلاش ، چندین برابر کشاورزان و تولیدکنندگان پول به جیب می‌زنند.

از خواست های مردم و کسبه بازار ، خارج کردن میدان خشکبار به خارج از شهر می باشد چراکه با این اقدام علاوه بر حل مشکلات و معضلات شهری با اجرای یک طرح بر اساس معماری ایرانی و اسلامی و منحصر به فرد تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری منطقه خواهد شد.

در کل می توان گفت که وجود خرده پاها ، عدم نقدینگی و خرید و فروش نسیه ، عدم وجود انسجام و نبود تشکلی گیرا و ناظر بر امور بازار بورس مشکلات اصلی این صنعت در خوی می باشد و چنانچه به ضروریات این صنعت از جمله ایجاد کارخانه روغن کشی و صنعتی کردن آجیل تخم آفتابگردان و بسته بندی این محصول در شهرستان خوی توجه شود ، می تواند در ثبات بازار بورس تخمه آفتابگردان این شهرستان و جهانی شدن آن تأثیر بسزایی داشته باشد.

 

ناتوانی دولت سبب سپردن ادامه احداث دهکده مقاومت به شهرداری ارومیه می شود

خلیل محبت خواه در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز درباره آخرین تصمیمات برای یادمان شهید باکری در ارومیه گفت: با توجه به اینکه این پروژه، پروژه ای زمان بر بوده و اعتبارات زیادی می خواهد، اعتبارات دولتی جوابگوی احداث و اتمام آن نخواهد بود.

وی ناتوانی اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در تامین اعتبارات مورد نیاز این طرح را دلیل اصلی انتقال آن به شهرداری ارومیه عنوان کرد و افزود: طی آخرین جلسه ای که با مسئولین مربوط به این پروژه داشتیم مقرر شد تا موافقت نامه این طرح اصلاح شده و ادامه احداث پروژه به شهرداری ارومیه واگذار شود.

مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی افزود: با طرح پیوستی سپاه شهداء به طرح فعلی یادمان شهدای استان و شهید باکری، به پروژه جامع تری بنام دهکده مقاومت تغییر می یابد که مجموعه ای که یادمان شهدا جزوی از آن است.

 

راه اندازی 200 پایگاه جشن عاطفه ها در آذربایجان غربی

امسال نیز همزمان با بازگشایی مدارس برگزاری جشن عاطفه ها با استقرار 200 پایگاه در سراسر استان آماده جمع آوری کمک های مردمی می شود. 

وی شعار امسال جشن عاطفه ها را "مهر در انتظار مهر" عنوان کرد و گفت: این جشن به مدت سه روز و با همکاری سازمان آموزش و پرورش، سازمان بسیج مستضعفین و صدا و سیما برگزار می شود.

 معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد استان اظهار کرد: جشن عاطفه ها در آذربایجان غربی نیز همزمان با سراسر کشور از روز 16 مهر ماه سال جاری آغاز می شود.

وی گفت: جشن عاطفه ها 16 مهرماه مختص آموزش و پرورش خواهد بود و 17 مهرماه نیز پایگاه های کمیته امداد سراسر استان آماده جمع آوری کمک ها و هدایای مردمی هستند.

فرج اسلام تصریح کرد: روز جمعه 18 مهرماه نیز مصلاهای نماز جمعه میعادگاه خیرین و افراد نیکوکار خواهند بود.

وی خاطر نشان کرد: در جشن عاطفه های سال گذشته مردم خیر استان 9 میلیارد ریال کمک نقدی اهدا کرده بودند.

ازدواج آسان، وعده ای برای فریب جوانان

یکی از تحولات مهم جامعه کنونی گسترش ارتباطات و فناوری‌های جدید است در شبکه‌های اجتماعی از جمله سایت‌های همسریابی ارتباط چهره به چهره افراد تبدیل به ارتباطاتی می شود که گاها زمینه ساز خطراتی خصوصا برای زنان و دختران می شود.


امروزه سایت‌‌هایی پای به عرصه فضای مجازی گذاشتند که بدون مانعی، امکان آشنایی دختر و پسر را فراهم می‌آورند کارکرد بیشتر این سایت‌‌ها مشابه کارکرد همان چت روم‌ها و شبکه‌های اجتماعی است با این تفاوت که از شعار‌های فریبنده‌ای همچون بحث ازدواج آسان هم استفاده می‌کنند، جوانان با پر کردن اطلاعاتی که در اکثر موارد هم غیرواقعی است وارد این سایت‌‌ها می‌شوند، برای جنس مخالف پیغام می‌فرستند و به این سادگی زمینه آشنایی طرفین فراهم می‌شود.

 

با رشد قارچ گونه سایت‌های مدعی همسریابی بر اساس گزارش‌ها ،در سال 92 تعداد 86 سایت همسریابی شناسایی شده اند که بدون مجوز فعالیت می‌کردند و بر اساس اظهارات محمود گلزاری معاون سازماندهی امور جوانان وزیر ورزش و جوانان در سال 93 تعداد 300 سایت همسریابی غیرقانونی و غیراخلاقی در کشور فعالیت می کنند که فعالیت این سایت‌ها منجر به بروز مشکلات در فضای واقعی می‌شود.

معاون سازماندهی امور جوانان وزیر ورزش و جوانان - See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930619001146#sthash.8F7OsCzG.dpuf

 

وی همچنین از فعالیت 300 سایت همسریابی غیرقانونی و غیراخلاقی در کشور خبر داد و تصریح کرد: فعالیت این سایت‌ها منجر به بروز مشکلات در فضای واقعی می‌شود. - See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930619001146#sthash.8F7OsCzG.dpuf

فریب در ازدواج در محیط سایبری بسیار آسان است زیرا در فضای مجازی افراد به راحتی اطلاعات نادرستی را از خود ارائه می‌کنند و حتی یک مرد می‌تواند خود را زن معرفی کند.

