دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

سقوط جوان 22 ساله از ساختمان 40 طبقه و نجات یافتن وی

توماس مگیل با نوشتن در صفحه فیس بوک از اینکه از زندگی بدش می آید دست به خودکشی زد و...

 

توماس مگیل با نوشتن در صفحه فیس بوک از اینکه از زندگی بدش می آید دست به خودکشی زد و ساختمان چهل طبقه در خیابان 63 غربی در نیویورک را انتخاب کرده و با سرعت 202 کیلومتر بر ساعت روی صندلی عقب اتومبیل دوج قرمز رنگ افتاد.

 



اما این جوان 22 ساله ناامید از زندگی به طرز معجزه آسایی زنده ماند و تنها دو پایش شکست. وی اکنون در بیمارستان بستری است. گای مککورمک 40 ساله و صاحب اتومبیلی که توماس روی آن افتاد وافعه را معجزه دانست. البته این دلیل نمی شود که پس از خوب شدن توماس خسارتی از وی نگیرد.

آتش سوء مدیریت در توزیع سیلندر های گازی

در حالی که بسیاری از روستاهای استان آذربایجان غربی از نعمت گاز برخوردارند، هستند روستاهایی که اهالی آن ها مجبورند از سیلندر گاز برای پخت و پز و امورات دیگر زندگی خود استفاده نمایند.

همین ارومیــه بزرگ نیز از این قاعده مستثنی نبوده و برخی از روستاها و حتی بخش های اطراف شهرستان به دلیل عدم گازکشی از سیلندر گاز استفاده می کنند.

اما نبود ساز و کار مشخص و برنامه ریزی مناسب در ارومیـه باعث شده که اهالی برای گرفتن سیلندر گاز مایع ضمن تحمل هزینه های زیاد زمان طولانی از وقت خود را به تهیه سیلندر گاز اختصاص دهند. 

آن ها برای گرفتن کپسول گاز مجبورند چند روز پشت سرهم به عاملین توزیع سیلندرهای گاز مایع مراجعه کرده و مبلغی بین 60 الی 100هزار ریال بپردازند.به دلیل کمبود و ضعف در سیستم توزیع سیلندر گاز مایع در ارومیـه و روستاهای اطراف اهالی حاضر به پرداخت هزینه های سنگین اضافه هستند.

شاید یکی از دلایل کمبود سیلندر گاز در شهرستان و نامطلوبی خدمات ارائه شده، نبود یک مرکز متمرکز برای توزیع عادلانه سیلندرهای گازی با قیمت مصوب است. ایجاد بازار سیاه، باعث شده برخی از سودجویان سیلندر را بیشتر از نرخ مصوب سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده که مبلغ 45500 ریال است به مردم عرصه کنند.

این بی ثباتی ها در سیستم توزیع، باعث سرگردانی متقاضیان سیلندر گاز مایع در ارومیــه شده است.نبود شبکه مناسب جهت توزیع سیلندر گاز مایع در بسیاری از نقاط استان باعث به وجود آمدن بازار سیاه، هجوم روستائیان برای تهیه نفت و دست درازی به طبیعت برای تهیه هیزم شده است.

نخستین زیرگذر عابر پیاده کشور در چهارراه ولیعصر

لینک :  http://s5.picofile.com/file/8108297726/%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%86_%D8%B2%DB%8C%D8%B1%DA%AF%D8%B0%D8%B1_%D8%B9%D8%A7%D8%A8%D8%B1_%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D9%87_%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1_%D8%AF%D8%B1_%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%B1%D8%A7%D9%87_%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%B9%D8%B5%D8%B1_%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%AA_%D8%AE%D8%A8%D8%B1%DB%8C_%D8%AA%D8%AD%D9%84%DB%8C%D9%84%DB%8C_%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D9%86%D8%A7%DA%A9.flv.html
  ادامه مطلب ...

مراسم تشییع درگذشتگان فیلم معراجی ها

مراسم تشییع پیکر درگذشتگان حادثه سریال «معراجی ها» (محمدجواد شریفی راد، از افسران بازنشسته نیروی هوایی ارتش و مدیر جلوه های ویژه میدانی،رضا فرجی جانشین و جمشید احسانی فر عضو گروه تدارکات) روز جمعه از مقابل بنیاد روایت واقع در خیابان شهید سپهبد قرنی برگزار شد. پیکر زنده یاد مهدی مرادی از دیگر جان باختگان این حادثه نیز در زادگاهش خرم آباد تشییع خواهد شد.


سخت ترین نقطه دنیا برای بازدید کجاست؟ +عکس

توریست ها سالانه به نقاط مختلف دنیا سفر می کنند و همیشه پول های خود را سعی می کنند در راه بازدید از جاذبه های طبیعی و تاریخی خرج کنند. جزایر یکی از نقاطی هستند که سالانه انسان های بسیاری را به خود جذب می کنند.

جزیره "سنتینل شمالی" یکی از نقاط خاصی در دنیاست که شاید توریست های بسیاری دوست داشته باشند به آن سفر کنند ولی در اینجا یک نکته خاص وجود دارد زیرا کسی نمی تواند وارد این جزیره بشود و ورود انسان های متمدن به این جزیره ممنوع شده است.


افرادی که در این جزیره زندگی می کنند به نظر می رسد ایده ای از هیچ اتفاق در دنیا ندارند و همچنان به مانند انسان های اولیه زندگی می کنند. آن ها از انسان های متمدن دوری می ورزند و هرگونه نزدیک شدن خارجی ها را با تیر و سنگ جواب می دهند.

تمام این جزیره از درخت پوشیده شده است و زیبایی منحصر به فردی دارد. به گفته محققان به نظر می رسد انسان ها از 60 هزار سال پیش تا به امروز در این جزیره زندگی کرده اند و جمعیت آن ها می تواند عددی میان 40 تا 500 باشد ولی دقیق آن مشخص نیست.

این جزیره میان میانمار و اندونزی واقع شده است و در سال 2004 دچار تسونامی شد ولی باز هم مردمان آن از پذیرایی گروه نجات و هلی کوپترهای نجات اجتناب کرده  و با سنگ به سراغ آن ها رفتند.



دریاچه ارومیه، مرده ای که به سادگی زنده نمی شود

دریاچه ای که کشاورزی و سد بستن روی رودخانه ها، آن را خشکاند، همچنان خبرساز است. اینطور که دولت می گوید نباید برای زنده کردن دریاچه ای که می گویند مرده، عجله کرد. البته عده ای هم می گویند زنده شدن این مرده، کاری ندارد. در این بین، فرنگی ها و چشم بادامی ها هم آمده اند و می گویند می توانند با دم عیسی خود، این مرده راد جان ببخشند، ولی واقعیت این است که دریاچه ارومیه، به راحتی جان نمی گیرد، چون تصمیم گیران باید حواسشان به موضوع دیگری هم باشد: اشتغال و اقتصاد آذربایجان.

واقعیت این است که سر گربه ای که میان نقشه خاورمیانه چمباتمه زده، یعنی استانهای اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی، اقتصادی متکی به کشاورزی دارد و آبی که برای این کشاورزی مصرف می شود، همان آبی است که باید دریاچه ارومیه را جان دوباره بدهد. به بیان دیگر، مدیران کشور باید بین دو راهی قطع آب کشاورزی و از بین رفتن کشاورزی این خطه و مرگ تدریجی ارومیه، یکی را انتخاب کنند. آب، کم است و نمی شود هم دریاچه ارومیه را آب داد و هم به زمینهای کشاورزی حوضه آبریز این دریاچه که طبق آمار رسمی نزدیک به 480 هزار هکتار زمین زیر کشت است، آب رسانی کرد.

آمار رسمی می گوید ارزش ریالی محصولات کشاورزی که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه به دست مردم می آید، نزدیک به 2 هزار میلیارد تومان است (اگر با دلار 3 هزار تومانی حساب کنیم) و در صورتی که دست کم 5 سال این زمینها، کاملا بی آب بمانند و آب رودخانه ها به دریاچه ارومیه جاری شود، می توان این دریاچه را زنده کرد. به عبارت دیگر، باید مردم منطقه حوضه آبریز این دریاچه، در طی 5 سال (به شرط ثابت ماندن دلار) نزدیک به 10 هزار میلیارد تومان از کیسه بخورند.

 

احیای ارومیه، کشاورزی آذربایجان را نابود می کند

این چنین است که کارشناسان و مدیران وزارت نیرو که مسئول تامین آب مورد نیاز کشاورزی در منطقه هستند می گویند اگر می خواهید دریاچه با سرعت و در 5 سال احیا شود، بسم الله، ولی یک نفر جواب از بین رفتن زندگی کشاورزان منطقه را بدهد. این حرفی بود که وزیر نیرو، در مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی، با ادبیات سیاستمدارانه و در قالب الفاظ کنایه آمیز گفت. چیت چیان، حرفی که مغز آن، بر عهده گرفتن مسئولیت از بین رفتن زندگی کشاورزان سه استان باشد را به نمایندگان این استان، اینطور گفت: "اگر نتوانیم مدیریت مصرف را در آب کشاورزی اعمال کنیم، دریاچه ارومیه هرگز زنده نخواهد شد. جهادکشاورزی موظف است با آموزش کشاورزان و آگاه سازی آنان برای تغییر در الگوی کشت، ضمن بالا بردن بازده کشاورزی و کاهش مصرف آب در این بخش،‌ مازاد آب باقیمانده را به دریاچه ارومیه هدایت کند."

او البته آب پاک را روی دست طرفداران محیط زیست ریخت که منتظر بودند تا برآمدن اقبال دولت یازدهم، معجزه برای دریاچه ارومیه رخ بدهد و همه چیز به وضع قبل از سال 84 برگردد: "در مورد دریاچه ارومیه باید حقایق را به مردم بگوییم و توقع بی مورد ایجاد نکنیم. ما به 10 تا 15 سال زمان نیاز داریم تا بتوانیم دریاچه ارومیه را به وضع سابق برگردانیم و هرگونه شعار و وعده تبلیغاتی و سیاسی که به دور از حقیقت باشد، خیانت به دریاچه ارومیه و مردم است. برای نجات دریاچه ارومیه تمام توانمان را به کار می گیریم و اگر نتوانیم مدیریت مصرف را در آب کشاورزی اعمال کنیم، دریاچه ارومیه هرگز زنده نخواهد شد. این وزارتخانه تمام توان خود را برای نجات دریاچه ارومیه به کار خواهد گرفت."

نمایندگان مجلس هم بیکار ننشستند و برخی از آنها گفتند این حرفها را قبول ندارند.

