دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

بازداشت قاتل فراری با ثبت نام یارانه!

فرمانده انتظامی آذربایجان غربی از شناسایی و دستگیری قاتل متواری که اقدام به ثبت نام در سیستم هدفمندی یارانه‌ها کرده بود، خبر داد.

سرداریحیی شرفی در تشریح این خبر با بیان اینکه در پی وقوع یک فقره قتل بر اثر نزاع و درگیری در شهرستان مهاباد، متهم به قتل که دوست مقتول نیز بود قبل از حضور ماموران پلیس از صحنه متواری شده بود گفت: متهم با جابجایی مکانی خود در شهرستانهای مرزی جنوب شرقی کشور، به صورت مخفیانه زندگی می‌کرد اما سرانجام متهم در حالی که اقدام به ثبت نام در سیستم هدفمندی یارانه در یکی از شهرهای جنوبی کشور کرده بود، توسط پلیس آگاهی استان شناسایی شد.

شرفی اضافه کرد: متهم در یکی از شهرهای جنوبی کشور اقدام به اخذ شناسنامه‌ای دیگر برای خود کرده بود که در یک عملیات غافلگیرکننده دستگیر و به مقر پلیس منتقل شد و متهم در بازجویی‌های به عمل آمده، اختلاف حساب با مقتول را علت و مسبب این قتل عنوان داشت که پس از تشکیل پرونده مقدماتی جهت رسیدگی تحویل مقامات قضایی شد.

همایش دوچرخه سواری بانوان در ارومیه برگزار می شود

همایش دوچرخه سواری بانوان گرامیداشت خجسته میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) ،هفته زن و مقام مادر توسط هیأت دوچرخه سواری استان و  با حضور بانوان علاقمند از ساعت 9 صبح روز جمعه مورخه 93/2/12 در محل پیست استادیوم فوتبال مجموعه ورزشی تختی ارومیه برگزار و در پایان به قید قرعه به تعدادی از شرکت کنندگان دوچرخه اهداء خواهد شد .

 

 

سموم خطرناک در راه مزارع و شهر های اطراف دریاچه ارومیــه/برای دریاچه نسخه‌های گرانقیمت نپیچیم

 احیای دریاچه ارومیه از لحظه آغاز به کار دولت یازدهم به یکی از اولویت‌های نخست مدیریت اجرایی کشور تبدیل شد. با اینکه برخی از کارشناسان به طور کلی نجات دریاچه را غیرممکن ارزیابی می‌کردند و گاه صحبت از این بود که باید باقی مانده دریاچه را هم خشکاند و با جمع‌آوری نمک صنعتی و مواد معدنی بستر آن را به پارک ملی ارومیه تبدیل کرد، دولت و سازمان حفاظت محیط‌ زیست کمر همت به احیای دریاچه بست و نخستین گام نیز تشکیل «کارگروه نجات دریاچه ارومیه» بود.

راهبری این کارگروه ویژه نیز عیسی کلانتری وزیر کشاورزی دولت اصلاحات و تحصیلکرده کشاورزی دانشگاه ارومیه است که به‌طور مستقیم زیر نظر رئیس‌جمهوری فعالیت دارد تا جنبه‌های فرابخشی و فرا وزارتی کارگروه حفظ شود. با این همه هنوز بسیاری از پژوهشگران حوزه آب به ساختار کارگروه، برنامه‌ها یا اساساً امکان‌پذیر بودن احیای دریاچه ارومیه به دیده تردید می‌نگرند.

اگرچه عیسی کلانتری در تازه‌ترین خبرها نیز اعلام کرد: بسته پیشنهادی احیای دریاچه ارومیه خردادماه سال جاری تقدیم دولت می‌شود و هنوز عملاً چیزی برای نقد روی میز نیست، روزنامه ایران از تضارب آرا و درج دیدگاه‌های کارشناسان و منتقدان استقبال می‌کند. نوشته پیش‌رو نیز به قلم فاطمه ظفرنژاد پژوهشگر آب و توسعه پایدار با همین رویکرد منتشر می‌شود.

تشکیل «کارگروه نجات دریاچه ارومیه»، از مصوبات نخستین نشست هیأت وزیران در ۲۷ مرداد 1392 و خبری خوش برای همگان بود. در این جلسه مقرر شد کارگروه با مسئولیت وزارت نیرو، کشور، جهاد کشاورزی و رئیس سازمان محیط زیست و نیز نماینده معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی دولت تشکیل ‌شود و ظرف دو ماه راهکارهای نجات دریاچه ارومیه را تدوین و برای تصمیم‌گیری نهایی به دولت ارائه دهد.

برگزاری نشست کارگروه در سازمان محیط زیست در 23 بهمن 92 پس از 6 ماه، و معرفی دبیر ملی اجرایی آن باز هم خبری خوش بود. معاون اول رئیس جمهوری در این نشست با اشاره به تدوین 19 طرح پیشنهادی در جلسات کارگروه تخصصی برای نجات دریاچه ارومیه تصریح کرد: وزارت نیرو و دبیرخانه می‌توانند طرحهایی را که قطعی است، هرچه زودتر وارد فاز اجرایی کنند و برای طرحهایی که نیازمند بازبینی و مطالعات جدید است، یک برنامه زمان‌بندی ارائه دهند.

در نشست کارگروه نجات در سازمان حفاظت محیط زیست در 7 اسفند 1392، با حضور رئیس سازمان و دبیر ملی کارگروه نجات، رئیس سازمان محیط زیست گفت که نجات دریاچه ارومیه موضوعی ملی و فراملی است و انتصاب دبیر کارگروه نجات نکته مثبتی است که به دلیل سابقه و نگاه خوب ایشان به محیط زیست و پرهیز از بخشی‌نگری انجام گرفته است.

وی گفت که با ژاپنی‌ها و سازمان جایکا هم گفت‌و‌گوهایی داشته است. معاون محیط زیست طبیعی سازمان، مدیریت غلط منابع آب را عامل مهم بحران دریاچه خواند و دبیر ملی کارگروه گفت که اولویت اول کار تأمین آب برای دریاچه از حقابه‌ها و اولویت آخر انتقال حوضه‌ای است. اهمیت فرابخشی بودن مسأله بدرستی از سوی رئیس سازمان محیط زیست اعلام شد اما ساختار وزارتی- دولتی کارگروه و نقش مهم وزارت نیرو به عنوان عامل خشکیدن دریاچه در مسئولیت راهبری کارگروه با این موضوع مغایر بود.

خوشبختانه دبیر ملی کارگروه اعلام کرد که انتقال حوضه‌ای در اولویت آخر است اما حقیقت این است که کار در کارگروه‌های به اصطلاح تخصصی جداگانه وزارتی و سازمانی انجام می‌شود با همان جزئی‌نگری معمول. کارگروهی که در آن خبرگان مستقل آب و پیش‌بینی‌کنندگان خشکیدن دریاچه ارومیه و همچنین خبرگان بومی کشاورز و باغدار و عشایر حضور ندارند. با این حساب آیا کارگروه به نتیجه خواهد رسید. آیا نجات دریاچه ممکن خواهد شد؟

آسیب‌شناسی مشکلات دریاچه ارومیه
آسیب‌شناسی مشکلات دریاچه ارومیه نشان می‌دهد که بحران در پارک ملی ارومیه همانگونه که سالها پیش در دفتر فنی آب پیش‌بینی شده بود از مدیریت نادرست آب در 7- 6 دهه گذشته و تمرکز آن بر مدیریت سازه‌ای و سدسازی سرچشمه می‌گیرد. سدسازی افراطی حتی پس از پیدایش بحران در پارک ملی ارومیه علی رغم اعلام توقف آن، ادامه یافت.

