دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

محور پیرانشهر - سردشت باز هم حادثه آفرید

دیروزدر محور پیرانشهر به سردشت در نزدیکی دره کرژال  براثر برخورد یک دستگاه موتورسیکلت با یک دستگاه خودروی سواری سوزوکی 2 راکب موتور سیکلت جان باختند.

علت اصلی تصادف سرعت غیر مجاز ، خرابی جاده ، کم عرض بودن و پیچ پیچ بودن جاده بوده است .

با توجه به دارا بودن آب و هوای خوش و مناطق دیدنی این محور و  که  آمار گردشگری رادر فصل بهار و تابستان  بالا برده است و همچنین باریک و کم عرض بودن جاده ریسک را بالا و برای مردم حادثه آفرین شده است که این موضوع بارهاو بارها از سوی مردم و مسئولان منطقه به مسئولان شهرستان واستان  گوشزد شده اما هنوز اقدامی درآن صورت نگرفته است .

امروزه تصادفات رانندگی یکی از سه عامل اصلی مرگ ‌ومیر در ایران و نهمین عامل مرگ ‌ومیر در جهان است. بر اساس آمار در دنیا در سال 2012 بیش از یک‌ میلیون ‌و200 هزار نفر جان خود را از دست دادند و حدود 50 میلیون نفر نیز دچار معلولیت شدند یا بیماری‌های دیگر بر اثر تصادفات به وجود آمده که منجر به خانه‌نشینی‌ افراد حادثه دیده شده است.

در ایران در سال گذشته حدود 19هزارنفر بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند و 800 هزارنفر مصدوم شدند و این در حالی است که به این مساله اهمیت چندانی داده نمی شود و تنها  با شروع هر سال در کشور نخستین خبری که درتیتر اول رسانه‌ها منعکس می‌شود و توجه همگان را به خود جلب می‌کند، علاوه بر چند و چون قیمت‌ها و تغییرات در بازار، آمارها و گزارش‌های مربوط به مسافرت‌ها، مصرف سوخت، شلوغی جاده‌ها و... متاسفانه  همش سوانح و آمار کشته یا زخمی در اثر تصادف ها شده است.

یک پارک و این همه زیبایی ...

پارک زیبای لاله های ارومیه ( گوللرباغی) این روزها با وجود اینکه دیگر لاله ای ندارد اما با فضای زیبای خود ، در شب های گرم تابستان و همزمانی با ماه رمضان به محیطی جذاب برای خانواده ها تبدیل شده است.

شبها مردم از دست گرما به این پارک زیبا می آیند و ساعاتی را در هوای مطبوع و خنک و محیط امن و زیبای این پارک میگذرانند.

در حاشیه این پارک نیز ده ها نفر با فروش مواد غذایی و تنقلات درآمدی برای خود کسب میکنند و روح و زندگی و زیبایی در این پارک جریان دارد...

 

956 کیلومتر طرح نیمه تمام جاده‌ای در یک استان

آذربایجان غربی با وجود قرار گرفتن در گوشه نقشه گربه ای شکل ایران اما مسیر بسیاری از ناوگان های جاده ای کالا و حتی مسافر به شمار می رود که برای ورود زمینی به کشورهایی همچون ترکیه،‌ عراق و جمهوری خودمختار نخجوان و اروپا لاجرم باید از داخل این استان عبور کرده و جاده های آن را بپیمایند.

هرساله تعداد زیادی از مترددین جاده های این استان دچار سوانح رانندگی می شوند و به طور میانگین سالانه 500 نفر براثر وقوع این حوادث در محورهای ارتباطی آذربایجان غربی جان خود را از دست می دهند، ایمن نبودن جاده ها به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل بروز این مشکل عنوان می شود که «هادی بهادری» معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی در اینباره سوالاتمان را پاسخگو شد:

ارزیابی شما از وضعیت جاده های استان و نقش این عامل در بروز تصادفات چیست؟

بدون تردید یکی از اصلی ترین عواملی که موجب بروز سوانح جاده ای و تشدید یافتن خسارات آن می شود، جاده است، متاسفانه در سال های گذشته به این بخش بی توجهی های زیادی شده است که بخشی از به ضعف مدیریت، اولویت بندی نشدن طرح های راهسازی با در نظر نگرفتن اهمیت جان مردم و بخشی دیگر به کمبود اعتبارات مربوط می شود، متاسفانه آماری مرگ و میرهای ناشی از تصادفات در آذربایجان غربی بسیاری بالاست که نشان از ضرورت توجه ویژه به این موضوع دارد.

در این ارتباط چه اقداماتی آغاز شده است؟

کمیسیونی ویژه برای بررسی وضعیت ایمنی جاده ها از ابعاد مختلف در استان شکل گرفته است و خوشبختانه موفق به جلب توجه مسئولان وزارتی برای افزایش حمایت های مالی در جهت ساخت راه ها و سامان بخشی به جاده های خطرناک موجود در استان شدیم که در سفر اخیر معاون وزیر راه و شهرسازی قول های مساعدی در این ارتباط داده شد اما به ثمر رسیدن این قول ها تلاش جدی از مسئولان متولی این امر را می طلبد.

هرسال وعده های تخصیص اعتبارات داده می شود اما در عمل عملکردی که نشان از تغییر وضعیت موجود است، دیده نمی شود؟

زمانکیه برنامه ریزی در امور نباشد، نتیجه کار نیز ملموس نخواهد شد، هدف اصلی در سایت و توسعه راه ها رسیدن به توسعه پایدار است، ‌توسعه پایدار یعنی حفظ منابع انسانی به عنوان سرمایه های اصلی یک جامعه، داشتن زیرساخت های تبادلات اقتصادی و راحتی در انجام مراودات تجاری که متاسفانه آذربایجان غربی با وجود اینکه می تواند در این بخش ها قدم علم کند به دلیل نداشتن راه ارتباطی مناسب از آن محروم مانده است.

در این استان به جای اولویت بندی طرح های راهسازی و در نظرگرفتن تاثیر ساخت راه برای توسعه اقتصادی منطقه و درنتیجه اولویت بخشیدن به طرحی که بهترین خروجی را می تواند داشته باشد، به اجرای طرح هایی که بیشتر جنبه تبلیغی داشته، توجه شده است که این روند متوقف خواهد شد.

طرح های راهسازی آذربایجان غربی در کدام مناطق اولویت دارتر است؟

جاده های جنوبی آذربایجان غربی بیشترین میزان تلفات و تصادفات را به خود اختصاص داده است، هم اکنون نیز 14 طرح نیمه تمام بطول 956 کیلومتر در این مناطق در حال اجرا است که برای اتمام این طرح ها به 8187 میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.

نارضایتی مردم از تغییر شماره تلفن ها

هم کدسازی شماره تلفن ها ، موضوعی که از چند سال قبل از سوی مخابراتی ها چنان تبلیغاتی در خصوص آن صورت می گرفت که گویی قرار بود انقلابی تاریخی در صنعت مخابرات کشور شکل بگیرد.

تبلیغ کردند ، مصاحبه و کنفرانس خبری برگزار کردند ، بنر و پوستر پخش کردند که ای اهل عالم قرار است شهرها هم کد شوند . پروژه فاخر کلید خورد و استان به استان شماره ها تغییر ( همان هم کدسازی مخابراتی ها) کرد تا رسید به آذربایجان غربی ...

تا پیش از این پروژه ملی پیش شماره مرکز این استان 0441 بود و رقم ابتدای شماره های ثابت شهر ها و روستاهایش نیز 4،3 یا 2 بود . شهرستانها هم از 0443 کد داشتند تا 0444 و 0461 - پیش شماره هایی که دیگر مردم حفظشان کرده بودند . اما با شروع موج هم کدسازی ها اوضاع بار دیگر به هم ریخت . مردم برای شماره گیری باید دهها فیلم بازی کنند تا موفق به برقراری تماس شوند. از اضافه کردن عددسه به ابتدای شماره ها تا حذف عدد -یک- انتهای پیش شماره ها و استعلام این که فلان شماره چه بر سرش آمده تا تغییرات کلی در دفاتر تلفن و اصلاح تابلوها و شماره های ذخیره شده روی گوشی ها ....

مردم سردر گم شده اند ، با سوادش باید کلی کلنجار برود و از ده جا استعلام کند تا ببیند فلان شماره مورد نظرش در فلان شهر به چه عددی تغییر پیدا کرده ، حساب بی سوادها و از روی نقاشی شماره گیرها هم که اظهر من الشمس است.

مردم از این اتفاق ناراضی هستند ، از اینکه کد خاطره انگیز ارومیه را به 0443 تغییر دادند ناراحتند، از سردرگمی ها و از این طرح به اصطلاح کارشناسی شده عزیزان کاملا ابراز نارضایتی می کنند .شاید خیلی ها برای این اقدام فاخر تشویق شده اند ، اما به واقع طرح ، طرح بی حساب و کتاب و بی مفهومی بود، گذر زمان بیش از پیش از این افتضاح پرده خواهد برداشت.

نیاز شدید به خون در غزه/وزارت بهداشتی ها ، هلال احمر ی ها ، یا علی

باران بمب و موشک در غزه ، جاری شدن خون زنان و کودکان مظلوم ، نبود اقلام دارویی مناسب ، این ها مهم ترین اخبار مخابره شده از غزه طی  چند هفته اخیر بوده اند.

کوکان غزه به خون نیاز دارند ، به ابتدایی ترین اقلام دارویی ، اقلامی که بسیاری از کشورهای منطقه از جمله کشور عزیزمان ایران تولید کننده آنها هستند. اقلامی که جزو لیست تحریم و کمبود داخلی ها هم نیستند .

مردم غزه در هر دین و آئینی هم که باشند ، سر هر موضوعی هم که کشته می شوند ، مظلومانه چشم انتظار کمک هستند. کودکان بیچاره ای که نمی دانند کشته شدن مادر و پدر را تحمل کنند یا زخم های بزرگ روی تنشان را ...

لازم است مسئولین  وزارت بهداشت  و جمعیت هلال احمر  کشورمان آستین همت بالا بزنند. مردم در طول این شبها آنقدر خون اهدا کرده اند که بشود قسمتی از آن را به کودکان غزه هدیه داد. یک یا علی بگویید و از مردم بخواهید تا ببینید چه صف های طولانی مقابل مراکز انتقال خون شکل می گیرند. مسئولین وزارت بهداشت و مسئولین هلال احمر ، سکوتتان را بشکنید لطفا ... غزه بیش تر از فریاد به اقدام شما نیاز دارد.

شهرداری نقده دوباره "وحدت" را تخریب کرد

 شهردار نقده چند روزی است که کار تخریب و نوسازی برخی میدانهای سطح شهر از جمله "میدان وحدت" را آغاز کرده است .

بعد از اجرای راست گردهایی که برای تقاطع خیابان امام (ره) این شهر ضروری بود و باعث روان شدن نسبی ترافیک شد ، نوسازی میادین شهر نیز از دیگر کارهای خرد عمرانی شهرداری نقده محسوب میشود .

 در این میان فرشید دیلمقانی عضو علی البدل شورای شهر نقده با انتقاد از نحوه کار شهرداری ، میگوید : "تخریب فلکه وحدت به منظور ساخت و ساز و طراحی جدید انگار موجب سردرگمی خود مسئولان شهرداری و تعجب شهروندان گشته است."

وی در مطلبی که برای ما ارسال کرده ، می افزاید: طرح قبلی خود طرحی تازه بود که موجب ایجاد پارکینگ کوچکی در فلکه وحدت گشته بود. اوایل هفته ماموران شهرداری جداول طرح قبلی را زیر لودر بردند ، روز بعد میدان پاکسازی شد و روز 24 تیرماه 1393 طراحی جدیدی در فلکه وحدت شروع شد و مقدار زیادی جدول نو در فلکه ریخته و طرح عکس شماره 1 به وجود آمد.

این عضو علی البدل شورای شهر نقده گفته است "این طرح نیز چیزی شبیه " چهار راه نئیلیییم نئجه ائلییم" بود که باعث تنگ تر شدن خیابان و سردرگمی رانندگان شده بود این طرح فقط یک روز دوام آورد و نظر آقایان دوباره عوض شد."

عکس شماره 2 ، که در تاریخ 26 تیر 1393 گرفته شده نشان می دهد که جدول های تازه چیده شده دوباره با لودر تخریب شده است.

نوری معاون فنی شهرداری که پیش از این چندین بار در سمت سرپرست شهرداری نقده قرار گرفته است هر چند اظهار بی اطلاعی کرد اما در این خصوص به سولدوز خبر گفت: خود شهردار مستقیم بر این طرح نظارت میکند و ظاهر طرح تازه قبلی که تخریب شد به این خاطر بود که شهردار ایرادات اساسی به آن گرفته بود .

دیلمقانی همچنین در ادامه این مطلب انتقاد آمیز آورده است: "اینکه هدف چه بوده و مسئولان محترم دنبال چه کاری هستند در آینده نزدیک مشخص خواهد شد ولی چیزی که ذهن شهروندان را به خود مشغول می سازد اینست که آیا تاوان اینهمه ریخت و پاش و اسراف را چه کسانی پرداخت خواهند کرد؟ آیا این جدول ها و اینهمه سیمان ، ماسه و کارگر و لودر و عوامل مفتی است؟ یا از جیب مردم باید پرداخت شود؟ آیا در این شهر یک نفر کاربلد نیست که طرحی بدهد و همان اجرا شود؟ آیا هر ماه باید شاهد طرحی نو باشیم ؟ آیا مردم مسخره یک عده هستند که هر روز باید این مناظر را ببینند؟ آیا این طرح ها دنباله همان قالب های بتنی سالهای پیش خیابان امام (ره) نیست که صدها میلیون تومان اسراف شد و بیت المال دور ریخته شد؟ آیا منظور اعضای شورای محترم شهر نقده از درآمد پایدار همین است؟"

وی سپس با اظهار بدبینی به این طرح نوشته است" "خدا را گواه میگیریم که این طرح نیز با شکست مواجه خواهد شد چرا که با گذشت زمان بر حجم ترافیک خودروها دراین خیابان افزوده می شود و به جای اینکه خیابان ها را عریض تر کنند تنگ تر می کنند."

این عضو علی البدل شورای شهر نقده در انتها یک درخواست هم از شورای شهر و مسئولان شهرداری کرده است: "از همین تریبون خواستار توضیح صریح شهرداری و شورای شهر نقده در مورد این میدان، اسراف و دوباره کاری انجام شده هستیم. "

گفتنی است برخی که مورد انتقاد دیلمقانی قرار گرفته اند عقیده دارند که انتقادهای گاه و بیگاه دیلمقانی از عملکرد شورای شهر و شهردار نقده بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد .

وی پیشتر نیز در مورد خطر سرطان توسط کابلهای فشار قوی برق و استفاده جوانان از قلیان هشدار داده بود .

این انتقادها در حالیست که شهرداری نیز وی را به خاطر رعایت نکردن برخی موارد در ساخت آموزشگاهش بارها مورد انتقاد قرار داده است .

تغییر معاونت های دانشگاه صنعتی ارومیه کلید خورد

سه معاون جدید آموزشی پژوهشی، دانشجویی فرهنگی و اداری پشتیبانی دانشگاه صنعتی ارومیه معرفی شدند.

دکتر محمد سیروس آذر که پیش از این مدیریت گروه شیمی دانشگاه صنعتی ارومیه را بر عهده داشت با حکم دکتر رضازاده به عنوان معاون آموزشی پژوهشی دانشگاه صنعتی ارومیه معرفی شد که پیش از این دکتر عبدالهی شریف به مدت 8 سال این مسئولیت را برعهده داشت.

دکتر وحید عباسی نیز که از اساتید گروه مکانیک دانشگاه صنعتی ارومیه می باشد با حکم رئیس دانشگاه به عنوان معاون دانشجویی فرهنگی این دانشگاه معرفی شد که پیش از این دکتر سهراب عبدالله زاده این سمت را برعهده داشت.

 

دکتر محمد باقر محمد صادقی آزاد  نیز که از اساتید گروه مکانیک و مدیران گذشته دانشگاه صنعتی ارومیه می باشد با حکم رئیس دانشگاه به عنوان معاون اداری و پشتیبانی این دانشگاه معرفی شد که پیش از این دکتر مکاری این سمت را برعهده داشت.

 

 

لازم بذکر است این نخستین تغییرات مدیریتی در دانشگاه صنعتی ارومیه است که پس از روی کار آمدن ریاست جدید این دانشگاه صورت می گیرد.

خانه تکانی تدبیر و امید در دانشگاه صنعتی ارومیه

دانشگاه صنعتی ارومیه یکی از آخرین دانشگاه های کشور بود که پس از سپری کردن روزهایی حساس در خرداد ماه سال جاری مورد التفات فرجی دانا، وزیر علوم قرار گرفت و رضازاده به عنوان سرپرست و سپس رئیس این دانشگاه منصوب شد.

دکتر رضازاده در نخستین روزهای انتصاب خود به عنوان رئیس دانشگاه صنعتی ارومیه در گفت و گوی تفصیلی بانسل برهان از برنامه های خود برای این دانشگاه خبر داد و گفت: تمام تصمیمات و تغییرات در دانشگاه بر اساس مطالعات و برگرفته از خرد جمعی خواهد بود و از تصمیمات شتاب زده دوری خواهد شد.

گذشت زمان نشان دهنده این قضیه نبود؛ رضازاده طی دو روز تمامی معاونت های دانشگاه را از سمت خود عزل و معاونین جدید را منصوب کرد اما نکته قابل تامل اینکه تمامی این تغییرات در حالی رخ داد که یک روز پس از آن تعطیلات تابستانی دانشگاه شروع و دانشگاه رسما تعطیل شد و اجازه اظهار نظر جمعی به اساتید و مدیران ارشد داده نشد تا شاید دانشگاه از خرد جمعی برخوردار گردد.

این تغییرات به قدری سریع و غیرمنتظره بود که موجب بهت و حیرت برخی از اساتید و دانشجویان دانشگاه شد تا جایی که تعدادی از اساتید و اعضای هیئت علمی طی تماس هایی با نسل برهان در واکنش به تغییرات اخیر اعلام کردند: با توجه به شناختی که از دکتر رضازاده داشتیم از ایشان انتظار می رفت پیش از تصمیم گیری در خصوص مسائل مهم آموزشی، طبق وعده هایشان، نظرات اساتید دانشگاه را نیز جویا می شدند و به مشاوره عده ای محدود بسنده نمی کردند.

بدون شک انتصاب افراد مختلف در حیطه اختیارات رئیس دانشگاه، یک حق غیرقابل انکار است؛ حقی که هم برای ریاست قبلی وجود داشت و هم برای ریس فعلی دانشگاه محفوظ است اما بهره گیری از عقل و خرد جمعی خصوصا در محیط های آکادمیک امری ضروری است و می تواند زمینه ساز پیشرفت و پویایی هرچه بهتر آن مجموعه باشد.

حال باید منتظر ماند و دید این تغییرات تا چه میزان در پیشرفت و پویایی دانشگاه صنعتی ارومیه تاثیر گذار خواهد بود.

سکوت غم انگیز ایستگاه راه آهن میاندوآب + تصاویر

 قطعه ریلی مراغه- میاندوآب به طول 48کیلومتر فاز نخست طرح ملی راه آهن مراغه به ارومیه است که در مسیر خود چند شهرستان را دارای خطوط ریلی و ایستگاه راه آهن می کند.

این فاز در تیر ماه سال 90 با حضور محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور وقت کشورمان و جمعی دیگر از مسئولین کشوری ، استانی و شهرستانی به بهره برداری رسید و فعالیت خود را آغاز کرد ؛ اما اکنون با وجود اینکه این ایستگاه بیش از سه سال است که افتتاح شده است ؛ اما تاکنون در چند مرحله با تعطیلی مواجه بوده ودر آخرین مورد نیز بیش از چهار ماه است که در سکوت غم انگیزی به سر می برد.

