دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

عاملان عقب ماندگی استان پاسخگوی خیانت های خود باشند

جذب سرمایه گذاران برای اجرای طرح های عمرانی و اقتصادی یکی از مهمترین راهکارها برای پیشرفت مناسب آن ها و از طرفی گردش مالی و نفوذ سرمایه گذاری ها در بخش ها و نقاط مختلف کشور است که در این بین شرکت های سرمایه گذاری وابسته به بانک ها، بیمه ها و برخی دیگر نهادها از جمله ناجا از قدرتمندترین شرکت ها در این زمینه به شمار می روند که به یقین می توان از آن ها بعنوان یکی از اصلی ترین ابزارهای تحقق اقتصاد مقاومتی از طریق سرمایه گذاری های کلان و حتی خرد هستند.
اما گویا این سرمایه گذاری ها هم با تمرکز در بخش های مرکزی کشور تاکنون فرصت و یا انگیزه لازم برای حضور در استان های محرومی همچون آذربایجان غربی را نیافته اند و بر محروم تر شدن بیشتر این مناطق دامن زده اند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بی رغبتی شرکت های سرمایه گذاری بیمه ای، بانکی و نهادهایی همچون تامین اجتماعی برای حضور در آذربایجان غربی گفت: در طول سال های گذشته تنها شاهد مشارکت شرکت سرمایه گذاری بانک ملی در اجرای طرح راه آهن بودیم که این همکاری هم در نیمه راه قطع شد.
«نادر قاضی پور» با بیان اینکه 4 درصد جمعیت کشور را آذربایجان غربی تشکیل می دهد، عنوان کرد: با توجه به این آمار انتظار می رود 4 درصد از سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی در این استان انجام گیرد درحالیکه تاکنون چنین موضوع مهمی در آذربایجان غربی تحقق نیافته است.
وی ادامه داد: تاکنون جز مشارکت شرکت سرمایه گذاری وابسته به نیروی انتظامی در اجرای طرح آزاد راه ارومیه – تبریز و یک کارخانه کوچک، سرمایه گذاری قابل توجهی توسط شرکت های سرمایه گذاری بیمه ای و بانکی و سازمانی در این استان انجام نشده است که این موضوع به ضعف مسئولان در اقناع سرمایه گذاران و بانک ها و بیمه ها در معرفی ظرفیت های استان برای حضور شرکت های تابعه خود برمی گردد.
قاضی پور با بیان اینکه محرومیت آذربایجان غربی در عین غنی بودن ظرفیت های سرمایه گذاری بسیار قابل تاسف است، عنوان کرد: این استان در بخش های معدنی از جمله طلا و مرمر، کارخانه های تولیدی همچون سیمان و قند، در بخش تولید برق و ساخت سد از استان های مستعد برای سرمایه گذاری های توجیه پذیر از نظر اقتصادی به شمار می رود که نباید با نادیده گرفتن این بسترها سرمایه گذاران را هم از این موضوع غافل کنیم.
این نماینده مجلس با انتقاد از نبود فرهنگ بازاریابی برای جذب سرمایه گذاران در بین دستگاه های مسئول در این زمینه اظهار کرد: مرزی بودن این استان یکی دلایل روشن بر توجیه پذیر بودن سرمایه گذاری در آذربایجان غربی است که تنها در سخن از اهمیت آن ها یاد می شود ولی در عمل هیچ تلاشی برای بهره برداری از این فرصت نیست.
مشاور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی هم در این باره با بیان اینکه سرمایه گذاران بر اساس منافع و سود و زیان خود نسبت به سرمایه گذاری اقدام می کنند، عنوان کرد: از طرفی براساس اصل 44 قانون اساسی شرکت های سهامی دولتی همچون بیمه ها، بانک ها و سازمان های نظامی در اجرای طرح ها تنها می توانند 49 درصد مشارکت داشته باشند و مابقی 51 درصد باید از طریق سرمایه های بخش خصوصی تامین شود.
«غلامرضا دیزج ن‍ژاد» ادامه داد: هم اکنون شرکت های سرمایه گذاری بنیاد برکت، شهر و روستا، بازنشستگان، تعاون ناجا و کوثر در آذربایجان غربی برای سرمایه گذاری طرح هایی را در دست اجرا و یا مطالعه دارند.
وی از در حال مذاکره بودن با شرکت کوثر برای اجرای طرح آبزی پروری در سد ارس این استان خبر داد و عنوان کرد: برای اجرای 12 طرح دیگر هم از سوی سازمان گسترش وزارت صنعت، معدن وتجارت به نتایج مطلوبی رسیده ایم که یکی از آن ها، طرح مهم استحصال نمک از دریاچه ارومیه است که تا سال آینده وارد مرحله اجرایی خواهد شد.
مشاور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی درباره مشارکت نداشتن شرکت های بیمه ای و بانکی در اجرای طرح های عمرانی و اقتصادی در این استان اظهار کرد: این شرکت ها بیشتر در تهران به فعالیت مشغول هستند و تاکنون هم مذاکراتی با آن ها در اینباره انجام نشده است.
وی با بیان اینکه هدف خروج دولت از بخش های سرمایه گذاری و اقتصادی و تقویت بخش خصوصی است، گفت: ما در اجرای چنین طرح هایی از نظر جذب سرمایه گذار مشکلی نداریم بلکه دغدغه اصلی ما ناتوانی بخش خصوصی در سرمایه گذاری 51 درصدی اجرای طرح های عمرانی و اقتصادی است که باید نسبت به توانمندسازی آن ها اقدام شود.
