دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

باند سارقان حرفه ای سابقه دار در نقده منهدم شد

سرهنگ پورعلی با اعلام خبر دستگیری باند حرفه ای سارقان سابقه دار که در چند روز اخیر اقدام به سرقت از ساختمانهای نیمه کاره و مغازه ها کرده بودند، گفت: در راستای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و تشدید مبارزه با سرقت، عوامل پلیس آگاهی نقده طی یکسری کارهای فنی و اطلاعاتی موفق به انهدام باند سارقان حرفه ای سابقه دار شد.

فرمانده انتظامی نقده با بیان اینکه دو سارق حرفه ای و 5 مالخر در این رابطه دستگیر شده اند ، اظهار کرد: سارقین تاکنون به 10 فقره سرقت از جمله چند دستگاه تلویزیون، تابلو فرش، ترازوی دیجیتالی، قطعات موتور، کارتهای شارژ تلفن همراه و غیره اعتراف کردند.

وی ارزش ریالی اموال کشف شده در نزد سارقان را حدود 15میلیون تومان برآورد کرد.

پورعلی با توصیه به همشهریان و بازاریان در خصوص جدی گرفتن هشدارهای پلیسی، افزود: مرکز فوریتهای پلیسی 110 بصورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات به شهروندان است.

 

یکی از مالباختگان که مغازه داری جوان بود با ابراز خوشحالی از سرعت عمل پلیس در دستگیری سارقان اموال مغازه اش به خبرنگار ما گفت: یک ساعت پس از سرقت از مغازه من پلیس آگاهی موفق به ردیابی و دستگیری سارقان شد و من از این بابت نهایت تشکر را از پلیس دارم.

 

فرمانده انتظامی نقده از شهروندان خواست تا انتقادات، پیشنهادات و یا تقدیر از عملکرد پلیس را با سامانه 197 پلیس در میان بگذارند.

فرمانده سپاه شهداء خبرداد: تجمع 100 هزار نفری بسیجیان آذربایجان غربی همزمان با هفته بسیج

سردار عابدین خرم ظهر امروز در نشستی با خبرنگاران که با هدف اعلام برنامه‌های هفته بسیج برگزار شد اظهار کرد: رسانه‌ها زبان گویای امت و ارزشهای انقلاب هستند.

وی گفت: رسانه‌ها باید برای خود راهبردی مشخص تعریف کنند و بر‌اساس آن یک سری خلاء‌ها در جامعه را پر کنند چرا که تنها خبررسانی رسالت رسانه نیست.

سردار خرم بر شناخت رسانه ها از منطقه محل زندگی و فعالیت خود تاکید و تصریح کرد: رسانه ها با توجه به شناختی که دارند باید به اقدامات مقابله ای بپردازند و امروز روزگاری است که باید با عناصر ضد اسلام با سلاح قلم پاسخ گفت.

وی با بیان اینکه شعار امسال هفته بسیج «بسیج، مظهر عزم ملی و مدیریت جهادی» است افزود: این شعار برگرفته از عنوان نامگذاری شده بر سال 93 توسط رهبر معظم انقلاب است.

عملکرد 35 ساله بسیج بر دوستان ودشمنان هویداست

فرمانده سپاه شهدا آذربایجان غربی برنامه ها و اقدامات سپاه را مبتنی بر تبیین و معرفی توانمندیها و ظرفیت های بسیج در اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی و تحقق تمدن نوین اسلامی دانست و تصریح کرد: بنا به اعتقاد امام راحل بسیج نیرویی است که از جنس انقلاب بوده و در هر شرایط خود را برای حمایت از اهداف و آرمان های نظام و مردم ایران آماده می کند چنانچه در طول 35 سال گذشته عملکرد آن بر دوستان و دشمنان هویداست.

سردار خرم به نقش بسیج در اوایل انقلاب اشاره و بیان کرد: زمانی که گروه‌های ضد انقلاب و منافقان برای نا امن کردن محیط اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و دفاعی کشور شروع به فعالیت‌هایی کردند بسیج وارد عمل شد و در دوران دفاع مقدس نیز بسیج با ظرفیت های انقلابی و مردمی وارد عرصه دفاع مقدس شد که در طول 8 سال دفاع مقدس دشمنان قسم خورده جبهه سلطه را به خاک ذلت نشاند و بعد از دفاع مقدس این تفکر و تجربه ارزشمند، به عنوان تفکری که فرمول آن از انقلاب اسلامی گرفته شده در جامعه نهادینه شد.

فرمانده سپاه شهدا آذربایجان غربی بسیج را الگویی خواند که مقاومت و ایستادگی را ترجمه و ثابت کرد و این نیروی مردمی پیش برندگی و جهت دهندگی در عرصه های مختلف را معنا بخشید و بی ادعایی در خدمت نظام و مردم بودن را محقق کرد.

وی با بیان اینکه این تفکر باید بدین سبب که دشمنان انقلاب اسلامی منطقه‌ای و فرا منطقه ای هستند ترویج و نهادینه شود اظهار کرد: تفکر بسیجی در سازندگی کشور بعد از جنگ برجسته است و ابعاد مختلف این تفکر را می توان در شرایط تحریم بعد از جنگ جستجو کرد که چگونه به صورت تخصصی دست به سازندگی، ابتکار و اختراعات زد.

