دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دریاچه ارومیه از سال 74 تا 92/بزرگترین فاجعه زیست محیطی کشور

چنانچه در تصویر مشاهده می کنید طی سالهای 74 تا 92 دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین دریاچهٔ داخلی ایران،دومین دریاچهٔ آب‌شور دنیا و نگین آبی غرب بیش از دو سوم آب خود را از دست داده است و جان بی رمق این دریاچه چشم انتظار دستانی است که به نجاتش بشتابند.

 

دریاچه ارومیه که بزرگ‌ترین آبگیر دایمی آسیای غربی به شمار می رفت در اثر سهل انگاری فدا شد فدای جلسات، نشستها و حتی کنگره های بین المللی که برای نجاتش تشکیل شدند اما بی نتیجه و بدون هیچ گونه اقداماتی فقط و فقط تشکیل شدند که شاید صورت جلسه آن در کارنامه عملی مسئولان مدرکی شود برای آنان!

 

می توان گفت بیشتر از دو سوم آب این دریاچه ی نگون بخت از بین رفته و اگر دست اندرکاران احیای این دریاچه به موقع نشتابند باقیمانده آن نیز از بین خواهد رفت و عوافب خطرناک آن دامن گیر مردمان این منطقه خواهد شد.

 

مدتی است که اخبار دریاچه ارومیه و ماجرای بخت شور او سوژه خبری رسانه ها شده است و هر کدام به نحوی خطرات کاهش آب این دریاچه را توصیف می کنند اما فقط و فقط توصیف می شود !

  دریاچه ارومیه از سال 74 تا 92

 

چندین سال است که دریاچه ارومیه حال و روز خوشی ندارد و تا به حال نسخه های مختلفی برای این بیمار پیچیده شده که تاکنون از مقام حرف و وعده فراتر نرفته است؛ در این میان عده ای ساخت سدهای متعدد، گروهی مصرف بیش از حد آب های زیرزمینی و تغییرات اقلیمی و گروهی نیز نبود نظارت درست بر عملکرد نهاد های درگیر در ماجرای دریاچه ارومیه را مقصر شوربختی دریاچه ارومیه دانسته اند.

 

اما آیا با این حرفها و اینکه به دنبال مقصر بگردیم دریاچه ارومیه نجات می یابد، گره کور دریاچه ارومیه باز نخواهد شد مگر با همت مسئولین و بسیج همگانی .

آقایان برای نجاتش بشتابید!

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.