دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

قاتل خاموش محیط زیست در کمین جان طبیعت

کیسه های پلاستیکی سال ها است در بسیاری از نواحی و مناطق گرم و خشک کشور از جمله استان های سمنان، سیستان و بلوچستان و همچنین خراسان جنوبی و رضوی در کشت های جالیزی به منظور نگهداری رطوبت استفاده می شود اما با پایان یافتن فصل برداشت و بر جای ماندن در طبیعت، علاوه بر نازیبایی برای محیط موجب ایجاد مسمومیت های آبی و خاکی فراوان می شود.

به گفته  کارشناسان به علت عدم تجزیه پذیری پلاستیک ها گاهی تا ۵۰۰ سال بقایای این مواد در طبیعت باقی مانده و اثرات زیست محیطی ناگواری را سبب می شود. این پلاستیک ها به علت ساخته شدن از مواد با پایه نفتی و خاصیت تجزیه ناپذیری باعث سمی شدن خاک می شوند.

کارشناسان محیط زیست معتقدند این مواد گاهی توسط جانوران خورده شده و در اکثر موارد سبب مسمومیت و مرگ آنها می شود. از طرفی به علت سبکی با وزش باد جا به جا شده و در منابع آبی و رودخانه ها رها می شوند که خود نوعی از آلودگی های مخرب زیست محیطی را به دنبال دارد.

پلاستیک و چهره مخدوش طبیعت

استفاده از پلاستیک سال ها است توسط برخی کشاورزان نواحی جنوبی خراسان رضوی از جمله در شهرستان هایی که از منابع آبی قلیلی برخوردارند شامل تایباد، خواف و کاشمر، سبزوار و تربت جامدر بین کشاورزان مرسوم است.

بسیاری از کشاورزان به ویژه در کشت محصولات جالیزی و به منظور حفظ رطوبت از پلاستیک استفاده می کنند.

کشت زیر پلاستیکی

در همین راستا کارشناسان معتقدند استفاده از کیسه های پلاستیکی در امر کشاورزی نادرست است چرا که این پلاستیک ها حتی اگر بعد از جمع آوری به شکل زباله دفن شوند، به علت تجزیه آرام و کندی که دارند سبب تشکیل شیرابه و نفوذ آن به آب های زیرزمینی در محل های دفن می شوند.

به گفته کارشناسان محیط زیست شیرابه های ناشی از پلاستیک های مدفون شده زیر خاک شامل ترکیباتی نظیر فلزات سنگین و سایر ترکیبات خطرناک است که جزو ترکیبات زیان آور برای محیط زیست محسوب شده و علاوه بر آلودگی خاک در ریشه گیاهان نفوذ کرده و از طریق آنها مسمومیت و مرگ گونه های جانوری و به تدریج نابودی پوشش گیاهی را ایجاد می کنند.

خطرات زیست محیطی

یکی از کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ضمن تاکید بر اثرات مخرب کیسه های نایلونی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: کشت زیر پلاستیک به دلیل عوایدی که برای کشاورزان در بر دارد و اینکه با سهولت می توانند به سوددهی برسند و راندمان محصول را بالا می برد همواره از سوی آنها مورد استقبال قرار دارد.

بتول عابدی با اشاره به تبعات زیست محیطی بسیاری که این مواد در طبیعت این استان بر جای گذاشته است، افزود: غیر از آلودگی های آبی و خاکی، پلاستیک ها در اثر تابش آفتاب و سرما تخریب شده و مونومرهای آن در محیط رها شده و سبب از بین رفتن غنا و کیفیت خاک در نواحی جنوبی استان می شوند.

وی عنوان کرد: به علاوه این مواد با تکه تکه شدن به سهولت توسط باد در نواحی بیابانی استان جابه جا شده و سبب انتشار آلودگی در نواحی دیگر نیز می شوند.

عابدی از جمله اثرات مخرب زیست محیطی که این مواد در طبیعت داشته است را شکننده شدن تخم پرندگان از جمله پلیکان قهوه ای در این نواحی دانست و گفت: این امر سبب آسیب پذیری پرندگان و در معرض خطر قرار گرفتن نسل آنها می شود.

وی ادامه داد:این مواد همچنین با خورده شدن توسط گوسفندانی که برای چرا در نواحی آلوده برده می شوند مسمومیت و مرگ آنها را به دنبال داشته و تنوع زیستی موجودات ریز موجود در خاک را هم به خطر می اندازند.

 حفظ رطوبت محصولات جالیزی در نواحی گرم و خشک

رییس اداره محیط زیست شهرستان تایباد نیز با بیان اینکه کشت برخی محصولات در زیر پلاستیک را باید یک مشکل جدی و تهدید آمیز تلقی کرد به مهر گفت: به طور عمده محصولاتی جالیزی نظیر خربزه توسط کشاورزان این منطقه در زیر پلاستیک کشت می شود چرا که به دلیل گرم و خشکی بالای هوا سبب حفظ رطوبت و پرورش مناسب محصول می شود.

محمد مظلوم پناه عنوان کرد: اگر پلاستیک ها بعد از جمع آوری محصول، به موقع از زمین های کشاورزی جمع شوند مشکلی ایجاد نمی شود اما مسئله اینجاست که در اکثر موارد به موقع جمع نشده و این مواد با رها شدن در طبیعت مشکلات بسیاری را ایجاد می کنند.

وی رها شدن پلاستیک های کشت های زیر پلاستیکی در طبیعت را عاملی بر خراب شدن جنس خاک و کاهش محصول در سال های آینده هم دانست و افزود: مواد پلاستیکی به دلیل دارا بودن مشتقات نفتی باعث عدم چسبندگی ذرات خاک شده و این ذرات به شکل ریز گرد در هوا سبب آلودگی می شوند و از طرفی با از بین رفتن چسبندگی، جنس خاک و حاصلخیزی آن کم و کاهش محصول در آینده را به دنبال دارد.

خطر پلاستیک جدی نگرفته شده

یک کارشناس محیط زیست نیز در این رابطه به مهر گفت: کشت های زیر پلاستیکی به منظور جلوگیری از تبخیر آب و باقی ماندن محصول در نواحی گرم خشک خراسان رضوی و برخی دیگر از نواحی کشور و به منظور کشت صیفی جات و جالیز استفاده می شود.

علیرضا رحمتی ماندگاری زیاد پلاستیک در طبیعت را از عوامل مشکل ساز آن برای محیط بر شمرد و ابراز کرد: اصولا استفاده از این روش کشت  در کشاورزی مورد تایید محیط زیست نیست چرا که مواد ناشی از پلاستیک ها با تغییر در ترکیبات شیمیایی خاک و نفوذ از طریق ریشه گیاهان به مرور زمان نابودی گونه های گیاهی را در پی دارد.

کشت زیر پلاستیکی

وی افزود: سال ها است کارشناسان تبعات ناشی از رها شدن پلاستیک ها را در طبیعت  به دلیل چرخه طولانی مدت بازیافت و آلودگی های زیست محیطی ایجاد شده  از طریق مشتقات خطرناک آنها را از راه های مختلف گوشزد کرده اند اما علی رغم این هشدار ها، تهدیدات زیست محیطی پلاستیک این مهمان ناخوانده طبیعت از سوی برخی از مردم و مسئولان خیلی جدی گرفته نشده است.

وی یادآور شد: باید این سوال را مطرح کرد که شاید استفاده از روش کشت های  زیر پلاستیکی یکی از راه های افزایش تولید در کم آبی های اخیر توسط کشاورزان نواحی گرم و خشک استان است اما برای جبران و جلوگیری از خطرات بیشتر پلاستیک ها چه باید کرد؟

جایگزینی روش های سنتی

رحمتی ضمن اشاره به نوع آبیاری در مناطقی که از کشت های زیر پلاستیکی استفاده می کنند، گفت: در این نواحی عمدتا از روش های سنتی و غرق آبی استفاده می شود که با توجه به هوای گرم و خشک منطقه و تبخیر سریع آب مناسب نیست و می توان به جای آن و استفاده از پلاستیک برای جلوگیری از تبخیر آب با بهره گیری از آبیاری های نوین از هدر رفت آب و نیاز به استفاده از پلاستیک را از بین برد.

رییس اداره محیط زیست شهرستان تایباد نیز در این رابطه بیام کرد: برای جلوگیری از روند آلودگی پلاستیک ها در طبیعت باید از کشت های نشا استفاده کرد که در گلخانه ها و با آبیاری های تحت فشارعمل آورده شده یا حد اقل از پلاستیک های ضخیم که در مقابل تخریب آفتاب و پخش ذرات مضر آن در طبیعت مقاوم تر بوده و جمع آوری آن ها را هم برای کشاورزان راحت تر می کند استفاده کرد.

وی بیان کرد: یکی دیگر از راه های جبران این مشکل استفاده از مواد دوستدار طبیعت و تجزیه شونده است.

وی فرهنگسازی و آموزش کشاورزان را نیز بسیار مهم خواند و گفت: آموزش کشاورزان در این راستا نقش بسزایی در جلوگیری از آسیب های زیست محیطی دارد.

وی بیان کرد: در حال حاضر استفاده از پلاستیک به عنوان یک خطر جدی محیط زیست خراسان رضوی را در نواحی که از روش  کشت های زیر پلاستیک استفاده می کند  مورد تهدید قرار داده است و لذا نیاز است با اتخاذ تصمیمات درست و راهبردی و راهنمایی کشاورزان برای بهره گیری از روش های مناسب تر تا حدودی این خطر را کاهش داد.

وی یادآور شد: هر چند سال ها زمان می برد تا پلاستیک هایی که در گذشته رها شده اند دوباره جمع آوری شده یا به طبیعت بازگردند اما از هم اکنون هم می توان برای جبران این وضعیت اقدام کرد.

مرگ 400 هزار انسان در جاده های ایران


آمارها نشان می دهد که در ۲۰ سال اخیر بیش از ۴۰۰ هزار شهروند ایرانی جان خود را در جاده های کشور از دست داده اند.

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری مهر، بر اساس آمارهای پزشکی قانونی کشور از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۹۳ بیش از ۴۰۰ هزار نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده اند و در جدیدترین آمارهای این سازمان در سال گذشته حدود ۱۷ هزار کشته و ۳۰۰ هزار مجروح بر اثر تصادفات رانندگی ثبت شده است.

دلایل بروز تصادفات رانندگی در جاده های کشور


بر اساس این گزارش این سوال مطرح می شود که چه عاملی موجب بروز تصادفات و مرگ میر در جاده می شود؟ کمیسیون ایمنی راه های کشور اعلام کرده است: ۳۰.۸ درصد تصادفات به دلیل عدم توجه به جلو (عدم رعایت فاصله با اتومبیل جلویی)، ۲۵.۲ درصد انحراف به چپ، ۲۲.۶ درصد سرعت غیر مجاز، ۹ درصد عدم توانایی کنترل وسیله، ۵.۶ درصد عدم رعایت حق تقدم و ۶.۸ درصد سایر موارد است. این آمار نشان می دهد که خطای راننده یا همان خطای انسانی دلیل اصلی تصادفات را به خود اختصاص داده است.
 

مرگ 400 هزار انسان در جاده های ایران
اما نکته قابل تامل این است که سالانه هزاران نفر به دلیل جرائم غیرعمد به ویژه تصادفات رانندگی و پرداخت دیه راهی زندان می شوند و اگر کمک نهادهایی مانند ستاد دیه نبود تعداد این زندانیان روز به روز در حال افزایش بود.

رانندگان باید قبل از رانندگی به غیر از رعایت نکات ایمنی و قوانین راهنمایی و رانندگی قوانین کیفری که در انتظار مجرمان و متخفان رانندگی است را بدانند تا شاید جنبه بازدارندگی و هوشیاری بیشتری را برای راننده بهمراه داشته باشد.

قتل در رانندگی ۳ سال حبس بعلاوه دیه کامل

بر اساس ماده ۷۱۴ قانون جرائم ناشی از تخلفات رانندگی آمده است: هرگاه بی احتیاطی یا بی مبالاتی یا عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت راننده ماشین یا موتور منتهی به قتل شود مرتکب ۶ ماه تا ۳ سال حبس و دیه کامل را هم باید پرداخت کند.

همچنین در ماده ۷۱۸ آمده که اگر راننده مست بوده یا گواهینامه نداشته باشد و یا اینکه سرعتش بیش از حد مجاز باشد و حتی وسیله نقلیه اش دارای نقص فنی تاثیر گذار در تصادف گزارش شود به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مذکور در موارد فوق محکوم می شود. نکته قابل تامل در ماده ۷۱۹ این قانون است که اگر راننده از رساندن فرد مصدوم در تصادف خودداری کند به دو سوم حداکثر مجازات در مواد ۷۱۴ و ۷۱۵ و ۷۱۶ این قانون محکوم خواهد شد.

البته قانون برای آنهایی که گواهینامه ندارند هم عنوان کرده برای بار اول حبس تعزیری و جزای نقدی و برای بار دوم ۲ تا ۶ ماه حبس برای این مجرمان دیده شده است.

فراخوان تهیه دست مصنوعی برای دانشجویی که حین کارگری هر دو دستش قطع شد

تعطیلات تابستان ۱۳۹۳ که خیلی جوان ها از آن برای استراحت و گردش بهره می بردند، حادثه ای بسیار تلخ برای یک جوان دانشجو به همراه داشت.

