دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

نمایش اقتدار و صلابت نیروهای مسلح در آذربایجان غربی

در این آیینها که صبح روز جمعه به صورت همزمان در شهرستانهای مختلف آذربایجان غربی برگزار شد، یگان های نمونه ارتش جمهوری اسلامی در کنار سایر نیروهای مسلح آذربایجان غربی گوشه ای از اقتدار و توانمندی خود را برای حفاظت و حراست از تمامیت ارضی ایران اسلامی و حریم ولایت نشان دادند.

 دلاورمردان ارتش، سپاه پاسداران و نیروی انتظامی با رژه از مقابل جایگاه، اقتدار خود را در حراست و حفاظت از کیان مقدس ایران نشان داده و بر پایداری بر سر آرمانهای این نظام مقدس اسلامی تاکید کردند.

در آیین ویژه ای که به همین مناسبت در بلوار امامت ارومیه با حضور حجت الاسلام سیدمهدی قریشی نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه، قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی، آیت الله سید علی اکبر قرشی نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری و جمعی از مسوولان استانی و فرماندهان نیروهای مسلح برگزار شد، یگانهای منتخب نیروهای مسلح استان از مقابل جایگاه و تمثال مبارک امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری رژه رفتند.

علاوه بر آن، چتربازی، سقوط آزاد و حرکات نمایشی و رزمی، رژه هوایی نیروی هوابرد ارتش جمهوری اسلامی ایران از جمله برنامه های اجرا شده در مراسم رژه امسال بود.

اقشار مختلف مردم ارومیه نیز با حضور در مراسم سان و رژه روز ارتش، با دسته های گل و پخش شیرینی تلاش ها و رشادتها و ایثارگری های نیروهای مسلح در حفاظت از کیان اسلامی را ارج نهادند.

روز 29 فروردین ماه هر سال به مناسبت پیام تاریخی امام خمینی (ره) در 29 فروردین 1358 آیین های ویژه روز ارتش در جای جای ایران اسلامی برگزار می شود.

زن صیغه ایم به من خیانت کرد، او و دخترش را کشتم

این جوان که در شعبه 71 دادگاه کیفری ‌استان تهران محاکمه شده ‌است، درباره جزئیات قتل توضیح می‌دهد.

متهم به قتل یک مادر و فرزند هستی، اتهامت را قبول داری؟

بله قبول دارم. از کارم پشیمان هستم. آن لحظه حالت جنون به من دست داده بود.

چه نسبتی با مقتولان داشتی؟

من با گیتا و دخترش زندگی می کردم. در واقع گیتا را صیغه کرده بودم.

با گیتا مشکل داشتی؟

مدتی بود اعتمادم به او سلب شده بود. گیتا هم مدام می گفت قصد دارد از من جدا شود. دیگر مطمئن بودم اشتباه نمی کنم و او به من خیانت می کند.

این که زنی نخواهد با تو زندگی کند، به معنای خیانت است؟

وقتی گفت دیگر مرا دوست ندارد، به او مشکوک شدم. خانه را گشتم و تلفن همراهی پیدا کردم که در آن پیامک های عاشقانه ای بود و متوجه شدم با این خط با مردی رابطه دارد. این طوری بود که فهمیدم به من خیانت می کند.

اما در پرونده سیمکارتی وجود ندارد و حتی وقتی ماموران صحنه قتل را بررسی کردند، چیزی پیدا نشد. مدرکی هم دال بر خیانت به دست نیامده است.

من نمی دانم این سیمکارت کجاست، اما واقعا آن را دیدم.

دختر گیتا فرزند شوهر اولش بود؟

او قبل از من ازدواج کرده بود و یک دختر داشت. بعد از این که از شوهرش جدا شد، با هم آشنا شدیم و من او را صیغه کردم. مینا حاصل ازدواج اول گیتا بود.

شما به صورت موقت با هم ازدواج کرده بودید بنابراین جدا شدن برایتان کار سختی نبود. ضمن این که بعد از پایان مدت صیغه می توانستی این رابطه را تمام کنی. چرا صبر نکردی یا زودتر او را طلاق ندادی؟

قرار بود مدتی با هم به صورت صیغه ای زندگی کنیم و اگر زندگیمان خوب پیش رفت، عقد دائم کنیم. مدتی که گذشت من بشدت به گیتا علاقه مند شدم. آن قدر او را دوست داشتم که دیگر نمی توانستم ترکش کنم، حتی از او خواستم با من ازدواج کند و به صورت دائم همسرم شود.

گیتا این پیشنهاد را قبول نکرد؟

او قبول نکرد و حتی از من خواست این ماه های آخر صیغه را هم فسخ کنم و دیگر همدیگر را نبینیم.

با هم اختلافی داشتید؟

دیگر مرا دوست نداشت. مرتب از من دوری می کرد و با هم دعوا می کردیم.

مشکل سر بچه بود؟

نه ،اصلا این طور نیست. من دختر گیتا را خیلی دوست داشتم. دختر شیرینی بود و رابطه خوبی با هم داشتیم. مساله بین من و گیتا بود. در واقع گیتا دیگر نمی خواست با من باشد.

چون گیتا دیگر نمی خواست با تو باشد، او را کشتی؟

نه، چون به من خیانت کرده و غرورم را شکسته بود.

آن طور که خانواده گیتا گفته اند، درگیری اصلی بر سر بیکاری تو بود. در واقع گیتا مجبور بود هزینه زندگی ات را بدهد. این درست است؟

من کار نمی کردم، چون کار کردن را دوست نداشتم. من هنرمند هستم و ساز می زنم. در این زمینه هم حرفه ای بودم و دلم​ می خواستم همین راه را ادامه بدهم و نمی خواستم کار دیگری بکنم. با این که امکانات کار کردن را داشتم، اما می خواستم​ موسیقی را دنبال کنم ولی گیتا با این کار مخالف بود.

از راه موسیقی درآمد داشتی؟

درآمد زیادی نداشتم. هنر که برای آدم درآمد آنچنانی ندارد. ساز زدن بیشتر علاقه ام بود تا کاری که برایم درآمد داشته باشد.

چرا کار نمی کردی؟

یک کارگاه در جنوب تهران داشتم که اگر می خواستم در آن کار کنم، می توانستم پول زیادی به دست بیاورم و وضعم خیلی خوب می شد، اما نمی خواستم این کار را بکنم.

هزینه زندگی ات را چه کسی می داد؟

گیتا کار می کرد. من در خانه او زندگی می کردم و با هم خرج می کردیم؛ البته نه این که فکر کنید سربار او بودم. فقط با هم زندگی می کردیم.

همین هم علت اختلاف شما بود؟

گیتا می گفت باید سرکار بروی. او معتقد بود مرد باید کار کند. می گفتم ما که نیاز نداریم، اما می گفت این طوری نمی شود، تو باید کار کنی و سر این مساله خیلی با هم جر و بحث می کردیم.

خانواده ات می دانستند​ او را صیغه کرده ای؟

اول در جریان نبودند اما بعد متوجه شدند. خیلی راضی نبودند، اما چیزی هم نگفتند. من آن قدر گیتا را دوست داشتم که خانه و زندگی خودم را رها کرده بودم و با او زندگی می کردم.

از روز حادثه بگو. قتل چطور اتفاق افتاد؟

یک روز قبل از حادثه وقتی گیتا در خانه نبود، من به آنجا رفتم و چون به او مشکوک شده بودم، وسایلش را گشتم و یک کیف پیدا کردم که چند تلفن همراه داخل آن بود. پیامک هایش را خواندم؛ پیامک های خوبی نبود. معلوم بود برای یک مرد فرستاده شده است. خیلی عصبی شدم. فردای آن روز سر همین موضوع با گیتا دعوا کردم و به او گفتم حالا می فهمم چرا پیشنهاد ازدواجم را رد می کنی. بر سر این موضوع با هم جروبحث کردیم. گیتا دوست نداشت جلوی دخترش با هم دعوا کنیم. مینا را به مدرسه فرستاد و دوباره دعوای ما شدت گرفت. من به گیتا گفتم حق ندارد به من خیانت کند. او این کار را انکار کرد و گفت خیانت نکرده است، ولی من آن پیامک ها را با چشم های خودم دیده بودم. وقتی جرو بحث بیشتر شد، دیگر نتوانستم خودم را کنترل کنم. سمت گیتا رفتم و دستم را روی گلویش گذاشتم و فشار دادم. وقتی به خودم آمدم او فوت شده بود و کاری از دستم برنمی آمد. بالای سرش نشسته بودم و داشتم جسد را تماشا می کردم. حال بدی داشتم.

دختر بچه را چرا کشتی. او که در این درگیری نقشی نداشت؟

او مرا دیده بود و می دانست که با مادرش جروبحث کرده ام. البته آن موقع اصلا به کشتن آن بچه فکر نمی کردم و می خواستم خودم را از بین ببرم. اصلا نفهمیدم ساعت ها چطور گذشت و یک دفعه دخترک وارد خانه شد. من روی جسد گیتا یک پتو کشیده بودم. وقتی مینا مرا نگاه کرد، ترسید و گفت می خواهم پیش مادرم بروم. گفتم نرو او خوابیده. بچه ترسیده بود و به سمت مادرش رفت. او را در بغلم گرفتم و گلویش را فشار دادم. بچه خفه شد.

چرا اجساد را آتش زدی؟

وقتی مادر و دختر کشته شدند، می خواستم آثار به جا مانده را از بین ببرم. چاره ای نبود جز این که آنجا را آتش بزنم. پتویی را که روی جسد بود، آتش زدم و از خانه بیرون رفتم.

چطور بازداشت شدی؟

پلیس تماس هایی را که با گیتا داشتم ردیابی کرد و به من رسید. مجالی برای پنهان کاری نبود و باید واقعیت را می گفتم. هرچه بود گفتم، همه حقیقت را.

می دانی پدر مینا و پدر گیتا برایت درخواست قصاص کرده اند؟

بله می دانم، آنها حق دارند. من اشتباه بزرگی کردم؛ اشتباهی که قابل جبران نیست. همه چیز را خراب کردم. گیتا و دخترش را کشتم و بلایی که سر خودم آمد هم کمتر از مرگ نیست.

فکر می کنی اگر روش دیگری را در زندگی ات انتخاب می کردی باز هم گیتا برای ازدواج با تو جواب رد می داد؟

مشکل گیتا با من فقط این بود که سرکار نمی رفتم. اگر شاغل بودم و مثل یک مرد از او حمایت می کردم و در سختی ها کنارش بودم، این اتفاق نمی افتاد. او زن خوبی بود. خودش کار می کرد و هزینه زندگی خودش و دخترش را می داد. او فقط از من می خواست مسئولیت زندگی خودم را به عهده بگیرم و درخواست دیگری نداشت. اشتباه بزرگی کردم. نباید این روش را در زندگی ام انتخاب می کردم. او حتی از این که من موسیقی کار می کنم، مرا حمایت می کرد و می گفت باید ادامه بدهی. هیچ وقت اذیتم نکرد. من خیلی پشیمان و ناراحت هستم و از اولیای دم به خاطر کارهایی که کردم، عذرخواهی می کنم.

فکر می کنی بتوانی رضایت اولیای دم را جلب کنی؟

فکر نمی کنم بشود این کار را کرد. آنها خیلی ناراحت هستند و مرا نمی بخشند. گفته اند تا وقتی اجرای حکم قصاص را نبینند، آرام نمی شوند. از خانواده ام خواسته ام برای عذرخواهی بروند، اما آنها هم آن قدر شرمنده هستند که خجالت می کشند بروند و درخواست بخشش کنند. من توبه کرده ام و در زندان هم سعی می کنم زندانی خوبی باشم و کسی را اذیت نکنم. شاید با این کار خداوند عنایتی بکند و مرا ببخشد. در آن صورت اولیای دم هم مرا می بخشند.

عکسهای غیراخلاقی پزشک زیبایی بهانه باج گیری دختر جوان

،رییس پلیس فتای استان خراسان رضوی در این باره به جام جم گفت: چند روز پیش یک جراح زیبایی با حضور در پلیس فتا، از زنی به اتهام اخاذی شکایت کرد.

در تحقیق از شاکی معلوم شد، وی در فضای مجازی با دختری آشنا شده که ادعا می کرده چندی پیش برای جراحی بینی به مطب او رفته و از کار مرد پزشک راضی است و در ادامه ارتباط اینترنتی آنها بیشتر شده، به طوری که دختر جوان تصاویر خصوصی اش را از طریق پست الکترونیک برای وی ارسال کرده و با فریب مرد پزشک، توانسته تصاویر خصوصی او را به دست آورد.

سرهنگ سیدمحسن عرفانی افزود: در مرحله بعدی مشخص شد، دختر جوان چند هفته پس از برقراری دوستی اینترنتی، تصاویری را که از مرد پزشک به دست آورده بوده، با دستکاری و تبدیل آن به تصاویر غیراخلاقی، برایش ارسال و از او درخواست می کند یک میلیون تومان به شماره حساب وی بپردازد و در غیر این صورت از تصاویر غیراخلاقی سی دی تهیه و آن را به محل کار و همسر مرد پزشک ارسال می کند.

وی یادآور شد: دختر اخاذ با این ترفند پول درخواستی را از شاکی دریافت می کند و دوباره اخاذی هایش را از سر می گیرد و این بار از مرد پزشک می خواهد 20 میلیون تومان به حسابش واریز کند، در غیر این صورت تهدیدش را عملی می کند.

رییس پلیس فتای استان خراسان رضوی گفت: با تشکیل پرونده و دستور قضایی، تحقیقات برای دستگیری دختر اخاذ آغاز شد تا این که ماموران فتا رد او را در یکی از محله های مرکزی شهر به دست آورده و دو روز پیش وی را دستگیر کردند.دختر جوان با انتقال به مرکز پلیس اعتراف کرد، به قصد اخاذی با شاکی ارتباط برقرار کرده و تصمیم داشته چند مرحله دیگر نیز از او اخاذی کند که ناکام مانده است.

در پی اعتراف متهم، وی با دستور قضایی برای ادامه تحقیقات در اختیار ماموران فتا قرار گرفت.

سبد کالای این دفعه بر عهده وزارت کشاورزی

یک مقام آگاه در وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام خبر بالا افزود: این تصمیم در راستای واگذاری وظایف تنظیم بازاری به وزارت جهاد کشاورزی گرفته شده است.

