دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

راه منتهی به مهاباد، میاندوآب و سلماس از ارومیه، پرخطرترین جاده های آذربایجان غربی

نوروز، گذشته از زیبایی ها و طراوتی که با خود به همراه دارد همواره یادآور چند روز تعطیلی بیشتر و فرصتی برای گذران زندگی با خانواده در طبیعت و مسافرت است اما هر ساله ایامی که باید در آن بهترین خاطرات برای مردم رقم بخورد به کابوسی تلخ تبدیل می شود که بسیاری از آنان و یا نزدیکانشان در همین روزها به ورطه مرگ کشیده می شوند.

آذربایجان غربی یکی از مهمترین استان های دارای جاذبه های تاریخی، طبیعی و گردشگری محسوب می شود که می تواند در ایام تعطیل به ویژه نوروز،  مقصد تعداد زیادی از مسافران به شمار آید اما آمار بالای تصادفات در جاده های استان موجب می شود تا مسافران پا عقب گذاشته و از عزیمت به این استان امتناع کنند.

همین امر صنعت گردشگری استان را در معرض نابودی قرار داده و از طرفی دیگر مردم را نسبت به اقدامات و شعارهای خدمت گزاری دولت به نظام و دولت بی اعتماد می کند.

جاده همواره متهم ردیف اول در بروز سوانح جاده ای عنوان می شود، وجود 60 نقطه پرحادثه در این استان، عرض کم جاده ها، توقف بسیاری از طرح های بهسازی محورهای ارتباطی بدلیل کمبود اعتبار و عواملی مشابه دیگر همگی موجب شده است تا جاده ها همچنان سیاه پوش مسافران خود باشند و کاهش تلفات و تصادفات میسر نشود.

ناامنی جاده ها توجیه پذیر نیست

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در اینباره با انتقاد از غیرقابل قبول بودن وضعیت ایمنی جاده های استان گفت: هرچند جاده های اصلی و فرعی از نظر ایمنی و نصب علائم و تابلوها وضعیت مناسبی ندارند اما مشکل اصلی بیشتر در نقاط پرحادثه استان است که متاسفانه کمتر نسبت به ایمن سازی و حذف آن ها اقدام می شود.

«علی اکبر آقایی» با اشاره به ترانزیتی و بین المللی بودن آذربایجان غربی اظهار کرد: با درنظر گرفتن این ویژگی جاده های استان باید دارای استانداردهایی اروپایی باشد درحالیکه حتی قابل مقایسه با راه های استان های همجوار نیز نیست و بر اثر همین نقص بهترین روزهای مردم گاهی به تلخ ترین ایام عمرشان تبدیل می شود.

وی عنوان کرد: ایمن سازی جاده، علامت گذاری، نصب علایم هشدار دهنده، بهسازی شیب های جاده که به محض انحراف خودرو باعث واژگونی آن نشود و بسیاری دیگر از این قبیل موارد ایمنی باید در جاده های استان به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد و از طرفی نسبت به تبدیل جاده های استان به بزرگراه و آزادراه اقدام شود در حالیکه در این مورد غفلت ها به صورت محسوس قابل لمس است.

تجهیزات ایمنی، ضعفی مضاعف

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: استاندارد نبودن تجهیزات ایمنی نصب شده در جاده ها ضعف مضاعفی بر وضعیت راه های ارتباطی استان که بر شدت یافتن تصادفات دامن می زند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان هم در اینباره با بیان اینکه در طول 2 سال اخیر در جاده های آذربایجان غربی عملیات قابل ملاحظه ای برای ایمن سازی این محورها آغاز شده است، اضافه کرد: در وزارت راه و شهرسازی کل استان های کشور از نظر ایمنی و ناامنی جاده های مربوطه با سه رنگ سبز (امن ترین)، زرد (هشدار) و قرمز (خطرناک) تقسیم بندی می شوند که آذربایجان غربی هم تا اواخر سال 90 در وضعیت قرمز بود اما هم اکنون در حال نزدیک شدن به وضعیت سبز هستیم.

محور ارومیه – مهاباد خطرناک ترین جاده

«خلیل محبت خواه» با اشاره به خطرناک ترین جاده های استان یادآورد: نزدیک به 60 نقطه پرحادثه در این استان وجود دارد که از مهمترین آن ها می توان به گردنه قوشچی پیچ شریف آباد، 30 کیلومتری ذوب آهن، سه راهی دارلک و جاده ارومیه – مهاباد اشاره کرد که بیشترین تصادفات و تلفات در محور ارومیه به مهاباد رخ می دهد.

به گفته این مقام مسئول فلکه سلماس تا پل هوایی، تقاطع روستای کوزه کهریز در محور ارومیه – مهاباد، تقاطع سد نوروزلو در محور بوکان، تقاطع امیرآباد در محور میاندوآب – مهاباد، روستای درکلک در محور خوی سلماس و ترشکان از جمله دیگر این نقاط حادثه خیر هستند.

