دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

مراسم جشن روپوش سفید دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه برگزار شد

پیش از ظهر امروز مراسم جشن روپوش سفید با حضور اساتید، دانشجویان، نخبگان المپیادهای علمی و خانواده های آنها در سالن همایشبیمارستان امام خمینی(ره) برگزار شد.

در این مراسم جواد آقازاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با اشاره به قدمت تاریخی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه گفت: اولین دانشکده پزشکی در ارومیه دایر شده است.

وی رعایت اخلاق حرفه‌ای را مهم‌ترین مولفه پزشکی دانست و اظهار کرد:باید توجه داشت که مهم‌ترین موضوع در بحث پزشکی توجه به بعد معنوی و ارزش اخلاقی در رابطه با درمان بیماران است.

وی تصریح کرد: جشن روپوش سفید برای نخستین بار سال 1933 در دانشگاه کلمبیا به منظور گذر از علوم پایه به علوم بالینی برگزار شد و در ایران نیز نخستین بار سال 1382 در دانشکده علوم پزشکی تهران به اجرا درآمد.

وی افزود: این جشن برای دانشجویان پزشکی در زمان ورود به دوره بالینی و تماس با بیماران برگزار می شود .

وی با بیان اینکه قداست این روپوش بسیار والاتر و ارزشمند تر است اظهار کرد: توصیه من به دانشجوها این است هرگز از آموختن علم دست برندارید چون زمان را هرگز نمی توان ذخیره کرد، و به یاد داشته باشید اولویت دادن به بیمار، رعایت حقوق اجتماعی بیمار و همچنین رعایت عدالت اجتماعی سه اصل بنیادین در رشته پزشکی است.


شهرداری ارومیه 2 فروند هواپیما می خرد

قرار است یک شرکت هواپیمایی توسط شهرداری ارومیه ایجاد شود که پرواز های آن از ارومیه آغاز شود و در نهایت به ارومیه بر گردد.

محمدی اظهار کرد: پیشتر قرار بود 6 فروند هواپیما توسط شرکت های سرمایه گذار و شهرداری ارومیه خریداری شود.

وی تصریح کرد: این هواپیما ها قرار بود از کشورهای ایتالیا و اسلواکی خریداری شود و در شورای اسلامی شهر ارومیه مصوب شده بود که برنامه های مربوط بدان اجرایی شود که در نهایت متوجه شدیم که هواپیماها مد نظر ما به فروش رفته و خریداری از آنها مقدور نیست.

محمدی افزود: بنابراین شهرداری ارومیه از این قرارداد منصرف شد و مجدداً این پروسه را از طریق شرکت ترکیه ای پیگیر شد که هنوز به نتیجه قطعی نرسیده ایم.

وی خاطر نشان کرد: قرار است از شرکت ترکیه ای 2 فروند هواپیما خریداری شود که طبق آخرین گزارش در شرف خریداری هواپیما هستیم که هنوز محقق نشده است.

محمدی درباره مزایای این طرح گفت: خرید هواپیما از سوی شهرداری ارومیه برای مردم این شهر و حتی استان آذربایجان غربی مزایای زیادی دارد از جمله این که شرکت های دیگر هواپیمایی، آتا، ایران ایر و سایر شرکت های به علت کمی مسافر نمی توانند اینجا بمانند و در زمان های شلوغ  مردم نمی توانند از سایر شرکت ها بلیط تهیه نمایند، همچنین می توانیم از ساعت های مناسب پروازی نیز برخوردار شویم.

آذربایجان غربی با اولین برف پاییزی سفید پوش شد

با ورود سامانه بارش زا بارش باران از روز گذشته و بارش برف از شب گذشته نقاط مختلف آذربایجان غربی، را سفید پوش کرد.

اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی ورود یک سامانه بارش زا، هوای امروز و فردای این استان را بارانی در مناطق شهری و با بارش برف در ارتفاعات پیش بینی کرده است.

پلیس راه استان نیز در خصوص لغزنده بودن جاده‌های استان هشدار داده و از رانندگان درخواست کرده تا در صورت تردد در محورهای مواصلاتی استان، خودرو خود را به زنجیرچرخ و لوازم گرمایشی تجهیز کنند.

برف مدارس ارومیه را به تعطیلی کشاند

به علت شدت و میزان بارندگی برف و باران که از شب گذشته آغاز شده است تمام مدارس در کلیه مقاطع تحصیلی در شهرستان ارومیه امروز تعطیل شد.

مدارس ناحیه 1 و 2 آموزش و پروزش در ارومیه به انضمام بخش های سیلوانا، مرکزی، نازلو، صومای و انزل در تمام مقاطع تحصیلی در شیفت صبح تعطیل است

گفتنی است؛ تمامی مدارس در کلیه مقاطع در نوبت بعد از ظهر دایر بوده و در صورت نیاز به اطلاع رسانی درباره تعطیل بودن آن متعاقباً از مراجع رسمی اطلاع رسانی می‌شود.

پنجمین اردوی خانوادگی بازنشستگان نیروهای مسلح برگزار شد

سرهنگ حبیب فتحی، رییس اداره بازنشستگان نیروهای مسلح آذربایجان غربی در پنجمین اردوی گلگشت مخصوص بازنشستگان نیروهای مسلح گفت: دستور کار گلگشت بصورت کشوری در سراسر کشور اجرا می شود و برنامه های زیادی در حوزه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در سال های جاری بصورت تخصصی وهمگانی برگزار می شود.

وی اظهار کرد: گلگشت خانوادگی و آماده سازی امکانات و فضاهای مفرح ورزشی وانجام اقدامات مناسب برای تقویت و ارتقاء وضعیت جسمی، روحی و روانی بازنشستگان  گامی مؤثر برداشته است.

رییس اداره بازنشستگان نیروهای مسلح آذربایجان غربی افزود: در سطح آذربایجان غربی 6 هزار نفر در اردوهای گلگشت شرکت کرده اند و در پنجمین دوره این اردو بالغ بر 700 نفر پیشکسوت از خوی شرکت کرده بودند.

 

 

تشیع پیکر مطهر شهیدان سجاد علی پناه و امین بهشتی منش در ارومیه+تصاویر

صبح امروز پیکر پاک و مطهر شهیدان سجاد علی پناه و امین بهشتی منش از بسیجیان لشکر 3 حمزه (ع) با حضور مردم شهید پرور ارومیه و مسئولین نظامی و انتظامی این شهر از میدان انقلاب تا باغ رضوان تشییع شد.

این شهیدان در حین انجام وظیفه در منطقه مرزی ارتفاعات دالامپر به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

آذربایجان غربی رتبه 27 کشوری را در حوزه سلامت دارد

کمبود تخت های بیمارستانی، پرستار، پزشک عمومی و متخصص را از مهمترین مشکلات مراکز درمانی سردشت و پیرانشهر عنوان کرد و گفت: طرح تحول نظام سلامت بایستی در مناطق محروم بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه خانه های بهداشت و بهورزها به عنوان خط مقدم حوزه سلامت به شمار می روند اظهار کرد: به همین علت باید بهای بیشتری به آنان داده شود.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی نبود بیمارستان سوختگی یکی از خلاءهای بزرگ حوزه سلامت استان دانست و افزود: متاسفانه آذربایجان غربی نسبت به جمعیت خود هنوز بیمارستان مختص سوختگی ندارد.

خصری تصریح کرد: آذربایجان غربی در بین سایر استانها رتبه 27 را از لحاظ شاخص های برخورداری چه در حوزه سلامت و چه در حوزه آموزش عالی و آموزش پرورش را دارد که باید نسبت به این مسئله توجه ویژه ای شود.

