دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

روز شوم اورژانس ارومیه با تشنج یک مرد میانسال رقم خورد!

 امروزه با توجه به اینکه انواع بیماری ها و ایست ها و سکته های قلبی و مغزی گریبانگیر مردم ایران می شود و دلیل آن هم چیزی جز فشارهای ناشی از زندگی نیست، نقش اورژانس بیش از پیش نمایان می شود.

اورژانس چگونه تشکیل شد؟
در حادثه دردناک فرو ریختن سقف سالن انتظار فرودگاه مهرآباد ( بدلیل ارتعاشات ناشی از سر و صدای موتور جت‌های غول پیکر ) در ساعت 14 و 50 دقیقه بعدازظهر روز چهاردهم آذرماه سال 1352 بود که طی آن 16 نفر کشته و 11 تن مجروح شدند. این حادثه به دلیل انعکاس وسیع در رسانه‌های داخلی و خارجی آن سال، در ردیف یکی از تلخ‌ترین وقایع کشورمان به ثبت رسید.

و این در حالی بود که هیچ سیستم از قبل طراحی شده ای برای کمک و انتقال به مجروحین در اینگونه حوادث ناگهانی وجود نداشت، بعد از این حادثه سیستم فوریتهای پزشکی کشور با عنوان اورژانس ۱۱۵ کشور با همکاری کشور آمریکا تأسیس شد و خدمات اورژانس پیش بیمارستانی ایران  شناخته شد که این خود افتخاری بزرگ است.کشور آمریکا در دومین تجربه خود در تشکیل یک سیستم اورژانس پیش بیمارستانی بسیاری از کمبودها و نقصهای تجربه اول را که برای خودش بود در ایران لحاظ نکرد و به جرأت میتوان گفت اورژانس پیش بیمارستانی ایران در سال ۱۳۵۴ کاملتر و بهتر از اورژانس پیش بیمارستانی کشور آمریکا راه اندازی شد.                                

قابل ذکر است در آن زمان شماره سه رقمی 123 برای تماس با اورژانس اختصاص داده شده و از آمبولانسهای بنز بن  برای خدمت رسانی به مردم استفاده می شد که بعدا شماره تماس مردم با اورژانس ، شماره 115 در کل کشور اعلام شد.

درحالیکه اورژانس 115 باید بتواند در سریعترین زمان ممکن خود را به سر صحنه برساند ولی این آمار در شهر ارومیه گویای چیز دیگری است.
نگارنده عصر روز سه شنبه شاهد تشنج یک مرد میانسال در پارک ائللرباغی ارومیه بود و پس از تماس با مرکز اورژانس 115 حدود 10 الی 15 دقیقه طول کشید تا اورژانس بر سر صحنه برسد.

اما قضیه به همین جا ختم نشد و پس از حضور در صحنه و اعتراض به تکنسین ها به خاطردیر رسیدن توسط حاضرین، تکنسین ها با لحنی بسیار زننده جواب آنها را دادند که واقعا بسیار تاسف برانگیز بود.

قبل از عید بود که سرپرست مرکز فوریتهای پزشکی ارومیه در گفت و گو با خبرنگاران از تلاش برای کاهش دادن زمان رسیدن به صحنه خبر داد اما اتفاق عصر رور سه شنبه واقعیت دیگری را پیش روی ما قرار داد.

در این گفت و گو سید ابراهیم صالحی جلب رضایت مردم را از اهداف مهم اورژانس 115 در ارومیه عنوان کرد و گفت: از تمامی اهرم هایی که بتوانیم میزان رضایت مردم از خدمات اورژانس را افزایش دهیم، استفاده می کنیم که سرعت بخشی به خدمات، ارائه خدمات دقیق و همچنین عدم استفاده از الفاظ و اصطلاحات سنگین برای نزدیکان بیمار از جمله این اهرم ها می باشد.

وی، کاهش مدت زمان اعزام نیروهای امدادی بر سر صحنه در مرکز استان را از دیگر اقدامات این مرکز در راستای جلب رضایت مراجعان عنوان کرد و گفت: این مدت زمان در پایگاههای شهری پنج دقیقه و 29 ثانیه و در پایگاههای جاده ای هشت دقیقه و 47 ثانیه است.

اما چیزی که عملا در حادثه عصر سه شنبه شاهد بودیم حضور با تاخیر اورژانس در صحنه بود که عملا با بددهنی تکنسین ها روز شوم و سیاه مرکز فوریت های پزشکی ارومیه رقم خورد.

امیدواریم که بیش از این سرپرست مرکز فوریت های پزشکی ارومیه نسبت به امور مربوط به حوزه کاری اش حساس باشد هرچند در ارومیه کمتر مسئولی را می توان یافت که گوش شنوا داشته باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.