دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

تبیین نقش سرداران جنگ نرم و آکادمیک ،در کلام رهبری فرزانه انقلاب

دکترمحمد قدمی-مهاباد،در شرایط حساس کنونی کشور،رهبر فرزانه و فرهمند انقلاب اسلامی ،حضرت آیت الله امام خامنه ای مدظله؛ضمن حفظ وجهه ی کاریزماتیک خود،چهره ی دیگر فراعقلائی،حکیمانه و تبارشناسانه ی خویش را بیش از پیش، رونمایی و با ملاقات با اساتید و اعضای هیاتهای علمی دانشگاههای کشورمان؛این بار به تعبیر خودشان،سرداران و افسران عالی جنگ نرم و به عبارت حقیر،فرماندهان حوزه ی آکادمیک کشور را،روی نقشه ی راه "ایران-جهان؛علم و ایمان"،راهنمایی و ارشادِ شناخت محورانه و عقلایی تام، نمودند و نقش آنها را در کنار سرداران دیپلماتیک و نیز أمرای نظامی جنگ سخت و استراتژیک،به خوبی تبیین فرمودند.

رهبری عزیز ما قبلا نیز در خصوص کرسی آزاد اندیشی و نهضت تحول در علوم انسانی و ضرورت بازگشت به معارف شرقی و اسلامی در حوزه ی این علوم و سایر مسائل مربوط به نخبگان و تولید علم و فن آوری دانش بنیان در جمهوری اسلامی ایران؛مطالب و سیاستهایی را اعلام کرده بودند؛که امثال صاحب این قلم، به صورت تخصصی در کتاب های تالیفی بدان پرداخته ایم.اما آنچه در این مقال میگنجد و ضروری البحث است؛بازکاوی بیانات جدید دانشگاهی ایشان با دید تحلیلی و نه صرفا خبری است؛که اشاراتی در حد وسع خود،بدان خواهیم داشت:

1-محورهای کلی فرمایشات معظم له در دیدار اخیر، شامل:

الف- لزوم کاهش نیافتن شتاب علمی کشوربا عنایت به فشار محدود کننده ی غربی ها در مذاکرات.

ب-ضرورت قدرشناسی مسئولان از اساتید مومن و انقلابی-از نوع لایخافون لومه لائم- با توجه به نقش مهم آنها در فرایند گفتمان سازی حفاظت استراتژیک در حوزه ی نرم،از نظام اسلامی و جلوگیری شان از کج فهمی ها و تصمیمات بد و عقد قراردادهای غیرمتوازن(تعبیرات تفسیری از من است).

ج-معرفی سیاست بازی به عنوان سم مهلک محیطهای علمی، به دلیل ایجاد سوگیری های غیر علمی و مخالف ایدئولوژی اسلامی در این محیطها.

د-انتقاد جدی بر حاشیه سازی و جنجال پردازی در موضوع بورسیه ها در عین اشاره به لزوم برخورد قانونی با متخلفین در این زمینه.

ه-بیان هدف اصلی تحریمها مبنی بر ایجاد مانع برای ارتقای جایگاه تمدنی ایران اسلامی و به عبارت دیگر منع گذار کامل ما به مرحله ی مدرنیسم (البته مدرنیسم و صنعتی شدن غیر مبتنی بر عقلِ ابزاری لیبرالیستی).

و-ترسیم مولفه های انسان کامل خروجی و برونداد دانشگاه اسلامی و ایرانی :همانا جوان متدین برخوردار از غیرت ملی و پر از انگیزه ی انقلابی،با خصوصیات سخت کوشی،اخلاق مداری و اعتماد به نفس،مستغنی از بیگانه،دارای درک درست از موقعیت و مسیر کشور و واجد حساسیت و قاطعیت در برابر خدشه دار شدن استقلال ملی.

ز-تاکید مجدد بر بازنویسی علوم انسانی با تشریک مساعی شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای تحول علوم انسانی و با حمایت دستگاههای بیرونی.

ح-پافشاری بر ارتقای رتبه ی علمی ایران از شانزدهم فعلی در مقیاس جهانی به رتبه های بهتر و افزایش سهم بودجه ی پژوهشی از بودجه ی عمومی حداقل به دو درصد(گرچه در سند چشم انداز چهار درصد،ملحوظ شده است).

ط-عملیاتی شدن نقشه ی جامع علمی کشور و گفتمان سازی و جامعه پذیری در کل مقولات این حوزه.

ی-تهیه ی سند آمایش آموزش عالی و آمایش علمی سرزمینی و در نظر گرفتن ظرفیتها و اولویتها در توزیع جغرافیایی.