نشت گاز، ساختمانی را در ارومیه منفجر کرد

حدود ساعت 19 امروز جمعه 25 مهر ماه، نشت گاز در منزلی مسکونی در خیابان مولوی ارومیه انفجار و مجروح شدن 3 نفر را به دنبال داشت.

علی اصغر احمدزاده، مسئول روابط عمومی سازمان آتش نشانی شهرداری ارومیه در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز با تشریح جزئیات این حادثه گفت: ساکنان این منزل صبح امروز از منزلشان خارج شده و عصر که به خانه باز می گردند با انفجار مواجه می شوند.

وی اظهار کرد: این انفجار نشای از نشت گازی بود که به مدت چند ساعت در این خانه محبوس شده بود.

احمد زاده افزود: بر اثر این حادثه که در حوالی خیابان امینی واقع در خیابان مولوی رخ داده بود علاوه بر تخریب قسمت هایی از این خانه و آسیب دیدن 3 خودوریی که در مقابل آن توقف کرده بودند، سه نفر نیز مجروح شدند.

انتهای پیام/

بار همراه حجاج را ۴۸ ساعته در منازل تحویل می‌دهیم/ توزیع سوغات رایگان است

حسین مهری در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطات خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه طی قراردادی 3 جانبه با سازمان حج، فرودگاه امام (ره) و شرکت پست قرار شده است که بار و سوغات حجاج را در هفت استان کشور توزیع کنیم، اظهار کرد: امسال برای اولین بار با توجه به اینکه حجاج بعد از بازگشت از سفر بالغ بر دو ساعت از وقت‌شان در فرودگاه جهت دریافت بار تلف می‌شد، بار آنها را در هفت استان قم، سمنان، مازندارن، همدان، قزوین، البرز و تهران توزیع می‌کنیم.

وی درباره اینکه آیا پست برای انجام این کار با پست عربستان هم در تعامل بوده است، گفت: با هیچ اپراتور پستی در این زمینه ارتباط نداریم و براساس همان توافق، بارها را از فرودگاه امام (ره) تحویل و در مقاصد توزیع می‌کنیم.

او خاطر نشان کرد: براساس توافق سه جانبه متعهد شده‌ایم که بار حجاج را حداکثر ظرف 48 ساعت از فرود هواپیما در فرودگاه ایران، در منازل آنها تحویل دهیم.

مدیر عامل پست با اشاره به رایگان بودن این خدمت گفت: برای انجام چنین کاری از حجاج پولی گرفته نمی‌شود. در نظر داریم برای سال آینده با توجه به مذاکرات اولیه‌ای که با وزارت پست عربستان داشته‌ایم، در تعامل با آنها این کار را برای تمامی کشور انجام دهیم.

بازسازی صحنه های اعزام رزمندگان آذربایجان غربی به مناطق جنگی در ارومیه+فیلم


رزمندگان جان برکف و مردم آذربایجان غربی در دوران هشت سال دفاع مقدس با وجود اینکه در شهرها و خانه های خود در دفاع از مرزهای شمال غرب کشور جانانه در خط مقدم می جنگیدند با این حال در جبهه‌های مختلف کشور نیز حضور پر رنگی داشتند.

آذربایجان غربی با تقدیم ۱۲ هزار شهید و ۳۶ هزار جانباز و آزاده رتبه سوم کشوری را در این زمینه دارد.

امسال چگونگی اعزام رزمندگان به جبهه های حق علیه باطل در 8 سال دفاع مقدس در قالب نمایش رزمی، فرهنگی و بصیرتی دفاع مقدس در پادگان حیدرلوی ارومیه بازسازی شد و مورد بازدید هزاران نفر از مردم این منطقه و زائران راهیان نور شمالغرب کشور قرار گرفت.

پایگاه خبری تحلیلی اروم نیوز که اطلاع رسانی اخبار و رویداد های حوزه دفاع مقدس را یک از  وظایف خود می داند، کلیپی کوتاه از این بازسازی را آماده کرده است.

برای دانلود این فیلم کم حجم اینجا کلیک کنید.

دختر شهیدی که آرزوی صدا کردن بابا را داشت

خوشا به حال آنان که پروازشان اسیر هیچ خطری نشد و خوشا به حال آنان که از رهایی رهیدند و باد، وبال جانشان شد.ای شهید سلام بر تو که بر تخت پادشاهی نشسته ای و سلام بر تو که لاله ی جمع مایی سلام بر تو که پشتوانه انقلابی، سلامت را چند روزی است که داده ام به روح پاکتان، چقدر سخت است این دل نوشته را نوشتن اما می نویسم به قول پدرم که به نقل از رهبر کبیر انقلاب در نوشته هایش گفته از شهدا نمی شود چیزی گفت شهدا شمع محفل دوستانند شهدا در قهقه ی مستانه اش و در شادی فزونشان...

پدرم در یادداشت هایش شهدا را چنین تعریف کرده، که شهدا آن سو را دیدند و به یقین رسیدند، خود را با قران دیدند و به قران رسیدند، مسجد را خانه معبود دیدند واز محراب به او رسیدند، ولایت را به حق راه سعادت دیدند و از او هرگز نگریختن، غیرت را در خون دیدند جوشیدند و به الله رسیدند سر تا پایم را خلاصه کنند می شوم مشتی خاک بر دیوار یک خانه ویا سنگی در دامن یک کوه، اما من را از این میان برگزیدند تا از شهید و شهادت بگویم، بارالهی چمران نیستم که برایت زیبا بنویسم همت نیستم که برایت زیبا شهید شوم آوینی نیستم که برایت زیبا تصویر گری کنم متوسلیان نیستم که زیبا برایت جاوید شوم بابایی نیستم که برایت زیبا پرواز کنم عبدالله پور نیستم که برایت مظلومانه جان دهم.من پرنده پر شکسته ای هستم که نیاز به مرهم دارد به خود می بالم حسن غرور در رگهایم می زند سر افرازانه فریاد بر می آورم که من فرزند شهیدم، اما همین افتخار بس است که من فرزند محمد عبدالله پور هستم. پدر جان به اعتماد شنیده ها روزهای داشتنت را شمرده بودم امروز که هوایت را کردم شمردم بیست سال و هشت ماه وپنج روز تمام منهای روز های جبهه رفتند هفته های ماموریت رفتند و منهای دلتنگی های مادرم ،آن روز سبک بودی، تابوتت را می گویم، سبک بودی، وقتی دست زیر تابوتت بردم حرفی برای گفتن نداشتم، در سنگینی باری که بر دوشم گذاشته بودی لرزش دستانم را دیدی با دستان خالی چه می گفتم انتظار داشتی از راه نا تمامت بگویم انتظار داشتی از تنها گذاشتن سیدعلی بگویم انتظار داشتی بگویم همه چی آرام است چه می گفتم همه چی آرام است چه می گفتم...اینجا هیچ چیز آرام نیست نه دلمان نه روحمان، اینجا همه آشفته ی آشفته ایم.

دیشب که داشتم شب آخر را مرور می کردم تشنگی سرورت ابا عبدالله را مرور می کردم اشک در چشمانم جاری شد و دلم برایت تنگ شد اینجا روی زمین دل همه برایت تنگ است همه چشم به نگاهت دوخته و این دل تنگی را می شود از چشمان دوستانت و هم سنگرانت فهمید. پدر جان سخت است از تو نوشتن وقتی قراری نیست برقرار، راستی قرار نیست بیایی من برایت اسپند آماده کرده ام حکایت غریبی است حکایت دلتنگی حکایت بی پدری...

