دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

امنیت تبادل اطلاعات در شبکه مجازی

هفت روش برای جلوگیری از هک شدن

در این مطلب شما را با هفت روش جلوگیری از هک شدن توسط هکرها و یا ویروس های مخرب آشنا می کنیم:

۱. به ایمیل ها مشکوک باشید

بسیاری از حملات سایبری بوسیله ایمیل های ساده اما مخرب شکل می گیرند. ایمیل یک ابزار مفید برای ارتباط است زیرا بوسیله آن می توان هر چیزی را به هر کسی ارسال کرد؛ اما این مزیت می تواند خطرساز نیز باشد و ریسک امنیتی بالایی را موجب شود. برای مثال، در عمل فیشینگ، ایمیل های به ظاهر بی ضرری به قربانیان ارسال شده و آن ها را به وب سایت هایی تقلبی جهت آپدیت کردن اطلاعات شخصی شان فرا می خوانند. این اطلاعات اخذ شده سپس بر ضد قربانیان استفاده شده و می تواند کلاه برداری های گسترده ای را رقم بزنند.

بهترین راه برای جلوگیری از فریب خوردن توسط ایمیل های ساختگی آن است که چک کنید آیا فرستنده همانی است که شما فکر می کنید یا خیر. ابتدا آدرس ایمیل وی را چک کرده و با اطلاعات قبلی خود چک کنید تا از صحت آن مطمئن شوید. برای محکم کاری بیشتر می توانید آدرس IP ارسال کننده را نیز بررسی نمایید. بدین منظور، با کلیک بر روی گزینه Show Original در جیمیل، می توانید اطلاعات پایه ای ایمیل از جمله آدرس IP فرد ارسال کننده را مشاهده کرده و با گوگل کردن (سرچ کردن) این آدرس IP، سرچشمه ایمیل ارسال شده و اطلاعاتی راجع به مکان ارسال آن را بدست آورید.

۲. مکان پیوندها را چک کنید

پیام های ناشناخته، حاوی پیوندهایی (لینک هایی) به وب سایت های ناشناخته هستند. گشت و گذار به یک وب سایت ناشناخته می تواند عواقب ناخواسته ای در پی داشته باشد. مثلا ممکن است وب سایتی، به حالت تقلیدی، شکل یک پایگاه اینترنتی معتبر و مورد اعتماد شما را بازسازی کرده و از این طریق اقدام به کلاه برداری فیشینگ و دزدیدن اطلاعات نماید یا بدافزارهای مخربی را به رایانه شما منتقل کند.

اگر بار دیگر اغوا شدید که بر روی یکی از این پیوندها کلیک کنید، بهتر است دقیقا بررسی کنید که با این کار به کجا منتقل خواهید شد. برای این منظور، می توانید بوسیله ابزارهایی چون URL X-ray از ماهیت پیوند اطلاع یابید. در نهایت، متوجه باشید که سایت های رمزگذاری شده بوسیله پروتکل HTTPS که حاوی این عبارت در ابتدای آدرس خود و همچنین یک آیکون قفل در کنار آدرس شان هستند، عموما امنیت لازم را دارند.

۳. هیچ وقت پیوست ها را باز نکنید (بجز وقتی که واقعا به آن مطمئن هستید)

یک قانون مناسب و دقیق، باز نکردن پیوست ها (attachments) بجز وقتی است که ۱۲۰ درصد به آن و فرد فرستنده اش مطمئنید! هکرها خیلی راحت می توانند کدهای بدافزاری را بوسیله باز شدن پیوست های ویروسی به رایانه تان نفوذ دهند.

۴. استفاده از احراز هویت دو مرحله ای

وقتی بزرگترین کمپانی ها هک می شوند، امکان اینکه رایانه شخصی شما هک شود خیلی محتمل و آسان به نظر می رسد. در احراز هویت دو مرحله ای، از کاربر خواسته می شود ابتدا رمز عبور را وارد کرده و سپس عمل دیگری را جهت احراز هویت اش انجام دهد. برای مثال کدی را که به شماره تلفن همراه اش پیامک می شود، وارد نماید. به این صورت، برای هکرها بسیار سخت و در مواردی غیر ممکن می شود که بتوانند یک ایمیل یا حساب کاربری که از این امکان استفاده می کند را هک کنند. پس همین الان سیستم احراز هویت دو مرحله را در ایمیل و سایر حساب های کاربری خود که این امکان را دارند، فعال نمایید.

۵. استفاده از رمزهای عبور پیشرفته

این توصیه، بسیار بدیهی است اما به آن توجه لازم نمی شود. یک رمز عبور قوی، شامل اعداد بزرگ و کوچک انگلیسی، اعداد، نمادها و نقطه گذاری های متعدد است. هیچگاه رمز عبوری انتخاب نکنید که به اطلاعات شخصی شما چون نام، نام خانوادگی، تاریخ تولید یا نام همسر و فرزندان تان برگردد. بعلاوه، هیچگاه رمزهای عبورتان را در فایلی بر روی رایانه خود ذخیره نکنید و سعی نمایید برای اکانت های مختلف خود از رمزهای عبور جداگانه استفاده کنید.

ابزارهای مناسبی چون LastPass و ۱Password وجود دارند که می توانید از آن ها برای ذخیره امن رمزهای عبور خود و به یاد آوردن ساده آن ها در هنگام لزوم استفاده نمایید. سعی کنید به طور دوره ای و در زمان های کوتاه، رمز عبور حساب های کاربری مهم خود چون ایمیل و حساب های بانکی را تعویض نمایید.

۶. استفاده با احتیاط از فضاهای مجازی

اینجا یک قاعده سرانگشتی مناسب داریم: «اگر نمی خواهد مردم به اطلاعات تان دسترسی پیدا کنند، آن ها را منتشر نکنید.» به عبارت دیگر، هر چیزی که آنلاین شود، قابلیت انتشار عمومی آنلاین را نیز خواهد داشت. یکی از راه های انتشار اطلاعات می تواند از طریق فضاهای ابری ناامن (حافظه های آنلاین) باشد. اینکه صاحب یک فضای ابری ادعا می کند بسیار امن است و راهی جهت نفوذ به آن وجود ندارد، مهم نیست؛ مهم این است که به ذهن بسپارید نباید به دیگران اجازه دهید حریم خصوصی تان را تماشا کنند.

۷. عدم اشتراک گذاری اطلاعات شخصی بر روی شبکه وای فای عمومی

آیا به این فکر می کنید که وقتی در یک کافه نشسته اید و به وای فای آن متصلید، با حساب بانکداری الکترونیک خود یک بلیط هواپیما بخرید؟ در این صورت، باید نسبت به این تلقی خود تجدید نظر کنید چون به امنیت این ارتباط اعتمادی نیست. موضوع مشابهی در مورد رستوران ها، هتل ها و مراکز علمی و کنفرانسی نیز وجود دارد و ترافیک های وای فای در بزرگترین و مجهزترین هتل های جهان نیز در معرض حمله هکرها قرار می گیرند.

از آن جایی که راهی برای آگاهی یافتن از این حملات وجود ندارد، بهتر است از قوه عاقله و احتیاط خود استفاده کرده و در مورد استفاده از اینگونه شبکه های بی سیم اینترنتی مراقبت جدی کنید. برای مثال، چک کردن ایمیل یا خریدهای اینترنتی خود را به زمانی دیگر که از شبکه امن خانگی استفاده می کنید، موکول نمایید. اگر به فرض مثال، ضرورتی بوجود آمد و مجبور شدید یک خرید اینترنتی را از طریق یک شبکه وای فای عمومی انجام دهید، استفاده از شبکه خصوصی مجازی (VPN) می تواند یک انتخاب عقلانی باشد چرا که به این وسیله ارتباطات رمزگذاری شده و برای هکرها سخت می شود که بفهمند شما در حال انجام چه گشت و گذارهای اینترنتی و تبادل چه نوع اطلاعاتی هستید.

تزریق 40 هزار میلیارد منابع بانکی به مسکن و ساختمان

اگر چه در سال گذشته تسهیلات پرداختی بانکها به حوزه مسکن و ساختمان حدود 12 هزار میلیارد تومانی در مقایسه با دوره قبل افزایش یافت؛ اما سهم دریافتی این بخش از کل منابع پرداختی کمترین نسبت از سال 1390 بوده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، از مجموع بالغ بر 340 هزار میلیارد تومانی که بانکها در سال 1393 به بخشهای مختلف اقتصادی اعطا کرده‌اند حدود 40 هزار و 400 میلیارد تومان معادل 11.8 درصد کل منابع به حوزه مسکن و ساختمان اختصاص داشته است.
این در حالی است که بررسی آمار بانک مرکزی نشان می دهد در ادامه روند کاهش سهم مسکن و ساختمان از تسهیلات پرداختی بانکها، سال گذشته کمترین نسبت وام های دریافتی این بخش در طول چهار سال متوالی گذشته رقم خورده است.

بر این اساس، بانکها در سال 1390 حدود 17 درصد از کل منابع 200 هزار میلیاردی، سال 1391 حدود 13.5 درصد منابع 195 هزار میلیاردی، سال 1392 نزدیک به 15.2 درصد منابع 236 هزار میلیاردی و سال گذشته 11.8 درصد کل 341 هزار میلیارد تومانی را به مسکن و ساختمان اختصاص داده‌اند.

با این حال با توجه به افزایش سطح کل تسهیلات پرداختی در چهار سال گذشته سهم مسکن و ساختمان با وجود کاهش نسبت سهم پرداختی، از لحاظ مبلغ رشد دارد به گونه ای که از سال 1390 تا 1393 از 34.1 به 26.4 ،28.7 و 40.4 هزار میلیارد تومان تغییر کرده است.

اما در 12 ماهه سال 1393، حدود 21.2 درصد معادل 8500 میلیارد تومان از تسهیلات دریافتی در حوزه مسکن و ساختمان برای تامین سرمایه در گردش اختصاص یافت این در حالی است که بیشترین بخش هزینه منابع 40 هزار میلیاری در خرید مسکن با حدود 43 درصد و مبلغی نزدیک به 17 هزارو 300 میلیارد تومان بوده است.

آمارهای بانک مرکزی بیانگر آن است که 16 درصد یعنی 6400 میلیارد تومان از تسهیلات پرداختی صرف "ایجاد" و 11.3 درصد معادل 4500 میلیارد تومان برای "تعمیر" مسکن و ساختمان هزینه شده است. در عین حال که خرید کالای شخصی در تسهیلات پرداختی به این بخش حدود 3.4 درصد سهم داشته است.

انحصار در صنعت خودرو فساد آور است

با اشاره به قراردادهای صنعت خودروسازی کشور با شرکت پژو فرانسه، گفت: با توجه به اینکه عملکرد قبلی این شرکت فرانسوی در ایران مطلوب نبوده به همین علت اگر بار دیگر ما با این شرکت قرارداد داشته باشیم دچار آسیب خواهیم شد.

وی افزود: به عقیده من هر جا که انحصار باشد رانت هم در آنجا وجود دارد و در چنین فضایی است که ما شاهد فساد و رانت هستیم.

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: ما باید به طور همزمان با چند شرکت خودروسازی بزرگ قرارداد داشته باشیم تا بتوانیم با قطعات ارزان، با کیفیت بالا و شرایط مطلوب‌تری را برای صنعت خودروسازی کشور فراهم کنیم.

قاضی پوردرباره افزایش قیمت خودرو در سال 94 نیز تصریح کرد: هنوز افزایش قیمت خودرو برای سال جدید در شورای رقابت مطرح و تصویب نشده است و هرگونه افزایش قیمت ها خلاف قانون می باشد.

بیماری دیابت عامل فوت زن باردار سردشتی بود

در پی انتشار خبری در فضای مجازی مبنی بر فوت زن باردار سردشتی اسماعیل ثانی رئیس شبکه بهداشت و درمان سردشت پس از تکذیب شایعات پخش شده در این زمینه دلیل فوت این خانم باردار را بیماری دیابت عنوان کرد و گفت: این زن باردار 35 ساله سه شب پیش با مراجعه به اورژانس بیمارستان امام حمینی سردشت با سابقه بیماری قند و با علائم عدم حرکت جنین ، بعد از ویزیت توسط متخصص و تشخیص مرگ داخل رحمی جنین بلافاصله به اتاق عمل انتقال و تحت عمل سزارین قرار گرفت .

وی افزود: بیمار بعد از جراحی دچار خونریزی و افت فشار خون به دلیل DIC ( انعقاد منتشر داخل عروقی ) شدکه بدلیل بعد مسافتی طولانی سردشت با مراکز مجهزتر ، بلافاصله اقدامات لازم جهت اعزام بیمار با بالگرد به ارومیه جهت انجام بقیه مراحل درمانی انجام که با همکارهای به عمل آمده با ستاد هدایت استان، مرکز فوریت های پزشکی استان ،هلال احمر و هنگ مرزی سردشت بیمار اعزام شد .

این بیمار با حال عمومی خوب به ارومیه اعزام و در بیمارستان مطهری پذیرش و یک شب هم در ICU بستری می شود اما به دلیل بیماری زمینه ای که داشته اجازه را مادر نمی دهد که مقاومت بیشتری را داشته باشد و در آنجا DIC می کند و به دلیل جنین مرده فاکتورهای انعقادی وی مصرف می شود و اختلال انعقادی پیدا می کند و دیابتی هم که داشته به دلیل شوک اموراژیک و خونریزی که داشته و افزایش قند خون دچار کتواسیدوز دیابتی هم می شود و این دو اختلال که یکی متابولیک است و دیگری اختلال انعقادی در مجموع باعث می شود که وضع بیمار رو به وخامت برود و متاسفانه دچار اختلال هوشیاری می شود و متاسفانه فوت میکند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان سردشت گفت : متاسفانه در فضای مجازی به شدت به این موضوع پرداخته شد و بحث های غیر علمی و غیر اصولی و غیر حرفه ای و حواشی واقعا نادرستی پخش شده که آنها را بطور کامل تکذیب می کنم .

وی افزود : تمام مستندات این اتفاق ناراحت کننده موجود است و همه خبرها و حدس و گمان ها تکذیب میشود و هرکس شکایتی دارد از طریق مجاری قانونی قابل پیگیری است .

نان یک شبه گران شد 5 ماهه با کیفیت نشد!

آذرماه سال 93 قیمت نان حدود 45 درصد افزایش یافت و موج گسترده ای از فشارهای روانی روی اقشار مختلف مخصوصاً طبقات پایین جامعه را به همراه داشت.
به دنبال افزایش قیمت آرد و نان اغلب کالاهای خوراکی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم وابسته به قیمت آرد و نان بودند افزایش پیدا کرد و در نتیجه موج تورمی اغلب بخش های جامعه را فرا گرفت.

با این وجود مسئولین دولت در پی انتقادات مردم و نمایندگان مجلس موضوع افزایش کیفیت ها و بحث فروش نان به صورت کیلویی را پیش کشیدند.

هرچند این وعده ها در برابر افزایش 45 درصدی نان هیچگاه مورد قبول مردم واقع نشد ولی دولتی ها از نظارت و پیگیری این موضوع نیز شانه خالی کرده و هم اکنون با گذشت حدود 5 ماه نه کیفیت نان تغییری کرده نه در هیچ نانوایی نان به صورت کیلویی به مردم عرضه می شود.

زمزمه های افزایش مجدد قیمت نان در سال 94

فقدان نظارت بر کیفیت نان در نانوایی ها علیرغم افزایش 45 درصدی قیمتها در حالی ادامه دارد که زمزمه های افزایش مجدد قیمت این قوت لایموت سفره مردم بازهم شنیده می شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی قبلا در گفتگو با خبرنگاران از افزایش 4000 میلیاردی در آمد دولت از محل افزایش قیمت برق و نان خبر داد و گفته بود: مجلس به دنبال مدل پلکانی برای افزایش قیمت حامل های انرژی است.

اسماعیل جلیلی در گفتگو با مهر اظهار داشت: در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در سال 94 دولت همان روند قبلی را ادامه می‌دهد اما درآمد دولت از یارانه‌های برق و نان حدود چهار هزار میلیاردتومان افزایش یافته و به سقف 15 هزار میلیارد تومان می رسد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تعیین چگونگی افزایش چهار هزار میلیاردی درآمد دولت از محل کاهش یارانه‌های برق و نان در اختیار مجلس است.
وی تصریح کرد: مجلس احتمالا مدل پلکانی را برای افزایش قیمت‌ها در بخش برق در نظر خواهد گرفت یعنی سهمیه مصرف عادی با قیمت قبلی نگه داشته شود و مازاد بر این مصرف به صورت پلکانی با قیمت آزاد ارائه شود. با این اقدام، درآمدهای دولت از این محل تامین شده و در عین حال فشار به اقشار کم درآمد تحمیل نخواهد شد.
افزایش مجدد قیمت نان که هنوز زخم های افزایش 45 درصدی آن بر بدنه ضعیف جامعه خودنمایی می کند ممکن است به موج جدیدی از تورم و گرانی دامن بزند. تغییری که با شعارهای دولت تدبیر و امید مبنی بر کنترل و کاهش تورم کاملاً در تناقض است و به نظر می رسد کلید روحانی هنوز نتوانسته قفل زنگ زده تورم و رکود را در اقتصاد کشور محک بزند.

آخرین وضعیت راه آهن ارومیه از زبان مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی

درباره آخرین وضعیت راه آهن ارومیه گفت: قرار شده وزارت راه برای این پروژه از فایناس استفاده کند.

وی اظهار کرد: از طرفی نیز وزیر راه دستور داده تا به منظور تسهیل در رفت و آمد و راحتی مردم منطقه ایستگاه هایی که در بیرون شهر جانمایی شده به داخل شهر منتقل شود.

مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی افزود: در همین راستا مکان هایی را در داخل شهر شناسایی کردیم و قرار بر این شده تا عملیات اجرایی آن بعد از عقد قرداد شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با پیمانکار آغاز شود.

خلیل محبت خواه تصریح کرد: اما درباره زمان اتمام این پروژه نمی توان بطور قطع اظهار نظر کرد .

وی درباره پیشرفت فیزیکی این طرح به ترتیب در ایستگاه های راه آهن ارومیه و راه آهن نقده نیز گفت: این پروژه در بخش ایستگاه راه آهن ارومیه ۶0 درصد و در بخش ریلی نیز ۳۸ درصد، و در بخش ایستگاه راه آهن نقده ۶۱ درصد و در بخش ریلی آن نیز ۴۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

قاچاق مشروبات الکلی از طویله های روستایی تا معده مشروب خواران


آذربایجان غربی از لحاظ موقعیت جغرافیایی با سه کشور ترکیه، عراق و آذربایجان مرز مشترک دارد. نزدیکی به مرز هر چند در اوایل انقلاب چالش های امنیتی زیادی را برای مردم این منطقه ایجاد کرد اما همزمان با گسترش امنیت و آسایش می توانست نعمتی خدادادی برای رفاه شهروندان و رونق شهرهای این استان تبدیل شود.

هر چند آذربایجان غربی از لحاظ منابع طبیعی توان استخراج و تولید مواد خام برای مصارف صنعتی را داراست ولی به دلایل غیر قابل قبول از امتیازات صنعتی به دور مانده و از لحاظ شاخص های توسعه صنعتی نیر جزء محروم ترین استانهای کشور به شمار می آید.

تنها منبع درآمد اکثریت مردم آذربایجان غربی کشاورزی است و معیشت مردم از راه تولید محصولات کشاورزی تامین می شود. محدودیت منابع کشاورزی در کنار کمبود فرصت های شغلی در این استان که سبب گسترش روز افزون بیکاری و معضلات دنباله دار آن شده باعث شده تا آذربایجان غربی از لحاظ شاخص های بیکاری و معضلات اجتماعی رتبه برتری در کشور به خود اختصاص دهد.

با این وجود یکی از راه های خروج از بیکاری و مشکلات عدیده مردم استفاده از ظرفیت های بسیار بالای مرزی است که بدون شک می تواند عامل و اساس توسعه و ترقی این استان باشد.

مع الاسف این ظرفیت علیرغم وجود امنیت پایدار هنوز مورد استفاده بهینه قرار نگرفته و مردم همچنان در انتظار وعده های مکرر مسئولین برای افزایش مراودات مرزی، توسعه تجارت از پایانه ها و بازگشایی بازارچه های پررونق مرزی با حذف قوانین دست و پاگیر گمرکی هستند.

یکی از تبعات انسداد مرزها و ایجاد قوانین سفت و سخت در امر واردات و صادرات مرزی در آذربایجان غربی رشد پدیده قاچاق است که دیوارکشی، توسعه پاسگاه¬ها و نظارت مستمر هوایی و زمینی بر خطوط مرزی نتوانسته به طور کامل از آن جلوگیری کند.

از جمله کالاهای قاچاقی که در اغلب شهرهای مرزی این استان تعداد زیادی از مردم را به خود مشغول ساخته، قاچاق مشروبات الکلی است. اخبار متعددی که روزانه از رسانه ها در رابطه با تعداد کشف و ضبط محموله های مشروبات الکلی به گوش می رسد ثابت کننده این ادعاست بنابراین ضرورت واکاوی این مساله بسیار می تواند مورد توجه رسانه¬ها باشد.

رابطه مستقیم بیکاری با پدیده قاچاق

رابطه بیکاری با پدیده قاچاق به گونه¬ای روشن و مشخص است که نیازی به توضیح و تبیین نیست. بیکاری روزافزون در شهرهای مرزی آذربایجان غربی ناشی از نبود فرصت های شغلی در بخشهای مختلف کشاورزی، اداری، صنعتی و تجاری است.

