دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

تلاش مشترک مسئولان و آحاد مردم برای تحقق شعار سال ضروری است

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی امسال، سال 93 را سال «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری کردند که با قدری تامل در این پیام در می یابیم که شعار امسال نیز همچون سال های گذشته بر اساس یک تحلیل واقع بینانه از اوضاع وشرایط کنونی کشور منعکس شده است.
ایشان در ترسیم افق سال نو، دو مسئله ی اقتصاد و فرهنگ را مهم تر از مسائل دیگر بر شمردند و تاکید کردند: برای تحقق شعار سال 93 یعنی «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» تلاش مشترک مسئولان و آحاد مردم ضروری است.
در این راستا با بررسی و تحلیل ابعاد این پیام می توان به روشنی دریافت که اقتصاد و فرهنگ هر کدام جز عناصر استراتژیک و تاثیر گذار بر سرنوشت یک کشور است که متاسفانه در سال های اخیر با توجه به تاکیدات اکید معظم له شاهد اهمالگری هایی در این خصوص بوده ایم.
حال در این نوشته می خواهیم به دو دغدغه مهم اقتصاد و فرهنگ که محور اصلی پیام نوروزی مقام معظم رهبری بوده اشاره ای کوتاه داشته باشیم.
سیاستهای اقتصاد مقاومتی زیر ساخت فکری و نظری تحقق حماسه اقتصادی است
با جستاری کوتاه در پیام های نوروزی سال های گذشته می توان به روشنی دریافت که مسئله اقتصاد در کشور یکی از چالش های اساسی خانواده ها محسوب می شود و از آنجا که دشمن در سال های اخیر رویارویی خود با مردم ایران را در تحریم های اقتصادی قرار داده لذا به روشنی می توان دریافت که رهبر معظم انقلاب با محور قرار دادن اقتصاد در پیام های نوروزی خود سعی کرده اند تا جامعه را از دشمنی های مستکبران و بدخاهان کشور آگاه سازند تا نظام اسلامی با قدرت یافتن در حوزه اقتصاد از هجمه دشمنان در امان باشد و بر همین اساس نیز سیاست های اقتصاد مقاومتی را در اواخر سال گذشته ابلاغ نمودند .
اما آنچه در این بین ممکن است برای برخی ها سوال باشد این است که به چه علت تاکنون اقتصاد کشور به سمت مقاوم شدن پیش نرفته؟ و چرا مردم باید امروزه از اوضاع و شرایط اقتصادی کشور رضایت مطلوبی نداشته باشند؟ شاید پاسخ این سوال در رویکرد غلط دولت ها و همچنین عدم تبیین درست سیاست های اقتصادی کشور نهفته باشد .
بنابراین در حوزه اقتصادی می طلبد که گام اول را همین دولت یازدهم بردارد چراکه با وجود تاکید رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی این دولت سعی بر آن داشته که مشکلات اقتصادی را با نگاه به خارج حل نمایند در حالی که معظم له در تعریفی که از اقتصاد مقاومتی در حرم ثامن الحجج بیان داشته اند فرموده اند که اقتصاد مقاومتی اولاً یک الگوی علمی متناسب با نیازهای کشور ماست دوماً اینکه این اقتصاد درونزا است.
مسئولان فرهنگی باید مراقب رخنه فرهنگی باشند
و اما فرهنگ که محور دیگر سخنان مقام معظم رهبری در پیام نوروزی امسال بود؛ رهبر معظم انقلاب در حضور پرشکوه و کم‌نظیر زائران حرم رضوی(ع ) فرمودند:« فرهنگ از اقتصاد هم مهمتر است. چراکه فرهنگ به معنای هوایی است که ما تنفس می کنیم. اگر این هوا تمیز باشد آثاری دارد و اگر کثیف باشد آثار دیگری دارد. فرهنگ یک کشور مانند هواست. اگر بخواهیم مصرف تولیدات داخلی به معنای واقعی کلمه تحقق یابد باید فرهنگ تولید داخلی در ذهن مردم جا بیفتد.
اگر جهت گیریها درست نباشد به همان بلایی دچار خواهیم شد که برخی کشورها خانواده را برانداختند و شهوات را برپا داشتند. تمرکز دشمنان بر روی فرهنگ بیشتر از همه جاست. بخاطر همین تاثیر زیادی که فرهنگ دارد. هدف و آماج تحرک دشمنان در زمینه فرهنگ عبارت است از ایمان و باورهای مردم. مسئولان فرهنگی باید مراقب رخنه فرهنگی باشند.»
ایشان همچنین افزودند: «برخی عزم راسخ ملت را به هم می زنند در مسائل مهم مربوط به سرنوشت کشور. جای احساس عزت و اعتماد به نفس ملی، احساس حقارت ملی را به آنها تزریق می کنند. جای ایمان راسخ، شبهه افکنی و بی اعتقادی. جای کار و تلاش و همت بلند، لذت جویی و شهوت رانی.
دستگاه های رسمی فرهنگی کشور بایستی وظایف خود را در مقابل اینها انجام دهند. برخی وظایف وظایف ایجابی و برخی دفاعی است. هر دو باید انجام شود. اینجور نباشد که دستگاه های تبلیغاتی کشور ما چه آنها که مربوط به دولتند مستقیم و چه آنها که مستقیم مربوط نیستند، از هوچی گری رسانه های بیگانه یا رسانه هایی که زبان بیگانه را در کام خود دارند، از هوچیگری آنها بهراسند. رفتارشان را با آنها نباید تنظیم کنند.»
بله فرهنگ یکی از دغدغه های اصلی نظام جمهوری اسلامی به شمار می رود اما همانطور که از گذشته نیز شاهد بودیم فقدان نگرش فرهنگی در برنامه های دولت مردان یکی از تهدیدات و ضعف های اصلی کشور محسوب می شود تا جایی که مقام معظم رهبری در چند ماه گذشته بر مساله فرهنگ تاکید زیادی کرده اند و حتی نگرانی خود را نسبت به آن نیز آشکارا بیان فرموده اند.
که امیدواریم مسئولان و متولیان فرهنگی کشور هرچه سریعتر با اهتمام جدی و مدیریت جهادی در این حوزه پیشرفت هایی که مورد انتظار مقام معظم رهبری است را حاصل نمایند و برای ارتقاء فرهنگ عمومی جامعه برنامه ریزی اساسی داشته باشند تا مقوله های فرهنگی و بحران هایی که در این زمینه وجود دارد به سرعت علاج شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.