شاید وقت دلتنگی دوست دارم جایی که جز خدا کسی نباشد و آنجا فریاد بزنم تا جبران یازده ماه صدا نکردنت باشد و تو یک بار برای همیشه بگویی جان بابا اما با این حال درد را از هر طرف بخوانی درد است اما نمی دانی این بقچه ی درد را بگشایی چیزی جز عشق پدر نیست، پدر جان دستم را بگیر پاهایم روی زمین سنگینی می کند دوباره پاییز و کوچه های بارانی سر رسید آرام آرام سر رسیده باز هم آمد گرچه آمدنش نوید بخش نیست اما تعریف من از پاییز چند کلمه ای بیش نیست ، پاییز باران ،محرم امام حسین شهادت و بابا دلم که هوای بابا می کند دیگر نه کربلا می خواهم نه عاشورا چشمانم خرابه ی شام را می بیند که دختری آرام بابا را ناز می کند فقط خوب که دو نفره مان نگاه می کنم می گویم پدر جان آغوش تنگت پیش کش ،دلم یک نوازش پدرانه می خواهد، یک درد و دل پدر و دختری ...

مادرم همیشه با اشک در چشم و آه در سینه از مردانگی و رشادت، از ایثارت برایم می گوید، وقتی دلتنگی های مادر را می بینم می گویم لااقل یک بار به خواب مادر سری بزن و بگو که خاطرمند با قهاری و درستی هم خانه ای تا شاید کمی آسوده بخوابد. شرمنده ام از تو ای پدر شهیدم شرمنده ام از تو که تمام آرزوهایت را بوسیدی و گذشتی من نگذشتم و باز هم نتوانستم بگذرم از تو که جانت را در راه میهنت و رهبرت سید علی گذاشتی و مردانه به جنگ رفتی و گذشتی اما من هنوز نگذشتم از این آرزو های خیالی...

اما پدر جان تا جان در بدن دارم حافظ و پشتیبان خون شما و پیرو خط رهبری هستم. ایها الشهدا ایها الشهدا چادرم را بنگرید یادگار مادرم فاطمه زهرا است، من پاسدار خون شما هستم و خواهم بود و دشمنان بدانند اگر از فردایمان کوه بسازند فرزندانمان در کتاب تاریخ نخواهند خواند که خامنه ای تنها ماند.

گران شدن بخشی از نان ها

عباس حسن خانی گفت: افزایش قیمت نان، شامل تمامی انواع نان های نمی شود؛ بلکه بخشی از نان ها افزایش قیمت داشته اند.

وی اظهار کرد: نان هایی همانند نان روغنی و باگت که از آنها به عنوان نان حجیم یاد می شود، افزایش قیمت 50 درصدی داشتند؛ باید در این رابطه نیز اطلاع رسانی شود که نان هایی همچون لواش، بربری و سنگگ هیچ نوع افزایش قیمتی نداشتند.

وی در رابطه با افزایش قیمت سایر انواع نان ها، نیز گفت: هیچگونه افزایش قیمت در سایر انواع نان ها که قیمت آنها طی مصوبه جدید افزایش نیافته است، نخواهیم داشت و افزایش قیمتی نیز در دستور کار نداریم.

فرماندار ارومیه اظهار کرد: معاونت بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت، برای کنترل کیفیت نان و برخورد با گرانفروشی  باید به طور مستمر بازرسی های دقیقی از واحد های نانوایی به عمل رسانند.

 

آغاز ثبت نام مرحله مقدماتی کارگران نمونه و گروه کار نمونه

رضا نقی زاده در گفت و گو با  خبرنگار سرویس اقتصادی اروم نیوز؛ از ثبت نام مرحله مقدماتی کارگران نمونه خبر داد و افزود: بیست و ششمین جشنواره امتنان از کارگران و گروه های کار نمونه در آذربایجان غربی برگزار می شود.

وی افزود: درحال حاضر مرحله ثبت نام شروع شده است؛ در این مرحله واجدین شرایط ضمن هماهنگی بامدیریت کارگاه و نماینده قانونی کارگران واحد مربوط ، می توانند با درج مشخصات در سامانه ثبت نام  به نشانی  kn93.mcls. gov.ir  در مهلت تعیین شده،  ثبت نام  بعمل آورند.

وی با اشاره به زمان ثبت نام  مرحله  مقدماتی کارگران نمونه گفت: زمان ثبت نام از واجدین شرایط از 10 شهریور ماه آغاز و تا 20 مهر ماه سال جاری ادامه دارد.

وی درباره جایگاه و مقام کار و کارگر در جامعه اسلامی و نقش برجسته این قشر فعال و مؤثر در تولید و اقتصاد گفت: نقش کارگران در اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در سال "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" بسیار مؤثر بوده است.

سرپرست اداره کل کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: کارگران در هشت سال دفاع مقدس وظیفه ملی و دینی خود را در جبهه‌های حق علیه باطل ادا کردند و بدون کمترین ادعایی ایثارگری‌های بسیاری در این راه از خود نشان دادند، لذا اکنون وظیفه ما است  که پاسخ این ولایتمداری و انقلابی بودن جامعه کارگری را بدهیم.

 

نقی زاده با اشاره به استعدادها و پتانسیل های بالقوه استان آذربایجان غربی یادآور شد: سرمایه گذاری در بخشهای مختلف اقتصادی و توجه بیشتر به بخش خصوصی در راستای عملیاتی نمودن اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران امری مهم در اقتصاد است .

تمرین "رهایی گروگان" و "تیراندازی ویژه" توسط کلاه سبزهای ارتش + تصاویر

تیپ 65 ویژه هوابرد ارتش جمهوری اسلامی ایران یا همان نوهد که در سال 1371 تاسیس شده است، زبده‌ترین کماندوهای ارتش را تربیت کرده و آموزش می‌دهد.

ماموریت اصلی این تیپ، جنگ نامتقارن است و پرسنل این تیپ افرادی برگزیده هستند. نیروهای تیپ 65 ویژه هوابرد (نوهد) با طی کردن آموزش‌های ویژه و تخصصی در طول خدمت، قادر به انجام عملیات‌های ویژه در هرگونه شرایط آب و هوایی و همچنین در شرایط مختلف زمینی، هوایی و دریای هستند.

نیروهای این تیپ برای مقابله با هر اقدام خصمانه‌ای آموزش می‌بییند و قادرند در عملیات‌های مختلف از جمله، رهایی گروگان، هواپیما ربایی، ربایش قطارها، خراب‌کاری، بمب‌گذاری و . . . شرکت کرده و با موفقیت با این عملیات‌ها مقابله کنند.

تیپ نوهد یا همان کلاه سبزهای ارتش، برای رسیدن به مرحله آمادگی کامل باید مدام آموزش‌های لازم از جمله دوره تخصصی الکترونیک و مخابرات، چتربازی، ورزش‌های رزمی، رنجری و تکاوری، سقوط آزاد، رهایی گروگان، مقابله با حملات تروریستی و ضدتروریستی، جنگ شهری، کوهستان، جنگ‌های نامنظم، پاراگلایدر، غواصی و نجات غریق، بهداری و عملیات روانی، خنثی‌سازی بمب و ضداغتشاشات شهری را بگذرانند.

معمولا دوره‌های نیروهای این تیپ، طولانی است، به طور مثال هر یک از نیروهای تیپ 65 برای فراگیری آموزش‌های مربوط به رهایی گروگان، باید 18 ماه دوره ببیند.

تیپ 65 ویژه هوابرد ارتش به صورت روزانه تمرینات ویژه‌ای دارند که تصاویر اختصاصی خبرگزاری تسنیم که در ذیل مشاهده می‌کنید، تمرینات یک روز کامل کلاه سبزهای ارتش است.

*** تمرین رهایی گروگان در ساختمان مسکونی ***

 

*** تمرین رهایی گروگان در شهر ***

 

*** تمرین روزانه تیراندازی با سلاح‌ سبک ***

 

*** تمرین راپل و فرود با طناب از ارتفاع ***



داستان کوتاه مادر...

