دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

درمان چند بیماری بامصرف میوه های خشک

خیلی از مردم تلاش می کنند برای حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری های مختلف و کاهش وزن از غذاهای سالم استفاده کنند، به همین دلیل در رژیم غذایی خود موادمعدنی، چربی های سالم، پروتئین، کربوهیدرات و میوه خشک که ارزش غذایی بالایی دارد، لحاظ می کنند.

برای آشنایی بیشتر با خواص میوه های خشک، در این مطلب به چند میوه خشک که در بهبود برخی از ناراحتی های جسمی موثر است، اشاره شده است.

پوکی استخوان؛ کشمش
کشمش یکی از منابع غنی بور (نوعی ماده معدنی) است که میزان تحلیل استخوان را در زنان یائسه کاهش می دهد.

خستگی مفرط؛ خرما
خستگی، تمایل فرد به مصرف تنقلات شیرین را بالا می برد. خرما نسبتاً شاخص گلایسمی پایینی دارد و باعث رها شدن تدریجی قند در بدن می شود. از این رو، میزان انرژی را ثابت نگه می دارد و جایگزین خوبی برای تنقلات شیرین به حساب می آید.

نقرس؛ گیلاس خشک
آنتوسیانین موجود در گیلاس به خصوص گیلاس ترش برای بهبود بیماری های متعدد مربوط به التهاب از جمله آرتریت، نقرس و درد عضله پس از ورزش، مفید است. مصرف نیم پیمانه گیلاس روزی ۲ بار توصیه شده است.

فشارخون بالا؛ زردآلو خشک
این میوه نسبت به موز، ۳ برابر پتاسیم بیشتری دارد. نتایج بررسی های اخیر نشان می دهد، مصرف کافی پتاسیم از بدن در برابر فشارخون بالا و بیماری های قلبی محافظت می کند.

عفونت مثانه؛ زغال اخته خشک
۲۰ درصد زنان از مشکل مستمر عفونت مثانه رنج می برند، اگر شما هم مستعد به این ناراحتی هستید، زغال اخته خشک مصرف کنید. در نتایج بررسی که محققان آمریکایی انجام دادند، مشخص شد مصرف ۴۳ گرم زغال اخته خشک عفونت را در نمونه های ادرار زنان کاهش می دهد.

یبوست؛ آلو خشک
مصرف روزانه ۶ عدد آلوی خشک یبوست را درمان می کند. آلو غنی از سوربیتول است که به دفع کمک می کند.

کم خونی؛ انجیر
مصرف ۴عدد انجیر خشک در روز یک چهارم نیاز روزانه آهن بدن را تامین می کند. بهتر است انجیر را همراه با آب پرتقال مصرف کنید. ویتامین C به جذب آهن از منابع گیاهی کمک می کند.

آرامش با یک فنجان‌ گل گاو زبان

این روزها برخی افراد از استرس، اضطراب، اختلال در تمرکز، کم‌خوابی یا بی‌خوابی ناشی از تغییر فصل رنج می‌برند. بروز این علائم حتی به میزان ناچیز می‌تواند سلامت روح و روان را تحت تاثیر قرار داده و عملکرد طبیعی مغز را مختل کند. بنابراین برای تقویت اعصاب و ایجاد آرامش روانی بهتر است از گیاهان آرام‌بخشی چون گل‌گاوزبان، سنبل‌الطیب که اثرات سودمندی دارند استفاده کنیم.

گل‌گاوزبان
گل‌گاوزبان گیاهی است خودرو که اغلب در دامنه کوه‌های البرز می‌روید و در حال حاضر نیز به شکل صنعتی کشت می‌شود. این گیاه دارای گونه‌های زیادی است و به دلیل خواص دارویی فراوان و گل‌های زیبا، بسیاری از خانواده‌ها آن را در باغچه‌هایشان می‌کارند. برگ‌ها و گل‌ها بخش‌های مصرفی این گیاه را تشکیل می‌دهند.

گل‌گاوزبان به دلیل دارا بودن مقادیر چشمگیر پتاسیم و کلسیم بسیار ادرارآور بوده و با تحریک بدن، تبادلات سلولی را تنظیم و سیستم اعصاب را آرام و برای درمان ناراحتی‌های اعصاب به کار می‌رود.

جوشانده و دم‌کرده این گیاه حواس پنجگانه را تقویت کرده و بسیار نشاط‌آور، بازکننده رنگ رخسار، کاهنده غم و اندوه و ضد وحشت و اضطراب است و می‌تواند حواس‌پرتی را رفع و تنگی نفس ناشی از آشفتگی ذهنی را بهبود بخشد.

خواص ضد سرطانی
منیزیم موجود در گل‌گاوزبان ضدسرطان بوده و به دلیل دارا بودن «آلکوالویید» می‌تواند ضد حساسیت، ضد‌روماتیسم و ضد التهاب باشد.

این گیاه باعث کاهش تب در بیماری‌هایی چون سرخک، مخملک، آبله و کهیر می‌شود.

در برخی کشورها برگ‌های تازه گل‌گاوزبان را به علت داشتن مقادیری ویتامین C داخل سالاد می‌ریزند. گل‌های تازه این گیاه نیز بویی شبیه خیار دارد و وقتی در آب خیسانده شود و با آب‌لیمو و شکر مخلوط شود، مصرف آن برای روزهای گرم بسیار نشاط‌انگیز و خنک‌کننده است.

تصفیه‌کننده خون
گل‌گاوزبان علاوه بر خواص درمانی فوق تصفیه‌کننده‌خون، ضداسپاسم، محرک غدد آدرنال، مقوی قلب و عروق، نرم‌کننده مجاری تنفسی، خلط‌آور، شیرافزا و مسهل بوده، ولی به دلیل دارا بودن آلکوالویید برای زنان باردار و کودکان مضر است.

دم‌کرده گل‌گاوزبان به همراه سنبل‌الطیب و لیموعمانی یک نوشیدنی نشاط‌آور و آرام‌بخش است که استفاده از آن به جای چای و قهوه در مجالس عزاداری برای ایجاد آرامش درونی توصیه می‌شود.

‌سنبل‌الطیب
این گیاه اعصاب را آرام می‌کند و ضدسرگیجه و تپش قلب است. کسانی که به خوردن قرص‌های شیمیایی آرام‌بخش عادت کرده‌اند بهتر است به سراغ سنبل‌الطیب بروند. این گیاه ضد صرع، ضد تشنج، معرق، ادرارآور، اشتها‌آور، مقوی قلب، ضددلهره و استرس بوده و سردردهای یکطرفه، اختلالات زمان یائسگی، سکسکه‌های مداوم، بی‌خوابی، خستگی و بیماری‌هایی را که منشأ عصبی داشته باشند، تسکین می‌دهد.

این گیاه نیز گونه‌های زیادی داشته و انواع وحشی آن خاصیت بیشتری نسبت به پرورش یافته آن دارند و معمولا در دامنه کوه‌های البرز یافت می‌شود.

جلوگیری از سفید شدن مو
سنبل‌الطیب به دلیل دارا بودن منگنز از سفید شدن مو جلوگیری می‌کند و شستن چشم‌ با جوشانده آن سرخی چشم را از بین می‌برد و مقوی معده و کبد است.

گربه‌ها این گیاه دارویی را بی‌اندازه دوست دارند و به خاطر خوردن آن بی‌قرار می‌شوند به همین دلیل این گیاه علف گربه نیز نامیده می‌شود. این گیاه در عطاری‌ها به فروش می‌رسد و مصرف بیش از اندازه و طولانی‌مدت آن می‌تواند باعث ضعف چشم و گوش شود.

متخصصان طب گیاهی توصیه می کنند برای استفاده از خواص درمانی گل گاو زبان و سنبل الطیب بویژه ایجاد آرامش و نشاط حداقل هفته ای ۳ بار این دو گیاه را دم کرده و به جای چای نوش جان کنید.

چند توصیه
ـ اگر در حال مصرف داروهای شیمیایی اعصاب هستید و قصد استفاده از گیاهان دارویی را دارید حتما پزشکتان را در جریان بگذارید، چرا که تداخل دارویی ممکن است به ضررتان باشد.

ـ برای خرید گیاهان دارویی به عطاری‌هایی بروید که محصولاتشان در مجاورت نور آفتاب نباشند‌. گیاهان باید به صورت کاملا خشک در بسته‌های بهداشتی پلمب شده و دارای اسم، نشانی، تاریخ مصرف و دیگر مشخصات
باشند.

ـ بعد از باز کردن بسته گیاه دارویی، بلافاصله آن را درون یک شیشه دردار و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید.


راهکارهای عالی برای رهایی از خشکی پوست

مواد کمی مانند آب وجود دارد که برای مراقبت از پوست مفید است. آب، پوست را طراوت می بخشد و چین و چروک آن را کاهش می دهد. همچنین به سلول ها کمک می کند تا مواد مغذی را به خود جذب و سموم را دفع کنند.
آب جریان گردش خون را بهبود می بخشد و این امر باعث شادابی پوست می شود. اما مواد دیگری هم برای پوست مفید است که در این مطلب به آن ها اشاره می کنیم.

سلنیم برای حفظ پوست
سلنیم که نوعی ماده معدنی است، از سلول های پوست در برابر آسیب دیدگی رادیکال های آزاد محافظت می کند و در پیشگیری از سرطان نیز نقش دارد. منابع عالی سلنیم شامل قارچ های دکمه ای، میگو، گوشت بره و ماهی تن، سالمون، گوشت بوقلمون، ساردین و پاستای قهوه ای است.

کوآنزیم QID
این ماده یک آنتی اکسیدان قوی است که به طور طبیعی در بدن تولید می شود. اما میزان تولید آن در بدن با افزایش سن کاهش می یابد.
COQID از پوست و سلول های دیگر بدن در برابر آثار مخرب رادیکال های آزاد محافظت می کند، باعث تولید انرژی و عملکرد مناسب سلول ها می شود. میزان پایین این نوع آنتی اکسیدان در بروز بسیاری از بیماری های مربوط به سن دیده می شود. استفاده موضعی از آن، چین و چروک پوست را کاهش می دهد. منابع غنی آن شامل ماهی هایی چون سالمون، گوشت طیور، جگر و غلات سبوس دار است.

 آنتی اکسیدان ها برای حفظ سلامت سلول ها
آنتی اکسیدان ها روند آسیب دیدگی سلول ها بر اثر رادیکال های آزاد را کند یا از آن پیش گیری می کند. این آسیب دیدگی باعث بروز علایم پیری مانند چین و چروک و خشکی پوست می شود. آنتی اکسیدان ها در میوه و سبزی های رنگی از جمله میوه های توتی، گوجه فرنگی، زردآلو، لبو، کدو، اسفناج، نارنگی، فلفل دلمه ای و لوبیا یافت می شود.

ویتامین C
ویتامین C، از پوست در برابر نور خورشید محافظت می کند و میزان آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد که کلاژن و الاستین را از بین می برد، کاهش می دهد. کلاژن و الاستین فیبرهای سفت کننده پوست است.

ویتامین E
این ویتامین نیز از پوست در برابر نور خورشید محافظت می کند. ویتامین E خاصیت ضد التهابی داردو تقویت کننده سیستم ایمنی است . این ویتامین در روغن های گیاهی، مغز میوه ها، تخمه ها، زیتون، مارچوبه و به مقدار کمی در برگ های سبز موجود است.

اسیدهای چرب لازم برای پوست
اسیدهای چرب لازم مانند امگا ۳ و ۶ محافظت کننده طبیعی پوست به شمار می رود و نرمی و جوانی پوست را حفظ می کند. منابع این روغن ها شامل زیتون، روغن کانولا، دانه کتان، گردو، ماهی های سرد آبی مانند سالمون، ساردین و… است.

روغن های مفید
برخی از روغن ها حاوی اسیدهای چرب لازم بیشتری است. روغن های باکیفیت خوب از جمله روغن زیتون در حفظ ماده مغذی پوست موثر است.

چای سبز
چای سبز اکسیر جوانی در طبیعت است. چای سبز، التهاب را متوقف می کند، روند آسیب دیدگی DNA را کند و از آفتاب سوختگی پوست پیشگیری می کند.

مردی که در بدنش درخت روییده است + عکس

مردی که در بدنش درخت روییده است + عکس

مردی که در بدنش درخت روییده است + عکس
یک مرد جوان روس که قرار بود با تشخیص سرطان ریه تحت عمل جراحی قرار بگیرد، پزشکان را شگفت زده کرد.

افکار نیوزک آرتیوم سیدورکین ۲۸ ساله که در جمهوری اودمورتیا در حوالی مرکز روسیه زندگی می‌کند، از مدتها پیش احساس درد در سینه داشت و به تدریج سرفه‌های خلط دار خونی هم پیدا کرده بود. بعد از انجام رادیو گرافی، پزشکان مرکز انکولوژی(سرطان شناسی ) تقریبا مطمئن بودند که آرتیوم مبتلا به نوعی از سرطان در حال رشد است و بهتر است هرچه زودتر تحت عمل جراحی قرار گیرد. در حالیکه آنچه که در حال رشد بوده یک جوانه درخت صنوبر بوده است.