 

5 ساله می شود ارومیه را زنده کرد

کمال الدین پیرموذن، عضو فراکسیون محیط زیست، یکی از نمایندگان مجلس است که به سخنان رئیس سازمان محیط زیست استناد می کند و می گوید دریاچه ارومیه با 5 سال کار درست، احیا می شود. او در گفتگو با خبرآنلاین گفت با اجرای راهکارهای مربوط به مدیریت مصرف آب مثل انتقال آب از رودخانه هایی مانند ارس و دریای خزر، باروری ابرها، تغییر الگوی کشت، جلوگیری از ادامه برداشت های غیرمجاز آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، توقف برداشت آب از طریق حفر چاه های غیرمجاز، توقف سدسازی و مطالعات آن در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، لایروبی رودخانه های موثر بر دریاچه ارومیه و رهاسازی منابع آبی ذخیره شده در پشت سدها می شود دریاچه ارومیه را در طول 5 سال احیا کرد.

وزیر نیرو البته پایش را در یک کفش کرده که این راهکارها را طی می کنیم، ولی نه به قیمت از دست رفتن زندگی کشاورزان: " ما برای نجات دریاچه ارومیه آنچه از دستمان برمی آید، انجام می دهیم که بخشی از اقدام ها شامل فراهم کردن مقدمات انتقال آب از رودخانه هایی همچون ارس و ... به دریاچه ارومیه است و در این راستا از مشاوره کارشناسان داخلی و خارجی مانند کارشناسان فرانسوی و چینی سود می بریم."

وزیر نیرو پیش از این درباره مدیریت مصرف آب دربخش کشاورزی خواستار همکاری مردم استان های آذربایجان شرقی و غربی و کردستان، به ویژه کشاورزان منطقه شد: امیدواریم با افزایش راندمان کشاورزی و اصلاح الگوی کشت در اطراف دریاچه ارومیه، بتوان آب صرفه جویی شده را به سمت این دریاچه هدایت کرد.

 

چشم بادامی هایی که سد می ساختند

میراث خجسته دولت دهم، در دریاچه ارومیه، اندک اندک رونمایی می شود. سیاستهای محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق که قرارداد همکاری با رییس جمهور چین در زمینه سدسازی چینی ها در ایران امضا کرده بود، هنوز هم گریبان ارومیه را رها نکرده است. دولت دهم در واپسین ماه های حضورش، قراردادی را با رئیس جمهور چین امضا کرد که طی آن، قراردادی به ارزش هزار و 400 میلیارد تومان برای انتقال آب از ارس به دریاچه ارومیه، بسته شد. البته همان زمان، نقی کریمی، مدیرعامل وقت شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی اعلام کرد تخصص این شرکت چینی، سد سازی است و هم اکنون نیز در برخی از پروژه های سدسازی در ایران، فعالیت می کند. 

کریمی همان زمان نیز اشاره کرد در نیمه اول سال 92، دو سد بزرگ دیگر، روی رودخانه های نزدیک به دریاچه ارومیه، به بهره برداری می رسد که البته، در این پروژه ها نیز پای چشم بادامی ها در میان بود، سد قزل داغ ماکو و سد سیلوه روی رودخانه های این استان بسته شد تا باز هم مقصد نهایی این رودخانه ها، کم آب بماند.

به جز چینی ها، فرانسوی ها و بلژیکیها نیز اعلام کرده بودند تمایل دارند بر سر این خوان گسترده، حاضر شوند. بلژیکیها البته گفته بودند برای احیای ارومیه می آیند، آن هم در سه سال، یعنی کاری که تقریبا ناممکن است. شرکت فرانسوی فیدال که نماینده حقوقی شرکت بلژیکی tracktable engineering است که آن هم تابع شرکت ژدف سوئز فرانسه محسوب می شود گفته بود اگر ما پایمان به خاک ارومیه برسد، سه ساله دریاچه آن سامان را زنده می کنیم، البته این سخنان باز هم در زمان دولت دهم زده شد و هنوز کسی نتوانسته این ادعا را راستی آزمایی کند.

 

آب دزدی، درد بی درمان ارومیه

واقعیت این است که علاوه بر سیاستهای اشتباه دولت دهم که فقط و فقط سدسازی را در دستور کار خود قرار داده بود و سازمان محیط زیست آن دولت، ماشین امضای مجوزهای گوناگون به سدسازان محسوب می شد، مردم حوضه آبریز ارومیه مقصر اصلی بلایی است که سر دریاچه زیبایشان آمده. 

آمارهای مختلف می گوید آب دزدی مردم یعنی همان حفر چاه های غیر مجاز، پوست دریاچه ارومیه را ذره ذره کنده و آن را به این روز انداخته. مشاور سازمان محیط زیست می گوید در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، بیش از 17 هزار حلقه چاه غیر مجاز شناخته شده، شیره جان ارومیه را می می کند. به جز این تعداد چاه شناخته شده غیر مجاز، نزدیک به 55 هزار حلقه چاه دیگر نیز حفر شده که مجاز بودن همه آن هم اثبات نشده است. منافع کشاورزان را تامین می کند. چاه هایی که نه مجوز دارند و نه کسی می داند چقدر دل را سوراخ کرده و به عمق رفته اند.

حتی اگر مسئولان وزارت نیرو، تمام این چاه ها را پر کنند، زندگی 9 تا 12 میلیون آذری تحت تاثیر این سیاست قرار خواهد گرفت. به بیان دیگر، آب دزدی از حوضه آبریز ارومیه، باعث ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی برای انبوهی از مردم شده که هر گونه تغییر در روند فعلی یغمای آب در آن اقلیم، تبعات اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی به دنبال دارد. از یاد نباید برد آذربایجان شرقی و غربی، در یکی از حساس ترین مناطق مرزی ایران قرار گرفته و همواره امنیت آن، مورد تهدیدهای فرامرزی بوده است.

به همین دلیل است تاکنون بیش از 40 راهکار منطقی برای احیای ارومیه، پیشنهاد شده اند که کمتر از نیمی از این راهکارها، قابلیت اجرایی دارد و در حال حاضر، تنها 19 راهکار در دست اقدام کارگروه نجات دریاچه ارومیه است. این کارگراه که با مسئولیت وزیر نیرو و عضویت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، وزیر کشور و وزیر جهاد کشاورزی در حال برگزاری است، قرار است حیات را به دریاچه ارومیه و حریم این منطقه بازگرداند.

 

دریاچه چقدر آب می خواهد؟

وزیر نیرو در پاسخ به این سئوال می گوید برای احیای دریاچه ارومیه دست کم سالانه باید 3 میلیارد و 100 میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه تزریق شود، یعنی دقیقا همان میزانی که کشاورزی منطقه نیاز دارد.

از طرف دیگر، مشاور سازمان محیط زیست می گوید نیاز سالانه این دریاچه بیش از 7 میلیارد و 500 میلیون متر مکعب آب است. یعنی اینجا هم اختلاف تاریخی بین محیط زیست و وزارت نیرو در گرفته، محیط زیست تلاش دارد حق آبه بیشتری برای دریاچه بگیرد و وزارت نیرو می گوید هر قطره آبی که به دریاچه می رود، کشاورزی منطقه را تضعیف می کند. این درحالی است که بیش از 90 درصد آبی که در ایران مصرف می شود، در بخش کشاورزی استفاده می شود. ضمن اینکه راندمان کشاورزی در ایران بیش از 30 درصد نیست. یعنی اصلاح شیوه کشاورزی و آبیاری می تواند حق آبه دریاچه ارومیه و دیگر تالاب های رو به موت ایران را تامین کند. 

دراین باره یکی از نماینده های آذربایجان شرقی و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس به مهر گفته: اگر بخش کشاورزی بطور جدی مورد توجه قرار گیرد، می توان از هدر رفت آب در حوضه های آبریز دریاچه ارومیه جلوگیری کرد که خود این موضوع می تواند نقشی تعیین کننده در حل مشکل بی آبی این دریاچه باشد چرا که بخش قابل توجهی از آب مورد نیاز این دریاچه، در اراضی کشاورزی مناطق همجوار استفاده می شود.

به عقیده غلامرضا نوری، نماینده بستان آباد، باید با اصلاح روش های آبیاری سنتی در اراضی همجوار ارومیه، ضمن جلوگیری از هدر رفت آب های سطحی و زیرزمینی نسبت به افزایش بهره وری از منابع آبی موجود اقدام کرد: "با روش های آبیاری فعلی نه تنها آب های سطحی بدرستی مورد استفاده قرار نمی گیرند بلکه با حفر چاه های غیر مجاز بیش از بیش به بحران کم آبی دریاچه ارومیه و شوری اراضی همجوار دامن زده می شود."

همچنین رییس بخش تحقیقات آبیاری و خاک موسسه تحقیقات خاک و آب کشور معتقد است: اصلاح مدیریت آب در باغات و اراضی کشاورزی، راهکار مناسب برای مقابله با پسروی دریاچه ارومیه از منظر وزارت جهاد کشاورزی است.

به عقیده سعید غالبی، وجود ضعف و مشکلات مدیریت بهینه مصرف آب در مزارع و باغات کشور از مهمترین موضوع های چالشی در کشور است: عمده ترین تلفات در مصرف آب به این قسمت مربوط می شود. ضعف در ساختار الگوی مصرف در مزارع و باغات به علت پیروی نکردن از الگوی مصرف آب، افزایش تولید در واحد سطح، پایداری و تضمین تولید اقتصادی در شرایط بحران آب و خشکسالی از دیگر مشکلات مربوط به بخش آب کشاورزی در کشور و حوضه دریاچه ارومیه است

 

رییس جمهور میانجی می شود؟

اما برای مدیریت اختلاف نظر ذاتی سازمان محیط زیست و وزارت نیرو به نظر دولت باید میانجی گری کند؛ شاید وزارت جهاد کشاورزی باید نقش پررنگتری داشته باشد و کشاورزی و سیستم آبیاری منطقه اصلاح کند، یعنی به طور جدی وارد گود شود و نه آنطور که پیش از این اتفاق افتاده و یکی بوده برای نمونه مثل پروژه ظاهرا موفق کشت و صنعت مغان. 

همچنین اینجاست که نگاه شخص رییس جمهور برای اولویت دادن کشاورزی یا محیط زیست، تعیین کننده است. لابد دولت اعتدال که همواره تاکید دارد روی مرز تعادل حرکت کند، چاره ای جز این ندارد که علاوه بر توجه به رونق کشاورزی در منطقه، آرام آرام، حق آبه مورد نیاز دریاچه ارومیه را تامین کند.

آرام آرام به این معنی که قطعا تا 5 سال آینده، ارومیه به وضع پیش از سال 84 باز نمی گردد. بلکه همانطور که چیت چیان، وزیر نیرو گفته، دست کم باید 10 سال صبر کرد.

