دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

رقابت 48 دانشگاه کشور برای معتبرترین مسابقه علوم کامپیوتر جهان

مسابقه‌ منطقه‌ای برنامه‌نویسی ACM در غرب آسیا به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف برای پانزدهمین سال در روزهای ۲۸ و ۲۹ آذر ماه در دانشکده‌ مهندسی کامپیوتر این دانشگاه برگزار می‌شود و طی آن بیش از ۹۰ تیم سه نفره از بهترین برنامه‌نویسان دانشجو از ۵۰ دانشگاه داخل کشور و چند تیم از کشورهای آسیایی شرکت خواهند کرد.

‎دو یا سه‎ تیم برتر این مسابقه به سی و هشتمین مسابقه‌ جهانی برنامه‌نویسی ای‌سی‌ام که در کشور روسیه برگزار می‌شود راه خواهند یافت.

برای تعیین حدود ‎۱۲۰‎ تیم راه‌یافته به مسابقه‌ی جهانی (که خود مانند المپیک برنامه‌نویسان است) بیش از ۲۹ هزار دانشجو از حدود ۲۳۰۰ دانشگاه و ۹۰ کشور جهان در طول ۴ ماه با هم رقابت می‌کنند که مسابقه‌ این دانشگاه یکی از آن‌ها است.

دانشگاه صنعتی شریف با برگزاری سالانه این مسابقه نقش مهمی در ارتقاء توان نخبگان برنامه‌نویس کشور و ایجاد شور و هیجان مثبت در آنان داشته است.

دکتر محمد قدسی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و سرپرست مسابقات منطقه‌یی برنامه‌نویسی دانشجویی ACM در ایران درباره این مسابقات گفت: مسابقات تهران یکی از ده ها مسابقه منطقه یی رقابت‌های جهانی برنامه‌نویسی دانشجویی ACM است که طی آن تیم‌های برتر هر منطقه انتخاب و جواز

شرکت در مسابقات نهایی را که تیرماه سال آینده در سن پترزبورگ روسیه برگزار می شود، کسب می‌کنند.

وی درباره نحوه برگزاری مسابقات منطقه‌یی انتخابی رقابتهایی جهانی برنامه نویسی دانشجویی ACM گفت: در این مسابقه به تیم‌های شرکت کننده 10 مسأله داده خواهد شد که تیم‌های سه نفره دانشجویی پنج ساعت فرصت دارند که آن‌ها را حل و به سیستم داوری ارسال کنند و از درستی راه حل خود مطلع شوند. تیمی که در زمان کمتر مساله‌های بیش‌تری را بدون اشکال حل کند، رتبه بالاتر را کسب خواهد کرد.

وی با اعلام این که حدود 16 سایت برای برگزاری رقابت‌های منطقه‌ای برنامه‌نویسی دانشجویی در آسیا انتخاب شده‌اند، افزود: در مسابقات منطقه‌یی برنامه‌نویسی غرب آسیا که در سایت تهران برگزار می‌شود، 83 تیم از 48 دانشگاه کشور شرکت دارند و با توجه به این که هیچ تیم خارجی در مسابقات امسال شرکت نکرده‌اند در پایان این رقابت علمی، دو تیم از کشورمان جواز شرکت در مسابقات نهایی را پیدا می کنند.

به گفته قدسی با توجه به این که تیم ها در رقابتهای منطقه یی مخیر به انتخاب محل مسابقه هستند، یک تیم از دانشگاه صنعتی امیرکبیر با حضور در مسابقه سایت منطقه یی هند که چند روز پیش برگزار شد، سهمیه حضور در سی و هفتمین دوره مسابقات جهانی در روسیه را کسب کرده است.

قدسی، هدف از برگزاری این مسابقات را ترغیب دانشجویان به فعالیت‌های خلاقانه و تشویق آنان جهت دستیابی به مهارت‌های پیشرفته در زمینه‌ برنامه‌نویسی رایانه عنوان و اظهار کرد: مسابقه برنامه نویسی دانشجویی توسط انجمن بین‌المللی ماشین‌های محاسباتی (ACM) که معتبرترین انجمن علوم کامپیوتر در سطح جهان است، همه ساله به صورت دو مرحله‌یی برگزار می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.