 
مردی که در بدنش درخت روییده است + عکس
طول شاخه صنوبر حدود ۵ سانتی متر بود. احتمالا دانه آن در اثر تنفس داخل ریه آرتیوم شده و بدن آرتیوم نتوانسته آن را دفع یا جذب کند و صنوبر با استفاده از محیط گرم و مرطوب ریه آرتیوم رشد کرده و به تدریج سبب بروز علائم درد و خلط خونی شده است.
 
مردی که در بدنش درخت روییده است + عکس
خود آرتیوم این موضوع را اصلا جالب نمی داند . او میگوید:«راستش را بخواهید، من اصلا در این مدت احساس نمی کردم یک جسم خارجی در بدن خود حمل میکنم یا حتی احساس نمی‌کردم که چیزی در حال رشد کردن است، فقط میتوان بگویم آن خیلی درد ایجاد میکرد».

جراحی بحث بر انگیز این دختر 15 ساله (عکس)

لی هی دانائه نام این دختر 15 ساله است که اخیرا در شبکه های اجتماعی بسیاردر موردش بحث میشود. او اخیرا عمل جراحی بر روی خود انجام داده تا شبیه به عروسک شود. بحث در شبکه های اجتماعی نیز به همین موضوع مربوطه است.

 

جراحی بحث بر انگیز این دختر 15 ساله (عکس)

 

جراحی بحث بر انگیز این دختر 15 ساله (عکس)

 

جراحی بحث بر انگیز این دختر 15 ساله (عکس)

 

جراحی بحث بر انگیز این دختر 15 ساله (عکس)

 

جراحی بحث بر انگیز این دختر 15 ساله (عکس)

 

جراحی بحث بر انگیز این دختر 15 ساله (عکس)

 

جراحی بحث بر انگیز این دختر 15 ساله (عکس)

 

خط هوایی وان – اورمیه از اول دی فعال می شود

نجدت تقوا رییس اتاق بازرگانی استان وان به مناسبت برقراری این خط هوایی که قرار است از روز سه شنبه اول دی (۲۲دسامبر) شروع به فعالیت کند، اطلاعیه ای صادر کرد.

در این اطلاعیه آمده است: طول مرز بین ایران و ترکیه ۳۸۰ کیلومتر است که تمامی آن در محدوده استان وان واقع شده و مصمم به تقویت و توسعه همبستگی، برادری و تجارت بین دو کشور بیش از پیش هستیم.

وی با اشاره به این که خط هوایی بین وان – اورمیه گامی دیر مانده است، بر لزوم تلاش و مقاومت برای اقتصادی شدن و به تبع آن تداوم این خط تاکید کرد و گفت: برقراری این خط کمک شایان توجهی به اقتصاد و گردشگری استان وان خواهد کرد.

نجدت تقوا همچنین ضمن اشاره به تلاش بی وقفه اتاق بازرگانی وان برای راه اندازی این خط، افزود: از روز سه شنبه به طور منظم هر روز یک هواپیما از وان به اورمیه و بر عکس پرواز خواهد کرد که در صورت استقبال مردمی، شمار پروازها افزوده خواهد شد.

رییس اتاق بازرگانی وان با تاکید بر این که ایران، مهم ترین دروازه ترکیه به آسیا است، گفت: تحقق هدف ۳۰ میلیارد دلاری تجارت بین ایران و ترکیه با تقویت همکاری های اقتصادی و تجاری استان های مرزی بین دو کشور میسر خواهد شد.

او ادامه داد: بنابر این توجه به تسریع در امر بازسازی پایانه های مرزی بین دو کشور و راه های مواصلاتی در این راستا حایز اهمیت زیادی است.

نجدت تقوا اضافه کرد: هر دو کشور در جغرافیای دشواری زندگی می کنند که همبستگی و همکاری نزدیک بین دو طرف، موجب احیای اقتصادی و توسعه رفاه، ثبات و آرامش منطقه خواهد شد؛ چطور که ترکیه به منزله دروازه ایران به غرب است، ایران نیز دروازه ترکیه به آسیا است که وان در مرز آن قرار دارد.

او با اشاره به فعال شدن بزرگترین فری بوت ترکیه در دریاچه وان گفت: با راه اندازی این فری بوت خط ریلی بین ایران و ترکیه نیز فعال تر خواهد شد.

آیا دولت تدبیر برای زنان سرپرست خانوار چاره ای می اندیشد؟

در این مطلب برآنیم تا در مورد یکی از گروه های آسیب پذیر جامعه صحبت کنیم گروهی که قصه پرغصه شان تمامی ندارد، گروهی که تنها جاده های پر پیچ و خم زندگی را طی می کنندو تنهاییان پایانی ندارد، گروهی که سرمای زندگی را به جان خریدند، گروهی که دست و پا زدن های نافرجام شان در مرداب سختی ها و آتش ناخوشیها و سیاهی های زندگی پایانی ندارد و ندارد....

حتما بعد از این همه تعبیر و تفسیر از این گروه شما هم حدس زدید که در مورد کدام گروه از افراد جامعه می خواهیم صحبت کنیم آری این گروه، گروه زنان سرپرست خانوار هستند گروهی که روی ناخوش زندگی را با عمق جان حس کرده اند.

این گروه مشکلات عدیده ای دارند اما مهمترین مساله ای که این قشر از زنان را بیشتر در کشاکش مشکلات زندگی قرار داده مساله اشتغال و مشکلات اقتصادی است مسأله ای که زنان سرپرست خانوار در زندگی روزمره خود با آن روبرو هستند.

 قدرت و فشار این مساله در زندگی این گروه از زنان بسیار چشمگیر است و با بالا رفتن شمار افراد تحت سرپرستی زن نیز شدت بیشتری پیدا می کند. از این رو، سیاست های رفاهی یک جامعه به ویژه در سازمان ها و دستگاه های حمایتی باید برای بهبود وضعیت اقتصادی این قشر از زنان و توانمندسازی آنان باشد.

مسائل گوناگون زنان مانند نداشتن سلامت جسمی و روانی، اشتغال، امنیت اجتماعی- اقتصادی و... با توجه به نقش زنان در فرزندآوری، تربیت، پرورش و جامعه پذیری نسل بعد می تواند منشا مشکلات بسیاری در جامعه باشد و این مسائل نه در یک کشور و جامعه ویژه بلکه در جوامع گوناگون دیده می شود و این موضوع در مورد زنان سرپرست خانوار پررنگ تر است.

زنان سرپرست خانوار از گروه های آسیب پذیر جامعه هستند که گاه عواملی چون طلاق، فوت یا اعتیاد همسر، ازکارافتادگی، رهاشدن توسط مردان مهاجر یا بی مبالاتی همسر این طیف را آسیب پذیرتر می کند.

بر پایه سرشماری های انجام شده در مرکز آمار ایران، 2 میلیون و 500 هزار زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد که هم اکنون فقط 18 درصد آنان شاغل و 82 درصد دیگر بیکار هستند. آمارهای گرفته شده از زنان سرپرست خانوار بر پایه سه گروه سنی کمتر از 35 تا 64 سال و بالای 65 سال نشان دهنده این است که بیشتر، زنان میانسال سرپرست خانوار هستند.

بنا به گفته ی جلال حسین زاده 39 هزار خانوار در آذربایجان‌غربی و 11 هزار خانوار در ارومیه تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قرار دارند.

وی بیشترین زن سرپرست خانوار را در شهرستان ارومیه و کمترین را در شهرستان اشنویه عنوان کرد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی )ره) آذربایجان‌غربی فوت سرپرست، طلاق، مفقود شدن سرپرست، بد سرپرستی، خانواده زندانی و یا سرباز از جمله مهترین دلایل قرار گرفتن زن به عنوان سرپرست خانوار هستند.

 دولت تدبیرچاره ای می اندیشد؟

اگرچه دولت برای آسان‌تر کردن شرایط زندگی زنان بی سرپرست و افراد وابسته بدان چاره هایی اندیشیده است، اما با توجه به وسعت و گستره مشکلاتی که این زنان با آن مواجهند، پایین بودن نرخ پرداخت‌های دولتی به این زنان، تورم بالا، فقدان مهارت‌های اجتماعی و شغلی و نیز این که بیشتر از پنجاه درصد این زنان تحت هیچ نوع حمایتی نیستند؛ این خدمات حتی در بهترین وجوهش نمی‌تواند پاسخ‌گوی تمام مشکلات آنها باشد و به نظر می‌رسد که برای حل یا تخفیف مسائل این قشر باید تدابیر جدی‌تری به کار گرفته شود.

تدبیری که زنان سرپرست خانوار را چشم به راه کرده ست، آنان منتظرند تا لبی گشوده شود و از مشکلات و ناهمواریهای آنان در زندگی جویا شود و دستی که اندکی از ناهمواریهای زندگی آنان را هموار سازد آیا این دست در جامعه ما آستین خود را بالا خواهد زد تا به یاری زنان بی سرپرست بشتابد؟   

صرفاً جهت اطلاع/ قضاوت با مردم!

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی امسال حساسیت خاصی در ارومیه دارد و رقابت تنگاتنگ از هم اکنون حس می شود.

با شروع ثبت نام از نامزدهای داوطلب، عده ای در محل فرمانداری ارومیه حاضر و عده ای دیگر نیز در روزهای آینده آمادگی خود را اعلام خواهند کرد.

اما امروز حضور یکی از نامزدها با حواشی همراه بود که لازم است از هم اکنون مسئولان نظارتی به فکر چاره باشند.

یکی از کاندیداها با همراهی یکی از اعضاء شورای اسلامی شهر ارومیه در محل ثبت نام حاضر شد!

حال این حرکت با توجه به رابطه شخص شهردار با تک تک اعضاء شورای شهر و همچنین اینکه روح الله حضرت پور عضو مستعفی این شورا محسوب می شود بماند برای تحلیلی دیگر!

اما آیا واقعاً حضور افرادی که خود نماینده طیفی از مردم این شهر محسوب می شوند در کنار نامزدی که فقط ثبت نام کرده و هنوز صلاحیتش هم تأیید نشده تا چه حد منطقی است و آیا این ابهام را به وجود نمی آورد که در انتخابات پیش رو افرادی از شورا خواهند بود که با فراغت خاطر به حمایت از افراد مدنظر خود وارد گود شوند؟

از هم اکنون باید یک تعداد مسائل روشن و تبیین شود تا در انتخابات پیش رو شاهد بدبینی مردم از همه لحاظ و جهات به اعضاء محترم شورای اسلامی شهر ارومیه نباشیم.

قضاوت با مردم است.

زنان بعد از 35 سالگی انجام ماموگرافی را جدی بگیرند

در سال 68 که مجلس شورای اسلامی، نظام سلامت را به ثبت آمار سرطانها در کشور موظف کرد شاهد بودیم که در آن سال، آمار بیماران مبتلا به سرطان، حدود 11 هزار نفر اعلام شد ولی در سال 88 که آخرین آمار رسمی ثبت سرطان در کشور اعلام شد، تعداد بیماران مبتلا به سرطان به حدود 70 هزار نفر رسید

شیوع سرطان سینه در زنان  

اما سرطان سینه: این سرطان در زنان همچنان در رتبه اول قرار دارد پراکندگی استانی این سرطان تقریبا یکسان است و در تمامی استان‌ها بالاتر از سایر موارد سرطانی گزارش شده است، اوج سنی سرطان سینه 55-50 سال است، بر‌اساس این گزارش، از 30 استان مورد مطالعه در این بررسی، سرطان سینه در 29 استان کشور، رتبه نخست را در میان سایر سرطان‌ها به خود اختصاص داده است و تنها در استان کهگیلویه و بویراحمد، بالاترین میزان ابتلا به سرطان در زنان، پوست با 3/20درصد است. این سرطان در استان‌های آذربایجان شرقی با 22 درصد، آذربایجان غربی با 3/17 درصد، اصفهان با 6/24 درصد، اردبیل با 2/14 درصد، ایلام با 4/19 درصد، بوشهر با 6/31 درصد، استان تهران با 26 درصد، چهارمحال و بختیاری با 9/24 درصد، خراسان جنوبی با 17 درصد، خراسان رضوی با 2/19 درصد، خراسان شمالی با 2/17 درصد، خوزستان با 1/23 درصد، زنجان با 20 درصد، سمنان با 1/21 درصد، سیستان و بلوچستان با 3/15 درصد، فارس با 7/27 درصد، قزوین با 9/18 درصد، استان قم با 6/23 درصد، کردستان با 5/15 درصد، کرمان با 9/17 درصد، کرمانشاه با 21 درصد، گلستان با 8/22 درصد، گیلان با 3/26 درصد، لرستان با 21 درصد، مازندان با 1/25 درصد، مرکزی با 5/24 درصد، هرمزگان با 23 درصد، همدان با 21 درصد و یزد با 1/22 درصد رتبه نخست را برای زنان دارد.

