دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

خودروی بدون راننده + عکس

مینی بوس 100درصد برقی توسط یک شرکت فرانسوی طراحی شده است.

«پییر لوفور» مدیر این شرکت فرانسوی گفت: هدف از ساختن این خودرو به منظور حمل و نقل راحت و سریع بودن برای خدمت به مسافران است.

 

 

ما با همکاری دانشگاه علم و صنعت سنگاپور این مینی‌بوس 100درصد برقی را توسعه داده‌ایم.

این خودروی نوآورانه برای حمل و نقل با سرعت بالای 20 کیلومتر در ساعت حرکت خواهد کرد و می‌تواند 8 نفر را در خود جای دهد.

این خودرو از طریق انواع سنسورها و لیزرهایی که دارد موجب آسایش و امنیت مسافران می‌شود.

 

 

قابلیت دید این خودرو 360 درجه در 200 متر است.

مسافران می‌توانند مقصد خود را در یک صفحه نمایش لمسی انتخاب کرده و خودرو وقتی به مقصد مورد نظر برسد خود به خود به طور اتوماتیک می‌ایستد و در باز می‌شود تا مسافر پیاده شود.

همشهریان شهید باکری از خلق حماسه در22بهمن می گویند

برای اینکه نظر مردم را در این خصوص جویا شویم وشورواشتیاق آنان را وصف کنیم، به همراه همکاران خود در واحد مرکزی خبر به جمع مردم رفتیم ونظر آنها را در این خصوص پرسیدیم.

در این مصاحبه ها مردم از خلق حماسه وپشتیبانی از ولایت گفتند واز گزینه های روی میز ایران اسلامی.

در ادامه نظرات مردم را می خوانید:

 امیری:در 22بهمن جواب دندان شکن را به دشمن استکبارجهانی خواهیم داد وبه دشمن خواهیم فهماند که ملت شهیدپرور ایران همیشه پشتیبان انقلاب،نظام ورهبری هستند واگراستقامت وپایداری  داشته باشیم بنابه فرموده معمارکبیر انقلاب اسلامی دشمن هیچ غلطی نمی تواند بکند.

 

 

 

یک جوان میاندوآبی:مهمترین نیاز کشور,همبستگی ووحدت است ومردم در 22بهمن نشان خواهند داد که پشتیبان ولایت فقیه هستند واز آرمانهای انقلاب دفاع می کنند.

 

 

یک جوان میاندوآبی:باید دست به دست هم بدهیم وبا وحدت ،پشتیبان ولایت فقیه باشیم ودر این راهپیمایی شرکت کنیم تا جواب دندان شکنی به دشمنان بدهیم وبگوئیم که تا آخرین قطره خون خود پشتیبان ولایت فقیه هستیم.

 

 

یکی ازهموطنان کرد -22بهمن همه می آئیم ومرگ برآمریکا ومرگ براسرائیل سرمی دهیم.

 

 

 

یکی از جوانان میاندوآبی-وظیفه داریم که در این راهپیمایی شرکت کنیم ومشت محکمی بردهان بدخواهان بزنیم.

 

 

 

 

یکی شهروند میاندوآبی نیز می گوید-ملت شهیدپرور ما همیشه درصحنه بوده وخواهد بود عامل اصلی پیروزیهای ما هم همین در صحنه بودن است ودر راهپیمایی22بهمن امسال مردم به این وظفه خود عمل خواهند کرد ودر صحنه حاضرخواهند شد.

 

 

 

 

یکی از بانوان میاندوآبی-در22بهمن ثابت خواهیم کرد که ادامه دهنده راه شهدا وامام شهدا هستیم وامروز هم امام مولای خودرا تنها نخواهیم گذاشت.

 

 

یکی از اهالی میاندوآب-ما هزاران نفر شهید داده ایم,هشت سال با تمام دنیا جنگیدیم,ابرقدرتهاوتحریم ها نمی توانند کاری بکنند,انقلاب ما همچنان پابرجاست ومحکم واستوار است ودر 22 بهمن این را نشان خواهیم داد.

 

 

 

سیفی که خبرنگار است نیز می گوید:ملت ایران همیشه پشتیبان ولایت هستند ودر22بهمن با وحدت بار دیگر فریاد خواهیم زد که بفرموده امام(ره)؛آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.

 

 

 

 

یکی دیگر از میاندوآبی ها نیز می گوید:حمایت از ولایت فقیه وظیفه ماست وما این را درروز22بهمن روزسرافرازی ملت ایران؛نشان خواهیم داد.

 

 

 

ابراهیمی:22بهمن روزپیروزی انقلاب اسلامی ،روز عزت وسرافرازی ملت ایران است وما تکلیف داریم که در این راهپیمایی شرکت کنیم ومشت محکمی بردهان یاوه گویان بزنیم.

 

 

 

فاخر:اوباما وسردمداران کفر هرروز از گزینه های روی میز خود حرف می زنند وما در 22بهمن نشان خواهیم داد که 22بهمن،شهید,بسیجی,جانبازی,شهادت وایثار نیز گزینه های روی میز ماست .

 

 

حیدریان: مردم در این روز نیز به صحنه آمده وباردیگر حمایت وپشتیبانی خود از نظام ورهبری و ولایت را به جهان نشان می دهند،ما در 22بهمن امسال نیز روح امام وشهدا را شاد می کنیم ومشت محکمی دیگر بردهان استکبار وآمریکا خواهیم زد.

 

 

منیری:در 22بهمن به دنیا نشان خواهیم داد که ما چه ملتی هستیم وپشتبان نظام وولایت فقیه هستیم.

 

 


مجیدی:22بهمن یک روز تاریخی برای ماست وما در این روز به صحنه آمده ومشت محکمی بردهان استکبار خواهیم زد.

 

 

یوسفی:انقلاب اسلامی به ما آزادگی وعزت داد وما باید قدردان این نعمت عظیم الهی باشیم وپشتیبان ولایت فقیه وبار دیگر در22بهمن حماسه سیاسی را تکمیل خواهیم کرد ودر صحنه حاضر شده ومشت محکمی بردهان یاوه گویان خواهیم زد.

توزیع اقلام تاریخ گذشته در قالب سبد کالا!

از چند روز پیش،توزیع سبد کالایی که با تدبیر دولت تدبیر و امید و با هزاران مصیبت به دست بعضی از مردم رسیده شروع شده است سبدی که دولت با آب و تاب فراوان از تخصیص آن به برخی از اقشار جامعه خبر داده سبدی که بی تدبیری در آن موج می زند.

 

اگر مسئولین دولتی که برای اختصاص این سبد کالا ،با هم هم اندیشی کرده اند به یکی از مکانهای توزیع این اقلام سر بزنند و با ازدحام مردمی روبرو شوندکه برای دریافت سبد کالا حق همدیگر را پایمال می کنند کاملا متوجه ایرادات این اقدامشان خواهند شد نکته ای که در این بحث حائز اهمیت است اینست که آثار منفی این اقدام بیشتر از آثار مثبت آن است!

 

اقلام سبد کالایی که آقایان زحمت اختصاص آن را کشیده اند شامل روغن مایع، مرغ، پنیر، برنج و تخم مرغ است که آنهم ناقص و با کم و کاستی در برخی اقلام به شهروندان عرضه می شود.

 

از زوایه دیگر نیز این سبد کالا مورد نقد است و آن اینکه اجناسی که در این سبد قرار می گیرد از چه کیفیتی برخوردارند؟ اگر حمل بر ناسپاسی و قدر ناشناسی نگردد، این اقلام و مقادیر آنها، بسیار موجب تأسف و شرمساری استتأسف از این جهت که به علت سیاست های غلط و اجرای نادرست همان سیاست ها تاریخ مصرف برخی از این اقلام از جمله پنیر گذشته است. آیا دولت بعد از این همه هیاهو چنین سبدی را قرار بود به مردم بدهد و آیا این خدشه به عزت و شخصیت ملت ایران نمی باشد؟

 

چنانچه در تصویر مشاهده می کنید روی بسته پنیری که در سبد کالای یکی از شهروندان بود ملاحضه کردیم که تاریخ مصرف قبلی در یک طرف بسته سیاه و تاریخ جدیدی در طرف دیگر آن حک شده است آیا این توهین به شعور مردم نیست؟

                

اکثر قریب به اتفاق افرادی که در یکی از مکانهای توزیع سبد کالا منتظر دریافت این اقلام بودند بر این نظر توافق داشتند که ای کاش دولت مبلغ نقدی این اقلام را همراه یارانه واریز می کرد تا ما با تدابیر خودمان اقلام مورد نیازمان را خریداری می کردیم چراکه مردم با دریافت پول بهتر می توانند مایحتاج خود را تهیه کنند تا اینکه کسی بخواهد کالای خاصی را آنهم با تاریخ مصرف گذشته بر آنها تحمیل کند.

 

به هر حال پس از قدردانی از حسن نیت و بذل توجه و تلاش مسؤلین خدوم ، انتظار می رود تا در آینده به گونه ای عمل شود تا این قبیل خدمات مقطعی، مانع از آسیب شناسی و پایمال شدن عزت و شخصیت مردم ایران اسلامی نشود مردمی که با هر آیین و سننی برادرانه در کنار هم می زیند حال شایسته نیست که به خاطر چند کیلو مرغ یا 800 گرم پنیر به جان هم بیفتند.

 

مسابقه عجیب کشیدن با گردن + عکس

،در این مسابقه عجیب شرکت کنندگان دو به دو مقابل یکدیگر قرار گرفته و سعی می کنند تا با طنابی که به دور گردنشان آویزان است طرف مقابل را تا خط معلومی کشیده و برنده رقابت شوند.