سردار خرم با اشاره به اینکه دهه سوم را تفکر بسیجی مدیریت معرفی کرده اند گفت: در دهه چهارم نیز که دهه پیشرفت و تمدن نوین اسلامی است بسیج به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی و گفتمان انقلاب اسلامی و پشتوانگی از دست آوردهای هسته ای ایران حرکت می کند.

فرمانده سپاه شهدا آذربایجان غربی با بیان اینکه به مناسبت 35 مین سالگرد انقلاب اسلامی 35 برنامه محوری در هفته بسیج برگزار می شود به تشریح برنامه های این هفته در آذربایجان غربی پرداخت و اظهار کرد: نخستین روز این هفته با عنوان «بسیج روز ولایتمداری و انتظار » نامگذاری شده که در این روز فرماندهان سپاه و بسیج در سراسر استان در میعادگاه نماز جمعه حضور یافته و بسیجیان و حلقه های صالحین به طور سازمان یافته گرد هم می آیند.

بهره برداری از 50 سالن ورزشی در هفته بسیج

وی دومین روز هفته بسیج را روز «بسیج، فرهنگ و تمدن نوین اسلامی» یاد کرد و گفت: افتتاح کانون ها و پایگاه های مقاومت بسیج، نشست های روشنگری در استان تحت عنوان ترویج فرهنگ اسلامی روشنگری عمومی در رابطه با مفاسد ماهواره و ایجاد نمایشگاه معرفی زنان در انقلاب اسلامی و نیز افتتاح نمایشگاه و فروشگاه های محصولات اقتصاد مقاومتی در استان از برنامه ای این روز است.

سردار خرم روز سوم را «بسیج، جوان و خودباوری» معرفی و بیان کرد: برگزاری همایش دانشجویی در مرکز استان، برگزاری جشنواره خلاقیت ها و ابتکار پایگاه های بسیج، نشست نخبگان علمی استان، افتتاح 50 سالن ورزشی در قالب 9 دی و صالحین در 24 هزار و 800 متر مربع از برنامه های روز سوم هفته بسیج است.

افتتاح 30 پروژه عمرانی در هفته بسیج

فرمانده سپاه شهدا آذربایجان غربی چهارمین روز هفته بسیج را «بسیج، اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی» عنوان کرد و افتتاح پروژه های عمرانی در 3 حوزه و در قالب 30 پروژه در 12 عرصه را ویژه برنامه های این روز خواند.

وی روز پنجم را روز «بسیج، خانواده و سبک زندگی و تربیت اسلامی» معرفی کرد و افزود: نشست مربیان و سرگروه های حلقه های صالحین و حضور آنها در مدارس و دانشگاه ها، ایجاد نمایشگاه طرح تحول نقوش اسلامی، عیادت از بیماران و اعزام اکیب های پزشکی بسیج به مناطق محروم نیز برنامه های این روز است.

تجلیل از مجاهد نستوه آذربایجان غربی

سردار خرم اجتماع 100 هزار نفری بسیج را در سراسر آذربایجان غربی از برنامه های روز ششم هفته بسیج خواند و اظهار کرد: گردهمایی حقوقدانان بسیجی نیز جزء برنامه های روز ششم این هفته است.

وی تصریح کرد: روز هفتم روز «بسیج، ایثار و میثاق با شهدا » نامگذاری شده و در این روز از مجاهد نستوه آذربایجان غربی، حجت الاسلام غلامرضا حسنی، مرد مبارز روحانی به خاطر 50 سال مقاومت و مبارزه در راه تامین امنیت و آرامش منطقه تجلیل به عمل می آید و مزار شهدا نیز عطر افشانی می شود.

حضور مربی مرد به عنوان سرمربی تیم بانوان در ارومیه+تصاویر

فوتبال آذربایجان غربی بیشتر از آنکه با افتخاراتش شناخته شود با حاشیه های افسارگسیخته اش معرف حضور همگان هست و بر کسی در این استان پوشیده نیست که این ورزش پرطرفدار در استان ما به طور کامل غریب مانده است و به مرضی بنام سرطان دچار شده است.

اما این مرض سرطان هرازگاهی به مانند یک دمل چرکین بیرون می زند. اما نکته جالب اینجاست که این مرض سرطان نه درمان می شود و نه جان فوتبال استان را می گیرد.

بعد از حواشی مربوط به لغو انتخابات هیات فوتبال استان، حواشی جدیدی دامن گیر فوتبال ارومیه شده است. بحث اینروزهای فوتبال استان علاوه بر بحرانی که تیم فوتبال شهرداری ارومیه وارد آن شده است، مربوط به تیم فوتبال بانوان همیاری شهرداری ارومیه است.

تیمی که چندین سال است در لیگ برتر فوتبال ایران با عناوین مختلفی حضور دارد اینروزها حواشی زیادی در اطراف این تیم جولان میدهد که خبرهای تایید نشده ای از اخراج یکی از اعضای فنی تیم به گوش می رسد.

