دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

همه چیز درباره دوچرخه های هوشمند ارومیه(اروم سهاد)

معاون برنامه ریزی شهرداری ارومیه در مصاحبه با خبرنگار باریش نیوز به سوالاتی درباره دوچرخه های هوشمند تازه احداث در سطح شهر ارومیه پاسخ داد.

آقای صادق حسین دوستی با اشاره به تعداد ایستگاهای دوچرخه ها گفت این پروژه در۲۲ایستگاه وبا۲۵۰دوچرخه که۵۰عدد از این دوچرخه ها به صورت جایگزین اضافه خواهند شد تعریف شده است.لازم به ذکر هست احتمال کم یا زیاد شدن ایستگاها وجود دارد.

 

آقای دوستی با بیان اینکه سیستم دوچرخه های هوشمند ارومیه کاملا بومی بوده و به نوعی منحصر به فرد میباشد,گفت :هزینه نهایی برآورد شده برای احداث این پروژه یک میلیاردو هشتصد میلیون تومان میباشد.

معاون برنامه ریزی شهرداری ارومیه در پاسخ به این سوال که  آیا در این طرح بانوان نیز اجازه استفاده را خواهند داشت گفت:

از نظر ما فعلا بانوان  نیزمیتوانند از این طرح استفاده نمایند و مشکلی از این لحاظ نخواهد بود ولی تصمیم گیری نهایی درباره استفاده بانوان از دوچرخه های هوشمند در آینده نزدیک و پس از استعلام های لازم  اعلام خواهد شد.

آقای دوستی در ادامه درباره نحوه استفاده از این دوچرخه ها گفت:سعی در آن خواهیم داشت که کارت های دوچرخه های هوشمند همان  کارت های الکترونیکی که در اتوبوس ها استفاده می شود  باشد و شخصی که میخواهد از این طرح استفاده کند بایستی ابتدا در جایی که مشخص خواهد شد ثبت نام کند و مدارک لازم را تحویل دهد(تعهد-مدارک شناسایی)سپس می تواند از این مسیرها به راحتی تردد کند و دوچرخه را از مسیری به مسیری دیگر انتقال دهد.

طرح دوچرخه های هوشمند ارومیه ,اروم سهاد نام دارد(سهاد=سیستم هوشمند اشتراک دوچرخه).این سیستم کاملا ضد آب بوده و ایستگاها مجهز به دوربین مدار بسته میباشد.کم شدن از اعتبار کارت الکترونیکی دوچرخه بستگی به زمان اجرا داده شده دارد.در هر ایستگاه جعبه ای مخصوص وجود داشته جهت ارتباط با مرکز کنترل و همچنین شارژکردن کارت الکترونیکی.مسیرهای فعلی این طرح خیابان مدرس -میدان انقلاب-خیابان کاشانی-میدان ولایت فقیه-فلکه مخابرات و تقاطع ورزش و شورا میباشد که در ماههای آتی به ۲۲ایستگاه افزایش خواهد داشت و تمامی محدوده های شهر را تحت پوشش خود قرار خواهد داد.فاز دوم این پروژه نیز بسته به استقبال مردم از این طرح  شروع خواهد شد.دستور العمل و نکات استفاده از دوچرخه های هوشمند به صورت تیزر ,کاتالوگ و در قالب برنامه تلویزیونی ارائه خواهد شد.

در پایان آقای دوستی این پروژه را مجموعه تلاشهای های معانت برنامه ریزی,معاونت عمران,معاونت حمل و نقل و سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری ارومیه دانست و این طرح را پروژه فرابخشی دانست  و هدیه برای مردم شهر ارومیه عنوان کرد.

دستگیری چهار قاچاقچی عتیقه در ارومیه

اعضای این باند ۴ نفره قاچاق عتیقه دیشب در حین حفاری در منطقه مرگور ارومیه با هوشیاری کارکنان این نیرو دستگیر شدند.
سرهنگ علی پور افزود: از این باند ۴ قبضه اسلحه جنگی ،مقدار قابل توجهی مهمات، ۲ قبضه نارنجک ، ۲ دستگاه بی سیم و تجهیزات حفاری کشف و ضبط شد.

امضاء تفاهم نامه ۶ ماده ای همکاری شهرهای ارومیه و اربیل عراق

احداث پارک و توسعه فضاهای سبز شهری ،جمع آوری و دفع پسماند ها و زباله های شهری ،توسعه مبلمان شهری و توافق برای خواهر خواندگی شهر های ارومیه و اربیل عراق از جمله بندهای این توافق نامه است.
این توافق نامه امروز به امضا حضرت پور شهردار ارومیه و خانم مفیده یونس مصطفی مدیر و مشاور حقوقی وزیر شهرداری و جهانگردی شمال عراق رسید.
در جلسه امضا این توافق نامه سعادت استاندار آذربایجان غربی با اشاره به رابطه طولانی تاریخی و فرهنگی آذربایجان غربی با اربیل عراق گفت : این استان همواره میزبان خوبی برای مهاجران عراقی بوده است بطوریکه از پیروزی انقلاب اسلامی ۵۸۰ هزار نفر از اهالی شمال عراق به آذربایجان غربی مهاجرت کرده بودند.
خانم نوروز مولد محمد امین وزیر شهرداری و جهانگردی شمال عراق هم در این جلسه خواستار گسترش همکاری های فرهنگی و گردشگری میان آذربایجان غربی و شمال عراق شد.

استعمال مواد مخدر در یکی از بیمارستانهای خوی

در گذشته خرید و فروش مواد مخدر در خفای کامل انجام می شد و مصرف آن نیز به خلوت و مکان نیاز داشت اما در سالهای اخیر علیرغم همه سختگیری ها و بگیر و ببندها، نتیجه حاصله شکل معکوس به خود گرفته و نوع مواد مخدر هر روز خطرناکتر شده و طیف مصرف کنندگانش نیز از هر جهت توسعه پیدا کرده است.

اما بر خلاف آنچه که گفته شد امروزه خرید و فروش انواع مواد مخدر دیگر نیازی به مخفی کاری ندارد، چراکه پارکها و خیابانهای شهر هر روز صحنه هایی به خود می بیند که پیش از اینها رواج نداشت و رفته رفته می رود که مصرف مواد مخدر در ملاء عام و در جامعه عادی شود.

مستند شوک نمونه‎ای از این ادعاست با این تفاوت که این بار نه در پارک و خیابان و آلونک، بلکه فرد معتادی را نشان می‎دهد که در طبقه سوم یکی از بیمارستانهای خوی بستری بوده و در طول درمان خود بر روی تخت بیمارستان در حال مصرف مواد مخدر در کنار سایر هم اتاقی های خود می‎باشد.

دستگیری سارق مسافرنما در ارومیه

در پی گزارش های واصله به پلیس مبنی بر وقوع سرقت به عنف مبالغی وجه نقد رانندگان مسافرکش توسط سارق یا سارقان احتمالی، بررسی موضوع در دستور کار مأموران قرار گرفت.

وی افزود: مأموران با انجام تحقیقات غیرمحسوس، فردی به هویت معلوم را شناسایی و قبل از آخرین سرقت خود دستگیر و به مقر پلیس منتقل کردند.

رئیس پلیس آگاهی آذربایجان غربی گفت: در تحقیقات و بررسی های به عمل آمده مشخص شد که متهم از افراد سابقه دار است و در ادامه به 7 فقره سرقت از رانندگان تاکسی اعتراف کرد.

غنی زاده خاطرنشان کرد: متهم با تشکیل پرونده مقدماتی جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع ذی صلاح قضایی شد.

ویژه برنامه بزرگداشت استاد صیاد گلی پور در ارومیه برگزار شد


مراسم یادبود شاعر فقید«صیاد گلی پور» متخلص به «آغجا اوغلان» از سوی کانون شعر و ادب حوزه هنری آذربایجان غربی در ارومیه و در سالن صفی الدین اورموی با حضور شعرا، رییس حوزه هنری، خانواده گلی پور، دوستان شاعر فقید و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

مصطفی قلیزاده علیار مسئول واحد آفرینشهای ادبی حوزه در ابتدای این مراسم با اشاره به شخصیت مرحوم صیاد گلی پور گفت: صیاد گلی پور قبل از همه چیز یک انسان واقعی و یک مؤمن حقیقی و دلداده اهل بیت (ع) بود و همه شعر و هنرش را نیز در این راستا آفرید.

بهرام اسدی از شاعران ارومیه و از دوستان صیاد گلی پور نیز که نخستین ناشر اشعار شاعر فقید است، طی سخنانی به معرفی ارثیه ادبی و خدمات شاعر فقید به ادبیات و فرهنگ پرداخت.

آنگاه بیش از 20 نفر از شاعران و دوستان مرحوم صیاد گلی پور به قرائت شعر و نقل خاطراتی از وی پرداختند و یاد شاعر را گرامی داشتند و سه نفر از هنرمندان آشیق (آشیق دهقان، آشیق میرخلیل و آشیق حسین) اشعاری از صیاد گلی پور را با همراهی نوای ساز آشیقی به سبک مکتب ارومیه ترنم کردند.

در پایان این محفل ، عبدالله گلی پور فرزند ارشد مرحوم صیاد گلی پور با قرائت اشعاری از پدرش مخصوصا منظومه «آذر ننه» (به سبک حیدربابای استاد شهریار)، از برگزار کنندگان این محفل یادبود و حضور جمع حاضر تشکر کرد.

گفتنی است مرحوم صیاد گلی پور در سال 1332 در هشترود آذربایجان شرقی به دنیا آمده، در سال 1350 به ارومیه کوچ کرده و در 4 آبان 1394 در این شهر به علت بیماری در گذشت و به دلیل نبود قطعه مشاهیر و فرهیختگان در این شهر، در آرامگاه عمومی «باغ رضوان» به خاک سپرده شد.

از صیاد گلی پور فقط یک مجموعه شعر تحت عنوان «اوشاقلار آی اوشاقلار» (ادبیات منظوم کودک) که از سوی نشر یاز در ارومیه منتشر شده، باقی ماند و مابقی اشعار شامل چندین دفتر، هنوز منتشر نشده است.

حمایت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه ارومیه از مسئول نمایندگی ولی فقیه

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم‌

نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها یکی از موثرترین نهادهای انقلابی است و ایذاً یکی از نقاط ثقل قدرت در میان جریانات دانشگاهی می باشد که بر اساس هدف و وظیفه اش، استقلالش را به نفع انقلاب و حقوق دانشجویان حفظ مینماید که البتّه در اثر سیاستهای دولتی حاکم و تبیین شده ی فکری و جناحی؛ دانشگاه و نیز نهاد با فراز و نشیب ها یی رو به رو بوده که در چنین شرایطی نهاد نمایندگی همیشه با درایت چالشها را رفع نموده است.

نهاد نمایندگی در حمایت از تشکل های دانشجویی بعضاً مورد نقد و حمله برخی از افراد برای جدایی و ایجاد فاصله قرار گرفته تا بلکه بتوانند جریان انقلاب را در ورطه ضعف قرار دهند، ولی از جایی که دانشجویان انقلابی و ارزشی دانشگاه ارومیه بحمدالله بیدارند هیچ گاه بازیچه بدخواهان نخواهند شد، چرا که با شناسایی ساختارها و شناخت فضا و نیز همدلی با نهاد این وحدتِ قدرتمند را حفظ خواهند کرد.

جامعه اسلامی دانشجویان خرسند است از اینکه نهاد نمایندگی دانشگاه ارومیه بالاخره پس از چند ماه به وضعیت عادی خود برگشت و ما نیز از حضور حجت الاسلام و المسلمین کیومرزی در سمت مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ارومیه حمایت میکنیم و در ادامه روابطی که با ایشان داشته ایم تاکید می نماییم که:

1. در طول این چند ماه فضای دانشگاه رو به رخوت گرایید که با حضور مسئول جدید نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و با مدیریتی انقلابی و اصولی ایشان ، انشاءالله که فضای فعالیت ایجاد شود.

2. رابطه میان نهاد نمایندگی و تشکل های دانشجویی باید روز به روز گسترده تر شده و در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها همکاری بیشتری داشته باشند.

بر خود لازم می دانیم که از زحمات نماینده مقام معظم رهبری در استان و این استاد گرانقدر حضرت حاج آقای قریشی که سالها مسئولیت نهاد نمایندگی را بر عهده داشته اند و همچنین از حاج آقای محمدی در سمت معاونت که اهم امور در یک سال گذشته بر عهده ایشان بوده است، کمال تشکر و قدردانی را دشته باشیم و البته که دانشگاه و دانشجویانی همچون ما از حضور و راهنماییهای ایشان در امور دانشگاه هیچگاه بی نیاز نخواهیم بود.

برنامه های هفته بسیج آذربایجان غربی کلید خورد

آیین پرفیض و معنوی دعای ندبه صبح امروز با حضور خیل عظیمی از عاشقان اهل بیت(ع) در حسینیه عاشقان ثاارالله(ع) ارومیه برگزار شد.

در این مراسم، حجت الاسلام و المسلمین رسول برگی از اساتید حوزه و دانشگاه در سخنانی با اشاره به جایگاه اهل بیت(ع) و به خصوص امام حسین(ع) در اسلام، عنوان کرد: قیام امام حسین(ع) موجب تجلی ایثار و از خودگذشتگی شیعیان و مسلمانان بود که در برابر کفر و نفاق نمود یافت.

وی افزود: ایستادگی و پایمردی عده قلیلی از یاوران امام(ع) در برابر دشمنان مسلح و آماده خود نشان داد که مسلمین تا پای جان بر سر عهد و وفای خود هستند و هیچ کافر و منافقی نمی تواند در این عهد و پیمان دخالتی داشته باشد.

لازم به ذکر است؛ این مراسم با حضور جمعی از مسئولین لشکر ی و کشوری، بسیجیان شهرستان ارومیه و اقشار مختلف مردم برگزار شد.

برای دیدن ادامه تصاویر اینجا کلیک کنید.

۱۲ ایستگاه دوچرخه هوشمند در اورمیه راه اندازی شد

محمد حضرت پور روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا افزود: برای این امر مسیرهای ایستگاه دوچرخه میدان انقلاب، شهر چایی، بلوار عدالت، خیابان شورا، حسنی، ارتش و مدرس و میدان ولایت فقیه را در نظر گرفته ایم.

وی اظهار کرد: برای فاز اول این پروژه ۲۰۰ دستگاه دوچرخه خریداری شده که در ۱۲ ایستگاه مستقر می شوند و مدیریت و خدمات آن به صورت تمام هوشمند است.

وی ادامه داد: طرح اشتراک دوچرخه هوشمند برای نخستین بار درکشور با نصب نخستین ایستگاه در میدان انقلاب وارد فاز اجرایی شده است.
شهردار اورمیه اضافه کرد: بیش از ۹۰ درصد امور اجرایی اشتراک دوچرخه هوشمند برای افتتاح انجام شده و این طرح منحصر به فرد در ۲۰ آذرماه امسال به بهره برداری می رسد.

حضرت پور گفت: علاوه بر ایستگاه ها، خط کشی مسیرها نیز باید انجام شود که در حال اجرای این امر هستیم.
الگوی طرح اشتراک دوچرخه هوشمند برگرفته از جدیدترین تکنولوژی های دنیاست که با تلاش مشاوران فنی و کارشناسان ترافیک شهر اورمیه به طور کامل بومی سازی شده است.

طرح دوچرخه هوشمند با هدف تشویق شهروندان به استفاده از این وسیله مفید برای بدن در شهرهای بزرگ دنیا از جمله پایتخت کشورهای اروپایی اجرا شده و مورد توجه قرار گرفته است.

علاوه بر همه نتایج مثبت اجرای این طرح، کاهش آلودگی هوا و ترافیک در نقاط مرکزی و پرتردد شهری و همچنین کمک به رشد سلامت جسمی از جمله مزیت های اجرای طرح دوچرخه هوشمند است.

در روزهای اخیر با راه اندازی ایستگاه ها و استقرار دوچرخه در این اماکن، شهروندان با شور و شوق زیادی در این مراکز تجمع کرده و دوچرخه ها را مشاهده می کنند.

داروخانه‌های روباتیک در آذربایجان غربی راه‌اندازی می‌شود

در این راستا طی بازدیدی که دانشگاههای هلسینکی و کوپیوی کشور فنلاند داشتیم قرارداد خواهر خواندگی بین دو دانشگاه جهت همکاری‌های مشترک علمی امضاء شد و از برخی شرکت‌ها که در زمینه تجهیزات پزشکی کار می کنند بازدید بعمل آمد.

آقازاده با اشاره به الکترونیکی بودن سیستم داروخانه ای کشور فنلاند افزود: با توجه به اینکه سیستم داروخانه ای ما یک سیستم سنتی است بر آن شدیم که آن را بصورت یک سیستم اتوماتیک تبدیل کنیم که این زمینه در کشور فنلاند فراهم بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان غربی یاد آور شد: برای راه اندازی داروخانه های الکترونیکی با شرکتی که وابسته به شرکت نوکیاست وارده مذاکره شدیم و آنان نیز ابراز علاقه کردند که این سرمایه گذاری را در ایران داشته باشند.

آقازاده با تاکید بر حمایت ویژه مسئولان از راه اندازی این تکنولوژی در استان گفت: در صورت اجرایی شدن این طرح امیدواریم بتوانیم داروخانه های الکترونیکی و اتوماتیک که با روبات کار می کنند را جا بیاندازیم.

وی اضافه کرد: از مزایای این داروخانه ها می توان به صرفه بودن از نظر نیروی انسانی و مقرون به صرفه بودن و همچنین جلوگیری از تاریخ گذشته شدن داروها و نیز قیمت و سلامت داروها نام برد.

آقازاده گفت: نیاز عرصه سلامت در حوزه دارو به سیستمهای الکترونیکی و مدرن هم بخاطر کاهش هزینه ها و خطاهای انسانی و هم به جهت ارائه خدمات بهینه و با سرعت به گیرندگان این خدمات روز افزون است در این راستا باید سیستمهای داروخانه ای سنتی به سیستمهای مدرن، کارآمد و به روز تغییر یابند.

وی یاد آور شد: برای این تغییر، یا باید صرفا به خرید و وارد کردن تجهیزات بپردازیم یا اینکه که به وارد کردن تکنولوژی مربوطه اهتمام ورزیم که هم ماندگار تر و پایدار تر و هم مولد است که از عوامل موثر در توسعه محسوب می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان غربی افزود: از طرف دیگر یکی از اهداف توسعه استان بویژه در عرصه سلامت جذب سرمایه و سرمایه گذاراست که با این تعامل بین دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و دانشگاه‌های سایر کشورها به این مهم نیز می توان دست یافت.

آیین تودیع و معارفه مسئول نمایندگی نهاد رهبری دانشگاه ارومیه برگزار شد

حجت الاسلام سیدمهدی قریشی نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه مسئول نمایندگی نهاد رهبری دانشگاه ارومیه، اظهار داشت: خدای متعال در سوره مبارکه اسرا خطاب به رسول اکرم(ص) می فرماید؛ «وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَکَ عَسى‏ أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقاماً مَحْمُوداً».

وی افزود: خداوند متعال برای کسانی که مدیریت را در مراتب مختلف عهده دار می شوند سه نکته را متذکر می شود، "ومن اللیل فتهجد به" اگر تهجدی با خدای متعال نداشته باشد نمی تواند در کارهای خود موفق شود؛ دومین دستور «وَ قُلْ رَبِّ أَدْخِلْنی‏ مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْنی‏ مُخْرَجَ‏صِدْقٍ»؛ یک مدیر باید با صداقت وارد کار شود و از نفاق و دورویی پرهیز کند و ظاهر و باطنش یکی باشد؛ سومین «وَ اجْعَلْ لی‏مِنْ لَدُنْکَ سُلْطاناً نَصیراً»؛ سیطره خدای متعال را بر خود طلب کند نه غیر او مانند هوای نفس.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی ضمن معرفی حجت الاسلام کیومرثی به عنوان مسئول نهاد رهبری دانشگاه ارومیه به جای خود، گفت: حجت الاسلام کیومرثی در دانشگاه آزاد اسلامی عهده دار این منصب بودند و تجربه اداره این کار را دارند.

وی تصریح کرد: از مجموعه های بسیار ارزشمند و ذی قیمت در میان مجموعه های مختلف کشور، بهترین مجموعه، مجموعه دانشگاه است؛ صفا و صمیمیتی که در دانشگاه وجود دارد در هیچ جای دیگری تجربه نمی شود.

امام جمعه ارومیه اضافه کرد: تفهیم و تفهم موجود در دانشگاه ارزشمند است، اساتید و کادر دانشگاه قدر این نعمت را بدانند بسیار مجموعه خوبی است، محیط دانشگاه سبب خوشحالی و شادی است و ملاقات با دانشجویان و دوستان سبب شادی و خرسندی می شود.

وی با توجه به تغییر ساختار دولت ها پس از هر انتخاباتی و ورود فرد جدید بر مسند ریاست جمهوری، گفت: نهاد مقام معظم رهبری بنابه سیاست های کلی ابلاغی از مرکز عمل کرده و در تلاش است تا سیاست کلی خود را حفظ کند و در اثر تغییر دول مختلف با گرایش های مختلف و مسئولان مختلف استقلال نهاد حفظ و از دست نرود.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی تصریح کرد: تا کنون توانسته ایم استقلال و بی طرفی خود را در ضمن اینکه در خدمت مسئولان باشیم، حفظ کنیم و نهاد را به دولت ها وابسته نسازیم.