 تنها بر سر مزار فرزند شهیدش نشسته است و چشمانش را به عکس فرزندش دوخته است.

نه اشکی از چشمانش جاری می شود نه بغضی دارد ؛ تنها به عکسی نگاه می کند و در فکر فرو رفته است ؛ شاید خاطراتی را از ذهنش می گذراند و یا ...

در مزار شهدا بودم که مادرانی را دیدم که بر سر مزار عزیزان خود بودند، پاره تنشان ، کسانی که افتخار این مرز و بوم هستند.

تعدادی از این مادران دو، سه و برخی نیز یکی از فرزندانشان را فدای انقلاب و اسلام کرده اند و استقامتی که آنان دارند انسان را به حیرت فرو می برد.

در گوشه ای از گلزاری شهدای میاندوآب، مادری را دیدم که تنها نشسته است و به فکر فرو رفته است.

به نزدش رفتم و با وی به گفتگو نشستم.

مادر شهید ابراهیمی را می گویم؛ مادری که می گوید: 25 سال است که هر روز با خاطرات فرزندش سر می کند.

خانم سیفی پور گفت: شهید ودود ابراهیمی کوچکترین فرزندم بود که وعده داده بود به مرخصی می آید و برای همیشه آمد و در کنار ما ماند.

وی افزود:25 سال است که شهید شده است و من نیز همیشه به او سر می زنم و بر سرمزارش حاضر می شوم.

مادر شهید ابراهیمی می گوید:به غیر از این شهید سه فرزند دیگر نیز دارم و راضی ام به رضای خدا،خودش آفریده بود و خودش نیز از ما گرفت؛ خداوند همه شهدا را رحمت کند.

این اسوه صبر واستقامت در مورد شهید اینگونه بیان می کند:در 23 سالگی شهید شد ،در 18 سالگی که به جبهه رفت سرباز بود و بعد از اتمام سربازی در همانجا ماند و نیامد و در کردستان شهید شد.

وی می گوید: یک سال قبل از شهادتش منزل ما را که در روستای قره گوزلو بود به میاندوآب آورد و تنها یک سال در پیش ما ماند و رفت و شهید شد .

خانم سیفی پور با بیان خاطراتی از خبر شهید ابراهیمی ، گفت: ساعت 8 شب شهید شده بود؛پدرش یک موتور سیکلت داشت که صبح یک فرد دیگری آن را به خانه آورد، من پرسیدم پس صاحبش کو؟ ودود گفته بود امروز می آید پس او کو؟ گفت: به پای ودود سنگ خورده  و زخمی شده است.

به همراه او به بیمارستان رفتم تا ظهر در آنجا بودم ولی خبری از ودودم به من ندادند تا اینکه یک پسر نوجوانی که نمی دانست ما کیستیم؛ گفت: چند شهید هست و اسم آنها را گفت که یکی پسر من بود...

دیگر بغضش گرفت و نتوانست حرفی بزند و اشک از چشمانش جاری شد ، آرام آرام اشک چشمانش را با گوشه چادرش پاک می کرد و می گفت: هز لحظه لحظه اش خاطره است.

از وی خداحافظی کردم و با خود گفتم خدایا را ما را شرمنده شهیدان نکن. آمین 

فرازی از زندگینامه شهید:

شهید ودود ابراهیمی در سال 1342 در روستا قره گوزلو از توابع شهرستان میاندوآب بدنیا آمد و در سال 1366در پایگاه گرگان در کردستان به شهادت رسید.

شهید ابراهیمی سختی روزگار را در معاش پدر تجربه کرده بود. تا می توانست، به دستان پنبه بسته پدر خیره می شد و هرآنچه در توان داشت در تحصیل علم و اعتقاد بکاربست و با تواضع به اعمالش رنگ خدایی داد، برای همین بود که در آخرین عملیات سپر همرزمانش شد...

شهید ودود ابراهیمی پس از پذیرفته شدن در رشته پزشکی دانشگاه ارومیه به عضویت سپاه پاسداران در آمد و به شهر سنندج اعزام شد. در همان شهر به فرماندهی گروهان منصوب و سپس فرمانده عملیات سپاه سقز را پذیرفت.

شهید ابراهیمی در پنجم مرداد 1366 برای مانع شدن از پایگاه گرگان ،توسط حزب دموکرات، دلاورانه رزمید و به شهادت رسید.

 

هزینه های یک عقد در ارومیه/فاصله 15 میلیونی یک عقده ساده با عقد تجملاتی

برای شروع یک زندگی مشترک زوج های جوان سلیقه های مختلفی دارند، بعضی ها با هزینه های کم زندگی خود را شروع می کنند و بعضی ها دوست دارند با هزینه های زیاد و تشریفات زندگی خود را شروع نمایند، ولی تقریبا برای همه ما ثابت شده است که افرادی که زندگی خود را با توکل به خدا و هزینه های کم شروع کرده اند خوشبخت تر از دیگران می باشند.

این نوشته بر آن است تا گریزی بزند به مواردی که می‌تواند از عوامل مؤثر و تعیین‌کننده در نوسان نرخ ازدواج باشد که یکی از آنها هزینه های عروسی است.

هزینه آزمایشات

اولین هزینه ای که داماد بعد از گرفتن بله از عروس خانم متحمل می شود هزینه آزمایشات قبل از ازدواج است، که اگر در یک مرکز بهداشت دولتی صورت گیرد به قیمت مناسب تمام می شود و اگر در یک مطب خصوصی باشد هزینه آن از 20 هزار تومان تا 100 هزار تومان می باشد.

 حلقه ازدواج

دومین هزینه، هزینه خرید حلقه ازدواج است که بستگی به سلیقه و پول افراد دارد و مبلغ آن نیز از 500 هزار تومان شروع می شود و تا پنج میلیون تومان نیز بنا به پرس جو هایی که از طلافروشان داشتیم ادامه دارد.

دفتر ثبت ازدواج

هزینه بعدی هزینه دفتر ثبت ازدواج است که بنا به محله و منطقه آن  دفتر ثبت ازدواج و برنامه های جانبی آن محضر که شامل سفره عقد و از این برنامه ها می شود متفاوت است و هزینه آن از 100 هزارتومان گرفته و تا 300 هزار تومان نیز می باشد.

وسایل مورد نیاز برای مراسم عقد کنان

بردن عروس برای خرید لوازم مورد نیاز و لباس برای مجلس عقد کنان و کیف و کفش و غیره ....یکی از هزینه های بزرگ است؛ خرید لوازم آرایشی اکنون به حد بالایی رسیده است و اغلب نو عروسان دوست دارند از لوازم خارجی و گران قیمت استفاده نمایند که هزینه های بسیار گزاف را شامل می شود که این هزینه ها نیز از یک میلیون تا پنج میلیون را شامل می شود.

تالار عروسی

هزینه بعدی تالار برای مراسم جشن عقد است که این امر هم بستگی به سلیقه افراد دارد بعضی ها دوست دارند این جشن در منزل و کاملا ساده برگزار شود و بعضی ها هم دوست دارند این مراسم در تالار های بالای شهر برگزار شود که قیمت تالارهای بالای شهر از دو میلیون تا سه میلیون است و هزینه تالارهای پایین شهر از 500 هزار تا 700 و پنجاه هزار ادامه دارد.

لباس عروس

بعد از رزرو تالار و رزرو آرایشگاه یکی از کارها ،کرایه لباس عروس است که هزینه آن نیز از 200 هزار تا یک میلیون تومان خرج دارد که اگر نو عروسی دوست داشته باشد لباس آک بند بپوشند و نوع آن نیز خارجی باشد در این صورت هزینه آن به مراتب بالا تر خواهد بود.