همچنان که قبلاً به آن اشاره شد کشاورزی منبع درآمد اکثریت مردم آذربایجان غربی است اما اخیراً کشاورزی نیز به دلیل مکانیزه شدن و ورود تکنولوژی به پروسه کاشت، داشت و برداشت سبب کاهش استفاده از نیروی انسانی شده است.

امروزه چه بسیارند کسانی که با ورود غول تکنولوژی به کشاورزی شغلهای سنتی خود را در جریان کاشت، داشت و برداشت از دست داده و به خیل بیکاران تحصیل کرده افزوده شده اند.

علاوه بر این مهاجرت روستائیان به شهر و کاهش تدریجی دامداری در بین روستائیان که ناشی از توسعه فرهنگ مصرف و رفاه گرایی و راحت طلبی است باعث شده بیکاری همچنان روند سعودی خود را دنبال کند.

امروزه در شهرهای مرزی مانند پیرانشهر، اشنویه، مهاباد، سردشت، ماکو، سلماس و غیره خیل جوانان بیکار برای تامین هزینه های سنگین زندگی رو به قاچاق آورده و به صورت غیرقانونی اقدام به ورود کالا به شیوه-هایی مانند کولبری و بار اسبی می¬کنند.

از سوی دیگر درآمد زیاد قاجاق کالا که بدون سرمایه مالی نیز عاید می¬شود سبب شده جوانان راه کوه و دشتها در پیش گرفته و در راه کسب سود از جان مایه بگذارند.

فقدان قبح شرعی و قانونی قاچاق کالا در بین مرزنشینان

یکی از مواردی که در پیشگیری از قاچاق تاثیر گذار است دارا بودن آگاهی و سواد لازم برای اطلاع از آثار سوء قاچاق کالاست.

براساس رابطه مستقیم وضعیت اقتصادی با وضعیت تحصیلی در جامعه می توان گفت نبود سرمایه گذاری و محرومیت اقتصادی در شهرهای مرزی آذربایجان غربی سبب کاهش سواد و آگاهی بین مردم شده و فرهنگ همگرایی و همسویی با منافع جمعی و ملی رشد پیدا نکرده است. در نتیجه هیچکدام از مرز نشینانی که در قاچاق فعالیت می کنند موضوع آثار زیانبار قاچاق بر اقتصاد کشور را درک نکرده و حتی به آن نمی اندیشند.

بعد دیگر موضوع مربوط به قبح شرعی است. زمانی پایبندی به اصول و موازین شرعی در بین مرزنشینان اهمیت خاصی داشت که سد محکمی در برابر قاچاق کالاهایی مانند مشروبات الکلی محسوب می¬شد. با این وجود در تغییری فاحش دیده می شود فعالیت در امر قاجاق مشروبات الکلی به عنوان ماده ای حرام، قبح شرعی خود را کم کم از دست داده است.

علاوه بر تعداد زیادی از افراد که بدون لحاظ جنبه حرام بودن مشروبات الکلی اقدام به واردات آن می کنند اجاره طویله به واردکنندگان مشروبات الکلی از سوی روستائیان موضوع قابل بحثی از لحاظ شرعی است که لازم است مسئولین فرهنگی توجه خاصی به آن داشته باشند.

جای سوال است که طویله های روستایی زمانی برای تولید لبنیات، پشم و گوشت به کار می رفت اما امروزه در حال تبدیل به انبار مشروبات الکلی و خدمت رسانی به امر واردات ماده ای حرام به کار می رود.

نمونه موردی این موضوع اظهارات اخیر فرمانده هنگ مرزی پیرانشهر است که هفته گذشته با اعلام کشف و ضبط 32 هزار بطری مشروبات الکلی از وجود 300 طویله مشروبات الکلی در روستاهای شهرستان اشنویه خبر داد.

از سوی دیگر امروزه کسانی که به امر واردات مشروبات الکلی اقدام می¬کنند علاوه بر اینکه جبر اجتماعی برای ترک فعالیت حرام خود ندارند، بلکه با انباشت درآمدهای کلان مالی در حال تبدیل به تاثیرگذاران مهم عرصه سیاست، فرهنگ و اجتماع هستند. موضوعی که در آینده نزدیک تاثیرات شومی بر جنبه های مختلف زندگی مردم خواهد گذاشت.

توسعه تجارت رسمی در مناطق مرزی راهکار پایان معضل قاچاق

از آنجا که پدیده قاچاق براساس نتایج عینی و تجربی تاثیرات بسیار مخربی بر اقتصاد، سیاست و اجتماع برجای می گذارد لازم است ریشه های توسعه آن مخصوصاً در مناطق مرزی مورد بحث و بررسی دقیق قرار گیرد.

در دیدگاه نخست یکی از راهکارهای کاهش پدیده قاچاق مبارزه جدی با بیکاری است. افزایش فرصت های شغلی در کنار افزایش هزینه های قاچاق کالا برای متولیان آن می تواند به تدریج فعالان عرصه قاچاق را کاهش داده و زمینه پایان آن را فراهم کند.

در بدیهی ترین حالت راهکار مبارزه با بیکاری توسعه واحدهای صنعتی و رونق تولید است. اما فراهم کردن زیرساختهای توسعه صنعتی در وضعیت کنونی بودجه و اعتبارات مالی کشور پروسه ای پرهزینه و بلند مدت است که ممکن است سالهای سال به طول بیانجامد.

در مقابل توسعه تجارت مرزی و تبدیل شهرهای مرزی کشور به مناطق ویژه یا آزاد تجاری ضمن ایجاد بسترهای سالم برای رشد واردات و صادرات قانونی سبب ایجاد فرصت های شغلی و در نهایت کاهش پدیده شوم قاچاق خواهد شد.

تصادف زنجیره‌ای ۱۸ خودروی کاروان عروس ؛ ۲ نفر مصدوم شدند

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران گفت: شب گذشته ۱۸ خودروی کاروان خودروی عروس در بزرگراه بابایی به صورت زنجیره‌ای با یکدیگر برخورد کردند.

فارس نوشت: جلال ملکی درباره حادثه برخورد چند دستگاه خودرو اظهار داشت: در ساعت 23:22 دقیقه شب گذشته حادثه برخورد 18 دستگاه خودرو در غرب به شرق بزرگراه بابایی بعد از پل استخر به سازمان آتش‌نشانی شهر تهران اعلام و مأموران دو ایستگاه به محل حادثه اعزام شدند.

وی ادامه داد: با حضور آتش‌نشانان در محل حادثه مشاهده شد 18 دستگاه خودروی سواری از انواع پژو، پراید، پژو 206 و BMW با یکدیگر برخورد کرده‌اند که در هنگام بررسی حادثه مشخص شد این خودروها برای کاروان خودروی عروس بوده است.

ملکی افزود: در این حادثه دو خانم دچار آسیب‌دیدگی شدند که یکی از آنها در دقایق اولیه توسط اقوام به مراکز درمانی منتقل شد و نفر دوم نیز توسط آتش‌نشانی به اورژانس و سپس به مراکز درمانی تحویل داده شد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران اظهار داشت: در 5 دقیقه بامداد امروز عملیات این حادثه به اتمام رسید و خودروها به حاشیه امنی منتقل شدند.

ملکی توصیه کرد کاروان‌های خودروی ماشین عروس در هنگام تردد مانع از بسته شدن بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی نشوند تا شب خوبی را برای خود و خانواده‌های خود رقم بزنند.

بازار خودرو زیر سایه گرانی ؛ افزایش ۱۰۰ هزار تا ۱۵ میلیون تومانی؛ جدول قیمت‌ها

بازار خودرو با کلید خوردن گرانی رسمی خودرو از سوی خودروسازان اکنون با شوک خریداران خودرو مواجه شده است، در این میان برخی مسئولان می‌گویند که رفتار برخی خودروسازان برای افزایش بیش از حد مقرر، قانونی نیست.

مهر نوشت: مشتریان بازار خودرو هفته جاری را با گرانی رسمی انواع خودروها از سوی خودروسازان سپری کردند و اگرچه انتظار نداشتند که قیمت خودروها گران شود، اما به هرحال این اتفاق رخ داد و مشتریانی که به انتظار تعدیل قیمت بعد از بیانیه لوزان، خریدهای خود را به هفته‌های پایانی فروردین ماه موکول کرده بودند، با گرانی انواع خودروها مواجه شدند.

دلیل این گرانی از سوی خودروسازان، بالا رفتن نرخ شماره‌گذاری خودروها و مالیات بر ارزش افزوده عنوان شده بود، در حالیکه برخی از انواع خودروها، بیش از میزان مقرر، اقدام به افزایش قیمت کره بودند. این در شرایطی است که قیمت برخی از انواع خودروها نیز تا ۵.۵ میلیون تومان، افزایش رسمی داشته است، در حالیکه رضا شیوا، رئیس شورای رقابت می‌گوید که گرانی خودروها بیش از ۸۰۰ هزار تومان، مجاز نیست.

رئیس شورای رقابت با بیان اینکه سازمان حمایت مسئول نظارت بر بازار خرید و فروش خودرو است، گفت: حداکثر افزایش قیمت خودرو با اعمال نرخ جدید مالیات ارزش افزوده حدود ۸۰۰ هزار تومان است. این در حالی است که با اعمال قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده حداکثر افزایش قیمت خودرو حدود ۸۰۰ هزار تومان است، به عنوان نمونه یک خودروی ۴۰ میلیون تومانی با ۴۰۰ هزار تومان افزایش قیمت روبه رو خواهد شد. وی با اشاره به اینکه سازمان حمایت مسئول نظارت بر بازار خرید و فروش خودرو است، افزود: اگر خودروسازی مغایر با دستورالعمل شورای رقابت اقدام به افزایش قیمت پایه محصولات خود کنند شورا موظف به رسیدگی این موضوع است.

این گفته رئیس شورای رقابت در حالی مطرح می‌شود که بازار چیز دیگری می‌گوید، بررسی‌های میدانی مهر نشانگر این است که در قیمت‌های جدید شرکت‌های خودروساز، قیمت بین ۵۰۰ تا ۵ میلیون تومان افزایش داشته است.

به این ترتیب باید منتظر بود و دید آیا سازمان حمایت، قیمت انواع خودروها را پایش و در مورد آنها اعمال نظر خواهد کرد؟

جدول نرخ انواع خودرو قبل و بعد از گرانی

نوع خودرو قیمت کارخانه بعد از گرانی قیمت بازار بعد از گرانی تفاوت قیمت
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ۳۶ میلیون و ۵۰۰ تومان ۳۶میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ۳۰۰ هزار تومان
پژو ۲۰۶ صندوقدار v۸ ۳۷ میلیون تومان ۳۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ۳۰۰ هزار تومان
پژو ۴۰۵ اس‌ال‌ایکس ۳۱ میلیون تومان ۳۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ۲۰۰ هزار تومان
پژو ۴۰۵ دوگانه سوز ۳۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان  ۳۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بدون تغییر
پژو پارس سال ۳۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ۳۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بدون تغییر
پژو پارس ۲گانه سوز ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ۳۹ میلیون تومان ۵۰۰ هزار تومان
پارس تندر ۳۸ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان ۳۹ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان یک میلیون و ۱۷۰هزار تومان
تندر ۹۰ اتومات ۴۴ میلیون و ۶۴۷ هزار تومان ۴۷ میلیون و ۱۹۵ هزار تومان دو میلیون و ۵۴۸ هزار تومان
تندر۹۰ اتومات ۵۲میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ۵۵ میلیون تومان دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
رانا ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ۱۰۰ هزار تومان
سمند ۳۰ میلیون تومان ۳۱ میلیون تومان ۱ میلیون تومان
گراند ویتارا ۱۳۵ میلیون تومان ۱۳۵ میلیون تومان بدون تغییر
وانت باردو ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان ۶۰۰ هزار تومان
تیبا ۲۴ میلیون تومان ۲۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ۳۰۰ هزار تومان
پراید ۱۳۱ ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ۶۰۰ هزار تومان
پراید ۱۳۲ ۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ۶۰۰ هزار تومان
پراید ۱۱۱ ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بدون تغییر
پارس تندر ۴۴ میلیون تومان ۴۴ میلیون تومان بدون تغییر
سراتو دنده اتومات ۹۴ میلیون تومان ۹۴ میلیون تومان بدون تغییر
سراتو دنده‌ای ۷۵ میلیون تومان ۷۶ میلیون تومان یک میلیون تومان
تیانا ۱۵۵ میلیون تومان ۱۶۰ میلیون تومان ۵ میلیون تومان
مگان ۱۰۵ میلیون تومان ۱۲۰ میلیون تومان ۱۵ میلیون تومان
وانت نیسان ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ۲۴ میلیون تومان ۵۰۰ هزار تومان
وانت دوکابین ۶۶ میلیون تومان ۶۶ میلیون تومان بدون تغییر

10 باور غیرعلمی درباره رنگین‌کمان‌

رنگین‌کمان به شکل سحرآمیزی ناگهان در افق ظاهر می‌شود و باریکه‌ای از رنگ‌های دلپذیر را در پهنه آسمان به نمایش می‌گذارد. در این هنگام تقریبا همه دست از کار می‌کشند و با چشمان خیره به آسمان نگاه می‌کنند. حتی بعضی‌ها فورا گوشی تلفن همراهشان را درمی‌آورند تا از این لحظه ناب عکس بگیرند.

همان طور که پیداست کمتر کسی پیدا می‌شود که از دیدن رنگین‌کمان خوشحال نشود و لبخند بر لبانش ننشیند. به همین علت در بیشتر جشن‌هایی که برای کودکان برپا می‌شود روی صورت آنها رنگین‌کمان می‌کشند. در تزئین کیک تولد، پرچم‌هایی که در باغ‌ها نصب می‌شود و نیز روتختی و ملحفه تصویر رنگین‌کمان بسیار به چشم می‌خورد. شاعران زیادی هم از واژه رنگین‌کمان در ترانه‌های خود استفاده کرده‌اند. بعلاوه، رنگین‌کمان در افسانه‌های قومی و اجدادی کشورهای مختلف وجود دارد.

اما رنگین‌کمان دقیقا چگونه پدیده‌ای است و چطور ظاهر می‌شود؟

شاید عجیب به نظر برسد، اما رنگین‌کمان فقط یک خطای چشمی است. وقتی نور به قطرات آب برخورد می‌کند رنگین‌کمان تشکیل می‌شود. بر اثر این برخورد نور شکسته و در پشت قطره بازتاب می‌شود. نور هنگام خروج از قطره نیز بار دیگر در زوایای مختلف بازتاب می‌یابد.

شاید فکر کنید چون رنگین‌کمان پدیده شناخته‌شده‌ای است پس خود به خود همه چیز را درباره آن می‌دانیم، اما به راستی این طور نیست. اکنون چند نکته را که احتمالا درباره آنها نشنیده‌اید با یکدیگر مرور می‌کنیم.

در انتهای رنگین‌کمان یک کوزه پر از طلا وجود دارد!

یکی از معروف‌ترین افسانه‌های قدیمی که درباره رنگین‌کمان گفته می‌شود این است که در انتهای آن یک کوزه پر از طلا وجود دارد که یک لِپِرکان از آن نگهبانی می‌کند. لپرکان یک موجود افسانه‌ای در اساطیر ایرلند است که به شکل پیرمردی کوچک اندام با کت و کلاه به تصویر کشیده می‌شود. این افسانه می‌گوید: در گذشته‌های دور، وایکینگ‌هایی که در ایرلند زندگی می‌کردند از راه غارتگری روزگار می‌گذراندند. آنها ثروتی را که با زور و چپاول به دست آورده بودند در مکان‌های مختلف دفن می‌کردند تا دست هیچ کس به آنها نرسد، اما وقتی ایرلند را ترک کردند بخشی از غنایم خود را جا گذاشتند. لپرکان‌ها این گنج‌های پنهان را یافتند. آنها وقتی فهمیدند وایکینگ‌ها این ثروت را از راه نادرست اندوخته بودند، دیگر نتوانستند به هیچ انسانی اعتماد کنند. پس از آن برای این که هیچ انسانی نتواند به گنجی که حالا آنها از آن خود می‌دانستند دست پیدا کند، همه طلاها را دوباره در اعماق زمین در قسمت‌های مختلف جزیره پنهان کردند. اکنون گمان می‌رود هر وقت رنگین‌کمان ظاهر می‌شود، انتهای آن دقیقا همان محلی است که لپرکان‌ها یکی از کوزه‌های طلا را دفن کرده بودند! اما هر کس که به جستجوی انتهای رنگین‌کمان رفته در نهایت دست خالی برگشته است، چون هیچ کس نمی‌تواند انتهای آن را پیدا کند.

رنگین‌کمان نیمدایره‌ای است

درست است که شکل هندسی رنگین‌کمان نیمدایره به نظر می‌رسد، اما در واقعیت رنگین‌کمان یک دایره کامل را تشکیل می‌دهد. پس چرا ما به جای دایره کامل فقط یک نیمدایره می‌بینیم؟

وقتی از روی زمین به رنگین‌کمان نگاه می‌کنیم، فقط نوری را که به وسیله قطرات آب بالای افق بازتاب شده می‌بینیم. به همین علت نیمه پایینی و پنهان رنگین‌کمان مشاهده نمی‌شود. برای دیدن دایره کامل رنگین‌کمان باید خلبان باشید یا سرنشین هواپیما، آن وقت این امکان را دارید تا نیمه پایینی افق را هم ببینید و دایره کامل رنگین‌کمان برای شما ظاهر شود. گاهی اوقات ایستادن در مکان‌های بلند یا در قله کوه نیز راه حل مناسبی است. از آنجا که رنگین‌کمان دایره‌ای شکل است هیچ انتها و پایانی برای آن ممکن نیست. وقتی حرکت می‌کنید به نظر می‌رسد رنگین‌کمان هم با حرکت شما جابه‌جا می‌شود، چون نوری که باعث تشکیل رنگین‌کمان شده همیشه در فاصله و زاویه مشخصی از شما قرار دارد.

رنگین‌کمان هفت رنگ دارد

تعداد رنگ‌هایی که در رنگین‌کمان می‌بینید بستگی به این دارد که چگونه به آن نگاه می‌کنید. در مدرسه یاد گرفتیم که رنگین‌کمان شامل هفت رنگ است. این رنگ‌ها به ترتیب عبارتند از: قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی و بنفش. اینها دقیقا همان رنگ‌های طیف مرئی هستند. قرمز بیشترین طول موج و بنفش کمترین طول موج را دارد. بعضی دانشمندان نیز فکر می‌کنند که دو رنگ نیلی و آبی آن‌قدر به هم شبیه هستند که تشخیص آنها چندان ساده نیست، اما رنگین‌کمان فقط به این هفت رنگ محدود نمی‌شود. حتما می‌پرسید بقیه رنگ‌ها مثل صورتی یا قهوه‌ای کجاست؟ جالب است بدانید این رنگ‌ها و بسیاری رنگ‌های دیگر در رنگین‌کمان وجود دارد. رنگین‌کمان از بیش از یک میلیون رنگ تشکیل شده که البته همه آن برای انسان قابل رؤیت نیست.

همه آدم‌ها دقیقا یک رنگین‌کمان را می‌بینند

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب درباره رنگین‌کمان این است که هیچ وقت دو نفر دقیقا یک رنگین‌کمان را نمی‌بینند! شاید فکر کنید دقیقا همان رنگین‌کمانی را می‌بینید که بغل دستی‌تان دارد تماشا می‌کند. حتی ممکن است آنچه را می‌بینید توصیف کنید و نفر دیگر هم تائیدتان کند و بگوید او هم دقیقا مثل شما می‌بیند. اما مطمئن باشید هر دو نفرتان مثل هم نمی‌بینید!

علت این است که وقتی به رنگین‌کمان نگاه می‌کنید، یعنی دارید نوری را می‌بینید که در قطرات آب بالای افق بازتاب یافته است، اما افقی که شما می‌بینید همیشه با بغل دستی‌تان فرق دارد. به عبارت دیگر، مرکز کمان در یک خط فرضی از چشم ناظر به سمت خورشید قرار دارد و چون دو ناظر هیچ وقت نمی‌توانند دقیقا در یک نقطه مکانی قرار بگیرند، پس هیچ وقت دقیقا یک رنگین‌کمان را نمی‌بینند. شاید باورتان نشود، اما واقعیت این است که حتی هر دو چشم یک ناظر هم دو رنگین‌کمان مختلف را می‌بیند.

رنگین‌کمان همیشه بعد از باران اتفاق می‌افتد

دلایل قانع‌کننده برای این ادعا وجود دارد که رنگین‌کمان فقط در هوای بارانی اتفاق می‌افتد. برای تشکیل رنگین‌کمان لازم است در هوا قطرات آب وجود داشته باشد. در مرحله بعد باید نور با زاویه مناسب به این قطرات بتابد. اگر این اتفاق بیفتد، شاهد یک رنگین‌کمان زیبا خواهید بود!

اما قطرات آب ممکن است به بسیاری دلایل دیگر غیر از باران در هوا وجود داشته باشد. در مکان‌هایی که آبشار وجود دارد مقدار زیادی از قطرات آب بر اثر برخورد با صخره‌ها در هوا پراکنده می‌شود یا مثلا در هوای مه‌آلود یا شبنم دار نیز قطرات آب در هوا وجود خواهد داشت. اصلا مهم نیست این قطرات آب از کجا می‌آید، اما این نکته را هم فراموش نکنید که در همان لحظه نور خورشید باید با زاویه مناسب بتابد. زاویه تابش مناسب تا حداکثر ۴۲ درجه محاسبه شده است، در غیر این صورت رنگین‌کمان در پایین خط افق بازتاب خواهد یافت. اگر همه این شرایط مهیا شود باز هم لازم است آفتاب پشت سر شما باشد تا بتوانید رنگین‌کمان را ببینید.

