دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

روت‌کیت Uroburos: بدافزار پیچیده‌ی جاسوسی

به‌تازگی محققان امنیتی شرکت آلمانیِ G-Data، قطعه کد بدافزاری پیچیده‌ای را کشف کرده‌اند که قادر است اطلاعات محرمانه‌ی یک قربانی را به سرقت ببرد و هم‌چنین ترافیک شبکه‌ی این قربانی را به دام بیاندازد. 

این بدافزار به نامِ Uroburos می‌باشد، که از نامِ باستانیِ اژدهایی گرفته شده است که دم خود را می‌خورده است و در بخشی از کد این بدافزار رشته‌ای به صورت (Ur0bUr()sGotyOu#) وجود دارد. 

محققان ادعا کرده‌اند که این بدافزار دست‌کم برای مدت سه‌سال فعال بوده است و این‌طور که از کد آن پیداست توسط توسعه‌دهندگان روسی گسترش پیدا کرده است. 

روت‌کیت Uroburos، به صورتی طراحی شده است که می‌تواند از رایانه‌ی قربانی اطلاعاتی را به سرقت ببرد، قادر است کنترل رایانه‌ی قربانی را به دست بگیرد و هم‌چنین دستوراتی را در رایانه‌ی وی اجرا کند. 

این روت‌کیت می‌تواند برخی فعالیت‌های سامانه را مخفی کند و به استفاده از ارتباط نظیر به نظیر در شبکه، ماشین‌های دیگر این شبکه را آلوده کند و هم‌چنین اطلاعات و داده‌های جمع‌آور‌ی‌شده را به سمت مهاجمان ارسال کند. 

دو مولفه‌ی اصلیِ Uroburos، به صورت یک گرداننده و یک پرونده‌ی سیستمیِ مجازیِ رمز‌شده می‌باشند که وظیفه دارند آشکار‌سازی این بدافزار را سخت‌تر کنند. 

این بدافزار از دو پرونده‌ی سیستمی یکی به صورت NTFS و دیگری به صورت FAT می باشد که هر دو در ماشین آلوده به صورت محلی ذخیره می‌شوند و به عنوان « workspace» مهاجمین به‌کار می‌روند. 

مولفه‌ی گرداننده‌ی این بدافزار برای رمزگشاییِ پرونده‌ی مجازیِ رمز‌شده مورد نیاز است و سپس این پرونده به مخفی‌سازی فعالیت‌های بدافزار مشغول می‌شود و با تزریق برخی کتابخانه‌ها در رایانه‌ی قربانی به ایجاد کانال‌های ارتباطی کمک می‌کند. 

به نظر می‌رسد این بدافزار اهداف مهمی را مدنظر داشته و به مراکز دولتی و موسسات تحقیقاتیِ و امنیتی حمله کرده باشد، نسخه‌‌ای از این بدافزار که به‌دست تحلیل‌گران رسیده است در اسل ۲۰۱۱ کامپیال شده است که نشان می‌دهد این بدافزار دست‌کم برای مدت سه‌ سال است که فعال می‌باشد. 

 

Uroburos بسیار پیچیده است و می‌تواند از روش‌های مختلفی مانند اسپرفیشینگ، حملات مبتنی بر مهندسی اجتماعی، رسانه‌های حمل‌پذیر و گسترش از اینترنت و شبکه‌ی محلی، در رایانه‌ی قربانیان نصب شود. 


چه کسی شما را در فضای مجازی رصد می کند؟

چه کسی شما را در فضای مجازی رصد می کند؟/ رسام

شما با خیالی آسوده در فضای نت به وب‌گردی مشغول هستید، به سایت‌های گوناگون سر می‌زنید و مشغول جمع‌آوری اطلاعات هستید؛ اما ‌نکته ‌اینجاست که در پشت صحنه فعالیت شما، دقیقا به‌‌ همان مثابه یک شبکه تار عنکبوتی رصد می‌شود؛ رصدی که البته یک رصد امنیتی نیست.

همه ما ضمن وب‌گردی در فضای مجازی، رد پاهایی از خود بر جای می‌گذاریم که بخشی از آن‌ها به اطلاعات شخصی‌مان مرتبط می‌شود؛ سایت‌هایی که ‌می‌بینیم، جستجوهایی که انجام می‌دهیم و لینک‌هایی که دنبال می‌کنیم و بسیاری مانند آن. جالب آن که جمع آوری همه این اطلاعات یک کار بزرگ است.

هر بار که شما به یک وب‌سایت سر می‌زنید ـ حتی همین رسام ـ وجی از داده‌ها بدون اطلاعات شما و حتی نیاز به موافقت شما از طریق اینترنت منتقل می‌شود. پس بهتر است بدانید که در فضای نت چه کسی و چه وب‌‌سایتی مشغول رصد وب‌گردی شماست.


در اینجاست که ابزاری نظیر Lightbeam که در واقع یک افزونه (Addon) برای فایرفاکس است، به کمک شما می‌آید که در یک محیط کاملا تصویری تمتمی رد پاهای شما بر روی اینترنت را نشان می‌دهد. برای آغاز کار، لازم است ‌این افزونه را به مرورگر فایر فاکس اضافه کنید. برای این منظور در مرورگر فایر فاکس ‌روی منوی اصلی کلیک کرده و گزینه Add Ons را انتخاب کنید.

چه کسی شما را در فضای مجازی رصد می کند؟/ رسام

چه کسی شما را در فضای نت رصد میکند؟ سپس در تب جدید و در بخش جستجوی افزونه‌ها، گزینه Lightbeam را وارد کرده و کلید Enter را فشار دهید. پس از پیدا شدن افزونه‌، روی گزینه Install کلید کنید تا افزونه دانلود و نصب شود.

چه کسی شما را در فضای مجازی رصد می کند؟/ رسام

چه کسی شما را در فضای نت رصد میکند؟ پس از نصب افزونه، درخواهید یافت که گزینه مربوط به Lightbeam در نوار پایینی فایرفاکس اضافه خواهد شد که در صورت کلیک‌ روی آن در تب جدید این ابزار باز می‌شود و فعالیت‌های شما را در فضای وب نشان می‌دهد.

چه کسی شما را در فضای مجازی رصد می کند؟/ رسام

وقتی بر‌ این ابزار کلیک کنید، در تب جدید با نمای گرافیکی آن روبه‌رو خواهید شد که سه گزینه در بر دارد: Graph، Clock و List:

چه کسی شما را در فضای مجازی رصد می کند؟/ رسام

گزینه Graph در یک محیط تعاملی (Interactive) و قابل بزرگ‌نمایی فعالیت‌های مربوط به وب‌گردی شما را نمایش می‌دهد. هر وب‌سایت اصلی که شما ‌‌اختیاری از آن بازدید می‌کنید، با یک دایره در این نما نشان داده خواهد شد و تمامی وب‌سایت‌های پیرامونی آن که این وب سایت به آن‌ها متصل می‌شود، به شکل یک مثلث نشان داده می‌شوند. این سایت‌های پیرامونی معمولا سایت‌هایی هستند که بدون اطلاع شما، فعالیت اصلی شما را رصد کرده و اطلاعات مربوط به آن را ضبط می‌کنند. هر چقدر مثلث‌ها و دایره‌ها بزرگ‌تر باشند، نشان دهنده این است که از طرف وب‌سایت‌های پیرامونی گوناگونی رصد می‌شوند و میزان ارتباط آن‌ها گسترده‌تر است.

چه کسی شما را در فضای مجازی رصد می کند؟/ رسام

همچنین گزینه List به شما این امکان را می‌دهد که ‌مفصل وارد اطلاعات مربوط به سایت‌هایی که بازدید کرده‌اید، سایت‌های پیرامونی آنها، اولین و آخرین بازدید و همچنین میزان ارتباطات ثانویه این سایت‌ها شوید: همچنین متوجه می‌شوید که این دایره‌ها و مثلث‌ها با ‌خطوطی به هم متصل هستند که اگر این خطوط با رنگ بنفش مشخص شده باشند، نشان دهنده آن است که در این میان، پای Cookie‌ها نیز در میان است.

با دیدن این وضعیت ،سریعا به دو نکته پی خواهید برد: نخست‌ این که به استعاره شبکه تار عنکبوتی ایمان خواهید آورد و دوم آن که درمی‌یابید‌ که وب‌سایت‌های پیرامونی بسیاری بیشتر از وب‌سایت‌هایی که اختیاری از آنها بازدید می‌کنید، شما را رصد می‌کنند. با کلیک ‌بر روی هر کدام از دایره‌ها یا مثلث‌ها در پنل سمت راست، خواهید توانست‌ اطلاعات مربوط به آن وب سایت را ‌ببینید؛ برای نمونه، در تصویر زیر ما با کلیک ‌روی دایره گوگل؛ که مربوط به باز کردن Gmail است، اطلاعات اولیه این وب‌سایت را به دست آورده‌ایم:

چه کسی شما را در فضای مجازی رصد می کند؟/ رسام

چه کسی شما را در فضای نت رصد میکند؟ با انتخاب گزینه Clock از پنل سمت چپ، با یک ساعت آنالوگ مواجه می‌شوید که ویژه ضبط اطلاعات مربوط به فعالیت‌ و ردپای شما در فضای وب بر پایه ساعات و دقایق در طول روز است. در اینجا نیز خطوطی متشکل از مثلثها و دایره‌ها به شما نشان می‌دهد که کدامین سایت‌ها و سایت‌های پیرامونی در چه دقایق و ساعاتی شما را رصد کرده‌اند.

چه کسی شما را در فضای مجازی رصد می کند؟/ رسام

شاید پرسیده شود که خود این ابزار نیز اقدام به جمع‌آوری اطلاعات می‌کند و از این نظر خطرناک است. پاسخ این است، تا هنگامی که شما به این ابزار اجازه ندهید، هیچ اطلاعاتی را از شما رصد نکرده و اطلاعات شما را استفاده نمی‌کند. اما اگر اجازه این کار را بدهید، کمک بزرگی به این ابزار در راستای هدفش که رصد، تحلیل و تشریح چگونگی مانیتورینگ اطلاعات از طریق سایت‌ها و سایت‌های پیرامونی در فضای وب است، خواهید کرد. برای کمک به Lightbeam دکمه Contribute Data را در گوشه سمت راست و بالای صفحه ابزار از حالت OFF به ON تغییر دهید.

چه کسی شما را در فضای مجازی رصد می کند؟/ رسام

نکته اساسی که باید به آن توجه داشت، این ‌که هرگونه مانیتورینگ و رصد‌ در اینترنت به معنی دزدیدن اطلاعات کاربران نیست. در بسیاری از مواقع رصد خودکار سایت‌ها از فعالیت کاربر منجر به دقیق شدن خواست‌ها و نیازهای کاربر و دسته‌بندی اطلاعات آنها برای استفاده‌های آتی می‌شود؛ دقیقا همان کاری که متور جستجوی گوگل برای دقیق شدن در نیاز شما انجام می‌دهد. اما ابزاری مانند Lightbeam حداقل شما را متوجه خواهد ساخت که چه سایت‌هایی در حال رصد شما هستند و چگونه و با چه هدفی این کار را می‌کنند.

معرفی انواع ویروسهای رایج

این واقعاً فرقی نمی کند که شما به چه اندازه محتاط باشید. زیرا از بخت بد ممکن است، دست کم یک نوبت یا بیشتر، رایانه شما بدون هیچگونه اخطاری به ویروس آلوده گردد. اگر شما کاربر دائمی اینترنت هستید و اغلب فایلهایی را از اینترنت نظیر فیلم و موسیقی و انواع دیگری از آنها را دریافت می نمائید شانس شما برای درگیر شدن با یکی از انواع ویروسها، کرمها و تروجن ها بیشتر خواهد بود.
به هر حال ما باید از برنامه های ضدویروسی که رایانه هایمان را در مقابل این تهاجمات مصون میدارند قدردانی کنیم ولیکن این به این معنی آن نیست که در صورت استفاده از این برنامه های مفید هیچ ایده ای در جهت مقابله با این تهدیدات و انواع آن نداشته باشیم. مطلب زیر برخی از انواع رایج ویروسها و روشهای آنها، برای حمله به رایانه ها را معرفی می کند.



ویروسهای رمز شده (Encrypted viruses)
ویروسهای رمز شده به احتمال زیاد یکی از سخت ترین انواع اشکال ویروس از جهت تشخیص و مقابله هستند. ممکن است شما بطور اتفاقی یکی از انواع این فایلها آلوده را از اینترنت دریافت نمائید و در نتیجه، قبل از آنکه متوجه خطری گردید، تمامی سیستم رایانه تان آلوده گردد. بسیاری از برنامه های ضدویروس یا حفاظتی، ویروسهای رمز شده را بدون واکنشی از خود، به حال خود رها می سازند زیرا در اغلب موارد، آنها با استفاده از کد رمز های مختلف، شکل خود را در در هر زمان تغییر داده و به حالت غیر قابل تشخیص در می آیند. این ویروسها اغلب فقط در زمانیکه خود را رمزگشایی نموده و قصد اجرا دارند، توسط برنامه ضدویروس تشخیص داده میشوند.
ویروسهای مخفی کار (viruses Secret)
این نوع از ویروسها فایلهای رایانه شما را دچار تغییر نموده یا با محتوای جدید جایگزین می نمایند. اما در ادامه برای مخفی نگه داشتن خرابکاری خود، با زیرکی کاری میکنند که برنامه ی ضدویروس و رایانه شما تصور کنند که همچنان منابع اصلی تغییر نیافته مورد استفاده قرار دارند. بدین ترتیب تنها برنامه های ضد ویروس با قابلیتهای پیشرفته می توانند سد راه این گونه از ویروسها گردند.

ویروسهای آرام (Time delay viruses)
این نوع از ویروسها هیچ عجله ای برای آلوده سازی رایانه شما ندارند. در واقع آنها با آرامش تمام و بطور آهسته و پیوسته رایانه شما را بعد از مدت زمانی نسبتاً طولانی به زانو در می آورند. آنها به جای آنکه درست بعد از رسیدن از گرد راه و دسترسی به رایانه شما دست به اقدامی سریع بزنند، منتظر مانده و بدون هیچ علائمی، بسیار آهسته و بیت به بیت فایلها را آلوده میسازند و شما آسوده و بی خبر از همه جا به ناگهان خود را گرفتار دردسر می بینید. به همین دلیل است که گفته می شود با دلیل و بی دلیل هر چند وقت یکبار رایانه خود را بطور کامل با ضدویروس به روز شده پویش نمائید.

ویروس ضد ویروس (The Anti-virus virus)
چه باور بکنید چه نکنید ویروسیهایی وجود دارند که کار دیگری به غیر از حمله به برنامه های ضد ویروس نصب شده بر روی سیستم عامل و غیر فعال نمودن آنها به هر ترتیب ممکن، ندارند. بدین ترتیب اینگونه از ویروسها راه را برای آلوده شدن ماشین قربانی توسط سایر ویروسها بدون هرگونه مانعی امکان پذیر میسازند. به همین علت توصیه می گردد کاربران علاوه بر ضدویروس، بطور جداگانه از یک برنامه ضد جاسوسی anti-spyware یا یک برنامه ضد بدافزار anti-malware استفاده نمایند.