در حوضه کوچک ارومیه 56 سد ساخته شده، 9 سد در دست ساخت و 39 سد در دست مطالعه است. سدسازی دریاچه را خشکاند همانگونه که دو رود مهم سیحون و جیحون با سدسازی خشکیدند و آرال بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان خشکید. باید به این چند پرسش پاسخ داد:

تغییر معنی‌داری چنین آشکار که دریاچه به این بزرگی را بخشکاند چرا در آمار بارندگی کشور در 10 سال گذشته دیده نمی‌شود؟

چرا بررسیهای زمین شناختی نشان نمی‌دهد که در 200 هزار سال گذشته چنین پدیده‌ای رخ داده باشد؟

در فاصله کم از خشکیدن دریاچه ارومیه دو دریاچه وان در ترکیه و سوان در ارمنستان بنا بر عکسهای ماهواره‌ای نشانی از خشکیدن ندارند و سالم‌اند. بنابر طبیعت و شرایط اقلیمی مشترک چرا آن‌ها نخشکیده‌اند؟

کشاورزان و جوامع بومی نیز مورد اتهام دیوانسالاری آب کشور هستند چون آن‌ها هم وکیل مدافعی ندارند. می‌دانیم جریان یک رودخانه دو بخش دارد. بخش آشکار در بیرون زمین و بخش پنهان در زیرزمین که سفره‌ها را تغذیه می‌کند. ساخت سد هر دو جریان را مختل می‌کند. کشاورزی که حقابه‌اش ضایع شده و قناتش خشکیده چه کند؟

پیش از این دفاتر وزارت نیرو نامه‌هایی دریافت می‌کردند از کشاورزان با این مضمون که پس از ساخت سد در بالادست چاه و قناتشان خشکیده و انتظار رسیدگی داشتند از دستگاهی که خود عامل خشکیدن چاه و قناتشان بود. اگر تصمیم‌گیری با کشاورزان و خبرگان مولد بومی بود بنا به درک ماهوی از بوم‌شناختی منطقه هرگز نمی‌گذاشتند کار به چنین بحرانی بکشد.چرا تا پیش از سدسازی‌های مدیریت سازه‌ای آب در 6 دهه اخیر، چنین نشد. کشاورز این سرزمین در هزاران سال تجربه به گونه‌ای کشت و کار می‌کرد که سفره‌ها، رودها و دریاچه‌ها نخشکیدند. چرا در اسناد و ادبیات توسعه پایدار سازمان ملل بر نقش جوامع بومی و احیای دانش بومی این همه تأکید می‌شود؟ آیا در مرکز نشستن و برای کشاورز برنامه نوشتن بدون لمس حقیقی مسائل پیچیده آب و خاک و اقلیم طبعاً به چنین بحرانی نمی‌انجامد؟ آیا تصمیم‌گیری‌های متمرکز و از بالا به پایین علت فاجعه نیست؟

چرا اسناد توسعه پایدار بر تصمیم‌گیری بومی، محلی، کوچک تأکید می‌کند؟ آیا اگر برنامه‌های محلی و بومی بود مصرف آب در شهرها در مغایرت با مصرف صرفه‌جویانه فرهنگ ما تا چندین برابر دنیا افزایش می‌یافت؟ آیا برنامه‌ریزی محلی، نیاز را با تولید و مصرف و جمعیت را با توان بوم شناختی تنظیم نمی‌کرد؟

اگر توصیه خبرگانی چون استاد آهنگ کوثر از دانشگاه شیراز و طرح گربایگان او را جدی گرفته بودیم امروز با این همه رودخانه و دریاچه و تالاب خشکیده روبه‌رو بودیم؟ چرا اسناد توسعه پایدار این همه بر دانش بومی تأکید می‌‌ورزد؟

آیا صرفه‌جویی در مصرف آب بدون سدسازی و بدون فشار بر رودهای ورودی دریاچه پاسخگوی توسعه کشاورزی و افزایش جمعیت متعادل حوضه نبود؟

مدیریت نادرست آب در شش دهه به گونه‌ای جانبدارانه ساخت و ساز را در اولویت قرار داد و هشدار خبرگان و تحلیلگران را ندیده گرفت. پیش‌بینی‌ها درست از آب درآمد و دریاچه با کمال تأسف خشکید.

حالا طرح 19 ماده‌ای کارگروه نجات ارومیه نشان می‌دهد که ما داریم برای کسی که خودمان طناب گردنش انداخته‌ایم و به تشنج مرگ دچارش کرده‌ایم نسخه آزمایشات گوناگون و گرانقیمت می‌نویسیم؛ دستوراتی که هر کدام میلیاردها میلیارد هزینه دارد.

آسیب‌شناسی راهکارها و تصمیم‌ها

1- طرح انتقال آب دریای خزر نشان می‌دهد که کارگروه درکی از بوم‌شناسی و شرایط اقلیمی، اجتماعی، حقوقی و ماهیت منابع طبیعی و زیست بوم ندارد یا ساختار نادرست آن اجازه نمی‌دهد سره و ناسره از هم جدا شود.

2- امروز تقریباً همه می‌دانند که ساخت میانگذر روی ارومیه کاری پرهزینه و با اثرات ناسازگار بر بوم‌شناسی دریاچه بود و راه‌آهن پیرامون دریاچه ارزانتر و همچنین بدون پیامدهای بوم‌شناختی. اما بررسی این کار انجام شده دریاچه را پرآب و احیا می‌کند؟

3- دریاچه‌ای که بیش از 30 میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد آیا انتقال 500 میلیون مترمکعب از آب پاسخگوست؟

4- استخراج و بهره‌برداری نمک و اجرای طرح‌های صنعتی با چه انگیزه‌ای مطرح می‌شود؟ آیا نوعی فرافکنی نیست؟

5- انتقال آب به جزایر و تالاب‌های کنار دریاچه موضوعی است فرعی که بدون نجات دریاچه ناممکن است.

6- برنامه مدیریت خطر خشکسالی برای مدیریت کدام خشکسالی است؟ عکسهای ماهواره‌ای سه دریاچه همجوار در ایران ترکیه و ارمنستان چیز دیگری نشان‌ می‌دهند.
آیا نقشه‌های مالکیتی(کاداستر) ربط مستقیم به نجات دریاچه دارد؟

7- تکه تکه کردن دریاچه چه توجیهی دارد؟ لازم است دریچه سدها باز و درچند سال همه آن‌ها برچیده شود. بررسی جامع منابع و مصارف حوضه ضرورت روز است. توقف سدسازی (که تنها عامل خشکیدن دریاچه است) باید با برنامه دقیق مطالعات منابع و مصارف همراه شود و به برچیدن سدها برسد. این مسأله‌ای است فرابخشی که وزارتخانه‌های کنونی با ساختار فعلی نمی‌توانند انجام دهند.