رنگین‌کمان در هر ساعتی از روز اتفاق می‌افتد

شاید فکر کنید احتمال به وجود آمدن رنگین‌کمان در هر ساعتی از روز یکسان است، چون صبح، ظهر و غروب در هر زمانی از روز ممکن است بعد از بارش باران یا مه‌آلود شدن هوا آفتاب دربیاید. کاملا درست فکر می‌کنید، اما معمولا احتمال بارندگی در اواخر بعدازظهر بسیار بیشتر از اوایل صبح یا نیمه‌های روز است. به همین علت احتمال مشاهده رنگین‌کمان هنگام غروب و پایان روز بیشتر است. از طرفی، زاویه تابش نیز در این زمان بسیار مناسب است. البته آنچه گفته شد بیشتر در ماه‌های گرم‌تر سال صدق می‌کند، چون در ماه‌های سردتر خورشید چندان اوج نمی‌گیرد و رنگین‌کمان ممکن است در نیمه‌های روز هم دیده شود. از طرفی، ابرها و بالطبع بارندگی معمولا از غرب به شرق حرکت می‌کند؛ این در حالی است که خورشید از مشرق طلوع و در مغرب غروب می‌کند. در یک صبح بارانی، در حالی که خورشید از سمت مشرق در حال طلوع است برای دیدن رنگین‌کمان باید رو به مغرب و پشت به خورشید بایستید، اما اواخر بعدازظهر همه چیز برعکس است. خورشید در مغرب در حال غروب کردن است و در این حالت برای دیدن رنگین‌کمان باید رو به مشرق بایستید.

شما نمی‌توانید خودتان رنگین‌کمان درست کنید

اصلا این طور نیست! اگر خوب فکر کنید یادتان می‌آید حتما در دوران کودکی این کار را انجام داده‌اید. همه کاری که باید انجام دهید این است که شیلنگ آب را باز کنید و پشت به آفتاب بایستید. سپس فشار آب را طوری تنظیم کنید که آب به اندازه مناسبی افشانه شود. بعد با دقت نگاه کنید، در میان افشانه‌های آب یک رنگین‌کمان ظاهر خواهد شد.

اما برای این که با یک آزمایش علمی رنگین‌کمان درست کنید به یک ظرف کم‌عمق، مقداری آب، کاغذ سفید و یک آینه احتیاج دارید. ابتدا ظرف را تا نیمه از آب پر کنید و آینه را طوری در آب قرار دهید که نور خورشید به آن قسمت آینه که داخل آب فرورفته برخورد کند. سپس کاغذ سفید را بالای آینه در زوایای مختلف حرکت دهید تا این که رنگین‌کمان روی کاغذ ظاهر شود. این آزمایش فقط در روزهای آفتابی جواب می‌دهد، اما اگر هوا ابری بود هم می‌توانید به جای نور خورشید از نور چراغ قوه استفاده کنید.

شما نمی‌توانید رنگین‌کمان را از بین ببرید

همان طور که می‌شود رنگین‌کمان درست کرد، این امکان هم وجود دارد که آن را از بین ببریم! فقط کافی است یک عینک آفتابی از نوع پولارایز (به معنی قطبی شده) تهیه کنید و آن را به حالت عمودی جلوی خودتان نگه دارید. رنگین‌کمان پدیده‌ای است که باعث قطبی شدن پرتوهای نور در سطح عمودی می‌شود؛ یعنی همه پرتوهای نور در یک جهت به ارتعاش درمی آید. عینک‌های آفتابی قطبی شده نیز به همین ترتیب عمل می‌کند. این عینک‌ها از ورود بازتاب‌ها و تابش‌های خیره‌کننده که از سطح آب یا سایر سطوح مسطح که در جهت افقی قطبی شده‌اند جلوگیری می‌کند. به عبارت دیگر، عینک‌های قطبی شده فقط پرتوهای عمودی نور را به چشم راه می‌دهند و مانع ورود پرتوهای افقی می‌شوند. نکته اینجاست که رنگین‌کمان از پشت عینک‌های قطبی شده قابل رؤیت است، اما اگر همین عینک‌ها را به حالت عمودی بگیرید، یعنی جهت قطبی شدنشان را از عمودی به افقی تغییر دهید آن وقت پرتوهای نور از رنگین‌کمان به چشم شما وارد نخواهد شد؛ گویی اصلا رنگین‌کمانی وجود ندارد.

رنگین‌کمان فقط روزها اتفاق می‌افتد

به رنگین‌کمانی که شب‌ها اتفاق می‌افتد رنگین‌کمان قمری می‌گویند. رنگین‌کمان قمری وقتی تشکیل می‌شود که نور بازتاب یافته از ماه به قطرات آب موجود در هوا برخورد کند. برای این که رنگین‌کمان قمری شکل بگیرد ماه باید کامل باشد و همان طور که پیشتر هم گفته شد قطرات آب در هوا وجود داشته باشد. از آنجا که در مناطق گرمسیری مثل جزایر کارائیب و هاوایی بارش‌ها اغلب تا هنگام غروب ادامه می‌یابد، رنگین‌کمان قمری در این مناطق بسیار معمول است، اما رنگین‌کمان قمری کمرنگ تر از رنگین‌کمان عادی است، چون شدت نور ماه از نور خورشید کمتر است، اما دقیقا همان رنگ‌ها را دارد. چون در تاریکی تشخیص رنگ‌ها دشوارتر است، رنگین‌کمان قمری عموما سفید دیده می‌شود، اما اگر از همان لحظه با تکنیک نوردهی و عکاسی در شب عکس بگیرید حتما یک رنگین‌کمان رنگی در عکس‌تان ثبت خواهد شد.

رنگین‌کمان‌های چندتایی در انیمیشن‌ها وجود دارد

خیر! رنگین‌کمان ممکن است چندتایی باشد. رنگین‌کمان دوتایی وقتی اتفاق می‌افتد که نور در داخل قطره آب دوبار بازتاب پیدا کند. در این حالت رنگین‌کمان دوم در بالای رنگین‌کمان اصلی ظاهر خواهد شد و نسبت به رنگین‌کمان اصلی کمرنگ‌تر است. به علت بازتاب دوم، ترتیب رنگ‌ها نیز برعکس خواهد شد. یعنی قرمز در قسمت داخلی و بنفش در قسمت بیرونی کمان خواهد بود.

رنگین‌کمان سه‌تایی وقتی اتفاق می‌افتد که نور در داخل قطرات آب سه بار بازتاب شود. برای مشاهده رنگین‌کمان سه‌تایی باید رو به خورشید بایستید، چون در این حالت خورشید در مرکز رنگین‌کمان قرار دارد. مشاهده رنگین‌کمان‌های سه‌تایی به مراتب دشوارتر است؛ چون هم باید به خورشید نگاه کنید و هم این که رنگین‌کمان‌های سه‌تایی گسترده و کمرنگ هستند. دیدن رنگین‌کمان‌های چهارتایی از رنگین‌کمان‌های سه تایی هم دشوارتر است.

این پدیده وقتی اتفاق می‌افتد که نور در داخل قطره آب برای چهارمین بار بازتاب می‌شود. برای مشاهده این نوع رنگین‌کمان نیز باید به سمت خورشید بایستید، اما چون خیلی کمرنگ است به آسانی دیده نمی‌شوند.

اما قضیه به اینجا ختم نمی‌شود: دانشمندان توانسته‌اند در محیط آزمایشگاه یک رنگین‌کمان ۲۰۰ تایی درست کنند، یعنی رنگین‌کمانی که از ۲۰۰ بار بازتاب نور در داخل قطره آب تشکیل شده است!

تلخ و شور و تنها مثل دریاچه ارومیه

تا همین چند سال پیش دریاچه ارومیه معجزه‌ای کم نظیر و قلبی تپنده در میان تالاب‌های ایران بود، بزرگ‌ترین دریاچه داخلی کشور، دریاچه‌ای به شکل غیر قابل باور وسیع و به میزان قابل ملاحظه‌ای شور که گونه‌های جانوری و گیاهی بسیاری حیات خود را به آن گره زده بودند.

اما از آن زمان تاکنون ارومیه دوست‌داشتنی تغییرات زیادی کرده، درست است که خشکسالی پدیده‌ای معمول در دنیا و کشور است، اما خشکسالی‌های طولانی و پیوسته دهه 80 تاکنون و مهم‌تر از آن برداشت‌های مازاد آب برای مصارف آبیاری در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، نه‌تنها جریان‌های آب ورودی به دریاچه را بشدت کاهش داده، بلکه وضع دریاچه را هم بشدت وخیم کرده چنان‌که ‌اکنون بخش قابل ملاحظه‌ای از دریاچه خشک شده است.

تدوین برنامه مدیریت جامع حوضه آبخیز دریاچه ارومیه از سوی سازمان محیط‌زیست، ارائه برنامه مدیریت ریسک خشکسالی با همکاری نهادهای ذی‌ربط استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان و حمایت سازمان حفاظت محیط‌زیست، برنامه توسعه ملل متحد و صندوق تسهیلات محیط‌زیست جهانی، شکل‌گیری کارگروه نجات دریاچه ارومیه و تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه همه از جمله نسخه‌های این بیمار در رنج بوده‌اند.

عیسی کلانتری، مجری و دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه بیست و پنجم آبان 93 اعلام کرد که براساس نتایج مطالعات مراکز معتبر علمی، دریاچه ارومیه قابلیت احیا دارد و نباید زمان را برای اجرایی شدن طرح‌های مصوب بیش از این از دست داد. این در حالی است که سایر کارشناسان نیز باور دارند تجربه‌ها و درس‌های گذشته از آنچه بر ارومیه رفته است، همگی حاکی از آن است که اقدامات تشویقی بخصوص در زمینه جااندازی الگوهای صحیح کشت به کشاورزان و باغداران از جمله راهکارهایی است که می‌تواند بسیار موثر واقع شود بخصوص این‌که تب این بیمار اندکی تخفیف یافته است. بسیاری امیدوارند با چرخش به سمت الگوی کشت پایدار بتوان عوامل بحران‌زا را تا حد زیادی مهار کرد.

یک طرح 10 ساله با گام‌های مثبت

طرح حفاظت از تالاب‌های ایران پروژه‌ای است که حاصل همکاری بین دولت ایران (سازمان حفاظت از محیط‌زیست)، صندوق تسهیلات محیط‌زیست جهانی و برنامه عمران ملل متحد است.

این طرح از سال 84 آغاز شد و هدف آن نیز کاهش یا حذف دائمی تهدیدات و به طور کلی پایداری و بقای اکوسیستم‌های تالابی ایران بود. طرح به طور مشخص بر سه تالاب با اهمیت کشور (ارومیه، پریشان و شادگان) به عنوان سایت‌های منتخب متمرکز شده و تلاش دارد تجربیات به‌دست آمده را در قالب معرفی یک سیستم مدیریتی و از طریق فراهم کردن ساز و کارهای قانونی و اجرایی به دیگر تالاب‌های کشور تسری دهد.

دکتر مایکل ادوارد موزر از دانشگاه دورهام که از آغاز طرح تاکنون سمت مشاور ارشد بین‌المللی این پروژه را عهده‌دار بوده، این طرح را دگرساز و مولد تغییر ارزیابی می‌کند و به جام‌جم می‌گوید: «پروژه حمایت زیادی دریافت کرده و موفق شده یک مسیر کاملا جدید را برای حفاظت از تالاب‌ها در پیش بگیرد. چنانچه قبل از آن، تالاب‌ها به عنوان مناطق حفاظت‌شده‌ای مدیریت می‌شد که در آنها صرفا امکان انجام یکسری فعالیت‌های محدود و متناسب با هر حوضه آبخیز وجود داشت، اما به هر شکل مردم محلی در مدیریت آن نقشی نداشتند. این خود باعث شده بود که مردم ارزشی برای تالاب‌ها قائل نشوند. از آن گذشته بسیاری از فعالیت‌ها بخصوص سدسازی و کشت آبی که در بالادست حوضه آبخیز انجام می‌شد، در عمل تالاب‌های پایین دست را از بین می‌برد. سازمان محیط‌زیست در نتیجه ظرفیت‌سازی‌ها و آگاه‌سازی‌هایی که این پروژه زمینه آنها را فراهم کرد، موفق شد در عمل یک رویکرد کاملا جدید را در تمام تالاب‌های ایران در پیش بگیرد. این رویکرد جدید، یک رویکرد مشارکتی است که بر اساس آن بخش‌های مختلف درگیر با مساله آب از جمله کشاورزی با جوامع محلی به عنوان عناصر کلیدی همگام شده و هر یک به منظور کاربری پایدارتر از منابع آبی مسئولیتی را در پیش می‌گیرند.»

آیا چاره کار تغییر در نگرش است؟

در گذشته وقتی صحبت از عرصه‌های تالابی نظیر دریاچه ارومیه به میان می‌آمد، بیشتر نظرها به سمت مسائلی نظیر میزبانی از پرندگان یا حضور پوشش گیاهی خاص می‌رفت. اما الان دیدگاه روز این است که تالاب‌ها در کنار حمایت از تنوع زیستی چه خدماتی را به جوامع انسانی ارائه می‌دهد. به‌عنوان مثال تالابی مثل هامون پیش از آن‌که از بین برود، 70 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم تولید می‌کرد. سوال این است که در حال حاضر برای تامین این میزان شغل دولت باید چه هزینه‌ای را پرداخت کند.

محسن سلیمانی، مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در این باره می‌گوید: در مورد تالاب شادگان و هورالعظیم هم برآوردها نشان می‌دهد معیشت 12 هزار صیاد از آن منطقه تامین می‌شده. آمار و ارقامی که از سال‌های گذشته در اختیار داریم، نشان می‌دهد دولت برای تولید هر شغل پایدار باید حدود 50 میلیون تومان هزینه کند.

اما خوشبختانه ‌اکنون ما می‌دانیم تالاب‌ها در ارائه خدمات به جوامع، گردشگری و بخصوص اشتغالزایی تا چه اندازه مهم هستند؛ پس بهترین راه این است که از این سرمایه‌های ملی بخوبی حفاظت شود.

به گفته سلیمانی یک مقایسه خیلی ساده و معمولی میان هزینه تمام شده برای ساخت دریاچه چیتگر و ظرفیت پذیرش گردشگر تالابی همچون ارومیه بخوبی نشان می‌دهد که چرا حفاظت از این تالاب تا به این درجه اهمیت دارد. البته نباید فراموش کرد که حفاظت از دریاچه ارومیه را به هیچ وجه نمی‌توان فقط از یک بعد مورد ارزیابی قرار داد.

ناقوس پرطنین خشکسالی

«خشکسالی‌های طولانی مدت دهه اخیر بدون تردید نقش بسزایی در شرایط کنونی داشته، اما این مشکلات و مسائل حتی بدون خشکسالی‌های طولانی نیز دیر یا زود اتفاق می‌افتاد. تردیدی نیست که دریاچه ارومیه چنانچه پشتوانه کافی را چه از نظر بودجه و سرمایه و چه از نظر قصد و نیت سیاسی داشته باشد، می‌تواند احیا شود و البته این امر زمانی اتفاق خواهد افتاد که مردم نیز آن را بخواهند.»

دکتر موزر با این توضیح، وضع دریاچه ارومیه را انعکاس‌دهنده سال‌ها بهره‌برداری مازاد از منابع آبی حوضه آبخیز پیرامونی بدون درنظر داشتن وضعیت محیطی توصیف و اضافه می‌کند: خوشبختانه برنامه عمران سازمان ملل نیز تضمین داده که این پروسه را تسهیل کند. بخش جالب توجه نیز کاری است که در زمینه کشاورزی پایدار و از طریق پروژه حفاظت از تالاب‌های ایران در 40 هزار هکتار از زمین‌های تحت کشت آبی در دست انجام است که می‌تواند در مصرف آب هر زمین کشاورزی حدود 35 درصد صرفه‌جویی کند و در عین حال همزمان باعث افزایش میزان باروری و حاصلخیزی خواهد شد.

احیای دریاچه ارومیه؛ فراتر از پر کردن یک چاله آب

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در پاسخ به این سوال که چرا تزریق آب از سایر منابع آبی مورد تائید اغلب کارشناسان نیست، می‌گوید: «تمام تلاش ما بر این اساس بوده که بگوییم موضوع دریاچه ارومیه تنها خود دریاچه یا اصطلاحا آن چاله آب نیست، بلکه دیدگاه باید یک دیدگاه اکوسیستمی یا بر مبنای مدیریت اکوسیستم باشد. وقتی صحبت از احیای دریاچه ارومیه به میان می‌آید، دیدگاه ما تغییر نگرش در کل حوضه آبریز است. احیای دریاچه ارومیه نمی‌تواند اتفاق بیفتد، مگر این‌که الگوی توسعه در کل حوضه آبریز تغییر کند؛ چرا که اگر پروژه احیای دریاچه به شکلی درون‌زا دنبال شود، بالطبع آن پوشش گیاهی و جانوری دریاچه هم می‌تواند دوباره احیا شود. ما معتقدیم که اگر بخواهیم دریاچه ارومیه را داشته باشیم، باید طبیعی سازی مجدد در آن اتفاق بیفتد.»

سلیمانی ادامه می‌دهد: این به آن معناست که آبی که قبلا به سمت دریاچه سرازیر می‌شده، بار دیگر این فرصت را داشته باشد که وارد اکوسیستم شود. برای تحقق این امر نیز باید تمام عواملی که این فرآیند تخریبی را ایجاد کرده، به سر جای اول برگردانده شود؛ یعنی عوامل تخریبی بار دیگر به عوامل حمایت‌کننده تبدیل شود. اگر نگاه، نگاه مدیریت زیست بوم باشد، قاعدتا بحث حفاظت از پوشش جانوری و گیاهی درون دریاچه ارومیه هم پشتیبانی خواهد شد. این فقط خود دریاچه ارومیه نیست که اهمیت دارد، در بحث اکوسیستمی تالاب‌های اقماری اطراف دریاچه را نمی‌توان نادیده گرفت. دریاچه به تنهایی یک تالاب آب شور است، اما زمانی که در کنار سایر اجزای اکوسیستم قرار می‌گیرد، معنا و کارکرد اساسی خود را به دست می‌آورد.

در گذشته وضعیت زیستی به این صورت بوده که تعدادی از گونه‌های جانوری در دریاچه تغذیه می‌کردند و برای زادآوری به تالاب‌های پیرامون می‌رفتند. این مثال بخوبی نشان می‌دهد که چرا باید نگاه به دریاچه یک نگاه کلی و جامع باشد. اگر یک نگاه جامع‌نگر کلی نسبت به کل اکوسیستم از خود دریاچه ارومیه گرفته تا تالاب‌های اقماری و رودخانه‌هایی که این سیستم را تغذیه می‌کنند، پشت این مساله نباشد؛ به هیچ‌وجه نمی‌توان مطمئن بود که دریاچه به شکل درستی احیا شده یا این‌که آیا پوشش گیاهی و جانوری آن دوباره به جایگاه اولیه بازمی‌گردد یا خیر.

درست به همین دلایل است که طرح حفاظت از تالاب‌های ایران همیشه با طرح‌ها و پیشنهادهایی نظیر این‌که آب از خزر یا دریای عمان یا حتی از یک رودخانه که در آن حوضه آبریز نیست، بیاید، مخالفت کرده چرا که باور این است که این جنس کارها در نهایت به احیای واقعی منجر نخواهد شد و بیشتر شبیه پر کردن یک چاله آب است در حالی که اگر قرار است آن چاله آب پر شود بالطبع دیگر اجزای اکوسیستم هم باید احیا شود و کارکردهای سابق خود را پیدا کند وگرنه به هیچ وجه نمی‌توان از احیای پایدار مطمئن بود.

کمبودهای اطلاعاتی هنوز حرف اول را می‌زند

اطلاعات از وضعیت زیست‌محیطی، اقتصادی و معیشتی حوضه پیرامونی دریاچه ارومیه بیشتر به صورت جسته و گریخته است. به‌عنوان مثال وضعیت جمعیتی منطقه، دامداری، کشاورزی، باغات، نحوه کاربری اراضی و اطلاعات از گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی همه از جمله مواردی است که به صورت کلی ثبت شده، اما بنا به گفته مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران آنچه در این میان وجود ندارد و کمبود آن احساس می‌شود، ارتباط میان این اطلاعات است. هنوز تحلیلی درست از پیوستگی و ارتباط میان این اطلاعات با یکدیگر وجود ندارد که بتوان برمبنای آن به الگوی توسعه پایدار دست پیدا کرد. سلیمانی در این باره می‌گوید: «بخشی از برنامه مدیریتی که طرح حفاظت از تالاب‌ها تدوین کرده و کماکان درصدد اجرایی کردن آن است، به این برمی‌گردد که ارتباط منطقی میان اجزا شکل بگیرد. دستیابی به توسعه پایدار در اطراف دریاچه ارومیه یا هر حوضه تالابی دیگر مستلزم آن است که بدانیم فرضا دریاچه ارومیه توانایی پذیرش چه میزان جمعیت، چه بخشی از تنوع زیستی و چه میزانی از توسعه را دارد. تنها یک سیستم پایش منظم و به‌روز می‌تواند تحقق چنین هدف مهمی را تضمین کند و این در حالی است که اطلاعات ما از وضعیت کنونی بیشتر به‌صورت مجموعه‌ای از اطلاعات نقطه‌ای است که ارتباط میان آنها آن‌طور که باید مشخص نیست.»