ویروس چند سر (The multi- headed virus)
این ویروس یکی از نابکارترین ویروسهایی است که در تمامی اینترنت یافت می شود. این مسئله نه به دلیل الصاق قسمتی از ویروس به فایلهای اجرایی .exe روی رایانه شما است بلکه به دلیل تاثیر مخرب آن بر روی سیستم آغازگر (start up) کامپیوترآلوده است که باعث می گردد هر زمان که رایانه شما روشن می شود ویروس نیز بطور خودکار به اجرا در آید.

ویروس گمراه کننده (The misdirection virus)
این نوع از ویروس بطور دلهره آوری خطرناک است. این ویروس، برنامه کوچکی را برای به اشتباه انداختن ضدویروس وارد عمل می نماید که در نتیجه شما تصور می نمائید یکی از پوشه های دیسک سخت شما دارای اشکال است، در حالیکه به واقع، ویروس مشغول صدمه زدن به تمامی اطلاعات ذخیره شده بر روی رایانه شماست.

ویروس تکثیر گر (A Cloning virus)
این ویروس از یک روش قدیمی باب شده توسط بدافزارها بهره می برد. وقتی که ویروس به رایانه شما وارد گردد، به سرعت رونوشتی از خود، به نام یکی از فایلهای .exe موجود در رایانه شما ایجاد می نماید، به این امید که در آینده ای نزدیک شما با خیال آنکه این فایل آلوده، یکی از برنامه های همیشگی و سالم شماست آن را به اجرا در آورید.
ویروس نویسنده (The Author virus)
هنگامیکه این ویروس به رایانه شما وارد شود، معمولاً خودش را به یکی از برنامه های موجود الصاق می نماید و به هنگام اجرای آن ، ویروس نیز اجرا می گردد. علاوه بر آن این ویروس به جستجوی فایلهای .exe پرداخته و در همان حال، اقدام به رونویسی خود بر روی فایلهای یافت شده نموده و آنها را دچار تغییر می نماید.
ویروسهای بسیار اندکی از این راه برای انتشار آلودگی استفاده میکنند زیرا ویروس می بایست استعداد آلوده کنندگی بسیار بالایی داشته باشد.

ویروس سمج (The Bad penny virus)
اولین ویروسی که شبکه اینترنت را مورد تهدید قرار داد، ویروسی از نوع Bad Penny بود. این ویروس بطور خودکار خودش را به هر ماشینی در شبکه میرساند وتا زمانیکه کسی مانع آن نشود قادر است در همه شبکه ها و اینترنت انتشار یابد. یکی از دلایل استفاده از دیواره آتش در شبکه ها ایجاد مانع بر سر راه انتشار چنین ویروسهایی است.

ویروس غیر ویندوزی
هنگامیکه صحبت از ویروس به میان می آید، اغلب ما به یاد رایانه های شخصی و نرم افزار سیستم عامل ویندوز می افتیم، در صورتیکه تهدیدات بسیاری برای سایر سیستم عاملها از جمله سیستم عامل مکینتاش و گوشیهای موبایل نیز وجود دارد.
ویروس بازنویس (Rewriting virus)
این تهدید علاقه وافری به بازنویسی محتوای برخی فایلهای سیستمی مورد نیاز شما دارد، بطور معمول در حالیکه این ویروس مشغول پر نمودن دیسک سخت شما با انواع فایلهای غیر قابل رویت است، قادر به رهگیری آن نیستید.

ویروس ملیسا (The Melissa virus)
این تهدیدی است که به هر کاربری از رایانه های شخصی یا Mac ، ضربه وارد می نماید. این ویروس بدون اجازه، خودش را از طریق آدرسهای پست الکترونیک به بقیه مردم ارسال می کند. این ویروس می تواند برای کسانیکه دارای سرویس دهنده های پست الکترونیک در محل کار خود هستند بسیار مخاطره آمیز باشد. یادتان باشد ویروسی از این نوع، در تاریخ این گونه از حملات، رکورد آلودگی خود را جاودانه نموده است

1_7.jpg

صنعت ملی نفت 63 ساله شد

وقتی مته حفاری "جرج برناردرینولدز" دل پر عطوفت خاک مسجد سلیمان را شکافت و فوران نفت با شادمانی بی حد و حصر دارسی همراه شد، او از شوق، چنان فریادی کشید که حتی دولتیان لندنی هم صدایش را شنیدند.
 
حال یکصد و چهار سال از فریادهای شادمانه دارسی می‌گذرد و پس از گذشت یک قرن هنوز در میان تحلیگران و سیاستمدارن در رابطه با حضور طلای سیاه در سفره اقتصادی ایران اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد.
 
عده ای" نفط " را بلای آسمانی و گروهی "نفت" را نعمت خدادادی عنوان می کنند اما صنعت نفت در دوران پس از پیروزی انقلاب به صنعتی توسعه آفرین و مولفه ای برای رشد و شکوفایی اقتصادی تبدیل شد.
 
در حال حاضر با گذشت 63 سال از ملی شدن صنعت نفت ایران در آخرین روز سال، صنعت نفت به عنوان لوکوموتیو توسعه صنایع و پیشران اقتصاد کشور با فراز و فرودهای متعددی روبرو است.
 
البته ایران با در اختیار داشتن بیش از 33 تریلیون مترمکعب ذخایر گاز طبیعی و 157 میلیارد بشکه ذخایر نفت خام بزرگترین دارنده مجموع ذخایر هیدروکربوری جهان است و قطعا تا یک قرن آینده و همزمان با اتمام ذخیره نفت و گاز جهان، هیدروکربور برای تولید و صادرات در اختیار دارد.
 
خیمه نفتی انگلیس بر صنعت نوپای نفت ایران
 
به دنبال تحولات سیاسی ـ اقتصادی جهان پس از جنگ جهانی دوم و تغییر شرایط قراردادهای نفتی در جهان، در ایران نیز زمزمه‌های لزوم تجدید نظر در امتیازات اعطا شده اوج گرفت.
 
تا آن زمان قرارداد 1312 شمسی که میراث دار قرارداد نفتی دارسی به حساب می‌آمد، سرنوشت نفت ایران را رقم می‌زد و براساس آن انگلستان بر روند استخراج و تولید از منابع هیدروکربوری ایران حاکم بود، اما با اصل تقسیم منافع (50 ـ 50) که پس از جنگ در اکثر کشورهای خاورمیانه مد نظر قرار گرفت، تداوم چنان شرایطی برای ایرانیان قابل قبول نبود.
 
آنچه قوانین جدید پس از جنگ را از نظام و قوانین پیشین متمایز می‌ساخت، کنترل کشورها بر منافع نفتی خود نبود، بلکه باتوجه به دو قطبی شدن جهان، بلوک غرب برای حفظ منطقه نفوذ خود ناچار بود امکان تجدید نظر در معاهدات پیشین را فراهم سازد، به این معنی که کشورهای صاحب منابع به ظاهر می‌توانستند با تسلط بر ذخایر نفتی خود و تقسیم عادلانه منافع با شرکت‌های خارجی و البته غربی، قرارداد امضا کنند.
 
واگذاری امتیازهای نفتی در دوران حکومت پادشاهان قاجار
 
سابقه قراردادهای نفتی ایران به سال 1250 شمسی باز می‌گردد. در آن زمان ناصر‌الدین شاه امتیاز بهره‌برداری از معادن نفت را به "بارون جولیوس دو رویتر" به مدت 70 سال واگذار کرد. در ماده یازدهم قرارداد، پترول نیز که در آن زمان به نفت اطلاق می‌شد، در ردیف واگذاری زغال‌سنگ، آهن، مس و سرب قرار گرفته بود.
 
درسال 1281 شمسی مظفرالدین شاه (شاه وقت ایران) امتیاز اکتشاف، استخراج، بهره‌برداری و فروش نفت در سراسر کشور به جز پنج ایالت شمالی آذربایجان، گیلان، مازندران، گرگان و خراسان را به مدت 60 سال به ویلیام ناکس دارسی، انگلیسی واگذار کرد.
 
بر اساس ماده 10 قرارداد دارسی که حاکم بر روابط شرکت نفت و دولت مرکزی ایران بود، شرکت ایران و انگلیس باید حدود 16 درصد از منافع خالص نفت را به عنوان حق امتیاز به دولت ایران پرداخت می‌کرد، اما انگیلسی‌ها حتی حاضر به پرداخت این مبلغ ناچیز هم نشدند و از ابتدای فعالیت شرکت نفت انگلیس و ایران، همواره کشمکش بر سر محاسبه سود خالص و حق امتیاز وجود داشت. این موضوع بیشتر به شفاف نبودن حساب‌ها و ناتوانی ماموران دولتی ایران از فهم اطلاعات مالی شرکت ناشی می‌شد.
 
پس از اشغال ایران توسط انگلیس و شوروی سابق و پس از آن آمریکا در جنگ جهانی دوم، رقابت استعمارگران بر سر منافع به‌ویژه نفت تشدید شد، ولی دولت انگلستان به منظور حفظ سلطه‌اش بر نفت جنوب و جلوگیری از استیفای حقوق ملت ایران با مقامات وقت کشورمان وارد مذاکره شد تا قراردادی را به تصویب برساند که در این راستا قرارداد 1933 را مورد تایید و تاکید قرار داد.
 
در پی الحاق به قرارداد 1933 که به قرارداد "گس- گلشاییان" مشهور شد، مخالفت‌ها و اعتراض‌های شدیدی از سوی برخی از نمایندگان، سران و افراد آگاه اجتماع را در پی داشت. به طوری که آیت الله کاشانی نیز اعلامیه شدید اللحنی علیه شرکت نفت صادر کرد و در آن خواستار لغو امتیاز این شرکت در ایران شد.
 
مجلس شانزدهم در20 بهمن 1328 شمسی آغاز به کار کرد و دولت وقت آن زمان به دلیل عدم رای اعتماد در 27 اسفند ماه همین سال ساقط شد و علی منصور به خواست سفارت انگلیس بر شاه تحمیل و مامور تشکیل کابینه شد.
 
ماجرای ملی شدن صنعت نفت در آخرین روز سال
 
پس از به وجود آمدن زمزمه‌هایی در مجلس درمورد ملی شدن صنعت نفت، رزم آرا - نخست وزیر وقت ایران - در جلسه خصوصی مجلس شرکت کرد و به شدت علیه ملی شدن نفت، سخن گفت و ملی کردن صنعت نفت را خیانتی بزرگ دانست.
 
در آن زمان نهضت مردمی به همراه برخی از نمایندگان مجلس برای ملی شدن نفت تلاش کردند. در نهایت رزم آرا توسط فداییان اسلام از بین رفت و از طرف دیگر، نتیجه‌ کمیسیون نفت این ‌شد که قرارداد الحاقی گس گلشاییان باطل شود و نتیجه پیشنهاد جایگزین آن در روز 29 اسفند ماه سال 1329 که به تصویب مجلس رسید، این شد که صنعت نفت در سراسر ایران ملی اعلام شود.
 
پس از به نخست وزیری رسیدن محمد مصدق در اردیبهشت 1330شمسی، اجرای قانون ملی شدن صنعت نفت در سرلوحه برنامه دولت قرار گرفت. با تصویب این قانون شرکت سابق نفت ایران و انگلیس خلع ید و صنعت نفت ایران ملی اعلام شد.
 
دولت بریتانیا آبروی خود را در خطر دید. پس از آن که تمام تلاش‌ها و ابتکارات سیاسی و دیپلماتیک ناکام ماند، لندن به این نتیجه رسید که تنها چاره کار خارج شدن مصدق از صحنه است. دولت بریتانیا توانست دوایت دیوید آیزنهاور - رییس جمهور آمریکا - و دولت او را هم قانع کند که اگر دولت مصدق سرنگون نشود، ایران به مرکز کمونیسم تبدیل خواهد شد. کودتایی توسط دفتر مرکزی اطلاعات آمریکا (سی.آی.ای) و همتای بریتانیایی‌اش (MI6) طرح‌ریزی شد.
 
اولین طرح کودتا شکست خورد و شاه ایران را ترک کرد، اما روز 28 مرداد دولت مصدق ساقط شد و شاه تاج و تخت خود را باز یافت.
 
متعاقب کودتای ننگین 28 مرداد 1332 و انعقاد قرارداد تحمیلی 1333 شمسی با کنسرسیومی متشکل از 16 شرکت نفت اروپایی و آمریکایی، صدور نفت توسط آن شرکت‌ها آغاز و عملاً قانون ملی شدن صنعت نفت نادیده گرفته شد.
 
پس از این واقعه باز مردم ایران حضور خواهران نفتی شامل (بریتیش پترولیوم کمپانی لیمیتد، شل پترولیوم ان.وی، گلف اویل کورپوریشن، موبیل اویل کورپوریشن، استاندارد اویل کمپانی اوکالیفرنیا، تکزاکو این کورپوریتد، کمپانی فرانسزد پترول) و تشکیل کنسرسیومی جدید را در تاریخ هفتم آبان ماه 1333 شاهد بودند.
 
شرکت‌های گروه ایریکن نیز در نهم اردیبهشت 1344 به کنسرسیوم ملحق شدند. شرکت‌های عضو کنسرسیوم نفت ایران دو شرکت به نام‌های "شرکت سهامی اکتشاف و تولید نفت ایران " و "شرکت سهامی تصفیه نفت ایران" تشکیل دادند که در کل " شرکت‌های عامل نفت ایران " نامیده ‌شدند.
 
کمیسیون مخصوص نفت چه بود؟
 
در مسیر ملی شدن صنعت نفت، کمیسیون مخصوص نفت متشکل از 18 عضو بود که پیشنهاد ملی شدن صنعت نفت را در اسفند 1329 به مجلس ارائه کرد .کمیسیون مخصوص نفت یا کمیسیون نفت در اول تیر ماه سال 1329 (در دوره شانزدهم مجلس شورای ملی ایران ) برای رسیدگی به لایحه نفت (معروف به قرار داد الحاقی گس –گلشائیان) تشکیل شد.
 
این کمیسیون پیشنهاد ملی شدن صنعت نفت را در اسفند 1329 به مجلس ارائه داد که در آ ن دکتر مصدق، دکتر علوی، ناصر ذوالفقاری، جواد گنجه‌ای، فقیه زاده، اللهیار صالح، حسین مکی، خسرو  قشقایی، سرتیپ‌زاده، جمال امامی، جواد عامری، دکتر نصرت‌الله قاسمی، حائری‌زاده، عبدالرحمت فرامرزی، دکتر محمدعلی هدایتی، دکتر شایگان، میر سید علی بهبهانی و پالیزی عضویت داشتند.
 
