دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

سارق کوله باغات ارومیه دستگیر شد

سردار محمد شرفی گفت: در پی وقوع چندین فقره سرقت از باغ ها در حومه شهرستان ارومیه ، رسیدگی به موضوع در دستور کار ماموران پلیس آگاهی استان قرار گرفت.

فرمانده انتظامی آذربایجان غربی اظهار کرد: با انجام یکسری کارهای اطلاعاتی و پلیسی نهایتا سارق در حین سرقت دستگیر و به مقر پلیس منتقل شد.

سردار شرفی افزود: متهم در بازجویی های فنی پلیس به 39 فقره سرقت از باغهای حومه شهرستان اعتراف کرد.

وی تصریح کرد: با اعترافات فرد دستگیر شده ماموران یک متهم دیگر را نیزبه عنوان مالخر دستگیر و مقادیری از اموال مسروقه را کشف کردند.

فرمانده انتظامی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: هر دو متهم با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع ذی صلاح قضایی شدند.

کولبری که قاچاقچی مواد مخدر از آب درآمد/ دروغ پردازی رسانه های بیگانه بازهم نمایان شد

رسانه های معاند نظام جمهوری اسلامی همواره با انتشار اخبار کذب و دروغ پردازی تلاش می کنند ضمن وخیم نشان دادن وضعیت زندگی مرزنشینان این موضوع را برجسته کنند که نیروهای انتظامی کسانی را که در مرزها مواد خوراکی مانند چای و برنج وغیره قاچاق می کنند به قتل می رساند.

در جدیدترین دروغ پردازی ها تعدادی از سایت ها و کانالهای تلویزیونی روز اخیر مدعی شدند که یک کولبر کرد درحالی که مقدار ناچیزی کالا قاچاق می کرد با تیر مستقیم نیروهای انتظامی کشته شده است.

خبر مذکور به سرعت به سرتیتر رسانه های معاند تبدیل شد و این رسانه ها به صورت هماهنگ تلاش کردند با مظلوم نمایی مرزنشیان، شخص کشته شده را کاسب مرزی و کولبر جویای نان معرفی کنند.

در مقابل سرهنگ رحمت الله شریفی فرمانده هنگ مرزی سردشت اعلام کرد فرد مذکور به اسم  رحمان در صدد وارد کردن 90 کیلو گرم مواد مخدر پیش ساخته به سردشت بوده است.

فرمانده هنگ مرزی سردشت تصریح کرد: این شخص در نقطه صفر مرزی شهرستان به دلیل بی توجهی به ایست مرزبانان مورد هدف قرار گرفت و دواب ان نیز تلف شد و مقدار 90 کیلو گرم مواد مخدر پیش ساخته از وی کشف و ضبط شد.

دوست دارم الگوی معلولان شوم


سرگذشت قهرمانان جانباز و معلول، داستان انسان‌هایی است که در سکوت، تنها به قله قهرمانی فکر کردند و برای رسیدن به آن از مسیرهای پرسنگلاخ عبور کرده و پرچم 3رنگ ایران را بر فراز قله‌ها به اهتزاز درآوردند. کاروان ورزشی جانبازان و معلولان کشورمان سال‌هاست که در رقابت‌های مهم بین‌المللی نام کشور ایران را پرآوازه می‌کند و ورزشکاران جانباز و معلول مدال‌های رنگارنگ را بر گردن می‌آویزند. روحیه سلحشوری بسیاری از آنها از دوران دفاع‌مقدس به جا مانده چنانکه رهبرمعظم انقلاب در یکی از دیدارها با این عزیزان فرمودند: «عامل‌ اصلی‌ موفقیت‌های‌ چشمگیر و افتخارات‌ ورزشکاران‌ جانباز و معلول‌ در میدان‌های‌ ورزشی‌، با وجود نقص‌ جسمانی‌، وجود غیرت‌ دینی‌ و انقلابی‌ در کنار آمادگی‌های‌ دیگر است»‌. یکی از این دلاورمردان، قوی‌ترین معلول جهان، مردی است که در نخستین روز از فروردین سال 67 در 70کیلومتری ارومیه در شهر مرزی و کردنشین اشنویه به‌دنیا آمد.

نامش را سیامند گذاشتند؛ کودکی که معلوم شد از ناحیه پا دچار معلولیت است و پاهای نحیفش تحمل وزن سنگین بالا‌تنه‌اش را ندارند. وقتی بزرگ شد، خود و خانواده‌اش تصور نمی‌کردند روزگاری به قوی‌ترین مرد معلول دنیا تبدیل شود. سیامند رحمان جوان 26ساله ورزشکار پرافتخار معلول ایران سال‌هاست که نام خود را به‌عنوان مرد طلایی در قلب جهان به ثبت رسانده است. «قوی‌ترین مرد معلول جهان» مدالی است که سال‌هاست بر سینه سیامند رحمان آویخته شده است. سیامند در زبان کردی نام کوهی است که در داستان‌ها از آن بسیار یاد می‌کنند؛ شاید بی‌دلیل نبوده که پدر و مادرش برای او چنین نامی را انتخاب کرده‌اند! پولادسرد در دستان پرتوان این جوان کرد مانند مومی است که به‌راحتی بالا و پایین می‌رود. در رقابت‌های پارالمپیک 2012لندن و بازی‌های آسیایی 2014اینچئون چشمان همه حاضران در سالن و همچنین میلیون‌ها بیننده در سراسر جهان درانتظار رکورد‌شکنی سیامند رحمان بود. وقتی بلندگوی سالن نام او را صدا زد مثل همیشه با لبخند وارد سالن شد و با اطمینانی که از چهره‌اش به خوبی نمایان بود زیر وزنه‌های پولادی رفت. چند ثانیه بعد در سکوت سالن، نام پیامبر اکرم(ص) را فریاد زد و با دستان پرتوانش وزنه‌ها را بالای سینه برد. این زیباترین صحنه‌ای است که میلیون‌ها ایرانی آن را بارها دیده‌اند و این ورزشکار پرافتخار بارها رکوردهایی را که متعلق به‌خودش بوده، شکسته است. کسانی که در اردوها کنار او هستند می‌گویند به‌قدری عطش رکورد زدن دارد که اگر دست خودش باشد، برای زدن وزنه 350کیلویی یورش می‌برد. استعدادی شگرف در وزنه‌برداری معلولان و جانبازان دارد و بلند کردن وزنه 292کیلویی، آن هم در شرایطی که تنها باید از توان دستان خود استفاده کنید، کار سخت و دشواری است که فقط از عهده او برمی‌آید. آنقدر برای شکستن رکوردهای خودش اشتیاق دارد که شاید در 50سال آینده نیز کسی نتواند به رکوردهای سیامند رحمان نزدیک شود.

  • معلولیت، نه ناتوانی

وقتی برای نخستین‌بار عصا به‌دست گرفتم راه رفتن بدون کمک دیگران تجربه شیرینی بود که هرگز فراموش نمی‌کنم. می‌دانستم یک‌جا نشستن و تحرک نداشتن برای یک انسان معلول او را هر روز منزوی‌تر می‌کند به همین‌خاطر با تشویق خانواده وارد دنیای ورزش شدم. معلولیت در زندگی هر انسانی ممکن است پیش بیاید و اجتناب‌ناپذیر است اما زندگی ادامه دارد و خانواده‌هایی که فرزندان معلول دارند باید آنها را به ورزش تشویق کنند. معلولیتم خواست خدا بود و هیچ وقت فکر نمی‌کردم روزی وزنه‌بردار شوم و بر سکوی قهرمانی جهان بایستم و امروز هم رکورددار جهان باشم. قسمت و تقدیر من در رشته وزنه‌برداری نوشته‌ شده بود؛ آن هم در شرایطی که فکرش را نمی‌کردم.

من از خانواده‌ام ممنون هستم. ما 2برادر و 3خواهر هستیم و من فرزند سوم خانواده هستم. پدرم کارمند بازنشسته سازمان تعاون روستایی است. او خیلی من را به ورزش تشویق می‌کرد و همیشه خانواده‌ام پشت و پناهم بوده‌اند. هیچ وقت شرایط جسمی‌ام ناراحتم نکرد، هر چند معلولیتم مادرزادی است. البته در دوران کودکی بدون کمک رفت‌وآمد می‌کردم، اما وقتی وزنم بالا رفت دیگر مجبور شدم از عصا استفاده کنم. به هر حال این شرایط من بود و تسلیم آن نشدم. بر دستان پدر و مادرم بوسه می‌زنم که همیشه و درهرحال همراه من بودند و می‌دانم هر چقدر هم که مدال بگیرم و موفق باشم، باز هم نمی‌توانم محبت‌های آنها را جبران کنم.

  • زیباترین لحظه زندگی

با اراده‌ای که داشتم توانسته‌ام در 9میدان بین‌المللی جهانی و پارالمپیک و بازی‌های آسیایی صاحب نشان طلا شوم. وقتی در میادین مختلف بر سکوی قهرمانی می‌ایستم خودم را نماینده معلولان و جانبازانی می‌دانم که اجازه نداده‌اند معلولیت در برابر آنها سدی ایجاد کند. زیباترین لحظات زندگی‌ام وقتی است که یک معلول من را الگوی خودش قرار داده و با خارج شدن از انزوا به سراغ ورزش و فعالیت‌های اجتماعی می‌رود. البته موفقیت تنها در ورزش نیست و معلولان بسیاری هستند که در رقابت‌های علمی یا هنری نام ایران را در جهان پرآوازه کرده‌اند. من اراده کردم و موفق شدم. البته شاید نتوانم مثل انسان‌های عادی باشم اما وقتی به انگیزه بالای معلولان جسمی و حرکتی که فلج مغزی هستند و با روحیه بالا در مسابقات بوچیا افتخار کسب می‌کنند نگاه می‌کنم انگیزه‌ام دوبرابر می‌شود. با همین انگیزه بعضی از روزها 200کیلومتر مسافت را طی می‌کنم تا بتوانم در تمرینات شرکت کنم.

  • مدیون دعای پدر و مادر

از کودکی آموختم دعای پدر و مادر و مردم کلید هر موفقیتی است و امروز که بر قله افتخار جهان ایستاده‌ام خود را مدیون دعاهای آنها می‌دانم. از کودکی پدرم به من یاد داد که برای رسیدن به هر موفقیتی باید تلاش کنم و هیچ وقت اجازه نمی‌داد که برای انجام کارهایم از دیگران کمک بگیرم. با همین روحیه در خانواده بزرگ شدم و هر بار که برای مسابقات می‌روم مادرم مرا دعا می‌کند و با این دعاها دلم قرص و محکم می‌شود.

خانواده در این سال‌ها دوری مرا و حضور طولانی مدت در اردوهای داخلی و خارجی را تحمل کرده‌اند و همیشه مرا تشویق می‌کنند. لحظه‌ای که در سالن مسابقات برای بالا بردن وزنه به روی تخته می‌روم می‌دانم که میلیون‌ها هموطن در ایران و خارج از کشور دست‌هایشان را به آسمان برده‌اند و همه این دعاها در آن لحظات انرژی مثبتی به من می‌دهد به‌طوری که سنگین‌ترین وزنه‌ها هم برای من سبک می‌شوند. برترین ورزشکار سال 1393در ایران، بهترین ورزشکار اکتبر 2014، قوی‌ترین مرد معلول جهان در سال 2013 و 2014 و همچنین کسب 9مدال طلا از رقابت‌های آسیایی، جهانی و پارالمپیک افتخاراتی است که همه آنها را مدیون دعای خانواده و مردم کشورم هستم. خوشحالم که وزنه زدن و کسب افتخار من باعث خوشحالی مردم کشورم شده است و امیدوارم هیچ وقت شرمنده مردم نشوم.

  • از بدنسازی تا وزنه‌برداری

وقتی 18سالم بود به‌خاطر علاقه‌ای که به رشته بدنسازی داشتم دراین رشته تمرین می‌کردم. آن روزها هدفم فقط ورزش و حفظ آمادگی بدنی بود. خانواده‌ام نیز مرا تشویق می‌کردند. آن روزها وقتی در مجلات و همچنین تلویزیون تصاویر رقابت‌های قهرمانی وزنه‌برداری معلولان و جانبازان و کاظم رجبی قهرمان این رقابت‌ها را می‌دیدم تصمیم گرفتم سراغ وزنه‌برداری بروم. دستان پرتوانی داشتم و از طرف مرحوم آقای فکوری به آقای قاسم‌نژاد، رئیس هیأت وزنه‌برداری استان معرفی شدم. در ارومیه تمریناتم را پیگیری می‌کردم. آن روزها سنگین‌ترین وزنه‌ای که بالای سینه می‌کشیدم حدود 120کیلوگرم بود درحالی‌که کاظم رجبی در تیم ملی 265کیلو می‌زد. او قهرمان جهان و المپیک بود و آرزویم این بود که بتوانم یک روز در کنار این قهرمان وزنه بزنم. وقتی نخستین‌بار در اسفندماه سال85 در مسابقات قهرمانی کشور شرکت کردم 120کیلو ‌وزنه زدم و دوم ‌شدم. نفر اول 200کیلو ‌زد.
همان سال احساس کردم می‌توانم با کمی تلاش به تیم ملی برسم. تمریناتم را بیشتر کردم و 5‌ماه بعد در مرداد سال 86 توانستم رکوردم را به 200کیلو برسانم. البته در آن مسابقات به‌دلیل اینکه آشنایی با قوانین و تکنیک‌ها نداشتم وزنه 200کیلویی را با خطا زدم. نفر اول این رقابت‌ها که از اردبیل بود موفق به مهار وزنه 200کیلویی شد. درحالی‌که امیدی به دعوت‌شدن به تیم ملی نداشتم در راه بازگشت به ارومیه از فدراسیون جانبازان و معلولان تماس گرفتند و خواستند تا به اردوی تیم ملی ملحق شوم. آن روز بهترین روز زندگی‌ام بود. احساس می‌کردم تا خوشبختی فاصله چندانی ندارم. به مرحله‌ای رسیده بودم که زیرنظر مربیان تیم ملی تمریناتم را دنبال می‌کردم و دیگر مجبور نبودم برنامه‌های تمرینی‌ام را تلفنی بگیرم و خودم تمرین کنم. نخستین تجربه مسابقات برون‌مرزی‌ام سال 87 در رقابت‌های جهانی جوانان در آمریکا بود. دراین رقابت‌ها موفق شدم ضمن دستیابی به‌عنوان قهرمانی جهان، با مهار وزنه 230کیلویی 70کیلو رکورد جوانان جهان را در سنگین وزن ارتقا بدهم.