یکی از دانشجویان دانشگاه بجنورد برای تأمین مخارج تحصیل در یک شرکت ساختمانی مشغول به کار می شود.

متأسفانه در حین جابجایی میل گرد، دچار برق گرفتگی شده و در اثر این حادثه هر دو دست خود را از ناحیه آرنج از دست می دهد.او 15 روز پیش از این اتفاق، او ازدواج کرده بود.

فراخوان تهیه دست مصنوعی برای دانشجویی که حین کارگری هر دو دستش قطع شد

اساتید، همکلاسی ها و دانشجویان دانشگاه بجنورد درصدد تأمین هزینه ساخت یک دست مصنوعی روباتیک و اهدای آن به این دانشجو هستند. هزینه اما زیاد است و نیاز به کمک همه مردم مهربان دارد.

مبلغ مورد نیاز برای این منظور و سفارش دست مذکور از شرکتی آلمانی ؛ حدود ۱۵۰ میلیون تومان برآورد شده است که تاکنون حدود ۳۰ میلیون تومان آن جمع آوری شده است و ۱۲۰ میلیون تومان دیگر نیاز است.

خیریه همت تصمیم دارد از”همت”اساتید و دانشجویان دانشگاه بجنورد که این طرح را در قالب طرح "بنی آدم” پیگیری می کنند، حمایت کند تا بار دیگر اتفاقی خوب رقم بخورد.

در صورت تمایل می توانید کمکهای خود را به حساب خیریه همت واریز نمایید.

۱۲۰ میلیون تومان مبلغی حدودا معادل یارانه اردیبهشت ۲۶۹۷ نفر است.

عصر ایران ، صحت عملکرد خیریه همت را تأیید می کند.

فروش شیشه و الکل در قهوه‌ خانه

سرهنگ علیرضا لطفی در گفت‌وگویی با اشاره به پلمب یک قهوه‌خانه و کشف مقادیر زیادی مشروبات الکلی دست ساز و بیش از سه کیلوگرم شیشه، اظهار داشت: مدتی پیش ماموران پلیس اطلاعات و امنیت عمومی تهران بزرگ در راستای طرح بازدید از واحدهای صنفی، اقدام به پلمب یک قهوه‌خانه در محدوده عبدل آباد به دلیل نداشتن مجوز کسب کردند.رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی تهران بزرگ افزود: پس از پلمب این قهوه‌خانه، ماموران پلیس اطلاعات پایتخت در جریان فک پلمب غیرقانونی این واحد صنفی قرار گرفتند.

وی ادامه داد: پس از مراجعه ماموران اداره اماکن به این قهوه خانه و طی بازدید از این محل، عوامل پلیس موفق به کشف سه کیلو و 50 گرم ماده مخدر از نوع شیشه و همچنین مقدار 7 لیتر مشروبات الکلی دست‌ساز در این قهوه‌خانه شدند.

لطفی در پایان خاطرنشان کرد: به دنبال کشف این مواد، ماموران پلیس دو متهم حاضر در محل را دستگیر کردند و پرونده تشکیل شده در اختیار مقام قضایی قرار گرفت.

 

افشای اسرار عروسک سخنگوی 120 ساله

پژوهشگران به تازگی موفق به بازیابی و ترمیم اولین عروسک سخنگو در دنیا شدند که در حدود 125 سال پیش بدست توماس ادیسون ساخته شده بود.گفتنی است، این عروسک که از دسته عروسک‌های ساخته شده توسط توماس ادیسون است در حدود سال 1890 ساخته شده و دارای یک جعبه آهنگ بسیار ابتدایی برای پخش کلماتی نامفهوم بوده است که امروزه بسیار عجیب و گوش خراش به نظر می‌رسد.این عروسک در حال حاضر در یک کتابخانه در ایالات متحده نگهداری می‌شود و در زمان خود هزاران عروسک از  این نوع بین کودکان آن عصر رد و بدل می‌شد و محبوبیتی فراوان داشته است.در آن زمان به دلیل عدم قابلیت ضبط صدا و تکثیر آن مجبور بوده برای هر عروسک از یک گوینده در خواست کند که متن مورد نظر را که معمولا لالایی بوده از نو بخواند.در حال حاضر به کمک فناوری‌های جدید دانشمندان موفق به بازیابی بسیاری از قطعات موسیقی و لالایی‌های خوانده شده توسط این عروسک‌های عتیقه شده‌اند.

مرگ پسر تیزهوش در دعوای دانش آموزان

ساعت 12 ظهر 6 اردیبهشت ماه سال جاری بود که صدای همهمه و شلوغی حیاط مشترک دو مدرسه تیزهوشان شهید بهشتی و نیمه‌دولتی علی ابن ابیطالب‌(ع) را پر کرده بود. هر کس حرفی می‌زد. همه ترسیده بودند.

 «احسان داداش‌اوغلی» غرق در خون بود و هیچ‌کس به سویش نمی‌رفت. نیم ساعت گذشت و حتی مدیران مدرسه اقدامی برای نجات پسر تیزهوش نکردند تا اینکه با مرکز اورژانس 115 تماس گرفته شد و آنان در جریان حادثه خونین در حیاط مدرسه قرار گرفتند.تکنیسین‌ها سریعاً خود را به محل حادثه رساندند و با پیکر نیمه‌جان پسر نوجوان روبه‌رو شدند.

احسان که از ناحیه گردن و مغز دچار آسیب شدیدی شده بود، ابتدا به بیمارستان امام خمینی‌(ره) خلخال انتقال یافت و با توجه به وضعیت بحرانی احسان، وی برای مداوا در بیمارستان علوی که از امکانات مجهزتری برخوردار بود، بستری شد.با گذشت 20 روز از این حادثه، تلاش پزشکان بی‌نتیجه ماند و احسان که در این مدت در کما به سر می‌برد، به خاطر مرگ مغزی از پای درآمد.

حادثه از زبان یک آشنا

«خان علی اسکندری» که از دوستان صمیمی خانواده احسان است با ابراز تأسف از بروز این حادثه تلخ گفت: ای کاش زودتر به این موضوع رسیدگی می‌شد. احسان بی‌گناه و ناجوانمردانه از میان ما رفت. بی‌مسئولیتی و بی‌توجهی مسئولان دو دبیرستان نمونه دولتی و تیزهوشان باعث شد این اتفاق رخ دهد. اگر آنها کمی احساس مسئولیت می‌کردند، الان احسان زنده و در کنار ما بود.

این مرد گفت: ساعت 5/12 ظهر روز 6 اردیبهشت ماه بود که با ما تماس گرفتند و گفتند احسان دچار حادثه شده است، خیلی شوکه شدیم. فکر می‌کردیم اتفاق ساده‌ای باشد اما به ما خیلی دیر اطلاع دادند. حداقل نیم ساعت از بروز این حادثه گذشته بود، حتی از مدرسه زمانی با اورژانس تماس گرفته شده بود که احسان زمان زیادی را از دست داده و غرق در خون بود.

با اینکه پس از اطلاع دادن به 115 آنها در کمتر از پنج دقیقه خودشان را به صحنه رسانده بودند، اما دیگر کار از کار گذشته بود.

اسکندری بیان کرد: وقتی وارد مدرسه شدیم، همه دور احسان حلقه زده بودند و قبل از آن هیچ‌کس نیامده بود تا متوجه حال وی شود، در همان لحظه یکی از افراد که شاهد این حادثه بود به ما گفت از بیرون متوجه شلوغی شده و وارد حیاط مدرسه شده است تا به احسان کمک کند و از آنجایی که آموزش‌های اولیه را آموخته بود، تصمیم داشت احسان را نجات دهد اما آنها نگذاشته‌اند.

این مرد گفت: وقتی پیگیر ماجرا شدیم و به بررسی دوربین مداربسته پرداختیم، متوجه شدیم سه نفر از دانش‌آموزان مدرسه نمونه دولتی با احسان درگیر شده‌اند و یکی از آنان وقتی احسان به سمت بوفه مشترک می‌رفت، گردن او را فشار داده و به سمتی او را هل داده‌اند و همین برخورد و افتادن باعث شد احسان از سر و گردن آسیب شدیدی ببیند و 20 روز در کما به سر ببرد، اما این پسر طاقت نیاورد و سرانجام روز 25 اردیبهشت ماه متوجه شدیم احسان به دلیل مرگ مغزی جانش را از دست داده و برای همیشه از میان ما رفت.

وی ادامه داد: اگر مسئولان مدرسه به محض بروز این حادثه پیگیری می‌کردند و احسان را به حال خودش در مدرسه رها نمی‌کردند،  شاسد زنده و در کنار ما بود. من نمی‌دانم آموزش و پرورش چگونه مجوز ادغام دو مدرسه را با هم داده است؟! اصلاً چرا باید مدرسه تیزهوشان با مدرسه نمونه دولتی با هم مشترک باشند. همین بی‌توجهی‌ها گاهی باعث حسادت میان دانش‌آموزان مدرسه‌های مختلف می‌شود و درگیری‌ها و اتفاقات جبران‌ناپذیری را رقم می‌زند.اسکندری با دلخوری بیان کرد: نمی‌دانم چرا برخی از این مسئولان با کوتاهی کردن‌هایشان در انجام وظیفه براحتی و بی‌تفاوت از کنار چنین مسأله مهمی می‌گذرند؟!

وی ادامه داد: با اینکه مدیر مدرسه تیزهوشان در زمان حادثه در مدرسه حضور نداشت ولی پس از باخبر شدن از این ماجرا لحظه به لحظه با ما همراه بود و مانند پسر خودش برای احسان تلاش می‌کرد.

اعترافات هولناک 3 حیوان انسان‌نما / جزییات قتل زن جوان مازندرانی از زبان قاتلان + تصاویر

این حادثه هنگامی رخ داد که این زن جوان به نام خدیجه سوار بر خودروی سیاهرنگ با دو سرنشین شد تا سر ساعت مقرر در مطب دندانپزشکی حاضر شود اما اسیر زورگیران شده و به طرز هولناکی به کام مرگ فرو رفت.

بنا بر این گزارش، عصر چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت‌ماه بود که زن جوانی به نام خدیجه در روستای دارابکلای میاندورود برای رفتن به مطب دندانپزشکی از خانه‌اش خارج شد، وی هنگامی که به انتظار خودروی مسافرکش بود، یک خودروی مشکی رنگ با دو سرنشین در برابرش توقف کرد.

زن جوان که تصور می‌کرد خودروی مسافرکش است، سوار شد اما نمی‌دانست چه سرنوشت شومی در انتظارش است.

ساعت‌های طولانی از رفتن زن جوان می‌گذشت اما هیچ اثری از وی نشد، اعضای خانواده‌اش که نگران شده بودند، با مطب دندانپزشکی تماس گرفتند تا در این‌باره جویا شوند اما در کمال تعجب شنیدند که زن جوان آن‌روز اصلاً به مطب نرفته است.

با شنیدن این جواب، دلشوره و نگرانی در میان اعضای خانواده بیشتر شد؛ آنان به هر جایی که احتمال داده می‌شد بتوانند ردی از خدیجه به‌دست آورند سر زدند اما هر چه تجسس کردند نتوانستند هیچ ردی از او بیابند.

در چنین شرایطی بود که آنها تصمیم گرفتند ماجرا را با پلیس در میان بگذارند، اعضای خانواده زن گمشده در مراجعه به مأموران اعلام کردند: وی عصر روز حادثه در مطب دندانپزشکی قرار داشت، او بچه دو ماهه خود را نزد ما گذاشته و از خانه خارج شد، وقتی بعد از ساعت‌ها خبری از بازگشت او نشد و ما هم نتوانستیم ردی از او در خانه دوستان و آشنایان به‌دست بیاوریم، از سویی در تماس با مطب دندانپزشکی هم متوجه شدیم به آنجا هم نرفته است، تصمیم گرفتیم از پلیس کمک بگیریم.


* آغاز تجسس‌های پلیسی

مأموران پلیس میاندورود که احساس می‌کردند زن جوان باید درگیر سرنوشت ناگواری شده باشد، به‌سرعت وارد عمل شدند.

در نخستین اقدام آن‌ها به تحقیقات محلی از کسانی پرداختند که زن جوان را هنگام خروج از خانه و سوار شدن به خودروی مسافرکش دیده بودند.

یکی از شاهدان ماجرا در این‌باره به پلیس گفت: عصر بود که این زن را دیدم، به کنار خیابان آمده و به انتظار خودروی مسافربر ایستاده بود، دقایقی بعد یک خودروی مشکی رنگ در مقابلش توقف کرد او هم سوار شد.

با وجود اینکه مأموران توانسته بودند سرنخ‌هایی از این ماجرا به‌دست آورند اما هیچ‌کس شماره‌ای از پلاک این خودرو به‌خاطر نداشت و این موضوع تحقیقات پلیس را با بن‌بست تحقیقاتی روبه‌رو کرده بود.

در همین راستا وقتی عملیات تجسسی پلیس میاندورود به مشکل خورد و به‌دلیل جو بدی که با انتشار اخبار و شایعات گوناگون درباره این ماجرا در سطح شهرهای هم‌جوار منتشر شده بود، به دستور سردار جعفری‌نسب فرمانده انتظامی مازندران تیم‌های مختلفی از مأموران پلیس آگاهی استان و شهرهای ساری، نکا، گلوگاه، بهشهر و قائم‌شهر تشکیل شد و تجسس‌های گسترده‌ای برای ردیابی زن گمشده در دستور کار قرار گرفت.