متن پیشنهادی و قانون تصویب شده ملی شدن صنعت نفت
 
قانون ملی شدن صنعت نفت در واقع پیشنهادی بود که با امضای همه اعضای کمیسیون مخصوص نفت در مجلس شورای ملی ،روز 17 اسفند 1329 به مجلس ارائه شد. متن پیشنهادی و تصویب شده این قانون به شرح زیر است:
 
«به نام سعادت ملت ایران و به منظور کمک به تامین صلح جهانی، به امضاکنندگان ذیل پیشنهاد می نمائیم که صنعت نفت ایران در تمام مناطق کشور بدون استثنا ملی اعلام شودیعنی تمام عملیات اکتشاف ،استخراج و بهره برداری در دست دولت قرارگیرد.» مجلس سنا نیز این پیشنهاد را در 29 اسفند 1329تصویب کرد و نفت ایران به طور رسمی ملی شد.
 
این واقعه هر اندازه که برای ملت ایران نشانه پیروزی و استقلال بود، برای دولت بریتانیا، علامت از دست دادن منافع گسترده این کشور استعماری بر منافع نفتی خاورمیانه بود و لندن‌نشینان بیم آن داشتند که به عنوان الگویی از سوی سایر کشورهای تحت سلطه انگلستان مورد استقبال قرار گیرد.
 
از این رو دولت مزبور درصدد برآمد برای استیلای مجدد خود بر منابع نفتی ایران، آشکارا با نهضت ملی شدن نفت مخالفت کند، بنابراین در قالب یادداشت‌هایی، مخالفت مستقیم خود را با اراده مردم ایران اعلام کرد. دولت ایران نیز در مقابل دریافت این یادداشت‌ها، بر اعمال حق حاکمیت خود اصرار ورزید و دولت انگلستان را به عدم مداخله در امور کشور فرا خواند.
 
با این وجود پس از گذشت 60 سال از تصویب قانون ملی شدن صنعت نفت در ایران، همچنان فشارهای بین‌المللی برای مقابله با استقلال ایران ادامه دارد؛ اگرچه تلاش آنها به نتیجه نرسیده و شرکت‌های ایرانی با رشد قابل توجه ای پیشرفت کرده‌اند.
 
در شرایط فعلی با وجود افزایش تحریم برخی از سلطه گران ملی بیش از 70 درصد از تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت توسط سازندگان ایرانی ساخته می‌شود و برنامه‌ریزی شده تا با افزایش توان نیروهای متخصص ایرانی، این رقم در پایان برنامه پنجم توسعه به بیش از 90 درصد افزایش پیدا کند.

سوسک شناور در دوغ پلمب شده! +عکس

در روزهای پایانی سال که حجم خرید کالاهای مصرفی خوراکی فزونی یافته است نبود نظارت کافی بر رعایت استانداردهای ضروری در تهیه محصولات لبنی به نگرانی جدی شهروندان تبدیل شده است.

یکی از بینندگان سایت با ارسال تصاویری به خبرنگار ما گفت که یک قطعه سوسک معلق در یک بطری دوغ پلمپ شده شرکت «برکت» وجود دارد.

این شهروند تهرانی که این بطری کاملا بسته بندی را برای مصرف غذای ظهر روز شنبه 24 اسفند 92 تهیه کرده بود توضیح داد که با دیدن یک شیء معلق قهوه ای رنگ در بطری دوغ و چندبار تکان دادن ان متوجه وجود یک سوسک در آن شدم که البته به علت پلمپ بودن بطری جان خود را از دست داده بود.
 


به گفته این شهروند، نام درج شده روی این محصول ، «دوغ بلونی» از محصولات شرکت فرآورده های لبنی «برکت» است و تاریخ تولید آن 92/12/14 و تاریخ انقضاء 93/12/14 روی بطری درج شده است.

بررسی ها نشان می دهد این محصول دارای پروانه ساخت وزارت بهداشت به شماره 16/16144 و پروانه بهره برداری از وزارت بهداشت به شماره 874 است و برچسب پوششی بطری به شکلی است که اگر مصرف کننده به داخل آن توجه نکند ممکن است دوغ را بدون توجه به محتوای داخل آن سر بکشد.
 



تماس های مکرر او با سازمان حامیت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ، مرکز 124 و اداره بهداشت بی نتیجه بوده و هر نهاد او را به نهاد دیگری حواله کرده است.

با این حساب مشخص است که هر مصرف کننده در ابتدای خرید هر محصول خوراکی خود باید مراحل نظارت استاندارد را پشت سر بگذارد تا با مواردی از این دست روبرو نشود.

شاید حالا زمان آن رسیده که ضرب المثل های فارسی به روز شوند و به جای اینکه گفته شود «وقتی آب سربالا رود قورباغه ابوعطا می خواند» ، باید گفت «وقتی نظارت بهداشت و استاندارد نباشد ، سوسک هوس غواصی در دوغ می کند!»

  ما برای انتشار توضیحات احتمالی مسئولان شرکت برکت و دیگر مسئولان مرتبط با حوزه نظارتهای بهداشتی آمادگی کامل دارد.

تاکسی های رنگارنگ در بانکوک/تصاویر

در تمامی نقاط جهان تاکسی ها یا زرد هستند و یا سیاه. ولی تاکسی های شهر بانکوک در کشور تایلند در همه رنگ یافت میشوند. تاکسی های صورتی ، قرمز ، آبی و حتی بنفش هم خواهید یافت. درجه بندی تاکسی ها بر اساس همین رنگ ها است بعنوان مثال تاکسی های زرد و سبز از کیفیت بالاتری برخوردارند. تاکسی های تک رنگ معمولا دولتی هستند و تاکسی های چند رنگ خصوصی.

















پیاده زودتر به مقصد می رسیم یا با هواپیما؟!+عکس


شماری از این زائران عمره در تماس تلفنی به خبرنگار پایگاه خبری فرجام گفتند، پرواز شماره 1503 هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برای انتقال بیش از 260 مسافر قرار بود ساعت 30 دقیقه بامداد دوشنبه انجام شود اما به دلیل بروز نقص فنی در هواپیما این امر ساعت 1بامداد روز سه شنبه صورت گرفته است.

آنان با ابراز نارضایتی شدید از این وضعیت، از آنچه که آن را "بی توجهی مسئولان هواپیمایی ایران نسبت به مسافران و زائران" این پرواز خواندند، به شدت انتقاد کردند.

یکی از مسافرین این پرواز به فرجام گفت: پس از ساعتها انتظار در فرودگاه، مسافران که عده‌ای هم افراد مسن بودند صبح به هتلی در حدود 30 کیلومتری فرودگاه جده انتقال یافتند که این هتل ببیشتر به یک مکان مخروبه شباهت داشت که از امکانات اولیه بهداشتی هم برخوردار نبود .

وی گفت: ساعاتی بعد برای انجام پرواز بار دیگر به فرودگاه بازگشتند اما هیچ یک از مقامهای ذیربط و مسئولان ایران ایر حضور نداشتند تا درباره وضعیت یادشده به زائران توضیحی بدهند. این مشکلات از یک سو و تحقیر مسافران توسط خدمه فرودگاه جده ما را بیشتر آزار می داد.

 

این مسافرگفت: آنچه بوجود آمده است، در شان مردم عزیز ما نیست و چنین شرایطی حتی به وجهه و اعتبار ایران در میان سعودیها نیز لطمه می زند. پس از حدود 23 ساعت تاخیر، پرواز هواپیمایی ایران از جده به تهران ساعت 1:30  بامداد سه‌شنبه  انجام شد.

 

پرواز 1503 ایران ایر سرانجام ساعت 5 بامداد سه‌شنبه در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشست، اما زائران تا ساعت 7:30 از خروج هواپیما خودداری کردند تا شاید مسئولی پیدا شود و برای تاخیری چنین طولانی و داستانی که بر آنان رفته است، توضیح دهد. اما پاسخی که شنیده نشد هیچ حتی از یک عذرخواهی از طرف هواپیمایی به دلیل این همه مشکلاتی که به وجود آمده هم خبری نشد.

 

 

 

اتفاق پیش آمده باعث شد با یک جستجو دراخبار مربوط به هواپیمایی ایران‌ایر به تیترهای جالبی برخورد کنم که بد نیست شما مخاطب عزیز نیز بخوانید:

انجام پرواز مشهد - اصفهان ایران ایر با 16 ساعت تاخیر/ هجوم مسافران به گیت‌های پرواز

 تاخیر 20 ساعته پرواز جده-کرمانشاه

پرواز تهران-پاریس ۱۳ مسافر اضافه آورد!

تاخیر 12ساعته پرواز ساری به مدینه منوره/ نقص فنی هواپیما زائران را بلاتکلیف کرد

تاخیر 4 ساعته پرواز ایران ایر و بلاتکلیفی مسافران بوشهر

و بسیاری اخبار دیگر در همین مورد در روزهای گذشته که همگی واقعا بسیار تامل برانگیز است.

اما با این شرایط به وجود آمده سوالی در ذهن هر فرد پیش می آید، به چه دلیل برخی مسافرین حاضر به پرداخت هزینه زیاد برای سفر باهواپیما هستند؟ آیا این هزینه برای این نیست که سفری با آرامش و در زمانی کوتاه داشته باشند؟

شاید این تاخیرها درمدت زمانی طولانی و تنها در مواردی محدود قابل توجیه باشد، اما واقعا این تاخیرها در این موارد گسترده و به دفعات متعدد قابل توجیه است؟ چه کسی باید  پاسخگو باشد؟؟؟؟

منبع:پارسینه

تصاویری از لحظه باورنکردنی ترکیدن آکواریوم یک رستوران

لحظه باورنکردنی ترکیدن یک آکواریوم بزرگ در رستورانی در فلوریدا.

 

تصاویری از لحظه باورنکردنی ترکیدن آکواریوم یک رستوران

  
   

مجله اینترنتی فرانشر

مجله اینترنتی فرانشر

مجله اینترنتی فرانشر

مجله اینترنتی فرانشر

نحوه ثبت نام برای دریافت یارانه نقدی اعلام شد

محمد شریعتمداری در مصاحبه با واحد مرکزی خبر گفت: اگر پیش از این قرار بود گام نهایی اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها در 2 مرحله برداشته شود، اکنون دولت قصد دارد به دلیل برخی موارد گام نهایی را در طی چند سال بردارد و در مدت طولانی تری حامل های انرژی را به قیمت واقعی برساند.

وی با تأکید بر اینکه افزایش قیمت حامل های انرژی در سال آینده محدود خواهد بود، افزود: برای اجرای مرحله دوم قانون هدفمندسازی یارانه ها لازم بود، هماهنگی های لازم با بخش های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی رسانه ملی که مسئولیت تولید و پخش برنامه های مختلف را دارد، انجام شود تا ضمن کمک به دولت در اجرای مرحله دوم قانون هدفمندسازی یارانه، آگاهی های لازم به مردم داده شود.

شریعتمداری با قدردانی از برگزاری نشست مشترک مسئولان و برنامه سازان رسانه ملی با دست اندرکاران دولتی اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها، پیش بینی کرد با تدابیر اندیشیده شده و هماهنگی های لازم، گام دوم قانون هدفمندسازی یارانه ها به خوبی برداشته شود.

در این نشست علاوه برای آقای ضرغامی رییس رسانه ملی، آقای صادق مشاور رسانه ای رییس جمهور و شماری از کارشناسان و متخصصان اقتصادی رسانه ملی نیز حضور داشتند.

معاون اجرایی رییس جمهور همچنین ابراز امیدواری کرد با اجرای مرحله دوم قانون هدفمندسازی یارانه ها در سال 93 مردم بتوانند خدمات بهداشتی و درمانی مطلوب تری نسبت به سال 92 دریافت کنند.

وی گفت: به رغم همه تلاشهای نهادهای خدماتی و بیمه ای کشور برخی قشرهای جامعه در شرایط مطلوبی زندگی نمی کنند و دولت در تلاش است در مرحله دوم قانون هدفمندسازی یارانه ها قدمی در جهت حل مشکلات و تأمین امنیت غذایی اقشار هدف بردارد.

شریعتمداری افزود: همچنین تلاش شده است در حوزه حمل و نقل عمومی خدمات مطلوب تری ارائه شود.

معاون اجرایی رییس جمهور تصریح کرد: در گام دوم اجرای قانون خوب هدفمندسازی یارانه ها به ارائه خدمات حوزه تولید، حمل و نقل، بهداشت و درمان و تأمین امنیت غذایی توجه بیشتری خواهد شد که در گام نخست تا حدودی مغفول مانده بود.

وی درباره زمان آغاز توزیع پرسشنامه های مربوط به متقاضیان دریافت یارانه نقدی و مدت دریافت این پرسش نامه ها گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده و قانون مصوب مجلس از بیستم فروردین ماه 1393 به صورت خود اظهاری افرادی که خود را نیازمند دریافت یارانه نقدی می دانند باید به صورت اینترنتی نام نویسی و تقاضای خود را ارائه کنند.

شریعتمداری گفت: نام نویسی از متقاضیان دریافت یارانه نقدی به صورت اینترنتی است و در روستاها نیز افراد می توانند به دفاتر خدمات پست و پیشخوان دولت و همچنین شوراهای اسلامی محلی و فرمانداریها، بخشداریها و استانداریها و مراکز کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی و کافی نت ها مراجعه کنند و فرصت کافی نیز برای این کار در نظر گرفته شده است.

معاون اجرایی رییس جمهور با بیان اینکه نام نویسی بر اساس شماره ملی افراد خواهد بود، افزود: از بیستم فروردین 93 افراد متقاضی دریافت یارانه نقدی که رقم نخست سمت راست شماره ملی آنها صفر است، برای ثبت نام مراجعه می کنند.

وی گفت: روز 21 فروردین نیز افراد متقاضی که نخستین رقم سمت راست شماره ملی آنها عدد یک است نام نویسی می کنند و به همین ترتیب تا افرادی که رقم سمت راست شماره ملی آنان 9 است ادامه می یابد.

معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان اینکه متقاضیان دریافت یارانه نقدی از منازل هم می توانند نام نویسی کنند تصریح کرد: ثبت نام این بار با ثبت نام دفعه قبل تفاوت دارد و این دوره مختص کسانی است که نیازمند و متقاضی دریافت یارانه نقدی هستند.

وی گفت: البته برخورداری مردم از خدمات ناشی از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها عمومی است اعم از افراد غنی و کسانی که استطاعت مالی کافی ندارند مانند استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی.

شریعتمداری افزود: طبیعی است دولت در حد توان هم بر افزایش سطح خدمات مشمول بیمه تدریجاً خواهد افزود و هم پوشش بیمه همگانی را گسترش خواهد داد و کلیه اقشار مردم را که به هر دلیل از پوشش بیمه برخوردار نیستند از دریافت خدمات بیمه برخوردار خواهد ساخت.

وی با بیان اینکه امیدواریم این مرحله از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه بتواند نقاط مغفول در اجرای قانون مذکور در دوره اول را تا حدودی مورد توجه قرار دهد و به قابلیت اجرا درآورد، گفت: پایین بودن سطح قیمت های حامل های انرژی در کشور مصرف بی رویه را ترویج کرده و دامن می زند و در شهر و روستا اسراف در مصرف این منابع فوق العاده است، البته در عین حال در برخی نقاط با محدودیت های جدی روبروست.