موفقیت جدید محققان «رویان» در مهندسی بافت کلیه میمون با سلول‌های بنیادی

دکتر رضا مقدس‌علی، با اعلام تشکیل کارگروه «کاربرد سلول‌های بنیادی در بیماران کلیوی» در پژوهشگاه «رویان» از دو سال گذشته، به مطالعات این کارگروه بر روی داده‌های فراوان موجود در زمینه نارسایی سلول درمانی در بیماری‌های کلیوی در مدل‌های موش اشاره کرد و گفت: پژوهشگاه رویان برای انجام مطالعات خود در زمینه سلول‌درمانی نارسایی‌های حاد و مزمن کلیه مدل درمانی میمون راانتخاب کرد که خوشبختانه نتایج خوبی در این زمینه به دست آورده که در حال انتشار است.

وی در خصوص نتایج حاصله در زمینه درمان نارسایی حاد کلیه در مدل میمون، افزود: پس از تزریق سلول‌های بنیادی به بافت‌های آسیب‌دیده کلیه، بافت‌های موجود به لحاظ عملکردی بهبود یافتند و هم اکنون در حال استفاده از این مدل بر روی انسان هستیم.

محقق «رویان» گفت: در نارسایی‌های حاد کلیوی،‌ شاخص‌هایی همچون اوره و کرانیت،‌ عوامل سدیم و حجم ادرار و پروتئین‌ها از شاخص‌های مهمی هستند که ما در میمون‌ها مورد بررسی قرار می‌دهیم و به نظر می‌رسد که بعد از پیوند سلول‌های بنیادی، تمام این ایندکس‌ها بهبود می‌یابد.

مقدس‌علی همچنین در زمینه سایر اقدامات صورت گرفته در زمینه درمان بیماری‌های کلیوی در پژوهشگاه رویان نیز گفت: دراین زمینه در مهندسی بافت کلیه نیز فعالیت‌هایی بر روی میمون درحال انجام است تا با استفاده از بافت خود کلیه یک بافت پیوندی ایجاد کنیم.

به گفته محقق پژوهشگاه رویان، مطالعات پیچیده‌ای در زمینه مهندسی بافت کلیه برروی میمون‌ها انجام گرفته که امیدواریم طی سال‌های آینده کاربردی شوند.

مقدسعلی همچنین تصریح کرد: در زمینه تمایز سلول‌های بنیادی به سلول‌های کلیه نیز پروژ‌ه‌هایی توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی در پژوهشگاه رویان درحال انجام است.

وی درباره طرح سلول درمانی بیماری بی‌اختیاری ادراری استرسی در زنان نیز گفت: در این راستا فعالیتی از سه سال گذشته با همکاری مرکز تحقیقاتی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و بیمارستان لبافی‌نژاد آغاز شده که در فاز اول این طرح پژوهشی بر روی 10 بیمار اجرا شده و در فاز دوم نیز با 20 بیمار ادامه یافته و در این فاز تاکنون بر روی سه تا چهار بیمار عمل پیوند صورت گرفته است.

مقدس‌علی همچنین به طرح تزریق سلول‌های بنیادی در پیوند کلیه برای کاهش عوارض‌ داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی،‌ اشاره کرد و گفت: این طرح با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در فاز مطالعاتی قرار دارد و بر روی میمون در حال انجام بوده و اجرای این طرح تحقیقاتی بر روی انسان نیز در حال انجام است.

وی گفت: در این زمینه به دنبال آنیم که بدانیم آیا می‌توان سلول‌ درمانی را جایگزین دارودرمانی کرد؟ در حال حاضر این طرح روی میمون ها در حال انجام است و درصورتی که با تزریق سلول‌های بنیادی به این نتیجه برسیم که می توان داروهای موجود را کاهش داد، به سمت مدل انسانی حرکت می‌کنیم.

جدیدترین لوازم الکترونیکی که در CES 2014 به دنیا آمدند + تصاویر

چهارمین روز نمایشگاه کالاهای الکترونیکی CES 2014 آغاز شده است.برای دریافت گزارش های لحظه ای این نمایشگاه با اورژانس IT همراه باشید.
به گزارش اورژانس IT باشگاه خبرنگاران،در ادامه می توانید گزارش آنلاین نمایشگاه کالاهای دیجیتال CES 2014 که در لاس وگاس برگزار شده است را مطالعه کنید :


باز هم BMW :


یکی از محصولات پر طرفدار روز چهارم CES 2014 خودروی جدید BMW است که قابلیت پارک اتوماتیک را دارد.این خودرو که i3 نام دارد می تواند از طریق ساعت هوشمند Galaxy Gear صاحب ماشین را از محل خودرو مطلع کند و با پخش صدای نویز محل دقیق ماشین را به وی نشان دهد.


ویدئو پروژکتور یا تلویزیون لیزری جدید ال جی؛


ساعاتی پیش بود که ال جی از یک ویدئو پروژکتور جدید رونمایی کرد که می تواند تا اندازه یکصد این تصاویر را روی دیوار به نمایش بگذارد.قیمت این ویدئو پروژکتور که نسبت کنتراست آن یک به ده میلیون می باشد در حدود 10000 دلار اعلام شده است.


تلفن همراهی که تغییر شکل می دهد :


اولین ایده تلفن های همراه که قابلیت تغییر در ظاهر دارند توسط موتورالا بیان شد اما حالا ZTE این ایده را عملی کرده و اولین محصول خود با این ویژگی را متاسفانه در پشت شیشه  و در نمایشگاه CES 2014 به نمایش گذاشته است.در این اسمارت فون نمایشگر،قطعات سخت افزاری شامل رم،رام و پردازنده و دوربین و باتری قابلیت جابجا شدن دارند و با این ویژگی کاربر می تواند شکل ظاهری تلفن همراه خود را تغییر دهد.

هواوی کنسول بازی اندرویدی ساخت :


شرکت هواوی ساعتی پیش در CES 2014 از کنسول بازی کوچک جدید خود با نام Tron-Mini  رونمایی کرد.این محصول با سیستم عامل اندروید 4.2.3 کار می کند و به گفته شرکت سازنده به ایکس باکس 360 و کنسول بازی اندرویدی Ouya شباهت بسیاری دارد.دسته بازی این محصول با بلوتوث به کنسول بازی متصل می شود.


توشیبا و لپ تاپ جدید با نمایشگر با کیفیت :



توشیبا در روز چهارم CES 2014 از رایانه قابل حمل جدید با نمایشگر 15.6 اینچی رونمایی کرد.نمایشگر این رایانه قابل حمل دارای چگالی 282 پیکسل بر اینچ است و رزولوشن آن 3840 در 2160  می باشد.هرچمد از دیگر ویژگی های این محصول خبری در دسترس نیست اما شنیده شده این محصول با پردازنده اینتل Core i5 یا Core i7 کار می کند.


سامسونگ : قیمت تلویزیون های OLED کاهش نمیابد :


شرکت سامسونگ که یکی از بزرگترین تولید کنندگان تلویزیون های منحنی و OLED با کیفیت های اچ دی و فوق اچ دی می باشد در اطلاعیه خود در خلال CES 2014 اعلام کرد که قیمت این تلویزیون ها تا سه  یا چهار سال دیگر کاهش نخواهد یافت.

سرنوشت پراید دانشجویان نمونه 91


رییس سازمان دانشجویان وزارت علوم درباره سرنوشت پراید دانشجویان نمونه که احمدی‌نژاد در مراسم تقدیر از این دانشجویان قولش را داده بود، توضیحاتی را ارائه کرد.

     
     

به گزارش نسل برهان؛ دکتر مجتبی صدیقی  با بیان اینکه هر ساله تعدادی از دانشجویان وزارتین علوم و بهداشت، بنابر مکانیزم آیین‌نامه‌ای به عنوان دانشجوی نمونه کشوری انتخاب می‌شوند، گفت: براین اساس با توجه به تعداد دانشجویان هر ساله جوایز مشخصی از جمله هدایای نقدی و هزینه سفرهای زیارتی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه بودجه این هدایا از قبل در اعتبارات وزارتخانه‌ها پیش بینی و تامین اعتبار می‌شود، توسط هر دو وزارتخانه به موقع انجام تعهد می‌شود، اما اگر در جلسه برگزاری مراسم به صورت آنی تصمیمی گرفته شود، باید منتظر ماند که اعتبار مربوط به آن تامین و بعد اجرایی شود.

رییس سازمان دانشجویان وزارت علوم درباره جلسه سال گذشته، خاطر نشان کرد: سال گذشته در جلسه برگزاری مراسم، قول اهدای خودروی پراید به دانشجویان توسط رییس جمهور وقت، داده شد که از قبل پیش بینی اعتبار نشده بود.

صدیقی تصریح کرد: در طول یک سال گذشته هر دو وزارتخانه پیگیری‌هایی با سازمان‌های تامین منابع انجام دادند که متاسفانه تاکنون این پیگیری‌ها به نتیجه‌ای نرسیده است.

وی با بیان اینکه دانشجویان نمونه کشوری سال 91، جایزه اصلی خود که شامل هدیه نقدی و هزینه سفر زیارتی می‌شود را به موقع دریافت کرده‌اند، گفت: البته همچنان موضوع مذکور را پیگیری می‌کنیم و در صورت تامین منابع، این موضوع محقق خواهد شد اما نمی‌توان درباره آن زمانی را مشخص کرد.

 

گرایش جوانان به شغل های کاذب!

گرایش جوانان به شغل های کاذب!

 
     

تعداد زیادی از جوانان با اجاره مغازه های کوچک و به اصطلاح زیر پله ای و یا در گوشه ای از پاساژها و بوتیک های بزرگ، سیگار و لوازم قیلان و مواد دخانی می فروشند. نکته نگران کننده این است که بسیاری ازاین اماکن به محلی امن برای معتادان و جوانان بیکار که خرید و فروش مواد مخدر می کنند، تبدیل شده است……….

     
     

به گزارش نسل برهان؛ چند سالی است که شغل های کاذب در بین جوانان ایرانی به وی‍ژه در شهر های بزرگ افزایش یافته است.

در ماه های  گذشته شغل های کاذب از جمله فروش سیگار و مواد دخانی در بین جوانان افزایش داشته و این در حالی است که تا به امروز هیچ کدام از سازمان ها و دستگاه های مرتبط با امور جوانان در رابطه با این معضل اجتماعی رو به رشد واکنشی نشان نداده اند.

*۲۵ میلیون جوان خواستار اشتغال پایدار تعداد زیادی از جوانان با اجاره مغازه های کوچک و به اصطلاح زیر پله ای و یا در گوشه ای از پاساژها و بوتیک های بزرگ، سیگار و لوازم قیلان و مواد دخانی می فروشند. نکته نگران کننده این است که بسیاری ازاین اماکن به محلی امن برای معتادان و جوانان بیکار که خرید و فروش مواد مخدر می کنند، تبدیل شده است.

به جرات می توان گفت که در شرایط کنونی با توجه به رشد جمعیت و تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی، اشتغال پایدار درخواست بیش از ۲۵ میلیون جوان در کشور است که تحقق این خواسته در سال های گذشته با فراز و نشیب های مختلفی همراه بوده است.