وی از اساتید و مسئولان دانشگاهی خواستار شد: مسؤولان نهاد رهبری را کمک کنند و با هدف رسیدن به پست و مقام و جاه طلبی اقدام نکنند و همواره قصدشان خدمت به دانشگاه باشد و از منویات مقام معظم رهبری برای عملیاتی کردن مطالبات ایشان از دانشگاهیان کوشا باشند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی ادامه داد: به این نهاد به عنوان مشاوری امین نگاه کنید که خیر خواه مجموعه است و با دست به دست هم دادن و کمک به هم موفقتر عمل کنید.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی در پایان گفت: از شما می خواهم که مطالبات مقام معظم رهبری را بازخوانی کرده و در جهت اجرای آن مطالبات اقدام کنید تا مورد قبول حضرت ولی عصر(عج) باشید و دعای خیر ایشان شامل حالتان شود.

گفتنی است، حجت الاسلام والمسلمین قریشی مسئولیت نهاد رهبری دانشگاه ارومیه را پیش از این عهده دار بود و امروز این مقام به حجت الاسلام کیومرثی واگذار شد.

توهین به خبرنگاران به سبک باشگاه شهرداری ارومیه/ چه کسی پاسخگوست؟

در همه جای دنیا در سطح حرفه ای ورزش و در لیگ های معتبر دنیا بعد از پایان بازی، سرمربیان دو تیم جهت مصاحبه و ارائه توضیحاتی در خصوص بازی در سالن کنفرانس خبری حاضر می شوند و پاسخگوی سوالات اصحاب رسانه می شوند.

در ارومیه هیئت والیبال آذربایجان غربی با حمایت  رییس این هیئت و زحمات و تلاش دبیر آن برای اولین اتاق کنفراس تشکیل و به نوع عالی تدارک دیده است تا پس از پایان بازی های تیم والیبال شهرداری ارومیه، سرمربیان هر دو تیم در این سالن پاسخگوی اصحاب رسانه باشند.

اما امروز بعد از پایان بازی تیم های شهرداری ارومیه و آرمان اردکان شاهد بی احترامی از سوی سرمربی و مدیریت باشگاه به اصحاب رسانه بودیم تا بیش از پیش خلأ مدیریتی مبتنی بر احترام و پاسخگو به افکارعمومی در این باشگاه نمود پیدا کند.

محمد سالک اردکانی سرمربی تیم آرمان اردکان بعد از باخت تیمش در مقابل تیم شهرداری ارومیه در سالن کنفراس حضور یافت و پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود، بعد از وی نوبت به حضور سرمربی تیم باشگاه شهرداری جهانگیر سید عباسی رسید که بعد از ده دقیقه وی در سالن کنفرانس حضور نیافت و به یکباره اعلام کرد، به دلیل دستور مدیر عامل باشگاه از مصاحبه با خبرنگاران منع شده اند.

این مورد فقط در مدیریتی نا آشنا با شرایط حرفه ای برگزاری و مدیریت مسابقات ورزشی رخ می دهد وگرنه در هیچ جای کشور و جهان اینگونه اتفاقات رخ نمی دهد.

در هر حال اینگونه رفتارها یک نوع بی احترامی و توهین به خبرنگاران و اصحاب رسانه است که علیرغم حضور چندین خبرنگار و انتظار آن برای ورود سرمربی تیم شهرشان،در سالن کنفرانس اجازه حضور مربی داده نشود.

حال سوال اینجاست واقعا چرا بی احترامی و توهین باشگاه شهرداری نسبت به خبرنگاران و اصحاب رسانه پایانی ندارد و وضعیت روز به روز بدتر می شود و افرادی نا آشنا به ورزش در این باشگاه نه تنها گامی در خصوص بهبود وضعیت بر نمی دارند بلکه در دامن زدن به برخی ابهامات نیز پیشقدم می شوند.

به نظر می رسد وقت آن رسیده که شهردار محبوب و مردمی ارومیه که در مورد جریانات اخیر سریع وارد عمل شده و با مردم شهرش همدردی کرد، در اینجا نیز برای ارومیه، تیم شهرداری ارومیه و ده ها هزار هوادار این تیم وارد عمل شود و زیرمجموعه خویش را از انجام برخی کارهای تخریبی بر علیه باشگاه برحذر دارد.

اما فارغ از موضوع فوق ابهاماتی در اذهان خبرنگاران ورزشی ارومیه نقش بسته که شهردار ارومیه از مدیریت زیر مجموعه خود در باشگاه شهرداری ظاهراً بی خبر است و مشاورین وی نیز مسائل و مشکلات را به وی منتقل نمی کنند، چرا که مشاورین شهردار در سالن حضور داشتند و امید است که با درایت حضرت پور و مشاورین وی، این موضوع به طور جد پیگیری شود که بیش از این شاهد بی احترامی به اصحاب رسانه نباشیم و بسیار ضروری به نظر می رسد که نشستی در این راستا با حضور کارشناسان ورزشی و اصحاب رسانه برگزار و شهردار ارومیه به تنویر افکار عمومی و رفع برخی ابهامات و سوء تفاهم های پیش آمده اقدام کند.

قطعا ورود محمد حضرت پور به ماجرا می تواند دومینوی بی احترامی ها را متوقف و  جلوی حس بدبینی در بین اصحاب رسانه را که اکنون گلوله برفی کوچکی است و رفته رفته به بهمن بزرگی تبدیل خواهد شد را بگیرد.

افسوس که مزرعه را آب گرفته/دهقان مصیبت زده را خواب گرفته

صدور گواهی عدم سوء پیشینه به مراکز پلیس+10 واگذار شد

در 7 ماهه نخست امسال 31 هزار و 228 فقره خدمات انگشت نگاری از متقاضیان جهت صدور گواهی عدم سوء پیشینه انجام شده است.

وی افزود: در این مدت بیش از سه هزار و 400 مورد بررسی آزمایشگاهی و پشتیبانی فنی و علمی از پلیس های تخصصی و ادارات انجام شده است.

سرپرست پلیس آگاهی آذربایجان غربی گفت: این پشتیبانی شامل خدمات شیمی، فیزیک جنایی، تطبیق اسناد و بیولوژیکی است.

غنی زاده تصریح کرد: در جهت تکریم ارباب رجوع برون سپاری بخشی از وظایف دایره تشخیص هویت به مراکز پلیس+10 در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: صدور گواهی عدم سوء پیشینه همزمان با 6 استان کشور در مراکز پلیس+10 آذربایجان غربی آغاز شده و در عرض 72 ساعت صادر می شود.

اصولگرایان وحدت دارند/برخی با الفاظ اعتدال بازی می کنند/اصلاح طلبان مرتد سیاسی هستند

حجت الاسلام جعفر شجونی در همایش مردمی احزاب، گروه ها، تشکل ها و شخصیت های اصولگرایی که در مسجد موسی بن جعفر(ع) ارومیه برگزار شد با اشاره به حرکت های صورت گرفته در تاریخ انقلاب اسلامی ایران اظهار کرد: بعد از رهبری امام خمینی(ره) انقلاب اسلامی ایران، خداوند نعمت مقام معظم رهبری را به ما عطا نمودند.

وی با بیان اینکه استمرار حرکت انبیاء در مسیر ولایت فقیه است، تصریح کرد: همانطوریکه در روایات و احادیث نیز آمده بعد از انبیا، علمای ربانی بایستی امور را در دست گیرند.

عضو حزب مؤتلفه اسلامی افزود: این درست نیست که برخی ها بعد از انقلاب نسبت به ولایت فقیه، قانون اساسی و روش های نظام شک کنند و بگویند صالح نیست و ما می خواهیم اصلاح کنیم، درحالی که خودشان هم سی سال است که نمی دانند می خواهند چه چیزی را اصلاح کنند.

حجت الاسلام شجونی گفت: متاسفانه همان هایی که در زمان پیغمبر(ص) می گفتند ما شما را قبول داریم اما علی(ع) را قبول نداریم الان هم می گویند امام(ره) را قبول داریم ولی رهبری را قبول نداریم.

وی در تبیین اندیشه اصلاح طلبان گفت: به عقیده من این افراد مرتد سیاسی هستند چراکه اینها در مجلس ششم خود را نشان دادند، در رابطه با همین انرژی هسته ای این افراد طرح سه فوریتی به مجلس آوردند و گفتند ما انرژی هسته ای می خواهیم چه کار و یا با طرح خروج از حاکمیت که مطرح کردند، ماهیت خود را نشان دادند.

این فعال اصول گرا افزود: شایع شده است که بعضی جوانان اصلاح طلب می خواهند با ورود به مجلس خبرگان مزاحم رهبر معظم انقلاب شوند که در این زمینه هم می گوییم اینها هیچ غلطی نمی توانند بکنند.

وی در ادامه سخنان خود در خصوص مبانی اصولگرایی اظهار کرد: اصولگراها یعنی اصل کاری ها و در اطراف پیغمبر(ص) نیز همین اصله کاری ها بودند یعنی علی(ع)، زهرا(س)، حسین(ع)، عباس(ع)، زینب(س)و ... .

حجت الاسلام شجونی افزود: در جمهوری اسلامی ایران نیز اصولگرا یعنی امام(ره)، قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و امثال آنها .

وی با اشاره به وحدت بین اصولگرایان نیز گفت: ما باید با اتحاد این نظام را نگه داریم و عیب هایش را بپوشانیم .

این فعال اصول گرا تصریح کرد: ما نمی گوییم ادارات ما فرشته هستند متاسفانه طبق اخباری که در روزنامه ها مشاهده می شود میزان کار مفید در کشور اعدادی همچون 27 دقیقه یا یک ساعت است.

حجت الاسلام شجونی اضافه کرد: امروزه زندان ها پر است از دزدی های آقازاده های مسئولین چقدر از اینگونه افراد در زندان ها هستند.

وی در بخش دیگر سخنان خود عوامل فتنه در کشور را بخاطر وجود روحانیت ناصالح دانست و افزود: البته فتنه گران در برابر بسیج و سپاه عددی نیستند.

حجت الاسلام شجونی ضمن نفی مشی اعتدال ادامه داد: اعتدال همان لغتی است که ابوموسی اشعری با آن حضرت علی(ع) را خانه‌نشین کرد و مملکت به دست معاویه افتاد .

وی تصریح کرد: البته در قرآن اعتدال هست ولی« واغْلُظْ علیهِمْ» هم است این آقایان با الفاظ بازی می کنند در حالی که باید تمام جوانب را بگویند.

عضو جامعه روحانیت مبارز خاطر نشان کرد: امروزه امید مملکت به جوانان است و مقام معظم رهبری نیز بارها در مورد جوانان صحبت کرده و رهنمودهایی به آنها داشته اند.

یک میدان و یک دنیا حرف

شهر تاریخی و زیبای ارومیه، دارای چندین میدان مهم و قابل توجه است که یکی از مهمترین آنها "میدان ولایت‌ فقیه" (مرکز) نام دارد و به نوعی در مرکز شهر قرار دارد. میدانی مهم که اکثر مراسمات رسمی و راهپیمایی‌ها از این میدان شروع و یا به اینجا ختم می‌شود.

چند وقتی است که این میدان منتظر اجرای طرح‌هایی برای بهبود وضعیت و توسعه مناسب خود است. چرا که علاوه بر مهم بودن خود میدان، خیابانهای منتهی به آن نیز بسیار پر اهمیت و پر ترافیک هستند. حتی یکی از ورودی‌های اصلی بازار تاریخی شهر نیز در این میدان قرار دارد. همه اینها باعث می‌شود تا اهمیت میدان ولایت‌فقیه بسیار ارزشمند و قابل توجه‌تر جلوه کند.

در کنار همه اینها و همچنین با وجود اینکه چندین سال است، در رسانه‌های مختلف به معضلات این میدان پرداخته شده است، ولی همچنان اکثر معضلات در جای خود باقی هستند. چند مورد از آنها در ذیل آورده شده است که امیدواریم با نگاهی متفاوت به شهرمان، شهر مناسبی برای تردد شهروندان ارومیه‌ای و همچنین مسافران داخلی و خارجی داشته باشیم.

ایستگاه‌های اتوبوس

با وجود اینکه اکثر ایستگاه‌های اتوبوس در خیابان عطایی قرار دارد، چند ایستگاه مناطق مختلف در میدان ولایت فقیه قرار گرفته است. مناسب و یا نامناسب بودن جای ایستگاه‌ها به جای خود، ولی چرا در جایی که خانواده‌ای محترم از شهرمان می‌ایستند تا سوار اتوبوس شوند، برخی موارد رعایت و تأمین نمی‌شود.

در اطراف ایستگاهها وجود سطل‌های زباله، زباله‌های گوناگون و تجمع افرادی به بهانه‌های دلالی، فروش ابزارآلات در روی زمین، چاقوفروش ها و سیگار فروشهای سیار و انواع دست‌فروشها و دوره گردان و... چهره ناپسندی به ایستگاهها بخشیده است.

مغازه‌های اغذیه نامناسب

در اطراف میدان مغازه‌های متعدد وجود دارد که در برخی از آنها مغازه‌‌های اغذیه فروشی هستند که با وجود در دسترس و جلوی چشم بودن، بهداشت مناسبی ندارند. جای تعجب است که اگر یک نفر در محله‌ای دور دست اقدام به باز کردن مغازه اغذیه (از هر نوع) کند احتمال پلمپ کردن مغازه به خاطر رعایت نکردن بهداشت، زیاد است. حال چرا به این مغازه‌ها که در اطراف میدان، به خصوص در اطراف ورودی بازار فعالیت می‌کنند رسیدگی لازم نمی‌شود؟!

حتی در یکی-دو خیابان منتهی به این میدان نیز مغازه‌های مختلفی وجود دارد که قابل بازنگری هستند و لازم است تا مسئولین مربوطه با توجه و دقت بیشتری رسیدگی کنند.

لوازم قلیان و سیگار فروشی

این روزها همه‌مان شاهد آن هستیم که کارشناسان چقدر از معضلات مصرف قلیان و سیگار برایمان می‌گویند. حتی از طریق رسانه‌های مختلف گزارشات زیادی در این رابطه پخش شده است و جوانان این مرز و بوم را تهدید می‌کند. ولی رفته رفته تعداد مغازه‌های لوزام مصرف قلیان و سیگار در اطراف میدان رو به افزایش است. مدیریت مناسب برای باز نکردن هر مغازه‌ای در مرکز شهر بایستی در دستور کار مسئولین این حوزه باشد تا چهره شهرمان نازیبا نباشد و در کنار آن نیز شغل افراد نیز به خطر نیافتد و چنان باشد که فردی که چنین مغازه‌ای باز کرده، قبول کند با تغییر شغل و فروش لوازمی که برای جامعه مضر نیست وضعیت مالی‌اش به خطر نمی‌افتد.

خلاصه‌ اینکه لازم است تا هر مغازه‌ای در خیابان‌ها و میادین اصلی شهر باز نشود. چرا که با بودن مغازه‌هایی که ذکر شد خودمان به جوانانمان اینها را تبلیغ می‌کنیم و بعد می‌گوییم مصرفش ضرر دارد و فرهنگ‌سازی را فراموش می‌کنیم.

ترمینالی در قالب میدان

مدت زیادیست که در میدان ولایت فقیه افراد می‌ایستند که میدان ولایت فقیه را با ترمینال اشتباه گرفته‌اند. حال سوال اینجاست که آیا اینها مسافربران مجوزدار هستند یا اینکه مسافربری در اینجا آزاد است؟ درست است که خود مردم نیز نبایستی برای رفتن به بیرون شهر در هر جایی سوار ماشین‌های مجاز و غیرمجاز نشوند ولی این نیز دلیل نمی‌شود تا کسی به این معضل رسیدگی نکند!

در کنار این افرادی نیز هستند که با اتومبیل شخصی هر کجا که دلشان می‌خواهد می‌ایستند و منتظر مسافران درون شهری هستند.

دارو فروشان سیار

آری حتی در این میدان کسانی هستند که همه رقم دارویی را برای فروش دارند و آزادانه برخی از آنها را نیز روی کارتن یا چیزی شبیه آن گذاشته‌اند تا مشتری‌‌اش پیدا شود.

کاش با رسیدگی مناسب ریشه این افراد در همه جای کشور خشک شود تا اگر دارویی وجود دارد دست افراد متخلف از آنها کوتاه باشد. در کنار این نیز فروش داروهای غیرمجاز نیز جای خود دارد که بررسی و رسیدگی دقیق را می‌طلبد.

دوره‌گردان سیار و غیربومی

در کنار معضلات مختلف این میدان مهم، افرادی هستند که معلوم نیست از کجا آمده‌اند و در اینجا دوره گردی می‌کنند. بعضاً فروش عطر و ادکلن در ظاهر و فروش لوازم غیرمجاز در باطن کار اصلی برخی از این افراد است.

این افراد و افرادی دیگر در برخی مواقع در چمن دور میدان نیز اتراق می‌کنند و با این کار نیز باعث ناپسند دیدن خود میدان می‌شوند. میدانی که قبلاً محلی بود تا کسانی که به ارومیه می‌آیند جلوی مجسمه سه شهید بزرگ اسلام (قبلا نیز در مقابل کلمه الله) عکس یادگاری یگیرند.

این افراد چه کسانی هستند؟

در ورودی بازار و اطراف آن (بعضاٌ حرکت گردشی نیز دارند) افرادی هستند که کلماتی را دم‌گوشی به افراد مختلف (به خصوص جوانان) می‌گویند و می‌خواند چیزهایی را بفروشند که 100 درصد با قوانین شرعی و اخلاقی ما سازگار نیست.

البته تعدادشان نسبت به گذشته خیلی کم شده است ولی باز جا دارد تا مسئولین محترم با رسیدگی دوباره و دقیق ریشه اینها را نیز خشک کنند. ای کاش به جای این افراد کسانی بودند که با صدایی رسا و بلند کالاهایی را می‌فروختند که برای جوانان و در کل مردم این شهر مفید باشد و باعث بالا رفتن فرهنگ شهروندی شود.

رمالی و فالگیری

هر چند ساعت یکبار در روز، در اطراف میدان چند نفر دور هم جمع می‌شوند تا با جلب توجه افراد ساده لوح، با عناوینی همچون فالگیری و بخت آزمایی جیب شهروندان را خالی کنند. حال این افراد در روز روشن چگونه در این میدان ویا نزدیک آن بساط خود را پهن می‌کنند جای عجب دارد!!

لازم است تا خود مردم نیز با آگاهی بیشتر و داد توصیه‌های مناسب به جوانان و نوجوانان خود، در دام این افراد معلوم‌الحال نیافتند.

در پایان امیدواریم این نوشته کوتاه تلنگری باشد تا با دیدی مناسب به این میدان ارزشمند که مجسمه سه شهید بزرگوار اسلام نیز در آن قرار دارد و حتی نام این مکان نیز بسیار قابل احترام است، کمک کنیم تا چهره قابل پسندی را بدان بدهیم و شهروندان ارومیه‌ای براحتی و با آرامش از اینجا تردد کنند.

«فیتیله‌»ای ها چگونه در صدر اخبار قرار گرفتند؟

برنامه «فیتیله» سال هاست که هر هفته جمعه ها روی آنتن می رود و اگرچه تیم عوامل این برنامه در این سال ها تغییراتی داشته است اما سه نفر اصلی این پروژه یعنی حمید گلی، محمد مسلمی و علی فروتن همیشه با هم بوده اند.

این برنامه علاوه بر اینکه کودکان را به عنوان مخاطب خود در نظر گرفته است اما آیتم های نمایشی اش را به گونه ای ترتیب داده است که خانواده ها و بزرگسالان نیز همراه با کودکان به تماشای این آثار بنشینند.

به همین منظور آیتم های نمایشی در این برنامه از لهجه ها و گویش های مختلفی استفاده می کند و دلیل خود را هم این بیان کرده‌اند که مخاطب بیشتری را به برنامه جذب کنند.

جمعه ۱۵ آبان ماه این برنامه روی آنتن رفت و یکی از آیتم های نمایشی آن موجب رنجش خاطر مردم ترک زبان کشور شد. این آیتم نمایشی به گونه ای سطحی قصد طنزپردازی را داشت و همین موجب حاشیه ها و واکنش های بسیاری در این یک هفته شد، واکنش هایی که از تریبون های رسمی امام جمعه شهرهای مناطق ترک نشین کشور و نمایندگان مجلس گرفته تا شبکه های مجازی و حتی اطلاعیه های پی در پی سازمان صداوسیما را شامل می شد.

این اتفاق همه مردم را به نوعی درگیر کرد و حتی باعث شد بخشی از مردم به راهپیمایی بروند اما درنهایت اعتراضات خیابانی به مصاحبه ها و جنجال های رسانه ای رسید. واکنش ها تا جایی بود که محمد سرافراز رییس سازمان صداوسیما از این اتفاق اظهار تاسف و از هموطنان ترک زبان عذرخواهی کرد.

این واکنش ها همچنان ادامه دارد و صبح امروز نیز ۲۸ نماینده ترک زبان مجلس شورای اسلامی در همین رابطه بیانیه ای صادر کردند.

در زیر گزارشی را از روند اتفاقات و واکنش هایی را که در این یک هفته رخ داد، می خوانید. اگرچه واکنش ها توسط طیف بیشتری از افراد بود اما تلاش شد تا بعضی از مهمترین این واکنش ها انتخاب شوند.

