دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

قلیان، میزبان اوقات فراغت جوانان!

کوی ساحلی(خیابان ساحلی) یکی از مکانهایی در میاندوآب است که بیشتر کافه های سنتی به دلیل نزدیکی به پارک ساحلی آتا در آن واقع شده اند و در روزهای تعطیل وبه خصوص در روزهای خوش اب وهوا وبهار وتابستان  پذیرای مراجعه کنندگان زیادی می شود.
وقتی وارد این کافه ها وقهوه خانه های سنتی می شوی، اگر به اطراف بنگری متوجه می شوی افرادی که به این مکانها آمده اند، معنای واقعی تفریح را گم کرده اند وهریک هوای اطراف خود را با دود قلیان آلوده می کنند وحتی اگر فکر کنی که تمام کسانی هم که در داخل پارک نشسته اند به منظور تفریح و استشمام هوای پاک به آنجا آمده اندشاید در اشتباه باشی چون عده ای از آنان نیز در میان فضای سرسبزوهوای خنک به دنبال تفریح دیگری آن هم استفاده از قلیان هستند.
شاید چندسال پیش این طور نبود و جوانان تنها به خرید لواشک، آلوچه و سایر خوردنی ها بسنده می کردند اما امروز اینگونه نیست و قلیان بهترین سرگرمی جوانان و نوجوانان در کنار گوشی های موبایل تبدیل شده است.
امروز مصرف قلیان در اماکن سربسته همچون سفره خانه های سنتی یا قهوه خانه ها عوارض آن را دوچندان می کند و سلامت اطرافیان به ویژه کودکان و نوجوانان را در معرض خطر جدی قرار می دهد.
تنباکو و توتون های میوه ای خطرناک
وجود انواع قهوه خانه و سفره خانه ها و تبدیل آنها به شغل های کاذب، سبب شده تا در این راستا استفاده از قلیان به عنوان یک تفریح و تفنن روز به روز در جامعه چشم گیر تر شود.


در اصل قلیان حاوی مواد سمی خطرناکی است و می‌تواند زمینه ساز مصرف دیگر مواد دخانی باشد.باید توجه داشت که نیکوتین قلیان نیز مانند سایر مواد دخانی، اعتیاد آور است و به میزان مونواکسیدکربن، فلزات سنگین و ترکیبات شیمیایی سرطان را که از ذغال یا مواد تشکیل دهنده قلیان متصاعد می شود، به مراتب اثرات سوء بیشتری نسبت به سیگار دارد.
برای استعمال قلیان از تنباکو و توتون استفاده می شود که معمولا بدترین نوع توتون و تنباکوست و توتون های میوه ای و شیمیایی به مراتب بدتر از توتون معمولی است.
انتقال بیماری همراه با کشیدن قلیان
باید توجه داشت که کشیدن قلیان یکی از عواملی است که به انتقال بیماری های عفونی همچون سل و هپاتیت منجر می شود و علت آن استفاده مشترک از قلیان در بین افراد است.
در اصل با کشیدن قلیان، نیکوتین و کوتینین ادرار، پلاسمای خون و بزاق دهان بالا می رود.
استعمال قلیان مانع بروز اثرات مرگبار تنباکو و متابولیت های حاصله از آن بر بدن نمی شود و دود حاصله از تنباکو با عبور آب موجود در محفظه شیشه ای قلیان سرد شده، با گذر از یک لوله قابل انعطاف وارد دستگاه تنفسی فرد می شود. آب داخل محفظه قلیان بخشی از مواد مضر موجود در قیر تنباکو را از آن جدا می سازد. قیر حاوی تمام عوامل موتاژنیک و سرطان زای موجود در تنباکو است. به عنوان مثال در سیگار در اثر اکسیداسیون تنباکو هیروکربورهای عطری معطر (PAH) ایجاد می شود که خود به ایجاد قیر و حمل نیکوتین کمک می کند.
یک وعده قلیان برابر 20 تا 50 نخ سیگارپدیده قلیان که درحال حاضر به یک معضل اجتماعی پنهان تبدیل شده، به این دلیل است که چهره منفوری به خود نگرفته و اغلب آن را بی ضرر و غیرقابل اعتیاد دانسته و یا آن را کم ضررتر از مصرف سیگار قلمداد می کنند. در واقع مقدار تنباکوی مصرفی در یک وعده قلیان معادل مصرف 20 تا 50 نخ سیگار است. به همین دلیل با افزایش سطح نیکوتین خود مصرف کننده به ظاهر تفننی برای رفع نیاز خود به روش سهل‌تری که همان مصرف سیگار است، روی می آورد. بنابراین اعتیاد در قلیان کشی با روی آوردن به استعمال سیگار و اعتیاد به مصرف سیگار نمایان می شود.
در پایان گفت که گسترش سفره خانه ها وقهوه خانه های سنتی واز سوی دیگر در دست بودن این فضا برای جوانان و شیوع استفاده از قلیان در مکانی که پاتوق افراد بیکار و خلافکار است، تهدیدهایی جدی در پی خواهد داشت. امروزه جوانهای 15تا 28ساله که اغلب هم بیکار و جویای پرکردن اوقات فراغت هستند، مشتری این مکانها شده اند.
جالب اینکه این جوانان برای حضور در چنین فضاهایی کلی پز و قیافه هم می گیرند و در محیط پر دود و نیکوتین دار فکرهایی بر مبنای تخیلات ذهنی و اوهام نیز در ذهن آنها تراوش می کند.
شاید بتوان گفت که آیا بهتر نیست مسئولین با افزایش نظارت و نظارت بیشتر بر اینگونه مکانها،  ایجاد مکانهای تفریحی مناسب و ایجاد اشتغال که یک امر مهم در جلوگیری از گسترش مراجعه جوانان به این گونه مکانها دارد؛اهتمام بیشتری بورزند؟

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.