چه می‌دانیم و چه باید بدانیم؟

شرایط کنونی پهنه‌های آبی وسیع تالابی نظیر دریاچه ارومیه بخوبی موید بحران‌های زیست‌محیطی است،اما در این میان سهم هر یک از ما به‌عنوان اعضای جامعه چیست؟ درست است که گرمایش جهانی و کاهش میزان نزولات جوی از مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده بقای اکوسیستم‌های باارزشی نظیر دریاچه ارومیه است، اما نباید از خاطر برد که ستیز دائمی ما انسان‌ها با طبیعت نیز سال‌هاست که ادامه دارد. هنوز هم در نظر برخی از ما تالاب همان مرداب، باتلاق، گندآب یا هرزآبی است که تنها با اندکی غفلت ما را به کام نیستی خواهد کشید یا شاید همان لجنزار و شوره‌زاری است که غیر از نشو و نمای حشرات و شیوع بیماری‌هایی همچون مالاریا منفعت دیگری ندارد. اما چرا تک‌تک ما دست خود را برای آشتی دراز نمی‌کنیم؟ صحبت از نقش تالاب‌هایی نظیر ارومیه در کنترل سیلاب و توفان، تغذیه آب‌های زیرزمینی، پاکسازی مواد سمی از منابع آب زیرزمینی نظیر نیترات و ایجاد بانک ژن بی‌تردید مباحث مهمی است که این جدال بی‌رحمانه با طبیعت را به جدال با منافع خودمان تبدیل کرده. جدای از وظایف کارشناسان و متخصصان شاید بهتر است هر کدام از ما به یاد بیاوریم تاثیرات ناشی از فعالیت‌های انسانی از جمله ملموس‌ترین رخدادهایی بوده که شرایط امروز را نه‌تنها در حوضه دریاچه ارومیه، بلکه در بسیاری دیگر از حوضه‌های آبی رقم زده است.

سابق بر این باغات اطراف دریاچه ارومیه عمدتا به کشت محصولاتی نظیر انگور به‌عنوان یک محصول کم‌ آب‌بر اختصاص داشتند، اما روند کشت طی سال‌های گذشته آرام‌آرام به سمت محصولاتی نظیر سیب تغییر کرده است. لازم به یادآوری است که تغییر روند کشت به محصولاتی مثل گندم و انگور که به آب کمتری نیاز دارند و برعکس کنار گذاشتن محصولاتی مثل چغندرقند، سیب و گوجه که به نسبت آب بیشتری طلب می‌کنند، می‌تواند تا حد زیادی در تامین حقابه تالاب موثر واقع شود. درست در همین موارد ساده است که تغییر رویکرد هر یک از ما به‌عنوان اعضای جامعه می‌تواند موثر واقع شود. سوالات مهمی نظیر این‌که چه سطحی از کشاورزی می‌تواند باعث تامین حقابه دریاچه ارومیه شود یا کدام محصول در کنار کدام سطح از اراضی کشاورزی منجر به تامین حقابه پایدار خواهد شد یا سوالات متعدد دیگر از جمله مواردی است که توسط کارشناسان پاسخ داده خواهد شد، اما در حال حاضر شاید بهترین و موثرترین گام را باید هر یک از ما برداریم و آن هم این که باور داشته باشیم در اثر تغییر رویه تک‌تک ماست که امکان احیای دریاچه ارومیه و بسیاری دیگر از تالاب‌های کشور فراهم خواهد شد.

جوش شیرین سدی در برابر تخریب دندان‌ها

علاوه بر آب می‌توان از برخی آنتی‌اسیدها همچون جوش شیرین به منظور شست‌وشوی دندان‌ها استفاده کرد. استفاده از جوش شیرین به دلیل قلیایی بودن، بهترین گزینه برای جلوگیری از اسیدی شدن فضای دهان و رفع التهاب است.

حسن شانقی، کارشناس بهداشت دهان و دندان مرکز بهداشت اراک در گفت‌وگو با ایسنا گفت: مواد قندی در دهان به اسید تبدیل می‌شود و مینای دندان را از بین می‌برد، به نحوی که بعد از گذشت سه تا پنج دقیقه از مصرف مواد قندی، باکتری‌های داخل دهان این مواد را به اسید تبدیل می‌کنند.

این اسید در صورت نشستن دهان و دندان، طی ده دقیقه شروع به تخریب مینای دندان می‌کند. در صورتی که حتی با شست‌وشو به وسیله آب می‌توان مانع تخریب مینای دندان شد.

وی با اشاره به این‌که صرفا مواد قندی باعث تخریب مینای دندان نمی‌شود، بلکه مواد ترش و اسیدی نیز بسیار سریع‌تر تخریب می‌کنند، افزود: مصرف مواد اسیدی و ترش مانند لواشک و برخی میوه‌ها نیز به طور مستقیم و بدون صرف زمان زیادی منجر به تخریب دندان‌ها می‌شود. در حالی که شست‌وشوی دهان، بلافاصله پس از مصرف مواد اسیدی مانع این تخریب خواهد شد.

کاملا صاف یا خمیده نخوابید

هنگام خوابیدن بهتر است وضع بدن در حالت خنثی باشد به گونه‌ای که خیلی خمیده یا صاف نباشد، زیرا باعث می‌شود فشار زیادی به ستون مهره‌ها وارد شود.

به گزارش ایسنا، محققان چند وضع را برای خوابیدن پیشنهاد می‌کنند که از بروز کمردرد جلوگیری می‌کند:

ـ وقتی به پهلو می‌خوابید یک بالش میان دو زانویتان قرار دهید و سعی کنید مانع افتادن و قرار گرفتن پاهایتان روی هم شوید. همچنین می‌توانید یک حوله کوچک زیر کمرتان قرار دهید.

ـ همچنین زمانی که به پشت می‌خوابید بهتر است یک بالش زیر زانوهایتان قرار دهید. علاوه بر این،‌ گذاشتن حوله زیر انحنای پشت موثر است.

ـ اگر تشک‌تان خیلی نرم است، شاید خوابیدن روی سطح زمین برایتان راحت‌تر باشد.

ـ هنگام بلند شدن از رختخواب، ابتدا به پهلوی خود بخوابید و هر دو زانویتان را خم کنید. سپس پاهای خود را از یک لبه تخت آویزان کرده و با کمک دو دست بنشینید. سپس بایستید و کمر خود را در حالت خنثی نگه دارید

از خواص تخم ‌کتان چه می‌دانید؟

تخم کتان لاغر می‌کند؟

از آنجا که تخم کتان یک دانه روغنی است، مصرف یک قاشق آن 30 دقیقه قبل از غذا باعث می‌شود که اشتهایمان کور شود و نتوانیم در حین خوردن وعده غذایی کالری زیادی دریافت کنیم. از طرف دیگر اگر در هنگام غذا خوردن از این دانه استفاده کنیم، غذا مدت بیشتری در معده باقی مانده و دیرتر گرسنه می‌شویم و همین موضوع می‌تواند به کنترل اشتها و کم کردن وزن کمک کند، اما این را هم بدانید اگر در مصرف تخم کتان زیاده‌روی کنید، به دلیل آن‌که کالری‌زایی بالایی دارد، بدون شک دچار اضافه وزن خواهید شد. اما آیا تخم کتان چربی شکم را آب می‌کند؟ میزان توصیه شده این دانه روغنی به دلیل فیبر بالایی که دارد به واسطه لینت مزاج با دفع سریع مدفوع سبب کاهش حجم شکم می‌شود. در نتیجه این دانه کوچک‌کننده حجم شکم بوده و آب‌کننده چربی نیست. این را هم بدانید از روغن کتان فقط برای پخت و پز استفاده می‌شود و چون در مجاورت با حرارت سریع اکسید و سمی می‌شود برای سرخ کردن مناسب نیست. بهتر است تخم کتان را آسیاب نکنید، چراکه ماندگاری کمتری دارد و اگر دانه کتان پودر نشود بیش از یک سال در دمای محیط قابلیت نگهداری دارد و نباید بیش از یک قاشق در روز استفاده شود. پودر یا دانه تخم کتان را می‌توانید به ماست، شیر، سالاد، آبمیوه، کوفته، کباب، گوشت چرخ‌کرده و انواع سس‌ها و سوپ‌ها بزنید.

چه کسانی تخم کتان نخورند؟

مصرف بیش از اندازه تخم کتان می‌تواند سبب اسهال و تولید نفخ و گاز شکم شود. در نتیجه مبتلایان به روده التهابی و تحریک‌پذیر، زنان باردار و مادران شیرده نباید تخم کتان مصرف کنند. از سوی دیگر افراد دچار اندومتریوز، تخمدان پلی‌‌کیستیک و فیبروئید و مردانی که در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند بهتر است با نظر پزشک از این دانه استفاده کنند. ضمن این‌که تخم کتان ممکن است با بعضی از داروهای مسکن، رقیق‌کننده خون، فشار خون و داروهای هورمونی و دیابت تداخل داشته باشد.

کشف راز قتل زن سالخورده در دوربین‌های مداربسته

مرد جوان که پس از قتل خاله همسرش، خانه وی را به آتش کشیده بود، برای کاهش عذاب وجدان در مراسم تشییع جنازه قربانی خود شرکت کرد.

به گزارش جام‌جم، عصر هشتم بهمن سال گذشته ماموران پلیس در جریان آتش‌سوزی مرگباری در طبقه دوم یک ساختمان ویلایی در خیابان کارگر شمالی قرار گرفتند.

در بررسی‌های اولیه مشخص شد، در این حادثه زن 73 ساله‌ای جان خود را از دست داده و بر اساس گزارش آتش‌نشانی آتش‌سوزی عمدی بوده است.

بررسی صحنه جرم نشان می‌داد، قاتل بدون هیچ مقاومتی وارد خانه شده و پس از قتل از گاوصندوق مقتول پول و طلا سرقت کرده است. پس از تحقیقات مقدماتی جسد مقتول با دستور قاضی سعیداحمد بیگی، بازپرس شعبه هفتم دادسرای جنایی تهران به پزشکی قانونی منتقل شد.

اهالی محل نیز در بازجویی‌ها مدعی شدند روز حادثه مرد جوانی را دیده‌اند که در حوالی خانه مقتول پرسه می‌زده است. کارآگاهان با بررسی منطقه متوجه شدند، تعدادی از مجتمع‌های مسکونی محل وقوع حادثه مجهز به دروبین‌های مداربسته است. بلافاصله تصاویر دوربین‌ها مورد بازبینی قرار گرفت و تصویر مظنون اصلی جنایت از سوی همسایه‌ها شناسایی شد.

خانواده مقتول هم مرد 35 ساله به نام سعید را شناسایی کرده و گفتند، او داماد خواهر مقتول است.

سرانجام سعید سه‌شنبه در خانه‌اش در حوالی میدان مادر دستگیر شد که پس از انتقال به پلیس آگاهی در بازجویی‌ها گفت: 15 میلیون تومان بدهی داشتم و به خاطر آن چک همسرم را داده بودم. مرد طلبکار قصد داشت، حکم جلب همسرم را بگیرد به همین خاطر نزد مقتول که خاله همسرم بود رفتم. زن سالخورده برای انجام ورزش صبحگاهی به پارک رفته بود و به همین علت ساعتی در کوچه منتظر ماندم تا به منزل بازگشت. همراه وی وارد خانه شده و در همان راه پله موضوع چک را مطرح کردم.

متهم در ادامه اظهاراتش در خصوص انگیزه ارتکاب جنایت و ایجاد حریق عمدی گفت: زمانی که موضوع چک را مطرح کردم، خاله همسرم شروع به سرزنش من کرد. در حالی که منتظر چنین برخوردی نبودم، مشاجره لفظی بین ما به وجود آمد و در یک لحظه، اختیارم را از دست داده و با او گلاویز شدم که زن سالخورده بیهوش شد و روی زمین افتاد. بسیار ترسیده بودم، مقتول را به داخل واحد طبقه دوم منتقل و پس از برداشتن مقداری طلا و جواهرات و همچنین وجه نقد داخل گاوصندوق، پرده و تعدادی از لوازم چوبی داخل خانه را به آتش کشیده و بسرعت از محل خارج شدم. بعداز ظهر همان روز و از طریق بستگان، خبر مرگ مقتول و آتش سوزی خانه به همسرم اطلاع داده شد و روز تشییع جنازه و دیگر مراسم‌ یادبود این زن حضور داشتم، اما همیشه عذاب وجدان داشتم.

سرهنگ کارآگاه آریا حاجی‌زاده، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر گفت: با اعتراف صریح متهم به ارتکاب جنایت، قرار بازداشت موقت از سوی بازپرس صادر و متهم برای انجام تحقیقات در اختیار کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

انتشار عکس‌های خصوصی دختر مورد علاقه در تانگو

پسر جوان وقتی نتوانست با دختر مورد علاقه‌اش ازدواج کند، برای انتقام عکس‌های خصوصی او را در شبکه اجتماعی تانگو منتشر کرد.

به گزارش جام‌جم، هفته گذشته دخترجوانی با حضور در پلیس فتای استان البرز از مردی به اتهام پخش تصاویر خصوصی‌اش و تهدید به مرگ شکایت کرد و گفت: چندی پیش در فضای مجازی با پسرجوانی آشنا شدم و ارتباطمان شکل گرفت.

در جریان این رابطه متوجه شدم او فرد پولداری بوده که در اروپا تحصیل کرده و برای انجام کارهای شرکت پدرش مدام به خارج از کشور سفر می‌کند. مدتی بعد که با یکدیگر ملاقات کردیم، اخلاق و رفتارش را تغییر داد. همین موضوع باعث شد ارتباطم را با او قطع کنم، اما مرد جوان دست‌بردار نبود.

وی ادامه داد: زمانی که حاضر به ادامه رابطه‌مان نشدم، او تصاویرخصوصی‌ام را که در اختیارش بود در شبکه اجتماعی تانگو منتشر کرد و با این کار مرا به دردسر انداخت. مزاحمت‌های این جوان به همین جا ختم نشد و او این‌بار با نوشتن پیام‌هایی روی در و دیوار محله و خانه‌مان مرا به مرگ تهدید کرد. می‌ترسم مزاحمت‌های او جان من و خانواده‌ام را به خطر بیندازد.

پس از این شکایت تحقیقات پلیس آغاز و مخفیگاه متهم زیر نظرگرفته شد تا این که دو روز پیش ماموران او را زمانی که برای دیدار خانواده‌اش به کرج آمده بود، شناسایی و دستگیر کردند.

متهم با انتقال به پلیس فتا بازجویی شد و با اعتراف به مزاحمت‌های اینترنتی و تهدیدهایش گفت: من به او علاقه‌مند بودم، اما زمانی که مشاجره‌مان باعث شد ارتباطمان به پایان برسد، متوجه شدم نمی‌توانم دوری او را تحمل کنم. چند بار از دختر جوان خواستم تا گذشته را فراموش کند و اجازه دهد این‌بار به‌عنوان خواستگار به دیدار خانواده‌اش بیایم که قبول نکرد و خواست دیگر برایش ایجاد مزاحمت نکنم. در ادامه تصمیم گرفتم از او انتقام بگیرم. بنابراین تصاویر خصوصی‌اش را در شبکه اجتماعی تانگو منتشر کردم. همچنین برای مزاحمت‌های بیشتر با نوشتن پیام‌هایی روی در و دیوار محله و خانه شاکی او و خانواده‌اش را به مرگ تهدید کردم.

برای متهم پرونده قرار قانونی صادر شده و تحقیقات تکمیلی از وی ادامه دارد.

هشدار پلیس

سرهنگ یزدان نیکنام، رئیس پلیس فتای استان البرز با هشدار به مردم گفت: خانواده‌ها باید برای استفاده از فناوری جدید و بهره‌گیری از نرم‌افزارهای ارتباطات تلفن همراه دقت لازم را داشته باشند، اما متاسفانه مشاهده شده که نه فقط خانواده‌ها توجهی به این موضوع ندارند، بلکه گاهی اوقات خود نیز در دام شیادان این شبکه‌های اجتماعی گرفتار می‌شوند.بارها اعلام کرده ایم عکس و اطلاعات شخصی خود را بر روی شبکه های اجتماعی منتشر نکرده و بدون شناخت افراد عکس های خصوصی خود را در اختیار آنها قرار ندهند تا فرصت سوءاستفاده از مجرمان گرفته نشود.

پلیس به‌عنوان حافظان نظم امنیت نسبت به شناسایی، دستگیری و برخورد با این سوءاستفاده‌کنندگان در کمترین زمان ممکن اقدام می‌کند اما قربانیان نیز باید توجه داشته باشندکه سکوت آنها باعث تجری مجرمان خواهد شد.

سارق طلای کودکان در دام پلیس

زن سارقی که با پرسه در محله‌های شهرستان خرم‌آباد طلای کودکان را به سرقت می‌برد، دستگیر شد.

به گزارش مهر، رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان لرستان در این باره گفت: از چند روز پیش با شکایت چند نفر از شهروندان شهرستان خرم‌آباد به پلیس آگاهی مبنی براین‌که زن جوانی در ساعات خلوت روز با اغفال دختران خرد سال، طلاهایشان را سرقت می‌کند، زن سارق تحت تعقب پلیس قرار گرفت تا این‌که دو روز پیش ماموران به سرنخ‌هایی دست یافتند که نشان می‌داد سارق در یکی از محله‌های جنوبی شهر زندگی می‌کند.

سرهنگ قدرت‌الله دالوند افزود: با هماهنگی قضایی ماموران به خانه متهم اعزام شده و او را دستگیر کردند. متهم با انتقال به پلیس آگاهی در بازجویی اظهارات متناقضی بیان کرد اما در مواجهه حضوری با مالباختگان خردسال، اعتراف کرد به بهانه خرید خوراکی یا بازی،کودکان را فریب داده و با کشاندن آنها به محله‌‌های خلوت، طلاهایش را می‌دزدیده است.

وی خاطرنشان کرد: سارق دستگیر شده، پس از اعتراف به ده‌ها فقره سرقت به این روش، با قرار صادره راهی زندان شد.

دستگیری 3 عضو دیگر باند غیر قانونی سقط جنین

سه نفر که با همدستی پزشک سالخورده اقدام به سقط جنین غیرقانونی می‌کردند، در عملیات پلیسی دستگیر شدند.

به گزارش جام‌جم، چندی پیش مردی با حضور در اداره مبارزه با جرایم خاص پلیس آگاهی تهران از همسرش به اتهام سرقت و فرار از خانه شکایت کرد و گفت: با همسرم که باردار است دعوایمان شد و چند روز بعد او در غیابم، هر چه پول در خانه بود همراه یک کیلو و 500 گرم طلا به سرقت برد و متواری شد. جستجو برای یافتن وی بی‌نتیجه ماند تا این که تصمیم به شکایت گرفتم.با شکایت این مرد، پلیس جستجو برای یافتن این زن را آغاز کرد تا این‌که با گذشت چند روز او را در خانه‌ای اجاره‌ای شناسایی و دستگیر کردند. زن جوان با انتقال به پلیس آگاهی بازجویی شد و گفت: من در ازدواج همسرم را فریب دادم و فقط به فکر تصاحب اموال او بودم. زمانی که باردار شدم، تصمیم به جدایی گرفتم. برای سقط جنین به خانه‌ای در حوالی فردوسی رفته و پزشک سالخورده‌ای این کار را انجام داد.

با اعتراف تکان‌دهنده این زن،ماموران برای دستگیری پزشک خطاکار وارد عمل شده و با ورود به خانه متروک، او را همراه همسرش و خدمتکاری که با آنها همدست بود، دستگیر کردند. متهمان با انتقال به پلیس آگاهی بازجویی شدند و معلوم شد پزشک سالخورده مدت‌ها بوده اقدام به سقط جنین غیرقانونی می‌کرده و همسرش و زن خدمتکار در جذب مشتری و دریافت پول با او همکاری داشته‌اند.

بعد از دستگیری این افراد، چند خانواده دیگر هم با حضور در پلیس آگاهی از این پزشک سالخورده که غیرقانونی دست به سقط جنین زده بود، شکایت کردند. در حالی که تحقیقات از متهمان در شعبه 9 بازپرسی دادسری جرایم پزشکی برای رازگشایی از دیگر جرایم آنها ادامه داشت دو روز پیش پلیس موفق به دستگیری سه عضو دیگر این باند شد.بررسی‌ها نشان می‌دهد، متهمان دستگیر شده در ارتکاب جرایم با پزشک سالخورده همکاری داشته‌اند.

جنایت برای فرار از ترک اعتیاد

پسر شیشه‌ای وقتی متوجه شد دوستانش قصد دارند او را به کمپ ترک اعتیاد ببرند، آنها را هدف ضربات مرگبار چاقو قرار داد و گریخت.

به گزارش جام‌جم، عصر بیست‌و‌چهارم فروردین امسال مردی با مرکز فوریت‌های پلیسی 110 تماس گرفت و از درگیری خونینی در یکی از محله‌های شهرستان محلات استان مرکزی خبر داد.

ماموران با حضور در محل دریافتند، دو پسر جوان با ضربه چاقو زخمی شده و حال یکی از آنها وخیم است. مجروحان بلافاصله به بیمارستان منتقل شدند که یکی از آنها به علت اصابت ضربه چاقو به قلبش جان باخته بود.

در جریان تحقیقات محلی مشخص شد، مقتول و دوستش در حال انتقال یک مرد معتاد به داخل خودرویشان بودند که مرد معتاد در برابرشان مقاومت کرد و با چاقویی که همراه داشت آنها را مجروح کرد و گریخت.

مرد زخمی نیز به پلیس گفت: مدتی بود که یکی از دوستانمان معتاد به شیشه بود و خانواده‌اش نتوانستند اعتیادش را ترک دهند. روز حادثه تصمیم گرفتیم دوستمان را به یک کمپ ترک اعتیاد ببریم. او را به بهانه‌ای از خانه‌اش خارج کرده اما زمانی که خواستیم دوست معتادمان را سوار خودرو کرده و به کمپ ببریم متوجه ماجرا شده و با ما درگیر شد.وی ادامه داد: قصد داشتیم مانع از فرار او شویم که با چاقو ما را زد و از محل فرار کرد.