آنچه در زیر می خوانید روایتی از یک اتفاق است. اتفاقی که بازتاب ها و واکنش های مختلفی را در طول یک هفته در پی داشته است.

جمعه ۱۵ آبان

روز جمعه ۱۵ آبان ماه آیتمی از برنامه «فیتیله» شبکه دو پخش شد که موجبات رنجش مخاطبان به ویژه ترک زبانان را فراهم آورد.

در این آیتم طنز دو تن از عوامل برنامه که به زبان ترکی صحبت می‌کنند از شرایط خود در هتل اظهار نارضایتی دارند و می خواهند هتل را ترک کنند.

اتفاقات و شوخی هایی که در ادامه این داستان به تصویر کشیده می شود رنجش و ناراحتی هموطنان آذری زبان را در پی داشت و البته مخاطبان به طور عام نیز این شوخی را مناسب ندانسته و در کنار نادرست دانستن توهین به قومیت ها این شوخی را توهین به مقام انسانی دانستند.

شنبه ۱۶ آبان

واکنش نماینده مجلس به برنامه «فیتیله»

واکنش اول که از طرف یکی از نمایندگان مجلس بازتاب های فراوانی پیدا کرد متعلق به کمال الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل و چند شهر و استان دیگر ترک زبان است که در صفحه مجازی خود نوشت: «بدین ‌وسیله توهین آشکار رسانه ملی اقتدارگران خودحق پندار خودپسند در برنامه دیروز فیتیله به ترک زبان‌های مکرم را محکوم می‌کنم و به‌عنوان نماینده آذری زبان کشور بزرگ ایران اسلامی اشعار می‌دارم تا تحقیق و تفحص از صداوسیما و ارجاع پرونده به قوه قضائیه با همکاری دوستان این توهین علنی نابخردان را پیگیری خواهم کرد.»

پاسخ تهیه‌کننده «فیتیله» به آنچه اتفاق افتاد

علیرضا آقایی صبح همان روز بیانیه ای را تنظیم و نکاتی را ضمن آن بیان کرد:

«در تاریخ ۱۵ آبان ۹۴ در برنامه «فیتیله» نمایشی پخش شد که باعث آزرده خاطر شدن عده ای از عزیزان مخاطب شد در این باره نکات زیر را به استحضار می رساند:

۱- سابقه فعالیت گروه «فیتیله» گواه این ادعا است که اقوام و طوایف ایران همواره مورد احترام بوده و این گروه هیچگاه به خود اجازه نمی دهد به ایشان توهین یا جسارتی روا نماید.

۲- اصالت بازیگران اصلی این برنامه از اقوام اصیل ایران همچون آذری، گیلک و لر بوده و هیچگاه به خاستگاهی که از آن بر آمده اند توهین نمی کنند.

۳- مفهوم نمایش مورد اشاره در زمینه آموزش استفاده مسواک بوده و مانند نمایش های دیگر ترکیبی فانتزی از گویش و لهجه های مختلف در فضای نمایش استفاده شده است و این به معنای جسارت به قوم و یا لهجه خاصی نیست.

در آخر این گروه صمیمانه از سوء تفاهم پیش آمده از همه بینندگان با ارزش برنامه فیتیله عذرخواهی کرده و بار دیگر تاکید می کند بقای برنامه فیتیله و هر برنامه تلویزیونی دیگر متکی به نگاه پر مهر بینندگان آن برنامه می باشد و رضایت قلبی ایشان آرزو همیشگی این برنامه است.»

محمد مسلمی کارگردان «فیتیله»

محمد مسلمی که آذری زبان است و کارگردانی این برنامه طنز را بر عهده دارد و در آیتم پخش شده نیز حضور داشت بعد از این اتفاق یادداشتی را به طور جداگانه تنظیم و خطاب به مردم منتشر کرد که در فضای مجازی دست به دست چرخید و در آن آمده است: «سلام بر تمام ملت ایران. امروز روز تلخی بر ما گذشت.

گفتیم مانند همیشه با شما حرف بزنیم با شما که بیست و چهار سال هم صحبت و همدل بودیم. دل های ما آنقدر بهم نزدیک بود که شما بیست و چهار سال ما را در جمع خود پذیرفتید.

همیشه از دوستی و اتحاد گفتیم. محبت بی چشم داشت شعارمان بود و لبخند را بر روی لبان کودکانتان نشاندیم. همیشه از ترک و لر و گیلکی در نمایش هایمان نماینده داشتیم از آن رو که ایران را با همه قومیت هایش زیبا می دانیم.

مگر می شود و می توانیم به توهین و تحقیر فکر کنیم؟ مگر می توانیم به آزار هم میهنان مان بیاندیشیم. به عنوان کارگردان «فیتیله» افتخار کرده و می کنم که فرزند ایران و آذربایجانم. مگر می شود که عموهایی که بیست و چهار سال با شما زندگی کرده اند در مقام توهین به ملت غیور آذربایجان نمایشی را اجرا کنند.

ما خدمتگزار شماییم امید ما شمایید. نمی گوییم در این چند سال اشتباه نکرده ایم اما می دانید و می دانیم که گل بی‌عیب فقط خداست.»

یکشنبه ۱۷ آبان

واکنش رسانه ملی به خطای فیتیله ای ها

سازمان صداوسیما شبانه اولین اطلاعیه خود را صادر کرد و در آن ضمن ابراز احترام این سازمان به قومیت ها و اقلیت ها در بخشی از اطلاعیه خود آورد: «متاسفانه روز جمعه  ۱۵ آبان ماه، در یکی از بخش های برنامه «فیتیله» که از جمله برنامه‌های ویژه کودکان و نوجوانان در شبکه دو سیماست، به سبب اشتباه، بی‌دقتی و فقدان نظارت درست عوامل برنامه ساز و ناظر برنامه، دیالوگ‌هایی به زبان آذری بیان می شود که باعث تمسخر و در نتیجه رنجش خاطر و ناراحتی هموطنان غیور و عزیز آذری زبان شده و شکایاتی را موجب می شود.

در این خصوص، رسانه ملی با وجود سهوی بودن این مساله، وظیفه خود می‎داند ضمن عذرخواهی از هموطنان و خصوصا آذری زبانان عزیز  و به دور از هر گونه توجیه رسانه‌ای، برای رفع  کوچک‌ترین ابهام و بدبینی هموطنان عزیز آذری‌ زبان کشورمان برای فرزندان پرتلاش و خدمتگزارشان در صداوسیما، موارد و تصمیمات متخذه را به اطلاع این عزیزان و همه مخاطبان رسانه ملی برساند»

از جمله تصمیمات مشخص سازمان در این اطلاعیه توقف پخش برنامه «فیتیله» تا رسیدن به نتیجه نهایی و همچنین توبیخ و برکناری مدیران مربوطه بود و بیان شد که در این زمینه مدیر پخش و مدیر گروه کودک شبکه دو به دلیل سهل انگاری و جانشین مدیر پخش که مسئول نهایی نظارت برنامه هاست نیز توبیخ و از مسئولیت برکنار می شوند.

دو توبیخ و یک برکناری در شبکه دو سیما

در همین روز و با فاصله ای اندک محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو سیما طی نامه های جداگانه ای مدیر گروه کودک و نوجوان و مدیر پخش این شبکه را توبیخ و جانشین مدیر پخش و مسئول نظارت نهایی برنامه های شبکه را از مسئولیت خود برکنار کرد.

در نامه جعفری جلوه به این مدیران آمده است: «عرصه نظارت و پخش برنامه‌ها در صداوسیما، عرصه خطیر لحظه‌ها و دریغ‌هاست که گاه یک سهل‌انگاری و لغزش موجب خساراتی است جبران ناپذیر، مصداق این امر آنچه که در بازبینی و پخش برنامه فیتیله‌ای‌ها در روز جمعه ۱۵ آبان‌ماه جاری حاوی اهانت نسبت به یکی از عزیزترین اقوام غیور این سرزمین یعنی آذری ها رخ داد و علیرغم توجه بازبین اولیه این برنامه و اشاره درست ایشان به اشکالات برنامه، به‌ سبب فقدان تشخیص و اغماض بلاوجه شما به آزردگی گروهی از مردم عزیز بدل شد.

لذا ضمن تذکر جدی و توبیخ کتبی، از مسئولیت و ایفای نقش در این عرصه برکنار می‌شوید»

واکنش امام جمعه تبریز به توهین «فیتیله»

آیت الله محسن مجتهدشبستری نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز در پیامی اقدام برنامه پخش شده از شبکه دو سیما را محکوم کرد و خواستار پیگیری این مساله در مراجع قانونی شد.

متن پیام آیت الله محسن مجتهدشبستری در این باره که روز یکشنبه منتشر شد، به شرح ذیل است:

«از قرار برخی نقل ها در شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی ایران، برنامه ای پخش شده است که گویا اهانت آمیز به گویش آذری و مردم غیور آذربایجان بوده است، اینک این حرکت نابجا را محکوم نموده، امید است مسئولین محترم همواره مراقبت نمایند تا این قبیل موارد ولو به طور ناآگانه و بی غرضانه هم بوده باشد، تکرار نگردد.

از اینکه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اقدام مناسبی در عزل دست اندرکاران مربوطه نموده است سپاسگزاری می شود.»

بازتاب اتفاق در فضای مجازی و واکنش ها نسبت به آن

در همان دو روز اول متن های زیادی در شبکه های مجازی منتشر شد که به انتقاد از به سخره گرفتن و توهین به قومیت ها، لهجه ها و گویش های سراسر کشور پرداختند. بیانیه های عوامل «فیتیله» نیز بارها و بارها بازنشر می شود.

از طرف دیگر مسئولان و نمایندگان مجلس نیز همچنان اتفاق را دنبال کرده و مصاحبه های زیادی در این راستا انجام شد.

اعتراض در شهرهای ترک زبان

همچنین بخشی از اعتراضات و انتقادات مردم به صورت حضوری در خیابان ها اتفاق افتاد و آنها با در دست داشتن پلاکاردهایی در خیابان های تبریز، ارومیه، اردیبل و دیگر مناطق اعتراض را اعلام کردند.

اعتراض هایی که البته صورت تجمعات آرام برگزار شد اما رسانه ها و شبکه های خارجی خواستند با منعکس کردن تصاویر دروغین، این اعتراضات را متشنج نشان دهند.

دوشنبه ۱۸ آبان ماه

عذرخواهی رییس سازمان صداوسیما

و اما محمد سرافراز رییس سازمان صداوسیما در سخنان خود از یک سهل انگاری یاد کرد و گفت: با مدیران و عناصر دخیل در این مساله تأسف بار که موجب رنجش خاطر هموطنان عزیز آذری زبان شده است رفتار جدی و رسیدگی کامل می شود.

وی با اشاره به برکناری و توبیخ دو نفر از مدیران شبکه دو سیما و چند نفر از عناصر و عوامل تولید و نظارت این برنامه افزود: رسانه از خطای به وجود آمده پوزش می طلبد و در ایفای وظایف خود در تحکیم وحدت اقوام و انسجام ملی با همتی مضاعف تلاش خواهد کرد.

عذرخواهی پورمحمدی و صحبت درباره برنامه های زنده

همچنین علی اصغر پورمحمدی معاون سیمای رسانه ملی در برنامه خبری ساعت ۱۴ حضور یافت و در گفتگویی با مرتضی حیدری گوینده این بخش خبری بیان کرد: برنامه سازان تلویزیون حق توهین به هیچ کدام از اقوام و مردم ایران را ندارند، خصوصا اقوامی که خدمات ارزنده ای برای کشورمان داشته اند و جزو هویت ملی ایرانیان محسوب می شوند.

وی ادامه داد: برنامه فیتیله ای ها پس از این سهل انگاری تعطیل شد و قائم مقام پخش شبکه دو و کسانی که از روند پخش برنامه آگاهی داشته اند، توبیخ و از کار برکنار شده اند و احتمال اخراج آنها از سازمان صداوسیما هم وجود دارد.

پورمحمدی تصریح کرد: مدیر گروه کودک شبکه دو توبیخ شده و پرونده وی در کمیته تخلفات عنوان و احتمال برکناری او نیز مطرح شده است.

معاون سیما در پاسخ به این سوال که چه تمهیداتی برای تشدید نظارت ها بر برنامه های سیما اندیشیده اید، پاسخ داد: به دستور دکتر سرافراز، بسیاری از برنامه های سیما که قبلا زنده بودند، به دلیل همین مسائل تولیدی شده اند.

وی افزود: آیین نامه پخش و تولید در حال بازنگری است و با کمیته تخلفات هم جلساتی داشته ایم که با متخلفان رفتار جدی تری داشته باشند.

پورمحمدی در پایان سخنان خود ضمن عذرخواهی از مردم ایران به خاطر اتفاق روی داده در برنامه «فیتیله» گفت: از مردم ایران به خصوص آذری زبان‌ها، زنجانی‌ها، همدانی‌ها و کسانی که با زبان ترکی صحبت می کنند عذرخواهی می کنم.

سه شنبه ۱۹ آبان

عدرخواهی دوباره کارگردان «فیتیله»

محمد مسلمی کارگردان «فیتیله» در مقابل دوربین قرار گرفت و این بار سخنان خود را به صورت تصویری و شفاهی به مردم اعلام کرد. او یادآوری کرد که عموهای فیتیله ای خدمتگزار مردم هستند و مگر می توانند به مردمی که ۲۴ سال با آنها زندگی کرده اند، توهین کنند.

همچنین در خبری از روابط عمومی سازمان صداوسیما گفتگوی دیگری منتشر شد که در آن تهیه‌کننده «فیتیله» دوباره از مردم عذرخواهی کرد و گفت: حضور «فیتیله‌ای‎ها» در شهرهای مختلف و میان اقوام و طوایف مختلف گواه این ادعاست که همواره اقوام مختلف مورد احترام این برنامه بوده اند و هیچگاه در طول ۱۴ سال سابقه این برنامه توهینی به هیچکدام از اقوام نشده است.

علیرضا آقایی با اشاره به اینکه این سه بازیگر از اقوام مختلف (آذری، لری و گیلکی) بوده اند، افزود: هیچگاه کسانی که خود از اقوام مختلف هستند به خاستگاهی که به آن تعلق دارند توهین نکرده و نمی کنند.

وی گفت: این سه بازیگر و مجری برنامه کودک حدود ۲۴ سال است که در برنامه های مختلف تلویزیون برنامه اجرا کرده اند و نوع فعالیت آن‌ها و ارتباطی که با مردم برقرار کرده اند نشان می دهد که هیچگاه قصد جسارت به قوم و لهجه ای را نداشته و ندارند و در برنامه های آموزشی خود با اجرای نمایش، ترکیبی از گویش و لهجه های مختلف را ارائه کرده اند.

تهیه کننده این برنامه افزود: با این حال اگر لازم باشد من بارها و بارها از مردم آذربایجان عذرخواهی می کنم و اگر هم سوء تفاهمی پیش آمده سهوی بوده است و هیچ عمد و غرضی در کار نبوده است.

محمد مسلمی کارگردان این برنامه نیز گفت: خود من آذری زبان هستم و افتخارم این است که متعلق به این خطه ام و گویش آذری داشته ام، چرا باید به مردمانی از جنس خودم توهین کنم و باعث رنجش آنان شوم اما با این حال خود من نیز از این مساله پیش آمده رنجیده خاطرم و از مردم آذربایجان عذرخواهی می کنم.

واکنش نماینده مردم اردبیل

در همین روز گفتگویی با منصور حقیقت پور نماینده مردم اردبیل توسط یکی از رسانه ها منتشر شد و وی با اشاره به شکایت از عوامل برنامه «فیتیله» بیان کرد: من با سرافراز رییس سازمان صداوسیما گفت وگو کردم و وی اظهار ناراحتی و پشیمانی کرد و عوامل خاطی را برکنار کرد ولی ما خواهان برخورد بیشتر با عوامل این برنامه هستیم از همین رو شکایت خود را به دادستان ارائه کردیم که با این افراد برخورد کنند.

در این راستا گفتگوهایی با مسئولان وزارت اطلاعات انجام داده ایم تا وزارت اطلاعات نیز این موضوع را به جد بررسی کند.

واکنش صداوسیما به یک رسانه

در این روز روابط عمومی سازمان صداوسیما به خبر یکی از رسانه ها واکنش نشان داد. در این خبر آمده بود که یک مقام مسئول در وزارت کشور خبر داده است که شورای امنیت کشور از همان روز اول موضوع را دنبال و به سازمان صدا و سیما اعلام کرد تا سریعا در این زمینه تدبیری بیندیشد و از مردم عذرخواهی کند که این سازمان نیز اقدام لازم را انجام داد.

روابط عمومی سازمان صداوسیما در متنی که به عنوان تکذیبیه منتشر کرده، آورده است: «پیرو درج خبری در یک رسانه مبنی بر اینکه یک منبع آگاه در وزارت کشور خبر داد که شورای امنیت کشور درباره توهین برنامه فیتیله تذکر لازم را به صدا و سیما داده و خواسته است تا سریعا از مردم عذرخواهی کند، توضیحات زیر از روابط عمومی رسانه ملی برای تنویر افکار عمومی اعلام می‌شود.

اول اینکه خبر مذکور که به نقل از یک منبع ناشناس انتشار یافته است و در آن ادعا شده که رسانه ملی پس از تذکر شورای امنیت کشور اقدام به عذرخواهی کرده است، بی اساس و کذب محض است و انتظار از رسانه مذکور این است که به اصول اخلاق حرفه ای پایبند بوده و از انتشار مطالب بی پایه اجتناب کند.

باید یادآوری کرد که در موضوع برنامه «فیتیله» که موجبات رنجش خاطر هموطنان آذری پیش آمد، رسانه ملی از همان ابتدا بر مبنای اصل احترام به مخاطبان خود اقدام به ارائه توضیحات لازم و عذرخواهی از ملت شریف ایران و آذری‌های عزیز کرد و این اقدام صرفاً بر اساس تشخیص و تدبیر رسانه بوده است.

در بخش دیگری از اطلاعیه روابط عمومی سازمان صداوسیما آورده شده است: «همچنین با وجود اقدامات به موقع و فوری صدا و سیما در شفاف‌سازی موضوع و عذرخواهی از مردم و نیز اقدامات تنبیهی در خصوص مقصران، متاسفانه در برخی از استان‌ها، تعدادی اندک از مسئولان اجرایی به جای حفظ امنیت و دعوت مردم به آرامش، موجبات تحریک برخی از شهروندان را فراهم ساختند و این در حالی است که گروه‌های ضد انقلاب و شبکه‌های رسانه‌ای معاند با سوء استفاده از این فضا تلاش کردند اهداف شوم خود را در ایجاد تفرقه در جامعه محقق سازند که خوشبختانه با هوشیاری مردم ناکام ماندند.»

موج دیگری از پیام ها در فضای مجازی

در کنار کسانی که «فیتیله» و عوامل این برنامه را مورد انتقاد و حتی ناسزاهایی قرار دادند و بخش هایی از سریال های طنز سیما را که در نظرشان توهین بود به اشتراک می گذاشتند، موج دیگری به حمایت از فیتیله ای ها راه افتاد و عده ای هم اتفاقا با استفاده از همان آیتم ها و فیلم ها از مظلومیت فیتیله ای ها گفتند.

واکنش های هنرمندان

پرویز پرستویی

در بخشی از دل نوشته پرویز پرستویی که در صفحه مجازی خود قرار داده، آمده است: «ای عزیزانی که این مطلب رو می‌خونید، بنده یه ترکم و خیلی هم به ترک بودنم می‌نازم.

این روزها اخبار فیتیله‌ها منو خیلی آزارم داد. از مدیران برکنار شده بگیرید تا عمو فیتیله‌هایی که بیست سال کودکان و بزرگسالان رو شاد کردن و آگاه، ولی این جفای بزرگ رو نمی‌تونم هضم کنم که سه یار و چند مدیر رو خانه‌نشین ببینم.

عزیزان چرا به «هفت» سینمایی حمله نمی‌کنید که سینما رو این‌ قدر سخیف کردند و کوچک که همیشه بیرق‌دار فرهنگ ایران بودند و افتخار آفرین در دنیا، شمارو به خدا سوگند در قضاوت عجول نباشید.»

بهنوش بختیاری

بهنوش بختیاری در قالب متنی به نمایندگی از فیتیله ای ها از اقوام ترک‌زبان عذرخواهی کرد و با اشاره به فعالیت‌های چندین ساله‌ فیتیله‌ای‌ها نوشت: «خواستم همینجا به نمایندگی از همکارانم در «فیتیله» و «گل وبلبل» از هموطنان ترک زبان که غیرت و شرفشون زبان زد است عذرخواهی کنم و ازتون بخوام که با بخشش خود آرامش رو به خودتون وکشور برگردونید.

چهارده ساله که خیلی خیلی به عشق مردم زحمت کشیدند… من حتم دارم که برنامشون بی غرض بوده… بخصوص که جناب مسلمی خودشونم آذری هستن….طلب بخشش…»

او در ادامه با اشاره به موضوع ممنوع‌التصویری و ممنوع‌الکاری و مهاجرت هنرمندان از کشور این متن را ادامه داده است: «از صدا وسیما خواهش می‌کنم با طمانینه و صبر در این موارد تصمیم بگیرد… ممنوع الکاری و ممنوع التصویری یعنی زحمت سه تا آدم به واقع نجیب و شریف رو در بیست و چهار سال کار شرافتمندانه ندیدن.