لزوم حفظ کرامت کارگران آذربایجان غربی و سبد کالایی خالی دولت

برخی آمار غیر رسمی نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد کارگران و بازنشستگان کشوری و به تبع آن بسیاری از بازنشستگان و کارگران آذربایجان غربی از دریافت سبد کالا حذف شده‌اند که این امر با شعار تدبیر و امید دولت یازدهم در تناقض است.
صبح یکشنبه ساعت هفت و نیم صبح در حالی که در حال حرکت به سمت محل کار بودم صحنه‌هایی را مقابل فروشگاه‌های رفاه و اتکا و سایر فروشگاه‌های عمده شهرستان ارومیه دیدم که هرگز با شان ملت ایران و به خصوص کارگران عزیز آن هم در روزهایی که دنیا جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی را پیگیری می‌کند؛ هم‌خوانی ندارد.
حالا به هر علتی و به هر دلیلی به خاطر یک سری ناهماهنگی‌هایی؛ غیر مشمولان سبد کالایی دولت تدبیر و امید و به خصوص کارگران عزیز که مستحق‌ترین مردمان برای دریافت سبد کالایی حمایتی دولت هستند هنگام مراجعه به مراکز و با اطلاع قبلی که شما مشمول سبد کالایی هستید؛ ولی هنگام مراجعه می‌بینند که سبد کالایی به آن‌ها شامل نمی‌شود و در نتیجه دست خالی بر می‌گردند.
اگرچه اجرای مرحله نخست توزیع سبد کالایی دولت هم‌زمان با سراسر کشور از روز یکشنبه در سطح استان آغاز شده و به مدت ۱۵ روز ادامه خواهد داشت و در حال حاضر ۲۵۹ تن مرغ برای ۶۴ هزار و ۷۵۰ نفر در سطح استان تامین شده و مابقی نیز ظرف چند روز آینده وارد شبکه توزیع خواهد شد.
دولت یازدهم از همان ماه‌های ابتدای فعالیت خود تصمیم توزیع سبد کالایی میان مردم را به طور رسمی اعلام کرد که بر همین اساس قرار بود کلیه کارگران تحت پوشش تامین اجتماعی در کنار شاغلان و بازنشستگان دولت و نیروهای مسلح اعم از کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی، روزنامه نگاران، خبرنگاران و هنرمندان و دانشجویان متأهل و طلاب سرپرستان خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور، این سبد را دریافت کنند.
در حالی که مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی از قرار گرفتن ۳۰۵ هزار خانوار تحت پوشش مرحله اول دریافت سبد حمایتی کالا در سطح استان خبر می‌دهند ولی متاسفانه هم اکنون ازدحام جمعیت مقابل فروشگاه‌های توزیع تعیین شده به خصوص قشر زحمت کش کارگران را با ناراحتی و عدم حفظ شان مواجه کرده است.
این در حالی است که هنوز کسی به این سوال که دلیل روند توزیع سبد کالا در فروشگاه‌ها بسیار کند است، پاسخ نداده است و البته مردم با وجود اطلاع رسانی‌های مکرر مسئولان از طریق رسانه‌های دیداری و شنیداری و مکتوب مبنی بر مراجعه به پایگاه‌ها و ارسال پیامک و یا شماره گیری با شماره‌های مورد نظر، توجهی به این موضوع نکرده‌اند.
برخی آمار غیر رسمی نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد کارگران و بازنشستگان کشوری و به تبع آن بسیاری از بازنشستگان و کارگران آذربایجان غربی از دریافت سبد کالا حذف شده‌اند که این امر با شعار تدبیر و امید دولت یازدهم در تناقض است.
متاسفانه هم اکنون در فروشگاه‌ها توزیع و کنترل مشمول یا غیر مشمول سرپرست خانوار یکجا انجام می‌شود و این امر باعث کندی روند توزیع و ایجاد اختلال در سیستم می‌شود.
از سوی دیگر، اعلام برخی فروشگاه‌های توزیع مبنی بر اتمام ذخیره کالایی سبد حمایتی نیز مشکلاتی را پیش آورده است و اصولا باید چنین مشکلی وجود نداشته باشد که در صورت گزارش مردمی پیگیری و با متخلفان به شدن برخورد می‌شود.
طبق اعلام دولت، سرپرستان خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی، مستمری بگیران تامین اجتماعی، کارگران مشمول قانون کار و تامین اجتماعی، کارکنان شاغل و بازنشسته نیروهای دولتی و سرپرستان خانوارهای طلاب خبرنگاران، دانشجویان متاهل مشمولان دریافت مرحله اول سبد کالا هستند.
این در شرایطی است که باید از تخصیص نیافتن سبد کالا به برخی از کارگران و بازنشستگان نیز انتقاد کرد و توزیع ناعادلانه سبد کالایی برای کارگران و بازنشستگان با رویکرد دولت تدبیر و امید تناقض دارد و این اقدام موجب ناراحتی و نارضایتی مردم به خصوص کارگران شده است. از سوی دیگر؛ تصمیم دولت مبنی بر تحویل سبد کالا فقط به کارگران و بازنشستگان با حقوق ۵۰۰ هزار تومان نشان دهنده این است که سبد کالایی به بسیاری از کارگران و بازنشستگان تعلق نمی‌گیرد.
این روش همانند راه دولت‌های نهم و دهم است و راه و روش دولتمردان جدید تفاوتی نکرده است و تبعیض بین کارکنان و بازنشستگان دولتی با بازنشستگان تامین اجتماعی در دریافت سبد کالا ظلم مضاعفی است و این تصمیم نشانی از تدبیر نمی‌دهد و فقط خانوار میلیون‌ها کارگر و بازنشسته را نگران می‌کند.
نباید فضای آرام واحدهای تولیدی و صنعتی به خاطر یک تصمیم غلط متشنج شود و ما انتظار داریم رئیس جمهور دستور ویژه‌ای را در دهه فجر صادر کند تا این فضای نشاط به وجود آمده در دولت تدبیر و امید از بین نرود و این موضوع را به نفع تمامی کارگران و بازنشستگان در سبد کالا تمام کند.
این در حالی است که ضرورت حفظ حرمت و کرامت کارگران در واحدهای تولیدی، صنعتی آذربایجان غربی در چنین شرایطی بر کسی پوشیده نیست. چرا که مهم‌ترین سرمایه‌های واحدهای تولیدی نیروی انسانی کارآمد این واحدهاست و همین امر ضرورت توجه جدی به جایگاه آنان در عرصه تولید و صنعت را به خوبی نشان می‌دهد.

مدعیان حفظ کرامت انسانی ، چرا ساکتید ؟

جمعی از تشکل های دانشجویی دانشگاه های ارومیه با انتشار بیانیه ای به نحوه توزیع سبد کالا توسط دولت یازدهم و سکوت برخی مدعیان "حفظ کرامت انسانی"  بیانیه ای واکنش نشان دادند.

 

متن این بیانیه که در اختیار نسل برهان قرار گرفت به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
یکی از نقدها به عملکرد دولت دهم آن بود که مخالفان آن دولت پیوسته با توزیع هر سبد کالایی بین اقشار مردم، دولت را به گدا پروری متهم می‌کردند و تئوریسین‌های اقتصادی دولت‌های سازندگی و اصلاحات دولت دهم را به اداره مملکت به شیوه کمیته امدادی متهم می‌ساختند.

حال این سوال به ذهن مردم و بخصوص دانشجویان متبادر می شود که: اگر توزیع سبد کالا توسط دولت دهم گداپروری است، توزیع دو نوبت برنج و گوشت و مرغ توسط دولت یازدهم چه نام دارد؟ گداسازی یا گدازدایی، کدام یک؟

کسانی که امروز در دولت یازدهم مسئولیت دارند و همچنین رسانه های حامی این دولت، در دولت قبل کاری نداشتند که اقدامات دولت درست است یا غلط، برای مردم مفید است یا نیست، آن ها صرف اینکه دولتی که روی کار بود از حزب و گروه آن ها نبود، به هر نوع اقدام و تصمیم دولت –فارغ از درست و مفید بودن و نبودن آن- خرده می گرفتند و از به کار بردن بدترین تعابیر در رابطه با اقدامات دولت های نهم و دهم ابایی نداشتند. به همین دلیل بود که تصمیم های دولت و اقدامات مثبت دولت مبنی بر کمک رسانی به مردم و اصلاح وضعیت یارانه هایی که به شکلی غیر عادلانه به کالاهای مختلف تخصیص می یافت، را با تعابیری چون پوپولیسم، گداپروری، اقتصاد صدقه ای و ... مورد هجمه قرار می دادند.

طرح هدفمندی یارانه ها شاید در نوع اجرایش با مشکلاتی روبرو بود و به ویژه شتابزدگی در اجرای آن توسط دولت قبلی، مشکلاتی را به وجود آورده بود؛ اما یک طرح کارشناسی و درست جهت اصلاح اقتصاد کشور بود و اجرای آن اجتناب ناپذیر بود.

در طرح هدفمندی یارانه ها عزت و کرامت مردم دچار خدشه نمی شد و قرار نبود برای گرفتن یک سری مواد خاص از فروشگاه ها مدت ها در صف بایستند.

در مجموع به نظر می رسد، دولت یازدهم بدون تمهیدات کارشناسی لازم و فقط برای اینکه کاری کرده باشد و برای ارائه گزارش، به جز سیاست خارجی، چیز دیگری را هم داشته باشد، بحث ارائه سبد کالا به مردم را مطرح کرد، اما بدون اینکه به ملزومات آن آگاه و متعهد باشد.

حال باید پرسید: چرا کسانی که تا چند مدت پیش طرح هدفمندی یارانه ها را، اقدامی پوپولیستی و گداپروری می خواندند، حال  کارشان به جایی رسیده است که با ارائه چند عدد تخم مرغ و چند گرم روغن و چند کیلو برنج هندی و ... به مردم، به سیستم اقتصادی سه دهه قبل رجعت کرده اند؟!

 

تشکل های دانشجویی دانشگاه های ارومیه

نوشابه رژیمی نخورید!

رخی افراد برای کم کردن وزن خود نوشیدنی های گازدار رژیمی مصرف می کنند، در حالی که محققان به تازگی هشدار داده اند که مصرف چنین نوشابه هایی باعث افزایش میل به غذا و تناول غذای بیشتر می شود .

سایت خبری "لایف ساینس" اعلام کرد : محققان با بررسی حجم غذا و نوشیدنی 24 هزار فرد بالغ آمریکایی در مدت 24 ساعت، فهمیدند افراد چاقی که به همراه غذا نوشیدنی رژیمی مصرف کردند، در مقایسه با افرادی که از نوشیدنی معمولی داشتند، 200 کالری بیشتر انرژی دریافت کرده اند.
بر اساس این تحقیقات، افرادی که نوشیدنی رژیمی مصرف می کنند، بیش از دیگران شیرینی جات سبک تناول می کنند .
محققان اعلام کردند : مصرف نوشیدنی رژیمی به علت داشتن شکر کمتر باعث کاهش وزن نمی شود، لذا افراد برای داشتن رژیم مناسب، باید مقدار غذای خود را کاهش دهند.

برگزاری مسابقه فوتبال دستی و دارت در ارومیه

  هیأت انجمن های ورزشی استان با انتشار اطلاعیه ای از برگزاری مسابقات دارت و فوتبال دستی   بمناسبت گرامیداشت ایام ا... دهه مبارکه فجر در دو بخش انفرادی و دوبل  روز جمعه 18 بهمن ماه در محل باشگاه جلالی ارومیه خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است: علاقمندان به شرکت در این مسابقات می توانند جهت ثبت نام به دفترهیأت واقع در مجموعه ورزشی جهان پهلوان تختی ارومیه و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 2257357 تماس حاصل فرمایند .

همچنین هیأت انجمن های ورزشی به مناسبت این ایام خجسته مسابقات دارت استانی را در بخش آقایان و بانوان برگزار خواهد کرد که مسابقات بخش بانوان در تاریخ 18 بهمن ماه و برای آقایان در تاریخ 25 بهمن ماه برگزار خواهد شد .

شماره تلفن 2257353 ( کمیته دارت استان ) آماده پاسخگویی به سوالات علاقمندان در این خصوص می باشد.

سبد کالا 2 کشته و یک مصدوم داد

وزارت صنعت، معدن و تجارت توزیع سبد کالای مرحله اول را از روز یکشنبه ۱۳بهمن شروع کرد.
اما بی نظمی هایی در همان ساعات اولیه توزیع این سبد به اصطلاح حمایتی که برای کمک به اقشار کم در آمد طرح ریزی شده بود به وجود آمد؛ سردی هوا و بی نظمی در توزیع سبد کالا نیز مزید بر علت شد و متولیان نتوانستند درست در این زمینه برنامه‌ریزی کرده و اطلاع‌رسانی کنند.
سکته یک جوان به دلیل تعلق نگرفتن سبد کالا !
آن‌طوری که پایگاه خبری عرش نیوز گزارش کرده در نیمه شب دوازدهم بهمن ماه "مهدی فرجی " ، جوان ساکن هشترود ، با اطلاع از عدم تعلق سبد کالا به وی از طریق پیامک، به دلیل فشار عصبی وارده سکته کرده و راهی بیمارستان شد.
بر اساس این گزارش، مهدی فرجی هم اکنون در بیمارستان امام حسین(ع) هشترود بستری می باشد و طبق اعلام پزشک معالج وی وضعیت عمومیش در حال بهبود است ولی به مدت دو ماه خانه نشین می شود.

گفتنی است ، این جوان حدودا ۲۵ ساله ، شاگرد یک نانوایی در هشترود است!!
مرگ پیرمرد ۶۰ ساله در مقابل صف دریافت سبد کالا
همچنین پایگاه خبری مرصاد نیوز به نقل ازسردار کشوری فرمانده انتظامی کرمانشاه در مورد مرگ پیرمرد ۶۰ ساله به دلیل ازدحام دریافت سبد کالا اعلام کرد که در مقابل فروشگاه رفاه کرمانشاه و جایی که سبد کالای یارانه ای توزیع می شود و البته با فاصله از صف توزیع، مرد ۶۰ ساله ای در اثر عارضه قلبی فوت می کند؛البته وی مدعی شده که این اتفاق هیچ ارتباطی به ازدحام جمعیت نداشته است.
مرگ یک نفر در تهرانسر
در همین رابطه با خبر شدیم که روز گذشته یک نفر هم در تهران و در منطقه تهرانسر در صف دریافت سبد کالا جان خود را از دست داده است.

پرنده ای آبی با تخم های آبی +تصاویر

آبی کوهستان یک پرنده کوچک حشره خوار و گاهی همه چیز خوار است. آنها پرنده هایی جذاب با بال های آبی یا آبی و قهوه ای هستند. پرنده های جنس ماده درخشندگی کمتری نسبت به جنس نر دارند.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

کاهش 38 سانتیمتری ارتفاع آب دریاچه ارومیه

در ماه های اخیر با افزایش میزان بارندگی ها، امیدهای زیادی برای مردم و مسئولان در زمینه بهبود شرایط بحرانی دریاچه ارومیه ایجاد شد ولی کارشناسان با اعلام اینکه این بارندگی ها تاثیری در وضعیت دریاچه ندارد آب پاکی را روی دست همه ریختند تا نگرانی ها همچنان به قوت خود باقی بمانند.

کارشناسان حوزه آب استان نسبت به بالا بودن مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نیز هشدار داده و اعلام کردند اگر برای این امر چاره اندیشی نشود با بی تاثیر بودن میزان بارندگی ها باید منتظر فاجعه خشک شدن بیشتر دریاچه نیز باشیم.

این کارشناسان مصرف بالای آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، پایین بودن راندمان آب در بخش کشاورزی به همراه عدم مدیریت صنایع آب بر در دریاچه را از مهمترین دلایل شرایط به وجود آمده برای این زیست بوم عنوان می کنند، این در حالی است که دلایل مذکور از سوی کارشناسان بخش کشاورزی به شدت تکذیب می شود.

