دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

هیچ ارزانی بی حکمت نیست/ خرید مواد غذایی از افراد دوره گردی ممنوع است


بیش از یک سوم و 70 درصد کنسروهای تن ماهی های استاندارد نیستند این ادعای دبیر سندیکاری صنایع کنسرو ایران است محمد روضوی می گوید کنسروهای غیراستاندارد بدور از چشم های نظارت مراجع بهداشتی کشور تولید می شوند و عرضه آنها هم عمدتا از طریق دست فروشان و وانتی ها انجام می شود.

فرقی نمی کند بالا یا پایین شهر، بلوار یا نبش میدان، در آب گل آلود نظارت و ایام نزدیک عید، دلالان خوب ماهی می گیرند و تن ماهی 5 یا 6 هزار تومان را حدود 1500 تومان می فروشند اما پرواضح است هیچ ارزانی بی حکمت نیست اما شاید یافتن حکمت تن ماهی غیراستاندارد برای مردم گران تمام شود و موقعی متوجه آن شوند که روی تخت بیمارستان هستند و کار از کار گذشته است.

واحد‌های تولیدی زیر‌پله‌ای به منظور افزایش فروش خود تخفیف‌ قائل می‌شوند

چطور ممکن است تن ماهی 5 یا 6 هزار تومانی را 1500 تومان عرضه کنند بنا به گفته دبیر سندیکای صنایع کنسرو کشور واحد‌های تولیدی زیر‌پله‌ای به منظور افزایش فروش خود تخفیف‌ قائل می‌شوند وی تعداد واحد‌های تولید تن ماهی را ۱۲۰ واحد عنوان کرد و گفت: از این تعداد ۷۰ درصد آن‌ها به صورت غیر مجاز و زیر پله‌ای‌ها فعالیت می‌کنند چرا که واحدهای تولید تن ماهی که استاندارد و تحت نظر وزارت بهداشت هستند چنین تخفیف‌هایی را ارائه نمی‌کنند.

محصولاتی که در خیابان بفروش می رسند حتما تقلبی در آنها رخ داده است

این موضوع واضح است که افرادی که اقدام به فروش تن ماهی های ارزان آنهم خارج از اصناف می کنند ریگی به کفش دارند و از آنجا هم که هیچ گونه نظارتی بر محصولاتی که در خیابان عرض می شوند وجود ندارد حتما تقلبی در آنها رخ داده است.

حال این تقلب ممکن است در خود مواد مصرفی داخل قوطی، در جعل برند، در وزن، در جعل پرونده بهداشتی صورت می گیرد.

ارزان فروشی غیرمنطقی دلیلی بر تقلبی بودن کالاست

ارزان فروشی غیرمنطقی کنسروهای تن ماهی خود دلیلی بر تقلبی بودن و بی کیفیتی آنهاست چه بسا این تن ها آلوگی هایی داشته باشند که حتی خطر مرگ را برای مصرف کنندگان داشته باشند بطوریکه حتی اگر اینگونه محصولات رایگان هم توزیع شوند نباید مصرف کرد.

عرضه کالاهای خوراکی، بهداشتی و آرایشی در بازار به صورت دوره گردی در خیابانها ممنوع است

قادر حاجی قلیزاده در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز گفت: مصرف کنندگان باید به هنگام خرید محصولات خوراکی این محصولات را از فروشگاههای معتبر خریداری کنند و از خرید هر نوع ماده غذایی خوراکی و آشامیدنی از وانتی ها و عرضه کنندگان خیابانی خودداری کنند.

وی با بیان اینکه مصرف کنندگان باید هنگام خرید محصولات خوراکی به تاریخ تولید و انقضا و پروانه ساخت نصب شده روی این محصولات توجه کنند افزود: قیمت پایین این محصولات خود شک برانگیز است.

سرپرست اداره نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان آذربایجان غربی اظهار کرد: توصیه عمومی این است که عرضه کالاهای خوراکی، بهداشتی و آرایشی در بازار به صورت دوره گردی در خیابانها ممنوع است.

وی با اشاره به وزن پایین این محصولات که در خیابان عرضه می شوند، تصریح کرد: حتی در صورت استاندارد بودن نیز عرضه کالاهای خوراکی، بهداشتی و آرایشی به اینصورت ممنوع است چرا که گاها از بین دو سه نفر افرادی پیدا می شوند که از این شرایط سوء استفاده می کنند.

شهروندان از خرید هرگونه ماده غذایی از افراد دوره گرد خودداری کنند

 شهروندان خود باید بر این موضوع واقف باشند که از خرید هرگونه ماده غذایی از افراد دوره گرد خودداری کنند.

وی با بیان اینکه تهیه هرگونه مواد غذایی باید از مراکز مجاز و پروانه دار انجام شود، افزود: تنها در اینصورت است که سازمان بهداشت و مجامع امور صنفی می توانند مسائل را پیگیری نمایند.

رییس گروه بهداشت محیط و حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی هر گونه خرید از افراد دوره گرد را رد و اظهار کرد: به علت عدم آگاهی از شرایط تولید و احتمال صورت گرفتن تقلبهای بی شمار در این گونه موارد احتمال به خطر افتادن سلامتی افراد بسیار زیاد است.

مینایی فروش و عرضه مواد خوراکی توسط افراد دوره گرد در سطح شهر را غیرمجاز عنوان کرد و گفت: نظارت بر این گونه موارد باید بوسیله بازدید مشترک توسط ارگانهای ذیربط مانند شهرداری، مجامع علوم پزشکی و امور صنفی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: تا زمانیکه تقاضا نباشد عرضه انجام نمی شود و برابر اطلاع رسانیهای مکرر از شهروندان تقاضا کرده ایم که هیچ گونه موادی از افراد دوره گرد خریداری نکنند چرا که در صورت سالم بودن، باز هم در معرض آلودگی های ثانویه هستند.

رییس گروه بهداشت محیط و حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی به دلیل عدم اطمینان بر سلامت این مواد افزود: در صورت شکایت از این موارد به دلیل تردد عرضه کنندگان در نقاط مختلف شهر امکان رسیدگی و نظارت بر این موارد وجود ندارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.