دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

پول ؛ راهی کوتاه برای نام‌نویسی در مدارس

کمک مالی به مدرسه، محدوده جغرافیایی، دیر هنگام اعلام شدن نتایج آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی و برخی بهانه‌تراشی‌ها از مسائل پیش‌روی نام نویسی در مدارس است.خانواده برخی دانش‌آموزان که برای نام‌نویسی به مدارس دولتی مراجعه کرده‌اند از وضعیت نابسامان انتقاد دارند، بیشتر انتقادها مربوط به دریافت شهریه تحت عناوینی همچون کمک داوطلبانه، هوشمندسازی، کلاس‌های فوق برنامه تابستانی و در طول سال تحصیلی و برگزاری آزمون ورودی یا شرط معدل است. پدر یک دانش‌آموز دبیرستانی می‌گوید: به هر مدرسه دولتی که مراجعه می‌کنی اول می‌گویند چقدر می‌توانی به مدرسه کمک مالی کنی، اگر مبلغ پیشنهادی را بپذیری محدوده جغرافیایی نیز حل می‌شود. وی می‌افزاید: دبیرستان... در یکی از مناطق شمال غرب تهران برای نام‌نویسی دوره پیش دانشگاهی مبلغ 4میلیون تومان درخواست کرده‌است. مگر می‌خواهند چه‌کار کنند؟ او می‌گوید: مردم باید بار گرانی‌ها را بر‌دوش بکشند، ما مستأجر هستیم و با داشتن 2فرزند دانش‌آموز از پس پرداخت چنین مبلغی برنمی‌آییم، هزینه‌های 2دانش‌آموز در شرایط فعلی کمر شکن است.

باید به مدرسه فرزند دیگرم نیز کمک مالی به‌اصطلاح داوطلبانه بکنم. آیا مسئولان شرایط مردم را درک نمی‌کنند؟ مادر یک کودک دبستانی نیز اظهار کرد: فرزندم به کلاس چهارم می‌رود و باید به مدرسه دیگری ببرم، مسئول مدرسه جدید نیز اعلام کرده باید مبلغی را برای کمک به مدرسه پرداخت کنیم، در واقع پرداخت درخواستی شرط نام‌نویسی است. او که از دریافت پول در مدارس دولتی عادی گله‌مند است گفت:مبلغ درخواستی نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است و البته از کیفیت خبری نیست و مدیر مدرسه هم در پاسخ به انتقاد‌ها می‌گوید بچه‌ات را ببر جای دیگری ثبت‌نام کن. مادر یک کودک پیش دبستانی از شهریه این دوره به‌شدت شکایت دارد: به یک مدرسه دولتی که پیش دبستانی نیز دارد مراجعه کردم، شهریه‌ آنها با شهریه مدرسه ابتدایی غیردولتی تنها 10درصد تفاوت دارد. از یک طرف مسئولان و کارشناسان تأکید می‌کنند این دوره برای نوآموزان ضروری است و نقش مهمی در یادگیری دانش‌آموزان دارد، از طرف دیگر بالا بودن هزینه این دوره خانواده‌ها را به نوعی سر دوراهی قرار داده و به دغدغه‌ای تبدیل شده است.

اعلام نشدن نتیجه مدارس سمپاد

گروهی دیگر از والدین نیزبه‌دلیل آنکه هنوز نتایج آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان(دوره اول و دوم متوسطه) اعلام نشده است در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند. در برخی استان‌ها گفته شده که نتایج این آزمون‌ها 31خرداد اعلام می‌شود.پدر یک دانش‌آموز شرکت‌کننده در آزمون مدارس استعدادهای درخشان گفت: نتایج این آزمون زمانی اعلام می‌شود که نام‌نویسی مدارس با کیفیت به اتمام رسیده و ما از این بابت نگران هستیم.

مردم باید کمک کنند

مسئولان از مشکلات و مسائل آموزش و پرورش و مدارس دولتی کاملا مطلع هستند، می‌دانند پول اجباری گرفته می‌شود، چون آنها پولی به مدارس نداده‌اند، کیفیت آموزشی پایین است زیرا بسیاری از معلمان مجرب و متخصص یا از آموزش و پرورش رفته‌اند یا به مدارس خاص کوچ کرده‌اند. مسئولان ظاهرا از وضعیت اقتصادی مردم با خبر نیستند، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش به صراحت اعلام کرده تا زمانی که دولت نتواند بودجه مناسبی به آموزش و پرورش اختصاص دهد مردم باید هزینه‌های آموزشی فرزندان خود را که براساس اصل 30قانون اساسی بر عهده دولت است، تأمین کنند.

تأخیر در برگزاری آزمون نمونه دولتی‌ها

امسال آزمون مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی مجددا از هم تفکیک شد، آزمون استعدادهای درخشان اردیبهشت برگزار شد ولی آزمون نمونه دولتی‌ها نه‌تنها هنوز برگزار نشده بلکه با تأخیر یک‌هفته‌ای روبه‌رو شده است. آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی دبیرستان‌های متوسطه دوره اول و دوم و هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای که مقرر شده بود 23خرداد برگزار شود به‌دلیل تقارن این روز با نیمه شعبان به تأخیر افتاد و 30خرداد برگزار می‌شود. گویا در تقویم تصمیم‌گیری مسئولان نیمه شعبان قید نشده بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.