شاید مهترین سوژه ای که بتوان بر روی آن زوم کرد، حضور یک مربی مرد برای این تیم است که طبق بخشنامه های مصوب اداره کل ورزش جوانان حضور یک مربی مرد برای تیم بانوان و بالعکس بدلیل سواستفاده های غیراخلاقی بطورکلی ممنوع است.

اما با وجود ابلاغ این بخشنامه توسط کیومرث پورایراندوست معاون امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان تیم فوتبال بانوان شهرداری ارومیه از حضور یک مربی مرد استفاده می کند و نکته جالب اینجاست که این مربی کارکشته چند ماه پیش جزو گزینه های هدایت تیم فوتبال شهرداری ارومیه بوده است.

این روزها علی رغم بخشنامه ابلاغی اداره کل ورزش و جوانان استان نجف خشایی تیم بانوان را بدون هیچ گونه محدودیتی تمرین می دهد، در کنار تیم در بازیهای خارج از خانه حضور دارد و آنها را در بازی های لیگ کوچ می کند.

این اقدامات خلاف بخشنامه درحالی اتفاق می افتد که سال 91 نیز جعفر علی نژاد در همین تیم نقش خشایی را داشت و تیم را تمرین می داد که با رسانه ای شدن این موضوع، مسوولین هیات فوتبال مواضع تندی در این قبال گرفتند.

باید منتظر ماند و دید که مسوولین هیات فوتبال و اداره کل ورزش و جوانان در قبال این اقدام خلاف چه تدابیری اتخاذ می کنند.

ضمنا ندای ارومیه مشتاق است نکته نظرات کارشناسان، مسوولین و حتی اعضای کادرفنی و بازیکنان تیم بانوان را در شنیده و بدون کم و کاست منعکس کند.

وضعیت بهداشت و درمان آذربایجان غربی اورژانسی است


بیمارستان ها و مراکز درمانی آذربایجان غربی مطابق معمول همیشه در حال و روز خوبی قرار ندارند.

بیمارستان طالقانی ارومیه یکی از این مراکز است که شکایات مردمی زیادی هم از مجموعه کادر و هم از سیستم ارائه خدمات در آن وجود دارد و نیازمند بازنگری مسئولین مربوطه می باشد.

این بیمارستان در سال 1359 با ظرفیت450 تخت ثابت از یک مهمانسرا به مرکز درمانی تغییر کاربری داده است و هم اکنون نیز علاوه بر بیمارستان یک مرکز آموزشی برای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی نیز به حساب می آید؛ فضای نامناسب ، ساختمان و بافت فرسوده یکی از معضلات بزرگ این بیمارستان به حساب می آید کهریال لازم به ذکر سال های گذشته اقدام به جابجایی محل بیمارستان شده بود که با نظر مدیریت جدید دانشگاه علوم پزشکی ارومیه این امر متوقف و نوسازی این مجموعه در دستور کار قرار گرفته است.

عدم تفکیک جنسیت در بخش های سی سی یو این بیمارستان نیز یکی دیگر از معضلات این مرکز به حساب می آید که این موضوع باعث عدم راحتی بیماران بستری شده در این بخش ها است، عدم تفکیک جنسیت در بخش سی سی یو این بیمارستان در حالی اتفاق می افتد که سیستم سخت افزاری جهت تفکیک جنسیت در این محل موجود می باشد.

مرکز درمانی دیگری که موارد نارضایتی شهرواندان را فراهم آورده مرکز درمانی کوثر ارومیه است که به دلیل شعار هاو قول هایی مبنی بر احداث در احداث بیمارستان اختصاصی بانوان در ارومیه، مرکز درمانی کوثر به فراموشی سپرده شده و هم اکنون حال تنها مرکز دولتی تخصصی زنان و زایمان استان وخیم است و این مجموعه نیز نیازمند بازنگری و توجه بیشتر است.

کمبود شدید تخت های بیمارستانی در سردشت نیز یکی از معضلات حوزه بهداشت و درمان این شهرستان محسوب می شود که با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی این شهر، با ادامه روند موجود تنش های خاصی متوجه دانشگاه علوم پزشکی استان میشود، شهرستان سردشت همچنین از وضعیت نامناسب محیط های بیمارستانینی نیز رنج می برد یعنی بیمارستان های موجود در شهرستان نیز در وضعیت نابسامانی قرار دارند.

کمبود پزشک متخصص در بیمارستان های سردشت نیز بسیار مشهود است که دوری بیمارستان و مرکز درمانی از شهر و قرارکرفتن آن در بیرون از شهر را نیز به فاجعه باید اضافه کرد تا مشکلات این حوزه شهرستان بیشتر و بیشتر حس گردد.

اما یک نکته بسیار مهم بهداشتی دیگری نیز در شهرستان سردشت وجود دارد؛ ریخته شدن فاضلاب باز بهداشت شماره 3سردشت به داخل مساکن مهر شهرک فرهنکیان موضوع این مسأله است که علی رغم پیگیری های مکرر ساکنین و همچنین رسانه های شهر هنوز اقدامی در جهت حل آن صورت نپذیرفته است.

