دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

کلاس هایی که فقط استاد در آن حرف می زند بررسی اجمالی موضوع فرجه آخر ترم

فرجه های پایان ترم ؛ یا همان فرصت مطالعاتی آخر ترم دانشجویان تمام شده وبا شروع امتحانات ، دانشجویان دانشگاه ها در حال درس پس دادن هستند تا اساتید ببینند دانشجویانشان چه میزان از علمی که یادشان داده اند را بعنوان توشه  علمی خود به خاطر سپرده اند.

اما آیا تا بحال به چرایی وجود فرجه پایان ترم اندیشیده اید؟

به پیامد های نبودش چطور؟

واقعیت این است که اگر فرجه را از دانشجوی دانشگاه های استان بگیریم (حد اقل از اغلب دانشجویان) آن موقع نه فقط  کم کاری و تنبلی دانشجویان که بیشتر از آن میزان سواد و مفید بودن تدریس اساتید دانشگاهی ما به چالش کشیده خواهد شد.

دانشجوی دانشگاه های ما در کلاس درس اغلب حتی به اندازه بیان ساده تر متن کتابی که به قیمتی گزاف تهیه اش کرده ( که این نیز دردیست برای او ) نیز  از استاد خود چیزی نمی شنود بهتر آن می بیند که خود درس بخواند تا اینکه به قول برخی دانشجویان درس خوان وقت خود را در کلاس ، پای درس استادی بگذراند که حتی به اندازه او نیز از آن درس نفهمیده است!!!

دانشجویان دانشگاه های ما طول ترم را با خیالی آسوده و بی دغدغه می گذرانند!

زیرا استادی نیست که آنان را به چالش بکشد...

زیرا روش درس کلاس های ما هنوز از استاد محوری خارج نشده که شرکت دانشجو در روند تدریس مهم باشد ؛ درس با وجود یا بی وجود دانشجوی فعال در کلاس روندی ثابت را طی خواهد کرد و دانشجو انگیزه ای برای آماده حاضر شدن بر سر کلاس در خود نمی یابد...

با وجود چنین شرایطی فرجه پایان ترم فرصت بسیار مناسبی است تا دانشجویان چنین اساتیدی  با استفاده از آن در مدت نسبتا کوتاهی با یک مطالعه فشرده کار سه ماه طول ترم را به انجام رسانیده نمره ای مورد قبول کسب نمایند!

مسئله دیگری که می توان به آن اشاره کرد نحوه امتحان پایان ترم است.

اغلب اساتید به هر دلیلی اقدام به گرفتن امتحان پایانی به شکل سئوالات چهار گزینه ای می کنند که به نظر می آید این روش امتحان نیز در کم کاری دانشجویان در طول ترم بی تاپیر نباشد.

اما اکنون سئوال این است که : چه باید کرد؟

به روز بودن توان و دانش علمی اساتید از ملزومات اساسی اصلاح پروسه آموزشی در هر مکان آموزشی می باشد.دانشجو یی که بداند در پای کلاس استادی دانا خواهد نشست خود را برای هر چه بیشتر آموختن آماده خواهد ساخت.البته در این میان به روز بودن جزوه درسی اساتید نیز مطرح خواهد بود!

گسترش اخلاق مشارکت دهی دانشجویان در روند درس از مسائل دیگریست که بایستی به آن توجه ویژه کرد.هستند اساتیدی که توان علمی بالایی نیز دارند لیکن یا در بیان آن علم و انتقال آن مشکل دارند و یا کلاس درس آنان به شکل متکلم الوحده (تک صدایی) اداره می شود و دانشجو از بودن در کلاس احساس کسالت و بی فایدگی می کند.

امتحانات کوتاه در طول ترم که تاثیری مستقیم بر نمره پایانی داشته باشد.با این روش دانشجو خود را در معرض امتحان مستمر می بیند و از دست دادن هر جلسه برابر با از دست دادن قسمتی از نمره پایانی خواهد بود و در این صورت است که مطالعه در طول ترم برای او به شکلی ملکه خواهد شد و بعد از مدتی حتی در صورت نبود امتحان نیز به مطالعه و کسب علم راغب خواهد بود.

امتحانات کتبی؛امتحان چهار گزینه ای رغبت دانشجویان به مطالعه ای عمیق را به شدت کاهش داده و باعث خواهد شد تا آنان به جای یادگیری مطلب تنها به حفظ کوتاه مدت آن روی بیاورند که با این وضعیت دیگر نمی توان از چنین دانشجویی انتظار تولید علم داشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.