دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

سومین جشنواره انگور اقتصاد و سلامتی در ارومیه برگزار می شود

جلیل جباری  با بیان اینکه این جشنواره شهریور ماه همزمان با برداشت این محصول برگزار می شود افزود: با توجه به اینکه آذربایجان غربی قطب تولید انگور در کشور به شمار می رود افزود: وجود پیشینه تاریخی به همراه رتبه برتر استان در زمینه تولید این محصول مهم به همراه مراحل برداشت و استحصال فرآورده های متنوع از انگور موجب شد تا سومین جشنواره انگور با موضوع اقتصاد و سلامتی در ارومیه برگزار گردد.

وی برگزاری جشنواره های متعدد در استان را برای توسعه گردشگری مهم ارزیابی کرد و افزود : جشنواره انگور و جشنواره های مشابه فرصت بسیار مناسبی برای معرفی توانمندی های گردشگری استان در زمینه های مختلف می باشد.

جباری ادامه داد: سومین جشنواره انگور، اقتصاد و سلامتی به همت شهرداری ارومیه و مشارکت دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی آذربایجان غربی از تاریخ ۲۴ لغایت ۲۸ شهریور ماه سال جاری در محل دهکده ساحلی چی چست ارومیه برگزار می شود.

وی همکاری دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی را در اجرای هرچه بهتر این جشنواره ضروری دانست و افزود: با برنامه ریزیهای انجام  شده مقرر شد تا در طول برگزاری جشنواره به منظور آشنایی هموطنان با جاذبه های گردشگری ارومیه و استان تورهای دسته جمعی به همت انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان تشکیل شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی یاد آور شد: برپایی غرفه های مختلف در ارتباط با فرآورده های انگور و صنایع دستی و اجرای برنامه های فرهنگی از جمله بخش های جنبی این جشنواره است.

معرفی آداب و سنن دیرین مردم منطقه در  زمینه مراحل برداشت و استحصال فرآورده های انگور و معرفی توانمندیهای استان در بخش گردشگری و جاذبه های طبیعی از اهداف این جشنواره ملی است.

در محل برگزاری این جشنواره برپایی غرفه های فرآوری مشتقات انگور، استحصال شیره انگور، بسته بندی انگور، غرفه عکس، پوسترو تابلو از مراحل کاشت، داشت و برداشت انگور پیش بینی شده است.

برگزاری بازیهای بومی و محلی آذربایجان غربی، احیای سنت های دیرین و محلی، تئاتر خیابانی و پخت ۱۵ تن آش دوغ و ثبت آن در فهرست آثار فرهنگی کشور به نام شهرارومیه را از دیگربرنامه های سومین دوره از جشنواره انگوردر ارومیه است.

انگور یکی از مهمترین تولیدات آذربایجان غربی است و آذربایجان غربی از نظر سطح، چهارمین استان و از نظر تولید، بین شش استان اول تولید کننده انگور کشور قرار دارد.

هم اکنون ۲۲ هزار هکتار تاکستان در آذربایجان غربی وجود دارد که سالانه حدود۲۴۰ هزار تن انگور در ۵۰ نوع از آنها برداشت می شود.

۳۰درصد از کل انگور تولیدی آذربایجان غربی بصورت تازه خوری، ۲۵ درصد آن به کشمش تبدیل و ۴۵ درصد نیز به  واحدهای صنایع تبدیلی برای تولید کشمش، کنسانتره و شیره انگور تحویل داده می شود.

 میزان ارزش اقتصادی انگور تولید شده در استان ۴۰۰ میلیارد تومان در سال است که تقریبا با میزان گندم تولیدی استان برابری می کند.


برگزاری مراسم تلاوت دعای باران در دریاچه ارومیه

مراسم تلاوت دعای باران با حضور مشاور وزیر نیرو ، فرزندان و کارکنان این وزارت خانه صبح امروز در دریاچه ارومیه برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین یزدان پرست مشاور و مسئول فرهنگی وزیر نیرو بعد از تلاوت دعای باران اولین سخنران این مراسم بود که به بحران کم آبی در کشور اشاره کرد و افزود : در کشور برای تولید 1 کیلوگرم محصول کشاورزی دو هزار لیتر آب مصرف می شود ، این در حالیست که در کشورهای در حال توسعه با استفاده از روشهای نوین آبیاری مانند قطره ای وبارانی برای تولید همین مقدار محصول یک هزار و 300 لیتر آب مصرف می شود و نیاز است که ما همه در این زمینه اقدامات اساسی تری را بیاندیشیم.
مشاور وزیر و مسئول فرهنگی وزارت نیرو همچنین در ادامه مدیریت اصولی منابع آب ، صرفه جویی و کاشت محصولات با نیاز آبی کمتر و جلوگیری از مصرف بی رویه آبهای زیرزمینی را از مهمترین راهکارهای ، کاهش مصرف آب عنوان کرد و افزود : اگر در مصرف آب و برق و سایر منابع ارزش های انرژی درست درک نشود در آینده ، کشور با بحران جدی تری مواجه خواهد شد.
در پایان این مراسم آقای کاظمی کیا مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی نیز بر اهمیت مدیریت مصرف صرفه برق تاکید کرد.

810613900_35085

عکاس:رامین محمدی

امحای 1100 کیلوگرم مواد مخدر در ارومیه

، این میزان مواد مخدر توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر آذربایجان غربی در شهرستانهای مختلف استان کشف و ضبط شده بود.

در سال جاری یک هزار و 308 کیلوگرم مواد مخدر و دو هزار و 28 کیلوگرم پیش ساز های مواد مخدر در آذربایجان غربی کشف شده است.

آذربایجان غربی یکی از استانهای در مسیر ترانزیت مواد مخدر در کشور قرار دارد و سالانه هزاران کیلوگرم مواد مخدر در این استان کشف می‌شود.

همچنین در حاشیه این همایش، نمایشگاه دستاوردهای بهبود یافتگان مواد مخدر برگزار شد.

در این نمایشگاه که وزیر کشور نیز از آن بازدید کرد، 11 غرفه در خصوص دستاوردهای بهبود یافتگان مواد مخدر ایجاد شده بود.


تجلیل از بانوی قهرمان ارومیه ای شمشیربازی

در این شب فرهنگی که با حضور جمع زیادی از دانشجویان شرکت کننده در دوازدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان دختر دانشگاه های علوم پزشکی کشور سه شنبه شب مورخ بیست و هشتم مرداد ماه در محل سالن اجتماعات شهید دکتر چمران سایت نازلو برگزار شد از سکینه نوری بانوی قهرمان و برتر رشته شمشیربازی توسط دکتر سید جلیل موسوی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه و سرپرست المپیاد و با حضور حجت الاسلام سجاد بیگی معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، و همچنین دکتر مولود رادفر مدیر فرهنگی و رئیس کمیته فرهنگی المپیاد تقدیر شد.

از افتخارات کسب شده توسط این بانوی قهرمان ارومیه ای می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

کسب اولین مدال آسیایی شمشیر بازی در 37 سال پس از انقلاب

کسب مقام سوم مسابقات قهرمانی آسیا – تایلند 2011

کسب مقام دوم انفرادی مسابقات بین المللی گرجستان 2012

کسب مقام سوم مسابقات قهرمانی آسیا – اندونزی 2012

کسب مقام سوم مسابقات پنج گانه – گرجستان 2013

کسب مقام سوم مسابقات قهرمانی آسیا رده سنی زیر 23 سال – کویت 2013

کسب مقام سوم مسابقات قزاقستان 2014

کسب مقام سوم مسابقات قهرمانی آسیا جوانان – امارات 2015

تنها نماینده ایران در کمپ برترین های آسیا در تایلند

کسب مقام اول هفت دوره مسابقات کشوری

گفتنی است: سکینه نوری متولد سال 1374 اهل ارومیه و نزدیک به 6 سال است که در زمینه شمشیربازی فعالیت می کند و مدت 4 سال است که عضو تیم ملی شمشیربازی بوده و در مسابقات مختلف کشوری، قهرمانی آسیایی و …. شرکت نموده و حائز رتبه های مختلف قهرمانی می باشند

بندر گلمانخانه ناپدید شد! +عکس

تازه ترین اخبار از بحران خشکی دریاچه ارومیه حاکی از ان است که بندر “گلمانخانه” از مهمترین بنادر دریاچه ارومیه نیز خشک شد.

دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان است که در 18 سال گذشته با بحران شدید کم آبی مواجه شده و از پهنه 5700 کیلومتری آن تنها حدود 5 تا 10 درصد باقی مانده است و با تداوم این امر هم اکنون نزدیک به دو و نیم میلیارد متر مکعب آب در آن وجود دارد.

ستاد احیای دریاچه ارومیه از سال گذشته با برنامه های اجرایی مدون در راستای تثبیت وضعیت فعلی دریاچه اقداماتی را آغاز کرده است.

