دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

پزشکان همچنان از بیماران زیرمیزی می‌خواهند!

با اینکه بارها و بارها در اخبار و سایتها در رابطه با رواج پدیده زیرمیزی یا همان دریافت پول اضافی از بیماران اطلاع رسانی شده اما این پدیده مانند افتی در جامعه پزشکی همچنان پابرجاست و گویا با افزایش قیمتها ،بر مبالغی که تحت عنوان زیرمیزی توسط پزشکان از بیماران اخذ می شود نیز تاثیر گذاشته است.

انگار که زیر میزی به جزئی لاینفک از خدمات پزشکی و بیمارستانی در کشور تبدیل شده است و راه گریزی از آن نیست زیرمیزی پدیده‌ایست که از نبود ساماندهی مناسب در نظام سلامت ناشی می‌شود.

بنا به گفته وزیر بهداشت سابق رواج این پدیده بیشتر در میان گروه‌های جراحی و حوزه مداخلات درمانی دیده می‌شود،اعضای جامعه پزشکی خدمات‌رسان مردم هستند و باید اولویت کاری‌شان حفظ سلامت مردم باشد نه اینکه به بیماران یا خانواده های آنها بگویند که علاوه بر هزینه عمل فلان مبلغ را هم در مطب دریافت خواهم کرد!

پزشکانی که فراتر از تعرفه تعیین شده، از بیماران پول می گیرند،باید این موضوع مهم را هم مدنظر داشته باشند که در وهله اول هدف و رسالت کاری آنان باید نجات جان بیماران باشد نه بحث بر سر مبلغ اضافی که از بیماران می گیرند.

با وجود اینکه همه بر این امر واقف هستند که اخذ پول اضافی و زیرمیزی از سوی پزشکان با عنوان حق العمل جراحی خلاف قوانین و مقرارات وزارت بهداشت و درمان است اما از یک طرف همراهان و خانواده فرد بیمار به خاطر نجات جان عزیزشان هر مبلغی را که پزشک درخواست کند حتی از زیر سنگ هم که شده تهیه می کنند و از سویی دیگر پزشکان هم نسبت به دریافت پدیده زیرمیزی اقدام می کنند.

و اینها آفت‌های جامعه پزشکی ما است که کمتر کسی از آنها خبردار می‌شود و سازمان نظام پزشکی هم در قبال اغلب خطاهای پزشکان،‌معمولاً چشمانش را می‌بندد!

درددل‌های مردم

خانم ع.آ که مبتلا به سنگ کیسه صفرا بود اذعان می کند که پزشک علاوه بر هزینه عمل از من مبلغی را هم در مطب به صورت دستی گرفت و سپس مبادرت به انجام عمل در بیمارستان کرد.

خانم ز.ق هم که چند ماه از عمل جراحی همسرش می گذرد می گوید:پزشک برای انجام جراحی تومور مغزی همسرم مبلغی را از ما در مطبش گرفت.

متأسفانه  با وجود اینکه دریافت هرگونه هزینه اضافی درمانی از بیمار زیرمیزی غیرقانونی و قابل تعقیب است اما سالیان سال است که بعضی پزشکان از بیماران خود زیرمیزی می‌گیرند و غیرقانونی بودن آن هرگز به‌طور جدی پیگیری نشده است؛ تا جایی که در حال حاضر این موضوع خیلی عادی در بسیاری از مراکز درمانی جا افتاده و شاید دیگر کسی از پول زوری که می‌دهد، شکایتی نداشته باشد ! بطوریکه کم کم این پدیده در میان مردم عادی شده ودریافت زیرمیزی توسط پزشکان به یکی از بزرگ‌ترین مسایل نظام سلامت تبدیل شده است که هیچ مرجعی برخورد قانونی با این پدیده تا بحال نکرده و به نظر میرشد که نخواهد کرد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.