 

ازدواج آسان نامی که کلاهبرداران فضای مجازی بر فریبکاریهای خود می گذارند و از این طریق زمینه لازم برای به دام انداختن جوانان را برای خود فراهم می کنند.

 

جوانان که از مخارج چند میلیونی هزینه های ازدواج از اقدام کردن به ازدواج واهمه دارند به راحتی خود را به تبلیغات فریبکارانه ی برخی افراد در سایتها می سپارند و خود را اسیر فتنه های افراد سودجو  می کنند.


بر اساس گزارشها دختران بسیاری از طریق سایت‌های همسریابی فریب خورده‌اند و با ورود آنها به مراکز خاص زمینه سوء استفاده از آنها فراهم شده است که اگر نسبت به ساماندهی و رسیدگی به فعالیت این گونه سایتها در فضای مجازی اقدامی صورت نگیرد چه بسا مشکلات و خطراتی که در جامعه پیش خواهد آمد.

 

به عشق شهادت، وارد سپاه شدم

در تاریخ 1367/03/9 شمسی برابر با 14 شوال 1408 قمری در خانواده صفری تبار بیشه، فرزندی به دنیا آمد که پدرش به یاد روزهای دفاعِ مقدس و علاقه مندی به گروه های چریکی و جنگ های نامنظم دکتر شهید مصطفی چمران و هم بیاد دعای کمیل، فرزندش را در شناسنامه به مصطفی و در گفتار کمیل نام گذاری کرد.

مصطفی در تابستان 84 در رشته علوم تجربی فارغ التحصیل شد اما تحصیل در رشته کامپیوتر و قبولی در رشته مهندسی شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری و آمل نیز باعث نشد ذره ای از عشق و علاقه مصطفی برای پیوستن به دانشگاه امام حسین(ع) کم شود.

در تیرماه 84 دوره آموزش تکمیلی گردان های عاشورا را طی کرده وگواهی آن را دریافت می کند و همان سال با شرکت در رزمایش صحرایی یاوران حضرت مهدی(عج) از سوی فرماندهی وقت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بابل تقدیرنامه می گیرد.

متناسب با هدفی که داشت به رشد معنوی و پرورش روحی، بیش از پیش أهمیّت می داد، شرکت در بسیج، هیأت مذهبی، نماز جمعه و جماعات، إحیاء گرفتن تا به صبح  در شب های قدر ماه مبارک رمضان در آستان مقدّس امام زاده قاسم(ع) بابل از جمله کارهای ضروری و همیشگی او بود.  برای خدمت وظیفه به لشکر30 پیاده گرگان ملحق ‌شد، ضمن اینکه همزمان برای جذب رسمی در سپاه نام نویسی کرده بود.

هنوز 2 ماه از آموزش نظامی او نمی گذشت که نامه جذب او در سپاه پاسداران بدستش رسید، با گرفتن امضاهای متعدد از فرماندهان مافوق، بسختی از لشکر 30 گرگان تسویه حساب می گیرد و به علت قبولی درسپاه پاسداران از کسوت سربازی مرخص و برای ادامه آموزش بعنوان سرباز گمنام امام زمان (عج) بالاخره دراسفند ماه 86 وارد دانشگاه امام حسین (ع) می‌شود تا اینکه پس از دو سال تلاش وصف ناشدنی در بهمن ماه 88 از دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع) با معدل 17/30 فارغ التحصیل می گردد.

شهیدان: غلامعلی (جواد) نژاد اکبر، ناصر باباجانیان، کریم رجب پور، مهدی پور قربان، محمد رضا ابراهیمی، محمد علی معصومیان، صادق مبلغ الاسلام، محمدکاظم محمدقلی نیا، عباس محمدقلی زاده، محمد جعفر تبار جعفر قلی، علی بابائی، محمدباقر قمی بیشه، عین اله حمزه نسب، حسین ولی اللهی، رمضان ولی اللهی، هادی ولی نژاد، سیدعلی سادات تبار، حسن پنبه کار، مجید غلامحسین نژاد، جواد جانی رمی، ابراهیم جانی رمی، کاظم اکبر نتاج، یوسفعلی جعفری، عقیل آقاباباتبار، منوچهر آقاجانیان، محمدتقی مبلغ الاسلام، جواد گیلکی بیشه، عسکری معصوم نیاء، جمال نژاد رجبعلی، سعدی غلامی بیشه، فتحعلی رضانسب و هاشم آقاجانی سی و دو مردی بودند که شرف یک روستا در 5 کیلومتری بابل به آنها بود تا اینکه، پس از سالها، کمیل از خدا خواست سی و سومین شهید روستای «بیشه سر» باشد.

اردوی جهادی در مناطق محروم

مطابق دستنوشته‌ای که از او باقی مانده، در تاریخ 87/08/8 ساعت 11/50 صبح پوشه‌ای حاوی اطلاعات مهم و محرمانه کارکنان را در محوطه دانشگاه امام حسین(ع) می یابد، بی درنگ با حفاظت اطلاعات دانشگاه مکاتبه کرده و آن را جهت بررسی و اقدامات لازم به مسئول مربوطه تحویل می دهد تا خدای نکرده مورد سوء استفاده دشمنان قرار نگیرد.