تازه ترین اخبار از بحران خشکی دریاچه ارومیه حاکی از ان است که بندر “گلمانخانه” از مهمترین بنادر دریاچه ارومیه نیز خشک شد. این بندر در کنار روستایی به نام گلمانخانه واقع در ۲۰ کیلومتری شهر ارومیه است که در تابستان سال جاری برای اولین بار بطور کامل خشک شد.

 بندر گلمانخانه ناپدید شد + عکس

بندر گلمانخانه ناپدید شد + عکس

بندر گلمانخانه ناپدید شد + عکس

بندر گلمانخانه ناپدید شد + عکس

بندر گلمانخانه ناپدید شد + عکس

بندر گلمانخانه ناپدید شد + عکس

بندر گلمانخانه ناپدید شد + عکس

بندر گلمانخانه ناپدید شد + عکس

بندر گلمانخانه ناپدید شد + عکس

بندر گلمانخانه ناپدید شد + عکس

بندر گلمانخانه ناپدید شد + عکس

بندر گلمانخانه ناپدید شد + عکس

بندر گلمانخانه ناپدید شد + عکس

بندر گلمانخانه ناپدید شد + عکس

بندر گلمانخانه ناپدید شد + عکس

بندر گلمانخانه ناپدید شد + عکس

ماجرای گریه درخت شفابخش در همدان

جوشیدن آب از یک درخت در همدان حاشیه های جالبی داشت. مردم با ازدحام در اطراف درخت از آب آن بطری ها پرکرده و برای شفای بیماران بردند. عده ای با شستن دست و صورت سعی می کردند از درخت آرامش بگیرند.
 
 
جوشیدن آب از یک درخت در همدان حاشیه های جالبی داشت. مردم با ازدحام در اطراف درخت از آب آن بطری ها پرکرده و برای شفای بیماران بردند. عده ای با شستن دست و صورت سعی می کردند از درخت آرامش بگیرند. در حالیکه یک مقام مسئول در همدان رد شدن لوله انتقال آب شهری از کنار این درخت را تایید کرد و گفت : کارشناسان برای یافتن ترکیدگی لوله به منطقه اعزام شدند.
 
ماجرای گریه درخت شفابخش در همدان با عکس,اشک رختن درخت در همدان,عکس درخت شفابخش همدانی,عکس درختی که در همدان گریه میکند,عکس جوشیدن آب از درون درختی در همدان  ماجرای گریه درخت شفابخش در همدان با عکس,اشک رختن درخت در همدان,عکس درخت شفابخش همدانی,عکس درختی که در همدان گریه میکند,عکس جوشیدن آب از درون درختی در همدان  ماجرای گریه درخت شفابخش در همدان با عکس,اشک رختن درخت در همدان,عکس درخت شفابخش همدانی,عکس درختی که در همدان گریه میکند,عکس جوشیدن آب از درون درختی در همدان  ماجرای گریه درخت شفابخش در همدان با عکس,اشک رختن درخت در همدان,عکس درخت شفابخش همدانی,عکس درختی که در همدان گریه میکند,عکس جوشیدن آب از درون درختی در همدان  ماجرای گریه درخت شفابخش در همدان با عکس,اشک رختن درخت در همدان,عکس درخت شفابخش همدانی,عکس درختی که در همدان گریه میکند,عکس جوشیدن آب از درون درختی در همدان

نخستین همایش کوه روی عمومی کارمندان دولت در ارومیه برگزار می شود

همایش کوه روی عمومی کارکنان دستگاه های اجرایی آذربایجان غربی در راستای توسعه نشاط و شادابی و سلامت جسمی و روحی مجموعه کارکنان دولت به همّت اداره کل ورزش و جوانان و مشارکت جمعی ادارات صبح جمعه 30 مرداد برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی ، بر اساس مصوبات جلسات هم اندیشی ورزش کارکنان دستگاه های اجرایی و با هدف توسعه فرهنگ عمومی ورزش و دستیابی به شادبی و نشاط عمومی و نیز سلامت جسمی و روحی مجموعه کارکنان دولت در استان، نخستین همایش بزرگ کوه روی کارکنان ادارات، تحت عنوان گرامیداشت دهه کرامت و هفته دولت از ساعت 30/6 صبح روز جمعه در مسیر ابتدای روستای جانوسلو به سمت کوه سیر ارومیه برگزار خواهد شد.
بر اساس اعلام قبلی و هماهنگی با مسئولین و رابطین ورزشی ادارات، شرکت کنندگان حتی الامکان باید با گرمکن و کفش ورزشی و تدابیر لازم کوه پیمایی عمومی متناسب با فصل در محل اعلام شده حضور یافته و با انسجام شکل گرفته توسط کارکنان هر دستگاه که می تواند با بنر و یا تابلو نیز مشخص شود در زمان مقرر کوه پیمایی خود را آغاز نمایند.

در این همایش همچنین با هماهنگی انجام شده قرار است انجمن مردمی رفتگران طبیعت آذربایجان غربی همگام با کوه روی اقدام به پاکسازی مسیر از زباله با کمک کارکنان دستگاه های اجرایی کنند

مسابقات بین المللی کاراته جام صلح و دوستی در ارومیه آغاز شد

یازدهمین دوره مسابقات جام کاراته بین المللی صلح و دوستی از امروز پنجشنبه 29 مرداد ماه در چهار رده سنی نوجوانان ، جوانان ، امید و بزرگسالان آغاز و به مدت دو روز ادامه دارد.
در این دوره از مسابقات 300 نفر ورزشکار و 200 نفر عوامل اجرایی داخلی و خارجی از کشورهای فرانسه ، آذربایجان ، کویت ، عراق ، افغانستان ، پاکستان ، فرانسه ، الجزایر و تیم ملی جمهوری اسلامی ایران حضور دارند.
تیم ملی کاراته جمهوری اسلامی ایران با 80 ورزشکار در چهار رده سنی نوجوانان ، جوانان ، امید و بزرگسالان به مصاف حریفان خارجی می روند.
در این مسابقات تیم ملی فرانسه با هشت کاراته کا ، تیم ملی عراق با 25 کاراته کا ، کویت با 23 کاراته کا ، تیم ملی ترکیه با 25 کاراته کا ، تیم جمهوری آذربایجان با 52 کاراته کا ، تیم های افغانستان و پاکستان هر کدام با 15 کاراته کا حضور دارند.
جایزه نقدی این مسابقات 30 هزار دلار برای تیم ها و نفرات برتر است.

مراسم افتتاحیه دهمین جشنواره شعر رضوی به زبان ترکی در ارومیه برگزار شد

همزمان با دهه پر برکت کرامت دهمین جشنواره شعر رضوی با پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور شاعران داخلی و خارجی در ارومیه گشایش یافت.

در مراسم گشایش جشنواره شعر رضوی به زبان ترکی، پیام وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی توسط مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی قرائت شد.

در این مراسم چند تن از شاعران ، اشعار  خود را در نعت و مدح حضرت امام رضا(ع) قرائت کردند.

سید جواد جعفری، مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) نیز در ادامه مراسم، روند برگزاری جشنواره‌ را به لحاظ کمی رو به رشد عنوان کرد و گفت: به لحاظ کیفی نیز با توجه به آثار ارائه شده به جشنواره شعر رضوی به زبان ترکی شاهد جهش مطلوبی نسبت به سال های گذشته هستیم.

وی شاعران را از پایه‌های فرهنگی هر جامعه ای دانست و افزود: در جامعه ما نیز شعرا از ارکان تاثیرگذار در فرهنگ و ادب ایران اسلامی هستند.

گفتنی است مراسم اختتامیه دهمین جشنواره شعر رضوی به زبان ترکی عصر امروز پنجشنبه با معرفی آثار برتر در محل سالن برق ارومیه برگزار می شود.

آتش سوزی گسترده در مراتع سلماس مهار شد/ نابودی 20 هکتار از مراتع ییلاقی

از ساعاتی پیش آتش سوزی گسترده در مراتع مرزی بین سلماس و ترکیه آغاز شد.

رئیس اداره منابع طبیعی سلماس در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز گفت: این آتش سوزی در مناطق صعب العبور مرزی سلماس به نام هرویل و از مراتع ترکیه به مراتع کشورمان سرایت کرده است.

وی افزود: سهل انگاری چوپانان کشور ترکیه در روشن کردن آتش و وزش شدید باد باعث انتقال و سرایت آتش سوزی به مراتع سلماس شد.

ضرغام خانزاده اظهار کرد: با حضور و هماهنگی کلیه نیروهای آتش نشانی، هلال احمر، هنگ مرزی و منابع طبیعی سلماس در منطقه آتش مهار و از گسترش آن جلوگیری شد.

وی تصریح کرد: در این آتش سوزی 20 هکتار از مراتع ییلاقی روستای بروشخواران سلماس از بین رفت.

به گزارش خبرنگار اروم نیوز از محل حادثه مسئله ای که قابل مشهود است امکانات بسیار پایین مأموران منابع طبیعی علیرغم تأکیدات مسئولان آن در خصوص کمبود امکانات برای اینگونه مواقع بحرانی است.