یعنی هیچی به هیچی… یعنی دلزده شدن آدم های این حرفه و خدای نکرده پناه بردن به اونور آب‌ها به تصور اون که اونجا شاید قدر زحماتشون رو بدونن… که سرابی بیش نیس… ولی آدمیزاد وقتی بی حرمتی ببینه ممکنه هر راهی رو بره…»

حسین پاکدل

حسین پاکدل نیز در متنی آورده است: «فعالیت هنرى، هر لحظه اش همراه با ریسک و اتفاقات غیر قابل پیش بینى است، به ویژه در گستره رسانه. به همین دلیل و صدها دلیل دیگر کار هنرى نیازمند مراقبت و حمایت است.

بالاخره یکبار براى همیشه باید تکلیف این مسئله روشن شود که هنرمندى که با صداقت خلق اثر مى کند اگر دچار خطا یا لغزش غیر عمدى شد کجا و چه کس حقوق او را به رسمیت مى شناسد و تحت حمایت قرار مى دهد؛ یا لااقل به اندازه اشتباه صورت گرفته بازخواست مى شود.

در این گونه مواقع لازم است مدیران بالادستى حسب وظیفه، بحرانى اگر پیش آمد با درایت مدیریت کنند، نه این که با فرافکنى صورت مسئله را پاک کنند.

به همین دلیل است که رسانه ملى و به تبع آن هنرمندان عرصه هاى مختلف دائم در معرض خطر از دست دادن اعتبار و آبرو و حیثیت خود هستند و هیچ پشت و پناهى ندارد.»

چهارشنبه ۲۰ آبان

اطلاعیه فوری فیتیله ای ها

بعد از تشکیل کمپین های مختلف در فضای مجازی، عده ای از راهپیمایی برای حمایت از فیتیله ای ها سخن گفتند.

عوامل برنامه «فیتیله» متنی را با عنوان اطلاعیه فوری صادر کردند و خواستار لغو هرگونه راهپیمایی در این راستا شدند که در زیر می خوانید:

«دوستان و همراهان گرامی،

خبری مبنی بر راهپیمایی هایی در حمایت از فیتیله منتشر شده است. فیتیله ضمن تقدیر و تشکر از حمایت و حسن نظر همه عزیزان تقاضا دارد در این امر شرکت نکنید.

کشور ما امروز بیش از هر زمان دیگری به آرامش نیاز دارد. فیتیله همواره تلاش کرده است پیرو قانون و مروج قانون مداری باشد. همه فیتیله ای های عزیز نیز اینگونه اند.

برای ابراز دیدگاهتان مراجع قانونی وجود دارد مانند شماره های تماس روابط عمومی سازمان صدا و سیما و مراجع دیگر…

به هوش باشید و صبوری کنید.»

اعلام سیاست سازمان صداوسیما در برابر تخلفات

در همین روز علی اصغر پورمحمدی در پشت صحنه سریال «پشت بام تهران» در واکنش به سوال ها از وضعیت پرونده سیدعلی ضیا و فیتیله ای ها عنوان کرد که این پرونده ها به کمیته های مجریان و تخلفات صداوسیما ارجاع داده شده است و وضعیت آنها در حال بررسی است.

وی همچنین از سخت گیری های بیشتر در برابر تخلفات به عنوان سیاست گذاری جدید سازمان خبر داد.

واکنش نماینده ولی فقیه در اردبیل به ادامه اعتراض ها به یک برنامه

آیت‌الله سیدحسن عاملی، نماینده ولی‌فقیه در اردبیل ادامه بلوا بر سر خطای عوامل برنامه فیتیله را تحریک دشمن دانست و مردم را از این کار برحذر کرد.

آیت‌الله عاملی، رفتار فروتنانه مسئولان رسانه ملی در مقابل این اهانت را بجا و شایسته دانست و گفت: رسانه ملی اقدام شایسته‌ای در این‌خصوص انجام داد. بنابراین، ادامه ناآرامی‌ و اعتراضات باعث خدشه‌دار شدن وحدت ملی و زمینه سوءاستفاده دشمنان را فراهم می‌آورد.

پنجشنبه ۲۱ آبان

راه اندازی کمپین «با من شوخی کنید» توسط محراب قاسم خانی

محراب قاسم خانی در صفحه مجازی خود با اشاره به آذری بودنش، ویژگی های شخصیتی و جسمانی اش را برشمرد و از مردم خواست تا با او شوخی کنند.

وی در متن خود یادآور شد که انسان ها می توانند فارغ از تفاوت ها یکدیگر را دوست داشته باشند و از مردم خواست موارد قابل شوخی خود را بنویسند و با هشتگ به کمپین «با من شوخی کنید» بپیوندند

در چند روز گذشته این کمپین توانسته اعضایی را هم به خود جذب کند.

انتشار پست هایی در حمایت و یا در انتقاد از فیتیله ای ها همچنان ادامه دارد و بعضی هم این اقدام را توسط نام هایی مشهور و هنرمندان سرشناس مردم انجام می دهند. از جمله نامه ای که در شببکه های مجازی به نقل از مهران مدیری نشر داده می شود و از اساس هیچ نسبتی با وی ندارد.

شنبه ۲۳ آبان

تکذیب حذف لهجه ها از سازمان صداوسیما

از جمله پیام های دیگری که بدون سند و مدرکی معتبر در فضای مجازی می چرخید این بود که گفته شده است علی اصغر پورمحمدی معاون سیمای رسانه ملی به مدیران شبکه ها دستور داده است تا از هر گونه لهجه و گویش در آیتم ها و برنامه ها استفاده نکنند.

با این حال داوود نعمتی انارکی در گفتگویی با خبرنگار مهر این سخن را تکذیب کرد و یادآور شد که چنین بخشنامه ای با چنین موضوعی صادر نشده است.

تشکیل جلسه شورای نظارت بر سازمان صداوسیما

در جلسه شماره ۴۰۶ شورای نظارت بر سازمان صداوسیما مقرر شد تا برای جلوگیری از تکرار موارد مشابه آنچه در برنامه «فیتیله» گذشت معاون سیما و رییس مرکز نظارت سازمان در جلسه آینده این شورا احضار شوند.

یکشنبه ۲۴ آبان

بیانیه ۲۸ ترک زبان مجلس شورای اسلامی

۲۸ ترک زبان مجلس شورای اسلامی امروز صبح درخصوص برنامه «فیتیله» بیانیه ای صادر کردند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «ما نمایندگان مردم شریف و غیرتمند مناطق ترک زبان ایران اسلامی و به ویژه آذربایجان سر افراز ضمن ابراز انزجار شدید از گفتار و رفتار وقیحانه و موهن عده ای از عناصر جاهل و قاصر در برنامه فیتیله ها در روز جمعه ۱۳۹۴/۸/۱۵ در شبکه دو سیما جمهوری اسلامی ایران ، این حرکت بسیار زشت را محکوم نموده و خواستار برخورد جدی و قاطع مراجع امنیتی و قضایی نظام جمهوری اسلامی ایران با مدیران، کارشناسان و مجریان این برنامه از مرحله تولید فیلمنامه، مدیریت تولید و کارگردانی، مسئولین ناظر و شورای پخش و عوامل بازیگری می باشیم.

تاریخ ایران اسلامی گواه صادقی است که مردم ترک زبان آذربایجان و سایر نواحی ایران از آغاز شکل گیری دولت و ملت در ایران همواره با حماسه آفرینی و نثار هستی و جانشان در دفاع از استقلال و آزادی ایران عزیز کارنامه درخشانی آفریده اند.»

در پایان این بیانیه آورده شده است: «ما نمایندگان آذری زبان مجلس شورای اسلامی ملت خود را مستحق تحقیر ندانسته بلکه ملتی می دانیم که دین خود را در حفظ سرزمین و اعتقادات به شایستگی وجه ادا کرده و در مقابل ملت بزرگ ایران روسفید بوده و همواره نیز نقش تاریخ ساز خود را انجام خواهیم داد.

لذا برخورد قانونی با متجاوزین به حریم هویتی اقوام موجب دلگرمی تمام اقوام ایران اسلامی بوده و اقدام بازدارندگی بر علیه نفوذیان فرهنگی قلمداد خواهد شد.»

برگزاری نمایشگاه نقاشی به نفع بیماران سرطانی در ارومیه

نمایشگاه نقاشی و فروش آثار آبرنگ هنرمندان صاحب‌نام ارومیه با هدف کمک به بیماران سرطانی پنج‌شنبه هفته جاری ساعت ۱۷ برگزار می‌شود.

این مقام مسئول محل برگزاری نمایشگاه و فروشگاه مورد اشاره را هتل آنا واقع در جاده بند ارومیه عنوان و اضافه کرد: انجمن خیریه امید تنها با تکیه بر کمک‌های مردمی و حمایت‌های خیران اهداف خود را در جامعه پیاده می‌کند.

وی با اشاره به اینکه عواید و درآمد حاصل از این جشنواره برای امور درمانی بیماران همچنین اهداف انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی هزینه خواهد شد، افزود: این آئین مورد استقبال مردم هنردوست و نیکوکار استان قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول با اظهار اینکه خیریه امید با هدف ارائه خدمات درمانی، حمایتی و راه‌اندازی بخش‌های شیمی‌درمانی، رادیوتراپی و اقامتگاه بیماران در آذربایجان غربی راه‌اندازی شده است، افزود: تاکنون موفقیت‌های چشمگیری به دست آمده است.

رئیس انجمن حمایت از بیماران سرطانی آذربایجان غربی به برگزاری نخستین کنگره بین‌‌المللی و سومین کنگره ملی خدمات حمایتی اعم از مددکاری اجتماعی و روانشناسی همچنین سازمان‌های مردم‌نهاد در ابتدای آبان ماه امسال اشاره کرد.

وی بر ضرورت همکاری مدیران سازمان‌های مردم‌نهاد، مددکاران اجتماعی، روانشناسان بخش‌های تخصصی، دانشگاهیان و … در راستای تحقق اهداف این مجموعه مبنی بر پیشگیری، درمان و امیدافزایی تاکید کرد.

مدیر این تشکل مردم‌نهاد به هزینه‌های بالای درمان بیماری سرطان اشاره و خاطرنشان کرد: پیشگیری از شیوع این بیماری به معنای واقعی کلمه یک مسئله حائز اهمیت به شمار می‌رود، بنابراین سازمان‌های مردم‌نهاد باید به پشتوانه خیران در این زمینه گام بردارند.

نمایشگاه صنایع آموزشی در ارومیه برپا شد

بهرام صمدی روز شنبه در حاشیه گشایش نمایشگاه صنایع آموزشی در ارومیه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: این نمایشگاه با هدف آشنایی دانش آموزان، مربیان و مدیران مدارس با صنایع آموزشی متنوع موجود و نیز ضرورت بهره گیری از صنایع آموزشی و دسترسی آسان به این صنایع برپا شده است.
وی بیان کرد: انواع تجهیزات آموزشی، کمک آموزشی، آزمایشگاهی و کارگاهی را برای تمامی دوره های تحصیلی متناسب با شرایط زمان، تغییرات فناوری، برنامه ریزی و محتوای کتاب های درسی که طراحی، نمونه سازی و تولید شده اند، در این نمایشگاه می توان مشاهده کرد.
صمدی اضافه کرد: ارتقای سطح دانش علمی و عملی دانش آموزان تمام مقاطع تحصیلی از اهداف مهم برگزاری این نمایشگاه است.
معاون مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش ادامه داد: فراهم کردن امکان خرید برای مدیران مدارس و نیز خرید متمرکز برای توزیع بین مدارس مناطق محروم از برنامه هایی است که آموزش و پرورش در برگزاری این نمایشگاه مورد توجه قرار داده است.
وی اظهار کرد: نمایشگاه صنایع آموزشی ارومیه به مدت پنج روز در خانه انصاری ارومیه برگزار می شود.
به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی دارای ۵۷۰ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی است.

از متولیان انتخاب شهر به عنوان یکی از۵پایلوت شهرهوشمند تجلیل کرد

طی مراسمی با حضور مسئولین استانی و شهری رییس و اعضای شورای اسلامی شهر ارورمیه در سالن اجتماعات شور از متولیان انتخاب شهر اورمیه به عنوان یکی از ۵ پایلوت شهر هوشمند تجلیل و به رسم یادبود لوحی تقدیم کردند .

به گزارش باریش: در نشست علنی شورای اسلامی  شهر اورمیه و با حضور معاون توسعه مدیریت و مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات استانداری ، مدیر کل پست استان ، مدیر کل مخابرات استان ، مجموعه معاونت برنامه ریزی و مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری ارومیه  از متولیان انتخاب ارومیه بعنوان یکی از ۵ پایلوت شهر هوشمند تقدیر شد


پرویز جلیلی رئیس شورای اسلامی شهر اورمیه :در این جلسه انتخاب شهر اورمیه بعنوان شهر پایلوت هوشمند در کشور را به تمامی حاضرین تبریک گفت و افزود: توفیفات بدست آمده ثمره تصمیمات و سیاستگزاریهای شورای اسلامی شهر و تلاشها و زحمات شبانه روزی و بی شائبه شهردار تلاشگر ، مدیران اجرائی دستگاه های استان ، مجموعه معاونت برنامه ریزی و سازمان آمار و فن آوری اطلاعات شهرداری می باشد .

جلیلی با اشاره بر اینکه انتخاب  شهر اورمیه  از بین ۶۱ شهر بعنوان یکی از ۵ شهر پایلوت  هوشمند گفت : این موفقت مهم  زمینه جذب اعتبارات ملی از وزارت محترم کشور را در جهت اجرای پروژه های دولت الکترنیک در این شهر فراهم می سازد


رضا صوفی زاده مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات ، ارتباطات و امنیت استانداری با اشاره به سنگین شدن وظیفه تکمیل زیرساخت ها بدلیل انتخاب ارومیه بعنوان یکی از ۵ پایلوت شهر هوشمند گفت : وزارت کشور در نامه ای به استانداری های کشور شاخص های انتخاب شهر هوشمند را اعلام کرد و استانداری ها باید هر کدام ۲ شهر برتر در این حوزه را معرفی می کردند.

وی افزود : در کارگروه تشکیل شده با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری به این منظور تشکیل شد برای ارتقا جایگاه و کیفیت خدمات در بستر شهر هوشمند برنامه ریزی شد که افزایش کارکرد دفاتر پیشخوان دولت یکی از این برنامه ها بود.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات استانداری تصریح کرد : پس از جمع بندی وزارت کشور از بین بیش از ۶۰ شهر معرفی شده ۱۵ شهر برای همایشی به این عنوان که در روزهای ۱۵ و ۱۶ شهریور در برج میلاد تهران برگزار شد از نظر شاخص ها اعلامی و کلیپ و دفاعیات مسئولین آن شهرها برگزار شد که در نهایت ۵ شهر تهران ، تبریز ، مشهد ، اصفهان و ارومیه بعنوان پایلوت های شهر هوشمند انتخاب شدند.

صوفی زاده گفت : رفاه اجتماعی بعنوان یکی از مهم ترین اهداف شهر هوشمند با توجه به مراجعه حضوری کم و انجام کارها در سریع ترین زمان بعنوان یکی از اهداف مهم این طرح است و ما توانستیم بیش از  ۱۵۴۲ مرکز  را از طریق شبکه الکترونیکی دولت به هم متصل سازیم ضمن اینکه ۷۰ دستگاه دولتی نیز از طریق سیستم الکترونیکی با هم بصورت یکپارچه هستن که در کشور جزو شهرهای برتر در این زمینه هستیم.

نادر صفرزاده معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار آذربایجان غربی گفت : در سال ۹۳ شهرداری تبریز توانست بعنوان شهر برتر در حوزه فناوری اطلاعات انتخاب شد و ما با تفاهم نامه با شهرداری ، سازمان فنی و حرفه ای و صداوسیما استان برا ارتقا جایگاه شهر ارومیه در این حوزه به امضا رساندیم که در مرحله نخست حدود ۱۴۰هزار نفر را در بخش شهروند الکترونیک مورد آموزش و تعلیمات قرار گرفتند.

وی افزود : در شهر هوشمند باید مردم و مسئولین بدون ملاقات یکدیگر به انجام کارهای یکدیگر مبادرت ورزند بصورتی که وضعیت و مسائل از جلسات و از روی کاغذ بصورت کاملا ملموس دیده شود.

معاون توسعه مدیریت استاندار تصریح کرد » سلامت اداری بعنوان مهم ترین هدف الکترونیکی شدن دولت مطرح است که باید مورد توجه جدی مسئولین قرار بگیرد.

صفرزاده در پایان گفت : در این زمینه دانشگاه ها نقشی پررنگ در این زمینه را ایفا می کنند که باید با تلاش آنها و نهادهای مختلف بتوانیم ارومیه را بعنوان جایگاه نخست شهر هوشمند تبدیل کنیم.

در ادامه این مراسم از متولیان و تلاشگران انتخاب ارومیه بعنوان یکی از ۵ پایلوت شهر هوشمند با ارائه لوح سپاس تقدیر شد

شایان ذکر است در پایان مراسم از جلد اول کتاب اورمیه (در دوران قاجار ) به روایت تصویر با حضور مسئولین حاضر رونمایی گردید

وام بیست و پنج میلیونی خودرو درد چه کسانی را دوا کرد؟

از ماه های پیش کمپینی راه افتاد که مانع از خرید خودروهای داخلی تا ارزان شدن از سوی مردم شد و پس از آن، بازار هم به همین کمپین و رفتارهای مردم واکنش نشان داده و راهی را در پیش گرفت که عملا، هیچ چیز گرمابخش بازار خودرو و رونق معاملات نشد.

در حالی دولت برای تحریک تقاضا، در شورای پول و اعتبار مصوب کرد که وام خودرو به ۱۵ میلیون تومان افزایش یابد که تا پیش از آن، بانکها اگر حاضر می شدند که وامی به خریداران خودرو و متقاضیان دریافت این تسهیلات بپردازند، تنها ۷ میلیون تومان پرداخت می شد.

پرداخت وام ۱۵ میلیون تومانی خرید خودرو هم نتوانست سردی را از معاملات خودرو پس بگیرد .از سوی دیگر، موجودی انبار کارخانجات خودرو هم روز به روز بیشتر می شد.

وزیر صنعت معدن و تجارت با همراهی وزیر اقتصاد و دارایی پای نامه ای را امضا کردند که اعلام می کرد:  در صنعت خودرو صورت‌های مالی، زیان انباشته ای معادل ۴.۲۰۰ میلیارد تومان را نشان می دهد و این در حالی است که به دلیل بحران نقدینگی، صنعت مزبور در معرض توقف است و موجودی انبار محصول خودروسازان به متجاوز از ۱۰۰.۰۰۰ خودرو کف کارخانه رسیده است.

دولت بسته رونق اقتصادی در شش ماهه پیش رو را که رونمایی کرد، “وام بیست و پنج میلیونی خودرو” ابر بند آن محسوب می شد که می شد پیش بینی کرد تحمیل پرداخت وام بیست و پنج میلیونی خودرو کارشناسی نشده و در بلند مدت به ضرر اقتصاد کلان کشور می گردد…

به این صورت بار دیگر صنعت خودرو بدون اینکه خود تحریک تقاضا در بازار فروش داشته باشد و به این پرسش عمومی پاسخ دهد که چرا مصزف کنندگان از کیفیت خودروهای تولید داخل در قبال وجه پرداختی خود برای این خرید راضی نیستند، در زیر چتر حمایتی دولت قرار گرفت و کمپین نخریدن خودرو داخلی طی کمتر از شش روز با ثبت نام  بیش از ۱۱۰ هزار نفری خرید دستگاه خودرو از طریق بسته اقتصادی  و با فروش محصولات مانده در انبارهای دو خودروساز بزرگ داخلی با شکست روبرو شد.

با فروش محصولات مانده در انبار های خودروسازان بزرگ داخلی، طرحی که گفته شده بود قرار است تا اردیبهشت ۹۵ ادامه داشته باشد روز گذشته با اعلام بانک مرکزی متوقف شد، این تنها جنبه ناصواب این طرح نبود، خریداران خودرو که در ابتدا با اعلام وزارت معدن، صنعت و تجارت و وزارت اقتصاد و دارایی انتظار بازپرداخت هفت ساله وام بیست و پنج میلیونی را داشتند در روز اجرا( دوشنبه هفته گذشته) با پرداخت ۴ ساله بدهی های خود به بانک ها روبرو شدند.درنگاه اول تنها برداشتی که از این موارد می توان داشت، عدم روراستی با خریدارن خودرو است.

عدم روراستی با مردم، منجر به نجات صنعت خودرو نخواهد شد، به زعم کارشناسان طرح بیست و پنج میلیونی خرید خودرو به عنوان مسکنی در فضای اقتصادی عمل می کند چرا که نه کیفیت خودروهای داخلی افزایش یافت و نه رضایت مردم تامین شد.

باید دید دولت در ادامه برنامه های خروج از رکود خود، برای صنعت خودرو چه فکری می کند، سهل انگارانه است اگر فروش ۱۱۰ هزار خودرو توسط دو خودروساز بزرگ داخلی را طی چند روز و با متضرر شدن مردم از سویی و ضرر بلند مدت بانک مرکزی از سویی دیگر موفق دانست.