از بیش از 17 سال پیش تاکنون دریاچه ارومیه آهنگ خشک شدن را طی می کند که یک دهه این 17 سال به توجهی مسئولان گذشت تا اینکه در سالهای اخیر همایش های بین المللی، ملی و استانی برگزار شد حتی شورای منطقه ای مدیریت حوضه آبخیز دریاچه ارومیه نیز تشکیل و طرح های مختلفی در این سالها تدوین شد ولی با گذشت این همه سال هنوز مسئولان و کارشناسان اندر خم یک کوچه اند چرا که آمارها، طرح ها و نظرات کارشناسی تفاوت های فاحشی با یکدیگر دارند.

برخی کارشناسان پایین بودن راندمان آب در بخش کشاورزی و مصرف بالای این بخش و کارشناسان حوزه کشاورزی سدها را از عوامل خشک شدن دریاچه ارومیه عنوان می کنند. این در حالی است که هنوز با گذشت این همه مدت و برگزاری سمینارها و همایش ها هنوز مسئولان به نظر واحد و راهکارهای عملی تر برای حل هرچه سریعتر این بحران نرسیده اند.

 

لزوم مدیریت صنایع آب بر بویژه در بخش کشاورزی آذربایجان غربی

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع اب شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی معتقد است میزان مصرف آب بخش کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه بالا و راندمان این بخش بسیار پایین است در این راستا منابع آبی این حوضه در بخش های مختلف به ویژه کشاورزی باید مدیریت شود.

مهرنگ دوستی رضایی در گفتگو با خبرنگار مهر ادامه داد: براساس مطالعات و تصاویر ماهواره ای به دست آمده در حوضه دریاچه ارومیه ( آذربایجان غربی) اراضی کشاورزی از 200 هزار هکتار به 380 هزار هکتار رسیده است یعنی تنها 100 هزار هکتار اراضی آبی کشاورزی استان در سالهای اخیر افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: با وجود افزایش 100 هزار هکتاری متاسفانه میزان مصرف آب در این بخش افزایش زیادی پیدا کرده است که نشان دهنده عدم فرهنگ سازی و آموزش ویژه کشاورزان برای مصرف بهینه آب است با وجود ارائه طرح های معتدد تاکنون هیچ طرحی در این زمینه و ارتقای سطح فرهنگ کشاورزان رائه نشده است.

دوستی رضایی در ادامه خواستار مدیریت صنایع آب بر به ویژه در بخش کشاورزی حوضه دریاچه ارومیه شد و گفت:  ایجاد کارخانه قند در حوضه دریاچه ارومیه کشت چغندر قند در منطقه را می طلبد و به این وسیله کشت چغندر قند تحمیل می شود.

بارندگیهای منجر به تشکیل روان آب در آذربایجان غربی بسیار کم است

دوستی رضایی در ادامه از تغییر رژیم بارندگی ها در سالهای اخیر نیز خبر داد و گفت: در کنار مصرف بالای بخش کشاورزی متاسفانه رژیم بارش ها در سالهای اخیر نیز تغییر کرده  و بارندگی هایی که منجر به تشکیل روان آب شود بسیار کم شده است.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ادامه داد: در سالهای اخیر میزان بارش های کمتر از پنج میلیمتر فراوانی زیادی داشته  ولی بارش هایی که منجر به روان آب شوند روبه کاهش بوده است.

وی همچنین با بیان اینکه تداوم بارندگی ها در حوضه دریاچه ارومیه کم شده است افزود: این درحالی است متاسفانه ذخایر برفی نیز کاهش زیادی داشته است.

 

کاهش 38 سانتی متری ارتفاع آب دریاچه ارومیه

دوستی رضایی تراز آب دریاچه ارومیه تا 4 بهمن ماه امسال را 1270.54 متر عنوان کرد و افزود: تراز آب دریاچه نسبت به حداقل تراز سال گذشته 38 سانتیمتر کاهش دارد، بطوریکه که در مدت زمان مشابه سال قبل 1270.92 بود.

وی با بیان اینکه در بازه های زمانی سال 76 تاکنون که دریاچه روند خشک شدن را گرفته است 40 میلیارد مترمکعب آب به دریاچه منتقل شده است، افزود: روند خشک شدن دریاچه ارومیه در شرایطی است که متاسفانه تبخیر آب به دلیل وسعت 550 هزار هکتاری و عمق 6 متر آب بالاست.

وی ادامه داد: در حالی که در سالهای اخیر 40 میلیارد مترمکعب آب به آن منتقل شده در صورتی که باید 66.5 میلیارد مترمکعب وارد می شد یعنی ما نتوانستیم در این سالها 26 میلیارد مترمکعب کسری آب دریاچه ارومیه را جبران کنیم.

وی با تاکید بر اینکه دریاچه ارومیه نیز همانند بخش کشاورزی که در مجموع 600 هزار هکتار وسعت دارد به عنوان یک مصرف کننده تلقی شود گفت: باید با مدیریت منابع آب در بخش های مختلف به ویژه بخش کشاورزی نیاز آن را تامین کنیم.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربیارتفاع کل ریزشهای جوی را  ۱۱۱.۲ میلی متر در آذربایجان غربی تا 4 بهمن ماه امسال اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به میانگین دراز مدت ۱۵.۶ درصد کاهش و نسبت به سال آبی قبل ۳۹.۷ درصد کاهش داشت که حجم بارش طی این مدت بدون احتساب دریاچه را ۴.۱۷ میلیارد متر مکعب بود.

چه کسی مسئول مهار افسار گرانی است؟

نظارت بر بازار بر عهده تشکل های صنفی و بازرسان سازمان تعزیرات حکومتی است اما تنها چیزی که در این بین بدان اهمیتی داده نمی شود حق و حقوق مشتریان و مردم است که تضییع می شود.

خیابان امام ارومیــــه وراسته های معروف آن، بازار بنی هاشم، بازار نیکخواه، مغازه های لوکس خیابان خیام جنوبی معروفترین مکان های خرید شهروندان ارومیه ای است و بی شک نمی توان هیچ اورموی را یافت که گذارش برای خرید مایحتاج زندگی، البسه و پوشاک، کفش و سایر کالا به هریک از این مکان ها نیفتاده باشد.

خیابان امام شاید اصلی ترین مرکز برای تهیه البسه و پوشاک برای تمام ارومیه ای ها باشد اما مغازه های لوکس خیابان خیام چشم هر بیننده ای را می نوازد اما قیمت های افسارگسیخته و سرسام آور در این مغازه ها سر به فلک می ساید و هیچ نهاد نظارتی بر قیمت و نوع جنس عرضه شده هیچگونه نظارتی ندارد و این کلاف سردرگم روز به روز کورتر می شود.

با یکی از مشتریان پاساژهای پرزرق و برق خیابان خیام همکلام شدیم تا نظر وی را در این ارتباط و نظارت مسئولان بر اجناس و قیمت آنها جویا شویم.

(سارا . ب ) دختر جوانی ایست که صداقت در کلامش موج می زند: وی در ارتباط با خرید از خیابان خیام می گوید: تقریبا تمام البسه و پوشاک خود را از پاساژهای خیام تهیه می کنم و از کیفیت آنها راضی هستم هرچند قیمت شان زیاد است اما بازهم از همین جا خرید می کنم.

وی اینگونه صحبت هایش را ادامه می دهد: برای اینکه بهترین باشی باید بهترین ها را هم هزینه کنی! اشکالی ندارد که قیمت ها بالاست ولی درعوض بهترین البسه ترک را می شود همین جا پیدا کرد.

یکی از مغازه داران لوکس خیابان خیام درباره برخی واقعیت ها با خبرنگار ندای ارومیـــــه سخن گفت که شنیدن حرفهایش خلا وجود نظارت متولیان امر را بیش از پیش آشکار کرد.

ع که مغازه پوشاک دارد می گوید: هیچگونه نظارت جدی در صنف ما وجود ندارد و همه اقدامات سلیقه ای است. بعنوان مثال طبق قانون نباید بیش از 30درصد بر روی اجناس کشیده شود درحالیکه با یک حساب سرانگشتی و اندکی تحقیق می توان از مغازه ای را پیدا کرد که بیش از 200درصد گرانتر از حد معمول اجناس خود را عرضه می کند.

وی که خواست نامش فاش نشود؛ افزود: بعنوان مثال برخی از کت و کاپشن های برخی از مغازه ها با مارک و برندهای معروف ترک (ترکیه) و ایتالیا عرضه می شود درحالی که کار کارخانه های تبریز و تهران است و مارک های وارداتی از خارج بر روی آنها دوخته و به نام برندهای معروف ترک به مشتریان عرضه می شود و هیچ متولی نیست تا بر اینگونه اقدامات ناشایست نظارتی داشته باشند.

ع ادامه داد: ما هم مجبوریم گنجشک را به جای قناری بفروشیم چرا که مشتریانمان به برند بیشتر از کیفیت بها می دهند.

ع و سارا تنها نمونه ها و به قول معروف مشت هایی از خروارها بی ثباتی در بازار عرضه اجناس و کالا در بازارهای ارومیه هستند که ضعف بر نظارت بر اصناف را فریاد می زنند.حال چه باید کرد خدا می داند و بس ...

امام آمد … انقلاب آمد … جمهوری اسلامی آغاز شد

“انقلاب اسلامی ایران”، متولد لحظه‌های ناب حضور است، حضوری که اراده و ایمان مردم را در قاب انقلاب اسلامی تصویر می‌کند، بازخوانی این لحظه‌ها ما را در پیروزی انقلاب شکوهمند و لمس حضور رهبری استوار “امام خمینی(ره)” با مردان واقعی آن زمان همگام می‌کند.

“امام آمد” تیتری ساده اما خبری مهم برای ملت هوشیار ایران اسلامی بود، خبری که عمق جان را برای استقبال تاریخی از بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی مهیا می‌کرد. نسیم پیروزی انقلاب در 12 بهمن 57 با فدوم امام مهربانی‌ها وزیدن گرفت تا مقدمه‌ای برای شکوهی بزرگ در تاریخ انقلاب اسلامی ایران باشد. در 12 بهمن 57  روزنامه اطلاعات در مقاله‌ای چنین نوشت؛ امام خوش آمدی… به شهری که ساکنانش تکبیرگویان، عرش و فرش طاغوتی را درهم پیچیدند، آن‌گاه که سایه سنگین ظلم از دروازه‌هایش پرکشید، هلهله کردند و اشک شوق به چشم آوردند و اینک که تو باز می‌گردی، جشنی خجسته برقرار کرده‌اند، هم بدان گونه که تاریخ را درسی عظیم دهند از پایداری و گذشت، ایمان و ایثار، عزت و افتخار!‏

امام خوش آمدی، به میان ملتت، به شهر و سرزمینت. اینک خروش ایران زمین را به چشم بنگر و فریاد ملتت را به گوش بشنو.‏

عاقبت امام با پرواز 4721 هواپیمای ایرباس، پاریس را به مقصد تهران ترک کرد، سرنشینان هواپیما 50 تن از همراهان امام و 150 تن از خبرنگاران رسانه‌های خارجی بودند.

با آن که پخش مستقیم مراسم ورود امام از شبکه تلویزیون، میلیون‌ها نفر را‌ در خانه‌ها پای تلویزیون نشانده بود، در تهران سیل جمعیت، برای دیدار رودر‌رو با امام خمینی خود را به مسیرتعیین شده و خیابان‌هایی که از فرودگاه تا بهشت زهرا به عنوان معبر امام انتخاب شده است، رسانده و در دو سوی خیابان‌ها، مستقر شده بودند.‏

هواپیمای مذکور که از این پس “پرواز انقلاب” لقب گرفت در ساعت نه و بیست و هفت دقیقه و سی ثانیه در فرودگاه مهرآباد بر زمین نشست.

ساعت 9و20 دقیقه گروهی از منتخبین کمیته استقبال از امام وارد هواپیما شدند و رأس ساعت 9 و 33 دقیقه و 30 ثانیه، امام، در میان حلقه این گروه منتخب از پله‌های هواپیما فرود آمدند.