این در حالی بود که بررسی دوربین‌های نصب‌شده در مسیر حرکت این خودرو نیز نتوانست تأثیر زیادی در ردیابی این خودرو و زن داشته باشد، در چنین شرایطی بود که پایش تصویری روی همه دوربین‌های موجود در مسیر تا خروجی‌های استان، از سوی تیم‌های مختلف تخصصی پلیس آغاز شد و تصاویری از زن ناپدیدشده در اختیار پلیس سراسر کشور قرار گرفت.

در حالی که دو هفته از آغاز عملیات تجسسی پلیس می‌گذشت و اطلاعات مربوط به همه خودرو‌های سیاه‌رنگ موجود در منطقه مورد بررسی‌های دقیق و کار‌شناسانه قرار گرفته بود، مأموران روی نام یکی از صاحبان خودرو که از تبه‌کاران سابقه‌دار بوده و در منطقه جامخانه در شرق مازندران ساکن بود مظنون شده و او را تحت مراقبت‌های نامحسوس خود قرار دادند.

مرگ، پایان ۴۲ سال انتظار در کما


یک زن هندی که ۴۲ سال پیش به علت ضرب و جرح به کما رفته بود درگذشت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آرونا شانبا پرستار بیمارستان کینگ ادوارد مموریال بمبئی بود و 42 سال پیش مورد خشونت یکی از همکاران مرد خود قرار گرفت و به کما رفت.  

این زن که در زمان وقوع حادثه 25 سال داشت در همان بیمارستان بستری شد و کارمندان و مسوولان بیمارستان 42 سال از وی در حالت کما مراقبت کردند.

مدت بستری خانم شانبا در بیمارستان، طولانی ترین زمان بستری بیماران در هند است.

وی در هنگام مرگ 67 سال داشت.

مرگبارترین روز سال 93 چه روزی بود؟

پزشکی قانونی آمار کشته‌های حوادث رانندگی در جریان طرح نوروزی امسال (25 اسفند 93 الی 15 فروردین 94)  را اعلام کرد.

مطابق این اعلام 968 نفر در نوروز امسال جان خود را در حوادث رانندگی از دست داده‌اند که  71.6 درصد کشته های حوادث رانندگی مربوط به جاده‌های برون شهری (693 نفر)، 21.8 درصد در جاده‌های درون شهری (211 نفر)، 6.2 درصد در جاده‌های خاکی- روستایی (60 نفر) و محل تصادف چهار دهم درصد موارد نامعلوم (4 نفر) بوده است.

همچنین تعداد  متوفیان تصادف در جاده‌های برون شهری 10 درصد، درون شهری 1.4 درصد و خاکی-روستایی  37.5 درصد کاهش یافته است.

بیشترین تصادفات منجر به مرگ در روز 29 اسفند

بر اساس این گزارش  بیشترین تصادفات منجر به مرگ در روزهای 29 اسفند (71 نفر)،27 اسفند (68 نفر) و ششم فروردین (63 نفر) و کمترین تصادفات منجر به مرگ در روزهای چهارم فروردین(31 نفر) و 15 فروردین (35 نفر) رخ داده‌است.

استان فارس در صدر حوادث

در این مدت استان‌های فارس با 93  و  خراسان رضوی با 74 فوتی بیشترین و استان‌های چهارمحال و بختیاری با 10 و اردبیل با 11 فوتی کمترین تعداد کشته‌های ناشی از تصادف را  داشته‌اند.

بیشترین درصد افزایش در مرگ‌های ناشی از حوادث رانندگی نوروز امسال نسبت به سال گذشته در استان‌های سمنان با 55 درصد و قزوین با 50 درصد و بیشترین کاهش مربوط به استان‌های خراسان جنوبی با 57.1 درصد و بوشهر با 47.8  درصد) بوده است.

70 درصد فوتی ها مرد هستند


بررسی‌های گروه آمار سازمان پزشکی قانونی کشور نشان می‌دهد که 69.3 درصد از کشته‌های ناشی ازحوادث رانندگی مرد و 30.7 درصد زن بوده‌اند از لحاظ تحصیلی 25.7 درصد بیسواد، 48.8 درصد دارای تحصیلات کمتر از دیپلم، 13.5 درصد دیپلمه، 9.1 درصد بالاتر از دیپلم و 2.9 درصد نامعلوم بوده است.

30 درصد 30 تا 49 ساله‌اند


در زمان وقوع حادثه 33.6 درصد از افراد راننده وسیله نقلیه، 19.7 درصد عابر پیاده و 45 درصد سرنشین یا ترک وسیله نقلیه بوده‌اند. از لحاظ سنی 13.2 درصد افراد 10 سال و کمتر، 6.5 درصد 17-11 سال، 24.3 درصد 29-18 سال، 29.9 درصد 49-30 سال و 25.9 درصد کشته های تصادفات 50 سال به بالا داشته‌اند.

53.5 درصد متوفیان خودروی سواری داشتند


این گزارش در خصوص نحوه وقوع تصادفات می افزاید: نحوه وقوع تصادف 46.2 درصد از افراد متوفی ناشی از برخورد دو وسیله نقلیه، 26.5 درصد واژگونی وسیله نقلیه و 19.7 درصد ناشی از برخورد وسیله نقلیه به عابر و 5 درصد وسیله نقلیه به شیء ثابت متوفی بوده است.

خودرو مورد استفاده  53.5 درصد از افراد متوفی نیز خودرو سواری ،17.7  درصد موتورسیکلت، 5.6  درصد وانت بار، 1.4 درصد اتوبوس و مینی بوس و 1.5 درصد کامیون، کامیونت و تریلی بوده است.19.7 درصد تلفات نیز عابر و شش دهم درصد سایر موارد بوده.

همچنین در مواردی که فوت متوفی ناشی از برخورد وسایل نقلیه به یکدیگر بوده، در 51.9 درصد موارد خودروی مقابل با خودروی متوفی  خودروی سواری، 12.8 درصد وانت بار، 11.4 درصد کامیون، 9.2 درصد تریلی، 4.5 درصد موتورسیکلت،3.1 درصد کامیونت ،2.7 درصد اتوبوس و 4.4 درصد سایر خودروها بوده است.

علت مرگ 51 درصد تلفات ضربه به سر

علت اصلی مرگ 51  درصد از افراد ضربه به سر ، 23.3  درصد شکستگی‌های متعدد 11.1 درصد به دلیل علل اشتراکی، 8 درصد به دلیل خونریزی و 6.6 درصد به دلایل دیگر  بوده است.

همچنین محل فوت 52.1 درصد از افراد در محل حادثه،8.3 درصد حین انتقال به بیمارستان و محل فوت 38.2 درصد از افراد در بیمارستان بوده است. نحوه انتقال متوفی در 86.8 درصد موارد توسط آمبولانس، 8.4 درصد بوسیله وسایل نقلیه عبوری، 1.3 درصد به وسیله خودروی پلیس و در 3.5 درصد موارد نامعلوم بوده است.

رستورانی که گوشت انسان به مشتری می‌داد!

رستورانی در نیجریه بدون اطلاع مشتریان، گوشت انسان برایشان سرو کرده و مدتها به همین شکل درآمد کسب می‌کرد. اغلب ساکنان محلی متوجه رفت و آمدهای مشکوک در قسمت آشپزخانه رستوران شده بودند و پس از گزارش دادن به پلیس، حقیقت ماجرا برملا شد.

پلیس شهر کوچک آنامبرا در بدو ورود به آشپزخانه با سر بریده مردی مواجه شد که هنوز خون از آن می‌رفت. تحقیقات بعدی نشان داد غذاهای این رستوران با گوشت انسان برای مشتریان تهیه می‌شد و قیمتی چند برابر بیشتر از گوشت حیوانی برای آن درنظر گرفته شده بود.

پلیس نیجریه ۱۰ نفر را در ارتباط با این پرونده دستگیر و رستوران را پلمپ کرد.

برخورد پلیس با زنان بدحجاب در تهران +عکس

از روز گذشته پلیس تهران بزرگ با استقرار گشت‌های امنیت اخلاقی با بدپوششی و کشف حجاب سرنشینان خودروها در بزرگراه‌های سطح شهر تهران برخورد می‌کند.

طرح برخورد با بدپوششی و کشف حجاب سرنشینان خودروها در بزرگراه‌های سطح شهر تهران از روز گذشته آغاز شده است.

بر اساس مشاهدات، پلیس تهران بزرگ با استقرار گشت‌های امنیت اخلاقی در بزرگراه‌ها حضور فعال داشته و با بدپوششان برخورد جدی می‌کند.

برخورد پلیس با زنان بدحجاب در تهران +عکس

برخورد پلیس با زنان بدحجاب در تهران +عکس

برخورد پلیس با زنان بدحجاب در تهران +عکس

برخورد پلیس با زنان بدحجاب در تهران +عکس

برخورد پلیس با زنان بدحجاب در تهران +عکس

برخورد پلیس با زنان بدحجاب در تهران +عکس

برخورد پلیس با زنان بدحجاب در تهران +عکس

قتل در شب جشن تولد

مردی که بعد از درگیری با باجناقش او را با واردکردن چند ضربه چاقو به قتل رسانده ‌بود با رضایت اولیای‌‌دم از قصاص نجات یافت و به حبس محکوم شد.

مأموران پلیس تهران هشت سال قبل با تماس تلفنی شهروندی از یک درگیری خانوادگی باخبر شدند؛ درگیری بین دو باجناق بود و یکی از آنها بر اثر شدت جراحات جان خود را ازدست داد. به دستور بازپرس جسد به پزشکی ‌قانونی انتقال یافت و متهم نیز بازداشت شد؛ درحالی‌که بازجویی از متهم آغاز شده ‌بود شاهدان نیز برای بیان آنچه دیده ‌بودند، به دادسرا فراخوانده شدند. آنها گفتند بعد از اینکه سعید -مقتول- به شاهین -متهم پرونده - حمله کرد، شاهین با واردکردن ضربات چاقو بر بدن باجناقش او را به قتل رسانده‌ است.

این در حالی بود که متهم نیز به واردکردن ضربات متعدد چاقو به باجناقش اعتراف کرد و گفت: درگیری ما از قبل شروع شده ‌بود و چون من مشروب خورده ‌بودم، نتوانستم خودم را کنترل کنم؛ وقتی او به من ضربه زد من هم او را زدم.

پرونده با پایان تحقیقات و صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری ‌استان تهران فرستاده‌ شد. اولین جلسه رسیدگی به این پرونده دو سال قبل برگزار و متهم به قصاص محکوم شد اما به دلیل اینکه ضربه به پای مقتول برخورد کرده‌ بود، دیوان‌عالی کشور رأی صادره را نقض کرد و پرونده دوباره برای محاکمه به شعبه ٧٤ دادگاه کیفری استان تهران فرستاده ‌شد. روز گذشته در جلسه رسیدگی به این پرونده ابتدا نماینده دادستان کیفرخواست را خواند و گفت: متهم حاضر در دادگاه به اعتراف خودش و مدارک به‌دست‌آمده مرتکب قتل شده ‌است و درخواست صدور حکم قانونی دارم.

سپس اولیای‌دم در جایگاه حاضر و خواستار صدور حکم قصاص شدند. وقتی نوبت به متهم رسید گفت: اتهام قتل را قبول دارم و خیلی از کرده خودم پشیمان هستم. آن شب به خانه پدرزنم رفته ‌بودیم که بین من و سعید درگیری اتفاق افتاد. شب که خواستیم بخوابیم او به سمت من حمله کرد و یک ضربه زد؛ همین کار من را به‌شدت عصبانی کرد و من هم برای اینکه تلافی کنم به سمتش حمله کردم و درحالی‌که کنترل رفتارم دست خودم نبود او را زدم. از لحظه‌ای که این کار را کردم تا همین لحظه که در برابر شما ایستاده‌ام در عذاب‌وجدان می‌سوزم و خیلی حالم بد است.
سپس برادر همسران متهم و مقتول که شاهد این درگیری بود، در جایگاه حاضر شد و گفت: تولد یکی از اعضای خانواده‌ام بود و ما خواهرانم را دعوت کرده ‌بودیم و آنها با شوهرانشان آمدند.

شاهین و سعید هردو مشروب خوردند و از خودبی‌خود شدند؛ به همین‌خاطر‌ حال درستی نداشتند و رفتارشان دست خودشان نبود. آنها با هم درگیر شدند، جدایشان کردیم بعد رخت‌خواب پهن کردیم تا همه بخوابند. سعید به سمت شاهین حمله کرد و یک ضربه زد. ما نمی‌دانستیم شاهین زیر رخت‌خوابش چاقو مخفی کرده‌ است؛ به محض اینکه سعید به او ضربه زد چاقو را از زیر تشک بیرون کشید و پشت‌سرهم به سعید ضربه‌ زد. او با عصبانیت تمام این کار را می‌کرد و اصلا نمی‌توانستیم چاقو را از دستش بگیریم.

آخرین ضربه را هم به پای مقتول زد وقتی شاهین را کنترل کردیم سعید خودش را از زیر دست او بیرون کشید و به سمت راهرو رفت، کشان‌کشان خودش را به پله‌ها رساند و همان‌جا ماند. مرد جوان ادامه ‌داد: وقتی خودم را به سعید رساندم تقریبا همه خون بدنش بیرون ریخته‌ بود و پایش به‌شدت خونریزی می‌کرد؛ قبل از اینکه اورژانس برسد از حال رفت و چند لحظه بعد هم مقابل چشمان ما جانش را از دست داد و نتوانستیم کاری بکنیم.