گزارش کامل برنامه نود در شب اتفاقات حاشیه ای و عجیب

عادل فردوسی پور – برنامه نود؛ این هفته هم برنامه نود به اتفاقات عجیب و غریب فوتبال ایران پرداخت. در بخش تیم ملی به شرایط بازیکنان و عمکرد آنها پرداخته شد و در بخش نگاه به لیگ برتر به رویکرد تیم ها برای جوان سازی ترکیب شان.

میهمانان برنامه هم سعید عزت اللهی به عنوان جوانترین عضو کنونی تیم ملی و البته هاشم بیگ زاده که هیچ وقت صحبت هایش کهنه نمی شود و همیشه از جذابیت های خاصی برخوردار است. بهروز رهبری فرد هم در آیتمی جداگانه از سلطان علی پروین و تاکتیک های ویژه او برای پیروزی بر حریفان گفت.

اتفاق عجیب این برنامه را می توان در دو بخش بررسی کرد؛ جایی که علی کفاشیان باید به ماجرای هبه شدن تیم های دسته دومی به هیات های فوتبال استان ها پاسخ دهد و اتهامی عجیبی که به او زده شد که این هدیه های پر رمز و راز برای به دست آوردن رای های هیات های فوتبال و حضور مجددش در کرسی فعلی و ریاست فدراسیون فوتبال بود.

و البته بخش دوم به بحث درباره جدایی احتمالی کارلوس کی روش از تیم ملی بعد از بازی امروز تیم ملی مربوط می شود که تیتر یکی از روزنامه ها بود. جایی که افشین پیروانی به عنوان مدیر فنی تیم ملی آن را تکذیب کرد و در ادامه سردبیر این روزنامه، مدیررسانه ای تیم را متهم به اعلام این خبر در تماسی با او کرده است. مشروح برنامه نود شب گذشته را از نظرتان می گذرانیم.

نظرسنجی برنامه نود

نظرسنجی این هفته برنامه نود اختصاص به پیش بینی نتیجه دیدار ایران برابر گوام داشت. عادل فردوسی پور برای مخاطبان برنامه اش که این بار در خارج از کشور هم می توانند در آن شرکت کنند سوال خاصی را در نظر گرفت و پیش بینی دیدار دو تیم ایران برابر گوام را در مقدماتی انتخابی جام جهانی روسیه در نظر گرفته است.

آنچه در نود خواهید دید

معرفی آیتم های ویژه این هفته برنامه نود:

* آنالیز دیدار ایران برابر ترکمنستان
* مصاحبه ای ویژه ای با بهروز رهبری فرد
* آخرین گزارش از تیم ملی در جزیره گوام
* بذل و بخشش تیم های لیگ دومی به استان ها

بررسی دیدار ایران برابر ترکمنستان و حواشی آن

در آیتم ابتدایی برنامه نود به دیدار دو تیم ایران برابر ترکمنستان پرداخته شد. ترکمنستان در حالی برابر ایران قرار گرفته بود که در ۲۲ سال گذشته برابر ایران نباخته بود. دیداری که ایران غایب های زیادی داشت و رضا قوچان نژاد، علیرضا جهانبخش و کریم انصاریفرد بعد از ماه ها به ترکیب ایران بازگشته بودند.

البته قوچان نژاد و جهانبخش در ترکیب اصلی ایران قرار نگرفتند و اشکان دژآگه بدون بازی در لیگ ایران بازوبند کاپیتانی را بر بازو بست. اشکان اعلام کرد از اینکه بازوبند کاپیتانی را بر بازو بسته احساس افتخار می کند.

گل اول ایران برابر ترکمنستان که توسط پورعلی گنجی به ثمر رسید صدمین گل ایران در زمان هدایت کارلوس کی روش محسوب می شد.

ایران که در این بازی فرصت های خوب گلزنی را از دست داده بود در یک غافلگیری گل تساوی را به ثمر رساند و البته جوانترین بازیکن ایران یعنی سعید عزت اللهی موفق شد خیلی زود گل برتری را به ثمر برساند. عزت اللهی با گلی که برابر ترکمنستان به ثمر رساند عنوان جوانترین گلزن ایران را به خود اختصاص داد. این عنوان پیش از او در اختیار کریم انصاریفرد و مهدی مهدوی کیا قرار داشت.

اشکان دژاگه که در دیدار با ژاپن پنالتی اش را از دست داده بود در این بازی موفق شد پنالتی روی گوچی را به گل سوم تبدیل کند و ایران را به هزار روز بدون شکستی در آسیا تبدیل کند.

آنالیز دیدار ایران برابر ترکمنستان

در این بخش دیدار دو تیم ایران برابر ترکمنستان که با برد شاگردان کی روش به پایان رسید، توسط تیم آنالیز برنامه نود مورد بررسی قرار گرفت.

مالکیت توپ با ۵۷۹ پاس و دقت پاس ۸۳ درصدی ایران را در برابر ترکمنستان به یک تیم برتر تبدیل کرده بود. ایران ۴۴۱ پاس از این تعداد را کوتاه ارسال کردند و این مساله با توجه به حضور امید ابراهیمی و سعید عزت اللهی کاملا ملموس و قابل پیش بینی بود.

اشکان دژاگه که طراح ایران در این بازی بود با دریافت پاس های خوب توسط امید ابراهیمی به خوبی حمله وران ایران را صاحب فرصت کرد. امید ابراهیمی با ۱۷۰ پاس در سه بازی اخیر تیم ملی یکی از موفق ترین هافبک های ایران بود که در دیدار با ترکمنستان هم درخشش قابل توجهی با ارسال ۹۱ پاس داشت و با دخالت به موقع در قطع حملات و توپ گیری از حریف یک هافبک دفاعی ایده آل برای کی روش نشان داد.
جهانبخش که در نیمه دوم به میدان آمده بود با ۸ شوت به سمت دروازه از تمام حمله وران ایران در این بازی بیشتر اصرار به گلزنی به حریف داشت.

همچنین نمرات بازیکنان تیم ملی در بازی ترکمنستان برنامه اعلام شد.

 

مهمان ویژه برنامه نود

سعید عزت اللهی که در هفته های اخیر یکی از بهترین های تیم ملی لقب گرفته در این برنامه مهمان عادل فردوسی پور بود. مهمانی که تنها ۳ سال از برنامه نود بزرگتر بود.

او در این برنامه درباره اتفاقات عجیب دوران زندگی اش صحبت کرد و با کلیپی از گلزنی پدرش به احمدرضا عابدزاده سورپرایز شد. او ضمن تشکر از پدرش که به او در راه رسیدن به این جایگاه کمک کرد آرزو کرد بتواند در آینده بهتر شود.

عزت اللهی در ابتدا با شوخی های عادل درباره تپلی اش در کودکی اش صحبت هایش را آغاز کرد و در ادامه نیز درباره عکسی که در جریان بازی ملوان در زمان دانش آموزی اش از او تقدیر شد نیز خاطره هایش را به زبان آورد.

پخش کلیپ دیگری از سعید عزت اللهی در زمانی که به تیم ملی زیر ۱۰ سال دعوت شد و از سوی باشگاه ملوان مورد تقدیر قرار گرفت بخش دیگری از سورپرایز عادل فردوسی پور در برنامه اش برای هافبک دفاعی حال حاضر تیم کی روش بود. او بعد از اینکه وارد استدیو شدند این جمله عادل فردوسی پور که گفت در کودکی نیز خوش تیپ بوده اعلام کرد در کودکی به او می گفتند بیشتر از اینکه به او بگویند خوشتیپ ” بچه خشگل” می گفتند!

عزت اللهی در ادامه صحبت هایش اعلام کرد با توجه به تجربیات پدرش سعی خواهد کرد از این فرم خارج نشود و وارد حاشیه ها نشود: شاید بیشتر کسانی که مرا می شناختند فکر می کردند با توجه به خاطر پدرم به این جایگاه رسیدم و این بخاطر عدم پخش بازی هایم بود.

هافبک دفاعی تیم ملی درباره عدم بها به بازیکنان جوان در لیگ ایران گفت: شاید قبل از حضور در اسپانیا فکر می کردم آنها خیلی خاص هستند. اما وقتی در آن مجموعه حاضر شدم متوجه شدم هیچ جای دنیا استعدادهای ایرانی وجود ندارد. تنها تفاوت آنها سخت افزاری و برنامه ریزی است. آنها به این نتیجه رسیده اند که با بها دادن به جوانان می توانند به درآمدزایی نیز کمک کنند.

عزت اللهی ادامه داد: جسارتی که مربیان ملوان در بازی دادن من انجام دادند باعث شد تا به این جایگاه برسم و از آنها ممنونم.

هافبک جوان تیم ملی در ادامه مراسم قرعه کشی برندگان هفته گذشته برنامه نود را برگزار کرد و پیش بینی اش از بازی ایران برابر گوام را نیز اعلام کرد: من کارهایم ویزایم را در روسیه به همراه حقیقی و آزمون انجام دادم اما به دلیل اینکه روابط سیاسی دو کشور روسیه و آمریکا خوب نیست ویزای ما را صادر نکردند. پیش بینی من از نتیجه بازی فردا هم برد دو بر صفر ایران خواهد بود.

عزت اللهی که شماره ۶ را برای برندگان این هفته انتخاب کرد دلیل آن را علاقه به این شماره و پیراهنش معرفی کرد و ابراز امیدواری کرد بتواند وارث خوبی برای این شماره باشد.

عزت اللهی در ادامه درباره دوران حضورش در اتلتیکو مادرید گفت: ما با این تیم به دسته چهارم سقوط کردیم. فرناندز از تیم ما به بزرگسالان منتقل شد و برابر رئال مادرید بازی کرد.

وی ادامه داد: ما در مسابقات لیگ قهرمانان اروپا نیز بازی کردیم و قرعه کشی آن به این صورت بود که هر تیمی برابر تیم بزرگسالان اتلتیکو مادرید قرار می گرفت ما هم با آن هم قرعه می شدیم.

جوانترین بازیکن تیم ملی درباره حضورش در این تیم گفت: برای خودم هم حضورم در این تیم غیرمنتظره بود. انها اعلام کردند بازی هایم در جام جهانی جوانان را زیر نظر گرفته بودند و مسائل دیگر مثل حضورم در لیگ و انتخابم به عنوان پدیده در این انتخاب نقش داشت. در هفته دو یا سه جلسه با تیم بزرگسالان تمرین می کردم. روز اول که وارد تمرین بزرگسالان شدم جو فوق العاده ای دیدم. بزرگ های اتلتیکو در دو صف از ما استقبال کردند و این اعتماد بنفس ما را بالا برد. دیه گو سیمئونه نیز در تمرینات خیلی جدی بود.

وی ادامه داد: وقتی این پیشنهاد شد نمی خواستم آن را بپذیرم. من تاکنون جدا از خانواده زندگی نکرده بودم و این برایم سخت بود. اما برای رسیدن به هدفم این سختی ها را تحمل کردم.

در ادامه صحبت های مابین عزت اللهی و فردوسی پور  او پرده از رئال مادرید بودنش برداشت و اعلام کرد علیرغم حضور اتلتیکو، یک مادریدی است و بازی های این تیم را هم در زمان حضورش در اسپانیا چندین بار از نزدیک دیده و البته به مسوولان تیم با توجه به تعصبی بودن‌شان این راز را نگفته است.

عزت اللهی درباره گلزنی اش با پیراهن تیم ملی گفت: وقتی که توسط کی روش دعوت شدم می خواستم ثابت کنم که لیاقت این اتفاق را دارم و از سرمربی ام بابت این اعتماد سپاسگذارم. وقتی در زمین می روی ۹۰ دقیقه فرصت داری تا توانایی هایت را به نمایش بگذاری و بعد از آن فرصتی برای افسوس خوردن وجود ندارد.

عزت اللهی در بازی با ترکمنستان با ۵۴ پاس و دقت پاس ۹۳ درصد یکی از بهترین عملکردهای خود را داشت و اعلام کرد: برای من مهم است که برای تیم ملی کشورم موفق باشم. می خواهم در فوتبال اروپا حضور داشته باشم.

تقویم برنامه نود:

۲۳ سال قبل در بازی گسترش و پیام اتفاقی تلخ برای یکی از فوتبالیست های ما رخ داد. حضور محمد حسین میثاقی با حضور در جمع خانواده محمد پارسا به ماجرای اتفاق تلخ برای این بازیکن پرداخت. گلایه های مادر این فوتبالیست از شرایط و مشکلات مالی شان بابت مشکلات بدنی فرزندش از بخش های اصلی این قسمت بود.

مادرش درباره آن اتفاق گفت: من ان روز می خواستم نگذارم که برای بازی برود. بینی اش ضربه خورده بود و از او خواستم نرود اما خواست برود. دقیقا اتفاقی که برای برادر شهیدش افتاد. برادرش هم روزی که می خواست به جبهه برود به او گفتم نرود اما رفت و شهید شد. اما خوشحالم که به راهش رفت و البته محمد را چه کنم؟ محمد که بخاطر فوتبال اینطور شد. هنوز هم فوتبال می بیند و وقتی بازیکنی که زمین می خورد واقعا دلم می لرزد و از خدا می خواهم اتفاقی برای بازیکنی نیفتد.

برخوردی که محمد پارسا در هنگام برخواستن برای زدن ضربه سر برای این بازیکن افتاد.
***
۲۵ آبان ۵۸: پیروزی استقلال بر پرسپولیس
***
سومین برد پیاپی پرسپولیسی ها برابر استقلال با گلی که مهدی هاشمی نسب به ثمر رسید.
***
استرالیا که سال ها در حسرت حضور در جام جهانی بود موفق شد با برتری بر حریف امریکای جنوبی خود اولین جام جهانی اش را تجربه کند.
***
هفته کتاب و سوالی که از بازیکنان درباره آخرین کتاب خوانده شده شان که هیچ کدام به خاطر نمی آوردند و البته فراز کمالوند و یحیی گل محمدی با اعلام کتاب های خوانده شان روی فوتبالی ها را سفید کردند.
***
سقوط ایران در تهران بعد از ناکامی در جبران شکست دو بر صفر در دوبلین برابر ایرلند جنوبی. ایران در تهران با تک گل یحیی گل محمدی به پیروزی رسید اما این نتیجه برای جبران آن باخت کافی نبود.

آنالیز دوم – جوانگرایی در لیگ برتر

ذوب آهن، تراکتورسازی و سیاه جامگان تیم هایی بودند که بیشترین بها به بازیکنان جوان را دادند و البته تراکتورسازی با توجه به بازی دادن به بازیکنان جوانش در صدر قرار دارد. راه اهن تیم دوم بابت بازی دادن به بازیکنان جوان بود. مهدی تارتار البته بیشتر از فرهاد کاظمی به عنوان مربی جدید این تیم ریسک بیشتری داشت و بازیکنان جوان بیشتری در ترکیب خود قرار داده است. یحیی گل محمدی نیز که اقبال خوبی به جوانان نشان داده بود در این جدول رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

استقلال اهواز با توجه به اعتصاب بازیکنان باتجربه هایش و به اجبار مجبور شد از بازیکنان جوانش استفاده کند که البته نتیجه خوبی برای آنها نداشت.

سیاه جامگان و استقلال خوزستان دیگر تیم های بهادهنده به بازیکنان جوان محسوب شدند. البته عبدالله ویسی با بازی دادن به ۶ بازیکن رکورد لیگ را به خود اختصاص داد و ملوان نیز با حمید استیلی ۵ بازیکن جوان عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشت.

استقلال و پرسپولیس که بازیکنان جوان خوبی در لیست خود دارند در استفاده از آنها خساست خاصی نشان می دهند و در کنار فولاد و نفت شرایط خوبی از بابت استفاده از جوانان ندارند.

در پایین جدول استفاده از جوانان نیز تیم های گسترش، سایپا، پدیده و صبای قم قرار دارند و کمالوند، جلالی، مهاجری و البته علی دایی در جمع ریسک ناپذیرهای لیگ قرار دارند.

لیگ پانزدهم البته نسبت به فصول گذشته اقبال بیشتری نسبت به بازیکنان جوان داده و با ۱۴ و نیم درصد استفاده تیم ها از بازیکنان جوان شرایط رو به صعودی را از خود به نمایش گذاشته است.

میهمان دوم برنامه نود: هاشم بیگ زاده: چشمم زدید و فرزندم به من عمو می گفت!

بعد از سعید عزت اللهی به عنوان اولین میهمان برنامه نود که خود را بچه خوشگل نامید، نوبت به حضور هاشم بیگ زاده، مدافع ملی پوش سابق استقلال و حال حاضر صبای قم رسید که به عنوان میهمان دوم در این برنامه حاضر شود.

هاشم بیگ زاده با حضور در استدیو برنامه نود برابر عادل فردوسی پور قرار گرفت. مدافع باجنبه به زعم مجری این برنامه درباره حضورش در فوتبال گفت: اصالتی اردبیلی دارم و البته همه می گفتند شیرازی هستم و به من کاکو می گفتند. من تهران بزرگ شدم و در محله کیانشهر. از زمین خاکی شروع کردم و در کنار آقای علی دوستی مهر و در بانک ملی کارم را ادامه دادم. در باشگاه کوثر و باز هم کنار آقای علی دوستی و کولی وند فوتبالم را ادامه دادم. در زمان سربازی به فجر رفتم و جا دارد از آقای پیروانی تشکر کنم که به من بازی دادند و در فوتبالم نقش داشتند.

وی ادامه داد: متاسفانه اردبیل تیم لیگ برتری ندارد. این همه تیم این شهر و ان شهر فرستادند اما یک تیم به شهر ما ندادند.

بیگ زاده درباره مصدومیتش گفت: متاسفانه بدشانسی می اورم و البته شاید خدا دوستم داشته و اتفاق بزرگتری برایم نیفتاده است. اکنون خوب شده ام و می توانم در روز جمعه برای تیمم بازی کنم.

مدافع حال حاضر صبا درباره از دست دادن تورنمنت جام جهانی و ملت های استرالیا گفت: انگیزه زیادی داشتم و از آرزوهایم دور شدم. بعضی اوقات به ذهنم می رسید که فوتبال را ادامه ندهم و خداحافظی کنم.
هاشم بیگ زاده درباره اتفاقاتی که بعد از جام جهانی و ماجراهای کاریکاتور و شوخی های مجازی با او و مسی شد نیز گفت: من به چشم زدن و چشم خوردن خیلی اعتقاد دارم و شما چشمم زدید که نتوانستم به دلیل مصدومیت در جام جهانی و برابر مسی حاضر شوم. شاید به خاطر خوش تیپی ام اینقدر چشم می خورم و مصدوم می شوم.

وی ادامه داد: در زمان اردوی برزیل من یک ماه زودتر از بچه های دیگر به برزیل رفته بودم. زمانی که برگشتم بچه ام به دنیا آمد و اگر می توانست حرف بزند با توجه به اینکه مرا ندیده بود حتما به من عمو می گفت! من یک ماه زودتر به برزیل رفتم و با این وضع زبانم که فول! است حسابی به دردسر افتاده بودم.

بیگ زاده در ادامه این گفتگوی جذاب درباره گلی که به پرسپولیس در زمان حضورش در فجر زد گفت: من دو پا هستم و پای اصلی ام راست است. سال اولم به فجر رفته بودم بازیکن مان مصدوم شده بود و پرسیدند کی می تواند آنجا بازی کند که من دستم را بالا بردم و بازی با پرسپولیس هم گل زدم و ره صد ساله را یک شبه طی کردم.

وی ادامه داد: وقتی از سوی علی دایی به تیم ملی دعوت شدم همه انتقاد می کردند اما خوشحالم اکنون نیز فرصتی شد تا دوباره در کنار ایشان باشم و امیدوارم موفق شوم. من یک روز با صبا تمرین کردم و بدنسازی هم نداشتم و این مساله باعث شد تا به فرم ایده آلم نرسم.

بیگ زاده در ادامه نیز خاطراتی از حضورش در فجرسپاسی گفت: تیم خوبی داشتیم و با عملکردمان باعث شدیم علی پروین بعد از شکست برابر ما از کارش استعفا دهد. این تیم اگر دو سال دیگر در کنار هم بازی می کرد می توانست نتیجه فوق العاده تری از خود به جا بگذارد. من واقعا خیلی خوب بودم. کاشته زن خوبی بودم و حتی زمانی که علی آقا مرا به تیم ملی دعوت کرد وظیفه زدن ضربات ایستگاهی را داشتم. اگر مرا چشم نمی زنید باید بگویم که رو به جلو خیلی بهتر بازی می کنم. مصدومیت ها باعث شد تا به حق خودم نرسم. اگر شرایط بازی را داشتم الان حداقل ۸۰ بازی ملی داشتم.

وی درباره بازی با گوام هم گفت: شرایط با توجه به زمین انجا خیلی سخت است و البته می توانیم با اختلاف سه گل و با نتیجه ۳ بر صفر برنده شویم.

هاشم بیگ زاده در پایان به نحسی برنامه نود برای میهمانان قبلی اشاره کرد و گفت: هر بازیکنی که به این برنامه می آمد مشکلی برایش پیش می آمد و البته من در زمان مصدومیتم امدم و امیدوارم با حضورم در این برنامه شرایطم متفاوت شود.

هاشم بیگ زاده و مقصر تمام اتفاقات در استقلال؟

بازیکن سابق استقلال در این باره گفت: همان سالی که قهرمان شدیم این اتفاق افتاد. بعضی شب ها گریه می کردم. هجمه سختی علیه من بود و طبق آمار من بهترین بودم. باید از آقای قلعه نویی و حمایت های او تشکر کنم. دوست ندارم دروغ بگویم و همه چیز را صادقانه می گویم. قلعه نویی درخواست مرا برای بازی نکردن رد کرد و گفت صدهزار نفر هم که هیچ اگر صدمیلیون نفر هم منتقد باشند من به تو اعتقاد دارم و بازی می دهم. این اعتماد باعث شد در تیم ملی حاضر شوم و در سه بازی مهم تاریخ فوتبال ایران حاضر شوم و در جام جهانی حاضر شدیم.