روند کند و حتی راکد احداث فاز دوم بیمارستان فاطمه زهرا(س) در شهرستان میاندوآب نیز لکه ای تیره در کارنامه دانشگاه علوم پزشکی استان ایجاد کرده که در کنار این موضوع عدم احداث بیمارستان 260 تخت خوابی این شهرستان که از نیازهای شهرستان و طرح های آغاز شده در سال 89 می باشد باعث ایجاد ذهنیت منفی در بین مردم شده است.

تعطیلی اکثر مراکز درمانی در روزهای تعطیل و ساعات غیر اداری میاندوآب نیز مورد دیگر شکایات مردمی از سیستم بهداشت و درمان این شهرستان می باشد که باعث سردرگمی و البته نارضایتی و لطمه خوردن شهروندان می شود.

انتظار 21 ساله برای تکمیل بیمارستان آیت الله خویی نیز از نکات تأمل برانگیز دیگر در کارنامه دانشگاه علوم پزشکی می باشد و این موضوع دیگر به اندازه ای از حد معمول خارج شده که دیگر مطالبه مرم و رسانه ها نیز نیست و تا زمان تحویل به عنوان تابوی نشکن علوم پزشکی از آن نام برده خواهد شد.

مشکلات حوزه بهداشت و درمان شهرستان خوی در بیمارستان آیت الله خویی خلاصه نمی شود بلکه خرابی ششماهه تنهادستگاه سی تی اسکن خوی، ضعیف بودن قدرت تشخیص رادیولوژی و ام آرآی، نبود دستگاه ماموگرافی دربیمارستان، کمبودفضا درتنها بیمارستان مجهز قمربنی هاشم خوی از جمله این کمبود ها به شمار می روند که هر کدام در جایگاه خود از اهمیت وافری برخوردار هستند.

شهرستان چالدران نیز از مشکلات این حوزه بی بهره نیست که نبود پزشک متخصص، عدم وجود دستگاه بی خطر ساز زباله های عفونی، قدیمی بودن دستگاه سونوگرافی شهرستان از جمله مهمترین این مشکلات می باشند که شاید نبود پزشک متخصص جای کمی تأمل بیشتر را داشته باشد چراکه ابتدایی ترین نیاز یک بیمار که پزشک متخصص است نیز برآورده نمی شود.

فقدان اتاق عمل با تجهیزات کامل و همچنین نبود پزشک متخصص شهرستان پلدشت را به یکی از مناطق پر مشکل استان در حوزه بهداشت و درمان تبدیل کرده است.

اما علی رغم تدابیر ویژه دولت در راستای جلوگیری از اخذ زیر میزی، این مهم به یکی از معمول ترین کارهای پزشکان استان و به خصوص ارومیه بدل شده است که مجموعه نظام پزشکی و همچنین دانشگاه علوم پزشکی استان عملکرد بسیار ضعیفی در این حوزه دارند، حتی در مواردی اتهام اثبات شده نیز بنا به دلایلی رسیدگی نمی شود.

یکی دیگر از مشکلات حوزه بهداشت و درمان که شاید موضوعی ملی نیز به شمار می آید اختلاف دریافتی های کارکنان ، مدیران و پزشکان می باشد که باعث ایجاد تنش شده و عواقب آن متوجه بیماران مراجعین می شود که نیازمند بازنگری جدی می باشد.

اما در ادامه گزارش باید به مدیریت های ضعیف نیز اشاره شود که این موضوع به جان باختن یک کارگر ختم شده است

عصر روز گذشته روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان خبری مبنی بر انفجار دستگاه بی خطر ساز زباله های عفونی منتشر شد که با نگاه به بطن موضوع یک بی مدیریت محض مشاهده می شود که با یک آموزش ساده و یا استفاده از یک فرد آشنا به دستگاه شاید آن فرد الان در کنار خانواده اش به سر می برد.

در پایان نیز نکته ای خطاب به رییس دانشگاه علوم پزشکی استان داریم: دکتر جواد آقازاده، دانشگاهی که با 15 هزار رییس اداره می شود حال و روزی بهتر از این نخواهد شد.

 

سرمای وایبر، قاتل گرمای خانواده

گسترش روزافزون شبکه‌های اجتماعی در میان کاربران اینترنت، نیازمند بررسی رفتارهای فردی و اجتماعی انسان‌هاست. در همین زمینه افزایش توجه کاربران اینترنتی به شبکه‌های اجتماعی و رشد این سایت‌ها در فضای مجازی در سال‌های اخیر موجب شده مطالعات علمی درباره‌ شبکه‌های اجتماعی در مراکز دانشگاهی و پژوهشی موردتوجه بیشتری قرار گیرد.