اصلاح ساختار کارگروه نجات ارومیه

لغو ساختار وزارتی و لغو مسئولیت بالادستی وزارت نیرو بر کارگروه و احیای نگرش فرابخشی و فراجناحی، فراخوان خبرگان، فراخوان خبرگان بومی، تلفیق دستورات توسعه پایدار و راهکارهای آن و تنظیم برنامه بومی برپایه الگوی بومی و همسو با معاهده مبارزه با بیابانزایی، آسیب‌شناسی واعلام صریح علت خشکیدن دریاچه، بازبینی برنامه کارگروه و سازماندهی جامع نگر به جای تخصص‌های جزءنگر از جمله اقداماتی است که برای اصلاح ساختار کارگروه نجات دریاچه ارومیه لازم است.

تجربه خشک شدن دریاچه آرال بسیاری از اتفاقاتی که رخ خواهد داد را قابل پیش‌بینی می‌کند. در منطقه آرال به دلیل غباری که از روی دریاچه خشک شده برمی خیزد بیش از نیمی از افرادی که در حوزه دریاچه زندگی می‌کنند یا سرطان دارند یا در مرحله پیش سرطان هستند.

آب آرال شیرین بود اما آب ارومیه شور است و نمک زیادی در بستر آن نهفته بنابراین توفان نمک باغ‌ها و کشتزارهای پیرامون را به بیابان شدن تهدید می‌کند. سمومی که سال‌ها از طریق زهاب کشاورزی وارد دریاچه آرال شده بود اکنون در هوا معلق هستند و در شیر مادران آن منطقه بیش از 13 نوع سم شیمیایی یافت شده است. اراضی کشاورزی دو استان مجاور ارومیه درخطرند بویژه آذربایجان شرقی زیرا مسیر باد از غرب به شرق است. وزش باد، نمک را روی شهرها و روستاهای منطقه می‌پراکند و کم‌کم خاک شور می‌شود و محصول کاهش می‌یابد. سلامت انسان‌های منطقه نیز به خطر می‌افتد.

فاطمه ظفرنژاد، پژوهشگر آب و توسعه پایدار در روزنامه ایران

 

شماره تلفن‌ها در سراسر کشور 8 رقمی می‌شوند/ جدول آبونمان تلفن ثابت

مصوبه 184 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مبنی بر حذف پالس محوری از تعرفه های تلفن ثابت، محاسبه کارکرد مشترکان بر مبنای دقیقه، اجرای طرح یکسان سازی کدهای مخابراتی در سطح استانها و یکنواخت سازی تعرفه های تلفن همراه به شرکت مخابرات ایران ابلاغ شد.

این مصوبه با هدف شفافیت و ساده سازی و حذف پالس محوری از تعرفه های تلفن ثابت، محاسبه کارکرد مشترکین بر مبنای دقایق استفاده، اجرای طرح یکسان سازی کد در سطح استانها، یکنواخت سازی تعرفه های تلفن همراه، توسعه شبکه تلفن ثابت با تضمین درآمد عادله برای شبکه تلفن ثابت، همچنین برقراری عدالت تعرفه ای با حذف منطقه های (زون های) بین شهری و تعیین آبونمان به صورت پلکانی و نیز فراهم کردن امکان تعریف بسته های تعرفه ای مختلف توسط اپراتور، نظارت پذیری بهتر و پایه گذاری نظام تعرفه ای علمی، در 25 اسفندماه به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به ریاست محمود واعظی وزیر ارتباطات رسید.

تغییر نرخ مکالمات تلفن ثابت بعد از یکسان سازی کدها در هر استان

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات سقف تعرفه مکالمات تلفن ثابت از ابتدای سال 1393 را به ازای هر دقیقه مکالمه ثابت به ثابت داخل استانی 30 ریال، هر دقیقه مکالمات ثابت به ثابت بین استانی 330 ریال، هر دقیقه مکالمات تلفن ثابت به همراه شرکت ارتباطات سیار 625 ریال و هر دقیقه مکالمه تلفن ثابت به سیار اپراتورهای تلفن همراه 625 ریال تعیین کرده است.

اعمال این تعرفه ها صرفاً پس از اجرای طرح یکساان سازی کد در سطح هر استان و از آغاز اولین دوره صورتحساب پس از اجرای طرح مذکور انجام می شود.

براساس این مصوبه شرکت مخابرات ایران موظف است حداکثر تا پایان شهریور ماه سال 1393، طرح یکسان سازی کد در سطح هر استان را در کلیه استان های باقی مانده اجرا کند.

به منظور جلوگیری از زیان دهی شبکه تلفن ثابت، شرکت مخابرات ایران مجاز است در کلیه مکالمات تلفن ثابت، اعم از ثابت به ثابت شهری، ثابت به ثابت بین شهری و ثابت به همراه برای استان هایی که طرح یکسان سازی کد در سطح استان در آن اجرا نشده است، در دوره زمانی 1390.12.1 تا زمان اجرا شدن طرح یکسان سازی کد در سطح هر استان، نرخ 51.03 ریال را برای هر پالس اعمال کند.

در همین حال به منظور جبران هزینه های اجرای طرح یکسان سازی کد در سطح هر استان و جبران کاهش درآمد ناشی از اجرای آن، شرکت مخابرات ایران می تواند در کلیه مکالمات تلفن ثابت برای استان هایی که طرح یکسان سازی کد در سطح استان در آن اجرا شده است، در دوره زمانی 90.12.1 تا 1392.12.29 نرخ 58.71 ریال را برای هر پالس، صرفاً تا تاریخ اجرای طرح یکسان سازی کد در هر استان اعمال کند.

همچنین شرکت مخابرات ایران می تواند این تعرفه ها را در دوره زمانی تعیین شده برای کلیه ساعات شبانه روز برای محاسبه کارکرد همه مشترکین اعمال کند.

اپراتور تلفن ثابت می تواند تعرفه مکالمات تلفن ثابت به مقصد تلفن همراه هر یک از اپراتورهای تلفن همراه را حداکثر 10 درصد کمتر از سقف تعیین شده محاسبه کند. کاهش بیش از 10 درصد منوط به تایید سازمان تنظیم مقررات و برقراری شرایط یکسان برای همه اپراتورها است.

کلیه اپراتورهای ارائه کننده خدمات تلفن ثابت، می توانند این تعرفه ها را برای کلیه ساعات شبانه روز برای محاسبه کارکرد مشترکین اعمال کنند.

جدول آبونمان ماهیانه هر خط تلفن ثابت

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در این مصوبه مبلغ آبونمان ماهیانه خطوط تلفن ثابت را بر مبنای منطقه و شهر مشترکان و نیز میزان کارکرد ماهیانه آنها تعیین کرده است.

