دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

طرح پیاده روی سنجی (پرس) یا قلب سوم

طرح پیاده روی سنجی(پرس) یک طرح فرهنگی - ورزشی است و در نظر دارد با نهادینه کردن روح ورزش، پویایی، نشاط و سلامتی در جامعه با نگاهی همگانی و با مشارکت شما عزیزان گامی در جهت این مهم بردارد و سرآغاز ایجاد تحول و نگرشی نو و مستمر به امر سلامتی و تندرستی در جامعه باشد این طرح که یک طرح ابتکاری است و حدود یک سال از آغاز آن می گذرد شهروندان از سنینمختلف به صورت مستمر و برنامه ریزی شده با نگاه علمی، عملی و تحقیقاتی در دوره های پیاده روی مشارکت می نمایند و در کنار ارتقا میزان نرم سلامتیو تندرستی خود از خدمات گوناگون و متنوع ارائه شده توسط مجری طرح (دانشگاه صنعتی ارومیه) نیز بهره مند می شوند.

پرفسور ایرج میرزایی متولد سال 1339 شهرستان اهر است وی تحصیلات ابتدایی, راهنمایی و دبیرستان خود را در شهرستان اهر گذارنده و در سال 1358 دیپلم خود را در رشته ریاضی و فیزیک اخذ کرده و درادامه تحصیلات خود مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی مکانیک (حرارت و سیالات) ازدانشگاه فردوسی مشهد در سال 1365، کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکانیک (تبدیلانرژی) از دانشگاه صنعتی اصفهان در سال 1368 و دکترای تخصصی خود را در رشته مکانیک(حرارت و سیالات ) از دانشگاه Bath انگلستان 1376 اخذ نموده و اکنون با مرتبه علمی استاد تمامضمن تدریس در دانشگاه ارومیه و دانشگاه صنعتی ارومیه ریاست دانشگاه صنعتی ارومیه را نیز دارا می باشد.

وی که در دوران تدریس و مسئولیت خود سوابقی همچون ریاست دانشکده فنی دانشگاه ارومیه،ریاست اولین کنفرانس اکوانرژی ایران و مسئول راه اندازی دانشگاه صنعتی ارومیه  و ریاست  آن را از اردیبهشت 1384 تاکنون  بر عهده داشته ابداع گر طرح پیاده روی سنجی (پرس) نیز می باشد طرحی که به گفته خود وی به عنوان قلب سوم انسان می باشد.

سایت اهروصال گفتگویی با پرفسور ایرج میرزایی (اهری) موسس و رئیس دانشگاه صنعتی ارومیه و ابداعگر طرح پیاده روی سنجی (پرس) انجام داده که با هم می خوانیم:


لطفا طرح پیاده روی سنجی (پرس) را معرفی کنید:


حدود 1 سال است که یک طرح ابتکاری به نام طرح پیاده روی سنجی که هدف اصلی طرح ارتقاء سلامتی و نشاط جامعه است طراحی شده و این طرح تا کنون حدود 5 دوره با موفقیت به پایان رسیده و طرح کاملا مستمر است و الان دوره ششم طرح را در شهر اورمیه برگزار میکنیم و پس از تکمیل زیر ساخت ها این طرح را در کل ایران بصورت طرح ملی با حمایت مسئولین پیاده خواهیم کرد این طرح کاملا عام المنفعه هست و هیچ گونه سود شخصی در این طرح وجود ندارد.
در طرح پرس مسیر هایی مشخص شده است که در ابتدا و انتها مسیر ها دستگاه هایی وجود دارد و افراد با استفاده از کارت الکترونیکی که در اختیار دارند، مکان شروع و پایانی را به ثبت میرسانند و میزان پیاده روی آنها مشخص میشود.

 

این طرح را از چه زمانی شروع کردید؟ و هدف آن چه بود؟


این طرح از 26 آبان سال 91 در سطح شهرستان ارومیه کلید خورد که کاهش بار ترافیکی شهر، خیر بزرگ شدن، کاهش آلودگی زیست محیطی از اهداف طرح میباشد که نظیر این طرح نه تنها در داخل بلکه در خارج از کشور نیز اجرانشده است و یک طرح کاملا جدید و ابتکاری است.

چگونه به فکر این کار افتادید؟


ذهن ما از آنجا جرقه زد که چگونه میتوان یک مدل مستمر و پایداری را ایجاد کرد که از پایین جامعه بتوان فرهنگ سازی کرد که شهروندان و مردم بتوانند پیاده روی را جزو کار های ضروری خود قرار دهند. لذا نکته بعدی این طرح هم برگرفته از پیام مقام معظم رهبری که فرموده اند: بنده بارها توصیه نموده ام کهورزش همگانی را جدی بگیرید سلامتی و نشاط  و حوصله کار در سایه ورزش همگانی است. در واقع این مدلی که ارائه شده لبیک به پیام مقام معظم رهبری است و انشاالله که در استان های دیگر نیز پیاده شود. با توجه به اینکه بنده  در اهر متولد شده ام و یک علاقه خاصی به این شهر دارم و قصد داریم هرچه سریعتر این طرح را در شهر اهر نیز پیاده کنیم که از شهرهای دیگر هم از ما خواسته اند تا  طرح را در انجا نیز اجرا کنیم ولی زیرساخت های طرح در حال آماده سازی بوده و 18  کمیته نیز پشت سر این طرح در حال فعالیت می باشند که بصورت کاملا داوطلبانه از اعضای هیات علمی گرفته، کارکنان، دانشجویان و شهروندان داوطلبانه در این طرح در حال فعالیت هستند به عنوان مثال کمیته انفورماتیک، کمیته آموزش، کمیته اطلاع رسانی، کمیته ثبت نام، کمیته ارائه شناسنامه تندرستی و به همین ترتیب ...