وقتی متهم برای بیان آخرین دفاع دوباره در جایگاه حاضر شد، یک‌بار دیگر ابراز پشیمانی و با گریه از اولیای‌‌دم درخواست گذشت کرد. او گفت: من هیچ قصدی برای کشتن سعید نداشتم. ما خیلی با هم دوست بودیم.

در این هنگام اولیای‌دم قبول کردند از قصاص گذشت کنند و به دریافت دیه، رضایت دادند. بنابراین متهم به لحاظ جنبه عمومی جرم محاکمه شد و ضمن قبول پرداخت دیه موردتقاضای اولیای‌دم، از آنها به‌خاطر گذشتی که کردند تشکر کرد با پایان جلسه رسیدگی هیأت قضات وارد شور شدند و متهم را به پرداخت دیه مورددرخواست اولیای‌‌دم و همچنین حبس محکوم کردند.

دستگیری خلبان قلابی در فرودگاه مهرآباد

چند روز پس از دستگیری خلبان قلابی، ۶۰ زن و دختر که در شبکه‌های اجتماعی فریب او را خورده‌ بودند، با مراجعه به اداره آگاهی از وی شکایت کردند.

متهم که عاشق خلبانی است، طوری در نقشش فرو می‌رفت که حتی اقوامش هم تصور می‌کردند که او یک خلبان واقعی است.
این مرد شیاد 31فروردین‌ماه سال‌جاری با شکایت دختر جوانی تحت تعقیب پلیس قرار گرفت. شاکی به مأموران گفت: حدود یک‌سال پیش از طریق شبکه اجتماعی فیس‌بوک با جوانی به نام فرشاد آشنا شدم. او خود را خلبان معرفی کرد و مدعی شد که مدرک دکتری دارد.

مدتی از آشنایی فرشاد با دخترجوان گذشت تا اینکه آنها با یکدیگر قرار ملاقات گذاشتند. دختر جوان در ادامه گفت: در نخستین قرارمان فرشاد با لباس خلبانی آمد و مدعی شد که پرواز دارد و باید هرچه زودتر به فرودگاه برود. رفتارش طوری بود که من اصلا به او شک نکردم.

حتی به‌دلیل اینکه علاقه شدیدی به شغل میهمانداری هواپیما داشتم از فرشاد خواستم تا درصورت امکان از ارتباطات خود در شرکت هواپیمایی استفاده کرده و مرا استخدام کند. چراکه او پیش از این مدعی شده بود با نفوذی که دارد می‌تواند برای شغل میهمانداری نیرو به شرکت هواپیمایی معرفی کند.

وی افزود: پس از آن فرشاد مدعی شد که برای انجام کارهای اداری و استخدام باید مقداری پول به او پرداخت کنم. با این بهانه 6میلیون تومان از من گرفت و بعد ازچند روز یک معرفی‌نامه در اختیارم قرار داد که آرم یکی از شرکت‌های هواپیمایی روی آن بود. او از من خواست معرفی‌نامه را نگه دارم تا آخرین هماهنگی‌های لازم برای گذراندن دوره‌های آموزشی میهمانداری را انجام دهد اما دیگر خبری از او نشد و فهمیدم که فریب یک کلاهبردار را خورده‌ام.

  • درکمین طعمه جدید

با شکایت دختر جوان گروهی از کارآگاهان پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران با دستور بازپرس دادسرای ناحیه5 مأمور رسیدگی به این پرونده شدند. بررسی‌ها نشان می‌داد معرفی‌نامه‌ای که فرشاد در اختیار شاکی قرار داده جعلی بوده و اصلا شخصی با این مشخصات در شرکت هواپیمایی مورد نظر کار نمی‌کند.

همزمان چند شکایت مشابه دیگر مطرح شد که نشان می‌داد خلبان قلابی به‌صورت سریالی طعمه‌های خود را در فیس‌بوک و شبکه‌های اجتماعی شناسایی کرده و دست به کلاهبرداری از آنها زده است. مأموران با انجام کارهای اطلاعاتی پاتوق فرشاد را در فرودگاه مهرآباد شناسایی کردند و با هماهنگی مأموران حراست و پلیس فرودگاه متهم 28ساله را در یکی از ترمینال‌های فرودگاه به دام انداختند.

او که لباس خلبانی با درجه کاپیتانی پوشیده بود و کیف فرم خلبانی در دست داشت، در حال تردد در ترمینال شماره 2فرودگاه بود و به‌نظر می‌رسید که در حال شناسایی طعمه جدیدی برای کلاهبرداری است. با دستگیری متهم او به اداره آگاهی منتقل شد و در بازجویی‌ها به کلاهبرداری از زنان و دختران اعتراف کرد. پس از اعترافات او، شاکیان نیز یکی پس از دیگری راهی اداره آگاهی شدند و به شکایت از او پرداختند.

سرهنگ داوود مرادی، رئیس پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران با اعلام این خبر گفت: متهم معمولا خود را به‌عنوان خلبان هواپیماهای مسافربری از نوع فوکر 100و ایرباس معرفی می‌کرد و دست‌کم 60نفر به اتهام کلاهبرداری از او شکایت کرده‌اند. سرهنگ مرادی تصریح کرد: برای این خلبان قلابی از سوی قاضی پرونده قرار قانونی صادر شده و شاکیان احتمالی می‌توانند برای شکایت از او به پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران مراجعه کنند.

  • عشق خلبانی مرا به راه خلاف کشاند

جوان کلاهبردار به تازگی وارد 28سالگی شده و می‌گوید که از 5‌ماه قبل نقشه کلاهبرداری‌هایش را عملی کرده است. گفت و گو با او را در ادامه بخوانید.

  • این نقشه چطور به ذهنت رسید؟

من ازبچگی عاشق خلبانی بودم و همه آرزویم این بود که روزی خلبان شوم . به‌خاطر دارم که وقتی کودک بودم هروقت هرکس از من می‌پرسید که دوست داری در آینده چه کاره شوی با اشتیاق هرچه تمام‌تر می‌گفتم خلبان! من با این علاقه بزرگ شدم و وقتی قرار بود به سربازی بروم نمی‌دانید چقدر خوشحال شدم وقتی فهمیدم که باید در فرودگاه مهرآباد خدمت کنم اما نتوانستم به آرزویم برسم؛ چراکه مشکلات مالی زیادی داشتم و آنقدر پول نداشتم که هزینه دوره آموزشی را بپردازم. برای همین نقشه کلاهبرداری کشیدم تا هزینه دوره‌های آموزشی را جور کنم.

  • مگر هزینه دوره‌های آموزشی چقدر است؟

شنیده بودم بالای 100میلیون تومان است.

  • از کی نقشه کلاهبرداری را عملی کردی؟

دقیقا از آذر‌ماه پارسال همزمان با اتمام دوران خدمت سربازی تصمیم به کلاهبرداری گرفتم.من خودم را دکترخلبان معرفی می‌کردم اما تحصیل‌کرده‌ام و پیش از اینکه به خدمت بروم در رشته مهندسی ساختمان مدرک کارشناسی گرفتم.

  • از خلبانی سررشته داشتی ؟

بله. در این مدت هم کتاب‌های زیادی در زمینه خلبانی خوانده‌ام. علاقه‌ام به این شغل تا جایی بود که حتی درباره انواع هواپیماهای مسافربری اطلاعات زیادی داشتم و بیشتر اصطلاحات خلبانی را می‌دانستم.

  • طعمه‌های خود را چطور شناسایی می‌کردی؟

در شبکه‌های اجتماعی یا در فرودگاه. حتی در فیس بوک صفحه‌ای به نام خود ساختم و غیراز خانواده‌ام، بستگان نزدیکم از جمله دخترخاله‌هایم نیز تصور می‌کردند که من خلبان شده‌ام و دوره‌های آموزشی ویژه خلبانی را گذرانده‌ام. معمولا به طعمه هایم می‌گفتم که خلبان هواپیماهای مسافربری از نوع فوکر100 و ایرباس هستم. حتی عکس پروفایلم در شبکه‌های اجتماعی لباسی با فرم خلبانی بود و بیشتر عکس‌های مربوط به هواپیما و فرودگاه را می‌گذاشتم.طعمه‌هایم با دیدن این عکس‌ها و رفتارهایم باور می‌کردند که من واقعا یک خلبانم. من حتی لباس فرم می‌پوشیدم و به فرودگاه می‌رفتم، ‌در آنجا از خودم عکس می‌انداختم و برای طعمه هایم از طریق وایبر و واتس آپ می‌فرستادم تا اعتمادشان را جلب کنم.

  • بعد چه می‌کردی؟

به آنها وعده استخدام در کادر اداری، فنی و میهمانداری هواپیما می‌دادم و پول می‌گرفتم .

  • از طعمه هایت چقدر پول می‌گرفتی؟

از هرکس بین 5 تا 10میلیون تومان.

  • سر چند نفر را کلاه گذاشتی؟

فکر می‌کنم بیش از 60نفر را فریب دادم.

  • سابقه داری؟

نه، این نخستین بارم است که خلاف کردم و گیر افتادم.

معمای مرگ تازه عروس در خانه مادر شوهر

شامگاه یکشنبه 20 اردیبهشت ماه سال‌جاری همسایه‌های زوج جوانی در محله رباط‌کریم با پلیس 110 و اورژانس تماس گرفتند و آنان را در جریان حادثه‌ای برای تازه‌عروس قرار دادند.

مأموران با حضور در خانه این زوج با پیکر نیمه‌جان شیوا مواجه شدند که تکنیسین‌های اورژانس پس از معاینه، وی را به بیمارستان فاطمه‌زهرا‌(س) رباط‌کریم انتقال دادند.

شیوا چند ساعتی با مرگ دست و پنجه نرم کرد تا اینکه تسلیم شد و از پای درآمد.

وقتی ماجرای مرگ مرموز تازه عروس به مأموران پلیس مخابره شد، بازپرس ویژه قتل رباط‌کریم وارد عمل شد و دستور تجسس‌های تخصصی برای رازگشایی از سرنوشت شیوا را داد.

بررسی‌های ابتدایی نشان داد روی گردن این زن جوان آثار خفگی وجود دارد. بدین‌ترتیب با دستور بازپرس جنایی، جسد شیوا به پزشکی قانونی منتقل شد تا علت دقیق مرگ مشخص شود و همزمان تیمی از پلیس به تحقیقات ویژه‌ای پرداخته است تا این معمای پیچیده را حل کند.

گفت‌و‌گو با پدر تازه‌عروس

پدر شیوا با چشمانی اشکبار  گفت: دو دختر و یک پسر داشتم. شیوا بچه بزرگم بود و 18 سال داشت.  وی افزود: از هفت ماه پیش بود که به خانه خودش در رباط‌کریم رفت. خانواده دامادم بعد از یک مراسم خواستگاری و جواب مثبت گرفتن از شیوا و برگزاری مراسم عروسی، دخترم را به خانه‌ای که مادرشوهرش هم در آنجا زندگی می‌کند، بردند.

پدر گریان گفت: از همان روزهای نخست دخترم و «جواد» بر سر زندگی در کنار مادرشوهر اختلاف داشتند. شیوا دوست داشت به صورت مستقل و جدا از خانواده همسرش زندگی کند اما دامادم قبول نمی‌کرد.

پدر تازه‌عروس ادامه داد: شیوا دوست نداشت من و مادرش متوجه این اختلاف‌ها شویم اما بعضی مواقع با همسرم در این باره صحبت می‌کرد.

دامادمان یک مقدار عصبی بود و هر زمانی که خیلی خشمگین می‌شد به خودش آسیب می‌زد با مشت به دیوار می‌کوبید یا با یک شیء تیز شروع به خودزنی می‌کرد.  شنبه آخرین روزی بود که همسرم با شیوا صحبت کرد و دخترم گفت با جواد صحبت کرده که طلاهایش را بفروشد تا خانه‌شان را جدا کنند اما جواد نپذیرفته و شیوا از دست دخالت‌های بیش از حد مادر شوهرش هم شکایت می‌کرد.

ساعت 11 یکشنبه 20 اردیبهشت ماه دامادمان با ما تماس گرفت و گفت شیوا قرص خورده است و در بیمارستان بستری است فوراٌ خودمان را به آنجا رساندیم که گفتند دخترم قرص نخورده است بلکه به علت فشار به گردنش و نرسیدن اکسیژن و خون به مغزش حال وخیمی دارد و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است.  بعد از اینکه حال دخترم را فهمیدم علت حادثه را پرسیدم اما هر کسی حرفی می‌زد، یکی از همسایه‌ها گفت: دخترم در کمد داخل دستشویی با دستمال دور گردنش آویزان بوده است که آنها نجاتش دادند و همسایه دیگر که دکتر بوده وقتی دیده نبضش می‌زند گفته است صبر کنید اگر حالش بهتر نشد او را به بیمارستان می‌رسانیم.

ساعت 8 شب این اتفاق افتاده بود و دخترم را ساعت 5/10 شب به بیمارستان رسانده بودند.

از طرف دیگر دامادمان می‌گوید که خودش دستمال را از گردن شیوا باز کرده است.  هنوز کاملاً مشخص نشده است که دخترم به قتل رسیده یا خودکشی کرده است.