به خصوص اینکه رشد این پدیده اجتماعی در فرهنگ نوظهور ایرانی منجر به تأثیرات جدی و گاه جبران‌ناپذیر در کانون گرم خانواده‌ها شده است! به این نوشتار توجه کنید:

"وارد خانه شد. چندساعتی منتظرش بودم. می‌خواستم درباره تغییر رفتار پسرمان با او حرف بزنم، اما تصمیم داشتم اول بگذارم کمی استراحت کند و بعد حرفم را بگویم. با آمدنش حال و هوای خانه تغییر کرد. یک سلام بلند و یک روی مهربان.. همیشه همین‌طور به خانه می‌آید. من هم به استقبالش رفتم. از بوی غذا گفت که هوش از سرش برده و من هم با خنده گفتم باید دو ساعتی صبر کند.

چند کلامی بیشتر حرف نزده بودیم که صدای زنگ وایبرش آمد و او باعجله موبایلش را از جیب بیرون آورد و همان‌طور که با من حرف می‌زد، به خواندن پیام مشغول شد، اما نمی‌دانم چه چیزی در پیام نوشته‌شده بود که به وسط جمله نرسیده، آخرش را نقطه‌چین گذاشت و روی نزدیک‌ترین مبل نشست و شروع به خواندن کرد. چند وقتی است کل معاشرت ما همین چند لحظه ورود او به خانه است تا قبل از اینکه به وایبر وصل شود، قبل از اینکه برود سراغ پیام‌هایش در شبکه‌های اجتماعی دیگر حس می‌کنم شوهرم با همه مردم شهر به خانه می‌آید. دیگر خلوتی برایمان نمانده. اگر بخواهد حرفی هم بزند با آب‌وتاب، لطیفه جدیدی از پیام‌های وایبر برایم می‌خواند و من هم لبخند تلخی می‌زنم به یاد روزهایی که از اتفاق‌های اداره‌اش می‌گفت و تمام قندهای دنیا در دلم آب می‌شد."

فروپاشی کانون گرم خانواده؛ هدیه تکنولوژی های مزاحم در زندگی مدرن آنچه که همواره در فرهنگ ایرانیان دست‌به‌دست می‌چرخید و ما از نیاکان خود به ارث می‌بردیم. حالا به‌واسطه ورود یک پدیده نوظهور در حال فروپاشی است:" کانون گرم خانواده" اما در بحث آسیب‌شناسی شبکه‌های اجتماعی، نکته‌ حائز اهمیت، خطر بسیار بالای این‌گونه شبکه‌ها ازلحاظ آسیب‌های اجتماعی و خصوصاً جداسازی اعضای یک خانواده از یکدیگرمی‌باشد.

کاربران ساعت‌های بسیاری را برای چت کردن با دوستانشان و چک کردن صفحه شخصی در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنند.درواقع چک کردن صفحه شخصی، مطالعه‌ به‌روزرسانی‌های دوستان مختلف و نظر دادن روی عکس‌ها و فیلم‌های دیگران، به عادتی ناخودآگاه تبدیل‌شده است که در کوتاه‌مدت تمرکز افراد بر امور جاری زندگی و یا فعالیت‌های شغلی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

از سویی دیگر رشد سریع تکنولوژی و گسترش سریع فناوری اطلاعات در عرصه اینترنت و دنیای مجازی، باعث تسهیل رشد روابط اینترنتی در جهان شده است. بدین ترتیب امروزه اینترنت بخشی از زندگی هرروز ما شده و روابط اینترنتی باعث گردیده تا افراد سرتاسر دنیا بتوانند به‌راحتی با یکدیگر روابط بین شخصی برقرار کنند؛ که صدالبته این گسترش روابط توانسته مشکلاتی را برای کاربران اینترنت ایجاد نماید و آن را به یک تکنولوژی مزاحم تبدیل کند.

رشد روابط فرا زناشویی در وایبر و ...و آغاز مشکلات خانوادگی
یکی از مشکلاتی که در این زمینه موردتوجه محققان قرارگرفته، روابط اینترنتی فرا زناشویی و به‌عبارت‌دیگر خیانت اینترنتی می‌باشد که زوجین زیادی را نیز درگیر خودساخته است. روابط اینترنتی یک معضل روبه رشد است و پی بردن به این روابط معمولاً همان واکنشی را در پی خواهد داشت که روابط واقعی نوع دیگر دارند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که روابط اینترنتی می‌تواند موجب اختلافات زناشویی، جدائی و حتی طلاق در میان زوجین و خانواده‌ها گردد. بنا به گفته زوجینی که به خاطر مشکل چنین روابطی، نزد درمانگران و مشاوران مراجعه کرده‌اند، این روابط نیز همانند روابط عاشقانه صمیمانه در دنیای واقعیت، برایشان مهم و قابل‌توجه بوده است.

یک ارتباط اینترنتی به‌عنوان رابطه‌ای جنسی و عاشقانه تعریف می‌شود که از طریق تماس آنلاین در اینترنت آغازشده و به‌واسطه مکالمات الکترونیکی از طریق ایمیل، اجتماعات مجازی، نظیر اتاق‌های چت، بازی‌های تعاملی و یا گروه‌های خبری ادامه می‌یابد. این ارتباط می‌تواند به‌صورت روابط پایدار با یک فرد خاص یا با افراد مختلف در اینترنت صورت گیرد. این رابطه، زمانی به عنوان خیانت تلقی می‌شود که فرد علیرغم داشتن یک رابطه متعهدانه با فردی در دنیای واقعیت،همزمان، به‌طور پنهانی و دور از آگاهی شریک زندگی خویش با یک شریک اینترنتی نیز رابطه عاشقانه یا جنسی برقرار می‌کند.