کمیل داوطلبانه تعطیلات عید سال های87 و88 دوره دانشجویی را در غالب طرح سازندگی بسیج، اردوی جهادی به مناطق محروم کشور از جمله کرمان و چهار و محال و بختیاری می رود.

مادرش می گوید: به محض اینکه اولین حقوقش را از سپاه گرفت دو دفترچه پس انداز برای خودش باز کرد، یکی مربوط به حقوق و مزایا، دیگری مربوط به هدایا؛ چرا که می گفت: « طبق فتوای مقام معظم رهبری، هدیه خمس ندارد» برای خودش، سال خمسی تعیین کرد تا اگر مازاد بر هزینه سالیانه، چیزی در حسابش مانده باشد، خُمس آنرا بدهد و یکسال مقداری پول به مستمندان داده بود و با خوشحالی می گفت: امسال خمس داده ام.

از همان روز خواستگاری فهمیدم که از جنس زمینی ها نیست

ماجرای خواستگاری او از همسرش در سال 89 نیز جالب است: «موقع خواستگاری از من پرسید: ممکنه من یه روزی به شهادت برسم! شما با این موضوع مخالفتی ندارین و می توانی با آن کنار بیآیی؟! من چیزی نگفتم، فقط نگاهش کردم: دوباره پرسیدند و من گفتم : نه مخالفتی ندارم؛ از همانجا فهمیدم که او از جنس زمینی ها نیست.»

 او به‌اتفاق چند نفر از دوستانش، بالاترین جایگاه خدمتی را در یگان ویژه صابرین می بینند. می دانست که خدمت در یگان ویژه صابرین، علاوه بر قدرت معنوی به قدرت جسمی هم احتیاج دارد. کمیل برای جبران آن علاوه بر طی دوره های آموزش تکاوری و چتربازی به ورزش های رزمی روی آورد و در این رشته خیلی زود سرآمد شده و مطابق اسناد موجود دو مرتبه موفق به اخذ مدال طلا و نقره در جشنواره فرهنگی، ورزشی دانشجویان شد.

پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه امام حسین(ع)، بسختی از پادگان آموزشی المهدی(عج) وابسته به تهران، تسویه حساب خدمتی می گیرد و خود را به یگان ویژه صابرین می رساند.

او به همرزمانش گفته بود: «من سی و سومین شهید روستای بیشه سر هستم» و آخرین سفارش او به اطرافیان هم این بود که برای شهادتش دعا کنند و به همه سفارش می کرد تا در قنوت نمازشان، دعای فرج بخوانند و شهادت او را از خدا بخواهند.

شهید مصطفی (کمیل) صفری تبار بیشه در مصاحبه بجا مانده از خودش می گوید: «گرچه به کمتر از شهادت راضی نیستم؛ ولی از خدا می خواهم که اگر شهید نشدم، اجر شهید را به من بدهد.»

این شهید بزرگوار پس از آنکه عزم خود را جزم کرد تا آخرین وجب از خاک کشور را از دست گروهک منافقین پژاک خارج کند، با لبیک به ندای رهبر و مقتدای خود حضرت امام خامنه ای (مدظله) عازم جبهه های غرب کشور شد تا اینکه در آخرین عملیات پیروزمندانه سپاه در این منطقه که منجر به بیرون راندن  منافقین از مرزهای ایران اسلامی شد در تاریخ 13/06/1390 به همراه چند تن از همرزمان خود در ارتفاعات کردستان شربت شیرین شهادت را نوشید .

روایت شهادت عاشورایی مصطفی و محمد

شهید صفری تبار و شهید محمد محرابی پناه آنقدر با هم صمیمی بودند که ماجرای شهادت آنها بنا بر شنیده‌ها، می تواند بسیار جالب باشد:

آنطور که گفته شده در آخرین ماموریت این دو شهید در ارتفاعات جاسوسان سردشت، گلوله ای به پهلوی محمد اصابت می کند. او با بستن چفیه اش به دور کمر سعی می کند که تا حدودی از خونریزی بیش از حد جلوگیری کند. اما دوست و در حقیقت برادرش مصطفی صفری تبار متوجه حالت محمد شده و علی رغم تذکر دوستان برای نزدیک نشدن به محمد، جهت کمک به طرف محرابی پناه حرکت می کند و در همان لحظه که کنار یکدیگر قرار می گیرند، گلوله خمپاره ای نزدیک این دو به زمین می نشیند تا روح آسمانی محمد و مصطفی را از قفس تنگ تن رها سازد و راهی دیار قرب نماید.

برگی از وصیت نامه شهید مصطفی صفری تبار

بسم الله الرحمن الرحیم

بوسه بر دست و پای پدر و مادر با ترفند پاسداری

.... اول از همه از پدر و مادر عزیزم تشکر می کنم بابت این همه زحمات که در حق بنده قدر نشناس داشته اند شنیده بودم که فرمانده های ما گفتند دست پدر ومادر را باید بوسید و من هم چند بار قصد چنین کاری را داشتم که یک بار به شوخی توانستم دست پدرم را ببوسم البته پدرم اجازه نمی داد که دستش را ببوسم و بالاخره با چند ترفند پاسداری توانستم به مقصود خود برسم و از مادر نیز چند بار خواستم که اجازه بدهد تا دست و پای او را ببوسم و ایندفعه هم با چند ترفند پاسداری توانستم پای مادر را ببوسم.