همایش آب یا سراب برگزار می‌شود

در راستای منویات مقام معظم ولایت و رونق به اقتصاد داخلی "همایش آب یا سراب؛ اقتصاد مقاومتی یا اقتصاد عاریتی" با حضور 800 نفر از فرهیختگان و سخنرانان و فعالان فرهنگی سراسر کشور برگزار می گردد.

در این همایش همچنین اساتید و صاحبنظران فعال در حوزه اقتصاد مقاومتی از جمله دکتر عبدالملکی، دکتر پیغامی و دکتر پور ابراهیمی حضور یافته و به بررسی نقش مردم و مسئولین در اجرای اقتصاد مقاومتی می پردازند.

بنا بر گزارش معاونت روابط عمومی بسیج در همایش فوق با توجه به اقدامات ارزنده چند سال اخیر بسیج در راستای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی، سردار نقدی رییس سازمان بسیج مستضعفین سخنرانی نموده و حجت الاسلام مصباحی مقدم نیز سخنان خود را ایراد می نماید.

گفتنی ست این مراسم روز شنبه 31 مرداد ساعت 8 و سی دقیقه در ستاد سازمان بسیج مستضعفین در سالن شهید فهمیده مجتمع 5 آذر برگزار می‌گردد.

رئیس اداره ورزش خوی در واکنش به فراخوان مزایده اماکن ورزشی؛ با واگذاری سالنهای ورزشی به بخش خصوصی مخالفم

با انتشار آگهی و فراخوان مزایده عمومی در نظر دارد در راستای اجرای ماده 88 قانون، تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، اماکن ورزشی تحت اختیار خود از جمله سالنهای ورزشی دو هزار نفری چمران، شمس و ولیعصر خوی را از طریق برگزاری مزایده عمومی یک مرحله‎ای به اشخاص صاحب صلاحیت و در شرایط مساوی با اولویت هیات های ورزشی، رده های مقاومت بسیج به صورت اجاره به مدت یک سال واگذار نماید و متقاضیان می توانند جهت دریافت اسناد مزایده در ساعات اداری به اداره ورزش و جوانان شهرستان خوی مراجعه و بسته اسناد مزایده را از تاریخ چاپ آگهی 94/05/28 لغایت 94/06/04 از اداره مربوطه خریداری و شخصاً به آدرس اداره کل در مهلت مقرر تحویل داده و رسید دریافت نمایند.

بعد از انتشار رسمی این آگهی، طبق اعلام اداره کل برای دریافت اسناد مزایده سری زدیم به محل اداره ورزش و جوانان خوی ولی هیچگونه اثری از نصب آگهی مزایده در تابلوی اعلانات آن اداره نیافتیم و تصمیم گرفتیم برای جلوگیری از بروز برخی شائبه ها، علت اصلی عدم نصب آگهی مزایده سالن های ورزشی خوی در دید عموم را طی مصاحبه‎ای کوتاه از وی جویا شویم.

رئیس اداره ورزش و جوانان خوی در گفت گو با خبرنگار ما با بیان این مطلب گفت: بنده مخالف واگذاری سالنهای ورزشی به بخش خصوصی هستم چراکه واگذاری سالنهای ورزشی همواره در کنار تجارت، تخریب اماکن ورزشی را نیز به همراه داشته است و معتقدم که سالنهای ورزشی باید زیرنظر هیئت های ورزشی اداره گردند تا ورزش شهرستان بتواند به جایگاه اصلی خود دست یابد.

محمد آزادی افزود: بنده صراحتاً مخالفت خود را با واگذاری سالن ورزشی دو هزار نفری چمران و شمس به مدیرکل اعلام داشته ام و از وی خواسته ام آگهی مزایده را از روی سایت اداره کل حذف کنند، چراکه سالن شمس هم اکنون بعنوان خانه تخصصی رشته های ورزشی بسکتبال، والیبال و هندبال که چند سال به حالت تعطیل درآمده بودند، تعریف شده و سالن دوهزار نفری نیز تنها سالن آبرومند شهرستان می باشد که تمامی برنامه ها، مراسمات و مسابقات در آن برگزار می شود و با واگذاری این سالن به بخش خصوصی عملاً اختیار از دست اداره سلب خواهد شد و اداره ای که یک سالن در اختیار نداشته باشد به هیچ دردی نمی خورد.

وی اظهار کرد: سالن دو هزار نفری چمران خوی در طول یکسال گذشته میزبان مسابقات قهرمانی والیبال استان، قهرمانی جودوی استانی، مسابقات بین المللی بوکس، هندبال ارتش های شمالغرب کشور بوده و قرار است 31 مرداد ماه امسال نیز شاهد برگزاری مسابقات فوتسال امیدهای کشور با حضور 6 تیم برتر کشوری به میزبانی خوی در سالن دو هزارنفری چمران باشیم و بعد از آن نیز مسابقات قهرمانی کونگ فو استانی نیز در 13 شهریور ماه در همین سالن برگزار خواهد شد.

آزادی تصریح کرد: هم اکنون سالنهای غدیر، کوثر، ولیعصر، حجاب، استخر درستی، سالن بوکس در اختیار بخش خصوصی است و سالن شمس نیز بعنوان خانه تخصصی سه رشته ورزشی فعالیت دارند و سالن دو هزار نفری چمران، تنها سالن آبرومند برای برگزاری مسابقات استانی و کشوری است و اگر در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد قطعاً این اداره هرگز نخواهد توانست بدون در اختیار داشتن یک سالن مجهز، اقدام به برگزاری مسابقات در حد استانی و کشوری باشد.

انتهای پیام/

بیکاری مهمترین مشکل جوانان در آذربایجان غربی است

قربانعلی سعادت در همایش اجتماعی کردن مبارزه با موادمخدر که با حضور وزیرکشور برگزار شد، گفت: یکی از مسائلی که از بدو ورود وزیرکشور به این وزارت پیگیری شده، بحث اجتماعی کردن مبارزه با موادمخدر است.

وی با بیان اینکه در زمینه های مختلف برای پیشگیری و مقابله با اعتیاد راههای گوناگونی را پیگیری می کنیم، افزود: مباحث آموزشی، تربیتی و پیشگیری مهمترین تأثیر را دارند و در این بین نقش خانواده ها بی بدیل و غیرقابل انکار است.

استاندار آذربایجان غربی این استان را یکی از مسیرهای ترانزیت موادمخدر سنتی دانست و گفت: اخیراً نیز موادمخدر صنعتی از آذربایجان غربی به داخل کشور ترانزیت می شود.

سعادت تصریح کرد: در بحث مبارزه و مقابله با موادمخدر و اعتیاد، به دست خود مردم پیشگیری انجام گیرد.

وی با اشاره به افزایش قاچاق موادمخدر و تعداد معتادان در مناطق جنوبی آذربایجان غربی، یادآور شد: در سالهای پیشین در این مناطق به لحاظ اعتقادی و دینی کمتر کسی را می توانستیم پیدا کنیم که درگیر این مسأله باشد ولی اکنون پیش سازهای موادمخدر از جنوب استان هدایت می شود و این نشان دهنده هدف قرارگرفتن اعتقادات مردم این منطقه نیز می باشد.

سعادت ادامه داد: در تأیید این مسئله در بازدیدی که از شیرخوارگاههای استان داشته ام، اکثر کودکان اینگونه مراکز از جنوب آذربایجان غربی هستند که به واسطه موادمخدر و یا اعتیاد والدین از کانون خانواده دور شده اند.

وی همچنین معتادان بهبود یافته را نیروهای سازنده کشور دانست و اظهار کرد: در اولویت اقدامان باید ایجاد کارگاههای تولید، اشتغال و آموزش مدنظر قرار گیرد و ما نیروهای سازنده کشور را ضروری است نجات دهیم.

به گفته سعادت ایجاد یک مرکز آموزش اشتغال در شهرستان میاندوآب و با حمایت وزارت کشور در دستورکار قرار دارد.

وی با اعلام اینکه بعد از توافق هسته ای دولت در زمینه های پساتحریم طرحهایی را دنبال می کند، گفت: در زمینه ایجاد امنیت برای استان، تهدیدها تبدیل به فرصت اقتصادی شده و ایجاد امنیت سرمایه گذاری برای روزها و سالهای آینده را مدنظر قرار داده ایم.

استاندار آذربایجان غربی یکی از مشکلات مهم آذربایجان غربی را بیکاری اعلام کرد و افزود: جوانان این استان به خاطر بیکاری نمی توانند آینده داشته، تشکیل خانواده داده و صاحب شغل و مسکن شوند.

مساجد ارومیه، تجلی گاه هنر و عرفان/ نگاهی گذرا به مساجد تاریخی ارومیه

در جوامع اسلامی مسجد جایگاه ویژه و بسیار معتبری بین اقشار مختلف مردم دارد. برگزاری مراسم مهم مذهبی، نمازهای جماعت، نماز جمعه، آموزش‌های دینی و بسیاری از موارد این ‌چنینی نشان از اهمیت این مکان مقدس دارد.