شهرهای تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، کرج، اهواز، شیراز سایر شهرهای مراکز استان سایر شهرها بخش ها و روستاها
آبونمان ماهیانه خط تلفن ثابت (ریال) 3600 3000 2100 1000
آبونمان متغییر براساس مبالغ کارکرد ماهیانه خط تلفن کارکرد تا 10 هزار ریال 2400 2000 1900 0
کارکرد بیشتر از 10 هزار ریال تا 100 هزار ریال 5400 5000 3900 0
کارکرد بیشتر از 100 هزار ریال 8400 7000 4900 0
این آبونمان برای اعمال در سال 93 و به صورت ماهیانه است که صرفاً پس از اجرای طرح یکسان سازی که در سطح هر استان و از آغاز اولین دوره صورتحساب پس از اجرای طرح مذکور محاسبه خواهد شد و آبونمان قابل دریافت از مشترکین تلفن ثابت، مجموع آبونمان ثابت و متغیر است.

فرصت یک ماهه به همراه اول برای اجرای تعرفه یکنواخت درون شبکه

به گزارش خبرنگار مهر، کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات در این مصوبه برای اجرای تعرفه یکنواخت درون شبکه تلفن همراه یک ماه فرصت به همراه اول داده است.

براساس این مصوبه تعرفه پایه یک دقیقه مکالمه درون شبکه ای تلفن همراه برای سیم کارت های دایمی 499 ریال و سقف 599 ریال تعیین می شود. سقف تعرفه یک دقیقه مکالمه درون شبکه ای تلفن همراه برای سیم کارت های اعتباری 899 ریال تعیین می شود.

اجرای تعرفه یکنواخت درون شبکه حداکثر یک ماه پس از تاریخ ابلاغ خواهد بود.

در همین حال سقف تعرفه یک دقیقه مکالمه بین شبکه ای از تلفن همراه به مقصد شبکه تلفن ثابت/ همراه برای سیم کارت های دایمی 625 ریال و برای سیم کارت های اعتباری 937 ریال تعیین می شود.

با اجرای این مصوبه، مبلغ حداقل کارکرد (معادل 100 پالس) حذف و اعمال آن در صورتحساب مشترکین غیرمجاز است.

با اعمال این مصوبه، تعرفه تمامی مکالمات اعم از تلفن ثابت و همراه که بر مبنای پالس تعیین شده بود، قابل اعمال برای محاسبه صورتحساب کارکرد مشترکین نخواهد بود.

همچنین شرکت مخابرات ایران مکلف شده است برنامه سرمایه گذاری و توسعه کمی و کیفی شبکه خود را تا تاریخ 1393.6.31 به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ارائه و حسب تصمیم کمیسیون اقدامات لازم در این خصوص را به عمل آورد.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز موظف شده مبلغ تسهیم درآمد خدمات تلفن ثابت را با توجه به این مصوبه و تبصره ذیل بند 11.2.1 موافقتنامه پروانه شرکت مخابرات ایران محاسبه، اصلاح و برای اجرا به شرکت مخابرات ایران ابلاغ کند و نتیجه را نیز به کمیسیون گزارش دهد.

رهایی جوان از چوبه دار با همت کارکنان زندان

با تلاش وپیگیری مستمر وپشتکار جمعی از کارمندان اداره زندان شهرستان میاندوآب آذربایجان غربی جوانی از چوبه دار رهایی یافت.

ص. ذ. شش سال پیش به جرم قتل مرحوم پیمان جوانمرد بازداشت و زندانی شد که پس از محاکمه در شعبه دوم اجرای احکام کیفری شهرستان ارومیه، حکم قصاص نفس برای وی صادر شد.

در آستانه اجرای حکم قصاص سه تن از کارمندان این زندان به نام‌های آقایان محمد حسن‌زاده،حسن آذریون و زینال آقایی با حضور در منزل خانواده مقتول و تلاش فراوان، از خانواده مقتول خواستند تا با بخشش این جوان امید را به خانواده وی بازگردانند. در نهایت نیز با رضایت خانواده مقتول این جوان میاندوآبی از قصاص رهایی یافت.

بنابراین گزارش، این دومین باری است که کارمندان زندان میاندوآب موفق به جلب رضایت خانواده‌های مقتول و آزادی افراد متهم به قصاص شدند.

زنان و بانوان نامدار اورمیه

به جرأت می توان گفت که جای جای آذربایجان و قلب تپنده ی آن یعنی ارومیه مملو از شخصیتهایی است که در ابعاد مختلف اجتماعی ، سیاسی ، ادبیات ، موسیقی ، فرهنگ، تاریخ ، هنر و ... آنچه که در ذات وجود خویش داشته اند در اعصار وقرون تاریخی بسان انوار نورانی خورشید ، شعاعهای منور خویش را بر فضای تاریک و مه آلود عصر حیات خویش و حتی پس از آن تابانده اند و دیدگان مردم بویژه اصحاب قلم و اندیشه را روشن نموده اند. چه در بین این شخصیتهای برجستۀ آذربایجان ، بودند زنان دلاور و غیر تمندی که با تأسی از آموزه های مذهبی و تاریخی ودر سایۀ تربیت و پرورش نیاکان و آباء و اجدادی خویش آنچنان تأثیری بر جامعۀ استبداد زده و گرفتار جهالت و خودکامگی حاکمان زمان گذاشته اند که رد پای قدمهای استوار آنان هنوز هم که هنوز است در جای جای فضای سیاسی اجتماعی ، ادبی، تاریخی این مرز و بوم به روشنی قابل رؤیت است .

زنانی که برخی از آنان هرچند اجل مهلتشان نداد و شمع وجودشان چند سالی دوام نیاورد و در عنفوان جوانی یا میان سالی به خاموشی گرایید، اما انوار تابناک آنان همچنان روشنی بخش محفل ادبا و مورّخین و محققین و علاقمندان آنان می باشد . در این مقاله سعی بر این است تا بر اساس جستجوها و تکاپوهای ژورنالیستی ، شمه ای از شخصیت وجودی ، شرح حال و آثار بجای مانده از زنان دلاور این شهر به خوانندگان و دلبستگان تاریخ و فرهنگ آذربایجان بویژه شهر اورمیه شناسانده شود . هرچند با نهایت تأسف و تأثربایستی اذعان نمودکه اطلاعات کافی و وافی در مورد تمامی شخصیتهای برجستۀ زن در عرصه های گوناگون وجود ندارد ولی تلاشی شده از طریق انجام مطالعات و جستجو در نوشته ها و جراید و کتب و سایتهای معتبر به بخشی از وجوه شخصیتی زنان برجسته اورموی پرداخته شود . سپاسگذار خواهیم بود چنانچه خوانندگان، محققین ، علاقمندان ، خانواده ها و دوستانی که در ارتباط با موضوع این مقاله ، اطلاعات ، تصاویر ، آثار یا نوشته هایی از زنان تاریخ ساز ارومیه دارند به آدرس دورنانیوز ارسال تا بنام آنان در این وبسایت چاپ و منتشر گردد.