وی با اشاره به این‌که این موضوع در حالی است که هنوز درباره‌ی تغییر محتوای سبد کالا تصمیم‌گیری نشده است، تصریح کرد: ولی اگر روال توزیع کالا به شکل مرحله‌ی اول باشد وزارت جهاد کشاورزی موظف به تامین کالا است.

او با تاکید بر این‌که از بین کالاهای موجود در سبد کالا تنها برنج از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تامین می‌شود، بیان کرد: این موضوع نیز مشروط براین است که برای سبد کالا در مرحله‌ی دوم برنج ایرانی در نظر گرفته نشده باشد که بعید است. به گفته این مقام آگاه به احتمال زیاد برنج مرحله دوم نیز از سوی شرکت بازرگانی دولتی تامین خواهد شد.

کالاهای تعیین شده برای سبد کالا در مرحله‌ی اول عبارت بود از ۱۰ کیلوگرم برنج، چهار کیلوگرم مرغ، دو بطری روغن مایع، دو بسته پنیر بسته‌بندی شده، یک شانه تخم مرغ ۲۴ تایی.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که پنیر و تخم‌مرغ از سبد کالا حذف و چای، ماکارونی، قند و شکر جایگزین آن می‌شود

قبض‌های جدید برق را پرداخت نکنید!!!

در این اطلاعیه که شامگاه پنجشنبه صادر شد، آمده است: همان گونه که مشترکان محترم برق استحضار دارند، در اسفندماه پارسال به وزارت نیرو اجازه داده شد تعرفه برق مصرفی تمام مشترکان را 24 درصد افزایش دهد. متاسفانه در محاسبه قبوض جدید برخی از مشترکان، اشتباه هایی صورت گرفته که لازم است، اصلاح شود.

در این اطلاعیه ضمن عذرخواهی از دریافت کنندگان این قبوض، تصریح شده است: به آگاهی مشترکان می رساند تمام قبض های صادر شده از تاریخ 20 اسفندماه 92 تا 25 فروردین ماه سال جاری از درجه اعتبار ساقط است و قبوض اصلاح شده با عنوان اصلاحیه صورت حساب برای مشترکان ارسال خواهد شد.

براساس اعلام وزارت نیرو، در صورتی که برخی از مشترکان قبض های یادشده را تاکنون پرداخت کرده باشند، در قبض دوره بعد اصلاح های لازم صورت خواهد گرفت و مبالغ اضافی پرداخت شده از صورت حساب بعدی آنان کسر خواهد شد.

روند خشک‌شدن دریاچه ارومیه از 70 به 90درصد در دولت روحانی افزایش یافت

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در صحن علنی مجلس در نطق میان دستور خطاب به رئیس جمهور گفت: آقای روحانی، به داد تولید برسید، رکود حاکم شده و کارخانجات صد درصد فعال نشده و کسادی و رکود از نظر اقتصاددانان بدترین بیماری اقتصادی است.

وی ادامه داد: آقای رئیس جمهور، به داد کشاورزان و دامداران با اجرای فاز دوم برسید. من برای آنها اعلام خطر می‌کنم که این افراد نتوانند با قیمت مناسب محصولات خود را تولید و عرضه کنند. همچنین به بانک مرکزی و تمامی بانک‌های دولتی، شخصی و شبه دولتی ابلاغ کنید که تسهیلات لازم را در اختیار کشاورزان و چایکاران شما و دامداران قرار دهند و تا اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری اجرایی شود.

نماینده مردم ارومیه افزود: آقای روحانی، ما با دادن هزاران شهید این استقلال را بدست آوردیم و به این استقلال می‌بالیم؛ اجازه ندهید اروپاییان استعمارگر هوس‌های برباد رفته 200 سال قبل را زنده کنند، به امورات داخلی ایران اسلامی دخالت کنند. آنها بدانند نماینده ملت ایران در مجلس و فراکسیون رهروان ولایت با تمام وجود از آرمان‌های نظام و راه شهدا و امام (ره) و رهبر انقلاب دفاع می‌کنند و در این راه این فراکسیون از هیچ اقدام مهمی فروگذاری نخواهد کرد.

** آقای روحانی، خشک شدن دریاچه ارومیه از 70 به 90 درصد در دولت شما افزایش یافت

قاضی پور گفت: آذربایجان غریب، شهرستان مظلوم ارومیه اینک در اثر سرمازدگی اول سال جاری با مشکلات عدیده‌ای مواجه است که نیازمند کمک مجلس و دولت است. آقای رئیس جمهور، مردم غیرتمند آذربایجان چشم انتظار اقدام عملی ما هستند. به داد دریاچه ارومیه برسید، نرسیدید خشک شدن آن از 70 به 90 درصد در زمان دولت شما اتفاق افتاد.

وی خطاب به کردوانی گفت: آقای کردوانی در همه جا می گوید دریاچه ارومیه باید خشک شود. شما با عینک کویر به کل ایران به خصوص دریاچه ارومیه نگاه می‌کنید و همه جا را کویر می‌بینید. مردم آذربایجان با آه و آب چشم خود دریاچه را مشاهده می‌کنند، هر روز عقب‌تر می‌رود و شاهد آخرین نفس‌های این دریاچه هستند.

نماینده مردم ارومیه با بیان اینکه بنده تمام نظرات خود را در مورد تمام مسائل در صحن علنی مجلس بیان می‌کنم، گفت: من هیچ گونه سایت و صفحه شخصی در هیچ جا ندارم؛ اگر دوستان محبت می‌ کنند و به اسم حقیر در فیس بوک و سایت‌های دیگر صفحه باز می‌کنند، تقاضا دارم تعطیل کنند چرا که من موافق این حرکات نیستم و علاقه ندارم از طریق بوق‌های سرمایه‌داری و آمریکا چیزی راجع به حقیر اعم از بد و خوب گفته شود.

قاضی‌پور در پایان گفت: در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، آزادی بیان به حد و اندازه لازم و کافی وجود دارد و خود را بی نیاز از این ابزارهای استعماری می‌دانم، اگر به راحتی از رئیس جمهور و وزرایش شکایت می‌کنیم و رسیدگی می‌شود این موضوع آزادی را نشان می‌دهد.

شهین، زنی که دستهایش تار و پود زندگی را بافته است

تصور کن یک زن، با آن همه لطافت روح مجبور شود تن به روزگاری دهد که روح لطیفش را با مشکل مواجه کند، حتماً دلیلی دارد که این دلیل، نشان‌دهنده یک زخم بزرگ است؛ یک زخم بزرگ که باید مرهم بر آن نهاده شود.

کوچه های دراز و پراز چاله چوله های منطقه صمدزاده را که پشت سر بگذاری، سربالایی تند کوچه را هم که با موفقیت طی کنی به خانه ای کوچک می رسی که در آنجا شهین با مادرش روزگار می گذراند او که در زندگی آواز غریب تنهایی اش را کسی جز خدا نشنیده است.

دوست ندارد از سختی هایش بگوید و اینکه چطور دو پسرش را به  جوانی رشید تبدیل کرده. خودش می گوید: «چون خودم سختی های زیادی کشیده ام هر وقت اسم زن سرپرست خانوار به گوشم میرسد تنهایی و بی حامی بودن و روزگار تلخی را که پشت سر گذاشته ام چهارستون بدنم را می لرزاند گفتن ندارد حتی گاهی از جان خودم هم می گذشتم تا چرخ زندگی با آبرو بچرخد.

غربت لحظه های اول دیدار از چهره اش زدوده شد ، مرا مهمان یک استکان چای قند پهلو کرد تا خستگی در کنم ولب به سخن گشود اما آرتروز، دردهای عضلانی و کم سویی چشم با هیچ کلمه ای قابل بیان نیست:

شهین از درد گردن وکم سو شدن چشم هایش می گوید اما گناه را می اندازد به گردن کهولت سن و می گوید: «خدا را شکر»

تمام زخم های کهنه زندگی اش سر باز می کند و برایم از لحظه شیرین به دست آوردن یک لقمه نان حلال می گوید دلتنگ است دلتنگ از مسئولینی که کاری برای زنان بی سرپرست و سرپرست خانوار نمی کنند.

شهین زن بی سرپرستی که چند سال است همسرش فوت کرده و او را با مشکلات زندگی تنها گذاشته است او می گوید پس از فوت همسرم و بی‌سرپرست شدن، با یکسری مشکلات مانند تأمین و مراقبت از کودکان، تأمین معیشت خانواده وسایر دشواری‌های زندگی روبرو شدم و مجبور شدم برای فرزندانم نقش مادر و پدر را یکجا بازی کنم همین عوامل به همراه مشکلات دیگری که روی هم تلمبار شدند به عنوان دغدغه‌ای بسیار مهم در زندگی بر من فشار وارد می کردند.

او به علت عدم حمایت های مالی و فقر اقتصادی مجبور شده برای گذران زندگی به ابریشم بافی مشغول شود وبا بافتن رومیزی و ... با ابریشم چرخ زندگی را چرخانده و آثار آنهمه سختی هایی که کشیده اکنون بر بدنش نمایان است قند خون ،آرتروز گردن ، درد مفاصل دست وچشم از جمله دردهایی هستند که او به آنها مبتلا شده است .

بدون هیچ گله و شکایتی

می گوید سالهاست که به دلیل فوت همسرش مجبور شده سرپرستی دو پسرش را بر عهده بگیرد دو فرزند پسر دارد که پسر بزرگش تازه ازدواج و او را ترک کرده و او اکنون مجبور است با پسر کوچکش در منزل مادر زندگی کند و با وجود تمام دردهایی که خودش دارد از مادر بیمارش که دچار سکته مغزی شده پرستاری کند خلاصه آنکه روزگار شهین بسیار سخت سپری می شود .....

می گوید مبلغی که از کمیته امداد می گیرد حتی خرج داروهای او نیز نمی شود و علاوه بر آن نگران است نگران پسر کوچکش که کاری ندارد تا هم کمک خرج خانه باشد و هم در جایی مشغول باشد تا گرفتار دوستان ناباب نشود .

خسته از روزگار سختی که کشیده برای لحظه ای مکث می کند و به دست هایش خیره می شود . دستهایی ظریف با ترک های ریز و درشت که تار و پود زندگی او را بافته اند، وانگشتانی که به علت ابریشم بافی پینه بسته ودیگرتن رنجورش رمق کار کردن ندارد و دردهایش را تنها با بغضی خاموش پنهان می کند .

او به دنبال دست های حمایت گری می گردد تا او را از این گرداب مشکلات بیرون بکشند ولی کسی او را حمایت نمی کند.

بعنوان آخرین دردل و درخواست از مسئولین می گوید از من گذشته چیز زیادی نمی خواهم فقط پسر کوچکم در جایی مشغول بکار شود تا از طرف او نگرانی ام برطرف شود چرا که او جوان است و نمی خواهم روزگار سختی را که من گذرانده ام ،بعلت نداری او از سر گیرد.

مرگ خاموش جان سه نفر را در ارومیه گرفت

علی افتخاری در گفت و کو با خبرنگاران با اشاره به حادثه ای در شب گذشته، گفت: سه نفر در شهرستان ارومیه که به علت برودت و سردی هوا و به منظور تامین گرمای داخل چادر محل اسکان از گاز پیک نیک و زغال سوخته استفاده می کردند، بر اثر مسمومیت با گازمنوکسیدکربن جان خود را از دست دادند.

وی اضافه کرد: این حادثه به علت عدم رعایت موارد ایمنی و استفاده نادرست از گاز پیک نیک و زغال سوخته و نیز قرار دادن آن در داخل چادر اتفاق افتاده که منجر به مرگ سه نفر شده است.

وی اظهار کرد: در روزهای بهاری به دلیل سرما و گرمای متناوب، بسیاری از خانواده ها بدون توجه به احتمال نشت گاز منوکسید کربن، اقدام به روشن کردن بخاری یا وسایل مشابه می کنند که عدم دقت در این خصوص می تواند به مرگ آنها منجر شود.

پیش از این نیز در زمستان گذشته سه نفر در یک روز جان خود را از دست داده بودند.

حادثه در شهربازی ارومیه کمین کرده است

پارکها و شهربازی های ارومیه در حالیکه باید محیطی امن و فرح بخش برای تفریح و بازی کودکان به همراه خانواده هایشان باشند به محیطی غیر استاندارد و توام از ترس و دلهره برای خانواده های کودکان مبدل شده است.

کارشناس ساخت و توسعه فضاهای بازی کودکان تامین ایمنی لازم برای خانواده‌ها در پارک‌ها را دو بخش ایمنی امکانات و وسایل بازی و امنیت روانی و ذهنی تقسیم کرد و گفت: مسئولان به کمک مردم و با اجرای تمهیدات لازم باید آرامش و آسایش خانواده‌ها را در تفرجگاه‌ها و پارک‌ها فراهم سازند که تحقق این امر نیز تنها از طریق افزایش ضریب ایمنی وسایل بازی الکترونیکی و یا مکانیکی قابل دسترسی است.

«رضا علیزاده» ادامه داد: وسایل بازی پارک‌ها باید مطابق استانداردهای جهانی ساخته شود که متأسفانه کشور ما وبه تبع آن آذربایجان غربی به هیچ وجه از لحاظ سطح تکنولوژی با تکنولوژی پیشرفته جهان هماهنگ نیست و به همان نسبت، سطح و میزان ایمنی وسایل بازی پایین‌تر از استانداردهای جهانی است.

این کارشناس یادآور شد: بروز نقص فنی در دستگاه‌های موجود در شهربازی ها و همچنین ابتدایی ترین وسایل بازی ازجمله تاب در پارک ها هنگام حرکت ممکن است فاجعه ‌ای بزرگ را به وجود آورد، حادثه ‌ای که می‌تواند لحظات شادمانی کودک یا خانواده‌ای را مبدل به خاطره‌ای تلخ و حتی مرگبار سازد.

وی تصریح کرد: مسئولان پارک‌ها و شهربازی‌ها باید قبل از راه‌اندازی وسایل بازی اعم از مکانیکی و الکتریکی و پنوماتیک، نسبت به سرویس و رفع نقص فنی احتمالی دستگاه‌ها و تجهیزات جانبی آنها اقدام کنند.

رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد و کنترل کیفیت موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی استان هم از شناسایی 66 وسیله بازی غیراستاندارد در شهربازی‌ های استان خبر داد و افزود: هم اکنون 18 شهر بازی در سطح استان دایر است که بر اساس بازرسی های صورت گرفته از 150 دستگاه بازی مستقر در این مراکز 10 دستگاه کاملا غیر استاندارد و 140 دستگاه نیز دارای نقص فنی و ایراد است.

«ابراهیم فخری» با بیان اینکه امسال از اماکن بازی کودکان 13 دوره بازرسی انجام شده است، اضافه کرد: در قالب این بازرسی ها شاهد مردود بودن آزمایش‌های انجام گرفته در 21 مورد و پلمپ 52 وسیله بازی بودیم که علاوه بر این 45 وسیله بازی غیر استاندارد دیگر نیز به صورت مشروط اجازه فعالیت به آن ها داده شد.

این مقام مسئول، شهرداری ها را بزرگترین مقصر در به خطر انداختن جان بسیاری از کودکان و حتی بزرگسالان دانست و تصریح کرد: این نهاد ها هیچ نوع همکاری با سازمان استاندارد برای ایمن سازی وسایل بازی و جایزگینی دستگاه های ایمن با ابزارهای خطر آفرین ندارند.

وی از رده خارج بودن کلیه دستگاه های بازی در دنیای بازی ارومیه خبر داد و افزود: اخطارهای لازم برای تجهیز این مکان به وسایل بازی استاندارد و تعویض آن ها داده شده اما تاکنون نتیجه ای از مالک خصوصی آن اخذ نشده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: مطالبات مردم برای استفاده از امکانات شهربازی ها باید به سمت استقرار وسایل استاندارد سوق پیدا کند چراکه مالک این اماکن در مقابل جان افراد مسئول است و گمان می کنند با بیمه کردن از این مسئولیت خطیر شانه خالی کرده اند در حالیکه پرداخت غرامت توسط بیمه مشروط به رعایت کلیه قوانین مربوط به ایمنی است.

رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد و کنترل کیفیت موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی استان افزود: مالکان شهربازی ها در صورت استفاده مردم از این وسایل سود لازم و مورد نظر خود را خواهنمد برد و اگر مردم استفاده خود از این وسایل را بدلیل ناایمن بودنشان محدود کنند سرمایه گذاران مجبور به اصلاح رویه های کاری خود خواهند شد.

اما مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری ارومیه در این ارتباط اظهار کرد: از سال جاری کلیه رویه های مربوط به ارائه مجوز برای ایجاد مراکز بازی و شهربازی های تغییر پیدا کرده است.

«علی مناف زاده» گفت: برای واگذاری هرنوع مجوزی در استقرار وسایل بازی ابتدا باید گواهی استاندارد از موسسه استاندارد توسط متقاضیان ارائه شود و در غیر اینصورت وسایل بازی از شهربازی ها جمع آوری خواهند شد.

وی با تایید غیراستاندارد بودن وسایل بازی از جمله تاب در برخی پارک های محله ای ارومیه عنوان کرد: امسال نسبت به جایگزینی تعدادی از این وسایل بازی در پارک های کوثر، ساعت، گلدیس و الغدیر ارومیه با تاب و سرسره های پلی اتیلنی که امکان پوسیدگی و خرابی در آن ها وجود ندارد اقدام شده است.

مناف زاده تصریح کرد: اقدام موسسه استاندارد در پلمپ تعدادی از شهربازی های غیر استاندارد در ارومیه مورد حمایت شهرداری ارومیه قرار دارد و تا زمان جایگزنی وسایل بازی، اجازه آغاز به کار مجدد این واحدها داده نخواهد شد.

این مقام مسئول در خصوص علت ادامه فعالیت دنیای بازی ارومیه با وجود ناایمن بودن کلیه وسایل بازی موجود در آن عنوان کرد: این مکان به صورت خصوصی اداره می شود و بدلیل همکاری نامناسب با مجموعه شهرداری تاکنون موفق به قانع کردن مالک آن برای به روز رسانی وسایل بازی آن نشدیم.

دنیای بازی ارومیه همچنان غیر استاندارد است

مدیر کل اداره استاندارد آذربایجان غربی گفت: عدم اخذ گواهی ایمنی توسط مالکان دنیای بازی ارومیه دلیل اصلی ممانعت از بهره برداری آن واحد است.

منصور جلایر در گفت و گو با خبرنگاران افزود: ارائه خدمات در شهربازی‌ها و زمین‌های بازی بر اساس استانداردهای مربوطه و از تاریخ یک تیر ماه ۱۳۸۹ مشمول مقررات استانداردهای اجباری بوده و بر اساس ماده ۹ قانون سازمان ملی استاندارد ایران، ارائه این خدمات بدون اخذ تائیدیه های لازم از سازمان ممنوع می‌باشد و کلیه مالکان و بهره برداران موظف هستند نسبت به اخذ تائیدیه های لازم از طریق شرکت‌های بازرسی باشند.

وی در ادامه تصریح کرد: از آنجایی که شهربازی‌ها و زمین‌های بازی از مهم‌ترین چشم‌اندازهایی هستند که خانواده‌ها اوقات فراغت خود را به منظور ایجاد آرامش جسمی و روحی خود و فرزندانشان ساعاتی را در این مکان‌های تفریحی می‌گذرانند، بازرسی و بررسی وضعیت ایمنی تجهیزات نصب شده در شهربازی‌ها به منظور افزایش ایمنی و کاهش خطرات احتمالی از جمله مأموریت‌های مهم اداره کل استاندارد استان می‌باشد.

مدیر کل اداره استاندارد آذربایجان غربی گفت: علیرغم تذکرات و بازرسی‌های مکرر صورت گرفته از دنیای بازی ارومیه، دلیل اصلی ممانعت از بهره برداری آن واحد، عدم اخذ تائیدیه صلاحیت بوده و تا حصول اطمینان از رعایت الزامات استاندارد ادامه خواهد یافت، البته برخی از مشکلات فنی وسایل بازی و اپراتوری این مکان حل شده اما هنوز ایراداتی از لحاظ ایمنی وجود دارد که تا رفع کامل آن‌ها فعالیت مجدد نخواهد داشت.

جلایر همچنین در مورد بند ۲۴ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش پوشش استاندارد برای کلیه محصولات داخلی و ترویج آن افزود: این سیاست‌ها نشان دهنده اهمیت ویژه بحث استانداردسازی و ارتقا کیفیت تولیدات داخلی است.

نگاهی به عملکرد ورزش بانوان آذربایجان غربی در سالی که گذشت

زهرا رنجبررضایی عملکرد وزش بانوان در سال 92 و مقامهای کسب شده توسط بانوان شایسته و برتر استان آذربایجان غربی را تشریح کرد.

وی با بیان اینکه در سال 92 جمعا 23509 ورزشکار خانم در جمع ورزشکاران استان سازماندهی شده اند افزود: در سال 92 ، 53 بانوی ورزشکار استان به مسابقات جهانی و آسیایی و بین المللی اعزام شده اند که توانسته اند 4 مدال انفرادی و 4 مقام تیمی را کسب کنند.

رنجبررضایی ادامه داد:مجموعا در سال 92 ، 21 ورزشکار استان به تیمهای ملی دعوت شده اند و عضویت 22ورزشکار در ترکیب تیمهای ملی پذیرفته شده است که توانسته اند 16مقام تیمی کشوری و منطقه ای را کسب کنند.

وی با بیان اینکه در سال 92 در زمینه ورزش بانوان 309 مسابقات داخلی و قهرمانی استان برگزار شده افزود: 82 اعزام به مسابقات قهرمانی کشور، منطقه ای و لیگ باشگاهی داشتیم که به کسب 57 مدال با عناوین اول، دوم و سوم کشوری دست یافتند.

وی همچنین از برگزاری 34 دوره آموزش مربیگری و داوری، 17 دوره آموزشی دیگر، 6 عنوان میزبانی مسابقات قهرمانی کشوری و منطقه ای، 16 میزبانی مسابقات لیگ کشوری، میزبانی اردوی تیم ملی قایقرانی، حضور 11 تیم در لیگهای برتر و دسته یک کشوری، برگزاری 12 اردوی داخلی استان، 10 دوره استعدادیابی ورزشی، 18 مورد فعالیتهای فرهنگی و نشستهای علمی. 103 مورد فعالیتهای ورزش همگانی اعم از همایشهای پیاده روی و جشنواره های فرهنگی ورزشی و در مجموع 42 هیات ورزشی فعال حوزه بانوان خبر داد که با اعزام خانمها سکینه نوری، الهه قهرمانی و نگین مکلایی به مسابقات قهرمانی شمشیربازی آسیا در اردن و نیز خانم شهرزاد بانی سعید به مسابقات بین المللی، تنیس قطر  و اعزام آیسان رضایی به مسابقات فوتبال زنان روسیه تکمیل گردید .

مسئول ورزش بانوان شهرستان ارومیه در پایان با اعلام اینکه در سال 92 در حوزه ورزش بانوان شاهد رشد و توسعه خوبی بودیم اظهار داشت:در سال جدید امیدواریم شاهد درخشش بیشتر بانوان ورزشکار استان در مسابقات داخلی و خارجی باشیم.

دمیرچی خانا و نجارخانا؛ بازار مشاغل فراموش شده در ارومیه

میرچی خانا و نجارخانا نام منطقه معروفی در ارومیه است که کلیه لوزام آهنگری و نجاری در آن پیدا می شود.

 

 دمیرچی خانا و نجارخانا

  
   


«رفاهی» از دسترس خارج شد!

هنوز دقایقی از آغاز ثبت نام مرحله دوم هدفمندی یارانه ها نگذشته که سایت «رفاهی» (refahi.ir) که به این منظور طراحی شده، از دسترس برخی کاربران خارج شده و ثبت نام آن دسته از متقاضیان که بر اساس شماره ملی، بیستم فروردین موعد ثبت اطلاعاتشان است، غیر ممکن شده و معلوم نیست تا چه زمانی این اختلال ادامه دارد.

این در حالی است که گزارش‌های دریافتی حکایت از آن دارد که مختل شدن سایت رفاهی از ساعت های پایانی روز گذشته از دسترس کاربران خارج شده تا به این باور برسیم که چیزی بیش از هجوم متقاضیان به سایت موجب بروز این اختلال شده است.

اعلام اختلال در این سایت که از نقاط مختلف استان مخابره می‌شود، در حالی است که راهکاری برای اعلام این اختلال اعلام نشده و این موضوع با توجه به اینکه عدم موفقیت ثبت نام متقاضیان دریافت یارانه نقدی به معنای انصراف ایشان تلقی خواهد شد، می‌تواند مشکلاتی را به همراه بیاورد. البته متقاضیان باید توجه داشته باشند که در صورت موفق نشدن به ثبت نام در موعد تعیین شده، فرصت مجددی در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

از روزهای قبل بارها از مسئولان سازمان هدفمندی یارانه‌ها سوال شده بود که "با توجه به افزایش حجم مراجعه به سایت رفاهی در تاریخ ثبت نام آیا اقداماتی برای جلوگیری از اختلال در سامانه انجام شده است یا خیر؟" و البته مسئولان در پاسخ تاکید داشتند که باتوجه به افزایش پهنای باند و تقویت زیرساخت‌های اینترنتی پیش بینی می شود اختلال به حداقل برسد.

آخرین لیست مسئولان استان، منصرف از دریافت یارانه

* امام جمعه ارومیه و نماینده ولی فقیه در استان

*  استاندار و معاونان استاندار 

*  فرمانده سپاه شهدای استان و مسئولین و معاونین این سپاه

*  فرمانده نیروی انتظامی و جمعی از معاونین انتظامی استان

*  فرماندار سلماس 

* ائمه جمعه شهرستانها

*  عابد فتاحی(نماینده ارومیه )

* جواد جهانگیرزاده (نماینده ارومیه)

* علی اکبر آقایی (نماینده سلماس)

نادر قاضی پور  (نماینده ارومیه )

محمدقسیم عثمانی (رییس مجمع نمایندگان آذربایجان غربی)

چه کسانی به یارانه نه گفتند؟

یادگاری دردسرساز که شاید اگر چاره‌ای اندیشیده نشود، استقراض‌ها از بانک مرکزی ادامه خواهد یافت و اقتصاد کشور از مشکلات کنونی رهایی نخواهد یافت.

 در همان ابتدای اجرای این قانون بر اساس نامه رسمی دولت دهم به مجلس، احمدی ‌نژاد برای پرداخت یارانه نقدی در فاز اول هدفمندی، حدود ۶۵۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی استقراض کرده که در حقیقت برداشت از درآمدهای نفتی برای پرداخت یارانه نقدی بوده است.

اما نکته مهم‌تری که در این میان مطرح است، سهم ۵۸‌ درصدی حامل‌های انرژی برای پرداخت یارانه نقدی است. این در حالی است که بر اساس قانون باید تمام یارانه‌های نقدی از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی تامین می‌شد که با اعلام نصف شدن این سهم، نیمی از منابع پرداخت یارانه نقدی غیرقانونی اعلام شده است.

با این تفاسیر، دولت تدبیر و امید تلاش خود را آغاز کرد تا یارانه نقدی را از منابع غیر قانونی تامین نکند و برای همین وقتی طراح نماد کلید، در آذر ماه کمپینی را راه اندازی کرد تا افراد بی نیاز از این مبلغ ناچیز را به انصراف داوطلبانه از دریافت یارانه نقدی تشویق کند، مورد استقبال سیاستمداران، هنرمندان و ورزشکاران، کارشناسان و حتی دانشجویانی که درآمد انچنانی ندارند، قرار گرفت.

کمپینی که به " نه به یارانه نقدی" شهرت یافت و به تدریج جای خود را در فضای مجازی باز کرد تا افراد زیادی از جمله شخص رییس جمهور و معاون اولش از آن حمایت کنند.

به این ترتیب بود که مصطفی حسنی، طراح نماد کلید روحانی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری در این طرح که با استقبال در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده بود از کارشناسان، هنرمندان، ورزشکاران و سایر افراد سرشناس درخواست کرد تا با حمایت از این کمپین، موج رهایی از غول یارانه را عمومی تر کنند. در این میان حسن روحانی اولین کسی بود که با حمایت از این کمپین به صورت نمادین از دریافت یارانه نقدی انصراف داد.