بعد از ورود اسلام به ایران و قبولی دین مبین اسلام رفته-‌رفته در همه جای ایران ساخت مساجد آغاز گردید. در دیار آذربایجان نیز که حسینی بودن مردمش زبانزد خاص و عام است مساجد بسیار مهم و قدیمی وجود دارد که برخی از آنها هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این بین در باغ شهر اورمیه مساجد بسیار ساخته شده است که ذیلا به برخی از آنها اشاره‌ای شده است. علی دهقان در کتاب سرزمین زرتشت خویش تعداد مساجد تاریخی این شهر را 38 ذکر می کند که بسیاری همچنان باصلابت خویش محل تجمع دینداران ارومیه هستند.

روز جهانی مسجد بهانه‌ای شد تا بار دیگر مساجد بنام این شهر زیبا را به مخاطبان عزیز معرفی نماییم. امید است جوانان دیندار و فرهنگ دوست این دیار از این سد محکم در برابر تهاجمات فرهنگی غرب محافظت نمایند تا رونق روزافزون مساجد سرزمین اسلامی‌مان برای همیشه جاویدان بماند.

مسجد جامع، یادگاری از سلجوقیان

بنای این مسجد تاریخی اورمیه به قرن هفتم هجری منسوب است. در این بنای رفیع صنعت معماری در ساختمان گنبد و شبستانهای طرفین و هنر گچبری و تزیینی و ظارفتکاری‌های درون بنا مخصوصاً محراب قدیمی آن جلب توجه می‌نماید. محراب مسجد جامع به تاریخ 676 هـ.ق در زمان ایلخانی آباقاخان ساخته شده است. ارتفاع محراب 82/7 متر و عرض آن 48/5 متر می‌باشد.

کلیه نمای محراب به خطوط و کتیبه‌های عالی و گچبریهای ظریف هنری تزیین شده است. این محراب جزو قدیمی‌ترین محرابهای دوره مغول است که خوشبختانه بسیار سالم مانده و از شاهکارهای عالی صنعت مستظرفه‌‌ی زمان مغول به‌شمار می‌رود درطرفین محراب در قسمت تحتانی آن دو ستون کتیبه‌ای به خط رقاع عالی به شرح زیر جلب توجه می‌نماید:

«عمل عبدالمؤمن‌بن شرفشاه نقاش تبریزی، فی شهر ربیع‌الآخر سنه ست و سبعین و سنه مائه» از این کتیبه معلوم می‌شود که ساختمان و نقاشی و گچبری این محراب کار عبدالمؤمن فرزند شرفشاه نقاش تبریزی است که در ماه ربیع الآخر سال 676 هجری قمری به اتمام رسیده است.

لازم به ذکر است مسجد جامع شهر اورمیه در کنار بازار تاریخی این شهر قرار دارد.

مسجد مناره، نماد زیبایی و شکوه

مسجد تاریخی مناره که در کنار مدرسه هدایت در کوی صحیه‌ی خیابان عطایی قرار گرفته است، بنایی است با مناره‌ی بلند (فقط یک مناره دارد) که در دوره‌ی قاجاریه توسط دو تن از اشخاص خیر به‌ نام حاج‌عـلی یارخان و حاج‌یـدالله امیرنظمی‌افشار ساخته شده است.

مناره این مسجد با ارتفاع ۲۲/۵۰ متر بر محور تنه بلند درختی که هسته مرکزی آن را تشکیل می دهد ساخته شده، قطر این هسته چوبی از پایین به سمت بالا باریکتر می شود و ارتفاع این تنه هم اندازه با ارتفاع مناره است.

تک تک پله های چوبی مناره که بر تنه این درخت استوار گشته و بر محور آن چرخیده اند نقش تکیه گاه تنه مناره را ایفا نموده و فضای میان تنه درخت و جداره مناره را پوشانده و باعث اتصال تنه درخت و جداره مناره شده اند.

بدنه مناره تلفیقی از آجر لعابدار و معمولی است که آجرهای لعابدار به صورت نگین هایی مارپیج بر تنه مناره چرخیده اند.

 

نکته حائز اهمیت در معماری این مسجد که آن را از دیگر مساجد ممتاز می کند این است که در ورودی اصلی و همه پنجره های چوبی مستطیل طولی و نیز دایره ای شکل مسجد دو جداره هستند.

مسجد مناره نیز همچون مساجد تاریخی دیگر، چند سال قبل به وسیله‌ی سازمان میراث فرهنگی تعمیر و به حالت اولیه درآمده است.

مسجد سردار یا ساعاتلی مسجد

این مسجد در خیابان امام ‌(ره) واقع شده است و از بناهای زیبای شهر و یادگار مرحوم عبدالصمدخان (پدر آقاخان) و جد (باباخان) عظیم‌السلطنه سردار می‌باشد.

در سال 1330 قمری عظیم‌السلطنه سردار آنرا تعمیر اساسی کرد وساعتی از کشور فرانسه خریداری نموده و به اورمیه حمل کرده و در بالای مناره‌ی سردر مسجد نصب نمود که صدای زنگ آن (تا چند دهه‌ی پیش) در تمام نقاط شهر شنیده می‌شد. این مسجد به «ساعاتلی مسجد» نیز معروف است.

بخشی از این مسجد با نهایت تأسف در دوره پهلوی اول به واسطه احداث خیابان امام(ره) کنونی تخریب شد.

مسجد جنرال

این مسجدخیابان خمسه لویی(محله عسگرخان) نبش کوی دل‌پسند (جنرال دربندی) واقع شده، به سال 1209 هـ.ق ساخته شده است.

نام این مسجد برگرفته از نام ژنرال عسگرخان عبدالملکی افشار از نظامیان برجسته و فرماندهان ارتش ایران در زمان فتحعلی شاه است. عسگرخان از سال ۱۲۲۱ تا ۱۲۲۳ ه ق در دوره جنگهای ایران و روس سفارت فتحعلی شاه را در دربار ناپلئون بناپارت عهده دار بوده است. وی به سال ۱۲۴۹ ه. ق همسال با مرگ عباس میرزا نایب السلطنه چشم از جهان فروبست.


درباره وجه تسمیه و ساخت مسجد در کتاب محمد قولوخان افشار اورمی چنین آمده است: «...]در سال ۱۲۰۹ ق[ محمد قولوخان] بیگلربیگی اورمیه[ دستور داد بیت و اولاد او ]عسگر خان عبدالملکی [ را از قوشچی کوچانده و در جنب دروازه هندو در ملک شخصی برای عسگرخان عبدالملکی... عمارتی از نو بنا نهادند و مسجدی نیز در جنب آن بنا گردید که بعد‌ها آن مسجد به نام مسجد جنرال ] ژنرال [ و دروازه مربوطه به دروازه عسگرخان اشتهار یافت...» (سعدآبادی، ۱۳۸۰ ش ص ۲۴۵). هر چند در این نوشته به ساخته شدن مسجد توسط ژنرال عسگرخان تصریح نگردیده است لاکن با توجه به نام مسجد، نمی توان نقش او را در ساخته شدن مسجد نادیده گرفت.

مسجد امام شافعی

مسجد امام شافعی (در بین اهالی ارومیه سوننولر‌ مسجدی/مسجد سنی‌ها) در ضلع شمالی خیابان شهید منتظری و در نزدیکی میدان ولایت فقیه واقع شده است.

در جوار میدان ولایت فقیه کنونی شهر ارومیه پیشتر مسجد مخروبه ای ( که سال ساخت آن روشن نیست) با مصالح و پوشش خشت و پوشش چوبی دیوار به دیوار خانه آخوند ملا عبدالکریم مومن روحانی شیعه وجود داشت که سنی‌های ساکن اورمیه در این مسجد نماز می خواندند. در سال 1288 ه ش از طرف شهبندری (کنسول) عثمانی به آخوند مذکور اطلاع می دهند که کنسولگری در صدد ساختن مسجدی نو در محل مسجد مخروبه است با دخالت شهبندری خانه آن آخوند ضمیمه مسجد می شود که بعدها مقداری وجه برای اخذ رضایت و گرفتن قباله مسجد به آخوند پرداخت میشود و در جای مسجد قبلی و محلی که خریداری شده مسجد نو و یک مناره‌ای در کنار آن احداث میگردد.(تمدن،1350،ص84 و85)

مسجد امام شافعی در 1060 متر مربع زیر بنا ساخته شده است. سازه این مسجد فلزی و از نوع سیستم طاق ضربی و نمای خارجی آن با سنگ تراورتن سفید پوشش یافته است. مسجد دارای گنبد و مناره ی قدیمی در کنار آن و دو مناره ساده فلزی طلائی رنگ به ارتفاع تقریبی نه متراست که در بالای ساختمان موقوفه مسجد در ضلع جنوبی نصب گردیده است.

