دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

غصه غم بار زنان سرپرست خانوار

تاکنون برای یافتن کار به جاهای زیادی مراجعه کرده ام اما همیشه به در بسته خورده و دست خالی برگشته ام برای اینکه در زندگی محتاج کسی نباشم خودم مشغول به کار شدم، خودم کمر همت بسته و در خانه های مردم مشغول به کار شده ام،گردگیری،خانه تکانی،سبزی پاک کردن ،لباس شستن و خلاصه هر کاری که بتوانم انجام می دهم تا هزینه های کمرشکن زندگی را تأمین کنم در اواخر تابستان و اواخر زمستان یعنی نزدیکی های عید و زمانی که خانه تکانی مردم شروع می شود درآمدم خوب می شود و می توانم خرج وسایل مدرسه و لباس عید فرزندانم را تأمین کنم خدا را شکر.این ها گوشه ای از دردل های زنی است که سرپرست خانوار است.

آری اینان زنان سرپرست خانوار هستند زنانی که تنها بار مشکلات زندگی را بر دوش می کشند و زیر آسمان شهر همین نزدیکی ها و شاید در همسایگی ما باشند بی یار و غم خوار با مشکلات زندگی دست و پنجه نرم می کنند.

به نظر می رسد با بی مهری های که نسبت به زنان سرپرست خانوار صورت می گیرد قصه پر غصه‌ی آنان تمامی نداشته باشد قصه مادران، زنان و دخترانی که به هر دلیلی نان آور خانواده شده‌اند و باید هر روز با مشکلات زندگی دست به گریبان شوند تا روزی حلالی را به خانه ببرند.

اصل 21 و 29 قانون اساسی اختصاص به زنان سرپرست خانواده دارد و اینکه این قوانین تا چه حد اجرایی شده است و آیا در عمل توانسته بخشی از مشکلات این قشر از جامعه را حل کند سؤالی است که مسئولان باید کارنامه عملکرد خود را در این زمینه ارائه دهند.

با توجه به رشد دو برابری زنان سرپرست خانوار در سال 90، بیکاری 82 درصد از زنان سرپرست خانوار و نگاه‌های سنگین مردم و مسئولان به زنان سرپرست خانوار که سخت‌تر از مشکلات معیشتی است به نظر می رسد با رشد فزاینده زنان سرپرست خانوار و مشکلاتشان در آینده ای نه چندان دور مواجه شویم.

 نکته ای که حائز اهمیت است بی اعتنایی دولت یازدهم به زنان سرپرست خانوار است چرا که در جایی که قرار بود قوانین مربوط به حوزه زنان مصوب شود کفکیر به ته دیگ خورد !!

 بیمه زنان سرپرست خانوار امیدی که ناامید شد

بعنوان مثال حذف بیمه زنان خانه دار در لایحه بودجه 93 از جمله مواردی است که سند بی مهری دولت یازدهم نسبت به زنان است بیمه ای که قرار بود به تمامی زنان کشور با اولویت زنان سرپرست خانوار تعلق بگیرد و در صورت تایید شورای نگهبان 200 هزار زن در سال 93 بیمه شوند به دلیل مشخص نبودن اعتبار حذف شد.

شهلا میرگلوبیات عضو فراکسیون زنان مجلس در حالی از حذف بیمه زنان خبر داد که امید داشت در سال 93 رسیدگی به این موضوع دراولویت کارهای دولت قرار گیرد.

البته با توجه به آمار افزایش طلاق ،آمار زنان سرپرست خانوار نیز در حال افزایش خواهد بود و هدف از نوشتن این چند جمله تلخ کردن کام مردم نیست، بلکه هدف بیان لااقل برخی از واقعیت هایی است که باید بیشتر و بیش از پیش مورد توجه قانون گذاران، تصمیم سازان، برنامه ریزان، مسئولان اجرایی و دولت قرار گیرد تا با همت بیشتر و عزم جزم تر برای حل مشکلات اقتصادی مردم تمهیدات و اقدامات لازم و موثر را بیندیشند و اجرا کنند.

امیدواریم دولتی که با شعار تدبیر و امید و با رأی چشمگیر زنان جامعه بر سر کار آمده است اقداماتی را در دستور کار خود قرار دهد تا به زودی شاهد کمرنگ شدن مشکلات این قشر آسیب پذیر جامعه باشیم و با این اقدام از آسیب‌هایی که می‌تواند به دنبال این موضوع ایجاد شود جلوگیری کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.