آرایشگاه

آرایش عروس هم در مناطق پایین و بالای شهر با قیمت های متفاوتی صورت می پذیرد، و آرایشگاهها از 200 هزار تا یک میلیون به بالا عروس را آرایش می کنند.

کیک و شیرینی

هزینه میوه و شیرینی و آجیل و کیک مراسم عقد هم مختلف می باشد و بستگی به نوع میوه و شیرینی و تعداد مهمان ها دارد که قیمت آنها نیزاز400 هزار تا یک میلیون تومان در نوسان است.

سفره عقد

هزینه بعدی هزینه سفره عقد است که این قلم نیز از 300 هزار تا یک میلیون خرج دارد و با توجه به سلیقه افراد و منطقه ای که سفره عقد از آنجا کرایه می شود متفاوت است.

طلا و جواهر

هزینه خرید طلا و سرویس که جز پرهزینه ترین اقلام عروسی بشمار می رود برای عروس خانم ها بنا به سلیقه و پول افراد از دو میلیون تا 30 ملیون به بالا متفاوت است.

این ها بخشی از هزینه های مراسم عقد کنان بود که هم می شد ساده تر گرفت و هم می شود تجملاتی تر گرفت.حال بماند هزینه های مراسم حنا بندان، روز عروسی و مراسم پاتختی که هریک از این ها نیز بسته به شرایط و معیارهای افراد متفاوت است.

و اما طرف دیگر قضیه اینکه، در کشور نهادی وجود دارد به نام کانون ازدواج آسان که تمامی هزینه های بالا را بر عهده می گیرد .

در ارومیه نیز این کانون شعبه ای دارد که در خیابان مافی روبروی تاکسی رانی واقع شده است که تنها با 750 هزار تومان به غیر از هزینه تالار تمام آن هزینه های گفته شده را برعهده می گیرد و اکثر تالار های ارومیه را با نصف قیمت در اختیار مراجعه کنندگان به این کانون قرار می گیرد.

کانون ازدواج آسان جوانان کشور برای اولین بار طرحی ابتکاری در جهت مقابله عملی با تهاجم فرهنگی، احیای سنت حسنه نبوی ازدواج و بر آورده شدن یکی از آرزوهای بزرگ خانواده ها و جوانان عزیز بر پا شده است. که علاوه بر هزینه ناچیز برای ازدواج جهیزیه جوانان را نیز تامین می کند ؛و نه قلم از لوازم مورد نیاز منزل را با قیمت دو ملیون و ششصد هزار در اختیار مراجعه کنندگان به این کانون قرار می دهد.

فراز غفارزاده مدیر کانون ازدواج آسان ارومیه در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز گفت: این کانون در سال 92 در سطح ازدواج رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است، اما متاسفانه امسال رتبه یازده را هم به خود اختصاص نمی دهد، چون این کانون از طرف مسئولین حمایت نمی شود.

وی افزود: ما امسال 281 مورد ازدواج داشتیم که نسبت به سال اخیر چندین برابر کاهش داشته است، چون هنوز مجوز این کار به ما داده نشده است.

غفار زاده با بیان اینکه تمام تلاش این سازمان سر و سامان گرفتن جوانان و ریشه کن کردن فساد در جامعه است گفت:  متاسفانه هنوز بسیاری از مسئولان نمی دانند که کانونی به نام کانون ازدواج در ارومیه وجود دارد.

وی افزود : با توجه به اینکه ما یک شعبه هم در تبریز داریم و این شعبه برخلاف شهر ارومیه از حمایت کامل مسئولان این استان بر خوردار است و حتی تالارهای رایگان هم در اختیار ما قرار می دهند تا جوانان هزینه های گزاف را متحمل نشوند.

غفارزاده از مسئولان خواست تا کمک کنند که ازدواج آسان در ارومیه هم جایگزین ازدواج سخت و پر هزینه شود.

همایش قافله خورشید/پیشکسوتان نیروهای مسلح در هشت سال دفاع مقدس تجلیل شدند

در ابتدای این گردهمایی حجت االسلام قریشی با ذکر روایتی بیان داشت: روزی یکی از اصحاب پیامبر عرض کرد یا رسول الله جهاد اکبر چیست؟ حضرت فرمودند جهاد اکبر یعنی جهاد با نفس.

وی افزود: حال شما فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس که زحمات زیادی متحمل شده اید و به مقام بالایی رسیدید بایستی این مقام را حفظ کنید و در جهاد اکبر که همان جهاد با نفس هست پیروز شوید.

 

امام جمعه ارومیه گفت: امیدوارم خداوند متعال روحیه و صلابت بسیجی و رزمنده بودن را در همه لحظه ها شامل شما عزیزان نماید تا در قیامت به سیر شهدا بپیوندید.

در ادامه امیر سرتیپ حشمت الله ملکیان فرمانده قرارگاه منطقه ای ارتش در شمالغرب کشور، با بیان اینکه دشمنان قسم خورده انقلاب همیشه در فکر توطئه علیه کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند گفت: اما باتوجه به لطف و عنایتی که خداوند متعال نسبت به ملت ایران دارد توطئه های آنها همیشه با شکست مواجه می شود.

 

 

وی افزود: هدایت های رهبر معظم انقلاب اسلامی و پشتیبانی ایشان از نیروهای مسلح مایه قدرت و عزت این نیروها بوده است.

سردار عابدین خرم فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی نیز در ادامه این گردهمایی، با اشاره به دلاور ی های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس این دوران را ماندگار ترین دوران در تاریخ جمهوری انقلاب اسلامی ایران یاد کرد و گفت: شما فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس بایستی با نوشتن و بازگو کردن خاطرات خود کاری کنید تا تاریخ این 8 سال ذرین تر بماند.

وی یکی از دلایل شکست دشمنان را مدیریت جنگ توسط نیروهای انقلاب عنوان کرد و گفت: زمانی که فرماندهان ارتش، سپاه و نیروهای مردمی بنا به فرمان امام دست در دست هم و متحد در کنار هم ایستاند دشمن دیگر نتوانست ایستادگی کند و شکست خورد.

 

سردار خرم با اشاره به فرموده امام (ره) که فرمودند با اتحاد و ایمان به خدا می توان بر دشمن غلبه کرد افزود: ما در دفاع مقدس به وضوح این کلام امام (ره) را تجربه کردیم .

فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی با تقدیر از فداکاری ها و رشادت های رزمندگان و پیشکسوتان جبهه های 8 سال دفاع مقدس گفت: شما فرماندهان و پیشکسوتان جنگ در سنگر ها و کوههای سربه فلک کشیده و در آن صحراهای داغ دیده خوزستان از جان خود گذشتید و به فرمان امام (ره) لبیک گفتید و بر سر اهدافتان محکم ایستادید.

 

در ادامه این آیین با اهدای لوح از فرماندهان، جهادگران و پیشکسوتان دوران دفاع مقدس در استان آذربایجان غربی تقدیر بعمل آمد .

500/000/000 دلار در جیب دلالان چادر مشکی

حجاب و نوع پوشش همچنان یکی از مهم ترین مباحث فرهنگی جامعه زنان کشور است که گاه به دلایلی در صدر موضوعات، بحث شده و گاه به دلایل دیگری به رده های میانی مباحث روز افول می کند.

بانوان ایرانی‌ مدت‌هاست که از چادر مشکی به عنوان حجاب استفاده می‌کنند؛ اما هنوز بعد از سال‌ها پارچه چادر مشکی یک جنس وارداتی و ایران بزرگ‌ترین وارد کننده این کالا در جهان است، همچنین طبق آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا سالانه نزدیک به 39 میلیون مترمربع چادر مشکی به‌صورت قاچاق وارد بازارهای کشور می‌شود.