خواهرانم! حتی یک تار موی خود را در معرض دید نامحرم قرار ندهید

خوب بریم سر بقیه مطلب که من مال و اموالی ندارم که بگم این مال داداشم و این یکی برای فلانی، فقط چند توصیه به خواهرانم دارم که خیلی خیلی دوستشان دارم اول اینکه حجاب را رعایت کنند چون شهدای ما برای حفظ ناموس و حفظ اسلام شهید شدند تا حتی یک تار موی ناموس آنها را نا محرم نگاه نکند چه برسد به اینکه بیگانه ها بخواهند نگاه کج به آنها داشته باشند .منظورم از حجاب این است که حتی یک تار موی خود را در معرض دید نامحرم قرار ندهید دوم اینکه فرزندان خود را طوری تربیت کنید که با روحیه ایثار و انفاق وگذشت از جان خود در راه خداوند تبارک و تعالی بزرگ شوند و طبق فرمایش امام عزیز و راحلمان که می گوید از دامن زن مرد به معراج می رود.

به عشق شهادت، وارد سپاه شدم

....در اینجا جا دارد که بگویم من از اول به عشق شهادت وارد سپاه شدم. من خیلی به حضرت زهرا(س) علاقه داشتم طوری که هر وقت به فکرش می افتم اشکم جاری می شود و از این خانم بزرگوار می خواهم که از خدا بخواد که از سر تقصیر ما بگذره تا هر چه زودتر به اون عشق که وارد سپاه شدم برسم. شهادت شهادت شهادت. در آخر با یک دعا حرفهایم را به پایان می رسونم: اللهم عجل لولیک الفرج والعافیة والنصر و جعلنا من خیر اعوانه و انصاره والمستشهدین بین یده.

برگزاری ۵۰۰ برنامه در هفته دفاع مقدس در سراسر کشور

 سردار سرتیپ بسیجی دکتر بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و رئیس ستاد برگزاری هفته دفاع مقدس‌‌، صبح امروز در گفت و گو با شبکه یک سیما با معرفی برخی از برنامه‌های هفته دفاع مقدس گفت: با توجه به اینکه 31 شهریور تا 6 مهر هر سال به عنوان هفته دفاع مقدس نام گذاری شده، برنامه های متنوعی برای این هفته در سراسر کشور تدارک دیده شده است.

وی ادامه داد: 54 برنامه ملی در سراسر کشور برگزار خواهد شد که برخی از این برنامه‌های شاخص از جمعه‌ هفته پیش آغاز شده و از این دست می‌توان به اولین رزمایش گروه‌ها و اقوام مختلف اشاره کرد که با همت بسیج مستضعفین در کرمانشاه برگزار شد.

سردار کارگر افزود: برنامه‌های هفته دفاع مقدس از دیروز با بزرگداشت شهدای خبرنگار و عکاس دفاع مقدس آغاز شد و امروز نیز نمایشگاهی با موضوع دست‌آوردهای هفته دفاع مقدس، در مجلس شورای اسلامی و با حضور ریاست محترم مجلس افتتاح می‌شود ضمن اینکه از 12 ایثارگر در مجلس شورای اسلامی، تجلیل به عمل خواهد آمد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اظهار داشت: فردا شاهد برگزاری رژه دفاع مقدس خواهیم بود ضمن اینکه برنامه‌های هفته دفاع مقدس درصدا و سیما از دیروز شروع شده است، امسال سعی شده که برنامه‌های بزرگداشت هفته دفاع مقدس تکراری نباشد و سازمان صدا و سیما اعلام کرده که از پخش برنامه های تکراری خودداری خواهد کرد.

سردار کارگر با اشاره به مخاطب شناسی صورت گرفته در طرح‌ریزی هفته دفاع مقدس افزود: کار خاصی که امسال در مجموعه ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس صورت پذیرفت مخاطب شناسی جدیدی است که عمدتا شامل نسل جوان جامعه است.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات بارز در بزرگداشت هفته دفاع مقدس امسال استفاده از حضور هنرمندان است چرا که هنرمندان در برقراری ارتباط با نسل جوان عملکرد مطلوب‌‌تری دارند و بهتر می توانند پیام‌های دفاع مقدس را به نسل‌ جوان منتقل کنند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: امروز با وجود امکانات مطلوبی که در کشور وجود دارد می‌توان انتظار داشت که به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای برسیم و اگر به نسل جوان اعتماد کنیم و دفاع مقدس را به دست این جوانان بسپاریم آنها به خوبی آن را پرورش خواهند داد.

سردار کارگر بیان داشت: دفاع مقدس تنها به گذشته این ملت مربوط نیست بلکه این موضوع ارتباط مستقیمی با وضعیت فعلی کشور و تهدید‌ها و تحریم‌هایی که این کشور را در معرض آسیب قرار داده است، دارد و دفاع مقدس مانند گنجینه‌ای است که ما باید مانند گنج‌یاب در پی استخراج ذخایر ارزشمند آن باشیم.

رئیس ستاد برگزاری هفته دفاع مقدس‌‌ تصریح کرد: برنامه‌های امسال در بزرگداشت دفاع مقدس برنامه‌های پرباری است مانند حضور اقوام و اقشار مختلف کشور که به همت سازمان بسیج مستضعفین با رزمایش قشرهای مختلف مردم از 9 استان در هفته گذشته صورت گرفت که فردا این رزمایش در تهران خواهد برگزار خواهد شد و مسئولیت برگزاری آن، امسال به عهده ارتش است.