این ایستگاه به عنوان یکی از ایستگاههای اصلی در این مسیر شش قطعه ای است اما در حالی که در آن زمان با آن همه تب وتاب افتتاح شد، اما اکنون تعطیل بوده و حتی در اذهان پرسنل دفاتر خدمات مسافرتی نیز وقتی برای دریافت بلیط قطار مراجعه می کنی ، ایستگاهی به نام ایستگاه راه آهن میاندوآب خطور نمی کند و وقتی درخواست بلیط از ایستگاه میاندوآب به تهران یا مشهد را می کنی با یک جمله مواجه می شوی:"ایستگاه میاندوآب تعطیل است." همان جمله ای که پرسنل یکی از دفاتر خدمات مسافرتی به خبرنگار زرین خبر گفت.
اما از سوی دیگر دلایل این تعطیلی را شاید بتوان با حضور  در میان مردم  بهتر فهمید؛ پاسخ هایی که برخی از  اهالی شهرستان میاندوآب در این خصوص به خبرنگار زرین خبر داده اند، گویاتر از پاسخ مسئولین است .

وقتی خبرنگار زرین خبر از تعدادی از اهالی شهر میاندوآب پرسید که چرا از ایستگاه راه آهن میاندوآب به مسافرت نمی روید؟همه پاسخ ها بر روی یک نکته اشاره داشت و آن هزینه و بهای بلیط بود، اختلافی که عده ای تا 10هزار تومان نیز با نزدیک ترین ایستگاه یعنی ایستگاه راه آهن مراغه عنوان می کردند.

این افراد می گفتند: چرا هزینه اضافی متحمل شویم در حالی که می توانیم با هزینه کمتری به مراغه رفته و از آنجا به مسافرت برویم.

اما پاسخ های مسئولین نیز به نوعی به این موضوع ارتباط پیدا می کند.

طباطبائی ، رئیس ایستگاه راه آهن میاندوآب در خصوص غیرفعال شدن است ایستگاه می گوید: این ایستگاه به دلیل عدم استقبال مسافر ، غیرفعال است.

وی می افزاید: قطاری که در این مسیر راه اندازی شده بود ، متعلق به بخش خصوصی بود و 300نفر ظرفیت داشت اما در هر بار رفت وبرگشت 30 نفر مسافر می برد و به همین دلیل و با توجه به بخش خصوصی بودن مقرون به صرفه نبود و به غیرفعال کردن قطار اقدام نمود.

رئیس ایستگاه راه آهن میاندوآب با درخواست راه اندازی قطار دولتی در این ایستگاه ، به بالا بودن نرخ  کرایه ها نیز اشاره داشته و افزود: مسافر با هزینه کمتر می تواند از ایستگاه راه آهن مراغه به مسافرت برود و امیدواریم با عنایت مسئولین قطار دولتی در این ایستگاه راه اندازی شود.

طباطبائی به دیگر مشکلات این ایستگاه این اشاره می کند و می گوید: در این ایستگاه امکانات سرمایشی و گرمایشی نداریم وعلاوه بر آن ، امکانات رفاهی  مانند آب شرب ، رستوران و... که باید در آن وجو داشته باشد ، وجود ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین بیگی یکی از نمایندگان مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه به قلعه می گوید: این که بگوئیم راکد شدن راه آهن میاندوآب،تقصیر راه آهن می باشد یا مردم صحیح نیست ، بلکه عوامل مختلفی موجب بروز این مشکل شده است.

وی به انجام اقدامات برای خارج شدن این ایستگاه از حالت راکد اشاره می کند و می افزاید: عدم تکمیل این ایستگاه و عدم به کار گیری قطار دولتی در آن از دلایل راکد شدن آن است که باعث شده هزینه استفاده از قطار خصوصی دراین ایستگاه هزینه بر بود و قیمت بلیط ها افزایش یابد.

بیگی ادامه می دهد: آنچنان که باید درباره این ایستگاه تبلیغ نشده است و دراین زمینه با مدیرعامل راه آهن کشور جلسه ای تشکیل خواهیم داد تا مردم میاندوآب از قطار دولتی بهره مند شوند ومسئولین شهری نیز باید در زمینه سهل الوصول بودن این ایستگاه بسترسازی لازم را انجام دهند.

بهرحال امیدواریم نمایندگان مردم میاندوآب در مجلس با رایزنی در این زمینه مقدمات راه اندازی قطار دولتی در این ایستگاه وبه تبع آن کاهش هزینه  ونیز تکمیل این ایستگاه  را فراهم کنند ، چرا که اگر هزینه مسافرت از این ایستگاه مقرون به صرفه باشد ، به هیچ وجه مردم میاندوآب را به مقصد مراغه برای مسافرت از طریق قطار ترک نخواهند کرد و ذکر این نکته ضروری است که حمل ونقل ریلی یکی از بهترین روش ها برای کاهش هزینه مصرف سوخت و ازسوی دیگر نرخ سوانح وحوادث جاده ای است که لزوم توجه بیشتر مسئولین را می طلبد.

 

اختلاف قیمت سبزیجات از میدان میوه تا بازار ۳ برابر شد/برخی خرده‌فروشان رحم ندارند

علی امامی  با بیان اینکه قیمت هر کیلو لیمو ترش درجه یک رودان 6500 تومان است، افزود: دلیل گرانی این محصول( قیمت لیمو ترش در برخی نقاط تهران به کیلویی 19 هزار تومان رسیده است) در مغازه های سطح شهر نبود نظارت از سوی مسئولان دولتی بر این مغازه ها است.

وی اضافه کرد: مشکل ما تنها مربوط به لیموترش نبوده و این مسئله در مورد بیشتر محصولات اتفاق می افتد.
امامی ادامه داد: به عنوان مثال گوجه فرنگی از ما به قیمت 500 تومان خریداری می شود و در مغازه ها بین 1400 تا 1500 تومان به فروش می رسد ، همچنین ما هویج را کیلویی 450 تومان عرضه می کنیم در حالی که بهای این محصول در سطح شهر 1700 تومان است.
وی افزود: سبزی به قیمت 500 تومان از بارفروشان خریداری می شود اما کیلو 1800 تومان به دست مصرف کننده می رسد، قیمت فلفل دلمه ای نیز در میدان 450 تومان است اما بهای آن در سطح شهر به 1800 تومان می رسد.
امامی  با بیان اینکه تفاوت قیمت ها در میدان و سطح شهر از زمین تا آسمان است، افزود: حتما باید مسئولان بر این موضوع نظارت داشته باشند چرا که مغازه داران به مردم رحم نمی کنند و محصولات را به هر قیمتی که دوست داشته باشند، می فروشند.
وی تاکید کرد: تا زمانی که نظارت و کنترل درستی وجود نداشته باشد اوضاع به همین منوال باقی خواهد ماند.

کله پاچه در ارومیه گران شد

قیمت کله پاچه در ارومیه طی روزهای گذشته افزایش صد در صدی پیدا کرد. این افزایش قیمت در حالیست که بنا به گفته برخی کله پزی و سیرابی فروشی های این شهر، هنوز هیچ قیمت رسمی از سوی اتحادیه مربوط به این صنف ابلاغ نشده و کلیه افزایش قیمت ها بصورت دل بخواهی بوده است. قیمت کله پاچه معمولی در ارومیه طی سه ماه گذشته از پنج هزار تومان به ده هزار رسیده و کله پاچه ممتاز یا همان مخصوص هم از 6 هزار تومان به 12 هزار تومان رسیده است. باید منتظر ماند و دید  نرخ کله پاچه همچنان  به مسیر رو به صعودش ادامه خواهد داد یا اتفاقات دیگری خواهد افتاد.

حضور کمرنگ هیاتهای مذهبی در مراسم عزاداری امام اول شیعیان در آذربایجان غربی

از کل دو هزار و 700  هیات مذهبی موجود در استان 700 هیات مذهبی در ارومیه فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: برگزاری مراسم در سطح استان به صورت خودجوش و مردمی است و  مساجد و مصلی ها پذیرای مردم استان بودند.

حجت الاسلام فخری ادامه داد: حضور مردم در مراسم عزاداری بسیار چشمگیر و پرشور بود و این مراسم مانند سالهای گذشته با شور و معنویت خاصی برگزار شد.

وی در روز قبل از بیست و یکم ماه رمضان نیز با اشاره به حضور کم رنگ هیاتهای مذهبی در این مراسم اظهار کرد: برای برگزاری مراسم باشکوه عزاداری پیشوای اول شیعیان از کلیه این هیاتها دعوت به همکاری شد که تنها 34 هیات و تعدادی متغیر پیش بینی می شود در این مراسم حضور داشته باشند.

استقبال مردم آذربایجان غربی برای اهدای خون خالق صحنه هایی زیبا در ایام رمضان

ماه رمضان ماه خوبی ها و مهربانی ها نیز هست. سازمان انتقال خون در این ماه پذیرای اهدا کنندگان خون و یا اهدا کنندگان زندگی است.

روزه داری نیز نمی تواند مانع این کار خیر شود و از بعداز افطار سازمان انتقال خون پذیرای آحاد جامعه برای تحقق این امر خیر و خدا پسندانه است.

همزمان با شبهای قدر این سنت حسنه مورد استقبال چند برابری قرار میگیرد، بسیاری از همشهریان نیز با مراجعه به پایگاه انتقال خون ارومیه شب گذشته برای نجات جان بیماران ، خون اهدا کردند.

بنا به گفته پزشکان در خون ماده ای به نام پلاکت موجود است که بیش از چند روز سالم نمیماند و از این رو از مردم تقاضا می کنند ، اهدای خون را به شب های قدر محدود نکنند و در باقی شبها نیز با مراجعه به سازمان انتقال خون ، این امر حیاتی را ادامه دهند.

در شبهای قدر علاوه بر پایگاه انتقال خون در خیابان شهید امینی و شعبه دوم در خیابان مدنی ، اکیپ سیار در مصلی امام خمینی نیز آماده دریافت این نذری حیات بخش میباشند.

توزیع آزادنه سیگارهای الکل دار

 بعد از توزیع آدامس و شکلات های الکل‌دار در کشور، این بار نوعی از سیگار های الکل دار در برخی نقاط شهر تهران و دیگر کلان شهرها توزیع شده است.

این مواد الکل دار که معمولا توسط کشورهای خارجی تولید و به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند،‌ چندی است که مورد استفاده گسترده برخی جوانان قرار گرقته است. 

البته بسیاری از استفاده کنندگان از مواد تشکیل دهنده این اجناس بی اطلاع هستند و غالبا مشاهده شده که پس از استقاده از آن ها متوجه متفاوت بودن طعم آن می شوند.

از همین رو واردکنندگان این اجناس از این مسئله سواستفاده کرده و این نوع سیگارها را به اسم سیگارخارجی(تایلندی، آمریکایی و ..) به جوانان عرضه می‌کنند.

صرف نظر از حرمت استفاده از الکل در مواد غذایی و مصرفی برای مسلمانان که در شرع به آن تصریح شده، این نوع ترکیب مواد آسیب ها و ضررهای متفاوتی نیز برای بدن انسان دارد که به مرور زمان سیستم داخلی بدن را ازبین خواهد برد.

مسئله قابل توجه دیگر اینست که این نوع سیگارها یه دلیل اینکه در مواد تشکیل دهنده‌ خودمقادیری الکل و مواد مخدر دارند افراد را به استعمال آن‌ها معتاد می‌کنند.

متاسفانه مشاهده شده این نوع اقلام در برخی از سوپرمارکت ها و به ویژه دکه های روزنامه فروشی مقابل مراکز دانشگاهی توزیع می‌شوند که همین امر آسیب جدی برای نسل جوان کشور است.

به نظر می‌رسد نحوه ورود و توزیع این اقلام که بیشتر مخاطب جوان را به خود اختصاص می‌دهد دلایل مختلفی در پشت پرده داشته باشد که یکی از ان انحطاط جوانان کشور است و لذا مسئولان امر باید نسبت به این مسائل دقت لازم را داشته باشند و هرچه سریعتر درخصوص کنترل و از بین بردن این نوع از مواد در کشور اقدامات لازم را انجام دهند.

 

نام ایران، سپاه و بسیج برای گروهک تروریستی داعش، رعب انگیز است

یکی از مسائل بسیار پر اهمیت در موضوعات کنونی منطقه را حضور گروهک تروریستی بعثی موسوم به داعش عنوان کرد و افزود: این گروهک باقی مانده از تروریست های بعثی دوران صدام است و اهدافی جز اهداف رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی ندارند و برای مقابله با جهان اسلام فعالیت می کند.

وی افزود: این گروه ها هیچ فرقی بین شیعه و سنی برای مقابله با اسلام نگذاشتند لذا این گروهای تکفیری و سلفی گروهایی هستند که غیر از خود، همه مسلمانان را کافر می دانند.

استاد و مدرس حوزه علمیه شهر قم به لزوم بصیرت افزایی مردم در خصوص این گروهک تروریستی تاکید کرد و افزود: مردم ملغوب تبلیغات پوچ و واهی این افراد نشوند.

وی به همکاری منافقین حاضر در کشور عراق با این گروهک تروریستی اشاره کرد و افزود: اقدامات تبلیغاتی بسیار گشترده برای بزرگنمایی اقداماتشان انجام داده اند مثلا یک صحنه وحشتناکی را درست می کنند، فیلم و عکس این جنایت را در سایت ها و شبکه های اجتماعی منتشر می کنند از وایبر و واتس آپ گرفته تا شبکه های تلویزیونی منتشر می کنند که در جهان اسلام ایجاد رعب و وحشت بکنند و از این ارعاب استفاده بکنند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از توطئه هایشان تبلیغات در راستای گسترش و جذب روز به روز افراد جامعه ایرانی یا عراقی به گروهک موسوم به داعش؛ که این گونه نیست و یک نفرت ابدی در میان مسلمان نسبت به این گروهک های سلفی و تکفیری وجود دارد و احدی نداریم که از ایران اعلام عضویت در این گروه ها کرده باشد.

آیت الله هشترودی تصریح کرد: زمانی سازمان منافقین ادعا کردند که برای مقابله با گروهک تروریستی داعش ثبت نام می کنند و همان لیست را به عنوان افراد که می خواهند عضو این گروهک شوند، منتشر نمودند.

وی افزود: یک گردان بسیجی می تواند همه داعشی ها رو از بین ببرد؛ در حال حاضر ارتش عراق هم به خوبی در مقابل این گروهک تروریستی ایستاده است.

وی تاکید کرد: وظیفه مهم ما برای جلوگیری از توطئه های آنها این است که نسبت به ماهیت این گروهک تروریستی آگاهی یابیم تا ایجاد تنفر از این گروه ها در میان مردم اتفاق بیافتد؛ ضمن اینکه مردم ما همیشه آمادگی مقابله با این افراد را دارند.

استاد و مدرس حوزه علمیه شهر قم ادامه داد: این گروهک تروریستی جرأت نزدیک شدن به مرزهای ایران را ندارد و حداقل صدها کیلومتر از مرز فاصله دارند نام ایران، سپاه و بسیج برای آنها رعب انگیز است و این اسم ها به آنها اجازه نمی دهد که فکر آنها به سمت ایران سوق پیدا کند.

طرحی که زمان اتمام آن نامعلوم است/مدیر کل راه و شهرسازی: منطقه آزاد متولی ساخت بزرگراه

بخش شمالی آذربایجان غربی که بواسطه قرار گرفتن پایانه مرزی بازرگان از اهمیت بسزایی در اقتصاد و اشتغال نه تنها استان بلکه تمام کشور دارد، برای بهره برداری مناسب از این موقعیت نیازمند ایجاد جاده ای امن و متناسب با حجم تردد است که با وجود آغاز عملیات ساخت کمربندی ماکو به بازرگان از سال 90، زمانی برای اتمام آن نمی توان اعلام کرد.

فرماندار ماکو با انتقاد از رکود عملیات ساخت تقاطع غیرهمسطح کمربندی ماکو – بازرگان گفت: این طرح یکی از اولویت های اصلی ارتباط جاده ای در منطقه به شمار می رود که با وجود تاکید بسیار برای اتمام سریع آن،‌ تاکنون امکان بهره برداری از این تقاطع میسر نشده است.

بیش از یکسال تاخیر

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی 85 درصدی ساخت طرح تقاطع غیرهمسطح کمربندی ماکو – بازرگان اظهار کرد: ساخت این تقاطع از سال 89 آغاز شده است که براساس برنامه ریزی های انجام شده باید تا سال 91 به اتمام می رسید اما این مهم تاکنون تحقق نیافته است.

وی ادامه داد: دلیل اصلی در بروز این رکود کمبود اعتبارات مطرح شده است اما نباید توسعه منطقه و تسهیل روند ترددها در جاده های ارتباطی، تنها بدلیل کمبود اعتبار به تاخیر بیفتد.

فرماندار ماکو درباره اعتبار هزینه شده برای ساخت تقاطع غیرهمسطح کمربندی این شهر به سمت بازرگان گفت: تاکنون 18 میلیارد ریال برای این طرح هزینه شده و برای اتمام آن نیازمند 7 میلیارد ریال دیگر هستیم اما تامین آن در بلاتکلیفی قرار دارد.

این مقام مسئول یادآور شد: با توجه به آغاز بکار منطقه آزاد اقتصادی ماکو، نیاز است تا کمربندی ماکو به بازرگان دو بانده شود که در اینباره باید پیش از افزایش ترددها و بروز مشکلات ترافیکی در جاده مربوطه اقدامات لازم انجام شود.

کمبود اعتبار دلیل توقف نیست

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی نیز دراینباره با بیان اینکه تقاطع غیرهمسطح کمربندی ماکو به بازرگان تنها نیازمند اعتبار 700 میلیون تومانی است‌، اضافه کرد: این رقم به اندازه ای بزرگ نیست که نبودش را دلیل برای رکود و یا توقف یک طرح عمرانی و مهم برای استان دانست و بی شک امسال با تامین آن، بهره برداری کامل از تقاطع را شاهد خواهیم بود.

«خلیل محبت خواه» ادامه داد: با وجود اعلام بودجه اختصاصی به آذربایجان غربی در سال جاری‌، تاکنون ارقام مربوط به بخش ها و شهرهای مختلف تقسیم بندی نشده است که به محض تقسیم بندی، بودجه مورد نیاز این طرح تامین و مابقی عملیات ساخت آن ادامه خواهد یافت.

وی گفت: این طرح حدود 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تنها آسفالت تقاطع باقیمانده است که به زودی به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی همچنین درباره دوبانده کردن جاده ماکو به بازرگان اظهار کرد: طرح مربوطه آماده و نقشه مورد نیاز توسط مشاور آماده شده است.

منطقه آزاد متولی ساخت بزرگراه

وی یادآور شد: دوبانده شدن جاده بدلیل ایجاد منطقه آزاد تجاری ماکو مورد نیاز است که تمامی هزینه های لازم برای انجام عملیات عمرانی مربوطه باید از سوی سازمان منطقه آزاد تجاری تامین شود و اداره کل راه و شهرسازی تنها مسئولیت نظارت فنی بر طرح را خواهد داشت.

محبت خواه افزود: در حال حاضر جاده ماکو به سمت بازرگان به عنوان جاده اصلی تعریف شده است و براساس طرح مشاور، چشم انداز آتی آن بزرگراه اصلی خواهد بود که در صورت نیاز قابل اجرایی شدن است.

 

این مقام مسئول درباره اعتبار لازم برای ساخت این بزرگراه اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: تا زمانیکه کلنگ زنی طرح انجام نمی شود نمی توان رقم دقیقی از میزان بودجه عنوان کرد.

بازهم سکوت مدعیان حقوق بشر در قبال مردم بی‌دفاع غزه

بسیج دانشجویی دانشگاه های آذربایجان غربی در حمایت از مردم مظلوم غزه بیانیه‌ای را صادر کردند.