فضای داخلی مسجد بخشهای زیر را در بر می گیرد: شبستان های مردانه و زنانه، فضاهای کفش‌کن و تقسیم، کتابخانه، آبدارخانه و فضاهای جانبی.

شبستان اصلی در ضلع شمالی دارای نیم طبقه ای به ابعاد 12×16 متر با پنج ستون به ارتفاع 40/2 متر است .

محراب مسجد در ضلع جنوبی شبستان قرار گرفته است.عرض محراب 50/3 متر و عمق آن 20/1 متر و ارتفاع آن تا سقف شبستان 6 متر بوده و دارای ازاره ای به ارتفاع 20/1 متر از سنگ مرمر سفید با حاشیه سنگ مرمر سیاه است.

مسجد مهدی القدم

بنای مسجد از ضلع جنوب غربی به خیابان سرداران 2 ، از ضلع جنوب شرقی به کوچه شهید بهزاد دربندی (محله مهدی القدم سابق) و از دو ضلع دیگر به خانه های مسکونی مشرف می شود. کلیسای ننه مریم و مسجد لطفعلی خان از بناهای مهم و تاریخی در نزدیکی مسجد مهدی القدم هستند.

با استناد به سنگ نوشته موجود در قدمگاه مسجد که تاریخ تعمیر قدمگاه را 1216 ه ق قید کرده است می توان اذعان داشت که مسجد می بایست پیش از این تاریخ ساخته شده باشد. در تاریخ رضائیه که حدود نیم قرن پیش تألیف شده در کنار مساجدی چون جامع، سردار، بازارباش و غیره از مسجد مهدی القدم به عنوان یکی از مهمترین مساجد شهر اورمیه نام می‌برد. (کاویانپور،1344،ص291).

طبق اظهارات اهالی، حدود 250 سال پیش یکی از معتمدین محل در زمین بنای فعلی مسجد، قطعه سنگی با ردپایی منتسب به امام زمان رؤیت نموده و به دلیل اعتقاد به قداست آن زیارتگاهی (قدمگاه) بنا شد که با گذشت زمان به مسجدی بدل گشت. به دلیل وجود این قدمگاه این مسجد را مهدی القدم نامیدند.

داش مسجد

داش مسجد در خیابان شهید باکری کوی نارون واقع شده است. این مسجد از طرف شمال غربی به کوچه نارون از و طرف جنوب غربی به کوچه اجلال و از دو طرف دیگر محدود به خانه های مسکونی است. از قدمت دقیق مسجد اطلاعی در دست نیست اما با توجه به وجود سر علم قدیمی منقور به «سنه 1328» که در مسجد نگهداری می شود، می توان گفت که این مسجد در دوره قاجار مسجدی مهم و محفلی برای نمازگزاران، مؤمنین و عزاداران حسینی بوده است.

همچنین در نخستین نقشه شهر ارومیه که در سال 1312 ش توسط شهرداری اورمیه تهیه شده است نام این مسجد نیز در نقشه آمده است.

مسجد بدون صحن، گنبد و مناره در زمینی به مساحت ۳۶۰ متر مربع و زیر بنایی در حدود ۵۰۰ متر مربع ساخته شده است. سازه سقف چوبی و پوشش بیرونی آن شیروانی است.

فضای درونی مسجد را شبستانهای زنانه و مردانه، حسینیه زنانه، کتابخانه، سرویسهای بهداشتی و وضوخانه، پایگاه و کانون ورزشی اجتماعی بسیج، کفش داری، موتورخانه و انباری تشکیل می دهد.

قاچاقچی تلفن همراه در محور مهاباد – ارومیه به دام پلیس افتاد

عبدالله رسولی روز چهارشنبه  افزود: این محموله که شامل 119 دستگاه گوشی تلفن همراه خارجی بود با هوشیاری ماموران نیروی انتظامی کشف و ضبط شد .
وی گفت: این محموله به طور ماهرانه ای در یک دستگاه مینی بوس جاسازی شده بود .
رسولی اضافه کرد: صاحب این محموله گوشی تلفن همراه خارجی قاچاق و فاقد مجور ورود قصد داشت این گوشی های تلفن همراه را به دیگر استانهای کشور حمل کند .
وی اضافه کرد: متهم دستگیر شده در این پرونده در شعبه ویژه رسیدگی به جرائم قاچاق کالا و ارز این اداره به ضبط کالا و پرداخت 300 میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد.
رسولی همچنین از کشف 62 بطری سم کنه کش خارجی و قاچاق در یکی از فروشگاه های توزیع کننده سموم گیاهی در این شهرستان خبر داد و گفت: بازرسان ، این واحد توزیع کننده سموم گیاهی را که این مقدار سم قاچاق و بدون مجوز ورود را توزیع می کرد، شناسایی و پس از بررسی موضوع اقدام به ضبط این سموم کردند.
وی اضافه کرد: متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده و پس از سیر مراحل قانونی و اعلام جرم گمرک جهت رسیدگی به تعزیرات حکومتی شهرستان مهاباد معرفی شد.
رسولی گفت: رییس شعبه ویژه رسیدگی به جرائم قاچاق کالا و ارز این اداره نیز متهم را به ضبط کالا و پرداخت 40 میلیون ریال جزای نقدی جریمه کرد.
رییس اداره تعزیرات حکومتی مهاباد اظهار کرد: با توجه به اینکه این سموم بدون مجوز لازم و به صورت قاچاق وارد کشور شده بود در صورت مصرف و استفاده احتمال ایجاد آلودگی های زیست محیطی و بروز خطراتی برای شهروندان داشت.
این شهرستان به سبب قرار گرفتن در مجاورت شهرهای مرزی سردشت و پیرانشهر یکی از مسیرهای مهم قاچاق انواع کالا به شهرها و استان های عمقی کشور محسوب می شود.
مهاباد با 215 هزار نفر جمعیت در جنوب استان آذربایجان غربی واقع شده است.

عامل توزیع اطلاعات شخصی در شبکه‌های اجتماعی در ارومیه دستگیر شد

در پی شکایت یکی از شهروندان مبنی بر اینکه فردی با ایجاد پروفایلی در یکی از شبکه‌های اجتماعی با درج اطلاعات و عکس‌های شخص‌ سبب سلب آرامش وی و خانواده‌اش شده بود، موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارشناس پلیس فتا قرار گرفت.

رئیس پلیس فتای آذربایجان‌غربی گفت: با انجام اقدامات فنی و پلیسی سرانجام فردی که اقدام به توزیع اطلاعات شخصی شاکی در شبکه‌های اجتماعی کرده بود شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضائی دستگیر شد.

وی تصریح کرد: بررسی بیشتر موضوع نشان دهنده آن بود که متهم قصد اخاذی از شاکیه را داشته و بدین منظور در فضای مجازی اقدام به هتک حیثیت علیه وی و خانواده این فرد کرده بود.

کوره‌بلاغی افزود: با توجه به مشخص شدن موضوع، متهم پس از روبه رو شدن با مستندات و ادله جمع‌آوری شده توسط کارشناسان این پلیس، به بزه انتسابی معترف شد و سرانجام برای برخورد قانونی به دستگاه قضایی معرفی شد.

رئیس پلیس فتای آذربایجان‌غربی به تمامی افرادی که به هر نحو اقدام به هتک حیثیت در محیط مجازی می‌کنند هشدار داد: براساس قانون جرائم رایانه‌ای هر کس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای و فضای مجازی سبب هتک حیثیت شهروندان را فراهم می‌کند افزون بر اعاده حیثیت به حبس و جزای نقدی محکوم می‌شود.

انهدام شبکه توزیع مواد مخدر و کشف 3 کیلوگرم هروئین در ارومیه

سرهنگ کریم اکبری صبح امروز در جمع خبرنگاران در ارومیه از متلاشی شدن شبکه توزیع مواد مخدر در ارومیه طی 24 ساعت گذشته خبر داد و اظهار داشت: در راستای کسب خبری مبنی بر اینکه افرادی در قالب یک باند در ارومیه به صورت زنجیره‌ای اقدام به تهیه و توزیع مواد مخدر می‌کنند رسیدگی به موضوع در دستور کار ماموران اداره عملیات ویژه پلیس مبارزه با مواد مخدر استان قرار گرفت.

اکبری ادامه داد: با انجام یک سری کارهای اطلاعاتی و پلیسی مخفیگاه‌های شبکه مذکور شناسایی و با کسب دستور قضایی مورد بازرسی قرار گرفت.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: در بازرسی از مخفیگاه‌های متهمان سه کیلوگرم موادمخدر از نوع هروئین کشف و یک دستگاه خودرو توقیف گردید.

وی ادامه داد: در این زمینه پنج نفر متهم دستگیر و پس از تشکیل پرونده مقدماتی جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شدند.

اکبری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه 75 درصد سارقان معتاد هستند، متذکر شد: بالای 60 درصد زندانیان مربوط به مواد مخدر هستند.