 

یک دقیقه بعد امام، در حلقه مأموران حفاظت و پلیس فرودگاه و هواداران امام و برگزیدگان کمیته استقبال سوار اتومبیل بنزی که در فرودگاه آماده بود، شدند و اتومبیل در میان فریادهای شور و هیجان مستقبلین به سوی خروجی فرودگاه به راه افتاد.‏

اتومبیل حامل امام خمینی، در حالی که به شدت توسط مأموران فرودگاه و افراد مسلح پلیس و گروه منتخب هواداران امام اسکورت می‌شد، ساعت 9 و 45 دقیقه در مقابل در ورودی سالن فرودگاه توقف کرد و امام، با آرامش، در میان حلقه محکم محاصره و اسکورت، از اتومبیل پیاده شدند.‏‏

به طرف دانشگاه در حدود ساعت یازده و ربع صبح اتومبیل بلیزر آبی رنگ حامل امام خمینی(ره) به میدان آزادی رسید و از آنجا رهسپار دانشگاه شد؛ در مقابل اتومبیل حامل امام (ره)اتومبیلی حامل فیلمبرداران اعتصابی تلویزیون بود که مراسم را فیلمبرداری می‌کردند.‏ در حدود ده تن موتورسوار جوان با موتوسیکلت‌های بزرگ و قوی اتومبیل حامل امام را اسکورت می‌کردند، مأمورین پلیس گهگاه دیده می‌شدند که به جوانان مسئول انتظامات کمک می‌کردند، امام خمینی(ره) به ابراز احساسات انبوه جمعیتی که در میدان آزادی و خیابان‌های اطراف تجمع کرده بودند، پاسخ می‌دادند، اتومبیل حامل ایشان به آرامی حرکت می‌کرد تا مردم بتوانند امام خمینی(ره) را ببینند.‏

سخنرانی انجام نشد در حدود ساعت یازده و سی دقیقه اتومبیل امام خمینی(ره) به مقابل دانشگاه رسید، با رسیدن اتومبیل امام (ره) ابراز شادمانی و احساسات مردم اوج گرفت و شعارهای “حزب فقط حزب‌الله” و “الله اکبر” به گوش می‌رسید.‏ مأموران انتظامات به شدت سعی می‌کردند از هجوم مردم به خیابان مسیر جلوگیری کنند، اما موفق به آرام کردن مردم نشدند و به همین علت امام خمینی(ره) موفق به سخنرانی در مقابل دانشگاه نشدند و اتومبیل ایشان به راه خود ادامه داد، ازدحام جمعیت در این هنگام به قدری زیاد بود که عده‌ای بیهوش شدند، جمعیت از پیاده‌روها به خیابان ریختند و به‌رغم تلاش مأموران انتظامات، سعی می‌کردند به دنبال اتومبیل حامل امام(ره) حرکت کنند.‏‏

جمعیت میلیونی مردم سبب شده بود اداره امور حتی از توان کمیته 70 هزار نفری استقبال نیز خارج شود. فاصله 33 کیلومتری میدان آزادی تا بهشت زهرا مملو از جمعیت بود و ماشین حامل امام قادر به طی مسیر نبود. به ناچار از بالگرد استفاده شد و در نهایت، قطعه 17 شهدا واقع در بهشت زهرا برای فرود امام درنظر گرفته شد.

استقبال بی‌سابقه در بهشت زهرا در بهشت زهرا از امام خمینی(ره) چنان استقبالی شد که به راستی بی‌سابقه و یک حادثه استثنایی بود، امام (ره) در میان غریو فریادها و شعارهای مردم مسافتی را پیاده طی کردند و سپس با یک اتومبیل به قطعه 17 بهشت زهرا رفتند و در آنجا برای شهدا دعا و طلب مغفرت کردند؛ امام خمینی (ره) سپس به جایگاه ویژه‌ای که برپا شده بود رفتند، که در آنجا پسری 11 ساله آیاتی از کلام‌الله مجید قرائت کرد و سپس یکی از بستگان یکی از شهدا بیانیه‌ای را قرائت کرد، سپس امام خمینی (ره) در میان انبوه جمعیت حاضر در بهشت زهرا سخنان مهمی ایراد فرمودند که بازتاب گسترده‌ای در ایران و جهان داشت.‏

بخشی از سخنان امام خمینی(ره) در بهشت‌زهرا: < تعیین دولت با پشتیبانى ملت‏> “من دولت تعیین مى‌کنم! من تو دهن این دولت مى‏‌زنم! من دولت تعیین مى‏‌کنم! من به پشتیبانى این ملت دولت تعیین مى‏‌کنم! من به واسطه اینکه ملت مرا قبول دارد… این آقا که خودش هم خودش را قبول ندارد! رفقایش هم قبولش ندارند، ملت هم قبولش ندارد، ارتش هم قبولش ندارد؛ فقط امریکا از این پشتیبانى کرده و فرستاده، به ارتش دستور داده که از این پشتیبانى بکنید؛ انگلیس هم از این پشتیبانى کرده و گفته است که باید از این پشتیبانى بکنید؛ یک نفر آدمى که نه ملت قبولش دارد، نه هیچ یک از طبقات ملت از هر جا بگویید قبولش ندارند، بله چند تا از اشرار را دارند که م‌ ‏آورند توى‏ خیابان‌ها! از خودشان هست این اشرار، فریاد هم مى‏‌کنند، از این حرف‌ها هم مى ‌زنند. لکن ملت این است، این ملت است.

مى‏ گوید که در یک مملکت که دو تا دولت نمى‏‌شود! خوب، واضح است این؛ یک مملکت دو تا دولت ندارد لکن دولت غیر قانونى باید برود؛ تو غیر قانونى هستى! دولتى که ما مى‌گوییم، دولتى است که متکى به آراى ملت است؛ متکى به حکم خداست، تو باید یا خدا را انکار کنى یا ملت را! باید سر جایش بنشیند این آدم! و یا اینکه به امر امریکا و اینها وادار کند یک دست‌ه‏اى از اشرار، این ملت را قتل عام کند.”

برای دریافت متن کامل بیانات امام خمینی(ره) در بهشت‌زهرا اینجا کلیک کنید. ساعت15.30 سخنرانی تمام شده.؛ هلی‌کوپتری که برای بردن امام (ره) آمده سه بار سعی می‌کند بنشیند ولی نمی‌تواند. شلوغ است. عبا و نعلین امام (ره) در می‌آید و بین جمعیت گم می‌شود. ایشان را به جایگاه برمی‌گردانند و پارچه‌ای روی سرشان می‌کشند تا گردوغبار هلی‌کوپتر اذیتش نکند. در ساعت 16 آمبولانس شرکت نفت می‌آید، ناطق نوری و احمدآقا همراه امام (ره) سوار می‌شوند و آمبولانس به طرف جاده قم می‌رود؛ آن هلی‌کوپتر هم از بالا دنبالشان می‌رود تا بالاخره در بیابانی، جایی بنشیند و امام (ره) را به آن منتقل کنند. ساعت 17.30 همه فکر می‌کردند، امام از بهشت‌زهرا می‌رود مدرسه رفاه اما نرفته بود،همه نگران بودند؛ امام(ره) در بلوار کشاورز تصمیمشان را گفتند؛ می‌خواستند بروند خانه برادرزاده‌اشان،‌دختر آقای پسندیده و کسی هم نمی‌توانست منصرفشان کند؛ آدرس هم دقیق یادش نبود. ساعت 22.30 با احمدآقا به مدرسه رفاه برگشتند؛ نزدیک نصفه‌شب بود و دیگر جان همه از نگرانی به لبشان رسیده بود؛ حدود 10سال قبل از انقلاب آقای بهشتی، باهنر و رجایی این مدرسه را راه‌انداختند؛ شامل یک دبستان و یک مدرسه راهنمایی در خیابان ایران بود؛ امام (ره) اولین شب را بعد از ورود اینجا بودند و به دلیل کوچکی اینجا صبح فردا به مدرسه علوی رفتند؛ مدرسه علوی محل سکونت امام (ره) تا قبل از رفتنشان به قم و بعد جماران بود؛ ملاقات‌های امام (ره) با مردم و آن عکس‌های معروف در همین مدرسه که در خیابان ایران است بود.

بدین ترتیب از ورود امام ده روز تاریخی که بعدها دهه فجر انقلاب اسلامی نام گرفت، سپری شد تا طومار رژیم پهلوی و 2500 سال استبداد شاهنشاهی برای همیشه در هم تنیده شود.

 

سینما رایگان شد، پیر و جوان سینما دوست شدند

طرح هدیه سازمان سینمایی به مردم که با عنوان «سینما سلام» مطرح شده است،امروز دهم بهمن ماه و در آستانه جشن پیروزی انقلاب اسلامی در ارومیه اجرایی شد.

 

طرح پیاده روی سنجی (پرس) یا قلب سوم

طرح پیاده روی سنجی(پرس) یک طرح فرهنگی - ورزشی است و در نظر دارد با نهادینه کردن روح ورزش، پویایی، نشاط و سلامتی در جامعه با نگاهی همگانی و با مشارکت شما عزیزان گامی در جهت این مهم بردارد و سرآغاز ایجاد تحول و نگرشی نو و مستمر به امر سلامتی و تندرستی در جامعه باشد این طرح که یک طرح ابتکاری است و حدود یک سال از آغاز آن می گذرد شهروندان از سنینمختلف به صورت مستمر و برنامه ریزی شده با نگاه علمی، عملی و تحقیقاتی در دوره های پیاده روی مشارکت می نمایند و در کنار ارتقا میزان نرم سلامتیو تندرستی خود از خدمات گوناگون و متنوع ارائه شده توسط مجری طرح (دانشگاه صنعتی ارومیه) نیز بهره مند می شوند.

پرفسور ایرج میرزایی متولد سال 1339 شهرستان اهر است وی تحصیلات ابتدایی, راهنمایی و دبیرستان خود را در شهرستان اهر گذارنده و در سال 1358 دیپلم خود را در رشته ریاضی و فیزیک اخذ کرده و درادامه تحصیلات خود مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی مکانیک (حرارت و سیالات) ازدانشگاه فردوسی مشهد در سال 1365، کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکانیک (تبدیلانرژی) از دانشگاه صنعتی اصفهان در سال 1368 و دکترای تخصصی خود را در رشته مکانیک(حرارت و سیالات ) از دانشگاه Bath انگلستان 1376 اخذ نموده و اکنون با مرتبه علمی استاد تمامضمن تدریس در دانشگاه ارومیه و دانشگاه صنعتی ارومیه ریاست دانشگاه صنعتی ارومیه را نیز دارا می باشد.

وی که در دوران تدریس و مسئولیت خود سوابقی همچون ریاست دانشکده فنی دانشگاه ارومیه،ریاست اولین کنفرانس اکوانرژی ایران و مسئول راه اندازی دانشگاه صنعتی ارومیه  و ریاست  آن را از اردیبهشت 1384 تاکنون  بر عهده داشته ابداع گر طرح پیاده روی سنجی (پرس) نیز می باشد طرحی که به گفته خود وی به عنوان قلب سوم انسان می باشد.

سایت اهروصال گفتگویی با پرفسور ایرج میرزایی (اهری) موسس و رئیس دانشگاه صنعتی ارومیه و ابداعگر طرح پیاده روی سنجی (پرس) انجام داده که با هم می خوانیم:


لطفا طرح پیاده روی سنجی (پرس) را معرفی کنید:


حدود 1 سال است که یک طرح ابتکاری به نام طرح پیاده روی سنجی که هدف اصلی طرح ارتقاء سلامتی و نشاط جامعه است طراحی شده و این طرح تا کنون حدود 5 دوره با موفقیت به پایان رسیده و طرح کاملا مستمر است و الان دوره ششم طرح را در شهر اورمیه برگزار میکنیم و پس از تکمیل زیر ساخت ها این طرح را در کل ایران بصورت طرح ملی با حمایت مسئولین پیاده خواهیم کرد این طرح کاملا عام المنفعه هست و هیچ گونه سود شخصی در این طرح وجود ندارد.
در طرح پرس مسیر هایی مشخص شده است که در ابتدا و انتها مسیر ها دستگاه هایی وجود دارد و افراد با استفاده از کارت الکترونیکی که در اختیار دارند، مکان شروع و پایانی را به ثبت میرسانند و میزان پیاده روی آنها مشخص میشود.

 

این طرح را از چه زمانی شروع کردید؟ و هدف آن چه بود؟


این طرح از 26 آبان سال 91 در سطح شهرستان ارومیه کلید خورد که کاهش بار ترافیکی شهر، خیر بزرگ شدن، کاهش آلودگی زیست محیطی از اهداف طرح میباشد که نظیر این طرح نه تنها در داخل بلکه در خارج از کشور نیز اجرانشده است و یک طرح کاملا جدید و ابتکاری است.