قمر نساء بیگم

وی دخترحسین قلی خان بیگلر بیگی اورموی است که بعد از فوت عمه اش« مریم بیگم خانم» به عقد ازدواج فتحعلی شاه قاجار در آمد . قمر نساء شانزدهمین زوجه از یکصد و پنجاه و هشتمین زوجات شاه قاجار است . یحیی میرزا و جهانسوز میرزا و ساره سلطان و قیصر خانم و بدر جهان خانم از بطن اوست . مرحومه ساره سلطان که در اورمیه به شاهزاده خانم استشهار داشت به فرمان فتحعلی شاه به عقدمرحوم جهانگیرخان بیگلربیگی اورموی درآمدواولادی پیدا نکرد .

مریم بیگم خانم

مریم بیگم خانم دختر امام قلی خان قاسملوی افشار بیگلربیگی اورمیه است که آن مرحوم به سردار آذربایجان مشهور بود.درفتنۀ محمد قلی خان بیگلربیگی که فتحعلی شاه قاجار ناگزیر شخصاً برای خواباندن شورش در رأس عده ای از سپاهان خود به اورمیه آمد در سال ۱۲۱۱ هجری قمری مریم بیگم را به حبالۀ نکاح خود در آورد. به طوری که در ناسخ التواریخ مندرج است او زوجۀ پانزدهم شاه قاجار است.ملک قاسم میرزا فرمانروای کل آذربایجان و ملک منصورمیرزا که مدت ها حکومت اورمیه و توابع را بر عهده داشته از فرزندان مریم بیگم خانم می باشند .

بانو نوش آفرین آقا خانی

این بانوی بزرگوار به علت تاسیس اولین مدرسۀ دوشیزگان در اورمیه در تاریخ تعلیم و تربیت اهمیت بسزایی دارد . بانو نوش آفرین دختر شادروان حسین خان بیگلربیگی بوده و به نوشابه خانم استشهار داشته که در تاریخ ۱۲۷۰ شمسی در اورمیه متولد شده و پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی در مکتب خانگی از مدرسۀ آمریکایی های اورمیه فارغ التحصیل شده است . این بانوی خیرخواه و فرهنگ دوست در سال ۱۲۹۸ شمسی دبستان چهار کلاسۀ ملی به نام « دوشیزگان » را در یکی از خانه های خیابان ارک فعلی اورمیه تأسیس کرد. طولی نکشید که مردم آگاه اورمیه از آن استقبال کردند و در اندک زمانی تعداد دانش آموزان آن به ۱۸۰ نفر رسید. این مدرسه به مدت دو سال به مدیریت این بانو به فعالیت و خدمات ملی خود ادامه داد ، ولی به علت انقلابات و هرج و مرجی که در این مرز و بوم روی داده بود، ناگزیر تعطیل شد . قابل ذکر است بانو بدرالملوک انصاری،وی را درتأسیس این مدرسه یاری نمود.چون بانو نوش آفرین عروس یکی ازمالکان مشهور این دیار به نام مرحوم «آقاخان میر پنج» بوده به همین سبب نام خانوادگی ایشان«آقا خانی » است .

نادره امین

وی از بانیان فرهنگ نوین در اورمیه به شمار می رود و مدتی در اورمیه از سال ۱۳۱۳ شمسی به بعد ریاست نخستین دبیرستان شاهدخت را بر عهده داشت . زمانی که بانو امین ریاست دبیرستان را برعهده داشت، دبیرستان نیز دارای سالنامه بود این سالنامه به سال ۱۳۱۶ در ۹۱ صفحه در چاپخانۀ مجلس شورای ملی به چاپ رسیده که حاوی اطلاعات مفید می باشد و بیانگر این است که این دبیرستان در سطح کشور از نظر علمی فرهنگی و تربیتی از مدارس نمونه به شمار می رفته است . لازم به ذکر است که این بانو دارای مدال درجه اول علمی نیز بوده است . بانو امین پس از خدمات علمی و فرهنگی فراوان در اورمیه ، در سال ۱۳۱۹ به آذربایجان شرقی منتقل شد و تا پایان خدمت فرهنگی از همان سال تا تاریخ ۱۵/۹/۴۶ در دبیرستان پروین تبریز ادای وظیفه نمود . ولی متأسفانه در همان سال به علت شکستگی پا نتوانست ادامۀ وظیفه کند و در تاریخ ۵/۱۰/۴۶ به افتخار بازنشستگی نائل شد وی پس از جندسال دار فانی را وداع گفت و در قبرستان طوبائیۀ تبریز آرام گرفت .

لیلی اوراهم :

لیلی اوراهم بانوی برجسته آشوری - ایرانی در سال ۱۹۰۰ در روستای زیبای کوهستانی سیر اورمیه از پدری یونانی به نام اوراهم که نخستین چاپخانه را در اورمیه به راه انداخت و همراه با آن در انتشارروزنامه « ستارۀ شرق» همکاری داشت بدنیا آمد. به خواست پدر از کودکی با زبانهای خارجی و موسیقی آشنا شد ، اما در هنگامه جنگ جهانی اول که اسارت برخی خانواده های آشوری به دست ترکها را به دنبال داشت پدرش را از دست داد و خانواده اش به تبریز گریختند. وی پس از چند سال مجدداً به زادگاه خود بازگشت و در آنجا با دکتر«بنیامین تمرز» که تحصیلات پزشکی خود را در مسکو به پایان برده بود پیوند ازدواج بست و در پی آن برای ادامه تحصیل به تفلیس رفت و پس از فرا آموزی زبان روسی ، توانست دوره انستیتو اقتصاد و بازرگانی و تاریخ کهن همراه با دورۀ زبان انگلیسی را در آنجا به پایان برساند در پی آن در دانشکده تاریخ دوره شرق باستان را هم تمام کردو برای مدتی در یکی از مدارس مشغول تدریس شد و پس از آنکه با چاپ قصه های کودکانه و سروده هایش در نشریات نامی برآورد ، سرانجام در سال ۱۹۴۱ به اورمیه بازگشت و در این شهر به خدمات روزنامه نگاری و ترجمه شعر و داستان و سرودن شعر ادامه داد و در ضمن موفق به تأسیس کودکستانی برای آشوریها شد . این بانوی فعال پس از مرگ شوهرش به تهران رفت و پس از مدتی فعالیت در انجمن آشوریها سرانجام به ریاست انجمن برگزیده شد .
ازآثار لیلی اوراهم که در خلال فعالیت در انجمن آشوریها موفق به تأسیس گروه هنری آشوری شمیزام نیز شد میتوان به دو کتاب ترجمه شده « درخت کریسمس» اثر کینگ لی و «مجموعه اشعار شاعر روسی مارشاک» به زبان آشوری ، «یک مجموعه داستان کودکان» و «یک مجموعه از فولکلور ایران» و ترجمۀ «دوازده ماه» از روسی به آشوری اشاره کرد .