حتی بعد از مرگ شیوا نزدیک‌ترین دوستش هم با من تماس گرفت و گفت که 10 دقیقه پیش از حادثه شیوا با او صحبت می‌کرده و گفته که با جواد سر مستقل شدن بحثشان شده است و او قبول نکرده است. همین موقع به خاطر پشت خطی قطع کرده است.
 
وی می‌گفت: بعد از اعلام مرگ شیوا ما به مأموران آگاهی پرند مراجعه کردیم و از دامادمان شکایت کردیم. امیدواریم علت مرگ دخترم مشخص شده و اگر قتلی رخ داده، عاملان آن مجازات شوند.

بنابر این گزارش، تحقیقات در زمینه چگونگی این مرگ مرموز ادامه دارد.

رکورد بندبازی در ارتفاع شکسته شد (+عکس)

به نقل از گزارش رسانه خارجی، الکس سولز 23 ساله اهل جنوب شرقی آلمان است، او پس از بندبازی در فضای ممنوع بالای دیوار چین، دوباره در روز 9 مه با انجام بندبازی بی سابقه، رکورد جدید جهانی را به نام خود ثبت کرد.

آقای سولز از کودکی ماجراجو بوده و کارهای پر هیجان را دوست دارد. 9 مه 2015، او در صحرای یو لونگ در استان مغولستان داخلی در ارتفاع 610 متری بندبازی کرد.

این جوان ماجراجو چندین بار با بندبازی وارد مناطق پر خطر و غیر مسکونی شده است، حالا او تصمیم دارد با بندبازی از مرکز یک کوه آتشفشان بگذرد.

اولین کتابفروشی سیار (+عکس)

اولین کتابفروشی سیار درواقع یک گاری بود. «مری تیتکامب» مسئول کتابخانه مری لند معتقد بود که داشتن کتاب تنها قسمتی از شغل یک کتابدار است و در دسترس قرار دادن این کتاب‌ها بخش مهم‌تر آن بوده است.

گاری کتابخانه واشنگتن کتاب‌ها را به دور و اطراف شهرهای کناری می‌برده و به صورت فی البداهه و بی‌برنامه در این شهر‌ها توقف می‌کرده و کتاب‌ها را در دسترس عموم مردم قرار می‌داده است.

اولین کتابفروشی سیار (+عکس)

کتابخانه ای که غسالخانه شد! (عکس)

مهر - گنبد کاووس به عنوان دومین شهر گلستان فاقد غسالخانه است و سالهاست کتابخانه امامزاده یحیی بن زید(ع) این شهر، به عنوان یک فضای فرهنگی، به تنهایی زحمت بدرقه مسافران آخرت را می کشد.

تهرانی ها سالی 250 تریلر سم تنفس می کنند!

وزن آلودگی خودروهایی که در پایتخت تردد می کنند هرسال به بیش از 5 هزار تن می رسد یعنی مساوی با وزن250 تریلر همراه با کشنده حمل بار. این، یعنی فاجعه!

وزن آلودگی خودروهایی که در پایتخت تردد می کنند هرسال به بیش از 5 هزار تن می رسد یعنی مساوی با وزن250 تریلر همراه با کشنده حمل بار. این، یعنی فاجعه! حدود 6 میلیون موتور سیکلت و خودرو و اتوبوس شهری در تهران در حال رفت و آمد هستند و از این میان تاکنون فقط 500 هزار راننده برای بررسی آلایندگی و معیوب بودن وسیله نقلیه خود به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده اند. مراکزمعاینه فنی در طول سال گذشته از میان 3 و نیم میلیون موتورسیکلت، فقط 98 دستگاه را مورد بررسی قرار داده اند و این نشان می دهد که با وجود هزینه ناچیز معاینه فنی، تمایلی برای اطمینان از سالم بودن وسیله نقلیه وجود ندارد.

معاینه فنی مکانیزه خودروها با الگو برداری از تجربه موفق کشورهای اروپایی همانند آلمان وانگلیس از سال 1379 در ایران راه اندازی شد و عملیاتی شدن آن با رویکرد کاهش آلودگی هوا و افزایش ایمنی در دستور کار مراکز معاینه فنی قرار گرفت. چند سالی از آغاز فعالیت این مراکز نگذشته بود که طرح معافیت معاینه خودروهای زیر 5 سال ساخت به تصویب مجلس رسید؛ طرحی که مخالفان زیادی از جمله سازمان محیط زیست و مرکز معاینه مکانیزه داشت. مخالفان معتقد بودند که این مدت برای اطمینان از سلامت فنی خودروهای داخلی بسیار زیاد است.

کیفیت نه چندان مطلوب سوخت و افزایش تعداد خودروهای ساخت داخل، معضل را از آنچه بود، پیچیده تر کرد. ماجرای آلودگی هوا طی سال های گذشته بویژه پس از ماجرای بنزین سمی پتروشیمی و به دنبال آن مرگ هزاران نفر در کلانشهرها بویژه تهران، جنجال برانگیز شد. نظارت ضعیف بر کیفیت خودروها وسوخت مصرفی آنها، از یک سو و مراجعه نکردن رانندگان وسایل نقلیه برای معاینه فنی، از سویی دیگر، هر روز بیشتر و بیشتر به مسأله دامن زد. مسأله بنزین پتروشیمی حل شد اما کاستی های قانونی برای کنترل کیفیت هوا، تولید و معاینه فنی خودروها و... همچنان باقی مانده است.

مهندس ولی آذروش، مدیر عامل ستاد معاینه فنی تهران و 8 کلانشهر کشور با انتقاد از معافیت 5 ساله خودروهای صفر و مراجعه نکردن دارندگان این خودروها به مراکز مکانیزه معاینه فنی، می گوید: «کاتالیزورهای خودروها باید هر 2 سال یکبار بررسی شود و با توجه به این معافیت و نبود نظارت بر وضعیت آنها، آلودگی هوا مدام در حال افزایش است.»

وی در گفت و گو با «ایران» می گوید: «مراکز مکانیزه معاینه فنی خودرو 18 آیتم را مورد تست و بازبینی قرارمی دهند که یکی از آنها کنترل وضعیت آلایندگی خودروهاست. در این آزمون میزان گازهای آلاینده خودرو بررسی می شود و وضعیت آن از لحاظ رد یا قبولی براساس حد مجاز ابلاغی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست مورد ارزیابی قرار می گیرد.

بنابر مطالعات انجام شده از سال های گذشته، در صورت مراجعه همه خودروهای شهر تهران به مراکز معاینه فنی و قرارگیری شرایط کارکرد موتور در وضعیت مطلوب یعنی رعایت حدود مجاز انتشار آلاینده های خروجی از اگزوز که به صورت سالیانه از سوی شورایعالی محیط زیست به مراکز معاینه فنی ابلاغ می شود، حدود 23 درصد از میزان آلودگی هوای تهران و 13 درصد مصرف سوخت کاهش خواهد یافت. این در حالی است که در حال حاضر 27 درصد از مردودی ها در مراکز معاینه مربوط به گازهای آلاینده خروجی از اگزوز است.»

در حال حاضر در بیشتر کشورهای اروپایی که استانداردهای تولیدی خودروهای شان در مقایسه با خودروهای ساخت ما تفاوت چشمگیری دارد مدت معافیت خودروهای نو از معاینه فنی 2 تا 3 سال است ولی مشخص نیست که چطور از اواخر سال 89 مدت معاینه فنی خودروهای ساخت ایران از 2 سال به 5 سال افزایش یافت و در نهایت به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

نکته ای که قابل تأمل است استفاده متفاوت از خودروهای صفر کیلومتر است؛ گاه راننده ای در طول 5 سال با خودرویش 50کیلومتر رانندگی می کند و فرد دیگری 200 هزار کیلومتر یعنی 2 برابر میانگین طبیعی. پس واضح است این خودرو به فرسودگی نزدیک شده و باید همان سال دوم یا سوم برای آزمایش فنی و آلایندگی مورد بررسی قرار می گرفته است اما طرح معافیت 5 ساله منجر به خلأ قانونی و مراجعه نکردن رانندگان به مراکز معاینه فنی می شود.

آذروش درباره مذاکراتش با نمایندگان مجلس توضیح می دهد:«با تلاش های صورت گرفته و تشریح جزئیات آلودگی خودروها و اینکه می توان با نظارت برآلایندگی آنها تا حدی از مصرف سوخت و آلودگی هوا پیشگیری کرد و حتی آن را کاهش داد، درصد بالایی از نمایندگان متقاعد به اصلاح سریع این قانون شدند و سازمان های مرتبط جهت رفع دغدغه ها و پاسخ به پرسش های نمایندگان در ارتباط با صدور کارت و برچسب بدون حضور خودرو و نداشتن متولی نظارت بر مراکز معاینه فنی نسبت به اقدامات اصلاحی از قبیل ایجاد سامانه یکپارچه معاینه فنی، اصلاح آیین نامه اجرایی نحوه صدور معاینه فنی وارد کارزار شدند.

در همین خصوص نماینده دولت یعنی سازمان حفاظت محیط زیست لایحه ای درباره کاهش زمان معاینه فنی از 5 سال به 3 سال برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است که امیدواریم این لایحه تا پایان سال با دید کارشناسانه و دلسوزانه نمایندگان مجلس به تصویب برسد.

پژوهش های کارشناسان نشان می دهد عمر متوسط هر خودرو در کشورهای جهان بین 5 تا 10سال است ولی در ایران این عدد به بالای 20سال می رسد. به طور متوسط در هر شبانه روز هزار خودرو وارد تهران می شود و باید در مقابل 2 هزار خودروی فرسوده و مستهلک از چرخه حمل و نقل خارج شود ولی آمار و ارقام این را نشان نمی دهد. سالانه 370 هزار خودروی صفر کیلومتر خارجی و داخلی در تهران استارت می خورند و با وجود این حجم از رفت و آمد خودرو، تعداد مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی زیر500هزار است؛آن هم به گفته آذروش در خوشبینانه ترین وضعیت! پس با یک حساب سرانگشتی تا چند وقت دیگر خیابان ها دیگر کشش رفت و آمد نخواهند داشت و عملاً به یک پارکینگ عمومی تبدیل خواهند شد.

اینجا همه چیز اتوماتیک است

مدیرعامل مراکز معاینه فنی از مجهز بودن مراکز تمام اتوماتیک به جدیدترین دستگاه های تست آلایندگی و نقص فنی و آمادگی این مراکز برای معاینات فنی حرف به میان می آورد و می گوید: «بررسی خودروها به صورت مکانیزه و البته استاندارد صورت می گیرد و امکان هیچ اشتباهی نیست. خودرو پس از مراجعه وارد خط معاینه می شود و پلاک آن توسط دوربین پلاک خوان ثبت می شود و همه مراحل آزمایش فنی به ثبت می رسد و امکان هیچگونه تخلفی وجود ندارد. در اینجا باید به نکته ای اشاره کنم و آن اینکه مراکز ما می توانند در هر شیفت کاری دست کم 6 هزار خودرو را به طور مکانیزه معاینه کند ولی متأسفانه مراجعات تأسف انگیز است.»

ایراد خودروهای مراجعه کننده بر اساس آمار مراکز معاینه فنی در سال 93 نیز در نوع خود جالب است. ولی آذروش در این باره می گوید: «مردودی از تست آلایندگی27درصد، اشکال در همراستایی چرخ ها 18درصد، آزمون کمک فنر 5درصد، ایراد درترمز11درصد و عیوب ظاهری 39 درصد شامل شکستگی یا ترک خوردن شیشه، ایراد در برف پاک کن و شیشه شوی، ضعف در کمربند ایمنی، لاستیک ها، وضعیت بدنه خودرو از لحاظ تغییر شکل و پوسیدگی، وضعیت دود خودرو جهت تشخیص روغن سوزی، وضعیت بلوری چراغ های جلو و همه طلق های چراغ عقب. همچنین عملکرد چراغ های ترمز، عملکرد چراغ دنده عقب و پلاک خودرو، عملکرد چراغ های راهنما و چراغ های عقب، کنترل صدای خروجی از اگزوز و صدای بوق از دیگر ایراداتی بوده اند که رانندگان پس از رفع آنها، در مراجعات بعدی موفق به دریافت معاینه فنی شده اند.»

حالا تعداد موتورسیکلت ها بیشتر از خودروها شده و آلایندگی شان هم 4 برابر یک پراید. وقتی با دقت به موتورهایی که منتظر سبز شدن چراغ هستند، نگاه کنید، متوجه می شوید که بیشترشان دود می کنند یا روغن سوزی دارند. آمارها می گوید موتورها سهمی 49 درصدی در آلودگی صوتی و 30درصدی در آلودگی هوا دارند. این، یعنی زنگ خطر!

3 و نیم میلیون موتورسیکلت در تهران تردد می کنند که سهم این تعداد در تصادفات رانندگی تهران 50 درصد است. تکنولوژی پایین و رعایت نکردن استانداردهای جهانی موجب شده تا میزان آلایندگی موتورسیکلت های تولید داخل، در سطح بالا باشد.

95 درصد از موتورها مجهز به کاربراتور و فاقد کاتالیزور هستند. در حالی که 10 خط برای معاینه فنی موتورسیکلت ها در مراکز معاینه فنی وجود دارد و این مراکز قادر به معاینه فنی 3 هزار دستگاه در روز هستند، اما عملاً صاحبان موتورسیکلت ها خود را موظف نمی دانند به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.