وی افزود: شدت مصرف انرژی در کشور ما 4 برابر دنیا و سرانه مصرف انرژی در کشور ما 2 برابر اروپاست.

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: البته این نقیصه بزرگ تنها به رفتار مصرفی مردم شریف کشورمان بر نمی گردد بلکه به فناوری به کار گرفته در تولید و حمل و نقل و سیستم های گرمایش و سرمایش نیز مربوط می شود و دولت هم در این زمینه تکالیفی دارد که باید به تکالیف قانونی خود عمل کند و این کار مشترکی است که باید هر دو طرف پیش ببرند.

وی درباره کمک رسانه ملی به دولت گفت: رسانه ملی با تبیین اصل و ضرورت اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها که عمدتاً محور اصلی آن به اصلاح قیمت حامل های انرژی باز می گردد می تواند کمک شایانی به اجرای مطلوب آن کند.

شریعتمداری افزود: یکی از خدمات خوبی که صدا و سیما تا کنون انجام داده است و با دقت بیشتری نیز انجام می دهد این است که اصلاح قیمت حامل های انرژی کاری ضروری و کمکی بزرگ به اقتصاد کشور است.

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: دولت قصد دارد در اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها برنامه ای میان مدت را پیش گیرد و تا سال های آتی قیمت حامل های انرژی را به 95 درصد نرخ فوب خلیج فارس برساند.

وی افزود: تشریح این روند از سوی اقتصاددانان، مسیر روشنی را ترسیم می کند که سرمایه گذاران تکلیف خود را با فعالیت مختلف کشاورزی، خدماتی، صنعتی و معدنی می دانند و متوجه می شوند که در چه عرصه ای و با چه شرایطی باید سرمایه گذاری کنند و با چه محدودیت هایی مواجه هستند که گشایشی برای رفع ابهاماتی است که سرمایه گذاران مدتهای مدیدی است با آن مواجهند.

شریعتمداری افزود: تشریح مبانی نیامدن و ثبت نام نکردن افراد به طور عام از باب تشخیص استغناء مردم و جایگاه و منزلتی که دارند وقتی بدانند این منابع در محل های مناسبی هزینه و موجب افزایش سطح رفاه عمومی می شود و به ویژه در صورتی که این نیاز وجود نداشته باشد، برای عموم مردم بسیار مهم است.

وی تأکید کرد: توضیح اینکه منابع مازاد حاصل از ثبت نام نکردن مردم به خزانه و پس انداز دولت نمی رود بلکه به گونه ای دیگر در حوزه خدمات عمومی به نحو مطلوب تری به مردم ارائه می شود نیز حائز اهمیت فراوان است.

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: تشریح همین مبانی توسط کارشناسانی که معتقد به این راه هستند با استفاده از توان رسانه ملی از کارهایی است که مورد انتظار است و بحمدا... صدا و سیما هم تا کنون در اجرای این هدف هم در مرحله اول و هم در مرحله دوم قدم های خوبی برداشته و در ادامه نیز همراه خواهد بود.

وی درباره اینکه نتایج پرسشنامه ثبت نام مردمی چه زمانی اعلام می شود افزود: قرار نیست نتایجی اعلام شود، هر فرد نیازمند یارانه ای ثبت نام می کند، بعد از اینکه کار ثبت نامش تمام شد پیامکی برایش ارسال می شود و در شبکه ثبت نام شده سازمان هدفمندسازی یارانه ها قرار می گیرد.

شریعتمداری گفت: در اجرای قانون، دولت مکلف است به تدریج اطلاعاتی را که ثبت نام کنندگان در اختیار قرار می دهند با واقعیت هایی که دولت از طریق شبکه های مختلف اطلاعاتی به آن دسترسی دارد مقایسه کند و اگر مغایر داشت نسبت به حذف و استرداد وجوه و جریمه اشخاص غیرواجد شرایط طبق قانون اقدام نماید.

وی افزود: افرادی که اطلاعات نادرست ارائه کنند، سه برابر یارانه دریافتی جریمه می شوند و طبیعی است که این موضوع در ادامه مسیر است و در آغاز فقط ثبت نام به صورت عادی و با اعتماد به اظهارات متقاضیان نیازمند انجام می شود و مقایسه راستی آزمایی مربوط به مراحل بعد است که از طریق نهادهای ذیربط به تدریج صورت خواهد پذیرفت.

واریز سهمیه‌های بنزین؛ فردا شب

سید مجتبی شفیعی  درباره آخرین وضعیت واریز سهمیه بنزین فروردین ماه 93، گفت: برای فروردین ماه سال آینده هیچگونه تغییری در قیمت و سهمیه های بنزین خودروهای شخصی، عمومی و خدماتی اعمال نشده است.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با اعلام اینکه از این رو سهمیه بنزین نیمه یارانه‌ای با قیمت 400 تومانی خودروهای شخصی، عمومی و خدماتی بدون فروردین ماه بدون هیچگونه تغییری در قیمت و سهمیه به کارت‌های هوشمند سوخت خودروها واریز خواهد شد، تصریح کرد: خودروهای سواری شخصی برای فروردین 60 لیتر سهمیه بنزین نیمه یارانه‌ای دریافت می کنند که این سهمیه ساعت 24 پنج شنبه بیست و نهم اسفند ماه به کارت‌های سوخت واریز خواهد شد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه فروردین ماه سال آینده هر لیتر بنزین نیمه یارانه‌ای با قیمت 400 تومان و بنزین آزاد با نرخ 700 تومان عرضه می‌شود، اظهار داشت: 25 لیتر بنزین هم به کارت سوخت موتورسیکلت‌‌ها با نرخ نیمه یارانه‌ای اختصاص می یابد.

به گفته شفیعی همچنین در نخستین ماه فصل بهار سهمیه بنزین آزاد خودروهای شخصی بدون محدودیتی، در صورت اتمام سهمیه بنزین نیمه یارانه‌ای 400 تومانی خودروها از طریق کارت هوشمند سوخت خودرو قابل برداشت است.

مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور هم هفته جاری از تثبیت قیمت و سهمیه‌های بنزین تا پایان تعطیلات نوروز 1393 خبر داده است.

ناصر رئیسی فرد رئیس کانون کارفرمایی جایگاهداران سوخت سراسر کشور هم در گفتگو با مهر با اشاره به افزایش مصرف بنزین آزاد در آستانه ایام نوروز از آماده باش نوروزی جایگاه های برضه سوخت به مردم خبر داد و گفت: جایگاهداران برای عرضه بنزین تک نرخی در سال 93 آمادگی دارند.

عباس کاظمی معاون وزیر نفت با بیان اینکه مردم نگران تامین بنزین در روزهای پایانی امسال و ایام نوروز نباشند، از افزایش یک میلیارد لیتری ذخایر بنزین کشور در مقایسه با سال گذشته خبر داده و به مهر گفته است: با آغاز خرید و رفت و آمدهای پایان سال، مصرف بنزین کشور هم جهش یافته است.

ماشین برقی جالب و جدید مخصوص معلولین + تصاویر

«باپتیس اکوآل» این وسیله نقلیه یک نفره را برای افراد معلول که کمترین حرکت را دارند و به تنهایی نمی‌توانند از روی ویلچر بلند شوند طراحی کرده است.
 
این وسیله نقلیه برقی هوشمند فقط برای یک نفر ساخته شده است؛ در ورود و خروج خودرو در عقب آن قرار دارد.
 

ماشین برقی جالب،ماشین برقی،ماشین مخصوص معلولین،عکس ماشین،ماشین جالب،ماشین جدید،اختراعات جدید،اختراع جدید

توسط موتورهای برقی که در چرخ عقب آن قرار دارد رانده می‌شود و دارای فرمان قابل تنظیم است و همچنین یک اهرم که به جای ترمز و گاز استفاده می‌شود. این خودرو با سرعت 50 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند.

ماشین برقی جالب،ماشین برقی،ماشین مخصوص معلولین،عکس ماشین،ماشین جالب،ماشین جدید،اختراعات جدید،اختراع جدید

ماشین برقی جالب و جدید مخصوص معلولین،تصاویر



ماشین برقی جالب،ماشین برقی،ماشین مخصوص معلولین،عکس ماشین،ماشین جالب،ماشین جدید،اختراعات جدید،اختراع جدید

ماشین برقی جالب و جدید مخصوص معلولین،تصاویر



ماشین برقی جالب،ماشین برقی،ماشین مخصوص معلولین،عکس ماشین،ماشین جالب،ماشین جدید،اختراعات جدید،اختراع جدید

در تعقیب دزد پایان‌نامه دکتری

، این سرقت اواخر آذرماه رخ داد و از همان زمان تحقیقات پلیس برای شناسایی و دستگیری سارق جوان آغاز شد اما هنوز هیچ ردی از او به‌دست نیامده است. مالباخته که دانشجوی رشته الکترونیک است به مأموران پلیس گفت: حدود ساعت 8:30 شب بود که با یکی از همکلاسی‌هایم داخل یک کافی‌شاپ در نزدیکی باغ‌قلهک در حال حرف زدن درباره موضوع پایان‌نامه دکتری و زمان دفاع از آن بودم.

من پس از مدت‌ها کار تحقیقاتی موفق شده بودم پایان‌نامه خوبی تهیه کنم و حتی زمان جلسه دفاع هم مشخص شده بود. متن کامل پایان‌نامه‌ام داخل لپ‌تاپم ذخیره شده بود و زمانی که در کافی‌شاپ بودم دزد ناشناسی کیفم را از صندوق عقب ماشینم دزدید. علاوه بر لپ‌تاپم، کارت‌های عابربانکم به همراه رمزشان داخل کیف بودند اما از همه مهم‌تر، پایان‌نامه‌ام بود که به سرقت رفته است. با شکایت این مرد، تحقیقات پلیس برای شناسایی و دستگیری سارق پایان‌نامه شروع شد.

بررسی‌ها نشان می‌داد که مرد سارق با استفاده از کارت‌های عابربانک مالباخته از چند دستگاه خودپرداز پول برداشته است که در ادامه تصویر سارق در دوربین مداربسته بانک به دست آمد.مرکز اطلاع‌رسانی پلیس آگاهی تهران اعلام کرد: قاضی پرونده مجوز انتشار عکس به‌دست آمده از سارق را صادر کرده است و از کسانی که اطلاعی از مخفیگاه او دارند درخواست می‌شود اطلاعات خود را از طریق شماره تماس‌های 51055520 و 51055620 در اختیار کارآگاهان اداره بیستم پلیس آگاهی تهران قرار دهند.

آسیب به چشمان دختر جوان تهرانی بر اثر انفجار نارنجک دست ساز+عکس

«حسن عباسی» عصر سه شنبه در گفت وگو باایرنا افزود: طبق اطلاعات ثبت شده در مرکز کنترل و هدایت عملیات بحران اورژانس تهران مشخص شد که این دختر 20 ساله هنگام عبور از خیابان لاله در جنت آباد شمالی در غرب تهران دچار حادثه شده است.
 


وی گفت: بر اساس اعلام امدادگران اورژانس پایتخت اعزامی به محل وقوع این حادثه انسان ساخت مشخص شد که پرتاب نارنجک دست ساز موجب آسیب دیدگی در ناحیه هر دو چشم این دختر شده است.

عباس توضیح داد: با معاینات انجام شده از سوی امدادگران اورژانس چشم این دختر با استفاده از داروهای موجود شستشو و پانسمان و برای معاینات تکمیلی به مراکز درمانی و بیمارستانی منتقل شد.

وی گفت: مرکز اورژانس تهران به منظور آمادگی پاسخگویی فوری به حادثه دیدگان احتمالی شب چهارشنبه آخر سال، برنامه های ویژه ای را در دستور کار دارد که می توان به استقرار یکصد گروه از امداد گران اورژانس در مناطق پرخطر پایتخت اشاره کرد.

به گفته عباسی، متاسفانه هر ساله در شب چهارشنبه آخر سال(چهارشنبه سوری) تعدادی از جوانان و نوجوانان دچار حوادث مختلفی می شوند که امیدواریم این حوادث امشب کم ترین مصدومان را برجای بگذارد.

وی از هموطنان خواست در صورت قرار گرفتن در وضعیت های اضطراری عمومی و پیچیده انواع حوادث با شماره 115 مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی در تهران و سراسر کشور تماس بگیرند.

لحظه‌ تصادف‌ و مرگ‌ آنی‌ یک‌ زوج‌ جوان+ تصویر

تصاویر لحظه تکان دهنده زوج موتور سواری را نشان می دهد که در شهری در کشور چین از چراغ قرمز با سرعت رد شده و قصد عبور از خیابان را دارد که با خودرویی برخورد کرده و هر دو نفر آنها پرتاب شده و در جا جان می دهند.

این عکس را  سایت دیلی میل منتشر کرده است.

هشدار جدی برای منفجر نشدن

همه ساله به رغم هشدارهای دستگاههای انتظامی،امنیتی و مراکز بهداشتی و درمانی باز هم شاهد حوادث و اتفاقات تلخ و ناگوار برای شهروندان هستیم،حوادثی که هزینه ها و صدمات جبران ناپذیری را به فرد ،خانوادها و جامعه تحمیل می کند. 

چه کسی می تواند صدمه و لطمه ای که به خانواده ای که در انتظار تولد فرزند خود هستند و یا سالمندان و بیمارانی که سرو صدای ناشی از انفجارها که به مثابه سم مهلک برایشان می باشد پاسخ گو باشد. آیا ندامت و پشیمانی از کرده خود دیگر فایده دارد؟

چه کسی مسئولیت برخورد با افرادی که در چهارشنبه آخر سال،نظم و امنیت عمومی را برهم زده و با لایی کشیدن خودروها،ایجادصوت ناهنجار،پخش آهنگهای مبتذل،در شهر دارالمؤمنین خوی از خط قرمزهای پلیس عبور می‌کنند و با ایجاد اغتشاش موجب برهم زدن آرامش عموم مردم می‌گردند، بر عهده دارد؟

 

 

هشدار به افراد 15 تا 24 سال

طبق آمار در سال گذشته 1987 مورد حادثه مرتبط با آتش بازی شب چهارشنبه آخر سال گزارش شده و بیشترین قشری که در این حوادث آسیب دیده اند مربوط به گروه سنی 15 تا 24 سال بود بطوریکه فراوانی مصدومین حوادث مربوط به آتش بازی شب چهارشنبه پایانی سال در جنس مذکر حدود 3.5 برابر جنس مونث بود. لذا از والدین تقاضا می شود در تهیه وسایل آتش‌بازی بی‌خطر، فرزندانشان را همراهی نمایند. زیرا ، کودکان به هیچ عنوان نباید به تنهایی از مواد آتش بازی و محترقه استفاده کنند.

 

26.2 درصد مصدومان از بین تماشاچیان!

در سال گذشته 47.9 درصد حین بازی با مواد محترقه و 26.2 درصد در حین عبور یا تماشا دچار حادثه شده اند.

