دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

طی شش ماه سال 95؛ پارک سلامت در ارومیه ایجاد می شود


معاون فنی و عمرانی شهردار ارومیه گفت: پارک سلامت ارومیه در شش ماهه نخست  سال 95 و همزمان با هفته دولت در ارومیه  افتتاح می‌شود.


به گزارش  باریش ؛ رضا جوان‌ کیا  با اشاره به پروژه پارک سلامت ارومیه، اظهار کرد: در این پروژه پیست دوچرخه‌سواری، چرخ و فلک 32 متری و مسجدی با معماری خاص سنتی ساخته شده، که در نوع خود پارکی نمونه محسوب می‌شود.

 وی با اشاره به سایر پروژه‌های مهم سال آینده گفت: پروژه‌ های تکمیلی تقاطع مولوی و زیرگذر مدرس و نیز پروژه تراموای شهری ارومیه که کمترین آسیب زیست محیطی را داشته و از بابت حمل و نقل عمومی تاثیر بسیار و کمترین تبعات اجتماعی را دارد برای سال آینده پیش‌بینی شده است.

معاون فنی و عمرانی شهردار ارومیه با اشاره به رینگ دوم کمربندی ارومیه ، ابراز کرد: اگر این پروژه در سال آینده اجرایی شود، که با اجرای آن60 درصد ترافیک هسته مرکزی شهر ارومیه را از مرکز شهر به رینگ‌های اول و دوم منتقل می‌کند.

وی  از راه اندازی پروژه شهربازی ارومیه طی آینده نزدیک  خبر داد و افزود: این پروژه با رقم 25 میلیارد تومان در حال اجرا بوده و تجهیزات آن از کشور ایتالیا وارد شده است و طی ده مرحله وارد شهر ارومیه می‌شود.

نصب نشان‌های مسیریاب در ارومیه برای استفاده گردشگران


مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری ارومیه از نصب نشان‌های مسیریاب در ارومیه برای استفاده گردشگران خبر داد.


مجتبی علیزاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: شهرداری ارومیه در راستای آغاز سال جدید و ورود هر چه بیشتر گردشگر به شهر مرزی ارومیه، نسبت به زیباسازی این شهر اقدام می‌کند.

وی با اشاره به پشت سر گذاشتن انتخابات و نصب بنر و تبلیغات بر روی دیوار و اماکن عمومی، تصریح کرد: شهرداری ارومیه با پاکسازی شهر از تبلیغات کاندیداها و سپس شست‌وشوی جداول و رنگ‌آمیزی معابر و دیوارهای شهر در تلاش برای زیباسازی شهر است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری ارومیه نصب المان‌های نوروزی در ارومیه را از دیگر اقدامات در این زمینه عنوان کرد و اذعان داشت: نصب سفره هفت‌سین در نقاط مختلف شهر ارومیه و به تصویر کشیدن سنت‌های آذربایجان غربی به ویژه شهر ارومیه در این المان‌ها مورد توجه قرار دارد.

این مسئول نورپردازی ویژه در شهر را از دیگر اقدامات عنوان کرد و اظهار داشت: در 10 نقطه از شهر ارومیه المان‌های نوروزی نصب و از طریق نورپردازی آنها را به نمایش گردشگران و مسافران ورودی به ارومیه خواهیم گذاشت.

علیزاده از نصب نشان‌های مسیریاب در ارومیه خبر داد و تصریح کرد: نشان‌های مسیریاب در ارومیه به منظور راهنمایی هر چه بیشتر و بهتر گردشگران نوروزی در ارومیه اجرایی می‌شود که امیدواریم این اقدام برای تعیین مسیرها موثر باشد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری ارومیه با بیان اینکه در پارک‌های شهر ارومیه نیز مکانی به عنوان اسکان اضطراری یا اسکان موقت در نظر گرفته شده است، اعلام کرد: در این محل‌ها تمام امکانات لازم از جمله سرویس بهداشتی، حمام و سایر امکانات فراهم شده است.