با مشخص شدن هویت قاتل فراری، او تحت تعقیب پلیس قرار گرفت و ساعاتی بعد از حادثه در مخفیگاهش دستگیر شد. مرد معتاد در بازجویی‌ها به جرم خود اعتراف کرد و گفت: نمی‌خواستم این حادثه رخ دهد و ناخواسته رقم خورد. از این جنایت پشیمانم. اعتیاد زندگی‌ام را نابود کرد.

27 زخمی در برخورد هواپیما با آنتن مخابراتی

یک هواپیمای ایرباس ای 320 شرکت هواپیمایی ایژیانا ایرلاینز کره‌جنوبی سه‌شنبه شب هنگام فرود در فرودگاه هیروشیما در غرب ژاپن دچار سانحه شد و 27 نفر از 81 سرنشین آن زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، این هواپیما بشدت‌با یک آنتن مخابراتی برخورد کرد و با چرخشی بیش از 90 درجه متوقف شد. این حادثه در شرایط نامساعد جوی (باران و مه) رخ داد.پس از این برخورد آنتن مخابراتی فرودگاه که شش متر طول داشت درهم شکسته شد. بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد بال چپ هواپیما نیز آسیب‌دیده است.

همه 73 مسافر و هشت خدمه این هواپیما با سرسره امنیتی از هواپیما خارج شدند. دولت ژاپن اعلام کرد: این حادثه تلفات نداشت، اما 25 مسافر و دو خدمه زخمی شدند.

دفتر امنیت حمل و نقل ژاپن تحقیقات در مورد علت این حادثه را آغاز کرده و گروهی متشکل از هشت بازرس نیز قرار است از کره‌جنوبی وارد ژاپن شوند.

ساعت هوشمند اپل بدون تلفن هوشمند آیفون چقدر کارایی دارد؟

غول ساعت جادو

تقریبا یک ماه از معرفی آخرین عضو خانواده گجت‌های هوشمند اپل می‌گذرد؛ ساعت هوشمندی که فارغ از توانایی‌های داشته و نداشته‌اش، طراحی و خوش ساخت بودنش بیشتر مورد توجه قرار گرفت (برای اطلاعات بیشتر درباره این ساعت می‌توانید به گزارش خبری رونمایی از این ساعت به نشانی http:‌/‌‌/‌bit.ly‌/‌1GsoOpT که در کلیک شماره 511چاپ شد، مراجعه کنید).

یکی از پرسش‌های اساسی که به ذهن بسیاری از کاربران می‌رسد، این است که آیا این ساعت که قیمت پایه‌ای‌ترین مدل آن از بسیاری از ساعت‌های ساخت سوئیس بالاتر است، بدون آیفون نیز کارایی خواهد داشت؟ مسلم است که این ساعت باید بتواند برخی کارکردهای اولیه را به‌ صورت مستقل ارائه کند، ولی حدود توانایی‌های آن برای بسیاری از علاقه‌مندان روشن نیست. در ادامه توانایی‌های مستقل این ساعت در کنار قابلیت‌های وابسته به آیفون بررسی می‌شود. اگر شما هم تمایل دارید بدانید با هزینه‌ای برابر با خرید یک ساعت درجه یک سوئیسی، چه قابلیت‌هایی نصیب کاربران ساعت هوشمند اپل می‌شود، این مطلب را از دست ندهید.

توانایی‌های مستقل

با این‌که این ساعت به‌منظور تکمیل آیفون و گسترش قابلیت‌های آن ارائه شده، اما بدون تردید به‌تنهایی نیز یک گجت با کارایی‌های جداگانه به حساب می‌آید. در مواقعی که آیفون خود را در منزل جا گذاشته‌اید، یا به هر دلیلی آن را همراه ندارید، می‌توانید از برخی قابلیت‌های آن که در ادامه به آنها اشاره می‌شود، بهره ببرید.

نمایش زمان

مسلما اصلی‌ترین وظیفه دستگاهی که نام ساعت را یدک می‌کشد، نمایش زمان است. ساعت هوشمند اپل با دقت بسیار این کار را برای شما انجام می‌دهد و علاوه بر آن قادر خواهید بود جزئیات تقویم شخصی خود را مشاهده کرده، از تایمر و کرنومتر آن استفاده و برای زمان دلخواه خود زنگ هشدار تعیین کنید. در این زمینه تنها چیزی که با نبود آیفون کنار ساعت از دست می‌رود، پینگی است که از یکسان بودن ساعت نمایش داده شده و ساعت استاندارد شبکه که به تلفن ‌همراه اعلام می‌شود، اطمینان حاصل می‌کند. این موضوع اهمیت چندانی نخواهد داشت، مگر آن‌که تصمیم داشته باشید تلفن ‌همراه خود را چند ماهی جا بگذارید! حتی در کنفرانس مطبوعاتی معرفی این محصول اعلام شد کسانی که تمایل داشته باشند می‌توانند از این محصول فقط به‌عنوان یک ساعت استفاده کنند که طبق ادعای اپل در این صورت بسیار دیر به دیر به شارژ ساعت خود نیاز خواهید داشت.

پخش موسیقی و نمایش عکس‌ها

ساعت هوشمند اپل از فضای ذخیره‌سازی اطلاعات کلی به حجم هشت گیگابایت برخوردار است، اما تمام این فضا به کارکردهای وابسته اختصاص داده نشده است. حتی وقتی تلفن هوشمند خود را همراه نداشته باشید نیز می‌توانید با استفاده از هدفن‌های بلوتوث به فهرست آهنگ‌های ذخیره شده خود دسترسی داشته باشید (اعلام شده تا دو گیگابایت از فضای داخلی به‌صورت اختصاصی به موسیقی تعلق گرفته شده است). همچنین قادر خواهید بود تا حجم 75 مگابایت از عکس‌هایی را که در سرویس iCloud ذخیره کرده‌اید، روی ساعت خود در اختیار داشته باشید و در صورت تمایل آنها را به‌صورت یک نمایش اسلاید مشاهده کنید. بقیه عکس‌ها و آهنگ‌های شما صحیح و سالم باقی خواهد ماند، اما تا زمانی که ساعت را دوباره به تلفن متصل نکنید، به آنها دسترسی نخواهید داشت.

ثبت و ضبط فعالیت ورزشی

اگر بدون همراه داشتن آیفون خود به تمرین یا دویدن مشغول شوید، ساعت هوشمندتان کماکان فعالیت شما را زیر نظر خواهد داشت که شامل ضربان قلب، ‌شمارش گام‌ها، شمارش پله‌های بالا رفته و نسبت نشستن به ایستادن می‌شود.

تمام این داده‌ها به ‌صورت محلی روی ساعت ذخیره شده و به‌ محض این‌که در برد مفید جفت شدن ساعت و تلفن‌ همراه قرار بگیرید، با اپلیکیشن سلامت گوشی همزمان‌سازی می‌شود. البته بدون همراه داشتن آیفون نمی‌توانید مسافت طی شده یا مسیرهای بخصوص را محاسبه کنید، زیرا ساعت آنتن مستقل GPS ندارد.

استفاده از Apple Pay و Passbook

کاربران این ساعت که سرویس اپل پی خود را فعال کرده‌اند، با جا گذاشتن تلفن‌همراه از بابت پرداخت الکترونیکی هزینه‌ها نگرانی نخواهند داشت، ساعت هوشمند اپل کارت‌های پرداخت Apple Pay را در خود ذخیره می‌کند و هنگامی که این سرویس را در نزدیکی یک پایانه پرداخت NFC فعال کنید، ساعت عملیات پرداخت را انجام داده و اطلاعات کاربری را تائید می‌کند. همچنین کاربران می‌توانند بدون همراه داشتن تلفن‌ همراه از سرویس Passbook استفاده کرده و کارت‌های هدیه، بلیت هواپیما، کارت اتاق هتل و دیگر کارت‌های پرداختی را که با ساعت خود sync کرده‌اند، بدون همراه داشتن تلفن ‌همراه در اختیار داشته باشند. البته ویژگی‌های پرداخت آنلاین برای کاربرانی که در ایران یا کشورهای مشابه از این ساعت استفاده می‌کنند، غیرفعال است و امکان استفاده از آن وجود ندارد.

استفاده به عنوان کنترل از راه دور

با فرض این‌که شما از دستگاه ست‌تاپ‌باکس اینترنتی اپل استفاده می‌کنید یا در مکان‌هایی قرار دارید که iTunes Radio در آن در دسترس است، می‌توانید بدون نیاز به استفاده از تلفن ‌همراه و فقط با لمس صفحه ساعت، برنامه‌های تلویزیون دیجیتال خود را تغییر داده یا در صورت لزوم به نگه داشتن تصویر یا ضبط آن اقدام کنید.

همچنین می‌توانید با استفاده از این ساعت به تمام فایل‌های چندرسانه‌ای موجود روی iTunes دستگاه مک یا ویندوز خود دسترسی داشته باشید و آنها را با استفاده از Apple TV پخش کنید.

پرداخت با تلفن‌های هوشمند قدیمی‌تر

همان‌طور که می‌دانید Apple Pay یک سرویس پرداخت با استفاده از پایانه‌های NFC است که همزمان با معرفی آیفون 6 ارائه شد. با استفاده از این سرویس، کاربران امکان این را دارند تمام کارت‌های پرداخت الکترونیکی را که کاربران در اپلیکیشن Passbook ذخیره کرده‌اند، به طور همزمان روی گوشی‌شان داشته باشند و تنها با نزدیک کردن ساعت به پایانه پرداخت، خرید خود را انجام دهند. خبر خوب آن‌که شرکت اپل ساعت خود را به نسل آخر آیفون محدود نکرده و از آیفون 5 به بعد با ساعت هوشمند اپل سازگار خواهد بود.

همچنین آیفون 5، 5S و ‍5C که به آنتن NFC مجهز نیستند نیز می‌توانند از قابلیت‌های پرداخت الکترونیکی اپل، با استفاده از ساعت هوشمند Apple Watch استفاده کنند که در نوع خود انعطاف‌پذیری قابل توجهی از طرف اپل به حساب می‌آید، البته باید این را هم در نظر داشت که این شرکت با این رویه بیش از 200 میلیون مشتری بالقوه در دنیا برای خود دست و پا کرده است.

این هوشمند زیبای وابسته

ساعت هوشمند اپل برای کارکرد کاملا مستقل در نظر گرفته نشده، در نتیجه برخی کارکردهای آن منوط به قرار داشتن در محدوده ارتباط با آیفون خواهد بود که از این جمله برنامه‌های پیام‌رسان، ایمیل، هشدارهای تماس تلفنی، کنترل از راه دور دوربین تلفن ‌همراه، هواشناسی و اخبار را می‌توان نام برد. تمام این سرویس‌ها به ارتباط دیتا یا سیگنال GPS نیاز دارند که برای ساعت به‌تنهایی مقدور نیست. دستیار هوشمند اپل، Siri نیز از این قاعده مستثنا نیست، زیرا برای انتقال دستورها به ارتباط با شبکه نیاز دارد، پس در صورتی‌که گوشی خود را همراه ندارید، از لذت مصاحبت با این ربات هوشمند و انجام کارهای متفرقه با فرامین صوتی محروم خواهید بود.

دیگر اپلیکیشن‌های ارائه شده برای ساعت هوشمند اپل نیز در واقع گسترش برنامه‌های تلفن‌ هوشمند روی ساعت به حساب می‌آیند و تاکنون برنامه مستقلی برای ساعت هوشمند اپل ارائه نشده است. تنها کاری که ساعت انجام می‌دهد، نمایش رابط کاربری این برنامه‌ها روی مچ کاربر خواهد بود. البته این موضوع همیشگی نخواهد بود و توسعه‌دهندگان بسیاری برای ساخت برنامه‌های کاربردی اختصاصی برای ساعت هوشمند اپل شروع به کار کرده‌اند. از این جمله می‌توان به شرکت Honewell اشاره کرد که برنامه توسعه ‌داده شده توسط آن به کاربر امکان می‌دهد تمام بخش‌های خانه هوشمند را فقط با استفاده از ساعت کنترل کنند.

با وجود این می‌توان گفت ساعت هوشمند اپل بدون آیفون و البته اپلیکیشن‌هایی که قرار است با آن همراه شود، برگ برنده‌ای نسبت به دیگر ساعت‌های هوشمند ندارد و در واقع حلقه‌ای کوچک از اکوسیستم اپل را تشکیل می‌دهد، اما مانند تمام محصولات هوشمند آنچه قدرت و عملکرد واقعی این محصولات را نشان می‌دهد، پشتیبانی نرم‌افزاری و اپلیکیشن‌های آنهاست؛ یعنی درست همان نیمه تاریک اپل واچ که هنوز به‌طور کامل از آن رونمایی نشده است.

جانشینان رایگان فتوشاپ

فتوشاپ یکی از قدیمی‌ترین و آشناترین برنامه‌ها در دنیای نرم‌افزارهای رایانه‌ای است که تقریبا تمام کاربران با نام آن آشنا هستند. این نرم‌افزار قدرتمند گرافیکی امکانات زیادی را در خود جای داده و تقریبا می‌توان ادعا کرد انجام هرکاری در دنیای گرافیک دوبعدی با استفاده از این برنامه امکان‌پذیر است.

در کشور ما به‌دلیل نبود امکانات و شرایط برای خرید نسخه‌های اصلی برنامه‌ها؛ تقریبا تمام کاربران از نسخه‌ کرک شده این برنامه استفاده می‌کنند و کمتر کاربری پیدا می‌شود که به قیمت این نرم‌افزار ارزشمند توجه کند اما اگر بخواهید نسخه‌ اصلی این برنامه را بخرید و استفاده کنید، هزینه‌ بالایی را ‌باید بپردازید و در این شرایط است که اولین جرقه‌ها برای استفاده از نرم‌افزارهای جایگزین فتوشاپ به ذهن شما خطور می‌کند.

شاید بگویید حالا که نسخه‌های کرک شده را استفاده می‌کنیم به ابزارهای جایگزین نیازی نیست. پیشنهاد می‌کنیم عجله نکنید و همواره به‌دلیل معروف بودن و محبوبیت یک نرم‌افزار، استفاده از آن را به تمام برنامه‌ها ترجیح ندهید، زیرا برنامه‌های زیادی وجود دارند که با داشتن امکاناتی مشابه با فتوشاپ روش کارکرد بسیار ساده‌تری دارند و کاربران مبتدی نیز می‌توانند ‌براحتی به طراحی و ویرایش عکس‌های خود بپردازند. همچنین بسیاری از این برنامه‌ها کاملا رایگان بوده و برخلاف فتوشاپ پس از نصب روی رایانه‌ شما فضای زیادی از هارد‌دیسک را اشغال نمی‌کند. دوست دارید با این برنامه‌ها نیز آشنا شوید؟

برادر کوچک فتوشاپ

اولین جایگزین دم دستی فتوشاپ، نسخه‌ سبک فتوشاپ با نام فتوشاپ اکسپرس است. Adobe Photoshop Express تمام امکانات اولیه نرم‌افزار فتوشاپ را در خود جای داده و بدون نیاز به نصب در مرورگر رایانه‌ شما قابل استفاده است. همچنین نسخه‌های مناسب سیستم‌عامل اندروید، آی.او.اس و ویندوزفون آن نیز ارائه شده و می‌توانید از آن در دستگاه‌های هوشمند خود استفاده کنید.توجه داشته باشید به‌طور میانگین بسیاری از کاربران در استفاده از فتوشاپ از امکانات پایه و عمومی آن بهره‌مند می‌شوند و این نسخه‌ نیز همه این امکانات را در اختیار شما قرار می‌دهد. پس نگران کمبود امکانات نسخه اکسپرس نباشید و با خیال راحت از آن بهره ببرید.

Web: http:‌/‌‌/‌www.photoshop.com‌/‌tools

Android: http:‌/‌‌/‌goo.gl‌/‌LGaiJN

iOS: http:‌/‌‌/‌goo.gl‌/‌INt2cH

Windows Phone: http:‌/‌‌/‌goo.gl‌/‌HuvXc5

اولین جایگزین

نرم‌افزار GIMP مخفف عبارت Gnu Image Manipulation Program معمولا به‌عنوان اولین جایگزین نرم‌افزار فتوشاپ مطرح می‌شود و بسیاری از امکانات این نرم‌افزار قدرتمند را در خود جای می‌دهد. این برنامه روش کارکرد بسیار آسانی دارد و کاربران مبتدی نیز در مدت زمانی کوتاه عاشق استفاده از آن می‌شوند.

ویندوز، مک و توزیع‌های مختلف لینوکسی از جمله سیستم‌‌های عامل‌ پشتیبانی شده در این نرم‌افزار است و با مراجعه به این لینک می‌توانید هریک از نسخه‌های مورد نظر را دانلود کنید:

http:‌/‌‌/‌www.gimp.org‌/‌downloads

ویرایشگر آنلاین

یکی دیگر از نرم‌افزارهایی که با داشتن نسخه‌های مختلف ویندوز، مک، اندروید، آی.او.اس و نسخه‌ تحت وب، امکانات بی‌نظیر فتوشاپ را در محیطی بسیار شبیه نرم‌افزار فتوشاپ در اختیار شما قرار می‌دهد Pixlr ‌است. این نرم‌افزار نه تنها یکی از بهترین ویرایشگرهای آنلاین تصاویر به‌شمار می‌رود، بلکه یکی از بهترین نرم‌افزارهای تحت وب نیز قلمداد می‌شود، زیرا برنامه‌های مختلفی با نام‌های Pixlr Editor ،Pixlr Express و Matic ـ O ـ Pixlr
را با قابلیت اجرا با مرورگر در اختیار شما قرار می‌دهد.

شباهت این مجموعه نرم‌افزاری به فتوشاپ موجب شده بسیاری از کاربران نرم‌افزار فتوشاپ نیز هنگام نیاز به ابزارهای مشابه از هرجای دنیا به سرویس تحت وب این نرم‌افزار مراجعه کرده و از آن بهره ببرند. دوست دارید شما هم به جمع کاربران Pixlr بپیوندید؟ همین حالا از لینک‌های زیر برای انجام این کار کمک بگیرید:

Web: http:‌/‌‌/‌apps.pixlr.com‌/‌editor

Android: http:‌/‌‌/‌goo.gl‌/‌Af2fWh

iOS: http:‌/‌‌/‌goo.gl‌/‌bp4xQI

Windows, Mac: https:‌/‌‌/‌pixlr.com‌/‌desktop

ساده اما گیرا

نرم‌افزار Paint یا همان ابزار پیش‌فرض ترسیم نقاشی در ویندوز برای بسیاری از کاربران آشناست. استفاده از این نرم‌افزار آن‌قدر ساده است که کودکان سه ساله هم گاهی هنگام استفاده از رایانه با آن خود را سرگرم می‌کنند.

همان‌طور که می‌دانید نرم‌افزار Paint در ویندوز، دارای امکانات بسیار ساده‌ای است که بیشتر جنبه سرگرمی کودکان را دارد. در این میان برای افزایش امکانات این نرم‌افزار پروژه‌ Paint.NET آغاز به‌کار کرده و اکنون پس از سال‌ها به یکی از گزینه‌های انتخابی کاربران برای طراحی و ویرایش تصاویر تبدیل شده است. نرم‌افزار Paint.NET امکاناتی بمراتب کمتر از GIMP را در خود جای داده اما استفاده از آن به همان سادگی نرم‌افزار پیش‌فرض ویندوز یعنی Paint است و هر کاربری اعم از مبتدی و حرفه‌ای را راضی می‌کند.

پشتیبانی از لایه‌ها، افکت‌ها، تصاویر هندسی، قلم‌مو، ابزارهای برش و ... برخی از امکانات این نرم‌افزار به‌شمار می‌روند. همچنین می‌توانید به کمک پلاگین‌های ارائه شده برای این برنامه، عکس‌های مختلف در فرمت‌های گوناگون را در آن فراخوانی کرده و ویرایش کنید.

این نرم‌افزار با قابلیت اجرا در نسخه‌های مختلف سیستم‌عامل ویندوز و با پشتیبانی از زبان فارسی، از لینک زیر قابل دانلود است:

http:‌/‌‌/‌www.getpaint.net‌/‌download.html

طرح های از پیش آماده

نرم‌افزار PicMonkey را نمی‌توان جایگزینی برای انجام کارهای مشابه در نرم‌افزار فتوشاپ به‌شمار آورد، زیرا با استفاده از این ابزار نمی‌توانید روی سر خود یک کلاه قرار دهید یا عکس‌های عروسی خود را طراحی کنید.

این نرم‌افزار برخلاف دیگر نرم‌افزارهای معرفی شده، ابزاری برای انجام کارهای حرفه‌ای به روشی بسیار ساده روی عکس‌های خاطره‌انگیز شماست.

بسیاری از کاربران دوست دارند به‌جای استفاده از نرم‌افزارهای گرافیکی پیچیده همچون فتوشاپ، ابزاری با الگوهای پیش‌ساخته و طرح‌های از پیش آماده شده را برای اعمال روی تصاویر خود در اختیار داشته باشند که این همان کاری است که PicMonkey برای شما انجام داده است.

به‌کمک این سرویس تحت وب می‌توانید براحتی عکس‌های خود را تزئین کرده و آنها را برای انتشار در صفحات اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی یا حتی چاپ به‌صورت تابلو آماده کنید.