چگونه به فکر این کار افتادید؟


ذهن ما از آنجا جرقه زد که چگونه میتوان یک مدل مستمر و پایداری را ایجاد کرد که از پایین جامعه بتوان فرهنگ سازی کرد که شهروندان و مردم بتوانند پیاده روی را جزو کار های ضروری خود قرار دهند. لذا نکته بعدی این طرح هم برگرفته از پیام مقام معظم رهبری که فرموده اند: بنده بارها توصیه نموده ام کهورزش همگانی را جدی بگیرید سلامتی و نشاط  و حوصله کار در سایه ورزش همگانی است. در واقع این مدلی که ارائه شده لبیک به پیام مقام معظم رهبری است و انشاالله که در استان های دیگر نیز پیاده شود. با توجه به اینکه بنده  در اهر متولد شده ام و یک علاقه خاصی به این شهر دارم و قصد داریم هرچه سریعتر این طرح را در شهر اهر نیز پیاده کنیم که از شهرهای دیگر هم از ما خواسته اند تا  طرح را در انجا نیز اجرا کنیم ولی زیرساخت های طرح در حال آماده سازی بوده و 18  کمیته نیز پشت سر این طرح در حال فعالیت می باشند که بصورت کاملا داوطلبانه از اعضای هیات علمی گرفته، کارکنان، دانشجویان و شهروندان داوطلبانه در این طرح در حال فعالیت هستند به عنوان مثال کمیته انفورماتیک، کمیته آموزش، کمیته اطلاع رسانی، کمیته ثبت نام، کمیته ارائه شناسنامه تندرستی و به همین ترتیب ...


بازتاب این طرح در سازمانها و نهادهای دولتی چگونه بوده است؟


این طرح تا کنون موفق به دریافت 4 لوح تقدیر از وزارت علوم، وزارت بهداشت و درمان، وزارت ورزشو جوانان، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات. در واقع استفاده از آی سی تی(ICT) هست برای ارتقاء سلامتی جامعه همانطوریکه اطلاع دارید هرچه تکنولوژی بالا میرود انسان ها از حرکات طبیعی دور می مانند و خودشان را غرق تکنولوژی می کنند و حتی کوتاه ترین مسیر را نیز با خودرو طی میکنند در صورتی که یک ضرب المثلی هست که میگوید «هر انسان 2 تا پزشک همراه داره پای راست و پای چپ».

 

نحوه اطلاع رسانی چگونه خواهد بود؟


در این طرح ما با مشارکت خود مردم یک خود اجباری درونی ایجاد میکنیم و حین طرح هم از طریق پیامکو هم از طریق و وب سایتی که طراحی شده و هم از طریق کلبه های تندرسی به همنوردان آموزشصحیح پیاده روی، مشاوره های بهداشتی و مشاوره های ورزشی و ... داده میشود و در انتهایطرح هم به هر همنورد شناسنامه تندرسی داده میشود.

آیا این طرح فقط مختص فصول گرم سال است؟
نه، طرح را بصورت فصلی یعنی بهاره، تابستانه، پاییزه و زمستانه برگزار می کنیم و یک روز هم در طرح پیاده روی توقف نداریم.
انتهای هر دوره یک ویژه برنامه برگزار میکنیم و گزارش عملکرد طرح یعنی اینکه چقدر بوده چند کیلومتر پیاده روی شده و هر فرد چقدر پیاده روی کرده این اطلاعات بصورت کامل، عمومی و خصوصی به افراد ارائه میشود.

 


این طرح چه مزیتهایی برای همنوردان دارد؟


افراد میتوانند با نام کاربری و رمز ورود که دارند با مراجعه به سایت و دریافت اطلاعات عمومی اطلاعات خودشان را که در هر دوره چقدر پیاده روی کرده اند بگیرند و اطلاعات دیگر ...
دستگاه های پیاه روی سنجی ما الان در 25 نقطه شهر اورمیه دستگاه ها قرار داده شده و به هر شرکت کننده یک کارت الکترونیکی داده میشود که آرف آی دی داره که با استفاده از این کارت از شروع مسیر و انتهای آن اطلاعات به دیتاسنتر دانشگاه صنعتی اورمیه ارسال میشود که بعد از تجزیه و تحلیل اطلاعات همنورد میتواند اطلاعات خود را در سایت مشاهده کند.

 

آیا در این طرح جوایزی نیز برای همنوردان پیش بینی شده است؟


در واقع یک نوع خود اجباری درونی است چون در انتهای ویژه برنامه ما یک سری جوایز به شرکت کننده گان میدهیم که در هر دوره یک دستگاه پراید با قرعه کشی به یک همنورد داده می شود و چند دستگاه دوچرخه و لپتاپ و تعدادی جوایز دیگر اهدا میشود البته جوایز نوک دماغ را دیدن است همانطور که عرض کردم هدف طرح ارتقاء سلامتی و نشاط جامعه است
ممکن استس افراد در اول با دید جایزه در این طرح شرکت کنند مصاحبه های صورت گرفته نشان میدهند که مردم سلامتی را مهمتر از جایزه میدانند و به قدری در سلامتی آنها تاثیر گذاشته که جایزه برایشان مهم نمی شود.


گستره و توسعه این طرح را در سطح ملی چگونه ارزیابی می کنید؟


در فدراسیون ورزش های همگانی توضیحاتی که به دکتر علی مجدآرا رئیس این فدراسیون داده شد:مقرر شد این طرح بصورت یک طرح ملی به ثبت برسد و انشالله بعد از آماده شدن زیر ساخت هادر تمامی نقاط کشور طرح اجرا خواهد شد.

 


اطلاعات این طرح چه تاثیری در سلامت جامعه دارد؟


اطلاعاتی که در طول این طرح از افراد ثبت میشود، محققان و دانشجویان میتوانند بصورت پایان نامه از این اطلاعات استفاده کنند.
الان در هیچ کجای ایران و خارج از ایران چنین اطلاعاتی وجود ندارد که میزان پیاده روی افراد در مناطق مختلف چگونه است.
اگر طرح جای خود را پیدا کند ما تخصصی تر به این طرح نگاه خواهیم کرد. الان افرادی در ویژه برنامه میتوانند شرکت کنند که کف پیاده روی را گذرانده باشند افراد باید حداقل 45 کیلومتر پیاده روی داشته باشندکه بتوانند در ویژه برنامه پایانی شرکت کنند.
در صورت تخصصی تر شده این طرح سنین جدا خواهند شد برای مثال رده سنی 30 تا 40 سال افرادیکه شرکت می کنند یک سری اطلاعات ورودی که گرفته میشود و 5-6 هفته میزان پیاده روی افراد که مشخص شد بعد از آنها تست کوپر گرفته خواهد شد
افراد سطح بندی میشوند برای مثال این فردی که در رده سنی 30 تا 40 سال قرار دارند در سطح ضعیف قرار دارند یا در سطح های بالاتر ...  با توجه در سطحی که قرار دارد میتوانند از طریق کارشناسان تربیت بدنی نسخه صحیح پیاده روی دریافت کنند که هر یک هفته چقدر و چگونه باید پیاده روی کنند و ...

 

منظور شما از قلب دوم و قلب سوم در این طرح چیست؟


و 2 ادعا دیگری که ما انجام داده ایم و علمی هست اینکه پیاده روی قلب دوم شما و پیاده روی در شبکهپرس (پیاده روی سنجی) قلب سوم شما است. چرا میگوییم پیاده روی قلب دوم شماست ؟ چون قلب شما در هر دقیقه متوسط بین 70 الی 120 پالس میزند، و انسان نیز در هنگام پیاده روی متوسط بین 70 الی 120 گام برمیدارد، بنابر این گفته میشود که آهنگ پیاده روی هماهنگ با قلب انسان است یعنی تنها ورزشی است که آهنگش هماهنگ با قلب انسان است.
حال اگر بصورت فیزیکی نگاه کنیم، قلب خون را به نقاط مختلف بدن پمپاژ میکند. ولی اگر کمی عمیقتر نگاه کنیم میبینیم قلب انسان 24 ساعته آهنگ میزند ولی گوش شنوایی نیست. جالب اینجاست که آهنگ قبل انسان کاملا غیر ارادی است و وقتی ما پیاده روی میکنیم (که یک حرکت کاملا ارادی است)، این حرک تک نوازی را به همنوازی قلب تبدیل میکند که در نتیجه ما به پیاده روی میگوییم قلب دوم انسان. و وقتی شما عضو شبکه اجتماعی پرس میشوید وقتی قدم میزنید آهنگ پیاده روی شما هماهنگ با قلب های انسان ها میشود. میتوان گفت که پیاده روی در شبکه پرس قلب سوم انسان است.
این یک نگاه فرهنگی است صرفا ورزش کردن نیست وقتی این تفکر ایجاد شد کسانی که در شبکه پرس عضو هستند باید همیشه بخندند چون همیشه رصد میکنند سلامتی جامعه را با قدم برداشتنشون ضمن سلامتی خودشون و با این تفکر سلامتی جامعه ارتقاء پیدا میکند و همین تفکر دوباره باز میگردد روح انسان را پالایش میدهد. و این کلیه مطلبی است که ما شعار برای این طرح تعیین کرده ایم که میگوییم: پرسفرایند تندرستی و نشاط – با پرس قدم ها منظم می شوند – با «پرس» قطره ها دریا می شوند –با پرس من ها ما می شویم.
هم اکنون در این طرح مهندسان زیادی در حال فعالیت هستند و در کار های نرم افزار و سخت افزاری، که دستگاه هایی که عنوان شد با سلولهای خورشیدی کار می کنند. در این راه خیرین زیادی از طرح پرس حمایت میکنند تا هرچه سریعتر به جایگاه خود در جامعه برسد. که جا دارد در اینجا از دستگاه های اداری شهرستان اورمیه از جمله شهردار محترم، اداره مخابرات، اداره ورزش و جوانان و صدا و سیمای استان آذربایجان غربی و سایر دست اندرکاران تشکر ویژه کنم.


چه ابتکارات دیگری برای این طرح دارید؟


یک طرح نیز برای ساخت کلبه های پرس که در همه شهر ها اجرا خواهد شد به ثبت رسانده ایم که خدمات مشاوره و تندرستی در این کلبه ها داده خواهدشد و تمامی مردم می توانند از این خدمات بهره مند شوند و امیدواریم این طرح هرچه سریعتر در کل کشور اجرا شود چون چشم انداز این طرح را بین المللی درنظر گرفته ایم که بتوانیم طرح را در نقاط خارج از کشور هم اجرا کنیم.
از شما نیز تقدیر و تشکر می کنیم که در یک روزی که به شهرستان اهر آمده بودیم از ما دعوت کردید و ما در دفتر شما حضور پیدا کردیم و امیدواریم هرچه سریعتر بتوانیم طرح را در شهرستان اهر نیز اجراکنیم.

سونامی نمک دریاچه ارومیه به تهران هم می‌رسد

کمال‌الدین پیرموذن با بیان اینکه در آینده سونامی نمک در تهران خواهیم داشت گفت: چنانچه معضل دریاچه ارومیه مرتفع نشود سونامی و باران نمک در شهرهای اطراف این دریاچه و همچنین تهران به وجود می‌آید.

 

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی متذکر شد: باید مسئله ریزگردها، باران اسیدی ناشی از واحد‌های صنعتی آلاینده، خودروها و سوخت غیراستاندارد مرتفع شود چرا که مسائل مزبور برای کل کشور به خصوص شهرهای صنعتی باعث خسران بسیار می‌شود.

وی اظهار داشت: کارشناسان پیش‌بینی کردند که چنانچه معضل دریاچه ارومیه مرتفع نشود و این دریاچه پر شود گرد و غبارها در قالب باران نمک بروز می‌کند و سونامی آن حتی به تهران نیز خواهد رسید.

 

پیرموذن خاطرنشان کرد: خوشبختانه رئیس‌جمهور معاون اول خود را به عنوان رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه انتخاب کرده است.

نخستین سبد کالا یکشنبه توزیع می‌شود/ اطلاع‌ از طریق پیامک و درگاه اینترنتی

طبق اعلام شبکه اطلاع‌رسانی تولید و تجارت ایران(شاتا)، زمان و جزئیات نحوه توزیع سبد کالای مرحله اول به این شرح است:

سرپرستان خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی«ره»،  سرپرستان خانوارهای تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور، سرپرستان خانوارهای مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی (با حقوق مستمری زیر پنج میلیون ریال)، سرپرستان خانوارهای کارگران مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی (با حقوق زیر پنج میلیون ریال)، سرپرستان خانوارهای کارکنان  شاغل و بازنشسته نیروهای دولتی و سرپرستان خانوارهای طلاب، خبرنگاران، دانشجویان متأهل می‌توانند سبد کالای مرحله اول خود را شامل 10 کیلوگرم برنج، 4 کیلوگرم مرغ، 2 بطری روغن مایع، 2 بسته پنیر بسته‌بندی شده، 1 شانه تخم مرغ یا 24 عدد  بسته‌بندی شده، از تاریخ یکشنبه 13 بهمن 1392 طی 15 روز بتدریج بصورت رایگان از مراکز توزیع ذیل دریافت نمایند.

‌مراکز توزیع فروشگاه‌های امکان (کارگران) ـ اسکاد (کارکنان دولت) ـ اتکا (نیروهای مسلح) ـ رفاه (کمیته امداد ـ بهزیستی) ـ سپه (عموم مردم) ـ شهروند (عموم مردم) ـ  اتحادیه فرهنگیان (فرهنگیان ـ عموم مردم) است.