 

از مکانهایی که مواد محترقه در آن نقاط استفاده می شود، دوری کنید. زخم، پارگی و بریدگی شایعترین نوع آسیب حوادث چهارشنبه آخر سال است و سوختگی درجه یک و خراشیدگی و ساییدگی در رتبه های بعدی قرار داشتند.

بیشترین نواحی آسیب بدن به ترتیب دست (38.3 درصد) و چشم (23.7 درصد) بوده است.

 

توصیه هایی برای کمتر شدن آسیب‌های چهارشنبه اخر سال :

1) از حمل مواد محترقه و آتش گیر و انفجاری حتی به مقادیر بسیار کم، در جیب لباس و کیف جدا خودداری کنید.
 
2) مواد آتش بازی (منفجره و محترقه) را به طرف افراد دیگر پرت نکنید.

3) هیچگاه مواد آتش بازی (منفجره و محترقه) را در ظروف شیشه ای یا فلزی قرار ندهید، زیرا در صورت انفجار ذرات شیشه یا فلز، به اطراف پرتاپ شده و سبب صدمات و خطرات جانی خواهد شد.

5) هیچگاه از الکل برای آتش گیری مواد استفاده نکنید.

6) از آتش زدن لاستیک، هیزم، کارتن خالی و امثال آن در واحدهای مسکونی و در معابر، کوچه و خیابان خودداری نمایید.

7) از پرتاب مواد آتش زا مانند فشفشه و موشک بر روی درخت ها، بام و بالکن منازل که از عوامل عمده بروز آتش سوزی است جداً‌ خودداری کنید.

8) از ریختن مواد سریع الاشتعال مانند نفت، بنزین و... بر روی مواد آتش گیر جداً خودداری شود.

9) از قرار دادن ظروف تحت فشار از جمله کپسول، اسپری، حشره کش ها و... بر روی آتش خودداری شود.

10) از سوزاندن وسایلی چون کپسول گاز، لاستیک و آمپول و استفاده از مواد آتش‌زا نظیر بنزین، الکل، کاربیت و مانند آن جداً خودداری نمایید.

11) از برپایی آتش در معابر باریک و در نزدیکی پست های برق یا ایستگاههای تقلیل فشار گاز و پارکینگهای عمومی پرهیز کنید.

12) از برپایی آتشهای حجیم و غیرقابل مهار خودداری کنید .

مصدومین امسال چهارشنبه سوری کاهش 63درصدی داشت

نقده امسال برخلاف سالهای گذشته چهارشنبه سوری آرامی را پشت سر گذاشت و با دادن حداقل مصدوم آماده رسیدن فصل بهار است .

مراسم چهارشنبه سوری از غروب سه شنبه در حالی در نقده برگزار شد که اغلب مردم در محله های خود با روشن کردن آتش دور هم جمع شده بودند اما انفجارهای پی در پی مواد محترقه همچنان از گوشه و کنار شهر شنیده میشد .

بنا به اخباری که منابع انتظامی و بیمارستانی تأیید کردند چهارشنبه سوری امسال فقط با چهار مصدوم به پایان رسید که همگی جزو قربانیان انفجار مواد محترقه ای بودند که توسط دیگران در مقابل آنها منفجر شده بود .

سه نفر از مصدومین که در بین آنها کودک سه ساله هم دیده میشد بصورت سرپایی مداوا و مرخص شدند اما یک جوان اشنویه ای که از ناحیه چشم چپ آسیب جدی دیده بود همچنان تحت مراقبت است .

 

 

پلیس و منابع بیمارستانی علت کاهش 63درصدی مصدومین امسال را عواملی چون ، تبلیغات رسانه ای ، تقارن ایام فاطمیه و همچنین آمار بالای کشفیات عنوان کردند .

رفتن بر سر چشمه سارها در صبح آخرین چهارشنبه سال

همانطور که هر منطقه و قومی آئین مخصوص به خود را در ایام نوروز دارند،مردم آذربایجان ومیاندوآب نیز با آئین های خاصی این ایام را گرامی می دارند.

یکی از این آئین ها زیبا ونیکو،رفتن بر سر چشمه ورودخانه است که در صبح روز آخرین چهارشنبه سال انجام می دهند ودر میاندوآب مردم با حضور در ساحل رودخانه های زرینه رود وسمینه رود این رسم را به جای می آورند.

 صبح روز چهارشنبه دم دمای طلوع آفتاب مردم شهرها و روستاها از بزرگ گرفته تا افراد کوچک، دسته دسته بر سر رودخانه ها و چشمه‌سارها رفته و ضمن شادی و روشن کردن آتش،سه یا هفت بار از روی آب می‌پرند و برای خود در سال جدید آرزوی سلامتی می‌کنند.

گروهی نیز با اعتقاد بر این که آب‌ها هنگام تحویل سال از نو متولد می‌شوند، کوزه‌های کهنه خود را شکسته و کوزه‌های تازه را با آب پر می‌کنند تا بعدا در سال جدید به کنج اتاق‌ها بپاشند یا در مشک بریزند یا چایی دم کنند و به این ترتیب ضمن دور کردن قضا و قدر الهی برای آنها در سال جدید مایه برکت باشد.

مردم  اعتقاد دارند که با این کار، سال جدید، سالی سرشار از روشنی و زلالی و پاکی خواهد بود. چون آب مایع حیات و نشانه ی روشنی است.

در برخی روستاهای منطقه هنوز رسم رفتن به سر چشمه و آب تازه آوردن باقی است، در گذشته نه چندان دور برای این روز مردم لباس های تر و تمیز و تازه خود را می پوشیدند و کوزه تازه ای که در بین اقلام خرید چهارشنبه قرار داست از آب تازه پر می کردند و چایی صبحانه روز چهارشنبه شان از همان آب تهیه می شد.

در مورد این آئین می توان گفت که ، در آذربایجان، ۴ چهارشنبه آخر سال جشن گرفته می شود. بر اساس باورهای مردم آذربایجان اولین چهارشنبه اسفند ماه چهارشنبه باد، دومین آن چهارشنبه خاک، سومین چهارشنبه آتش و چهارمین آن چهارشنبه آب می باشد. اعتقاد بر این است که در این زمان از یخ بستن خاک کاسته می‌شود و زمین نفس می‌کشد.

در بین چهارشنبه های آخر سال، مفصل ترین مراسم، متعلق به آخرین چهارشنبه سال یعنی چهارشنبه سوری می باشد. گفته می شود که در این چهارشنبه به خاک، بخار و گرمی نفوذ می کند و زمین از خواب زمستانی بیدار می شود.

در چهارشنبه آخر سال، مراسم، آیین ها، بازیها و جشن های زیادی برگزار می گردد. اما همه اینها به معنی ابدیت، جاودانگی و امید می باشد. اهالی منزل قبل و با بعد از خوردن شامی که به این مناسبت پخته شده است، آداب و رسوم متفاوتی را اجرا می کنند. البته برخی از این آداب و رسوم هم به بعد از شام موکول می گردد.

بیشتر آداب چهارشنبه سوری با مضمون اصلی نو شدن، رهایی از بیماری و مشکلات سال گذشته و دور کردن بدشگونی، پلیدی و افکار ناپسند از خانه و خانواده است.

اسامی کامل فیلم‌های نوروزی تلویزیون + زمان پخش

تلویزیون در تعطیلات نوروزی 126 فیلم سینمایی را از شبکه‌های خود به روی آنتن می‌برد که اسامی کامل این فیلم‌ها همراه با زمان پخش، در جدول‌های زیر آمده است.

 

ضمن اینکه احتمال جا به جایی پخش تعدادی از فیلم‌ها، همچنین حذف برخی از آنها و جایگزینی فیلم‌های دیگری که به عنوان رزرو از آنها نام برده می‌شود وجود دارد.

 

فیلم های نوروزی شبکه یک

 

 

 

فیلم‌های نوروزی شبکه دو (جدول اول)

 

 

 

فیلم‌های نوروزی شبکه دو (جدول دوم)

 

 

 

فیلم‌های نوروزی شبکه دو (جدول سوم)

 

 

 

فیلم های نوروزی شبکه سه

 

 

 

فیلم های نوروزی شبکه چهار

 

 

 

"چ" تصویر عبور مردم از گردنه های نفس گیر

«چ» روایت دو روز از مقاومت و ایستادگی چندین ساله مردم پاوه است. روایتی شکوهمند با ساختاری تحقیق شده و هدف دار از قهرمانی های یک اسطوره.

 پس از نمایش موفقیت آمیز «چ» در سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر و استقبال خوب از این فیلم، خیلی ها گفتند که این فیلم، بازگشت حاتمی کیا به سینمای دفاع مقدس است. اما واقعیت این است که «چ»، نه بازگشت، که حرکت رو به جلو و ترقی اوست.

فیلم «چ» ازجمله آثاری است که به تمام معنا «سینما» است. سینمایی که واجد عوامل ساختارمند است. موضوع و مضمون با فرمی جذاب عجین و محقق شده است، داستان پرمایه و با شاخ و برگ مناسب، شخصیت دارد ، قهرمان و ضد قهرمان دارد ، زمان و مکان قصه پردازی قابل شناسایی است، در «گونه» تثبیت شده دفاع مقدس پرداخت شده و روایت کاملا ساختار دارد. کلا سینمایی است که لذت می بخشد.

یکی از عواملی که حاتمی کیا را به فیلمسازی مولف و صاحب سبک تبدیل کرده است، همین نگاه پیشتاز و رو به آینده ای است که در فیلم های او تجلی یافته است. اغلب فیلم های این کارگردان، ضمن اینکه بازتابی از یک زمانه هستند اما در زمانی خاص محدود نمی شوند. مثلا فیلم «آژانس شیشه ای» در عین حال که به بی عدالتی های اجتماعی دوران مشهور به سازندگی می پردازد و مخاطب با دیدن آن می تواند به شرایط آن دوره آگاهی بیشتری بیابد اما دارای تاریخ مصرف نیست و برای نسل های امروز و فردا هم قابل تأمل است.

«چ» از حیث ارایه نمونه ای از فیلم با  عوامل و امکانات مدرن و سوپرپروداکشن، آبروی سینمای ایران را می خرد و حتی بالاتر نشان می دهد همانند برخی عرصه ها و تخصص ها (مثلا پزشکی) ما می توانیم سرویس دهنده به دیگر ممالک باشیم. در شرایطی که باب و مد شده که مدیران پروژه ها برای کمترین امکانات، بارسفر به ینگه دنیا می بندند  «چ» چند سروگردن از سینمای قادر به خلق صحنه های استاندرد منطقه بالاتر می ایستد.  این انتظار از حاتمی کیا می رفت و محقق شد که در سینما ثابت کند ما می توانیم نه تنها نیازهای تکنیکی خودمان را براورده کنیم بلکه تامین کننده نیاز دیگران هم باشیم. این هم از برکات سینمای جنگ در این زمانه. حاتمی کیا و فیلم «چ» از این بابت هم در تاریخ سینمای کشورمان افتخار آفرین و ماندگار خواهند بود.

بازنمایی وقایع تاریخی در رسانه ها و ازجمله در سینما، هدفی جز تماشای حال در آینه گذشته ندارد. در واقع، فیلم های تاریخی و گذشته پرداز، مسائل و حوادث امروز را در قالب روایتی تاریخی بازگو می کنند. هیچ فیلم تاریخی را نمی توان یافت که بدون اشاره و کنایه به وقایع زمان حال ساخته شده باشد. این ویژگی، در فیلم «چ» هم دیده می شود. این فیلم به بخش مهم و حساس، اما کمتر شناخته شده ای از تاریخ معاصر کشورمان می پردازد. دوره ای که گروهک های تجزیه طلب با پشتیبانی های آمریکا و اسرائیل قصد جدا کردن بخش هایی از کشورمان را داشتند. اما مقاومت مردم این مناطق و به ویژه حضور نجات دهنده سردارانی چون شهید چمران و شهید وصالی، این توطئه شوم را خنثی کرد. توجه به این مقطع مهم از تاریخ کشورمان در این زمان، گویای هوشمندی حاتمی کیا است. چون امروز هم همان جریان ها و دولت هایی که توطئه تجزیه ایران را داشتند در حال پی گیری آن توطئه، به روش های دیگری هستند. «فتنه88» هم به مثابه یک کودتای مخملین، قسمتی از پازل تجزیه و از هم پاشیدن کشور ایران بود که نافرجام ماند. و البته این توطئه همچنان ادامه دارد.

فیلم «چ» همچنین یکی از کمبودهای رنج آور سینمای دو دهه اخیر ما را پر کرده است؛ سینمای قهرمان محور! قهرمان پردازی، یکی از وجوه و ستون های اصلی سینمای پرجاذبه و طالب مخاطب انبوه است. بدون شک، یکی از زمینه های کاهش مخاطب در سینمای ایران در 16 سال اخیر، ضعف در قهرمان سازی بود است. در مقابل، آنچه سینمای هالیوود را همچنان پرمخاطب و جریان ساز نگه داشته است، قهرمان محوری است. عجیب این است که آمریکایی ها هیچ قهرمانی به معنای واقعی کلمه نداشته اند و به همین دلیل در فیلم های خود اسطوره های مصنوعی و جعلی به وجود آورده اند. اما سینماگران ما با وجود برخورداری از طیف گسترده و متنوعی از اسوه ها و اسطوره ها، دچار چنین کمبودی شده اند! «چ» شمایلی از سینمای اسطوره پرداز با الهام از قهرمان های حقیقی است. شهدا، ستاره های همیشه پرفروغ آسمان تاریخ این سرزمین هستند و حاتمی کیا در فیلم جدید خود به خوبی از چنین پتانسیلی برای درام پردازی بهره برده است. لازم نبوده تا کارگردان ما برای قهرمان پردازی، بتمن و سوپر من بسازد، «اصغر وصالی» یک قهرمان واقعی است که تاریخ و جغرافیای این کشور، به او و امثالش مدیون هستند. شخصیت چنین اسوه هایی آنقدر پرجاذبه و دوست داشتنی است که کافی است فیلمسازهای ما آن ها را «واقعی» و همان طور که بوده اند نمایش دهند تا سینمایی فراتر از فیلم های ابرقهرمانی پدید آید. و البته شخصیت «مصطفی چمران» آنقدر بزرگ است که حتی کارگردان توانمندی چون حاتمی کیا هم در نزدیک شدن به او احتیاط کرده، چون می دانسته که قاب محدود تصویر، تاب عظمت چمران را ندارد.

پیام های نوروزی رهبر انقلاب از سال 69 تا 92


** پیام به ملت شریف ایران، به مناسبت حلول سال 69

ما امسال عید نوروز را در حالی برگزار می کنیم که خدای متعال با فقدان بزرگ رهبر عظیم الشأنمان، امتحان سختی از ما کرد و دوران سختی را بر ما گذراند. آن فقدان، محنت بزرگی بود. امیدواریم که خدای متعال، روح آن بزرگمرد را با ارواح مقدسه ی انبیا و اولیا محشور کند و او را از ما راضی نماید و ما را در راه او، مستمر و مستدام بدارد. امیدواریم که خداوند، نظر لطف و محبت خود را که در طول این یازده سال همواره بر این ملت و بر این نظام داشته است، باز هم آن را بر ما مستمر بگرداند و ما بتوانیم به کمک خدا و با حرکت در راه او و با استغفار و توبه ی الی اللَّه، متاع حَسَن و قدرت و قوّت و عزت الهی را برای خودمان و برای این ملت بزرگ و فداکار تأمین کنیم.