با توجه به افزایش ابتلا به سرطان در کشور و آگاهی از این واقیعیت تلخ  که سالانه 90 هزار مورد جدید از ابتلا به سرطان در کشور ثبت و 55 هزار مبتلا به سرطان، در کشور بعلت ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می دهند باعث شد تا در رابطه با روند نگران کننده ای که این بیماری طی می کند به سراغ سیامک صفاری مسئول بیماریهای خاص دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی رفته و در رابطه با این بیماری با وی گفت و گویی ترتیب دهیم.

علل بروز سرطان سینه

سیامک صفاری در گفت و گو با خبرنگار این رسانه درباره علل بروز این نوع سرطان در زنان گفت: وجود سابقه فامیلی ابتلا به سرطان سینه در اطرافیان بخصوص در مادر، خواهر،دختر، داشتن اولین زایمان بعد از 35 سال، نازایی، بلوغ زودرس(قبل از 11 سالگی)، یائسگی دیررس(بعد از 55 سالگی) چاقی و مصرف زیاد چربی حیوانی، سابقه تابش اشعه به قفسه سینه و برخی بیماریهای خوش خیم سینه، هورمون تراپی جایگزینی، استفاده از الکل و کشیدن سیگار و استنشاق حشره کش ها و آفت کش ها می توانند در ابتلای زنان به سرطان سینه موثر باشند.

وی در پاسخ به اینکه آیا بین باروری و ابتلا به سرطان سینه رابطه وجود دارد، افزود: نازایی، حاملگی دیررس، تعداد کم بارداری به علت قرار گرفتن بیشتر زنان در معرض هورمون استروژن ریسک ابتلا به سرطان سینه را بالا می برد.

اهمیت تشخیص به موقع سرطان

مسئول بیماریهای خاص دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی اظهار کرد: با توجه به شیوع این بیماری باید درباره تشخیص سرطان سینه حساسیت بیشتری وجود داشته باشند زیرا می‌توان با تشخیص به موقع و شروع درمان مناسب از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

وی در تشریح علائم این بیماری گفت: افراد در صورت لمس هر گونه توده، مشاهده تغییر در اندازه و شکل ظاهری سینه، ایجاد برآمدگی و کشیدگی پوست و وجود ترشح از نوک سینه و بزرگی غدد لنفاوی زیر بغل باید به پزشک متخصص مراجعه کنند.

انجام ماموگرافی سالیانه از سن 35 سالگی

صفاری به غربالگری این بیماری در چند مرحله اشاره کرد و افزود: در مرحله اول بوسیله خودآزمایی سینه، مرحله دوم معاینه بالینی و مرحله سوم توسط پزشک و با انجام ماموگرافی میسر می شود.

این مسئول بر لزوم انجام ماموگرافی در سنین مختلف تأکید کرد و گفت: زنان 35 تا 39 سال حداقل یکبار، زنان 40 تا 49 سال هر یک تا دو سال یکبار و زنان 50 تا 75 ساله هر دو سال یکبار ماموگرافی انجام دهند.

وی با اشاره به توصیه های تغذیه ای مناسب که از ابتلای زنان به سرطان پیشگیری می کند، افزود: کاهش وزن و قرار گرفتن در محدوده طبیعی، مصرف میوه و سبزی، غلات، خشکبار و حبوبات، مصرف مزان کم چربی، عدم مصرف چربی های چیوانی و استفاده از چربی های گیاهی و مصرف میتامین دی و جبران آن در صورت کمبود می توانند در سبد غذایی زنان مورد استفاده قرار گیرند.

"چیلله گئجه‌سی" خاطره‌ ماندگار قصه‌ هزار و یک‌شب آذربایجان

به آخرین روزهای پاییز که نزدیک می‌شویم، کم‌کم صدای پای زمستان به گوش می‌رسد و مردم خود را برای به جا آوردن آداب و رسوم خاص شب آخر پاییز که در میان مردم آذربایجان به «چیلله ‌گئجه‌سی» معروف است آماده می‌کنند. خیابان‌های شهر هیاهوی خاصی به خود می‌گیرد و همه‌ی خانواده‌ها به فکر تهیه خوراک شب طولانی چیلله میافتند.

‌چیلله، در زبان ترکی به معنای نهایت کشیدگی و درازی می‌باشد و این شب به خاطر کشیدگی یعنی طولانی بودن آن بدین صورت نامگذاری شده است. همچنین در زبان سریانی به این شب «یلدا» گفته‌اند.

در قدیم نگاه به «چیلله» بسیار متفاوت‌تر از امروز بوده است. چرا که قبل از رسیدن فصل سخت زمستان و آغاز چیلله‌ها، مردم می‌گفتند: «زمستان نزدیک است و خدا می‌داند چقدر مال و منال از دست خواهیم داد. چند نوزاد در قنداق از سرمای سخت، جان سالم به در خواهند برد؟ حیواناتمان سالم خواهند ماند؟ و...». یعنی زمستان و چیلله عید و جشن محسوب نمی‌شد، بلکه همه به فکر بی‌ضرر گذراندن آن ایام سخت و طاقت‌فرسا بودند. در عین حال، با دعا و نذر و نیاز از پروردگار متعال تقاضا می‌کردند تا به زندگی‌شان برکت دهد و کمک کند تا به راحتی از پس این چیلله‌ها برآیند. حتی در برخی روستاها هنوز هم مردم قبل از چیلله، با حاضر کردن «بوغدا قووورغاسی» (گندم برشته)، آن را در چهار گوشه‌ی بیرون خانه (پشت بام) می‌ریزند و اعقاد دارند که این عمل را رمز برکت و روزی خود می‌دانند و باور دارند که سال بعد سالی پر برکت خواهد شد.

چیلله در تقویم مردمی

40 روز «بؤیوک چیلله» (چله بزرگ)، که از اوّل دی شروع و در 9 بهمن خاتمه می‌یابد.

20 روز «کیچیک چیلله» (چله کوچک)، که از 10 بهمن شروع و آخر بهمن نیز به اتمام می‌رسد.

10 روز «قاری‌ننه چیلله‌سی» (چله مادر بزرگ)، که از اوّل اسفند آغاز شده و تا دهم اسفند ادامه دارد.

بنا بر باور مردم، بؤیوک چیلله و کیچیک چیلله با هم خواهر هستند. مؤنث بودن این سه نیروی شرّ (بؤیوک باجی-خواهر بزرگ-، کیچیک باجی-خواهر کوچک- و قاری‌ننه-مادربزرگ-) ثابت می‌کند که این اعتقادات از باورهای دوران «مادرشاهی» برایمان به یادگار مانده است.

حکایت بؤیوک چیلله، کیچیک چیلله و قاری‌ننه

در افسانه‌های کهن آذربایجان آمده است، در روزهای پایانی چیلله‌ی بزرگ، خواهر کوچکتر کە مغرور است، در زیر درخت بید مجنون، نزد خواهر بزرگتر می‌آید و می‌گوید: «در این مدت چه کرده‌ای؟». چیلله‌ی بزرگ می‌گوید: دستان همه را روی تنور انداختم، دستان دخترانی که با کوزه آب می‌آوردند را منجمد کردم و...». خواهر کوچک می‌گوید: «تو کە کاری نکرده‌ای! ببین من چه می‌کنم! کاری می‌کنم کە نوزادان در گهواره‌هایشان و دست تازه عروس‌ها در کنار چشمه آب یخ بزنند و پیرزنان و پیرمردها را مریض می‌کنم».
 
خواهر بزرگتر بە طعنه بە او می‌گوید: «عؤمرون آزدی، دالین یازدی!». (عمرت کوتاه است و بە دنبالت بهار می‌آید)

چیلله‌ی کوچک در طول فرمانروایی خود، سرما را در تمام سرزمین‌ها حکمفرما می‌کند و در یکی از همین روزها، در یکی  از کوههای قلمرو خود بە دست برف اسیر می‌شود. خبر بە «قاری‌ننه» می‌رسد و او برای آزادی فرزندش از زندان برف، بە کوه رفته و با سیخی کە روی آتش داغ کرده و بە نبرد برف رفته و در نهایت، برفها را آب می کند. چیلله‌ی کوچک بعد از آزادی متوجه می‌شود کە در آن روز زمستان تمام شده و «بایرام آیی» یا همان اسفندماه آغاز شده است.

در طول عمر چیلله‌ها مراسمات و اعیاد مختلفی همچون؛ «خیدیرنبی بایرامی»، «کوسا گلین» و «سایاچی»، «بایاتی فالی» و... نیز برگزار می‌گردد که به اختصار هر یک از آنها آورده شده است.

کوسا گلین

«کوسا گلین» دسته‌ی نمایش شادی آوری هستند که در اواخر زمستان وارد شهر شده و با ورود خود نوید بهار را داده و با اجرای نمایش شادی و پایکوبی می کردند.

گروه نمایشی کوسا گلین در سطح شهر جمع شده و یک نفر در پوشش کوسه و مرد بی ریش و زنی با لباس عروس (یا مردی با لباس زنانه) و همراهانشان به اجرای نمایش پرداخته و وعده بهار داده و از مردم شادباش می‌گرفتند. کودکان نیز به دنبال آنها راه می افتادند و به شادی می پرداختند.

کوسا گلین پول ایستیر، آللاهادان روزا ایستیر (کوسا گلین پول می خواد، از خدا روزی می‌خواد)

نحوه اجرای این مراسم به این صورت بود که معمولاً چند هفته (حدود 30 تا 50 روز) مانده به عید نوروز (ایل بایرامی) چوپانان برخی از شهر ها و روستا ها دور هم گرد می‌آمدند و سپس پرتقال یا انار خریداری می‌کردند به آن در اصطلاح محلی «کوسا پایی» گفته می‌شد . بعد چند نفر از آنها مامور می‌شدند که این میوه‌ها را بین خانه‌ها توزیع کنند این میوه‌ها بشارتی بر آمدن کوسه و پارانش و فرا رسیدن فصل بهار و نوروز بود. دوسه روز پس از توزیع میوه‌ها زمان اجرای مراسم فرا می‌رسید و گروه کوسا از خارج روستا با رقص و پایکوبی وارد روستا می‌شوند . این گروه از چهار شخصیت و در برخی از مناطق، از پنج شخصیت اصلی تشکیل می‌شد که عبارت بودند از:

1-‌ کوسا 2- گلین 3- قاوالچی 4- تورباچی 5- قارا کوسا

 «قاراکوسا» که نماد سیاهی و تیرگی بود در تمام مناطق آذربایجان در میان گروه کوسا گلین دیده نمی‌شد و فقط در برخی مناطق در گروه شرکت داده می‌شد. بعضاً نیز در برابر شخصیت دیگری بنام « آغ کوسا» که نماد روشنایی و پویایی بود ایفای نقش می‌کرد .

برخی از اشعاری که در مراسم «کوسا گلین» خوانده می‌شود:

کوسا گلیر هاوادان
ساققالی یئل قووادان
کوسانین پایین گتیر
آی خانیم، ائوین آوادان
***
جانیم قاراباش قویون
قارلی داغلار آش قویون
اوچ گون، اوچ گئجه کئچر
کوسایا یولداش قویون
***
جانیم او قاتار کئچی
قایادا یاتار کئچی
قیش سویوغو گلنده
بالانی آتار کئچی
***
آی خالا خالا دور ایندی
یوک دیبینه سوز ایندی
چؤمچه‌نی دولدور ایندی
آللاه بالان ساخلاسین
دو بیزی یولا سال ایندی (انجوی شیرازی، ص 95-98)

مراسم خیدیر نبی

این مراسم یکی از مهمترین مراسمات ایام چیلله از رایجترین جشنهای این روزها به شمار میرود. جوانان به ویژه در روستاها، به در منازل همسایهها میرفتند و از آنها حبوبات میخواستند. سپس همه حبوباتی را که جمعآوری کرده بودند، در ظرفی ریخته و میپختند و خشک میکردند.
 بعد از آن، این حبوبات خشک شده و پخته شده را در هاون ریخته و پودر میکردند. قبل از خواب، اندکی از پودر را زیر زبان خود گذاشته و دعا میکردند که همسر آینده خود را در خواب ببینند و یا خواستار دیدن رویای صادق در مورد آیندهشان بودند. صبح روز بعد، خواب خود را به بزرگترها میگفتند و تعبیر آن را میپرسیدند.

سایاچی‌ ها

از قدیمی ترین و زیباترین مراسمی که در آستانه عید نوروز و با فرا رسیدن بهار طبیعت درمناطق مختلف آذربایجان صورت می‌گرفت و هنوز در برخی دهات اجرا می گردد مراسم «سایاچی‌لار» (سایاچی‌ها) است که شعر و ترانه هائی به نام «سایا» همراه با اجرای نمایش می‌خوانند.