واقعیت این است که اقدامات انجام شده در سال های اخیر برای کاهش نرخ بیکاری و اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی اثر گذاری لازم را برای دغدغه بدنه فعال جامعه نداشته است و در برخی از موارد شاهد بیکاری پنهان یا میل به سمت اشتغال کاذب در بین جوانان هستیم که این موضوع برای فارغ التحصیلان یک جامعه، پیامدهای نامطلوبی خواهد داشت.

روی آوردن به شغل کاذب برای فرار از واقعیت ها اما دکتر غلامرضا توسلی، روانشناس و استاد دانشگاه در مورد اشتغال‌های کاذب در بین جوانان معتقد است: روی آوردن جوانان به این نوع اشتغال‌ها می‌تواند زنگ خطر جدی برای مسئولان باشد؛ زیرا زمانی که شغل مناسب برای یک شخص وجود نداشته باشد او از این طریق احتیاجات خود را رفع می‌کند.

وی با اشاره به اینکه روی آوردن به اشتغال های کاذب، فرار از واقعیت های زندگی است، می افزاید: در جامعه ای که بیش از ۷۰ میلیون جمعیت وجود دارد لزوم توجه ویژه به اشتغال باید سرلوحه کاری مسئولان باشد و استفاده و بهره برداری صحیح از نیروی کار می‌تواند نقش بسزایی در کاهش این نوع فعالیت ها داشته باشد.

این استاد دانشگاه در مورد نقش کارآفرینی در اشتغال می‌گوید: برنامه ریزی صحیح برای سرمایه گذاری در بحث کارآفرینی می‌تواند زمینه ساز به وجود آمدن شغل های جدید و جذب علاقه مندان، بویژه دانشجویان شود.

ارائه تسهیلات لازم به جوانان برای روی آوردن آنها به کارآفرینی و خوداشتغالی می‌تواند نقش مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشد و وزارت کار به عنوان اولین مرجع کار و اشتغال در کشور باید تسهیلات لازم برای اشتغالزایی را در اختیار افراد متقاضی قرار دهد.

اشتغال جوانان در گرو رونق بخش خصوص به عقیده بسیاری از کارشناسان مشارکت بخش خصوصی برای رونق زیر ساخت های اشتغال در کشور می تواند کمک شایانی برای اشتغال جوانان بویژه فارغ التحصیلان باشد، چرا که در این نوع از اشتغال ها از یک طرف فرصت ایده پردازی و کشف استعداد های برتر فراهم خواهدشد و از سوی دیگر با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی باید با رونق بخشیدن به بخش خصوصی، تدبیری اتخاذ شود که فارغ التحصیلان دانشگاهی در مجموعه های کاربردی به کار گرفته شوند

توپی که برایتان عکس می‌گیرد (+عکس)

‌ این دوربین امکان گرفتن عکس‌های ۳۶۰ درجه باورنکردنی را بممکن می‌سازد و تنها کار لازم برای بدست آوردن عکس، پرتاب توپ به هوا است.


بررسی‌ها نشان می‌دهند، ‌ این دوربین که شبیه به توپ فوتبال می‌ماند ۴۹۹ دلار قیمت دارد و در زمانی که به بالا‌ترین حد پرتاپی خود رسید، عکسبرداری از سوژه را انجام می‌دهد.

طراحان هدف از ساخت این دوربین را کمک به افراد برای انجام عکسبرداری هوایی بدون نیاز به اجاره هواپیما و یا بالون معرفی کرده‌اند.




این توپ که اندازه‌ای درحد یک میوه پرتقال دارد در بدنهٔ خود حاوی ۳۶ دوربین در فواصل مختلف از هم است که سبب تولید یک عکس با کیفیت ۳۶۰ درجه‌ای می‌شود.

جنس این توپ عکاسی از پلاستیک سخت و شفاف می‌باشد و وزن آن درحدود ۳۰۰ گرم است.

کار‌شناسان این دوربین به نام Panono امیدوار هستند که این دوربین بازار تجاری خوبی بدست آورد.

شارژ لب تاپ توسط یک بالش+ تصویر

ظاهر بالش شبیه بالش های عادی است و در طرح ها و رنگ های مختلف طراحی شده است. زمانی که سر فرد روی بالش قرار دارد، فشار مکانیکی سر به انرژی شیمیایی تبدیل می شود و در دو باتری تعبیه شده در بالش ذخیره می شود.

 

 

شارژ انواع تجهیزات الکترونیکی همراه اعم از تلفن همراه، لپ تاپ و تبلت با استفاده از این بالش امکان پذیر است.بیشترین کاربرد بالش تولید کننده جریان الکتریکی در مسافرت است.

خطر برق گرفتی در این بالش وجود ندارد و هیچ میدان الکتریکی یا مغناطیسی تولید نمی کند که فرد را در هنگام خواب اذیت کند؛ علاوه بر این، بالش طبی است و دردهای گردن و ستون فقرات را کاهش می دهد.

این بالش در حال حاضر فقط توسط شرکت Kickstarte و به قیمت 125 دلار در آمریکا فروخته می شود و بسته آن شامل دوباتری، یک سیم و دو میکرو USB است.

قاتل خاموش، جان سه شهروند ارومیه ای را گرفت

در دو حادثه جداگانه که هفته جاری در ارومیه روی داد، دو مرد و یک زن بر اثر استنشاق گاز منوکسید کربن در محل کار خود، جان دادند.

وی اضافه کرد: در یکی از این موارد، بر اثر نشت گاز در یک کارگاه خیاطی، بانوی 33 ساله ارومیه ای دچار مسمومیت شد و جان باخت.

وی اظهار کرد: در حادثه دوم نیز یک نفر کفاش 68 ساله با میهمان 71 ساله خود در داخل مغازه بر اثر نشت گاز منوکسید کربن کشته شدند.

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان غربی ادامه داد: در هر دوی این موارد، نصب نامناسب بخاری و استفاده از وسیله غیر استاندارد عامل اصلی بروز حادثه بوده است.

افتخاری گفت: بخاری به دلیل ایجاد گازهای سمی باید دارای دودکش باشد تا این گازها به خارج از محیط انتقال یابند و نباید فریب تبلیغات در این خصوص را خورد.

وی افزود: سرویس به موقع و مستمر بخاری و دودکش های آن نیز بسیار مهم است و باید شهروندان در این خصوص اهتمام لازم را داشته باشند.

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان غربی اظهار کرد: باز گذاشتن منفذهایی برای ورود اکسیژن و هوا به داخل محل اقامت یا کار، امری اساسی در عدم تولید گاز منوکسید کربن می باشد که در برخی موارد شهروندان با نادیده گرفتن این اصل، اقدام به پرکردن تمامی منفذهای کوچک ورودی هوا کرده و موجبات مرگ خود را فراهم می کنند.

معلمانی که جیبشان ته ندارد!

هنگام آغاز امتحانات مدارس، باز زخم دانش آموزان در مدارس سر باز کرده و باز کوتاهی در حق آینده‌سازان جامعه در قالب اعداد و ارقام آشکار می‌شود، ولی این اخبار هنگامی دردناک‌تر می‌شود که مطلع شویم برخی از معلمان علنا با تهدید دانش آموزان مبنی بر گرفتن پول در قبال دادن نمره ،آنان را وادار به پرداخت پول به معلمان می کنند.

واژه زیرمیزی دیگر برای مردم واژه غریبی نیست. برای همه مردم و حتی دانش آموزان انگار دیگر یک رسم شده که پول در یک طرف و نمره به صورت جداگانه در طرفی دیگر به موازای هم قرار گیرند.

بنا بر گزارش یک منبع آگاه ،پدیده شوم زیرمیزی که علاوه بر ضربه زدن به پیکره نظام آموزشی بسیاری از خانواده ها را با مشکل تامین هزینه‌های تحصیل فرزندانشان روبرو کرده است متاسفانه به گونه‌ای علنی شده که در یکی از دبیرستانهای پسرانه شهرستان ارومیه معلمان بدون هیچ ترسی به دانش آموزان اعلام می کنند که در قبال دادن نمره به دانش آموزان پول دریافت می کنند در غیر اینصورت دانش آموزان را  رد خواهند کرد!

پدیده شوم زیرمیزی که بین اغلب معلمان خصوصا در مدارس غیرانتفاعی و پسرانه رواج یافته به طور قطع اعتبار سیستم آموزشی را هدف قرار داده به گونه‌ای که شاهدیم در مدارس به صورت علنی و بدون درنظر گرفتن معایب این کار، اقدام به اخذ زیر میزی می‌کنند.

باید هرچه سریع‌تر مسئولان آموزش و پر ورش جلوی پدیده شوم زیرمیزی را بگیرند زیرا از سویی دریافت زیرمیزی از جانب معلمان بار مالی زیادی را به دوش خانواده ها می‌اندازد و آنها نیز برای تحصیل فرزندانشان ناچارند این مبالغ را پرداخت کنند و از سوی دیگر وجهه پاک و مقدس نظام تعلیم و تربیت را خدشه دار می کند.

از هر دید که به ماجرا بنگریم، این شکاف پدید آمده، نه با روح عدالت سازگاری خواهد داشت و نه از هیچ دید دیگری ‌توجیه‌شدنی خواهد بود، ولی ماجرا هنگامی رنگ و بوی ظلم و کوتاهی مسئولان به خود خواهد گرفت که بدانیم به رغم رقم خوردن این چنین اتفاقات ناگوار در مدارس هنوز هیچ حرکت مثبتی از جانب مسئولین برای رفع این معضل جدی در مدارس انجام نشده است.

میمون‌ها در چشمه آب گرم + تصاویر

این حیوانات باهوش با اینکه می‌توانند سرما را خوب تحمل کنند اما وقتی جان خود را در برابر یخ زدن در ارتفاعات پوشیده از برف در خطر می‌بینند به چشمه‌های آب گرم پناه می‌برند.

 

میمون‌ها در چشمه آب گرم + تصاویر

  
   





تصاویر/الان چه وقته خوابه؟!

 


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

قلیان و پاسور همچنان در صدر تفریحات خوابگاهی!


اتاقی کوچک که بسیاری از دانشجویان باید ساعاتی از روزشان را در آن سپری کنند و با تمام کمبودها و سختی هایش یکی از دوست داشتنی ترین خاطرات زندگی را رقم می زند. جایی که می توان زندگی گروهی و پذیرش اختلاف سلیقه ها از خودگذشتگی و مهربانی را در آن آموخت.
 
چاردیواری که بسیاری از دانشمندان، مدیران و سیاستمدارانمان هم در آن روزگار گذرانده اند و البته محیطی که برای برخی بزهکاران هم ناآشنا نیست. اتاق کوچکی که سوژه امروز ماست. گزارش ما در مورد خوابگاه های دانشجویی است که اگر برای آن هم کاری نکنیم تا چند سال دیگر خود به یک بحران فرهنگی تبدیل می شود.
 
