دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

بلاتکلیفی معدن تیتانیوم ارومیه بعد از نیم دهه انتظار

معدن تیتانیوم قره آغاج ارومیه یکی از این معادن غنی در آذربایجان غربی به شمار می رود و هرچند در سال 87 گواهی کشف آن صادر شده اما صدور این گواهی هیچ تاثیری در بهره برداری از آن نداشته است و همچنان اکتشاف آن در هاله ای از ابهام قرار دارد.
این معدن بی نظیرترین معدن به لحاظ داشتن ذخایر تیتانیوم در کشور است کهذخیرهقطعی 56 میلیون تن با عیار 6 درصد را در خود جای داده است و در صورت اکتشاف و بهره برداری می تواند تحول چشمگیری به لحاظ صنعتی و اقتصادی نه تنها در آذربایجان غربی که در کل منطقه شمال غرب کشور ایجاد کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم ارومیه با انتقاد از بی توجهی به بهره برداری از این معدن گفت: رکود این معدن در حالی است که آذربایجان غربی با مشکلات بسیاری به لحاظ اقتصادی دست به گریبان است و آغاز آن می تواند گره از بی شمار مشکلات این استان بازکند.

«نادر قاضی پور» با بیان اینکه بهره برداری از معدن تیتانیوم قره آغاج ارومیه زمینه اشتغال برای بیش از 2 هزار نفر را فراهم می کند، اضافه کرد: این یعنی دمیدن روح زندگی به کالبد بی روح آذربایجان غربی اما متاسفانه برخی افراد دخیل در این طرح از طرف بخش خصوصی صلاحیت لازم برای به سرانجام رساندن آن را ندارند.

وی ادامه داد: این درحالی بعنوان حمایت از سرمایه گذار داخلی به بخش خصوصی واگذار شده است که آن ها تاکنون توانایی خود را برای برعهده گرفتن این مسئولیت ثابت نکردند و رکود چندین ساله طرح گواهی روشن بر این ادعا است.
این نماینده مجلس درباره اینکه تحریم ها و مشکلات ارزی عامل اصلی برای بلا تکلیف ماندن آغاز عملیات اکتشاف معدن قره آغاج ارومیه معرفی می شود، اظهار کرد: اگر طرح توسط دولت در حال اجرا بود‌، می شد این توجیه را قابل قبول دانست اما هم اکنون مطرح کردن این موضوع بعنوان عامل رکود بهانه تراشی است.
اما معاون امور معادن سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان غربی با رد این موضوع گفت: شرکتی که کار این معدن به آن واگذار شده از بهترین ها است و صلاحیت فنی لازم را دارد و هم اکنون نیز در حال بررسی، مطالعه و تکمیل عملیات اکتشافی است.

«اکبر طاهری» با بیان اینکه تحریم ها عامل اصلی در کند شدن روند عملیات اکتشاف و بهره برداری از این معدن است، افزود: فرآوری تیتان یک علمو دانش تخصصی است که تنها چند کشور اروپایی از آن برخوردار هستند و تحریم مانع از دترسی به این دانش شده است و با وجود پیشرفت های علمی زیاد کشور اما در این زمینه با مشکل مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه واگذاری عملیات اکتشاف از معدن به بخص خصوصی در دور دوم سفر هیئت دولت به آذربایجان غربی انجام شد، اضافه کرد: خوشبختانه این شرکت با وجود محدودیت های زیادی که در مقابل داشت تاکنون روند مطلوبی را در پیش گرفته در حالیکه کمتر شرکت خصوصی حاضر است زیر بار چنین مسئولیت سنگینی برود.

معاون امور معادن سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان غربی یادآور شد: تیتان فلزی است که به صورت فیزیکی امکان فرآوری آن وجود ندارد و نیاز به فرآوری شیمیایی و مواد شیمیایی دارد و ماده اولیه آن در داخل وجود ندارد همین موضوع سرعت کار را در معدن قره آغاج ارومیه به صورت قابل توجهی کاسته است اما امیدوار به حل مشکلات و دستیابی به دانش مورد نظر در آینده نزدیک هستیم.

طاهری با بیان اینکه برای آغاز به کار این معدن 500 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است، اضافه کرد: میزان ذخیره قطعی این معدن 56 میلیون تن و ذخیره احتمالی آن 120 میلیون تن برآورد شده است و امیدواریم با بومی سازی دانش فرآوری آن در سریع ترین زمان ممکن زمینه برای بهره برداری از آن فراهم شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.