طبق آمار منتشرشده ، سالانه نیم میلیارد دلار سود نصیب وارد کنندگان پارچه چادر مشکی به کشور می‌شود و بر اساس آخرین آمارهای رسمی، سازمان توسعه تجارت ارزش واردات رسمی چادر مشکی در سال ۸۸ را ۱۳۲ میلیون دلار اعلام کرد که این رقم ازنظر حجم وزنی ۳۹ هزار و ۹۴۸ تن است.یعنی صنعت نساجی کشور درزمینهٔ چادر مشکی تعطیل است!

جامعه ایرانی، جامعه متنوعی است، تنوعی که در گروهها و اقوام مختلف در روندهای زمانی بر یکدیگر تأثیر دارند و نظر به گسترش ارتباطات این تأثیرات، روزافزون خواهد بود.
طراحان مد برای استقبال بیشتر از چادر و راحتی محجبه‌ها نوعی چادر با عنوان چادر ملی طراحی کردند؛ مانتوی بلندی که به مقنعه وصل شده بود و جلوی آن را با دکمه‌های فشاری می‌توان بستف این نوع پوشش هیچ هم‌خوانی با پوشش ملی ایرانی ما ندارد و برعکس نوعی برهنگی را ترویج می کند.
آن زمانی که دختران در هنگام بیرون آمدن پوشیه بر صورت داشتندو حتی صورتشان هم پیدا نبود، شش هفت دهه پیش بودکه بانوان متدین ما به دلیل ممنوعیت حجاب در ان زمان به بیرون نمی امدند .


ولی با گذر زمان و پس از مدتی مانتو ها به سر زانو رسید،آستین های مانتو ها تنگتر شد،جای مقنعه های بلند روسری وشالهای رنگ وبرنگ به بازار آمد کم کم موها از روسری به بیرون انداخته شد،موج استفاده از لوازم آرایش به سرعت فراگیر شدو بین بانوان ایراین رواج پیدا کرد.


بی شک مباحث فرهنگی از این دست بخشی از هویت جامعه را تشکیل می دهد و پوشش زنان ما در جریان تغییر و تحولات خواسته و ناخواسته دهه های گذشته متأسفانه به انکار ارزش ها و زیبایی های خود پرداخت، به گونه ای که اینک جز یادگاری در تاریخ از آن باقی نمانده است.

به هر حال جدای از مسئله امکان دسترسی راحت به فروشگاه‌های داری پوشاک اسلامی، به نظر می‌رسد قیمت‌های تعیین‌شده برای لباس‌های استاندارد بسیار گران و ظاهراً بدون یارانه است و عمدتاً خریداران این نوع از پوشاک را با مشکل مواجه می‌کند؛که می طلبد مسولین با برنامه ریزی مناسب را هکاری پیدا کنند تا مردم بتوانند با فراق بال به سمت اجناس مورد نظر خود بروند.

تهیه شیره انگور به روش سنتی در ارومیه

دوشاب یکی از مواد غذایی است که هنوز هم تهیه سنتی و محلی آن بین اهالی آذربایجان غربی مرسوم است. 

تهیه دوشاب کار سخت و دشواری است و مراحل گوناگونی دارد که در ذیل به مراحل تهیه آن اشاره شده است.

انگور ها را پس از اینکه چیده شد در مکان های خاصی که در زبان آذری به آن کرز گفته می شودله کرده و آب انگور را گرفته و درظرف مخصوصی که از جنس سفال است ودر زبان آذری به آن تاغار گفته می شود ریخته .

وسپس جهت تصفیه آب انگورنوعی خاک آهکی به نام دوشاب توپراقی به آب انگور اضافه کرده وخوب بهم می زنیم تا کف کند.

تقریبابه مدت12 ساعت آب انگور به همان حا ل باقی میماند وسپس کف آنرا گرفته وآب انگور صاف شده را درظرف دیگری ریخته و گل ته تاغار را جوشانده واز صافی رد کرده تا آب انگور صافی بدست آید.

پس از آن آب انگور را از صافی گذرانده و روی اجاق های بزرگی که به نام شیره اجاقی معروف است در تشت های بزرگ مسی میپزند و آنقدر آب انگور میجوشد تا اینکه به حالت شهد در بیاید.

ورود میوه های پاییزی نوبرانه به بازار

قاسم عزتی رئیس اتحادیه بار فروشان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی اروم نیوز،با اشاره به ورود میوه های پاییزی به میادین میوه و تره بار اظهار کرد: هم اکنون میوه هایی مانند انار، شلیل ،سیب ،نارنگی، لیمو شیرین و پرتقال با قیمت های مناسب در میادین عرضه می شوند.


وی گفت: در حال حاضر انواع انگور نیز در میادین عرضه می شود که قیمت آن بسته به نوع و کیفیت از 5000 تومان تا 8 هزار تومان متغیر است.


 عزتی قیمت هر کیلو انار را  بین 1500 تا 3000 تومان، قیمت هر کیلو نارنگی بسته به نوع و کیفیت آن بین 3000 تا 4000و قیمت هر کیلو لیمو شیرین  را 3500 تومان عنوان کرد.

رئیس اتحادیه بار فروشان همچنین اعلام کرد که امسال افزایش قیمت نخواهیم داشت و بین 20 تا 30 درصد کاهش قیمت را پیش رو  داریم.

 وی همچنین در  خصوص صادرات نیز افزود: انواع میوه و سیفی جات هم به دو کشور عراق و ترکیه  صادر می شود.

 

برداشت 530هزار تن گندم از مزارع آذربایجان غربی

  

اسماعیل کریم زاده در گفت‌وگو با خبرنگار  اقتصادی اروم نیوز ؛ با بیان اینکه استان آذربایجان غربی یکی از قطب های مهم تولید گندم در کشور به شمار می رود گفت:  امسال حدود 530 هزار تن برداشت گندم از مزارع استان داشتیم. 

وی افزود:  براساس اعلام مبادی مصرف، گندم تولیدی استان در مقایسه با سالهای گذشته از بالاترین کیفیت برخوردار است .

کریم زاده اظهار کرد : از مقدار گندم برداشت شده 300 هزارتن مربوط به اراضی آبی می باشد و مابقی نیز از اراضی دیمی به دست آمده است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: به علت کمبود بارندگی بهاری امسال میزان برداشت گندم از مزارع دیمی نسبت به سال گذشته کمتر بوده است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در خصوص میزان خرید گندم نیز اظهار کرد: امسال نسبت به سال گذشته حدود 30 درصد افزایش خرید گندم داشتیم.

وی در پایان کشت به موقع محصول، تراکم بذر در واحد سطح ، تامین بذور اصلاح شده ، توسعه مکانیزاسیون ، بلوک بندی عرصه های کشت محصول و تعیین ناظر برای بلوک بندی ها را از جمله رویکردهای اساسی سازمان برای افزایش راندمان و پایداری تولید گندم در استان عنوان کرد.

پارک ائللرباغی ارومیه مأمن امن زنان فالگیر و معتاد

اگر گذری به پارک ائللرباغی ارومیه داشته باشید با زنان فالگیری روبرو خواهید شد که برای گرفتن فال نزد شما می آیند شاید موضوع فالگیری موضوعی تازه نباشد اما متأسفانه این موضوع به پدیده ای خطرآفرین تبدیل شده است چرا که فالگیران گاها زنانی معتاد به انواع و اقسام مواد مخدر هستند که شاید نداشتن هزینه تأمین مواد فکر دست زدن به هر کار خطرناکی را به آنان بدهد .

