دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

گرانی در بازار شب عید/روحانی، وعده صد روزه و مشکلات معیشتی مردم!

اسفندماه که می شود بازار خرید شب عید داغ داغ می شود وذهن والدین درگیر مخارج و هزینه های خرید شب عید می شود و بازارهای شلوغ و قیمت های جدید بعضی ها را از خرید پشیمان و بعضی را نیز در عین خرید، دلخور می کند. با این همه آخر سال، ترافیک خرید شب عید در خیابان ها و مراکز خرید، شمارش معکوس شروع سال جدید را سرعت می بخشد.

چند سالی است که آنقدر از گرانی سخن گفته و نوشته شده است و هراس از روند صعودی قیمتها هشدار داده شده است که گوش مردم از داستان تکراری آن پر است اگرچه مردم امیدوار بودند که وعده صد روزه رئیس جمهور برای کاهش نرخ تورم و گرانی ها تحقق یابد اما ظاهرا نوروز امسال نیز تورم دست بردار خانواده‌های ایرانی نیست و داستان گرانی همچنان ادامه دارد.

در همین در گفتگو با چند نفر از شهروندان ارومیه ای بازار شب عید شهرستان را مورد بررسی قرار داده است که در ادامه می خوانید:

جوانبخت یکی از شهروندان است که برای خرید لباس دخترش به بازار آمده است او می گوید: مغازه ها به خصوص صنف پوشاک بر سر قیمت ها با یکدیگر اختلاف نظر دارند و قیمتهایی که نسبت به دو ماه قبل حدود سه برابر افزایش دارند را بر روی اجناس نصب کرده اند.

وی می افزاید: با توجه به اینکه بیشترین تقاضا برای خرید پوشاک از طرف بچه ها است ولی متاسفانه، لباس بچه ها متناسب با جنس ارائه شده نیست و تولید کنندگان پوشاک قیمت لباس بچه ها را بالا برده اند و حتی می شود گفت که نسبت به پوشاک بزرگسالان گرانتر است.
وی تاکید می کند: در حالی که مسئولان در رسانه‌ها و تلویزیون‌ اعلام می‌کنند که بر قیمت بازار نظارت داریم و با متخلفان برخورد دارند چرا در بازار این اتفاق صورت نمی گیرد و فروشندگان هر قیمتی را که اراده کرده، اعلام می‌کنند.

این شهروند در پاسخ به این سوال که آیا تورم کاهش یافته است یا خیر؟ می گوید: ما هنوز از کاهش تورم چیزی احساس نکردیم، قدرت خریدمان کم شده و نظارتی هم در بازار دیده نمی شود.

یکی دیگر از همشهریان ارومیه ای که در بازار در حال خرید است می‌گوید: قیمت‌ها نسبتأ گران است و مردم قدرت خرید ندارند و با آن پول کم نمی‌شود خرید شب عید انجام داد.

وی در ادامه می گوشد: تنوع اجناس و کیفیت نسبت به قیمت‌ها خوب نیست با این قیمت‌ها می‌توان کالا های بهتر وارد بازار کرد مردم هم دنبال ارزانی می‌گردند.

حسینی با اشاره به نیاز مردم به آجیل شب عید نیز گفت: مردم مجبور هستند آجیل و میوه شب عید را به هر قیمتی خریداری کنند اما امسال بنا به گفته های شهروندان آجیل نیز نسبت به چندماه قبل گرانتر شده است.
وی با اشاره به بحث کالا ایرانی و خارجی عنوان کرد: مردم به دنبال ارزانی و کیفیت هستند و هر جنسی که ارزان تر باشد و دارای کیفیت بهتر باشد از آن استفاده می کنند.
یکی دیگر از شهروندان نیز با بیان اینکه قیمت‌ها نسبت به گذشته گران تر شده و هیچ گونه ثبات در قیمت ها وجود ندارد، بیان کرد: مردم هم توان خرید ندارند مگر کالاهای که فقط نیاز اساسی آنان است.

»در برنامه من علاوه بر برنامه های میان مدت برای حل مشکلات برنامه کوتاه مدت یک ماه و 100 روزه وجود دارد«

این بخش هایی از گفت و گوی حسن روحانی در برنامه با دوربین پیش از انتخابات است،‌جایی که کاندیدای آن روزهای انتخابات و رئیس جمهور این روزهای ایران به مردم وعده داده بود که برنامه ای 100 روزه برای حل مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... دارد.