ساخت کلاژ، طراحی کارت پستال، رتوش تصاویر و ویرایش با ابزارهای پایه برخی از امکاناتی است که ابزارهای مختلف PicMonkey به‌صورت آنلاین در اختیار شما قرار می‌دهند.

http:‌/‌‌/‌www.picmonkey.com

پنهان کردن فایل‌ها در دل عکس‌ها

شاید این ترفند برای برخی کاربران تکراری باشد زیرا چند سال قبل این روش پنهان‌سازی اطلاعات ارائه شد و ممکن است بسیاری از کاربران حرفه‌ای همچنان از آن استفاده کنند. اما قصد داریم در این مطلب دوباره این ترفند بسیار کاربردی را به شما معرفی کنیم تا براحتی و بدون هیچ نرم‌افزار اضافه‌ای، اطلاعات مهم و محرمانه خود را در دل تصاویر پنهان کنید.

توجه داشته باشید با استفاده از این ترفند می‌توانید هرنوع فایلی را در دل یک تصویر پنهان کنید و این پنهان‌سازی اطلاعات در عکس‌ها، صدمه‌ای به عکس شما وارد نمی‌کند و هر کاربری که فایل عکس مورد نظر را باز کند، تصویر اصلی آن را نیز مشاهده خواهد کرد پس هیچ جای شکی برای افراد بیگانه وجود ندارد که فایل ذخیره شده یک عکس است و ممکن نیست در این شرایط کاربر بتواند حدس بزند در این تصویر به‌نمایش درآمده اطلاعاتی محرمانه قرار گرفته است.

پنهان‌سازی و بازیابی اطلاعات محرمانه در دل تصاویر:

1ـ به محل ذخیره‌سازی فایل‌های موردنظر در هارد‌دیسک بروید و آنها را به حالت انتخاب درآورید.

2ـ فایل‌های انتخاب شده را به یک فایل فشرده از نوع Zip تبدیل کنید. برای انجام این کار کافی است روی آنها کلیک راست ماوس را فشار داده و از منوی به‌نمایش درآمده روی گزینه‌ Send کلیک کرده و (Compressed (zipped folder را انتخاب کنید.

3ـ اکنون مجموعه فایل‌های موردنظر شما در یک فایل فشرده قرار گرفته‌اند. پیشنهاد می‌کنیم برای اجرای راحت‌تر دستورات مراحل بعد، این فایل فشرده را به روت یکی از درایوهای هارد‌دیسک انتقال دهید. به‌عنوان مثال به درایو C یا D مراجعه کرده و بدون ورود به پوشه‌های دیگر، همان‌جا فایل مورد نظر را Paste کنید.

4ـ تصویر موردنظرتان را از میان تصاویر ذخیره شده در هارد‌دیسک انتخاب کرده و آن را نیز به همان محلی که فایل فشرده را قرار داده‌اید منتقل کنید.

توجه: چنانچه فایل فشرده نام Click.zip و تصویر انتخاب شده نام Jamejamclick.jpg را داشته باشد و آنها را در درایو D ذخیره کرده باشید مسیر دسترسی به آنها به‌صورت زیر خواهد بود:

D:|Click.zip

D:|jamejamclick.jpg

5 ـ روی منوی استارت کلیک کرده و در کادر جستجو عبارت CMD را تایپ کنید. سپس از فهرست نتایج روی CMD کلیک راست کرده و گزینه‌ Run as Administrator را انتخاب کنید.

6 ـ اکنون پنجره‌ خط فرمان برای شما باز شده و می‌توانید با استفاده از فرمانی یک خطی، فایل فشرده را در دل عکس موردنظر مخفی کنید. برای انجام این کار ابتدا عبارت D: را وارد کنید تا خط فرمان به روت درایو D وارد شود.

7ـ در ادامه فرمان زیر را برای اجرای عملیات مخفی‌سازی فایل در تصویر وارد کنید:

copy‌/‌b filename_of_image + filename_of_zipped_folder

توجه داشته باشید این فرمان شامل نام فایل عکس و فایل فشرده است. به‌ عنوان مثال باتوجه به نام‌های اختصاص یافته به فایل‌های این ترفند، این فرمان به شکل زیر خواهد بود:

copy‌/‌b Jamejamclick.jpg + Click.zip

8 ـ پس از تایپ فرمان بالا کلید اینتر را فشار دهید و در صورتی که تمام مراحل را بدرستی طی کرده باشید با پیغام 1 file«s» copied مواجه خواهید شد.

9ـ اکنون عکس انتخابی شما فایل فشرده را نیز در دل خود جای داده است و چنانچه به حجم آن دقت کنید، با توجه به حجم فایل فشرده ‌باید مقدار افزایش حجم عکس قابل مشاهده باشد.

10ـ چنانچه به اطلاعات مخفی شده در دل تصاویر خود نیاز داشتید می‌توانید با اجرای یکی از نرم‌افزارهای مدیریت فایل‌های فشرده (همچون Winrar یا Winzip ) فایل عکس شامل فایل‌های پنهان را انتخاب کرده و با استفاده از گزینه‌ Extract، اطلاعات ذخیره شده در دل عکس

روش‌های متفاوت تربیت فرزند

«گریس» کوچولو غذای‌ بشقابش را نصفه نیمه‌خورده بود‌ و از آن جایی که به این غذا علاقه چندانی نداشت، ترجیح داد بقیه محتویات بشقاب را نخورد و آن را به همان نحو باقی بگذارد. به همین دلیل با کج‌خلقی، ظرفش را کنار گذاشت و گفت: «من دیگه سیر شدم، بقیه اش رو نمی‌خوام.» پدر گریس که مردی سختگیر بود ابروانش را به هم گره زد و با تحکم گفت: «گریس، تو اخلاق من رو خوب می‌شناسی. یا کل غذات رو می‌خوری‌ یا از دسر خبری نیست.»

او این جمله را با تمام قوا بر زبان راند تا قطعا مطمئن شود‌ دختر کوچکش از او اطاعت خواهدکرد. پس از گذشت چند لحظه، پدر برای سفت تر کردن میخی که کوبیده بود، گریس را تهدید کرد که درصورت نخوردن بقیه غذایش، به او اجازه تماشای تلویزیون هم نخواهد داد. حال دیگر نوبت مادر گریس بود که وارد میدان شود. او برخلاف پدر با روش زورگویی موافق نبود و وقتی بداخلاقی‌ها و سختگیری‌های شوهرش را در مورد دخترکوچولویش می‌دید، سعی می‌کرد پناهگاه گریس باشد و با نازونوازش‌های بیش از حد و لوس کردن گریس، جبران بداخلاقی‌های پدر را بکند. برای همین رو به همسرش کرد و گفت: «طفلک گریس بیشتر شامش رو خورده. چرا براش قلدری می‌کنی؟» پدر گریس از این حرف برآشفته شد و گفت: «قلدری می‌کنم؟ تا وقتی تو مادرشی، وضع گریس بهتر از این نمی‌شه!»

این قبیل مکالمات برای بسیاری از ما آشناست. پدر و مادرهای فراوانی را می‌شناسیم که روش‌های تربیتی متفاوت از هم را در مورد فرزندانشان اعمال می‌کنند. هر یک، عملکرد خود را قبول دارند و از کرده دیگری راضی نیستند. در نتیجه اگر فرزندشان قدمی خطا بردارد، بلافاصله دیگری را محکوم به مدیریت اشتباه خواهندکرد. معمولا بچه‌هایی که پدر و مادر خود را کاملا متفاوت از یکدیگر می‌بینند، خصوصا در دوران کودکی و نوجوانی، ترجیح می‌دهند به آغوش والد مسامحه کارتر پناه ببرند و سختگیری‌های آن دیگری را دور بزنند، اما این وضع در شکل‌گیری شخصیتشان تاثیری بسیار منفی خواهد داشت و آنها یاد می‌گیرند در زندگی آینده‌شان هم از مشکلات و سختی‌ها فرارکنند و در پی راحت‌طلبی باشند. از این گذشته، زندگی زناشویی زن و شوهری که در مورد روش تربیت فرزندان با یکدیگر توافق ندارند هم دچار خدشه خواهد شد. پس اگر شما و همسرتان هم در زمره این قبیل پدر و مادرها هستید، به شما توصیه می‌کنیم با به کار بستن این روش‌ها به بهبود وضع‌تان کمک کنید:

1 ـ قضاوت نکنید: هیچ دو نفری مانند هم نیستند و هر کس از خصوصیات جسمی گرفته، تا روانی و فکری با دیگری متفاوت است. شرایط خانواده‌ای که شما در آن رشد کرده‌اید با خانواده همسرتان متفاوت بوده است. پس تعجب نکنید اگر طرز فکر و تصمیم‌گیری خود را جدا از همسرتان دیدید. شاید شما در خانواده‌ای مستبد بزرگ شده باشید و به همین دلیل، اعمال استبداد برای فرزندتان را درست نمی‌دانید؛ از آن سو، همسرتان در خانواده‌ای بی‌قید بزرگ شده و خیری از این سهل‌انگاری‌ها ندیده و از این رو‌ ترجیح می‌دهد قوانینی خشک و مطلق را برای تربیت فرزندش اعمال کند. هیچ کدام از شما دو نفر مقصر نیستید و متفاوت بودن نظر‌ات‌تان کاملا طبیعی است. قضاوت نکنید که روش کدام یک از شما دونفر درست است و سعی کنید منطقی راجع به طرز فکرتان بیندیشید و اشتباهاتتان را نیز بپذیرید.

2 ـ فرزندتان را با خودتان مقایسه نکنید: پدر و مادرهای زیادی را می‌بینیم که روشی صددرصد غلط را درمورد فرزندشان اعمال می‌کنند و هنگامی که فرد دیگر لب به اعتراض می‌گشاید، پاسخ می‌دهند که در مورد خودشان همین روش انجام شده و به خوبی جواب داده؛ به همین دلیل، آنها هم همین شیوه تربیتی را برای فرزند بخت‌برگشته‌شان به کار می‌گیرند. مردی دو دختر فوق‌العاده باهوش داشت. او به طرز وحشتناکی به دخترانش برای درس خواندن سخت می‌گرفت و توقع بسیار بالایی از آن دو داشت. هرگاه همسرش سختگیری‌هایش را مورد انتقاد قرار می‌داد، تنها یک جواب قاطعانه از مرد می‌شنید: «سختگیری‌های پدرم مرا به مدرک دکترا در سن کم رساند و من هم همین کار را در مورد دو دخترم خواهم کرد.» با این حال، وضع دخترانش آن گونه که مرد می‌خواست پیش نرفت و هر دو از درس خواندن متنفر شدند. هرگز اصرار نداشته باشید روش تربیتی که در مورد شما یا افراد دیگر جواب داده، به طور کامل برای فرزند شما هم پاسخگو باشد. ماهیت هر فرد، متفاوت از افراد دیگر است.

3 ـ کتاب‌های یکسان بخوانید: برای آن که بتوانید نظریاتی نزدیک‌تر به همسرتان پیداکنید، می‌توانید کتاب‌هایی درخصوص تربیت کودک و نوجوان تهیه کرده و هردو مطالعه کنید. به طور طبیعی، افرادی که طرفدار کتاب‌هایی مشابه‌اند، از طرز فکری نزدیک به هم برخوردار می‌شوند. همیشه این را به یادآورید که بزرگ‌تری کردن برای بچه‌ها کمی ذاتی است و بیشتر آن اکتسابی خواهدبود و شما هم پا به پای بچه‌ها رشد می‌کنید. پس مطالعه کتاب و صحبت با مشاوران آگاه می‌تواند همچون چراغی‌ روشنگر مسیرتان باشد.

4 ـ قبول کنید که بخشی از تربیت فرزندان در دست همسرتان است: پدر و مادر نقش‌های متفاوتی در شکل دادن خانواده دارند و همین تفاوت‌هاست که پناهگاهی کامل برای بچه‌ها می‌سازد. هرگز سعی نکنید‌ همه چیز را تحت نظارت خود داشته باشید و بپذیرید که نظر همسرتان هم محترم است. بتدریج، بچه‌ها متوجه می‌شوند که والدینشان تا چه اندازه به انجام وظایف خود پایبندند. پس نقش خود را ایفا کنید و در اعمال عملکردهایی که باید از سمت همسرتان برای بچه‌ها صورت بپذیرد، دخالت نکنید.

صحیح و سالم پیر‌شوید

هیچ کس نمی‌تواند از پیری فرار کند، هرچند می‌شود با تمهیداتی عوارض آن را کنترل کرد. چگونه؟ در این نوشتار می‌گویم که چطور می‌شود بیشتر جوان بمانیم و سالمندی همراه با سلامت داشته باشیم.توصیه اول این که اگر می‌خواهید افسار زمان را در دست خود بگیرید، چند راز جادویی را در خاطر داشته باشید: بهداشت ضعیف را از خود دور کنید، نگذارید ناراحتی‌های عضلانی و ضعف مفاصل در اثر کم‌تحرکی بر شما چیره شود و در نهایت مراقب پیری زودرس باشید.

غیر از اینها راه‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند سالمندی را آن‌قدر آرام در زندگی شما وارد کند که خودتان هم متوجه نشوید و کاملا با آن کنار بیایید.تحرک و فعالیت مداوم، سبک درست تغذیه و جلوگیری از تخریب پوست به وسیله آفتاب ازجمله این راه‌هاست.خوب بهتر است دیگر معطل نکنید و با ترکیب 10 راه پیشنهادی ما به سفر هیجان‌انگیز و دلفریب زندگی سالم و زیبا به سوی سالمندی گام بردارید.

زیبایی‌های خواب

هیچ کس نمی‌خواهد زندگی‌اش را با بستن چشم‌ها و در خواب ماندن سپری کند، اما یک خواب زیبا و دوست‌داشتنی برای شما مزایای زیادی دارد. بنابراین مطمئن شوید برای 7 تا 8 ساعت خواب آرام و بی‌تشویش در شبانه‌روز برنامه‌ریزی کرده‌اید. اگر بیمار باشید یا بدنتان دچار ضعف ایمنی شده باشد، باید زمان بیشتری هم استراحت کنید.

دوست من آب

نوشیدن یک جرعه از اکسیر زندگی یعنی آب یک قدم شما را به سرزندگی و جوانی نزدیک‌تر می‌کند. سعی کنید به اندازه کافی آب بنوشید. این مایع ساده و بی‌رنگ و بی‌ادعا و بدون تبلیغات پوست خشک شما را مرطوب می‌کند و جلوی چین و چروک‌ها را می‌گیرد.

موها، ناخن‌ها و پوست با نوشیدن مقادیر کافی آب در فصول مختلف سال، نرم و انعطاف‌پذیر باقی می‌مانند. اندام‌های داخلی و سیستم گوارشی توسط دوست ما آب فعال باقی می‌مانند و کسانی که عادت دارند علاوه بر آب، به طور منظم دمنوش‌های گیاهی مصرف کنند، بدن خود را از استرس و سمومی که عامل پیری زودرس هستند، دور نگه می‌دارند.

تازه‌خوار باشید

سعی کنید رژیم غذایی خود را از میوه‌ها و سبزیجات تازه سرشار کنید. سبزیجات و میوه‌جات محلی یکی از چیزهایی است که می‌تواند شما را شاداب و جوان نگه دارد. مطالعات نشان می‌دهد کسانی که رژیم غنی از میوه‌ها و سبزیجات تازه مصرف می‌کنند از آسیب‌های اکسیداتیو کمتر رنج می‌برند و کمتر دچار پیری زودرس می‌شوند.

بعلاوه میوه‌ها و سبزیجات هردو، حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان هستند که روند پیری را معکوس می‌کند.

رخ از خورشید بپوشانید

نگویید این قرتی بازی‌ها مال نوجوان‌هاست! استفاده از کرم ضدآفتاب، کلاه آفتاب گیرو عینک آفتابی در روزهای آفتابی حفظ سلامت و دوری از پیری زودرس است.

در حالی که برای نیم ساعت در روز قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند اخلاق شما را خوش‌تر کند و با ساختن ویتامین دی، ضمن حفاظت از پوست، چشم و چهره شما را جوان‌تر و سالم‌تر نگه دارد و جلوی لکه‌های پوستی را بگیرد. ویتامین دی سرطان پوست را نیز کاهش می‌دهد و استخوان‌های شما را محکم می‌کند.

سیگار بی‌سیگار

اگر سودای جوانی و شادابی دارید دور سیگار را خط بکشید، چون سیگار جوانی شما را دود می‌کند و به هوا می‌فرستد. تحقیقات نشان می‌دهد سیگار در سرعت بخشیدن به روند پیری نقش دارد.

البته که شما قبلا هم این ادعا‌ها را شنیده‌اید، لابد شنیده‌اید که مکیدن دود سیگار ریه‌های شما را مستعد سرطان می‌کند و بیماری قلبی، فشار خون و مشکلات تنفسی را به بار می‌آورد که همگی پیری زودرس را به شما هدیه می‌دهد.

مرتب ورزش کنید

برای جوان ماندن لازم نیست پول هنگفتی صرف ورزش کنید، وسایل ورزشی گران بخرید و در خانه انبار کنید یا با ورزش‌های شدید خود را از پای درآورید.

یک پیاده‌روی روزانه برای به گردش بردن نوه‌هایتان یا پیاده رفتن برای خرید روزانه منزل یا ورزش صبحگاهی به همراه همسایه‌ها در پارک به اندازه یک کلاس یوگا می‌تواند برای شما مفید باشد.این کار نه‌تنها سطح انرژی شما را بالا نگه می‌دارد، بلکه سبب می‌شود احساس جوانی کنید.

قند و شکر ممنوع

یک رژیم غذایی با شکر فراوان، تنقلات، شیرینی، غذاهایی که با نوشابه می‌خورید و همه چیزهایی که در آن قند به کار رفته است تا حد زیادی سطح انرژی و طول عمر شما را کاهش می‌دهد. در عوض استفاده از قند تصفیه شده نیاز خود را به شیرینی با منابع طبیعی مانند میوه‌های تازه، عسل، توت و انجیر خشک و کشمش رفع کنید. میوه‌های خشک مثل برگه سیب، هلو و زردآلو نیز گزینه‌های خوبی است که هوس شما به شیرینی را ارضا کند. از شیره انگور، توت و خرما نیز می‌توانید به جای شکر برای پخت شیرینی خارجی استفاده کنید. استفاده از سایر ادویه‌جات مثل دارچین و ترشی‌جات می‌تواند نیاز شما به طعم و مزه را برآورده سازد.

رطوبت پوست را تامین کنید

مرطوب‌کننده فقط برای دست و صورت نیست. شما برای این‌که شادابی و جوانی خود را تضمین کنید اگر پوست خشکی دارید بعد از استحمام باید تمام بدن خود را با مرطوب‌کننده بدن ماساژ دهید. این کار به طرز شگفت‌آوری لطافت و قابلیت ارتجاعی پوست شما را حفظ می‌کند و در مقابل چین و چروک و ترک از آن محافظت می‌کند.

روغن‌های خوب بخورید

مصرف چربی چندان خوب نیست، اما چربی داریم تا چربی.اگر قرار است میزان مصرف سرانه چربی روزانه خود را با چیزی پر کنید سعی کنید این سهم از چربی‌های مفید باشد.

دریافت روغن آوکادو، روغن زیتون، آجیل، نارگیل، و ماهی‌های چرب (به عنوان مثال، سالمون و تن) واقعا برای شما و پوستتان خوب است. اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 برای پوست، مو و ناخن مفید است و ریزمغذی‌های موجود در این مواد غذایی به همراه ویتامین‌ها موها را درخشان و پوست را شفاف و سالم نگه می‌دارد.

مثبت‌اندیش باشید

کسانی که نیمه پر لیوان را می‌بینند همیشه خوشحالند. هر چقدر روی نکات مثبت تکیه کنید و لبخند بزنید، استرس و خاطرات غم‌انگیز کمتر سراغتان می‌آید. این شرایط به شما کمک می‌کند که همیشه جوان‌تر و شاداب‌تر به نظر برسید و خود را جوان‌تر از چیزی که واقعا هستید، حس کنید.

چرا افسرده می‌شوید؟

اگر نزدیک 40 سال دارید و حس می‌کنید بار سنگین غم و رنج روی شانه‌های شماست بدانید که شما تنها نیستید.

افسردگی که در سنین میانسالی یعنی حدود 40 تا 50 سالگی در میان خیلی از افراد بروز می‌کند یک عارضه فراگیر در میان همه ملت‌هاست.

تحقیقات موسسه ملی بهداشت آمریکا نشان می‌دهد علائم و نشانه‌های افسردگی در میانه زندگی اغلب با هم همپوشانی دارند و همزمان با تغییراتی مانند یائسگی، تغییرات هورمونی و کمبود ویتامین بروز می‌کنند. بازنشستگی و سندرم «آشیانه خالی» از دیگر دلایل این حس افسردگی است.

دلایل دیگری نیز هست که می‌تواند در میانسالی شما را به سمت افسردگی سوق دهد، اما آن را به عنوان عامل افسردگی نمی‌شناسید. اگر شما با شرایط درد مزمن مثل لوپوس یا آرتریت روماتوئید درگیر هستید احتمال افسردگی در شما وجود دارد. هر چقدر چرخه درد در بدن کوتاه‌تر شود و درد شدیدتری تجربه کنید احتمال شدت افسردگی در شما بیشتر است.

مطالعه 12 ماهه در دانشگاه ایندیانا در مورد مراقبت‌های اولیه درد روی 500 بیمار نشان داد که در میان 50 درصد این افراد درد همراه با افسردگی بروز می‌کند.

تستسترون پایین

افت میزان تستسترون که هورمون جنسی مردانه است، می‌تواند عامل بروز افسردگی باشد.

هورمون‌های جنسی در بدن عملکردی بیش از تنظیم فرآیند جنسی دارند.