چه کسانی به یارانه نه گفتند؟

این کمپین در ابتدا مورد حمایت قاطع کارشناسان و دست اندرکاران اقتصادی چون سعید لیلاز، حسین راغفر، محمد خوش چهره، موسی غنی نژاد، بهمن آرمان، محسن بهرامی، مهدی تقوی و علی قنبری قرار گرفت. کارشناسان مذکور هر کدام با بررسی گوشه ای از مشکلات ناشی از پرداخت یارانه نقدی بر روش های داوطلبانه در حذف افراد یارانه بگیر به خصوص ثروتمندان تاکید کردند.

علاوه بر این هنرمندانی چون فرزاد حسنی ، محمود پاک نیت، امین زندگانی، مسعود فروتن، تهمینه میلانی، گوهر خیر اندیش، همایون ارشادی ، مجید صالحی و سام درخشانی نیز از این کمپین حمایت کردند.

هنرمندان سینما درباره این کمپین چه گفتند؟

فرزاد حسنی در خصوص انصراف داوطلبانه افراد بی نیاز از دریافت یارانه با اشاره به عدم دریافت یارانه نقدی در روزهای ابتدایی انجام این طرح گفت: صرفا به این جهت که احساس می کنم افراد نیازمندتری نسبت به من در جامعه وجود دارند که به دریافت این مبالغ از جانب دولت نیارمند هستند، به عنوان یک فرد از این جامعه وظیفه خود می دانم که با عدم دریافت یارانه شرایط فعلی را به سمت تئوری اقتصاد مقاومتی که از سوی نظام مطرح شده است سوق دهم.

وی با اشاره به اینکه به تازگی زندگی مشترکش را با آزاده نامداری از مجریان معروف تلویزیون آغاز کرده با بیان اینکه همسرش نیز از دریافت یارانه انصراف داده است، تاکید کرد: من و همسرم از ابتدا یارانه‌ای دریافت نکرده ایم و همچنان یارانه ای دریافت نخواهیم کرد تا به امید خدا این مبلغ در اختیار کسانی قرار گیرد که قشر ضعیف و کم درآمد‌تر جامعه را تشکیل می دهند.

همچنین بازیگر زن سینما و تلویزیون ضمن درخواست از افراد غنی برای انصراف یارانه نقدی، از مسئولان نیز درخواست کرد تا در شناسایی افراد دریافت کننده یارانه با دقت عمل کنند.

گوهر خیر اندیش در خصوص کمپین «نه به یارانه نقدی» نیز گفت: بنده از ابتدای اجرا طرح پرداخت یارانه نقدی از جانب دولت، با آن طرح مخالف بودم و در عوض خواستار کمک به کشاورزان و بخش‌های تولیدی موجود در کشور که بخش تولیدات را به انجام می رسانند بودم تا روحیه تولید گری همچنان در جامعه پا بر جا باقی بماند.

وی با بیان اینکه از همان زمان نیز یارانه ای دریافت نکردم، گفته: بنده نیازی به این مبلغ ندارم و این مبلغ باید به دست افرادی که به آن نیازمند هستند برسد بنابراین در حال حاضر نیز به همان فکر معتقد هستم.

محمود پاک‌ نیت هنرمند باسابقه کشورنیز انصراف داوطلبانه ثروتمندان از یارانه نقدی را یک وظیفه ملی دانست و تقاضا کرد با کناره گیری از این مبلغ به حل مشکلات در جامعه کمک کنیم.

وی با مثبت ارزیابی کردن «کمپین نه به یارانه» و تاکید بر انصراف افراد غنی از دریافت یارانه نقدی گفت: از این کمپین حمایت می کنم. اگر افرادی هستند که احتیاجی به دریافت یارانه نقدی ندارند خوب است داوطلبانه از ادامه دریافت یارانه نقدی انصراف دهند.

امین زندگانی هم با حمایت از کمپین «نه به یارانه‌ها» از افراد بی‌نیاز درخواست کرد از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند و در نهایت این مبلغ توسط دولت در جهت رفاه عمومی هزینه شود و این در حالی است که موج پیوستن هنرمندان به انصراف داوطلبانه از در یافت یارانه نقدی همچنان ادامه دارد.

ورزشکاران در کمپین نه به یارانه نقدی

در این میان اما ورزشکارانی چون خداد عزیزی و علی انصاریان نیز از طرفداران پر و پا قرص "نه به یارانه " بودند.

خداداد عزیزی، چهره شناخته شده فوتبال کشور در خصوص لزوم انصراف اقشار پردرآمد از دریافت یارانه نقدی گفت: خدا را شکر از نظر مالی احتیاجی به دریافت یارانه نداشته ام و تا به این زمان یارانه‌ای دریافت نکردم، در حالی که می‌توانم این مبالغ را دریافت کنم و ایرادی نیز در پی این قضیه وجود نخواهد داشت، اما نظر و عقیده بنده بر این است که یارانه حق ضعفا و قشر مستمند جامعه است.

وی با بیان اینکه امیدوارم کسانی که نیازی به یارانه نقدی ندارند به صورت داوطلبانه از دریافت آن انصراف دهند گفت: کشور ما یک خانواده بزرگ به اسم ایران است که همه نوع قشری در آن زندگی می کنند، همانطور که اگر در خانواده‌ای مشکلی برای فردی از خانواده به وجود بیاید همه ی اعضا با همدلی سعی در رفع مشکل دارند، در حال حاضر در کشور ما نیز باید همین همدلی اتفاق بیفتد.

از سوی دیگر، مدافع سابق تیم پرسپولیس نیز ضمن حمایت از «کمپین نه به یارانه»، از افراد بی نیاز در خواست کرد در جهت کمک به نیازمندان از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند.

علی انصاریان در این خصوص گفت: به عقیده بنده در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از اقشار جامعه ما احتیاجی به دریافت یارانه های نقدی ندارند و در عوض افرادی در جامعه وجود دارند که نیازمند دریافت یارانه های نقدی هستند.

وی افزود: افرادی که در ماه درآمدی بالغ بر دو الی سه ملیون تومان دارند با انصراف داوطلبانه خود از دریافت یارانه‌ها می توانند به فراگیر شدن این امر کمک کرده و اقتصاد کشور در این روزها یاری برسانند.

سیاسیونی که به کمپین یارانه نقدی پیوستند

در میان سیاسیون نیز از شورای شهری ها و مسوولان اجرایی گرفته تا بهارستان نشین های فعلی و سابق از کمپین حمایت کردند تا فراگیرتر شود. به طوریکه افراد شناخته شده ای چون علی مطهری، احمد مسجد جامعی، الهه راستگو، مسعود سلطانی فر، داریوش قنبری، محمد رضا خباز، علی تاجرنیا، علی شکوری‌راد، احمد شیرزاد و کمال الدین پیر موذن از این کمپین حمایت کردند.

علی مطهری یکی از سیاسیونی بود که از این کمپین حمایت کرد. نماینده مردم تهران در مجلس حتی راه‌اندازی کمپین «نه» به یارانه‌ نقدی را اقدامی ابتکاری و منطبق بر تعلیمات اسلامی دانست.

وی در این خصوص گفت: راه‌اندازی کمپین «نه» به یارانه‌ نقدی ناشی از اصل اخوت و برادری اسلامی است.

کمال‌الدین پیرموذن عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت نیز با بیان اینکه تشکیل کمپین "نه به یارانه نقدی" توسط حسنی پیشنهاد ‌دهنده نماد کلید به دکتر روحانی را به فال نیک می‌گیریم، گفت: بهاء دادن به اقتصاد مولد و اشتغال‌زا در آموزه‌های دینی و بینش اسلام ما است که ما در طول ۱۰ سال گذشته بر لزوم توجه به این موضوع تاکید داشتیم.

وی با تاکید بر اینکه باید به جای دادن ماهی به مردم ماهیگیری یاد دهیم، تاکید کرد: برای پیشرفت برنامه‌های دولت و مطالبات ملت و منافع مردم به عنوان یک نماینده مجلس از دولت می‌خواهم که همین امروز یارانه من و خانواده‌ام را قطع کند و آن را برای تحقق حماسه اقتصادی هزینه کند.این یارانه‌های نقدی می‌تواند برای حل مشکلات عدیده‌ معیشیتی و اقتصادی مردم و ایجاد فرصت‌های شغلی هزینه شود.

از سوی دیگر، رییس شورای اسلامی شهر تهران هم با اعلام حمایت از «کمپین نه به یارانه» از افراد بی‌نیاز جامعه درخواست کرد داوطلبانه از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند.

احمد مسجدجامعی راه‌اندازی کمپین نه به یارانه را اقدامی مثبت ارزیابی و اظهار کرد: بنده از تمام کسانی که می‌توانند با انصراف داوطلبانه از یارانه در جهت حمایت از افراد نیازمند قدمی بردارند حمایت و تقدیر می‌کنم.

وی ضمن تصریح حمایت خود از این کمپین، بر موج آفرینی این حرکت تاکید کرد و یادآور شد: فضای اجتماعی که این کمپین به وجود آورده بسیار ارزشمند است.

حمایت کارفرمایان از کمپین "نه به یارانه‌های نقدی"

در این میان صنعت گران هم از این کمپین حمایت کردند.به عنوان مثال دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اعلام حمایت از کمپین "نه به یارانه‌های نقدی" گفت: همه باید به این نتیجه برسند که ادامه توزیع پول بین مردم به شیوه فعلی اصلا به صلاح کشور نیست و این رویه باید اصلاح شود.

محمدرضا مرتضوی با اشاره به اینکه براساس توافقی که بین انجمن‌ها و تشکل‌ها شده قرار است کارفرمایان از کمپین "نه به یارانه‌های نقدی" حمایت کنند، گفت: قصد داریم به کمک کارفرمایان موج اجتماعی را در کشور به وجود آوریم تا همه کارفرمایان از دریافت یارانه نقدی به نفع هزینه‌کرد آن در بخش‌های بهداشت، آموزش و ... به ویژه برای کارگران صرف‌نظر کنند.

او با اشاره به اینکه از نظر اخلاقی درست نیست خودمان را به درآمدهای نفتی وصل کنیم، افزود: بهترین خدمتی که در شرایط فعلی می‌توان به بنگاه‌های‌ تولیدی کرد این است که اقداماتی در جهت افزایش میزان سلامت و درجه رضایت نیروهای کار انجام داد که یکی از این اقدامات نیز صرف‌نظر کردن کارفرمایان از دریافت یارانه نقدی است.

نه معنادار دانشجویان به یارانه

دانشجویان نیز که همواره ثابت کرده اند در جنبش های داوطلبانه پیشگام بوده اند، علی رغم همه مشکلات اقتصادی که با آن دست و پنجه نرم می کنند در اطلاعیه هایی به سم اقتصاد کشور نه گفتند. انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه شیراز در همان روزهای ابتدایی با انتشار بیانیه‌ای رسما با برشمردن دلایل خود، به صف حامیان این کمپین پیوسته است.

علاوه بر این ۲۰ تشکل دانشجویی دانشگاه آزاد در حمایت از «نه به یارانه» بیانه‌ای منتشر کردند که در بخشی از آن آمده بود :«پیرو بیانات ریاست محترم جمهوری جناب آقای دکتر روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی اخیر و در پاسخ به فرمایشات ایشان مبنی بر انصراف داوطلبانه دهک‌های بالای جامعه از دریافت یارانه‌ی نقدی به نفع دهک‌های پایین و قشر ضعیف و نیازمند به نمایندگی از جمعی از دانشجویان و دانشگاهیان بر آن شدیم تا با حمایت از کمپین « نه به یارانه » گامی هرچند کوچک در راستای ارتقای سطح معیشت اقشار ‌آسیب پذیر جامعه برداریم.»

در ادامه اقبال گروه های دانشجویی تشکل دانشجویی آرمان در حمایت از « نه به یارانه» بیانه‌ای منتشر کردند که در این راستا گامی هرچند کوچک، در راستای ارتقای سطح معیشت اقشار آسیب پذیر جامعه برداشته باشند. در ادامه نیز انجمن اسلامی دانشجویان واحد میناب، انجمن اسلامی دانشجویان واحد قشم، کانون اسلامی دانشجویان واحد بندرعباس، انجمن اسلامی دانشجویان واحد بوشهر، تشکل راه امید واحد یاسوج، مجمع فاطمیه واحد دهاقان، انجمن اسلامی دانشجویان واحد حاجی آباد، انجمن اسلامی دانشجویان واحد بندر لنگه، تشکل گفتمان انقلاب اسلامی واحد واحد تنکابن، تشکل هم اندیشی آیین واحد نکا، انجمن اسلامی دانشجویان متحد واحد کازرون، تشکل پویا واحد چالوس، تشکل انتظار واحد کرمانشاه، مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد ( اتحادیه سوم)، کمیته دانشجویی حقوق بشر کانون وکلای کرمانشاه، جمعیت دانشجویی همراهان واحد گچساران، تشکل انصار الزهرا (س) واحد دزفول، انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام (ره) واحد یاسوج و فعالین دانشجویی استان البرز نیز حمایت خود را از بیانیه «آرمان» اعلام کردند.

کمپین نه به یارانه در حالی با حداقل امکانات توسط جوانان فعال به طراحی مصطفی حسنی از سوی هنرمندان، ورزشکاران و سیاسیون مورد استقبال قرار می گیرد که ۲۰ فروردین (امروز) ثبت نام مجدد و پر کردن فرم های خود احضاری برای حذف یارانه پردرآمدها آغاز شده و دولت اعتدال، امید به همکاری مردم باور دارد تا شاید بتواند با حذف یارانه پردرآمدها، یکی از قفل های بزرگ اقتصاد کشور را بگشاید و گامی بلند در راه بهبود و توسعه اقتصاد کشور بردارد.

افزایش اقلام سبد کالا

همان طور که پیش از این اعلام شده بود، اواخر اردیبهشت ماه نخستین سبد سال 93 توزیع خواهد شد اما بر اساس تصمیمات جدیدی که در دولت اتخاذ شده تفاوت‌هایی در اقلام و جامعه هدف ایجاد می‌شود. به نوعی که اقلام و تعداد کالاهایی که در این سبد خواهد بود از 5 قلم به 7 الی 8 قلم افزایش پیدا خواهد کرد. بر همین اساس 5 قلم کالای تخم مرغ، برنج، مرغ، روغن و پنیر که در سبد سال 92 نیز وجود داشت ثابت بوده و دو الی سه کالای دیگر به این سبد اضافه می‌شود.