او درباره دربی فصل گذشته استقلال و پرسپولیس و تمرد از دستور قلعه نویی برای حضور در زمین گفت: خدا شاهد است و نمی خواهم فردا زنده باشم اگر دروغ بگویم. دکتر شاهد است که نصفه شب او را صدا زدم و شرایط بازی را نداشتم. می ترسیدم وارد بازی شوم و اشتباهی کنم که مشکل بزرگتری پیش بیاید. من با بازی نکردنم به قلعه نویی در آن بازی بیشتر به او کمک کردم. خدا شاهد است و جا دارد بار دیگر از او عذرخواهی کنم اما مطمئن باشید به هیچ وجه قادر به حضور در زمین نبودم.

بیگ زاده البته انتقادی به امتیازدهی بازیکنان در برنامه نود هم داشت و اعلام کرد اگر به بازیکنان بر مبنای گلزنی و پاس گل امتیاز بدهید این نمرات را قبول ندارم. شاید یک بازیکن در یک بازی راه رفته باشد و در ادامه توپ شانسی به سرش خورده باشد و گل زده بزند.

وی درباره دوران حضورش در سپاهان نیز گفت: بهترین دوران فوتبالی ام بود و اصلا مصدوم نشدم.چهار قهرمانی ام در طول لیگ برتر از الطاف خدا به من بوده. دو قهرمانی به همراه قلعه نویی، یک قهرمانی به همراه بوناچیچ و یک قهرمانی به همراه کرانچار از الطافی بود که خدا به من داشته و شکر می گویم.

هاشم بیگ زاده در ادامه صحبت هایش در این برنامه گفت: با توجه به مصدومیت هایم خیلی قربانی می کنم و به نظرم آه گوسفندان مرا گرفته است. من همان هاشم بیگ زاده ام و هیچ تغییری نکردم. شاید سنم بالا رفته باشد اما سعی می کنم با تمرین بیشتر بار دیگر به تیم ملی برگردم. همیشه مورد اعتماد کارلوس کی روش بودم. امید دارم و تلاشم را می خواهم و امیدم به خداست.

او درباره اختلافاتش در پایان فصل گذشته با هواداران گفت: انها هواداران واقعی استقلال نبودند. ما بعضی می بردیم اما اسم کس دیگری را صدا می زدند و بنر شخص دیگری را می اوردند. امیدوارم استقلال به همراه آقای مظلومی هم موفق باشد. در دو سال گذشته کمی مشکل داشتیم.

هاشم بیگ زاده درباره مشکلات این تیم در فصل گذشته گفت: نمی خواهم هواداران بگویند پولکی هستند اما اینقدر که جریمه ام کردند از یک دیه بیشتر شده است. من اگر آدم می کشتم دیه اش می شد ۹۰ میلیون اما جرایمم در استقلال ۵۵۰ میلیون شد. امسال هم از این تیم یک میلیارد طلب داشتیم اما عوض پرداخت آن پول هم برای رضایتنامه ام گرفتند. آقای مظلومی مرا می خواست اما تصمیم گیرنده او نبود. او حتی با خودم هم صحبت کرد، مهدی رحمتی هم با من صحبت کرد. روز آخر برای امضای قرارداد رفتم اما در لیست مازاد قرار دادند. استقلال با من خوب تا نکرد و رفتارشان با من و امیرحسین صادقی که چندین سال در این تیم بودیم خوب نبود. از آقای مظلومی تشکر می کنم و او را مقصر نمی دانم. زمانی که به باشگاه رفتم آقای مظلومی گفت من به بازی تو اعتقاد دارم اما هوادارانی هستند که به من پیامک می دهند. من از او پرسیدم هواداران تیم از کجا شماره شما را دارند. وقتی برای امضای قرارداد رفتم به دلم بد افتاد و حتی جزو ۵ نفر گرانقیمت این تیم بودم اما احساس کردم اتفاقاتی فصل گذشته برایم تکرار می شود.

وی درباره حضورش در پرسپولیس و عکس یادگاری با حبیب کاشانی گفت: نمی دانم چرا رفتم. اول فوتبالم بود و پرسپولیس زودتر پیشنهاد داده بود و در ادامه با توجه به اینکه استقلالی بودم با پیشنهاد این تیم مسیرم را تغییر دادم و به این تیم رفتم و آبی پوش شدم.

گپ و گفت جالب با حضور کاستاکورتای وطنی

در ادامه این برنامه آیتمی که از گفتگوی ویژه این برنامه با بهروز رهبری فرد ضبط شده بود پخش شد. مدافع سابق تیم ملی و پرسپولیس که در زمانبازی اش به کاستاکورتا، مدافع تیم ملی ایتالیا، معروف بود در این گفتگوی جنجالی رازهایی از رختکن پرسپولیس و جدایی اش از این تیم پرده برداشت. جایی که او عنوان کرد پروین تنها در رختکن تنها صحبت فنی اش این بود که باید بروید در زمین و برنده شوید و جدایی اش از این تیم و حضور در پاس مربوط می شد. او در این صحبت ها عنوان کرد در جریان دیدار پاس برابر تیم سابقش قصد داشت ضربه پنالتی به سود پاس را به گونه ای بزند که دروازه بان آن را دفع کند!

بهروز رهبری فرد در ابتدای این گفتگو گفت: سال ۷۳ به تمرین پرسپولیس رفتم. آن زمان در زمین راه آهن تمرین می کردند و همه به من می گفتند نمی توانی در تمرین هم حاضر شوی. همه خیلی بزرگ بودند و در رختکن رویم نمی شد لباس عوض کنم و در دستشویی لباسم را عوض می کردم. من تاکنون در دفاع راست بازی نکرده بودم اما حمید درخشان به من گفت می توانی بازی کنی که اعلام کردم می توانم و اتفاقا سه پاس گل دادم.

وی درباره اولین دربی اش نیز گفت: من کوچکترین عضو تیم بودم و آخرین نفر بودم که از تونل بیرون آمدم. وقتی جمعیت را دیدم به آقا مجتبی محرمی گفتم نمی توانم بازی کنم و که او گفت بیا بیینم و بازی کن بابا. اتفاقا اولین کارت زرد را گرفتم.

بهروز رهبری رفت خاطرات جالبی درباره شماره پیراهن هایش در این تیم نیز گفت: من هر شماره پیراهنی که می پوشیدم بعدش می گفتند فلان بازیکن معروف قرار است بیاید و باید این شماره را به او بدهی که من در نهایت شماره ۲۰ را پوشیدم.

وی درباره تاکتیک های علی پروین در رختکن گفت: کل صحبت علی آقا در رختکن این بود که اسم ۱۱ نفر شما را تریلی نمی کشد و من باید به شما چه بگویم و همینطور هم بود و ما تمام تیم ها را با قدرت بدنی مان می بردیم.

بهروز رهبری فرد درباره شیرینی های سر تمرین هم می گفتند: گل و شیرینی را خود باشگاه می گرفت و به نظرم گل ها را از پارک می کندند.

وی درباره جدایی هاشمی نسب هم گفت: در میز شام شوخی کرد و علی آقا گفت دیگر نمی خواهم. صد میلیون خیلی بود و زمانی که او این پول را گرفت من چهار میلیون می گرفتم. البته او به خاطر پول نرفت و علی آقا نخواست و وقتی می گفت نمی خواهم یعنی نمی خواهم.

رهبری فرد درباره تقارن روز عروسی اش با دربی خاطره جالبی تعریف کرد: در این روز من رادیو به همراه خودم در مجلس عروسی ام بردم. وقتی عاقد می خواست خطبه را بخواند پرسپولیس گل دوم را زد که من پریدم هوا و عاقد فکر کرد از خوشحالی ازدواج این کار را کرده ام.

وی درباره نقصی که در انگشتش وجود دارد نیز اینطور توضیح داد: من کوچک بودم و به همراه برادرم به زمین خاکی رفتم. من کوچک بودم و از من خواستند تور دروازه را بیندازم. وقتی تور را در قلاب می انداختم احساس کردم یکی از انگشتانم نیست و بعد دیدم که زمین افتاده و … . انگشتم به قلاب دروازه گیر کرده بود و این اتفاق افتاد.

گزارش از تیم ملی در گوام – رد شایعه جدایی کی روش

در قسمت دیگر این برنامه به شرایط تیم ملی در گوام و تمرینات شاگردان کارلوس کی روش برای دیدار با این کشور پرداخته شد.

ارتباط با افشین پیروانی به عنوان مدیر تیم ملی توسط فردوسی پور و عواملش انجام شد و پیشکسوت پرسپولیس و مدیر کنونی تیم ملی درباره شرایط تیم ملی ساعاتی قبل از دیدار با گوام درباره شرایط ملی پوشان صحبت کرد.

پیروانی در ابتدای صحبت هایش گفت: تفاوت ساعت بین دو کشور مشکلاتی برای ما به وجود آورده است.
وی ادامه داد: گوام شرایط خوبی برای میزبانی ندارد و امکانات ضعیفی دارند. ساعت بازی در گرمای این کشور و هوای بارانی که احتمالا در جریان بازی خواهیم داشت مشکلاتی برای ما به وجود خواهد آورد. خیلی از دوستان می گویند گوام را باید برد اما باید دانست که فوتبال متفاوت شده است و گوام تاکنون در کشورش نباخته و چند تن از بازیکنان مان ویزا نگرفته اند. ما به فیفا و کنفدراسیون نامه زدیم و در این بازی بازی جوانمردانه رعایت نشده است.

پیروانی درباره شایعه جدایی کی روش گفت: تیم ملی شخصی نیست و اکنون همه باید از تیم ملی حمایت کنند. رفتن به جام جهانی باعث خوشنودی همه است. کارلوس کی روش با تیم ملی ادامه خواهد داد و البته گله هایی نیز وجود دارد. این شایعه در اردو هم هست اما ما چنین چیزی ندیدیم و آقای کی روش با قدرت به کارش ادامه خواهد داد.

وی درباره صحبت هایی درباره بی اعتنایی کارلوس کی روش به اسپانسر تیم ملی و استفاده از برند دیگری در پوشش خود نیز اینطور توضیح داد: از ۱۲ مرداد با هیچ کمپانی قرارداد نداریم. اگر امروز هر برندی را بپوشیم مجاز هستیم. شایعه زیاد است و دوستان باید کمک کنند. اگر این شایعات به گوش بازیکنان برسد مشکل خواهند داشت. تیم ملی به حمایت بیشتری نیاز دارد. اکنون که نزدیک به تیم ملی هستم مشاهده می کنم که امکانات مورد نیاز برای تیم ملی وجود ندارد و این در شان تیم اول آسیا نیست.

آیتم پایانی: هبه کردن تیم ها برای به دست اوردن کرسی

این بخش از برنامه نود اختصاص به طرحی داشت که به برخی استان ها تیم هبه می شد. این طرح باعث شد ۱۱ تیم دسته دومی به شهرهایی هبه شود که در لیگ تیمی نداشتند.

البته برخی استان ها این تیمی که به آن هبه شده را به شهر دیگری فروختند تا از این طرح سود ببرند. البته درباره این هبه اینطور استنباط شده که کفاشیان با این طرح به دنبال دریافت رای در انتخابات فدراسیون فوتبال داشته باشد. با توجه به این داد و ستدها علی کفاشیان به رای های مورد نظر خود خواهد رسید و باید دید پاسخ رییس فدراسیون فوتبال در قبال این ماجرا چیست.

در ادامه این آیتم جنجالی که مسلما طبعات زیادی برای علی کفاشیان خواهد داشت اصفهانیان، رییس هیات فوتبال زنجان درباره تیمی که به آنها هبه شد و به شهر دیگری از سوی او واگذار شد اینطور توضیح داد: وقتی نتوانستند حامی مالی مورد نظر را کسب کنند تصمیم گرفتیم تیم را به شهر دیگری واگذار کنیم.
وی ادامه داد: اگر تیم را واگذار نمی کردیم آنها سقوط می کردند و قیمت برند آن خیلی کمتر از این مبلغ می شد.

در بخش دیگر تیمی که به استان سیستان و بلوچستان هبه شده بود زیر نظر گرفته شد. تیمی که در نهایت از سوی هیات فوتبال این استان به شیراز واگذار کردند!

رییس هیات فوتبال سیستان و بلوچستان هم مشکلات مالی و نداشتن حامی و اسپانسر را دلیل واگذاری اعلام کردند. مدیرعامل سابق این تیم گفت: براساس اطلاعات کذبی که به آقای کفاشیان دادند مجوز این انتقال داده شد. آقای کفاشیان ناآگاهانه دستور مجوز واگذاری را دادند در صورتی که در نامه شان هم اعلام کرده بودند که اگر اطلاعات صحت داشته باشد می توانند این انتقال صورت گیرد.

رییس هیات فوتبال سیستان و بلوچستان در ادامه نیز اعلام کرد مبلغ این فروش و واگذاری در حساب هیات فوتبال وجود دارد و برای ارتقای فوتبال این استان هزینه خواهد شد!

خبر جدایی کی روش از تیم ملی را چه کسی داد؟

در ادامه این برنامه سردبیر روزنامه ایران ورزشی که تیتر خبر جدایی کارلوس کی روش را به عنوان تیتر خود انتخاب کرده بود در اتفاقی عجیب منبع خبری خود را مدیررسانه ای تیم ملی اعلام کرد: محسن معتمدکیا امروز بیش از ۵ بار با بنده تماس گرفتند و اعلام کردند کارلوس کی روش بعد از پایان بازی استعفا خواهند داد و جزییات این جدایی را هم به من گفتند. برای من خیلی عجیب است که مدیررسانه ای تیم ملی این خبر را می دهد اما اقای پیروانی به عنوان مدیرفنی این قضیه را تکذیب می کنند.

سعید زاهدیان، سردبیر این روزنامه در پایان بار دیگر تاکید کرد که در صورت تکذیب، صحبت های شان را پیگیری خواهد کرد: من با قاطعیت اعلام می کنم که این خبر را مدیررسانه ای تیم ملی اعلام کرده و ان را پیگیری خواهم کرد.


نتیجه نظرسنجی

در انتها نتیجه نظر سنجی این هفته برتری ۹۴ درصدی نتیجه برد ایران گواه بر این بود که مردم ایران امید زیادی به برتری پرگل برابر تیم گوام در بازی پیش رو دارند.

منطقه دریاچه ارومیه تا ٢٠٩٠ کاملا خشک می‌شود

مهندس محمد امیر رحمانی، کارشناس ارشد منابع آب با بیان موضوعاتی مربوط به دریاچه ارومیه گفت: «براساس گزارش سازمان ملل ١,٢‌میلیارد مردم جهان دسترسی به آب شرب و پاک ندارند، ٢.٨‌میلیارد نفر هم حداقل یک‌ماه در‌سال دسترسی به آب ندارند. شاخص تنش آب که بهترین شاخص ارزیابی منابع آبی است، بیانگر بدترین وضع منابع آبی درخاورمیانه است و موجب منازعات بسیاری ازجمله اختلافاتی میان ایران و افغانستان بر سر حوضه آبریز ماهور و یا تنازعات میان ایران، عراق، ترکیه و سوریه بر سر حوضه آبریز دجله و فرات، اختلافات اسراییل، فلسطین و اردن روی اردن و همچنین اختلافات داخلی بر سر رودخانه کارون بین خوزستان، کهگیلویه، اصفهان و ایلام شده است.»

«دیپلماسی آب»؛ شیوه نوین در احیای دریاچه ارومیه

او با اشاره به رویکردهای یکپارچه اخیر درخصوص مدیریت و برنامه‌ریزی آب همچون رویکرد آب و خاک، اظهار داشت: «در راستای این رویکردها شاخه جدیدی با عنوان «دیپلماسی آب» با این مفهوم که هرجا مدیریت منابع آب انعطاف‌پذیری باشد، می‌توان همه ذینفعان را دور یک میز با هدف توسعه پایدار جمع‌آوری کرد، به وجود آمده است.» امیر رحمانی دیپلماسی آب را در سه بخش معرفی کرد و افزود: «چارچوب دیپلماسی آب از سه بخش فرضیات، مشخصات سیستم آبی و مدیریت تشکیل شده است و این چارچوب ٧ قدم دارد که تاکنون یک‌ونیم قدم آن طی شده است. درواقع توانستیم با شناسایی سیستم، مدل‌سازی و یک سناریوی احیا طراحی کردیم اما نتوانستیم همه ذینفعان را بر سر یک میز جمع کنیم تا به نتیجه برسیم.»

منطقه دریاچه ارومیه تا ٢٠٩٠ کاملا خشک می‌شود

این کارشناس در ادامه به بررسی حوضه آبریز دریاچه ارومیه پرداخت و اظهار داشت: «دریاچه ارومیه با ٥,٥‌میلیون نفر جمعیت در یک منطقه نیمه خشک قرار دارد که مطالعات نشان داده تا ٢٠٩٠ به یک منطقه کاملا خشک تبدیل خواهد شد. ١٠‌درصد مردم به کشاورزی مشغول هستند و ٢٥درصد هم از مساحت حوضه زیر کشت قرار دارد.» او دلایل مشکلات این دریاچه را در سه بخش عنوان کرد: «بخش اول مدیریت ناصحیح منابع آبی، بخش دوم رشد سریع جمعیت و بخش سوم خشکسالی است. در بخش نخست مدیران از نتایج طرح‌های جامع استفاده نکرده و توجه بیش از حد به اقدامات سازه‌ای مانند ساختن سد داشتند.

در بخش دوم افزایش دوبرابری جمعیت در ٣٠‌سال اخیر را شاهد هستیم و در بخش آخر می‌توان به عدم توجه به فرآیند کشاورزی در این منطقه، وجود سیستم‌های آبیاری سنتی فراوان و مهم‌ترین نکته تطابق نداشتن الگوی کشت با شرایط اقلیمی منطقه است.» رحمانی با تأکید بر وجود دو دوره خشکسالی شدید در ١٥‌سال اخیر اضافه کرد: «بحران کنونی این دریاچه تاکنون تجربه نشده است، طبق بررسی‌ها، ساخت سدها حدود ٢٥درصد، افزایش کشاورزی حدود ٦٥درصد و تحریم و خشکسالی حدود ١٠درصد در این فاجعه تأثیر داشته است.» او با اشاره به عوارض خشک‌شدن دریاچه ارومیه گفت: «درپی این خشکی طوفان‌های نمک را خواهیم داشت که تا شعاع ٥٠٠کیلومتری را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد. طبق آمار دوسال اخیر، افزایش آسم درمردم، مرگ و مهاجرت گونه‌های جانوری، تغییر در گیاهان کشاورزی به همراه خواص‌شان، افزایش نرخ مهاجرت مردم و از بین رفتن ویژگی اکوسیستمی این دریاچه مبنی بر تعدیل‌کننده دمای هوا در فصول مختلف، از اثرات خشکی این دریاچه خواهد بود.»

افزایش دما تا افق ٢٠٣٠

امیر رحمانی با اشاره به افزایش دما در کل این منطقه تا افق ٢٠٣٠ اظهار داشت: «به جز کاهش نیم‌درجه‌ای دما در شمال‌شرقی این منطقه، منطقه جنوب‌غربی افزایش دمای ٣,٥ درجه‌ای را خواهد داشت. در بررسی تغییرات بارش، افزایش بارندگی در تابستان و پاییز پیش‌بینی شده که با توجه به تبخیر در تابستان و همچنین کاهش برف یک نکته منفی تلقی می‌شود.» این کارشناس در پایان با اشاره به مدیریت این بحران با تجمیع سناریوها درکنار هم، ادامه داد: «از میان ١٩ سناریو با کنارهم قراردادن و اجرایی‌کردن چند سناریو می‌توان در‌ سال ٢٠٢٦ به نتایج خوبی رسید که این سناریوها شامل افزایش فرآیند کشاورزی، نکاشت، باروری ابرها، انتقال آب از ذاب و ارس و تصفیه آب‌های فاضلاب می‌شود.»

واکاوی پروژه انتقال آب قمرود

مهندس عادل علاف‌صالحی، در ادامه این همایش به بررسی طرح انتقال آب قمرود پرداخت و بیان کرد: «در‌ سال ۱۳۳۰ خورشیدی مطالعاتی توسط محققان فرانسوی و ایرانی برای تأمین آب قم در مسیر رودخانه قمرود و دشت علی‌آباد انجام شد، در‌ سال ۱۳۶۲ با حفره ۱۱ حلقه چاه در دشت علی‌آباد آب شیرین به قم انتقال یافت. اما استفاده از این آب به دلیل حجم کم آب و افزایش جمعیت قم مدت زیادی طول نکشید. بنابراین درهمان زمان ایده ساخت سد پانزده خرداد ارایه شد که در‌ سال ۱۳۷۳ به بهره‌برداری رسید.» دبیر سومین همایش و نمایشگاه محیط‌زیست و بحران‌های پیش‌رو ادامه داد: «اجرای رسمی طرح انتقال آب الیگودرز از شرق استان لرستان به برخی شهرهای مرکزی ایران و قم به‌طور رسمی از ‌سال ۱۳۸۲ آغاز شد که اجرای آن موجب انتقال سالانه ۱۸۱‌میلیون مترمکعب آب از رودخانه‌های الیگودرز به سد کوچری و تصفیه‌خانه آن شد.» صالحی به منبع تأمین این طرح اشاره کرد و گفت: «مبدأ اصلی تأمین آب پروژه رودخانه چشمه سرداب است که در ۶۰کیلومتری جنوب‌غربی شهرستان الیگودرز واقع شده است.» او گفت: «در اکثر طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای تنها ۵ تا ۸درصد از حجم انتقال‌یافته برای شرب بوده و مابقی برای طرح‌های کشاورزی، صنعتی، سیاحتی و گردشگری مصرف می‌شود.»