متن بیانیه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

بار دیگر حملات وحشیانه ر‍ژیم غاصب صهیونیستی در ماه رمضان بر سر کودکان بی دفاع و مظلوم غزه دل های مسلمانان جهان را به درد آورد.

رژیم غاصب صهیونیستی مردم بی پناه غزه را آماج حملات زمینی، دریایی و هوایی خود کرده است و این در حالی است که سازمان حقوق بشر بار دیگر سکوت را در قبال این وحشی گری بر همه چیز ترجیح داده است.

حال سوال این است که مسئولین سازمان ملل متحد که قطع آب ساکنان یک شهر در آمریکا را بر نمی تابد و آن را مصداق نقض حقوق بشر می دانند چگونه در مقابل جنایات و وحشی گری رژیم صهیونیستی در قبال مردم بی دفاع غزه سکوت کرده است؟ و حتی در بیانیه ای به این وحشی گری ها مهر تائید زده است؟ چگونه این چنین فصاحت بزرگی را در حوزه بشر توجیه می کنند؟ این اولین بار نیست که صدای مظلومی زیر پای ظالمی شنیده می شود و یا مادری فرزند غرق در خون خود را در آغوش گرفته است و اشک می ریزد و یا پدری فرزند عزیز خود را به خاک می سپارد.

سران رژیم غاصب صهیونیستی از ترس اعتراض همه جانبه مجامع بین المللی و مردم دنیا زمان حملات خود را به گونه ای انتخاب کرده اند که با کمترین اعتراضات همراه باشد که جام جهانی فوتبال یکی از آنهاست.

امروز ملت های مسلمان دنیا بیدار شده اند و به نقشه های شوم استکبار جهانی که تحت حمایت آمریکا، انگلیس و رژیم غاصب صهیونیستی قرار دارد، آگاه شده اند.

برگزاری تجمعات گوناگون جهت اعتراض به حملات وحشیانه رژیم غاصب صهیونیستی بر علیه مظلومان بی دفاع غزه در شرایطی که توجه ملت ها به سوی جام جهانی است، نشان دهنده آگاهی و هوشیاری ملت مسلمان و همیشه در صحنه است.

اینک از تمام ملت های مسلمان درخواست داریم در قبال این حملات وحشیانه در رمضان سرخ غزه سکوت نکرده و تا ریشه کن کردن این غده سرطانی از پای نایستند.

ما دانشجویان بسیجی استان آذربایجان غربی ضمن همدردی با مردم مظلوم غزه آمادگی خود را جهت کمک و مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی در تمام عرصه ها ی فرهنگی، سیاسی اعلام می داریم و امیدواریم با ظهور آقا امام زمان (عج) صفحه روزگار از وجود رژیم پست و منفور صهیونیستی پاک شده و زمینه برای تحقق حکومت جهانی حضرتش فراهم آید.

پیکر مطهر شهید غلامرضا فولادی با حضور مردم شهید پرور ارومیه تشییع شد+تصاویر

در مراسم معنوی که صبح امروز با حضور خانواده معظم شهدا، ایثارگران، مسئولان محلی و جمعی از مرزبانان در ارومیه برگزار شد، پیکر استوار دوم شهید ˈغلامرضا فولادیˈ در فضایی آکنده از غم توسط مردم روزه دار این شهرستان تشییع شد.

پیکر این شهید والامقام پس از تشییع در میدان انقلاب ارومیه، برای خاکسپاری به مزار شهدای باغ رضوان این شهر انتقال یافت.

شهید غلامرضا فولادی روز چهارشنبه بیست و پنجم ماه جاری بر اثر برخورد با مین، در مرز کلاشین در زیوه ارومیه به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

 

جزئیات زمین خواری در ارومیه/ تاکنون 10 نفر دستگیر شده اند

طبق نامه نیروی انتظامی به اداره کل اوقاف؛ تاکنون در خصوص این ماجرا 10 نفر دستگیر شدند و معاونت حقوقی اداراه کل اوقاف استان نیز در حال بررسی است که روشن شود این زمین خوارها، زمین های مذکور را چگونه تفکیک کرده و به فروش رسانده اند.

حجت الاسلام مصائبی با تاکید بر اینکه این افراد هیچ نسبتی به اداره اوقاف ندارند و افراد شخصی هستند، گفت: بعد از بررسی ها، کروکی زمین های اعلامی در اختیار مراجع قضایی قرار می گیرد تا جزئیات بیشتر بدست آید.

معاون حقوقی اداره کل اوقاف استان نیز در این خصوص به اروم نیوز گفت: این زمین ها مربوط به موقافت سید فتح الله خان سرتیپ می باشند.

وی ادامه داد: از آنجایی فعلا تحقیقات علنی نشده است، اطلاعات کاملی در اختیار نیست.

 

روزجهانی قدس، فرصت راهبردی برای مسلمانان در مقابل صهیونیزم جهانی

حمید نیکرو

مقدمه

ایجاد عمق استراتژیک و گشودن جبهه نبرد نرم علیه نظام سلطه، توسط حضرت امام‌خمینی(ره) در روزگار سازش و تسلیم، روح نشاط و انگیزه قیام را در سرگشتگان این وادی  رغم زد.

ماه رمضان سال 1358 خورشیدی بود که یگانه دوران، حضرت امام خمینی(ره) در پیامی سرنوشت‌ساز، آخرین جمعه ماه رمضان هر سال را به عنوان روزقدس تعیین کردند و آن را روز حیات اسلام نامیدند.

این روز برابر است با هفتم اوت سال 1979 م (16 مرداد 1358). حضرت امام‌خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس اعلام کرد تا عاملی برای تشویق آحاد  امت اسلامی جهت وحدت و انسجام و ادامه مبارزه علیه اشغالگران صهیونیست باشد.

حضرت امام(ره) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با برآورد دقیق محیط‌‏های داخلی، منطقه‌ای و جهانی اولین گام را در حوزه نبرد نرم اتخاذ نموده و روز جهانی قدس را بنا نهاد و این در حالی بود که هنوز شش ماه از پیروزی انقلاب شکوهمند مردم ولایی ایران اسلامی نگذشته بود.

این روز و این انتخاب موجب شد که مسلمانان جهان و حتی غیرمسلمانان برای برپایی با شکوه این روز تدارک و پیش‏‌بینی‏‌های لازم را به انجام رسانند و خود را مهیای نبردی نرم در دنیای مدرن قرن بیستم و بیست و یکم نمایند. از آن اتفاق آسمانی 35 سال می‏‌گذرد. در حالی که نه تنها از اهمیت آن کاسته نشده بلکه هر سال بر اهمیت و ارزش آن افزوده است.

محورهای عمده تاثیرپذیر از برپایی روز قدس در جهان

روز قدس به دنبال خود برکات فراوانی را داشته که می‏توان به مهمترین آثار آن شامل: محوراول؛ تقویت و گسترش بیدای اسلامی اشاره نمود که سه محور شاخص دارد که در نتیجه بسترسازی و فضاسازی روزهای قدس هر ساله در ذهن و قلب امت اسلام متجلی شد که جزء شاخص‌های روز قدس محسوب می‌‏شود، یعنی مردمی بودن، دینی بودن و ضدصهیونیسم و استکباری بودن است.

در این خصوص حضرت امام‌خمینی(ره) نکات مهمی را بیان نموده است. "روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است، روز حکومت اسلامی است...، روزی است که باید به ابرقدرت‌ها فهماند که دیگر آنها نمی‌توانند در ممالک اسلامی پیشروی کنند. من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اکرم(ص) می‌دانم و روزی است که باید ما، تمام قوای خودمان را مجهز کنیم و مسلمین از آن انزوایی که آنها را کشانده بودند، خارج شوند و با تمام قدرت و قوت در مقابل اجانب بایستند و ما در مقابل اجانب، با تمام قوا ایستاده ایم "( صحیفه نور/جلد8 ص4-232) "

مسلمانان جهان باید روز قدس را روز همه مسلمین، بلکه مستضعفین بدانند و از آن نقطه حساس در مقابل مستکبرین و جهان‌خواران بایستند و تا  رهایی مظلومان از زیر ستم قدرتمندان از پای ننشینند و مستضعفان که اکثریت قاطع جهان را تشکیل می دهند مطمئن باشند که وعده حق تعالی نزدیک است و ستاره نحس مستکبران رو به زوال و افول است."(صحیفه نور/جلد15 ص75) 

و این همان شاخص‌هایی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌‏ای برای بیداری اسلامی بر شمردند: شاخص عمده در حرکت مردمىِ این کشورها سه چیز است: یکى اسلامى بودن، یکى ضدآمریکا و صهیونیست بودن و یکى مردمى بودن.( امام خامنه‌ای14/3/1390) با این وصف اقدام راهبردی حضرت امام خمینی(ره) نشانگر شناخت عمیق ایشان از عصر حاضر، جهان اسلام و هدف‏گذاری هوشمند در جهت زیرساختهای بیداری و خیزش‏های دینی می‌‏باشد.

دومین محور عمده از آثار و پیامدهای برپایی روز جهانی قدس، شکل‌گیری انتفاضه‌ها می‌باشد که در سرزمین‌های اشغالی محقق شد. این سرزمین تا قبل از انقلاب اسلامی هرگز روزی به خود ندیده بود که مردمی معتقد، منسجم و از جان گذشته با دست‌های خالی در صحنه نبرد حضور یافته و انتفاضه را شکل دهند و انتفاضه‌ها به برکت این نام‌گذاری و هدایت هدفمند منجر به تنویر و تهییج افکارعمومی جهان گردید، یعنی تا قبل از این، همه جهان یعنی کشور های اروپایی، آسیایی، آمریکایی و ... حیاط خلوت صهیونیست‌ها بود و کسی جرأت نداشت نه تنها علیه صهیونیسم سخنی بگوید، شعاری سر دهد، مطلبی بنویسد، تظاهراتی برپا کند بلکه نام فلسطین را برای حمایت ظاهری یاد کند، اما به برکت انقلاب اسلامی و اقدام شایسته‌ای چون تعیین روز قدس همه این نشدن‌ها به شد تبدیل شد، یعنی در سراسر عالم با یک حادثه علیه فلسطین مردم جهان به حمایت از مردم مسلمان فلسطین و ضدیت با رژیم‌صهیونیستی و حامیان‌شان به خیابان‏‌ها می ریزند و شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل سر می‌دهند، پرچم ننگین رژیم اشغالگر قدس را زیر لگدهای خود قرار داده و یا به آتش می‏‌کشند.

سومین محور عمده از آثار روز قدس الگوگیری مردم مسلمان منطقه در ایستادگی مقابل رژیم تا بن دندان مسلح صهیونیستی است که تجلی آن را با پیروزی در جنگ تحمیلی 33 روزه، رژیم اشغالگر علیه مردم لبنان، جنگ تحمیلی 22 روزه و جنگ 8 روزه رژیم کودک‌کش علیه مردم غزه و همچنین ایستادگی مردم افغانستان در مقابل اشغالگران، مردم عراق در مقابل اشغالگران می‌باشد که موجب شکسته شدن هیمنه پوشالی ارتش افسانه‌ای صهیونیسم و اربابش آمریکای جهان خوار گردید.

چهارمین محور عمده از پیامدهای روز قدس استمرار مبارزه و حضوردر میدان مردم دنیا علیه نظام سلطه و صهیونیسم جهانی است. با توجه به شرارت‌های مختلف آمریکا و رژیم‌صهیونیستی علیه مسلمانان و با در نظر گرفتن مسیرهای انحرافی که در این مبارزات تحت عنوان القاعده، طالبان، تکفیری، وهابی تولید کردند. تنور حضور در صحنه‌های حمایت از فلسطین، ضدیت با جبهه استکباری همچنان گرم است یعنی موانع ایجاد شده توسط استکبار نتوانسته طوفان خشم ملت‏ها را خاموش نماید.

موانع ایجادی جبهه استکباری در مسیر انقلاب اسلامی

حال با توجه به موفقیت‌های جهان اسلام در حوزه بیداری اسلامی و تقویت گروه‌های مبارز لبنانی و فلسطینی، با کسب توان وقدرت به شکست کشاندن رژیم صهیونیستی؛ جبهه استکباری موانع زیادی را بر سر راه انقلاب اسلامی قرار دادند که تأثیرات این پیروزی شکوهمند بر گستره جغرافیایی کم سو و کم مایه شود.

بخش مختصری از این موانع که در مسیر خنثی‌سازی اثرات روز قدس ایجاد شده عبارتند از:

1.ایجاد گروه و گروه های شبهه اسلامی خشن با مشی تروریستی و عملکرد جنایتکارانه با ظاهری ضد آمریکایی برای جذب افراد کم بینش، متعصب و احساساتی از جهان اسلام

2.هدایت و راهبری این گروه‌های به اصطلاح اسلامی در جهت حمله به مراکز جمعیتی و انجام اقدامات تروریستی و جنایت‌کارانه و بیان احکام منحط به منظور تخریب چهره اسلام ناب در افکارعمومی جهان

3.مسیرگذاری تفرقه و اختلاف در بین مسلمین با تقویت و حمایت از اقدامات تروریستی آنان

4.طرح‌ریزی در جهت اسلام‌هراسی به منظور اسلام‌ستیزی، شیعه‌هراسی به منظور شیعه‌ستیزی و ایران‌هراسی به منظور ایران‌ستیزی

5.قداست‌زدایی از چهره اسلام و پیامبر عظیم الشأن آن با تهیه و تولید فیلم، عکس، کاریکاتور و ... همچون فیلم‌های فتنه، ‌تسلیم، بابل، اسکندر مقدونی، نبرد صحرا، شبی با پادشاه، بیگانه و ... تحریف عاشورا و صدها سناریو و اقدام را توسط صدها مؤسسه، بنیاد، کانون و مرکز طراحی و به فاز اجرا گذاشتند، اما همه این اقدامات و هزاران اقدامات دیگر که طی 35 سال گذشته اجرا شد، نتوانسته است آن فطرت الهی انسان‌ها را از ظلم و مظلومیت‌ها خاموش کند و بلکه در همین روزها که چهارمین جنگ تحمیلی رژیم اشغالگر علیه سرزمین‌های اسلامی در فلسطین را آغاز کرده باز هم طلیعه شکست غاصبان و پیروزی مسلمانان را نوید می‌دهد. لذا باید از این روز(روز جهانی قدس) به عنوان یک فرصت راهبردی برای مسلمانان در جهت تعقیب و تحقق اهداف بهره برد.

فرصت‌های راهبردی روز قدس

برای بهره‌گیری از فرصت‌های راهبردی روز قدس می‌توان اقدامات شایسته‌ای را در جهان اسلام و سایر مناطق جهان به انجام رساند.

1.تقویت و ارتقاء سطوح مختلف وحدت بین لایه‌های دینی، فرهنگی و سیاسی مخاطبین جهان اسلام
2. پرهیز و کم کردن زمینه‌ها، بسترها و محورهای اختلاف برانگیز بین مسلمین عالم
3. افشاء و معرفی دست‌های پیدا و پنهان جنایت‌کاران و فتنه‌انگیزی‌ها در بین مسلمین
4. زمینه‌سازی و ایجاد فضای مناسب برای هنرنمایی هنرمندان عرصه‌های مختلف در جهت تقویت بنیان‌های مستحکم دینی، فرهنگی و... جهان اسلام
5. بسیج رسانه‌های جهان اسلام علیه صهیونیسم جهانی و فریادرسانی وحدت و مظلومیت مسلمانان فلسطین به گوش جهانیان
6. تقویت تجمعات ضدصهیونیستی و کشاندن آن به جلو اماکن، مقرها و سفارتخانه‌های رژیم سفاک صهیونیستی در سراسر دنیا توسط آزادگان مسلمان و غیر مسلمان
7. بررسی، تبیین و نقد سکوت، لقدامات و انحرافات سران کشورهای غربی و عربی در مقابل جنایات رژیم غاصب فلسطین
8. اقدامات مؤثر تجار و بازرگانان مسلمان در سراسر جهان در جهت پیام‌رسانی مظلومیت مردم غزه و تحریم کالاهای مرتبط با صهیونسم و صهیونیست‌ها
9. تبیین و زیر سؤال بردن گروهک‌های تکفیر در انجام اقدامات ضدبشری و دینی، مغایر با مصالح اسلام و مسلمین در کشورهای اسلامی
10. فعال شدن سفیران جمهوری اسلامی و دیگر کشورهای اسلامی در انجام اقدامات مؤثر دیپلماسی(رسمی و عمومی) در جهت معرفی مظلومیت مردم غزه و جنایات صهیونیست‌ها
11. فعال شدن رایزن‌های فرهنگی و موسسات مرتبط کشورهای مسلمان در جهان برای نمایش جنایت صهیونیست‌ها و همچنین حمایت سران کشورهای غربی از جنایات صهیونیست‌ها در غزه
12. فعال شدن همه کاربران مسلمان و غیرمسلمان در فضای مجازی برای بسیج علیه جنایتکاران صهیونیست با تولید متن، تصویر، عکس، کاریکاتور، پوستر، تصاویر گرافیکی، فلش، نماآهنگ، نظر دهی، گفتگو، تبادل پیام، ارسال رایانامه‌های الکترونیکی، بحث، مناظره، تبادل اطلاعات، تهیه خبر و گزارش، انعکاس اخبار و مطالب ارزشمند دیگران در پایگاه‌های اینترنت، وبلاگ‌ها و ...

نتیجه‌گیری

انقلاب اسلامی با پیروزی خود در سال 1357(1979م) منافع نامشروع جبهه استکباری در ایران، منطقه و سطح بین‌الملل را با نابودی، خطر و چالش مواجه ساخت.

نظام سلطه برای به دست آوردن و حفظ منافع نامشروع خود طی 35 سال موانع و اقدامات مخربی را بر سر راه انقلاب اسلامی و علاقمندان به آن ایجاد نمود، اما هر بار با شکست مواجه شد و بر عکس انقلاب اسلامی در مسیر الهی خود به عنوان یک الگوی موفق دینی هر روز با موفقیت‌های ملی، منطقه‌ای و جهانی روبرو گردید و همه موانع ایجاد شده از جنگ‌های تحمیلی، محاصره و تحریم اقتصادی تا ترور و اقدامات جنایت‌کارانه تروریستی تا خلق گروهک‌های آدمکش تکفیری گرفته تا اقدامات فراوان جنگ و تهدید نرم شامل تهاجم و شبیخون فرهنگی، عملیات روانی، جنگ رسانه‌ای، ناتوی فرهنگی، نفوذ و رخنه فرهنگی را یکی پس از دیگری خنثی نموده و به برکت قدرت لایزال الهی، حضور شایسته مردم همیشه در صحنه انقلاب اسلامی و به یمن بیداری ملت‌های مسلمان و راهبری موسی زمان سنگرها و خاکریزهای دشمن را یکی پس از دیگری فتح نموده و خواهد نمود که در راس آن قلب انسان‌های آزاده جهان است و این وعده الهی است که؛ أَلَیسَ الصُّبْحُ بِقَرِیبٍ(هود،81)(آیا صبح نزدیک نیست؟)

تحقق این وعده شروطی دارد و آن اینکه:

وقت است تا برگ سفر بر باره بندیم/ دل بر عبور از سد خار و خاره بندیم/ گاه سفر آمد؛ نه هنگام درنگ است/ چاووش می‌گوید که ما را وقت تنگ است/ گاه- سفر شد، باره بر دامن برانیم/ تا بوسه گاهِ وادیِ ایمن برانیم/ وادی پر از فرعونیان و قبطیان است/ موسی جلودار است و نیل اندر میان است.