** پیام به ملت شریف ایران، به مناسبت حلول سال 70

شما ملت عزیز ما توانستید با کمکهای خودتان به دولت و به مردم آسیب دیده کشور، کاری بکنید که در طول تاریخ گذشته ما بی سابقه بود. ما زلزله های بسیاری را دیده ایم؛ حوادث طبیعی بسیاری را در گذشته از نزدیک شاهد بوده ایم؛ حادثه یی با عظمتِ زلزله یی که در شمال پیش آمد، بعضاً در گذشته هم اتفاق افتاده بود؛ لیکن هیچوقت نشده بود که آثار و عوارض آن حوادث تلخ، به این سرعت به سمت بهبودی پیش برود که در این بار اتفاق افتاد. البته کمبودها در آن مناطق زیاد است؛ لیکن آنچه که از پیشرفت امور و کمک به زلزله زدگان و آسیبدیدگان و تأمین مسکن و غیر اینها اتفاق افتاد، به برکت همکاری و همدوشی مردم با دولت و تلاش فراوان ملت و دولت در این زمینه بود.



** پیام به ملت شریف ایران، به مناسبت حلول سال 71

یکی از این حوادث سال گذشته، از هم پاشیده شدن امپراتوری بزرگ و کشور اتّحاد جماهیر شوروی و زوال یک ابر قدرت بود که حقیقتاً حادثه ای بزرگ در زمان و تاریخ ما به حساب میآید. این حادثه از چند نظر حائز اهمیت است: اوّلاً از این نظر که موجب شد در خلال کشورها و ملتهایی که استقلال و آزادی خودشان را به دست آوردند، کشورها و ملتهای مسلمان نیز به این امتیازات برسند. میلیونها مسلمان در این منطقه و در همسایگی ما توانستند آشکارا و با صراحت، آرزوها، آرمانهای اسلامی و فرهنگ خود را بر زبان بیاورند و آن را مطرح کنند؛ در حالی که دهها سال از این حقّ طبیعی محروم بودند.



** پیام به ملت شریف ایران، به مناسبت حلول سال 72

آنچه که من به برنامه ریزان و مسؤولین دولتی مؤکّداً سفارش می کنم، این است که در این برنامه توجّه کنند که هدف اصلی، کمک به طبقات محروم جامعه باشد. این، چیزی است که ما را به «عدالت اجتماعی» نزدیک می کند. هدف اصلی در کشور ما و در نظام جمهوری اسلامی، عبارت از تأمین عدالت است و رونق اقتصادی و تلاش سازندگی، مقدّمه آن است. ما نمی خواهیم سازندگی کنیم که نتیجه این سازندگی یا نتیجه رونق اقتصادی، این باشد که عدّه ای از تمکّن بیشتری برخوردار شوند و عده ای فقیرتر شوند. این، به هیچ وجه مورد رضای الهی و رضای اسلام و مورد قبول ما نیست.



** پیام به ملت شریف ایران، به مناسبت حلول سال 73

تذکّری که می خواهم عرض کنم این است که از آغاز سال جدید، دو شاخص را به عنوان شعار برای خودمان قرار دهیم: این دو شاخص، عبارت است از «وجدان کار» و «انضباط اجتماعی». این دو شاخص، برای همه ما، در هر جا که هستیم بسیار مهم است. «وجدان کار» یعنی این که اگر کاری را به عهده گرفتیم و انجام آن را تعهّد کردیم - چه این کار، برای شخص خودمان یا خانواده خودمان؛ جهت نان درآوردن باشد، و چه کاری اجتماعی و مردمی و مربوط به دیگران باشد، آن را خوب و کامل و دقیق و تمام انجام دهیم. به تعبیر معروف، برای آن کار، «سنگ تمام بگذاریم». اگر ملتی دارای «وجدان کار» باشد، محصول کار او خوب خواهد شد، و وقتی محصول کار نیکو شد، وضع اجتماعی، به طور قطع بهبود پیدا خواهد کرد.



** پیام به ملت شریف ایران، به مناسبت حلول سال 74

من عرض می کنم امسال هم می خواهم دو توصیه بکنم. یک توصیه این است که آن دو شعار [شعارهای سال 73] را زنده نگه داریم... توصیه دوم که آن هم برای جامعه ما بسیار مهم است، «انضباط اقتصادی و مالی» است. من این را از آحاد ملت و مسؤولین کشور و مأمورین دولت، امسال تقاضا دارم. انضباط اقتصادی و مالی یعنی مقابله با ریخت و پاش، زیاده روی و اسراف. ریخت و پاش مالی و زیاده روی در خرج کردن و زیاده روی در مصرف، به هیچ وجه صفت خوبی نیست. نه اسمش جود و سخاست و نه کرم و بزرگ منشی است. فقط اسمش «بی انضباطی اقتصادی و مالی» است.



** پیام به ملت شریف ایران، به مناسبت حلول سال 75

من همه را به رعایت منابع مالی کشور توصیه می کنم... اسراف در ثروت عمومی و موجودیهای این کشور و منابع طبیعی و نیز در آنچه که با زحمت زیاد به دست می آید و اسراف در نان و آب و انرژی و نیروی انسانی، همه اینها بد است. اسراف، نقطه مقابل آن توصیه ای است که ما در سال گذشته و سالهای قبل از آن عرض کردیم که عبارت از «انضباط» است. اگر بخواهیم با اسراف مبارزه کنیم، باید برای این کار برنامه ریزی انجام گیرد و آن را مسؤولان دولتی انجام دهند. بنابراین، توصیه اوّل من، مبارزه با اسراف و زیاده روی و نابود کردن اموال عمومی و اموال شخصی است؛ چون اموال شخصی هم، به نحوی به اموال عمومی برمی گردد.



** پیام به ملت شریف ایران، به مناسبت حلول سال 76

من امسال می خواهم مثل سالهای قبل، به همه مردم یک سفارش بکنم. بحمداللَّه سفارشهایی که شده، مورد توجّه قرار گرفته است. هم مردم توجه کرده اند و هم مسؤولان، و من توقّعم از هر دو است؛ هم از مردم و هم از مسؤولان. من می خواهم به مردم عزیزمان عرض کنم که امسال همه سعی کنند اسراف را کنار بگذارند. متأسفانه در زندگیهای ما اسراف وجود دارد. اسراف یعنی تضییع نعمت الهی؛ یعنی نشناختن قدر نعمت الهی. البته بیشتر، مخاطب ما در این سخن، افراد متمکّنند. افرادی که تهیدتست یا متوسّطند، به نظر می رسد که کمتر اسراف می کنند... کنار گذاشتن اسراف در چیزهایی که به نظر کوچک می آید؛ مثل اسراف در مصرف بی رویّه آب، ضروری است.



* پیام به ملت شریف ایران، به مناسبت حلول سال نو 77

امسال توصیه مهمّ من عبارت است از صرفه جویی. دولت هم باید صرفه جویی کند؛ ملت هم باید صرفه جویی کند. دولت، علاوه بر صرفه جویی بایستی راههای صرفه جویی را هم به مردم تعلیم دهد. تا وقت نگذشته است - تا ماههای اوّل سال، سپری نشده است - بایستی فهرستی از انواع صرفه جوییهایی را که مردم می توانند بکنند - در آب، نان، بنزین و در مصارف گوناگون و همه چیزهایی که برای صرف آنها مجبوریم از سرمایه های کشور و نفت مصرف کنیم - و راههای صرفه جویی در آنها را به مردم تعلیم و نشان دهند؛ مردم هم جدّاً سعی کنند که صرفه جویی نمایند.



* پیام به ملت شریف ایران، به مناسبت حلول سال 78

سالی که در این ساعت و در این روز آغاز می شود، سالی است با امیدها و با امکانات فراوان و انشاءاللَّه با توکّل به خدا، سالی متناسب با خواستها و ارزشهای ملت ایران است. از مهمترین خصوصیات امسال این است که مصادف با صدمین سال ولادت امام بزرگوار ماست. به همین مناسبت جا دارد که این سال را سال امام خمینی (رحمةاللَّه علیه) بدانیم و بنامیم. فقط هم نامیدن و عنوان، کافی نیست. باید ان شاءاللَّه همه سعی کنند شخصیت بزرگوار امام خمینی را با همان ابعاد عظیم، به درستی بشناسند و خصوصیات آن را ان شاءاللَّه در زندگی خود و زندگی ملت و عرض و طول معنوی کشور، اِعمال و پیاده کنند.



* پیام به ملت شریف ایران، به مناسبت حلول سال 79

سال جدیدی را در پیش رو داریم و همان طور که می دانید، امسال، هم در آغاز و هم در پایان خود، مزیّن به عید مبارک غدیر است؛ یعنی سال 1379، دو عید غدیر دارد. بسیار مناسب است که ما این سال را به این مناسبت، «سال امام امیرالمؤمنین، علی بن ابی طالب علیه السّلام» بدانیم و بنامیم و خودمان را به آن بزرگوار نزدیک کنیم... امیرالمؤمنین علیه السّلام در زندگی حکومتی خود، نسبت به عدالت، نسبت به حقوق ضعفا و درماندگان و پابرهنگان، بی اغماض و بی گذشت بود. ماهم باید همینطور باشیم. آن حضرت نسبت به حقّ خود و به سهم خود، بسیار پرگذشت بود؛ همه ما نیز باید همین گونه باشیم.



* پیام به ملت شریف ایران، به مناسبت حلول سال 80

در زمینه آنچه که ما در سال 80 باید به عنوان شعارهای اساسیِ خودمان به آن نگاه کنیم، من دو نقطه مهم را مطرح می کنم: نقطه اوّل، اقتدار ملی است. اقتدار ملی برای یک کشور، حفظ کننده هویت او، مایه عزّت او و وسیله رسیدن او به آرمانهاست. نکته دوم و نقطه ی اساسی دیگر مسأله اشتغال است. سال را باید از آغاز تا پایان، سالِ تلاش برای ایجاد اشتغال مفید و مولّد قرار دهیم. در مطالعات عمیق و بررسی های همه جانبه اقتصادی، به این نتیجه می رسیم که نقطه عزیمت و شروع، عبارت است از تلاش برای اشتغال. برای جامعه ما شایسته نیست که جمع بزرگی از مردم –جوانان- از اشتغال مفید و مولّد محروم باشند.



* پیام به ملت شریف ایران، به مناسبت حلول سال 81

امسال، سال شمسی ما، هم در فروردین و هم در آخر سال در اسفند، با عاشورای حسینی مقارن و مصادف است. بنابراین جا دارد که ما امسال را «سال عزّت و افتخار حسینی» بدانیم. امیدواریم ملت عزیز ما با تمسّک به معنویتِ حسین بن علی علیه السّلام و با آشنایی بیشتر با آن بزرگوار، عزّت و افتخار و سربلندی را برای خود کسب کند؛ همچنان که بحمداللَّه به برکت آن حضرت و به برکت اسلام و قرآن، از عزّت و افتخار معنوی برخوردار بوده و هست.



* پیام به ملت شریف ایران، به مناسبت حلول سال 82

نکته ای که امسال اضافه می کنم و به آن تأکید می ورزم، این است که همه ی مسؤولان در سه قوّه، باید نهضتی را برای خدمت رسانی به مردم شروع کنند. ممکن است ما انواع و اقسام کارها و برنامه ها را در پیش رو داشته باشیم و اجرا کنیم؛ باید در میان آنها آنچه خدمت رسانیِ عمیقتر و ماندگارتر و زودبازده تر محسوب می شود، اولویّت پیدا کند. به ویژه این کارها باید بیشتر در خدمت قشرهای مستضعف و محروم و محتاج جامعه صورت گیرد... مسؤولان باید مردم را در قبال یک گزارش درست و متقن، مختار به قضاوت کنند تا مردم بتوانند کارآمدیِ نظام را به چشم ببینند و نسبت به آن قضاوت نمایند. نهضت خدمت رسانی به مردم یک مبارزه ی بزرگ و سنگین است؛ زیرا خدمت رساندن به عموم مردم با منافع بعضی گروههای خاص تضاد پیدا می کند و این جاست که باید با مبارزه و همّت و عزم راسخ وارد میدان شد.



* پیام به ملت شریف ایران، به مناسبت حلول سال 83

سال 83 آخرین سال دولت خدمتگزار کنونی است؛ همچنانکه مدت مسؤولیت پنج ساله ی اول رئیس قوه ی قضائیه و مجلس ششم شورای اسلامی دوران مسؤولیت خود را به پایان می برند. آنچه که در این سال مناسب و لازم است که انجام بگیرد، این است که مسؤولان بخشهای مختلف به مردم گزارش بدهند که در دوران مسؤولیتی که در حالِ پایان یافتن است یا پایان یافته، چه خدمت بزرگ و چه کار شایسته ای را برای مردم انجام داده اند. دولت خدمتگزار، قوه ی قضائیه و مجلس شورای اسلامی به مردم پاسخ دهند که آنچه را که به عنوان شعار کار خود بر زبان آورده اند و همچنین آنچه را که مطالبات عمده ی رهبری در این سالها بوده است، چگونه تحقق بخشیده اند. درواقع سال 83، سال پاسخگویی سه قوه به ملت ایران است.



* پیام به ملت شریف ایران، به مناسبت حلول سال 84

آنچه برای مردم و مسؤولان - هر دو - حایز اهمیت است، عبارت است از همکاری و حفظ وحدت ملی و همبستگی عمومی ملت در قبال آنچه مسؤولان موظفند انجام دهند. ادامه ی این راه از یک طرف، و همکاری مردم و مسؤولان از سوی دیگر، میتواند ما را در پیشرفت این راه و پیشبرد این اهدافِ والا کمک کند. بنابراین امسال «همبستگی ملی و مشارکت عمومی» می تواند شعار بزرگ ملت ایران باشد. یقیناً مشارکت عمومی مردم - چه در انتخابات و چه در مسائل گوناگونی که این دولت و همچنین دولت آینده در پیش رو دارد - و همبستگی ملی آنان خواهد توانست به پیشرفت برنامه ها کمک کند.



* پیام به ملت شریف ایران، به مناسبت حلول سال 85

در این مقطع زمانی، یاد و نام مبارک پیامبر اعظم از همیشه زنده تر است؛ و این یکی از تدابیر حکمت و الطاف خفیّه ی الهی است. امروز امت اسلام و ملت ما بیش از همیشه به پیغمبر اعظم خود نیازمند است؛ به هدایت او، به بشارت و انذار او، به پیام و معنویت او، و به رحمتی که او به انسان ها درس داد و تعلیم داد. امروز درس پیغمبر اسلام برای امتش و برای همه ی بشریت، درسِ عالم شدن، قوی شدن، درس اخلاق و کرامت، درس رحمت، درس جهاد و عزت، و درس مقاومت است. پس نام امسال به طور طبیعی، نام مبارک پیامبر اعظم است. در سایه ی این نام و این یاد، ملت ما درس های پیغمبر را باید مرور کند و آنها را به درس های زندگی و برنامه های جاری خود تبدیل کند.