 

موقع عصرها که خانواده ها برای گردش به پارکها و فضاهای سبز سطح شهر مراجعه می کنند با زنان فالگیری روبرو می شوند که یکی پس از دیگری به مکان استراحت آنها مراجعه می کنند و آرامش را از آنان سلب می کنند و شهروندان به جای استفاده از طبیعت باید جوابگوی زنان فالگیری باشند که یکی پس از دیگری به آنان مراجعه می کنند تا در ازای دریافت مبلغی حرف از آینده فرد ببافند و تحویل فرد دهند.

 

این روزها زنان فالگیر بر خلاف گذشته با هزار دوز و کلک و شگردهای فریبکارانه پول های هنگفت را بابت چند جمله ی باطل و پوچ از جیب مردم خارج می کنند.

 

آنچه که امروزه در سطح شهر ارومیه متأسفانه شاهد آن هستیم گستراندن بساط فالگیری توسط زنان فالگیری است که چهره ناخوشایندی به شهر داده اند اکثر شهروندان آپارتمان نشین که برای فرار از شلوغی و نبود فضای سبز در منزل به پارکها پناه می آورند در مواجهه با فضای شلوغ پارک که دیگر مکانی برای آرمش خاطر نیست از نبود نظارت بر فضای داخلی پارکها که باید محلی امن برای گردش خانواده ها باشد اظهار گلایه مندی می کردند.

 

در میان تعداد متعدد پارکهایی که در سطح شهر است پارک ائللرباغی ارومیه یکی از مکانهای امنی هست که زنان رمال و فالگیر که گاها هم غیربومی هستند در کمین خانواده ها خصوصا زنانی هستند که به این مکان مراجعه می کنند اگر عصر به این مکان مراجعه کنید با واقعیت مطلب مواجه خواهید شد.

 

از آنجا که وجود چنین فضاهایی برای زندگی های امروزی نیاز است لزوم نظارت بر امنیت و رسیدگی به وضعیت محیط داخلی پارکها امری است که مسئولین امر باید نسبت به این امر به صورت جدی رسیدگی کنند.

 

وجود این زنان در  نقاط پرتردد شهر و علاوه بر آن گدایی آنان به موضوعی تبدیل شده که اعتراض شهروندان را برانگیخته و باعث شده تا مردم از مراجع ذیصلاح بخواهند تا نسبت به جلوگیری از فعالیت آنها در سطح شهر  اقدام کنند تا زمینه لازم برای ارتکاب فساد در جامعه فراهم نشود.

سرشماری عمومی کشاورزی از امروز در استان آغاز شد

در طرح سرشماری عمومی کشاورزی آمارگیران به اخذ آمار و اطلاعات درست و صحیح در خصوص کشاورزی خواهند پرداخت.

جشنواره و نمایشگاه پیوند آسمانی در ارومیه گشایش یافت

ششمین جشنواره و نمایشگاه پیوند آسمانی به همّت معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان و همکاری و مشارکت کانون شهدای محراب و مؤسسه اروم محقق پرور جهان با رویکرد ازدواج آسان روز گذشته با حضور آحاد مختلف مردم، خانواده ها و زوج های جوان در محل سالن 6000 نفری غدیر ارومیه برگزار شد.

اجرای برنامه های شاد و مفرح فرهنگی و هنری و برگزاری نمایشگاه ارائه خدمات و کالاهای جهیزیه ای و لوازم مراسم های عقد و ازدواج ویژه نوعروسان و نودامادان با تخفیف های ویژه در غرفه های مربوطه از برنامه های این ایام می باشد.

این نمایشگاه از چهارم مهر ماه جاری به مدت یک هفته دایر می باشد.

 

پیشرفت 74 درصدی مسکن مهر ارومیه

عباس حسنخانی با اشاره به اینکه 9 هزار و 519 واحد مسکن مهر در قالب 83 تعاونی در 4 سایت گلمان، گلشهر، ایثار و طرزیلو در حال فعالیت هستند، افزود:این طرح ها هم اکنون از 74 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

وی گفت:حدود 314 واحد مسکونی در سایت های گلشهر و گلمان در شهرستان ارومیه تکمیل و به بهره برداری رسیده است.

حسنخانی خاطر نشان کرد: سایر واحد های مسکن مهر به صورت فعال و نیمه فعال در دست احداث بوده و تمامی واحدها تا انتهای سال 93 و 94 به اتمام خواهند رسید.

وی با بیان اینکه تسهیلات مصوب برای تعاونی های مسکن مهر شهرستان ارومیه بالغ بر 2 میلیارد و 823 میلیون و 791 هزار و 800 ریال بوده، اظهار کرد: از این مقدار حدود 2 میلیارد و 190 میلیون و 213 هزار و 758 ریال برای احداث و اجرای مسکن مهراخذ گردیده است.

حسنخانی خاطر نشان کرد: علت اصلی عدم تکمیل پرو‍‍‍ژه های مسکن مهر شهرستان ارومیه در آورده های نقدی اعضا بوده که باعث طولانی شدن زمان ساخت و به تبع بالارفتن قیمت تمام شده واحد ها گردیده است.

وی با اشاره به مشکلات تعاونی های مسکن مهر ارومیه تصریح کرد: عدم تامین اورده اکثر اعضا، ضعف درمدیریت تعاونی ها، مشکلات مالی و اعتباری دستگاه های خدمات رسان خصوصا گاز و فاضلاب از مهترین مشکلات تعاونی های مسکن مهر ارومیه بوده است. 

خبر خوش نوبخت به فرزندان فرهنگیان

محمدباقر نوبخت عصر امروز در نشستی با فرهنگیان این استان که در اردوگاه شهید باهنر شهر کرمانشاه برگزار شد، از تصویب مصوبه استخدام فرزندان فرهنگیان خبر داد.

وی با بیان اینکه فرزندان فرهنگیان در اولویت استخدام هستند، خاطرنشان کرد: دولت توجه به فرهنگیان و خانواده‌های آنها را از وظایف خود دانسته و بر همین اساس مصوبه فوق را در راستای احقاق حقوق این قشر به تصویب رساند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور به تزریق ۱۰ هزار میلیارد ریال به آموزش و پرورش در آخرین روزهای سال ۹۲ برای پرداخت مطالبات فرهنگیان اشاره و بر اراده دولت برای رفع مشکلات این قشر تأکید کرد.

نوبخت به سفر رئیس جمهور به نیویورک اشاره کرد و بیان داشت: در اجلاس سالانه سازمان ملل نمایش چهره واقعی از اسلام توسط وی کار بسیار سختی است، چرا که جنایات گروهک‌های متحجر و تکفیری با نام اسلام صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اعمال تحریم‌های ناجوانمردانه علیه ایران وضعیت را برای مردم دشوار کرده است، گفت: مردم مقاوم و سرافراز ایران اسلامی بارها سرافرازی و ایستادگی خود را به رخ جهانیان کشیده‌اند و این بار هم سربلند خواهند شد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور افزود: در اجلاس سازمان ملل رئیس جمهور و وزیر امور خارجه در مقابل گروه ۱+۵ از حقوق ملت ایران دفاع می‌کنند تا با دستیابی به توافقی جامع به تدریج بساط تحریم‌ها برداشته شود.

بر اساس این گزارش در این نشست برخی از فرهنگیان و معلمان بازنشسته و ایثارگر استان کرمانشاه به بیان مشکلات خود از جمله بیمه، ارائه تسهیلات و... پرداختند.

کاهش دریافت کنندگان وام مشاغل خانگی در آذربایجان غربی

 مشاغل  خانگی راهکاری مهم برای رونق اقتصادی خانواده ها در این برهه اقتصادی است اما  کمبود منابع بانکی برای اعطای وام مشاغل یکی از  مشکلات پیش روی این مشاغل است.