بتول رضایی

بانو رضایی فرزند یکی از تجار روشنفکر ارومیه بود که در سال ۱۳۰۴ شمسی دبستان ملی ناموس را تأسیس کرد . این دبستان ابتدا با مساعدت مالی شیر و خورشید سرخ رضائیه و بعد با شهریه دانش آموزان اداره می شد و نظر به حسن اداره این بانو درسال ۱۳۱۰ از طرف وزارت معارف ، ماهانه ۶۰ تومان برای ادارۀ این مدرسه مقرر گردید. این بانوی نیکوکار مدت ها نیز با شایستگی مدیریت دبستان پروین را در اورمیه عهده دار بوده است . وی بعد از سال ها خدمت به افتخار بازنشستگی نایل آمد و سرانجام در سوم اسفند ماه ۱۳۷۸ شمسی دار فانی را وداع گفت و در آرامگاه باغ رضوان اورمیه به خاک سپرده شد

مستوره افشار

مستوره افشار دختر مجدالسلطنه افشار است که به زبان های ترکی آناتولی، ترکی آذربایجانی ، فرانسه ، روسی و فارسی تسلط داشت . وی یکی از یاران محترم اسکندری ( همسر سلیمان اسکندری و دبیر یکی از اندک مدارس دخترانه در ایران بود ) واز اعضای انجمن نسوان وطن خواه بود. با فعالیت های او نخستین کنگرۀ زنان ایران به دهم بهمن ۱۳۰۱ شمسی پس از مرگ محترم اسکندری (در ۲۳ ذیحجه ۱۳۴۲ قمری ) مستوره افشار در سال ۱۳۰۳ شمسی به ریاست جمعیت انتخاب شد . اهداف جمعیت نسوان وطن خواه عبارت بودند از :
لزوم تهذیب و تربیت زنان ، ترویج کالای تولید شده درصنایع کشور، سوادآموزی زنان ، تأسیس بیمارستان برای زنان فقیر و سرپرستی دختران یتیم . جمعیت نسوان وطن خواه در حالی که دارای ۱۹۵ عضو رسمی بود در سال ۱۳۱۲ شمسی به فرمان رضا شاه منحل شد . لازم به ذکر است که مرحومۀ افشار در اواخر عمرش سرپرستی شیرخوارگاه تهران را عهده دار بود.وی در سال ۱۳۴۴ یا ۱۳۴۵ شمسی به رحمت ایزدی پیوست.

کبری تسلیمی

این بانوی فرهنگ دوست سهم بسزایی در تربیت دختران شهر اورمیه و مهاباد دارد . وی پس از سه سال تدریس و مدیریت دبیرستان شاهدخت به تهران منتقل شد و موفق به أخذ درجۀ دکتری در رشتۀ زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران شد و مدتی ریاست دبیرستان نوربخش تهران را به سال ۱۳۲۹ عهده دار بود. سپس با افتخار بازنشستگی نائل آمد و در اورمیه مدت ها مشاور امور بانوان استانداری بود. مرحومه تسلیمی مدتی پس از بازنشستگی جان به جان آفرین تسلیم کرد .

بدرالملوک انصاری

این بانوی خیّر دختر مرحوم حاج میرزا آقا بابا جعفری دیلمقانی از بازرگانان روشنفکر ، متدین و خیّر اورمیه بود که در سال ۱۲۹۰شمسی در اورمیه دیده به جهان گشود.بیمارستان شیر و خورشید ( شهید مطهری فعلی)،سینما شیروخورشید ( تربیت فعلی) و ادارۀ پست(مخابرات فعلی در خیابان امام اورمیه)درزمانی که ایشان سمت مدیر عاملی سازمان شیر و خورشیدرا داشت به کوشش وی احداث شده است.خانم انصاری از جمله بانوانی است که در تعلیم وتربیت شهر اورمیه زحمت فراوانی کشید (۱۲۹۸ شمسی)وی یکی از مؤسسان نخستین مدرسۀ دخترانۀ اورمیه به نام دبستان دوشیزگان به شمارمیرود.در سال۱۳۰۵شمسی که مرحوم احمدخان محسنی مأمورتشکیلات معارف آذربایجان بود، دبستان دولتی شش کلاسۀ شاهدخت پهلوی با مدیریت بانو بدرالملوک تأسیس و گشایش یافت و بعداً این مدرسه به هما تغییر نام داد.این بانو سالیانی چند دبیری دبیرستان های دخترانۀ اورمیه را عهده دار بوده است .وی درسال۱۳۳۳ مدیریت دبیرستان همام رضائیه(اورمیه)را نیزبرعهده داشته است.بانو انصاری صادقانه خدمت نمودو موفق به أخذ مدال علمی نیز شد و دردورۀ بازنشستگی به تأسیس کلاس های مبارزه با بی سوادی پرداخت و همچنین ازکارهای نیک وی واگذاری خانۀ انصاری به آموزش و پرورش در مورخۀ ۱۶/۲/۱۳۸۳ است .

اکرم فتحی

اکرم فتحی از معدود زنانی است که در روزنامه نگاری و ترجمه مقالات اجتماعی و سیاسی و چاپ و انتشارآنها درروزنامه هاوجراید محلی اورمیه تبحر خاصی داشت.هرچندمتأسفانه از تاریخ ولادت و فوت ایشان وابعادمختلف شخصیتی ایشان اطلاعاتی دردست نیست اماازآثاربجا مانده ازایشان در جرایدسالهای۱۳۲۴تا۱۳۲۵بخوبی مشخص است که وی قلم توانایی درتقریرمقالات ومطالب داشته است.عمده مقالاتی که ایشان درروزنامه «ارومیه» به چاپ می رساند بیشتردرحوزه اجتماعی،زنان و ادبیات زبان ترکی بوده است

مریم جهانگیری

مریم جهانگیری(بیگلربیگی)درسال۱۲۹۶ش مصادف با۱۹۱۷میلادی دراورمیه متولدشد.پدرش حسینخان بیگلربیگی اورمیه ازخاندان با شرف افشارهای اورمی بود که درادبیات و شاعری «رهی»تخلص داشت. مریم در۷ سالگی به دبستان آمریکایی ها دراورمیه رفت ودرسال۱۳۱۰ازآن مدرسه گواهی ۶ ساله ابتدایی را تحصیل کرد.پس ازاتمام تحصیلات ابتدایی ومتوسطه درهمان سنین جوانی ابتدادراداره فرهنگ آن زمان شروع به کارکردودر کودکستان شماره ۳ به امرتعلیم و تربیت کودکان اورمیه ای پرداخت.در۱۷ سالگی بایکی از خویشان خود ازدواج کرد که حاصل این ازدواج ۴ فرزند بود. سپس از اداره فرهنگ به اداره کشاورزی منتقل شد.