* پیام به ملت شریف ایران، به مناسبت حلول سال 86

ملت ما باید هشیار باشد. تلاش برای سازندگی کشور و عمده تر و مهمتر از آن، تلاش برای اتحاد کلمه و یکپارچگی ملی و اتحاد امت اسلامی ادامه یابد. عاقلانه، هوشیارانه، خردمندانه و مدبرانه بایستی این اتحاد را حفظ کرد و روزبه روز تقویت کرد. من به همین جهت به مسأله ی اتحاد کلمه ی ملتمان اهمیت می دهم. و به نظر من امسال، سالِ «اتحاد ملی و انسجام اسلامی» است؛ یعنی در درون ملت ما اتحاد کلمه ی همه ی آحاد ملت و قومیتهای گوناگون و مذاهب گوناگون و اصناف گوناگون ملی؛ و در سطح بین المللی، انسجام میان همه ی مسلمانان و روابط برادرانه ی میان آحاد امت اسلامی از مذاهب گوناگون و وحدت کلمه ی آنها.



* پیام به ملت شریف ایران، به مناسبت حلول سال 87

من برای این سال دو چیز را انتظار می برم... در این سال باید نوآوری فضای کشور را فرا بگیرد و همه خود را موظف بدانند که کارهای نو و ابتکاری را ـ در سایه ی مدیریت صحیح و تدبیر درست ـ در فعالیت کشور وارد کنند. انتظار دوم این است که فعالیتهایی که در سالهای گذشته انجام گرفته است، کارهایی که دولت کرده است، سرمایه گذاریهای بزرگی که مسئولان گوناگون و آحاد مردم در بخشهای مختلف ـ چه سرمایه گذاری مادی، چه سرمایه گذاری معنوی ـ انجام داده اند، اینها به شکوفایی برسد و مردم نتایج آن را در زندگی خود حس کنند. لذا من امسال را «سال نوآوری و شکوفایی» می نامم و انتظار دارم که ان شاءالله هم در زمینه ی نوآوری و هم در زمینه ی شکوفایی، ملت ما شاهد نتایج شیرینی باشند.



* پیام به ملت شریف ایران، به مناسبت حلول سال 88

ما بایستی الگوی مصرف را اصلاح کنیم. ما بایستی به سمت اصلاح الگوی مصرف حرکت کنیم. مسئولین کشور در درجه ی اول - چه قوه ی مقننه، چه قوه ی مجریه، و چه سایر مسئولین کشور؛ قوه ی قضائیه و غیر آنها - و اشخاص و شخصیتها در رتبه های مختلف اجتماعی، و آحاد مردم ما از فقیر و غنی، بایستی به این اصل توجه کنند که باید الگوی مصرف را اصلاح کنند. اینجور مصرف کردن در همه ی زمینه ها - در امور ضروری زندگی، در زیادی های زندگی - مصرف کردن بی رویّه و بدون منطق و بدون تدبیر عقلانی، به ضرر کشور و به ضرر آحاد و اشخاص ماست. من از عموم مردم و بخصوص از مسئولین درخواست میکنم، خواهش میکنم که در این زمینه فعالیت خودشان را در این سال زیاد کنند، افزایش بدهند و برای اصلاح الگوی مصرف برنامه ریزی کنند. لذا من این سال را، سال «حرکت مردم و مسئولین به سوی اصلاح الگوی مصرف» میدانم.



* پیام به ملت شریف ایران، به مناسبت حلول سال 89

امسال برای اینکه ما بتوانیم آنچه را که در این دعای شریف به ما تعلیم داده شده است و وظیفه ی ماست، انجام بدهیم، برای اینکه بتوانیم بر طبق اقتضائات کشور و ظرفیتهای کشور حرکت کنیم، احتیاج داریم به اینکه همت خودمان را چند برابر کنیم؛ کار را متراکم تر و پرتلاش تر کنیم. من امسال را به عنوان سال «همت مضاعف و کار مضاعف» نامگذاری میکنم. به امید اینکه در بخشهای مختلف، بخشهای اقتصادی، بخشهای فرهنگی، بخشهای سیاسی، بخشهای عمرانی، بخشهای اجتماعی، در همه ی عرصه ها، مسئولین کشور به همراه مردم عزیزمان بتوانند با گامهای بلندتر، با همت بلندتر، با کار بیشتر و متراکم تر، راه های نرفته ای را بپیمایند و به هدفهای بزرگ خود ان شاءاللَّه نزدیکتر شوند. ما به این همت مضاعف نیازمندیم. کشور به این کار مضاعف نیازمند است.



* پیام به ملت شریف ایران، به مناسبت حلول سال 90

همین تحریمهائی که دشمنان ملت ایران زمینه سازی کردند یا آن را بر علیه ملت ایران اعمال کردند، به قصد این بود که یک ضربه ای بر پیشرفت کشور ما وارد کنند و آن را از این حرکت شتابنده باز بدارند. البته خواسته ی آنها برآورده نشد و نتوانستند از تحریمها آن نتیجه ای را که انتظار داشتند، بگیرند و تدابیر مسئولان و همراهی ملت بر ترفند دشمنان فائق آمد؛ اما دنبال میکنند. لذا این سال جاری را که از این لحظه آغاز میشود، ما بایستی متوجه کنیم به اساسی ترین مسائل کشور، و محور همه ی اینها به نظر من مسائل اقتصادی است. لذا من این سال را «سال جهاد اقتصادی» نامگذاری میکنم و از مسئولان کشور، چه در دولت، چه در مجلس، چه در بخشهای دیگری که مربوط به مسائل اقتصادی میشوند و همچنین از ملت عزیزمان انتظار دارم که در عرصه ی اقتصادی با حرکتِ جهادگونه کار کنند، مجاهدت کنند. حرکت طبیعی کافی نیست؛ باید در این میدان، حرکت جهشی و مجاهدانه داشته باشیم.



* پیام به ملت شریف ایران، به مناسبت حلول سال 91

اگر ما توانستیم تولید داخلی را رونق ببخشیم، مسئله ی تورم حل خواهد شد؛ مسئله ی اشتغال حل خواهد شد؛ اقتصاد داخلی به معنای حقیقی کلمه استحکام پیدا خواهد کرد. اینجاست که دشمن با مشاهده ی این وضعیت، مأیوس و ناامید خواهد شد. وقتی دشمن مأیوس شد، تلاش دشمن، توطئه ی دشمن، کید دشمن هم تمام خواهد شد.

بنابراین همه ی مسئولین کشور، همه ی دست اندرکاران عرصه ی اقتصادی و همه ی مردم عزیزمان را دعوت میکنم به این که امسال را سال رونق تولید داخلی قرار بدهند. بنابراین شعار امسال، «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ی ایرانی» است.



* پیام به ملت شریف ایران، به مناسبت حلول سال 92

کار بزرگ سال 92، انتخابات ریاست جمهوری است که درواقع مقدرات اجرائی و سیاسی و به یک معنا مقدرات عمومی کشور را برای چهار سال آینده برنامه ریزی می کند. ان شاءالله مردم با حضور خودشان در این میدان هم خواهند توانست آینده ی نیکی را برای کشور و برای خودشان رقم بزنند. البته لازم است هم در زمینه ی اقتصاد، هم در زمینه ی سیاست، حضور مردم حضور جهادی باشد. با حماسه و با شور باید وارد شد. با همت بلند و نگاه امیدوارانه باید وارد شد. با دل پرامید و پرنشاط باید وارد میدان ها شد و با حماسه آفرینی باید به اهداف خود رسید. سال 92 را به عنوان «سال حماسه ی سیاسی و حماسه ی اقتصادی» نام گذاری می کنیم و امیدواریم به فضل پروردگار، حماسه ی اقتصادی و حماسه ی سیاسی در این سال به دست مردم عزیزمان و مسئولان دلسوز کشور تحقق پیدا کند.

بنزین 1000 تومانی از 30 فروردین

همزمان با افزایش گمانه زنی های مسئولان مختلف دولتی درباره سرنوشت قیمت و نحوه عرضه بنزین در سال 93، دولت تصمیم گرفته است که برای فروردین ماه سال آینده 60 لیتر سهمیه بنزین با قیمت نیمه یارانه‌ای 400 تومانی را به کارت‌های هوشمند سوخت واریز کند.

پیگیری ها از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور حاکی از آن است که سهمیه بنزین نیمه یارانه‌ای فروردین ماه تا ساعت 24 بامداد پنج شنبه 29 اسفند ماه به کارت‌های هوشمند سوخت خودروها واریز می‌شود.

فروردین ماه سال آینده هر لیتر بنزین نیمه یارانه‌ای با قیمت 400 تومان و بنزین آزاد با نرخ 700 تومان عرضه می‌شود، ضمن آنکه 25 لیتر بنزین به کارت سوخت موتورسیکلت‌‌ها با نرخ نیمه یارانه‌ای اختصاص می یابد.

همچنین در نخستین ماه فصل بهار سهمیه بنزین آزاد خودروهای شخصی بدون محدودیتی، در صورت اتمام سهمیه بنزین نیمه یارانه‌ای 400 تومانی خودروها از طریق کارت هوشمند سوخت خودرو قابل برداشت است.

از سوی دیگر، با وجود افزایش ظرفیت تولید و ذخیره سازی بنزین در سطح کشور، با مخالفت وزارت نفت اختصاص سهمیه ویژه بنزین نوروزی منتفی شده است.

در این بین با وجود قطعی شدن افزایش قیمت بنزین برای سال 93 هنوز اختلاف نظرهایی بین مسئولان دولتی در نحوه ساز و کار عرضه بنزین وجود دارد.

محمدباقر نوبخت سخنگوی اقتصادی دولت تدبیر و امید هفته جاری با بیان اینکه درباره ادامه نظام سهمیه‌بندی بنزین در حال تصمیم‌گیری نهایی هستیم، گفته است: از طرف دیگر کارشناسان می‌گویند در صورت دو نرخی شدن قیمت، فساد زیادی ایجاد می‌شود و اگر به سمت تک نرخی شدن پیش برویم سهمیه چندان معنا نخواهد داشت.

در همین حال محمد شریعتمداری معاون رئیس جمهور در پیامی نسبت به اخبار منتشر شده در خصوص تک نرخی شدن قیمت بنزین واکنش نشان داد و بیان کرد: اینکه سخنگوی دولت صحبت از احتمال تک نرخی شدن قیمت بنزین کرده اند منظورشان این بوده که در جمع پیشنهادات مختلف به عنوان یکی از گزینه ها چنین پیشنهادی هم وجود دارد.

شریعتمداری، تاکید کرده است: ملت شریف باید بدانند که درهر صورت سهمیه بنزین موجود در کارت‌های سوخت بدون محدودیت خاص در کارتهایشان معتبر است.

این در حالی است که پیش از این بیژن زنگنه وزیر نفت از آمادگی مجموعه وزارت نفت برای عرضه بنزین تک نرخی برای سال 93 خبر داده بود.

به گزارش مهر، در حال حاضر بنزین به صورت 2 نرخی شامل بنزین معمولی یارانه ای 400 تومان، بنزین معمولی آزاد 700 تومان، بنزین سوپر نیمه یارانه ای 500 تومان و بنزین سوپر آزاد 800 تومان در سطح جایگاه‌های کشور عرضه می‌شود.

با این وجود پیش بینی می‌شود از بهار سال آینده برای نخستین بار پای بنزین 1000 تومانی به جایگاه‌های سوخت کشور باز شود.

دیه ۳۰ درصد گران شد

براساس آخرین خبرها، نرخ دیه برای سال آینده با بیش از ۳۰ درصد افزایش نسبت به سال جاری به تصویب قوه قضائیه رسیده است.

در سال جاری نرخ دیه در ماه‌های عادی ۱۱۴ میلیون تومان است که با این میزان افزایش به حدود ۱۴۹ میلیون تومان می‌رسد.

همچنین نرخ دیه در ماه‌های حرام ۱۵۲ میلیون تومان است که در سال آینده به ۲۰۰ تا ۲۰۴ میلیون تومان افزایش می‌ِیابد.

خداحافظی با سیب‌زمینی ۳۰۰۰ تومانی

علی شریعتی با اشاره به اینکه براساس مصوبه جدید هیئت دولت تعرفه واردات سیب زمینی از ۷۵ به ۴ درصد کاهش یافت، گفت: امسال هرچند برای دلالان و سودجویان بازار سیب‌زمینی سال بسیار مناسبی بود تا جایی که رکود بالاترین نرخ تورم مواد غذایی را سیب‌زمینی تصاحب کرد اما تصمیم به موقع دولت در صدور مجوز واردات سیب‌زمینی و سپس کاهش تعرفه واردات از ٧٥به ٤ نشان از عزم جدی دولت در تنظیم بازاردارد.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود با عرضه سیب‌زمینی‌های احتکار شده توسط دلالانی که عمدتا در پوشش انجمن‌های بزرگ و حامی ظاهری کشاورزان سود اصلی را می‌برند طی چند روز آینده شاهد کاهش محسوس قیمت این محصول پرمصرف غذایی در بازار باشیم.

وی عنوان کرد: مشتریان صنعتی سیب‌زمینی در حال تدارک واردات گسترده سیب زمینی از کشورهای منطقه با رعایت ضوابط سازمان حفظ نباتات هستند.

قیمت سیب‌زمینی از ماه‌های ابتدایی سال براساس گزارش بانک مرکزی با رشد قابل توجهی مواجه شده و به کیلویی ۱۰۰۰ تومان رسید. البته این افزایش قیمت همچنان ادامه یافت تا اینکه قیمت این محصول به مرز ۳۰۰۰ تومان رسیده و افزایش حدود ۲۰۷ درصدی را نسبت به اسفند پارسال تجربه می‌کند.

خودرو طلاکاری شده در نمایشگاه ژنو درخشید + تصاویر

شرکت خودروسازی آلمانی Carlssonدر نمایشگاه خودرو ژنو خودرویی را عرضه کرد که چشم خیلی‌ها را به خود دوخت.

قیمت خودرو Carlsson CS50، 359 هزار یورو معادل 498 هزار دلار است که یکی از گران قیمت‌ترین خودروهای نمایشگاه ژنو محسوب می‌شود.

طلا کاری این خودرو هزاران ورق طلا به کار برده است تا این مرسدس بنز S Classرا از دیگر همتایانش متمایز کند.

محصولات این شرکت تخصصی خودرو در تمام محصولات شرکت مرسدس بنز دیده می‌شود.