وی افزود: در خصوص طرح های اقتصادی بخش خصوصی هم دولت دخالتی در جذب سرمایه و سرمایه گذار ندارد بلکه باید این اقدامات از سوی خود بخش خصوصی و براساس نیاز مالیشان انجام شود.
این مقام مسئول با اشاره به 3 راهکار مهم در انجام بهترین سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی یادآور شد: شاید در جذب سرمایه گذاری های بیمه ای، بانکی و یا سازمان هایی همچون بازنشستگی و تامین اجتماعی نقص ها و یا ناعدالتی هایی در آذربایجان غربی باشد اما به راحتی می توان نیازهای سرمایه گذاران بخش خصوصی را رفع کرد.
به گفته وی بی توجهی به تسهیلات منابع بانک توسعه یکی از دلایل ناتوانی بخش خصوصی در پیشبرد طرح های اقتصادی است.
دیزج ن‍ژاد افزود: سرمایه گذاران همواره سعی در تبعیت از تسهیلات و اقدامات عرف جامعه دارند در حالیکه می توانند با شیوه های جدید مدیریت بر مشکلات مالی و کمبود سرمایه ها فایق آیند و از وابستگی به شرکت های سرمایه گذاری جلوگیری کند.
مشاور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی همچنین تمایل افراد به سرمایه گذاری های فردی و خانوادگی را آفت طرح های اقتصادی و وابستگی شدید به شرکت های سرمایه گذاری دانست و اظهار کرد: درحالیکه می توان با مشارکت افراد مختلف با سرمایه های جز یک طرح کلان را راه اندازی کرد و صاحب برند ملی شد.
دیزج ن‍ژاد تنها راهکار برون رفت از مشکلات اقتصادی و وابستگی بخش اقتصادی و تولیدی استان به شرکت های سرمایه گذاری را تقویت فرهنگ کار گروهی دانست و گفت: پیوند این افراد با سرمایه های خرد و یا شرکت های دارای مشکلات مالی می تواند آن ها را بی نیاز از سرمایه های دیگر شرکت های غیربومی و تسهیلات بانکی کند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم میاندوآب، تکاب و شاهین دژ در اینباره با بیان اینکه در طول 4 سال گذشته استاندار وقت به اندازه 40 سال این استان را از پیشرفت، رشد و آبادانی عقب نگه داشته است، گفت: در زمینه های گردشگری، تجارت، ‌صنعت و معدن و کشاورزی اگرچه ظرفیت های بسیاری در این استان وجود دارد اما از یک طرف ناتوانی خود مسئولان در توسعه این بخش ها و از طرفی دیگر بی کفایتی آن ها در جذب سرمایه گذاران از سایر استان ها و پایتخت باعث شده است تا امروز سیستمی مخروب از نظر اقتصادی در این استان را شاهد باشیم که باید عاملان آن پاسخگوی این خیانت های خود در حضور ملت باشند و بی شک در آخرت قاصر از پاسخ دهی خواهند بود.
حجت الاسلام «روح الله بیگی» ادامه داد: مسئولان باید در این زمینه احساس تکلیف کنند، آذربایجان غربی و ظرفیت های اقتصادی آن را در غربت نگه ندارند، سالیان درازی است که این استان در یک نقطه میخکوب شده است و در مقابل بسیاری دیگر از استان های آن گوی سبقت در بحث های اقتصادی و توسعه ای را ربوده است چراکه بد اخلاقی های مسئولان این استان فرصت ها را سوزانده است.
وی با بیان اینکه در بسیاری مواقع سیاسی بازی ها در بحث های اقتصادی هم رسوخ کرده و مانع رشد آن شده است، اضافه کرد: افراط و تفریط ها ریشه سرمایه گذاری در این استان را خشکانده است، مسئولان در حالیکه برای حفظ منافع سیاسی خود شعارهای دلفریب و عدالت گونه می دهند در عمل کوته فکری های بسیاری دارند.
با نسبت دادن یک سرمایه گذار به جناح و گروهی خاص مانع از پیشبرد طرح های آن شده و در نتیجه کل استان را به رخوت می کشند، استاندار فعلی باید مسیر استاندار پیشین را در مدیریت تغییر دهد و از تیم بازی و طایفه بندی در این عرصه خودداری کند، اقتصاد هیچ ربطی به سیاسی کاری ها و تعیین چپ و راستی ندارند.
این نماینده مجلس یادآور شد: مسئولان دولتی باید دست سرمایه گذاران را ببوسند و از آن ها برای توسعه استان کار بخواهند اما متاسفانه در سال های قبل مشاهده می شود برخی سرمایه گذاران و صاحبان صنایع تولیدی بدلیل گرایش های سیاسی خاص خود و یا رای دادن به شخصی جز نفر دولت، دستگیر و روانه زندان شده اند که نتیجه آن تعطیلی صنعت تحت مدیریت آن شخص بوده است، مگر با این سیاست ها می توان به ایجاد انگیزه برای سرمایه گذار جهت حضور در این استان امیدوار بود؟
بیگی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ظرفیت های لازم برای حضور سرمایه گذاران فراهم است؟ عنوان کرد: خوشبختانه نعمت های خدادی در وجب به وجب خاک این استان ظرفیت های بسیار مناسبی را برای سرمایه گذاری فراهم کرده است اما ما در این میان مقتضی یعنی متقاضی را داریم و موانع را مفقود نکردیم، بعبارتی باید گفت مانع اصلی حضور نداشتن سرمایه گذاران از هر بخشی در آذربایجان غربی بی تدبیری مدیریت 4 سال گذشته بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.