بازگشت به غنی‌سازی 20 درصد در صورت نرسیدن به توافق جامع

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به بحث تمدید مذاکرات هسته‌ای بین ایران و کشورهای عضو 1+5 اظهار داشت: تمدید چهار ماهه این مذاکرات نشان می‌دهد که اراده سیاسی دو طرف بر رسیدن به یک توافق جامع در چهار ماه آینده است.

وی افزود: البته این مسئله به هیچ عنوان تضمینی بر این نیست که حتماً توافقی به دست آید، بلکه هرگونه توافق در راستای توجه به حقوق هسته‌ای کشورمان است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به تأکید دو طرف بر مواضع خود خاطرنشان کرد: مطالباتی که توسط مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ما در مذاکرات مطرح شده، مطالباتی حداقلی است و آمریکایی‌ها باید به آن توجه کنند.

بروجردی تصریح کرد: از طریق مقامات ذیربط به آمریکایی‌ها اعلام شده است که در صورت عدم رسیدن به تفاهم، ایران به سرعت به مراحل بعدی همچون غنی‌سازی 20 درصد، راه‌اندازی سانتریفیوژهای جدید و همچنین راه‌اندازی رآکتور اراک بر می‌گردد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس بر این نکته تأکید کرد که تمام بحث‌های مذاکرات در کمیته‌های مختلف بررسی و در شورای امنیت ملی تصویب می‌شود که آن هم در نهایت مورد تأئید رهبری قرار می‌گیرد.

عارف:ان‌شاء‌الله در دولت دوم روحانی پست قبول می کنم/ می خواهم پلی باشم برای ورود جوانان به مجلس

محمدرضا عارف در بخشی از سخنان خود در دیدار با اعضای سازمان استمرار امیدبا بیان اینکه جایگاه مجلس در نظام جمهوری اسلامی جایگاه ویژه ای است و این جایگاه برمی گردد به نگاهی که نظام به مردم دارد، تصریح کرد:این نگاه در قانون اساسی بصورت برجسته مشخص شده و مورد تاکید امام راحل نیز بوده است. در دیدگاه امام، مجلس در راس امور قرار دارد.ما بر این باوریم که داشتن یک مجلس مقتدر، توانا و متخصص به نفع همه نیروها در کشور است. حتی به دولت نیز کمک خواهد کرد. مجلسی که از حقوق قانونی خود برای نظارت و پرسش از همه نهادها استفاده کند به نفع کشور است.

 

وی همچنین گفت: مهمترین برنامه ما مشارکت مردم است. در سال 92 مشارکت بسیار خوبی در کشور را شاهد بودیم و برای انتخابات مجلس نیز مهمترین برنامه ما افزایش سطح مشارکت مردم است. اگر بتوانیم پشتیبانی و حضور حداکثری مردم را داشته باشیم، پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس قطعی است. در ارتباط با ائتلاف، ابتدا بحث ما اجماع است، اینکه بتوانیم لیست واحدی را در داخل جبهه اصلاحات ارائه دهیم. ما سال 93 را سال تدوین سیاست ها،ضوابط و راهبردها گذاشتیم و راهبرد نخست ما این است که اصلاح طلبان بتوانند با رسیدن به اجماع با یک لیست حضور پیدا کنند و بعد از آن به ائتلاف با رقیب بپردازیم تا حتی الامکان با میانه روها و معتدلین جریان رقیب یک ائتلاف نسبی داشته باشیم.

 

رییس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه برنامه ما این است که سال 93 وارد مصادیق نشویم گفت: به اندازه کافی نیروی کیفی برای معرفی در انتخابات مجلس داریم.برنامه ما این است که در سال 94 وارد مصادیق شویم.اگر بتوانیم معیارها و ویژگی‌های فردی که بتواند در انتخابات مجلس شرکت کند را درست انتخاب کنیم، مجلسی مقتدر خواهیم داشت که بتواند به مسائل کشور نگاه کلی داشته باشه و با دید منطقه ای و بخشی نگری وارد حوزه عمل نشود.

 

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اولویت‌های بنیاد امید ایرانیان اظهار کرد: این بنیاد دو اولویت را در سال های گذشته دنبال کرده است؛ یکی زنان و دیگری جوانان. نسل اولی‌ها در آینده جای خود را به نسل سومی‌ها بدهند و به عنوان مشاور در کنار آن‌ها باشند. برنامه ریزی برای مجلس باید در این راستا باشد و این یکی از برنامه‌های جدی ما برای انتخابات 1400 است.اولین گام ما در این راستا انتخابات مجلس سال آینده است. شورای جوانان و شاخه جوانان رادر بنیاد امید ایرانیان راه اندازی کردیم تا جوانان پر شور و پرانگیزه بتوانند فعالیت داشته باشند.تقریبا محور اصلی فعالیت‌های ما جوانان هستند و هدف اصلی فعالیت های ما هم این قشر از جامعه هستند.شخص خودم نیز تلاش خواهم کرد پلی باشم برای ورود جوانان به مجلس.

 

عارف همچنین افزود: شورای زنان و بخش زنان بنیاد امید ایرانیان طی برنامه‌های چند ساله خود محورهای اصلی فعالیت ها جهت گیری‌ها را مشخص کرده است. اولین محور افزایش نرخ مشارکت زنان است. علیرغم وضعیت تحصیلی زنان که بسیار بالاست سهم فعالیت های اجتماعی و مدیریتی آنها بسیار ناچیزست . یکی از برنامه های ما افزایش نرخ مشارکت این قشر است.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: محور دوم که پرداختن به مهمترین چالش‌های زنان است.طبیعتا از داخل خانواده آغاز می شود و از جمله بحث‌های اجتماعی مربوط به زنان است. در حال حاضر افزایش حضور کیفی و کمی زنان در مجلس مورد نظر ماست. تاکنون تعداد نمایندگان زن در مجلس یک رقمی بوده است که امیدواریم بتوانیم در دور بعد این مشکل را حل کنیم و به شکلی باشد که حضورمعنادار و موثر زنان را در مجلس آینده داشته باشیم.

 

عارف همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا بنیاد امید ایرانیان به عنوان یک حزب ثبت نشده است، اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم حضور مردم را نهادینه کنیم و ازحداکثر مشارکت مردم در همه امور کشورداری استفاده کنیم به استناد قانون اساسی هیچ راهی جزداشتن احزاب فراگیر نداریم. در سالهای گذشته برای اینکه حضور مردم را به صورت سازمان یافته برنامه ریزی و پیگیری کنیم، بحث های جدی داشتیم. جمع بندی این بود که هنوز شرایط برای فعالیت جدی احزاب فراگیر فراهم نیست و باید به تقویت تشکل‌های اجتماعی و فرهنگی پرداخت. به همین دلیل بحث بنیاد امید ایرانیان را مطرح کردیم. بنیاد تصمیم گرفت تشکلی فراگیر در زمینه های فرهنگی ، اجتماعی و علمی و امور خیریه باشد.

 

رییس بنیاد امید ایرانیان خاطر نشان کرد: در مرامنامه بنیاد دیده شده است که بنیاد در 10 سال اول فعالیت خود رویکرد حزبی نداشته باشد.بعد از گذشت 10 سال از زمان ثبت بنیاد، مجمع بنیاد تصمیم گیری می کند که بنیاد به حزبی فراگیر تبدیل شود یا از حزبی حمایت کند. شرایط فعلی ما به گونه ای است که فضا برای فعالیت فراگیر حزبی چندان مناسب نیست. از این رو به دنبال تشکیل جبهه ای متشکل ازاحزاب و تشکل‌های همسو هستیم. البته بحث تشکیل حزب غیر از بنیاد امید را که جز مطالبات مردم از ما بوده دنبال کرده ایم ولی هنوز به نتیجه ی قطعی نرسیده‌ایم. اگر به نتیجه ای برسیم بلافاصله اعلام می کنیم.

 

وی درباره جلسات مشترک با رییس جمهور نیز گفت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام ، هر دو عضو هستیم و در خدمت ایشان هستیم. من یک دیدار نوروزی با ایشان داشتم و اخیرا هم یک جلسه افطاری.

 

رییس بنیاد امید ایرانیان در ادامه درباره فعالیت‌های سیاسی در دانشگاه اظهار کرد: حضور جریانات سیاسی در دانشگاه‌ها سم مهلک است، اگرچه اعتقادم بر این است که دانشگاه که به تعبیر امام کارخانه آدم سازی است، باید زمینه رشد و تعالی علمی و همزمان فرهنگی اجتماعی و سیاسی دانشجویان را فراهم کند، ولی این که جریانات سیاسی خارج از دانشگاه بخواهند در دانشگاه حضور داشته باشند و به جریان های دانشجویی خط بدهند، به صلاح دانشگاه های ما نیست و نتیجه آن حاکمیت فضای امنیتی است.

 

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اما قطعا باید شرایط دانشگاه به‌گونه‌ای باشد که دانشجو بتواند آزادانه نقطه نظرات خود را مطرح کند و فعالیت‌های سیاسی داشته و رشد کند. رشد در محیط دانشگاه با سعی و خطاست و ما باید تحمل کنیم. و در حال حاضر بهترین کار توجه به سامان دادن تشکل‌های دانشجویی است، ولی دانشگاه باید توجه داشته باشد که خانه احزاب نشود. تشویق دانشجویان به فعالیت در تشکل‌های دانشجویی در کنار وظیفه اصلی دانش اندوزی در چارچوب ضوابط و مقررات باید مورد تاکید مدیریت آموزش عالی و دانشگاه‌ها قرار بگیرد.

 

عارف درباره سطح علمی دانشگاه ها نیز گفت: سطح دانشگاه‌ها به طور متوسط سطح قابل قبولی است. البته بعضی از دانشگاه‌های ما وضعیت بسیار خوبی دارند اما اگر به طور متوسط نگاه کنیم خوشبختانه روند توسعه آموزش عالی روند خوبی بوده است.

 

وی با اشاره به اینکه ما در ابتدا اولویت را به توسعه کمی دادیم خاطرنشان کرد: اگر ما این کار را نمی‌کردیم مردم بچه‌هایشان را به خارج از کشور می‌فرستادند. بعد از اینکه در این زمینه موفق شدیم بحث اساسی که مطرح شد توسعه کیفی و تولید علم بود یعنی افزایش سهم دانشگاه در گسترش مرزهای دانش و پاسخ گویی به نیازها و مشکلات کشور. در این روند دانشگاه‌ها در مجموع موفق بوده اند، ولی تا رسیدن به یک وضعیت مطلوب فاصله داریم. ما آن زمانی می‌گوییم دانشگاه در جایگاه موثر و مطلوب قرار دارد که تولید علمی در دانشگاه برای مردم قابل لمس باشد. یعنی به ثروت ملی تبدیل شود و تا زمانی که این گونه نشود و مردم اثر علم را در زندگی خود نبینند، دانشگاه موفق نبوده است. باید با حمایت از دانشگاه‌ها، دانشگاه بهتر بتواند در ارتقاء سطح علمی و تولید ثروت ملی برنامه ریزی و اقدام کند.

 

رییس بنیاد امید ایرانیان در پاسخ به این پرسش که نظر شما در مورد مواضع علی مطهری درباره مسائل سال 88 چیست؟ اظهار کرد:هر فردی به خصوص یک نماینده مجلس این اختیار را دارد که دیدگاه ها و نظرات خود را مطرح کند. من آقای مطهری را یک نماینده شجاع و جسور می‌دانم که دیدگاه های خود را با صراحت وشفافیت مطرح می‌کند و حضور موثر و ارزشمندی در خانه ملت دارند.

 

عارف درباره برنامه‌هایش برای تقویت بنیان‌های دموکراسی در ایران خاطرنشان کرد: توسعه تشکل‌های اجتماعی را راه حل تحکیم دموکراسی در اجتماع میدانم. هنوز شرایط برای تشکیل احزاب فراگیرآماده نیست، ولی توسعه فعالیت های اجتماعی، و نهادینه کردن NGO ها، به طور طبیعی منتج به حضور معنی دار مردم در جامعه، در نهایت تحقق دموکراسی خواهد شد.جهت گیری ما حمایت از سمن‌ها برای ارتقای جایگاه آنها است و توسعه تشکل‌های اجتماعی را برای تقویت بنیان‌های دموکراسی ضروری می دانیم.

 

وی درباره تاثیر حل پرونده هسته‌ای بر سیاست داخلی گفت: اگر مساله هسته‌ای حل شود قطعا در کوتاه مدت بازتاب مثبتی خواهد داشت، ولی در میان مدت در مسائل اقتصادی بر میگردد به عمل کرد دولت. چند درصد تحریم ها در وضعیت اقتصادی ما موثر بوده است؟ آیا صد در صد است؟خیر! حداکثر می‌شود گفت 30 درصد، 40 درصد.

 

رییس بنیاد امید ایرانیان افزود: بیشترین مشکلات اقتصادی کشور، مشکلات ساختاری و درون سازمانی است . باید بر اساس سیاست اقتصاد مقاومتی کشور چاره اندیشی شود و کاهش تورم و رشد اقتصادی بطور جدی پیگیری شود. االبته اگر مساله هسته ای حل نشود عده ای به دنبال تشدید فضای امنیتی در کشور می روند.

 

وی با بیان اینکه هر دولتی روی کار می آمد هیچ چاره ای جز پیگیری مطالبات مردم را نداشت خاطر نشان کرد: به عنوان مثال در بخش اقتصاد مگر می شد این وضعیت ادامه پیدا کند؟ ما مگر می توانستیم رشد منفی را دنبال کنیم؟ ما در سند چشم انداز متوسط رشد اقتصادی را هشت درصد دیده ایم ، می توانستیم وضعیت را در منفی شش درصد نگه داریم؟

 

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه تاکید کرد: این مسائل ربطی به تفکر دولت ندارد و برای حل مشکلات اقتصادی باید اقدامات جدی انجام شود. تفکر دولت که خواست مردم بود در مساله تغییر، به زمینه‌های فرهنگی و سیاسی و اجتماعی بر می گردد و نباید اینها را صرفا به گردن وزارتخانه‌های تخصصی انداخت .این وظیفه دولت است و تغییر نگرش کلی دولت را نیاز دارد. در مسایل فرهنگی شعارهایی داده شده است، آیا در مسیر آنها حرکت می کنیم یا خیر.موانع چیست و برای رفع ا موانع دولت چقدر تلاش کرده است؟

 

عارف همچنین گفت: موضوع دیگر اصلاح فضای سیاسی و به عنوان مثال در دانشگاه‌ها است.اکنون همه فشارها متوجه یک وزیر شده است، دولت چه موضعی گرفته است؟ اصلا مساله شخص وزیر علوم نیست.اشتباه است اگر فکر کنیم با حل این مساله، همه مسائل حل خواهد شد. اینجا دولت باید در کنار وزیرش قرار بگیرد. به نظر من دولت یعنی بدنه و تیم دولت،باید به اولویت ها و دغدغه های رئیس جمهور و مطالبات مردم توجه جدی کنند.

 

رییس بنیاد امید ایرانیان در ادامه اظهار کرد: به هرحال جوانان در یک فضای ناامیدی، سرد و بی تفاوتی مطلق به میدان آمدند و انصافا سنگ تمام گذاشتند. آیا می خواهیم آنها را رها کنیم و دوباره مثلا در اسفند 94 وعده های بی ربط دهیم و آنها را به صحنه بکشانیم؟ این یعنی اینکه ما هر دو سال یکبار از آنها بخواهیم که در یک بازه زمانی دو- سه ماهه با ما باشند و بعد آنها و خواسته هایشان را نادیده بگیریم.

 

عارف با اشاره به اینکه هنوز در جبهه اصلاحات ما نتوانسته ایم این را جا بیاندازیم که انتخاب احمدی نژاد نتیجه عملکرد اصلاح طلبان بود گفت: ما در بنیاد امید فعالیت خودمان را در قالب یک حرکت پروسه درازمدت برنامه ریزی کرده ایم. در هر یک از فعالیت های سیاسی و انتخاباتی هم به عنوان یک پروژه فعالیت می کنیم. حال در یک پروژه ممکن است شکست بخوریم، به فرض شکست، هر شکستی مقدمه یک پیروزی باشد و نباید این طور باشد که بگوییم ما در انتخابات شکست خوردیم و تا لحظه آخر در انتخابات بعد ندانیم که قصد آمدن داریم یا خیر. این برای یک جریان سیاسی معنی ندارد. اگر قرار است تاثیر گذار باشیم باید برنامه ی درازمدت ما مشخص باشد.

 

وی در ادامه اظهار کرد: رویکرد و نقش ما ممکن است متفاوت شود اما شکی در حضور نداریم. با این نگاه،هیچ شکستی نباید آسیب جدی به حرکت و فعالیت جریانات داخل نظام تلقی شود.با تحلیل یک شکست در یک پروژه سیاسی و یافتن راهکار مناسب می توان به پیروزی در پروژه سیاسی بعد رسید.در عین حال امیدوارم که دولت آقای روحانی بتواند به اهداف خود برسد که موفقیت و پیروزی دولت قطعا پیروزی همگان و از جمله اصلاح طلبان خواهد بود.

 

عارف در پاسخ به این پرسش که چرا پیشنهاد قبول پست در دولت آقای روحانی را نپذیرفتید؟ گفت : ان‌شاء‌الله در دولت دوم ایشان.

 

رییس بنیاد امید ایرانیان در پایان درباره فعالیت مخالفان دولت تحت عنوان دلواپس‌ها اظهار کرد: ما نیمه پر لیوان را میبینیم ، فرض ما این است که این دلواپسی ریشه در خیرخواهی و دلسوزی دارد و امیدوارم دلواپسان از روی هوس دلواپسی نکنند.انتظار ما از آنها این است که جانب اخلاق و انصاف را رعایت کنند. خیلی از این آقایان دست اندر کار امور اجرایی بوده اند و شرایط کشور را می دانند. در عین حال اگر مسأله آنها ملی است و نه سیاسی، در یک فضای دوستانه مسائل خود را با مسئولین مطرح کنند و انشاءالله به نتیجه برسند. کاری که خود من در هشت سال گذشته انجام می دادم . در دولت گذشته هرجا لازم می دیدم،نقطه نظرات و دیدگاه خودم را راجع به مسائل مطرح می کردم. انتظار ما از این دلواپسان هم این است که در یک فضای کارشناسی مسائل خود را مطرح کنند که قطعا به سود جامعه نیز خواهد بود.ما هم وظیفه داریم که حتی الامکان در چارچوب امکانات و برنامه ها در رفع دلواپسی دلسوزان تلاش کنیم و از نکته نظرات آنها در رفع مشکلات و یا اصلاح برنامه ها استفاده کنیم.

با سیگار کشیدن و کافه نشینی کسی روشنفکر نمی شود!

«تجریش، ناتمام» بعد از سه سال اکران شده و این روزها یک عاشقانه خاطره انگیز روی پرده آمده است. فیلمی که یک کارگردان جوان آن را برای مخاطب میانسال جامعه ساخته است. هرچند تجریش می تواند مورد توجه جوان ها نیز قرار بگیرد. زده است. این فیلم در زمستان 90 تولید شده، اما نمایش عمومی دیرهنگام آن، این وقفه را به ذهن تماشاگر نمی آورد، شاید چون به قول پوریا آذربایجانی عشق، هیچ وقت کهنه نمی شود. با او گفت و گویی داشتیم که پیش روی شماست:

*این روزها اکران «تجریش، ناتمام» چطور پیش می رود آن هم بعد از چند سال انتظار برای وقوع این اتفاق؟
-تا امروز نسبتا واکنش های مثبتی از مردم شاهد بوده ام. به هر حال در شرایط خاصی از اکران قرار داریم. هم در روزهای اوج مسابقات جام جهانی به سر می بریم و هم در نیمه اول ماه مبارک. وجود «ردکارپت» در ترکیب اکران هم باعث می شود انتخاب اول خیلی از مردم «تجریش نا تمام» نباشد. چند روز قبل که به سالنی رفته بودم چند ردیف اول خالی بود و شاید کمی توی ذوقم خورد، اما باید در نظر گرفت که روزهای اول اکران است و در آینده حتما مخاطبان بیشتری از به نمایش در آمدن این فیلم با خبر خواهند شد. من در سینما آزادی فیلم را تماشا کردم و دوستانی که آنجا بودند، ظاهرا رضایت شان جلب شده بود.