این مسئول با بیان اینکه نرخ شیوع اعتیاد به مواد مخدر در کشور 2.65 درصد است، ادامه داد: نرخ شیوع اعتیاد در آذربایجان غربی بین سنین 18 تا 65 سال 3.39 درصد که بالاتر از میانگین کشور است.

وی به برنامه‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی در حوزه مبارزه، پیشگیری و کنترل مواد مخدر اشاره کرد و یادآور شد: پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی با توجه به موقعیت جغرافیایی برنامه‌های متفاوتی را در حوزه مبارزه، پیشگیری و کنترل مواد مخدر در شمال، جنوب و مرکز استان دارد.

اکبری به طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و همچنین پاکسازی مناطق آلوده اشاره کرد و متذکر شد: طرح پاکسازی مناطق آلوده استمرار دارد و پاکسازی مناطق آلوده موجب افزایش امنیت اجتماعی می‌شود.

گنبد امامزاده محمد و ابراهیم ارومیه بازسازی می‌شود

هزینه برآورد مرمت گنبد امامزاده محمد و ابراهیم 110 میلیون تومان و نیز هزینه ساماندهی آرامستان امامزاده 250 میلیون تومان است.

وی با اشاره به روز بزرگداشت این امامزاده بیان کرد: در این امامزاده از ساعت 7 صبح 29 مرداد ماه امسال مراسم زیارت عاشورا و غبار روبی برگزار و از کتاب “زائر،سفر و زیارت” توسط میراث فرهنگی رونمایی می‌شود.

برادری تصریح کرد: در بعد از ظهر همان روز نیز ساعت 19 از خادمان امام رضا (ع) و هیئت امنای امامزاده تجلیل می‌شود.

وی با اشاره به سهمیه حافظان قرآن افزود: سهمیه امسال حافظان قرآن ارومیه 4هزار و 500 نفر است که تاکنون 52 درصد آنها ثبت نام کرده اند.

رئیس اوقاف ارومیه گفت: براساس تفاهم انجام شده با اداره آموزش و پرورش منطقه دو ارومیه، در پایگاه‌های تابستانی ثبت نام به عمل آمده و علاوه بر آن در اداره‌کل امور زندان حافظ قرآن تربیت می‌شود.

تسنیم

افتتاح دومین نمایشگاه معدن، صنایع معدنی و ماشین آلات وابسته در ارومیه

افتتاح دومین نمایشگاه معدن، صنایع معدنی و ماشین آلات وابسته در ارومیه


اکبر طاهری، معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه معدن، صنایع معدنی و ماشین آلات وابسته در ارومیه افزود: 50 نوع مواد معدنی در معادن استان شناسایی شده و از لحاظ تنوع مواد کلیکسیونی از سنگ تزیینی است لذا باید با حمایت های استانی زمینه لازم برای ارتقای این بخش فراهم شود.

وی با بیان اینکه رونق اقتصادی مناطق محروم، کاهش وابستگی و اشتغال از تبعات مثبت رونق بخش معدن است، اظهار کرد: در صورتی که کشوری الگوهای توسعه را مبنی بر توسعه بخش معدن قرار دهد موفق است چرا که توسعه اقتصادی از طریق توسعه صنعتی امکان پذیر بوده و توسعه صنعت با توسعه معدن گره خورده است.

وی ادامه داد: زمانی توسعه معدنی محقق می شود که با بکارگیری تکنولوژی به روز و با اجرای اصول فنی و ایمنی، احداث صنایع تبدیلی در سر معدن، با افزایش بهره وری و تکمیل زنجیره تولید بین المللی همراه باشد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان گفت: در معادن سنگ تزئینی استان چیزی به نام باطله وجود ندارد و از تمام مواد استخراجی می توان بهره‌برداری کرد اما این امر اکنون به دلیل نبود فناوری در معادن سنگ‌های تزئینی استان امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: باید مسئولان ذی ربط در راستای شکوفایی معادن و افزایش سهم معدن در تولید ناخالص داخلی تدابیر لازم را بیندیشند.

طاهری به اقدامات مهم در راستای توسعه معادن استان اشاره کردو افزود: تامین بودجه لازم برای ساخت راه‌های ارتباطی برای معادن شهرستان خوی و مهاباد، طرح برق‌رسانی به معادن خوی و اجرای عملیات ژئوفیزیک از جمله اقدامات انجام شده در راستای توسعه معادن استان است.

وی ادامه داد: برق‌رسانی به معادن شهرستان خوی یکی دیگر از اقدامات مهم این سازمان در راستای توسعه طرح‌های معدنی در این شهرستان است که به طول 30 کیلومتر و با اعتبار 50 میلیارد ریال اجرایی می شود.

به گزارش ایسنا؛استان آذربایجان غربی به عنوان یکی از قطب های معدن و صنایع معدنی در کشور محسوب می شود و با توجه به وجود معادن غنی و سرشار در این استان، برگزاری این نمایشگاه‌های معدنی با هدف معرفی پتانسیل های معدنی سنگ این استان و استفاده از امکانات موجود جهت توسعه فضای بازار کسب و کار معدن و معدنکاران در ارومیه از اهمیت بالایی برخوردار است.

دومین نمایشگاه معدن و صنایع معدنی با حضور شرکت های فعال معدنی از شهرهای تهران، اصفهان، خراسان رضوی، سمنان، آذربایجان شرقی و یزد از 27 مرداد ماه به مدت 4 روز در محل نمایشگاه بین المللی ارومیه برگزار می شود.

ایسنا

وزیر کشور در ارومیه+تصاویر

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در بدو ورود به آذربایجان غربی، با همراهی سعادت استاندار و حضرت پور شهردار ارومیه در مزار شهدای ارومیه حضور یافت و با اهدای گل و نثار فاتحه، به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.
وزیر کشور قرار است تا ساعاتی دیگر در نشست شورای تامین استان و همایش شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان شرکت کند.
دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه از برنامه های بعدی وزیر کشور در ارومیه خواهد بود.

 










دلایل ناکامی ورزشکاران خویی در ثبت رکوردهای ملی


هادی شاهولدی از شناگران ماهر خویی است که سعی در آماده کردن خود برای کسب رکورد ملی و شکستن رکورد جهانی در زمینه شنای استقامت را دارد.

این شناگر جوان توانست پس از انجام شش ماه تمرینات مداوم و طاقت فرسا با شنای 25 کیلومتر در مدت 15 ساعت رکورد تازه ای را بنام خود رقم بزند و تلاش بر این دارد ضمن اینکه رکورد ملی را به نام خود ثبت کند، رکورد جهانی را نیز بشکند.

هادی شاهولدی در گفت و گو با خبرنگار ما ضمن ابراز گله‎مندی از بی‎مهری مسئولین گفت: متأسفانه مسئولین ورزش شهرستان نه تنها رغبتی برای حمایت از بنده برای ثبت این رکود نشان ندادند بلکه برای سه روز تمرین در هفته و استفاده رایگان از استخر تحت مدیریتی اداره نیز شرایط ناعادلانه ای جلو راهم قرار دادند.

این جوان ورزشکار می گوید: درخواستهای مکرر بنده برای شکستن رکورد جهانی و تداوم بی مهری ها از سوی مسئولین تا روزی ادامه داشت که با بیان جمله ای به شخصیت بنده توهین شد و از آن روز به بعد تصمیم گرفتم بدون اتکاء به مسئولین شهرستانی بقیه راه را یک تنه ادامه دهم و با عنایت خداوند متعال هم اکنون خودم را برای حضور در مسابقات انتخابی تیم ملی شنای آبهای آزاد که در استان کردستان برگزار خواهد شد، آماده می کنم.

او مدعی است که بدلیل عدم حمایت مسئولین شهرستانی دیگر حاضر نیست بعنوان نماینده شهرستان خوی در مسابقات انتخابی تیم ملی شرکت کند بلکه بخاطر حمایتهای صورت گرفته از سوی مسئولین ورزش ارومیه تصمیم گرفته بعنوان نماینده مرکز استان در این مسابقات حضور یابد و چشم انتظار این است که فدراسیون در این خصوص همکاری کند.

به گفته وی او تنها نماینده استان آذربایجان غربی است که قرار است به مسابقات انتخابی تیم ملی شنای آبهای آزاد اعزام شود و بنظرش هر چند این رکورد را در داخل استخر رقم زده، اما شنای 5 کیلومتر در آبهای آزاد نباید کار سختی برای او باشد.

شاهولدی هزینه ثبت این رکورد در کتاب گینس را دو میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: برای ثبت رکورد ملی هزینه ای شاید بالغ بر 200 میلیون ریال نیاز باشد که حتی اسپانسر حاضر به پرداخت این هزینه بود ولی متاسفانه صداوسیما برای پخش آن هزینه ای بالغ بر 150 میلیون ریال درخواست کرد و علاوه بر آن متوجه شدیم که هزینه تعطیلی یک روز استخر، پرداخت مبلغی به اداره ورزش برای انجام تبلیغات دور استخر، هزینه حضور متخصص قلب، تست دوپینگ، هزینه آمبولانس و ... نیز باید تأمین شود.