رئیس ستاد مرکزی راهیان نور گفت: در بزرگداشت سالگرد هفته دفاع مقدس، جشنواره فیلم مقاومت را خواهیم داشت که در ایران و سایر کشورها برگزار می‌شود و نیز نمایشگاه کتاب دفاع مقدس در باغ موزه دفاع مقدس با حضور ناشران و نویسندگان کتب دفاع مقدس برگزار خواهد شد. ضمن اینکه با نهضت ترجمه‌ای که درباره کتاب دفاع مقدس اتفاق افتاده، 4 کتاب از این دست ترجمه‌ها به همراه نویسنده‌های این کتب در نمایشگاه فرانکفورت معرفی خواهند شد.

وی با اشاره به نقش فعال رادیو در دفاع مقدس عنوان داشت: با توجه به نقش فعال رادیو در دوران دفاع مقدس امسال برنامه‌های متنوعی از رادیو پخش می‌شود همچنین با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار بود که نشستی با حضور ریاست محترم جمهوری و مصدومین شیمیایی برگزار شود که با همزمان شدن سفر آقای روحانی به سازمان ملل، این برنامه به بعد از سفر رئیس‌جمهور موکول شد.

سردار کارگر در همین زمینه گفت: امسال شاهد برگزاری جشنواره فیلم مقاومت با حضور ریاست محترم مجلس شورای اسلامی خواهیم بود که در برج میلاد تهران برپا می‌شود ضمن اینکه در سینماهای مختلف در شهرستان‌ها و نیز در خارج از کشور جشنواره فیلم مقاومت پیگیری خواهد شد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به حجم بالای برنامه‌ها در بزرگداشت هفته دفاع مقدس تصریح کرد: نزدیک به 500 برنامه با موضوع دفاع مقدس در سراسر کشور برگزار خواهد شد و برنامه‌ریزی شده است تا در تمامی مساجد برنامه‌هایی با محوریت هفته دفاع مقدس برپا شود و در مدارس نیز زنگ مقاومت به صدا درآید.

وی با بیان اینکه در کشور‌های مختلفی شاهد برگزاری بخش‌هایی از برنامه‌های هفته دفاع مقدس خواهیم بود اشاره کرد: در 11 کشور نمایشگاه هفته دفاع مقدس برپا می‌شود و کشور تاجیکستان یکی از این کشورهاست و ما معتقدیم که این نمایشگاه‌ها در معرفی دفاع مقدس به سایر کشورها نقش ارزنده‌ای را ایفا خواهند کرد.

سردار کارگر در پایان با اشاره به اینکه دوران دفاع مقدس سند افتخار ماست گفت: جوانان ما در دوران دفاع مقدس از دین، ناموس، تمامیت ارضی و اسلام، با تمام وجودشان دفاع کردند و این امنیت و اقتداری که امروز شاهد آن هستیم برگرفته از همان ایثار و جانفشانی‌های دوران دفاع مقدس است، ما در دوران دفاع مقدس دیدیم که افراد با هر مذهب و اعتقادی در این عرصه حضور پیدا می‌کنند لذا دفاع مقدس  می‌تواند کلید وحدت بین تمام گروه‌ها و جناح‌ها باشد.

یادواره شهدای شهریور ماه ارومیه برگزار شد/روایتی تازه تر از چگونگی دستگیری عبدالمالک ریگی

شب گذشته دومین یادواره شهدای آذربایجان غربی با گرامیداشت یاد و خاطره 250 شهید شهریور ماه هشت سال دفاع مقدس و با حضور امیر سرتیپ خلبان حسین چیت فروش در مسجد لطفعلی خان ارومیه برگزار شد.

در این مراسم امیر چیت فروش از یادگاران دفاع مقدس با اشاره به نقش نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران در ایجاد امنیت و سر بلندی کشور به جزئیات جدیدی از نحوه دستگیری عبد المالک ریگی اشاره کرد و گفت: دو سال قبل هواپیمای حامل ریگی از اشرار شناخته شده کشور قصد داشت از دبی به سمت قرقیزستان و توسط یک ایرلاین خارجی جابجا شود.

رئیس مرکز مطالعات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: این هواپیما قرار بود از فضای کشور ما برای تردد استفاده کند که نیروهای امنیتی به نیروی هوایی ایران اعلام کردند که این هواپیما حامل یکی از اشرار است و باید متوقف شود.

وی تصریح کرد: 11 شب به نیروی هوایی این دستور اعلام شد و در ساعت یک بامداد عملیات توسط یک هواپیمای فانتوم آغاز گشته و عملیات تعقیت و گریز و حتی شلیک توسط هواپیمای ما صورت گرفت.

امیر چیت فروش اظهار کرد: ولی هواپیمای خارجی، حاضر به نشستن نبود که در نهایت ساعت سه شب با شلیک 200 گلوله به گونه ای که هواپیما نیز سرنگون نشود و با کمک دو فانتوم و یک هواپیمای اف 14 این هواپیما به زمین نشست و ریگی دستگیر شد این در حالی بود که خلبان هواپیمای خارجی حتی هویت ریگی را نمی شناخت.

وی در پایان وحدت و هماهنگی حول محور ولایت را ضامن اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: امروزه ما باید با درس گرفتن از سیره شهدا راه آنها را ادامه دهیم و موجبات رشد و پیشرفت کشور را فراهم نماییم.