افق این طرح ‌سال ۱۴۲۵ است

او با بیان این‌که مقدار انتقال آب برای‌ سال ۱۴۱۰ به ۲۴۰‌میلیون مترمکعب می‌رسد که مطالعات آن درحال انجام است، اظهار داشت: «بیشترین میزان آبی که از سد کرج به تهران می‌آید، ۱۱ مترمکعب بر ثانیه بوده و ظرفیت سامانه یادشده بیش از دوبرابر آب انتقالی از سد کرج به تهران است.» صالحی با اشاره به هزینه‌شدن مبلغ ۸۵۰‌میلیارد تومان برای پروژه آبرسانی به قم تا ابتدای‌ سال۱۳۹۰، افزود: «هزینه اجرای طرح قمرود بیش از یک‌هزارو۱۰۰‌میلیارد تومان تخمین شده است.»

اعتراض‌ها و خسارت‌ها به طرح قمرود

مدیرعامل شرکت مهندسی ماه دانش عطران با اشاره به اعتراض‌ها و خسارت‌های این طرح اضافه کرد: «انتقال آب از شهرستان الیگودرز به شهرهای کویر مرکزی و قم باعث پایین‌رفتن شدید سطح سفره‌های آب زیرزمینی و خشک‌شدن بیش از ٢٣١ حلقه چاه خشک شده، اما تاکنون حقابه‌ای برای این روستاها درنظر گرفته نشده است.» او ادامه داد: «ازسوی دیگر نام‌گذاری این طرح به‌عنوان مبهم «طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم» و همچنین نام‌گذاری پروژه ساخت و اجرای این طرح با نام پروژه قمرود باعث واکنش‌هایی درمیان مردم استان لرستان شد تا جایی که رحمانی نماینده مجلس هشتم شهرستان الیگودرز هم نسبت به نام‌گذاری این طرح اعتراض کرد و آن را مجعول خواند.»

پروژه قمرود به جای مبدأ در مقصد افتتاح شد

صالحی با تأکید بر این‌که پروژه قمرود تنها پروژه ایران است که کلنگ آن برای مطالبه‌ نشدن ازسوی مردم لرستان، به جای مبدأ در مقصد طرح به زمین زده شده است، گفت: «بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی به وسعت ۳۳۰‌هزار مترمربع و ذخیره ۴۷۵‌هزار مترمکعب آب احداث شده که از این دریاچه استفاده‌های چند منظوره‌ای همانند آبیاری فضای سبز، قایقرانی و ماهیگیری خواهد شد.» او درپایان اظهار داشت: «یک‌میلیون مترمکعب آب بدون توجه به هزینه‌های اجرا و انتقال، جوابگوی مصرف شرب و بهداشتی سالانه ٢٧٠٠٠نفر است.»
گفتنی است، سومین همایش و نمایشگاه «محیط‌زیست و بحران‌های پیش‌رو» در اردیبهشت‌ماه ‌سال ١٣٩٥ برگزار خواهد شد که جزییات بیشتر دراین ‌خصوص در سایت www.envco.ir ارایه شده است.

کلاهبرداری به روش پیامکی یا برقراری تماس های ناموفق

در کلاهبرداری به روش پیامکی یا برقراری تماس های ناموفق، مهاجمان (افراد سودجو) ابتدا اقدام به تماس با خط تلفن ثابت یا همراه اشخاص (قربانی) می‌کنند؛ این در حالی است که آن‌ها بعد از یک یا دو زنگ در کوتاهترین مدت زمانی ارتباط را قطع می‌کنند تا فرد نتواند به درخواست برقراری ارتباط تلفنی پاسخ دهد.

اکثر افراد مورد تهاجم با مشاهده تماس از دست رفته که حتی شماره آن را نمی‌شناسند اقدام به برقراری تماس با شماره شخص مهاجم می‌ کنند تا متوجه شوند چه کسی با آنها تماس گرفته است؛ در کنار ایجاد مزاحمت که این عمل در پی دارد، تماس ناموفق اولیه می‌تواند منجر به کلاهبرداری و ایجاد ضرر برای فرد قربانی شود.

نحوه کلاهبرداری به این شکل است که شماره ناشناخته‌ای که فرد مورد تهاجم مجدداً با آن تماس می‌گیرد ممکن است او را به یک شماره دیگر که در ازای برقراری تماس پول دریافت می‌کند و منجر به هزینه برای وی می‌شود، متصل نماید.

این زیان بدون اطلاع فرد قربانی وارد می‌شود. این گونه شماره‌ها هزینه ای را مانند شماره‌های 909 در پی دارد و بابت هر دقیقه مکالمه مبلغ قابل توجهی را به حساب فرد منظور می‌کند البته شماره‌های 909 به خاطر ارائه خدمات متنوعی که ارائه می‌دهند، هزینه ای برای تماس گیرنده لحاظ می‌کنند.

این در حالی است که در موضوع کلاهبرداری مطرح شده هیچ‌گونه خدماتی ارائه نمی‌شود و تنها شیوه اعمال هزینه شبیه به شماره‌های 909 است.

در حالت دیگر شماره‌ای که فرد قربانی با آن تماس می گیرد، شخص کلاهبردار از روی فریب اعلام می‌کند که وی برنده جایزه شده و به دنبال آن شماره دیگری را اعلام کرده که قربانی با آن تماس گرفته تا از نحوه و شرایط دریافت جایزه مطلع شود.

اما مهاجمان در مورد هزینه تماس برقراری چیزی را عنوان نمی‌کنند؛ در واقع شماره‌ای که جهت دریافت جایزه با آن ارتباط برقرار می‌شود از شماره‌های هزینه زا است و مبلغ زیادی را به حساب فرد قربانی منظور می‌کند و از این طریق منجر به ضرر مادی برای وی می‌شود.

در واقع بهانه بردن جایزه، حربه‌ای برای کلاهبرداری تلفنی است تا از این طریق مدت زمان بیشتری را جهت برقراری ارتباط با فرد قربانی برقرار کرده و مبلغ بیشتری را کلاهبرداری کند، در حالیکه اعلام بردن جایزه، فریبی بیش نبوده است.

نحوه اعمال کلاهبرداری پیامکی به این صورت است که یک پیامک از شماره‌های ناشناس برای فرد مورد تهاجم (قربانی) ارسال می‌شود اما مفهوم پیامک به گونه‌ای است که این تفکر را در فرد ایجاد می‌کند که این پیامک از طریق فرد آشنا و یا یک دوست ارسال شده و یا محتوای مطالبی است که وی را تحریک به پاسخگویی به پیامک می‌نماید.

در صورت پاسخ و ارسال مطلبی به اشخاص کلاهبردار می‌توان ایجاد هزینه در قالب درخواست‌های دریافت خدمات و یا کمک‌های مالی ناخواسته را برای فرد قربانی متصوّر شد؛ در حالی که قصد اصلی وی چیز دیگری بوده و از این بابت متضرر شده است.

نکات آمـــــوزشی :

مؤثرترین راه جهت پیشگیری از این نوع کلاهبرداری پاسخ ندادن و ارتباط نگرفتن با شماره‌های ناشناخته‌ای است که با شما تماس گرفته و یا پیامک ارسال کرده است.

پلیس فتا استان اردبیل از هموطنان درخواست می­کند در صورت مواجه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir یا ایمیل : Ardebil_fata@police.ir و یا تلفن : 2183417-045 بخش تماس با ما گزارش کنند.                   

توقف تیم فوتبال شهرداری ارومیه در برابر شاهین بوشهر

بعداز ظهر دیروز رقابتهای لیگ دسته دوم فوتبال کشور با انجام یک دیدار از هفته هفتم در شهرستان ارومیه پیگیری شد.

در این دیدار تیم فوتبال شهرداری ارومیه میزبان تیم شاهین بوشهر بود.

شاگردان محرم نشاطی که در هفته های اخیر تحت فشار روحی و روانی شدید قرار داشتند برای برد به میدان رفتند تا بتوانند با سه امتیاز این دیدار جواب برخی از افرادی که برای این تیم حاشیه درست می کنند را بدهند.

با آغاز این بازی تیم فوتبال شهرداری ارومیه با حملات نه چندان موفق بر روی دروازه شاهین بوشهر خیمه زدند اما نتوانستند گلی به ثمر برسانند و در نیمه اول هر تیم بدون به ثمر رساندن گلی به پایان رساندند.

در نیمه دوم تیم فوتبال شاهین بوشهر که روزگاری در لیگ برتر فوتبال کشور حضور داشت و با تیم های طراز اول کشور دست و پنجه نرم می کرد برتری نسبی به تیم ارومیه پیدا کرد و حملات گسترده ای را بر روی دروازه شهرداری انجام داد اما با درخشش دروازه بان ارومیه و مدافعان هیچ یک از حملات نتیجه ای نداشت و در پایان 90 دقیقه دو تیم با نتیجه صفر بر صفر مساوی به پایان رسید.

اما در این دیدار شاهد صحنه ای بسیار بد از دروازبه ان تیم ارومیه مهیار احمدخانی بودیم که در مقابل اعتراض به کاپیتان تیم فرهاد فضلی با در آوردن دستکش های خود و پرت کردن بر روی زمین و میدان بازی را ترک کرد که با وساطت سایر بازیکنان به بازی برگشت و درون دروازه ایستاد.

تیم فوتبال شهرداری ارومیه با هشت امتیاز در رتبه ششم جدول ده تیمی گروه چهارم لیگ دسته دوم کشور قرار گرفت.

"آنالار باغی" در منطقه دو از پیشرفت خوبی برخوردار است

در راستای استفاده بانوان از فرصتهای برابر و ایجاد مکانهایی برای ورزش و فعالیتهای تفریحی بانوان، احداث پارکهای ویژه بانوان در تمام مناطق شهرستان ارومیه به تصویب شورای شهر رسیده است.

وی افزود: در شورای نامگذاری باغ حلاوت در منطقه دو ارومیه به پارک آنالار باغی نامگذاری شد و در حال رایزنی برای جانمایی و آغاز کارهای مطالعاتی و اجرایی پارک فدک هستیم.

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه با بیان اینکه خدمات ورزشی در این پارکها برای بانوان هم در فضای باز و هم در فضای بسته در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: آنالار باغی از نظر فضای سبز و پارک پیشرفت فیزیکی خوبی داشته است منتها از نظر ابنیه فرهنگی، فضای سرپوشیده و سالنهای ورزشی هنوز در حال اجراست.

وی تصریح کرد: طی بازدیدی که این هفته از پارک بانوان خواهم داشت با صراحت در مورد درصد پیشرفت آنالار باغی اطلاع رسانی خواهم کرد.

مبین با بیان اینکه هر مکانی را نمی توان به پارک بانوان اختصاص داد، گفت: به دنبال مکانهایی برای ایجاد پارکهای ویژه بانوان هستیم که از نظر استتار و تأمین امنیت هیچ گونه تهدیدی نداشته باشد.

وی افزود: در منطقه دو نبش جاده دریا و میدان کمربندی آنالار باغی، در منطقه چهار باغ نرگس، در منطقه پنج پارک فدک و در منطقه یک و سه نیز به دنبال جانمایی و مکانی برای ایجاد پارک بانوان هستیم.   

شهردار ارومیه: مصوبه شورای شهر را بوسیده و روی چشم می گذارم

محمد حضرت پور شهردار ارومیه نیز طی این گفتگو گفت: آنالار باغی بالای 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اینجانب مصوبه شورای شهر را بوسیده و روی چشم می گذارم و برای اجرای این مصوبات و پارکهای بانوان نهایت همکاری را می کنم و برای حل مشکلات پارکهای بانوان با مراجع ذیربط رایزنی های لازم را خواهم کرد.

همایش سه ساله های حسینی در ارومیه برگزار می شود

همایش سه ساله های حسینی همزمان با سالروز شهادت حضرت رقیه (س) روز سه شنبه ساعت 10 صبح در مسجد لطفعلی خان ارومیه برگزار می شود.

وی هدف از برگزاری این همایش را آشنایی کودکان با مکتب اهل بیت (ع) و تربیت نسل آینده به شکلی که باورها و ارزش ها ی صحیح را به خوبی درک کنند عنوان کرد و افزود: یکی از راه های انتقال مفاهیم دینی و ارزشی، با توجه به گستردگی ابعاد مختلف جنگ نرم و هجوم دشمنان برای هدف قرار دادن دین از طریق تغییر باورها و تبدیل ارزش های ملت به ضد ارزش برگزاری همایش هایی به این شکل است.

مسئول هیئت رزمندگان اسلام واحد خواهران آذربایجان غربی اظهار کرد: این همایش به همت هیات پیروان عترت واحد خواهران تدارک دیده شده و طی فراخوانی های عمومی از مادران و دختران جهت شرکت در این مراسم دعوت به عمل آمده است.

وی تصریح کرد: خط مقدم جنگ نرم در این برهه از زمان هیات های مذهبی و مجالسی است که با نام اهل بیت علیه السلام برگزار می شود لذا این گریه کردن ها و سوگواری ها پس از آنکه موجب تحول درونی انسان می گردد زمینه را برای تحولات اجتماعی نیز فراهم می سازد.

سپهری با بیان اینکه قطعا این تحولات درونی بستر را برای ساختن اجتماعی در راستای اهداف متعالی اسلام فراهم خواهد ساخت، گفت: در واقع این گونه مجالس زمینه را برای حفظ آرمان های آن حضرت و پیاد کردن آن توسط نسل جدید که همین سه ساله های عزیز هست فراهم ساخته و در ساختن جامعه بر اساس الگوی ارائه شده گام بر خواهد داشت.

فراخوان مقاله هفتمین جشنواره سراسری فرهنگی ادبی بانوان در سردشت

کاوه حیاک روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این جشنواره در راستای فراهم ساختن زمینه های گفت و گو و تقارب و تضارب آرا و اندیشه های پژوهشگران و دانشوران پیرامون موضوعات مرتبط با امور بانوان و مسائل زنان در حوزه عمومی و فعالیت هر چه بیشتر بانوان در این زمینه اسفندماه امسال در این شهرستان برگزار می شود.

وی گفت: این جشنواره در محورهای زنان و مطالعات فلسفی، زنان و مطالعات خانواده، ادبیات و زنان، زنان و مطالعات فرهنگی و زنان و رسانه های جمعی به مدت دو روز در این شهرستان برگزار می شود.

حیاک اضافه کرد: علاوه بر مقالات، اشعار مرتبط با محورهای پیشنهادی نیز از شرکت کنندگان پذیرفته می شود.

وی افزود: فعالان این حوزه در سراسر کشور برای شرکت در این جشنواره می توانند آثار خود را پس از تکمیل فرم های شرکت در این رویداد هنری، به صورت PDF ایمیل و یا به روی لوح فشرده به نشانی دبیرخانه این جشنواره در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سردشت ارسال کنند.

حیاک با بیان اینکه آثار باید به زبان های کردی یا فارسی باشد، گفت: مقالات تهیه شده توسط علاقه مندان حداکثر باید 20 صفحه بوده و قبلا چاپ یا ارایه نشده باشد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سردشت زمان برگزاری این جشنواره را 12 و 13 اسفندماه سال جاری اعلام کرد و افزود: در این دوره از جشنواره مقالات ارسالی آقایان نیز به نسبت 25 درصد آثار بانوان به بخش مسابقه راه پیدا خواهد کرد.

وی مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره را 25 دیماه سالجاری عنوان کرد.
حیاک اضافه کرد: علاقه مندان به شرکت در این جشنواره برای کسب اطلاعت بیشتر می توانند به سایت www.ershadsardasht.ir مراجعه کنند.

وی گفت: به نفرات اول تا هشتم لوح افتخار، تندیس جشنواره و جوایز ارزنده نقدی پرداخت و برای همه کسانی که آثارشان در جشنواره پذیرفته می شود نیز لوح تقدیر و گواهی شرکت دعوت می شود.

به گزارش ایرنا، شهرستان مرزی سردشت با 111 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی و هم مرز با کشور عراق است و در 304 کیلومتری مرکز استان قرار دارد.

مرگ دو هزار پرنده در حاشیه دریاچه اورمیه زنگ خطری برای حیات وحش منطق


حیات کم رمق دریاچه اورمیه همه ساله با فرا رسیدن فصل پاییز با صدای دلنشین فلامینگوها، آنقوتها و هزاران پرنده دیگر جانی دوباره می گیرد ولی امسال مرگ دو هزار پرنده در کنار کمتر و کمتر شدن آب دریاچه، صحنه غمباری را رقم زده است.

سالانه افزون بر ۵۰ هزار پرنده فاصله ها را از عرض های شمالی و سیبری به امید شنیدن صدای تپش قلب دریاچه و تماشای رقص امواج آبی آن طی می کنند به امید اینکه شاید زمستانی گرم را در آغوش دریاچه اورمیه به همراه جوجه هایشان سپری کنند و امید به احیاء این دریاچه را به مردم منطقه هدیه کنند.

آثار مرگ دو هزار قطعه پرنده آبزی و کنارآبزی در حاشه دریاچه اورمیه علاوه بر تهدید حیات وحش منطقه، ممکن است دامنگیر جوامع انسانی حاشیه این پهنه آبی شده و این حادثه غم انگیز به تدریج در وسعتی بیشتر خطرساز شود.
دریاچه اورمیه علاوه بر مکانی برای گردش و تفریح مردم ایران زمین و اهالی استان آذربایجان غربی، سالها لانه و سرپناه و سرای امیدی برای پرندگان مهاجر بوده است.

پارک ملی دریاچه اورمیه که حدود ۱۰ کیلومتر با شهر اورمیه فاصله دارد، از طریق جاده ای خاکی به طول پنج کیلومتر در امتداد کانالی که شرکت آب احداث و لایروبی کرده است، به شهر متصل می شود و اگر از پشت پادگان المهدی اورمیه پیش بروید، به بخشی از پارک ملی دریاچه اورمیه می رسید که روزگاری پر آب و نیلی و زمانی قلب دریاچه بوده است ولی وضعیت این روزهای این مکان بی آب، همه خاطرات مشاهده کنندگان گذشته را به افسوس تبدیل می کند.

مروری به صفحات دفتر خاطرات سال های پر آبی دریاچه اورمیه بیانگر حضور مسافران و افرادی است که آرزو داشتند تا لحظه ای بیشتر شاهد قدرت الهی در دل دریاچه ای فرحبخش و کوه های سر به فلک کشیده در این منطقه و صدای آواز زیبای هزاران فلامینگو، آنقوت و انواع غازها و اردکها و درناها باشند.

اما با آغاز روند خشکسالی دریاچه اورمیه به تدریج مسافران از این محل گریزان شدند و دیگر به جای آب شفاف و آبی رنگ و شن ها و لجن های شفابخش آن، این محل تبدیل به مکانی برای دفع فاضلاب شهرک های صنعتی فاز یک و ۲ و تصفیه خانه فاضلاب اورمیه و هدایت آب رودخانه آلوده قودوخ بوغان شد.

هم اینک نسیم زیبای آرامش و زندگی از این مکان رخت بربسته و بوی فاضلاب یک میلیون اورمیه ای جایگزین طراوت و شادابی و روح زندگی در این مکان شده است.
کارشناسان بر این عقیده اند که از عمق دو متری آب در این مکان فقط ۱۰ سانتیمتر تا نیم متر عمق باقی مانده است و آن هم به مدد آب هایی است که از تصفیه خانه فاضلاب اورمیه و فاضلاب رهاسازی شده از شهرک های صنعتی جاری و هدایت می شود.

دیگر آب باران های یک ماه اخیر هم به علت عمق تشنگی دریاچه جوابگوی تشنگی و کم آبی پارک ملی نیست.
اگر فردی در گذشته از این مکان بازدید کرده باشد، در یک نگاه می تواند تحلیلی مطلوب از وضعیت فعلی و گذشته دریاچه اورمیه را در ذهن خود داشته باشد.

در این پهنه وسیع که در سال های پر آبی دریاچه که حدود ۱۸ سال قبل بوده، نیزارهای وسیعی وجود داشت که مکانی برای فرود و زیست پرندگان مهاجر و بومی بود ولی هم اکنون چیزی جز بوته های زرد رنگ نمی توان دید.
بوی مشمئز کننده فاضلاب در دقایق اول حضور هر بیننده ای را آزار می دهد اما پس از ۱۰ دقیقه دیگر بوی آن عادی می شود.

باد پاییزی با خشونت هر چه تمام تر در این محل زوزو می کند و حضور فصل پاییز در منطقه را یادآور می شود و احساس می کنی تلی از شن و نمک مخلوط شده گلویت را می سوزاند.
برای رفتن به داخل این بخش از دریاچه که زمانی عمقی معادل دو متر داشت و اکنون حالت یک آبگیر کاملا آلوده را دارد، کافی است تا یک جفت چکمه پوشیده و با یک چوب دستی پیش بروید.