خیانت اینترنتی هم به بازار آمد!
خیانت از هر نوعی که باشد موجب سلب اعتماد میان زوجین می‌گردد. به‌خصوص در رابطه باخیانت اینترنتی این حالت نمود بیشتری پیدا می‌کند. چراکه رفتار خیانت‌آمیز معمولاً در منزل و در کنار همسر و دور از چشم او توسط وسیله‌ای صورت می گیرد که دارای مصارف مثبت دیگری هم هست.

مخفی نگه‌داشتن خیانت اینترنتی نسبت به خیانت واقعی بسیار آسان‌تر بوده و همچنین احتمال برملا شدن آن نسبت به خیانت واقعی نیز کمتر است. واکنش مردان و زنان نسبت به خیانت همسرشان نیز با یکدیگر متفاوت است. زنان نسبت به مردان واکنش عاطفی منفی‌تری نسبت به خیانت همسرشان از خود نشان می‌دهند. البته هر شخصی نسبت به خیانت دیدگاه خاصی داشته و هر زوجی بنا به نوع تعهدات و محدودیت‌هایی که در رابطه خویش با یکدیگر توافق کرده‌اند نگرش خاصی نسبت به خیانت دارند.

اما یکی از جنبه‌های مشترک در همه این تعاریف، پنهانی بودن یا مخفیانه بودن چنین روابطی در میان زوجین است. مطالعات پیشین، جهت تقسیم‌بندی خیانت، آن را به سه نوع جنسی، عاطفی و اینترنتی تقسیم‌بندی کرده‌اند. اما خیانت اینترنتی می‌تواند هر دو جزء خیانت واقعی یعنی جنسی و عاطفی را نیز در خود داشته باشد. اعتیاد وایبری و ولنگاری، مهم‌ترین آسیب وایبر و ....

توانائی اینترنت جهت دسترسی افراد سرتاسر جهان به یکدیگر، بدون در نظر گرفتن موقعیت اقتصادی، اجتماعی، و فرهنگی‌شان باعث استفاده روزافزون از این تکنولوژی شده است.در محیط‌های مجازی به‌خصوص چت روم‌ها، افراد هویت واقعی خود را اعلام نمی‌کنند و شاهد هستیم طرف مقابل پس از پی بردن به این دروغ‌ها دچار مشکلات روحی می‌شود. وسواس فکری و عملی، هرزه نگری ، دیگرآزاری ، اعتیاد وایبری و ولنگاری از مهم‌ترین آسیب‌های چت و اینترنت است.این مهم زمانی نمود بیشتری پیدا می‌کند که متأسفانه در استفاده از اینترنت و ماهواره شرایط سنی از سوی خانواده‌ها در نظر گرفته نمی شود.

بنابراین به نظر می‌رسد امروزه نه‌تنها این‌گونه فنّاوری‌هایی که از طریق موبایل به سهولت در دسترس است باعث از بین رفتن کانون گرم خانواده و سردی زوجین و همچنین فرزندان می‌شود، بلکه گاه فراتر رفته و این پدیده منجر به طلاق نیز می‌گردد. تا همین 2 الی 3 سال پیش خانواده‌ها دورهم می‌نشستند و از حال یکدیگر باخبر می‌شدند و هم اگر غصه‌ای داشتند درد و دل می کردند و به‌گونه‌ای خود را رها. پدر از حال‌ و روز فرزندش خبر داشت و فرزند می‌دانست که پدر و مادر نظاره‌گر رفتار او هستند. حالا به مدد تکنولوژیهای موبایلی! شرایط به‌گونه‌ای شده که جمع یک خانواده 3 یا 4 نفره امروزی اگرچه در کنار هم نشسته‌اند اما هرکدام مسیر و افکار خود را در فضایی غیرقابل مقایسه با یک خانواده گرم و معتقد و با اصالت پیش می‌برد!این کوچک‌ترین خروجی تکنولوژیهای امروزه دنیای مدرن است!

مسئولین آموزش در جامعه معضل اجتماعی اعتیاد را جدی بگیرند

پیش از ظهر امروز کارگاه آموزشی یک روزه مبارزه با مواد مخدر با رویکرد اسلامی در مرکز آموزش فنی و حرفه ای مهاباد برگزار شد .

این کارگاه با هدف یافتن راهکارهای علمی و عملی برای مقابله با این معضل اجتماعی و دور کردن آحاد جامعه خصوصاً جوانان از گرایش به مواد خانمان سوز در مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی سرهنگ پناهپور رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان مهاباد با اشاره به اهمیت هوشیاری همه اقشار جامعه در رابطه با مشکلات و تبعات مصرف مواد مخدر گفت: مبارزه با مواد مخدر نیازمند عزم و اراده جمعی است و باید به عنوان فرهنگ در جامعه نهادینه شود.