در سال 92 میزان مراجعه موتورسیکلت ها به مراکز معاینه فنی 281 دستگاه و در سال 93 تنها 98 دستگاه بوده است. قانون تأکید می کند که همه وسایل نقلیه موظف به دریافت برگه معاینه فنی هستند اما از آنجا که موتورسواران الزام قانونی را قوی و جدی نمی بینند بدون داشتن برگه معاینه فنی در شهر تردد می کنند.

کاش مشکل، فقط موتورها بودند

کاش مشکل، فقط موتورها بودند. خودروهایی که برای آزمایش فنی به مراکز14گانه مراجعه نمی کنند، یک پای 50 درصدی آلودگی هوای تهران هستند. البته علاوه بر 3 و نیم میلیون موتوری که به اندازه 12 میلیون پراید آلودگی ایجاد می کنند و نیز 3 میلیون خودروی شهروندان تهرانی، خودروهای دیگری را هم که هر روز از شهرهای اطراف به تهران می آیند، باید اضافه کرد.

وضعیت موجود و افزایش آلودگی هوا، شهرداری تهران و راهنمایی و رانندگی را بر آن داشت که تصمیمی جدی برای رفع این معضل اتخاذ کنند و با ایجاد محدوده طرح زوج و فرد، آلودگی هوا را کاهش دهند، ولی عملاً این طرح جز کم کردن بار ترافیکی در موضوع آلودگی هوا هیچ کمکی نکرده است. البته شورای شهر به تازگی با تصویب طرحی جدید از شهرداری خواسته است با مشخص کردن وضعیت خودروها از نظر آلایندگی اجازه ورود یا ممنوعیت ورود آنها را به محدوده جدید صادر کند.

در این وضعیت بار تشخیص وضعیت آلایندگی به دوش مراکز معاینه فنی تهران می افتد که لااقل همه خودروها برای کسب امتیاز ورود به طرح زوج و فرد به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند. در این باره آذروش به بیان جزئیات طرح می پردازد و می گوید: «درسال93 مطالعاتی در خصوص پیاده سازی طرح LEZ محدوده کم انتشار آلایندگی، توسط معاونت حمل و نقل وترافیک شهرداری تهران به انجام رسید که در این طرح خودروها ازلحاظ انتشار آلایندگی به 4 دسته تقسیم شدند و در مناطق کم انتشار آلایندگی تنها وسایل نقلیه غیر آلاینده مجاز به ورود بودند.

این طرح از کشورهای موفق در زمینه کنترل وضعیت آلایندگی هوا الگوبرداری شده بود؛ کشورهایی همچون آلمان، هلند، سوئد و دانمارک. ناگفته نماند که در حال حاضر 225 طرح منطقه کم انتشار آلودگی هوا در 13 کشور اروپایی که معضل آلودگی هوا دارند اجرا می شود. تهران در این راستا و برای کاهش آلودگی هوا با اجرای محدودیت برای ورود به محدوده ترافیک و محدوده زوج و فرد، قصد کاهش آلودگی هوا را دارد ولی باید از تجربه سایر کشورهای موفق در این حوزه استفاده کند اما بنابر بررسی های صورت گرفته، طرح ترافیک تنها تأثیر 6 درصدی در کاهش ترافیک داشته و طرح زوج و فرد به علت تردد خودروهای فرسوده با عمر بیش از 20سال تقریباً هیچ گونه تأثیری بر کاهش آلودگی هوای تهران نداشته است.»

در این طرح خودروها براساس تکنولوژی ساخت، تاریخ ساخت و وضعیت داشتن معاینه فنی به 4دسته آبی، سبز، زرد و قرمز تقسیم بندی می شوند. طبقه آبی، خودروهای برقی و خودروهای هیبریدی هستند. طبقه سبز نیز شامل خودروهای تولیدی یا وارداتی سال1382 وبعد ازآن و دارای استاندارد آلایندگی یورو2 و بالاتر و همچنین خودروهای نو و معاف از معاینه فنی است و طبقه زرد،خودروهای تولیدی یا وارداتی را تا سال 1381 با استاندارد آلایندگی پایین تر از یورو 2 که مورد تأیید مراکز معاینه فنی باشند شامل می شود و طبقه قرمز مختص به خودروهای فرسوده یا خودروهای بدون معاینه فنی است.

برهمین اساس هم بعضی از دسته ها دارای محدودیت در تردد به بخش های کم انتشار آلایندگی می شوند. این کار برای کنترل وضعیت آلایندگی خودرو و بررسی این است که آیا خودرو از لحاظ تولید آلایندگی شرایط زمان تولید را حفظ کرده است یا خیر؛ یعنی باید اطمینان حاصل شود که خودروی یورو 2 با گذشت چند سال از نظرمرتبه تولید آلایندگی به خودروی یورو1 تنزل نیافته باشد. بدون تردید باید حدود مجاز آلایندگی که توسط سازمان حفاظت محیط زیست به مراکز ابلاغ شده مورد تجدید نظر قرار گیرد و این بازه اندازه گیری حدود مجاز برای کنترل خودروهای یورو 2 به بالا سختگیرانه تر انجام شود. کلیات این طرح در شورای عالی ترافیک شهر تهران به تصویب رسیده اما نحوه و زمان دقیق اجرای آن هنوز مشخص نیست.

بر اساس گفته مدیرعامل مرکز معاینه فنی تهران،خودروهای برقی به خاطر آلاینده نبودن می توانند وارد محدوده طرح زوج و فرد شوند و خودروهای با نشان سبز و زرد و قرمز نیز با توجه به نقاط تعیین شده برحسب کم آلاینده بودن می توانند وارد شوند. به طور مثال یک خودروی فرسوده شاید بتواند برای ورود به قسمتی از طرح زوج یا فرد مجوز داشته باشد و در صورت ورود به مناطق دیگر جریمه شود ولی خودروهای با برچسب سبز مجاز هستند در همه محدوده ها تردد کنند.

مراجعه نکردن دارندگان خودرو و موتورسیکلت برای معاینه فنی از دیدگاه کارشناسان، دلایل مختلفی دارد که از آن جمله می توان به بی توجهی به مسأله آلودگی هوا،ناآگاهی،شرکت نکردن درهمیاری های اجتماعی و شاید قانون گریزی و استفاده از خلأهایی قانونی اشاره کرد که در این باره باید با فرهنگسازی و حتی اجباری کردن معاینات فنی، مقدمات این کار را آغاز کرد.

همین چند سال پیش که استفاده از کمربند ایمنی فرهنگسازی شد و چندی بعد پلیس متخلفان را جریمه کرد در یک روند چندماهه استفاده کنندگان از کمربند ایمنی به طرز شگفت انگیزی افزایش یافت تا اینکه هم اکنون بر اساس آمارهای پلیس راهنمایی و رانندگی، بیش از 90درصد از رانندگان و مسافران از آن استفاده می کنند پس می شود با آموزش و فرهنگسازی و راهکارهای قانونی معاینات آلایندگی و فنی خودرو و موتورسیکلت و وسایل حمل و نقل عمومی را به اجرا در آورد تا شاهد هوای پاک تری باشیم.

وضعیت نامعلوم 14 ملوان ایرانی ربوده شده

با گذشت یک هفته از ربوده شدن 14 ملوان ایرانی از اهالی جنوب سیستان و بلوچستان همچنان سرنوشت آنان در وضعیت نامعلومی قرار دارد.

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار کنارک روز سه شنبه در تشریح این حادثه درگفت و گو با ایرنا گفت: یک فروند لنج صیادی به مالکیت محمد صالح کرم زهی و ناخدایی بشیر احمد بندوزهی با حدود 14 ملوان ایرانی در 23 اسفند سال گذشته برای ماهیگیری و صیادی با 40 هزار و 500 لیتر گازوئیل و مجوزهای لازم به دریا رفت.

نعمت الله نجاری ادامه داد: در مدت سفر در فاصله 700 مایلی، لنج مورد نظر از ناحیه موتور دچار مشکل می شود که ملوانان با همان حالت خرابی پیشروی می کنند و تا فاصله دو هزار مایلی می روند.

وی تصریح کرد: این محدوه جزو آبهای سومالی و سواحل موگادیشو بوده که این لنج حدود 25 تا 30 روز در این مکان خارج از آبهای ایران خراب بود که در این زمینه در تاریخ چهارم فروردین بعد از اطلاع دادن لنج به شیلات این اداره بلافاصله به اداره بنادر اطلاع می دهد.

وی ادامه داد: به این منظور گروه امداد و نجات دریایی بنادر وارد کار شده است و بعد از بررسی متوجه می شوند این شناور در محدوده اقیانوس هند قرار دارد و خارج از حوزه آنان است لذا به نیروی دریایی اطلاع می دهند.

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار کنارک افزود: در این زمینه نیروی دریایی بعد از اطلاع و با توجه به بازگشتن از ماموریت در خلیج عدن در حال فراهم کردن مقدمات کار بودند که بتوانند ملوانان گرفتار را نجات دهند که متاسفانه ملوانان در دام دزدان دریایی گرفتار می شوند.

نجاری اظهار داشت: مالک شناور در این مدت نیز با پرداخت هزینه، یک شناور یدک کش را آماده می کند تا در آبهای آزاد بتواند این لنج شناور را یدک کش کند ولی متاسفانه دزدان دریایی سومالی الشباب لنج گرفتار را به تصرف خود در آورده اند.

وی با بیان اینکه ارتباط مالک و ناخدا از تاریخ 23 اردیبهشت ماه جاری قطع شده و هم اینک هیچ گونه خبری از ملوانان این لنج در دست نیست گفت: برای رفع این مشکل و نجات ملوانان گرفتار پیگیری های زیادی هم از طریق اداره بنادر، اداره کل شیلات، مالک لنج و امورخارجه در حال انجام است.

وی با بیان اینکه متاسفانه این دزدان دریایی روش کارشان به این صورت است که پس از اسارت ناخدا و ملوانان شناورها به صورت مردمی با گرفتن باج آنان را آزاد می کنند افزود: در این راستا صاحب لنج از طریق گروه های مردمی درحال پیگیری این موضوع است و از سویی این موضوع از طریق وزارت امورخارجه و نیروی دریایی در حال پیگیری است که امیدواریم هر چه زودتر مشکل برطرف شود.

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار کنارک خاطر نشان کرد: با توجه به وجود جمهوری خود مختار در کشور سومالی سالانه چندین اتفاق نظیر ربوده شدن لنج های ایرانی در این منطقه مشاهده می شود.

وی ادامه داد: قائله این گونه حرکات از طریق ورود نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران و یا درخواست باج از سوی دزدان دریایی خاتمه می یابد.

مسوول نمایندگی وزارت امور خارجه در سیستان و بلوچستان نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به درج اخبار مختلف در سایت های رسمی و غیر رسمی از وقوع حادثه ربوده شدن ملوانان ایرانی در هفته گذشته با خبر شدیم.

احمد غلامی پور با بیان اینکه سواحل مورد نظر تحت کنترل و نظارت دولت مرکزی سومالی نیست و گروه های اشرار و تروریست در آن تردد می کنند ادامه داد: متاسفانه خبرها حاکی از ربوده شدن این 14 نفر توسط دزدان دریایی است البته این موضوع هنوز از سوی همکاران و سفارت ما تایید نشده اما گویا طبق شواهد و قرائن این تعداد از ماهیگیران ما در آن سواحل به گروگان گرفته شده اند.

وی تصریح کرد: هم اینک این موضوع از سوی وزارت امور خارجه و وزارت جهاد کشاورزی در حال پیگیری است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اطلاعات کافی از این حادثه ندارد،گفت:سالانه چندین مورد حمله دزدان دریایی به شناورهای ایرانی در آب های آزاد صورت می گیرد.

سیاوش رضوانی ادامه داد: در بیشتر این گونه موارد دزدان دریایی بعد از تخلیه تمامی بارها و پول ملوانان، شناور را در اختیار می گیرند و پس از دریافت پول از مالکان این شناورها، آنها را آزاد می کنند.

خبرنگار ایرنا با وجود تماس های مکرر با مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان موفق به گفت وگو با وی نشد.

محمد صالح کرم زهی صاحب لنج ربوده شده نیز در گفت و گو با برخی رسانه ها اظهار داشت: لنچ ماهیگیری تحت مالکیت اینجانب ۲۳ بهمن سال گذشته (93) به همراه ۱۴ ملوان و صیاد برای صید راهی اقیانوس هند شد تا انکه در چهارم فروردین سال جاری، ملوانان با تماس از طریق تلفن ماهواره‎ای به ما اعلام کردند موتور لنج از کار افتاده است.

وی افزود: با آنکه شخصا در زاهدان سکونت دارم بلافاصله پس از اطلاع از این حادثه به چابهار عزیمت کرده و موضوع را به شکل شفاهی و کتبی به ارگان‎های مختلف از جمله شیلات، اداره بنادر، دریابانی، نیروی دریایی و غیره اطلاع داده و درخواست کردم برای نجات ملوانان و انتقال شناور به کشور سریع‎تر اقدامی صورت دهند.

وی ادامه داد: در این مدت که شناور و ملوانان در میان اقیانوس رها شده بودند، چند بار ناوهای کشورهای بیگانه به آنها غذا دادند، اما در نهایت مجبور شدند خود را به ساحل برسانند و ما هم خبری از اخرین وضعیت انها نداشتیم تا انکه دیشب از رسانه‎ها خبردار شدیم اسیر تروریست‎های الشباب شده‎اند.