از همان اول راه می توان حدس زد که حرکت در میان این گل و لای و لجن سخت است چرا که باران کمی سطح زمین را نرم کرده و گل و لای به چکمه ها می چسبد و به تدریج که پیش می روی آبی سبز رنگ و جلبکی به چشم می خورد که مانند جویبارهای فرعی از هر سویی به سمت قلب دریاچه اورمیه در نزدیک جاده شهید کلانتری جریان دارد که ناشی از کمبود بارش ها و افزایش مواد سمی در این محل است.

در این شرایط سخت چکمه اگر اندازه پا نباشند در آوردنش از لجنزار بسیار مشکل خواهد بود.
با نیم ساعت پیاده روی در میان لجن و فاضلاب می توان گاه گداری صدای له شدن استخوان پرنده ای را زیر پایت شنید که اگر اندکی ترس در وجودت باشد، فوری پایت را بلند می کنی و آن موقع است که تمام فاضلاب بر روی لباست می پاشد.

در این مکان هر چه پیش بروی، لاشه ها کم کم افزایش می یابد و مشاهده خواهی کرد که یکی از ناحیه سر، دیگری از ناحیه سینه و آن دیگری از ناحیه پر و بال در اثر تغذیه حیوانات وحشی دریده شده است.
به جاهایی با عمق نیم متر آب و لجن که می رسی، لاشه ها سالم ترند چرا که به علت باتلاقی بودن امکان حضور درندگان در این مکان نیست و چند متر آن سوتر آنقوتی زیبا در میان تلی از لجن ها پر و بال می زند و چند قدم دورتر خوتکایی سرش از فاضلاب ها بیرون زده و تکان می خورد و می توان با کمی دقت لاشه سایر پرندگان را هم شناسایی کرد.

در این محیط باتلاقی باید سعی کنید تعادل خودت را حفظ کنید چون به سرعت در گل و لای چسبنده فرو می روی و در این شرایط نجات همه پرندگان نیمه جان فکری است که در اینجا نمی توان از آن رهایی یافت اما چه می شود کرد که در شرایط توصیف شده، تنها می توان دو یا سه پرنده از این همه پرنده در حال جان دادن را همراه خود برده و نجات داد.

یک نگاه کوتاه و کارشناسی شده به لاشه ها بیانگر مرگ پرندگان در مدت زمانی بین ۵۰ روز تا ۱۰ روز قبل است که حس کنجکاوی هر فردی را بر می انگیزد و از خود سوال می کنی که این پرندگان چرا مرده اند؟
جلوتر رفتن بسیار سخت و طاقت فرساتر می شود چرا که منطقه باتلاقی بوده و در صورت حتی دو دقیقه توقف به اندازه ۳۰ سانتیمتر در لجن و باتلاق فرو خواهی رفت.

به علت احتمال بارش باران پیش روی در این منطقه برای جستجوی لاشه ها و میزان تراکم آنها در مساحت ۵۰۰ هکتاری دریاچه بسیار مشکل است و بازگشت بهترین کار.
در میان پرندگانی که مرده اند و سکوتی که بر فضای آبگیر طنین انداخته، تنها صدای هزاران فلامینگو است که می تواند روح مرده را از این آبگیر پر از اندوه ماتم زده بزداید و نوید تداوم زندگی را به سایر پرندگان بدهد.

وجود تعداد زیادی فلامینگوی نابالغ و تخم فلامینگوها در این مکان مانند چراغی در وسط بیابانی تاریک است که موجب تقویت امیدی برای احیای دریاچه می شود.
مردم محلی این منطقه بر این باورند که تعداد فلامینگوها در این منطقه کم شده و علت مرگ پرندگان نیز که از ۱۵ روز قبل افزایش یافته، خشکسالی در دریاچه اورمیه است.

آنها همچنین حضور فلامینگوها در این منطقه را امیدی برای بازگشت سال های پرآبی دوباره به دریاچه و تکرار روزهای به یاد ماندنی گذشته تلقی می کنند و حضور هر ساله پرندگان در پارک ملی دریاچه می تواند نویدی برای بازگشت ایام پر از خاطره شان باشد.
کارشناسان محیط زیست و دامپزشکان آذربایجان غربی بر این باورند که کاهش بارندگی ها در منطقه موجب افزایش غلظت آلاینده ها در بستر فعلی تالاب شده است که پرندگان از آن تغذیه می کنند.

آنها تصفیه ناقص فاضلاب ها را هم در این بین بی اثر نمی دانند و معتقدند که تصفیه نشدن کامل فاضلابی که وارد این بخش از دریاچه می شود، نقش مهمی در مرگ و میر پرندگان دارد.

*****
آنفلوآنزا علت مرگ پرندگان نبود
معاون فنی اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی و مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اوایل آبان ماه اعلام کردند که تعدادی از پرندگان در این محل(پارک ملی دریاچه اورمیه) تلف شده اند و همان موقع لاشه این پرندگان برای آزمایش از نظر ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان به آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی تحویل و بر اساس نتایج اعلام شده، موردی از ابتلا و مرگ بر اثر آنفلوانزای پرندگان تشخیص داده نشد.

حسین دهقانی افزود: بازدیدهای میدانی و نیز نمونه برداری ها از محل تلف شدن پرندگان انجام شد و در این راستا کالبد شکافی هایی نیز صورت گرفت.
وی اظهار کرد: بحث نظارت بر سلامت وحوش از جمله پرندگان وحشی اطراف تالاب ها و پارک ملی دریاچه اورمیه به عهده اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی است و این نهاد موظف به کنترل و پایش تالاب ها و پرندگان است و ما در صورت نیاز در آزمایش ها در کنار محیط زیست هستیم.

معاون فنی اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی با بیان اینکه محموله های عازم کشتارگاه ها در استان گواهی های بهداشتی دریافت می کنند و هیچ نگرانی از بابت آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان وجود ندارد، گفت: نمایندگان دامپزشکی استان و مسئولان بهداشتی کشتارگاه در این مکان ها حضور دارند و طی جلسات برگزار شده با تشکل های صنفی و نیز کلینیک های بیماری طیور مقرر شده تا در صورت مشاهده هر گونه تلفات نامتعارف و بیماری مشکوک مراتب را به مسئولان گزارش دهند.

وی اضافه کرد: پست های قرنطینه ای دامپزشکی در محورهای منتهی به آذربایجان شرقی از جمله محورهای میاندوآب به ملکان و سلماس به تسوج و سه راه ایواوغلی خوی و جاده شهید کلانتری اورمیه در قالب قرنطینه های شبانه روزی فعالیت می کنند.
دهقانی اظهار کرد: نظارت های لازم برای جا به جایی انواع دام و طیور زنده و فرآورده های خام دامی نیز در بخش دامپزشکی انجام می شود زیرا این محموله ها باید مجوزهای قرنطینه ای را داشته باشند.

وی درباره جمع آوری لاشه ها از دریاچه اورمیه نیز اظهار کرد: این مکان از نظر پایش و حفاظت تحت کنترل سازمان محیط زیست بوده و باید با توجه به شرایط موجود با همکاری دستگاه های مربوطه در امر دفع مواد و پسماندها و با هماهنگی اداره کل به صورت بهداشتی جمع آوری شده و نسبت به دفن بهداشتی این لاشه ها اقدام می شود تا با توجه به فسادپذیری و مباحث تشدید آلایندگی ها، منجر به افزایش غلظت آلاینده ها در این منطقه نشود.

معاون فنی اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی توصیه کرد: بهتر است روستاییان و جوامع محلی نسبت به جمع آوری لاشه ها و پرندگان نیمه جان جهت مصرف گوشت اقدام نکنند تا اداره کل حفاظت محیط زیست نسبت به این موضوع تحقیقات لازم را انجام دهد.
وی اظهار کرد: وجود پروتئین فاسد در منطقه موجب افزایش بار میکروبی محل می شود و باید نسبت به جمع آوری لاشه ها اقدام شود.

معاون فنی اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی همچنین گفت: مردم استان می توانند با خیال آسوده از فراورده های گوشت مرغ و تخم مرغ استفاده کنند چون با پایش های انجام شده مشخص شده که هیچ بیماری در واحدهای طیور استان وجود ندارد و سیستم مراقبت فعال و غیرفعال را نیز اعمال کرده ایم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر بازدیدهای میدانی و نمونه برداری های انجام شده و آزمایش های صورت گرفته و کالبد شکافی ها بیانگر این است که احتمال دارد که این مرگ و میز پرندگان ریشه در آلاینده های ناشی از فاضلاب شهری و شهرک های صنعتی داشته باشد که نیاز به آزمایش های سم شناسی دارد.

*****
پساب کارخانه ها علت اصلی مرگ پرندگان در اطراف دریاچه اورمیه است
کارشناس ارشد بیماریهای حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز در این باره گفت: این اتفاق به پساب کارخانه ها ارتباط زیادی دارد و نیتریت و نیترات بالای موجود در آب از علل مهم این اتفاق است.

سالار گلابی گفت: وقتی میزان این ماده در آب بالا می رود، موجب تولید جلبک هایی در آب می شود و به تبع آن میزان اکسیژن نیز در آب کاهش می یابد همچنین سخت پوستان از این جلبک ها تغزیه می کنند و می میرند که در نتیجه آن نوعی ماده سمی در آب تولید می شود که موجب تولید باکتری بوتولونیم می شود که این باکتری در حالت عادی در آب و خاک و در بدن سخت پوستان وجود دارد ولی وقتی اکسیژن کم شود، محیط برای رشد آن مساعد شده و شرایط برای رشد این باکتری فراهم می شود.

وی بر این عقیده است که نتیجه رشد این باکتری ها در آب منجر به تولید بیماری گردن ماری در پرندگان کوچک جثه و از جمله اردک ها و غازها می شود و این بیماری ابتدا عصب پاها و سپس بال ها و بعد گردن پرنده را فرا می گیرد.

*****
پرندگان دچار مسمومیت شدند
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز در این باره گفت: کاهش بارش باران، تصفیه نشدن کامل فاضلاب شهری و پساب کارخانه های شهرک های صنعتی فاز یک و دو اورمیه و در نتیجه سمی شدن آب منجر به بروز پدیده مرگ و میر پرندگان در این منطقه از پارک ملی دریاچه اورمیه شده است.
حجت جباری گفت: کلیه پارامترها و آزمایش های لازم در این زمینه جمع آوری شده و نتایج نیز موجود است.

وی با اشاره به اینکه تعداد پرندگان تلف شده حدود یکهزار و ۵۰۰ تا دو هزار قطعه است، اظهار کرد: اعلام آمار میزان مرگ و میر پرندگان در بخش غربی دریاچه اورمیه نیز بر حسب تخمین بوده و آمار قطعی در این باره وجود ندارد.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی افزود: تخلیه پساب و فاضلاب شهری به این نقطه از دریاچه از طرح های ستاد احیا دریاچه اورمیه است ولی بررسی ها بیانگر تصفیه نشدن کامل این فاضلاب و رهاسازی بدون ملاحظه آن به دریاچه است.

جباری ادامه داد: در این منطقه هم اکنون بالای پنج هزار قطعه فلامینگو وجود دارد ولی مرگ و میر این پرندگان در این منطقه مشاهده نشده است.
وی اظهار کرد: مرگ و میر پرندگان در این منطقه از پیامد های خشک شدن دریاچه است که دامنگیر پرندگان نیز شده و به خاطر واقع شدن این تلفات در وسط دریاچه و باتلاقی بودن آن، امکان جمع آوری لاشه آنها نیز به سختی ممکن است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: روزانه یکهزار و ۵۰۰ متر مکعب پساب شهرک های صنعتی فاز یک و دو اورمیه و ۷۵ هزار متر مکعب فاضلاب شهری در غرب پارک ملی دریاچه اورمیه تخلیه می شود.

*****
مرگ پرندگان در اثر افزایش آلاینده ها و سموم فاضلاب شهری از سوی شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی رد شد
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی نیز با رد مرگ پرندگان در اثر افزایش آلاینده ها و سموم فاضلاب شهری گفت: آنالیزهای انجام شده از فاضلاب خانگی شهر اورمیه بیانگر نبود آلودگی های شیمیایی و سموم است.

رسول اکبری گفت: مواد مضر برای زیست پرندگان اعم از فلزات سنگین، مواد معدنی سمی و سایر سموم در فاضلاب خانگی شهر اورمیه در محدوده مجاز استانداردهای زیست محیطی است.

وی اظهار کرد: تمام پارامترهای شیمیایی و میکروبیولوژی فاضلاب در مرحله ورودی فاضلاب خام و خروجی پساب تصفیه شده و به صورت مستمر توسط آزمایشگاه های مجهز و معتمد محیط زیست تحت پایش قرار دارد و نتایج حاصل از آنالیز های انجام شده حاکی از نبود مواد مضر و سمی اعم از فلزات سنگین است.
اکبری بیان کرد: بدیهی است که فاضلاب خانگی با فاضلاب صنعتی تفاوت های بسیار زیادی دارد و پایش کیفی فاضلاب صنعتی و همچنین نظارت بر عملکرد آن بر عهده اداره محیط زیست بوده و اظهار نظر در مورد تاثیر آن نیاز به مطالعه و بررسی های کارشناسی دارد.

مسئولان مربوطه بر این عقیده اند که همه این فاضلاب ها تصفیه می شود ولی بررسی های اداره کل حفاظت محیط زیست بیانگر این است که این اتفاق رخ نمی دهد.
محیط زیستی ها بر این عقیده اند که از فاضلاب ۵۰۰ هزار نفر اورمیه ای که تولید می شود، فاضلاب ۲۰۰ هزار نفر تصفیه کامل، ۲۰۰ هزار نفر در حد استاندارد و بقیه فقط دفع می شود چرا که امکانات موجود در این زمینه جوابگوی تصفیه این میزان فاضلاب نیست.

بر همین اساس فاضلاب روستاها نیز در مسیر رودخانه های منتهی به دریاچه نیز بدون تصفیه وارد این منطقه می شود و اگر کمبود بارندگی ها هم به این علل افزوده شود، مجموع این عوامل موجب بروز پدیده مرگ پرندگان شده است.
بررسی های میدانی در منطقه و اظهارات معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی بیانگر مرگ و میر تعداد اندکی پرنده از دو ماه قبل در این منطقه بود که به علت عدم تداوم آن پی گیری نشده بود و موضوع همچنان مسکوت باقی مانده بود تا اینکه مرگ پرتعداد پرندگان رخ داد.

گزارش ها بیانگر این است که این اتفاق و شرایط در ۱۰ سال گذشته در این منطقه بی سابقه بوده است و اگر مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز در همان ابتدای مشاهده مرگ و میر اندک پرندگان در دو ماه قبل به علت یابی به موقع آن اقدام می کردند، تعداد تلفات نیز افزایش پیدا نمی کرد.
دریاچه اورمیه به عنوان یکی از ۵۹ ذخیره گاه بیوسفری کره زمین در شمال ایران اسلامی و در بین دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی قرار گرفته و از ۱۸ سال پیش ارتفاع آب آن افزون بر چهار متر کاهش یافته است.

با این کاهش، هم اکنون نزدیک ۹۰ درصد از پهنه آبی دریاچه اورمیه به شوره زار تبدیل شده که با ادامه روند فعلی، پیش بینی می شود در سه تا پنج سال آینده آب آن به کلی خشک شده و افزون بر ۱۰ میلیارد تن نمک در پهنه این دریاچه باقی بماند.
دریاچه اورمیه با پنج هزار کیلومتر مربع وسعت، گنجایش ۳۵ میلیارد متر مکعب آب را دارد که از رودخانه های استان های کردستان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و چشمه های جوشان کف دریا تامین می شود.

در سال های اخیر بر اثر کاهش نزولات آسمانی، بهره برداری بی رویه از آب های سطحی و زیر زمینی، ساخت سدهای مخزنی، افزایش دمای هوا و تبخیر بیش از حد، با بحران کم آبی رو به رو شده و هر سال این روند تشدید شده است.
حوزه آبریز دریاچه اورمیه افزون بر ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومتر مربع برآورد می شود که در استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان قرار گرفته است.

پتانسیل آبی برای تغذیه دریاچه اورمیه حدود هفت میلیارد متر مکعب در سال های پرآبی بوده که همه ساله این میزان آب به دریاچه وارد و در همین میزان نیز تبخیر می شد که تراز ارتفاع آن معمولا بدون تغییر باقی می ماند.
در ۱۸ سال گذشته که روند خشکی آب دریاچه اورمیه آغاز شده، در برخی از سال ها حتی ۵۰۰ میلیون متر مکعب نیز آب به آن وارد نشده در حالی که میزان تبخیر شدیدتر شده است.

با توجه به اهمیت زیست محیطی دریاچه اورمیه و نقش آن در تلطیف هوا، خشک شدن این پهنه آبی مخاطرات زیست محیطی زیادی را برای استان های ساحلی و برای ایران و حتی کشورهای همجوار خواهد داشت.
بر جای ماندن ۱۰ میلیارد تن نمک خطر بالقوه ای است که در صورت انتشار به صورت ریزگردها، می تواند زندگی انسان ها، حیوانات و کشاورزی کشور تا شعاع ۵۰۰ کیلومتری را دچار اختلال های شدید کند.

هم اکنون با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید طرح های ۲۶ گانه مصوب و امیدبخشی در حال اجراست که توانسته تا حدی در مسیر نجات بخشی دریاچه اورمیه مفید واقع شود.
گزارش از: طاهره نوید آرین/ ایرنا

نمایشگاه کتاب ارومیه گشایش یافت

در این نمایشگاه که در محل نمایشگاه های فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در مجتمع فرهنگی هنری ارومیه دایر شده، ناشران استانی کتاب های منتشر شده خود را عرضه کرده اند.

۵۰ ناشر و نمایندگی کتاب فروشی های ارومیه با تخفیف ۱۰ تا ۳۰ درصدی کتاب و آخرین محصولات فرهنگی خود را برای فروش و نمایش عموم علاقمندان عرضه کرده اند.

نمایشگاه کتاب ارومیه از ساعت ۹ صبح تا یک بعد از ظهر و سه تا هفت عصر برای بازدید عموم دایر است.

نمایشگاه سراسری کتاب نیز در ماه گذشته با حضور ۲۲۰ ناشر کشوری و ۲۰ ناشر استانی در ارومیه دایر شده بود و بیش از ۲۵۰ هزار نفر از آن بازدید کردند که کم سابقه بود.

تجلیل از ناشران فعال کتاب، دیدار نویسندگان معلول، اهدای کتاب، برگزاری مسابقه کتابخوانی، جشن امضای کتاب، تجهیز کتابخانه‌های مدارس و… را از دیگر برنامه‌های مورد نظر همزمان با هفته کتاب در استان به شمار می رود.

هفته کتاب از روز شنبه این هفته آغاز شده و تا شنبه هفته بعد ادامه دارد.

متوسط بارندگی سال زراعی جاری آذربایجان غربی به ۸۶ میلیمتر رسید

بارندگی سال زراعی دوره مشابه سال قبل استان ۱۱۷ میلیمتر و میانگین بارش دراز مدت دوره مشابه ۴۴ میلیمتر بوده است.
وی اظهار کرد: میزان متوسط بارندگی ها در مرکز استان آذربایجان غربی امسال ۷۳ میلیمتر، در دراز مدت ۴۷ میلیمتر و در مدت زمان مشابه پارسال ۱۶۵ میلیمتر بوده است.
رئیس اداره پیش بینی هواشناسی اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی گفت: در پنج روز اخیر میزان بارندگی های استان مطلوب بوده به گونه ای که در سردشت ۸۸ میلیمتر بارندگی، اورمیه ۲۵، اشنویه ۱۵، بوکان ۲۰، شاهین دژ ۲۶، چایپاره ۱۵، پیرانشهر ۴۰، خوی ۳۵، تکاب ۱۹، چالدران ۱۳، انزل ۱۲، سلماس ۲۲، ماکو شش، میاندواب ۱۳، مهاباد ۱۴، نقده هفت، پلدشت هشت میلیمتر گزارش شده است.
وی گفت: روز جمعه بارندگی های پراکنده در شمال استان وجود داشت که قابل توجه نبود.
صابری افزود: تا روز دوشنبه پدیده خاصی در استان رخ نمی دهد و افزایش جزئی دما تنها پدیده مورد توجه خواهد بود.
وی اظهار کرد: از روز دوشنبه دوباره سامانه بارشی مطلوب و فعالی وارد استان می شود که بیشتر در جنوب استان فعالیت خواهد بود.
رئیس اداره پیش بینی هواشناسی اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته پلدشت با ۱۷ درجه سانتیگراد دما گرمترین شهر استان و اشنویه با دمای دو درجه سانتیگراد زیر صفر سردترین شهر استان بود و دمای هوای اورمیه نیز بین سه تا ۱۴ درجه سانتیگراد بالای صفر در نوسان بود.
به گزارش ایرنا، متوسط بارندگی سالانه آذربایجان غربی بین ۲۶۰ تا ۳۶۰ میلیمتر است که در سال های اخیر مدل بارش ها در استان از برف به شکل باران تغییر یافته و ذخایر برف استان کاهش یافته است.
کارشناسان هواشناسی در استان پیش بینی کرده اند با توجه به تاثیر پدیده ال نینو در آذربایجان غربی، میزان بارندگی های پاییزه استان ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت.