دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

مدعیان حفظ کرامت انسانی ، چرا ساکتید ؟

جمعی از تشکل های دانشجویی دانشگاه های ارومیه با انتشار بیانیه ای به نحوه توزیع سبد کالا توسط دولت یازدهم و سکوت برخی مدعیان "حفظ کرامت انسانی"  بیانیه ای واکنش نشان دادند.

 

متن این بیانیه که در اختیار نسل برهان قرار گرفت به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
یکی از نقدها به عملکرد دولت دهم آن بود که مخالفان آن دولت پیوسته با توزیع هر سبد کالایی بین اقشار مردم، دولت را به گدا پروری متهم می‌کردند و تئوریسین‌های اقتصادی دولت‌های سازندگی و اصلاحات دولت دهم را به اداره مملکت به شیوه کمیته امدادی متهم می‌ساختند.

حال این سوال به ذهن مردم و بخصوص دانشجویان متبادر می شود که: اگر توزیع سبد کالا توسط دولت دهم گداپروری است، توزیع دو نوبت برنج و گوشت و مرغ توسط دولت یازدهم چه نام دارد؟ گداسازی یا گدازدایی، کدام یک؟

کسانی که امروز در دولت یازدهم مسئولیت دارند و همچنین رسانه های حامی این دولت، در دولت قبل کاری نداشتند که اقدامات دولت درست است یا غلط، برای مردم مفید است یا نیست، آن ها صرف اینکه دولتی که روی کار بود از حزب و گروه آن ها نبود، به هر نوع اقدام و تصمیم دولت –فارغ از درست و مفید بودن و نبودن آن- خرده می گرفتند و از به کار بردن بدترین تعابیر در رابطه با اقدامات دولت های نهم و دهم ابایی نداشتند. به همین دلیل بود که تصمیم های دولت و اقدامات مثبت دولت مبنی بر کمک رسانی به مردم و اصلاح وضعیت یارانه هایی که به شکلی غیر عادلانه به کالاهای مختلف تخصیص می یافت، را با تعابیری چون پوپولیسم، گداپروری، اقتصاد صدقه ای و ... مورد هجمه قرار می دادند.

طرح هدفمندی یارانه ها شاید در نوع اجرایش با مشکلاتی روبرو بود و به ویژه شتابزدگی در اجرای آن توسط دولت قبلی، مشکلاتی را به وجود آورده بود؛ اما یک طرح کارشناسی و درست جهت اصلاح اقتصاد کشور بود و اجرای آن اجتناب ناپذیر بود.

در طرح هدفمندی یارانه ها عزت و کرامت مردم دچار خدشه نمی شد و قرار نبود برای گرفتن یک سری مواد خاص از فروشگاه ها مدت ها در صف بایستند.

در مجموع به نظر می رسد، دولت یازدهم بدون تمهیدات کارشناسی لازم و فقط برای اینکه کاری کرده باشد و برای ارائه گزارش، به جز سیاست خارجی، چیز دیگری را هم داشته باشد، بحث ارائه سبد کالا به مردم را مطرح کرد، اما بدون اینکه به ملزومات آن آگاه و متعهد باشد.

حال باید پرسید: چرا کسانی که تا چند مدت پیش طرح هدفمندی یارانه ها را، اقدامی پوپولیستی و گداپروری می خواندند، حال  کارشان به جایی رسیده است که با ارائه چند عدد تخم مرغ و چند گرم روغن و چند کیلو برنج هندی و ... به مردم، به سیستم اقتصادی سه دهه قبل رجعت کرده اند؟!

 

تشکل های دانشجویی دانشگاه های ارومیه

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.