بر اساس این گزارش، کالاهایی که قرار است اضافه شود، به تناسب جیره غذایی و تأمین امنیت غذایی مردم انتخاب خواهد شد و به همین دلیل وزارت بهداشت بایدکالاهای مورد نیاز مردم که به بالا بردن امنیت غذایی آنها کمک می‌کند را پیشنهاد دهد.

گفتنی است، با توجه به برنامه‌ریزی و اعتباری که در بودجه 93 در نظر گرفته شده، هر دو ماه، یک سبدکالا و مجموعا 6 سبد در سال جاری بین مردم توزیع خواهد شد اما بر اساس تصمیمات جدیدی که در دولت اتخاذ شده، جامعه هدف در این 6 سبد متفاوت خواهد بود، به نوعی که در سبد نخست که اواخر اردیبهشت ماه توزیع می شود، قرار است اقشار آسیب پذیر مدنظر باشد. در سبد های دیگر از جمله سبدی که در آستانه ماه مبارک رمضان توزیع می شود جامعه هدف افزایش پیدا خواهد کرد تا تعداد بیشتری از این کالاها استفاده کنند.

همچنین علاوه بر اینکه در برخی از سبد‌ها مثل ماه مبارک رمضان جامعه هدف افزایش می‌یابد، اقلام سبد نیز بر اساس نیاز مردم در این ماه تغییر خواهد کرد.

با توجه به اینکه در سبدکالای حمایتی دولت که در پایان سال 92 توزیع شد، همه کارمندان دولت، بازنشستگان، نیروهای مسلح و اکثر کارگران از این سبد برخوردار شدند،‌ در سال جاری دولت بر دریافت سبد کالا توسط اقشار آسیب پذیر تأکید دارد و بر همین اساس شناسایی جامعه هدف چه اقشار آسیب پذیر و چه سایر خانواده‌هایی که می‌توانند از این سبد کالا استفاده‌کنند، به عهده وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی گذاشته شده است.

بر اساس این گزارش،‌نخستین سبد کالا دولت در سال 93 اواخر اردیبهشت ماه و آن هم به اقشار آسیب پذیری که قرار است وزارت کار آنها را شناسایی کند، تعلق خواهد گرفت.

گرانی سیب‌زمینی یکساله شد

سیب‌زمینی که در گذشته به سبب قیمت ارزانش غذای ارزان برای قشر ضعیف نام گرفته بود، یکسالی است که روند افزایش قیمت و شکستن رکورد سال‌های گذشته خود را آغاز کرده و هم‌اکنون در پایتخت به کیلویی 2500 تا 3500 تومان و در برخی از شهرها همچون ارومیه به کیلویی 4500 تومان رسیده است.

 

گرچه این محصول طی سال‌ 88 به عنوان تبلیغات انتخاباتی از سوی دولت به پایین‌ترین قیمت خریداری و در بین روستاییان و اقشار مختلف مردم به صورت رایگان توزیع شد که خود عاملی برای از بین‌رفتن ارزش این محصول و آسیب‌زدن به کشاورزان بود اما در سال‌های پس از آن‌که تولید این محصول افزایش یافت و کشاورزان دوباره توانستند به ادامه‌ تولید آن امیدوار شوند به نظر می‌رسید قیمت این محصول نیز در دامنه‌ای منطقی قابل کنترل باشد.

 

اما نه تنها مساله قیمت این محصول هیچ‌گاه در کنار پیاز نتوانست حل شود و به معضل جالب دولت‌های گذشته تبدیل شد بلکه طی سال گذشته تولید سیب‌زمینی به گفته‌ کشاورزان و کارشناسان بیش از یک میلیون تن کاهش پیدا کرد که به نظر می‌رسد این کمبود تولید، عاملی برای افزایش قیمت آن از سال گذشته تاکنون بوده است چراکه براساس گزارش‌های هفتگی که در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قیمت سیب‌زمینی از فروردین سال گذشته به مرز کیلویی هزار تومان در میادین تره‌بار رسید نسبت به هفته مشابه ماه گذشته‌اش 28 درصد افزایش و نسبت به هفته مشابه سال قبل 130 درصد افزایش داشت.

 

جالب‌تر این‌که در ادامه‌ این روند، قیمت سیب‌زمینی براساس همین گزارش‌ها در اسفند‌ پارسال با رشد 207 درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته‌اش مواجه شد چراکه در بازار به مرز کیلویی 2500 رسید که البته هم‌اکنون نیز گویا این روند افزایش قیمت ادامه دارد و مشخص نیست که قیمت این محصول که دیگر قوت لایموت فقرا نیست چه زمانی می‌خواهد ثابت بماند.

 

البته صادرات سیب‌زمینی که پیش از این به کشور‌های همسایه به صورت عادی انجام می‌شد، در خرداد‌ پارسال از سوی اعضای کارگروه ستاد تنظیم بازار در راستای متعادل شدن قیمت، مشمول تعرفه 70 درصدی شد اما گویا این افزایش تعرفه‌ صادرات هم افاقه نکرده است چراکه به گفته برخی کارشناسان قاچاق سیب‌زمینی به کشور‌های همسایه مانند عراق برای برخی دلالان سود بیشتری دارد که در کنار کمبود این محصول در بازار داخلی می‌تواند بازار افزایش قیمت آن را داغ‌تر کند.

 

پیگیری‌ها از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی برای بررسی این موضوع به نتیجه‌ای نرسید اما به نظر می‌رسد مسئولان این وزارتخانه که پس از اجرای قانون تمرکز وظایف بازرگانی بخش کشاورزی، تنظیم بازار داخلی و خارجی محصولات کشاورزی از جمله سیب‌زمینی را در اختیار دارند باید تدبیری بیندیشند تا ضمن جلوگیری از صادرات رسمی و غیر رسمی این محصول به فکر متعادل‌ کردن قیمت آن که سرانه‌ مصرف بالایی دارد نیز باشند.

جسد خانم دکتر گمشده در دریا پیدا شد

به گزارش صفحه شوک روزنامه ایران، دکتر ˈتلسکا پاتریکˈ که به گفته اطرافیانش از بیماری افسردگی حاد رنج می برد چهار ماه قبل پس از جدایی از شوهرش ناپدید شد.

پلیس با گزارش این غیبت مرموز جست و جوی گسترده ای را در اطراف محل زندگی او آغاز کرد اما به رغم تلاش فراوان هیچ نشانی از این زن به دست نیامد.

عملیات جست و جو ادامه داشت تا این که غواصان پلیس در آب های ایندیانا به جسدی با مشخصات ظاهری زن گمشده رسیدند.

بلافاصله پس از خارج کردن این جسد، خانواده زن برای شناسایی احضار شدند اما با توجه به از بین رفتن نسبی بدن این زن، جسد او به طور کامل قابل شناسایی نبود، اما خانواده زن اطمینان دادند این جسد دختر گمشده شان است.

پلیس برای اطمینان کامل، جسد را برای کالبد شکافی به پزشکی قانونی فرستاده وماموران امیدوارند نمونه DNA این زن وضع او را مشخص کند.

هنوز روشن نیست این فرد چگونه در دریا جان سپرده است.

چرخ گوشت، دست دختر سه ساله شهرضایی را قطع کرد

مدیر حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ساعت 12 و 30 دقیقه ظهر امروز به دنبال تماس با اتاق فرمان اورژانس 115 شهرستان شهرضا مبنی بر گرفتاری دست کودکی در چرخ گوشت، یک واحد امدادی اورژانس پیش بیمارستانی به محل اعزام شد.

دکتر ˈغفور راستینˈ افزود: تکنسین های اورژانس 115 ، ضمن هماهنگی با مرکز آتش نشانی 125 و پس از انجام اقدامات اولیه درمانی از جمله رگ گیری و سرم درمانی به منظور جلوگیری از ایجاد شوک، کودک را به بیمارستان امیرالمومنین (ع) منتقل کردند.

وی با بیان اینکه عملیات رهاسازی دست این دختر توسط نیروهای آتش نشانی در بیمارستان انجام شد، اضافه کرد: متاسفانه این دختر سه ساله به دلیل شدت جراحات وارده، دست راست خود را از ناحیه مچ از دست داد.

وی دلیل بروز این حادثه را بی احتیاطی والدین و کودک عنوان و توصیه کرد: والدین هنگام استفاده از این وسایل، مراقب کودکان خود باشند و در هنگام ترک مکان، دستگاه را از برق جدا کنند.

افشای راز قتل مادر از سوی 2 دختر دانش‌آموز

جزئیات قتل مادری در غیاب دو دختر دانش‌آموزش با اعتراف‌های تکاندهنده شوهرش فاش شد. بچه‌ها در بازگشت از مسیر مدرسه پدر را در حال انتقال جسدی دیدند و همزمان با دخالت پلیس جنازه مادرشان در کوچه‌های خلوت خیابان فلسطین ساری پیدا شد. در جریان این جنایت پیکر بی‌جان زنی در حالی‌که لابه‌لای پلاستیک پیچیده و دریکی از کوچه‌های خلوت خیابان فلسطین رها شده بود، پیدا شد.

به گزارش ایران، ساعت 14 ظهر 24 اسفند ماه سال 92 دو دختر بچه دانش‌آموز وقتی از کلاس درس به خانه بازگشته و با اوضاع به‌هم ریخته  اتاق‌ها روبه‌رو شدند با احساس این‌که باید حادثه ناگواری برای مادرشان رخ داده باشد، با دایی خود تماس گرفتند.

افشای راز قتل مادر از سوی 2 دختر دانش‌آموز

این دختران دانش‌آموز در تماس‌های تلفنی با خانواده مادری‌شان ادعا کردند وقتی از مدرسه به خانه بازگشته‌اند با وضع آشفته پدرشان که در حال انتقال جسد بود روبه‌رو شده سپس با ورود به خانه متوجه به‌هم ریختگی و آغشته بودن در و دیوار به خون شده‌اند.

بدین ترتیب دایی بچه‌ها با عجله خود را به خانه خواهرش رساند. وی با مشاهده غیبت خواهرش و صحنه جنایت با  پلیس 110 تماس گرفت.

دایی خانواده که پلیس  است با احتمال این‌که دامادشان برای از بین بردن آثار بر جای مانده به خانه باز خواهد گشت سر کوچه به کمین نشست و بعداز نیم ساعت دید دامادشان با پژوی نقره‌ای در حال بازگشت است با خونسردی پیش رفت و با بی‌اطلاع جلوه دادن خود سرگرم صحبت با وی شد.

دقایقی بعد با حضور نیروهای پلیس در محل حادثه،  داماد مرموز به نام «ناصر» درباره ماجرای غیبت همسرش تحت بازجویی قرار گرفت. ناصر در حالی‌که ادعا می‌کرد  همسرش ساعاتی پیش برای انجام کاری از خانه بیرون رفته و هنوز بازنگشته است سعی کرد خود را در این باره بی‌اطلاع نشان دهد اما وضع به‌هم ریخته خانه و لکه‌های خون روی لباس و داخل خودرو‌اش  باعث شد مأموران وی را بازداشت کنند.

در حالی‌که مأموران آگاهی قصد داشتند ناصر را برای انجام تحقیقات تکمیلی به پلیس آگاهی منتقل کنند، نیروهای گشت کلانتری 13 ساری از پیدا شدن جسد یک زن خبر دادند.
بدین ترتیب دایی خانواده همراه ناصر و مأموران پلیس به محل کشف جسد راهنمایی شدند.

قربانی حادثه در حالی‌که لباس بیرون از خانه بر تن داشت به قتل رسیده ولای پلاستیکی پیچیده و در گوشه‌ای رها شده بود.

با حضور دایی جوان در محل حادثه، مشخص شد جسد متعلق به خواهر 52 ساله‌اش به‌نام فاطمه است.

ناصر در جریان بازجویی‌ها در اعتراف  خود  اعلام کرد همسرش را به‌خاطر بروز اختلاف‌هایی به قتل رسانده است، سپس با حضور بازپرس ویژه قتل دادسرای عمومی و انقلاب ساری وی به بازسازی صحنه جنایت پرداخت.

با وجود اعتراف‌های نخست، ناصر در ادامه تحقیقات قضایی ادعا کرد از ماجرای قتل همسرش اطلاعی نداشته و احتمال دارد بچه‌های زن اولش وی را از پای در آورده باشند. از آنجایی‌که جسد قربانی حادثه در فاصله کمی تا محل زندگی بچه‌های زن اولش پیدا شده بود، فرضیه احتمال دست داشتن آنان در این ماجرا مطرح شد و بررسی‌های تخصصی نشان داد این ادعاها فقط یک پاپوش است.

از سوی دیگر قاتل ادعا  کرد همسرش در بیرون از خانه به قتل رسیده است و برای اثبات ادعاهای خود به پوشش همسرش اشاره کرد. این در حالی بود که بر اساس بررسی‌های پلیس، قربانی حادثه داخل آشپزخانه  از پای در آمده بود.

این داماد که چاره‌ای جز اعتراف نداشت، گفت: از مدت‌ها پیش با زن دومم دچار اختلاف شده و از یک ماه قبل قصد داشتم وی را بکشم بنابراین  روز حادثه در حالی‌که بچه‌هایم در مدرسه بودند بر سر مسائلی با وی جر و بحث کرده و سرانجام او را به قتل رساندم. ناصر برای این‌که بچه‌های زن قبلی‌اش را به‌عنوان عامل قتل همسر دومش معرفی کند  جسد را لای پلاستیکی پیچیده و در نزدیکی محل زندگی آنها رها کرده بود.

دایی دختران در این باره گفت:خواهرم پس از هفت سال زندگی با شهیدی  که از پرسنل پلیس -ژاندارمی سابق- بود و در حالی که 11سال از شهادت وی می‌گذشت با اصرار اطرافیان و بستگان پذیرفت با ناصر که ظاهری موجه داشت ازدواج کند.

وی ادامه داد:با گذشت مدت کوتاهی از ازدواج آنها معلوم شد رضایتنامه کتبی که ناصر از زن اولش برای ازدواج مجدد ارائه داده با تهدید و شکنجه گرفته بود و تنها هدفش از ازدواج با خواهرم بهره‌مندی از وضع مالی مناسب وی بود.

ناصرکم‌کم خواهرم را تحت فشار قرار داد تا خانه‌اش را به نامش بزند اما با مقاومت فاطمه روبه‌رو شد.با وجود همه مشکلات  تصور می‌کردیم با تولد بچه‌ای زندگی آنها خوب می‌شود اما با وجود به دنیا آمدن دو دختر بازهم تغییری در زندگی خواهرم به‌وجود نیامد.

برادر قربانی حادثه افزود:حتی زمانی که نخستین بچه خواهرم سه  ساله بود اطلاع پیدا کردیم او دست وپای خواهرم  را بسته و با پاشیدن نفت قصد داشته وی را به آتش بکشد، اما وقتی متوجه شده خواهرم از ترس بی‌هوش شده او را رها کرده‌است.

وقتی وضع را این‌گونه دیدیم  با مراجعه به دادگاه خانواده سعی کردیم طلاق خواهرم را بگیریم اما ناصر هر بار با واسطه قرار دادن بزرگان فامیل و با چرب‌زبانی مانع می‌شد.

چند سال پیش سرانجام ناصر با طلاق موافقت کرد اما شرط گذاشت خواهرم ازمهریه 50 سکه‌ای‌اش بگذرد، خواهرم نیز قبول کرد تا در ازای سرپرستی دو دخترش مهریه‌اش را ببخشد. پس از این‌که خواهرم مهریه خود را بخشید  متهم اعلام کرد مگر قیمت بچه‌هایم 50 سکه است و از خواهرم مابه‌التفاوت قیمت بچه‌ها را درخواست کرد.به این ترتیب خواهرم بار دیگر  برای این‌که بچه‌هایش را از دست ندهد به زندگی با وی تن داد.

بنابر این گزارش، بازپرس شعبه اول دادسرای عمومی و انقلاب ساری با توجه به مدارک موجود در پرونده، ناصر را تا انجام تحقیقات تکمیلی با صدور قرار قانونی در اختیار مأموران آگاهی قرار داد.

سرقت از زنان و دختران جوان با روش بیهوشی

روز دوازدهم فروردین ماه سال جاری مأموران گشت آشکار پلیس آگاهی تهران بزرگ، در میدان قیام و طی تعقیب و گریز یک دستگاه خودرو پراید مشکی موفق به دستگیری سرنشین آن به نام رضا.ب (37 ساله) شدند.
 
در بازرسی داخل خودرو چندین دستگاه گوشی تلفن همراه، مقادیری اسناد و مدارک شناسایی و همچنین بسته قرص‌های خواب‌آور و همچنین یک قبضه اسلحه کمری تقلبی بدست آمد که متهم در همان اعترافات اولیه عنوان کرد که گوشی‌های تلفن همراه و مدارک شناسایی متعلق به تعدادی از زنان جوانی است که به شیوه بیهوشی و با استفاده از آبمیوه مسموم، اقدام به سرقت از آنها نموده است.
 
با توجه به اعتراف صریح متهم به زورگیری از زنان به شیوه بیهوشی، پرونده مقدماتی تشکیل و به دستور شعبه ششم بازپرسی دادسرای امور جنایی، پرونده جهت رسیدگی در اختیار پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.
 
با ارجاع پرونده به پایگاه هفتم آگاهی، کارآگاهان اطلاع پیدا کردند که خودرو پراید مشکی بدست آمده از متهم دارای سابقه سرقت در شهر شیراز بوده و چهار روز پیش به شیوه بیهوشی سرقت شده است.
 
متهم در خصوص نحوه سرقت خودرو پراید به کارآگاهان گفت: در شهر شیراز، به عنوان مسافر سوار یک دستگاه خودرو پراید شده و پس از طی مسافتی کوتاه با معرفی خود به عنوان مأمور قوه قضائیه و جلب اعتماد راننده پراید، مدعی شدم که بواسطه ارتباط با برخی مقامات مهم قضایی کشور می‌توانم نسبت به تهیه وام برای او اقدام کنم.
 
وی افزود: پس از جلب اعتماد و طرح دوستی، به بهانه خرید آبمیوه از ماشین پیاده شده و در یک لحظه داروی خواب آوری که از قبل آماده کرده بودم را داخل آبمیوه ریخته و به راننده دادم. راننده پراید بلافاصله پس از نوشیدن آبمیوه بیهوش شد و من نیز خودرو را بهمراه تمامی اسناد و مدارک شناسایی سرقت و از آنجا به اصفهان رفته و پس از چند روز به تهران آمدم و در پوشش مسافرکش اقدام به سوار کردن زنان و نهایتا سرقت اموال آنها به شیوه بیهوشی کردم.
 
متهم در ادامه اعترافات و در خصوص نحوه مراجعه به شهر شیراز به کارآگاهان گفت: قبل از رفتن به شهر شیراز و زمانیکه روز هجدم اسفندماه از زندان (استان گیلان، شهرستان رشت) آزاد شدم، به محض آزاد شدن اقدام به سرقت یک دستگاه خودرو سواری پراید در شهر انزلی کرده و با پراید مسروقه به تهران آمدم.
 
وی ادامه داد: پس از چندین فقره سرقت به شیوه بیهوشی، ماشین را در تهران رها و به شیراز رفتم.
 
متهم در ادامه اعترافاتش و در خصوص نحوه سرقت به شیوه بیهوشی از زنان، به کارآگاهان گفت: پس از سرقت اولین خودرو در شهر انزلی، به تهران آمدم. ابتدا یک اسلحه [کمری] قلابی تهیه و پس از آن، در پوشش مسافرکش اقدام به سوار کردن زنان (عمدتا جوان) و نهایتا سرقت اموال آنها به شیوه بیهوشی می‌کردم.
 
وی گفت: زمانیکه خانمی به عنوان مسافر سوار ماشین می‌شد، فرد دیگری را به عنوان مسافر سوار نمی‌کردم تا بتوانم نقشه سرقت را انجام دهم؛ در طی مسیر، با معرفی خود به عنوان مأمور (همراه با نمایش اسلحه قلابی) و طرح ادعای تهیه کار و یا وام ابتدا اعتماد خانم‌ها را جلب و سپس با دادن آبمیوه مسموم و بیهوش کردن اقدام به سرقت  وجه نقد، گوشی تلفن همراه، طلا و جواهرات و دیگر اموال و مدارک همراه آنها می‌کردم و سپس خانم‌ها را در همان وضعیت بیهوش و در کوچه‌های فرعی شهر رها می‌کردم.
 
با توجه به اعترافات صریح متهم و همچنین اموال و مدارک بدست آمده از داخل خودرو مسروقه، کاراگاهان موفق به شناسایی تعدادی از خانم‌های جوانی شدند که همگی آنها به شیوه‌ای مشابه (بیهوشی با استفاده از آبمیوه مسموم) و توسط متهم مورد سرقت قرار گرفته بودند.
 
یکی از شکات پس از حضور در پایگاه هفتم آگاهی و شناسایی متهم در اظهارات خود به کارآگاهان گفت: روز بیست و چهارم اسفند و به مقصد میدان نبوت، سوار یک دستگاه خودرو پراید شدم که راننده آن ابتدا خود را مأمور یکی از ارگان‌های دولتی معرفی کرد و مدعی شد که می‌تواند برای من کاری مناسب پیدا کند.
 
وی گفت: در طول مسیر و به بهانه صحبت کردن درباره نوع کار مورد درخواست بنده، این شخص اقدام به خرید یک لیوان آبمیوه انار برای هر دونفرمان کرد که به محض نوشیدن آبمیوه، دیگر متوجه هیچ چیز دیگری نشده و زمانیکه به هوش آمدم متوجه شدم که مدت دو روز است که در بیمارستان تحت مراقبت قرار دارم.
 
سرهنگ کارآگاه داوود فرد، رئیس پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر گفت: با توجه به اعترافات صریح متهم و شناسایی تعدادی از شکات پرونده، قرار قانونی از سوی مقام قضایی صادر و متهم جهت انجام تحقیقات تکمیلی و شناسایی دیگر جرایم ارتکابی در اختیار این پایگاه قرار گرفته است.
 
وی گفت: لذا از کلیه شکات و مالباختگان بویژه بانوانی که بدین شیوه و شگرد مورد سرقت قرار گرفته‌اند دعوت می‌شود تا جهت شناسایی متهم و طرح و پیگیری شکایات خود به پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در میدان پانزده خرداد مراجعه کنند.

فیلمبرداری زن جسور از دزد خانه‌ اش!

زن جسور وقتی دید دزدی در حال شکستن قفل در حیاط خانه‌اش است با دوربین فیلمبرداری به تعقیب وی پرداخت.

با فریادهای دزد، دزد زن جوان در یکی از کوچه‌های خیابان شهید لبافی‌نژاد همسایه‌ها به کوچه ریختند و با تعجب دیدند زنی با دوربین در تعقیب مرد 50 ساله‌ای می‌دود و از وی فیلمبرداری می‌کند.

زن فیلمبردار با دیدن همسایه‌ها از آنان خواست کمکش کنند و خیلی زود مرد مرموز که ساک کوچک سیاه‌رنگی در دست داشت به محاصره افتاد و دستگیر شد.

وقتی همسایه‌ها با پلیس 110 تماس گرفتند هنوز دقایقی نگذشته بود که تیمی از کلانتری 129 جامی وارد عمل شد و مرد ناشناس را که کنار جوی آب نشسته بود بازداشت کرده و در بازرسی از ساک کوچک وی پیچ‌گوشتی، انبردست، چند گوشی موبایل، بیش از 20 سکه قدیمی، هفت دسته کلید و چند توپی قفل شکسته را پیدا کردند.

مرد مرموز که «منصور» نام دارد در بازجویی‌ها ادعای بی‌گناهی کرد و گفت: من برای دیدن دوستم به این کوچه آمده بودم که ناگهان دیدم این زن با دوربینی که به‌دست گرفته بود و فریاد می‌کشید دزد، دزد، به سوی من می‌دود. خیلی ترسیدم و پا به فرار گذاشتم تا این‌که هنوز چند صدمتری نرفته بودم که نفسم تنگ شد و روی زمین نشستم و همسایه‌ها که نمی‌دانستند چه اتفاقی افتاده است دورم حلقه زدند و این زن به دروغ به آنان می‌گفت من دزد هستم.

وی در ادامه افزود: من دزدی نکرده‌ام که بخواهم بازداشت شوم. اگر من داخل خانه دستگیر می‌شدم حق با زن جوان بود ولی من داخل کوچه بودم و هیچ سرقتی انجام نداده‌ام و تصمیمی نیز برای این کار نداشتم.

«منصور» در خصوص پیچ‌گوشتی، انبردست و تیغ موکت‌بری داخل کیفش گفت: من در کار قاب‌سازی هستم و این ابزار را برای دوستم آورده بودم و از آنها استفاده می‌کنم و سکه‌هایی که داخل ساک دستی‌ام وجود دارد نیز قدیمی نیستند و ارزش ندارند!

با وجود ادعاهای بی‌گناهی منصور، زن جوان که توپی قفل در خانه‌اش را نیز همراه داشت به افسر دایره تجسس گفت: من در خانه بودم که صدای ضربه زدن به در خانه را شنیدم، با توجه به این‌که خانه‌ام بزرگ است و دو در جدا از هم دارد، پیش خودم احتمال دادم شاید مثل چند سال پیش که دزد به خانه‌ام زده بود پشت در چوبی بزرگ دزد باشد، بنابراین برای سندسازی، دوربین «هندی‌کم» را روشن کردم و آرام آرام به در نزدیک شدم و ناگهان در را باز کردم و مقابلم این‌مرد را دیدم، وی پس از روبه‌رو شدن با من، سریع پا به فرارگذاشت و هنگام فرار توپی قفل در را به زیر یک خودروی پارک شده‌ انداخت.

وی ادامه داد: با فریادهای کمک خواهی، همسایه‌ها آمدند و مانع از فرار وی شدیم و من با اطمینان از این‌که این مرد گرفتار شده است به دنبال قفل خراب شده خانه‌ام گشتم و موفق شدم آن را پیدا کنم. زن جسور گفت: من از همه حرکات این دزد فیلمبرداری کرده‌ام و در تصاویر نیز مشخص است وی توپی قفل را پرت کرده و در حال فرار از مقابل در خانه‌ام است، حتی التماس‌های وی که می‌گوید «تو را به‌خدا مرا رها کنید، زنم اگر بفهمد از من طلاق می‌گیرد» نیز در فیلم است. با توجه به اصرارهای «منصور» در بی‌گناهی‌اش حتی با دیدن تصاویرش در فیلم، مأموران دایره تجسس برای تکمیل تحقیقات و اثبات دروغ پردازی‌هایش سوابق وی را تحت بررسی قرار دادند و دریافتند وی تاکنون 12 بار و به خاطر سرقت‌خانه، اماکن، موتور دزدی و اعتیاد بازداشت و روانه زندان شده است.

با به‌دست آمدن این سرنخ‌ها «منصور» که دیگر چاره‌ای جز بیان حقیقت نداشت، لب به اعتراف گشود و گفت: من برای شناسایی خانه‌های قدیمی که کسی در آن زندگی نمی‌کند به این منطقه آمده بودم و با توجه به قدیمی بودن این خانه احتمال می‌دادم شاید در آنجا اشیای قدیمی گرانقیمتی وجود داشته باشد، بنابراین با پیچ‌گوشتی توپی قفل را خراب کردم و هنگامی که می‌خواستم در را باز کنم زن صاحبخانه را مقابلم دیدم و از ترس این‌که دستگیر شوم پا به فرار گذاشتم ولی از شانس بد، وی با کمک همسایه‌هایش مرا دستگیر کرد و با زیرکی از همه حرکات من با دوربین‌اش فیلم گرفت. با اعترافات تبهکار قدیمی و تکمیل تحقیقات ابتدایی، بازپرس دادسرای منیریه پرونده را برای بررسی‌های تخصصی و شناسایی سرقت‌های احتمالی این مرد در اختیار تیمی از پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران قرار داد.
بازدید از صفحه اول
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
برچسب ها: حادثه

متفاوت ترین مراسم عروسی برای یک دختر 11 ساله +تصاویر

زتز 62 ساله اهل کالیفرنیا که دچار سرطان لوزالمعده مرحله 4 است، در مراسمی که در حیاط پشتی خانه شان در 14 مارس با حضور اقوام و دوستان برگزار شد با غرور دست دخترش جوزی را گرفت و حلقه ای را بر انگشت اشاره او قرار داد.
 
 
مراسم عروسی بسیار متفاوت یک دختر 11 ساله
 
 
عکاسی به نام لیندزی ویلاتورو که درباره داستان غم انگیز خانواده زتز مطلع شده بود  تصمیم گرفت کاری متفاوت را در آخرین روزهای باهم بودنشان انجام دهد.
 
او در عرض 72 ساعت توانست مقدماتی همانند مراسم ازدواج از قبیل کیک عروسی، لباس، گل ، آرایش مجانی و تدارکات را فراهم کند.
 
مراسم عروسی بسیار متفاوت یک دختر 11 ساله
 
خانم ویلاتورو اولین بار وقتی که آخرین عکس خانوادگی جوزی و پدر و مادرش را می گرفت با او آشنا شد. مادر وی اشاره کرد که جوزی از این حقیقت که روزی عروس شود و پدرش او را همراهی نکند بسیار ناراحت است، بنابراین خانم ویلاتورو تصمیم گرفت به این منظور دست به یک ابتکار تازه بزند و در روز عروسی واقعی اش بتواند ویدئوی از همراهی پدرش با وی را پخش کند.
 
مراسم عروسی بسیار متفاوت یک دختر 11 ساله
مراسم عروسی بسیار متفاوت یک دختر 11 ساله
مراسم عروسی بسیار متفاوت یک دختر 11 ساله
 مراسم عروسی بسیار متفاوت یک دختر 11 ساله
 مراسم عروسی بسیار متفاوت یک دختر 11 ساله

روستایی در آذربایجان غربی با عجیب ترین رسم دنیا!

هرمنطقه وجایی در ایام ویژه سال رسم ورسوماتی مخصوص به خود دارد.آذربایجانی ها نیز در ایام عید نوروز ونیز در 13بدر رسوماتی مخصوص به خود را دارند که رسوماتی زیبا و عاامه پسند هستند.

اما دراین بین مردم یک روستا در میاندوآب،رسم وعادتی عجیب وناخوشایند دارند که قطعاًعواقب بدی در پی خواهد داشت وبخصوص جوانان ونوجوانان را گرفتار خود خواهد کرد.

در روستای (ح) ازتوابع شهرستان میاندوآب در سالهای دور چنین رسم شده است که تمام جوانان و بزرگسالان ، ودر یک کلام تمامی اهل روستا در این روز سیگار میکشند.

به عبارتی در روز سیزده بدر سیگار کشیدن در این روستا آزاد بوده و همه افراد روستا از بزرگان گرفته تا بچه ها هیچ محدودیتی سیگار میکشند .

بنا گذاشتن این رسم باعث شده که کودکان ونوجوانان این روستا نیز به تبع این رسم رو به اعتیاد به سیگار آورده و سیگار کشیدن را عادت خود سازند.

حال این رسم از کی و توسط چه کسی رایج شده و تا امروز هم ادامه داشته است؛ خود جای سوال دارد.

شایان ذکر است این امر باعث شده اکثر جوانان روستا بعداز پایان روز سیزده بدر همچنان سیگار بکشند و به عبارتی سیگاری شوند.

 

ﺯﻧﺒﻴﻞ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﻧﻮﺑﺖ ثبت نام یارانه ﻧﮕﻪ ﻣﻲ ﺩﺍرند!

کمتر از دو روز دیگر ثبت نام دور جدید هدفمندی یارانه نقدی شروع می شود؛ در دورهای قبل افرادی از روال ثبت نام راضی و افرادی ناراضی بودند که این موضوع شاید تا حدودی طبیعی باشد. چون که هزاران مشکل از جمله قطعی یا پایین بودن اینترنت، ترافیک سنگین ثبت نام و ... ممکن است در روند ثبت نام دخیل باشند.

اما اینبار نحوه ثبت نام کمی متفاوت تر از دفعات گذشته شده، و ثبت نام براساس رقم سمت راست کد ملی سرپرست تان خانوار محدود تر شده است.
این موضوع علاوه بر اینکه ترس از دست رفتن فرصت ثبت نام را در بین مردم ایجاد کرده است، ازدحام قابل توجهی در کافی نت ها و مراکز ثبت نام را منجر شده است؛ به گونه ای که به طور مثال در شهرستانی مانند شهرستان شوط در شمال آذربایجان غربی مردم برای ثبت نام یارانه نقدی از دو روز قبل نوبت می گیرند.

سایت خبری ایسی سوز شوط نیز در اینباره نوشته است: این روزها چیزی که هم در میان مردم و رادیو و تلویزیون شنیده می شود در مورد ثبت نام یارانه نقدی می باشد .

برخی از هموطنان دو روز مانده به ثبت نام یارانه های نقدی اقدام به نوبت گیری جهت ثبت نام می کنند و در این میان هم برخی از متصدیان مراکز اینترنتی در شهر شوط با روش های مختلف اما غیر قانونی اقدام به ثبت نام یارانه های نقدی می کنند و هزینه های هنگفتی از آنها میگیرند.

سوء استفاده برخی متصدیان دفاتر اینترنتی

یکی از افراد ثبت نام کننده یاران ، در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه شما چطوری ثبت نام یارانه انجام داده اید در حالیکه دولت از 20 فروردین ماه برای یارانه ثبت نام می کند ؟ وی گفت : بله می دانم ، بر اساس کد ملی روز 26 فروردین نوبت من است چون دولت تنها یک روز وقت داده است میترسم از ثبت نام یارانه جا بمونم به خاطر همین زودتر برای ثبت نام یارانه نوبت گیری کردم.

اکبر یزدی ، مدیر عامل سازمان هدفمندی یارانه ها در مورد ثبت نام برای دریافت یارانه نقدی هموطنان باید از روز بیستم فروردین ماه با توجه به شماره سمت راست کارت ملی خود با مراجعه به مراکز اینتر نتی (کافی نت ها)تا پایان فروردین اقدام به ثبت نام کنند .
گفتنی است سایت ثبت نام یارانه نقدی به نشانی www.refahi.ir به علت پاره ای از مشکلات فنی تا اطلاع ثانوی مسدود می باشد.

سودجویی و بی تدبیری، دو مشکل اصلی کمبود نان در نقده

مشکل کمبود نان در شهرهای نقده و محمدیار که قبلا نیز در خرداد 92 رخ داده بود بار دیگر از روز 13 فروردین آغاز شده و هم اکنون با واردات آن از شهرهای همجوار وارد فاز جدیدی شده است .

واردات نان از شهرهای همجوار باعث بالا رفتن حداقل 500 تومانی قیمت هر بسته بیست عددی نان شده است .

یکی از نانوایان علت کمبود نان را کم شدن سهمیه ها از طرف اداره غله عنوان میکند و میگوید : قبلا بصورت دو شیفته کار میکردیم اما حالا فقط میتوانیم در شیفت صبح ، نان در اختیار مردم قرار دهیم .

به دنبال کاهش سهمیه آرد نانوائیها ، آنها نیز سهمیه توزیع نان در مغازه های سطح شهر را حداقل به نصف کاهش داده اند و همین امر باعث شده تا مردم صفهای طویلی در مقابل نانوائی ها تشکیل دهند .

صفری پور رئیس اداره آرد و غله شهرستان نقده با رد این خبر که "کم شدن سهمیه ها باعث کمبود نان در نقده شده است" به سولدوز خبر گفت : طبق مصوبه مجلس سرانه هر نفر 9 کیلو آرد است که هم اکنون بدون کم و کاست در اختیار نانوائیها قرار میگیرد .

وی میگوید که قبلا بخاطر وجود مشکلاتی ، کمی بیشتر از سهمیه و سرانه مصوب ، آرد توزیع میشده اما این کاهش آنقدر جزئی است که هرگز نمیتواند علت واقعی این مشکل باشد مگر اینکه "عوامل خاصی" دخالت کرده باشد .

رئیس اداره غله نقده ، شایعه پراکنی عده ای سودجو در مورد گرانتر شدن نان در روزهای آینده را علت اصلی کمبود نان میداند و تأکید دارد که به دنبال گسترش این شایعه تقاضاهای کاذب برای خرید نان بالا رفته و مردم بیش از نیاز واقعی خود نان میخرند در حالیکه برنامه ای در این خصوص وجود ندارد .

صفری پور برخی از نانوایان را که قبل از شروع تعطیلات عید اقدام به واریز وجه سهمیه آرد خود نکردند نیز در خصوص مشکل کمبود نان مقصر میداند چون این کار باعث شده تا سهمیه آرد به موقع در دسترس آنها قرار نگیرد .

برخی آگاهان وجود این مشکل را بی ارتباط به آغاز فاز دوم هدفمندی یارانه ها نمیدانند و عقیده دارند که عده ای به دنبال به چالش کشیدن دولت در زمینه اجرای دور دوم هدفمندی هستند تا از این راه سود بیشتری کسب کنند .

دریاچه ارومیه از سال 74 تا 92/بزرگترین فاجعه زیست محیطی کشور

چنانچه در تصویر مشاهده می کنید طی سالهای 74 تا 92 دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین دریاچهٔ داخلی ایران،دومین دریاچهٔ آب‌شور دنیا و نگین آبی غرب بیش از دو سوم آب خود را از دست داده است و جان بی رمق این دریاچه چشم انتظار دستانی است که به نجاتش بشتابند.

 

دریاچه ارومیه که بزرگ‌ترین آبگیر دایمی آسیای غربی به شمار می رفت در اثر سهل انگاری فدا شد فدای جلسات، نشستها و حتی کنگره های بین المللی که برای نجاتش تشکیل شدند اما بی نتیجه و بدون هیچ گونه اقداماتی فقط و فقط تشکیل شدند که شاید صورت جلسه آن در کارنامه عملی مسئولان مدرکی شود برای آنان!

 

می توان گفت بیشتر از دو سوم آب این دریاچه ی نگون بخت از بین رفته و اگر دست اندرکاران احیای این دریاچه به موقع نشتابند باقیمانده آن نیز از بین خواهد رفت و عوافب خطرناک آن دامن گیر مردمان این منطقه خواهد شد.

 

مدتی است که اخبار دریاچه ارومیه و ماجرای بخت شور او سوژه خبری رسانه ها شده است و هر کدام به نحوی خطرات کاهش آب این دریاچه را توصیف می کنند اما فقط و فقط توصیف می شود !

  دریاچه ارومیه از سال 74 تا 92

 

چندین سال است که دریاچه ارومیه حال و روز خوشی ندارد و تا به حال نسخه های مختلفی برای این بیمار پیچیده شده که تاکنون از مقام حرف و وعده فراتر نرفته است؛ در این میان عده ای ساخت سدهای متعدد، گروهی مصرف بیش از حد آب های زیرزمینی و تغییرات اقلیمی و گروهی نیز نبود نظارت درست بر عملکرد نهاد های درگیر در ماجرای دریاچه ارومیه را مقصر شوربختی دریاچه ارومیه دانسته اند.

 

اما آیا با این حرفها و اینکه به دنبال مقصر بگردیم دریاچه ارومیه نجات می یابد، گره کور دریاچه ارومیه باز نخواهد شد مگر با همت مسئولین و بسیج همگانی .

آقایان برای نجاتش بشتابید!

کسب دیپلم افتخار مسابقه بین المللی نقاشی فرانسه لوئی فرانسوا


سه دیپلم افتخار مسابقه بین المللی نقاشی فرانسه "لوئی فرانسوا" به دانش آموزان استان آذربایجان غربی رسید. در این مسابقات پریسا نوری شش ساله و سارا پرست مخلوقی 13 ساله از ارومیه و کوثر خلیلی 13 ساله از محمدیار دیپلم افتخار مسابقه بین المللی نقاشی ˈلوئی فرانسواˈ در سال 2013 را با موضوع "جایی که متولد شدم"را به خود اختصاص دادند.

گفتنی است: استان آذربایجان غربی با 94 اثر از اعضا مراکز کانون پرورشی کودکان در این مسابقه شرکت کرده بود.

هر گونه افزایش در کرایه ها غیرقانونی است/هنوز تصمیمی برای افزایش کرایه ها نگرفتیم

لطیفه مبین عضو شورای شهرستان ارومیه گفت؛ تا بحال هیچ گونه مجوزی برای افزایش کرایه ها داده نشده است و هر گونه افزایش کرایه از سوی رانندگان غیرقانونی است .

وی گفت: هر گونه افزایش خودسرانه کرایه تاکسی و آژانس های مسافری تا قبل از اعلام رسمی آن غیر قانونی است و بارانندگان متخلفی که خودسرانه کرایه‌ها را افزایش داده باشند برخورد می شود و شهروندان نیز می توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف شکایات خود را به سازمان تاکسیرانی یا گشت های رسیدگی به شکایات مردمی اعلام کنند.

مبین تصریح کرد:در لایحه ارائه شده از سوی مدیریت شهری به شورای شهر برای تعیین نرخ کرایه انواع تاکسی در شهرستان ارومیه افزایش نرخ پیشنهاد شده و به شورای شهر ارومیه ابلاغ شده و اعضای شورا بر اساس نرخهای پیشنهادی در حال رایزنی هستند.

وی با توجه به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها اظهار داشت:برای تصمیم گیری قطعی و مصوب کردن افزایش کرایه ها منتظر اعلام نرخ بنزین از سوی دولت هستیم و به محض اعلام نرخ بنزین متناسب با آن نرخ های جدید کرایه ها را اعلام خواهیم کرد.

وی گفت:اعلام نکردن افزایش کرایه ها تاکنون هم به سود رانندگان و هم به سود مردم است چرا که اگر قبل از اعلام نرخ بنزین افزایش کرایه ها را اعلام می کردیم به ضرر رانندگان بود و با اعلام قیمتهای جدید بنزین در صورت افزایش دوباره به میزان  دوبار در سال مردم نیز متضرر و ناراضی می شدند.

عضو شورای شهر ارومیه گفت: امیدواریم هرچه زودتر نرخ کرایه‌های سال 93 نهایی شوند تا با ابلاغ به رانندگان و شهروندان و منطقی شدن قیمتها شاهد نارضایتی بین شهروندان نباشیم.