ک-نگاه کلان داشتن به فارغ التحصیلان تحصیلات عالی تکمیلی و ضرورت بهره وری و بازدهی آنها.

ل-مقابله با طرحهای دشمن که صرفا در حوزه ی مسئله ی هسته ای و تروریسم و حقوق بشر نیست؛ بلکه ایجاد مانع استراتژیک سر راه ارتقای تمدنی ما ،به موازات توسعه ی فرهنگی متعالی ماست(تعبیرات و اضافات تشریحی از نگارنده است).

2-اما در کلام اساتید نیز،که در حضور رهبری معظم عرضه گردید؛ این محورها قابل تشخیص بود:

الف-تسریع روند صنعتی شدن و تولید ثروت از علم

ب-اهمیت تقویت بخش خصوصی واقعی و سالم

ج-لزوم تدوین استراتژی صنعتی کشور

د-ضرورت هم افزایی و انباشت نظری در علوم انسانی

ه-تبیین نقش فرهنگ در اقتصاد مقاومتی

و-بررسی قطع وابستگی به فروش نفت با توجه به فرصت مناسب تحریم

ز-تعلیم رفتار حرفه ای در آموزش و ارتقای کیفیت آموزشی کشور

ح-تببین مبانی فکری حضرت امام خمینی ره بصورت تخصصی و جلوگیری از تحریفات معموله ی جناحها ط-تبیین و ترویج پیشرفتهای هسته ای در محیط های تخصصی و عمومی و جلوگیری از عقبگرد این پروسه.

ی-ترسیم مولفه های اسلام مدرن با مشرب اعتدال، به تاسی از معارف اهل بیت ع در برابر تندروی های برخی نحله ها ک-بهره گیری از حداکثر ظرفیت نخبگان در حوزه های کشاورزی و پزشکی و سلامت، به عنوان منابع نرم در کنار سخت افزارهای موجود.

3- اما آنچه به عنوان تحلیل اساسی و نهایی و در عین حال هرمونوتیک، در کنار تشریحات و توضیحات مقدمه و دو سرفصل قبلی، میخواهم عرض کنم ؛این است که چرا رهبری فرزانه ی نظام ، پس از سخنرانی مهم و روشنگرانه و گفتمان ساز، پیرامون خط مشی امام راحل ره در مراسم ارتحال سال جاری معظم له(که بر آن شرح مفصل نوشتیم) و نیز متعاقب دیدارها و گفتارهای تحدیدکننده و مرزآفرین(در عین حمایت بخشی و روحیه دهی به دیپلماتها) در همایش با مذاکره کنندگان هسته ای و مسئولین نظام و فرماندهان ارشد(به عبارتی سرداران همه ی عرصه های سیاست ،دیپلماسی و نظامی گری)؛این بار هوشمندانه به سراغ نخبگان و اساتید، به مثابه سرداران آکامیک جنگ نرم و عرصه ی رقابت علمی و تکنولوژیکی آمدند و به تبیین نقش مهم آنها پرداختند و از ضرورت توجه به اساتید متخصص و اصولگرا و محکم و مسدّد در راه حفظ دستاوردهای استقلال کشور، بدون توجه به سرزنش و هوچی گری های غربزدگان سرسپرده ؛سخن گفتند!؟

همه ی اینها به درد دیرینه و اکنون نمایان تر شده ی بخشی از جامعه ی سیاسی ،علمی و فرهنگی و نیز مطبوعاتی ما بر میگردد؛که کج فهمی و بدتحلیلی و عدم اعتماد به نفس و متاسفانه بعضا سرسپردگی و دل سپردگی به غرب به عنوان قبله ی آمال دروغین و کذایی،در آن موج میزند و لذا اساتید و دانشجویان و اهل تحلیل و خدمتگزاران ارشد سابق و لاحق دولتی دلبسته و متعهد به گفتمان انقلاب اسلامی و عزت میهنی،تا حدودی در اقلیت قرار گرفته و متاسفانه علنا مورد هجمه و اتهام قرار میگیرند.