وی با بیان اینکه مبارزه با مصرف مواد مخدر در جامعه تنها از عهده یک ارگان خاص برنمی آید اظهار کرد: در این زمینه بایستی تمامی ارگان ها همکاری های لازم را داشته باشند.

پناهپور افزود: افزایش مصرف مواد مخدر و گسترش پدیده شوم اعتیاد یکی از ابعاد تهاجم فرهنگی غرب است که روحیه، نشاط و طراوت جوانان ما را هدف قرار داده است.

وی یادآور شد: مبارزه با مواد مخدر نیازمند فرهنگ سازی و برنامه ریزی همه جانبه و عزمی راسخ از سوی دستگاه های دخیل در این زمینه است و نباید این وظیفه را تنها بر دوش نیروهای انتظامی گذاشت.

وی همچنین با اشاره به اهمیت تقویت آموزه های دینی در جامعه افزود: تقویت باورها و آموزه های دینی بویژه در میان جوانان بهترین راه مبارزه با مواد مخدر است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان مهاباد با بیان اینکه در بسیاری از آسیب های اجتماعی می توان ردپای اعتیاد را به وضوح مشاهده کرد گفت: افزایش آگاهی خانواده ها در این زمینه و تقویت آموزه های دینی با مشارکت روحانیون و علما در خانواده ها و افزایش تعامل والدین با فرزندان می تواند عامل موثری در کاهش اعتیاد جوانان به مواد مخدر باشد.

وی همچنین با تاکید بر امر آموزش در امر مبارزه با مواد مخدر یادآور شد: متاسفانه هم اکنون مصرف مواد مخدر از حالت سنتی به حالت صنعتی تغییر یافته از این رو امر آموزش در جامعه بویژه در مدارس و دانشگاه ها باید برای پیشگیری از این معضل اجتماعی جدی گرفته شود.

پل و گل مقدم بر رفاه روزانه مردم/ از ناوگان عمومی چه خبر؟+تصاویر

ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری به دلیل کم هزینه بودن و تردد در اکثر نقاط شهر می تواند به عنوان مهمترین عامل کاهش ترافیک مطرح باشد در این میان بهبود، ساماندهی و ارتقای کیفی و کمی سیستم اتوبوسرانی بسیار مهم به نظر می آید.

در ارومیه از آنجایی که خیابانهایش پاسخگوی تعداد زیاد خودروهای مردمان آن نیست، توجه به موضوع حمل و نقل عمومی از اهمیت به سزایی برخوردار است.

نیاز به اتوبوس های شهری برای اقشار مختلف مردم به ویژه برای دانش آموزان در زمان تعطیلی مدارس و در شرایط مختلف آب و هوایی به خصوص در زمان بارندگی زیاد است اما به دلیل کمبود و وجود مشکلات در ناوگان حمل و نقل عمومی اکثر افراد در این مواقع ناچارند از خودروهای شخصی استفاده کنند.

جدای از اینکه استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی در کاهش بار ترافیکی شهر موثر است، این موضوع در کاهش آلودگی و کاهش خودورهای تک سرنشین نیز تاثیر دارد، اما مشکل همین جاست که از طرفی تعداد اتوبوس های شهری در ارومیه جوابگوی مردم این شهر نیست و اتوبوس های موجود نیز آنقدر فرسوده و مشکل دار هستند که مردم رغبتی برای استفاده از آنها ندارند.

اتوبوس های فرسوده، بازسازی می شوند

اسماعیل الماسی، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری ارومیه در این رابطه در گفت و گو با اروم نیوز از فعالیت 327 دستگاه اتوبوس در ارومیه خبر داد و گفت: میانگین سنی ناوگان حمل و نقل عمومی ارومیه 6.5 سال بوده که تقریبا با میانگین کشوری برابر است.

وی اظهار کرد: 25 دستگاه مطالبه 4 ساله داریم که با وجود پرداخت هزینه های آنها تاکنون تحویل داده نشده اند، تا پایان سال هزار و 680 دستگاه اتوبوس در سطح کشور توزیع می شود که احتمالا 50 دستگاه از این تعداد به ارومیه تعلق یابد.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری ارومیه بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را مهم ترین اولویت این سازمان دانست و افزود: تاکنون 265 دستگاه اتوبوس از لحاظ صندلی، کف اتوبوس و بدنه و رفع دودزایی و نصب پرده بازسازی شده است.

الماسی تصریح کرد: در حال حاضر 135 دستگاه اتوبوس فعال در ارومیه نیاز به بازسازی دارند و به تدریج برای بازسازی آنها اقدام می شود.

وی از پرداخت تسهیلات به مالکان اتوبوس های شهری در ارومیه خبر داد و افزود: برای هر اتوبوس وامی به مبلغ 5 میلیون تومان برای بازسازی پرداخت می شود که به دلیل  بی بهره بودن این وام و فرصت یکساله برای بازپرداخت استقبال خوبی شده است.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری ارومیه خاطرنشان کرد: هر شهروندی که اتوبوسی با دوده غیرقابل تحمل  مشاهده و گزارش کند، سازمان اتوبوسرانی اجازه تردد و حمل مسافر را به وی نمی دهد.