 

مالکان واحدهای مسکن مهر گلمانخانه ارومیه، قربانی کمبود اعتبار

منطقه گلمان ارومیه یکی از سایت های اصلی برای ساخت واحدهای مسکن مهر در ارومیه به شمار می رود که هرچند عنوان طرح مسکن مهر این شهر را یدک می کشد اما بیش از 20 کیلومتر از آن فاصله دارد.

منطقه ای که با وجود مخالفت تمام کارشناسان شهرسازی طرح ساخت مسکن مهر در آن به اسم شهرک گلمان در دستور کار دولت پیشین قرار گرفت و امروز بعد از گذشت سال ها از آغاز عملیات اجرایی و اسکان نزدیک به 900 خانوار از 4 هزار متقاضی مسکن در این شهرک، دسته گل هایی که مسئولان استانی با بی توجهی در مورد ساخت این شهرک به آب داده بودند، بیرون می آید.

از اصلی ترین انتقادات وارده بر اجرای طرح مسکن مهر در ارومیه درنظر نگرفتن زیرساخت هایی از جمله آب، برق، گاز و فاضلاب بود تا ارومیه که بعنوان یکی از نخستین شهرهای آغاز کننده اجرای طرح مسکن مهر در کشور به شمار می رفت در ردیف آخرین ها قرار گیرد و برای اتمام آن نتوان هیچ سرنوشتی را متصور شد.
هم اکنون شهرک گلمان ارومیه با مشکل فاضلاب روبرو است و با وجود اسکان نزدیک به یک هزار نفر در آن هنوز اقدام قابل توجهی برای حل آن انجام نمی شود.

نبود اعتبار مانع اصلی ایجاد شبکه فاضلاب/14میلیارد تومان برای اجرای شبکه فاضلاب مساکن مهر گلمانخانه ارومیه مورد نیاز است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی با تایید وجود مشکل نبود شبکه فاضلاب در شهرک گلمان ارومیه اظهار کرد: علت اصلی در بروز موانع بر سر راه ایجاد شبکه فاضلاب در این شهرک، اختصاص نیافتن بودجه کافی وهمچنین نبود زمین برای ساخت تصفیه خانه آن محسوب می شود، از طرفی فاصله زیاد این شهرک از شهر هم مشکل را دوچندان کرده، چنین مسافتی طولانی و غیر منطقی در هیچ کدام از شهرهای کشور در مورد طرح های مسکن مهر مشاهده نشده است.

«رسول اکبری» با بیان اینکه براساس برنامه ریزی انجام شده در صورت اختصاص زمین مناسب و بودجه مورد نیاز طرح فاضلاب گلمان ارومیه 3 مرحله و به صورت اضطراری اجرا خواهد شد،‌ گفت: 14میلیارد تومان برای اجرای شبکه فاضلاب مساکن مهر این شهر مورد نیاز است که 5 میلیارد تومان آن از طرف اداره کل مسکن و شهرسازی آذربایجان غربی غربی اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: از این مبلع یک میلیارد و 25 میلیون تومان برای اجرای طرح انشعاب فاضلاب شهرک گلشهر ارومیه هزینه شده و 3 میلیارد و 75میلیون تومان آن هم برای شهرک گلمان در نظر گرفته شده اما هنوز هیچ تصمیم و قولی برای تامین مابقی 11 میلیارتومان مورد نیاز اجرای فاضلاب گلمان ارومیه اتخاذ نشده است.

برخی دستگاه ها همکاری نمی کنند/ اداره راه و شهرسازی زمینی مناسب برای ساخت تصفیه خانه اختصاص نمی دهد

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی کم کاری بعضی دستگاه ها و همچنین نبود اعتبارات مالی را سدی در مقابل پیشرفت طرح فاضلاب گلمان ارومیه دانست و افزود: در این شهرک تصفیه خانه ای وجود ندارد، از این رو اختصاص زمینی مناسب در اینباره مطالبه اصلی ما از اداره راه و شهرسازی استان است اما تاکنون به نتیجه ای نرسیده ایم.

وی یادآور شد: امکانی برای تامین اعتبار باقیمانده و مورد نیاز طرح فاضلاب گلمان ارومیه از طرف شرکت آب و فاضلاب استان وجود ندارد و باید این هزینه به صورت مشارکتی تامین شود و در این زمینه هم نیازمند تنظیم تفاهم نامه برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی در سال های آینده هستیم.

اداره کل راه و شهرسازی وظیفه در قبال شبکه فاضلاب ندارد

مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی هم در اینباره با بیان اینکه زمین مناسب در اختیار شرکت آب و فاضلاب استان قرار داده شده است، اضافه کرد: حل مشکل فاضلاب بر عهده این اداره کل نیست و فقط به دلیل اینکه این اداره کل عنوان شهرسازی را دارد، قرار نیست به هرنوع نواقصی که در ساخت و سازهای مسکن مهر وجود دارد پاسخگو باشد.

با دست روی دست گذاشتن، مشکل مساکن مهر گلمانخانه ارومیه حل نمی شود

«خلیل محبت خواه» ادامه داد: این دغدغه زمانی باید پیش بینی می شد که مسئولان برای ساخت طرح مسکن مهر جلسات مشورتی برگزار می کردند، در آن زمان تمامی دستگاه های خدمات رسان با اذعان از نبود مشکل در زمینه ساخت مساکن مهر صورتجلسات مربوطه را امضا کرده اند و امروز آنچه دیده می شود، موضوعی خلاف اظهارات مسئولان وقت و نشان از وعده های غیرکارشناسی بوده که همه مردم و دولت را دچار نگرانی کرده است.

وی تصریح کرد: به هرحال در این شهرک مشکل ساختاری برای اجرای طرح فاضلاب وجود ندارد و تنها مانع نبود اعتبارات مورد نیاز است، حل آن هم با دست روی دست گذاشتن امکان پذیر نخواهد بود و باید با پیگیری های همه جانبه دولت را نسبت به ضرورت تخصیص بودجه به این طرح در سریعترین زمان ممکن آگاه کنیم که امیدوارم این محقق در بودجه 93 عملیاتی شود.

ترکیه متهم اصلی بسته بودن بازارچه مرزی کوزه رش سلماس

اشتغال و زمینه سازی برای درآمدزایی در هر جامعه همیشه جز یکی از مهمترین اولویت ها بوده و گزاف نیست اگر گفته شود بیشتر فعالیت های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی برای تحقق این مهم توسط دولتمردان و حتی غیردولتی ها درحال انجام است و از سویی دیگر تحقق اشتغال و ایجاد در آمدهای پایدار هم ضامن حفظ جامعه و یکی از مهمترین حلقه های زنجیره توسعه محسوب می شود.

برنامه ریزی عملیاتی در اینباره همواره با در نظر گرفتن ظرفیت های بالقوه در هر منطقه ای انجام می شود که در رهگذر تدوین این برنامه ها توجه به بسترهای جغرافیایی، فرهنگی، تاریخی و بسیاری از این قیبل شاخصه ها لازم و بی شک یکی از مهمترین اولویت ها است و در این بین موقعیت جغرافیایی از جمله مرزها می تواند به عنوان مهمترین شاخصه تلقی شود.

آذربایجان غربی استانی که از این ظرفیت بالقوه غنی است اما در برخی موارد مورد بی مهری قرار گرفته و هنوز این ظرفیت بالقوه به صورت بالفعل در نیامده است، از آن جمله می توان به بازارچه کوزه رش در شهرستان سلماس که یکی از شهرهای محروم در زمینه اشتغال و در آمدزایی به شمار می رود، اشاره داشت.

از سر گیری فعالیت بازارچه که کار آن ابتدا در سال 69 آغاز و در سال 70 تعطیل شده بود، در سال 1383 به تصویب هیئت دولت رسید و قرار بر آغاز امورات اقتصادی آن در سال 90 بود، همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد و با وجود اعلام مسئولان به بازگشایی آن در کمتر از یک در بهمن ماه سال قبل، تاکنون خبری از بازگشایی و آغاز به کار مجدد آن نیست.

فرماندار سابق سلماس با اعلام آمادگی برای بازگشایی این بازارچه در هر تاریخی گفت: براساس تفاهم نامه ای که در آبان ماه سال قبل بین دو کشور ایران و ترکیه برای بازگشایی بازارچه مرزی کوزه رش انجام شد باید این بازارچه هرچه سریع تر آغاز به کار کند و از طرف ایران هیچ مشکلی در اینباره وجود ندارد.

«مرتضی نظری» با بیان اینکه کشور ترکیه عامل به تعلل انداختن بازگشایی بازارچه مرزی کوزه رش سلماس است، اضافه کرد: بازگشایی این بازارچه در توسعه اقتصادی منطقه تاثیربسزایی خواهد داشت و تمام اقدامات زیربنایی از جمله راه دسترسی مناسب تا نقطه صفر مرزی با صرف اعتباری افزون بر 10 میلیارد ریال به طول 11 کیلومتر ایجاد شده است که امیدواریم دولت ترکیه هم برای بازگشایی این بازارچه تصمیم فوری بگیرد.

وی مهمترین ضرورت بازگشایی این بازارچه را زمینه سازی برای اشتغال زایی مردم و جلوگیری از قاچاق دانست و اضافه کرد: فعال نبودن بازارچه کوزه رش باعث شده کالاهای بی کفیت از مجاری غیر قانونی وارد دو کشور شده و به اقتصاد ملی دو طرف ضربه وارد کند که هردو طرف باید با اهمیت دادن به اقتصاد خود و مانع شدن از تحمیل ضرر سعی در تدوین راهکارهای عملیاتی از جمله بازگشایی این بازارچه داشته باشند.

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی هم با انتقاد از تعلل در بازگشایی بازارچه مرزی کوزه رش این شهر اظهار کرد: رکود این طرح، موضوع یک یا دو سال گذشته نیست که تنها کشور ترکیه را مقصر آن بدانیم، هم اکنون نزدیک به ده سال است که براساس مصوبه هیئت دولت این بازارچه باید بازگشایی می شد اما کارشکنی ها و سستی مسئولان مربوطه در به ثمر رسیدن مصوبه، این بازارچه را به سوی سرنوشت مبهمی سوق داده است.

«علی اکبر آقایی» با اشاره به دیدار اخیر مقامات دو کشور ادامه داد: در این بازدید مقرر شد تا به زودی این بازارچه به سوی مرزنشینان بازگشایی شود که امیدواریم این دیگر یک وعده بی سرانجام از سوی دولت ترکیه نباشد و مسئولان استان هم با پیگیری های مستمر عزم جدی خود را نشان دهند.

وی با بیان اینکه سلماس به عنوان یک شهر مرزی از آمار بالایی در قاچاق کالا و سوخت برخوردار است، اضافه کرد: بازارچه مرزی کوزه رش به لحاظ نزدیکی به منطقه ویژه اقتصادی سلماس و شبکه حمل و نقل جاده ای و نزدیکی به راه آهن سراسری ایران به اروپا و گمرکات فعال آذربایجان غربی نقش مهمی در توسعه تجارت و بازرگانی خارجی منطقه و از همه جلوگیری از قاچاق خواهد داشت.
آقایی اظهار امیدواری کرد تا امسال آخرین سال بسته بودن این بازارچه باشد و به زودی مرزنشینان فعالیت خود را در آن آغاز کنند.

فرماندار سلماس با بیان اینکه کشور ترکیه عامل به تعلل انداختن بازگشایی بازارچه مرزی کوزه رش سلماس است، اضافه کرد: بازگشایی این بازارچه در توسعه اقتصادی منطقه تاثیربسزایی خواهد داشت و تمام اقدامات زیربنایی از جمله راه دسترسی مناسب تا نقطه صفر مرزی با صرف اعتباری افزون بر 10 میلیارد ریال به طول 11 کیلومتر ایجاد شده است که امیدواریم دولت ترکیه هم برای بازگشایی این بازارچه تصمیم فوری بگیرد.

مشاور اقتصادی استاندار نیز در اظهار کرد: شهرستان سلماس یکی از شهرهای محروم و روبرو با بحران بیکاری در استان به شمار می رود که همین امر باعث گرایش بسیاری از جوانان آن به سمت شغل های کاذب، قاچاق و یا مهاجرت به سایر شهرهای استان شده است که بی شک فعال شدن کوزه رش نقش حیاتی در بازگشت مردم به این شهر خواهد داشت و توسعه پایدار منطقه را در پی دارد و علاوه بر بالا بردن توان گسترش ‌ارتباط‌ تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه در ارتقای ضریب امنیت مرزها و جلوگیری از قاچاق می‌توانند تأثیر زیادی داشته باشند.

«غلامرضا دیزج نژاد» رفع بیکاری و توسعه در مناطق مرزی که‌ ناتوان‌ در تولید، فقدان اشتغال و‌ پایین بودن درآمد از جمله آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی آن هستند را تنها در گرو فعالیت بازارچه های مرزی دانست و افزود: ایجاد بازارچه‌های مرزی می تواند بهترین راهکار باشد که علاوه بر فراهم کردن بسترهای نیل به اهداف اقتصادی کشور نشاط اقتصادی را هم در بین مرزنشینان موجب می شود، بازارچه های مرزی همچون تمام مسیرهای مرز می تواند بعنوان یک روزنه برای قاچاق محسوب شود اما نباید از یاد برد که می توان با نظارت دقیق بر صادرات و واردات توسط نهادها و سازمان‌ های ذیربط، امکان آن را به حداقل رساند.

وی با اشاره به بازارچه های مرزی فعال استان گفت: ساری‌سو در ماکو، صنم ‌بولاغی در پلدشت، سرو در ارومیه، کیله در سردشت، تمرچین در پیرانشهر، ناویه ‌خان در اشنویه، رازی در خوی و بازارچه بازرگان در ماکو بازارچه‌ های مهم این استان را در مجاورت مرزهای ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان تشکیل می ‌دهند.

دیزج نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر زمان آغاز بکار بازارچه کوزه رش سلماس یادآور شد:تمام بسترهایی که باید از طرف ما برای این مهم انجام می شد، از راه دسترسی مناسب تا خدماتی همچون آب و برق فراهم شده است و تنها منتظر کشور ترکیه برای اعلام بازگشایی مرز و مصرانه پیگیر بازگشایی آن در سریع ترین زمان ممکن هستیم و امیدوارم پیش از پایان سال جاری این مهم عملی شود.