وی ضمن تشکر و قدردانی از تمامی کسانی که او را در راه رسیدن به این امر مهم یاری نموده اند، گفت: در خوی استعدادهای ورزشی بسیار زیادی داریم که با حمایت مادی و معنوی از این افراد میتوان ورزش خوی را در سطح دنیا مطرح کرد.

شناگر جوان خویی ابراز امیدواری کرد که بتواند در آینده با حمایت مسئولین شهرستانی بتواند موفقیتهای بیشتری برای ورزش شهرستان خوی کسب کرده و موجبات سرافرازی ورزش خوی را در سطح کشوری و بین المللی فراهم سازد.

انتهای پیام/

یکهزارو 950 زائر از آذربایجان غربی به حج تمتع 94 اعزام می‌شوند


محمدرضا ندیری پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه برنامه‌های هفته حج در این استان را اعلام کرد و اظهار داشت: امسال با همکاری مدیران کاروانها در هفته حج برنامه های مختلفی پیش بینی شده که اجرا خواهد شد.

وی گفت: به همین مناسبت روز گذشته همایش یک روزه ایبا حضور 700 نفر زائر و عوامل اجرایی حج تمتع امسال در اردوگاه معلم ارومیه برگزار شد و اعمال حج به صورت نمادین باپوشیدن احرام توسط زائران و ساخت ماکت کعبه اعمال طواف اجرا گردید.

ندیری دیدار با امام جمعه ارومیه و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی، تجدید میثاق با شهدا و برگزاری نشست های هم اندیشی با حضور مدیران کاروان های حج تمتع امسال را از دیگر برنامه های پیش بینی شده برای این ایام عنوان کرد و افزود: در آستانه ایام حج تمتع، دست‌اندرکاران حج استان طبق روال سال های گذشته با رهبر معظم انقلاب دیدار خواهند داشت.

مدیرکل حج و زیارت آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه امسال از 62 هزار نفر زائر حج تمتع در کشور 1950 نفر زائر از آذربایجان غربی در قالب 6 کاروان به این سفر معنوی مشرف می شوند گفت: کاروان های اعزامی از استان آذربایجان غربی امسال به صورت مدینه قبل هستند.

وی از حضور 71 نفر عوامل اجرایی از استان آذربایجان غربی در این سفر معنوی نیز خبر داد و افزود: در حج امسال 977 زائر مرد و 972 زائر زن از این استان به حج تمتع 94 مشرف می شوند.

ندیری افزود: نخستین پرواز زائران حج تمتع از آذربایجان غربی از 12 شهریورماه از ارومیه به مقصد مدینه منوره انجام خواهد شد و تا 14 شهریور نیز ادامه خواهد داشت.

وی گفت: زمان بازگشت حجاج اعزامی به حج تمتع امسال نیز 12 تا 15 مهر ماه سال جاری پیش بینی شده است.
ندیری با اشاره به اینکه مسن ترین زائر حج استان آذربایجان غربی متولد 1300 و کوچکترین زائر متولد 1372 است، عنوان کرد: محل پیش بینی شده برای اسکان زائران هم در مکه و هم در مدینه بسیار مناسب بوده است.

وی چند توصیه مهم نیز به زائران حج امسال داشت و افزود: زائران سعی کنند در تمام جلسات کاروان که قبل از سفر برگزار مى شود، شرکت نمایید .

مدیرکل حج و زیارت آذربایجان‌غربی اظهار کرد: یکی از مواردی که زائران باید به آن توجه کنند این است که از آوردن کارت شناسایی به غیر از کارت شناسایی که از طریق سازمان حج زیارت برای آنها صادر شده خود داری کنند.

وی گفت: زائران بایستی به قوانین و مقررات کشور میزبان احترام بگذارند و با ماموران سعودی همکاری های لازم را داشته باشند.

ندیری در خصوص سفر حج عمره نیز یاد آور شد: وضعیت حج عمره منوط به برخورد با خاطیان حادثه جده و تصمیمات مسئولان است و چنانچه شرایط اعزام فراهم شود بعد از حج تمتع امسال اعزام ها به حج عمره نیز آغاز خواهد شد.

انهدام دو باند تهیه و توزیع موادمخدر در آذربایجان غربی

در پی اطلاع از اینکه افرادی در شهرستان سلماس اقدام به تهیه و توزیع موادمخدر می کنند، موضوع در دستور پلیس قرار گرفت.

وی افزود: با رصد فعالیت این باند، خودروی آنها توقیف و در بازرسی از آن مقدار یک کیلو و 200 گرم موادمخدر از نوع تریاک کشف شد.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر آذربایجان غربی گفت: در این راستا سه نفر دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

اکبری ادامه داد: همچنین طی یک عملیات شبکه توزیع موادمخدر در ارومیه شناسایی و در بازرسی از محل فعالیت آنها مقدار سه کیلوگرم هروئین کشف و ضبط شد.

وی تصریح کرد: اعضای این باند به صورت زنجیره ای به تهیه و توزیع موادمخدر اقدام می کردند.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر آذربایجان غربی از توقیف یک دستگاه خودرو در این راستا خبر داد و خاطرنشان کرد: پنج تن از اعضای این باند با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع ذی صلاح قضایی شدند.

ایرانسل با آذری‌ ها به زبان آذری صحبت می‌کند

این اپراتور تلفن همراه کشور با استفاده از به‌روزترین فناوری موجود در عرصه خدمات پس از فروش مبتنی بر تماس تلفنی، امکان برقراری ارتباط با کارشناسان مسلط به زبان‌های مختلف را فراهم آورده است. مشترکان ایرانسل در هر یک از شهرهای ایران، از این پس هنگام تماس با مرکز شبانه‌روزی ارتباط با مشتریان، به صورت خودکار به کارشناسان همزبان خود مرتبط خواهند شد و به انتخاب خود می‌توانند با زبان محلی از خدمات بزرگترین مرکز ارتباط با مشتریان کشور استفاده کنند.

این راهکار به صورت هوشمند و بر مبنای استان محل استقرار مشترکان تماس گیرنده با مرکز ارتباطات با مشتریان ایرانسل طراحی و اجرا شده است.

در مرحله نخست این طرح، مشترکان آذری‌زبان ایرانسل در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، زنجان، قزوین و همدان، پس از تماس با شماره 700، به صورت خودکار به مرکز ارتباط با مشتریان منطقه‌ای ایرانسل در تبریز هدایت می‌شوند و کارشناسان آذری‌زبان حاضر در این مرکز، به درخواست‌ها و مشکلات آنها رسیدگی می‌کنند.

در مراحل بعدی، این طرح در سایر مراکز ارتباط با مشتریان ایرانسل نیز راه‌اندازی خواهد شد.

تماس با مرکز ارتباط با مشتریان ایرانسل، با شماره‌گیری 700 از خطوط ایرانسل، در 24 ساعت شبانه‌روز و هفت روز هفته امکان‌پذیر است. همچنین نرم‌افزار کاربردی «ایرانسل من» با قابلیت نصب بروی سیستم‌های عامل اندروید و iOS و پلتفرم جاوا هم امکان ارتباط الکترونیکی با کارشناسان مرکز ارتباط با مشتریان ایرانسل، جهت طرح و پیگیری مشکلات و درخواست‌های مشترکان ایرانسل را فراهم ساخته است.

انتهای پیام/

واژگونی سواری پژو 4 کشته وزخمی بر جای گذاشت

محور ارتباطی شوط تا سه راهی عظیم کندی بار دیگر حادثه آفرید.

عصر روز یکشنبه یک دستگاه پژو405 در ورودی شهر شوط بعد از واژگون شدن به دره کنار جاده سقوط کرد که در این حادثه یک نفر از سرنشینان خانم در دم جان خود را از دست داد و سه نفر دیگر از سرنشینان که زخمی شده بودند به بیمازستان شهدای شوط منتقل شدند.

پلیس علت وقوع این حادثه را در عدم مهارت راننده عنوان کرده است.

محور ارتباطی شوط تا سه راهی عظیم کندی یکی از حادثه خیز ترین راه های منطقه به شمار می آید که هر ساله با وقوع تصادف در این مسیر، بسیاری از خانواده ها داغدار عزیزانشان می شوند.

انتهای پیام/

برگزاری نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان تکاب در نگارخانه ارومیه


نمایشگاه آثار خوشنویسی هنرمندان تکاب از 25 مرداد به مدت چهار روز در نگارخانه ارومیه افتتاح شد.

در این نمایشگاه 40 اثر خوشنویسی در قالب نستعلیق و ثلث از محمدعلی قاضیان و محمود امیدی در معرض دید عموم قرار گرفته است.