تولید پایین هورمون تستسترون می‌تواند عوارضی چون اختلال در نعوظ در مردان، افت انرژی، کاهش میل جنسی، افزایش وزن، ضعف استخوان، ریزش مو و در نهایت افسردگی در هر دو جنس به بار آورد. با این حال، درمان جایگزین هورمونی می‌تواند به بهبود این علائم کمک کند.

افسردگی در میانسالی عوامل متعددی دارد که هفته‌های بعد بیشتر درباره آنها صحبت خواهیم کرد

دغدغه نوجوانی‌؛‌‌جستجوی زیبایی

دختر دوازده ساله‌ام نگران ظاهر و قیافه‌اش است. در اینترنت و مجلات به دنبال تصاویر ستاره‌های خوش‌اندام می‌گردد و خودش را با آنها مقایسه می‌کند. مدام جلوی آیینه می‌ایستد و با صورت و موهایش ور می‌رود و‌ سعی می‌کند خودش را شبیه هنرپیشه دلخواهش بیاراید و زیبا شود، اما هیچ وقت به رضایت نمی‌رسد و با اعصاب خردی و کنایه به خود، که «من کجا و فلانی کجا!»، دست از کارش برمی دارد و... اما چند دقیقه بعد، باز روز از نو و روزی از نو.

همه تلاشش این است که معایب ظاهرش را که از نظر خودش مناسب نیست، پنهان کند. به دور از چشم من و پدرش‌ برای کمتر کردن سرخی جوش‌هایش، کرم پودر می‌زند و به مدرسه می‌رود. بدون آرایش از رفتن به هر مهمانی امتناع می‌کند و حتی گاهی ساعت‌ها وقتمان را تلف می‌کند و آخر سر می‌گوید: «من هنوز آن مدلی که دوست داشتم نشدم، شما بروید.»

امروز با هزار اشتیاق، لباسی را می‌خرد و فردا با هزار ایراد آن را کنار می‌گذارد و هرگز‌ تن نمی‌کند و می‌گوید: «این لباس به من نمی‌آید و زیبایم نمی‌کند، می‌خواهم یکی بهتر از این بخرم و...»؛ امسال هیچ لباسی برازنده‌اش نبوده و نیست.

اندام خوبی دارد، اما چون فکر می‌کند چاق است، رژیم می‌گیرد؛ آن هم رژیم‌های سخت! یکپارچه استخوان شده ولی باز به دنبال لاغری است و دوست دارد مانکن‌تر شود.

بسیار تلاش کرده‌ام او را از این کارها منصرف کنم، اما بیهوده بوده، هر روز بدتر از روز قبل می‌شود و بیشتر تمایل به این کار نشان می‌دهد...

شناخت و پذیرفتن تغییرات جسمی از ویژگی‌های دوران بلوغ است و حتی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فکری نوجوان نیز به شمار می‌آید. توجه بیش از حد به وضع جسمانی، که به خاطر تغییرات مختص این دوران برای نوجوان ایجاد شده مثل بزرگ‌شدن بینی، رشد نابرابر اندام‌ها، جوش‌های صورت و...‌ باعث می‌شود نوجوان به طور محسوسی دچار ضعف اعتماد به نفس شده و به موجب آن نیز در صدد رفع ایرادهای ظاهری بر ‌آید تا شاید مرهمی برای نازیبایی‌های خود بیابد و تغییرات جسمانی نه چندان مطلوب، کمتر مورد توجه قرار گیرد.

والدین چه کنند؟

ریشه‌یابی کنید

گرایش نوجوانان به استفاده از لوازم آرایش‌ و آرایش‌های مختلف مو و صورت، لباس‌های گوناگون و تناسب اندام و... صرفا برای جلب توجه و ابراز وجود است. شدت این رفتارها، با توجه به میزان اعتماد به نفس در نوجوان در نوسان است، هر چه اعتماد به نفس کمتر باشد، تمایل به این رفتارها بیشتر می‌شود. پس بر شما والدین هوشیار واجب است ریشه این نوع رفتارها را در علل کاهش اعتماد به نفس جستجو کنید و درصدد رفع آنها برآیید.

با او هم صحبت شوید

در این دوران، فرزندان به توجه بیشتری نیاز دارند و خواهان روابط عاطفی عمیق‌تری نیز با والد هم جنس خود هستند. زمان‌هایی را صرفا به او اختصاص دهید و فقط به موضوعات یا فعالیت‌هایی که مورد نظر اوست، بپردازید. در فرصتی مناسب با فرزندتان راجع به تغییرات جسمانی دوران بلوغ گفت‌وگو کنید و به او این باور را تزریق کنید که ظاهر بخشی از وجود آدمی است و همه شخصیت در آن، تعریف نمی‌شود.

منبع ارزش‌گذاری خود را مشخص کنید

بسیاری از ما هنگام تمجید یکی، بیشتر به ظاهر او توجه می‌کنیم و از آن باب، فرد را می‌ستاییم یا از خود دور می‌کنیم. اگر بیش از حد به این موضوع اهمیت بدهید و ارزش‌گذاری افراد را بر این اساس، معیار خوب و بدی بدانید، قطعا به طور ناخودآگاه به فرزندتان یاد داده‌اید که هر چه زیباتر و خوش‌تیپ‌تر، با ارزش‌تر و محبوب‌تر!

پس سعی کنید بیش از توجه به ظاهر و تاکید بر آن، به خصوصیات اخلاقی و شخصیتی افراد توجه کنید و اهمیت آنها را بیشتر یادآور شوید.

محبت کنید

از وقتی فرزندتان بزرگ شده است، چند بار او را در آغوش گرفته‌اید؟ چند بار از ظاهر او تعریف کرده‌اید؟ چندبار دست‌ نوازش به سرش کشیده‌اید؟ چند بار با کلام شیرین، تغییرات جسمانی‌اش را گوشزد کرده‌اید؟ و...

نوجوان برای کسب اعتماد به نفس و پذیرش خود نیازمند توجه و حمایت عاطفی از جانب والدینش است. تا جایی که ممکن است نیاز به توجه فرزندتان را اقناع کنید و با القای انرژی مثبت و امیدی سرشار به او پیش بروید. یادتان باشد، شما زمانی تاثیرگذار هستید که ویژگی‌های مثبت دختران را ببینید، بگویید و تحسین کنید.

زبان خوش داشته باشید

سرزنش، انتقاد، بیان سخنان کنایه‌آمیز، مقایسه نابجا، نصیحت‌های مدام و... منجر به کاهش اعتماد به نفس در نوجوان می‌شود. فراموشتان نشود که والدین بیش از حد سرزنشگر و منتقد، راه مصالحه را به روی فرزند می‌بندند و موجب خشم، لجبازی، نافرمانی و دوری فرزند می‌شوند. توصیه می‌شود به افکار، کلام و عقاید نوجوان احترام بگذارید و در صورت ارتکاب رفتار اشتباهی، به جای تحقیر و بیان عبارات گزنده که گاهی کل شخصیت او را زیر سوال می‌برد، تنها آن رفتارخاصش را مورد انتقاد قرار دهید و بس.

به رفتارهای مثبت او بیشتر توجه کنید

به جای توجه به رفتارهای منفی و صفات ناخوشایند نوجوان، بر رفتارها و صفات مثبت او توجه کنید و آنها را مورد تاکید و تشویق قرار دهید. مثلا به او بگویید: «چقدر لذت بردم وقتی پیش مهمان‌ها خوب صحبت کردی» تا این که از مدل مو‌ یا آرایش او بسیار تعریف کنید.

نکته: اشتباه نکنید، منظور ما این نیست که به رفتارهای خودآرایی نوجوان توجه نکنید بلکه هدفمان این است که آن را پررنگ نکنید و به جای آن بر دیگر ابعاد مثبت شخصیت او انگشت بگذارید و با بزرگنمایی آن، در جهت پیشرفت رفتار پیش بروید.

اعتماد به نفس‌اش را تقویت کنید

به او کمک کنید خود را دوست داشته باشد، خود را آن‌گونه که هست و به نظر می‌رسد دوست داشته باشد. با دوست داشتن خود او می‌تواند اعتماد به نفس مثبتش را افزایش دهد و با اظهارنظر دیگران یا مشاهده ستاره‌های تلویزیونی و سینمایی و... کمتر دستخوش تاثیر و تغییر قرار گیرد.

واقعیت را به او نشان دهید

گاهی نوجوان، غرق در تخیلات ایده‌آل خود می‌شود و نمی‌تواند مرز بین واقعیت و خیال را درک کند، تصویر بدنی از خود مجسم می‌کند که شاید فرسنگ‌ها با واقعیت دور است. بهتر است او را با ماهیت حقیقی عکس مانکن‌هایی که می‌بیند، آشنا کنید و به او بفهمانید که تنها درصد کمی از مردم تناسب اندام دارند و بسیاری از تصاویری را که او ایده‌آل خود‌ تصور می‌کند و به دنبالش است در حقیقت این چنین نیستند و توسط بسیاری از تکنیک‌های کامپیوتری ایده‌آل‌سازی و دستکاری شده‌اند، ایده‌آل‌هایی که خارج از استانداردهای واقعی هستند و برای جلب توجه و فریب چشم طراحی شده است.

الگوی خوبی باشید

یادتان باشد ‌چگونه رفتار می‌کنید، رفتار نوجوان، نشان‌دهنده آیینه رفتار شماست، رفتار شما بیش از گفتارتان بر او تاثیر می‌گذارد و الگوی عملش می‌شود. اگر برای بیرون رفتن زمان زیادی را صرف خودآرایی تان می‌کنید ‌ یا مدام جلوی آیینه هستید یا وقت خود را در آرایشگاه‌ها یا فروشگاه‌های لباس و... می‌گذرانید، هرگز از او انتظاری جز این نداشته باشید، شما الگوی او بوده‌اید و قطعا او نیز صورت پیشرفته‌تری از الگوی خود خواهد بود.

اعتراف پسر ناخلف

ششم مهرماه سال 90 را فراموش نمی‌کنم. هوا توفانی بود و باران شدیدی می‌بارید. ساعت 13 از طریق مرکز پیام به پلیس آگاهی اعلام شد، جسد فرد ناشناسی که با ضربات متعدد چاقو به قتل رسیده در کنار پارک ساحلی تولم در حوزه صومعه‌سرا کشف و ماموران پاسگاه صحنه را حفظ کرده‌اند. بلافاصله من و ماموران اداره مبارزه با جرایم جنایی و مسئول تشخیص هویت آگاهی با هماهنگی بازپرس ویژه قتل و دکتر پزشکی قانونی به محل وقوع قتل رفتیم. یک دستگاه خودروی سمند نوک مدادی در محل پارک و اطراف خودرو با نوار زرد رنگ ورود ممنوع حفظ شده بود.

تعداد زیادی از مردم روستا اطراف صحنه جمع شده بودند. با نزدیک شدن به خودرو مشخص شد در عقب خودرو کمی باز است و مقداری لکه‌های خون روی آسفالت ریخته شده و لاستیک سمت چپ و چرخ جلو پنچر است. ابتدا از مسئول تشخیص هویت خواستم که از صحنه عکسبرداری و فیلمبرداری کند. وقتی در سمت راننده را باز کردم روی صندلی راننده مقدار زیادی خون وجود داشت و یک جفت دمپایی مردانه روی پدال‌های خودرو افتاده و یک دستگاه گوشی تلفن همراه نیز زیر صندلی قرار داشت. دو سنجاق آغشته به مواد مخدر روی صندلی سمت شاگرد وجود داشت. روی صندلی عقب خودرو جسد مردی با قدی حدود 175 سانتی‌متر که با ضربات متعدد چاقو به قتل رسیده بود قرار داشت.

در بازرسی دقیق از خودرو یک تراول 50 هزار تومانی همراه مقداری مواد مخدر از نوع شیشه در زیر صندلی کشف شد. پس از استعلام خودرو مشخص شد مالک آن فردی به نام شعبان است که با دعوت از خانواده او هویت مقتول شناسایی شد. پزشک جنایی هم پس از معاینه جسد اعلام کرد، قتل شب گذشته رخ داده و با توجه به نحوه وارد شدن ضربات، مقتول غافلگیر شده است.

اول از همسر شعبان تحقیق کردم که در بازجویی‌ها مدعی شد شوهرش دیروز ساعت 4 عصر برای تبدیل شلتوک به کارخانه برنجکوبی در روستای هنده خاله رفته بود که ساعت 10 شب به او زنگ زدم و از شعبان خواستم با وجود بارش باران به دنبال پسرمان شاهین برود و او را از باشگاه به خانه بیاورد. ساعت 11 بود که پسرم به خانه آمد. پس از صحبت با شاهین متوجه شدم همسرم به دنبال او نرفته است.

به تلفن همراهش زنگ زدم ولی پاسخگو نبود تا این‌که ساعت دو صبح تلفن شوهرم خاموش شد. خیلی نگران شدم، روز بعد به کارخانه برنجکوبی رفتم که صاحبش گفت: شعبان حدود ساعت 5 عصر به اینجا آمد و چون برنجش آماده نبود از اینجا رفت. سپس به خانه مراجعه کردم و در تماس با تمام اقوام و بستگان جویای او شدم ولی هیچ کس از او خبر نداشت. تا این‌که ساعت 2 بعد از ظهر به من خبر دادند شوهرم به قتل رسیده است. شوهرم فردی معتاد بود ولی در خانه با من و دو فرزندش خوب برخورد می‌کرد و با کسی اختلاف نداشت. حتی سابقه نداشت یک شب بیرون از خانه بماند. نمی‌دانم چه کسی شوهرم را به قتل رسانده است. از پلیس می‌خواهم قاتل شوهرم را پیدا کند.

سراغ پسر بیست و دو ساله مقتول رفتم. شاهین هم حرف‌های مادرش را تائید کرد اما در میان صحبت هایش در مورد ساعت حضور در باشگاه و تماس با پدرش دچار تناقض‌گویی شد. همسر مقتول وقتی متوجه تناقض‌گویی پسرش شد وسط حرف ما پرید و مدعی شد فرزندش بعد مرگ شعبان دچار اختلال حواس شده و هذیان می‌گوید.

با استعلام از سوابق کیفری مقتول مشخص شد او به خاطر زنای محصنه چند سال در زندان بوده است. با مشخص شدن این موضوع از افرادی که او را می‌شناختند تحقیق کردیم که آنها مدعی شدند مقتول دارای اعتیاد شدیدی بود. نظریه پزشکی قانونی نیز علت مرگ را ضربات شدید چاقو و خونریزی شدید اعلام کرد.

در ادامه پرینت تماس‌های مقتول و پیامک‌هایش را از مخابرات گرفتیم و همزمان تحقیقات از مظنونان را آغاز کردیم، اما هیچ سرنخی به دست نیامد. با توجه به تناقض‌گویی‌های پسر مقتول، تحقیقات را روی او متمرکز کردیم. تحقیقات نشان می‌داد، او فردی خوشگذران است و اغلب با دوستانش در حال گردش است.

او را دوباره به اداره آگاهی احضار کرده و به تحقیق درباره روز حادثه پرداختم. از حرف‌های او متوجه شدم که دروغ می‌گوید و سعی دارد واقعیتی را مخفی کند. شاهین مدعی بود، روز حادثه همراه یکی از دوستانش به نام وحید بوده است.

سراغ وحید رفته و به تحقیق از او پرداختم. پسر جوان در ابتدا گفته‌های شاهین را تائید کرد اما در ادامه اعتراف کرد روز حادثه در شهرستان رشت بوده و به اصرار شاهین شهادت دروغ را مطرح کرده است.

شاهین وقتی این دروغ خود را فاش شده دید، مدعی شد قاتل نبوده اما قاتلان را می‌شناسد. او چند نفر را به عنوان قاتل معرفی کرد که با تحقیق از آنها مشخص شد، پسر بیست و دو ساله دوباره دروغ گفته است.

پسر جوان پس از سه روز مقاومت سرانجام لب به اعتراف گشود و راز قتل پدرش را فاش کرد: پدرم فردی معتاد و خوشگذران بود و همیشه مادرم را اذیت می‌کرد. کارهای پدرم باعث آبروریزی ما شده بود، به همین خاطر تصمیم گرفتم او را به قتل برسانم. موضوع را به یکی از دوستانم به نام سعید گفتم. او ابتدا قبول نکرد اما سپس شرط گذاشت، بعد از قتل پدرم باید پدر و مادر دختر مورد علاقه او را هم به قتل برسانیم. آنها با ازدواج سعید و دخترش مخالفت کرده بودند و او هم می‌خواست انتقام بگیرد. به خاطر این‌که به کمکش نیاز داشتم، شرطش را قبول کردم. شب حادثه به باشگاه رفتم و از پدرم خواستم به دنبالم بیاید. همراه سعید سوار ماشین شدیم. زمانی که پدرم خودرو را روشن کرد، سعید از پشت سر، گردن و دهان پدرم را گرفت و من هم با چاقو ضرباتی به سینه او زدم. بعد از قتل برای گمراه کردن پلیس جسد او را از صندلی جلو به صندلی عقب کشاندیم و گوشی تلفن را زیر صندلی راننده انداختیم. پس از رسیدن به تولم شهر خودرو را رها کرده و مقداری مواد مخدر را در کنار صندلی گذاشتیم. قصد داشتیم طوری نشان دهیم که پدرم پس از مصرف موادمخدر به قتل رسیده است.

پس از اعترافات متهم، همدست او هم دستگیر شد. پسر جوان، انگیزه اصلی خود را از قتل هیچ‌گاه نگفت اما این پرسش در ذهن من باقی ماند یک پسر چگونه می‌تواند به این راحتی پدر خود را به قتل برساند و اگر متهمان دستگیر نمی‌شدند، با دو جنایت دیگر رو به رو می‌شدیم.

راهنمای دریافت کارت بازرگانی

کارت بازرگانی، مجوز اولیه فعالیت صادرات و واردات کالاست که توسط اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران (در استان‌ها از سوی اتاق بازرگانی و صنایع معادن هر استان) صادر و با امضای وزارت بازرگانی (سازمان بازرگانی استان) معتبر خواهد بود.

بر اساس قانون مقررات صادرات و واردات سال 1390، شرایط دریافت کارت بازرگانی به شرح ذیل می‌باشد:

الف) اشخاص حقیقی ایرانی:

1 ـ داشتن حداقل 21 سال تمام

2 ـ داشتن برگ پایان خدمت نظام وظیفه یا برگ معافیت برای آقایان

3 ـ داشتن سه سال سابقه فعالیت تجاری یا تولیدی به تائید دو نفر از دارندگان کارت ‌بازرگانی یا ارائه مدرک دانشگاهی یا داشتن مجوز تولید از یکی از وزارتخانه‌های تولیدی

4 ـ داشتن محل کسب متناسب با رشته فعالیت، اعم از ملکی یا استیجاری

5 ـ داشتن دفاتر قانونی و ارائه اظهارنامه ثبتی

6 ـ داشتن حساب جاری در یکی از شعب بانک‌های داخلی

7 ـ عدم اشتغال تمام وقت و همچنین رابطه استخدامی با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و قوای سه‌گانه

8 ـ عدم ورشکستگی به تقصیر و تقلب

9 ـ نداشتن محکومیت مؤثر کیفری

اشخاص حقیقی غیر ایرانی:

1 ـ داشتن کلیه شرایط مقرر برای اشخاص ایرانی به استثنای برگ پایان خدمت وظیفه یا برگ معافیت

2 ـ داشتن پروانه کار و اقامت معتبر

3 ـ عمل متقابل کشور متبوع آنها در مورد ایرانیان مقیم آن کشور. در موارد خاص که صدور کارت بازرگانی بدون توجه به عمل متقابل کشور متبوع متقاضی به تشخیص وزارت بازرگانی ضرورت داشته باشد، وزارتخانه مذکور می‌تواند مجاز بودن صدور کارت بازرگانی برای این قبیل متقاضیان را بدون رعایت شرط عمل متقابل به اتاق بازرگانی وصنایع ومعادن ایران اعلام کند.

ب) اشخاص حقوقی (اعم از این‌که تشکیل و ثبت آنها در ایران بوده یا تشکیل آنها در خارج ازکشور بوده و سپس در ایران به ثبت رسیده باشند):

مدیران عامل و رئیسان هیأت‌مدیره شرکت باید دارای شرایط ذیل باشند:

1 ـ داشتن حداقل 21 سال تمام

2 ـ داشتن برگ پایان خدمت نظام وظیفه یا برگ معافیت برای آقایان

3 ـ عدم اشتغال تمام وقت و همچنین رابطه استخدامی با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و قوای سه‌گانه

4 ـ عدم ورشکستگی به تقصیر و تقلب

5 ـ نداشتن محکومیت مؤثر کیفری

6 ـ داشتن پروانه کار و اقامت معتبر

7 ـ عمل متقابل کشور متبوع آنها در مورد ایرانیان مقیم آن کشور

دنیای جذاب و گرانقیمت کریستال

همین هفته گذشته بود که به مناسبت گرامیداشت روز مادر بسیاری از ما برای خرید هدیه‌ روانه بازار شده بودیم، در حالی که با وجود گزینه‌های بسیار زیادی که برای انتخاب اکثر خریداران وجود داشت بلور تقاضای قابل توجهی را به خود اختصاص داد، چون تفکری کاملا سنتی میان برخی خانواده‌ها می‌گوید سرمایه‌گذاری در کریستال اصل نیز خطا نیست.

از این‌رو هرچند روز مادر را پشت سر گذاشته‌ایم، اما باز هم این کالای بسیار زیبا با بارقه‌ای جذاب در صدر انتخاب متقاضیان برای کادو یا حتی مصارف شخصی است، بنابراین بازار جام‌جم این هفته سری به بازار بلورفروشان زده تا برایتان از چند و چون انتخاب اقتصادی و مناسب بگوید.