*چرا وقتی که فیلم فرصت حضور در بخش فیلم های اول را پیدا نکرد برای بخش مسابقه جشنواره اقدام نکردید؟
-سال 91 فیلم را به جشنواره ارائه دادم و دبیرخانه به من گفت شما باید در بخش فیلم های اول(نگاه نو) شرکت کنید. من همان موقع اعلام کردم که من قبلا «روایت های ناتمام» را در این بخش از جشنواره شرکت داده بودم. به من گفتند  از نظر ارشاد آن اثر، فیلم اول شما به حساب نمی آید و شما فرم این بخش را پر کنید. فیلم در بخش نگاه نو پذیرفته شد، اما بعد به من گفتند این فیلم اول تو نیست و قبلا در این بخش فیلمی ارائه کرده بودی! گفتند اگر «تجریش ناتمام» را به عنوان یک فیلم اول به نمایش در بیاوریم، خبرنگارها سر و صدا راه می اندازند و ... . حتی با آقای عباسیان صحبت کردم و گفتم حالا که اینطور است، فیلم را در بخش مسابقه شرکت دهید، اما گفتند دیگر دیر شده و شما هم فرم این بخش را اصلا پر نکرده اید و ... . نتیجه آنکه فیلم به کل در جشنواره فجر حضور نداشت.بعد از اینکه این اتفاق ها افتاد، اصلا تصمیم گرفتم که فیلم را به جشنواره هسچ سالی ندهم. حالا بعد از سه سال روی پرده آمده و البته از این اتفاق، خوشحالم.

با سیگار کشیدن و کافه نشینی کسی روشنفکر نمی شود !


*با وجود این وقفه سه ساله، فیلم هنوز تر و تازه است و تا مخاطب از سال تولید با خبر نباشد چیزی از این واقعیت متوجه نمی شود. فکر می کنید چرا؟
-خوشحالم که این را می شنوم. این نگرانی با من بود که واکنش مردم به فیلمی که با سه سال تأخیر اکران می شود، چه چیز می تواند باشد. در فیلم، دو اتفاق وجود دارد که به این تازه ماندن کمک می کند. یکی آن لباس عشقی که تن قصه فیلم هست و دیگری وجه نوستالوژیک و خاطره بازی فیلم که به نظرم هیچ وقت کهنه نمی شود؛شاید مثل آن قالی که هر چه پا بخورد ارزشش بیشتر می شود!

*آدم های فیلم شما روشنفکرهای دهه 70 هستند؟ شما برای نشان دادن این موضوع اصرار داشتید؟
-نمی خواهم بگویم آنان لزوما روشنفکر هستند، اما به هر شکل کسانی هستند که در دهه 70 در دانشگاه سینما-تئاتر درس می خوانده اند و حتی اگر روشنفکر نباشند، ادای روشنفکرها را در می آورند.

*و البته فکر می کنم ادا در نمی آوردند. این موضوع از دیالوگ های کاراکتر رضا با بازی افشین هاشمی بر می آید.
-بله دقیقا همینطور است. ما در فیلم مان با کاراکترهایی طرفیم که به همه حرف هایی که می زدند باور داشتند؛ به خصوص امیر و سرور. شرایط روزگار به گونه ای رقم خورد که آنان به چیزی که می خواستند نرسیدند و الان هیچ کدام موفقیت کاری عجیب و غریبی ندارند، اما زمانی ایده آل هایی در سر داشته اند.

*شما جوان تر از این هستید که حال و هوای دهه 70 را به خوبی درک کرده باشید. چگونه است که ما خاطره بازی این شخصیت ها را باور می کنیم؟
-درست است. من متولد سال 60 هستم و زمانی که فیلم هایی مثل «هامون» اکران شد، سن و سالم به گونه ای نبود که بدانم این آثار از نظر هنری در چه درجه از اهمیت قرار دارند، اما به واسطه خواهرم نگار که آن زمان در دانشکده سینما-تئاتر درس می خواند با حال و هوای این آدم ها و آن زمان آشنا بودم چون با آنان بزرگ شدم. مثل یک کارکتر ناظر همه روابط موجود بین این آدم ها و زندگی هایشان شامل علائق فیلمی و سلائق و ... را دنبال کردم و در آمدن آن فضا، نتیجه چنین حضوری در آن سال هاست. من امروز هم شاهد این واقعیت هستم که چیزی از آن روابط عاطفی در روزگار امروز باقی نمانده و این فیلم، صرفا برداشت من به عنوان کاراکتر ناظر کسانی است که تقریبا یک دهه از خودم بزرگتر هستند و ابدا بیانیه و حکمی در مورد این قضایا صادر نکرده ام.

*بازی همه بازیگرها به خوبی در آمده به حدی که حتی کارکترهای فرعی هم که تنها یکی دو سکانس بازی دارند، در ذهن می مانند. این به توانایی بازیگران بر می گردد یا مهندسی قصه؟
-تعریفی که از هر کارکتر در متن وجود داشت جنس بازی ها را برای بازیگران معلوم کرد. ما با خواندن فیلمنامه می دانستیم رضا آزادی چه جور آدمی است و همینطور فرانک و جان بزرگی چه شخصیت هایی هستند. برای مثال ما از افشین هاشمی گاهی اور اکت هایی می بینیم که شاید در نگاه اول غلو شده به نظر بیاید، اما او یکی از جدی ترین بازیگران آن سال ها و علاقمندان به هنر بوده و حتی او را رضا مطرب می نامیده اند. نوع شخصیت پردازی هاست که باعث شده بازیگرها به این سمت و سو بروند.

*درباره شخصیتی که از او تنها یک اسم شنیدیم یعنی سیروس هم صحبت کنید. او به اعتیاد گرفتار شده بود؟ چرا تکلیف ماجرایش را روشن نکردید؟

-بله دقیقا همین است. من تأکید داشتم درباره هیچ چیز در فیلم توضیح مفصلی ندهم. در واقعیت ما وقتی دور هم می نشینیم، درباره چیزهایی اطلاعات مشترکی داریم و دیگر برای صحبت کردن از آنها وارد جزئیات نمی شویم. من هم سعی نکردم اطلاعاتی را بنویسم که برای مخاطب لازم است و در نهایت گل درشت هم بنماید. من دیالوگ هایی را در متن گذاشتم که تنها برای کاراکترها مورد نیاز بود، چون فضا را واقعی تر می کرد و به ارتباط بهتر تماشاگر می‏انجامید. همینکه از گم شدن یک دوست در مدت زمان خاصی صحبت کردیم و دور شدنش از آدم ها و همچنین حسرت بقیه در مورد اینکه ای کاش آن زمان که تنها بود می توانستیم کمکش کنیم و ... معتاد شدن او را به ذهن می رساند و همین کافی بود.

*فروتن به خوبی در کارکتر امیر حل شده، اما برای این نقش کمی تکراری نبود؟
-اصلا فیلمنامه از اول برای فروتن نوشته شد. به نظرم او همچنان استاد عاشقانه های سینمای ایران است که به درستی در چنین نقش های قرار می گیرد، به صورت و نگاه خودش کاملا واقف است و ... . ما می خواستیم اندازه عشق در کاراکتر امیر کاملا حفظ شود.

با سیگار کشیدن و کافه نشینی کسی روشنفکر نمی شود !


*این نگه داشتن اندازه عشق که به آن اشاره کردید شاید  فلسفه کاراکتر امیر را مشخص می کند. او مردی است که بعد از 20 سال عشق خود را دوباره دیده اما همچنان نسبت به زندگی فعلی خود پایبندی دارد.
- بله تمایل سرور برای ادامه ارتباط به وضوح بیشتر از امیر است و من بازیگرانی می خواستم که عمق این ماجرا را منتقل کنند. به همین دلیل مصر بودم برای این دو نقش حتما از بازیگران حرفه ای استفاده کنم، ضمن اینکه ما زمان زیادی برای فیلمبرداری در اختیار نداشتیم و کل کار طی 19 جلسه جمع شد.

*در فیلم به علت جدایی این دو کارکتر در سال های دور اشاره نشده، اما شما به عنوان نویسنده حتما دلایلی دارید. آن را عنوان نمی کنید؟
-سرور به خاطر موقعیت خانوادگی اش ترجیح داده با کسی زندگی کند که پدر و مادرش به او معرفی کرده اند. مشابه چنین داستانی را من در آدم های اطراف خودم سراغ دارم و خانمی را می شناسم که به خاطر تصمیم خانواده اش از عشقش دست کشید و با کس دیگری ازدواج کرد. به هر حال نیازی نمی دیدم در این باره اطلاعات زیادی به مخاطب بدهم.

*شقایق فراهانی هم از ابتدا برای نقش سرور انتخاب شده بود؟
-وقتی داشتم سناریو را می نوشتم تصوری از اینکه چه کسی سرور را بازی کند نداشتم، اما طی جلساتی که با خانم پاکروان داشتم، ایشان خانم فراهانی را به ما پیشنهاد داد. در طول فیلمبرداری و زمان تدوین هر روز بیشتر به این باور می رسیدم که شقایق فراهانی فیلم ما سرور درستی برای قصه است و بعید می دانم انتخاب بهتری می توانست وجود داشته باشد.

*شما نسبت به کلمه «ناتمام» تعلق خاطر خاصی دارید؟! این کلمه در عنوان هر دو فیلم شما استفاده شده.
- نه اصرار خاصی نیست. اسم اولیه فیلم دومم «عاشقانه های تجریش» بود و وقتی نشد که عنوان اثر، همین باشد به عبارت «تجریش، نا تمام» رسیدیم چون قصه فیلم، قصه عشق هایی بود که ناتمام ماند. البته من هنوز هم آن اسم اول را بیشتر دوست دارم.

*در فیلم چندین بار شخصیت های مختلف می خواهند سیگار بکشند، اما هر دفعه به دلایلی نمی شود. این ناتمام ماندن کار، به اسم فیلم تان ربط دارد؟
-من شخصا دشمن سیگار هستم و این ماجرا از گرایش های شخصی من بر می خیزد. هیچ وقت نفهمیدم قشر هنرمند و روشنفکر چرا به سیگار کشیدن اصرار دارد و دوست داشتم در فیلم به این قضیه اشاره شود. آدم ها با سیگار کشیدن و قهوه تلخ خوردن و در کافه ها نشستن روشنفکر نمی شوند.

*در تیتراژ به مرحوم محرم بسیم اشاره ویژه ای می شود. در مورد آن بیشتر توضیح می دهید؟
-این فیلم با خاطره محرم بسیم ساخته شده است. این بازیگر سال گذشته فوت شد و هرگز آخرین تجربه سینمایی اش را ندید. خوب است بدانید ایشان در وضع معیشتی خوبی به سر نمی برد و سه روز بعد از مرگش جنازه اش را در زیرزمین منزلش در میدان شاپور پیدا کردند. به نوعی فیلم را به روح ایشان تقدیم کردیم.

*چرا فیلم در سکانس گریه سرور در ماشین خودش تمام نشد؟
-خیلی ها هستند که دوست دارند فیلم آنجا تمام شود و این چیزی است که در مصاحبه های مختلف هم عنوان شده و اتفاقا به نظر خودم هم می تواند پایان خوبی برای فیلم باشد، اما من دوست داشتم فیلم توی خانه تمام شود تا آن شکل دایره وار ماجرا حفظ شود. فیلم از رابطه سرور و پسرش شروع می شود و من می خواستم در همین رابطه هم تمام شود. من نمی توانم بگویم آن پسر دقیقا چرا به شمال نرفت؛ شاید اساسا برنامه اش جور نشد یا اینکه می خواست سال تحویل پیش مادرش باشد. فرقی نمی کند. من می خواستم که یک رابطه خانوادگی در فیلم برقرار باشد. همیشه اینکه آدم های یک خانه روابط خود را حفظ کنند، برایم اهمیت داشته است. در ضمن من دعای تحویل سال را خیلی دوست دارم و می خواستم این جملات زیبا که از خداوند حال خوب طلب می کند، پایان بخش فیلم باشد.

*«تجریش، ناتمام» بر خلاف بسیاری دیگر از آثار سینمایی امروز قصه درستی دارد. شما تجربه ای در ادبیات داستانی دارید؟
-قبل از سینما ادبیات را دوست دارم. دو مجموعه داستان هم با نام‏های «مادر توی قاب عکس» و «رویا که نبود» هم به چاپ رسانده‏ام. مدتی هم برای برنامه «رادیو هفت» مطلب می نوشتم که خانم برومند آن را اجرا می کرد.

*شما و خواهرتان نگار سلائق فیلمسازی مشابه دارید؟
-شاید دقیقا اینطور نباشد. «روایت های ناتمام» یک فیلم اجتماعی است که درباره زنان حرف می زند. من چیزی را می سازم که احساس می کنم برای زمان خودش مورد نیاز است. نمی توانم بگویم شبیه خواهرم فیلم می سازم یا نه. به هر حال هر دو در یک خانه بزرگ شده ایم و خاستگاه اندیشه ای مشترک داریم. ممکن است مشورت هایی در کار باشد، اما تا به حال این شرایط پیش نیامده که مثلا بر سر صحنه پروژه های یکدیگر حاضر باشیم.

*اصرار دارید که فیلم هایتان به قلم خودتان باشد؟
-یکی از علائق شخصی من این است که کاراکتری را بنویسم و بعد نمونه عینی اش را روی پرده ببینم. به نوعی می خواهم مولف اثرم هم باشم.

*حرفی باقی مانده که بخواهید عنوان کنید؟
-از مردم می خواهم به تماشای فیلم بنشینند و خودشان مبلغ این اثر باشند چون ما امکانات تبلیغاتی گسترده ای در اختیار نداریم. دیگر آنکه در سه سال گذشته به خاطر مشکلاتی که برای اکران فیلم پیش آمد، من افسردگی های مختلفی را از سر گذراندم و بار همه این ناراحتی ها بر دوش همسرم مونا سرتوه بود که عکاس فیلم نیز هست. از ایشان تشکر می کنم چون همیشه همراهی ام کرده و اگر نبود، خیلی وقت پیش از ادامه کار منصرف می شدم.

نویسنده ای که همه جا تحسین‌اش کردند

عقل و خرد، بازیگری‌ و فعالیت‌های خستگی‌ناپذیر در حوزه حقوق بشر از جمله مواردی بود که نام مایا آنجلو یا مارگریت آن جانسن را سر زبان‌ها انداخت، اما او بیش از هر چیز به خاطر «نوشتن» معروف بود.

آنجلو شاعر و زندگی‌نامه‌نویس پرکاری بود که در تمام زندگی‌اش ده‌ها کتاب و مجموعه نوشت (شامل دو کتاب آشپزی). بخش زیادی از آثار او با مضامینی چون عشق، دل‌شکستگی، خانواده، نژاد و فمینیسم سر و کار دارند. کتاب‌های او با استقبال منتقدان روبرو شدند و خیلی از خوانندگان را به تحسین واداشتند.

مایا آنجلو، نویسنده و شاعر آمریکایی


مایا آنجلو، نویسنده و شاعر سرشناس آمریکایی، امسال در سن ۸۶ سالگی درگذشت. او که یکی از سرشناس ترین صداهای ادبی در ۵۰ سال گذشته در آمریکا بود، بیش از هر چیز با کتاب خاطراتش «می دانم چرا پرنده قفسی می خواند» چاپ ۱۹۶۹ به شهرت رسید.

این کتاب نخستین جلد از مجموعه هفت جلدی، زندگینامه‌ مایا آنجلو بود که زندگی او را از کودکی اش در سالهای دهه ۱۹۳۰ روایت می کرد.

خانم آنجلو را مادربزرگش در آرکانزا بزرگ کرده بود. او در کودکی مورد تجاوز قرار گرفت و به مدت 5 سال سخن نگفت، بعدها پس از تجربه شغل های گوناگون به نویسندگی و شعر رو آورد .

«می دانم چرا پرنده قفسی می خواند» به موضوعاتی چون نژاد پرستی و دردهای خانوادگی در دوران کودکی، نوجوانی و جوانی اش می پردازد و مدت دو سال در فهرست پرفروش ترین کتاب های آمریکا قرار داشت.

او مدتی را در آفریقا به سر برده بود و به فعالیت های مطبوعاتی و دانشگاهی روآورده بود. در همان زمان با ماریتن لوتر کینگ و مالکوم ایکس هم همکاری کرده بود.

مایا آنجلو، نویسنده و شاعر آمریکایی


او همچنین در حوزه تلویزیون، تئاتر، فیلم، و کتاب و موسیقی کودکان فعالیت کرده بود. "پیش از مرگم فقط یک لیوان آب خنک به من بده" (۱۹۷۱)، "و من همچنان طلوع می کنم" (۱۹۷۸) از مجموعه اشعار اوست. شعر او با عنوان "نبض صبح" که برای مراسم تحلیف نخستین دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون سروده بود، تاکنون بیش از یک میلیون نسخه در آمریکا فروخته است.

چند سال پیش باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، مدال آزادی را به او اهدا کرد.

سخنان الهام بخش مایا آنجلو

•    من آموخته ام که مردم آنچه گفته ای را فراموش می کنند، آنچه انجام داده ای را فراموش خواهند کرد، اما احساسی که در آنها به وجود آورده ای را هرگز فراموش نمی کنند .

•    وقتی یاد گرفتی، آموزش بده، وقتی به دست آوردی ببخش !

•    اگر من با خودم مهربان نباشم، چطور می توانم انتظار داشته باشم دیگران با من مهربان باشند؟

•    موفقیت این است که خودت را دوست داشته باشی، کاری که می کنی را دوست داشته باشی و اینکه چگونه آن را انجام می دهی را هم دوست داشته باشی !

•    به کسی که نمی خندد اعتماد ندارم .

مایا آنجلو، نویسنده و شاعر آمریکایی


کتاب های مایا آنجلو

«می‌دانم چرا پرنده درون قفس می‌خواند» (1969)

اولین کتاب از هفت کتاب زندگی‌نامه شخصی آنجلو و معروف‌ترین و از نظر منتقدان بهترین کتاب او. داستان کتاب بخش زیادی از دوران کودکی آنجلو را دربرمی‌گیرد، زمانی که مایا جوان و برادر بزرگش دائم از خانه پدر و مادرشان به خانه مادربزرگشان در رفت و آمد بودند. آنجلو در کل زندگی‌نامه خود نه تنها حس خود نسبت به آوارگی بلکه تجربیاتش از نژادپرستی، مزاحمت جنسی و تجاوز را ترسیم می‌کند. «می‌دانم چرا پرنده درون قفس می‌خواند» نامزد دریافت جایزه ملی کتاب شد و تایم آن را به عنوان یکی از 100 کتاب غیرداستانی دنیای ادبیات انتخاب کرد. این کتاب روایتی انقلابی از وضعیت زنان جوان سیاه‌پوست در آمریکا بود.

مایا آنجلو، نویسنده و شاعر آمریکایی


«جرعه‌‌ای‌ نوشیدنی‌ خنک به من‌ بدهید، دارم‌ می‌‌میرم»‌ (1971)

اولین مجموعه شعر آنجلو. بخش زیادی از این کتاب پیش از انتشار اولین کتاب زندگی‌نامه شخصی او نوشته شد. بسیاری از اشعار کتاب «جرعه‌‌ای‌ نوشیدنی‌ خنک به من‌ بدهید، دارم‌ می‌‌میرم»‌ از ترانه‌های قدیمی گرفته شده است. (آنجلو در بیست و چند سالگی خواننده یک باشگاه شبانه بود.) کتاب به دو بخش تقسیم شده است: «جایی که عشق فریادی از اضطراب است» شامل اشعاری عاشقانه است، در حالی که «کمی پیش از پایان دنیا» شامل اشعاری درباره زنده ماندن به عنوان یک آمریکایی آفریقایی‌تبار در جامعه‌ای سفید است. این مجموعه شعر، پرفروش شد و سال 1972 نامزد جایزه پولیتزر بود.