 

هفته دفاع مقدس در ارومیه با گرامیداشت 7 هزار و 700 شهید آغاز می‌شود

؛امیر سرتیپ دوم محبوب سرپوش امروز در جمع خبرنگاران با تبریک هفته دفاع مقدس اظهار کرد: از ساعت 9 صبح روز 31 شهریور ماه، مراسم هفته دفاع مقدس با سان و رژه در مسیرهای تعیین شده در شهرهای ارومیه، خوی، سلماس، مهاباد، نقده و پیرانشهر برگزار می شود.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشگر 64 ارومیه گفت: در این هفته برنامه عطرافشانی از مزار شهدا با حضور آحاد مختلف مردم و خانواده های شهدا و ایثارگران در تمامی شهرستان آذربایجان غربی برگزار می شود.
وی افزود: برگزاری نمایشگاه های مختلف نظامی و فرهنگی، برپایی ایستگاه های صلواتی، شرکت گسترده کارکنان نیروهای مسلح در نماز جمعه، برپایی چادرهای درمانی به طور رایگان، برگزاری مسابقات ورزشی بین کارکنان وظیفه، برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی همگام با خانواده های نیروهای مسلح و نیز دیدار از خانواده های شهدا و ایثارگران از سایر برنامه های پیش بینی شده در هفته دفاع مقدس به شمار می رود.
سرپوش گفت: علاوه بر آن قدردانی از سربازان به عنوان قشر جوان در پادگان ها و نیز برگزاری محفل انس با قرآن کریم در مسجد امیرالمومنان(ع) برای توسعه فرهنگ قرآنی در بین کارکنان نیروهای مسلح از سایر برنامه های پیش بینی شده در هفته گرامیداشت دفاع مقدس به شمار می رود.
وی تصریح کرد: محور اصلی فعالیت ها و اقدامات هفته دفاع مقدس با شعار"پایداری و مقاومت دیروز، اقتدار امروز و تعالی فردا" نام دارد و در این رابطه برای احیای فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه همه روزهای این هفته به نام های مختلف نامگذاری شده است.
فرمانده قرارگاه عملیاتی لشگر 64 ارومیه بیان کرد: صلابت امروز میهن اسلامی در سایه تلاش رزمندگان اسلام در دوران هشت سال دفاع مقدس بوده و در این رابطه صدام بعثی پس از حمله به ایران قصد ماندن داشت در حالی که نه تنها نتوانست یک وجب از خاک میهن را اشغال کند بلکه از آن نیز بیرون رانده شد.
سرپوش تصریح کرد: لشکر 64 ارومیه از سال 1358 و پیش از آغاز جنگ تحمیلی افتخار داشت با توجه به وقوع جریانات سیاسی که در آذربایجان غربی به وجود آمده و حتی ایادی استکبار جهانی برای شرارت در این خاک برنامه ریزی کرده بودند، ماموریت های خود را برای مقابله به نحو احسنت انجام دهد.
فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر 64 ارومیه تصریح کرد: لشکر 64 ارومیه در دوران هشت سال دفاع مقدس، 7 هزار و 700 جانباز، 3 هزار و 435 شهید و 435 آزاده را در این راه تقدیم کرده و به عنوان یکی از یگان های پرافتخار خوش درخشیده است.

 

آذربایجان غربی سال تحصیلی را با کمبود ۳ هزار معلم آغاز می‌کند

سال پیش فریدون سیدمصطفوی در مرکز استان آذربایجان غربی به دنیا آمد که به گفته خود، نسل اندر نسل اهل شهرستان ارومیه هستند.

وی از همان ابتدای امر، در سمت های مرتبط با کودکان و نوجوانان به فعالیت مشغول بوده است تا جایی که با استخدام در سازمان آموزش و پرورش، به مدت دو سال به عنوان مربی امور تربیتی فعالیت کرده و سپس در حوزه پرورشی در بخش های مختلف حضور یافته که از جمله آنها مسئولیت در امور تربیتی و مشاوره، 8 سال به عنوان معاون آموزش و پرورش ناحیه یک ارومیه و نیز 2 سال به عنوان معاون مدیرکل آموزش و پرورش استان بوده است.

وی 13 سال به عنوان مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشغول بوده و در حال حاضر نیز 7 ماهی است که به سمت مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی منصوب شده و در زمره مدیران نادری است که در چند سال اخیر از بستر مسائل سیاسی راه به این سمت نیافته بلکه به سبب تجربه حرفه ای در مسائل آموزشی و تربیتی به این مسئولیت گمارده شده است.

سیدمصطفوی مدرک فوق لیسانس رشته اداری و مالی دارد و در کنار فعالیت اجرایی دست در کارهای هنری نیز دارد، او گه گاه به معرق کاری پرداخته و در رشته خوشنویسی هم مدعی به شمار می آید گرچه با موسیقی و ساز سه تار نیز الفت دارد.

به همین سبب با هنرمندان شهر نیز مرتبط بوده و معتقد است که امروز در آموزش و پرورش می توان با یک نگرش تربیتی و هنری بیشترین تاثیر را بر پروسه تربیت نسل جدید گذاشت.

خبرگزاری تسنیم با این مدیر باسابقه گفت و گویی تفصیلی انجام داده که حاصل آن در پی می آید.

تسنیم: با توجه به نزدیکی آغاز سال تحصیلی جدید، هم اکنون چند مدرسه و کلاس درس در سطح استان موجود است؟

سیدمصطفوی: هم اکنون 13 هزار و 128 باب کلاس درس در 3 هزار و 742 مدرسه موجود است.

تسنیم: تاکنون چند کلاس اولی در مدارس ثبت نام کرده اند؟

سیدمصطفوی: با توجه به اینکه ثبت نام مدارس تکمیل نشده و تا اواخر هفته نخست مهرماه به ویژه در مناطق روستایی استان ادامه دارد، تا امروز 3 هزار و 111 نفر دانش آموز ثبت نام کرده اند که نسبت به سال گذشته 791 نفر افزایش داشته، اما پیش بینی ما این است که به 318 هزار نفر دانش آموز افزایش یابد یعنی امسال 8 هزار نفر دانش آموز نسبت به سال گذشته افزایش می یابد.