در گزارش امروز به سراغ خوابگاه های دولتی و خودگران دانشگاه ارومیه رفتیم.
 
قلیان و پاسور پای ثابت تفریحات خوابگاهی
 
 یکی از دانشجویان دختر دانشگاه ارومیه در این زمینه می گوید: امروز خوابگاه برای دانشجویان به محلی برای خوشگذرانی و لذت بردن از دوران دانشجویی تبدیل شده است.
 
وی می افزاید: اکثر دانشجویان در روز بیشتر از 2 تا 3 ساعت درس نمی خوانند و بقیه وقت خود را مشغول تفریح و سرگرمی هستند و تنها شب امتحان که می رسد به فکر درس خواندن می افتند.
 
این دانشجو با اشاره به تفریحات دانشجویان در خوابگاه ها تاکید می کند: قلیان، پاسور، رفتن به سینما و پارک و حضور در قهوه سراها از مهمترین تفریحات دانشجویان خوابگاهی است که در مورد دختران این موضع در حال رشد است.
 
وی در پایان در خصوص وضعیت خوابگاه دانشگاه ارومیه می گوید: البته تمامی امکانات از جمله پزشکی، ورزشی و حتی سالن مطالعه و نماز خانه در خوابگاه ها در حد مطلوب وجود دارد؛ اما در برخی از ساختمان ها موش و سوسک هم فراوان هستند.
 
مسئولان فرهنگی خوابگاه ها را دریابند/ سونامی رفتارهای ضد فرهنگی خوابگاهی در راه است
 
 یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه در این خصوص می گوید: مشکلی که برخی از خوابگاه ها دارند این است که ساختمان آنها قدیمی شده و این باعث می شود تا دانشجویان مهمان نخوانده ای مانند موش و سوسک در آن خوابگاه ها زیاد داشته باشد.
 
این دانشجو با اشاره به تفریحات خوابگاهی می افزاید: چت کردن، گیم زدن، قلیان، پاسور و .... از جمله تفریحات ثابت محیط خوابگاه هستند.
 
وی با اشاره به عدم نظارت بر خوابگاه ها تاکید می کند: این عدم نظارت تا جایی است که شایعه شده برخی از دانشجویان مشروبات الکی هم وارد خوابگاه می کنند. البته این افراد بسیار محدود است.
 
این دانشجو با بیان اینکه اگر مدیریت صحیح روی خوابگاه ها صورت نگیرد، در چند سال آینده ما با معضلات فرهنگی بیشماری در خوابگاه ها مواجه می شویم، می افزاید: از مسئولان می خواهم که به داد خوابگاه ها برسند، خوابگاهها و دانشجویان ساکن آن را به حال خود رها نکنند، آنها می توانند با سرمایه گذاری و فرهنگ سازی بهترین بهره را از فضای خوابگاهی ببرند؛ چرا که فضای خوابگاه بیشترین تاثیر را روی دانشجو می گذارد.

مسئولان دانشگاه آزاد ارومیه کجا سیر می کنند انتهای جاده علم مرگ است!؟

؛ هرچند گسترش فیزیکی دانشگاه ها یکی از ملزومات اولیه گسترش و پیشرفت علم محسوب می شود و دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه نیز در این راستا علیرغم هزینه های بسیاری که بر خود و البته بر دانشجویان خود بارکرده است در سالهای اخیر یکی از اولویت های خود را در افزایش و گسترش فضای فیزیکی  آموزشی خود قرار داده است لیکن سوای از بررسی میزان سهم عقلانی دانشجویان و مدیران این دانشگاه درتحمل بار هزینه ای این ساخت و ساز ها به نظر می رسد  بررسی حاصل این هزینه کردها خالی از لطف نباشد.

به طور اخص سایت 3 دانشگاه آزاد اسلامی هر چند از لحاظ فضای آموزشی و علمی محسنات بسیاری دارد لیکن معلوم نیست ذهن طراحان آن در هنگامه اولین قدمهای طرح ریزی برای ساخت آن در کجای عالم سیر می کرده است که به فکر محلی برای پارکینگ آن نبوده اند.

جالب اینجاست که اکنون طبق قوانین عادی شهری حتی برای احداث یک اتاق کوچک از سوی یک شهروند ، شهرداری ها فرد را ملزم به در نظر گرفتن فضای پارکینگ می کنند که بعضا مساحت مورد نیاز برای پارکینگ بیشتر از قسمت مورد هدف شهروند است لیکن در مورد دانشگاه آزاد اسلامی با علم به اینکه این مکان در موقعیتی قرار خواهد گرفت که نیاز اساسی برای در نظر گرفتن فضای اختصاصی پارکینگ خواهد بود ظاهرا این الزام از سوی هیچ ارگانی صورت نگرفته است.

هر چند در این خصوص ریاست منطقه 2 دانشگاه آزاد (اسلامی!) در نشست خبری اخیر خود قول مساعد داده اند که با همکاری رئیس دانشگاه آزاد ارومیه هر چه سریعتر اقداماتی انجام خواهد پذیرفت لیکن سئوال این است که :

مگر در روز اول افتتاح این طرح از عدم وجود محل پارکینگ مناسب خبر نداشتید که به بهره برداری از آن اقدام کردید؟؟ یا جان دانشجویان و جوانان این مرز و بوم آنقدر اهمیت ندارد که ترمی از در آمد حاصله چشم پوشی کرده و بعد از تکمیل آن اقدام به استفاده از سایت بکنید؟؟

البته بدون اینکه  مسئولین دانشگاه آزاد حرفی بزنند نیز جوابشان مشخص و بدیهی است چرا که  اگر ارزش جان جوانان بیش از پول و درآمدشان بود اکنون دربهای  سایت 3 بایستی بسته می بود.

رئیس منطقه 2 در نشست خبریشان همچنین اندکی از تقصیر را نیز به گردن راه و ترابری انداخته و اندکی را نیزمتوجه اتوبوس رانی دانستند ولی در این خصوص نیز باید گفت که راه و ترابری و اتوبوس رانی اجباری بر دایر شدن دانشگاه در آن محل نداشته و اقدام کننده این کار دانشگاه آزاد می باشد پس مسئول اتفاقات احتمالی که با توجه به شرایط و موقعیت آن سایت دور از انتظار و واقعیت نیز نمی باشد یقینا مسئولین دانشگاه آزاد خواهند بود.

امید آن است که این نوشته نه حمل بر غرض ورزی که حمل بر دلسوزی برای جوانانی باشد که به هزار امید آرزو هزینه های سرسام آور تحصیل در دانشگاه آزاد را تحمل می کنند تا پله ای از مسیر امروز به شدت پرتلاطم تعالی را بپیمایند غافل از آنکه برخی ها با بی تدبیری خود باعث کمین گیری مرگ در جاده ای شده اند که انتهای آن مرکز علم است البته اگر روزی از رسیدن به انتهای آن باز نمانند!

 

 

کلاس هایی که فقط استاد در آن حرف می زند بررسی اجمالی موضوع فرجه آخر ترم

فرجه های پایان ترم ؛ یا همان فرصت مطالعاتی آخر ترم دانشجویان تمام شده وبا شروع امتحانات ، دانشجویان دانشگاه ها در حال درس پس دادن هستند تا اساتید ببینند دانشجویانشان چه میزان از علمی که یادشان داده اند را بعنوان توشه  علمی خود به خاطر سپرده اند.

اما آیا تا بحال به چرایی وجود فرجه پایان ترم اندیشیده اید؟

به پیامد های نبودش چطور؟

واقعیت این است که اگر فرجه را از دانشجوی دانشگاه های استان بگیریم (حد اقل از اغلب دانشجویان) آن موقع نه فقط  کم کاری و تنبلی دانشجویان که بیشتر از آن میزان سواد و مفید بودن تدریس اساتید دانشگاهی ما به چالش کشیده خواهد شد.

دانشجوی دانشگاه های ما در کلاس درس اغلب حتی به اندازه بیان ساده تر متن کتابی که به قیمتی گزاف تهیه اش کرده ( که این نیز دردیست برای او ) نیز  از استاد خود چیزی نمی شنود بهتر آن می بیند که خود درس بخواند تا اینکه به قول برخی دانشجویان درس خوان وقت خود را در کلاس ، پای درس استادی بگذراند که حتی به اندازه او نیز از آن درس نفهمیده است!!!

دانشجویان دانشگاه های ما طول ترم را با خیالی آسوده و بی دغدغه می گذرانند!

زیرا استادی نیست که آنان را به چالش بکشد...

زیرا روش درس کلاس های ما هنوز از استاد محوری خارج نشده که شرکت دانشجو در روند تدریس مهم باشد ؛ درس با وجود یا بی وجود دانشجوی فعال در کلاس روندی ثابت را طی خواهد کرد و دانشجو انگیزه ای برای آماده حاضر شدن بر سر کلاس در خود نمی یابد...

با وجود چنین شرایطی فرجه پایان ترم فرصت بسیار مناسبی است تا دانشجویان چنین اساتیدی  با استفاده از آن در مدت نسبتا کوتاهی با یک مطالعه فشرده کار سه ماه طول ترم را به انجام رسانیده نمره ای مورد قبول کسب نمایند!

مسئله دیگری که می توان به آن اشاره کرد نحوه امتحان پایان ترم است.

اغلب اساتید به هر دلیلی اقدام به گرفتن امتحان پایانی به شکل سئوالات چهار گزینه ای می کنند که به نظر می آید این روش امتحان نیز در کم کاری دانشجویان در طول ترم بی تاپیر نباشد.

اما اکنون سئوال این است که : چه باید کرد؟

به روز بودن توان و دانش علمی اساتید از ملزومات اساسی اصلاح پروسه آموزشی در هر مکان آموزشی می باشد.دانشجو یی که بداند در پای کلاس استادی دانا خواهد نشست خود را برای هر چه بیشتر آموختن آماده خواهد ساخت.البته در این میان به روز بودن جزوه درسی اساتید نیز مطرح خواهد بود!

گسترش اخلاق مشارکت دهی دانشجویان در روند درس از مسائل دیگریست که بایستی به آن توجه ویژه کرد.هستند اساتیدی که توان علمی بالایی نیز دارند لیکن یا در بیان آن علم و انتقال آن مشکل دارند و یا کلاس درس آنان به شکل متکلم الوحده (تک صدایی) اداره می شود و دانشجو از بودن در کلاس احساس کسالت و بی فایدگی می کند.

امتحانات کوتاه در طول ترم که تاثیری مستقیم بر نمره پایانی داشته باشد.با این روش دانشجو خود را در معرض امتحان مستمر می بیند و از دست دادن هر جلسه برابر با از دست دادن قسمتی از نمره پایانی خواهد بود و در این صورت است که مطالعه در طول ترم برای او به شکلی ملکه خواهد شد و بعد از مدتی حتی در صورت نبود امتحان نیز به مطالعه و کسب علم راغب خواهد بود.