از کودکی ازذوق لطیفی برخورداربودودرمحضر پدرادیب خودبه تکمیل معلومات ذوقی میپرداخت.وی درسالهای تحصیل مجله حبل‌المتین را مطالعه مینمودوبه «فضولی»و«حیران خانم»ازشاعران مشهوروتوانای آذربایجان علاقه فراوانی داشت.اشعارش درجریده «ارومیه»ارگان فرقه دموکرات آذربایجان،«شاهین»درتبریزوکانون شعرادرتهران به چاپ میرسید.درهمان ایام جوانی«اپرای گلها»ونمایشنامه های«فرشتگان»و«سربازمیهن»رانوشت وسروده هایی برای دوشیزگان ساخت وزبانش به سرودن شعرگویاشد.اواشعارش را به دوزبان ترکی وفارسی می سرود.بعداز مرگش ، علاءالدین تکش برادر وی آثارنظم او راتحت عنوان«به یادمریم»درسال۱۳۳۴درتهران به چاپ رساند. شایدکمترکسی بداند که این شاعره خوش ذوق علاوه برتبحری که درشاعری،موسیقی ونمایشنامه نویسی داشت درتقریر مقالات وچاپ وانتشارآنهادرروزنامه های عصراستبدادی نیزدستی توانا داشت.زمانیکه ازسوی فرقه دموکرات روزنامه ای بنام«ارومیه»به مدیریت یوسف فرشچی دراین شهرمنتشرمیشداین بانوی هنرمند از طریق چاپ مقالات واشعارنمکینش بااین نشریه همکاری مینمود.ذوقش درشرف کمال وپویایی بودکه تقدیر طومارزندگی کوتاهش را درهم پیچیدودرسن ۳۶سالگی دراثرسکته ناگهانی فلج شدودربستربیماری افتاد.

سرانجام درروز هفتم شهریور۱۳۳۱براثرشدت خونریزی چشم ازجهان فروبست وبه دیارخاموشان پیوست . قبراین شاعرۀ هنرمنددرصحن آرامگاه آیت الله عرب باغی (ره)مجتهد شهیراورمیه قرار دارد و بر روی سنگ قبرش ابیات زیر نقش بسته است :

مریم ای تازه گل باغ صفا
مریم ای چشمۀ عرفان و ادب
تو گل باغ جوانی بودی
در کمالات جهانگیر شدی
رفتی و بر دل ما داغ زدی
هفتمین روز مه شهریور
مریم ای بلبل گلزار صفا
ای درخشان گهر پاک نسب
جامع فضل و معانی بودی
تو چه دیدی ز جهان سیر شدی
داغ بر لاله هر باغ زدی
شد گل مریم زیبا پر پر

نمونه ای از اشعارترکی وفارسی این شاعره ونویسنده توانا درپی می آید:
گل دولاشماگینان اول زولف پریشانه گؤیول
صبر ایله دوز بو قارانلیق شب هجرانه گؤیول
باخما ناکس کیمی اول دیلبریمین چهره‌سینه
یانما پروانه کیمی آتش نیرانه گؤیول

تسخیر شهر دل
ای شب چرا نرفته و تأخیر می کنی
گویا چو من اسیر کمند بتی شدی
ای ناله ساعتی برو از تنگنای دل
ترسم که نه فلک همه زیر و زبر شود
ای ماهرو به جادوی خونریز شهر دل
با خال همچو دانه وبازلف همچو دام
بازآ برون و لشکر عشاق را بتاز
ای صبحدم در آمدنت دیر می کنی
کاندر شکنج¬بند چنین گیر می کنی
ای سوز دل ز زندگیم سیر می کنی
ای دل ز بس که نالۀ شبگیر می کنی
از شش جهت گرفته و تسخیر می کنی
مرغ دلم گرفته و نخجیر می کنی
در قتل این گروه چه تأخیر می کنی

فکر پریشان
عهد و پیمان تو با باد صبا یکسان است
قد دلجوی تو سبقت ز قد سرو ربود
گشته محراب همه شیفتگان ابرویت
نرگس مست شده واله شد از چشمانت
خرمن زلف تو دانی به چه ماند ای ماه
مه من آیت لطف است و همه مظهر مهر
«مریما» آب حیات از ظلمات ارخواهی
روی زیبای تو از ماه جهان تابان است
چشمه زندگی اندر لب تو پنهان است
بهر دلها مزه ات کارگر از پیکان است
چشم تو رهزن بس دین و دل و ایمان است
گوئیا فکر پریشان و شب هجران است
روشنی بخش دل و دیده من جانان است
زلف او گیر در آن رشتۀ جاویدان است

عشرت وزیری :

عشرت وزیری دختر میرزا محمودخان وزیر معروف به بصیر السلطان که جد بزرگ آنان بنام حاج محسن سر رشته دار معروف به وزیر از گرگان اراک به اورمیه آمد و در این شهر متوطن گردید . بانو وزیری در سال ۱۲۹۸ شمسی متولد شد و پس از تحصیلات در زادگاهش در سنین جوانی به کسوت مقدس معلمی درآمد و در اندک مدتی لیاقت و شایستگی خود را در امر تعلیم و تربیت نشان داد و به زودی علاوه بر تدریس به مدیریت مدارس ارومیه منصوب شد و به طوری که در سال ۱۳۳۶ شمسی علاوه بر مدیریت «دبستان دولتی ناهید» مدیریت «مدرسه مهر» را نیز بر عهده داشت و هر دو مدرسه را به شایستگی اداره می کرد . در سال ۱۳۳۸ که آقای عباس جدلی یکی از صاحب منصبان جدی فرهنگ به سمت مدیر کل فرهنگ آذربایجان غربی منصوب شد با مشاهده لیاقت و شایستگی در بانو وزیری بدستور وی مدرسه ناهید به وزیری تغییر نام یافت . این مدرسه نمونه که بصورت علمی و به نحو مطلوب زیر نظر بانو وزیری اداره می شد تا دوران بازنشستگی ، مدیریت مدرسه بر عهده وی بود . اکنون مدرسه وزیری به ناحیه یک آموزش و پرورش ارومیه تبدیل شده است . خانم وزیری علاوه بر اینکه مدیری لایق بود همیشه نسبت به دانش آموزان بی بضاعت عنایت خاصی داشت و هزینۀ تحصیلی آنان را تأمین می کرد .

زیبنده امینی

بانو امینی که یکی از خدمتگزاران واقعی و صمیمی فرهنگ در اورمیه است . او دختر حاج امین آقا یکی از محترمین این شهر بوده که تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاه خود به پایان رسانید و در همان دوران جوانی وارد خدمت فرهنگ شد . وی از جمله بانوانی است که در پرورش دختران این شهر سهم بسزایی دارد .

ایشان ریاست دبیرستان دخترانۀ شاهدخت را پس ازخانم سرمد برعهده گرفت هرچند پس از واگذاری ریاست به بانو اکرم فرشچی و کبری تسلیمی بعد سال ها کراراً به ریاست دبیرستان منصوب شد و تاآخر خدمت دررأس آن مدرسه ادای وظیفه کرد وبه افتخار بازنشستگی نائل آمد. خانم امینی مدتی نیزمسئولیت امورحزب ایران نوین رادرآذربایجان غربی به عهده داشت.او سالهای باقیماندۀ عمرخودرادرتهران اقامت گزیدودرآن شهردرسال۱۳۸۱ به رحمت ایزدی پیوست .