تسنیم: از نظر درجه بندی، مدارس آذربایجان غربی در سطح کشور در چه حدی هستند؟

سیدمصطفوی: سازمان آموزش و پرورش از چند نوع مدرسه شامل مدارس عادی، نمونه، هیئت امنایی، شاهد و تیزهوشان برخوردار است که اگر بخواهیم آنها را درجه بندی کنیم باید به دو شاخصه شامل فضاهای آموزشی و نیروی انسانی توجه کنیم.

متاسفانه در زمینه فضای آموزشی وضعیت مطلوبی وجود دارد و تراکم دانش آموزان در برخی مدارس بیشتر از 24 و نیم درصد است یعنی تعداد بسیاری از مدارس استان در روستاها زیر 10 نفر دانش آموز دارد که اگر میانگین آن را حساب کنیم در برخی مدارس شهری، تعداد دانش آموزان یک کلاس، 40 تا 50 نفر است و این خود وضعیت رتبه های استان را دچار اشکال می کند.

33 درصد مدارس آذربایجان غربی تخریبی هستند

از نظر وضعیت فیزیکی نیز، 33 درصد عمر مدارس استان به پیش از انقلاب اسلامی بازمی گردد یعنی اگر به طوری جدی به این مسئله ورود کنیم باید به این مدارس حکم تخریبی زنیم، چون حتی در اثر زلزله با ریشتر پایین نیز دچار آسیب می شوند.

3 هزار و 40 نفر کمبود معلم در آذربایجان غربی

دومین مشکل آموزش و پرورش در این زمینه معلم بوده که مهمترین شاخص توسعه آموزشی به شمار می رود یعنی نقش معلم بسیار حائز اهمیت است و در این رابطه 3 هزار و 40 نفر کمبود معلم در آذربایجان غربی وجود دارد که سبب می شود امکانات و تعداد کلاس هایی که در اختیار شاگردان قرار می گیرد کمتر شود.

تسنیم: علت کمبود معلم چیست؟ با توجه به اینکه سالیانه تعداد بسیاری از دانشجویان رشته علوم تربیتی و تربیت معلم از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند؟

سیدمصطفوی: آموزش و پرورش از زمان پس از انقلاب اسلامی همواره دچار این چالش در کمبود معلم بوده است بنابراین باید توسعه همه جانبه باشد چون این نها مهم و اثرگزار جامعه به عنوان زیر ساخت مملکت به شمار می رود که باید توجه ویژه ای به آن شود یعنی دولت باید به صورت تمام وقت زمانی به آموزش و پرورش اختصاص دهد.

با توجه به اینکه در زمان هشت سال دفاع مقدس دچار مشکلات مربوط به جنگ شده و یا در مقاطع بسیاری دچار تحریم های اقتصادی و شدید دشمن شده ایم، در نتیجه آنطور که در شان آموزش و پرورش بوده پرداخته نشده است.

در حال حاضر بیش از 99 درصد بودجه آموزش و پرورش از بند"واو" بوده و صرف حقوق کارکنان می شود و در نتیجه پولی برای سایر فصول باقی نمی ماند که به سایر وظیفه هایی که بر عهده این سازمان گذارده شده توجه شود و در این رابطه از جمله مسائلی که در استان و در مباحث آموزشی بدان گرفتار بوده و استاندار آذربایجان غربی نیز به آن پرداخت کرده است مسئله بی سوادی است.

یعنی آذربایجان غربی در شاخص باسوادی رتبه 29 کشور را دارد یعنی با وجود اینکه رنگین کمان ادیان و اقوام و فرهنگ است اما به لحاظ سواد آموزی مشکل دارند.

168 هزار نفر بی سواد در سطح آذربایجان غربی شناسایی شده است

هم اکنون حدود 168 هزار نفر بی سواد در استان شناسایی شده و در این رابطه پیش بینی است که هر سال 50 هزار نفر تحت پوشش سواد آموزی قرار گیرد یعنی باید 3 سال به طور بی وقفه برای ریشه کنی آن تلاش کنیم.

بنابراین اگر امروز نتوانیم به کلاس های روستاهایی استان معلم بفرستیم، از یک سو 50 هزار نفر را پوشش می دهیم و از آن سوی، نرخ بی سوادی رشد می کند پس، از مهمترین ماموریت های آموزش و پرورش توجه به مسئله سوادآموزی است.

در حال حاضر 64 روستا با 188 نفر دانش آموز در سطح استان وجود دارد در حالی که به معلم نیاز داشته و در صورت فرستان معلم به این روستاها، انرژی معلم به خاطر پراکندگی روستاها به حدر می رود.

علاوه بر آن 698کلاس درس چندپایه زیر 10 نفر دانش آموز نیز در سطح استان وجود داشته اما آموزش و پرورش به انحای مختلف درصدد رفع بی سوادی در 3 هزار و 264 روستای استان است.

تسنیم: امسال و با آغاز سال تحصیلی جدید، کدام مسئول کشوری به آذربایجان غربی سفر می کند؟

سیدمصطفوی: آقای علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش به ارومیه سفر می کند.

تسنیم: برنامه های هفته اول مهر را بفرمایید.

سیدمصطفوی: نخستین روز از سال تحصیلی جدید به نام "روز شکوفه ها، غنچه ها و جوانه ها" نامگذاری شده و به همین خاطر در روز دوشنبه 31 شهریور ماه مراسمی شاد در تمامی مدارس ابتدایی و اول متوسطه برگزار می شود.