دریافت سبد کالا منوط به ارائه کارت ملی و کارت بانکی سرپرست خانوار که وجه یارانه به آن واریز می‌شود به مراکز توزیع است؛ ضمناً آن دسته از افرادی که دارای کارت بانکی نمی‌باشند، می‌توانند با مراجعه به بانکی که حساب یارانه ‌دارند درخواست صدور کارت بانکی نمایند.

سرپرستان خانوار نیروهای مسلح جهت دریافت سبد کالایی از حکمت کارت استفاده نمایند.

به منظور صرفه جویی در زمان به متقاضیان ‌توصیه می شود قبل از مراجعه به مراکز  توزیع به دو طریق ذیل از  تخصیص سبد کالا مطمئن شوند:

1ـ ارسال کد ملی از طریق پیامک به شماره 5000499

2ـ مراجعه به درگاه اینترنتی  www.yaranehkala.ir از روز شنبه مورخ 12/11/1392.

‌فهرست و نشانی مراکز توزیع از طریق مراجعه به درگاه اینترنتی فوق قابل دسترسی است.

‌در صورت وجود هرگونه مشکل در دسترسی به کالا، مردم با تلفن گویای شبانه‌روزی  124 در سراسر کشور تماس بگیرند.

مردی که نام و یادش همیشه در اذهان مردم آذربایجان خواهد ماند

غلامرضا حسنی ملقب به «ملا حسنی» متولد ۱۳۰۶ در روستای بزرگ‌آباد در ۳۰ کیلومتری ارومیه است. او، تا چندی پیش نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه و قبل‌تر، نماینده اولین دوره مجلس از این شهر بود. حسنی در یک خانواده سنتی مذهبی و البته زمین دار و متمکن بزرگ شد.


او تحصیلاتش را تا ششم دبستان در روستا ادامه می‌دهد سپس نزد ملا مجید اخباری برای خواندن درس عربی و طلبگی به مکتب می‌رود. آموزش‌های ملا مجید وی را راضی نمی‌کند و تصمیم می‌گیرد به حوزه برود. حسنی در ۲۰ سالگی به حوزه علمیه ارومیه و چندی بعد برای ادامه تحصیلات حوزوی به قم می‌رود. بعد از دو سال توسط آیت‌الله شریعتمداری به کسوت روحانیت در می‌آید.
در سال۱۳۴۱، زمانی که لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی توسط حکومت شاه ارائه می‌شود، حسنی همچون بسیاری دیگر از روحانیون آن زمان مخالف این لایحه بوده. وی در کتاب خاطراتش می‌نویسد: «از ارومیه به قم رفتم خدمت حاج‌آقا روح‌الله و یک شما ره‌ای از مجله «زن روز» به همراه بردم. آقای مشکینی هم که حاضر بود، متن را برای امام (ره) خواند که در آن نوشته شده بود همان‌طور که مردان می‌توانند چهار زن اختیار کنند، چرا زنان کشور نتوانند چهار مرد برای خود برگزینند، امام (ره) با صدای بلند گریه کرد.» (خاطرات حجت‌الاسلام غلامرضا حسنی، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ۱۳۸۴- ص۵۱)


ژنرال حسنی /


حسنی پدرش را در ۱۴سالگی از دست داد و دو سال بعد از آن به توصیه مادرش یک اسلحه ورندل تهیه می‌کند تا بتواند از خود و خانواده اش در برابر رخدادها دفاع کند.
این نخستین آشنایی این طلبه جوان با اسلحه است که بعدها هیچ‌گاه از وی جدا نمی‌شود. حسنی درباره دقتش در تیراندازی می‌گوید: «من در ۵۰، ۶۰ متری می‌ایستادم و نشانه می‌رفتم و دقیقا نوک سیگار را می‌زدم.» (همان، ص ۱۲۶)
حسنی از سال ۱۳۲۴ علیه حکومت پهلوی مبارزه می‌کرده است. کریم حنیف، قائم مقام صداوسیمای آذربایجان غربی در این زمینه می‌گوید: «قبل از انقلاب با تعدادی حزب‌اللهی در ارومیه گروهی تشکیل می‌دهد و از سال ۵۷ رسما گروه مسلح مبارزین ژنرال حسنی در ارومیه و در استان شکل گرفت و من هم به آنها ملحق شدم و در تیم‌های دونفره و چهار نفره سازماندهی شدیم. ماموریت این گروه‌ها حمایت از مردم شرکت کننده در تظاهرات در مقابل تعرض عوامل مسلح حکومتی بود. بیشتر این عملیات‌ها توسط آقای حسنی به عنوان فرمانده ارشد طراحی می‌شد و مردم به ایشان لقب ژنرال حسنی را داده بودند.» یکی از کارهای شگفت او در نزدیکی انقلاب آن است که روی منبر به آموزش استفاده از سلاح پرداخته است. (ص ۱۲۵)
او می‌گوید: «در این هنگام مردم حیرت زده شده بودند چون تا آن وقت در رویا هم ندیده بودند که آخوندی در بالای منبر و در آن فضای اختناق ستم شاهی با آنان چنین سخن بگوید.» فعالیت‌های مسلحانه حسنی در درگیری‌های پسا انقلابی علیه توطئه‌های حزب دموکرات کردستان در مناطق کرد‌نشین تشدید شد. او پس از پیروزی انقلاب، در استان‌های آذربایجان و کردستان با کومله و خلق مسلمان هم درگیر بود. حسنی با سازماندهی گروه‌های مردمی در مقابل تحرکات مسلحانه گروهکی به دفاع از میهن مشغول بود.
«ملا حسنی» از همان روزهای اول انقلاب با حکم امام خمینی (ره) نماینده ایشان در ارومیه شد. براساس این حکم، وظیفه برگزاری نماز جمعه‌ها بر دوش او بود. بعد از رحلت امام خمینی (ره) حکم وی از طرف مقام معطم رهبری، آیت‌الله خامنه‌ای، تمدید شد.


۲ روایت از یک ماجرا/ 


رشید حسنی پسر بزرگ ملا حسنی است. رشید حسنی به سازمان کمونیستی چریک‌های فدائیان خلق گرایش داشت. بنا به روایتی که ملا حسنی نقل می‌کند، خودش پسرش را به دادگاه انقلاب معرفی می‌کند. حسنی در خاطراتش می‌گوید: «وقتی خبر اعدامش را شنیدم، اصلا ناراحت نشدم چون به وظیفه خود عمل کردم.» حسنی پس از گذشت ۳۰سال از اعدام رشید، می‌گوید از اعدام فرزندش همچنان رنج می‌برد. آقای حسنی در سال ۹۱ به خبرگزاری رسا گفته که اعدام فرزندش برای او «فوق‌العاده سخت» بوده و اعتقاد دارد اگر برای تربیت رشید بیشتر وقت می‌گذاشت، وی به چنین سرنوشتی دچار نمی‌شد. «الان هم رنج می‌برم. پسر من دیروز با شاه می‌جنگید و امروز در فهرست اعدامی‌ها باشد برایم فوق‌العاده سخت است.» امام جمعه ارومیه در کتاب خاطراتش نوشته که حکم فرزندش در نهایت «حبس ابد بود» و «متاسفانه قاضی پرونده همین‌طور فله‌ای حکم صادر کرده بود.» به اعتقاد وی، برخی از احکام اعدام اوایل انقلاب «از سوی افرادی وابسته به گروه‌هایی که در بعضی ارگان‌ها و به خصوص در دستگاه قضایی نفوذ کرده بودند، صادر شده.»

 

 


حسنی جناحی/


پس از پایان سال‌های سیاست انقلابی و پدیدارشدن دوره جناح‌بندی‌های درونی جبهه انقلاب، ملا حسنی نیز یکی از دو جناح نزدیک شد. از میان ائمه جمعه‌ای که از دوران امام خمینی (ره) حکم امامت داشتند، شاید تنها چهره‌ای که همواره در جناح راست یا اصولگرا باقی ماند، حسنی بود و جز او، همه آن ائمه جمعه دیگر به اصلاح طلبان یا جناح خط امام (ره) نزدیک بودند.
حسنی در دوران ریاست‌جمهوری محمد خاتمی به‌دلیل برخی نطق‌ها و خطبه‌های تند و معروفش که عموما علیه دولت خاتمی و اصلاح طلبان بود، معروف شد. روزنامه اصلاح‌طلب «صبح امروز» هر هفته گفته‌های معمولا جنجالی و گاه عجیب حسنی را منتشر می‌کرد. خطبه‌های آقای حسنی بعدا به صورت کتاب منتشر شد و فروش خوبی داشت. فی الواقع نسل دوم و سوم انقلاب، سال‌ها پس از تحولات صدر انقلابی با حسنی آشنا شدند. حسنی در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد از حامیان او بود، هرچند که بنا به گفته خودش در گفت‌وگو با مجله چلچراغ در سال ۸۴ به اکبر ‌هاشمی رفسنجانی رای داده بود. حمایت او از دولت احمدی‌نژاد تا جایی ادامه یافت که در همین دوره نشان درجه یک شجاعت را از رئیس دولت نهم گرفت اما در عوض آرام آرام از مرکز توجه رسانه‌ها خارج شد.


حسنی و معیشت/


حسنی همواره خود را یک کشاورز می‌دانسته و در طول سالیان از طریق کشاورزی امرار معاش کرده است. نماینده ولی فقیه در ارومیه، هیچ‌گاه سمت دولتی نداشته و معتقد است که روحانیت نباید به درآمد دولتی متکی باشد چراکه نمی‌تواند آزادانه سخن خویش را بگوید. او در تمام سال‌های پس از انقلاب، همچنان به کشاورزی در «بزرگ آباد» ادامه داده ولی در کنار آن اقداماتی عمرانی و ساختمانی انجام داده است که از آن جمله است بنای مصلای بزرگ امام خمینی (ره) در این شهر یا ساخت مساجد و مدارس فراوان در روستاها. اما شاید هیچ یک از این ساختمان‌ها به اندازه مقبره‌ای که برای خودش در حاشیه روستای محل تولدش بزرگ‌آباد بنا کرده است تا در آنجا دفن شود، جالب توجه نباشد. حسنی خودش در مورد محل دفن پس از مرگ می‌گوید: «در سینه این کوه برای خودم محل دفن و قبر انتخاب کردم و راضی نیستم بعد از مردن، جنازه‌ام، حتی یک متر از زمین کشاورزی و مستعد را اشغال کند.» (ص ۳۰۴) حسنی که حالا به سبب کهولت سن از امامت جمعه ارومیه و نمایندگی ولایت فقیه کنار رفته است، سال‌های سال یکی از خطبای معروف در فضای سیاسی کشور بود. به جرات می‌توان گفت که هزاران ساعت حرف زده است. کمتر موضوع سیاسی و اجتماعی بوده است که حسنی در مورد آن نظر نداده باشد.

 

حداقل و حداکثر عیدی امسال کارگران

هرسال با نزدیک شدن به ماههای پایانی کم کم بحث مطالبات کارگران و عیدی و پاداش پایان سال انها در محافل مختلف مطرح می‌شود.

امسال هم مانند سالهای گذشته، این روزها که در بهمن ماه قرار داریم موضوع پرداخت عیدی و پاداش پایان سال کارگران و همچنین مشمولان قانون کار مجدداً مطرح شده است.

بر اساس قانون مصوب سال ۱۳۷۰ مجلس شورای اسلامی، «کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد، به عنوان عیدی و پاداش بپردازند و مبلغ پرداختی از این بابت به هریک از کارکنان نباید از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.»

البته بر اساس تبصره یک این ماده واحده، مبلغ پرداختی به کارکنانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده‌اند باید به مأخذ شصت روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال، محاسبه گردد و مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده موضوع ماده واحده این قانون تجاوز کند.

بر این اساس با توجه به اینکه حداقل دستمزد سال جاری مشمولان قانون کار و کارگران، معادل ۴۸۷ هزار و ۱۲۵ تومان برای یک ماه است، حداقل عیدی پایان سال کارگران حداقل ۹۷۴ هزار و ۲۵۰ تومان و حداکثر ۱ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۳۷۵ تومان خواهد بود.

عضو کانون عالی انجمن صنفی کارگران در این بار ه گفت: بر اساس قانون عیدی و پاداش کارگران معادل دو ماه پایه حقوق آنها پرداخت می‌شود و این موضوع نیاز به تصویب در به شورای عالی کار ندارد.

وی اضافه کرد: البته برخی از کارگاه‌ها رقم عیدی را تقسیم بر ۱۲ می‌کنند و در طول سال هر ماه آن را به همراه حقوق ماهیانه پرداخت می‌کنند.

اینترنت انحصاری در قبضه مخابرات؟!