در این آئین دیرینه، سایاچی ها، افراد هنرمند، شوخ طبع و بذله گوئی هستند که با نغمات، آواز و سخنان شوخ و شیرین خود مردم را دلشاد ساخته و طلیعه داران آغار بهار و جشن های مربوط به آن بوده اند. در فولکلور ترکی، سایاچی به معنی حرمت و حرمت کننده است و با توجه به اینکه سایاچی ها هنرمندان دوره گردی بودند که با لباس هائی برگرفته از رنگ طبیعت و گاه با لباس های چوپان های محلی از چند هفته مانده به نوروز، ده به ده، کوی به کوی و خانه به خانه و با دو چوب در دست می گشتند و با خواندن شعرهای مخصوص و زدن چوب های دستی به هم ریتم در آورده و شعر و آواز در وصف طبیعت می خواندند و برای مردم آرزوی روزهای خوش، خیروبرکت در سال نو از درگاه خداوند بخشنده طلب می‌کردند.

در برخی مناطق آذربایجان سایاچی ها را «کوساکوسا» می‌نامند. با توجه به اینکه سایاچی‌ها از چند هفته مانده به عید، روزهای مانده به آغاز سال نو را شمارش می‌کردند، می‌توان احتمال داد ( نه به طور یقین) واژه سایا از مصدر ترکی «سایماق» به معنای شمردن گرفته شده است.‏

جوانان آذربایجان علاوه براینکه پیام آور شادی و بشارت دهنده آغاز سال نو و بهار طبیعت بوده اند، در اصل به نوعی راوی نقل‌های حماسی و راوی حکمت و پند و اندرزهای میهنی و مذهبی نیز بوده‌اند.‏

سایاچی‌ها و کوسا کوساها ترانه های ساده و زیبا به صورت بایاتی و دوبیتی می خواندند، و در اشعار آنها احترام به اهالی خانه و مخاطب و دعای خیر برای آنان و آرزوی خیر و برکت برای محصول کشاورزی و همچنین اظهار محبت به حیوانات مشهود بود و گاهی این احترام و دعای خیر در صورت به گرمی پذیرفته نشدن از طرف صاحبخانه از چهارچوب معمول خارج و به طنز و هجو می گرائید. به نمونه هائی از این ادبیات شفاهی و گنجینه‌ی غنی سایاها توجه کنیم:

‏اورتوموشدم سکی ده/ اوره‌ییم گؤزله‌مه ده/ اوچ قیزیل آلما گلدی/ بیر قیزیل نعلبکی ده/ (نشسته بودم روی سکو/ دلم در انتظار بود/ در یک نعلبکی طلا/ سه سیب در آمد.)‏
و:‏

‏ سایا، سایا، سایادان/ دامازلیقی مایادان/ بو سایا کیم دن/ آتا، بابادان قالیب.‏

تاپماجالار(چیستان) و فال بایاتی

بزرگترها برای ایجاد فضای شادی و سرور، مسابقه های تاپماجا(چیستان) را دور کرسی راه میانداختند، به این صورت که یک «تاپماجا» (چیستان) میپرسیدند و کسی که پاسخ صحیح میداد، برنده بازی بود. همچنین بایاتی ها از اجزای ثابت هر یک از آیینها و رسوم مردم آذربایجان می باشد.

در مراسم شب چیلله به دلیل طولانی بودن این شب و گذران وقت، بزرگترها بایاتی میخواندند. گاه نیز مشاعره با بایاتی انجام میشد و گاهی هم بزرگترها با بایاتی برای کوچکترها فال میگرفتند. بیشتر بایاتی های مرسوم در شب چلله از منظومه حیدربابای شهریار انتخاب میشد. بعنوان مثال:

چیلله چیخار بایراما بیر آی قالار
پینتی آرواد قوورمانی قـــورتارار
گئدر باخار گودول ده یارماسینا
باخ فلکین گردش و غوغاسینا
و یا:
قــــاری‌ننه گئجـه نــاغیل دئیه‌نـــده
کولک قالخیب قاپ باجانی دؤینده
من قــاییدیب بیرده اوشــاق اولایدیم
بیر گول آچیب اوندان سونرا سولایدیم


خوراکی های مخصوص شب چله

مردم برای پذیرایی در این شب بخصوص و همچنین در شبچرهها، از تخمه آفتابگردان خوی، پشمک، حلوای هویج و «جئویز حالواسی» (حلوایی که از مغز گردو و پسته تهیه میشد و مخصوص شهر اورمیه میباشد)، میلاق (انگوری که از دو-سه ماه قبل بوسیله نخهایی بصورت عمودی به هم بسته شده و در محل مناسبی که سرد هم باشد، از سقفهای چوبی آویزان میکنند) استفاده میشد. همچنین خشکباری نظیر برگه زردآلود، آلبالوی خشک شده، سنجد، بادام، گردو، میوههایی مثل سیب ارومیه، خربزههایی که بصورت ترشی نگهداری میشد و سایر خوراکی ها برای پذیرایی از مهمانان استفاده می شد. در این شب به خاطر طولانی بودنش، مردم با خوردن این خوراکی ها و گفتن بایاتی، سعی در گذراندن آن داشتند.

چیلله قارپیزی

هندوانه جزو لاینفک خوراکیهای «چیلله گئجهسی» به شمار میرود و به نوعی سمبل این شب در آذربایجان است. سابق بر این که امکاناتی نظیر سردخانههای نگهداری میوهها و همچنین حمل و نقل میوه از مناطق ییلاقی به قشلاقی وجود نداشت، هندوانه را در محل مخصوص نگهداری کاه و علوفه برای حیوانات که «سامانلیق» (کاهدان) مینامیدند، نگهداری میکردند. بدین ترتیب که چند هندوانه از آخرین برداشت جالیز را انتخاب و در محلهای مختلف کاهدان می گذاشتند و روی آن را به دقت میپوشاندند. در شب مذکور، هندوانه هایی که بهتر از بقیه مانده بود را برای خوردن انتخاب میکردند.

چیلله‌لیک

در بین برخی خانوا‌ده‌های آذربایجان رسم است، در چیلله گئجه‌سی، و بعضاً یک روز قبل آن، برای تازه عروس‌ها و نامزدها هدایایی از طرف خانوده‌ی عروس برده ‌می‌شود که به آن «چیلله‌لیک» می گویند. این هدایا علاوه بر خرید لوازم خانه، شامل؛ چیلله یئمک‌لری (خوردنی‌های مخصوص شب چیلله)، مثل، پشمک، قووورغا، انار، قورو یئمیشلر (خشکبار)، چیلله قارپیزی (هندوانه شب چیلله) و... می‌باشد. خانواده‌ها آوردن هدیه از طرف خانواده عروس رو نوعی سربلندی دخترشان در پیش خانواده داماد می‌دانند. همه این هدایا را روی خونچا (طبق بزرگ چوبی و امروزه با ماشین) گذاشته و به خانه‌عروس می‌برند.

گرچه از آن شب‌نشینی و چیلله‌های آخر سال این ایام، دیگر چیزی نمانده، اما همچنان برخی از مراسم و سنت‌های دوران در آذربایجان همچنان پا برجاست و در این شب تمام خانواده ها در کنار بزرگترها جمع شده و شب بلند سال را به خوشی و شادی می گذرانند.

مسابقه مقاله نویسی 9 دیماه

مسابقه مقاله نویسی 9 دیماه

بسیج اساتید دانشگاه ارومیه به مناسبت فرا رسیدن نهم دی ماه، "روز ولایتمداری" با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی و سازمان بسیج اساتید استان آذربایجان غربی در نظر دارد مسابقه مقاله نویسی با عنوان« عشق به ولایت، همه فتنه ها را خاموش می کند» را با شرایط ذیل برگزار نماید:

1- همه همکاران اعم از کارکنان و اعضای هیأت علمی و همچنین اعضای خانواده( همسر و فرزند) می توانند در این مسابقه شرکت نمایند.

2- آخرین مهلت ارسال مقالات تا مورخه 09/10/94 می باشد.

3- مقالات حداکثر در چهار برگ A4( دستی و یا تایپی) شامل چکیده کوتاه، مقدمه، بخش بندی، نتیجه گیری و منابع تنظیم شوند.

4- مقالات به آدرس الکترونیکی r.naderali@urmia.ac.ir ارسال و یا به صورت دستی به آقای سیروس محمدی در کتابخانه مرکزی تحویل داده شوند.

مقالات توسط اساتید صاحبنظر دانشکده علوم انسانی داوری خواهند شد و به مقالات برگزیده جوائز و همچنین گواهی معتبر اهداء خواهد شد.

 

ارومیه قهرمان مسابقات ووشوی بانوان آذربایجان غربی شد

این مسابقات روز جمعه با حضور 30 بانوی ورزشکار در قالب پنج تیم از شهرستانهای ارومیه، خوی، مهاباد، نقده و میاندوآب به مدت یک روز در سالن انقلاب شهر ارومیه برگزار شد.
در این رقابتها که حکم انتخابی تیم منتخب استان جهت شرکت در مسابقات قهرمانی کشور را داشت شرکت کنندگان در اوزان مختلف به مبارزه پرداختند.
در پایان این دیدارها تیم ارومیه در جایگاه نخست ایستاد، خوی به مقام نایب قهرمانی رسید و نقده بر سکوی سوم جای گرفت.
مسابقات ووشوی قهرمانی بانوان کشور بهمن ماه امسال به میزبانی شهرستان قم برگزار می شود.
هم اکنون 15 هیات شهرستانی با بیش از دو هزار ورزشکار بیمه شده در قالب 20 سبک تحت پوشش هیات ووشوی استان آذربایجان غربی فعالیت می کنند.

عیادت از مادر سه جانباز و دو شهید

دل آرا زالی ساکن شهرستان خوی، عمه دو شهید و مادر شهیدان حسین و حسن و سه جانباز به نامهای محرم، اسماعیل و محمد غفاری به علت بیماری گوارشی در سن 78 سالگی در بیمارستان آذربایجان ارومیه بستری است.

وی که چهره بسیار آشنای مبارزات انقلابی، راهپیمایی ها و از فعالان ستادهای پشتیبانی جبهه و جنگ است به علت بیماری تنها به بیان چند جمله زیبا اکتفا کرد و در بازگویی خاطرات خود از فرزندان شهیدش و فعالیتهای فرهنگی خود گفت بسیار بر خود می بالم که مانند حضرت زینب(س) که حسن و حسینش را در راه اسلام تقدیم کرد من هم حسن و حسینم را تقدیم اسلام و انقلاب کردم.

این مادر فداکار می گوید بسیار دوست داشتم مانند حضرت فاطمه (س) و حضرت زینب(س) باشم و به همین جهت نام پنج تن آل عبا را بر روی فرزندانم گذاشتم و در بیان خاطره ای از فرزند مفقودش حسن می گوید روزی حسن به خواب پسر همسایه مان آمده بود و گفته بود که به مادرم بگویید چشم به راه من نباشد من بر نمی گردم.

دل آرا زالی فقط یک آرزو برای خود و یک دعا برای فرزندانش داشت برای خود آرزو می کرد که سلامتی خود را بدست بیاورد تا دوباره سرپا بایستد و بتواند فعالیتهای انقلابی خود را ادامه دهد و برای فرزندانش هم دعا می کرد که عاقبتشان ختم به شهادت شود.

کشف ۳۲ کیلوگرم هرویین در ارومیه

با تلاش ماموران هنگ مرزی ارومیه ۳۲کیلوگرم موادمخدر از قاچاقچیان کشف وضبط شد.n00001315-b
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما سرهنگ علیپور فرمانده هنگ مرزی ارومیه دراین خصوص گفت شب گذشته طی عملیاتی ، ماموران هنگ مرزی ارومیه از قاچاقچیان مسلح در شرایط نا مساعد جوی توانستند سی و دو کیلوگرم مواد مخدر از نوع هروئین کشف و ضبط کنند

او گفت در این عملیات یک نفر از قاچاقچیان زخمی و به طرف مرز کشورترکیه متواری شد و با تلاش مقامات مسئول و مربوطه پی گیر ی این فرد جهت تحویل به دستگاههای قضایی همچنان ادامه دارد

هفته ای با هوای آلوده در پیش است/کاهش دو تا سه درجه ای دمای هوا در آذربایجان غربی

امروز با عبور امواج ضعیف لایه های میانی جو در نواحی جنوبی ومرکزی آذربایجان غربی شاهد بارش پراکنده برف و مه آلودگی خواهیم بود.

وی افزود: از فردا دوشنبه نیز با استقرار مجدد پایداری هوا، سکون هوا توام با مه آلودگی وافزایش آلاینده های جوی، جوی ناسالم در طول هفته برای استان پیش بینی می شود.