امتحانات کتبی؛امتحان چهار گزینه ای رغبت دانشجویان به مطالعه ای عمیق را به شدت کاهش داده و باعث خواهد شد تا آنان به جای یادگیری مطلب تنها به حفظ کوتاه مدت آن روی بیاورند که با این وضعیت دیگر نمی توان از چنین دانشجویی انتظار تولید علم داشت.

کشف شهر عجیبی که نه بانک دارد نه عابر بانک!!!

 شهر گیوی، شهر عجیبی در جنوب استان اردبیل است که نه بانکی در آنجا فعالیت می کند و نه عابر بانکی برای برداشت وجه قابل استفاده اهالی آن منطقه وجود دارد.
او در پاسخ به این سئوال خبرنگار کیویمیز که مردم چگونه یارانه نقدی خود را در این شهر دریافت می کنند، می گوید: مجبوریم از مغازه های شهر مقداری خرید کنیم تا بقیه پولمان را نقدی بگیریم یا منتی بر سر ما گذاشته و با هزاران حرف و حدیث پول درخواستی را دریافت می کنیم و یا اینکه باید به منطقه 1 شهری(گیوی سفلی) برویم و از عابربانک های آنجا پول خود را بگیریم.

آری شهر گیوی دارای 2 منطقه شهری 1 و 2 می باشد که به حول قوه الهی منطقه 1 شهری از چنین امکاناتی بهره می برد ولی منطقه 2 شهری به همت مسئولین شهرستانی و استانی و حتی کشوری از چنین نعمتی به بهره است!!!enlightened

امروزه خدمات بانکی از نیازهای ضروری زندگی روزه مره مردم به حساب می آید، ولی شاید باورش سخت باشد که هنوز در کشور ایران شهری است که حتی از ساده ترین خدمات بانکی برخوردار نیست چه برسد به بانک. "شهر گیوی(منطقه 2 شهری)" در جنوب استان اردبیل، هیچ بانک و هیچ عابر بانکی ندارد و درخواست مردم در سالها و ماههای اخیر برای متقاعد کردن بانکها برای بازگشایی شعبه ای در این شهر بی نتیجه بوده است.

البته بررسی ها نشان می دهد فقط "یک" شعبه پست بانک که معمولا امروزه در مناطق روستایی هم وجود دارد، در این شهر به چشم می خورد که آن هم عابر بانک ندارد.

برای اطلاع از کم و کاست این قضیه سراغ یکی از اهالی این شهر رفتیم که وی در این خصوص می گوید: در شهر ما فقط یک صندوق قرض الحسنه قائم وجود دارد و اثری از بانکهای دولتی نیست.

وی ادامه داد: نزدیکترین جایی که بانک دارد و مجبوریم برای انجام فعالیتهای اداری خود به آنجا برویم منطقه 1 شهری است که در فاصله حدود 2 یا 3 کیلومتری این شهر قرار دارد؛ شاید 2 کیلومتر فاصله کمی بین این دو منطقه است ولی آیا وجود بانک و عابر بانک در منطقه 2 شهری در انجام فعالیت و امور بانکی به مردم یاری نخواهد رساند؟ آیا غیر این است که وجود یک بانک در این منطقه در انجام امورات بانکی، کارهای اهالی این منطقه را آسان خواهد کرد؟ و ساعت ها وقت فقط برای برداشت وجه مورد نظر صرف نخواهد شد؟

وی در پاسخ به این سئوال که مردم این منطقه چگونه یارانه نقدی خود را دریافت می کنند، می گوید:  مجبوریم از مغازه های شهر مقداری خرید کنیم تا بقیه آن را نقدی بگیریم یا منتی بر سر ما گذاشته و با هزاران حرف و حدیث پول درخواستی را دریافت می کنیم و یا اینکه باید به منطقه 1 شهری(گیوی سفلی) برویم و از عابربانک های آنجا پول خود را بگیریم.

اما در این میان اخیرا اقداماتی از جانب دکتر جلیل جعفری بنه خلخال، نماینده شهرستان کوثر و خلخال مبنی بر ایجاد شعبه بانک رفاه و استقرار یک پست بانک در این منطقه انجام یافته است که امید می رود با عملی شدن هر چه سریعتر این اقدام خداپسندانه انجام امورات بانکی برای اهالی این منطقه تسهیل گردد.
 

دوچرخه ای که هوا را تمیز می کند +عکس

به تازگی دوچرخه ای به نام "APB" طراحی و رونمایی شده است که می تواند در هنگام حرکت مقداری از هوای اطراف خود را تصفیه کند تا هم هوای سالم به ورزشکار برسد و هم بخشی از هوا تمیز شود. شاید در ابتدا این مورد کمی عجیب به نظر برسد اما دوچرخه تصفیه کننده طری انقلابی خواهد بود.
 


"لایت فاگ" شرکت طراح این دوچرخه است که مکانیزم بسیار ساده ای را در دل آن قرار داده است. این سازنده تایلندی یک دستگاه تصفیه کننده هوا را روی دسته دوچرخه قرار داده است و همچنین بدنه آن نیز با چمن کاری و فضای سبز پوشیده شده است!

در سیستم این دوچرخه هوا وارد منطقه ای بین دسته و بدن دوچرخه سوار گیر افتاده و پس از چند ثانیه تمام کثیفی های آن گرفته می شود. دستگاه تصفیه کننده هوا با رکاب زدن دوچرخه سوار روشن شده و کار می کند. این دوچرخه برای سال های 2020 آماده عرضه خواهد شد.










رقابت 48 دانشگاه کشور برای معتبرترین مسابقه علوم کامپیوتر جهان

مسابقه‌ منطقه‌ای برنامه‌نویسی ACM در غرب آسیا به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف برای پانزدهمین سال در روزهای ۲۸ و ۲۹ آذر ماه در دانشکده‌ مهندسی کامپیوتر این دانشگاه برگزار می‌شود و طی آن بیش از ۹۰ تیم سه نفره از بهترین برنامه‌نویسان دانشجو از ۵۰ دانشگاه داخل کشور و چند تیم از کشورهای آسیایی شرکت خواهند کرد.

‎دو یا سه‎ تیم برتر این مسابقه به سی و هشتمین مسابقه‌ جهانی برنامه‌نویسی ای‌سی‌ام که در کشور روسیه برگزار می‌شود راه خواهند یافت.

برای تعیین حدود ‎۱۲۰‎ تیم راه‌یافته به مسابقه‌ی جهانی (که خود مانند المپیک برنامه‌نویسان است) بیش از ۲۹ هزار دانشجو از حدود ۲۳۰۰ دانشگاه و ۹۰ کشور جهان در طول ۴ ماه با هم رقابت می‌کنند که مسابقه‌ این دانشگاه یکی از آن‌ها است.

دانشگاه صنعتی شریف با برگزاری سالانه این مسابقه نقش مهمی در ارتقاء توان نخبگان برنامه‌نویس کشور و ایجاد شور و هیجان مثبت در آنان داشته است.

دکتر محمد قدسی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و سرپرست مسابقات منطقه‌یی برنامه‌نویسی دانشجویی ACM در ایران درباره این مسابقات گفت: مسابقات تهران یکی از ده ها مسابقه منطقه یی رقابت‌های جهانی برنامه‌نویسی دانشجویی ACM است که طی آن تیم‌های برتر هر منطقه انتخاب و جواز

شرکت در مسابقات نهایی را که تیرماه سال آینده در سن پترزبورگ روسیه برگزار می شود، کسب می‌کنند.

وی درباره نحوه برگزاری مسابقات منطقه‌یی انتخابی رقابتهایی جهانی برنامه نویسی دانشجویی ACM گفت: در این مسابقه به تیم‌های شرکت کننده 10 مسأله داده خواهد شد که تیم‌های سه نفره دانشجویی پنج ساعت فرصت دارند که آن‌ها را حل و به سیستم داوری ارسال کنند و از درستی راه حل خود مطلع شوند. تیمی که در زمان کمتر مساله‌های بیش‌تری را بدون اشکال حل کند، رتبه بالاتر را کسب خواهد کرد.

وی با اعلام این که حدود 16 سایت برای برگزاری رقابت‌های منطقه‌ای برنامه‌نویسی دانشجویی در آسیا انتخاب شده‌اند، افزود: در مسابقات منطقه‌یی برنامه‌نویسی غرب آسیا که در سایت تهران برگزار می‌شود، 83 تیم از 48 دانشگاه کشور شرکت دارند و با توجه به این که هیچ تیم خارجی در مسابقات امسال شرکت نکرده‌اند در پایان این رقابت علمی، دو تیم از کشورمان جواز شرکت در مسابقات نهایی را پیدا می کنند.

به گفته قدسی با توجه به این که تیم ها در رقابتهای منطقه یی مخیر به انتخاب محل مسابقه هستند، یک تیم از دانشگاه صنعتی امیرکبیر با حضور در مسابقه سایت منطقه یی هند که چند روز پیش برگزار شد، سهمیه حضور در سی و هفتمین دوره مسابقات جهانی در روسیه را کسب کرده است.

قدسی، هدف از برگزاری این مسابقات را ترغیب دانشجویان به فعالیت‌های خلاقانه و تشویق آنان جهت دستیابی به مهارت‌های پیشرفته در زمینه‌ برنامه‌نویسی رایانه عنوان و اظهار کرد: مسابقه برنامه نویسی دانشجویی توسط انجمن بین‌المللی ماشین‌های محاسباتی (ACM) که معتبرترین انجمن علوم کامپیوتر در سطح جهان است، همه ساله به صورت دو مرحله‌یی برگزار می‌شود.

مناظره گل و بلبل در دانشگاه ارومیه !

دانشگاه ارومیه که ید طولایی در کنسل کردن برنامه های سیاسی دارد اینبار دست به انتحار زده و مناظره ای را تا مرحله اجرا پیش برد.این بار کار تا جایی پیش رفت که برنامه برگزار شده و تا پایان ادامه یافت.

اما این دانشگاه ظاهرا حتی وقتی مناظره ای نیز برگزار می کند بایستی خاص خودش باشد.

دانشگاه ارومیه شب گذشته میزبان دو میهمانی را برعهده داشت که ظاهرا فقط اسمی از جریانهای متفاوت را یدک می کشیدند و جز برای میهمانی نیامده بودند .غافل از اینکه دانشجویان این دانشگاه بعد از سالیان سال در انتظار مناظره ای شور انگیز و در حد ادعاهای افرادی که به نمایندگی از دو جریان سیاسی در آنجا حضور داشتند بودند.

مناظره شب گذشته دانشگاه ارومیه در عین ناباوری حضار فضایی کاملا بی خاصیت را تداعی می کرد که در آن دانشجویان به گونه ای اغفال شده اند تا افرادی در آنجا حضور یافته و خود را معرفی نمایند.مناظره ای خالی از بحث و جدل و سئوال و هر آنچه جزء لاینفک یک مناظره هست .مناظره ای که تنها یک تریبون به خود دید.