با توجه به اینکه نخستین تجربه بین‌المللی‌ام را پشت سر می‌گذاشتم به حدی استرس داشتم و می‌ترسیدم که هر فرد سنگین وزنی را که می‌دیدم تصور می‌کردم او وزنه‌بردار است و باید با او هم مسابقه بدهم. در آن لحظات به دستان پرقدرت آنها خیره می‌شدم و با خودم می‌گفتم اگر او بخواهد وزنه بزند نمی‌توانم او را شکست بدهم اما کمی بعد متوجه می‌شدم آنها از مسئولان برگزاری مسابقات و یا داوران هستند و خیالم آسوده می‌شد. بعد از رقابت‌های جهانی آمریکا، تمریناتم را به‌طور مرتب ادامه دادم و سال88 به مسابقات جهانی بزرگسالان جهان در مالزی اعزام شدم. در این رقابت‌ها هم صاحب مدال طلا شدم و با زدن وزنه 285کیلویی، 40کیلو رکورد خودم را افزایش دادم. بعد از آن در بازی‌های پاراآسیایی گوانگجوی چین شرکت کردم و در این بازی‌ها موفق شدم با مهار وزنه 290کیلویی و ارتقای 5کیلویی رکورد شخصی‌ام، صاحب مدال طلا شوم. پاراالمپیک لندن نخستین‌آوردگاه المپیکی من بود که در آنجا هم صاحب نشان طلا شدم.

  • فریاد یا محمد(ص) در مسابقات

از کودکی در خانواده معتقدی رشد کردم. یادگرفتم برای موفقیت در هر کاری باید ابتدا به خدا توکل کرد و سپس از پیامبر(ص) و ائمه‌اطهار(ع) کمک گرفت. در مسابقات نیز وقتی زیر وزنه قرار می‌گیرم ابتدا تمرکز می‌کنم و سپس نام‌الله را صدا می‌زنم. از آنجا که ارادت خاصی به پیامبر مهربانی‌ها دارم نام حضرت محمد(ص) را فریاد می‌زنم و در ادامه از مولا علی مدد می‌گیرم و به‌راحتی وزنه‌ها را بالا می‌برم. البته زیباترین نامی را که در مسابقات بین‌المللی فریاد می‌زنم ‌الله است. توکلم به خداست و برای آینده هیچ‌چیز قطعی نیست، چون ممکن است در این رشته سنگین هر لحظه با آسیب‌دیدگی مواجه شوم و دیگر نتوانم وزنه بزنم. این شرایط برای کاظم رجبی هم پیش آمد. با وجود سال‌ها بی‌رقیب بودن در عرصه رقابت‌های جهانی و پارالمپیک، آسیب‌دیدگی کتف به او اجازه نداد که دیگر در صحنه قهرمانی باشد.

  • ثبت رکورد 300کیلویی

بالاترین هدفی را که برای خودم درنظر گرفته‌ام ثبت رکورد 300کیلوگرمی در مسابقات رسمی است. در تمرینات وزنه 305کیلوگرم رانیز به‌راحتی مهار کرده‌ام اما به‌خاطر جو مسابقات رسمی و استرسی که ورزشکاران با آن مواجه هستند با توصیه مربیان ریسک نمی‌کنم و معمولا حرکاتم را با وزنه‌های بالای 280کیلوگرم آغاز می‌کنم. البته رکورد دسته سنگین وزن در دست خودم است و نفر دوم که یک وزنه‌بردار عراقی است 50کیلوگرم با رکوردهای من فاصله دارد ولی در مسابقات رسمی همه سعی و تلاشم این است که رکورد 300کیلوگرم را از خودم برجا بگذارم. در پارالمپیک لندن همه دیدند به‌خاطر اعتراض وزنه‌بردار کره‌ای 15دقیقه مسابقات متوقف شد. 15دقیقه در وزنه‌برداری زمان زیادی است و باعث سرد شدن بدن و از بین رفتن تمرکز می‌شود، به همین دلیل نتوانستم 300کیلو را کاملا تکنیکی مهار کنم تا وزنه به نامم ثبت شود.

در مسابقات بین‌المللی اردن تصمیم داشتم رکورد جهانی‌ام را چند کیلویی اضافه کنم، اما آنجا به اندازه لازم وزنه در سالن مسابقات وجود نداشت. به هر حال وقتی در خودم این قدرت را می‌بینم که رکوردهایم را افزایش دهم، برایم سخت است که مدام به‌خودم بگویم که نباید فعلا به سمت وزنه 300کیلویی بروم اما به خوبی می‌دانم که مربیانم صلاح مرا بهتر می‌دانند. در بازی‌های آسیایی اینچئون کره‌جنوبی به‌دلیل اختلاف ساعت زیادی که این کشور با ایران داشت و همچنین سرمای هوا نتوانستم به آمادگی صددرصد برسم. به‌طور مثال زمان تمرینات من در اینچئون به وقت ایران ساعت 3نیمه شب یا 5صبح بود و ساعت خواب من تغییر کرده بود و مربیان صلاح دیدند تا با وزنه 287کیلوگرم شروع کنم. البته با آمادگی خوب و تمرینات زیادی که در اردوهای تیم ملی طی چند‌ماه پشت سر گذاشته بودم توانستم علاوه بر کسب مدال طلا، رکورد جهان را 3‌بار جابه‌جا کنم. البته هرچند با زدن وزنه 292کیلوگرمی مدال طلا گرفتم، اما انتظار داشتم وزنه بالاتر از این را در مسابقات بزنم ولی نظر کادر فنی براین بود که دیگر بیش از حد به‌خودم فشار وارد نکنم. هیچ ورزشکاری از رکورد زدن بدش نمی‌آید و من هم دلم می‌خواهد هر جا می‌روم علاوه بر طلا گرفتن، رکورد هم بزنم. فقط 8کیلو تا رکورد 300کیلوگرم فاصله دارم که امیدوارم بتوانم این وزنه را درپارالمپیک برزیل بزنم. هدف بزرگی که برای خودم ترسیم کرده‌ام کسب 3مدال طلای پارالمپیک است که امیدوارم به این آرزو دست پیدا کنم.

  • مردمی بودن ورزشکار

یکی از بهترین اتفاقات زندگی‌ام دیدار با مقام معظم رهبری بود. همراه با تعدادی از مدال آوران بازی‌های المپیک و پارالمپیک و همچنین جهانی خدمت ایشان رسیدیم. رهبرمعظم انقلاب از مدال‌آوری جانبازان و معلولان قدردانی کردند و فرمودند شما با برافراشته کردن پرچم ایران در عرصه‌های بین‌المللی ورزش افتخار بزرگی را نصیب کشورتان می‌کنید. ایشان می‌گفتند ورزشکار باید مردمی باشد زیرا موفقیت‌هایش را مدیون همین مردم است و باید از همه لحاظ برای دیگران الگو باشد. در این سال‌ها سعی کردم مردمی باشم و مردم خوب کشورم بعداز کسب مدال در رقابت‌های بین‌المللی وقتی به کشور بازمی‌گردم مرا شرمنده می‌کنند. در این میان مردم شهر ارومیه سهم بسزایی دارند و ساعت‌ها در فرودگاه برای استقبال از من منتظر می‌مانند. سعی کرده‌ام با مشارکت در کارهای خیر گوشه‌ای از محبت مردم کشورم را جبران کنم. بسیاری از مردم مرا با قهرمانانی مانند حسین رضا‌زاده یا بهداد سلیمی مقایسه می‌کنند درحالی‌که من هیچ‌گاه خودم را در حد و اندازه آنها نمی‌دانم. آنها از اسطوره‌های کشور هستند و مسابقات آنها بسیار سنگین است و از اینکه سال‌هاست عنوان قوی‌ترین مرد دنیا در دستان رضا‌زاده و سلیمی است خیلی احساس غرور می‌کنم.

  • اسطوره‌ای در دل هیمالیا

در 30کیلومتری اشنویه شهری به نام نقده قرار دارد که مدفن اسطوره‌ای است که هیچ‌گاه او را فراموش نمی‌کنم. محمد اوراز کوهنورد و هیمالیا نورد ایرانی که با صعودهایش پرچم ایران را بر فراز بلندترین قله‌های جهان به اهتزاز درآورد. اوراز پرافتخارترین قهرمان کوهنوردی ایران و جهان است که بدون اکسیژن پرچم پرافتخار کشور عزیزمان ایران را در قلل هیمالیا همچون اورست و دیگر قلل به اهتزاز درآورد. او سال 82 در اثر حادثه سقوط بهمن در کوه گاشربروم پاکستان جان خود را از دست داد. محمد اوراز در نقده دفن است و من همیشه بر سر مزار او حاضر می‌شوم. نباید چنین اسطوره‌هایی را از یاد ببریم. محمد اوراز یکی از اسطوره‌های زندگی ورزشی من است. او نخستین مسلمانی بود که با وجود همه سختی‌ها توانست هیمالیا را فتح کند.

  • مدالی برای مردم کوبانی

مدالم را به مردم کوبانی که روزگار سختی را می‌گذرانند تقدیم کردم و امیدوارم هرچه سریع‌تر آرامش کامل و زندگی عادی به این منطقه باز گردد. مردم شجاع و کرد این شهر ماهها‌ در برابر جنایت‌های داعش مقاومت کردند و تسلیم نشدند. دوست داشتم من هم سهم کوچکی در دلگرمی دادن به آنها داشته باشم به همین‌خاطر مدال طلای بازی‌های آسیایی را به مردم این شهر تقدیم می‌کنم. پس از وقوع زلزله در آذربایجان‌شرقی نیز مدال طلای بازی‌های پارالمپیک لندن را به زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی تقدیم کردم.

  • قزاقستان، آزمون جدید

رقابت‌های کسب سهمیه المپیک 2016برزیل سال آینده در قزاقستان برگزار می‌شود و می‌خواهم علاوه بر گرفتن سهمیه کامل، خودم را در وزنه‌های 300کیلوگرم و بالاتر امتحان کنم. البته دانشجوی مقطع کارشناسی رشته حقوق قضایی هستم که رفت‌وآمد به اردوی تیم ملی و تمرینات کمی شرایط را برای پیگیری تحصیلم سخت کرده است اما به هرحال می‌خواهم درسم را ادامه دهم و یک روز قاضی شوم. هنوز ازدواج نکرده‌ام و همه فکرم به تمرینات و همچنین مسابقات معطوف شده است. گرچه خانواده و اطرافیان اصراردارند هر چه زودتر ازدواج کنم اما به‌خاطر فشار تمرینات و اردوهای طولانی مدت هنوز نتوانسته‌ام به این موضوع به شکل جدی فکر کم.

احمد شهید با دشمنان انقلاب اسلامی ایران دست در یک کاسه دارد

چندی پیش احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران گزارش ماه مارس سال 2014 خود درباره حقوق بشر ایران را منتشر کرد.

وی در این گزارش ضمن استقبال از برخی اقدامات دولت جدید ایران برای پیشبرد حقوق بشر، اعم از پیشنهاد تدوین منشور حقوق شهروندی، مدعی شده این اقدامات هنوز به طور کامل پاسخگوی نگرانی‌های مجمع عمومی سازمان ملل، شورای حقوق بشر، مدافعان حقوق بشر و سازمان‌های بین‌المللی نیستند.

گزارشکر ویژه سازمان ملل در بخش‌های ابتدایی این گزارش مدعی شده منشور حقوق بشر پیشنهاد شده توسط دولت روحانی قادر به حذف قوانین و سیاست‌هایی که به تبعیض علیه اقلیت‌های قومی و مذهبی، از جمله بهایی‌ها منجر می‌شوند، نخواهد بود.

علاوه بر این، احمد شهید از دولت ایران به خاطر عدم توجه به مسائل مربوط به حقوق زنان، سنگسار، قطع عضو، اعدام با طناب و اعدام نوجوانان در منشور حقوق شهروندی انتقاد کرده است.

مهدی عیسی زاده در گفت و گو با خبرنگار این رسانه در رابطه با گزارشی که احمد شهید ارائه داده، گفت: احمد شهید وابستگی آمریکایی دارد و با دشمنان انقلاب اسلامی ایران دست در یک کاسه دارد.

وی افزود: احمد شهید همیشه بر علیه انقلاب اسلامی حرکت کرده و فردی که علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کند نباید بر مغرضانه بودن گزارشات وی شک کرد.

نماینده مردم میاندوآب، تکاب و شاهین دژ اظهار کرد: حقوق بشری که الان صهیونیستی ها و داعشی ها در عراق و افغانستان و پاکستان اجرا می کنند و آمریکایی ها که جنایت های خود را با بمباران انسان ها و زنده زنده سوزاندن آنها ادامه می دهند چطور در حقوق بشر محکوم نشدند.

عیسی زاده با بیان اینکه صلح، آرامش، اخوت، برابری و وحدت در ایران اسلامی تبلور دارد، گفت: این افراد ناآگاه چطور ایران را محکوم به نقض حقوق بشر می کنند در حالیکه ایران نمونه بارز احترام به حقوق بشر در جهان است.

وی تصریح کرد: همگان باید بدانند که این گزارشات مغرضانه هستند و به هیچ وجه صحت ندارند و به جز اینکه موجب سلب آرامش می شوند راه به جایی نمی برند.

نماینده مردم میاندوآب، تکاب و شاهین دژ افزود: هدف از ارائه این گزارش کند کردن حرکت انقلاب اسلامی ایران است که امروزه در جهان با سرعت بسیار در حال پیشروی است و مخدوش کردن چهره ایران در بعضی مجامع بین المللی و سیاه نمایی ایران در اذهان آنان است ولی این افراد باید بدانند که به اهدافشان نخواهند رسید.

رتبه 29 آذربایجان غربی از لحاظ سرانه فضای آموزشی

درصد قابل توجهی از مدارس شهرستان‌های آذربایجان غربی فرسوده هستند و حتی در برخی شهرستان‌ها مدیران آموزش و پرورش درباره خطر تحصیل در مدارس فرسوده هشدار داده‌اند. البته مشکلات مدارس فقط به فرسودگی خلاصه نمی‌شود و پایین بودن سرانه فضای آموزشی نیز از دیگر مشکلاتی است که در این بخش مشاهده می‌شود. 

