دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

اولین دانشجوی دکتری پژوهش محور پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه از رساله خود دفاع کرد

اولین دانشجوی دکتری پژوهش محور پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه در رشته تکثیر و پرورش آبزیان فارغ التحصیل شد.

وحید مرشدی موفق شد از رساله دکتری خود با عنوان" اثر مکمل سازی جیره با لاکتوفرین، لاکتوباسیلوس پلانتاروم ((lactobacillus plantarum  و زایلواولیگوساکارید در پرورش بچه ماهی صبیتی ( (sparidentex hasta" دفاع کرده و موفق به اخذ مدرک دکتری از پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه در رشته تکثیر و پرورش آبزیان شود.

از این رساله که تحت راهنمایی اساتید دکتر ناصرآق و دکتر جاسم مرمضی انجام شد تاکنون 4 مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخل کشور پذیرش شده است و یک  مقاله در دست داوری میباشد.

وحید مرشدی در خصوص کاربرد این رساله گفت: با توجه به این که ماهی صبیتی جزء یکی از کاندیداهای مهم جهت پرورش ماهیان دریایی در کشور می باشد و استفاده از لاکتوفرین، پروبیوتیک و پربیوتیک و تاثیر هم زمان این مکمل ها تاکنون بر روی ماهیان دریایی مورد تحقیق قرار نگرفته است، لازم و ضروری بود که این تحقیق به بررسی تاثیر این مکمل ها بر پارامترهای رشد، تغذیه، ترکیب بیوشیمیایی بدن، سیستم ایمنی، فعالیت آنزیم های گوارشی و بار باکتریایی روده بچه ماهیان صبیتی بپردازد.

بر پایه این گزارش وحید مرشدی  در سال 1391 پس از طی موفقیت‌آمیز آزمون کتبی نیمه متمرکز مقطع دکتری و مصاحبه، به عنوان دانشجوی دکتری دانشگاه پذیرفته شده بود

لزوم ایجاد قطعه ویژه هنرمندان در باغ رضوان ارومیه

طی امسال نشستی با حضور هنرمندان، اصحاب فرهنگ و اندیشه برگزار شد، که از جمله مهم‌ترین مطالبات آنها راه‌اندازی قطعه هنرمندان در باغ رضوان ارومیه بود.

وی تخصیص یک قطعه برای هنرمندان در باغ رضوان ارومیه را یک امر لازم و ضروری برای حفظ هویت فرهنگی مردم این شهر دانست، گفت: در مناطق مختلف کشورمان این موضوع مورد توجه قرار گرفته است.

عطاپور با اشاره به اینکه موضوع مورد اشاره در شورای اسلامی شهر ارومیه به مرحله تصویب رسیده است، ولی به رغم پیگیری این مجموعه و معاونت سیاسی و اجتماعی هنوز به مرحله عمل نرسیده است، گفت: باید در این زمینه اقدام عاجل صورت گیرد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی برای اقدام شهرداری و شورای اسلامی شهر ارومیه در این زمینه ابراز امیدواری کرد و گفت: این اقدام باید سال‌ها قبل‌تر در مرکز استان تحقق پیدا می‌کرد.

وی همچنین ساماندهی آرامگاه شمس تبریزی در شهرستان خوی طی سال آینده را مورد اشاره قرار داد، گفت: اقدامات لازم و اساسی در این زمینه اکنون در حال انجام گرفتن است، که برای نتیجه‌بخش شدن آن در طول سال آینده امیدوار هستیم.

عطاپور بر ضرورت تلاش برای حفظ فرهنگ بومی این خطه تأکید کرد و بیان داشت: برای حفظ آداب، رسوم و آئین‌های مختلف این مناطق باید برنامه‌ریزی توأم با جلب‌نظر کارشناسان صورت گیرد.

وی با اشاره به ایام فاطمیه، فرا رسیدن این روزهای غم‌بار را به اقشار مختلف مردم به ویژه امت اسلامی تسلیت گفت و بر ضرورت صیانت از فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی تأکید کرد.

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی به فرا رسیدن سالروز تأسیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران اشاره کرد و بیان داشت: این روزها یک فرصت مغتنم و ارزشمند برای نهادینه‌سازی فرهنگ ایثار و شهادت به شمار می‌رود.

دانش آموز سردشتی رتبه سوم استانی سفالگری را کسب کرد

ادیب رشید زاده دانش آموز پایه هفتم آموزشگاه شهید عظیمی و عضو فعال این کانون موفق به کسب رتبه سوم استانی مسابقه سفالگری شد.

رعنا خضرنیا افزود: این اثر برگزیده شده در قالب لوح گلی طرح برجسته و با موضوع آداب و رسوم بوده که در کارگاه هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زیر نظر مربی هنری کار شده است.

وی با اشاره به عملکرد کانون گفت: هر ساله اعضای کانون در مسابقات استانی، کشوری و بین المللی در زمینه های نقاشی، سفالگری، نمایش عروسکی و غیره شرکت می کنند که مهمترین برگزیدگان در مسابقات بین المللی نقاشی بلغارستان و اسلوونی هستند که در آن هاوژین شیخه دو بار و پریسا ابراهیمی یک بار موفق به کسب دیپلم افتخار بین المللی شده اند.