ترور یک معلم در خاش‌ (+عکس)

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان از ترور یک معلم به نام عبدالله شهراز در نوک‌آباد خاش خبر داد.
 علیرضا نخعی امروز در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: صبح امروز عبدالله شهراز یکی از معلمان مدرسه تودلنگ بخش نوک‌آباد خاش در سه کیلومتری جاده اصلی و کیلومتر 50 جاده زاهدان ـ خاش در حالی که با فرزندانش با خودروی شخصی بیرون از خانه به سر می‌بردند، توسط افراد مسلح ناشناس در مقابل دیدگاه فرزندانش مورد سوءقصد قرار گرفت و کشته شد.

ترور یک معلم در خاش‌ (+عکس)

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان افزود: علت این حادثه در دست بررسی مسئولان امنیتی قرار دارد و متعاقبا اعلام خواهد شد.

برگزاری آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی صبح جمعه اول خرداد

برگزاری آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی صبح جمعه اول خرداد

آخرین مهلت دریافت کارت شرکت در آزمون استخدامی متمرکز دستگاه‌های اجرایی کشور سال 94 که صبح روز جمعه اول خرداد 94 برگزار خواهد شد، فردا (پنج شنبه) پایان می پذیرد.

 فردا؛ آخرین مهلت دریافت کارت آزمون

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس،‌ کارت شرکت در آزمون و برگ راهنمای اولین آزمون استخدامی مشترک فراگیر سال 94 دستگاه‌های اجرایی کشور از ساعت 15 دیروز سه‌شنبه 29 اردیبهشت ماه برای مشاهده و پرینت آن بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفته است.

داوطلبان متقاضی شرکت در این آزمون باید تا ساعت 24 روز پنجشنبه 31 اردیبهشت ماه به سایت سازمان سنجش مراجعه و با وارد کردن اطلاعات شناسنامه‌ای یا ثبت‌نامی خود نسبت به تهیه پرینت کارت شرکت در آزمون و دریافت برگه راهنما اقدام کنند.

اطلاعیه سازمان سنجش درباره پرینت کارت شرکت در آزمون از روز یکشنبه 27 اردیبهشت ماه بر روی سایت سازمان قرار گرفته و در نشریه پیک سنجش روز دوشنبه 28 اردیبهشت ماه نیز منتشر شده است.

تا ساعت 8 صبح امروز چهارشنبه 30 اردیبهشت ماه از تعداد 193 هزار و 459 داوطلب ثبت‌نام‌ کننده تعداد 73 هزار و 319 داوطلب نسبت به دریافت پرینت کارت شرکت در آزمون و برگه راهنمای مربوط اقدام کردند.

آزمون استخدامی متمرکز دستگاه‌های اجرایی کشور سال 94 از صبح روز جمعه اول خرداد 94 در 58 شهرستان و 108 حوزه انتخابی برگزار خواهد شد.

فرایند برگزاری آزمون از ساعت 8 و 30 صبح روز جمعه آغاز و درب‌های ورود به جلسه آزمون رأس ساعت 8 صبح بسته خواهد شد لذا داوطلبان باید قبل از بسته شدن در جلسه آزمون حاضر شوند.

حضور ۱۵۰ شرکت فناور دنیا در نمایشگاهی در ایران

در این نمایشگاه بیش از ۱۵۰ شرکت داخلی و خارجی، آخرین دستاوردهای فناوری و نوآوری خود را درحوزه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، نفت، گاز و پتروشیمی، اتوماسیون صنعتی و سیستم‌های هوشمند، زیست فناوری، نانو فناوری، انرژی های نو، هوافضا و تجهیزات پزشکی در معرض دید قرار می گیرد.

تاکنون حضور شرکت‌هایی از کشورهای روسیه، هند، کره‌جنوبی، بلژیک، فرانسه، آلمان، انگلستان، ایتالیا، یونان، رومانی، آذربایجان، پاکستان و چین در این دوره از نمایشگاه نهایی شده است.

نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری (INOTEX) بارویکرد بسترسازی برای تعریف همکاری های فناورانه بین‌المللی و تسهیل تبادل توانمندیهای فناورانه کشورهای مختلف دنیا (انتقال فناوریهای بروز دنیا) از سوی پارک فناوری پردیس و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و مرکز همکاریهای فناوری و نوآوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

بسترسازی برای تبادلات فناوری میان شرکت‌های فناور ایرانی و خارجی‌، تبدیل شدن به بزرگترین رویداد تبادل فناوری منطقه، توسعه فناوری با استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی، شکل‌گیری تجارت و تعاملات اقتصادی حول محور فناوری، تبادل تجارب شرکت‌های موفق در تجاری سازی و توسعه فناوری، تقویت مناسبات بین‌المللی و افزایش ظرفیت سیاسی با استفاده از فناوری وکمک به شکل‌گیری و گسترش اتحاد منطقه‌ای با استفاده از ظرفیت فناوری برخی از اهداف کلان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری است.

به گزارش مهر، در نمایشگاه سال گذشته ۱۸ تفاهم نامه تبادل فناوری بین شرکت های ایرانی وکشورهای شرکت کننده در نمایشگاه به ارزش تقریبی ۶میلیون دلار منعقد شد و بر اساس قراردادهای انتقال فناوری نهایی شده ۶ شرکت نیز از تسهیلات قرض‌الحسنه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که به این موضوع اختصاص یافته بود بهره‌مند شدند.

دومین نمایشگاه بین المللی فناوری و نوآوری(INOTEX۲۰۱۵) از ۱۹ تا ۲۲ خرداد ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

اقدام به خودکشی نوجوان 16 ساله در بروجرد

یک نوجوان بروجردی سه شبه شب با حلق آویز کردن خود از طناب قصد داشت به زندگی خود پایان دهد که با اطلاع خانواده و اعزام سریع به بیمارستان به زندگی بازگشت.

به گزارش ایرنا، نوجوان 16 ساله ساعت 22 دیشب بنا به دلایل نامعلوم در منزل با طناب قصد خودکشی داشت.

رییس شبکه بهداشت و درمان بروجرد ضمن تایید این خبر گفت: این جوان که قصد خودکشی داشته است پس از اعزام به بیمارستان چمران و رسیدگی سریع کادر درمانی به زندگی بازگشت.

محسن صیرفی افزود: این جوان هم اکنون در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان چمران بروجرد بستری و تحت درمان است.

زلزله خراسان شمالی را لرزاند

زلزله‌ای ۴.۵ ریشتری بامداد امروز بجنورد و شیروان در خراسان شمالی را لرزاند و مردم شیروان را به خیابانها کشاند.

بر اساس اعلام شبکه لرزه نگاری قوچان وابسته به مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، مرکز این زلزله حوالی شهر لوجلی شیروان در خراسان شمالی اعلام شده است.

این مرکز، ساعت وقوع این زمین لرزه در ساعت ۵۶ دقیه و ۴۶ ثانیه بامداد چهارشنبه و مختصات این زمین لرزه را، عرض شمالی ۳۷.۴۹ و طول شرقی ۵۷.۷۴ درجه، در ۹ کیلومتری عمق زمین و در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر لوجلی شیروان و ۳۶ کیلومتری بجنورداعلام کرده است.

علیرضا لعل قادری معاون مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: تاکنون اطلاعی دقیقی از خسارت های احتمالی دریافت نشده اما تمامی نیروهای امدادی آماده اند تا در صورت بروز هرگونه حادثه ای وارد عمل شوند.

معاون فرماندار شیروان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: شدت زلزله به حدی بود که مردم شیروان از خانه های خود خارج شده و به خیابانهای شهر پناه آورده اند.

محمد عوض زاده افزود: تا کنون از خسارات احتمالی در این شهرستان و منطقه لوجلی خبری دریافت نشده است.

گفتنی است، استان خراسان شمالی که در سال ۷۵ زلزله ویرانگری را در بجنورد تجربه کرده است، به دلیل قرار گرفتن بر روی گسل، از مناطق زلزله خیز کشور محسوب و در زلزله رتبه دوم کشور را داراست.

رزیدنت بیهوشی در اتاق عمل و هنگام کار، جان سپرد

بیمار که برای جراحی بیهوش شد، دکتر بیهوشی قفسه سینه‌اش درد گرفت. لحظه‌ای بعد اتاق عمل بیمارستان قائم مشهد جراحی بیمار را متوقف کرده بود تا عملیات احیاء رزیدنت 32 ساله بیمارستان را انجام دهد.


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این حادثه سه روز پیش یعنی روز یکشنبه بیست و هفم اردیبهشت ماه روی داد و هنوز سی.پی. آر (احیاء) دکتر «مهرک گلگاریان» شروع نشده بود که نبض او از کار افتاد. لحظاتی بعد اعلام شد که رزیدنت سال سوم بیهوشی این بیمارستان مشهد در حین کار دچار درد شدید در ناحیه قلب شد و در پی آن سکته و فوت کرد.

یکی از حاضران در صحنه درباره اتفاقاتی که روز یکشنبه گذشته در بیمارستان قائم رخ داد به خبرنگار ما گفت: در راهروی بیمارستان نشسته بودیم که متوجه عبور و مرور مشکوک پرستاران و دکترها به اتاق عمل شدیم.

وی درباره آن روز در بیمارستان افزود: بعد از آن دیدم که چند پرستار و دکتر دوان دوان به اتاق عمل می‌روند و از ظاهرشان معلوم بود که اتفاق خاصی رخ داده‌است. 
این شاهد عینی ادامه دادک زمانی که دکترها به سمت اتاق عمل می دویدند مردمی که آنجا نشسته بودند می‌گفتند که «این دکترها هم مانند سریال در حاشیه مهران مدیری که در آن دکترها زمانی که می خواستند تظاهر کنند که در حال انجام دادن وظایفشان هستند شروع به دویدن می کردند دارند ادای کار کردن زیاد را در می آورند.»

در حالی که خبر فوت حین کار رزیدنت جوان این روزها دهان به دهان می‌چرخید برخی از همکاران «مهرک گلکاریان» استرس و فشار کاری و نبود زمان برای استراحت کافی را عامل وقوع این حادثه و فوت او اعلام می‌کنند.

با این حال بازپرس جنایی مشهد در گفت و گو با خبرآنلاین هر نوع شکی را در مورد علت مرگ این رزیدنت منتفی دانست و درباره علت فوت خانم دکتر گفت: مسائل خانوادگی وجود دارد که ما مجاز به مطرح کردن آن نیستیم اما آن چه که مسلم است این است که جنایتی در این باره رخ نداده است.

قاضی سخاییان بازپرس جنایی شهر مشهد در ادامه تاکید کرد: البته ما در حال بررسی این پرونده و علت فوت این خانم هستیم اما هنوز نتیجه نظریه پزشکی قانونی درباره علت فوت به دست ما نرسیده‌است و هنوز نمی‌توانیم در باره علت فوت این خانم اظهار نظر کنیم. 
پرونده فوت رزیدنت جوان هم اکنون در دادسرای شهر تا اعلام قطعی نظریه پزشکی قانونی مشهد مفتوح است .

سارق خطاب به راننده: من عزراییلم!


سارقان خودرو در کمین خودروهایی می نشینند که صاحبان آن کمترین دقت و ایمنی را در نگهداری از خودروی خود در پیش گرفته و سارقان نیز از این غفلت، هر چند کوتاه، استفاده کرده و نیت خود را عملی می کنند.

سرقت از خودروها با شگردهای خاصی انجام می شود اما نکته قابل تامل در این نوع سرقت، غفلت مالباختگان و تیزبینی و سرعت عمل سارقان است.

سارقان در بیشتر موارد در کمین خودروهایی می نشینند که صاحبان آن ها در کمال خونسردی و بی خیالی بدون رعایت نکات ایمنی، خودروهای خود را در مکانی پارک می کنند و سارقان از این فرصت طلایی استفاده کرده و با شگردهای خاص خود لوازم داخل خودرو و در مواقعی خود خودرو را سرقت می کنند.

در سرقت های حرفه ای خودرو، سارقان ضمن باز کردن در قفل، تمام سیستم های ایمنی را نیز قطع می کنند.

* دری که بسته نشد

در برخی مواقع سرقت از خودرو با سلاح گرم یا سرد انجام می شود. به عنوان مثال فردی که خودرویش از این طریق به سرقت رفته است، می گوید: سال گذشته خودرو ام به سرقت رفت و زمانی که اوراق شد به دستم رسید. سارقان از یک لحظه غفلت من استفاده کرده و به راحتی خودروام را به سرقت بردند.

وی ادامه می دهد: زمانی که ریموت پارکینگ را زدم تا خودرو وارد پارکینگ شود، مجدد ریموت را نزدم تا درب پارکینگ بسته شود چرا که می خواستم لوازمی را که خرید کرده بودم از خودرو خارج کنم و بعد ریموت را بزنم در فاصله ای که قصد خارج کردن لوازم از داخل خودرو را داشتم دو مرد قوی هیکل که چاقوی بزرگی در دست داشتند به سرعت وارد پارکینگ شده و مرا تهدید کردند که سویچ خودرو را به آن ها بدهم، من هم از ترس جانم ، سوئیچ را به آن ها دادم و سارقان به سرعت از پارکنیگ خارج شدند.

* من عزراییلم!

برخی از سارقان نیز با ایجاد ترس یا خوراندن داروهای بیهوشی اقدام به سرقت می کنند. از دیگر شگردهای سرقت در یکی از استان های کشور که جای تعجب دارد این است که یک زوج سوار بر خودرویی می شوند، مرد در کنار راننده نشسته و زن در عقب خودرو می نشیند.