این مسئول از نصب آبگرمکن خورشیدی در حمام‌های این محل‌ها خبر داد و گفت: طبق هماهنگی به عمل آمده با نیروی انتظامی، امنیت در پارک‌های شهر ارومیه وجود دارد و مسافران می‌توانند به راحتی در محل‌های اسکان موقت ساکن باشند.

مروری بر پرونده یک مزاحم اینترنتی/ دختر جوان، قربانی تعارضات خانوادگی

موقع درگیری اصلا توجهی به من نداشتند بهتر بگوییم انگار مرا نمی دیدید موقعی هم که دعوا نمی کردند کاری به کار یکدیگر نداشتند و تقریبا قهر بودند.صحنه های کتک خوردن مادرم را خوب به یاد دارم، همیشه ترس عجیبی در وجودم حس می کردم.

دختر نوجوان درحالی این جملات را بر زبان میراند که اشک هایش به آرامی بر روی صورتش می غلتیدند و در حالیکه سعی می کرد خود را کنترل کند ادامه می دهد: من تشنه محبت بودم و پدر و مادرم غافل از این موضوع خودخواهانه درگیر مسائل و درگیری های خودشان بودند هرکدام سعی می کرد حرف خودش را به کرسی بنشاند و آن دیگری مقاومت می کرد و من ملتمسانه فقط نگاهشان می کردم.

خیلی احساس تنهایی می کردم یکی از دوستانم که خیلی باهم صمیمی بودیم و از قضا همسایه مان نیز بود با شنیدن دردلهای من خواست کاری برایم انجام داده باشد به همین خاطر با شبکه های مجازی آشنایم کرد و وعده داد که از این طریق می توانم با افراد زیادی آشنا و از این تنهایی لعنتی خلاص شوم.

من هم به توصیه او برای اینکه مدتی فضای جهنمی خانه را فراموش کنم با اینترنت و چت کردن وقت گذرانی می کردم و وانمود می کردم به خاطر تکالیف مدرسه از اینترنت استفاده می کنم و چون پدر و مادرم آشنایی با اینترنت نداشتند آسوده کارم را انجام می دادم.چقدر از دوستم ممنون بودم چون خیال می کردم اگر او این راه را برایم پیشنهاد نداده بود حتما از خانه فرار می کردم.

سال گذشته با پسری آشنا شدم که خیلی زود به من وعده ازدواج داد من خیلی زود به وی اعتماد کردم و چون قصد داشتم حتما با وی ازدواج کنم به اعتبار این قول چند عکس خصوصی برای او فرستادم و گمان می کردم جهت آشنایی به مادرش نشان خواهد داد.

اما بعد از مدتی او شروع به بهانه گیری کرد و از من خواست به خانه اش بروم اما من قبول نکردم.وقتی دید من امتناع می کنم تهدید به پخش عکس هایم در فضای مجازی کرد و مرا از این طریق تحت فشار گذاشت من هم به خاطر ترس از آبرویم قبول کردم و به خانه اش رفتم و ...

او که به هدفش رسیده بود بارها مرا از این طریق تحت فشار گذاشت اما من دیگر نمی توانستم به خانه اش بروم به شدت از پدرم می ترسیدم دیگر از تهدیدهای این پسر جانم به لب رسید، تصمیم گرفتم به کلانتری رفته و از او شکایت کنم..

آسیب شناسی و تحلیل روانشناختی

سمیه هاشمی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی و مشاور خانواده در خصوص بروز این آسیب نظر خود را چنین اظهار کرد: با پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی ، جوامع مختلف در گذر از جامعه سنتی به یک جامعه پیشرفته علاوه بر حفظ بسیاری از آسیب های اجتماعی که از قبل موجود بوده است، با آسیب های اجتماعی جدید روبه رو می شوند که به خاطر نداشتن سبقه و پیشینه در جوامع انسانی به آنها آسیب های اجتماعی نو پدید می گویند.

آسیب های نو پدید و مرتبط با فناوری جدید ارتباطی است که ناشی از استفاده از ماهواره ، بازی های رایانه ای، فضاهای مجازی، تلفن همراه و اینترنت می تواند در این مجموعه قرار گیرد.

یکی از مهمترین رسانه های اجتماعی ، شبکه های اجتماعی است . شبکه مجازی زنجیره ای از ارتباطات و یا حضور غیر فیزیکی افراد در یک محل مجازی است.آنها به مثابه راه های مختلفی می مانند که مردم در زمان عبور از آن می توانند در مورد مسائل مختلف با هم صحبت کنند ، اطلاعات عمومی و خصوصی خود را در قالب های مختلف اعم از عکس ، ویدئو ، واژه ها، دست نوشته ها و ...با فرد خاص یا گروه خاصی به نمایش و اشتراک بگذارند.

وی افزود: مفهوم خانواده در کشور ما از معنایی وسیع تر برخوردار است ، زیرا صمیمیتی که در خانواده ایرانی حاکم است در خانواده های بسیاری از کشورها از جمله غرب دیده نمی شود.

امروزه شیوه های ضربه زدن به فرهنگ و هویت ملی یک کشور تغییر یافته و دشمنان سعی می کنند از طریق جنگ نرم افزاری به فروپاشی بنیان خانواده و آرا و عقاید جوانان آن مرز و بوم نایل آیند.

در دنیای ماشینی و شهری امروز که والدین فرصت چندانی برای صرف وقت با فرزندانشان ندارند و از طریق دیگر تک فرزندی بودن خانواده ها ، والدین ساده ترین راه را برای سرگرم نمودن فرزندانشان انتخاب می نمایند، بدین صورت که ابزارهایی همچون تلفن همراه، لب تاب، رایانه شخصی و اینترنت را در اختیار فرزند دلبندشان قرار می دهند تا او در اتاق خود به کار با آنها مشغول شود، حال آنکه فرزند تنها از نظر فیزیکی در محیط امن خانه به سر می برد، ولی در عمل از طریق این وسایل به ویژه اینترنت به دنیایی به مراتب بزرگتر از محیط پیرامونش قدم می نهد و یا چیزهایی مواجه می شود که بسیاری از پدران و مادران از وجود آنها آگاه نیستند.

هاشمی تاکید کرد: گسترش فضاهای مجازی مانند سایر انواع دیگر تحولات و پیشرفت ها، پیامدها و آثار مثبت و منفی گوناگونی را در جامعه و زندگی کاربران این گونه فضاها ایجاد کرده است، مثبت ترین پیامد آن را می توان تسهیل و تسریع ارتباطات و تبادل اطلاعات دانست.منفی ترین پیامد آن را می توان به خطر افتادن حریم خصوصی افراد ، منزوی شدن آنها و از هم پاشیدگی بنیان خانواده معرفی نمود.

اصلی ترین غلتی که می توان برای بروز این پیامدهای منفی بیان داشت، این است که در فضای مجازی افراد نمی توانند به شناخت صحیح و کافی از هم دست یابند.

با مطالعه سرگذشت دختر نوجوان می توان اینگونه نتیجه گرفت که فقدان احساس امنیت روانی و عاطفی در فضای خانه ای که والدین از نیازهای روحی فرزند خود غفلت ورزیده اند باعث گرایش این نوجوان به سمت همسالان خود و تبعیت بی چون و چرا از وی گردیده است.

بی شک ناآگاهی و عدم شناخت از فرد مقابل که یکی از مشخصه های فضاهای مجازی است ، سو استفاده جنسی را از دختر زمینه سازی می نماید. متاسفانه تهدید به پخش فیلم و عکس های خصوصی افراد به عنوان یک حربه در اختیار برخی افراد سودجو قرار گرفته که در مورد این پرونده نیز مصداق دارد.

توصیه ها و راهکارهای پیشگیرانه

به منظور پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی نوپدید فضای مجازی و شبکه های اجتماعی راهکارهایی به شرح ذیل پیشنهاد می شود که در صورت اجرای به موقع و مناسب می تواند ثمر بخش واقع شود:

1- در زمینه استفاده از فناوری های نوین برخورد مقابله ای و قهری چاره کار نیست و نیاز به فرهنگ سازی دارد بنابراین استفاده مناسب و صحیح از فضای مجازی به کاربران در گروه های مختلف سنی آموزش داده می شود.

2- برگزاری جلسات آموزشی از سوی مصادر امور فرهنگی به منظور آشنا نمودن و اطلاع رسانی به والدین و خانواده ها در مورد فناوری های جدید به ویژه اینترنت و شبکه های اجتماعی مجازی.

3- برگزاری کلاس های آموزشی در مدارس و دانشگاه ها در جهت آگاهی دادن به کودکان، نوجوانان و جوانان درمورد مزایا و معایب فناوری های جدید و نحوه استفاده صحیح از آنها.

4- تشویق فرزندان و ایجاد جذابیت در نوجوانان جهت شرکت در فعالیت های اجتماعی و تقویت این گونه رفتارها توسط والدین.

5- استفاده از ظرفیت هایی مانند رسانه های دیداری و شنیداری، روزنامه ها مجلات و نشریات برای نهادینه شدن فرهنگ سایبری.

6- آموزش و پرورش با گنجاندن موارد پیشگیری در برنامه های درسی به نوجوانانی که در معرض مخاطرات اجتماعی هستند توجه نماید.

7- فراهم نمودن مکان های تفریحی و ورزشی سالم و کم هزینه برای نوجوانان و جوانان جهت گذراندن اوقات فراغت در محلات شهر.

8- ساخت و پخش فیلم ها و سریال ها و برنامه هایی با موضوع فضای مجازی و بررسی معایب و مزایای آن.

9- پخش آگهی های آموزنده از سوی ارگان های فرهنگی نظیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی در رادیو و تلوزیون در جهت افزایش آگاهی خانواده ها در خصوص خطرات ناشی از اینترنت و فضای مجازی.

10- گذراندن اوقات بیشتری با فرزندان در فضای بیرون از خانه به طوری که فرزندان از نظر عاطفی و روانی ، احساس خلا نکنند و جهت جبران این کمبود به فضای مجازی پناه ببرند.

11- طراحی و تدوین بخشی در کتاب های درسی در ارتباط با آشنایی دانش آموزان با فناوری های جدید، اینترنت و خطرات بالقوه آنها.

12- استفاده از آموزه های دینی از جمله امر به معروف و نهی از منکر به عنوان نوعی کنترل اجتماعی توسط هر شخص.

13- هنجارسازی های مثبت و ترویج فرهنگ استفاده از اینترنت و فضای مجازی.

14- آگاهی رسانی و آشنا نمودن نوجوانان و خانواده ها درباره قانون، حقوق و مسئولیت هایی که در لوای قانون دارند.

کشف و پلمپ کارگاه غیرقانونی تولید موادمحترقه در سلماس


در پی کسب خبری مبنی بر تولید موادمحترقه غیرمجاز در یکی از روستاهای سلماس مراتب در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی افزود: پلیس با رصد و شناسایی محل فعالیت این کارگاه تولید موادمحترقه غیرمجاز، آن را مورد بازسی قرار داد.

رئیس پلیس آگاهی آذربایجان غربی گفت: در بازرسی های به عمل آمده یک دستگاه پرس ساخت موادمحترقه، 11 هزار و ده عدد فیزا به صورت پر و شش هزار و  پانصد عدد پوکه خالی آماده پرس و پرشدن کشف شد.

غنی زاده تصریح کرد: تعداد کل فیزاهای کشف شده از این کارگاه غیرمجاز 17 هزار و 520 عدد ثبت شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا یک نفر دستگیر و با تشکیل پرونده مقدماتی جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع ذی صلاح قضایی شد.

از زمزمه های سفرهای نوروزی تا حوادث خطر آفرین در رانندگی

با نزدیک شدن به فروردین ماه و تعطیلات عید نوروز کم کم زمزمه های مسافرت های نوروزی نیز به گوش می رسد اما وقتی نام سفر می آید عواملی همچون وسیله نقلیه، جاده ، خطر در ذهن ها متبادر می گردد.

گفته می شود مسافرت در تعطیلات فروردین در خانواده‌های ایرانی به یک عادت تبدیل شده و همانطوریکه مشاهده می شود سفرهای نوروزی هر ساله با روند رو به رشدی در حال افزایش می باشد.

اما ماجرای کیفیت نامناسب جاده ها و غیر استاندارد بودن خودروها از مهم ترین عوامل ای است که متاسفانه باعث وقوع حوادث تلخی همچون تصادف در این ایام پرتردد می شود ، واژه‌ای آشنا که با شنیدنش ممکن است خاطرات بدی برایمان تداعی شود.

خاطراتی که هیچگاه نه می‌خواهیم به آن فکر کنیم و نه دیگر اتفاق بیفتد، اما به طور قطع می توان گفت غیر ممکن است در خانواده و یا اقوام هر شخصی رخ نداده و برای آنها آسیب مادی و یا جانی در پی نداشته باشد.

البته سرهنگ حسینی جانشین فرماندهی پلیس راه آذربایجان غربی از کاهش 6 درصدی آمار جانباختگان در 11 ماهه گذشته در این استان خبر داده است اما آمار386 نفر جانباختگان در اثر حوادث رانندگی نیز رقمی بسیار قابل تامل می باشد.

به هر حال با این وجود بازهم بسیاری از ما ایرانی ها زمانی که پشت فرمان می نشینیم، فارغ از اینکه لحظه ای این آمار را بخاطر آوریم انگار در مسابقه شرکت کرده ایم و به هر قیمتی که شده می خواهیم راه را از دیگری گرفته و با سبقت از سایر خودوروها پیشی بگیریم و اینجا است که با اقدام به این اعمال ناپسندانه گاها شاهد تصاویری از واژگونی و باقی‌مانده‌های اتومبیل‌های له و پرس شده و اجساد بی‌جانی که در کنار جاده ها می شویم تصاویری که به قدری درد آور است که حتی هر کسی دل دیدن آنها را ندارد، و این تصاویر حاصل همان یک لحظه غفلت یا نقص جاده‌ای و مشکلات دیگر می باشد.

بر همین اساس با نزدیک شدن به تعطیلات و نوروز 1395، روز گذشته ششمین جلسه ستاد اجرائی خدمات سفر استان آذربایجان غربی در ارومیه برگزار شد.

تقی کهوریان در این جلسه با اشاره به مطالعات طرح ساماندهی ایمنی حمل ونقل استان گفت: نتایج مطالعات کارشناسی، داده های مورد نیاز برای تدوین برنامه های جامع اجرایی است و باید با حساسیت ودقت بیشتری این مطالعات درکمیته تخصصی ای متشکل از کارشناسان خبره دستگاههای متولی در امر حمل ونقل و ایمنی بررسی و نظارت شود.

وی افزود:اقدامات زیربنایی وتکمیل زیرساختهای استان یکی از راهبرداری مدیریت ارشد استان است که درحوزه حمل و نقل و ایمنی نیزاین مطالعات درشناسایی اولویتها وتدوین برنامه های عملیاتی نقش بسزایی خواهد داشت.

معاون عمرانی استاندارکاهش تلفات جاده ای و افزایش ایمنی جاده ها از الویتهای مهم استان در حوزه حمل ونقل دانست و افزود:باشناسایی نقاط پرتصادف که در استان انجام گرفته است از سال آینده براساس اولویت بندی این نقاط کارهای اصلاحی و رفع ایرادات انجام خواهد گرفت.

کهوریان ادامه داد:با تحلیل دقیق عوامل حادثه ساز در حوزه حمل ونقل و برطرف کردن نارسایی ها و نواقصات در کاهش نقش عوامل حادثه ساز در وقوع تصادفات رانندگی موثر بوده واز خسارتهای جبران ناپذیر جلوگیری می کند.

مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی نیز در ادامه این جلسه گفت:در ماههای اخیر با مشارکت کارشناسان تمامی دستگاههای متولی در امر حمل ونقل و ایمنی 46 نقطه پرتصادف در محورهای ارتباطی برون شهری استان شناسایی شد که از سال آینده عملیات ساماندهی آنها آغاز می شود.

وی افزود: در حال حاظر کارهای فنی و اصلاحی در 14 نقطه دیگر از نقاط حادثه خیز در حال انجام است که سعی می شود تا پایان سال بخش عمده ای از این محل ها به اتمام برسد.

با این حال امیدواریم هم رانندگان در هنگام تردد از جاده‌های کشور بیشتر دقت کنند و هم مدیران بحث ایمنی راه‌ها و خودروها را مورد بازنگری قرار دهند تا شاید دیگر شاهد حوادث دلخراش تصادف در جاده ها نباشیم.

تصادف در محور ارومیه به اشنویه یک کشته برجای گذاشت

در پی وقوع حادثه در محور ارومیه به اشنویه مأموران پلیس راه این محور از طریق سامانه تلفنی 110 از موضوع اطلاع یافته و در محل آن حضور یافتند.

وی افزود: در بررسی های اولیه مشخص شد که یک دستگاه خودروی پیکان بر اثر بی احتیاطی و انحراف به چپ با یک دستگاه خودروی وانت پیکان تصادف کرده است.

رئیس پلیس راه آذربایجان غربی گفت: راننده پیکان وانت در این حادثه در دم فوت و راننده پیکان سواری نیز مجروح به بیمارستان انتقال یاقت.

محور ارومیه به اشنویه یکی از محورهای حادثه خیز آذربایجان غربی است که سالانه تصادفات بسیاری به علت موقعیت جغرافیایی و طبیعی این محور، استاندارد نبودن جاده و همچنین بی احتیاطی رانندگان در آن به وقوع می پیوندد.

آمادگی آذربایجان غربی برای ورود گردشگران نوروزی

جلیل جباری با اشاره به برنامه‌های ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی گفت: ستاد مرکزی تسهیلات سفرهای نوروزی شاخص‌های مورد نظر را برای استقبال از مسافران نوروزی ارائه می‌دهد.

وی با بیان اینکه در پایان عملکرد ستادهای استانی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: معیارهایی که در این زمینه مورد سنجش قرار می‌گیرد شامل کاهش میزان تصادفات، نحوه اقامت و میزان رضایت گردشگران و نحوه ارائه خدمات توسط دستگاه‌های اجرایی هر استان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی بر تعامل هر چه بیشتر اعضای ستاد تسهیلات نوروزی استان تاکید کرد و افزود: باید بتوانیم در ستاد تسهیلات نوروزی به موقع به وظایف خود عمل کنیم.

جباری از برگزاری رزمایش ترافیکی در بیست و پنجم اسفندماه امسال خبر داد و اضافه کرد: در این روز علاوه بر آغاز طرح ویژه نوروزی برای تمام اعضای ستاد تسهیلات نوروزی، از تمام اقلام توزیعی برای مسافران نوروز نیز رونمایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه از آمادگی کامل برای برگزاری هر چه بهتر طرح نوروزی برخورداریم، تصریح کرد: در این خصوص ستادهای اسکان در تمام شهرها مشخص شده است و طی بازدیدهایی که به عمل خواهد آمد نواقص آنها رفع خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از آماده بودن مساجد برای اقامه نماز و خدمت‌رسانی به مسافران خبر داد و خاطرنشان کرد: در نوروز تعدادی از مساجد استان به صورت تمام وقت برای اقامه نماز دایر خواهد بود.

جباری بر معرفی هر چه بیشتر ظرفیت‌های گردشگری و تاریخی استان تاکید کرد و گفت: اماکن گردشگری و تاریخی آذربایجان غربی در قالب بروشورهایی تهیه شده است که در بدو ورود به هر شهرستان به مسافران نوروزی ارائه می‌شود.