«قلب یک زن» (1981)

آنجلو در چهارمین کتاب خاطراتش داستان زندگی خود را بین 1957 تا 1962 روایت کرد، وقتی که با پسرش، گای کالیفرنیا را ترک کرد تا به نیویورک برود. او خود را در میان دیگر هنرمندان و نویسندگان سیاه‌پوست می‌بیند، آثارش را در انجمن نویسندگان هارلم می‌خواند و در جنبش‌های حقوق بشر نقش دارد. او همچنین از عشقش به یک مبارز آزادی اهل آفریقای جنوبی می‌گوید که او را راهی سفر به لندن و قاهره می‌کند. با این حال، «قلب یک زن» در نهایت درباره روابط نیست - درباره «سفری به درون» است. منتقدان این کتاب را تحسین کردند. 16 سال پس از اولین انتشار، اپرا وینفری کتاب آنجلو را به عنوان بخشی از باشگاه کتاب اپرا انتخاب کرد که باعث شد در لیست پرفروش‌ها قرار بگیرد.    

مایا آنجلو، نویسنده و شاعر آمریکایی


«الان برای سفرم چیزی برنداشته‌ام» (1993)

اولین کتاب از مجموعه مقالات آنجلو شامل مجموعه‌ای از خاطرات شخصی و موعظه‌ها که گفته می‌شود با تشویق دوستش اپرا وینفری آن را نوشت. دومین مجموعه مقالات او با عنوان «حتی‌ ستاره‌ها‌ هم‌ تنها به‌ نظر می‌رسند» چهار سال بعد منتشر شد. هیلتن آلس در نیویورکر این دو مجموعه مقاله را «کتاب‌های امثال و حکم آنجلو» لقب داد.

«مامان و من و مامان» (2013)


آخرین کتاب آنجلو هفتمین زندگی‌نامه شخصی او و تنها کتابی است که او در آن بر رابطه‌اش با مادرش متمرکز شده است. بخش زیادی از روایات این کتاب در کتاب‌های خاطرات قبلی آنجلو آمده، اما این بار نقش مادرش در اتفاقات زندگی‌اش مورد تاکید قرار گرفته است. او از زمانی می‌گوید که مادرش در کودکی رهایش کرد و بعد از تجدید دیدار و آشتی با او می‌نویسد. کتاب با مرگ مادر آنجلو و آخرین حرف‌های او به مادرش به پایان می‌رسد: «تو برای بچه‌های کوچک مادر خیلی بدی بود، اما برای یک دختر بالغ هیچ مادری بهتر از تو نبود.»

مایا آنجلو، نویسنده و شاعر آمریکایی

هر چه زودتر از شر بیماری‌ها خلاص شوید!

در فصل‌های مختلف بیماری‌های مختلفی شایع می‌شود که آنفولانزا یکی از آن‌هاست که در فصول سرد سال رایج می‌شود و البته صدالبته راهکارهایی برای مقابله با این‌گونه بیماری‌ها وجود دارد که چه در هنگام بیماری و یا چه برای پیشگیری از بیماری مورداستفاده قرار می‌گیرند و در اینجا با یکدیگر 10 روشی که برای این منظور استفاده می‌شود را با یکدیگر مرور می‌کنیم.

10- شناسایی بیماری
اگر شما احساس بیماری کردید شناسایی نوع بیماری می‌تواند کمک بسزایی در درمان بیماری برای شما باشد،معمولاً تشخیص بین یک آنفولانزا و سرماخوردگی معمولی و آلرژی به‌راحتی امکان‌پذیر است،برای مثال آنفولانزا با علائمی جدی‌تر از سرماخوردگی بروز می‌کند مثل تب شدیدتر و یا گلودرد و خستگی و کوفتگی بیشتر، و البته آنفولانزا نیز دارای علائم مخصوص به خود است مثلاً خارش چشم و گلو و گرفتگی صدا و آبریزش بینی و چشم از این‌گونه علائم است، هرچند که اگر در تشخیص بیماری خود دچار مشکل شدید بهترین راهکار مراجعه به پزشک است و بایستی همواره در ذهن خود داشته باشیم که تشخیص صحیح بیماری به درمان مؤثر و به‌موقع آن کمک شایانی می‌کند.

10 روش برای این‌که هر چه زودتر از شر بیماری‌ها خلاص شوید!


9- در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید
درصورتی‌که بیماری و تا حدودی نوع آن برای شما ثابت شد در پیگیری آن کوتاهی نکنید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای درمان و استفاده از مشاوره پزشک به مطب پزشک مراجعه فرمایید. البته مجموعه‌ای از کارها وجود دارد که در صورت انجام آن‌ها از وقت خود در مطب پزشک بیش‌ترین استفاده را خواهید کرد برای مثال شما می‌توانید با پیگیری دقیق زمان درمان و انواع کارهای کمکی به بهبود و از این قبیل اقدامات از وقت خود نهایت استفاده را ببرید.

10 روش برای این‌که هر چه زودتر از شر بیماری‌ها خلاص شوید!


8- یک روز را به استراحت بگذرانید
در صورت بروز بیماری با توجه به‌شدت آن می‌توانید یک روز و یا بیشتر را استراحت کنید زیرا مهم‌ترین عامل در بهبود وضعیت شما بدون شک استراحت کافی است ، تحقیقات ثابت کرده است که انجام فعالیت‌های ذهنی در دوره بیماری می‌تواند آسیب‌های جدی به مغز شما وارد کند علاوه بر این در صورت رفتن به سر کار یا کلاس درس بدون شک دوستان و همکاران خود را در معرض بیماری قرار می‌دهید که این قضیه به‌هیچ‌عنوان خوشایند نیست.

10 روش برای این‌که هر چه زودتر از شر بیماری‌ها خلاص شوید!


7-  از استرس خود بکاهید
در صورت مواجهه با بیماری تا حد امکان از استرسخود کم کنید زیرا استرس به‌خودی‌خود باعث اتلاف بخش قابل‌توجه انرژی شما می‌شود پس توصیه ما به شما این است که تا حد امکان از نظر روحی و جسمی استرس خود را کم کنید ، برای مثال تلفن همراه خود را خاموش کرده و به یک حمام آب گرم طولانی‌مدت بروید. راه‌های بهتر برای کاهش و کنترل استرس را می‌توانید در این مطلب بخوانید.

10 روش برای این‌که هر چه زودتر از شر بیماری‌ها خلاص شوید!


6- در صورت امکان ورزش کنید
بدون شک در دوره بیماری خیلی‌ها تصور می‌کنند که ورزش کردن باعث بدتر شدن شرایط می‌شود درصورتی‌که چنین نیست و در صورت بررسی توسط پزشک و صدور مجوز توسط ایشان بدون شک یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود ورزش کردن خواهد بود البته برای این قضیه نیز یک سری دستورالعمل‌ها وجود دارد. برای مثال اگر علائم بالای گردن باشد معمولاً ورزش کردن مانعی ندارد ولی اگر علائم زیر گردن باشد معمولاً ورزش کردن با مشکل مواجه است و بایستی در رخت خواب بمانید در کل در قضیه ورزش کردن حرف آخر را پزشک معالج شما می‌زند، یادتان نرود که برای ورزش کردن در هنگام بیماری به‌هیچ‌وجه به باشگاه‌های ورزشی نروید زیرا با این کار باعث ابتلای دیگران به بیماری خود می‌شوید.

10 روش برای این‌که هر چه زودتر از شر بیماری‌ها خلاص شوید!


5- با استفاده از داروها و روش‌های مؤثر درد خود را کاهش دهید
بیشتر ما هنگام بیماری اولین کاری که می‌کنند رفتن به داروخانه و خریدن مقدار زیادی دارو است که بیشتر مواقع نه‌تنها به بدن خود ضرر می‌رسانیم بلکه پولمان را هم به سطل زباله می‌ریزیم! اما در اینجا یک سری کارها وجود دارد که برای کاهش دردهای خود می‌توانیم انجام دهیم، مثلاً در هنگام بروز علامت گلودرد می‌توان با غرغره کردن آب‌نمک به کاهش آن درد کمک شایانی کرد و یا در صورت بروز کوفتگی می‌شود با گرم کردن حوله و قرار دادن آن بر محل کوفتگی  بر کاهش درد کمک می‌کند. البته می‌توان به‌جای مصرف قرص برای سرماخوردگی از میوه استفاده کرد که باز در این زمینه بایستی با پزشک مشورت شود ولی در کل می‌توان گفت که راه‌حل‌های طبیعی نسبت به راه‌حل‌های شیمیایی بهتر و بی‌ضرر هستند. البته برای درمان حساسیت نیز گاهی از جوشانده‌های مخصوص گیاهی می‌شود استفاده کرد. در مورد ویتامین سی و Zinc نیز می‌توان گفت که در درمان سرماخوردگی می‌تواند مؤثر باشد ولی به‌صورت قاطع این موارد ثابت نشده است.

10 روش برای این‌که هر چه زودتر از شر بیماری‌ها خلاص شوید!


4-  بدانید که چه هنگام به بیماری خود بیش‌ازحد توجه کنید
بعضی‌اوقات نیازی به توجه بیش‌ازحد به بیماری به خرج دادن نیازی نیست و اصولاً بایستی به بیماری اجازه دهیم که خود به‌صورت طبیعی بهبود یابد البته این قضیه مربوط به نظر پزشک است. دلیل این قضیه این است که این امر باعث به وجود آمدن یک سری عامل در بدن شده که باعث ایمن ساختن بدن در برابر بیماری‌ها می‌شود.

10 روش برای این‌که هر چه زودتر از شر بیماری‌ها خلاص شوید!


3- خوب غذا بخورید و خوب بنوشید
در دوره بیماری مصرف غذاهای مفید و نوشیدن مقدار مناسب آب به شما در درمان بیماری کمک بسزایی می‌کند مثلاً مصرف سوپ مرغ بسیار به شما در این زمینه کمک می‌کند زیرا هم‌مقدار کافی مایعات وارد بدن شما می‌کند و هم‌مقدار قابل‌توجهی پروتئین به شما می‌دهد. همچنین به دلیل گرم بودن به شما در بهبود وضعیت گلوی شما کمک می‌کند. البته نبایستی فراموش کرد که تا حد امکان بایستی از خوردن غذاهای چرب پرهیز نمود.

10 روش برای این‌که هر چه زودتر از شر بیماری‌ها خلاص شوید!


2-  بیماری خود را به دیگران منتقل نکنید
در صورت گرفتاری به بیماری تا جای ممکن از انتقال آن به دیگران جلوگیری کنید مثلاً اگر از وسایل مشترک استفاده می‌کنید تا جای امکان در دوره بیماری آن را به‌صورت خصوصی استفاده کنید و یا بعد از استفاده آن را استریلیزه نمایید و تا حد ممکن دستان خود را بشویید و هنگام عطسه کردن جلوی دهان خود را بگیرید تا این‌گونه از پخش ویروس در هوا جلوگیری کنید.

10 روش برای این‌که هر چه زودتر از شر بیماری‌ها خلاص شوید!


1-از بیمار شدن مجدد جلوگیری کنید
هنگامی‌که از شر یک بیماری خلاص شدید تا جای ممکن از کارهای پیشگیری استفاده کنید تا مجدد دچار بیماری نشوید، همان‌گونه که میدانید پیشگیری بهتر از درمان است و با پیشگیری می‌توانید هزینه‌ای درمان را چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ جسمی کاهش دهید ، می‌شود با مصرف غذاهای سالم و خواب کافی و ورزش منظم در پیشگیری از بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن تا حد زیادی موفق بود زیرا با افزایش سیستم ایمنی بدن خطر ابتلا به بیماری تا حد زیادی کم می‌شود.

10 روش برای این‌که هر چه زودتر از شر بیماری‌ها خلاص شوید!

25 ترفند در آیفون که قطعا نمی‌دانید

سیستم عامل شیک و زیبای iOS با داشتن ظاهری بهینه و بهبود یافته در نسخه هفتم حالا از ویژگی‌هایی بهره می‌برد که تجربه کار با آیفون و آیپد را بسیار عالی‌تر کرده است. اما همیشه نکاتی وجود دارند که بتوانند کار کردن ما با این گجت‌ها را جالب‌تر و سریع‌تر کنند. با هم به سراغ بیست و پنج ترفند و راهنمای عالی در آیفون می‌رویم که بعد از اطلاع از آن‌ها آرزو خواهید کرد که کاش همیشه آن‌ها را می‌دانستید:

1. بستن سه اپلیکیشن با یک حرکت
نیاز دارید تا چند اپلیکیشن را خیلی سریع ببندید؟ خب برای اینکار نیاز نیست به جان گوشی خود بیفتید و هر دفعه یک اپلیکیشن را به بالا بکشید تا بسته شود، شما می‌توانید خیلی راحت با کشیدن سه انگشت خود بر روی صفحه به سمت بالا همزمان و در یک حرکت سه اپلیکیشن را با هم ببندید.

25 ترفند در آیفون اپل که آرزو می‌کردید همیشه می‌دانستید!


2. خاموش کردن سریع چراغ قوه
در کنترل سنتر iOS به گزینه روشن کردن چراغ قوه دسترسی داشته‌اید و آن را روشن کرده‌اید، اما برای خاموش کردن آن نیاز نیست به آن‌جا بازگردید، تنها با فشار دادن میان‌بر اپلیکیشن دوربین از صفحه قفل آن را خیلی سریع خاموش کنید.

25 ترفند در آیفون اپل که آرزو می‌کردید همیشه می‌دانستید!


3. افقی یا عمودی
ابزار leveling درونی iOS در واقع از ژیروسکوپ دستگاه استفاده می‌کند تا شما بفهمید شئ مورد نظرتان کاملا افقی (یا عمودی) است. برای دسترسی به آن وارد قطب نمای (compass) دستگاه شوید و سپس به سمت را سوایپ کنید (دست خود را بکشید) تا وارد ابزار Level شوید.

25 ترفند در آیفون اپل که آرزو می‌کردید همیشه می‌دانستید!


4. استفاده از ابزار فرمت متن Blod ،italics ،underlining
در اپلیکیشن‌هایی مثل ایمیل شما می‌توانید از ابزار‌های نوشتاری همچون بولد کردن یا پر رنگ کردن یک متن، ایتالیک یا کج کردن آن یا حتی آندرلاین یا خط کشی در زیر حروف استفاده کنید. اما اگر شما نمی‌دانستید چنین ابزاری را در اختیار دارید پس تا کنون آن را از دست داده‌اید.

برای دسترسی به این ابزار ابتدا باید مقداری از متن دلخواه خود را برجسته یا highlight کنید سپس در پنجره کوچکی که برای کپی/پیست ظاهر می‌شود بر روی علامت پیکان تپ کنید، بعد از آن گزینه  "B / U” را انتخاب کنید تا به گزینه‌های فرمت دهی متن دست پیدا کنید.

25 ترفند در آیفون اپل که آرزو می‌کردید همیشه می‌دانستید!


5. خیلی سریع به عقب برگردید
برخلاف اندروید، سیستم عامل iOS دکمه‌های اختصاصی برای بازگشتن به پنجره‌های قبلی ندارد اما اگر کمی با اعمال حرکتی آشنا باشید انجام دادن اینکار کاملا عادی، راحت و سریع می‌شود.

در اپلیکیشن‌هایی مثل پیام‌ها (Messages) ، ایمیل‌ (Mail) یا حتی سافاری از لبه صفحه نمایش به سمت راست دست خود را بکشید تا به پنجره قبلی دستگاه بازگردید. این عمل خاص حرکتی، حتی در اپلیکیشن‌های طرف سوم شبیه به اینستاگرام نیز جواب می‌دهد.

25 ترفند در آیفون اپل که آرزو می‌کردید همیشه می‌دانستید!


6. ده ابزار کنترل به وسیله هدفون‌های ایرباد
هندزفری‌های ایرباد آیفون پر از استعداد‌های پنهان هستند. با کمک آن‌ها شما می‌توانید عکس بگیرید، تماس‌ها را رد کنید و ویژگی‌های بیشتر. در پایین 10 بخش کنترل شونده‌ای که توسط هدفون‌های ایرباد‌ها قابل کنترل هستند را لیست می‌کنیم:

25 ترفند در آیفون اپل که آرزو می‌کردید همیشه می‌دانستید!


1. اگر در حال گوش دادن به موسیقی هستید، می‌توانید با فشار دادن یک بار دکمه میانی هدفون آهنگ را متوقف یا دوباره پخش کنید.

2. برای اینکه آهنگی را به جلو ببرید، دکمه میانی آن را دوبار فشار دهید و در دومین بار دست خود را نگه دارید.

3. برای باز پخش یک آهنگ، دکمه میانی را سه بار فشار دهید و در دفعه سوم دست خود را نگه دارید.

4. برای رد کردن یک آهنگ دوبار سریع دکمه میانی را تپ کنید.

5. برای رفتن به آهنگ قبل، سه بار پشت سر هم و سریع دکمه میانی را بفشارید.

6. زمانی که تماسی را دریافت می‌کنید، اگر یک بار دکمه میانی را فشار دهید به معنی جواب به آن تماس خواهد بود و اگر دوبار فشار دهید تماس رد خواهد شد.

7. برای نادیده گرفتن یک تماس، در زمان دریافت تماس دکمه میانی را برای مدتی نگه دارید تا دو بوق را بشنوید پس از ان تماس به سمت پست صوتی هدایت خواهد شد.

8. اگر در حال جواب دادن به یک تماس هستید و یک تماس جدید دریافت کردید، برای تغییر تماس‌ها باید یک بار دکمه میانی را فشار دهید و برای خاتمه دادن به تماس جدید نیز باید دکمه میانیهدفون را برای مدت دو ثانیه نگه دارید.

9. شما می‌توانید هدفون خود را به عنوان یک شاتر عکس گیرنده تبدیل کنید، برای انجام اینکار دکمه صدای بالا را فشار دهید تا عکس گرفته شود.

10. برای دارندگان آیفون 4s: با فشار دادن زیاد دکمه میانی دستیار صوتی سیری را احضار کنید.

7. ساخت هشدار دهنده ویبره سفارشی
دوست دارید بدانید کدام یک از دوستانتان با شما تماس گرفته بدون اینکه حتی به گوشی نگاه کنید؟ در بخش مخاطبین دستگاه گزینه‌ای جالب وجود دارد که به شما اجازه ساخت هشدار دهنده سفارشی ویبره دهنده برای هر کدام از مخاطبین را می‌دهد.

برای انجام اینکار به Contacts بروید و بعد یک مخاطب را انتخاب کنید و بر روی گزینه Edit در گوشه سمت راست و بالای صفحه نمایش تپ کنید. سپس به پایین صفحه بیایید و مسیر Vibration > Create New Vibration را دنبال کنید. در صفحه‌ای که با آن رو به رو می‌شوید با فشار دادن و رها کردن انگشتتان بر روی صفحه ویبره اختصاصی و دلخواه خود را بسازید. (فشار طولانی‌تر = ویبره طولانی‌تر)

25 ترفند در آیفون اپل که آرزو می‌کردید همیشه می‌دانستید!


8. قفل کردن فوکس و نوردهی دوربین
زمانی که دوربین فعال است با تپ کردن بر روی صفحه شما می‌توانید میزان فوکوس و نوردهی را برای یک شئ تنظیم کنید. اما همین که دوربین تکان بخورد این تنظیمات نیز از دست خواهد رفت.