و با وضع موجود و مروری بر نشستهای خبری و گزارشات رئیس جمهور از روند فعالیتها و وضعیت اقتصادی کشور به راحتی می توان فهیمد که دیگر حرف هایی درباره خالی بودن خزانه و طبیعی بودن گرانی‌ها و افزایش تورم از دولت تدبیر و امید معمولی و عادی است و مردم نباید انتظار بهبود وضعیت معیشتی خود را داشته باشند و با آغوش باز گرانی ها و وضعیت وخیم اقتصادی و نداری را به جان بخرند!

اما آقای رئیس جمهور مردم مطالبه دارند مطالبه هایی از وعده هایی که دادید و قولهایی که به آنها عمل نکردید!

 

جنگل های سردشت عاملی برای کاهش اثرات بمباران شیمیایی این شهر

در چهارمین روز از گرامیداشت هفته منابع طبیعی که با عنوان آموزش، پژوهش و نیروی انسانی نامگذاری شده است جلسه ای با حضور مسئولین شهرستانی، اساتید دانشگاه و دانشجویان در یکی از کلاس های دانشگاه پیام نور سردشت به منظور بحث و تبادل نظر در خصوص فرهنگسازی و حفاظت از عرصه های منابع طبیعی شهرستان برگزار شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سردشت نیز به عنوان سخنران دیگر این جلسه ضمن تبریک 110 همین سالگرد تاسیس سازمان و گرامیداشت هفته منابع طبیعی گفت: همه ساله از تاریخ 15 تا 21 اسفند با اجرای برنامه های متنوع در مکان های مختلف این روز را گرامی می داریم که هدف از آن فرهنگسازی و جلب مشارکت حداکثری مردم در حفظ و حمایت از عرصه های منابع طبیعی است.

رحمان پور منابع طبیعی را به عنوان یک بستر حیات به صورت پایدار مطرح کرد و گفت: منابع طبیعی سرمایه ملی هستند که به تمامی نسل ها تعلق دارند و برای حراست از آنها عزم و اراده عمومی لازم است.

وی اظهار کرد: شعار هفته منابع طبیعی امسال (مدیریت جامع منابع طبیعی با مشارکت مردمی) است چون بدون مشارکت مردم امکان حفظ این منابع خدادادی وجود ندارد.

منابع طبیعی سردشت قبل از اجرای طرح مطالعات آن را انجام می دهد/جنگل بازدارنده اثرات بمباران شیمایی سردشت بود

وی در رابطه با اهمیت پژوهش در اداره منابع طبیعی شهرستان گفت: برای انجام هرگونه طرحی بر روی عرصه های منابع طبیعی (آبخیزداری، جنگل و مرتع) قبل از اجرای آنها به دنبال مطالعات و پژوهش هستیم تا با این روش زمینه مناسبی را برای جوابگویی بهتر پروژه در نظر گرفته باشیم.

رییس اداره منابع طبیعی؛ بودن جنگل های انبوه شهرستان را یکی از عوامل بازدارنده شیوع اثرات بمباران شیمیایی در سردشت عنوان کرد و افزود: بمباران شیمیایی 7 تیر سال 66 به خاطر جنگل های انبوه آن بود که کمتر در سطح شهرستان توسعه پیدا کرده و به شهرها و روستاهای همجوار سرایت کرد.

وی جنگل های موجود در شهرستان را برای روستاییان به عنوان کارگاه های تولیدی نام برد که یک منبع درآمد برای آنان محسوب می شود و هرگونه تخریب و مشکلات وارده به منابع طبیعی تاثیر مستقیمی بر معیشت روستایی دارد.

رحمان پور با اشاره به اینکه جنگل تنها عامل مبارزه با رانش و نابودی خاک است گفت: بیشتر باغات شهرستان به دلیل کوهستانی بودن در اراضی شیب دار واقع شده اند که در صورت نابودی جنگل و به دلیل رُسی بودن خاک و رانش های حاصل از بارندگی و چرای بیش از حد دام ها این اراضی را به آرامی از بین میروند.

اداره منابع طبیعی سردشت کمبود نیروی انسانی دارد

وی از کمبود نیروی انسانی در اداره منابع طبیعی شهرستان خبر داد و گفت:80 هزار هکتار جنگل، 11 هزار هکتار منطقه حفاظت شده و 30 هزار هکتار مرتع شهرستان با این کمبود نیروی انسانی جوابگوی حفاظت از تمامی عرصه های منابع طبیعی نخواهد بود و در این راستا مشارکت عمومی مردم را می طلبد.

رییس اداره منابع طبیعی سردشت در خصوص عملکرد اداره منابع طبیعی شهرستان اظهار کرد: این اداره در راستای دستورالعمل ها، قانون و مقررات وظایف محوله اش را به پیش می برد و از هیچ گونه تخریب و تصرف در عرصه های منابع طبیعی شهرستان چشم پوشی نخواهد کرد.