خضرنیا افزود: این کانون در زمینه نمایش عروسکی پنج بار به بخش مرحله استانی رسیده و در سال 92 نیز مفتخر به کسب رتبه اول نمایش عروسکی موری ها و تاتاری در بخش استانی شده است و در نهایت به بخش منطقه ای و همچنین پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی کشوری راه یافته است.

مسئول کانون تصریح کرد: کتاب و کتاب خوانی جزو فعالیتهای محوری کانون پرورش فکریبوده و همچنین برگزاری کلاسهای ویژه کودکان خردسال 4تا 6ساله در زمینه های نقاشی، سفالگری، کاردستی (کلاژ و کار با قیچی) آموزش خردسالان و کارگاه خلاقیت در طول سالاز جمله برنامه ها هستند.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سردشت از شهریور سال 79 در زمینه فرهنگی و هنری و ادبی فعالیتهای خود را شروع کرده است و اعضای آن 1500 نفر بوده و دارای یازده هزار جلد کتاب در رده سنی کودک و نوجوان هستند.

شهرستان سردشت با جمعیت 120 هزار نفر در جنوب آذربایجان غربی و هم مرز با اقلیم کردستان عراق قرار گرفته است.

مواظب باشید فرشهایتان را باد نبرد/داستان پرماجرای قالیشویی

همزمان با روزهای پایانی سال ایرانیان بر اساس رسمی قدیمی به خانه تکانی می پردازند چند سال قبل که آپارتمان نشینی هنوز مد نشده بود، ایرانیان فرش ها را در پشت بام یا حیاط خانه می شستند و قالی های قرمز و خوش رنگ بر در و دیوار ساختمانها خودنمایی می کردند اما طی سال های اخیر این کار به مراکز قالیشویی سپرده شده است.

 این مراکز با تبلیغات روزنامه ای و یا پخش تراکت در شهر به دنبال جذب مشتری در این ایام هستند اما از سوی دیگر برخی تبهکاران که همیشه به دنبال فرصتی برای اقدامات مجرمانه خود هستند از این فرصت استفاده کرده و در پوشش مراکز قالیشویی به سرقت قالی های شهروندان می پردازند اما دغدغه سپردن قالی به قالیشویی ها به مراتب بسیار بیشتر از شستن قالی در منزل است.

علاوه بر دغدغه پیدا کردن قالیشویی مطمئن، این سوال که شستن قالی و قیمت تمام شده آن چقدر است تا سر افراد کلاه نرود خود حرف و حدیثها فراوانی دارد.

قیمتهای متفاوت ارائه شده از سوی قالی شویان و قیمت ایاب و ذهاب متفاوتی که قالیشویی ها به مردم ارائه می دهند مردم را سردرگم کرده است.

تلفن به دست می شویم و به طرفه العینی می آیند و قالی را جمع می کنند و می برند و این تازه اول داستان گرفتاری است و اولین مشکل که خیلی ها به آن بر می خورند بدقولی است و با مشکل افزایش نرخ به بهانه انجام دادن خدمات متفاوت و نمناک تحول دادن فرش به علت داغ شدن بازار قال شویی از مشکلات عدیده دیگر این داستان پرماجراست.

خانم اصغری که سال گذشته فرش خود را قالیشویی داده گلایه می کند که یک جفت فرش به قالیشویی دادم و پس از تحویل گرفتن آنها یکی از آنها را در سالن پهن کردم و دیگری را در کیسه در لاوی ساختمان گذاشتم وقتی الان آنرا آوردم که پهن کنم انگار یک گونی آرد روی قالی ریخته بودند چون آنرا خیس جمع کرده بودند قالی پودر شده و از بین رفته بود.

حسینی دیگر مشتری قالیشویی که تازه فرشهای خود را از قالیشویی تحویل گرفته می گوید وقتی فرش را باز کردم آنقدر مواد شوینده ریخته بودند که قالی وا رفته بود پس از پیگیریهای متعدد نتیجه نگرفتم.

قالیشویی های بدون مجوز مشکل دیگر بازار

محمودی دیگر فردی است که از دادن قالی خود به قالیشویی صدمه دیده است او می گوید فرش را که از قالیشویی تحویل گرفتم دیدم پاره شده است و هر چقدر هم که زنگ می زنم کسی جواب نمی دهد.

از این مشکلات که بگذریم برخی فرش زیر پای خود را به باد می دهند چرا که برخی ها با چاپ تراکت های قلابی و درج شماره ثبت و کد اتحادیه دروغین مدعی خدمات قالیشویی می شوند از این گونه قالیشویی ها، قالیشویی های کاغذی یاد می کنند و مردم باید به افراد شناخته شده در جامعه قالی های خود را بسپارند و به سوء استفاده گران فرصت سوء استفاده ندهند.

از سرقت هم بگذریم این روزها برخی ها با یک موبایل و یک وانت و البته تبلیغات پر زرق و برق حتی شستن ارزانتر فرش و موکت مشتری جمع می کنند اما سپردن قالی به واحدهای غیرمجاز ممکن است به بهای خسارت، پارگی و گرفتاری های دیگر ختم شود و آن وقت از یک خط تلفن آبی برای احقای حقوق مشتری گرم نمی شود.