بازتاب این طرح در سازمانها و نهادهای دولتی چگونه بوده است؟


این طرح تا کنون موفق به دریافت 4 لوح تقدیر از وزارت علوم، وزارت بهداشت و درمان، وزارت ورزشو جوانان، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات. در واقع استفاده از آی سی تی(ICT) هست برای ارتقاء سلامتی جامعه همانطوریکه اطلاع دارید هرچه تکنولوژی بالا میرود انسان ها از حرکات طبیعی دور می مانند و خودشان را غرق تکنولوژی می کنند و حتی کوتاه ترین مسیر را نیز با خودرو طی میکنند در صورتی که یک ضرب المثلی هست که میگوید «هر انسان 2 تا پزشک همراه داره پای راست و پای چپ».

 

نحوه اطلاع رسانی چگونه خواهد بود؟


در این طرح ما با مشارکت خود مردم یک خود اجباری درونی ایجاد میکنیم و حین طرح هم از طریق پیامکو هم از طریق و وب سایتی که طراحی شده و هم از طریق کلبه های تندرسی به همنوردان آموزشصحیح پیاده روی، مشاوره های بهداشتی و مشاوره های ورزشی و ... داده میشود و در انتهایطرح هم به هر همنورد شناسنامه تندرسی داده میشود.

آیا این طرح فقط مختص فصول گرم سال است؟
نه، طرح را بصورت فصلی یعنی بهاره، تابستانه، پاییزه و زمستانه برگزار می کنیم و یک روز هم در طرح پیاده روی توقف نداریم.
انتهای هر دوره یک ویژه برنامه برگزار میکنیم و گزارش عملکرد طرح یعنی اینکه چقدر بوده چند کیلومتر پیاده روی شده و هر فرد چقدر پیاده روی کرده این اطلاعات بصورت کامل، عمومی و خصوصی به افراد ارائه میشود.

 


این طرح چه مزیتهایی برای همنوردان دارد؟


افراد میتوانند با نام کاربری و رمز ورود که دارند با مراجعه به سایت و دریافت اطلاعات عمومی اطلاعات خودشان را که در هر دوره چقدر پیاده روی کرده اند بگیرند و اطلاعات دیگر ...
دستگاه های پیاه روی سنجی ما الان در 25 نقطه شهر اورمیه دستگاه ها قرار داده شده و به هر شرکت کننده یک کارت الکترونیکی داده میشود که آرف آی دی داره که با استفاده از این کارت از شروع مسیر و انتهای آن اطلاعات به دیتاسنتر دانشگاه صنعتی اورمیه ارسال میشود که بعد از تجزیه و تحلیل اطلاعات همنورد میتواند اطلاعات خود را در سایت مشاهده کند.

 

آیا در این طرح جوایزی نیز برای همنوردان پیش بینی شده است؟


در واقع یک نوع خود اجباری درونی است چون در انتهای ویژه برنامه ما یک سری جوایز به شرکت کننده گان میدهیم که در هر دوره یک دستگاه پراید با قرعه کشی به یک همنورد داده می شود و چند دستگاه دوچرخه و لپتاپ و تعدادی جوایز دیگر اهدا میشود البته جوایز نوک دماغ را دیدن است همانطور که عرض کردم هدف طرح ارتقاء سلامتی و نشاط جامعه است
ممکن استس افراد در اول با دید جایزه در این طرح شرکت کنند مصاحبه های صورت گرفته نشان میدهند که مردم سلامتی را مهمتر از جایزه میدانند و به قدری در سلامتی آنها تاثیر گذاشته که جایزه برایشان مهم نمی شود.


گستره و توسعه این طرح را در سطح ملی چگونه ارزیابی می کنید؟


در فدراسیون ورزش های همگانی توضیحاتی که به دکتر علی مجدآرا رئیس این فدراسیون داده شد:مقرر شد این طرح بصورت یک طرح ملی به ثبت برسد و انشالله بعد از آماده شدن زیر ساخت هادر تمامی نقاط کشور طرح اجرا خواهد شد.