سرویس دهنده های اینترنت مختلفی به وجود آمده اند که در کنار سرویس اینترنت مخابرات خدمات اینترنتی ارائه می کنند اما ا شهروندان برای اشتراک اینترنت خود قادر به تصمیم گیری و انتخاب سرویس دهنده اینترنت خود نیستند!
به گزارش خبرنگار اروم نیوز؛ دنیای امروز به شکل گریزناپذیری تبدیل به دهکده ای جهانی با ارتباط گسترده و عمیق شده است.اطلاعات وفناوری استفاده از آن امروزه به عنوان یکی از کلیدهای اصلی در توسعه کشورهامخصوصا کشورهای جهان سوم مطرح گردیده است.
از سوی دیگر توریسم نیز به فراخور گذشت زمان امروزه به عنوان صنعتی درآمدزا و نجات دهنده برای کشورهای مختلف در آمده است.به شکلی که درآمدهای حاصل از آن در برخی کشورها چندین برابر درآمدهای سرشار نفتی کشورهای دیگر است.
لزوم توجه به توریسم و استفاده از فناوری های نوین در جهت گسترش آن و استفاده کردن از مزایای بیشمار اقتصادی آن برای کشورها تحقیق و تتبع پیرامون رابطه بین گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه توریسم را ضروری ساخته است.
اهمیت گسترش دسترسی کشورهای درحال توسعه به اینترنت به وسیله ی دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی و صاحب نظران و کارشناسان ارتباطات و توسعه مورد تأیید قرار گرفته است.
عقیده اکثریت قریب به اتفاق آن است؛ که اینترنت و فن‌آوری‌های وابسته ارتباطات دور می‌باید؛ به عنوان زیر ساخت ملی، استراتژیک قلمداد شود. برقراری چنین زیرساخت‌های استراتژیکی برای کشورهای درحال توسعه حیاتی به نظر می‌آید. به طوری که ارتباطات می‌تواند؛ باعث بهبود بهره‌وری اقتصادی، حاکمیت، آموزش، بهداشت و سلامتی و کیفیت زندگی شود.
با گسترش روز افزون اینترنت و الکترونیکی شدن بسیاری از تراکنشات وجود اینترنت خانگی برای تمام شهروندان ضروری می نماید. در این راستا سرویس دهنده های اینترنت مختلفی به وجود آمده اند که در کنار سرویس اینترنت مخابرات خدمات اینترنتی ارائه می>کنند. به نظر می رسد حق طبیعی افراد است که سرویس دهنده اینترنت خود را با توجه به سلایق و شرایط خود و کیفیت خدمات انتخاب کنند.گویا شهروندان برای اشتراک اینترنت خود قادر به تصمیم گیری و انتخاب سرویس دهنده اینترنت خود نیستند!شرکت مخابرات به خطوط فیبر نوری و خطوطی که به PCM و Access مشهور است خدمات اینترنت ارائه می دهد. و تمام شرکت های خصوصی فقط می توانند به سایر خطوط اینترنت ارائه دهند که با این کار هم حق انتخاب از مشترکان گرفته می شود و هم کار شرکتهای خصوصی محدود می شود. گویا مخابرات اینترنت را قبضه کرده است!
نکته جالب توجه اینکه گاه مخابرات اقدام به توسعه زیرساخت ها کرده و خطوط را به فیبر نوری تبدیل می کند و به طور مثال ناگهان خطوط یک خیابان تماما تعویض و به فیبر نوری تبدیل می شود که موجب می شود تمام مشترکان اینترنت شرکت های خصوصی اشتراک خود را از دست داده و اجبارا اینترنت خود را از مخابرات تهیه کنند!
نکته جالب توجه دیگر اینکه در برخی موارد اتفاق می افتد مخابرات خود به مشترکین تلفن ثابت خود ADSLمی دهد و مبلغ آن را روی فیش تلفن می آورد! گویا پادشاهی اینترنت در دست شرکت مخابرات است!لازم به ذکر است در مورد کیفیت ارائه اینترنت در مخابرات نیز حرف بسیار است. سرعت پایین اینترنت مخابرات براحتی با استفاده از سایتهای سرعت سنج اینترنت قابل تشخیص است. البته قابل ذکر است قطعی های بیش از حد و مکرر یکی دیگر از مشکلات کابران اینترنت شرکت مخابرات می باشد.
یکی دیگر از ایرادات وارد بر اینترنت مخابرات این است که با اتمام حجم و یا زمان مصرفی کاربر هیچ پیغامی دریافت نکرده و نمی داند که مشکل از کجاست و کلا دسترسی به اینترنت را از دست می دهد حتی به خود سایت مخابرات برای پرداخت اینترنتی دسترسی ندارد.
به نظر می رسد شرکت مخابرات باید برای بهبود کیفیت ارائه اینترنت خود نگاهی دوباره به خدمات خود کرده و عرصه را بر شرکت های خصوصی بازتر کند تا رقابت و کیفیت بهتر ارائه اینترنت را رقم زند.
در آخر باید عنوان کرد که کار شرکت مخابرات در ارائه اینترنت پر سرعت به عموم مردم ستودنی است چرا که باعث دسترسی تعداد بیشتری از افراد به دهکده جهانی وب و استفاده از خدمات و ویژگی های منحصر به فرد آن می شود.اما به قیمت قربانی کردن کیفیت سرویس اینترنت و ناراضی بودن مشترکین.شاید بهتر است مسئولان کمی هم به فکر رفاه و راحتی مردم باشند تا درآمد های خود.
۱- یکی دم از دولت الکترونیک و خدمات وب سایت های دولتیو سازمانی جهت تسهیل در کارهای مردم و کمتر کردن مراجعات حضوری میکند.دیگری در همان دولت به فکر بیشتر کردن درآمد سازمان، اداره و شرکت خود است.
۲- دولت و مجلس می گویند باید از بخش خصوصی و شرکت های خصوصی حمایت کرد و به نوعی از دستشان گرفت، اما در این میان دیگری شرکت شبه خصوصی ( مثل مخابرات) را در اولویت قرار میدهد.
۳- همه دم از رقابت سالم در فضایی پر از عذالت، شرکت های دولتی با شرکت های خصوصی می زنند اما در عمل باز اولویت با دیگران است.
۴- همین چند وقت پیش بود که شرکت زیر ساخت اعلام کرد که شرکت مخابرات به دلیلی بدهی بالایی که به این شرکت دارد دیگر نمی تواند قبل از تسویه حساب به مشترکین جدید اینترنت بدهد.اما گویا مرغ همسایه غاز است و کسی به چنین بدهی ها ایرادی نمی گردی.

15 میلیون کارت سوخت حذف می‌شود

از ابتدای اجرای طرح سامانه هوشمند سوخت تاکنون 30 میلیون فقره کارت صادر شده است که از این تعداد در حال حاضر حدود 22 میلیون کارت فعال و 8 میلیون کارت به دلایل مختلف از جمله مفقودی و ... غیرفعال است. 

به گزارش گروه انرژی، معاون توسعه ستاد حمل و نقل و سوخت با بیان اینکه دارندگان کارت‌های سوخت دهک‌بندی می‌شوند، در این باره گفته است: با انجام دهک بندی کارت‌های سوخت فقط به 15 میلیون نفر تعلق می گیرد و مابقی (15 میلیون نفر دیگر) از دریافت بنزین یارانه‌ای حذف می‌شوند.

امیر جعفرپور درخصوص کاربرد کارت‌های سوخت بعد از افزایش 33 درصدی قیمت حامل‌های انرژی اظهار داشت: کارت‌های سوخت وسیله مناسبی برای ارائه خدمات آینده هستند که می توان استفاده‌های دیگری غیر از کارت سوخت نیز دارد ضمن اینکه پروژه‌های فناوری اطلاعات نه در ایران که در دنیا بی‌نظیر است. 

وی ادامه داد: در مورد تداوم کاربرد کارت‌های سوخت کارگروهی از وزارت نفت، مدیریت امور برنامه ریزی و نظارت راهبردی، ستاد حمل و نقل و سوخت تصمیم گیری می کنند که تا پایان بهمن‌ماه  بررسی‌های آنها جمع بندی و نهایی می‌شود. 

جعفرپور خاطرنشان کرد: تا زمانی که بنزین سهمیه‌ای داده می‌شود و بنزین تک نرخی نشده کارت‌های سوخت باید برای ارائه خدمات سوخت مورد استفاده قرار گیرند. 

وی یادآور شد: تا زمانی که سناریوهای مربوط به حامل‌های انرژی تبدیل به قانون نشده و از سوی مجلس ابلاغ نشود در مورد کاربرد کارت‌های سوخت نمی‌توان تصمیمی اتخاذ کرد اما افزایش قیمت‌ها به صورت متوازن در همه انواع سوخت یعنی بنزین، گازوئیل، نفت سفید، مازوت، نفت کوره اتفاق خواهد افتاد. 

معاون توسعه ستاد حمل و نقل و سوخت تصریح کرد: یکی از سناریوها در مورد سهمیه بنزین نیز این است که مشمولین قرار است دهک‌بندی شوند و بر این اساس تنها به 15 میلیون نفر کارت سوخت تعلق می‌گیرد. وی در خصوص نارضایتی جایگاه داران و داندگان کارت سوخت از این کارت ها گفت: فناوری این کارت‌ها مربوط به دو نسل است کارت‌هایی که جدیدترند از امکانات بالاتری برخوردارند و ایرادات نسل قبلی را ندارند بنابراین می توانند کاربردهای مختلفی داشته باشند.

در حال حاضر سامانه هوشمند سوخت در جایگاه‌های گاز مایع (LPG) نصب شده و نصب این سامانه در جایگاه‌های گاز طبیعی فشرده (CNG) نیز در دست مطالعه است.  با تحقق این بخش از طرح، عملا کارت‌های هوشمند سوخت به کارت هوشمند انرژی تبدیل می‌شود و کاربران می‌توانند با ضریب تبدیل مشخصی، سهمیه سوخت تخصیص یافته را هم به صورت بنزین و هم به صورت سی‌ان‌جی دریافت کنند. 

گفتنی است قبل از اجرای قانون هدفمندی، تفاوت قیمت بنزین و سی‌ان‌جی موجب شد شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تمهیداتی را برای ارائه کارت هوشمند انرژی پیش‌بینی کند که بر اساس آن دارندگان کارت هوشمند، می‌توانستند با ضریب تبدیل مشخصی، بجای بنزین از سی ان جی استفاده کنند. 

اما با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت سی‌ان‌جی و کاهش فاصله قیمتی بین این دو حامل انرژی، این طرح به‌طور موقت مسکوت ماند. تحقق برنامه‌های نظارت بر مصرف انرژی در کشور و شناسایی خودروهای بنزین سوزی که در کارگاه‌های غیرمجاز به‌صورت غیراستاندارد دوگانه‌سوز شده‌اند از جمله مهم‌ترین این مزیت‌ها است. 

همچنین در این طرح امکان پرداخت الکترونیک هزینه سی‌ان‌جی پیش‌بینی شده است که در این صورت، شرکت ملی گاز نیز از امکان ثبت و کنترل میزان گازبهای اختصاصی به‌صورت روزانه در جایگاه‌های سی‌ان‌جی و تصفیه‌حساب دقیق با جایگاه‌داران برخوردار خواهد بود.

قلیان، میزبان اوقات فراغت جوانان!

کوی ساحلی(خیابان ساحلی) یکی از مکانهایی در میاندوآب است که بیشتر کافه های سنتی به دلیل نزدیکی به پارک ساحلی آتا در آن واقع شده اند و در روزهای تعطیل وبه خصوص در روزهای خوش اب وهوا وبهار وتابستان  پذیرای مراجعه کنندگان زیادی می شود.
وقتی وارد این کافه ها وقهوه خانه های سنتی می شوی، اگر به اطراف بنگری متوجه می شوی افرادی که به این مکانها آمده اند، معنای واقعی تفریح را گم کرده اند وهریک هوای اطراف خود را با دود قلیان آلوده می کنند وحتی اگر فکر کنی که تمام کسانی هم که در داخل پارک نشسته اند به منظور تفریح و استشمام هوای پاک به آنجا آمده اندشاید در اشتباه باشی چون عده ای از آنان نیز در میان فضای سرسبزوهوای خنک به دنبال تفریح دیگری آن هم استفاده از قلیان هستند.
شاید چندسال پیش این طور نبود و جوانان تنها به خرید لواشک، آلوچه و سایر خوردنی ها بسنده می کردند اما امروز اینگونه نیست و قلیان بهترین سرگرمی جوانان و نوجوانان در کنار گوشی های موبایل تبدیل شده است.
امروز مصرف قلیان در اماکن سربسته همچون سفره خانه های سنتی یا قهوه خانه ها عوارض آن را دوچندان می کند و سلامت اطرافیان به ویژه کودکان و نوجوانان را در معرض خطر جدی قرار می دهد.
تنباکو و توتون های میوه ای خطرناک
وجود انواع قهوه خانه و سفره خانه ها و تبدیل آنها به شغل های کاذب، سبب شده تا در این راستا استفاده از قلیان به عنوان یک تفریح و تفنن روز به روز در جامعه چشم گیر تر شود.