برای قفل کردن فوکس تصویر و میزان نوردهی، انگشت را در بخش دلخواه چند لحظه نگاه دارید تا مربع زرد رنگ در بالای صفحه ظاهر شود، حالا اگر موقعیت عکس گیری را نیز عوض کنید فوکس و نوردهی بدون تاثیر به همان صورت قبل باقی خواهد ماند.

25 ترفند در آیفون اپل که آرزو می‌کردید همیشه می‌دانستید!


9. در مصرف دیتای اینترنت صرفه جویی کنید
اگر در حال تماشای بخش data usage یا میزان استفاده از دیتای دستگاه خود هستید، فکر خوبی است که از ویژگی جدید cellular data management که در iOS 7 معرفی شده نیز استفاده کنید.

با استفاده از آن شما می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام اپلیکیشن از دیتای اینترنت سیم کارت شما استفاده کند و کدام یک تنها در ارتباط با شبکه وای‌فای با اینترنت ارتباط برقرار کند و اطلاعات خود را لود کند. بدین منظور به Settings > Cellular بروید تا استفاده اپلیکیشن‌های نصب شده از دیتای اینترنت سیم کارت را تعیین کنید.

25 ترفند در آیفون اپل که آرزو می‌کردید همیشه می‌دانستید!


10. استفاده از اپلیکیشن‌های محلی
زمانی که شما در حال مسافرت هستید ایده خوبی است که متوجه شوید در آن محدوده از چه اپلیکیشن‌هایی بیشترین استفاده می‌شود، مخصوصا اپلیکیشن‌هایی که در بخش حمل و نقل عمومی می‌توانند به شما کمک کنند.

برای دیدن هر کدام از اپلیکیشن‌های محلی و دانلود آن‌ها به اپ استور بروید و بر روی Near Me در بخش پایین تپ کنید.

25 ترفند در آیفون اپل که آرزو می‌کردید همیشه می‌دانستید!


11. جستجو در پیام‌های متنی
این ترفند نیز یکی دیگر از ویژگی‌های پنهان iOS است که برای پیدا کردن یک پیام متنی خاص بسیار پر استفاده می‌باشد. از نوار جستجو در پیام‌ها استفاد کنید تا پیام خاص خود را بیابید. اگر در صفحه آن را مشاهده نمی‌کنید از بالا به پایین دست خود را بکشید یا اینکه بر روی نوار بالای صفحه تپ کنید تا ظاهر شود.

25 ترفند در آیفون اپل که آرزو می‌کردید همیشه می‌دانستید!


12. اگر شارژ ندارید با iMessage پیام دهید
زمانی که در یک پرواز به وای‌فای متصل هستید اما شارژ گوشی شما تمام شده، شما هنوز هم می‌توانید به دوستانی که از آیفون استفاده می‌کنند پیام بفرستید.

به Settings > Messages بروید و مطمئن شوید Send as SMS غیر فعال باشد و سپس iMessage فعال خواهد بود.

25 ترفند در آیفون اپل که آرزو می‌کردید همیشه می‌دانستید!


13. ترفند‌های جالب کیبورد
1. در زیر حروف معمولی کیبورد آیفون چندین کاراکتر پر استفاده وجود دارد که تنها با فشار بیشتر بر روی هر یک از کارکتر‌ها ظاهر می‌شوند. برای مثال فشار زیاد بر روی دکمه خط فاصله شما را با انواع مختلف خط فاصله رو به رو می‌کند و در هر کدام از کلید‌های دیگر کیبورد نیز علامت ها و کاراکتر‌های بیشتری وجود دارد.

25 ترفند در آیفون اپل که آرزو می‌کردید همیشه می‌دانستید!


2. ترفند دیگری که در این بخش وجود دارد؛ احتمالا برای مدت مدیدی شما از کیبورد آیفون خود استفاده می‌کنید بدون اینکه بدانید راه حل بسیار آسانتری در اضافه کردن علائم به پیام‌های متنی وجود دارد. به جای اینکه هر بار بر روی دکمه 123 و دوباره زمانی که علامت را اضافه کردید، بر روی ABC تپ کنید. بسیار راحت می‌توانید دکمه 123 را نگه دارد و سپس دست خود را به سمت علامتی که قصد دارید در متن درج شود، بکشید. همین که علامت به متن اضافه شد، کیبورد دوباره به حالت نوشتاری با حروف الفبا در خواهد آمد.

3. ترفند سوم نیز نقطه گذاری با دوبار تپ بر روی فاصله دهنده کیبورد است؛ بدین معنی که شما با دوبار تپ کردن سریع بر روی اسپیس کیبورد می‌توانید در آخر جمله خود نقطه بگذارید و زمانی که دوباره شروع به نوشتن کنید، نوشته شما با یک فاصله از نقطه گذاشته شده آغاز خواهد شد.

25 ترفند در آیفون اپل که آرزو می‌کردید همیشه می‌دانستید!


4. کیبورد آیفون واقعا ویژگی‌های جالبی دارد، یکی دیگر از این ویژگی‌ها که احتمالا از آن خبر نداشته اید زمانی به کمک شما می‌آید که جمله بلندی را نوشته‌اید و به صورت ناگهانی آن را پاک کردید. با لرزاندن گوشی می‌توانید گزینه Undo را احضار کنید و با انتخاب Undo جمله قبل را بازگردانید. تنها مطمئن شوید در زمان لرزاندن آیفون آن را محکم در دست گرفته باشید!

14. آشکار شدن زمان ارسال
برای مشاهده دقیق زمان ارسال هر کدام از پیام‌‌ها، با بردن هر پیام به سمت چپ می‌توانید زمان ارسال آن را مشاهده کنید.

25 ترفند در آیفون اپل که آرزو می‌کردید همیشه می‌دانستید!


15. ویژگی‌های مخفی سیری
سیری می‌تواند ویژگی‌های فوق‌العاده سختی را مدیریت کند و همه آن‌ها را انجام دهد. این دستیار صوتی می‌تواند ساعت هشدار برای زنگ خوردن در زمان دلخواه تنظیم کند و حتی یاد بگیرد که چگونه اسم‌ شما را تلفظ کند. برای اطلاع از کار‌هایی که سیری قادر به انجام آن است از آن بپرسید "? What can you do” تا لیستی از دستورات مفید و کاربردی در مورد خودش را به شما نشان دهد.

25 ترفند در آیفون اپل که آرزو می‌کردید همیشه می‌دانستید!


16. شارژ سریع گوشی
گاهی اوقات نیاز دارید که گوشی شما خیلی سریع‌تر از حالت معمول شارژ شود، برای رسیدن به این هدف ما به شما حالت Airplane را توصیه می‌کنیم. با فعال کردن حالت پرواز در آیفون در واقع رد و بدل شدن اطلاعات ارتباطی مسدود می‌شود و بدون برقراری ارتباط گوشی شما بسیار سریع‌تر از حالت معمول شارژ می‌شود. تنها نیاز است که بعد از شارژ شدن گوشی این حالت را غیر فعال کنید تا توانایی ارتباط دوباره به گوشی شما بازگردد.

25 ترفند در آیفون اپل که آرزو می‌کردید همیشه می‌دانستید!


17 در حالت burst عکس بگیرید
به لطف پردازنده بسیار سریع آیفون 5s دوربین توانایی عکس بردازی در حالت burst را دارد و می‌تواند چندین عکس‌ را تنها طی چند ثانیه شکار کند. این حالت برای گرفتن تصاویری از ورزشکاران، بچه‌ها و لحظه‌های مهم دیگری که نیاز دارید عکس گرفته شود بسیار مناسب است.

25 ترفند در آیفون اپل که آرزو می‌کردید همیشه می‌دانستید!


18. افزایش عمر باتری
مطمئنا ویژگی Spotlight برای گشت و گذار سریع در اینترنت بسیار کاربردی و عالی است اما این ابزار برای به روز بودن نیاز دارد تا هر لحظه اطلاعات جدید را از گوشی شما، اینباکس ایمیل شما و اینترنت شما دریافت کند.

برای اینکه عمر باتری دستگاه خود را افزایش دهید به تنظیمات دستگاه مراجعه کنید، به General بروید و در بخش Spotlight بخش‌هایی که نیاز ندارید هر لحظه و به صورت مداوم اطلاعات را بررسی کنند را بدون علامت کنید.

25 ترفند در آیفون اپل که آرزو می‌کردید همیشه می‌دانستید!


19. از حریم خصوصی خود محافظت کنید
این راهنمایی و ترفند هم در کاهش مصرف باتری و هم در افزایش حریم خصوصی به شما کمک می‌کند. در بخش تنظیمات حریم خصوصی iOS گزینه‌ای وجود دارد که با استفاده از آن و در زمان فعال بودن، اطلاعات محل قرار گیری شما به اپل ارسال می‌شود.

برخی افراد به آن اهمیت نمی‌دهند اما اگر برای شما این موضوع حائز اهمیت است پس باید این ویژگی را غیر فعال کنید تا از باتری و حریم خصوصی خود دفاع کنید و هر دو را افزایش دهید. به مسیر Settings > Privacy > System Services بروید و هر کدام از گزینه‌ها که علاقه ندارید اطلاعات را بفرستد غیر فعال کنید.

25 ترفند در آیفون اپل که آرزو می‌کردید همیشه می‌دانستید!


20. شناسایی تاچ آیدی را سرعت ببخشید
تاچ آیدی برای شناسایی اثر انگشت دست شما نیاز دارد تا چند بار اطلاعات سر انگشت شما را با حافظه داخلی خود مطابقت دهد. اما اگر این زمان شناسایی انگشت قبل از باز کردن صفحه قفل برای شما زیاد وقت‌گیر است به مسیر Settings > Touch ID & Passcode بروید و در اینجا با انتخاب گزینه Add a fingerprint از یک انگشت خود برای چند بار شناسایی و ثبت نام استفاده کنید.

با انجام اینکار در واقع شما به تاچ آیدی آیفون 5s خود اطلاعاتی دقیق‌تر در مورد شکل قرارگیری اثر انگشت خود می‌دهید و نتیجه آن اسکن شدن سریع‌تر انگشت دست شما خواهد بود.

25 ترفند در آیفون اپل که آرزو می‌کردید همیشه می‌دانستید!


21. برای بالا رفتن تپ کنید
گاهی اوقات پیش می‌آید که در حال خواندن لیستی طولانی یا دیدن یک مقاله طولانی در یک سایت هستیم و برای اینکه به بالای صفحه برویم باید زمان زیادی را صرف کنیم و زیاد دست خود را پایین بکشیم یا اسکرول کنیم تا بالاخره به بالای صفحه برسیم. برای جلوگیری از انجام اینکار و نمایش مستقیم محتویات بالای صفحه تنها لازم است در بالاترین نقطه صفحه نمایش آیفون خود تپ کنید تا مستقیم و بدون معطلی به بالای لیست یا صفحه دلخواه خود بروید. این ویژگی در بیشتر اپلیکیشن‌های آیفون کار می‌کند.

25 ترفند در آیفون اپل که آرزو می‌کردید همیشه می‌دانستید!


22. با سوایپ کردن پاک کنید
اگر زیاد از اپ ماشین حساب در آیفون یا آیپد خود استفاده می‌کنید مطمئنا این ویژگی و ترفند کمک بزرگی به شما خواهد کرد. گاهی پیش می‌آید که با نوشتن یک عدد بزرگ، ناگهان یک عدد اشتباه تایپ شود و شما قصد کنید تنها همان آخرین عدد نوشته شده را پاک کنید، برای انجام اینکار تنها لازم است دست خود را در محل اعداد تایپ شده از چپ به راست بکشید (سوایپ کنید).

25 ترفند در آیفون اپل که آرزو می‌کردید همیشه می‌دانستید!


23. توقف موزیک با تایمر مخصوص
زمان‌های زیادی قبل از خواب برخی از ما علاقه داریم که با گوش دادن به موسیقی‌ها به خواب برویم، اما مشکلی که خیلی در این مواقع پیش می‌آید پخش شدن مداوم آهنگ تا همان صبح است و زمانی که قصد بیدار شدن می‌کنیم ناگهان متوجه می‌شویم که شب پیش بدون اینکه موسیقی در حال پخش  دستگاه را متوقف کنیم به خواب رفته‌ایم. در iOS برای این مشکل نیز راه حلی درونی وجود دارد و هیچگونه اپلیکیشن جانبی نیاز نخواهد بود.

25 ترفند در آیفون اپل که آرزو می‌کردید همیشه می‌دانستید!


شما با استفاده از تایمر مخصوص "Stop Playing” می‌توانید مدت زمانی که دوست دارید آهنگ در حال پخش بماند را تعیین کنید. برای تنظیم این تایمر باید به اپلیکیشن ساعت دستگاه iOS بروید و در بخش "Timer” که در سمت راست و پایین صفحه قرار گرفته تپ کنید. زمانی که مدت دلخواه خود را انتخاب کردید با لمس گزینه "When Timer Ends” به پایین صفحه بیایید و Stop Playing را انتخاب کنید. سپس بعد از انجام دادن همه اینکار‌ها دکمه Start را فشار دهید و بعد آهنگ‌های دلخواه خود را شروع به پخش کنید، زمانی که تایمر تمام شود پخش آهنگ نیز متوقف خواهد شد.

24. ترفند جالب سه کلیک
قابلیتی در تنظیمات Accessibility آیفون شما وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان به اصطلاح میانبر سه کلیکی ساخت. به مسیر Settings > General > Accessibility بروید و به پایین صفحه مراجعه کنید. سپس بر روی "Accessibility Shortcut” تپ کنید تا با لیستی از گزینه‌ها مواجه شوید. اکنون با تعیین هر کدام شما قادر خواهید بود تنها با سه بار فشار دادن پشت سر هم دکمه خانگی دستگاه، میانبر خاص و دلخواه خود را اجرا کنید. برای مثال با سه بار فشار دادن متوالی دکمه صفحه خانگی آیفون گزینه invert colours روشنایی صفحه نمایش را در نور کم کاهش می‌دهد و با Zoom می‌توان بخشی از صفحه گوشی را بزرگ‌نمایی کرد.

25 ترفند در آیفون اپل که آرزو می‌کردید همیشه می‌دانستید!


25. با هدفون عکس سلفی بگیرید
عکس‌های سلفی در این روزه‌ها تبدیل به شیوه‌ای جدید در عکس برداری شده‌اند که بسیار نیز محبوب هستند. همانطور که پیش از این در ترفند ششم نیز ذکر کردیم هدفون‌های ایر باد کاربرد‌های فراوانی دارند که یکی از آن‌ها کمک به گرفتن عکس است. شما می‌توانید بدون هیچ لرزش دست دوربین آیفون را به سمت خود بگیرید و با دکمه افزایش صدای هدفون، عکس‌های بسیار طبیعی در سبک سلفی بگیرید.

25 ترفند در آیفون اپل که آرزو می‌کردید همیشه می‌دانستید!

شما هم حسرت زندگی دیگران را می‌خورید؟

یک ضرب المثل معروف می‌گوید: «پای خود را به اندازه گلیم خودت دراز کن» گویا برخی افراد حد و حدودشان را فراموش می‌کنند و دست به مقایسه‌های بی‌امانی می‌زنند که گاه امان زندگی را می‌برد و فرصت نفس کشیدن را به آن نمی‌دهد. همین خشم‌های انباشته شده از تصورات ناعادلانه از خویش و حسرت خوردن نسبت به آنچه دیگران دارند در روابط اجتماعی بویژه روابط بین زوجین مانند بمب منفجر شده و آنجاست که هر نتیجه‌ای محتمل است و باید منتظر فاجعه‌ای بود.

حسرت‌ورزان با پوشیدن جامه خیالی دیگران همچون ضربه‌های پتک لحظه به لحظه شخصیت خویش را نشانه می‌گیرند و با حسرت به گذشته و آینده واکنش‌های بیش از حد و ناسنجیده‌ای را از خود نشان می‌دهند. این نوع عملکردهای فکری و پراکندگی افکار در نتیجه حسرت ورزی همچون چرخه‌ای معیوب تکرار شده که نه تنها انواع بیماری‌های روحی و روانی را به دنبال دارد بلکه یکی از پلیدترین افکاری است که زندگی را به نابودی می‌کشاند. برای اجتناب از حسرت ورزیدن و مقایسه کمبودهای اغراق‌آمیز خود با دیگران با دکتر اعظم عسگری روانشناس بالینی به گفت‌و‌گو نشستیم تا ابعاد مختلف این پدیده را بررسی کرده و عواقب منفی حسرت را در زندگی بدانیم.


قضاوت افراد از داشته‌های خویش و نداشته‌های دیگران بر چه مبنایی استوار است؟

رفتار اجتماعی انسان تکلیف فوق‌العاده پیچیده‌ای در زندگی اجتماعی است. در جریان تعاملات اجتماعی افراد گرایش دارند سنجش‌های خود از دیگران را صحیح بدانند اما این‌که مبنای این سنجش‌ها چیست اغلب نادیده انگاشته می‌شوند، بر همین اساس است که گفته می‌شود روابط اجتماعی انسان باعث رشد، احساس رضایت، شادکامی و شادی و در مواقعی خشم، حسادت و نارضایتی می شود. زمانی که افراد ارزیابی صحیح و منطقی خود را بر اساس ظواهر و معیارهای سطحی بنا می‌کنند، احساساتی نظیر اضطراب، غم و حسادت رشد می‌کند. این دردهای عاطفی ریشه در ضعف اعتماد به نفس و منیت افراد داشته و بخش مهمی از وجود انسان را تشکیل می‌دهند.

دکتر اعظم عسگری از ابعاد روانشناسی حسرت ورزیدن و عواقب منفی آن می گوید


در واقع اغلب اوقات فراموش می‌کنیم که منحصر به فرد هستیم و تشخیص خود را از دیگران از دست می‌دهیم چنانچه مفاهیمی مانند من، نداشته‌های من و داشته‌های او پیوسته خشم و نگرانی و ستیزه را در درون انسان ایجاد می‌کند طوری که آکنده شدن ذهن از منفی بافی‌ها نوعی شکنجه ناآگاهانه مداوم یا واکنش‌های جنگ یا فرار ایجاد می‌کند. این واکنش‌های دفاعی که در زیر سطح آگاهی ما رخ می‌دهد در واقع از عمیق‌ترین مشکلات و دردهای انسان ناشی می‌شود.

بیماری، خشم، آسیب‌دیدگی، رنجش، حسرت و ناامید شدن حاصل گفت‌و‌گوی منفی و مداوم « من ضعیف پنداشته» در فرد است. گفت‌و‌گوهایی مانند «این عادلانه نیست»، «من استحقاق بیشتری دارم» و «چرا آن‌ها دارند، من ندارم». از این رو تکاپوی منفی را در درون فرد به جریان می‌اندازد. تصورات ناعادلانه پنداشتن شرایط خود، دیگران را بالاتر از خود دیدن، انکار شرایط زندگی خود و بدین شکل اضطراب و نگرانی مداوم را تقویت کردن و در اعماق درد و رنج فرورفتن منجربه هدر دادن لحظات گرانبهای عمر می‌شود.

رنج کشیدن از تفاوت میان آنچه هست (واقعیت) و آنچه «من می‌خواهم باشد» و حتی فراتر از آن «دیگران نباید داشته باشند» ترس از آینده ایجاد می‌کند و بدین ترتیب فرد به کارهای بی‌نتیجه از قبیل مقایسه کردن خود با دیگران و حسرت ورزی دست می‌زند.

رهایی از حسرت‌های خود ساخته نیازمند چه راهکارهایی است؟

حسرت خوردن غافل شدن از خرد هستی (نیرویی برتر) است، باید توجه داشت وجود هر کسی در والاترین شکل خود تجلی پیدا می‌کند. برای رهایی از این معضلات به تصمیم گرفتن، منفی‌ها را رها کردن و اراده واقعی خود را به کار بستن، از ترس و حسد رها شدن، خودخواهی و خواسته‌های غیر منطقی خویش را رها کردن و آرامش را در عین نقصان‌های زندگی پیدا کردن، نیاز است.