البته در کلام رهبر معظم در حوزه ی خیل عظیم هفتاد هزار نفری هیات های علمی،هرچند با اندکی اغماض و تکریم آمده است:که الحمدلله اکثریت اساتید ما،متعهد به گفتمان انقلاب اسلامی هستند؛ولی واقعیت ذهنی رهبر و راسخون و تحلیلگران خبره نشان میدهد که این اکثریت متاسفانه ، دست کم به نوعی رکود و سکوت ، بی تفاوتی و روزمرگی،کشیده شده و تذکر وضعیت سکوت نخبگان در دوره ی سریان مظالم بنی امیه و شهادت امام حسین ع توسط رهبری نباید نادیده گرفته شود و این در حالی است که در شرایط کنونی، اقلیت خاصی در میانه ی میدان؛که به قول جلال آل احمد، به فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی دچار شده اند!(به تفصیل بنده،البته با عمق بیشتر و ابعاد گسترده تراستحاله ی فرهنگی)؛اسب خود را میتازانند و گوساله ی سامری را به نمایش خلق الله میگذارند و نان و آب و نفَس ما را بدون غرب،محال الوصول و الجریان میدانند!و نهیب رهبری عزیز و دلسوختگان(و بکار گیری عبارت صریح شیطنت، توسط شخص رهبرمعظم در این سخنرانی ،در مورد آنها با تاکید جدی بر مطلع بودن از کیدشان!)به خاطر همین است که اکثریت صالح ،که رهبر و امت،هر دو بر سلامت او صحه میگذارند،اقلیت مصلح را در برابر اقلیت مفسد و اغواگر و مبتکر شیطنت کج فهمی و بدتصمیمی ، دهن کجی و غرض ورزی به اسلام و نظام بدون مبانی شناختی و علمی ،کمک و یاری نمایند تا به فرمایش ایشان،این اساتید و نخبگان متعهد واقعی و مسئولین حامی آنها، تنها و بی حمایت و تقدیر نمانند.

بحمدالله در داخل دولت یازدهم فعلی نیز،نخبگان و اساتید در خط رهبری و متوجه نسبت به دغدغه های به حق معظم له فراوانند و ان شاءالله همدلی و همزبانی تا سرانجام کار،از دست نخواهد رفت.من در جای دیگری و در کتابی به صورت مستقل نوشته ام: که هیچ ضرورتی ندارد که ما مبانی غربی را در علوم انسانی؛ که بعضا ترجمه ی تحریف شده ی کتب دانشمندان خود ما در دوره ی زمانی قرون میانه(وسطی) است؛ در بست قبول کنیم و از خود هیچ نظریه پردازی نداشته باشیم و به نتایج تحقیقات اثباتی آنها؛ که با نظرسنجی ها و پرسشنامه های جهت دار،ولو در تیراژ بالا از افراد غیر صاحب نظر و اسیر عادات و منافع متنوع،به دست میاید؛گردن نهیم.

در حوزه ی علوم انسانی، ما هیچ متضرر نخواهیم شد که با مبانی خودمان و سند معتبر و حقیقی علمی ومدیریتی ، روانشناختی ، جامعه شناختی و تاریخی قرآن و متون مقدس دیگر خویش، کار کنیم؛که در عصر پست مدرن این فراروایتها،اعتبارشان بیش از اعتبار فراروایت عقل ابزاری است.

رهبری گرانقدر و صاحب دکترین، چه خوب و به موقع، تشخیص این فضا و جو نامناسب را داده و از نخبگان علمی و مسئولین، به صورت مشترک میخواهد که به معاضدت این گفتمان سازی و روشنگری بزرگ در راستای حفظ استقلال سیاسی و نظامی و محافظت دستاوردهای تکنولوژیک و هسته ای ، عمرانی و توسعه ای (اصطلاحا ارتقاء در حوزه ی تمدنی)بیایند و رهبر خود و حامیان جان فشان او را در این وادی خطیر،تنها نگذارند.حاشیه سازی و جنجال پردازی ، اتهام زنی و وابسته انگاری نخبگان و اساتید متخصص و متعهد و رجال سیاسی و مدیریتی حامی نظام و رهبری و نه جناح خاص ؛و کپی کردن پیامها و ایده های بی ارزش و اغواگرانه ی دیکته شده ی غربی ها و بی حمیتهای داخلی نسبت به ملت و میهن و اسلام؛متاسفانه اپیدمی نامبارکی شده است؛ که امیدواریم روشنگریهای رهبری و مستقلین پرچمدار عزت و شرافت ایرانی و اسلامی، پایانی بر این پوپولیزم روشنفکری بدون تحللیل مبنایی باشد.

هر روشنفکر و دانشمند و خصوصا دانشجوی ایرانی ،به عنوان یک افسر جنگ نرم ،بایستی از این عملیات روانی و اغواگری های بیگانگان،غافل نبوده و با امنیت و آرامش ، ابتهاج و مسرت و اعتماد به نفس کامل،به علم و تحقیقات و فن آوری مورد نیاز کشور دست یازند و رفاه و عدالت ، عمران و توسعه ی همه جانبه را در پرتو اقتصاد مقاومتی و نیز مراودات مثبت و متوازن بین المللی برای میهن خویش به ارمغان آورند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.