مهم ترین چالش این اداره در حفاظت از منابع طبیعی کمبود نیرو و غیره است که انها به دلیل سازمان بودن منابع طبیعی در وزارت جهاد کشاورزی است و مرحله دوم آن عدم فرهنگسازی در مورد اهمیت منابع طبیعی به مردم شهرستان است چون با تشکیل پرونده، جریمه و زندانی کردن تنها می توان به صورت مقطعی در برابر تخریب و تصرف ها اقدام کرد.

بزرگترین مشکل منابع طبیعی اطاله دادرسی و ضعف قانون در برخورد با متخلفان است

وی در جواب سوال یکی از اساتید دانشگاه که جنگل های شهرستان به قصد تملک تخریب می شوند گفت: اداره منابع طبیعی قدرت بازدارندگی و بازوی اجرایی برای مبارزه با متخلفان را ندارد به همین دلیل وظیفه ما تشکیل پرونده، شناسایی متهم و در نهایت تحویل به دادگاه است اما متاسفانه به دلیل زمانبر بودن رسیدگی ها و همچنین در صورت جوابگویی، قانون در برخورد با متخلفان ضعیف عمل می کند.

این رییس اداره در جواب سوال یکی دیگر از اساتید که در دوره ای تخریب ها زیاد شده اند گفت: زمانیکه شعبات ویژه در دادسرای ارومیه به تخلفات منابع طبیعی رسیدگی می کردند کارشناسان آنها در سردشت محل تخریب شده را زراعتی عنوان می کردند و این بزرگترین خیانت در حق جنگل های شهرستان بود و همین موضوع همسایه وی را نیز تشویق به تخریب زمین می کرد.

وی افزود: اما خوشبختانه اکنون این شعبات در دادگاه سردشت تشکیل می شود و در صورت مراجعه یکی از اشخاص برای رسیدگی به پرونده ماده واحده در همان مراحل اولیه نقشه هوایی بررسی می شود و اگر تخریبی در آن مشاهده شود بدون کمترین اتلاف وقت به مراجع قضایی معرفی می شود که البته تاکنون به نتایج خوبی هم دست یافته ایم.

قانون در رابطه با منابع طبیعی مربوط به دهه 50 است

به گفته رحمان پور، قانون حفاظت از منابع طبیعی مربوط به دهه 50 است و در گذر زمان تغییرات اساسی به خود ندیده است.اگرچه سازمان جنگل و مراتع در 100 سال گذشته تشکیل شده است اما هنوز هم به صورت یک سازمان باقی مانده ایم. به همین دلیل تشکیلات ضعیفی دارد.

از مشکلات دیگر این اداره در سردشت پراکندگی جمعیت در روستاها و مناطق جنگلی است که به دلیل چرای دام ها و غیره اجازه زادآوری مجدد به آن را نمی دهد.

در ابتدای این مراسم رییس دانشگاه پیام نور سردشت موضوعاتی را در خصوص ارتباط نسل جدید فن آوری ها و کاربرد آنها در محیط زیست بیان کرد و گفت: تاثیر دنیای مجازی در این برهه از زمان بر کسی پوشیده نیست و بایستی با مجازی کردن ارگان ها و همچنین هوشمندسازی محیط اطرافمان کمترین اثرات مخرب را بر محیط زیست ایجاد کرد.

عبدالرحیم جهان آرا اظهار کرد: انقلاب دیجیتال محیط جدیدی را برای ما درست کرده است و کاربردهای آن توانسته تاحدودی نسبت به حفظ منابع محیط زیست نیز فعالیت داشته باشیم اگرچه معایبی از جمله آلودگی های الکترونیکی، جیوه و غیره دارند که برای تغییر ژنتیک حیوانات نیز مضر هستند.

وی خاطر نشان کرد: اما با تمام این اوصاف مزایای دیجیتالی شدن بیشتر از معایب آن است و با مجازی کردن ارگان ها می توان این مشکلات را نیز به حداقل ممکن رساند پس در این راستا وظیفه داریم به هوشمندسازی محیط اطرافمان برای حفاظت محیط زیست و عرصه های منابع طبیعی بیشتر تلاش کرد.

جهان آرا افزود: برای همین منظور این دانشگاه درنظر دارد در سال های آتی تمامی کلاس ها و سالن های موجود را به صورت هوشمند در آورد.

غرس 37 نهال به مناسبت گرامیداشت هفته منابع طبیعی در محوطه دانشگاه پیام نور توسط مسئولین، دانشجویان و اساتید از جمله برنامه دیگر در این روز بود.