در اصل قلیان حاوی مواد سمی خطرناکی است و می‌تواند زمینه ساز مصرف دیگر مواد دخانی باشد.باید توجه داشت که نیکوتین قلیان نیز مانند سایر مواد دخانی، اعتیاد آور است و به میزان مونواکسیدکربن، فلزات سنگین و ترکیبات شیمیایی سرطان را که از ذغال یا مواد تشکیل دهنده قلیان متصاعد می شود، به مراتب اثرات سوء بیشتری نسبت به سیگار دارد.
برای استعمال قلیان از تنباکو و توتون استفاده می شود که معمولا بدترین نوع توتون و تنباکوست و توتون های میوه ای و شیمیایی به مراتب بدتر از توتون معمولی است.
انتقال بیماری همراه با کشیدن قلیان
باید توجه داشت که کشیدن قلیان یکی از عواملی است که به انتقال بیماری های عفونی همچون سل و هپاتیت منجر می شود و علت آن استفاده مشترک از قلیان در بین افراد است.
در اصل با کشیدن قلیان، نیکوتین و کوتینین ادرار، پلاسمای خون و بزاق دهان بالا می رود.
استعمال قلیان مانع بروز اثرات مرگبار تنباکو و متابولیت های حاصله از آن بر بدن نمی شود و دود حاصله از تنباکو با عبور آب موجود در محفظه شیشه ای قلیان سرد شده، با گذر از یک لوله قابل انعطاف وارد دستگاه تنفسی فرد می شود. آب داخل محفظه قلیان بخشی از مواد مضر موجود در قیر تنباکو را از آن جدا می سازد. قیر حاوی تمام عوامل موتاژنیک و سرطان زای موجود در تنباکو است. به عنوان مثال در سیگار در اثر اکسیداسیون تنباکو هیروکربورهای عطری معطر (PAH) ایجاد می شود که خود به ایجاد قیر و حمل نیکوتین کمک می کند.
یک وعده قلیان برابر 20 تا 50 نخ سیگارپدیده قلیان که درحال حاضر به یک معضل اجتماعی پنهان تبدیل شده، به این دلیل است که چهره منفوری به خود نگرفته و اغلب آن را بی ضرر و غیرقابل اعتیاد دانسته و یا آن را کم ضررتر از مصرف سیگار قلمداد می کنند. در واقع مقدار تنباکوی مصرفی در یک وعده قلیان معادل مصرف 20 تا 50 نخ سیگار است. به همین دلیل با افزایش سطح نیکوتین خود مصرف کننده به ظاهر تفننی برای رفع نیاز خود به روش سهل‌تری که همان مصرف سیگار است، روی می آورد. بنابراین اعتیاد در قلیان کشی با روی آوردن به استعمال سیگار و اعتیاد به مصرف سیگار نمایان می شود.
در پایان گفت که گسترش سفره خانه ها وقهوه خانه های سنتی واز سوی دیگر در دست بودن این فضا برای جوانان و شیوع استفاده از قلیان در مکانی که پاتوق افراد بیکار و خلافکار است، تهدیدهایی جدی در پی خواهد داشت. امروزه جوانهای 15تا 28ساله که اغلب هم بیکار و جویای پرکردن اوقات فراغت هستند، مشتری این مکانها شده اند.
جالب اینکه این جوانان برای حضور در چنین فضاهایی کلی پز و قیافه هم می گیرند و در محیط پر دود و نیکوتین دار فکرهایی بر مبنای تخیلات ذهنی و اوهام نیز در ذهن آنها تراوش می کند.
شاید بتوان گفت که آیا بهتر نیست مسئولین با افزایش نظارت و نظارت بیشتر بر اینگونه مکانها،  ایجاد مکانهای تفریحی مناسب و ایجاد اشتغال که یک امر مهم در جلوگیری از گسترش مراجعه جوانان به این گونه مکانها دارد؛اهتمام بیشتری بورزند؟

صید میگوی شیشه ای!+ عکس

دنیای بی کران دریاهارا هیچ کسی نمی تواند تا انتها رفته و تمام عجایب آن را به دست آورد زیرا هر روز موجودی عجیب در دل آب های دنیا پیدا می شود که بسیاری از دانشمندان حتی تصویر آن را هم تا به حال ندیده اند و هیچ ایده ای هم در مورد آن ندارند.

"استورات فریسر" یک ماهی گیر اهل نیوزیلند است که چندی پیش با مشاهده یک ماهی خاص بسیار شکه شد. این مرد در حال صید میگو بود که ناگهان میان دیگر ماهی و میگوها با موجودی شیشه ای و بسیار عجیب روبرو شد.

 


این موجود شیشه ای چهره خاصی داشته و به نظر می رسد نوع خاصی از میگو است ولی در هیچ کتابی نامی از آن برده نشده است. این مرد ادعا می کند ماهی شیشه ای را در محدوده 70 کیلومتری از ساحل پیدا کرده است وبدون کمترین دستخوردی آن را به دانشمندان تحویل داده است.

بدن این ماهی کاملا شفاف بوده و پشت آن معلوم است همچنین شما می توانید به راحتی اندام های داخلی آن را مشاهده کنید که در حرکت هستند.

تصاویری بسیار زیبا از موزه کفش تورنتو + تصاویر

موزه کفش تورنتو یکی از قدیمی موزه‌های کفش در جهان است که در آن 12 هزار جفت کفش موجود است. در این موزه می توان عجیب ترین ، خاص ترین ، گرانترین ، قدیمیترین و معروف ترین کفشها را پیدا کرد.

 

ماشین های اسکلتی!+تصاویر

،یک طراح وسایل نقلیه را به شیوه‌ای خاص خلق کرده و ماندگار نموده است.
 


در این ماشین حسن مرگ و زوال موج می‌زند و حاکی از به پایان رسیدن عمر برخی از وسایل نقلیه است.
 


این طراح برای ساخت اثر خود از استخوان‌های مصنوعی استفاده نموده، اثر او مانند موجودات ما قبل تاریخ است او تا به حال با این روش اتومبیل، کامیون، دوچرخه و اتوبوس را طراحی نموده است.
 


ترکیب رنگی زرد و سفید آن در آثارش به اشاره به فسیلی شدن برخی از این وسایل دارد.
 


 آرنت‌ آثار خود را در یک گالری به نمایش گذاشته توجه مخاطبان را به خود جلب نموده است.
 

خطرناک ترین درخت دنیا +عکس

،درخت ها همیشه معنی بخش زندگی بوده اند و ما از آن ها برای زندگی بهتر استفاده می کنیم ولی برخی درختان هم هستند که سمی بوده و باعث ضرر رسیدن به انسان ها می شوند از این رو نزدیک شدن به آن ها می تواند به معنای پایان زندگی باشد.

درخت "Manchineel" یکی از درختان بسیار ترسناکی است که روی زمین وجود دارد و همیشه از آن به صورت خاصی حفاظت می شود زیرا هیچ انسانی نباید نزدیک این درخت هم بشود. این درخت همیشه با تابلوهای قرمز و اخطار محسور شده است تا همه متوجه خطرش شود.
 


این درخت در مناطق مختلف مانند فلوریدا، کارابیان و باهاماس رشد می کند ولی به تازگی در غرب انگلستان هم رشد کرده است. این درخت میوه های کوچکی دارد که به نام سیب های مرگ شناخته می شود چرا که بوی آن هم می تواند انسان را راهی بیمارستان کند.

این درخت زیر باران هم بسیار خطرناک خواهد شد زیرا قطرات باران با برگ های آن برخورد کرده و سپس به ریشه می رسد. آب باران زمانی که به زمین برسد همه چیز را خواهد سوزاند و این سوختن با دودی همراه است که باعث می شود منطقه قرنطینه شود. این درخت این روزها رکورددار گینس است زیرا سمی ترین درخت دنیا شناخته شده است.





سریع‌ترین خودروی آبی خاکی در جهان را ببینید

این خودرو توسط یک شرکت کالیفرنیایی در ساله 2012 شبیه جیپ اسپرت طراحی شده که پرسرعت است.

این خودروی آبی خاکی پلنگی با قدرت  250 اسب بخار و مجهز به V6 3.7 Honda است.

 

به همان اندازه که در خشکی پر سرعت است در آب هم هست.

در چند ثانیه به یک قایق مبدل می‌شود و به راحتی با سرعت 70 کیلومتر در ساعت روی آب و در خشکی با سرعت 130 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند.

 

هنوز قیمت آن گزارش نشده ولی در سراسر جهان این جواهر کمیاب حدودا باید 150 هزار یورو باشد.

 

افزایش قیمت بنزین از دوماه آینده

اولین اقدام اقتصادی جدی دولت تدبیر و امید

یک منبع آگاه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به بحث و بررسی دولت در خصوص سهیمه و قیمت بنزین در گام دوم قانون هدفمند کردن یارانه ها گفت: چند سناریو در دولت مورد بررسی قرار گرفت؛ که همه این سناریو ها با افزایش قیمت بنزین آزاد از 700 تومان فعلی به 1000 تا 1200 تومان توافق دارند.

وی ادامه داد:اما نکته مهم این است که در برخی از سناریوها خبری از بنزین سهمیه ای نیست. بنزین به طور آزاد و با کارت سوخت عرضه می شود و در برخی از سناریو ها نیز بنزین سهمیه ای وجود دارد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: به نظر می رسد آنچه که در نهایت قرار است اتفاق بیافتد وجود بنزین سهمیه ای است اما نرخ این بنزین از 400 تومان بالاتر خواهد رفت.

وی ادامه داد: براساس بحث های صورت گرفته میزان سهمیه بنزین برای سال آینده تغییر نخواهد یافت.

این منبع آگاه ادامه داد: بنابراین از سال آینده به نظر می رسد باید منتظر بنزین 60 لیتر سهمیه ای، با نرخ حدود 700 تومان و بنزین آزاد با نرخ 1000 تا 1200 تومان باشیم.

وی با اشاره به حجم بنزین سهمیه ای با نرخ 400 تومانی که هم اکنون در کارت های سوخت وجود دارد گفت: براین اساس دولت قرار است مهلت یک یا دو ماهه ای را برای مصرف بنزین سهمیه ای ذخیره شده در کارتهای سوخت بدهد.

کنفرانس جهانی توسعه گران، جام جهانی ، آی فون 6 و آی واچ

شرکت اپل هر ساله در ماه ژوئن کنفرانس جهانی WWDC که در حقیقت کنفرانسی برای رونمایی محصولات جدیدش است و فقط هم توسعه گران و برنامه نویسان حق حضور در آن دارند را برگزار می کند. چند وقت گذشته شایعه ای منتشر شده بود که شرکت اپل قصد دارد ششمین آی فونش را در ماه اکتبر سال 2014 معرفی کند و در ماه نوامبر هم آن را روانه بازار کند. ولی یکی از تحلیل گران مشهور کشور چین پیش بینی جالبی کرده است.

 


سان چانگزو بیان کرده که به احتمال بسیار زیاد شرکت اپل ششمین آی فونش را در کنفرانس WWDC معرفی خواهد کرد. این شخص حتی بیان کرده که شرکت اپل به این نتیجه رسیده که بهتر است این آی فون 6 را در دو سایز 4.7 اینچی و 5.7 اینچی عرضه کند تا بتواند هم کسانی که به گوشی های هوشمند علاقمند هستند و هم آنهایی که دوست دارند دنیای فبلت ها را با برند اپل تجربه کنند، را به خود جذب کنند.


خبرگزاری دیسپلی سرچ هم بیان کرده که اپل به طور حتمی گوشی بعدی خودش را با صفحه نماشی 5.5 تا 6 اینچی به بازار عرضه خواهد کرد.


از سویی دیگر خبرگزاری G for Games بیان کرده که به زودی خط تولید عمده آی واچ راه اندازی خواهد شد و اطلاعاتی از سوی شرکت ال جی لو رفته که صفحه نمایش خمیده این ساعت هوشمند 1.52 اینچ خواهد بود.


از همه جالب تر اینجاست که اکثر تحلیل گران معتقد هستند که اپل به طور حتم آی فون 6 و آی واچ را در ماه ژوئن معرفی خواهد کرد، زیرا در ماه آینده آن جام جهانی سال 2014 آغاز خواهد شد و بی شک همه افرادی که  به چنین رویداد بزرگ ورزشی ای می روند، دوست دارند که بهترین گجت روز را در دستانشان داشته باشند تا با آن عکس برداری کرده و از آن نهایت لذت را ببرند. ولی باز هم زمان عرضه این دو محصول به خود شرکت اپل بستگی دارد.