دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

15 میلیون کارت سوخت حذف می‌شود

از ابتدای اجرای طرح سامانه هوشمند سوخت تاکنون 30 میلیون فقره کارت صادر شده است که از این تعداد در حال حاضر حدود 22 میلیون کارت فعال و 8 میلیون کارت به دلایل مختلف از جمله مفقودی و ... غیرفعال است. 

به گزارش گروه انرژی، معاون توسعه ستاد حمل و نقل و سوخت با بیان اینکه دارندگان کارت‌های سوخت دهک‌بندی می‌شوند، در این باره گفته است: با انجام دهک بندی کارت‌های سوخت فقط به 15 میلیون نفر تعلق می گیرد و مابقی (15 میلیون نفر دیگر) از دریافت بنزین یارانه‌ای حذف می‌شوند.

امیر جعفرپور درخصوص کاربرد کارت‌های سوخت بعد از افزایش 33 درصدی قیمت حامل‌های انرژی اظهار داشت: کارت‌های سوخت وسیله مناسبی برای ارائه خدمات آینده هستند که می توان استفاده‌های دیگری غیر از کارت سوخت نیز دارد ضمن اینکه پروژه‌های فناوری اطلاعات نه در ایران که در دنیا بی‌نظیر است. 

وی ادامه داد: در مورد تداوم کاربرد کارت‌های سوخت کارگروهی از وزارت نفت، مدیریت امور برنامه ریزی و نظارت راهبردی، ستاد حمل و نقل و سوخت تصمیم گیری می کنند که تا پایان بهمن‌ماه  بررسی‌های آنها جمع بندی و نهایی می‌شود. 

جعفرپور خاطرنشان کرد: تا زمانی که بنزین سهمیه‌ای داده می‌شود و بنزین تک نرخی نشده کارت‌های سوخت باید برای ارائه خدمات سوخت مورد استفاده قرار گیرند. 

وی یادآور شد: تا زمانی که سناریوهای مربوط به حامل‌های انرژی تبدیل به قانون نشده و از سوی مجلس ابلاغ نشود در مورد کاربرد کارت‌های سوخت نمی‌توان تصمیمی اتخاذ کرد اما افزایش قیمت‌ها به صورت متوازن در همه انواع سوخت یعنی بنزین، گازوئیل، نفت سفید، مازوت، نفت کوره اتفاق خواهد افتاد. 

معاون توسعه ستاد حمل و نقل و سوخت تصریح کرد: یکی از سناریوها در مورد سهمیه بنزین نیز این است که مشمولین قرار است دهک‌بندی شوند و بر این اساس تنها به 15 میلیون نفر کارت سوخت تعلق می‌گیرد. وی در خصوص نارضایتی جایگاه داران و داندگان کارت سوخت از این کارت ها گفت: فناوری این کارت‌ها مربوط به دو نسل است کارت‌هایی که جدیدترند از امکانات بالاتری برخوردارند و ایرادات نسل قبلی را ندارند بنابراین می توانند کاربردهای مختلفی داشته باشند.

در حال حاضر سامانه هوشمند سوخت در جایگاه‌های گاز مایع (LPG) نصب شده و نصب این سامانه در جایگاه‌های گاز طبیعی فشرده (CNG) نیز در دست مطالعه است.  با تحقق این بخش از طرح، عملا کارت‌های هوشمند سوخت به کارت هوشمند انرژی تبدیل می‌شود و کاربران می‌توانند با ضریب تبدیل مشخصی، سهمیه سوخت تخصیص یافته را هم به صورت بنزین و هم به صورت سی‌ان‌جی دریافت کنند. 

گفتنی است قبل از اجرای قانون هدفمندی، تفاوت قیمت بنزین و سی‌ان‌جی موجب شد شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تمهیداتی را برای ارائه کارت هوشمند انرژی پیش‌بینی کند که بر اساس آن دارندگان کارت هوشمند، می‌توانستند با ضریب تبدیل مشخصی، بجای بنزین از سی ان جی استفاده کنند. 

اما با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت سی‌ان‌جی و کاهش فاصله قیمتی بین این دو حامل انرژی، این طرح به‌طور موقت مسکوت ماند. تحقق برنامه‌های نظارت بر مصرف انرژی در کشور و شناسایی خودروهای بنزین سوزی که در کارگاه‌های غیرمجاز به‌صورت غیراستاندارد دوگانه‌سوز شده‌اند از جمله مهم‌ترین این مزیت‌ها است. 

همچنین در این طرح امکان پرداخت الکترونیک هزینه سی‌ان‌جی پیش‌بینی شده است که در این صورت، شرکت ملی گاز نیز از امکان ثبت و کنترل میزان گازبهای اختصاصی به‌صورت روزانه در جایگاه‌های سی‌ان‌جی و تصفیه‌حساب دقیق با جایگاه‌داران برخوردار خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.