شهرداری ارومیه به تذکرات درباره ناوگان حمل و نقل عمومی اهمیت نمی دهد

حسین پناهی، عضو شورای اسلامی شهر ارومیه نیز در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز با انتقاد از وضعیت فعلی ناوگان حمل و نقل عمومی در این شهر گفت: ارومیه در بحث تاکسیرانی و اتوبوسرانی واقعا مشکل دارد.

وی اظهار کرد: شهرداری ارومیه به نسبت بودجه و اعتباری که در بحث حمل و نقل عمومی در اختیار دارد اما عملکرد ضعیفی از خود بر جای گذاشته است.

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه افزود: اعضای شورای شهر نیز بارها گلایه های خود را در این زمینه با شهردار ارومیه در میان گذاشته اند امیدواریم تذکرات در این رابطه کارساز باشد.

پناهی خاطرنشان کرد: پس از هر بار تذکر به شهرداری ارومیه درباره وضعیت نابسامان ناوگان حمل و نقل عمومی تنها جوابی که می دهند این است که برنامه ریزی می کنند ولی تاکنون خبری نشده است اما امیدواریم در برنامه سال 94 شهرداری ارومیه در این باره به صورت اساسی برنامه ریزی کند.

نارضایتی همشهریان از ناوگان حمل و نقل عمومی

یکی از مسافران مسیر رودکی به عطایی نیز گفت: هر روز صبح، وقتی برای رفتن به محل کار از اتوبوس استفاده می کنم بعد از تحمل حدود 20 تا 30 دقیقه انتظار در سوز و سرمای کوهستانی این منطقه، امیدوارنه سوار اتوبوس می شوم تا مثلا کمی گرم شوم اما نشستن در صندلی های پلاستیکی و سرد اتوبوسها خیلی زود من را به خاطرات دوران دهه شصت و اتوبوس های سرد آن زمان می برد.

وی افزود: برخی روزها که عجله دارم تاکسی را ترجیح می دهم اما از آنجایی که در این ساعت اغلب تاکسی ها در اختیار سرویس مدارس هستند، تاکسی هم در آن زمان گیر نمی آید و ناچارم مثل دوران جنگ باز هم چشم براه اتوبوس و مینی بوس در ایستگاه به انتظار بنشینم.

یکی دیگر از مسافران مسیر بهداری به عطایی هم به خبرنگار اروم نیوز این طور گفت: اتوبوس هایی که اغلب سوار می شویم فرسوده هستند و سیستم های سرمایشی و گرمایشی آنها به خوبی کار نمی کنند و در مواقع بارانی، آب باران از شیشه ها به داخل درز می کند.

وی گفت: توقف های گاه و بیگاه اتوبوس نیز در مسیر رفت و آمد آنقدر زیاد است که عملاً سبب می شود دیر به مقصد برسیم و این در حالی است که بعضاً رانندگان اتوبوس اعصاب لازم برای این کار را نداشته و در جایی که مسافر می خواهد برای پیاده شدن نمی ایستند اما خود را مجاز به ایست کامل برای سوار کردن تک مسافرها خارج از ایستگاه می دانند.

همایش نکوداشت نیم قرن مجاهدت آیت الله حسنی برگزار می شود

در این همایش که همزمان با هفته بسیج به اجرا در می آید، شخصیت های کشوری، استانی و استانهای همجوار حضور داشته و تلاشهای بی وقفه آیت الله غلامرضا حسنی در زمان انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و پس از آن، بازگو می شوند.

برپایی نمایشگاه عکس از نقش آیت الله حسنی در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، رونمایی از تمبر یادبود آیت الله حسنی، انتشار کتاب زندگی و همچنین رونمایی از سردیس این شخصیت ارزنده آذربایجان غربی از جمله دیگر برنامه های حاشیه ای این همایش به شمار می رود.

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه در جلسه هماهنگی برگزاری این همایش که با حضور مسوولان استانی برگزار شد، افزود: آیت الله حسنی، از شخصیت های اثرگذار در تاریخ ارومیه و آذربایجان غربی است.

وی با اشاره به لزوم مشارکت دستگاههای اجرایی مختلف در راستای برگزاری هرچه بهتر همایش نکوداشت آیت الله حسنی اضافه کرد: این شخصیت بزرگوار، زحمات زیادی برای استان کشیده اند که نباید از اذهان مردم و مسوولان پاک شود.

وی اظهار کرد: قدردانی از بزرگان تاریخ ایران اسلامی، وظیفه ماست و این افراد نباید فراموش شوند.

امام جمعه ارومیه اظهار امیدواری کرد که برنامه ای در خور شخصیت و شان حجت الاسلام والمسلمین حسنی به اجرا درآید.

آیت الله غلامرضا حسنی نماینده سابق ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه سابق ارومیه بود که از ابتدای انقلاب، نقش بسیار بزرگی در مقابله با ضد انقلاب و ایجاد امنیت در استان داشته است.