رئیس اداره پیش بینی هواشناسی آذربایجان غربی گفت: طی همین مدت کاهش دو تا سه درجه ای دما در استان رخ خواهد داد.

صابری ادامه داد: طی 24 ساعت گذشته دمای ارومیه بین  منفی یک تا منفی 6 در نوسان بود و گرمترین شهر استان نیز پلدشت با سه درجه بالای صفر وسردترین شهرستان نیز چالدران با دمای منفی 13 درجه گزارش شده است.

دو و میدانی آذربایجان غربی درگیر ماراتن غفلت و بی تدبیری

هیئت دو و میدانی آذربایجان غربی یکی از هیئت های ورزشی است که می تواند به عنوان یکی از افتخار آفرین ترین های ورزشی استان باشد.

دو ومیدانی با داشتن بیش از ۲۴ ماده ورزشی یکی از رشته هایی است که به مدال آوری معروف است . آذربایجان غربی نیز از این مورد مستثنی نیست و با داشتن قهرمانانی همچون کاوه موسوی، فاطمه مهر آور ، سمیه نجفی و چندین و چند نفر دیگر که در اردوهای تیم ملی حضور داشته و حتی در آسیا و المپیک و جهان می توانند خوش بدرخشند.

کم کاری ادارات ورزش و جوانان شهرستان ها

اما با توجه به اینکه شناسایی کشف و پروش استعدادهای هر رشته ای مستلزم وجود هیئت شهرستانی است شاهد آن هستیم که بسیاری از هیئت های دو ومیدانی شهرستان های استان غیر فعال هستند و ادارات ورزش وجوانان شهرستان نیز هیچ علاقه ای نسبت به فعال نمودن این هیئت ندارند. حال مشکل رؤسای ادارات ورزش و جوانان چیست و چرا در این خصوص کم کاری می کنند که مستلزم پیگیری همه از جمله رسانه هاست.

عدم نظارت اداره کل ورزش و جوانان استان

برخی ناکارآمدی ها توسط ادارات ورزش وجوانان شهرستان بر می گردد و به عدم نظارت کارشناسان مربوطه اداره کل ورزش وجوانان چرا که تا به حال هیئت دو میدانی در شهرستان ها فعال نیست تا به حال از طریق ادارات ورزش وجوانان و هیئت دو ومیدانی استانی پیگیر موضوع نشده اند؟

البته روشن است برخی از کارشناسان اداره کل ورزش و جوانان حوصله آن چنانی برای پیگیری اوضاع وخیم ورزشکاران و رشته ها ندارند.

عدم تکمیل سالن دو ومیدانی ارومیه

با افتتاح سالن دو ومیدانی سرپوشیده ارومیه برخی از مشکلات این رشته کم شد اما به واقع صدای دهل از دور خوش است و این سالن از بیرون زیبا دیده می شود با وجود افتتاح این سالن همچنان بسیاری از موارد آن تکمیل نشده و فقط درصدد نام افتتاح آن بودند ومسئولین هیچ رغبتی نسبت به تکمیل مابقی کارهای عمرانی این سالن ندارند.

امیدواریم به زودی اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان غربی در خصوص وضعیت نابسمان در رشته دو ومیدانی ورود پیدا کرده و با صدور دستورات لازم نسبت به پویا کردن هیئت های شهرستانی توسط ادارات ورزش وجوانان و هم نسبت به تکمیل سالن سرپوشیده دو ومیدانی اقدام شود.

کشف محموله یک میلیاردی گوشی های تلفن همراه در پیرانشهر

در پی کنترل خودروهای عبوری از محورهای مواصلاتی شهرستان پیرانشهر مأموران به یک دستگاه خودروی پراید مشکوک شدند.

وی افزود: با متوقف کردن این خودرو و بازرسی از آن مأموران موفق به کشف  130 دستگاه انواع گوشی های تلفن همراه هوشمند شدند.

فرمانده انتظامی پیرانشهر گفت: کارشناسان مربوطه ارزش ریالی محموله قاچاق کشف شده را یک میلیارد ریال اعلام کردند.

پاشایی تصریح کرد: در این راستا یک دستگاه خودرو توقیف و متهم دستگیر شده نیز با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع ذی صلاح قضایی شد.

آیا دولت تدبیر برای زنان سرپرست خانوار چاره ای می اندیشد؟


در این مطلب برآنیم تا در مورد یکی از گروه های آسیب پذیر جامعه صحبت کنیم گروهی که قصه پرغصه شان تمامی ندارد، گروهی که تنها جاده های پر پیچ و خم زندگی را طی می کنندو تنهاییان پایانی ندارد، گروهی که سرمای زندگی را به جان خریدند، گروهی که دست و پا زدن های نافرجام شان در مرداب سختی ها و آتش ناخوشیها و سیاهی های زندگی پایانی ندارد و ندارد....

حتما بعد از این همه تعبیر و تفسیر از این گروه شما هم حدس زدید که در مورد کدام گروه از افراد جامعه می خواهیم صحبت کنیم آری این گروه، گروه زنان سرپرست خانوار هستند گروهی که روی ناخوش زندگی را با عمق جان حس کرده اند.

این گروه مشکلات عدیده ای دارند اما مهمترین مساله ای که این قشر از زنان را بیشتر در کشاکش مشکلات زندگی قرار داده مساله اشتغال و مشکلات اقتصادی است مسأله ای که زنان سرپرست خانوار در زندگی روزمره خود با آن روبرو هستند.

 قدرت و فشار این مساله در زندگی این گروه از زنان بسیار چشمگیر است و با بالا رفتن شمار افراد تحت سرپرستی زن نیز شدت بیشتری پیدا می کند. از این رو، سیاست های رفاهی یک جامعه به ویژه در سازمان ها و دستگاه های حمایتی باید برای بهبود وضعیت اقتصادی این قشر از زنان و توانمندسازی آنان باشد.

مسائل گوناگون زنان مانند نداشتن سلامت جسمی و روانی، اشتغال، امنیت اجتماعی- اقتصادی و... با توجه به نقش زنان در فرزندآوری، تربیت، پرورش و جامعه پذیری نسل بعد می تواند منشا مشکلات بسیاری در جامعه باشد و این مسائل نه در یک کشور و جامعه ویژه بلکه در جوامع گوناگون دیده می شود و این موضوع در مورد زنان سرپرست خانوار پررنگ تر است.

زنان سرپرست خانوار از گروه های آسیب پذیر جامعه هستند که گاه عواملی چون طلاق، فوت یا اعتیاد همسر، ازکارافتادگی، رهاشدن توسط مردان مهاجر یا بی مبالاتی همسر این طیف را آسیب پذیرتر می کند.

بر پایه سرشماری های انجام شده در مرکز آمار ایران، 2 میلیون و 500 هزار زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد که هم اکنون فقط 18 درصد آنان شاغل و 82 درصد دیگر بیکار هستند. آمارهای گرفته شده از زنان سرپرست خانوار بر پایه سه گروه سنی کمتر از 35 تا 64 سال و بالای 65 سال نشان دهنده این است که بیشتر، زنان میانسال سرپرست خانوار هستند.

بنا به گفته ی جلال حسین زاده 39 هزار خانوار در آذربایجان‌غربی و 11 هزار خانوار در ارومیه تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قرار دارند.

وی بیشترین زن سرپرست خانوار را در شهرستان ارومیه و کمترین را در شهرستان اشنویه عنوان کرد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی )ره) آذربایجان‌غربی فوت سرپرست، طلاق، مفقود شدن سرپرست، بد سرپرستی، خانواده زندانی و یا سرباز از جمله مهترین دلایل قرار گرفتن زن به عنوان سرپرست خانوار هستند.

 دولت تدبیرچاره ای می اندیشد؟

اگرچه دولت برای آسان‌تر کردن شرایط زندگی زنان بی سرپرست و افراد وابسته بدان چاره هایی اندیشیده است، اما با توجه به وسعت و گستره مشکلاتی که این زنان با آن مواجهند، پایین بودن نرخ پرداخت‌های دولتی به این زنان، تورم بالا، فقدان مهارت‌های اجتماعی و شغلی و نیز این که بیشتر از پنجاه درصد این زنان تحت هیچ نوع حمایتی نیستند؛ این خدمات حتی در بهترین وجوهش نمی‌تواند پاسخ‌گوی تمام مشکلات آنها باشد و به نظر می‌رسد که برای حل یا تخفیف مسائل این قشر باید تدابیر جدی‌تری به کار گرفته شود.

تدبیری که زنان سرپرست خانوار را چشم به راه کرده ست، آنان منتظرند تا لبی گشوده شود و از مشکلات و ناهمواریهای آنان در زندگی جویا شود و دستی که اندکی از ناهمواریهای زندگی آنان را هموار سازد آیا این دست در جامعه ما آستین خود را بالا خواهد زد تا به یاری زنان بی سرپرست بشتابد؟   

حماسه 9 دی تابلوی تمام عیار عشق مردم به انقلاب اسلامی است

محسن شکرنیا در جلسه هماهنگی بزرگداشت روز بصیرت و میثاق امت باولایت که با حضور جمعی از مسئولین دستگاه های اجرایی برگزار شد ضمن محکوم کردن جنایات رخ داده در نیجریه اظهار کرد: این اتفاق تلخ و ناگوار که باعث جریحه دار شدن قلب مسلمانان شد قطع یقین به رهبری آمریکا، تکفیری ها و در راس آنها آل سعود رخ داد.

وی افزود: شیعیان نیجریه به دلیل پیروی و تبعیت از سیره انقلاب و رهبری امام خمینی(ره) چنین مظلومانه به شهادت رسیدند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی تصریح کرد: اما به دلیل اینکه فرهنگ دینی و انقلابی ما اجازه مقابله به مثل در برابر چنین رفتارهایی را نمی دهد بنابراین بهترین راه اعتراض حضور پرشور و باشکوه در مناسبت های مختلف انقلاب اسلامی است.

شکرنیا خون شهدا را باعث شکوفایی هرچه بیشتر شجره طیبه انقلاب دانست و گفت: این نکته را دشمنان به خاطر بسپارند که هرچقدر خون پای این درخت ریخته شود ثمرات آن نیز روز به روز افزون تر خواهد شد.

وی روز بصیرت و میثاق امت باولایت را یکی از مهمترین مناسبت ها در تاریخ انقلاب اسلامی ایران یاد کرد و افزود: این روز بهترین فرصت است که ملت ایران با حضور گسترده و باشکوه در صحنه با ردیگر از آرمان های انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی دفاع کنند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی با بیان اینکه بسیاری تلاش می‌کنند حماسه 9 دی را کمرنگ کنند و به فراموشی بسپارند تأکید کرد: به همیت دلیل لازم است مسئولان در این ایام به تبیین اصل و ابعاد فتنه 88 بیشتر توجه داشته باشند.

شکرنیا در پایان حماسه 9 دی را تابلوی تمام عیار عشق مردم به انقلاب و نشأت گرفته از فرهنگ عاشورایی عنوان کرد.

کشف بقایای جانور عظیم‌الجثه در بیله‌سوار

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از کشف بقایای یک جانور عظیم الجثه نادر مربوط به سه میلیون سال قبل در منطقه ‘پولادلو قویوسی’ بیله سوار مغان خبر داد.

کریم حاجی زاده در گفت و گو با ایرنا افزود: منصور فکور کارشناس زمین شناس زیست محیطی و از اهالی بیله سوار مغان هنگام جستجو در معدن شن و ماسه قدیمی در منطقه پولادلو قویوسی بخش مرکزی بیله سوار بقایای یک جانور باستانی را کشف کرده است.

وی افزود: بر مبنای اطلاعات مقایسه ای انجام شده توسط این کارشناس زمین شناسی و براساس سن لایه های زمین، تخمین زده می شود که لایه یافت شده حداقل سه میلیون سال سن دارد و می تواند بخشی از بقایای نادر یک جانور عظیم الجثه باستانی همانند ماموت یا فیل باشد.

وی اظهار کرد: بقایای این جانور باستانی ساماندهی و با هماهنگی مسئولان شهرستان بیله سوار از معدن به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان انتقال داده شد.

حاجی زاده بیان کرد: بقایای عاج یافت شده در این اکتشاف، کاملا مشخص و حفظ شده است و ظاهر امر نشان می دهد که این جانور باستانی می تواند سنگواره یک فیل (ماموت) باشد و برای حضور متخصصان زمین شناسی، ژئوفیزیک و جانورشناسی از دانشگاه های تهران در بیله سوار جهت بررسی های کارشناسی و تخصصی هماهنگی شده است.

او ادامه داد: بقایای ماموت تاکنون در دو نقطه جهان کشف شده است و درصورتی که ماموت بودن بقایای این جانور باستانی توسط متخصصان زمین شناسی، ژئوفیزیک و جانورشناسی محرز شود، این سومین مورد ماموت کشف شده در جهان خواهد بود.