بی شک مسئولین و البته مناظره کنندگان بایستی بر این نکته واقف باشند که برگزاری چنین برنامه هایی نه تنها باعث مشارکت بیشتر و بیداری دانشجویان نخواهد شد بلکه باعث دلزدگی آنان و بی اعتمادی نسبت به اهداف اینگونه برنامه ها نیزخواهد شد.

البته نباید از این مسئله هم غافل بود که دانشگاه و دست اندرکاران آن ظاهرأ ارزشی برای این گونه برنامه قائل نیستند چرا که وقت برنامه طوری در اختیار تشکل برگزار کننده قرار داده شده بود که طرفین مناظره جز معرفی خود کار دیگری نمی توانستند انجام دهند.

برنامه هایی از این دست که در راستای منویات رهبری مبنی بر اهمیت برگزاری کرسیهای آزاد اندیشی در دانشگاه می باشد ظاهرا از دید مسئولین دانشگاه ارومیه اهمیت چندانی نداشته و تنها تیتر برگزاری آن برایشان کافی می نماید.

نسل برهان در چند روز آینده به بصورت تحلیلی به تبعات و آثار این برنامه در دیدگاه دانشجویا دانشگاه ارومیه خواهد پرداخت.

حادثه سرویس دانشجویی دانشگاه ارومیه/عدم پیگیری مسئولین/کجایندمردان باادعا؟!

اتوبوس از کنار استخر که می گذشت ناگهان تکان سختی خورده و باعث شد 5 نفر از دانشجویانی که در قسمت عقب آن نشسته بودند به شکل وحشتناکی کف اتوبوس بیفتند.

این ابتدای ماجرای حادثه اتوبوس در دانشگاه ارومیه است.

روز 22 آبان بود که خبر رسید اتوبوسی در دانشگاه ارومیه دچار حادثه شده و چند نفر از دانشجویان آن مصدوم شده اند.

آن روز به دلیل اینکه سابقه نشان داده است مسئولین دانشگاه ارومیه چندان با رسانه ای شدن این اتفاقات میانه خوبی ندارند!! و ملاحظه  برخی مسائل دیگر، از رسانه ای کردن این اتفاق خودداری کردیم.

اما با پرس و جوهای دورادوری که انجام دادیم متوجه شدیم که بعد از گذشت حدود دو هفته از ماجرا مسئولین دانشگاه حتی حالی هم از دانشجوهای حادثه دیده نپرسیده اند که هیچ ،  بدتر از آن ، برخی منابع اعلام می کنند که مسئولین دانشگاه اصلا منکر این هستند که چنین اتفاقی در داخل دانشگاه و سرویس دانشجویی افتاده است.

ماجرا از این قرار است که بعد از افتادن دانشجوها و توقف  اتوبوس ، آنها را با آمبولانس دانشگاه به بیمارستان امام منتقل می کنند.دو نفر بعد از معاینه و اطمینان از سلامتی بر می گردند و از سه نفر دیگر یک نفر که سرش شکسته بود سر پایی درمان شده و مرخص می شود.

بد بخت آن دو نفر آخر

دو نفر باقیمانده بایستی تحت عمل جراحی قرار می گرفتند.یک نفر به دلیل موبرداشتن استخوان قفسه سینه و نفر دیگر که دو مهره از ستون فقراتش شکسته بود.

در آن زمان با توجه به بی خیالی مسئولین دانشگاه خانواده این افراد لاجرم به خاطر تهدید سلامتی فرزندان خود شخصا تن به هزینه های گزاف جراحی می دهند؛ اکنون بحمدالله نتیجه جراحی موفقیت آمیز بوده لیکن دانشجویان آسیب دیده به سفارش پزشک بایستی مدتی طولانی را به استراحت مطلق بپردازند.

اما گذشته از این مسائل سئوال این است که  آیا واقعا مسئولان دانشگاه ارومیه اطلاعی از این واقعه نداشته اند؟

چند احتمال وجود دارد که با هم آنها را مرور می کنیم :

شاید آقای دکتر صدقی و تیم مدیریتیشان آنقدر در کارهای ساخت و ساز دانشگاه مشغولند که خبرها کمتر به گوششان می رسد!!

شاید هم ایشان و همراهانشان آنقدر مشغول عذاداری و شرکت در مراسمات ایام محرم بوده اند که این مسئله فراموششان شده است !!

شاید هم اصلا برایشان مهم نیست که چه بلایی بر سر دانشجویان دانشگاه تحت ریاست ایشان بیاید، مهم میز ریاست است که حفظ شود!!

اگر آقای رئیس تا بحال از این اتفاق خبر دار نشده اند ما از این طریق به ایشان اطلاع می دهیم که : آقای صدقی نگران نباشید، حال دانشجویانتان رو به بهبود است.

اگر مشغول ساخت و سازبودند - که بودند و خواهند بود – به ایشان و یارانشان خدا قوت می گوییم و عرضه می داریم که آقای دکتر ساختمان بی دانشجوی سالم به دردی نخواهد خورد، حالی از دانشجویانتان بپرسید.

اگر مشغول عزاداری بودند آرزوی قبولی طاعات برایشان داشته ولی گوشزد می کنیم که جناب دکتر قبولی عزاداری در گرو رضایت دانشجویان تحت ریاستتان است.

و اگر این اتفاق برایشان مهم نبوده تنها می گوییم : دکتر برایتان متأسفیم.

اکنون پایان این دردنامه  این است که :

در این وضعیت آیا مسئولین دانشگاه هیچ وظیفه ای بر عهده ندارند؟

آیا هزینه های گزاف پزشکی در این موارد ( به خصوص که در داخل دانشگاه و در داخل سرویس دانشجویی اتفاق افتاده است ) بایستی بر خانواده ها تحمیل شود؟؟ مگر دانشجویان دانشگاه بیمه نیستند؟؟

آیا اخلاقی تر این نیست که در چنین مواردی مسئولین دانشگاه خود پیگیر وضعیت دانشجوی خود بوده و یاری دهنده درمان وی باشند؟نه اینکه با بی توجهی خود نمک باشند بر زخم خانواده ها.

نسل برهان امیدوار به نگاه دلسوزانه مسئولان دانشگاه ؛ مجدانه پیگیر وضعیت دانشجویان آسیب دیده و نحوه برخورد مسئولین  با این قضیه خواهد بود.

    

بلاتکلیفی معدن تیتانیوم ارومیه بعد از نیم دهه انتظار

معدن تیتانیوم قره آغاج ارومیه یکی از این معادن غنی در آذربایجان غربی به شمار می رود و هرچند در سال 87 گواهی کشف آن صادر شده اما صدور این گواهی هیچ تاثیری در بهره برداری از آن نداشته است و همچنان اکتشاف آن در هاله ای از ابهام قرار دارد.
این معدن بی نظیرترین معدن به لحاظ داشتن ذخایر تیتانیوم در کشور است کهذخیرهقطعی 56 میلیون تن با عیار 6 درصد را در خود جای داده است و در صورت اکتشاف و بهره برداری می تواند تحول چشمگیری به لحاظ صنعتی و اقتصادی نه تنها در آذربایجان غربی که در کل منطقه شمال غرب کشور ایجاد کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم ارومیه با انتقاد از بی توجهی به بهره برداری از این معدن گفت: رکود این معدن در حالی است که آذربایجان غربی با مشکلات بسیاری به لحاظ اقتصادی دست به گریبان است و آغاز آن می تواند گره از بی شمار مشکلات این استان بازکند.

«نادر قاضی پور» با بیان اینکه بهره برداری از معدن تیتانیوم قره آغاج ارومیه زمینه اشتغال برای بیش از 2 هزار نفر را فراهم می کند، اضافه کرد: این یعنی دمیدن روح زندگی به کالبد بی روح آذربایجان غربی اما متاسفانه برخی افراد دخیل در این طرح از طرف بخش خصوصی صلاحیت لازم برای به سرانجام رساندن آن را ندارند.

وی ادامه داد: این درحالی بعنوان حمایت از سرمایه گذار داخلی به بخش خصوصی واگذار شده است که آن ها تاکنون توانایی خود را برای برعهده گرفتن این مسئولیت ثابت نکردند و رکود چندین ساله طرح گواهی روشن بر این ادعا است.
این نماینده مجلس درباره اینکه تحریم ها و مشکلات ارزی عامل اصلی برای بلا تکلیف ماندن آغاز عملیات اکتشاف معدن قره آغاج ارومیه معرفی می شود، اظهار کرد: اگر طرح توسط دولت در حال اجرا بود‌، می شد این توجیه را قابل قبول دانست اما هم اکنون مطرح کردن این موضوع بعنوان عامل رکود بهانه تراشی است.
اما معاون امور معادن سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان غربی با رد این موضوع گفت: شرکتی که کار این معدن به آن واگذار شده از بهترین ها است و صلاحیت فنی لازم را دارد و هم اکنون نیز در حال بررسی، مطالعه و تکمیل عملیات اکتشافی است.

«اکبر طاهری» با بیان اینکه تحریم ها عامل اصلی در کند شدن روند عملیات اکتشاف و بهره برداری از این معدن است، افزود: فرآوری تیتان یک علمو دانش تخصصی است که تنها چند کشور اروپایی از آن برخوردار هستند و تحریم مانع از دترسی به این دانش شده است و با وجود پیشرفت های علمی زیاد کشور اما در این زمینه با مشکل مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه واگذاری عملیات اکتشاف از معدن به بخص خصوصی در دور دوم سفر هیئت دولت به آذربایجان غربی انجام شد، اضافه کرد: خوشبختانه این شرکت با وجود محدودیت های زیادی که در مقابل داشت تاکنون روند مطلوبی را در پیش گرفته در حالیکه کمتر شرکت خصوصی حاضر است زیر بار چنین مسئولیت سنگینی برود.

معاون امور معادن سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان غربی یادآور شد: تیتان فلزی است که به صورت فیزیکی امکان فرآوری آن وجود ندارد و نیاز به فرآوری شیمیایی و مواد شیمیایی دارد و ماده اولیه آن در داخل وجود ندارد همین موضوع سرعت کار را در معدن قره آغاج ارومیه به صورت قابل توجهی کاسته است اما امیدوار به حل مشکلات و دستیابی به دانش مورد نظر در آینده نزدیک هستیم.

طاهری با بیان اینکه برای آغاز به کار این معدن 500 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است، اضافه کرد: میزان ذخیره قطعی این معدن 56 میلیون تن و ذخیره احتمالی آن 120 میلیون تن برآورد شده است و امیدواریم با بومی سازی دانش فرآوری آن در سریع ترین زمان ممکن زمینه برای بهره برداری از آن فراهم شود.

بزرگترین استخر ارومیه به سرسره اسپیرال تجهیز شد

استخر پیام ارومیه که جزو بهترین و بزرگترین استخرهای شنا در شمالغرب کشورمان محسوب می شود  چندین سال است به همت شرکت مخابرات استان آذربایجانغربی در مجموعه فرهنگی ورزشی پیام ارومیه پذیرای علاقمندان به این رشته ورزشی است.

 به جرات می توان گفت این استخر یکی از کیفی ترین استخرهای شمالغرب کشور است که  با محیطی بزرگ و دلنشین و مهمتر از همه رعایت اصول بهداشتی و همچنین مدیریت خوبش موجبات رضایت مراجعین را جلب کرده است.

 

 

این استخر به تازگی به دو سرسره اسپیرال تجهیز شده که احتمالا در آینده ای نزدیک بر تعداد آن افزوده خواهد شد. 

 

 

 

 

طی نظر سنجی های چند وقت پیش از تعدادی از جوانان ارومیه ای ، این استخر بعنوان بهترین استخر در سطح استان انتخاب شد.

استخر پیام یا مخابرات ارومیه در انتهای خیابان 8 شهریور این شهر در میدان خاقانی واقع شده است که با چندین استخر که شامل استخر کودک ،استخر نوجوان ،بخش آماتورها ، بخش حرفه ای ها  و همچنین حوضچه های آب سرد و گرم ،سونای خشک و بخار و جکوزی ،بوفه و سایر امکانات جانبی همه روزه از ساعت 12 ظهر تا 24 پذیرای علاقمندان است.

هر چند طی چند ماه اخیر با افزایش برخی امکانات مجموعه  قیمت بلیط آن نیز  با افزایش بیست هزار ریالی به هشتاد و پنج هزار ریال رسید،  اما این افزایش قیمت نیز باعث کاهش استقبال مردمی نشد.

البته امیدواریم مسئولین محترم شرکت متمول مخابرات آذربایجان غربی که  جزو شرکت های با وضع اقتصادی عالی محسوب می شوند  با دست و دل بازی بیشتر و در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی بخش عمده جامعه و حدالامکان سطح بندی قیمت بلیط ها به تناسب ساعات حضور و اِشِل های دیگر ، در قیمت بلیط های بهترین استخر استان تجدید نظر نمایند .

هرچند معتقدیم نگهداری این مجموعه عظیم نیازمند گردش اقتصادی بهینه  است ولی به قول دوستان مخابرات است و پولدار ، کمی مساعدت برای جوانان جای دوری نخواهد رفت. 

لازم بذکر است شماره تلفن 3835000 تلفن گویای این مجموعه است که البته در این بخش هم امیدواریم با مساعدت مسئولین محترم  در سخنگوی آن نیز تجدید نظر نمایند. (تکمیل این قسمت گزارش قابل نوشتار نبوده و نیازمند تماس با شماره مذکور است) .

خوشاکو در رتبه چهارم پیست های اسکی کشور!

وجود پیست اسکی خوشاکو در مجاورت شهرستان اورمیه به عنوان چهارمین پیست برتر کشور می تواند زمینه ساز حضور خیل عظیم دوستداران طبیعت و ورزش های برفی گردد که در این زمینه در طول سالیان گذشته با توجه به عدم توجه و نظارت کافی  نتایج مطلوبی کسب نگردیده است.

در این خصوص لازم است  مدیران شهری و استانی و در کنار انان مجموعه مدیران ورزش و جوانان بایستی نگاه ویژه ای به توسعه ی این رشته مهیج نمایند.

حال سوال مهم و اساسی که مطرح می شود اینست که مسئولین ذیربط تا چه اندازه توانسته اند از ظرفیت های موجود در این رشته به لحاظ شرایط خاص جغرافیای شهرستان اورمیه استفاده کنند؟ و اینکه از ابزار و امکانات و اطلاعات کافی جهت استفاده هرچه بهتر از شرایط موجود بهره مند هستند یا ...؟!

عدم شفاف سازی و اطلاع رسانی صحیح نسبت به برنامه ریزی و اجرای طرحهای ورزشی توسط هیئت های مربوطه سبب گردیده تا خیل عظیمی از علاقمندان به حضور  اماکن و فضاهای ورزشی و استفاده از چنین  موقعیت های استثائی محروم گردند.

امید ان می رود مدیران ورزشی استان با همت دست اندرکاران  حوزه ها ی  مدیریت استان در راستای بهبود شرایط و حل پاره ای از  مشکلات موجود قدم های موثر و تاثیرگذاری بردارند و ار ظرفیت مکان های مانند پیست اسکی خوشاکو جهت جذب گردشگر و حضور پر رونق ورزشکاران رشته های زمستانی استفاده های بهینه ای صورت پذیرد.

ترسناک‌ترین خبر سال

ا به حال به گنجشک‌ها دقت کرده‌اید، چقدر معصوم و زیبا هستند ولی کافی است این خبر را بخوانید تا ترس از پرندگان وجود شما را فرابگیرد. مسلماً بیشتر خوانندگان عزیز داستان پارک ژوراسیک را خوانده‌ و یا فیلم آن را مشاهده نموده‌اند. دانشمندان در آستانه دستیابی به روشی برای بازیافت ژن دایناسورها از پرندگان هستند!

بنا به گفته‌های دانشمند بزرگی به نام دکتر وودارد Dr. Woodard این موضوع کاملاً امکان‌پذیر خواهد بود و از پیوند خوردن دانش کامپیوتر و ژنتیک می‌توان این موجودات عظیم را بازسازی نمود. دکتر وودارد دراین‌باره می‌گوید:« پرندگان نوادگان مستقیم دایناسورها هستند و این از ارتباط مستقیم ژن‌های فسیل دایناسور هایی مانند ولیسورپتور یا تیراناسور با پرندگان امروزی به اثبات می‌رسد. ما باید از مهندسی معکوس در ژنتیک استفاده کنیم تا  بتوانیم تحول معکوس را درژن پرندگان اعمال کنیم و آنها را به اصلشان برگردانیم.»

جالب اینجاست که همزمان در انگلستان نیز پروفسوری به نام یان ویلموت پس از پروژه‌های موفقیت‌آمیز در ساخت گوسفند مصنوعی اعلام کرده است که برای پروژه بعدی خود بر روی ماموت‌ها کار خواهد نمود. نکته مهم اینجاست که پردازش‌های مهم در مهندسی معکوس ژنتیکی شامل محاسباتی بسیار پیچیده خواهد بود که رسماً از توان ذهن انسان یا خارج بوده و یا بیش‌ازحد طول خواهد کشید و برای انجام آن تنها راه ممکن روی آوردن به کامپیوترهای فوق‌سریع است. به‌این‌ترتیب باید دید که از اتحاد ژنتیک و کامپیوتر چگونه فرزندی با نام دایناسور متولد خواهد شد.

Dinosaur-Bird

زبان تان را، کنترل تلویزیون کنید

به گزارش سرویس علمی جام به نقل از مهر، کاربرانی که در سال 2014 تلویزیونهای هوشمند خریداری می کنند، تغییر کانالها، بازکردن اپلیکشن ها و انجام کارهای دیگر را ساده تر خواهند دید.

 

سامسونگ بخش تعامل صوتی تلویزیونهای هوشمند خود را که به کاربر کمک می کند تلویزیون خود را از طریق فرمانهای صوتی کنترل کند، ارتقا داده است. به عنوان مثال تلویزیونهای هوشمند امروز سامسونگ کاربر خود را مجبور می کند که با دوفرمان صوتی کانال را تغییر دهد. کاربر برای تغییر کانال باید بگویید " تغییر کانال" و " شماره کانال" اما سال آینده این دستگاه ها تنها با شنیدن شماره کانال مورد نظر کاربر ، تغییر کانال را انجام می دهد.

 

کاربر این دستگاه ها همچنین می تواند از میانبرهای صوتی برای باز کردن یک وب سایت یا یک اپلیکیشن استفاده کند و هنگامی که برای دریافت اطلاعات خاصی چون وضعیت هوا یا قیمت سهام و رتبه های ورزشی با فرمان صوتی جستجوی کنید یک پنجره با نمایش موضوع جستجو شده بالا می آید. این ویژگی صوتی، سال آینده در 12 بازار برای 23 کشور اجرایی خواهد شد.

 

تلویزیونهای هوشمند سامسونگ در سال 2014 همچنین ویژگیهای حرکت انگشتی را نیز دربرگرفته است و کاربر می تواند با این ویژگی کانال تغییر داده، صدا را کنترل کند، پخش ویدئو را متوقف کرده و به صفحه قبل بازگردد.

 

سامسونگ تلویزیون هوشمند باهوشتر خود را در نمایشگاه کالاهای الکترونیک لاس وگاس که ماه آینده طی روزهای 7 تا 14 ژانویه به نمایش خواهد گذاشت.

ابزارهای جانبی جالب برای عکاسی با موبایل

Olloclip

تا به حال لنزهای جانبی متنوعی برای آی‌فون عرضه شده‌اند اما شاید بتوان سری Olloclip را با کیفیت‌ترین نوع موجود در بازار با سهولت استفاده بالا خواند. این محصول شامل یک لنز 2x telephoto و یک لنز Polarizer می‌باشد.



 Kogeto Dot

آیا دوست دارید عکس‌های پانورامیک 360 درجه با آی‌فون خودتون بگیرید؟ این لنز را به دوربین گوشی خود متصل و پس از دانلود و نصب برنامه ویژه آن دکمه ضبط یا Record را فشار دهید و کار تمام است.



Luxi


با استفاده از این ابزار می‌توانید میزان نور تابیده شده روی سطح مورد نظر خود را اندازه بگیرید و همانطور که می‌دانید نور و میزان آن در عکاسی از جمله فاکتورهای مهم محسوب می‌شود.




SlingShot by Woxom


از این ابزار می‌توان برای نگه داشتن گوشی و حتی فبلت‌ها استفاده نمود و علاوه بر این قابلیت تبدیل شدن به سه پایه را نیز دارد.



Tether Tools Look Lock System


عکس‌برداری از کودکان و حیوانات معمولا کار دشواری است. با استفاده از این ابزار می‌توانید گوشی‌های خود را در یک جا ثابت نگه داشته و از سوژه‌های خود عکس بگیرید.



Video Visor


نوعی محفظه پلاستیکی ساده است که همانند یک چشمی برای گوشی شما عمل می‌کند و مانع از انعکاس نور روی نمایشگر آن خواهد شد و به کاربر کمک می‌کند گوشی خود را محکم در جایش ثابت نگه دارد.


Keizus Quadrapod


این هم یک چهار پایه زیبا برای گوشی شما که از نوعی پلاستیک محکم ساخته شده است و به راحتی قابل تنظیم می‌باشد.



Motrr Galileo


بخش اصلی این ابزار را نوعی پایه گردان تشکیل می‌دهد که می‌تواند به صورت خودکار به دور خود بگردد و زاویه 360 درجه را تحت پوشش قرار دهد.