سه شنبه اول مهر ماه و دومین روز از سال تحصیلی، زنگ مهر در دبیرستان نورالزهرا(س) با سخنرانی و حضور استاندار آذربایجان غربی و مهندس زرافشان معاون وزیر آموزش و پرورش به صدا در می آید و در این رابطه از خانواده ایثارگران و شهدا، خیرین مدرسه ساز، فرماندهان نظامی و انتظامی و برگزیدگان کنکور سراسری دعوت کرده به آنها هدایایی اهدا می شود

روز سوم که به نام"مدرسه و اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" نامگذاری شده است، مراسم ویژه ای در هر شهرستان در موضوع " مدرسه و اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" و با حضور صاحب نظران و اساتید جهت تبیین اهمیت این موضوع و نقش آموزش و پرورش در آن و نیز برپایی مراسم پدافند غیرعامل در سطح استان برگزار می شود.

پنجشنبه سوم مهر ماه که به نام" مدرسه و میثاق با شهیدان" نامگذاری شده است، مراسم تجدید میثاق با شهدا و غبارروبی مزار آنها در سراسر آذربایجان غربی برگزار شده و از خانواده شهدا و جانبازان برای سخنرانی در مدارس دعوت به عمل می آید.

در پنجمین روز از آغاز سال تحصیلی جدید که به نام" مدرسه و تجدید بیعت با ولایت" نامگذاری شده است شاهد حضور یکپارچه فرهنگیان در نماز جمعه و سخنرانی و ارائه گزارش مدیرکل آموزش و پرورش استان انجام می گیرد.

افتتاح مدرسه شش کلاسه خیرساز در ریحان آباد از برنامه های ششمین روز از آغاز سال تحصیلی بوده که به نام" مدرسه و خیرین مدرسه ساز" نامگذاری شده است.

در آخرین روز هفته بازگشایی مدارس نیز که به نام"مدرسه و توسعه مشارکت های مردمی" نامگذاری شده است، تحقق اهداف سند تحول بنیادین و سیاست وزارت آموزش و پرورش مبنی بر تقویت مشارکت عمومی، واگذاری بخشی از امور مورد تصدی آموزش و پرورش و توسعه و گسترش مدارس غیر دولتی و ایجاد تنوع در آن، از عناوین برنامه پیشنهادی امسال آموزش و پرورش است.

جزئیات کشف 60 کیلو هروئین در ارومیه از زبان سردار شرفی

سردار شرفی در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در پی خبر واصله مبنی بر اینکه شخصی با تشکیل یک شبکه بطور مسلحانه و گسترده اقدام به تهیه و جاسازی مواد مخدر در خودروهای سنگین جهت انتقال به کشورهای مرکزی و شرقی قاره اروپا می نماید رسیدگی به موضوع در دستور کار ماموران این فرماندهی قرار گرفت.
فرمانده انتظامی آذربایجان غربی افزود: پس از انجام یکسری کارهای اطلاعاتی و پلیسی نهایتا مخفیگاه متهمان شناسایی و با کسب مجوز قضائی مورد بازرسی قرار گرفت.
وی ادامه داد: در بازرسی از محل یاد شده 60 کیلو گرم مواد مخدر از نوع هروئین، آلات پخت و پز و دستگاه پِرِس به همراه قالب مخصوص فشردن هروئین های تولیدی و چهار قبضه اسلحه جنگی و شکاری کشف و ضبط گردید.
سردار شرفی با بیان اینکه در این عملیات سر شبکه و یکی از اعضای اصلی باند دستگیر شدند، تصریح کرد: متهمان قصد داشتند مواد مخدر مکشوفه را پس از بسته بندی در یک دستگاه خودروی تریلی جاسازی و به کشورهای ایتالیا، هلند و دانمارک انتقال دهند.
فرمانده انتظامی آذربایجان غربی در پایان خاطرنشان ساخت: پس از دستگیری اعضای باند مذکور بلافاصله اموال آنان به ارزش بیش از 150 میلیارد ریال توقیف گردید.

نمایشگاه سراسری صنایع دستی در ارومیه آغاز به کار کرد

دومین نمایشگاه سراسری صنایع دستی دارای 150 غرفه است که در آن، سعی شده تا مردم آذربایجان غربی با رشته های مختلف صنایع دستی کشور آشنا شوند.

در این نمایشگاه هنرمندان استان 50 غرفه از غرفه های نمایشگاه صنایع دستی استان را به خود اختصاص داده اند.

در دومین نمایشگاه سراسری صنایع دستی آذربایجان غربی هنرهایی مانند سراجی سنتی، شیشه گری، صنایع چوب، تراش سنگهای قیمتی، سازسازی، معرق روی چوب، نقاشی سفال، نقاشی و کنده کاری روی شیشه، گلیم، چارق، تابلو های برجسته، صنایع چرم و غیره به نمایش گذاشته شده است.

آذربایجان غربی دارای 20 هزار نفر فعال در زمینه صنایع دستی است که سال گذشته یک و میلیارد و 200 هزار دلار ارزش صادرات صنایع ستی هنرمندان استان بوده است.

دومین نمایشگاه سراسری صنایع دستی آذربایجان غربی تا 30 شهریور ماه در سالن شماره 2 نمایشگاههای بین المللی ارومیه در پارک جنگلی این شهر برای بازدید عموم دایر است.

نمایندگان آذربایجان غربی تعطیلات 3 هفته ای خود را چگونه گذراندند؟

مجلس شورای اسلامی از روز چهارشنبه پنجم شهریور ماه به مدت سه هفته تا 29 شهریور تعطیل شد.