 


اطلاعات این طرح چه تاثیری در سلامت جامعه دارد؟


اطلاعاتی که در طول این طرح از افراد ثبت میشود، محققان و دانشجویان میتوانند بصورت پایان نامه از این اطلاعات استفاده کنند.
الان در هیچ کجای ایران و خارج از ایران چنین اطلاعاتی وجود ندارد که میزان پیاده روی افراد در مناطق مختلف چگونه است.
اگر طرح جای خود را پیدا کند ما تخصصی تر به این طرح نگاه خواهیم کرد. الان افرادی در ویژه برنامه میتوانند شرکت کنند که کف پیاده روی را گذرانده باشند افراد باید حداقل 45 کیلومتر پیاده روی داشته باشندکه بتوانند در ویژه برنامه پایانی شرکت کنند.
در صورت تخصصی تر شده این طرح سنین جدا خواهند شد برای مثال رده سنی 30 تا 40 سال افرادیکه شرکت می کنند یک سری اطلاعات ورودی که گرفته میشود و 5-6 هفته میزان پیاده روی افراد که مشخص شد بعد از آنها تست کوپر گرفته خواهد شد
افراد سطح بندی میشوند برای مثال این فردی که در رده سنی 30 تا 40 سال قرار دارند در سطح ضعیف قرار دارند یا در سطح های بالاتر ...  با توجه در سطحی که قرار دارد میتوانند از طریق کارشناسان تربیت بدنی نسخه صحیح پیاده روی دریافت کنند که هر یک هفته چقدر و چگونه باید پیاده روی کنند و ...

 

منظور شما از قلب دوم و قلب سوم در این طرح چیست؟


و 2 ادعا دیگری که ما انجام داده ایم و علمی هست اینکه پیاده روی قلب دوم شما و پیاده روی در شبکهپرس (پیاده روی سنجی) قلب سوم شما است. چرا میگوییم پیاده روی قلب دوم شماست ؟ چون قلب شما در هر دقیقه متوسط بین 70 الی 120 پالس میزند، و انسان نیز در هنگام پیاده روی متوسط بین 70 الی 120 گام برمیدارد، بنابر این گفته میشود که آهنگ پیاده روی هماهنگ با قلب انسان است یعنی تنها ورزشی است که آهنگش هماهنگ با قلب انسان است.
حال اگر بصورت فیزیکی نگاه کنیم، قلب خون را به نقاط مختلف بدن پمپاژ میکند. ولی اگر کمی عمیقتر نگاه کنیم میبینیم قلب انسان 24 ساعته آهنگ میزند ولی گوش شنوایی نیست. جالب اینجاست که آهنگ قبل انسان کاملا غیر ارادی است و وقتی ما پیاده روی میکنیم (که یک حرکت کاملا ارادی است)، این حرک تک نوازی را به همنوازی قلب تبدیل میکند که در نتیجه ما به پیاده روی میگوییم قلب دوم انسان. و وقتی شما عضو شبکه اجتماعی پرس میشوید وقتی قدم میزنید آهنگ پیاده روی شما هماهنگ با قلب های انسان ها میشود. میتوان گفت که پیاده روی در شبکه پرس قلب سوم انسان است.
این یک نگاه فرهنگی است صرفا ورزش کردن نیست وقتی این تفکر ایجاد شد کسانی که در شبکه پرس عضو هستند باید همیشه بخندند چون همیشه رصد میکنند سلامتی جامعه را با قدم برداشتنشون ضمن سلامتی خودشون و با این تفکر سلامتی جامعه ارتقاء پیدا میکند و همین تفکر دوباره باز میگردد روح انسان را پالایش میدهد. و این کلیه مطلبی است که ما شعار برای این طرح تعیین کرده ایم که میگوییم: پرسفرایند تندرستی و نشاط – با پرس قدم ها منظم می شوند – با «پرس» قطره ها دریا می شوند –با پرس من ها ما می شویم.
هم اکنون در این طرح مهندسان زیادی در حال فعالیت هستند و در کار های نرم افزار و سخت افزاری، که دستگاه هایی که عنوان شد با سلولهای خورشیدی کار می کنند. در این راه خیرین زیادی از طرح پرس حمایت میکنند تا هرچه سریعتر به جایگاه خود در جامعه برسد. که جا دارد در اینجا از دستگاه های اداری شهرستان اورمیه از جمله شهردار محترم، اداره مخابرات، اداره ورزش و جوانان و صدا و سیمای استان آذربایجان غربی و سایر دست اندرکاران تشکر ویژه کنم.


چه ابتکارات دیگری برای این طرح دارید؟


یک طرح نیز برای ساخت کلبه های پرس که در همه شهر ها اجرا خواهد شد به ثبت رسانده ایم که خدمات مشاوره و تندرستی در این کلبه ها داده خواهدشد و تمامی مردم می توانند از این خدمات بهره مند شوند و امیدواریم این طرح هرچه سریعتر در کل کشور اجرا شود چون چشم انداز این طرح را بین المللی درنظر گرفته ایم که بتوانیم طرح را در نقاط خارج از کشور هم اجرا کنیم.
از شما نیز تقدیر و تشکر می کنیم که در یک روزی که به شهرستان اهر آمده بودیم از ما دعوت کردید و ما در دفتر شما حضور پیدا کردیم و امیدواریم هرچه سریعتر بتوانیم طرح را در شهرستان اهر نیز اجراکنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.