وی ادامه داد: هرچند بخش بزرگی از این مسیر بهسازی شده است اما 30 الی 40 کیلومتر باقیمانده همچنان جان هموطنان بسیاری را می گیرد که امیدواریم در سال آینده بتوان با تخصیص اعتبارات به موقع و کافی این بخش را هم اصلاح و بهسازی کرد.

این مقام مسئول عنوان کرد: در بسیاری از جاده های استان که کمبود اعتبار مانع از اجرای عملیات عمرانی شده است از طریق اقدام های زودبازده همچون نصب چراغ های چشمک زن، تبلو و علائم هشدار دهنده و حضور گشت های راهداری سعی در القای احساس خطر به مترددین کرده ایم.

رانندگان آغازگر تصادف

محبت خواه با بیان اینکه در بروز تصادفت عامل انسانی نقش اصلی را ایفا می کند، اضافه کرد: تنها راهکار نتیجه بخش بودن برنامه های ایمنی جاده ها فرهنگ سازی در بین رانندگان برای انجام سفر ایمن تر است چراکه جاده ها تنها می توانند در شدت تصادف تاثیرگذار باشند و استارت تصادف توسط رانندگان اتفاق می افتد.

مدیرکل راه و شهرسازی با بیان اینکه جاده های آذربایجان غربی در مقایسه با جاده های استان های دارای شرایط مشابه از وضعیت مناسبی برخوردار است، گفت: باید قبول کنیم که این استان از نظر داشتن آزادراه و بزرگراه عقب افتاده که دلیل اصلی آن کمبود اعتبار است، بودجه سال آینده هم بی شک با کاهش روبرو خواهد بود اما باید سعی در جذب منابع مالی جدیدتری داشته باشیم.

وی از فعالیت 69 گروه راهداری در 220 کیلومتر بزرگراه، 804 کیلومتر راه اصلی و نیز یک هزار و 988 کیلومتر راه فرعی از شبکه راههای آذربایجان غربی در ایام نوروز خبر داد و افزود: امسال 17 اکیپ سیار ارائه دهنده خدمات مکانیکی در محورهای ارتباطی آذربایجان غربی با هدف رفع نقص احتمالی کاربران جاده های استان در خدمت مسافران نوروزی خواهند بود و سعی می کنیم با وجود مشکلات موجود در راهها،‌نوروز بی خطری را پشت سر بگذاریم.                                    

ضرورت اطلاع رسانی وضعیت جاده ها

وی با تاکید بر اهمیت آگاه ‌سازی رانندگان و مسافران نوروزی از وضعیت جاده های استان در کاهش حوادث و تصادفات، اضافه کرد: آشکارسازی نقاط پرحادثه، نصب علایم راهنمایی و رانندگی، اصلاح اشکالات چراغ‌ های چشمک زن، زیباسازی حریم راه‌ ها، شستشوی علایم و تابلوهای هشداردهنده و اطلاعاتی، پاکسازی و نظافت پارکینگ ها از جمله فعالیت هایی است که  در راستای برقراری سلامت و امنیت مسافران نوروزی انجام شده است.

فرمانده پلیس راه آذربایجان غربی هم با اشاره به نقاط حادثه خیز استان گفت: جاده های ارومیه - سلماس، ارومیه - مهاباد و میاندوآب - مهاباد بیشترین سهم را در تصادفات دارند که سهم آنها به ترتیب 17 درصد، 15 درصد و 9 درصد است.

«علی فرمانی» ادامه داد: پیچ شریف آباد، پیچ های شهرک صنعتی، تقاطع کریم آباد، پیچ ترشکان، کمربندی سلماس، محور اشنویه دوقوزآباد و  سد حسنلو- سه راهی محمدیار، میاندوآب- شاهین دژ- حیدرآباد ، سه راهی محمدیار- مهاباد  از جمله مهمترین این نقاط هستند که برای ایمن سازی آن ها باید قبل از نوروز اقدامات لازم انجام می شد.

وی یادآور شد: بی توجهی به رفع نقاط پر حادثه شناسایی شده، نبود جداکننده در بسیاری از محورهای ارتباطی، وجود اختلاف ارتفاع جاده با حاشیه و کمبود حفاظ جاده ای، کمبود سامانه روشنایی، فرسودگی آسفالت جاده ها، افزایش خودرو و عدم توجه به قوانین رانندگی، نبود بزرگراه و آزاد راه، نبود پزشک متخصص در اورژانس ها در برخی مواقع از مهم ترین دلایل این مشکل است هرچند در این میان نباید از تخلفات رانندگان در بی توجهی به جلو، خواب آلودگی و سرعت و سبقت غیر مجاز چشم پوشی کرد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.