تعلقات زندگی همگی موقت و گذرا هستند بنابراین باید از بردگی آرزو و خواهش‌های مقایسه با دیگران رها شد زیرا تا زمانی که اسیر خواهش‌های غیر منطقی «من خویش» باشیم در جریان منفی زندگی اسیر امواج خروشان حسد خواهیم بود و در نهایت به باتلاق حسرت‌های گذشته فرود می‌آییم و در طغیان امواج زندگی زخم بر می‌داریم.

برای جدا شدن از حسرت‌های خودساخته به پالایش درون نیاز داریم زیرا آرامش و خشنودی در عمق وجود انسان ریشه دارد و این مهم امکانپذیر نیست مگر این‌که افراد به پذیرش دست پیدا کنند.

چگونه می‌توان با پذیرش منیت خویش از نگاه ناعادلانه از وجود خویشتن فاصله گرفت؟

 پذیرش یعنی قبول خود، اعتماد به خود، شاکر بودن ، این‌که دیگر نمی‌خواهیم بیش از این به زندگی توأم با درد و رنج و حسرت ادامه دهیم ، تلاش در تغییر عواطف و هیجانات منفی به مثبت، استفاده از تمام منابع وجودی خویشتن، پذیرفتن شرایط آنگونه که هست و فاصله گرفتن از نگاه ناعادلانه از وجود خویشتن است. هدیه پذیرش، آرامش به خویشتن است و تقدیم آرامش به خویشتن، رسیدن به انسانیت کامل و ریشه‌های حسد و حسرت را خشکاندن است.

انسان تا زمانی که به زندگی دیگران حسرت می‌خورد احساس ناامنی و آسیب‌پذیری می‌کند بنابراین شکستن سدهایی که مانع احساس عشق و آرامش می‌شوند، در هم ریختن تمام موانعی که زندگی را به کام ما تلخ می‌کند ، رها کردن پیشداوری‌ها نسبت به دیگران و تغییرپذیر شدن، شرایط تازه زندگی را فراهم می‌کنند. به عبارت دیگر باورهای آسیب‌زا و منفی را از خود دور کردن و مسیرهای بن‌بست را رها و به جریان هستی متصل شدن نیازمند گذاشتن کوله بار حسرت بر زمین است. فقط در این صورت است که بارقه امید دوباره در دل ایجاد می‌شود و اطمینان از دست رفته به همه جوانب زندگی برمی‌گردد.

نکته حائز اهمیت دیگر برای رهایی از این‌گونه تصورات ناعادلانه تمرکز بر وجود خویشتن و دیگران را به عنوان سرچشمه حسرت‌هایمان مورد سرزنش قرار ندادن است، از سوی دیگر به درون خود نگریستن و پذیرفتن واقعیت‌های زندگی و مسئولیت کامل زندگی تنها راه رسیدن به آزادی و بلوغ عاطفی و دور ریختن احساسات بهبود نیافته و حسرت‌های تلنبار شده است در واقع آگاهی از احساسات مبنای بهبودی رضایت خود و ارتباط سالم و مؤثر با دیگران است.

نگاه ناعادلانه نسبت به داشته‌های خود و حسرت خوردن به آنچه دیگران دارند، چه عواقب منفی را در زندگی در پی دارد؟

 زخم‌های رنجش و حسرت موجب ایجاد بیماری‌های مختلفی در انسان می‌شود بنابراین راه رسیدن به آرامش واقعی شناخت احساسات مثبت و منفی و وجین کردن علف‌های هرز خشم و کینه و حسد از ذهن است. احساسات مسموم جنبه‌های منفی شخصیت تأثیر ویرانگری بر زندگی خود و اطرافیان از قبیل طلاق، انکار مسئولیت‌ها، مقایسه بی‌امان، حسرت خوردن و نگرانی مداوم و... به جا می‌گذارد اما هنگامی که روند بازسازی را در خود شروع می‌کنیم بخش‌های مختلف وجود خود را مالک می‌شویم و به نوعی احترام به خود را افزایش داده و هماهنگی و تعادل را بدست می‌آوریم. باید توجه داشت، شدت دردهای روحی همیشه با خطای شناختی ارتباط دارد و با فاصله گرفتن از این دردها رویدادهای زندگی را معنایی تازه می‌توان بخشید.

با فاصله گرفتن ازخودآزاری و هزینه پیشرفت‌های دیگران و رنج کشیدن از دست نیافتن به چشم اندازهای خودساخته می‌توان تصویرهای ذهنی خود را هرس کرد. این‌گونه افراد باید گفت‌و‌گوهای درونی خود را تغییر دهند زیرا تا زمانی که حسرت می‌خوریم، قربانی هستیم و هر اندازه خود را انکار کنیم ضربه‌پذیری و بیماری از حسرت‌های گذشته و آینده در جسم و جان‌مان بیشتر لانه می‌کند. زندگی سراسر حسرت و پشیمانی را ترک کردن نیازمند اراده‌ای انسانی است. به جرأت می‌توان گفت حسد، حسرت و رنجش‌ها غل و زنجیرهای روح انسان هستند و آرامش عظیم روحی در سایه داشتن ذهن آرام، پذیرنده، امید و امکان تغییر است.

آیا برخی از زنان در نتیجه چشم و همچشمی، حسرت زندگی دیگران را می‌خورند، باعث ایجاد ناملایمتی‌هایی در زندگی خانوادگی می‌شوند؟

در بطن بیشتر حسرت ورزان روح پلیدی که همانا خود کم بینی است نهفته است. حسرت خوردن از آنچه دیگران دارند و من ندارم در محیط خانوادگی خشم و آزردگی و ناامنی ایجاد می‌کندو همین مناظرات خانواده و در نتیجه بحث‌ها و گفت‌و‌گوهای بی‌حاصل عوارض جبران ناپذیری به جا می‌گذارند بدین ترتیب که گاهی افراد در رقابت ناسالم با دیگران بدون پیش‌بینی‌پذیری دست به خطر می‌زنند، ریسک می‌کنند و لطمات جبران ناپذیری به اعضای خانواده می‌زنند. مثلاً فردی را در نظر بگیرید که برای پاسخگویی به حسرت و رقابت طلبی‌های همسرش دست به معاملات نادرستی مانند نزول  و ربا می‌زند.

 این نوع حسرت‌ها و مقایسه‌های بی‌امان از یک سو آسیب‌های جدی به آینده فرزندان و خانواده وارد می‌کند و از سوی دیگر مشاجرات مکرر، کشمکش‌ها و قهر و آشتی‌ها روابط را به جایی می‌رساند که به مویی بند می‌شوند و هر لحظه امکان گسسته شدن و جدایی را ایجاد می‌کنند. در واقع کنش و واکنش‌ها سلسله‌وار عمل کرده و همه جنبه‌های زندگی را تحت‌الشعاع منفی خودش قرار می‌دهد.

به این ترتیب این‌گونه افراد دکمه کنترل احساس و ناایمنی را به دست دیگران می‌دهند طوری که پیشرفت و تلاش دیگران را تحمل نمی‌کنند و این مسأله منجر به ایجاد بیماری‌های خطرناک و مهلک از قبیل ناراحتی‌های قلبی و عروقی، سرطان و... می‌شود. همچنین درگیر شدن‌های متعدد در خانواده آرامش زندگی را از بین می‌برد.

افرادی که در جریان رقابت و حسادت با دیگران حرکت می‌کنند در مسیر زندگی ممکن است از افراد ناباب دنباله روی کنند. آنان به افرادی بی‌اراده و کم جرأت مبدل می‌شوند و برای رسیدن به دیگران و جبران حسرت‌های زندگی تمام نیروهای حقیقی وجودشان را تحلیل می‌برند و نابود می‌کنند و گاهی ممکن است دست به اعمال و رفتاری بزنند که واقعاً توان آن را ندارند و همین رفتارها باعث می‌شود حسرت ورزان از درون خود را عصبانی ببینند.

تکنولوژی در خدمت رانندگان خواب آلود!

کارشناسان سوئیسی در حال طراحی و ساخت نوعی فناوری هستند که نقش بیدار کردن رانندگان خواب‌‍آلود را بر عهده بگیرد و از تصادفات جاده‌ای بکاهد.

این فناوری نوعی ردیاب حالات چهره است. دستگاه از یک دوربین، چند منبع نور و یک رایانه برای تحلیل هم‌زمان ویدیو تشکیل شده است. نخستین مشکل این دستگاه شرایط نوری بود که برای برطرف کردن آن از یک دوربین و نورهای مادون قرمز استفاده شده است. به همین منظور، مشکلات ناشی از کمبود نور برطرف شده است و دستگاه می‌تواند در شب و روز، بدون مشکل کار کند.

این دستگاه که محصول مشترک موسسه فناوری سوئیس و گروه خودروسازی پژو سیتروئن است، روی داشبورد و پشت فرمان نصب می‌شود. محققان این پروژه به الگوریتمی دست یافته‌اند که به این دستگاه امکان تجزیه و تحلیل عکس و ردیابی احساسات راننده را می‌دهد.  ضریب دقت آن نیز به طور حدودی، 85 درصد است. این ردیاب می‌تواند با بررسی حرکات پلک، خواب آلودگی راننده را تشخیص دهد. در این حالت موسیقی شلوغی پخش می‌کند یا نور داشبورد را تغییر می‌دهد. البته برعکس آن نیز هست، اگر راننده مضطرب باشد، خودرو موسیقی آرام پخش خواهد کرد.

اولیوه پاژو، مدیر عامل گروه همکاری پژو-سیتروئن معتقد است یک چنین دستگاهی می‌تواند شکاف میان خودروهای کلاسیک و خودروهای کاملا خودکار را پر کند.

آقای پاژو می گوید: «یکی از گام های میانی، تولید خودروی نیمه خودکار است. یعنی خودرو می تواند به خودی خود رانندگی کند اما کماکان به حضور نظارتی راننده نیازمند است.»

در راه رسیدن به خودرویی نیمه خودکار، محققان باید روی راننده تحقیق کنند و به گفته آقای پاژو، کار اصلی این پروژه هم همین است. این محققان در پی آن هستند که در نهایت به سامانه‌ای برای همه خودروها دست یابند و از این طریق از خطرات رانندگی بکاهند.
 

تزریق بوتاکس، حداقل سالی دوبار

اثر بوتاکس کم‌ کم از بین می‌رود و چروک‌ها دو‌ مرتبه ظاهر می‌شوند. لذا برای اینکه بتوان نتیجه خوبی برای کاهش چروک های اخم و پیشانی و اطراف چشم حاصل شود لازم است تزریق بوتاکس حداقل سالی دو بار انجام شود .

ابتدا برای این که شما بدانید آیا دچار چروک های ذکر شده هستید و یا نه و اینکه شدت ان زیاد یا متوسط یا خفیف است کافی است در اینه بدون اینکه پیشانی و اخم خود رامنقبض کنید در حالت عادی به خودتان نگاه کنید اگر در این حالت در هر کدام از نقاط فوق یعنی اخم و پیشانی و دورچشم چروک داشتید این بدان معنا است که شدت چروک شما شدید است یا در حال شدید شدن است ، این حالت اول بود.

حالت دوم :اگر بدون منقبض کردن به پیشانی و اخم و دور چشم خود نگاه کنید و چینو چروک نبینید ولی بعد از منقبض کردن متوجه شوید اخم و پیشانی شما چین دارد و هنگام تبسم ببینید که خطوط دور چشم شما خود را نشان می دهد این نشان می دهد یا دچار چروک هستید ولی هنوز پیشرفته و عمیق نشده و در این صورت تاثیر تزریق بوتاکس در از بین بردن این چروک ها ۱۰۰ درصد و کامل است

ولی در حالت اول که چروک شدید است تزریق بوتاکس کاملا چین و چروک ها را از بین نمی برد و حدودا ۷۰ تا ۸۰ درصد موثر است و این بدان معنی است که بعدازتزریق شما نمی توانید اخم و پیشانی و دور چشم را منقبض کنید ولی در حالت عادی و بدون منقبض کردن شما متوجه خطوطی در نواحی فوق خواهید شد .

مدت تاثیر هر بار تزریق بوتاکس چقدر است؟


البته این بدان معنی نیست که شما نبایدبوتاکس تزریق کنید چراکه در صورت عدم تزریق برشدت چروک شما هر سال افزوده خواهد شد لذا علاوه بر تاثیر ۷۰ تا ۸۰ درصدی در کاهش این چین ها اگر منظم هرسال دوبار بوتاکس تزریق شود نه تنها از پیشرفت ان جلوگیری میشود بلکه شدت چروک هم بعد از ۲ تا ۴ سال کمتر هم می شود درضمن در مواردی که شدن چین اخم شدید است و بدون منقبض کردن دچار شیار یاشکاف عمیق شده علاوه بر تزرق بوتاکس لازم است ژل های کلاژن یا هیالورونیکاسید هم در چین اخم تزریق شود در اینصورت ۹۰ تا ۱۰۰ درصد چین عمیق اخم اصلاح و پر میشود . تزریق ژل در قسمت تزریق ژل کامل توضیخ داده شده .

مدت اثر هر بار تزریق حدود۴ تا ۶ ماه می باشد ، بطور کلی مدت اثر بوتاکس به ۴ فاکتور وابسته است اول میزان پاسخ دهی هر فرد با فرد دیگر متفاوت است، فاکتور دوم میزان دارویا واحدی ازبوتاکس است که پزشک معالج برای مراجعه کننده خود تزریق میکند مثلا ایا ۵۰ واحد بوتاکس تزریق کرده یا ۷۰ واحد ، فاکتور سوم شدت چروک مراجعه کننده است که هر چه شدت و عمق چروک ها بیشتر باشد میزان تاثیر دارو و مدت اثران هم کم تر خواهد شد ، فاکتور چهارم اگر فردی چند سال منظم سالی دو بار بوتاکس تزریق کرده باشد مسلما اثر ان از فردی که بار اول است که بوتاکس تزریق می کند هم اثر ان بهتر است و هم مدت اثر ان بیشتر میشو

آیا دارو و یا کرم و یا حتی لیزری وجود دارد که بر چروک اخم و پیشانی اثر داشته باشد ؟

با توجه به اینکه مکانیسم چروک در اخم و پیشانی انقباضات عضلانی است و کرم های ضد چروک و لیزر بر روی پوست اثر می کنند لذا تاثیری بر این چروک ها ندارند ، البته کرم های بوتاکس ایرانی و خارجی در بازار وجود دارد که در واقع بوتاکس واقعی نیستند ، علت انکه نام بوتاکس را بر این کرم ها گذاشتند این است که مقداری ( نه کاملا ) شبیه بوتاکس عمل میکنند به عنوان مثال ماده ارژیرلین که ماده موثره اصلی این کرم ها است یک هگزاپپتید است که مولکول بسیار ریزی دارد وقتی این کرم ها به پوست مالیده میشوند این ماده بتدریج جذب میشود وباعث جلوگیری از انقباض فیبروبلاست های داخل پوست و به مقدار کم و یطور غیرمستقیم باعث کاهش انقباضات عضلات زیر پوستی میشود.

کاربرد اصلی این کرم ها برای پیشگری است ولی در از بین بردن انقباضات عضلانی و کاهش چروک به تنهایی تاثیر نسبتا کمی دارند لذا این کرم ها با توجه به اینکه گران هم هستند دو تا سه ماه بعد از تزریق بوتاکس تجویز می شوند تا اثر بوتاکس تزریق شده بیشتر و بهتر شود ،.

در مورد لیزر هم در مورد چروک های عمیق در پیشانی که گفتیم بوتاکس نمی تواند کامل چروک ها را از بین ببرد میتوان بعد از تزریق بوتاکس برای تکمیل کردن اثر بوتاکس ا میتوان  لیزر یا  ژل را تجویز کرد.

البته در مورد چروک دور دور چشم فرق میکند چرا که علاوه بر انقباضات عضلانی شلی و چروک پوست هم در چروک دور چشم دخیل است لذا اگر هنگام تبسم دور چشم شخص دچار چروک می شود و در حالت عادی شخص چروک ندارد فقط تزریق بوتاکس کافی است ولی اگر در حالت عادی هم دور چشم شخص چروک داشته باشد در این موارد علاوه بر تزریق بوتاکس بهتر است شخص از کرم های دور چشم ضد چروک هم استفاده کند البته کرم دور چشم فقط برای پیشگری است واثرزیادی در درمان چروک پوستی دورچشم ندارد.

لذا اگر هدف مراجعه کننده درمان و بهبودی واضح چروک پوست باشد بایدلیزر کند ،که در قسمت جوان سازی پوست توضیح کامل لیزرهایی که برروی جوان سازی صورت و دورچشم اثر دارند ک داده شده اند.

لیزرهایی وجود دارند که بطور موثر و واضحی می توانند چین و چروک پوستی دور چشم را کاهش دهند .

آب هندوانه تسکین‌ دهنده‌ دردهای عضلانی!

هندوانه از جمله میوه‌هایی است که علاوه بر طعم و مزه مطلوبش، فوائد و خواص بسیاری برای سلامتی دارد.

مصرف هندوانه می‌تواند بخشی از کالری، ویتامین C و A‌ مورد نیاز بدن را تامین کند. همچنین هندوانه حاوی فیبر خوراکی و پتاسیم است که به کاهش فشارخون کمک می‌کند.

شبکه خبری ABC نیوز در گزارشی از چند سر نهفته در دل این خوردنی خوشمزه و تابستانی پرده برداشته که به شرح زیر است:

اسرار یک هندوانه دربسته

لیکوپن هندوانه بیش از گوجه‌فرنگی خام است
بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان لیکوپن موجود در هندوانه حدود 1.5 برابر بیش از گوجه‌فرنگی بزرگ و تازه است. لیکوپن آنتی‌اکسیدانی است که از تولید رادیکال‌های آزاد مضر برای سلول‌های بدن جلوگیری می‌کند. همچنین لیکوپن موجود در میوه‌های قرمزرنگ و سبزیجات به مبارزه با بیماری‌های قلبی و برخی انواع سرطان ها کمک می‌کند. همچنین توصیه می‌شود برای حفظ بیشترین میزان آنتی‌اکسیدان در هندوانه لازم است آن را پیش از بریدن در دمای اتاق نگهداری کنید.

آب هندوانه تسکین‌دهنده‌ دردهای عضلانی است
نتایج یک بررسی نشان می‌دهد مصرف آب هندوانه یک ساعت پیش از ورزش کردن از بروز دردهای ماهیچه‌ای و افزایش ضربان قلب جلوگیری می‌کند. این خاصیت هندوانه به دلیل وجود ماده «سیترولین» در این میوه است که عملکرد رگ‌ها را بهبود داده و فشارخون را پایین می‌آورد.

هندوانه هم جزو میوه‌ها و هم جزو سبزیجات است
هندوانه نیز همچون بسیاری از میوه‌ها با کاشت دانه آن تولید می‌شود. همچنین پوست این میوه قابلیت مصرف دارد. در حقیقت طبیعت دو وجهی هندوانه تمام قسمت‌های آن را قابل خوردن کرده و هیچ بهانه‌ای برای دور انداختن این میوه وجود ندارد.

هندوانه سرشار از آب است
91.5 درصد از میوه هندوانه را آب تشکیل داده و با مصرف آن می‌توان میزان آب از دست رفته بدن را که موجب سردرد، احساس خستگی و پایین آمدن تمرکز می‌شود، جبران کرد.

نوع زرد رنگ این میوه هم وجود دارد
شاید باور اینکه داخل میوه هندوانه قرمز یا صورتی رنگ نباشد غیرقابل تصور باشد اما نوعی از این میوه وجود دارد که به رنگ زرد و با طعمی شبیه به عسل است. هرچند ظاهر بیرونی آن به دیگر هندوانه‌ها شباهت دارد.