خبری خوش در مورد سبد کالا در سال ۹۳

ابراهیم طلایی در خصوص توزیع میوه شب عید اظهار داشت: امسال همانند سال گذشته ۳۰ تعاونی مصرف محلی در استان تهران را برای توزیع میوه شب عید به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران معرفی کردیم.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مصرف محلی استان تهران افزود: ۵۰ درصد این تعاونی‌ها در محلات مختلف شهر تهران و مابقی در شهرستان‌های استان تهران مستقر است.

وی با بیان اینکه ۲ میدان میوه و تره‌بار شهر تهران هم برای توزیع میوه به این اتحادیه سپرده شده است، گفت: هر کیلو پرتقال ۱۷۵۰ تومان، هر کیلو سیب ممتاز ۳۶۰۰ تومان و هر کیلو سیب درجه یک ۳۰۰۰ تومان در تعاونی های مصرف محلی توزیع می‌شود.

طلایی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا توزیع سبد کالا همچنان ادامه دارد،‌ گفت: طبق اعلام مسئولان وزارت صنعت توزیع سبد کالا در مراکز توزیع و تعاونی‌ها تا پایان اسفندماه ادامه خواهد یافت.

این فعال بخش تعاون تصریح کرد: به گفته مسئولان دولتی تصمیم بر این است که سال آینده ۶ نوبت سبد کالا در طول سال توزیع شود که سازوکار قطعی آن با توجه به تجربه سبد اول هنوز اعلام نشده اما قطعاً نوع کالاها تغییر خواهد کرد.

وی اقدام دولت برای تأمین کالاهای اساس مردم و توجه به امنیت غذایی آنها را قابل تقدیر دانست و افزود: این اقدام موجب اطمینان خاطر مردم و جلوگیری از فعالیتهای سودجویانه فرصت طلبان برای بالا بردن قیمت کالاهای اساسی خواهد شد.

طلایی ابراز امیدواری کرد: با حمایت از شبکه‌های تولید و توزیع بخش تعاونی و مردمی و همدلی مسئولان، اقتصاد مقاومتی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب به خوبی اجرا شود.

خداحافظ بنزین سهمیه‌ای

معمولا در اواخر هر سال یکی از بحث‌های مطرح در میان تمام اقشاری که به‌نوعی دارای وسیله نقلیه بنزینی هستند، نرخ سوخت در سال آینده است که در اکثر مواقع به یک نوع نگرانی و دغدغه تبدیل می‌شود چراکه مشخص نیست سهمیه اعطایی به چه میزان و مهم‌تر از آن با چه نرخی عرضه خواهد شد.

این نگرانی همزمان با تغییر دولت هم افزایش محسوسی دارد چراکه با روی کارآمدن دولت جدید بالطبع سیاست‌های دولت قبل مورد بررسی جدی قرار می‌گیرد و بعضا برخی از آنها حذف یا دچار تغییر می‌شود.

اکنون هم که در انتهای سال ۹۲ هستیم، بحث نرخ بنزین و چگونگی سهمیه‌بندی آن از مدت‌ها قبل آغاز شده است. روزی گفته می‌شود که بنزین تک‌نرخی است و روز دیگر قیمت بنزین سهمیه‌ای را ۸۰۰ و آزاد را ۱۲۰۰ تومان می‌گویند.

اما ما روز گذشته به اطلاعاتی در اینباره دست یافتیم که بر اساس آن باید با بنزین سهمیه‌ای در سال ۹۳ خداحافظی کرده و همگان از هر قشری می‌توانند از بنزین ۸۰۰ تومانی استفاده کند که معنای آن تک‌نرخی شدن قیمت بنزین در سال۹۳ است.

باید توجه داشت در نیمه سال جاری هزینه انتقال، ذخیره‌سازی، توزیع و بخارات به‌ازای هر لیتر بنزین ۱۰۰ تا ۱۱۰تومان بود که این هزینه به‌طور طبیعی تاکنون افزایش داشته است. از سوی دیگر با افزایش قیمت دلار آزاد، درحال حاضر این افزایش نرخ ارز به انگیزه سودجویان برای انحراف و قاچاق گازوئیل به کشورهای همسایه به‌ویژه پاکستان افزوده است و حتی فروش سوخت به مرزنشینان با قیمت‌های تعادلی هم منجر به توقف قاچاق بنزین و حتی گازوئیل نشده است.

سکوت وزیر نفت درباره نرخ بنزین ۹۳

وزیر نفت اخیرا با اشاره به اینکه آیا واردات بنزین در سال آینده قطعی است؟ گفت: به‌طور قطع سال آینده بنزین وارد می‌کنیم اما هنوز هیچ رقمی برای میزان واردات تصمیم‌گیری نشده است. زنگنه درباره افزایش قیمت بنزین و تعیین نرخ آن برای سال آینده افزود: درباره قیمت بنزین به سوالی پاسخ نمی‌دهم.

زمینه‌سازی دولت برای تک‌نرخی کردن

چندی پیش سخنگوی دولت در نشست مطبوعاتی خود پیشاپیش آمادگی تک‌نرخی شدن قیمت بنزین را اعلام کرده بود به نحوی که محمدباقر نوبخت در برابر این پرسش که «آیا نظام سهمیه‌بندی بنزین در دولت تدبیر و امید ادامه خواهد داشت؟»

پاسخ داد: درمورد این موضوع در حال تصمیم‌گیری نهایی هستیم چون تاثیر خود را روی قیمت حامل‌های انرژی نشان می‌دهد و از طرف دیگر کارشناسان می‌گویند درصورت دونرخی شدن قیمت، فساد زیادی ایجاد می‌شود و اگر به سمت تک‌نرخی شدن پیش برویم سهمیه چندان معنا نخواهد داشت.

این گفته نوبخت نشان می‌دهد مسئولان وزارت نفت توانسته‌اند دیگر مسئولان اقتصادی دولت را هم مجاب کنند که عرضه بنزین دونرخی فسادزاست و آنان را با خود همراه کنند که هرچه زودتر بنزین تک‌نرخی شود.

تلاش دولت برای تک‌نرخی کردن بنزین درحالی صورت می‌گیرد که برخی نگرانی‌ها درمورد بازگشت بنزین به جایگاه سال‌های قبلش به‌عنوان نماد و شاخص تعیین تورم وجود دارد. این نگرانی زمانی افزایش می‌یابد که حسن روحانی، رئیس‌جمهور هم قبلا درمورد قیمت بنزین گفته بود: «شیب تندی در افزایش قیمت برخی کالاها مثل بنزین خواهیم داشت.»

اگر دولت بخواهد شیب افزایش قیمت بنزین را بالا ببرد و در کنار آن بنزین سهمیه‌ای را هم حذف کند، قاعدتا باید منتظر اثرات تورمی آن هم باشیم. تک‌نرخی کردن بنزین سناریویی نیست که در یکی دو هفته یا حتی یک ماه قبل در دولت مطرح شده باشد.

کاهش فساد با بنزین تک‌نرخی

اما از آنجا که مسئولان نفتی و همچنین مسئولان اقتصادی دولت علاقه چندانی به ادامه روند توزیع بنزین به‌صورت سهمیه‌ای ندارند و در این زمینه هم مذاکراتی را از همان آغاز کار با مجلس شروع کرده بودند.

در این خصوص می‌توان به صحبت‌های یک و نیم ماه قبل نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس که گفته بود «درصورت حذف بنزین سهمیه‌ای، کارت‌های سوخت نیز حذف می‌شوند» اشاره کرد. این موضع‌گیری از سوی نایب‌رئیس کمیسیون انرژی نشان‌دهنده لابی مسئولان دولتی برای همراه کردن نماینده‌های مجلس با سناریو تک‌نرخی کردن بنزین است.

۱۹مهرماه بود که رئیس جایگاه‌‌داران سوخت کشور، پیشنهاد داد سهمیه‌بندی بنزین حذف و این محصول به‌صورت تک‌نرخی عرضه شود تا به گفته‌ او فساد در جایگاه‌ها کاهش یابد. ناصر رئیسی‌فرد، همچنین پیشنهاد ادغام کارت‌های بنزین با کارت‌های تمام بانک‌ها را برای خرید آنلاین بنزین مطرح کرد.

مصطفی کشکولی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم با انتقاد از عرضه بنزین چندنرخی، گفت: عرضه بنزین با یک‌ نرخ علاوه بر کاهش فساد، امکان نظارت بهینه‌تر بر روند عرضه و توزیع فرآورده‌های مختلف نفتی را هم تسهیل و تسریع می‌بخشد. منصور معظمی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت هم پیش از این درباره قیمت بنزین اظهار کرده بود: وزارت نفت از هر تصمیم دولت درباره قیمت بنزین و فرآورده‌های نفتی در سال ۹۳ حتی افزایش آن قطعا حمایت می‌کند.

پیشنهادی که سال ۹۲ عملیاتی نشد

علاوه بر این، خیلی پیش‌ترها یعنی در فروردین ۹۲، مدیرعامل وقت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر اینکه میانگین مصرف بنزین کشور به روزانه بیش از ۷۵میلیون لیتر رسیده است، راهکار اصلی کنترل مصرف را واقعی‌سازی قیمت این فرآورده استراتژیک نفتی دانست و گفت: بهترین شیوه عرضه بنزین در کشور عرضه تک‌نرخی آن است زیرا با تک‌نرخی شدن بنزین، مدیریت و کنترل سامانه هوشمند سوخت کشور از لحاظ فنی در شرایط بهتری قرار خواهد گرفت.

علیرضا ضیغمی درباره پیشنهاد دولت به کمیسیون تلفیق مبنی بر افزایش قیمت بنزین یارانه‌ای و آزاد به ترتیب به ۷۰۰ و ۹۰۰ تومان به‌ازای هر لیتر تصریح کرد: هنوز افزایش قیمت بنزین برای سال‌جاری قطعی و نهایی نشده؛ هرچند مجلس به کلیات بودجه ۹۲ دولت رای مثبت داده است.

این خوراکی درد میگرنی را کم می کند

به حبه‌های درشت خشک شده انگور سیاه، مویز گفته می‌شود. این نوع خشکبار در واقع از نظر شکل ظاهری و رنگ آن با کشمش متفاوت، ولی از نظر خواص تا حدود زیادی شبیه آن است.

 

خواص مویز:

صرف مویز از سردردهای میگرنی پیشگیری می‌کند و موجب کاهش شدت درد آن می‌شود.

 

مویز درمان کننده بیماری‌های قلبی و پایین آورنده فشار خون است و برای بیماران دیابتی بسیار مفید می‌باشد.


مویز در گروه میوه‌ها طبقه‌بندی می‌شود و دو قاشق غذاخوری مویز معادل ۳۰ گرم حدود ۶۰ کیلوکالری انرژی دارد.

 

مویز منبع انرژی است و افرادی که مبتلا به یبوست هستند می‌توانند در رژیم غذایی خود از مویز استفاده کنند.

 

پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره فواید خوردن مویز فرموده اند:

 بر شما باد مویز؛ چرا که تلخه را می زداید، بلغم را می برد، پی را استحکام می بخشد، خستگی را از بین می برد، خوی را خوش می سازد، دل را پاک (پیراسته) می دارد و اندوه (پریشانی) را دور می کند.

 

مویز، چه نیکو خوراکی است، بیماری را از میان می برد، خشم را فرو می نشاند، پروردگار را خشنود می سازد، بوی دهان را خوش می سازد و رنگ را صفا می دهد.

 

هر کس به خوردن مویز در حالت ناشتا عادت کند، فهم و حافظه و ذهن، روزی او می شود.

امام صادق علیه السلام : مویز ، اعصاب را استحکام می بخشد ، خستگی را می برد و دل را شادی وسرور میدهد . اگر قحطی ای به شما رسید ، با مشغول داشتن خویش به مویز، خود را سیر کنید.

قد انسان در این ساعت رشد می کند

،بدن ما در یک شبانه روز رشد می‌کند و این میزان رشد حدود 1.3 اینچ است. شاید به نظر برسد که این میزان اندک است، اما در یک دوره زمانی کاملا مشهود است.

 

 

جالب اینجاست که طبق تحقیقات، رشد بدن در تمام حالات نشسته، ایستاده و خوابیده اتفاق می‌افتد و موقعیت فیزیکی بدن نقشی در رشد بدن ندارد. بنابر این گزارش، دیسک‌های غضروف توسط نیروی گرانشی فشرده می‌شود و در همین حالت فرآیند رشد ذکر شده نیز اتفاق می‌افتد.

یک خودروی فوق سبک دو نفره+ تصویر

اسپایدر C4 یک خودروی فوق سبک دو نفره است.

 

 

این اتومبیل کوپه 955 کیلوگرم وزن و سرعت صفر تا صد این خودرو 4.5 ثانیه است.

 

 

بالاترین سرعت این خودرو 258 کیلومتر در ساعت و موتور آن یک توربو 1.8 لیتری چهار سیلندری است.

ابتکار خارق العاده این آرایشگر ایرانی دیدنی است+ تصاویر

غلامرضا رمضانی، سازنده صندلی برقی آرایشگری متحرک در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: معمولا آرایشگران برای کار مجبورند ایستاده بر روی پاهایشان کار کنند و ایستادن مداوم و طولانی بر روی پاها باعث ایجاد بیماری هایی برای این قشر از جامعه شده است.

وی افزود: خستگی، اختلال عصبی و فشارخون در اثر ایستادن طولانی مدت به مرور زمان افراد را دچار ورم پاها و رگ های پا و فرسودگی مفاصل، واریس پاها و آرتروز و دیسک کمر و گردن می کند که آرایشگران بعد از مدت‌ها با توجه به بالارفتن سن و فرسودگی جسمی دیر یا زود به این بیماری ها مبتلا می شوند.

 

 

رمضانی تصریح کرد: با استفاده از این صندلی در آرایشگاه دیگر لازم نیست آرایشگران ایستاده بر روی پاهایشان کار کنند و به صورت نشسته بر روی صندلی که با برق عمل می کند و توسط پدال هایی که در آن تعبیه شده است دستگاه هدایت می شود. همچنین این دستگاه دارای دو جعبه ابزار است که ابزار مورد نظر را در دسترس کاربران قرار می دهد که در این صورت آرایشگر خیلی راحت و با تسلط کامل و مانور بیشتر کار خود را ادامه می دهد.

وی افزود: از قابیت‌های مهم دستگاه این است که صنف های مشابه آرایشگری که به صورت ایستاده فعالیت می کنند مانند دندان پزشکان، نانوایان و خطاطان پرده نویس نیز می توانند از این محصول استفاده کنند.

رمضانی ادامه داد: صندلی اختراع شده نه تنها در زمینه آرایشگری بلکه به دلیل اینکه به صورت افقی حرکت می کند به انواع میزهای ثابت نصب شده و در نانوایی و شرکتهای صنعتی و کارخانه‌ها و به طور کلی برای اینکه کاربران مجبور نباشند، ایستاده کار کنند بر روی دستگاه نصب می شود و برای افراد معلول نیز ایجاد انگیزه می کند.

وی با بیان اینکه تاکنون 14 صندلی برقی آرایشگری متحرک تولید کرده و به فروش رسانده است، قیمت این صندلی را حدود یک میلیون و 350 هزار تومان عنوان کرد.