مسافر جلو شروع به صحبت با راننده کرده و می گوید، مرا می شناسی؟ راننده با تعجب می گوید: نه ، باید بشناسم. مسافر می گوید: من عزرائیلم. مرد راننده توجهی به این صحبت نمی کند اما در همین حین زن مسافر می گوید: آقای راننده با چه کسی صحبت می کنید؟ راننده می گوید: با این مسافری که در جلو نشسته. زن می گوید: جلوی خودرو که فردی ننشسته ، مرد راننده با شنیدن این حرف، از ترس خودرو را رها کرده و پا به فرار می گذارد و زن و شوهر خودروی راننده را به سرقت می برند.

چه بسیار ترفندهایی که سارقان برای رسیدن به مقصود خود ، به کار بسته و از سادگی و عدم هوشیاری مردم سوء استفاده می کنند.

* نزاع به هنگام خرید خودرو

از دیگر شگردهای سارقان خودرو ، سرقت به شیوه سوار شدن زنان سارق و جلب اعتماد راننده ، سرقت به شیوه کلاهبرداری و معامله خودرو یا با یک نزاع ساختگی انجام می شود که البته در برخی از این سرقت، سارقان به صورت تیمی اقدام می کنند.

* عواملی که سرقت خودرو را افزایش می دهد

پلیس آگاهی نیروی انتظامی همواره تاکید می کند که عدم رعایت برخی از اصول، احتمال سرقت از خودرو را افزایش می دهد.

فقدان لوازم ایمنی در خودرو، سوار کردن مسافربا بی دقتی و یا ترک کردن خودرویی که مسافر در آن نشسته است، سهل انگاری هایی از جمله باز گذاشتن در و یا شیشه خودرو، قرار دادن وسائل روی صندلی ها و یا نصب لوازم گرانقیمت در خودرو که باعث جلب توجه و تحریک سارقان می شود، عدم رعایت اصول امنیتی با رها کردن خودرو در مکان های ناامن از جمله دیگر عواملی است که احتمال سرقت خودرو را افزایش می دهد.

* راه های پیشگیری از سرقت خودرو

پلیس آگاهی در توصیه به شهروندان راهکارهایی را برای پیشگیری از سرقت خودرو ارایه می کند:

تجهیز خودرو به لوازم ایمنی، افراد ناشناس برای نصب دزدگیر و ساخت کلید یدکی مناسب نیستند، تزئینات اضافی و نصب الحاقات گرانبها تنها باعث جلب توجه و به خطر افتادن خودرو می شود، خودرو خود را در اماکن ایمن پارک کنید، برای تعمیر خودرو آن را پیش تعمیرگاه مطمئن ببرید، هرگز سوئیچ خود را در اختیار افراد نا مطمئن نگذارید، به جای قرار دادن اثاثیه خود، روی باربند آن ها را در صندوق عقب خودروی خود قرار دهید، برای سوار کردن مسافر دقت کنید.

همچنین پلیس آگاهی توصیه می کند، مراقب باشید تا فریب شگردهایی که سارقان به کار می گیرند نخورید ، از جمله

این شگردها می توان به خوابیدن جلوی خودرو ، یا تظاهر به بیماری و حتی پرتاب تخم مرغ به شیشه راننده اشاره کرد. استفاده از برف پاک کن دید راننده را ازبین می برد و او را ناچار به پیاده شدن می کند.

وقتی با نزاع های خیابانی روبرومی شوید سعی کنید از خودرو پیاده نشوید. اگر مجبور شدید پیش از آن پنجره ها را بالا بکشید و سوئیچ رابردارید.

پلیس آگاهی به شهروندان توصیه می کند در صورتی که خودروی آن ها به سرقت رفت، سریعا پلیس ١١٠ را در جریان بگذارند، محل و زمان سرقت را اعلام کنند و فهرست اموال و کپی اسناد مسروقه را به پلیس بدهند.

*80 درصد سرقت ها مربوط به خودروهای زیر مدل 86 است

سرهنگ علی غیاثوند معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی گفت: بررسی های آماری نشان می دهد، حدود 80 درصد سرقت ها مربوط به خودروهای زیر مدل 86 است، یعنی زمانیکه خودروها به سیستم ضد سرقت مجهز نبودند.

وی افزود: هر چه ضریب ایمنی خودروها افزایش یابد، به همان میزان ضریب سرقت از خودروها کاهش می یابد.

به گفته این مقام پلیس آگاهی، 20 درصد سرقت های سال 92 مربوط به خودروهای مجهز به ضد سرقت و 80 درصد مربوط به خودروهای تولیدی قبل از سال 86 بوده است.

غیاثوند افزود: با خودروسازان جلساتی داشتیم و در این راستا نیز پیگیرهایی انجام شده و ادامه می یابد تا ضریب ایمنی خودرو تا جای ممکن افزایش یابد.

* بالاترین آمار سرقت خودرو به پراید و پژو اختصاص دارد

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی گفت: بیشترین آمار سرقت خودروها به پراید و پژو اختصاص دارد، براین اساس از سنوات گذشته با خودروسازان تعامل داشتیم تا با نصب سیستم های ضد سرقت، میزان وقوع سرقت را کاهش دهیم.

غیاثوند با بیان اینکه این مورد به تلاش بیشتری نیاز دارد، افزود: عموما ضعف در قفل و سیستم سوییچ پراید سبب می شود تا سارقان بیشتر به سرقت از این خودرو رغبت نشان دهند.

وی ادامه داد: کمتر از پنج درصد سرقت های خودرو به خاطر خود خودرو است تا سارقان آن را نمره کرده و بفروشند، بقیه نیز بدلیل استفاده برای سایر سرقت ها است تا سارقان با استفاده از خودروی سرقتی، دست به سرقت از مغازه ها بزنند.

غیاثوند یکی دیگر از انگیزه های سارقان برای سرقت از خودروها را سرقت قطعات عنوان کرد تا آنها را به فروش برسانند.

به نظر می رسد انگیزه های سارقان هر چه که باشد، ما باید با غفلت و اهمال، فرصت های طلایی در اختیار آنها نگذاریم.

پایان خونین عشقی که در چت روم آغاز شد/برادر دختر به قتل رسید

 عشق اینترنتی دختر جوان و پسر جواهر‌فروش، به قتل برادر دختر انجامید.  این پسر صبح دیروز، وقتی در جایگاه متهم حاضر شد، اتهام قتل را قبول و انگیزه‌اش از این جنایت را آزارهای برادر دختر مورد علاقه‌اش نسبت به او، عنوان کرد.

در جلسه رسیدگی به این پرونده، اولین کسی که در جایگاه حاضر شد، نماینده دادستان بود. او گفت: «متهم ٢٤ساله، به نام پرهام، یک سال قبل، با طرح نقشه‌ای با همدستی رومینا -متهم ردیف دوم- که او نیز ٢٤ساله‌ است، برادر دختر جوان به نام رامتین را بیرون از خانه برده و خفه ‌کرده ‌است.

مطابق اظهارات متهمان، آنها با هم رابطه داشتند و وقتی رومینا مدعی ‌شد برادرش در کودکی او را اذیت می‌کرد، پرهام برای انتقام‌گیری رامتین را کشت. بنابراین از نظر دادسرا، عمل پرهام مشارکت و عمل رومینا با توجه به اینکه مقدمات قتل را فراهم و متهم ردیف اول را هم تحریک کرده، معاونت در قتل است؛ ضمن اینکه او ادله جرم را نیز به مدت یک‌ماه‌ونیم مخفی کرده ‌بود که دراین‌خصوص هم درخواست مجازات برای متهمان دارم».

سپس پدر و مادر مقتول در جایگاه حاضر شدند و برای پرهام درخواست صدور حکم قصاص کردند، اما نسبت به دختر خود شکایتی را مطرح نکردند و ادعای پرهام در مورد همدستی رومینا با او را انتقام‌گیری دیگری دانستند. مادر مقتول گفت: «وقتی متوجه شدیم رومینا یک هفته پیش پرهام مانده‌ است، از این موضوع ناراحت شدیم و رامتین با پرهام، برخورد تندی کرد و به او گفت دیگر نمی‌خواهد پرهام را ببیند، همین هم باعث شد او چنین بلایی را سر فرزندم بیاورد».

وقتی نوبت به پرهام رسید، او اتهام قتل را قبول کرد و گفت: «من و رومینا در چت‌روم با هم آشنا شدیم و دوستی ما بیشتر شد. من رومینا را خیلی دوست داشتم. عاشقش شده‌ بودم و می‌خواستم با او ازدواج کنم. رابطه ما مخفیانه نبود، خانواده من و رومینا از این موضوع خبر داشتند و رامتین هم می‌دانست من با خواهرش رابطه دارم. یک روز رومینا به من گفت وقتی بچه‌ بود، برادرش او را اذیت می‌کرد. این موضوع خیلی ناراحتش کرده ‌بود و با اینکه حالا دانشگاه می‌رفت، اما آن موضوع را فراموش نکرده ‌بود. ما تصمیم گرفتیم از رامتین انتقام بگیریم. به پیشنهاد رومینا، رامتین را به بهانه سیگارکشیدن، از خانه بیرون کشیدم و بعد او را خفه کردم و جسدش را در جوی آب انداختم».

سپس نوبت به رومینا رسید. او اتهاماتش را رد کرد و گفت: «من دانشگاه می‌رفتم و در خوابگاه می‌ماندم. از خوابگاه تماس گرفته و به مادرم گفته ‌بودند یک هفته‌ است به آنجا نرفته‌ام، وقتی مادرم فهمید پیش پرهام بوده‌ام، خیلی ناراحت شد رامتین هم از این موضوع ناراحت شد و من را در خانه حبس کرد. وقتی موضوع به گوش پرهام رسید و متوجه شد برادرم با ازدواج ما مخالف است، به من گفت او را می‌کشد. من فکر می‌کردم در حد تهدید است و این کار را نمی‌کند. فکر می‌کردم با او صحبت می‌کند تا موضوع را حل کند؛ آدم‌کشتن، کار راحتی نیست و هرگز فکر نمی‌کردم پرهام بتواند این کار را بکند به‌همین‌دلیل، وقتی که شب برادرم با دوستانش بیرون رفت و برگشت، من به پرهام خبر دادم برادرم آمد. فکر کردم با هم صحبت می‌کنند، اما او برادرم را کشت. من هم خیلی ترسیده ‌بودم، به همین دلیل هم تا چند روز به کسی چیزی نگفتم. هیچ‌وقت راضی به مرگ برادرم نبودم، حتی تا مدت‌ها فکر می‌کردم رامتین و پرهام حین صحبت، با هم درگیر شده، پرهام، رامتین را هل داده و سرش به جایی برخورد کرده‌ و فوت شده‌ است، نمی‌دانستم او را خفه کرده ‌است.»

سپس جلسه رسیدگی، به‌صورت غیرعلنی ادامه پیدا کرد و با پایان دفاعیات متهمان و وکلای آنها، هیأت قضات برای صدور رأی دادگاه، وارد شور شدند.

دستگیری گدای زن‌نما در مشهد/ هم پول می‌گرفت، هم...!

به گزارش «خبرآنلاین» از خراسان رضوی؛ سرکلانتر غرب فرمانده انتظامی مشهد با اعلام این خبر گفت: «تیم گشتی کلانتری سجاد هنگام کنترل حوزه استحفاظی خود به حرکات و رفتار یک گدای خیابانی مشکوک شدند.»
سرهنگ «ذبیح الله میلانلو» افزود: «ماموران انتظامی فرد مورد نظر که به ظاهر زنی جوان بود را زیر نظر قرار دادند. او به خانم های جوان مراجعه می کرد و هنگام گرفتن پول، در حالی که دستکش در دست داشت دست زنان را نیز می‌فشرد.»
وی خاطرنشان کرد: «این فرد با دیدن پلیس قصد فرار داشت و ماموران با اقدام ضربتی خود او را دستگیر کردند. متهم که داری سوابق کیفری و تحمل حبس در زندان است در بازجویی های پلیسی ادعا کرد به خاطر بیکاری با پوشش زنانه اقدام به تکدی‌گری می کرده است.»

انتقام خنده دار یک مرد از همکار زنش! +تصاویر

مرد چینی که بخاطر درگیری با همکارش که یک زن بود بعد از محاکمه در دادگاه محکوم به پرداخت جریمه ۱۰ هزار یوآن معادل ۶ میلیون تومان به آن زن شد که برای انتقام دست به کاری خنده دار و باورنکردنی زد.

به گزارش تسنیم، یک مرد چینی که در یک رستوران به جان همکارش که یک زن بود، افتاده بود و او را به شدت کتک زده بود بعد از محاکمه در دادگاه محکوم به پرداخت جریمه ۱۰ هزار یوآن معادل ۶ میلیون تومان به آن زن شد.

///////////////محسنی/باشگاه شبانه/
///////////////محسنی/باشگاه شبانه/

او که نمی توانست ببیند این پول به راحتی در اختیار آن زن قرار بگیرد و برایش بسیار تلخ و دردآور بود که این دیه را بپردازد، تصمیم گرفت که آن را به صورت پول خرد در اختیار آن زن قرار دهد تا او را عذاب دهد!
 ///////////////محسنی/باشگاه شبانه/
 گفتنی است برای شمارش این پول بانک مجبور شد 18 نفر را به مدت 8 ساعت در اختیار بگیرد که بتوانند پول هارا بشمارند.