محتوای کریستال چیست؟

به‌طور کلی برای داشتن یک محصول مرغوب کریستالی، آن محصول باید دارای 24 درصد سرب باشد تا با استفاده از امتیازات این ماده، شفافیت و جلای بسیار مناسب یا همان برقی که باعث جلب نظر متقاضیان می‌شود، ایجاد شود. بنابراین هرچه درصد وجود سرب در کریستال مورد نظر ما کمتر باشد، درواقع شفافیت و جلای کمتری داریم، از این‌رو تولید‌کنندگان با استفاده از برچسب‌هایی مخصوص و البته درج مشخصات مواد اولیه تولید، اطلاعات مربوط به میزان سرب موجود کالا را مشخص می‌کنند، اما این پایان کار نیست، چون یک خاصیت بسیار مشخص سرب که همان وزن مخصو‌ص‌اش است باعث می‌شود تا بتوانید کریستال مرغوب را از کریستال معمولی تمیز دهید.

هنری یا مصرفی

باتوجه به کاربرد این وسیله می‌توان کریستال‌ها را به دو نوع مصرفی یا تزئینی تقسیم‌بندی کرد. بنابراین همان‌طور که از نوع تقسیم‌بندی این لوازم مشخص است، کریستال‌های مصرفی کاملا برای کاربردهای روزانه مورد استفاده هستند و می‌توان از آنها برای موارد مختلف استفاده کرد. اما آن دسته از کریستال‌ها که به‌عنوان کریستال هنری یا اثری هنری تولید می‌شوند، با توجه به مواد به کار رفته در تزئین آنها مثل طلا، نقره و رنگ‌های کوره‌ای برای استفاده روزانه هرگز کاربردی نیستند و صرفا برای قرار گرفتن در ویترین از آنها استفاده می‌شود. بنابراین اگر قصد خرید دارید این دو کاربرد را کاملا مد نظر داشته باشید تا مبادا برای خرید‌ دچار اشتباه شوید. البته این اشتباه می‌تواند به قیمت پرداخت تفاوت قابل توجه مبلغی برای خرید یک وسیله منجر شود، چون آثار هنری کریستالی گاهی اوقات واقعا قیمت نداشته و توافقی فروخته می‌شوند.

انتخاب‌های خود را محدود کنید

از آنجا که دنیای کریستالی فروشگاه‌ها بخصوص در بازارهای معروف مثل محدوده شوش یا حتی بازار بزرگ تهران گستره وسیعی از محصولات را مقابل دیدگان شما با قیمت‌های متفاوت قرار داده است، برای جلوگیری از هرگونه اشتباه، مناسب‌ترین راهکار این است که ابتدا خواسته خودتان و البته بودجه‌ای را که در اختیار دارید، مشخص کنید تا هنگام انتخاب، گزینه‌های محدودتری را مورد بحث و بررسی قرار دهید، در حالی که بد نیست قبل از مراجعه به فروشگاه کمی هم در دنیای مجازی نسبت به مدل‌های روز و پرمتقاضی تحقیق کنید چون صفر و یک‌های این دنیای مجازی می‌تواند ویترین‌های بسیاری را در فراغت خانگی مقابل شما قرار دهد. به همین دلیل انتخاب مناسب‌تر و کامل‌تری خواهید داشت.

داخلی یا خارجی؟ مساله این است

همان‌طور که می‌دانیم اولین گزینه خرید اجناس کریستالی مربوط به کشور چک است و در پی آن محصولات برخی کشورها مثل ژاپن، ترکیه، آلمان و چین، اما مشکلات و معضلات واردات اکنون موانع دست و پاگیری برای واردکنندگان ایجاد کرده است.

هرچند براساس امکانات و تکنولوژی موجود در ایران برای تولید کریستال این موضوع دور از ذهن نیست که تولیدکنندگان ایران هم اکنون توان رقابت با انواع تولیدات خارجی بخصوص تولیدات چین را دارند، اما متاسفانه به دلیل نبود فرهنگسازی مناسب برای استفاده از محصولات داخلی هم‌اکنون این موضوع زیاد مورد توجه قرار نگرفته‌ است.

سایز مورد نظر شما چیست؟

اگر شما خریدار پروپا قرص این‌گونه لوازم منزل هستید و همواره به دنبال تهیه بلور، چینی یا کریستال بوده‌اید بدون تردید به این موضوع دقت داشته‌اید که اکثر محصولات در این گروه متناسب با کارایی، دارای سایزهای متفاوتی هستند که می‌توانید برای استفاده‌های گوناگون روی امکاناتشان حساب ویژه‌ای داشته باشید؛ بنابراین اگر برای مصارف روزانه قصد خرید کریستال دارید متناسب با تعداد افراد خانواده یا میزان کاربرد آن تصمیم‌ بگیرید و در غیر این صورت سعی کنید ابعادی را انتخاب کنید که هنگام قرار گرفتن داخل ویترین جلوه بیشتری داشته باشند، چون اگر اجناس چیده شده داخل این ویترین‌ها تناسب واقعی نداشته باشند، ممکن است آن جلوه و جلای مورد نظر شما را ایجاد نکنند.

نحوه انتخاب چیست؟

حالا که با گزینه‌های متفاوت درباره نحوه انتخاب کریستال مناسب آشنا شدیم بد نیست کمی هم درباره چگونگی تشخیص یک کریستال خوب اطلاعاتی داشته باشیم، چون این پرسش اصلی بسیاری از متقاضیان خرید است. به طور کلی متناسب با مواد تشکیل‌دهنده کریستال باید فاکتورهای بسیاری را مدنظر قرار دهیم تا بتوانیم خریدی مطمئن داشته باشیم. این موارد به این ترتیب است که قبل از هرچیزی باید به ظاهر و نحوه تراش آن وسیله توجه داشت. اما هرگز فراموش نکنید کریستالی که قصد خرید آن را دارید نباید دارای حباب باشد و از نظر تشکیل بدنه یک دست باشد.

پس از توجه به این موارد کافی است به رنگ کریستال مورد نظرتان توجه کنید. هرچه کریستال دارای رنگ شفاف‌‌تری باشد معنی آن است که مواد تشکیل‌دهنده آن با کیفیت‌تر بوده است و باید به آن اعتماد کرد، ولی در نهایت می‌توانید به نوع بسته‌بندی هم توجه داشته باشید چون معمولا کارخانه‌های معتبر بین‌المللی هرگز برای تولیدات خود بسته‌بندی نامناسب درنظر نخواهند داشت و متناسب با جایگاهشان در بازار بسته‌بندی شکیل را مورد توجه قرار می‌دهند.

توصیه‌ای برای نگهداری بهتر

همان‌طور که قبلا نیز اشاره شد ظروف کریستالی معمولی برای مصارف متفاوتی تولید می‌شوند، بنابراین جای تردید نیست نحوه نگهداری و مراقبت از آنها نیز کاملا متفاوت است. حالا اگر کریستال مورد نظرتان جزو ظروف مصرفی بود کافی است نکاتی کاملا ابتدایی را برایش در نظر بگیرید؛ به عنوان مثال هرگز با سیم ظرفشویی آنها را نشویید و برای جلای بهتر آنها از مایع ظرفشویی استفاده کنید و برای آبکشی آب ولرم به کار ببرید. استفاده از هرگونه پودر شوینده یا مواد سفید‌کننده برای کریستال واقعا مشکل‌ساز است و باید از آن پرهیز کنید. اگر خرید شما جزو گروه هنری بود باید مراقبتی متفاوت برایش تدارک ببینید و هرگز آن را با ماده شوینده نشویید، بلکه فقط با استفاده از پارچه نرم و مرطوب آن را تمیز کنید، چون ممکن است لعاب‌های موجود و طرح‌هایش از بین بروند.

کریستال‌های اصل را فقط از نمایندگی‌ها بخرید

با توجه به این‌که محصولات کریستالی یکی از پرمتقاضی‌ترین محصولات بازار برای خانواده‌هاست و برای تهیه آن همواره پرسش‌های زیادی در ذهن خریداران وجود دارد خبرنگار جام‌جم سری به اتحادیه بلورفروشان زده تا از زبان کارشناسان فعال در این اتحادیه صنفی برای متقاضیان خرید کریستال بگوید.

حمیدرضا نصیری درباره محصولات موجود بازار کریستالی ایران به جام‌جم می‌گوید: همه با نام و محصولات کشور چک در بازار کریستال کاملا آشنا بوده و برای خرید محصولات مورد نظر حاضر به پرداخت مبالغی هستند. همین موضوع باعث شده برخی افراد از مشکل واردات کالاهای کریستالی به داخل کشور سو‌ء استفاده کنند و در واقع محصول کشورهای دیگر را به نام تولید‌کنندگان معتبر به فروش برسانند که گاهی اوقات تشخیص جنس اصل از فرعی حتی برای کارشناسان این اتحادیه نیز بسیار دشوار است.

وی افزود: مهم‌ترین موضوع درباره کریستال این است که اگر واقعا به دنبال خرید کریستال مارک‌دار هستیم باید بیشتر به شرکت وارد‌کننده توجه داشته باشیم چون برخی از محصولات معتبر بین‌المللی از گذشته در اختیار افرادی مشخص بوده و نام این افراد در واقع اعتباری برای محصول مورد نظر است.

این درحالی است که به عقیده این فعال صنفی در بازار کریستال تفاوت زیادی میان تولیدات داخلی و خارجی نیست، چون تمام مواد اولیه تولید این محصولات امروزه از کشور آلمان یا چک وارد ایران می‌شود و با استفاده از قالب‌ها یا هنر دستان تولید‌کنندگان روانه بازار می‌شود، بنابراین زیاد نباید در قید و بند برند یا مارک باشیم.

وی در ادامه به ادعای برخی خریداران که خرید کریستال را در واقع نوعی سرمایه‌گذاری می‌دانند اشاره می‌کند و می‌افزاید: خریداران کریستال در واقع پول عشق خود را می‌دهند و از دیدن محصولی که خریداری کرده‌اند لذت می‌برند و این تصور زیاد صحیح نیست که خرید کریستال سرمایه‌گذاری است چون حتی اگر به صورت کلکسیون و مجموعه نیز تهیه شده باشد هنگام فروش باید مدت‌ها به دنبال خریداری در این زمینه باشیم، بنابراین نباید دید سرمایه‌ای به کریستال داشته باشیم، بلکه این هنر است که نظر متقاضیان را جلب کرده است.

کریستال همه‌جایی است؛ اما...

صحبت از چگونگی خرید ظروف کریستالی یا حتی نگهداری آنها بسیار شده است و برخی هم درباره مدل‌های زیبا و عامه‌پسند سخن گفته‌اند، اما ممکن است برای شناخت برندهای مشهور در این زمینه کمی دچار مشکل شده باشیم چون وقتی به بازار برای خرید این‌گونه لوازم مراجعه می‌کنیم با انبوهی از تولیدات و مارک‌های متفاوتی روبه‌رو می‌شویم.

یاشار ازوج یکی از فعالان بازار بلورفروشان شوش در این زمینه به جام‌جم می‌گوید: به‌طور کلی برندهای معتبر کریستال در تمام جهان شناخته‌شده است و برای خود اسم و رسمی دارند، اما از آنجا که روند تولید و البته تقاضا در اقصی نقاط جهان متفاوت شده جای تردید نیست که امروزه شاهد ورود انواع و اقسام برندها در این زمینه هستیم به‌طوری که ممکن است اسامی مختلفی را بشنویم که قبلا هرگز در این بازار نشنیده باشیم، اما یک قانون در این زمینه کاملا یکسان است و آن هم استفاده از نام‌های معتبر بین‌المللی است چون تولیدکنندگان جدید با استفاده از اعتبار این نام‌ها می‌توانند موفق باشند.

وی در ادامه می‌افزاید بوهمیای آلمان یک برند کاملا شناخته شده است، اما اگر از واقعیت این امر بخواهیم بدانیم در واقع این برند از یک کارگاه کوچک شروع شده و کم‌کم با از بین رفتن بنیانگذار آن نوه‌ها و نتیجه‌ها هر کدام برای خود کارخانه‌های متفاوتی دست و پا کرده‌اند، اما همه از همین نام استفاده می‌کنند. این روند در تولیدات کشورهایی چون ترکیه و چین هم کاملا مشهود است این تولیدکنندگان معمولا روی محصولات خود قید می‌کنند طرح بوهمیا درحالی که اصلا این تولیدات هیچ ربطی به آن برند معروف بین‌المللی نداشته و ندارد.

ازوج درباره محصولات مختلف موجود در بازار کریستال ایران می‌گوید: اگر واقعیت امر را بخواهید محصولات اروپایی بسیار کمتر از قبل وارد کشور می‌شود و بیشتر محصولات آسیایی است که امروزه در ویترین فروشگاه‌ها خودنمایی می‌کند، اما بازار کریستال ایران به ترتیب از تولیدات کشورهایی مثل: چین، ترکیه، ژاپن، فرانسه، ایتالیا، آلمان و چک تشکیل شده است. اما اگر از برندهای معروف جهان بخواهیم اطلاعاتی داشته باشیم بد نیست بدانیم در این بازار شکننده و پرزرق و برق باید به دنبال مارک‌هایی چون، جی‌سی‌سی، ناخمن، والتر، بوهمیا (محصول کشور آلمان)، چک و لاروس (محصول کشور ایتالیا)، آرکروک (محصول کشور فرانسه)، سوگا (محصول کشور ژاپن)، آرسی‌آر (محصول کشور ایتالیا) و انواع و اقسام برندهای متفرقه از کشور چین و ترکیه باشیم.

به گفته این فعال بازار کریستال در تهران البته برندهای بسیار زیادی از تولیدات کشورمان نیز هم اکنون در بازار کریستال موجود است که به واقع توان رقابت بسیار زیادی با برندهای یاد شده را دارند.

زمزمه حذف یارانه نان از تیرماه

رئیس اتاق اصناف ایران از برنامه‌ریزی برای حذف یارانه نان خبر داد و گفت: از آنجا که نان قوت غالب مردم بویژه قشر آسیب‌پذیر است، ‌دنبال راهکاری هستیم که با کمترین آسیب یارانه نان را در آینده‌ای نزدیک حذف کنیم.

علی فاضلی در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: باید به این سمت حرکت کنیم تا نان به صورت غیریارانه‌ای در کل جامعه توزیع شود، زیرا یارانه در این بخش به نانوایی‌ها جز ایجاد رانت غیرمعقول چیزی در پی ندارد؛ مضاف بر آن‌که دولت بودجه‌ای را برای کاهش قیمت نان در نظر می‌گیرد، اما در این بین برخی نانوایی‌ها با فروش آرد یارانه‌ای به قنادی‌ها و نانوایی‌های آزادپز تمام این زحمات را هدر می‌دهند.

وی تصریح کرد: در عین حال هدف ما در کنار قیمت معقول حفظ کیفیت نان است، نه آن‌که هر چه یارانه بدهیم، دوباره از وزن چانه نان و کیفیت آن هم کاسته شود و با آزادپز شدن نانوایی‌ها دیگر بهانه‌ای برای فشارهای افزایش هزینه نیروی انسانی و حامل‌های انرژی وجود نخواهد داشت.

رئیس اتاق اصناف ایران در پاسخ به این‌که برای خانواده‌های پر جمعیت و مناطق آسیب‌پذیر که روزانه تعداد قابل توجهی نان مصرف می‌کنند، چه فکری شده، گفت: همین مساله باعث شده تا مسئولان عجله‌ای برای انجام این کار نداشته باشند و در جلسات مختلف به‌دنبال برنامه‌ریزی و ارائه راهکار کارشناسی در این باره هستند که یکی از آنها افزایش یارانه قشر آسیب‌پذیر برای تهیه نان است.

مهم‌‌ترین اخبار رسانه‌های مجازی استان

مطلب فوق مربوط به اخبار این هفته رسانه‌های آذربایجان غربی می‌باشد و سایت خبری و تحلیلی اروم نیوز صرفا آن را بازنشر کرده است.

ویزیت رایگان بیمارستان‌های ارتش در آذربایجان غربی به مناسبت 29 فروردین

فارس در مطلبی از ویزیت رایگان بیمارستان‌های ارتش در آذربایجان غربی به مناسبت 29 فروردین خبر داد.

ادامه خبر را اینجا بخوانید.

جمع آوری گیاهان کوهی، کسب و کار یا تاراج طبیعت آذربایجان غربی

ایرنا در مطلبی نوشت: با فرا رسیدن فصل بهار و رویش گونه های مختلفی از گلها و گیاهان در دشتها و دامنه کوه های آذربایجان غربی، بهره برداری از گیاهان کوهی نیز در سراسر این استان آغاز می شود.

ادامه خبر را اینجا بخوانید

امکانات درمانی شهرستان مهاباد جوابگوی نیازهای مردم نیست

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی به تسنیم خبر داد: امکانات بهداشتی و درمانی مهاباد جوابگوی نیازهای مردم نبوده و نیازمند توجه بیشتر مسئولان این حوزه است و ایجاد مرکز آنژیوگرافی مهمترین مطالبه درمانی مردم مهاباد است.

ادامه خبر را اینجا بخوانید

هزینه می دهیم اما اجازه بسته شدن مسیر پیشرفت را نمی دهیم

به گزارش اروم نیوز، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، دفاع از حق هسته ای را دفاع از تحقیق، توسعه و فعالیت های دانشگاهی دانست و گفت: هزینه ها را می دهیم اما اجازه بسته شدن مسیر پیشرفت را نمی دهیم.

ادامه خبر را اینجا بخوانید

آل سقوط

پوستر اختصاصی اروم نیوز که ماهیت آمریکایی، صهیونیستی آل سعود را نمایان می کند.

ادامه خبر را اینجا بخوانید

راهپیمایی نمازگزاران پس از نماز جمعه در آذربایجان غربی برگزار می شود

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز از برگزاری راهپیمایی نمازگزاران پس از نمازجمعه این هفته در استان خبر داد.

ادامه خبر را اینجا بخوانید

مقایسه نرخ های تکان دهنده بانکی در ایران و سایر کشورها

به گزارش اروم نیوز، نرخ بهره وام بانکی در ایران به 24 تا 30 درصد رسیده است و این وضعیت آسیب های زیادی را به بخش های نیازمند تسهیلات مانند واحدهای تولیدی - صنعتی وارد کرده است.

ادامه خبر را اینجا بخوانید

تجمع اعتراض آمیز معلمان ارومیه ای در برابر ساختمان اداره کل آموزش و پرورش

ندای ارومیه منتشر کرد: تجمع اعتراض آمیز معلمان ارومیه ای در برابر ساختمان اداره کل آموزش و پرورش

ادامه خبر را اینجا بخوانید

تعطیلی حج عمره واکنش مناسبی به اقدام شنیع سعودی هاست

سولدوز خبر/امام جمعه محمدیار در واکنش به تعرض به دو زائر ایرانی در عربستان گفت: تعطیلی حج عمره واکنش مناسبی به اقدام شنیع سعودی هاست.

ادامه خبر را اینجا بخوانید

تحصن روزانه مقابل مجلس برای اعتراض به آموزش و پرورش

در بوی مهر بخوانید /نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: ما شاهد هستیم روزانه تعداد زیادی از مردم که از وضعیت به وجود آمده در آموزش و پرورش ناراضی هستند مقابل مجلس جمع می شوند تا بلکه به مشکلات آنها رسیدگی کند.

ادامه خبر را اینجا بخوانید

تیم مذاکره کننده هوشمندانه عمل کند/تاریخ پر از سوابق بدعهدی دشمنان است

مهدی عیسی زاده نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در گفت و گو با خبرنگار زرین خبر گفت: تیم مذاکره کننده هسته ای، تاریخ و سوابق کشورها که پیش روی چشم ماست را در نظر گرفته و هوشمندانه از حق و حقوق ملت ایران دفاع کنند.

ادامه خبر را اینجا بخوانید

عکس های قدیمی اشنویه (بخش 65)/ تصاویر آوارگان کرد عراقی در اشنویه

در شنوباس ببینید

ادامه خبر را اینجا بخوانید

احضار فرزندان شهدای تکاب به هیئت تخلفات اداری!

به گزارش شیز، فرزندان شهدای تکاب که در سازمان های زیر مجموعه استانداری به کار اشتغال دارند به هیئت رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان استانداری و سازمان های تابعه فراخوانده شدند.

ادامه خبر را اینجا بخوانید

حسینی صدر با تشکیل فراکسیون اعتدال مخالفت کرد/ سه دستگی در مجلس، به نفع مخالفان و به ضرر دولت

به گزارش آذرنــگاه، با شدت گرفتن اختلافات میان علی لاریجانی رییس مجلس و محمدرضا باهنر نایب رییس پتانسیل مجلس برای ایجاد یک فراکسیون جدید به حداقل رسیده است. این روز‌ها بیش از آنکه جدا شدن هواداران دولت زیر پرچم فراکسیون اعتدال محتمل باشد صف آرایی اعتدال گرا‌ها و میانه رو‌ها حول محور لاریجانی و در مقابل تندرو‌ها قابل تصور است.

ادامه خبر را اینجا بخوانید

علی اکبر آقایی نماینده مردم سلماس درگذشت

نماینده شهرستان سلماس در مجلس شورای اسلامی درگذشت.

ادامه خبر را اینجا بخوانید

تجمل گرایی و ارتباط آن با ترافیک اورمیه

دورنا نیوز بررسی کرد: تجمل گرایی و ارتباط آن با ترافیک اورمیه

ادامه خبر را اینجا بخوانید

چه کسی آقای گرامی را مجبور کرده به خبرنگاران هدیه بدهد؟

آینا نیوز نوشت: بهتر بود ارتباطی مستقیم و بلاواسطه ایجاد می شد تا شبعات و حرف و حدیث ها به حداقل می رسید

ادامه خبر را اینجا بخوانید