محمدعلی قاضیان متولد سال 1351شمسی در شهرستان تکاب و عضو انجمن خوشنویسان ایران است که از 20سال پیش هنر خوشنویسی را نزد زنده یاد استاد اباصلت صادقی آغاز کرد.

محمود امیدی نیز در سال 1350شمسی در شهرستان تکاب متولد شد و از27سال پیش خوشنویسی را از اساتید مطرح این رشته هنری از جمله استاد حسین غلامی و جمشید یاری فراگرفت. وی عضو انجمن خوشنویسان ایران است و مقام نخست جشنواره استانی رسول آسمانی در سال 1390و مقام دوم جشنواره حضرت امام حسین (ع) تبریز را در کارنامه دارد.

ارسال 342 اثر به جشنواره شعر رضوی به زبان ترکی

حجت‌الاسلام محمدباقر کریمی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب مطبوعات و رسانه در خصوص دهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری که در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، اظهار داشت: ارومیه برای دهمین سال پیاپی میزبانی جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری را بر عهده دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی ادامه داد: تمهیدات لازم در خصوص برگزاری هرچه بهتر دهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری در نظر گرفته شده است.

این مسئول اعلام کرد: مراسم افتتاحیه دهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری با حضور نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی و مسئولان 29 مرداد ماه امسال برگزار و این جشنواره به مدت یک روز در سالن آمفی تئاتر اداره برق برگزار خواهد شد.

وی ترویج و اشاعه فرهنگ ناب رضوی و اشاعه فرهنگ رضوی در استان‌ها و کشورهای همجوار را از عمده اهداف برگزاری جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری عنوان کرد و افزود: امسال میهمانان ویژه از کشور عراق، ترکیه، جمهوری آذربایجان و نخجوان در این جشنواره حضور خواهند داشت.

کریمی با اشاره به آثار ارسال شده به دبیرخانه دهمین جشنواره شعر رضوی به زبان ترکی آذری، تصریح کرد: امسال 342 اثر شامل 320 اثر داخلی و 22 اثر خارجی به دبیرخانه دهمین جشنواره شعر رضوی به زبان ترکی آذری در آذربایجان غربی ارسال شده است.

وی از رشد جشنواره از لحاظ کمی و کیفی خبر داد و متذکر شد: امسال تعداد شرکت‌کننده در دهمین جشنواره شعر رضوی به زبان ترکی آذری 15.5 درصد و تعداد آثار ارسال شده 26.6 درصد نسبت به سال گذشته از افزایش برخوردار است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی تشکیل اتاق فکر، حضور شبکه جهانی سحر و طراحی پورتال جشنواره را از ویژگی‌های اصلی دهمین جشنواره شعر رضوی به زبان ترکی آذری عنوان کرد و افزود: لوح تقدیر، تندیس جشنواره و جایزی نقدی به سه نفر از برگزیدگان داخلی و خارجی اعطا خواهد شد و از 7 نفر از شاعرانی که در سنوات گذشته حضور مستمر در جشنواره داشته و از خادمان امام رضا (ع) تجلیل و قدردانی می‌شود.

افزایش 149 درصدی کشفیات موادمخدر در آذربایجان غربی/ 46 باند تهیه و قاچاق موادمخدر منهدم شدند

سرهنگ رسول اکبری در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: موضوع مبارزه با موادمخدر مسئله ای جهانی است و آذربایجان غربی نیز با توجه به موقعیت جغرافیایی خود در مسیر حمل و ترانزیت موادمخدر قرار دارد.

وی افزود:هم اکنون 107 مرکز سرپایی ترک اعتیاد و 16 کمپ ترک اعتیاد داریم که نسبت به استانهای اطراف بسیار مطلوب و متمایز است.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر آذربایجان غربی گفت: یکی از اولویتهای این پلیس در خصوص مبارزه با موادمخدر تمرکز به جنوب استان با توجه به موقعیت جغرافیایی و مسائل سیاسی-اقتصادی آن می باشد.

اکبری از طرح ریزی و پیش بینی برنامه های پاکسازی و ارتقاء امنیت اجتماعی نیز خبر داد و تصریح کرد: اعتیاد به عنوان یک بیماری، عود می کند و شیوع می یابد و پلیس نیز وظیفه دارد هر لحظه روند شیوع آن را تجزیه و تحلیل کند تا توان مقابله مؤثر را داشته باشد.

وی مبارزه اصحاب رسانه را با این معضل مهم توصیف کرد و یادآور شد: اقدامات این قشر می تواند در آگاهی و تنویر افکار عمومی تأثیر داشته باشد.

اکبری با اشاره به نقش اعتیاد در افزایش جرایمی مانند سرقت، اظهار کرد: بررسی های به عمل آمده نشان می دهد که 75 درصد از سارقانی که دستگیر می شوند، معتاد هستند.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر استان از افزایش 149 درصدی کشفیات موادمخدر طی چهار ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: کشف پیش سازهای موادمخدر نیز با رشد 31 درصدی به دو هزار و 28 کیلو رسیده است.
اکبری اظهار کرد: در طی این مدت 46 باند در این راستا منهدم شده است که رشد 15 درصدی را نشان می دهد.

وی همچنین افزایش 18 درصدی کشف قرصهای روانگردان به تعداد 53 هزار و 624 عدد را از دیگر موفقیتهای این پلیس عنوان کرد و یادآور شد: تعداد دستگیرشدگان توسط پلیس مبارزه با موادمخدر استان سه هزار و 262 نفر است.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر آذربایجان غربی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون 500 کیلو شیشه کشف شده است، خاطرنشان کرد: بیشترین مقدار مصرف موادمخدر استان به ترتیب 45 درصد شیشه، 30 درصد هروئین و چهاردرصد نیز تریاک است.

رویت آنلاین هویت رأی‌دهندگان در وزارت کشور

عبدالرضا رحمانی فضلی صبح امروز ضمن بازدید از سازمان ثبت احوال کشور و تشکیل ستاد انتخابات در این سازمان با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: در بازدیدی که امروز از سازمان ثبت احوال کشور انجام شد تلاش کردیم تا به شناسایی مشخصات و داده‌های آماری مربوط به هویت، جمعیت، آمار فوت، طلاق، ازدواج و سایر اطلاعاتی که به برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های ما کمک می‌کند،بپردازیم.

وزیر کشور با بیان این‌که از کارت هوشمند ملی رونمایی شده است،‌ گفت: همچنین امروز از نخستین نمونه‌های کارت هوشمند ملی رونمایی شد و این کارت‌ها در حال تولید است و اقدامات مربوط به توزیع آنها تا پایان سال انجام خواهد شد و امیدواریم بتوانیم تا اسفندماه 10 میلیون کارت هوشمند ملی را توزیع کنیم.

وی با تأکید بر این‌که اولویت برخورداری از کارت‌های هوشمند ملی با کسانی است که سن 18 سال به بالا دارند و نیز کسانی که تاکنون کارت ملی نگرفته‌اند، افزود: تا به حال حدود 2 تا 2.5 میلیون نفر در کشور کارت ملی نداشته‌اند که این تعداد باید ظرف 2 ماه آینده به مراکز مربوطه مراجعه کنند و تقاضای کارت بدهند و مابقی نیز به تناسب درخواست خود را اعلام نمایند.

وزیر کشور با اشاره به این‌که شناسایی هویت افرادی که قصد شرکت در انتخابات را دارند حتماً بایستی به دقت انجام شود، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های ما در انتخابات گذشته تاکنون سن رأی دهندگان و نیز افرادی بوده است که چند بار رأی می‌دادند و یا از شناسنامه‌های فوت شدگان و یا مدارک جعلی و تقلبی استفاده می‌کردند که با تلاش صورت گرفته توسط وزارت کشور و با همکاری سازمان ثبت احوال قرار بر این شد که همه صندوق‌های رأی در سراسر کشور به صورت آنلاین به سازمان ثبت احوال و نیز وزارت کشور متصل شوند و اطلاعات هر رأی دهنده‌ای در سراسر کشور در هر دو سازمان به صورت آنلاین نمایش داده شود اما رأی او خوانده نشود بلکه تنها هویت او دیده شود.

رحمانی فضلی همچنین به بازدید خود از دستگاه‌های الکترونیکی رأی گیری اشاره کرد و گفت: امروز از نمونه‌های دستگاه‌های الکترونیکی بازدید به عمل آمد و امیدوارم بتوانیم با جلب اعتماد شورای نگهبان و تأیید این نهاد از آنها در انتخابات پیش رو استفاده کنیم.

وی در پایان نیز در خصوص امنیت برگزاری انتخابات افزود: تأمین امنیت انتخابات بر عهده وزارت کشور، شورای امنیت کشور و نیز شورای تأمین استان‌ها خواهد بود و در کنار آنها نیروی انتظامی نیز به برقراری هرچه بیشتر نظم و امنیت کمک خواهد کرد و امیدواریم که در خصوص امنیت برگزاری انتخابات هیچ مشکلی پیش نیاید.

آریا