 از آنجایی که اشتغالزایی و رفع موانع موجود بر سر راه اشتغال جوانان همواره از دغدغه‌های دولت، مسئولان و مردم بوده است لذا قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، اواخر خرداد سال 89 تصویب و ابلاغ و از همان زمان، ستاد این مشاغل نیز تشکیل شد.

مشاغل خانگی از جمله بخش هایی است که در سالهای گذشته،اقدامات خوبی در راستای استفاده از این بخش برای توسعه اشتغال در کشور انجام شده است.  طبق سیاست های دولت جهت اشتغال زایی و افزایش تولید ملی در لایحه بودجه هر سال تسهیلاتی را برای مشاغل خانگی، خود اشتغالی و توسعه تولیدی ها و کارخانجات در نظر  گرفته میشود.

طبق دستورالعمل اجرایی مشاغل خانگی، بانک های ملی، ملت،سپه، رفاه، پست بانک ،کشاورزی، مسکن، ، صادرات، تجارت و توسعه تعاون موظف به پرداخت وام مشاغل خانگی به سقف حداکثر 40 میلیون ریال با سوده بهره بانکی 21 و 22 درصد از محل منابع داخلی بانک ها هستند.

فناوری اطلاعات، تولید صنایع غذایی، تولیدات کشاورزی، تولید فرش دستباف، دامپروری و شیلات، نساجی و فعالیت های فرهنگی و هنری از جمله طرح های مشاغل خانگی هستند.

اما امسال ظاهرا با کاهش اعتبار برای وام های مشاغل خانگی و عدم همکاری بانک ها آمار دریافت کنندگان، نسبت به گذشته کاهش یافته است.

تأمین اعتبار از اساسی‌ترین نیاز برای هر طرح است که نباید فراموش شود تا بتوان با اجرای درست این گونه طرح‌ها زمینه مناسبی برای ایجاد اشتغال در کشور فراهم کرد.

تشییع دوشهید مرزبانی آذربایجان غربی در سکوت خبری

مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس امسال در ارومیه به مانند سالهای گذشته با شرکت نیروهای مسلح استان که قدرت و توان دفاعی خودشان را در حضور اقشار مختلف مردم به نمایش گذاشتند برگزار شد، غافل از اینکه کمی آنطرف تر جایی که مردم جمعه ها برای گردش و تفریح با خیال راحت به انجا می روند دونفر از نیروهای جان برکف مرزبانی استان"ستوانیکم سجاد تختی و سرباز وظیفه اصغر نجات آغچه کهل"در منطقه مرزی مارمیشو در درگیری با عناصر معاند به درجه رفیع شهادت نائل آمده اند.

اما نکته تأمل برانگیز این جریان زمانی بود که تشییع این دو شهید در سکوت خبری و تنها با حضور فرمانده مرزبانی استان و تنی چند از معاونین وی در غربت و گمنامی تحویل خانواده هایشان گردید.

بهتر بود مسئولان بلند پایه استانی و شهرستانی در کنار مردم ولایت مدار و شهید پرور ارومیه با برنامه ریزی مناسب در این مراسم حضور میافتند تا مردم ارومیه که شهره عام و خاص در مهمان نوازی هستند مهمانانشان را که در حفظ و حراست مرزهای این خاک و بوم از جان خود گذشتند به خوبی بدرقه میکردند.

راستی مسئولین جایشگاه مدیریتیشان را مدیون چه کسانی هستند؟

روحشان شاد و راهشان پررهرو باد.

جدی ترین مسئله جهاد در کشور و مبارزه با فقر و بیکاری است نه برگزاری کنسرتها

عابد فتاحی در گفت و گو با تیار؛در رابطه با اجرای برخی برنامه های بی هدف در سطح استان اظهار داشت:در حال حاضر مهم ترین و جدی ترین الویت کاری برای مسئولان ما در سطح کشور ،استان و شهر حل مشکل بیکاری جوانان خصوصا در طبقه تحصیل کرده هست که به یک معضل جدی تبدیل شده است.

وی فرهنگسازی در راستای ارتقای کیفیت دانشگاهها و ایجاد کارخانه های صنعتی را در جهت ایجاد اشتغال برای جوانانی که با مدرک لیسانس،فوق لیسانس و دکترا فارغ التحصیل شده اند و در بازار کار دنبال کار می گردند را مهم ترین الویت دانست .

فتاحی افزود:باید مراکز فنی حرفه ای را تقویت کنیم و نیروی کار را به جای مهاجرت به کشورهای خارجی مورد تربیت قرار دهیم تا دوره های مهارت را طی کنند و جذب بازار کار شوند و زمینه ازدواج و تشکیل خانواده برای آنان فراهم کنیم .

وی به عواقب خطرناکی که بیکاری برای فرد و جامعه ایجاد می کند اشاره کرد و اظهار داشت:مهاجرت جوانان به خارج علاوه بر هزینه هایی که برای خانواده دارد فرد و خانواده را دچار مشکلات جسمی و روحی می کند و خود این امر به نوبه خود خطرات جبران ناپذیری را بر زندگی و آینده جوانان می گذارد .

وی گفت:به نظر من بزرگترین کار در کشور، استان و شهرستان ما رفع و برنامه ریزی برای حل مشکلات جوانان است.

فتاحی افزود: بعنوان نماینده مرد م ارومیه در مجلس شورای اسلامی عرض می کنم این جلسات همایش ها برنامه ها و مسائلی که جزیی هستند بازخوردی در جامعه ندارند چرا که متأسفانه به هنگام مراجعه به ادارات هرمسئولی در هراداره ای یا در جلسه هست یا در همایش.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به هزینه های گزافی که جهت اجرای برخی برنامه ها حیف و میل می شوند افزود:بجای اینکه این هزینه های بیجا جهت اجرای برخی برنامه های بی فایده صرف شوند با این هزینه ها می توان تعداد زیادی از مشکلات کشور مخصوصا در رابطه با بیکاری را حل کرد تا بدین وسیله اهداف خاصی تأمین شود .

فتاحی گفت:اولویت این است که برای کشور چه در استانها و چه در شهرستانها تمامی وزارتخانه ها باید فرهنگ سازی عمیق و توسعه پایدار خاص را ایجاد کنند نه اینکه با این جلسات و برنامه ها که بسیار هم پرهزینه هستند انرژی و بودجه کشور را هدر دهیم.

سه سکه برای سه دانش آموز از نماینده مجلس

مهدی عیسی زاده در آئین گرامیداشت شهدای دانش آموز غزه در دبیرستان شهید فروغی میاندوآب در طی سخنانی با بیان رشادتها و دلاورمردیهای رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس گفت: دانش آموزان و فرهنگیان با حضور در جبهه های نبرد حق علیه باطل حماسه ها آفریدند.

وی افزود: امنیت امروز ما به برکت این ایثارگریهاست که ایران اسلامی را به یک ابرقدرت تبدیل کرده است.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس با تاکید بر مسلح شدن دانش آموزان به سلاح علم وایمان اظهار داشت: جوانان ما باید با علم آموزی و معنویت روز به روز به پیشرفت و اقتدار خود بیفزایند.

عیسی زاده در خاتمه با طرح سه سوال از دانش آموزان؛ سه سکه بهار آزادی را به عنوان جایزه تعیین کرد و برای پاسخ دهی به دانش آموزان 15 روز فرصت داد.

سوالهای وی از دانش آموزان به این شرح است:

1- تعداد شهدای دانش آموز و فرهنگی شهرستان میاندوآب و مقاله و خاطره ای در مورد شهدای دانش آموز و فرهنگی میاندوآب

2- چگونه راه شهدا، دانش آموزان و معلمین شهید را ادامه دهیم؟

3- نقش امام(ره) در تقویت معنویت در جبهه های جنگ و اداره کردن و تربیت فرماندهان وسرداران جنگ را بنویسید؟