منصور فکور کارشناس ارشد زمین شناسی زیست محیطی هم گفت: معدن شن و ماسه منطقه فولادلو قویوسی با شهر بیله سوار ۲۰ کیلومتر فاصله دارد و بر اساس مطالعات انجام گرفته، قدمت این معدن حدود هشت میلیون سال تخمین زده می شود.

وی افزود: پیمانکاران و معدنچیان از معدن مذکور، شن و ماسه برداشت می کنند و در بازدید از مراحل برداشت، در عمق ۱۵ متری در داخل لایه های ماسه سنگی فسیل های عاج و اندام چند ماموت مشاهده شد.

وی اظهار کرد: در کاوش های اولیه یک مجموعه کامل شامل سر، کوپال، یال و عاج در داخل رسوبات ماسه سنگی و به فاصله ۲۵ متر فسیل های دیگری از ماموت های کهنسال که دارای عاج به قطر ۲۵ تا ۳۰ سانتی متر و به طول دو تا ۲٫۵ متر کشف شد.
فکور بیان کرد: احتمال می رود ماموت های این منطقه به صورت گله ای زندگی می کرده اند و توسط انسان ها یا شکارچیان محلی به سمت دره رم داده و سقوط کرده اند.

او ادامه داد: اگر اندام ماموت کهنسال کشف شده به تناسب اندازه عاج به دست آمده بازسازی شود حدود ۴٫۵ متر ارتفاع و شش تا هشت تن وزن خواهد داشت.

کارشناس ارشد زمین شناسی زیست محیطی گفت: تاکنون در دو نقطه دنیا شامل سیبری روسیه بخشی از اندام بچه ماموت منجمد شده و در صحرای کلمبیای آمریکا فقط استخوان ران ماموت کشف شده است و کشف سنگواره این جانور ماقبل تاریخ در خاورمیانه و ایران سابقه ندارد.

وی بیان کرد: هرچند در مراحل مختلف برداشت ماسه و شن از معدن فولادلو به سنگواره های به دست آمده ضایعاتی وارد شده است اما قسمت هایی از سنگواره ها و فسیل های به دست آمده برای مطالعه و بررسی های علمی بیشتر به اداره حفاظت محیط زیست انتقال یافته است.

وی اظهار کرد: ماموت ها اجداد اولیه فیل های امروزی هستند به علت سرد بودن زمان زندگی آنها و به لحاظ اختلاف آناتومیک، اندامی پشمالو داشته اند؛ در دوره یخبندان زندگی می کرده اند و در اواخر دوره مذکور نزدیک به ۴۵۰ هزار سال قبل منقرض شده اند.

فکور ادامه داد: احتمال داده می شود دوره زندگی ماموت های بیله سوار مغان حدود دو میلیون سال قبل با زندگی ساکنان این منطقه که در گذر از دوره تکامل مهارت ساخت مامن ، بافت لباس، کشاورزی و شکار را داشته اند مصادف بوده است.
آرام حلیم فرماندار بیله سوار مغان نیز در بازدید از محل کشف سنگواره ها گفت: این کشف در صورت تایید نهایی شروعی بر توجه به گذشته تاریخی و زیست محیطی این شهرستان خواهد بود و از تمام محققان، دانشمندان و صاحب نظران امر برای حضور و بررسی بیشتر در این شهرستان استقبال می کنیم.

وی افزود: بر اساس مطالب موجود در برخی کتاب ها و نقل و قول هایی که نسل به نسل به امروز انتقال یافته است، ریشه نام شهرستان بیله سوار از کلمه (پیل) یا (پیل سوار) گرفته شده و احتمال دارد این منطقه زیستگاه فیل های قدیمی بوده است.

بیله سوار مغان در شمال استان اردبیل و در نوار مرزی جمهوری آذربایجان قرار دارد.

ثبت نام از داوطلبان پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری آغاز شد

داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان رهبری شخصاً یا بوسیله نماینده خود که کتباً معرفی شده باشد می توانند از امروز تا پایان وقت اداری روز چهارشنبه دوم دی ماه ۹۴ به مدت هفت روز در ساعات اداری به فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه یا وزارت کشور مراجعه کنند.
خبرگان منتخب مردم براساس ماده ۳ قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری باید به هنگام ثبت نام واجد شرایط زیر باشند:
الف – اشتهار به دیانت و وثوق و شایستگی اخلاقی
ب – اجتهاد در حدی که قدرت استنباط بعض مسائل فقهی را داشته باشد و بتواند ولیّ فقیه واجد شرایط رهبری را تشخیص دهد
ج – بینش سیاسی و اجتماعی و آشنایی با مسائل روز
د – معتقد بودن به نظام جمهوری اسلامی ایران
ﻫ – نداشتن سوابق سوء سیاسی و اجتماعی
همچنین براساس تبصره ۱ آن مرجع تشخیص دارا بودن شرایط فوق، فقهای شورای نگهبان قانون اساسی هستند.
در تبصره ۲ نیز تاکید شده است: کسانی که رهبر معظم انقلاب صریحاً و یا ضمناً اجتهاد آنان را تأیید کرده باشد، از نظر علمی نیاز به تشخیص فقهای شورای نگهبان نخواهند داشت.
برطبق تبصره ۳ ضرورت ندارد که نمایندگان ساکن یا متولد حوزه انتخابیه خود باشند.
داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان رهبری شخصاً یا بوسیله نماینده خود که کتباً معرفی شده باشد می توانند از امروز /پنجشنبه/ تا پایان وقت اداری روز چهارشنبه دوم دی ماه ۹۴ به مدت هفت روز در ساعات اداری به فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه یا وزارت کشور مراجعه کنند.
این داوطلبان یا نمایندگان خود با معرفی نامه، ضمن تکمیل پرسشنامه اعلام داوطلبی در هنگام ثبت نام باید اصل شناسنامه عکس دار، چهارنسخه تصویر تمامی صفحات شناسنامه و ۱۲ قطعه عکس ۴×۶ را ارائه دهند.
هیات های اجرایی انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از ۲۱ آذرماه و با دستور وزیر کشور تشکیل شده است.
همچنین براساس ماده ۴۵ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده ۲۱ آیین نامه اجرایی آن ثبت نام از داوطلبان نمایندگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از روز شنبه ۲۸ آذرماه تا پایان روز جمعه چهارم دی ماه مدت ۷ روز به عمل خواهد آمد.
این داوطلبان نیز می توانند به منظور اعلام داوطلبی خود در مهلت تعیین شده با همراه داشتن مدارک ذیل به ستاد انتخابات کشور، فرمانداری های مراکز حوزه های انتخابیه، سفارتخانه ها یا کنسولگری ها یا نمایندگی های سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور مراجعه و اقدام به تکمیل فرم ثبت نام کنند.
۱- اصل کارت ملی و سه نسخه تصویر آن
۲-اصل شناسنامه عکسدار و سه نسخه تصویر کلیه صفحات آن
۳-عکس جدید ۴ × ۳ ، ۱۰ قطعه (ترجیحا با زمینه روشن)
۴- اصل و تصویر آخرین مدرک تحصیلی و یا مدرک معادل که معتبر باشد
۵- اصل و تصویر گواهی رسمی مبنی بر قبول استعفاء و عدم اشتغال در پست و مقام و مشاغل مشمول استعفای موضوع ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی
۶-اصل و تصویر برگ پایان خدمت وظیفه عمومی و یا مدرکی معتبر دال بر روشن بودن وضعیت مشمولیت خدمت وظیفه عمومی
به استناد ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخاب شوندگان هنگام ثبت نام باید دارای شرایط زیر باشند:
۱- اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران
۲-تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران
۳-ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه
۴-داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن
۵- نداشتن سوء شهرت در حوزه انتخابیه
۶- سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت بینایی ، شنوایی و گویایی
۷- حداقل سن ۳۰ سال تمام و حداکثر هفتاد و پنج سال تمام
مطابق تبصره ۱ داوطلبان نمایندگی اقلیت های دینی تصریح شده در قانون اساسی از التزام عملی به اسلام ذکر شده در بند (۱) مستثنی بوده و باید در دین خود ثابت عقیده باشند.
بر طبق تبصره ۳ هر دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی معادل یک مقطع تحصیلی فقط برای شرکت در انتخابات محسوب می شود.
بر اساس قانون تفسیر ماده ۲۸ قانون انتخابات مدرک معادل تحصیلی در هر مقطع تحصیلی مدرکی است که واجد ارزش استخدامی باشد.
در ضمن به استناد تبصره ۲ ماده ۹ این قانون هیچ یک از داوطلبان نمایندگی نمی تواند در بیش از یک حوزه انتخابیه خود را نامزد کند در غیر اینصورت نامزدی آنان کلاً باطل و از شرکت در انتخابات آن دوره مجلس محروم می شوند.
همچنین به استناد ماده ۴۶ قانون مذکور هر یک از داوطلبان نمایندگی مجلس می توانند شخصاً و به صورت کتبی انصراف خود را به فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه و یا وزارت کشور اعلام نمایند و عدول از انصراف نیز پذیرفته نمی شود.
هیات های اجرایی انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان با آغاز نام نویسی تشکیل می شود.
این هیات ها پس از پایان مهلت ثبت نام ظرف یک دوره زمانی ۱۰ روزه صلاحیت داوطلبان را بر اساس استعلامات مراجع چهارگانه مجلس در قانون (نیروی انتظامی، قوه قضاییه، وزارت اطلاعات و سازمان ثبت احوال) انجام می دهند. پس از بررسی صلاحیت داوطلبان در هیات های اجرایی، بررسی صلاحیت داوطلبان در هیات های نظارت و پس از آن در شورای نگهبان انجام خواهد شد که این روند تا اسفند ادامه خواهد یافت.
تعداد نمایندگان مجلس خبرگان رهبری ۸۸ نفر و تعداد نمایندگان مجلس ۲۹۰ نفر است.

واژگونی اتوبوس در جاده تبریز ـ ارومیه با ۵ کشته و زخمی

به دنبال دو حادثه در جاده‌های مواصلاتی استان، پنج پایگاه اورژانس ۱۱۵ به محل حادثه اعزام شدند.

وی در توضیح حوادث روی داده گفت: ساعت ۱:۴۳ بامداد امروز پنج‌شنبه بیست و ششم آذر ماه جاری برخورد دو دستگاه خودرو سنگین و یک دستگاه خودرو باری نیمه‌سنگین در اتوبان تبریز ـ زنجان، ۱۳۸ کیلومتر مانده به زنجان و گزارش این حادثه به پایگاه فوریت‌های پزشکی بارگاه گزارش شد و با اعزام تکنسین‌های اورژانس ۱۱۵ از فوت یک تن خبر دادند.

مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌شرقی گفت: همچنین ساعت پنج صبح امروز یک مورد واژگونی اتوبوس در کیلومتر ۴۰ جاده تبریز ـ ارومیه، مابین «خورخور» و جزیره اسلامی به اپراتور شهرستان اسکو گزارش شد و چهار دستگاه آمبولانس پایگاه‌های فوریت‌های پزشکی سرای، خورخور، ایلخچی و خسروشهر به محل اعزام شدند.

وی ادامه داد: تکنسین‌های اعزامی فوریت‌های پزشکی با بررسی صحنه و وضعیت مصدومان حادثه از فوت یک تن و مصدومیت چهار تن دیگر خبر دادند که مصدومان با اقدامات پیش بیمارستانی به بیمارستان امام رضا (ع) تبریز انتقال داده شدند.

حسینقلی‌زاده گفت: لغزندگی جاده‌ها در فصول سرد سال عامل فزاینده بر حوادث جاده‌ای است و رعایت سرعت مطمئنه کاهش این حوادث را به دنبال دارد.

وی همچنین اظهار داشت: ساعت دو بامداد امروز نیز به دنبال گزارش به اپراتور فوریت‌های پزشکی شهرستان سراب، مبنی بر کاهش هوشیاری پسر و پدری در مغازه‌ای، پایگاه اورژانس ۱۱۵ سراب به محل حادثه اعزام شد.

مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌شرقی افزود: با بررسی تکنسین‌های اعزامی از وضعیت دو مرد ۳۲ و ۵۰ ساله، از فوت این دو تن خبر دادند.

حسینقلی‌زاده ادامه داد: این پدر و پسر که خیاط بودند به دنبال استفاده از بخاری که دودکش مناسب نداشت دچار مسمومیت با مونوکسیدکربن شده و ساعت‌ها قبل فوت کرده بودند.

وی ادامه داد: علایم مسمومیت با منوکسیدکربن می‌تواند طیف وسیعی از علایم را شامل شود که در بیماری‌های مختلفی دیده می‌شود، بسیاری از این علایم شبیه به علایم سرماخوردگی است و اکثر افراد فکر می‌کنند به دلیل سردی هوا دچار سرماخوردگی شده‌اند و سعی در خوابیدن می‌کنند.

مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: هشدارها در مورد مسمومیت با مونوکسیدکربن را جدی تلقی کرده و ساده‌انگاری در این امر حوادث تلخ و ناگواری را به دنبال دارد و توصیه‌های ایمنی و علائم این قاتل نامرئی را جدی بگیرید.

همایش آسیب ها و چالش های رسانه ای در ارومیه برگزار شد

صبح امروز همایش آسیب ها و چالش های رسانه ای باحضور جمعی از مدیران روابط عمومی و اصحاب رسانه در سالن اجتماعات استانداری آذربایجان غربی برگزار شد.

در این همایش که با محوریت روزنامه نگاری توسعه ترتیب یافته بود، معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان غربی بر لزوم رعایت مبانی اخلاق و تقویت اصول رسانه ای تاکید کرد و گفت: اخلاق رسانه ای رفتاری است که خبرنگاران می توانند با رعایت آن جامعه را بر مدار ملی وحدت حرکت دهند.

وی خبرنگاران و اصحاب رسانه را از تاثیرگذارترین عناصر جامعه دانست و افزود: اما در این بین بایستی به برخی نکته ها توجه شود که نقد منصفانه جایگزین تخریب هدفمند نشود.

علیرضا رادفر یکی از چالش های عصر حاضر را حاکم شدن بداخلاقی ها ی رسانه ای در جامعه دانست و گفت: این موضوع متاسفانه باعث شده تا عده ای سعی کنند رقیب خود را به هر شکل ممکن به زمین بزنند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان غربی بر اهمیت آموزش به واسطه رسانه ها نیز تاکید کرد و افزود: در کنار فعالیت های خبری توجه به این موضوع نیز جز ضروریات است.

نجات یک روز قبل از اعدام زن با کمک همبندش

زن جوانی که تنها ۲۴ ساعت برای تهیه ۱۰۰ میلیون تومان و رهایی از قصاص فرصت داشت، با گذشت هم‌بندی‌اش از مبلغی که خیرین برای آزادی او کمک کرده‌ بودند، زندگی دوباره یافت.

به گزارش عصرایران، ماجرا از این قرار بود که 11 سال پیش، دختر جوانی که آن موقع 23 سال داشت و با اصرار و اجبار پدر و مادرش در سن 17 سالگی با مردی 70 ساله ازدواج کرده بود، مرتکب قتل شده بود و حالا پس از گذشت 11 سال از آن حادثه و صدور حکم قصاص و تایید حکم در دیوان عالی کشور، کار به اجرای حکم قصاص رسیده است.
 
به  نوشته تسنیم قرار بود بامداد دیروز (چهارشنبه) در یکی از زندان‌های تهران حکم قصاص این زن جوان اجرا شود و اولیای دم مقتول پس از رفت‌وآمد‌های خانواده قاتل، مددکاران و مسئولان پرونده، دریافت دو برابر مبلغ دیه یعنی 300 میلیون تومان آن هم در کمتر از یک روز را برای گذشت از حکم قصاص شرط کردند و این در حالی بود که خانواده قاتل، توانایی مالی پرداخت این رقم را نداشتند.
 
در نهایت، بامداد امروز، همه چیز برای حکم قصاص آماده شد و زن جوان پای چوبه دار رفت اما در لحظه آخر با تلاش یکی از مددکاران پرونده و کمک خیرین و نیکوکاران، 200 میلیون تومان از 300 میلیون مبلغ پیشنهادی اولیای دم فراهم شد و تنها 100 میلیون تومان باقی ماند تا این دختر جوان از قصاص رهایی یابد.
 
اولیای دم پرونده با اصرار خانواده قاتل و مسئولان پرونده، یک روز دیگر برای تهیه 100 میلیون تومان باقی مانده مهلت دادند تا مرگ و زندگی زن جوان در گروی تامین 100 میلیون تا 24 ساعت آینده باشد.
 
به محض انتشار این خبر، تعدادی از افراد خیر خواستار دریافت شماره حساب برای کمک به این زن جوان شدند و مبالغی را هم در حد وسع خود تهیه و ارسال کردند.
 
 هم‌بندی زن جوان قصه ما در ندامتگاه زنان شهر ری است که به خاطر 300 میلیون تومان بدهی مالی، گرفتار زندان شده است و با رفت‌وآمد‌های بسیار و گرفتن رضایت و تخفیف از تعدادی از شاکیان، رقم بدهی وی به 100 میلیون تومان می‌رسد.
 
یکی از خیرین و نیکوکاران برای کمک به این زن جوان که 6 سال است در زندان به سر می‌برد و از خانواده خود دور افتاده، 80 میلیون تومان کمک می‌کند تا بتواند پس از سال‌ها دوری، به آغوش گرم خانواده خود بازگردد اما این پایان کار نبود و خانمی که از مشکل هم‌بندی خود و فرصت 24 ساعته او برای رهایی از قصاص خبر داشت، با گذشت و ایثار، رقمی که از سوی یکی از خیرین کمک شده بود، برای نجات هم‌بندی‌اش اختصاص می‌دهد.
 
در نهایت با جمع‌آوری 20 میلیون دیگر از سوی خیرین و کمک 80 میلیونی هم‌بندی زن جوان، 100 میلیون تومان باقی مانده فراهم شده و چک این مبلغ برای عرضه به اولیای دم، در اختیار دادسرای امور جنایی قرار گرفته تا تحویل آنها شود.
 
حالا هم‌بندی زن جوان که نجات جان وی از قصاص را به آزادی خود ترجیح داد، نیازمند یاری خیرین و نیکوکاران است.

تصادف پی در پی در جاده سنتو ارومیه

ساعت ۱ شب ۱۵ کیلومتری در جاده سنتو به علت تصادف خاور و تریلی، گروه آتش نشانی اعزام میشوند به منطقه مورد نظر ، که در حین  عملیات یک دستگاه تریلی باماشین های آتش نشانی تصادف میکند، به دلیل جاده مه آلود و لغزنده و سرعت بیش از حد تریلی با دو دستگاه  ماشین آتش نشانی برخورد شدید رخ میدهد.

812813189_148240_9193747751758527914 812813269_148202_940166502176173668 814433459_123920_9190507713010980218 814707057_57453_15106356553120896222 814725943_89298_10580429195322995481 814726808_91954_10417543234543824942 815940752_46867_8242258104596447588 816201258_46579_5073991290802364502 816203642_48321_12400976013767185625 816207369_47423_129024684907285944 (1) 816214611_47302_3305557165419865074 (1)

فضای مجازی؛ آسیب ها و راهکارهای تربیتی والدین برای مدیریت آن

شبکه اینترنت به نوعی توانسته همه رسانه های نوین را در خود جای دهد.اینترنت به علت دارا بودن ویژگی ها ی خاصی مانند دسترسی به فضای مجازیسرگرمی و تفریحی ظرفیت بالای نگهداری اطلاعات، قابلیت استفاده گسترده از بایگانی های عظیم و غنی رسانه های متنی، صوتی، تصویری، تعامل دو سویه، تمرکز زدایی، چند رسانه ای بودن، جمع زدایی، عدم پایبندی به زمان و سرعت دسترسی به اطلاعات بدون کنترل، فرزندان رابیشتر از رسانه های دیگر به خود جلب کرده است.

این ابزار به خودی خود می تواند رقیبی برای والدین محسوب شده و فرزندان را از بسترهای تربیتی والدین جدا سازد.آنچه در این عصر برای والدین مهم است آشنایی با مبانی تربیت اسلامی و توجه به چالش های تربیتی این ابزار مدرن است.

1-چالش های دینی و مذهبی

فضای مجازی محلی است که همه افراد و گروه ها باگرایش های گوناگون و پیروان ادیان و مذاهب مختلف در آن حضور فعالی دارند و مطالب و عقاید خویش را در دسترس همگان می گذارند و در این میان فرزندان ما راکه در سن الگو گزینی و تاثیرپذیری هستند به سوی خویش جلب نموده و عقاید و نظرات مغایر دین و مذهب را به آنان تحمیل می کنند .آنان در ذهن فرزندان شبهه های معرفتی ایجاد می کنند و شخصیت ها و الگوهای دینی را در اذهان آنان مورد نقد و تشکیک قرار می دهندتا اعتماد نوجوانان ما را از آنان سلب کنند.

2- ترویج خرافه گرایی و عرفان های دروغین

یکی دیگر از تعالیم فضای نوپدید اینترنت ترویج خرافه گرایی است.پایگاه هایی با انتشار داستان ها و تصاویر ساختگی اذهان کودکان و نوجوانان را به مسائلی خرافی مشغول می کنند که مانع از درک واقعیت می شود.افراد نسبتا فراوانی روی اینترنت به فعالیت هایی همچون ادعاهای دروغین ارتباط با عوالم دیگر و جهان ماورا طبیعت و یافتن راه حل مشکلات انسان ها مشغول هستند و با پخش برخی مطالب فضایی مسموم را ایجاد نموده و باورهای غلطی را القا می کنند.

3- تاثیر پذیری از فرهنگ صهیونیزم

در عصر حاضر اینترنت از سوی صهیونیست ها بستری برای انتقال فرهنگ آنان تبدیل شده و برای تبلیغ اندیشه های صهیونیزم و مظلوم نمایی و برحق نشاندن رژیم اشغالگر قدس به کار گرفته می شود در این شبکه جهانی سعی میشود مدافعان سرزمین فلسطین تروریست قلمداد شده و اشغالگران قربانی خوانده شوند.

آنان یهودیت را منادی اخلاق و فرهنگ میخوانند و اعلام میکنند که تاسیس دولت اسرائیل زمینه بازگشت به سرزمین آفتاب مقدس را که یهود صدها سال پیش از آن جا بیرون رانده شده ،فراهم می سازد ،آنان چنین القا می کنند که تاسیس دولت اسرائیل تکمیل پیشگویی های کتاب مقدس وجوهر تمام کارها است.

4-جدایی از فرهنگ مهدویت و انتظار

دشمنان معنویت در فضای سایبر تمام توان خویش را به کار بسته اند تا فرهنگ مهدویت و انتظار و اعتقاد به وجود منجی به ویژه حضرت مهدی (عج) را کم رنگ ساخته و با طرح سوالات و شبهاتی ساختگی بر ذهن فرزندان ما تاثیر منفی گذاشته و عقاید و نظرات منحرف خویش را به آنان عرضه کنند تلاش این اندیشه های باطل بر آن است که با انتشار مطالب و فیلم های تخیلی ،نام حضرت مهدی (عج) را با خشونت و خونریزی و نا امنی مآنوس سازند و بر طبق اصل شرطی سازی در روان شناسی به فرزندان القا کنند که با شنیدن نام حضرت مهدی (عج) به یاد خشونت افتاده همواره از این شخص در هراس باشند.

5-گرایش به پورنوگرافی و مسائل جنسی

سوق دادن فرزندان به سمت پدیده پورنوگرافی و مسائل جنسی از دیگر ترفند های پایگاهای اینترنتی است که پدید آورنده مشکلات اخلاقی برای فرزندان ما می باشد. از جمله این مشکلات می توان به اختلال در خواب و بلوغ زودرس اشاره نمود .

هدف این پایگاه ها سست کردن بنیان خانواده ها و اشاعه فرهنگ فساد و فحشا درجامعه است ، زیرا این رهیافتی است که برای بر چیدن فرهنگ های اصیل دینی و اخلاقی شده است . اینان با پخش تصاویر،فیلم ها،داستان ها و مطا لب مستهجن قصد دارند فرزندان مارا به فساد اخلاقی کشانده ،آنان را به این پدیده معتاد سازند.

6-کاهش تاثیر پذیری اطفال از والدین

برخی پایگاه ها در اینترنت به فرزندان یاد می دهند که به نصایح و صحبت های والدین خویش اهمیت نداده و به بهانه های مختلف از جمله قدیمی بودن این سخنان و حضور در عصر فضای مجازی و دیجیتال در مقابل آنان بایستند . همچنین به نوجوانان آموزش می دهند که چگونه به اهداف خود دست یابند و به چیزی که می خواهند ،خارج از قواعد خانواده برسند . اینترنت به آنان تعلیم می دهد که چطور مطالبات خود را از پدر و مادر درخواست نمایند و از چه طریقی شانه از زیر بار خواسته های والدین خویش خالی کنند.

7-ترویج فرهنگ غربی و ایجاد بحران هویت

غرب با استفاده از فناوری وابزار نوین هنجارها و ارزش های خودرا بر جوامع دیگر تحمیل میکند که در صورت عدم هوشیاری فرهیختگان ممکن است جوامعی که به سوابق تاریخی خود توجه نکنند به واژپس ماندگی فرهنگی دچار شوند و ارزش ها و هنجار های اصیل و بومی آن جامعه اضمحلال و تغییریابد .

یکی دیگر از فرهنگ های ترویجی غرب که بر تربیت نسل امروز تاثیر گذار است مدگرایی غربی می باشد که طریقه پوشیده لباس آرایش مو وبه طور کلی آرایش ظاهر رابه شکل متنوع به ظهور رساندن است سرمایه داران و سود جویانی که بسیاری از صفحات وب را در دستان خود گرفته اند سعی دارند فرهنگ مد گرایی خویش را به فرزندان ما تحمیل نمایند و آنان را به سمت فرهنگ پوششی خود بکشانند آنان با انتشار تصاویر و فیلم های گوناگون فرزندان را به سمت مدهایی چون سبک شیطان پرستان و همجنس گرایان سوق می دهند و با ترویج فرهنگ برهنگی و نیمه برهنگیبر جذابیت های جنسی کار خویش می افزایند.

8-تشویق به هنجار شکنی اجتماعی

از دیگر آموزه های برخی از پایگاهها در اینترنت ، تشویق نوجوانان و جوانان به اعمالی بر خلاف هنجارهای جامعه است این مطالب فرزندان را به اعمال ضد هنجاری از جمله :دزدی آدم ربایی ،قتل، آشوب گری ، نشر اکاذ یب ویا مهمانی های شبانه تحریک می کند .پایگاه های مذکور حتی به آموزش خودکشی مبادرت ورزیده و راه های مختلف آن را تعلیم می دهند .

9-اعتیاد به اینترنت و باز ماندن از رشد علمی و جسمی

فضای اینترنت به لحاظ جذابیت های آن، ساعت ها فرزندان را به خود مشغول می سازد و موجبات سرگرمی آنان می شود، به این ترتیب کودکان و نوجوانان بسیاری به چنین محیطی علاقمند می شوند و سعی می کنند بیشتر وقت خویش را در مقابل رایانه و درون فضای سایبر بگذرانند که به تدریج اعتیاد پیدا می کنند.

10- دوست یابی های خطرناک اینترنتی

در اینتآرنت پایگاه های مختلف دوست یابی به چشم می خورد که فرزندان ما بدون اینکه آگاهی داشته باشند، جذب آنان شده و با افرادی که مشخص نیست چه کسی هستند از کجا هستند؟ خانواده آنها کیست، دارای چه عقاید و فرهنگی هستند و چند سال سن دارند، دوست می شوند و ممکن است تحت تأثیر قرار گرفته و به راههای انحرافی کشیده شوند.

یکی از مشکلات جدید کار در فضای اینترنتی، دوستی های مجازی یا علاقه مندی نوجوانان و جوانان از طریق اینترنت است که متأسفانه پس از دوست یابی و شکست در ارتباط و ملاقات به افسردگی کشیده شده و بعضاً دست به خودکشی می زنند. این دوستی های مجازی مشکلات فراوانی را برای خانواده ها به وجود آورده است. دوست یابی اینترنتی، فرهنگ دوست یابی بدون هویت و منطق را رواج می دهد و زمینه روابط نامشروع و خارج از ضوابط و عرف را فراهم می سازد؛ بدون آنکه والدین از شرایط آگاهی داشته باشند.

11- وظیفه والدین:

در برابر این تهدیدات والدین می توانند با نقش نظارتی خود مانع بسیاری از انحرافات شده و با انجام تمهیداتی مناسب، محیطی امن را در اینترنت برای فرزند خویش ایجاد کنند. این موضوع باید پذیرفته شود که در این عصر اتصال به اینترنت امری اجتناب ناپذیر است. پس والدین باید با مدیریت خویش بر کار فرزندان خود در دهکده اطلاعات نظارت کنند. مدیریت و نظارت والدین بر شبکه اینترنت راههای متعددی اعم از حضوری، فنی، تخصصی، تربیتی و ارشادی دارد که می توانند اعم از متخصصان امر، مشاوره های لازم را دریافت کنند.

سرهنگ حسن کوره بلاغی-رئیس پلیس فتای آذربایجان غربی

گلایه مردم شهرستان چالدران از عدم پوشش شبکه های موبایل

مردم شهرستان چالدران و روستاهای آن از عدم آنتن دهی شبکه های موبایل در شهرستان و روستاها از مسئولان مخابرات شهرستان چالدران و استان ابراز ناراحتی و گلایه کردند.

با توجه به گسترش روز افزون فناوری های ارتباطی و مخابراتی در سراسر جهان و کشور ، این یک ضعف عمده برای شرکت مخابرات است که با وارد بازار نمودن نسل سوم و چهارم اپراتور تلفن همراه هنوز خیلی از داخل شهرستان و روستاها از پوشش تلفن همراه بی بهره باشند.

در سال های اخیر گام‌های بسیار مهمی در زمینه توسعه شبکه‌های مخابری صورت گرفته است و چندین اپراتور بزرگ در کشور مشغول به فعالیت هستند که دامنه گسترش آنها از کلان‌شهرها هست ولی در شهرستان و روستاهای دورافتاده نیز مشاهد خدمات آنها نیستیم .

رقابت همراه اول این اپراتور با دیگر شرکت ها هم باعث شده تا است تا شاهد ارائه امکاناتی بسیار ضعیف و آنتن دهی نامطلوبی در اکثر نقاط این شهرستان باشیم این وضعیت نارضایتی زیادی برای شهروندان چالدرانی به وجود آورد است.

یکی شهروندان چالدرانی در گفتگو با نوای چالدران گفت : چندین بار با مراجعه حضوری به اداره مخابرات شهرستان چالدران خواستار بررسی و رفع مشکل آنتن دهی شبکه موبایل در این شهرستان و روستایمان شده ایم ولی متاسفانه هیچ پاسخ قانع کننده ای از سوی مسئولان مربوطه دریافت نکرده ایم.

وی افزود: برای برقرای تماس های تلفنی باید از منزلمان خارج شویم و باید 10بار تماس بگیریم تا بتوانیم تماسی با دوستان و اعضای خانواده و یا مواردی همچون فوریت های پزشکی 115 و پلیس داشته باشیم یا اصلا نمیتوانیم تماس بگیرم .

این شهروند در ادامه خاطر نشان کرد: گاهاً مردم به علت بُعد نبود آنتن در جاده ها نمتوان در تصادفات با فوریت های پزشکی115 یا پلیس 110تماس بگیرند.

به هرحال امیدواریم مسئولان شرکت مخابرات شهرستان چالدران و استان آذر بایجان غربی با توجه به گلایه های به حق مردم و مخاطرات ذکر شده هر چه سریعتر نسبت به رفع مشکل آنتن دهی در این شهرستان اقدام کنند.

قاتل دختر اشنویه ای دستگیر شد/ آذربایجان غربی جزء امن ترین استانهای کشور است

سرهنگ سامان غنی زاده ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: در پی وقوع یک فقره قتل که 12 آذرماه امسال در مغازه عکاسی واقع در خیابان مدرس ارومیه اتفاق افتاده بود رسیدگی به موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی با اشاره به روند دستگیری متهم افزود: حوالی ساعت 14.30 بود که متهم برای گرفتن عکس به عکاسی واقع در خیابان مدرس مراجعه می کند .

رئیس پلیس آگاهی آذربایجان غربی گفت: با توجه به اینکه صاحب عکاسی در مغازه حضور نداشت و عکاسی که قرار بود از مشتری عکس بگیرد خانم جوانی بود که تنها در مغازه حضور داشت به همین علت ضعف فرهنگی و اعتقادی متهم که جوانی 23 ساله بود باعث می شود که وی افکار شیطانی در سر داشته باشد.

 غنی زاده اظهار کرد: به دلیل مقاومت مقتول و هیاهویی که با مواجهه با این وضعیت از خود نشان داده بود و در آن حین نیز مشتری وارد مغازه شده بود منجر می شود قاتل برای ساکت کردن دختر با چاقو ضربه ای را به او وارد ساخته و فرار کند.

وی تصریح کرد: به دلیل وجود دوربین های مدار بسته موجود در مغازه متهم در عرض 72 ساعت توسط همکاران پلیس آگاهی در یکی از شهرستانهای جنوبی استان دستگیر و به مراجع قضایی ارجاع داده شد.

غنی زاده ادامه داد: این قتل با انگیزه قبلی رخ نداده و ضعف فرهنگی و اعتقادی متهم باعث وقوع چنین جرمی شده است.

رئیس پلیس آگاهی آذربایجان غربی در بخش دیگری از سخنان خود با ارائه آمار عملکرد 8 ماهه امسال در حوزه سرقت افزود: تعداد دو هزارو 814 نفر در این مدت دستگیر شده اند که از این تعداد دو هزارو 777 نفر سارق و 37 نفر نیز مالخر هستند.

غنی زاده گفت: از این تعداد 74 درصد دارای سابقه اعتیاد و 64 درصد نیز دارای سابقه تکرار جرم بودند و 36 درصد نیز بدون سابقه بودند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین گروه سنی متهمین بین 20 تا 30 نفر است، اظهار کرد: ارزش ریالی اموال مکشوفه در 8 ماهه نخست امسال یکصدو 11 میلیاردو 580 میلیون ریال برآورد شده است.

غنی زاده گفت: از زمانی که قرارگاه سرقت در استان راه اندازی شده است، شاهد کاهش 17 درصدی آمار سرقت در استان بوده ایم.

وی افزود: در حوزه جرائم جنایی نیز کشف 100 درصدی قتل و کاهش 23 درصدی قتل را در استان شاهد هستیم.

رئیس پلیس اداره آگاهی استان گفت: انگیزه 13 درصد قتل ها منازعات و 16 درصد اختلافات خانوادگی ، 9 درصد ظن و شک، سه درصد سرقت، چهار درصد اختلاف حساب و دو درصد نیز در خصوص سایر موارد بوده است.

غنی زاده با بیان اینکه بیشترین درصد در حوزه آلت قتاله نیز سلاح سرد با 25 درصد است، اظهار کرد: اما در حوزه های آدم ربایی و سرقت مسلحانه جز استان های امن در سطح کشور است.

وی افزود: در حوزه جعل و کلاهبرداری نیز در 8 ماهه سال جاری 469 نفر در حوزه جعل و 863 نفر نیز متهم در حوزه کلاهبرداری دستگیر شده اند.

غنی زاده اظهار کرد: در بحث تشخیص هویت و آزمایشگاه ها نیز همکاران ما در این مدت 60 هزار مورد خدمت در زمینه انگشت نگاری و 2 هزارو 450 مورد نیز کار کارشناسی انجام داده اند.

وی گفت:در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز هزارو 527 عملیات منجر به کشف انواع کالای قاچاق در استان انجام شده که ارزش ریالی کالاهای مکشوفه بالغ بر 188 میلیارد و 308 میلیون و 954 هزار ریال است.

رئیس پلیس آگاهی آذربایجان غربی اظهار کرد: سارقین به عنف نیز که تحت پوشش مسافر از نیمه دوم سال 92 به زور چاقو اموال رانندگان را سرقت می کردند، دو نفر دستگیر و روانه زندان شده اند.

ایمنی تردد، هدف طرح زمستانی پلیس

هدف از اجرای طرح زمستانی را ایمنی تردد در معابر برف گیر آذربایجان غربی و مدیریت حوادث ترافیکی عنوان کرد و گفت: رسیدگی سریع به تصادفات احتمالی ، کمک و نجات مصدومین و در راه ماندگان، روانسازی ترافیک و تسهیل در عبور و مرور به هنگام بارش نیز از دیگر اهداف این طرح می باشد.

وی با بیان اینکه سازمان راهداری، اورژانس، هلال احمر، مدیریت بحران استانداری و سازمان حمل و نقل و پایانه ها در اجرای این طرح همکاری دارند، افزود: در قالب اجرای این طرح 100 تیم گشتی در محورها ، نقاط و گردنه های برف گیر استان به صورت شبانه روزی برای خدمت رسانی به مردم حضور خواهند داشت.

فرمانده انتظامی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه این طرح از 23 آذرماه آغاز و به مدت سه ماه ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: کنترل ناوگان عمومی حمل مسافر ، توقیف خودروهای مختلف و آموزش رانندگان عمومی حمل بار مسافر از دیگر اقدامات پلیس راه و راهور در راستای اجرای این طرح خواهد بود.

وی تصریح کرد: با اجرای طرح زمستانی ضمن ارتقا و افزایش انضباط ترافیکی از حوادث احتمالی جاده ای پیشگیری شده و روانسازی ترافیکی در جاده ها و خیابان ها فراهم خواهد شد

اصلانی در پایان با اشاره به اینکه حضور نیروی انتظامی و امدادی در جاده ها و معابر شهری استان امنیت روانی و ترافیکی را برای مردم به ارمغان می آورد خاطرنشان کرد: در راستای اجرای این طرح تجهیزات خودرویی بازسازی و نوسازی شده و هماهنگی بین دستگاه ها نیز احراز و آموزش های لازم نیز به آنان ارائه شده که امیدواریم این هم افزایی رضایت مردم را محقق سازد.