رتبه 28 آذربایجان غربی از نظر تراکم کلاسی در کشور

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی نیز با تأیید این‌که آموزش و پرورش استان فضای آموزشی مناسبی ندارد، گفت: این استان از نظر تراکم کلاسی در رتبه 28 کشوری است در حالی که از نظر تعداد دانش‌آموز با 570 هزار نفر در رتبه هشتم کشوری هستیم.  «فریدون سیدمصطفوی» اظهار کرد: متأسفانه تراکم دانش‌آموز در برخی مدارس 5/24 نفر و در برخی مدارس شهری تعداد دانش‌آموزان یک کلاس 40 تا 50 نفر است.  وی با بیان این‌که حل مشکل کمبود فضاهای آموزشی با مشارکت مردمی و همتی مضاعف و جهادی رفع می‌شود، گفت: به‌صورت متوسط در هر کلاس درس در استان بیش از 40 دانش‌آموز تحصیل می‌کنند که فقط با فراگیر شدن کمک‌های خیران و مشارکت‌های مردمی می‌توان از این مشکلات کاست.

4 هزار فضای آموزشی در استان

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان غربی نیز با بیان این‌که تعداد کل فضاهای آموزشی استان به 4 هزار رسیده است، گفت: برای حذف مدارس نوبتی و استیجاری و نیز ایجاد فضاهای آموزشی در حاشیه شهرها، طرح‌های مسکن مهر و نقاط پرتراکم شهرها به ساخت 5 هزار کلاس درس جدید نیاز داریم. 

«فریبرز اسماعیل‌زاده» با اشاره به کمبود فضاهای آموزشی در استان بر اهمیت پروژه‌های آموزشی و پرورشی تأکید کرد و گفت: سرانه فضاهای آموزشی آذربایجان غربی در سال 1357 و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی 56/2‌مترمربع بود که با اجرای پروژه‌های مختلف عمرانی به 4/17‌مترمربع رسید. 

 وی با اشاره به کلاس‌های تخریبی استان بیان کرد: تعداد کلاس‌های تخریبی استان در سال 85 با شروع طرح ملی تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس 4011 کلاس بود که از سال 85 تاکنون با توجه به اعتبار تخصیص یافته 1815 کلاس درس تخریب و بازسازی و تحویل دستگاه بهره‌بردار شده است.

لزوم بازسازی 1683 کلاس

اسماعیل‌زاده با بیان این‌که 35 پروژه با 513 کلاس درس و زیربنای 81 هزار‌مترمربع از مدارس قدیمی تخریب شده به‌صورت نیمه‌تمام باقی مانده و بقیه نیز در دست تکمیل است، گفت: 1683 کلاس تخریبی باقی مانده است که در صورت تأمین اعتبار لازم در سال‌های آینده تخریب و بازسازی خواهند شد. 

 به گفته مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان غربی، سهم استان در تخریب و بازسازی 4011 کلاس تخریبی شامل 3‌درصد از کل کشور و 5950 کلاس نیازمند مقاوم‌سازی شامل 7/4‌درصد در کشور است.

احتمال سه شیفته شدن مدارس آذربایجان غربی

رئیس کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی همچنین با اشاره به احتمال سه شیفته شدن مدارس در این استان می گوید: سرانه فضای آموزشی استان به اندازه ای نگران کننده است که امسال شاید برخی مدارس حتی به صورت سه شیفتی اداره شوند و در این زمینه قرار بر این بود که در سال 91، اعتباری در این رابطه تخصیص یابد در حالی که حتی یک ریال نیز پرداخت نشد.

وی ادامه داد: همچنین برای حذف مدارس دو نوبته و استیجاری و ساخت کلاس در طرح‌های مسکن مهر و حاشیه شهرها بر اساس برنامه عملیات اجرایی 5 ساله قانون برنامه پنجم توسعه به بیش از 5 هزار کلاس درس جدید مورد نیاز است.

خبرهای خوش برای اورژانسی‌ها

امین صابری‌نیا در حاشیه نشست خبری تشریح برنامه‌های اورژانس برای چهارشنبه پایان سال و همچنین تعطیلات نوروز در پاسخ به تسنیم نسبت به آخرین وضعیت پرداخت کارانه پرسنل اورژانس اظهار داشت: از سال ۱۳۵۴ تا ۱۳۹۳ بالغ بر ۳۹ سال هر تصمیمی که در حوزه سلامت گرفته می‌شد از جمله در مباحث بهره‌وری بیش‌تر معطوف به بیمارستان‌ها بود و همیشه توجه آنچنانی به اورژانس نمی‌شد ولی با وجود تمام کاستی‌ها کار بسیار خوبی در حوزه پرداخت کارانه‌ پرسنل اورژانس صورت پذیرفته است.

وی در این باره عنوان کرد: وزیر بهداشت و معاون درمان وی به جد پیگیر کارانه پرسنل اورژانس هستند و حتی بارها به بنده در این باره تذکر دادند که پرداخت کارانه پرسنل اورژانس را با قدرت دنبال کنید.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور ادامه داد: در این راستا پرداخت کارانه تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی تهران و دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی و ایران تا قبل از نوروز پرداخت می‌شود.

صابری‌نیا با اشاره به کمبود نیروی انسانی در حوزه اورژانس در سال ۹۳ عنوان کرد: با وجود مکاتبات بسیاری که داشتیم، مشکل جذب ۷ هزار نیرو در اورژانس حل نشد و امروز ما شاهد فشار مضاعف بر پرسنل اورژانس هستیم و آن‌ها باید در مأموریت‌های خود هم رانندگی کنند و هم بیمار حمل کنند و هم مجبورند برخی بیماران را از طبقات بالا به پایین جابه‌جا کنند در حالی که این کارها را پرستاران در بیمارستان‌ها نمی‌کنند.

وی با تأکید بر جذب نیرو برای اورژانس که باید دولت از آن حمایت کند، گفت: با اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان می‌توان تحول عظیمی در حوزه پیش‌بیمارستانی کشور به وجود آید، البته با وجود افزایش ۳۵ درصدی اعتبارات اورژانس هنوز با مشکل اعتبارات مواجهند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت هم‌اکنون ۲۳ هزار نیرو در بیمارستان‌ها، ۱۴ هزار نیرو در حوزه آموزش و ۷ هزار نیرو در حوزه اورژانس کمبود دارد.

هشدار جدی وزیر نیرو درمورد مصرف آب

حمید چیت‌چیان در همایش مدیران ارشد صنعت آب و فاضلاب کشور که در محل پژوهشگاه نیرو برگزار شد، اظهار داشت: هم‌اکنون مسائل آب از حساسیت و اهمیت خاصی برخوردار شده و جهان در هیچ زمانی این‌چنین نگران منابع آب هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی نبوده است.

وی ادامه داد: ما هم‌اکنون با دو روند ناهمسو در دنیا مواجه هستیم که از یک سو نیاز و تقاضا برای آب افزایش یافته و از سوی دیگرمنابع آب رو به محدودیت است.

وزیر نیرو با اشاره به تغییر حجم و الگوی بارش و کاهش شدید منابع آب در کشور گفت: زمانی متوسط بارش کشور حدود ۲۵۰ میلی‌متر بود، اما هم‌اکنون متوسط بارش ۵ ساله کشور به حدود ۲۰۵ میلی متر کاهش یافته است، از طرفی نیز حجم آب تجدیدشونده کشور از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب به کمتر از ۱۲۰ میلیارد مترمکعب رسیده که این نشان از محدودیت شدید منابع آب در کشور است.

چیت‌چیان ادامه داد: در اثر تغییر اقلیم نوع بارش‌های کشور تغییر یافته و از بارش‌های ممتد تبدیل به بارش‌های با فراوانی زیاد اما بارش با حجم کم تبدیل شده که به محض بارش حجم بزرگی از آن تبخیر می‌شود؛ سطح پوشش برفی کشور نیز به طور چشمگیری کم‌شده است.

وزیر نیرو با هشدار نسبت به افزایش روند مصرف آب کشور گفت: افزایش جمعیت و افزایش تقاضای آب الگوی مصرف را نیز تحت تاثیر قرار داده سرانه مصرف به طور چشمگیری افزایش یافته است که این موضوع ما را دچار چالش جدی در مدیریت منابع آب کرده است.

وی با اشاره به دوره‌های مختلف تاریخی بهره‌برداری از منابع آب گفت: زمانی منابع آب بیشتر از مصرف بود و هر کسی هر مقدار آب برداشت و استفاده می‌کرد، زمانی نیز مدیریت عرضه مطرح بود که در این مرحله نیز عمده کارهای استحصال و انتقال آب در کشور انجام شده است.

وزیر نیرو مرحله سوم را مرحله مدیریت تقاضای آب عنوان کرد و افزود: هم اکنون در کشور در این مرحله قرار داریم و مهم‌ترین وظیفه مدیران آب موضوع مدیریت تقاضا است؛ این راهکار که هر جای کشور آب کم بود می‌توان از جای دیگر آب را انتقال داد سپری شده است.

وی تاکید کرد: انتقال آب از راه دور و حوضه‌های دیگر یک راهکار پایدار برای تامین آب نیست و بهترین گزینه در زمان حاضر مدیریت تقاضا و مصرف است؛ در گام‌های بعدی ما باید مدیریت تخصیص را انجام دهیم.

وزیر نیرو ادامه داد: مدیران ما باید به مسئولیت خطیر خود، آگاهی کامل داشته باشند حتی در جایی‌که آب فراوان است باید در آنجا هم مدیریت مصرف آب اجرا شود تا جوابگوی نیازهای روبه گسترش آینده باشیم؛ باید به شدت نگران آینده آب باشیم و سیاست‌های مدیریت آب را اجرا کنیم.

چیت‌چیان با تاکید بر اجماع همگانی در مدیریت مصرف آب گفت: اگر تصور کنیم که بدون کمک دیگران و سایر ارگان‌ها می‌توانیم مدیریت آب را اجرا کنیم یک خطای استراتژیک است.

وی با اشاره به تشکیل ستاد بحران آب در استان‌ها با دستور شورای عالی آب کشور گفت: سرلوحه پیشنهادات شورای عالی آب برای تشکیل ستادها تاکید بر این بود که استانداران و فرمانداران و دستگاه‌های ذیربط همچون محیط زیست، جهاد کشاورزی، صدا و سیما، نهادهای فرهنگی و مردمی در این زمینه وارد شوند.

وزیر نیرو تصریح کرد: باید با روش‌های بسیار ساده راهکارهای موثر کاهش مصرف آب را به مردم که توان اجرای آن را داشته باشند ارائه دهیم، مدیران باید از حصار سازمان خود بیرون بیایند و از همکاری همه مردم و نهادهای مردمی استفاده کنیم.

پاکسازی حاشیه اتوبان‌های پایتخت از معتادان پرخطر

سرهنگ بخشنده رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ در حاشیه طرح دستگیری قاچاقچیان مواد مخدر اظهار داشت: پلیس مبارزه با مواد مخدر بر اساس وظایف ذاتی خود اقدام به شناسایی و دستگیری قاچاقچیان می‌کند و بر همین اساس روز گذشته موفق به کشف ۴۸۰کیلوگرم مواد مخدر تریاک و حشیش که به صورت جاسازی در لاستیک یک دستگاه خودرو قرار گرفته بود شد.

وی ادامه داد: براساس اطلاع پلیس توسط مردم و اکیپ‌های اطلاعاتی متوجه شدیم که خودروی سواری به سمت تهران از مسیر اتوبان قم حامل مقداری قابل توجه مواد مخدر است لذا نیروهای خود را جهت شناسایی این خودرو به کار گرفتیم.

سرهنگ بخشنده با اشاره به اینکه نیروهای پلیس پس از شناسایی و تعقیب و گریز خودروی قاچاقچیان موفق به دستگیری شش نفر از آنها شدند گفت: این افراد اکثرا سابقه دار هستند و جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شدند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۵.۵ تن مواد مخدر کشف و ۸۰باند بزرگ نیز در این رابطه متلاشی شده است و در واقع می‌توان گفت پلیس رشد چشمگیری در برخورد با قاچاقچیان داشته است.

سرهنگ بخشنده همچنین از دستگیری ۱۸۰ معتاد متجاهر و پرخطر از اطراف اتوبان‌های پایتخت خبر داد و گفت:همه این افراد امروز دستگیر شده و به مرکز ترک اعتیاد اخوان تحویل داده شدند.

وی اظهار داشت: از ابتدای سال نیز ۴۵هزار معتاد فروشنده و خرده فروش مواد مخدر دستگیر شدند که بخشی از این افراد برای چندمین بار توسط پلیس شناسایی شده‌اند.

وی در ادامه بیان داشت: پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران در ایام عید نیز با جدیت با فروشندگان و قاچاق چیان برخورد می‌کند و علاوه بر معابر تهران محورهای مواصلاتی یازده گانه و سطح شهر توسط تیم‌های ویژه رصد می‌شود و ما خواب را برای قاچاقچیان راحت نمی‌گذاریم.

اعدام ۹ تن به اتهام خیانت به دین خدا+عکس

داعش فیلم جدیدی در اینترنت منتشر کرده است، که از اعدام ۹ گروگان به جرم " خیانت به دین خدا" پرده بر می دارد.

این روزنامه در گزارش امروز خود گفته است داعش از افراد اعدامی، پیش از اجرای اعدام مصاحبه کرده تا به جاسوسی و خیانت خود اعتراف کنند.

افراد اعدامی دست و چشم بسته ودرحالی که با سلاح تهدید می شدند، در این ویدیو به نمایش در می آیند.

در این فیلم همچنین فردی که صورت خود را پوشانده می‌‌گوید: این افراد به اتهام خیانت به دین خدا محکوم به اعدام هستند.

داعش 9 تن را به اتهام خیانت به دین خدا اعدام کرد/ عکس

داعش 9 تن را به اتهام خیانت به دین خدا اعدام کرد/ عکس

داعش 9 تن را به اتهام خیانت به دین خدا اعدام کرد/ عکس

داعش 9 تن را به اتهام خیانت به دین خدا اعدام کرد/ عکس

کد مطلب: 401554

تبانی دستگاه های مختلف برای زمین خواری

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اظهار داشت: همه مسوولان کشور به ویژه اجرایی و قضایی باید به رهنمودهای هبر معظم انقلاب در مورد مبارزه با پدیده زمین خواری و صیانت از محیط زیست توجه جدی داشته باشند.

به گزارش افکارنیوز، مصطفی افضلی فرد با بیان این مطلب گفت: خوشبختانه کمیسیون اصل ۹۰مجلس توجه ویژه به موضوع زمین خواری به ویژه در پایتخت و زمین های شمال شهر و همچنین لواسانات داشته است.

وی افزود: در دو سال گذشته پرونده های متعددی در حوزه زمین خواری که بیشتر انها مربوط به جعل اسناد زمین های شمال و شرق تهران و به اصطلاح مناطق خوش آب و هوا و گران قیمت هستند، تشکیل و بررسی شده است.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین درمجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته پدیده زمین خواری تنها مختص پایتخت نیست بلکه متاسفانه در شمال کشور و شهرهای گردشگرپذیر نیز شاهد رواج روز افزون این موضوع هستیم به طوری که بسیاری از اراضی جنگلی و شالیزارها تبدیل به ویلا و ... شده اند.

وی بیان کرد: عرصه های منابع طبیعی تبدیل به بستر مناسبی برای فرصت طلبان و متخلفان شده است و متاسفانه شاهد تبانی و همکاری برخی از دستگاه های اجرایی با متخلفان هستیم.

این نماینده مجلس اظهار داشت: باید مانع این چرخه معیوب از ابتدای کار شده زیرا بسیار مشاهده شده است که گاهی یک ارگان و سازمان با تبانی های صورت گرفته اقدام به صدور مجوز برای تغییر کاربری و ساخت و ساخت غیر مجاز در عرصه های طبیعی و ملی می کند و سایر سازمان ها و ... نیز بدون توجه به تبعات موضوع به افراد متخلف خدمات مختلف را ارائه می دهند و به این صورت چرخه تخلف کامل شده و عرصه مورد اشاره در سایه اقدامات این افراد به صورت قانوین تغییر کاربری داده و به قیمت گزافی واگذار می شود.

وی تاکید کرد: در چند سال گذشته این گونه اقدامات شدت گرفته و در مقابل اراده جدی در میان مسوولان مربوطه نیز مشاهده نشده است در حالی که با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب هرگونه قصور در این زمینه اصلا توجیه پذیر نیست و مسوولان اجرایی و قضایی باید هرچه سریعتر نسبت به مقابله با این پدیده اقدام کنند.

افضلی فرد خاطر نشان کرد: اگر واقعا به دنبال صیانت از عرصه های ملی و حفاظت از محیط زیست هستیم دولت باید راه را برای انجام هرگونه تبانی ببندد و در مقابل قوه قضاییه نیز با جدیت وارد عمل شود زیرا بررسی برخی پرونده های کلان در این بخش نشان می دهد به جای تخریب و... با دریافت جریمه از متخلفان پرونده بسته شده است.

وی گفت: تاکنون جلسات متعددی با وزارت جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، وزارت راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و محیط زیست به عنوان سازمان ها و ارگان های نرتبط با این موضوع برگزار شده که امیدوارم ادامه دارد باشد و در نهایت بتوانیم از اراضی ملی صاینت کنیم.

وی خواستار شد: اگر مسوولان به دنبال حفاظت از محیط زیست و ... هستند باید به قوانین احترام گذاشته و به آنها عمل کنند زیرا در این صورت می توان به جلوگیری از ساخت و سازها و تصرفات غیر مجاز و جعل اسناد در این بخش را گرفت.

افضلی فرد در پایان گفت: دولت، قوه قضاییه و مجلس باید در کنار هم باید سرایط را برای صیانت از اراضی ملی فراهم سازند و امیدوارم در سال ۹۴ شاهد به حداقل رسیدن سوء استفاده در این بخش باشیم.

نمایشگاه کوچه های بنی هاشم و نشانه های غربت فاطمه(س) + تصاویر

گذری در تاریخ پر درد مظلومیت اهل بیت(ع)

 

  

 
 
 
   


واژگونی تانکر حامل سوخت در میدان جهاد نقده

ساعت 19 شب گذشته یک دستگاه تریلی حامل "سوخت مازوت" که از اربیل عراق به سمت بندر عباس در حرکت بود در میدان جهاد نقده (فلکه فرمانداری) واژگون شد.

این حادثه باعث مسدود شدن مسیر رفت و برگشت بلوار کاشانی شد.

سه دستگاه جرثقیل و یک دستگاه گریدر ساعت ها تلاش کردند تا تانکر واژگون شده را از مسیر خارج کنند اما سوخت 24 تنی داخل تانکر باعث شده بود تا امدادگران گزینه های پیش رو را با حساسیت بیشتری انتخاب کنند.

سر انجام اولین تلاش برای بلند کردن تانکر سوخت در ساعت 10 شب آغاز شد اما پاره شدن یکی از سیم های بکسل باعث رها شدن تانکر و واژگونی مجدد آن شد.

مردم حاضر در صحنه تأخیر چندین ساله برای احداث کمربندی را علت اصلی این حادثه دانستند و به خبرنگار ما گفتند: اگر مسئولین به وعده هایشان برای احداث کمربندی عمل می کردند شاهد این حوادث ناگوار نبودیم.

راننده حادثه دیده درباره علت حادثه به خبرنگار سولدوز خبر گفت: خودم هم متوجه نشدم چه اتفاقی افتاد، این فقط یک حادثه غیر قابل پیش بینی بود.

به علت نبود کمربندی، روزانه حدود 900 کامیون از داخل شهر نقده تردد می کنند که معمولا خسارت های جانی و مالی به همراه داشته اند.

ساعت 23 دومین تلاش برای بلند کردن تانکر سوخت آغاز شد و این بار جرثقیل ها با کمک گریدر موفق شدند تانکر واژگون شده را روی چرخ هایش بر زمین بگذارند.

این حادثه باعث سرازیر شدن مقدار زیادی مایع مازوت به سطح خیابان و فضای سبز شد.

 رئیس راهنمایی و رانندگی نقده نیز علت اصلی این حادثه را نقص فنی این خودروی سنگین اعلام و بر احداث هر چه سریع تر کمربندی نقده تأکید کرد.

سرهنگ کاظمی اظهار کرد: تا وقتی نقده کمربندی نداشته باشد باید منتظر چنین حوادثی در داخل شهر باشیم.

از زمان شروع تا پایان این حادثه دهها تریلی و کمرشکن از محل حادثه عبور کردند.

تابستان سال گذشته نیز یک دستگاه بونکر سیمان در میدان جهاد نقده واژگون شد.

انتهای پیام/

80 درصد از کنسانتره کشور در ارومیه تولید می شود

با بیان اینکه، آذربایجان غربی قطب تولید کنسانتره در ایران است، اظهار کرد: در هیچ نقطه ای از دنیا نمی توان یافت که 20 کارخانه کنسانتره در کنار یکدیگر فعالیت کنند و این امریست که در آذربایجان غربی محقق شده است؛ بیش از 80 درصد از کنسانتره کشور در ارومیه تولید می شود.
وی با بیان اینکه، رکود اقتصادی واحد های تولید را درگیر خود کرده است، گفت: سال 93 برای واحد های تولیدی کنسانتره سال خوبی نبود؛ با تحریم های صورت گرفته علیه ایران، بازارهای جهانی را از دست دادیم و ترکیه به تنها عامل ارتباطی ما تبدیل شد.
وی تصریح کرد: طی سال جاری به علت کثرت میوجات تولیدی در خارج کشور، قیمت نهایی محصولات رقبای خارجی پایین آمده و محصولات ما به علت از دست دادن بازرهای جهانی در انبار ها دپه شد؛ 50 درصد محصولات تولیدی در انبار ها مانده و به فروش نرسیده است.
افشار همچنین با بیان اینکه، سرانه مصرف آبمیوه در ایران پایین است، گفت: به طور مثال سرانه مصرف سالانه آب سیب در آلمان 40 لیتر است، این در حالیست که در ایران این رقم به کمتر از 10 لیتر می رسد.
وی با بیان اینکه، آبمیوه تولید شده در ایران کیفیت مناسبی دارد، گفت: مشکل ما ضعف بسته بندی است که باید تدابیر خاصی برای بهبود کیفیت بسته بندی اعمال شود.
این فعال اقصادی همچنین با اشاره به دپوی محصولات کشاورزی ارومیه در کنار جاده ها، گفت: این مضوع مشکلات گوناگونی را پدید می آورد که پیشنهاد ما آن بود تا نیروی انتظامی برای مقابله با این امر وارد عمل شود؛ برای جلوگیری از این معضل می توان تعاونی های خاصی را برای جمع آوری میوجات و تحویل آنان به واحد های تولیدی در نظر گرفت.
وی همچنین در رابطه با اعتلاف پیشگامان تحول، اظهار کرد: این اعتلاف با برنامه خاصی برای توسعه اقتصادی استان تشکیل شده و در صورت موفقیت طبق برنامه نیز عمل خواهد کرد.

دفاتر نمایندگی اتاق های بازرگانی ارومیه در شهرستان ها باید فعال شوند

«علی دیلمقانیان» با حضور در جمع بازرگانان و تولید کنندگان شهرستان سلماس، خوی و ماکو، اظهار کرد: عدم علاقه به تفکرات نوین و تحول گر علت اصلی ناکامی اتاق بازرگانی است؛ باید از ظرفیت های بخش خصوصی در توسعه اقتصادی استان بهره برد.

وی با بیان این که شهرستان خوی پس از ارومیه دومین شهر بزرگ استان محسوب می شود، اظهار کرد: علیرغم پتانسیل های اقتصادی فراوان در این منطقه، شهرستان خوی مورد مغفول واقع شده است؛ مرز رازی خوی یک استعداد بلقوه برای توسعه اقتصادی منطقه به مشار می رود که باید طی برنامه ریزی خاصی مورد استفاده قرار گیرد.

نائب رئیس اصل 44 اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان این که اتاق بازرگانی باید به دو وظیفه اصلی خود که همان ارائه خدمات به بازرگانان و ایجاد تحول در بخش اقتصادی است، عمل کند، اظهار کرد: ایجاد تحول در تفکر یکی از لازمه های توسعه اقتصادی است.

وی همچنین از برنامه ریزی برای فعال کردن دفاتر نمایندگی های اتاق در سطح شهرستان ها خبر داد.

دیلمقانیان در ادامه با انتقاد از وضعیت نابسامان اقتصادی کشور، گفت: 95 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی در کشور وجود دارد که کمتر از 15 درصد این بدهی مربوط به بخش تولیدی است؛ متاسفانه فاکتور معوقات بانکی به نام تولید کنندگان صادر می شود.

فرماندار سلماس:اتاق های بازرگانی نیازمند تحول و خروج از انحصارگرایی هستند

«مسعود حاج علیلو» در جمع فعالان اقتصادی شهرستان های سلماس و خوی که به جهت حمایت از ائتلاف پیشگامان تحول در شهرستان خوی گرد هم آمده بودند، اظهار کرد: متاسفانه در حوزه معادن، کشاورزی، صنعتی و مدیریت آب بسیار ضعیف عمل کرده و وضعیت اقتصادی فعلی را رقم زدیم.

وی با تاکید بر اینکه باید دست به دست هم دهیم تا از ظرفیت های اقتصادی استان بهره ببریم، اظهار کرد: باید جایگاه تجاری آذربایجان غربی ارتقا یابد و لازمه این امر این زیر ساخت های مناسب اقتصادی است.

فرماندار سلماس همچنین با انتقاد از اینکه پس از گذشت 14 سال هنوز منطقه ویژه اقتصادی سلماس فعال نیست، گفت: تکمیل پروژه راه آهن و استفاده مناسب از آن نیز نقش بسزایی در توسعه اقتصادی منطقه خواهد داشت که متاسفانه مورد مغفول واقع شده است.

حاج علیلو با ابراز امیدواری برای اینکه اتاق های بازرگانی با تحول طلبی از حالت انحصاری خود خارج شود، تصریح کرد: نمایندگان اتاق های بازرگانی پس از انتخاب شدن در این اتاق نباید به نمایندگان دولت تبدیل شوند؛ دولت به اندازه کافی نماینده دارد.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد کشور باید از سمت و سوی دولتی بودن خارج شود، اذعان کرد: علیرغم تمامی ارزشی که به تجربه قائلم، نباید افرادی در اتاق های بازرگانی انتخاب شوند که در دوره های گذشته نتوانستند موفق عمل کنند.

 

نظارت جدی دستگاه ها بر قیمت کالاهای اساسی مردم

علی رغم شلوغی بازار، ترافیک جمعیتی موجود در خیابان ها و نیز وجود تنوع در اقلام مورد نیاز عید، بخش زیادی از اقشار کم درآمد نگران تهیه کالاهای اساسی، آجیل، میوه و شیرینی شب عید خود هستند، میوه هایی مرغوب با قیمت هایی سر به فلک کشیده که با وجود اعلام دولت برای توزیع میوه، برخی را نگران اتمام میوه های با قیمت تعاونی کرده است.
معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار آذربایجان غربی تقی کهوریان با تاکید بر لزوم نظارت جدی و مستمر بر قیمت اجناس و کالاهای عرضه شده در ایام پایانی سال و روزهای عید گفت: رضایتمندی مردم هدف اصلی و اساسی ستاد تنظیم بازار استان است و در همین راستا از دستگاه های مرتبط انتظار می رود بر قیمت کالاها و محصولات عرضه شده در ایام عید نظارت جدی داشته باشند.
وی ادامه داد: کالاها و مایحتاج اصلی مردم برای عید از طریق برگزاری نمایشگاههای عرضه کالا در سطح استان عرضه خواهد شد که در این نمایشگاهها آنچه که مورد توجه ما بوده قیمت و کیفیت اجناس است چرا که قرار نیست در فروشگاههای عرضه کالا، مردم از کالاهای کم کیفیت استفاده کنند.

بازار شب عید استان کمبود میوه نخواهد داشت
اسمعیل کریم زاده با بیان اینکه مردم استان نگران میوه مورد نیاز خود در ایام عید نباشند، گفت: سیب و پرتقال مورد نیاز مردم استان در شب عید به اندازه کافی تامین شده و با هدف تنظیم بازار ایام پایانی سال و روزهای عید، عرضه خواهد شد.
وی ادامه داد: بر اساس نیازسنجی های انجام گرفته حدود 3 هزار تن پرتقال و 600 تن سیب درختی ، میوه مصرفی مورد نیاز شب عید مردم استان است که توسط تعاون روستایی آذربایجان غربی ذخیره سازی و آماده توزیع جهت تنظیم بازار عید و ایام پایانی سال جاری می باشد .
کریم زاده با اشاره به قیمت میوه های عید گفت: بر اساس مصوبه سازمان حمایت از مصرف کنندگان پرتقال تامسون شمال 2 هزار و 900 تومان و هر کیلو سیب درجه یک 2 هزار و 700 تومان توسط سازمان تعاون روستایی و اتاق اصناف و نیز جهادکشاورزی عرضه می شود.
مدیرکل جهاد کشاورزی همچنین در رابطه با مرغ مورد نیاز مصرف کنندگان در ایام عید گفت: مرغ منجمد و مرغ گرم نیز به اندازه کافی در انبارها ذخیره سازی شده و در ایام پایانی سال و ایام عید عرضه خواهد شد.

آغاز اجرای طرح نظارت بر بازار عید نوروز در آذربایجان غربی
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی از آغاز اجرای طرح ویژه نظارتی بر بازار شب عید از دیروز تا ۱۵ فرودین ماه سال آینده خبر داد و افزود: در این راستا اکیپهای بازرسی مشترک سازمان و تعزیرات حکومتی تشکیل شده است.
سلیمان علیزاده با اشاره به اینکه در راستای طرح نظارتی ویژه عید نظارت بر وضعیت بازار کالاها و خدمات، ایجاد زمینه مناسب برای تامین مایحتاج عمومی و جلوگیری از تخلفات احتمالی و رسیدگی سریع به شکایات انجام می شود، ادامه داد: همچنین کشیک نظارت بر بازار در روزهای تعطیل نوروز در هر شهرستان دو گروه و در ارومیه ۵ گروه فعال خواهند بود.
وی با بیان اینکه این طرح با توجه به وضعیت حساس بازار با هدف جلوگیری از کمبودهای ساختگی، افزایش قیمت، احتکار و تنظیم بازار از ۱۵ اسفند ماه امسال اجرا می شود اعلام کرد: با متخلفان برابر قانون به شدن برخورد شده و برای بررسی پرونده به تعزیرات حکومتی و نهادهای قضائیی ارجاع می شوند.
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی از برگزاری جلسه هماهنگی با بازرسان صنفی و غیر صنفی جهت نحوه اجرای بهینه طرح، تشکیل اکیپ بازرسی ویژه نامحسوس و اطلاع رسانی در خصوص اجرای طرح تشدید برخورد با متخلفان در این راستا خبر داد.

متخلفان صنفی آذربایجان غربی ۳۱ میلیارد ریال جریمه شدند
مدیر کل تعزیرات حکومتی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه طرح نظارتی ویژه بر بازار شب عید با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی از دیروز آغاز شده، افزود: همچنین کشیک نوروزی ثابت و سیار در ایام تعطیل نوروز تشکیل می شود.
محمد اقوامی با بیان اینکه از ابتدای سال تا کنون چهار هزار و ۱۰۲ فقره گزارش تخلف گرانفروشی به تعزیرات حکومتی وارد و متخلفان بالغ بر ۳۱ میلیارد ریال محکوم به پرداخت جزای نقدی شده اند، اظهار داشت: با متخلفان بازار شب عید نیز برخورد قانونی و جدی می شود.
وی با اشاره به اینکه در این راستا ۴۱ فقره پرونده تخلفاتی در بازرسی از واحد های صنفی از ابتدای اسفندماه امسال تاکنون برای متخلفین تشکیل و به شعب تعزیرات حکومتی ارسال شده، ادامه داد: پرونده های ارجاعی رسیدگی و واحدهای متخلف به پرداخت ۵۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شدند.
مدیر کل تعزیرات حکومتی آذربایجان غربی اعلام کرد: متاسفانه با نزدیک شدن به ایام پایانی سال و عید نوروز و ایام تعطیلات نوروزی و افزایش تقاضا برای خرید، افراد فرصت طلبی هستند که سعی دارند با سواستفاده از ناآگاهی مردم از قوانین، سود کلانی را از راه غیر قانونی ببرند.
اقوامی با بیان اینکه در قالب اکیپ نظارتی بر عملکرد واحدهای عرضه کالا و خدمات نظارت می شود، عنوان کرد: طرح نظارتی نوروزی با برنامه ریزی و هماهنگی مدیران دستگاه های نظارتی اجرا و تا زمان بازگشت آرامش نسبی به بازار، در مرکز و شهرستانهای تابعه اجرایی می شود.
وی با بیان اینکه با مشاهده کوچکترین تخطی از قوانین، برخورد قاطع انجام می شود، ادامه داد: مردم نیز باید تخلفات واحدهای عرضه کالا و خدمات را از طریق شماره ۱۲۴ اعلام تا واحدهای نظارتی با متخلفان برخورد قانونی لازم را انجام دهند.
به هر روی بازار شب عید فرصت خوبی برای دست فروشان و فرصت طلبان برای سو استفاده از بازاری است که مردم برای استقبال از سال جدید در حال خرید لوازم مورد نیاز خود بوده و دستگاهها نیز عملا نمی توانند تاثیر بسزایی در این روند داشته باشند

بیش از 8 هزار نفر زائر به اردوهای راهیان نور جنوب اعزام می شوند


زائران اعزامی از استان از مناطق عملیاتی جنوب از جمله فتح المبین، فکه، چذابه، دهلاویه، هویزه، طلائیه، شلمچه، اروندکنار، علقمه، دشت آزادگان، سوسنگرد و حمیدیه در شهرهای اهواز، آبادان و خرمشهر بازدید می کنند.

وی با بیان اینکه اعزام های کاروان های راهیان نور طی 20 دوره پنج روزه انجام می شود، گفت: در هر دوره سه روز اقامت و 2 روز طی مسیر راه به طول می انجامد.

سرهنگ چراغی با بیان اینکه از تمام شهرهای استان به مناطق عملیاتی جنوب کاروان اعزام می شود، ادامه داد: 200 دستگاه اتوبوس برای اعزام زائران در نظر گرفته شده است.

سرهنگ چراغی با اشاره به حضور راویان پیشکسوت در کاروان های راهیان نور گفت: هر اتوبوس یک کاروان تلقی می شود بنابراین برای هر اتوبوس روحانی، راوی و مسئول مشخصی تعیین شده است.

وی گفت: بیش از 1 هزار و 500 نفر نیز پیش بینی می شود به صورت کاروان های خودجوش و خانوادگی به مناطق عملیاتی جنوب اعزام شوند.

مسئول سازمان اردویی گردشگری راهیان نور سپاه شهداء آذربایجان غربی اذعان کرد: اعزام های استان از 15 اسفند ماه آغاز می شود و تا 13 فروردین ادامه می یابد که در سال جاری بیش از 40 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل وجود دارد.

اردوهای راهیان نور آذربایجان غربی در قالب کاروان های دانشجویی، دانش آموزی، خانواده های شهدا و اقشار مختلف مردم به مناطق عملیاتی اعزام می شوند.

سرانه جنگل در آذربایجان غربی 1300متر پایین تر از سرانه کشوری است


سطح جنگل های ایران به شدت در حال پایین آمدن است در حالی که بسیاری از همین جنگلها نیز طبق برخی از تعاریف جهانی جنگل محسوب نمی شود. این تهدید به موازات خشک شدن تالاب ها و کمبود آبهای زیرزمینی و خشکسالی می رود تا محیط زیست ما ایرانیان را با بحرانی جدی مواجه کند.

بر اساس آخرین گزارش فائو، مساحت کل جنگل‌های جهان۳میلیارد و۴۵۴میلیون هکتار است که سهم ایران از این میزان تنها۱۱میلیون و۷۴هزار و۵۵۴هکتار است. آن‌گونه که فائو اعلام کرده است جنگل به نقاطی گفته می‌شود که تاج پوشش بالای۱۰درصد، توده جنگلی بیش از نیم هکتار و درختان و درختچه‌هایی بلندتر از۵متر داشته باشد؛ در حالی که طبق تعریف ایران که وجود تاج پوششی۵درصد به بالا را کافی می‌داند، ایران صاحب حدود۱۴میلیون هکتار جنگل است.

این اعداد اگرچه در نگاه نخست قابل قبول به نظر می‌رسند، اما وقتی تقسیم بر جمعیت کل کشور شود و نتیجه آن در کنار سرانه جهانی قرار بگیرد، اوضاع نامناسب ما را نشان می‌دهد. طبق آخرین گزارش فائو، متوسط سرانه جنگل‌های جهان رقمی معادل۶۲‌/‌۰هکتار (حدود۶۰۰۰متر) است در حالی که این رقم برای هر ایرانی۱۶۰۰متر یا معادل 16 هکتار است.

مقایسه این آمار ضرورت توجه به حفظ، احیاء و توسعه جنگلهای کشور را نشان میدهد. در همین راستا سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور طرحها و برنامههای متعددی را تا کنون اجرا کرده و یا در دست اجرا دارد تا ضمن کاهش فشار و جلوگیری از برداشت بیرویه، اقدام به حفاظت و احیاء جنگلها نماید.

سرانه جنگل در آذربایجان غربی 1300 متر مربع کمتر از سرانه کشور

استان آذربایجانغربی از جمله استانهای مستعد کشور از لحاظ ویژگیهای آب و هوایی و اقلیمی و استعداد خاک است که شرایط را برای رویش انواع گونه های گیاهی فراهم ساخته است، بطوریکه بالغ بر1000 گونه گیاهی (مرتعی و جنگلی) در استان توان رویش دارند.

علیرغم این وضعیت خاص سرانه جنگل در آذربایجان غربی1300 متر مربع کمتر از سرانه کشور است.

براین اساس سرانه جنگل در کشور یک هزار و 700 متر مربع برای هر نفر است که این سرانه در استان آذربایجان غربی تنها به 400 متر مربع برای هر نفر می رسد.

جنگلهای استان آذریجان غربی با 174 هزار هکتار وسعت4/1درصد از کل جنگلهای کشور را که 4/12میلیون هکتار می باشد را شامل می شود. نسبت سطح جنگلها به سطح کشور 56/7 % بوده کـه ایـن مقدار دراستان آذربـایجان غربی 98/3 % است.

650 هکتار جنگل دست کاشت در آذربایجان غربی

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی اردیبهشت امسال مساحت جنگل های طبیعی در استان را 100 هزار هکتار، مراتع را 2 میلیون و 650 هزار هکتار و وسعت جنگل های دست کاشت را 650 هکتار عنوان کرد.

آمار کاشت 650 هکتار درخت در سراسر استان طی چند دهه گذشته نشان میدهد روند کاشت درخت تنها معطوف به مناسبت های خاص بوده و نیت توسعه جدی جغرافیای جنگلی استان لحاظ نشده است.

جا دارد مسئولین استانی به دلیل نقش و اهمیت وافر پوشش جنگلی در حفاظت از تمام جوانب زندگی بشر ، درخت کاری را نه فقط به خاطر ژست و عکس بلکه در راستای افزایش سرانه جنگلی انجام دهند.

تجمع اعتراضی سپرده گذاران پیک رحمت مقابل استانداری

از ساعات اولیه صبح امروز تعداد زیادی از سپرده‌گذاران موسسه مالی و اعتباری «پیک رحمت» ارومیه در مقابل استانداری تجمع اعتراض آمیز خود را از سر گرفتند.

این در حالی است که موسسه فوق پس از تجمعات مکرر و همه روزه مردم در طی حدودا دو ماه گذشته، با اطلاع رسانی پیامکی و حضوری، وعده عودت دادن سپرده های مردم را برای 11 بهمن ماه داده بود که در این تاریخ نیز سپرده گذاران با وعده محقق نشده مواجه شدند و با دست خالی برگشتند.

مشکلات این موسسه از زمانی شروع شد که سپرده گذارانی که برای دریافت وامشان به این موسسه مراجعه کرده بودند با به تعویق افتادن سررسید وامشان مواجه شدند و پس از چندین نوبت مراجعه به شعبه که در خیابان مدرس واقع شده است نتوانستند وام خود را دریافت کنند.

همزمان با این مسئله شعبه مذکور با نصب بنری مبنی بر انتقال شعبه به خیابان عطایی، جابجایی شعبه را علت عدم پرداخت وام های مردم عنوان کردند و با ذکر این مطلب که هرچقدر پول شما بیشتر در حساب بماند به تعداد اقساط آن اضافه خواهد شد مجددا از پرداخت وام سر باز زدند.

با توجه به اینکه اولویت رعایت قانون با قانونگذار است چرایی اجازه دولت به فعالیت این گونه موسسات را باید از مسئولان جویا شد چرا که گاهاً حتی در رسانه های نیز این موسسات به تبلیغ خود می پردازند.

حال باید دید این موسسه چه زمانی به مشکلات سپرده گذاران خود رسیدگی کرده و سپرده های آنان را باز پس می دهد؟

گزارشی از بیماری ابولا در کشور نداشته‌ایم

عابد فتاحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه آذربایجان غربی با تاکید بر این‌که «نباید به شایعات مبنی بر شیوع بیماری ابولا دامن زد» در رابطه با علائم این بیماری خاطرنشان کرد: متاسفانه ابولا یک ویروس کشنده و مسری بوده و از علایم آن مشکل در دستگاه گوارشی، ریه و دفع شدن بیش از حد آب بدن است. از مردم خواهشمندم در صورت مشاهده این علایم هرچه سریعتر به نزدیکترین بیمارستان منطقه مراجعه کنند.

وی گفت: متاسفانه تاکنون هیچ واکسن و دارویی برای کنترل این بیماری در جهان ساخته نشده است.

کشف شش هزار قلم مواد غذایی قاچاق در سلماس

در پی اینکه خودرویی قصد داشت موادغذایی خارجی و قاچاق را به طور غیر قانونی وارد کشور کند، مأموران هنگ مرزی سلماس آن را شناسایی و رهگیری کردند.

در بازرسی های به عمل آمده از خودروی باری مذکور تعداد شش هزار قلم مواد غذایی قاچاق کشف و ضبط شد.

در این عملیات یک دستگاه خودرو توقیف و تعداد دو نفر از متهمان دستگیر شدند که با تشکیل پرونده مقدماتی جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شدند.

گفتنی است؛ در شرایط کنونی که تمرکز مسئولان و مدیران کشور بر روی اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال زایی است، مبارزه با قاچاق کالا که زخمی عمیق بر پیکره اقتصاد کشور می تواند باشد یکی از مهمترین راهکارهاست و از این طریق می توان هم دست سودجویان را از جیب ملت ایران کوتاه کرد و هم کمکی شایان به اقتصاد داخلی کرد.

یادی از شهدای سال 58 ارومیه

http://s6.picofile.com/file/8175048026/ad2142eadd4012414c6c6a212a5b73922184147_360p_49858.MP4.html

امید به بازگشت حیات به پارک ملی دریاچه ارومیه

بهزاد شیر پنجه رییس پارک ملی دریاچه ارومیه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پنج چشمه آب در جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه وجود دارد که با آغاز بحران کم آبی میزان دبی آنها کاهش و یا حتی قطع شده بود.

وی اظهار کرد: از این تعداد سه چشمه در جزیره کبودان، یک چشمه در جزیره اشک و یک چشمه در جزیره اسپیر واقع شده است.

شیر پنچه گفت: در جزیره اسپیر یک آب انبار با ظرفیت ۹۰ هزار لیتری ذخیره آب، در جزیره کبودان چهار آب انبار با ذخیره آب ۱۹۹ هزار لیتری و در جزیره اسپیر نیز قنات کهریز با یک آب انبار با ظرفیت ۸۶ هزار لیتری احداث شده است.

شیر پنجه افزود: در حاشیه پارک ملی دریاچه ارومیه و جزیره اشک نیز پنج آب انبار احداث شده که سه آب انبار بتنی و دو آب انبار پلاستیکی با ظرفیت ذخیره سازی ۲۴۰ هزار لیتر آب هستند که آب این آب انبارهای از جوشش آب از چشمه زیره اشک تامین می شود.

وی گفت: امیدواریم با بارش برف در این پارک ملی و با نفوذ برفهای ذوب شده در بهار، دبی چشمه ها بالا رود.

شیر پنجه اظهار کرد: اکثر درختان این ناحیه خشک شده اند و بارش برف امیدی دوباره برای بازگشت سبزی و زندگی به این زیست بوم به شمار می رود.

وی گفت: در حال حاضر، آبراهه هایی برای هدایت آب برف و باران به آب انبارها ایجاد شده که نقش مهمی در پر شدن آب انبارها دارند.

دریاچه ارومیه دارای ۵۷۰۰ کیلومتر مربع مساحت است که از این پهنه تنها پنج تا ۱۰ درصد باقی مانده و بخش وسیعی از این دریاچه خشک شده است.

پارک ملی دریاچه ارومیه زیستگاه مهمی برای گوزن زرد و قوچ و میش ارمنی است.

مسافران نوروزی از تخفیف ۱۵ درصدی در ارومیه برخوردار می‌شوند

محمد ستارپور عصر امروز در جلسه علنی اعضای شهرای شهر ارومیه اظهار داشت: برای رفاه مسافرانی که در ایام عید نوروز به ارومیه سفر می‌کنند تخفیف ۱۵ درصدی برای اقامت در دهکده ساحلی چی‌چست این شهر پیش‌بینی شده است.

عضو شورای شهر ارومیه گفت: از سوی دیگر در شهرداری ارومیه، پاکسازی عمومی سطح شهر با اولویت ورودی‌های شهر با استفاده از امکانات شهرداری و استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های زیست محیطی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: توجه ویژه به محوطه آرامستان‌ها با توجه به استفاده عموم مردم در روزهای پایان سال، نظارت بر بازارهای روز میوه از نظر کنترل قیمت‌ها تا پایان تعطیلات نوروزی و فعال بودن آنها و همکاری با سازمان‌های مرتبط از نظر توزیع میوه و اقلام مورد نیاز مردم نیز در این ایام انجام می‌گیرد.

ستارپور افزود: علاوه بر آن حفظ آمادگی کافی از نظر تجهیزات سازمان‌ها به ویژه آتش‌نشانی برای ارائه خدمات امداد و نجات در روزهای پایانی سال و استقرار در ورودی‌های شهر برای کمک‌رسانی به حوادث احتمالی در جاده‌های مواصلاتی، آماده‌سازی محیط پارک‌های عمومی از لحاظ نمازخانه‌ها، مکان‌های تفریحی و سرویس‌های بهداشتی و رفع نواقصات آنها نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.

عضو شورای شهر ارومیه بیان کرد: آسفالت و لکه‌گیری همه معابر اصلی شهر و جلوگیری از حفاری‌های غیرمجاز در معابر اصلی، خط‌کشی معابر عمومی و ایمن سازی سرعت گیرهای سطح شهر و نیز اجرای برنامه ویژه روز طبیعت در سال آینده نیز توسط شورای شهر ارومیه پیش‌بینی شده است.

خرید۱۱ هزارتن سیب و پرتقال میوه شب عید آذربایجان غربی

مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی روستایی آذربایجان غربی از خرید سه هزار تن پرتقال برای تنظیم بازار میوه
عید خبر داد.
آقای برزگر با بیان اینکه دو میوه سیب درختی و پرتقال در طرح تنظیم بازار استان ارائه می شود گفت: جهت رفاه حال مردم و مصرف کنندگان و ثابت نگه داشتن قیمت میوه شب عید سه هزار تن پرتقال از استان مازندران خریداری شده است.
وی با بیان اینکه پرتقال خریداری شده از هفته پیش در حال حمل به استان و ذخیره سازی است، افزود: بخشی از اعتبار خریداری پرتقال از استان مازندران توسط سازمان تعاون روستایی ایران پرداخت می شود وبخشی دیگر نیز
به صورت تهاتر با سیب درختی استان آذربایجان غربی انجام می گیرد.
آقای برزگر در خصوص تامین سیب درختی تنظیم بازار شب عید نیز گفت هشت هزار تن از سیب درختی تولیدی در استان که عمدتا در شهرستان ارومیه تولید شده است،خریداری شده وآماده ارائه به بازار های هدف در سایر استان ها است.
مدیر عامل اتحادیه شرکت های تعاونی روستایی آذربایجان غربی با بیان اینکه حدود دویست میلیارد ریال برای خرید سیب درختی باغداران استان هزینه شده است گفت سیب درختی لازم برای طرح تنظیم بازار آذربایجان غربی از تولیدات داخلی خود این استان خواهد بود.
آقای برزگر در خصوص قیمت پرتقال و سیب درختی قابل عرضه در طرح تنظیم بازار عید نیز گفت: این محصولات بر اساس سیاست گذاری های کمیته راهبردی استان و با پایین ترین قیمت وارد بازار خواهند شد.

نزدیک به ۱۳ هزار عدد مواد محترقه در ارومیه کشف شد

سرهنگ مالک ولیزاده افزود: این میزان ماده محترقه در چندین عملیات از سودجویان کشف و ضبط شده است.

وی اضافه کرد: با نزدیک شدن به ایام پایانی سال، قاچاق مواد محترقه خطرناک شدت بیشتری می گیرد و بسیاری از افراد سودجو با استفاده از هیجان جوانان در این ایام، مواد محترقه را در بین آنان پخش می کنند.

وی اظهار کرد: طبق قانون با افرادی که در این رابطه فعالیت کنند و زمینه استفاده جوانان از مواد محترقه خطرناک را فراهم کنند، برخورد می شود.

فرمانده انتظامی آذربایجان غربی با اشاره به تلاش مستمر ماموران پلیس برای کشف مواد محترقه خطرناک ادامه داد: امیدواریم مردم نیز در این خصوص همراهی لازم را داشته باشند و اجازه استفاده از مواد محترقه خطرناک، دست ساز و غیر استاندارد را به جوانان ندهند.

روزهای پایانی سال در چندین سال گذشته همواره به روزهای شادی های خطرناک تبدیل شده و برخی از جوانان و نوجوانان با استفاده از مواد محترقه در معرض خطر قرار می گیرند.

پلیس نیز در این روزها هزاران ماده محترقه را در راستای جلوگیری از بروز مشکلات برای خانواده ها کشف و ضبط می کند.

خانه » ایران وجهان » طرح اسکناس ۵۰۰۰ تومانی تغییر کرد + عکس

به مناسبت هشتادمین سالگرد تصویب قانون تاسیس دانشگاه تهران در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، که رییس کل و قائم مقام بانک مرکزی و چند تن از وزراء از جمله طیب‌نیا- وزیر امور اقتصادی و دارایی- حضور داشتند، از طرح جدید اسکناس پنجاه هزار ریالی نیز رونمایی شد.

 

بنابر آنچه که بانک مرکزی اعلام کرده، در طراحی این اسکناس، از دو دهنه میانی از چهار دهنه سر در دانشگاه تهران استفاده شده که در پایین سردر ، تصویری از نقوش اسلیمی برگرفته از معماری ایرانی – اسلامی به کار رفته است.

 

در میان فضای خالی دو سردر ، بیت معروف «‌توانا بود هر که دانا بود ز دانش دل پیر برنا بود» از حکیم ابوالقاسم فردوسی به همراه ترجمه لاتین آن نقش بسته که توسط استاد جلیل رسولی خوشنویسی شده و در تصویر پس زمینه سردر، نمادهایی از علوم ریاضیات، پزشکی، شیمی و فیزیک جهت تبیین و روشن تر کردن نقش دانشگاه تهران به عنوان مرجع و نماد علمی کشور قرار داده شده است.

 

اما ابعاد این اسکناس ۷۹×۱۶۶ میلی‌متر بوده و تمام ویژگی‌های امنیتی لازم در طراحی و چاپ آن لحاظ شده است.

 

 

 

 

اسکناس ۵۰۰۰ تومانی

 

 

اسکناس ۵۰۰۰ تومانی

دختران دهه شصتی سینما

متولدین دهه ی شصت به سالهایی رسیده اند که باید منتظر اوج گیری آنها باشیم در این پرونده دختران دهه ی شصتی شاخص سینمای ایران را مرور کرده ایم از باران تا ترانه...

الناز شاکر دوست – ۱۳۶۳

شاید بهترین حضور شاکردوست همان تجربه ی اولش باشد فیلمی به کارگردانی کیومرث پور احمد و با گرته برداری از سلطان قلب ها ،گل یخ که ملودرامی عاشقانه بود با استفاده از دو چهره ی تماشاگر پسند و بهره گیری از ابزارهای سینمای تجاری در مجموع برای آنهایی که سینما می رند که رویا بخرند تجربه ی دلنشینی بود ،شاکر دوست بعد از گل یخ کاملا در خدمت سینمای تجاری قرار گرفت ،فیلمهای چون :(تو و من ) ،(بی وفا )،(دو خواهر) ،(کیش و مات)و..تنها تجربه ی به نسبت متفاوت شاکردوست باز هم با پور احمد رقم خورد :اتوبوس شب ،در مجموع نمی توان حضور الناز شاکر دوست را حضوری پربار و قابل توجه دانست او صرفا مهره ای برای جذب تماشاچی در سینمای موسوم به بدنه است و تا به امروز تلاشی هم برای خروج از این جایگاه نداشته است.و البته امسال پوسته را هم در گروه هنر و تجربه داشت که می تواند آغاز گر راه متفاوتی باشد.

خاطره اسدی- ۱۳۶۲

اسدی را بیشتر با "تقاطع" به خاطر می آوریم کاراکتر تنها و عاصی فیلم موفق ابوالحسن داودی بعدتر در فیلم اجتماعی و تلخ امینی به نام هفت دقیقه تا پاییز خوش درخشید، در کارنامه ی بازیگری خاطره اسدی فیلم های خوب دیگری چون( سربه مهر) دیده می شود، اما آنچه که باعث شده اسدی کمتر به چشم بیاید حضور پر نوسان و نه چندان منسجم او در کارهایی با جنس متفاوت از هم است کمی دقت و ایجاد یک سبک مشخص در اجرا و گزینش فیلم باعث می شود بازیگر مستعد سینمای ایران به مراتب بالاتری برسد او در کارنامه ی خلوتش
هم فیلم معنا گرا تجربه کرده است هم به سینمای فرمالیته بنکدار و علیمحمدی گریز زده است، هم سینمای تجاری و هم سینمای دغدغه مند صدر عاملی ،حضور درکارهایی با این گستردگی فرمی و مضمونی کمی کار را برای تثبیت او در سینما دشوار کرده است .

نازنین بیاتی – ۱۳۶۸

بیاتی شروع بسیار خوبی داشت با:دربند و در فیلم پرویز شهبازی ،حضور در کار کارگردانی که فضاهای جوانانه را به خوبی پرداخت می کند شروع خوبی برای بیاتی بود،( دربند) اگر منتقدین را راضی نکرد حداقل یک پدیده به سینمای ایران معرفی کرد، در تمام طول فیلم بیاتی چیزی کمتر از آهنگرانی جوان ولی باتجربه نداشت ،بیاتی بعد تر در فیلمی از هاتف علیمردانی یکی دیگر از کارگردانان خوش آتیه سینما ایفای نقش کرد و امسال هم با کمال تبریزی در( طعم شیرین خیال) و ابوالحسن داودی در (رخ دیوانه) همراه شد به نظر می رسد نازنین بیاتی در انتخاب و گزینش کار بسیار هوشمندانه عمل می کند گرچه که حضورش در( فرشته ها با هم می آیند) و (رخ دیوانه) نشان داده که او تا رسیدن به نقطه ی قابل توجهی در سینما راه طولانی در پیش دارد، اما همین که او به ورطه ی لمپنیسم و سینمای تجاری نیفتاده امیدواری را افزایش می دهد.

رعنا آزادی ور- ۱۳۶۲

رعنا آزادی ور کارنامه ی آبرومندی دارد او در( خاک آشنا) با فرمان آرا کار کرده است: در نقش یک دختر کرد، همچنین تجربه ی همکاری اش با اصغر فرهادی باعث شده که کارنامهد ای سنگین داشته باشد، امسال هم آزادی ور در فیلمی آبرومند ایفای نقش کرد:(خانه دختر)، فیلمی که شاید رنگ اکران را هم نبیند اما در خاطره ی سینمایی ها جا خوش می کند، حضور در پروژه ی محمد(ص) مجید مجیدی و" مارمولک" کمال تبریزی و همچنین همکاری با مانی حقیقی در( کارگران مشغول کارند) نشان می دهد که آزادی ور بازیگر راحت طلبی نیست، او با همین کارنامه ی خلوتش نشان داده که حضورش در سینما باری به هر جهت نیست و نخواهد بود پیش بینی اینکه آزادی ور در سینما ماندگار میشود پیش بینی دشواری نیست مگر اینکه زندگی هنری او دچار تحولات غیرقابل پیش بینی شود.

نگار جواهریان -۱۳۶۱

او از دانه درشت های دهه ی شصتی است ،اگر نمونه های قبلی نهایتا ایفاگر نقش های فرعی چشمگیر بوده اند، نگار جواهریان در فیلمی مثل: (تنها دوبار زندگی می کنیم) بازی قدرتمندی به نمایش می گذارد او با کارگردان های مختلف از جمله بهرام توکلی در (اینجا بدون من) کار کرده است، بازی درخشان او در "اینجا بدون من" و "طلا و مس" که البته فضای مشابه داشت، نهایتا برای او سیمرغ بلورین جشنواره ی فجر را به ار مغان آورد، درخشش درمجموعه کارهای عبدالرضا کاهانی از جواهریان چهره ای ساخت که سینمای روشنفکرپسند و تماشاچی سختگیر سینما روی او حساب ویژه ای باز کند ،اما از بخت بد جواهریان، درخشش او در قصه ها ی بنی اعتماد، آشغال های دوست داشتنی محسن امیر یوسفی و گزارش یک جشن حاتمی کیا با سد توقیف مواجه شد جواهریان اگر همین روند را ادامه دهد از بزرگان سینما خواهد شد به شرطی که انتخاب هایش را با وسواس بیشتر همراه کند.امسال جواهریان یکی از همین انتخاب های خوبش را ارایه کرد، اعترافات ذهن خطرناک من

طناز طباطبایی – ۱۳۶۱

به نظر می رسد تکلیف طناز طباطبایی در عرصه ی بازیگری با خودش مشخص نیست روزی در فیلمی معمولی از سعید سهیلی نقش آفرینی می کند روز دیگر با مهرجویی در نارنجی پوش و نمایش" درس" همراه می شود ،شاید از او که دانش آموخته ی کارگردانی تئاتر است توقع بیشتر از این ها بوده است ،هیس دختر ها فریاد نمی زنند، تجربه ی بدی نبوده است به خصوص در جذب مخاطب عام یک موفقیت محسوب می شود اما قله ی موفقیت طناز طباطبایی رفیع تر از این هاست شاید جایی نزدیک به نقش آفرینی اش در "مرهم" فیلمی که طباطبایی یک تنه بار آن را به دوش کشید و هنرمندانه ایفای نقش کرد ،افسوس که طباطبایی پر نوسان حاضر شده است حضور او در رخ دیوانه نا امید کننده بوده است شاید یکی از دلایل ثبات نداشتن طباطبایی را بتوان رفت و آمد دائم مابین فضای نمایش و سینما دانست ،سینما هنوز منتظر طنازی قدرتمند تر است ...

پگاه آهنگرانی - ۱۳۶۳

پگاه اهنگرانی فرزند منیژه حکمت کارگردان و تهیه کننده سینما است ،کارنامه و عملکرد او را نمی توان منحصر به سینما دانست شاید از همین جهت باشد که آهنگرانی خیلی متمرکز سینما نبوده است او گاها در روزنامه هایی چون اعتماد می نویسد همچنین مستند می سازد که می توان از بین آنها به ده نمکی ها اشاره داشت ،پگاه اما فراتر از این مرزها رفته او موضع گیری سیاسی می کند و البته تبعاتش را هم تحمل می کند !...آهنگرانی به لطف خانواده ی سینمایی اش از خردسالی در سینما حضور داشته است اما این مساله باعث نشده است که با یک بازیگر کاملا بی عیب و نقص مواجه باشیم گرچه که او جزو خوب های دهه شصتی است اما عدم تمرکز باعث شده است که دختری که با کفش های کتانی مطرح شده بود خیلی به چشم نیاید او امسال دو اثر درخشان :(خانه دختر و جامه دران ) را در جشنواره داشت که نوید سالی پر بار تر را می دهد از خوب های آهنگرانی می توان به" دربند" و" ورود آقایان ممنوع "اشاره داشت شاید تمرکز بر بازیگری برای موفقیت او در سینما از نان شب هم واجب تر باشد البته اگر که آهنگرانی تمایل به فتح قله های بازیگری را داشته باشد.

ترانه علیدوستی – ۱۳۶۲

شاگرد کلاس های آزاد امین تارخ در همین یک دهه ای که از عمر بازیگری اش می گذرد حرفه ای و کاربلد نشان داده است او با اجرای کاراکتر های متفاوت که همگی هم موفق بوده اند نشان داده است که کارش را بلد است ،علیدوستی تن به هیچ حاشیه ای هم نمی دهد او با این سن و سال از سوی نویسندگان مجله ی فیلم به عنوان بازیگر منتخب یک دهه انتخاب شده است کسب سیمرغ بلورین از جشنواره ی فجر از دیگر افتخارات علیدوستی است ، ترانه که با( من ترانه ۱۵ سال دارم) عالی شروع کرده بود عالی تر ادامه داد در(درباره ی الی )و( چهارشنبه سوری) و( شهر زیبا) سه بار با اصغر فرهادی همراه شد و در هر سه بار موفق عمل کرد ،پذیرایی ساده ،کنعان ، تردید از دیگر تجربیات موفق ترانه علیدوستی است ،علیدوستی گهگاه به عرصه ی نمایش هم گریزی می زند به طور خاص نمایش های محمد رحمانیان ،دختر حرفه ای سینمای ایران حالا برای هر فیلمی یک وزنه است.

باران کوثری – ۱۳۶۴

بهانه ی این پرونده و فرزند رخشان بنی اعتماد که سیمرغ جشنواره ی امسال را کسب کرده است به خوبی از فضایی که به واسطه ی پدر و مادرش فراهم شده است استفاده کرده ،قدرت بازیگری او اولین بار در فیلم "خون بازی" و اجرای پرسونای معتاد به چشم آمد،کوثری بر خلاف برخی از هم نسلانش حوزه های متفاوت را تجربه کرده است از تلویزیون و حضور در سریالی چون صاحبدلان و حتی مجموعه ی کلاه قرمزی تا حضور در نمایش هم هوایی به کارگردانی مهین صدری، حوزه ی فعالیت باران کوثری محدود به این ها نشده است، منشی صحنه در یک حبه ی قند و ساخت کلیپ برای" چرا رفتی" همایون شجریان، از دیگر فعالیت های متنوع باران کوثری است،عصبانی نیستم ،من مادر هستم ،کوچه بینام از درخشانترین کارهای کوثری است اما نباید فراموش کنیم که کوثری در تئاتر هم پای کوثری در سینما است، طی سالهای گذشته او در نمایش های موفقی چون "زمستان ۶۶" و "خشکسالی و دروغ" حضور داشته است ،به نظر می رسد او برای ادامه ی حضور موفقش کار دشواری ندارد: وقتی که مادری چون رخشان بنی اعتماد را همراه خودش دارد.

اعلام آخرین محدودیت‌های تردد

بر اساس اطلاعات دوربین‌های نظارت تصویری، سامانه‌های هوشمند تردد شمار بر‌خط‌ و اطلاعات دریافتی از گشت‌های شعب راهداری سراسر کشور‌ در حال حاضر به‌ استثنای محورهای مسدود و ممنوع ذکر شده در این گزارش، بقیه محورهای مواصلاتی باز و تردد در آنها به ‌روال عادی در جریان است.

این گزارش حاکی است، به دلیل بارش برف در برخی محور‌های مواصلاتی کشور رانندگانی که قصد تردد در محور‌های استان‌های سردسیر و برف‌خیز را دارند، حتماً زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی به همراه داشته باشند.

در شبانه‌ روز گذشته کل تردد ثبت‌شده براساس آخرین اطلاعات دریافتی از ۱۲۷۰ ترددشمار فعال درمحورهای برون‌شهری، نسبت به روز قبل ۳.۹ ‌درصد افزایش‌ نشان می‌دهد.

در همین مدت همچنین سهم وسایل نقلیه سنگین در ترافیک راه‌ها ۲۰ درصد، اوج تردد بین ساعات ۱۶ الی ۱۷ و کمترین تردد بین ساعات ۴ الی ۵ صبح صورت پذیرفته که هموطنان‌ با آگاهی از این موضوع می‌توانند ساعات مناسب‌تری را برای سفر انتخاب کنند. ‌

هموطنان می توانند ‌برای دریافت‌ خلاصه آخرین وضعیت راه‌ها، عدد ۱۴۱ را به شماره ۱۰۰۰۱۴۱ پیامک کنند.

پرترددترین جاده‌های کشور در ۲۴ ساعت گذشته عبارتند از آزادراه کرج-تهران، آزادراه‌ ‌‌‌کرج-قزوین، آزادراه ‌‌قزوین-کرج، آزادراه تهران-کرج، ‌آزادراه تهران-قم، آزادراه ‌‌تهران-شهریار، محور ایلخچی-تبریز، محور تبریز-ایلخچی و جاده مخصوص کرج-تهران.

ممنوعیت تردد به دلیل مداخلات جوی‌


محور فرعی شمشک ـ دیزین‌ واقع در استان‌های البرز و تهران‌ تا اطلاع بعدی‌ به دلیل بارش برف مسدود است و تردد از محور کرج-گچسر-مرزن‌آباد انجام ‌می‌شود.

محور فرعی پونل ـ خلخال‌ واقع در استان اردبیل‌ تا اطلاع بعدی ‌به دلیل بارش شدید برف و احتمال ریزش بهمن و نبود ایمنی کافی مسدود و تردد از محور اسالم – خلخال انجام می‌شود.

محور فرعی سروآباد-پاوه واقع در استان کردستان تا اطلاع بعدی‌ به دلیل بارش شدید برف مسدود و تردد از محور سنندج-کامیاران-روانسر-پاوه ‌انجام می‌شود.

محور قدیم اصفهان - شهرکرد (گردنه رخ ـ جعفرآباد) ‌ واقع در استان چهار محال و بختیاری‌ از تاریخ ۱۰ آذرماه ۹۳ لغایت‌ ۱۵ فروردین ۹۴ به دلیل احتمال ریزش کوه و سقوط بهمن‌ حدفاصل کیلومتر ۱۷ تا ۲۶ مسدود و تردد از مسیر تونل های رخ ۱ و ۲‌ انجام می شود.

آزادراه‌ چالوس-مرزن‌آباد (مسیر رفت و برگشت)، واقع در استان مازندران، تا اطلاع بعدی‌ به دلیل عملیات راهداری‌ مسدود و تردد از محور قدیم چالوس-مرزن‌آباد انجام می‌شود.

محور فرعی همدان ـ گنجنامه ـ تویسرکان ‌واقع در استان همدان، تا پایان فروردین ۹۴ به دلیل صعب العبور بودن و نبود ایمنی کافی مسدود و تردد از محورهای همدان- جوکار – تویسرکان و همدان- اسدآباد – تویسرکان انجام می‌شود.

‌محدودیت‌های ترافیکی جاده‌ها تا روز ‌جمعه ۱۵ اسفند‌


‌درمحور کندوان تردد همه تریلرها، کامیون‌ها، کامیونت‌ها کماکان ممنوع است.

‌تردد ‌خودرو‌ از ساعت ۱۵ الی ۲۴ روز جمعه ۱۵ اسفند‌ از کرج به مرزن آباد ممنوع بوده و با اعلام مأموران پلیس راه در محل تردد انواع وسایل نقلیه از ساعت ۱۸ تا ۲۴ همان روز‌ از ۱۵ کیلومتری جنوب مرز‌ن‌آباد (محدوده دزدبن) به سمت کرج، یک طرفه است.

تردد موتورسیکلت ‌‌تا ساعت ۲۴ جمعه ۱۵ اسفند ماه ۹۳ از محورهای کندوان (کرج- چالوس)، هراز، فیروزکوه و محور تهران _ سمنان _ مشهد و بالعکس ممنوع است.

‌درمحور فیروزکوه‌ تردد همه تریلرها از ساعت ۶ تا ۲۴ روز جمعه ۱۵ اسفند ماه از تهران به قائمشهر و بالعکس، ممنوع است.

‌تردد همه تریلرها از محور هراز کماکان ممنوع بوده و تردد همه کامیون‌ها و کامیونت‌ها از ساعت ۶ الی ۲۴ امروز و فردا جمعه‌ ممنوع است.

ممنوعیت تردد به‌ تفکیک یا اولویت وسایل نقلیه


در محور کرمان ـ راین ـ حسین‌آباد ـ جیرفت (ساردوئیه ـ جیرفت) واقع در استان کرمان به‌ دلیل مداخله با ترافیک شهری‌ و تردد در جاذبه‌های گردشگری و عبور ۲۳ کیلومتری از مسیر فرعی، تردد خودروهای سنگین و حاملان فرآورده‌های نفتی ممنوع و مسیر جایگزین محور ترانزیت کرمان ـ دهبکری ـ جیرفت‌ معرفی می‌شود؛ تردد وسایل نقلیه سواری در محور فوق بلامانع است.

محور کرج-‌چالوس (کندوان) ‌ واقع در استان البرز، از مورخ ۷ مهر لغایت ۲۰ اسفند‌ از ساعت ۹ تا ۱۶ و ۲۱ تا ۶ صبح‌ به‌ دلیل اجرای عملیات بهینه‌سازی سیستم روشنایی تونل‌های شماره ۲ و ۳ ‌تردد همزمان با اجرای عملیات، با محدودیت و رعایت جوانب احتیاط انجام می‌شود.

محدودیت تردد به دلیل عملیات کارگاه جاده‌ای


محور ایلام ـ صالح آباد ‌واقع در استان ایلام ‌در تاریخ ۱۳ و ۱۷ و ۲۰ ‌اسفند‌ از ساعت ۱۲ الی ۱۵ به دلیل اجرای عملیات انفجار و تخلیه مصالح حاصل از انفجار ‌حدفاصل کیلومتر ۱ ‌تا ۵۰۰+۹ ‌مسدود و تردد از جاده قدیم ایلام- صالح‌آباد انجام می‌شود.

محور قدیم سبزوار ـ کاشمر‌ واقع در استان خراسان رضوی، از تاریخ ۵ اسفند لغایت ۲۰ اسفند‌ ساعت ۷ الی ۱۶ به دلیل اجرای عملیات درزگیری‌ حد فاصل کیلومتر ۲ تا ۶ ‌تردد همزمان با اجرای عملیات، با محدودیت و رعایت احتیاط انجام می‌شود.

محور قدیم سبزوار ـ شاهرود، واقع در استان خراسان رضوی، از تاریخ ۵ اسفند لغایت ۲۰ اسفند‌ ساعت ۷ تا ۱۶ به دلیل اجرای عملیات درزگیری‌ حد فاصل کیلومتر ۰ تا ۸ ‌تردد همزمان با اجرای عملیات، با محدودیت و رعایت احتیاط انجام می‌شود. ‌

محور بردسکن - درونه - طبس، واقع در استان خراسان رضوی، از تاریخ ۴ اسفند لغایت ۲۰ اسفند‌ ساعت ۷ الی ۱۷ به دلیل اجرای عملیات تک کت و ماسه آسفالت‌ حد فاصل کیلومتر ۱۵ تا ۶۷ ‌تردد همزمان با اجرای عملیات، با محدودیت و رعایت احتیاط انجام می‌شود. ‌

محور زنجان ـ میانه‌ واقع در استان آذربایجان شرقی از مورخ ۲ بهمن لغایت‌ ۲۰ اسفند و از ۲۰ فروردین لغایت ۳۱ اردیبهشت ماه ۹۴ از ساعت ۷ تا ۱۷ ‌به‌ دلیل اجرای عملیات تعمیر روشنایی تونل قافلانکوه‌ تردد همزمان با اجرای عملیات، با محدودیت و رعایت احتیاط انجام می‌شود.

محور هراز‌ واقع در استان های تهران و مازندران، از تاریخ ۲۶ بهمن لغایت ۲۰ اسفند ‌روزهای شنبه تا سه شنبه از ساعت ۲۰ الی ۵ بامداد به دلیل اجرای عملیات راهسازی تعریض و بهسازی حدفاصل شنگلده تا گزنک مسدود و تردد از دیگر مسیرهای منتهی به شمال انجام می‌شود.

محور فیروزآباد ـ جم‌ واقع در استان فارس ‌از مورخ ۵ بهمن تا ۲۰ اسفند، از ساعت ۷ تا ۱۷ به دلیل اجرای عملیات تعمیرات تونل حدفاصل کیلومتر ۹۰ ‌تا ۹۱ ‌تردد همزمان با اجرای عملیات، با محدودیت و رعایت احتیاط انجام می‌شود. ‌

محور زنجان ـ میانه ‌واقع در استان آذربایجان شرقی، از مورخ ۲ بهمن تا ۲۰ اسفند و از ۲۰ فروردین ۱۳۹۴ تا ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ از ساعت ۷ تا ۱۷ به‌ دلیل اجرای عملیات تعمیر روشنایی تونل قافلانکوه ‌تردد همزمان با اجرای عملیات، با محدودیت و رعایت احتیاط انجام می‌شود.

محور اردبیل – سرچم واقع در استان اردبیل، از تاریخ ۱۱ بهمن لغایت ۲۱ اسفند‌ از ساعت ۷ الی ۱۷ به دلیل اجرای عملیات راهسازی و ترانشه‌برداری، حدفاصل کیلومتر ۹۰ تا ۱۱۰ ‌مسدود و تردد از محورهای اردبیل – آستارا و اردبیل – سراب – بستان آباد به زنجان انجام می‌شود.

محور کمربندی جنوبی الیگودرز‌ واقع در استان لرستان تا ۲۵ اسفند ‌‌۲۴ ساعته به دلیل اجرای عملیات راهسازی و احداث تقاطع غیر همسطح مسدود و کمربندی شمالی به عنوان مسیر جایگزین معرفی می‌شود. ‌

بزرگراه گرگان ـ آزادشهر، واقع در استان گلستان‌ از مورخ ۱۸ دی لغایت ۱۵ اسفند ‌از ساعت ۷ الی ۱۶ به دلیل اجرای عملیات خط کشی، نصب گاردریل، تابلو و علائم در دور‌برگردان واقع در کیلومتر ۱۰۰+۲ ‌حدفاصل کیلومتر ۶۶۰+۱ ‌تا ۵۴۰+۲ ‌تردد همزمان با اجرای عملیات، با محدودیت و رعایت احتیاط انجام می‌شود.

محور هرات-هرابرجان‌ واقع در استان یزد ‌از مورخ ۲۴ دی لغایت ۱۵ اسفند ‌از ساعت ۷‌ الی ۱۶ ‌به دلیل اجرای عملیات روکش آسفالت‌ حدفاصل کیلومتر ۱ ‌تا ۱۲ ‌تردد همزمان با اجرای عملیات، با محدودیت و رعایت احتیاط انجام می‌شود.

محور کمربندی جنوبی الیگودرز واقع در استان لرستان‌ تا ۲۵ اسفند‌ ۲۴ ساعته به دلیل اجرای عملیات راه‌سازی و احداث تقاطع غیر هم‌سطح مسدود و کمربندی شمالی به عنوان مسیر جایگزین معرفی می‌شو‌د.

در آزادراه تهران ـ کرج ـ قزوین‌ مقطع واقع در استان البرز (باند جنوبی) ‌ تا مورخ ۲۰ اسفند روزهای شنبه تا سه‌شنبه‌ از ساعت ۹ الی ۱۵ هر هفته به غیر از ‌تعطیلات رسمی به دلیل ادامه اجرای عملیات روکش آسفالت‌ حدفاصل پل حصارک تا تیر شماره‌ ۲۰۰ ‌تردد همزمان با اجرای عملیات، با رعایت جوانب احتیاط انجام می‌شود.

در آزادراه تهران ـ کرج ـ قزوین‌ مقطع واقع در استان البرز (باند شمالی) ‌ تا مورخ ۲۰ اسفند‌ روزهای شنبه تا سه‌شنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ ‌به غیر از‌ تعطیلات رسمی، به دلیل ادامه اجرای عملیات درزگیری‌ حدفاصل تیر شماره ۲۰۰ به سمت قزوین تا پل کلاک‌ عبور همزمان با اجرای عملیات، با رعایت جوانب احتیاط انجام می‌شود، همچنین در همین باند تا ‌۲۰ اسفند روزهای شنبه تا سه‌شنبه هر هفته‌ از ساعت ۲۴ تا ۵ بامداد‌ به غیر از‌ ایام تعطیلات رسمی به دلیل ادامه اجرای عملیات درزگیری حدفاصل پل کلاک تا پل حصارک عبور همزمان با اجرای عملیات، با رعایت جوانب احتیاط انجام می‌شود.

‌محور یاسوج ـ بابامیدان، واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد از ۱۰ دی‌ماه تا ۲۰ اسفند‌ از ساعت ۷ تا ۱۷ به دلیل اجرای عملیات اصلاح نقاط پرحادثه، حدفاصل کیلومتر ۳۴ تا ۳۶ تردد همزمان با اجرای عملیات، با محدودیت و رعایت احتیاط انجام می‌شود. ‌

محور پل بریم – شلال دان ـ گچساران‌ واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد‌ از مورخ ۱۰ دی تا ۲۰ اسفند‌ از ساعت ۷ ‌تا ۱۷ به دلیل اجرای عملیات لکه گیری و روکش آسفالت‌ حدفاصل کیلومتر ۳۶ ‌تا ۴۵ ‌تردد همزمان با اجرای عملیات، با محدودیت و رعایت احتیاط انجام می‌شود. ‌

محور گچساران ـ خیرآباد – پادوک‌ واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد‌ از مورخ ۷ دی تا ۲۰ اسفند‌ از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۷:۳۰ به دلیل اجرای عملیات لکه‌گیری و روکش آسفالت‌ حدفاصل کیلومتر ۴۵ ‌تا ۸۰۰+۵۵ ‌تردد همزمان با اجرای عملیات، با محدودیت و رعایت احتیاط انجام می‌شود. ‌

محور گچساران ـ خیرآباد – واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد‌ از مورخ ۵ دی تا ۲۰ اسفند‌ از ساعت ۷ تا ۱۷:۳۰ به دلیل اجرای عملیات لکه گیری و روکش آسفالت‌حدفاصل کیلومتر ۱۵ ‌تا ۲۵ تردد همزمان با اجرای عملیات، با محدودیت و رعایت احتیاط انجام می‌شود.

محور گچساران ـ دیل آرو – چرام‌ واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد‌ از مورخ ۶ دی تا ۲۰ اسفند‌ از ساعت ۷ تا ۱۷ به دلیل اجرای عملیات لکه گیری و روکش آسفالت‌ حدفاصل کیلومتر ۱۳ تا ۲۳ ‌تردد همزمان با اجرای عملیات، با محدودیت و رعایت احتیاط انجام می‌شود. ‌

کمربندی گچساران‌ واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد‌ از مورخ ۶ دی تا ۲۱ اسفند‌ از ساعت ۷ تا ۱۷ به دلیل اجرای عملیات لکه‌گیری و روکش آسفالت‌ حدفاصل کیلومتر ۰ ‌تا ۱۱ ‌تردد همزمان با اجرای عملیات، با محدودیت و رعایت احتیاط انجام می‌شود. ‌

محور همدان - اسدآباد‌ واقع در استان همدان، از‌ ۲۰ شهریور تا ۱۵ اسفند‌ ۲۴ ساعته به دلیل اجرای عملیات احداث زیر گذر بهاران ‌حدفاصل کیلومتر ۸ تا ۱۰ ‌تردد همزمان با اجرای عملیات، با محدودیت و رعایت احتیاط انجام می‌شود.

محور پلیس راه (اصفهان – شیراز) ـ مبارکه‌ واقع در استان اصفهان، از ۱ شهریور تا‌ ۲۹ اسفند‌ از ساعت ۸ تا ۱۸ به‌ دلیل اجرای عملیات روکش آسفالت حدفاصل کیلومتر ۱۰ تا‌ ۱۶ تردد همزمان با اجرای عملیات، با محدودیت و رعایت احتیاط انجام می‌شود.

محور نیشابور-کاشمر، واقع در استان خراسان رضوی، از مورخ ۲۵ دی لغایت ۱۹ اسفند، از ساعت۷ تا ۱۶ به دلیل اجرای عملیات بهسازی مسیر، حدفاصل کیلومتر ۲۲ تا ۲۸ ‌تردد همزمان با اجرای عملیات، با محدودیت و رعایت احتیاط انجام می‌شود. ‌

محور تفت-یزد، واقع در استان یزد از مورخ ۲۴ دی تا ۱۵ اسفند‌ از ساعت ۷ تا ۱۶ به دلیل اجرای عملیات روکش آسفالت حدفاصل کیلومتر ۱ تا ۹ تردد همزمان با اجرای عملیات با محدودیت و رعایت احتیاط انجام می‌شود.

آزادراه قزوین ـ زنجان ‌واقع در استان قزوین ‌از مورخ ۱۲ ‌بهمن تا ۲۰ اسفند‌ از ساعت ۸ تا ۱۸ به دلیل اجرای عملیات نصب نیوجرسی‌ محدوده کمربندی تردد همزمان با اجرای عملیات، با محدودیت و رعایت احتیاط انجام می‌شود.

آزادراه باغچه ـ مشهد، واقع در استان خراسان رضوی از تاریخ ۱۸ بهمن تا ۲۰ اسفند ساعت ۷ تا ۱۶ به دلیل عملیات اجرای نیوجرسی (جداکننده مسیر) مفصلی در حاشیه آزادراه ‌در کیلومتر ۸۰۰+۱۴ و ۴۰۰+۱۵ ‌تردد همزمان با اجرای عملیات، با محدودیت و رعایت احتیاط انجام می‌شود.

در محور جوکار ـ تویسرکان‌ واقع در استان همدان از ۱۵ اسفند تا ۲۰ اسفند‌ از ساعت ۸ تا ۱۸ به دلیل اجرای عملیات نصب تابلوهای LED هدایتگر تونل ولایت، حدفاصل کیلومتر ۲۳ تا ۲۴ ‌تردد همزمان با اجرای عملیات، با محدودیت و رعایت احتیاط از کنارگذر تونل‌ انجام می‌شود.

قوه قضاییه به قاچاقچیان مواد مخدر رحم نکند

عبدالرضا رحمانی فضلی در مراسم بازدید صبح امروز خود از کمپ ترک اعتیاد معتادان متجاهر در اخوان هدف از انجام این بازدید را بررسی اقدامات انجام شده و پیش بینی اقداماتی که می‌بایست در آینده انجام شود عنوان کرد و خطاب به معتادان در حال درمان حاضر در این مرکز گفت: ما همه شما را فرزندان همه ملت ایران و عزیزان خود می‌دانیم و به عنوان مسئولان مبارزه با قاچاق مواد مخدر شاهد نگرانی و رنج مردم در برابر دیدن مشکلات و بیماری شما هستیم ولی متأسفانه علی رغم نگرانی عموم مردم اقلیتی که در قبال شما پول های کثیفی بدست می‌آورند خوشحال هستند که این پول کثیف را در اقتصاد و فرهنگ کشور وارد کنند.

وی ادامه داد: قاچاقچیان مواد مخدر به مثابه میکروب‌های جامعه هستند که با آبرو، جان و حیثیت شما تجارت می‌کنند و جریان کثیف قاچاق و درآمدهای ناپاک از ناشی آن به حدی سودآور است که حاضرند با نیروهای جان برکف پلیس و وزارت اطلاعات درگیر شوند و متأسفانه تا امروز بیش از سه هزارو ۸۰۰ تن از این مأموران خدوم در راه مبارزه با قاچاقچیان به شهادت رسیده‌اند.

وزیر کشور با تأکید براینکه قوه قضاییه به هیچ وجه نباید به قاچاقچیان مواد مخدر رحم کند گفت: قاچاقچیان مواد مخدر باید به دار مجازات آویخته شوند و این درحالی است که در دنیا برای اعدام قاچاقچیان فشارهای زیادی به ما وارد می‌کند و این فشار نیز به دلیل پول‌های هنگفت حاصل از تجارت بزرگ مواد مخدر در جهان است.

رحمانی فضلی با بیان اینکه ۶۵ درصد از معتادان شاغل و ۵۲ درصد از آنها متأهل هستند گفت: باید توجه داشت که بیکاری و تجرد به هیچ وجه به تنهایی عامل اعتیاد نیست و برای درمان و رهایی از چنگال اعتیاد باید از خداوند استمداد خواست.

وی با اشاره به اهمیت موضوع صیانت از خانواده معتادان و حرفه آموزی به معتادان درمان شده اظهار داشت: در حال حاضر ۷۵۰ هزار نفر معتاد در کشور در حال درمان هستند که ۹۰ درصد از آنها با کمک و حمایت مردم در پروسه درمانی قرار گرفته‌اند. لذا ما تلاش داریم در جهت صیانت از خانواده معتادان و اشتغال زایی برای آنها موضوع حرفه آموزی به بهبود یافتگان و خانواده آنها را در دستر کار قرار دهیم.

وزیر کشور در پایان از ایجاد یک بانک اطلاعاتی برای ارتباط طولانی مدت با معتادان بهبود یافته خبر دا دو خاطرنشان کرد: اخیرا بانک اطلاعاتی خاصی برای ادامه داشتن ارتباط ما با معتادان بهبود یافته ایجاد شده است و تلاش داریم تا با برقراری این ارتباط بتوانیم کمک بیشتری به بهبود یافتگان داشته باشیم.

رحمان‌فضلی در ادامه در واکنش به اظهارنظر اخیر خود در خصوص جریان‌های کثیف پول ناشی از قاچاق موادمخدر در کشور گفت: من در یکی‌دو هفته اخیر از جریان کثیف پول در کشور خبر دادم و به عنوان جانشین مقام معظم رهبری در نیروی انتظامی، وزیر کشور و عضو شورای مبارزه با پولشویی، با این جریان و کسانی که با خون مردم تجارت می‌کنند، مقابله خواهم کرد.

وی ادامه داد: قاچاقچیان با پول کثیف ناشی از قاچاق موادمخدر در معاملات و اقتصاد نفوذ می‌کنند و اگر دستشان هم برسد در قدرت نیز نفوذ خواهند کرد.

وزیر کشور گفت: من از قوه‌قضاییه، مجلس شورای اسلامی، دولت، نیروی انتظامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انتظار دارم تا پای کار بیایند و نهضتی برای مقابله با پول کثیف ایجاد کنند چراکه اگر با این موضوع برخورد نکنیم، آنها بر سرنوشت ما حاکم خواهند شد.