اکرم همایون

اکرم همایون دختر آقای علی همایون و از بانوان فاضل و روشنفکر و ادب دوست اورمیه بوده است.وی تحصیلات ابتدایی ومتوسطه را در زادگاهش اورمیه به پایان رسانیده و به کلاس تربیت معلم وارد و پس از اتمام این رشته به ادارۀ فرهنگ رفته وباسمت معلمی شروع به خدمت کرده است. این شاعره بیشتربه شعرآزاد علاقه داشته و اشعار او دراکثر مجلات تهران به چاپ رسیده است.خانم همایون مجموعه اشعار خود را چاپ و منتشر نموده ولی متأسفانه از ایشان جز چند بیت زیر در دست نیست. چند بیت از بانو همایون :

باز کن بند گران از دست و پا
تا به کی باشی اسیر بردگی
آخر از خواب گران بیدار شو
رو به دست آور تو حق خویشتن
پیش رو در راه علم و معرفت

سعی کن در راه نیکو زیستن

مهوش واحد دوست

مهوش واحد دوست در سال ۱۳۳۵ شمسی در اورمیه متولد شد و بعد از گذراندن تحصیلات متوسطه و دانشگاهی از سال ۱۳۶۰ بعنوان عضوهیأت علمی دانشکده ، ادبیات دانشگاه ارومیه در گروه ادبیات به تدریس اشتغال نمود و در ضمن تدریس به تحصیل در دانشگاه تهران پرداخت و در سال ۱۳۶۴ موفق به اخذ دکتری در رشته ی ادبیات فارسی گردید.
از دکترواحد دوست مقالات متعددی در همایشهای کشوری و منطقه ای و در نشریات مختلف چاپ شده است ولی با مراکز دیگر علمی از جمله گروه ادبیات و دایره المعارف اسلامی در تدوین دانشنامۀ جهان اسلام همکاری داشته است . بعضی از تألیفات ایشان عبارتند از : « شیوه های نگارش فارسی »، « نمادهای اساطیری شاهنامه »، دانشگاهی دیگر به سلامان و ابسال » «شناخت اساطیر از دیدگاههای مختلف »

نیره چناقلو

نیره چناقلو پرستار کودکان بی سرپرست ، نایب رئیس شورای شهراورمیه در دوره سوم ، بانوی کارکشته شورای شهر اورمیه ، عضو دو دوره شورای شهر اورمیه، فعال سیاسی اصلاح طلب ، مددکار اجتماعی سازمان بهزیستی استان ، فردی واجد خصوصیاتی نظیر پاکدامنی، منطقی، داشتن روحیه مبارز و خستگی ناپذیری و جدیت و پشتکار در امور ومسئولیتها و از همه مهمتر دارابودن سلامت مالی و اداری ، همسری فداکار و مادری مهربان که مهر مادریش را از محیط خانواده به سایر تشنگان مهر و محبت مادری گسترش داد و معلولین و کودکان بی سرپرست را قرین عطوفت مادرانه خویش قرار داد. همین خصوصیات کافی است تا این زن غیرتمند آذربایجانی در فهرست زنان نامدار و ارزشمند اورمیه جای گیرد.نیره چناقلو پس از عمری فداکاری و خدمت به مردم در مبارزه با بیماری سرطان عاقبت تسلیم تقدیر شد و در سال ۱۳۸۸ دارفانی را وداع گفت و به سرمنزل ابدی رهسپار شد.

فاطمه شکری

در ۲۱ شهریورماه ۱۳۳۷ در شهر اورمیه چشم به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی را درمدرسه بوعلی و دبیرستان را در مدرسه لعیا به پایان برد.

از همان سالهای کودکی به هنر علاقمند شد و پنج ساله بود که در تئاتر مدرسه بوعلی با جثه کوچکش کار هنری را شروع کرد و اولین فعالیت رسمی خودرا با بازی در تئاتر«مهمانهای ناخوانده» در همان سنین کودکی به ثبت رساند.همزمان با رشد جسمی و سنی بر شدت علاقمندی وی به بازیگری هم افزوده شد .در سنین جوانی وارد رادیو شد و بعد از مدتی فعالیت به تهران کوچ نمود و همزمان با تحصیل در دانشگاه پلیس تهران دوره حرفه ای تئاتر را به مدت یکسال طی نمود و در کنار اساتید برجسته ای چون عزت اله انتظامی و محمدعلی کشاورز به فعالیت هنری مشغول گشت.

وی اولین کار حرفه ای اش در صدا و سیما را در سال ۱۳۵۳در بازی در نمایشی تحت عنوان «آقای مطالعه و خانم مطالعه » که از شبکه سراسری پخش شد شروع نمود اما به بنا به دلایل شغلی مدتی در حاشیه به کار هنری مشغول گشت .ایفای نقش درمیان پرده «صبح بخیر ایران » که در سال۱۳۶۹از شبکه سراسری پخش شد اولین کار وی در عرصه صدا و سیما پس از انقلاب می باشد.اصفهان بعد از تهران دومین شهری بود که در آن اقامت گزید و کار هنری را در آن شهر با بازی در مجموعه تلویزیونی«گردو» ادامه داد ودر «ارثیه پدری» بازیگریش را به اوج رساند.فاطمه شکری در کنار نقش آفرینی در حوزه تئاتر و صدا و سیما وارد فعالیت در عرصه سینمایی نیز گردیده است .

اولین کار سینمایی را در سال ۱۳۷۴ با بازی در فیلم«فریاد» ساخته آقای کیمیایی آغاز کرد و این نقش هنری را در فیلم«سیب سرخ حوا» به کارگردانی آقای اسدی ادامه داد تا اینکه مجددا وارد عرصه تلویزیون شد و از سال ۱۳۸۱ ضمن حضور مداوم در شهر آبا و اجدادی خود یعنی اورمیه در سریالهای تلویزیونی متعددی نظیر«قونشولار»،باریشاق»،«شال کمر عزیز آقا»،«ایکی سلطان» و در نهایت سریال تلویزیونی «بختور» نقش آفرینی کرده است.وی همچنین در مجموعه طنز «خنده بازار» ، «مواظب خودت باش» و «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» که از شبکه های سراسری یا شبکه تهران پخش شده یا در حال پخش می باشند بازی نموده است .

فاطمه شکری در طول فعالیتهای هنری خویش ۱۸ بار عنوان بازیگر برتر را نصیب خویش نموده است همچنین در سال ۱۳۸۵در جشنواره اموراستانهای صدا و سیما که در استان مازندران برگزار گردید، عنوان بازیگر برتر را کسب نمود.آنچنانکه خودشان می گویند درحال تألیف رمانی که باز گوکننده داستان زندگی خود می باشد هستند و پس از تکمیل و اخذ مجوز چاپ ، منتشر و روانه بازار خواهد شد.

وی هم اکنون ساکن تهران می باشد و همچنان با شور و علاقه وصف ناپذیری به کارهای هنری خویش ادامه می دهد.

درخشش بانوی ارومیه ای در مسابقات دوومیدانی کشور

زهرا رنجبررضایی گفت:تیم دوومیدانی بانوان در رده نوجوانان به مسابقات قهرمانی کشور در پرتاب چکش و ماده 1500 متر به تهران اعزام شدند .

وی در ادامه تصریح کرد: این مسابقات در مجموعه ورزشی آفتاب انقلاب با حضور 110 ورزشکار به مدت دو روز برگزار شد که طی آن نساء دولخانی با درخشش در ماده 1500 متر مدال برنز و مقام سوم را از آن خود کرد.