دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

اقدامات فرهنگی دانشگاه،در شان مجموعه شما نیست


دانشگاه ارومیه از دیرباز یکی از مراکز مهم و تاثیرگذار علمی کشور بویژه در منطقه شمالغرب بوده و نقش بسزایی در بسیاری از تحولات فرهنگی و سیاسی استان و منظقه داشته است.

چه بسیار سیاسیون و اقتصاددانان برجسته کشوری که داشته هایشان را مرهون این دانشگاه هستند. دانشگاهی که منشا خدمات بسیار ارزنده علمی - پژوهشی طی سالهای نه چندان دور بوده است. دانشگاهی در ردیف دانشگاههای بزرگ و تاثیر گذار کشور اما طی سالهای اخیر شرایط خاصی را تجربه کرد،  طی این سالها و بدلیل برخی تفکرات خاص مدیریتی،  این دانشگاه با چالش هایی مواجه بود که  نتیجه این تفکرات باعث تنزل سطح علمی آن در میان دانشگاههای داخلی و خارجی گردید. تفکراتی که عمر چندانی نداشته و  با تغییرات اساسی در سطوح عالی مدیریتی آن طی ماههای گذشته،به بایگانی تاریخ ارجاع شدند.

هرچند ریاست جدید دانشگاه با بستر سازیهای خوب زمینه حذف برخی تفکرات افراطی و جانب گرایانه را فراهم ساخت اما با همه غربالگریهای ویژه رئیس جدید ، هنوز شاهد عدم ورود تخصصی وی در بخش فرهنگی دانشگاه هستیم.

به واقع آنچه در شرایط کنونی تحت عنوان برنامه های فرهنگی در دانشگاه ارومیه مطرح است در خور شان و نام دانشگاه باعظمت و اسم و رسمداری چون ارومیه نیست. اهمیت مسائل فرهنگی و بازتاب رسانه ای آن در شرایط کنونی تا آنجایی است که از میان دهها اقدام ریز و درشت انجام گرفته در این دانشگاه طی ماههای گذشته تنها موضوعی که بازتاب کشوری و منطقه ای با آرم و لوگوی این دانشگاه را داشت موضوع مربوط به یک برنامه فرهنگی بود. موضوعی که با انتشار و بازانتشارش در شبکه های سراسری و فضای مجازی کشور بار دیگر نام دانشگاه ارومیه را سر زبانها انداخت. در حالی که این روند می تواند و می توانست به گونه ای مثبت بازتاب داشته باشد. 

ریاست جدید دانشگاه ارومیه که از سال 70 تاکنون در بالاترین سطوح مدیریتی تجارب ارزنده مدیریتی دارد حتما بر این امر صحّه خواهد گذاشت که تفکر حاکم در امور فرهنگی دانشگاه تحت مدیریتش تفکر بدیعی نیست. اصولا برخی پازل های این موضوع بسیار مهم چیدمان درستی نداشته اند و همین چیدمان نامناسب باعث بوجود آمدن برخی مشکلات تاثیرگذار بوده و در صورت ادامه همین تفکر، این دانشگاه و ریاست کارکشته اش باید در انتظار اتفاقات تازه تری نیز باشد. 

 امیدواریم ریاست دانشگاه ارومیه در خصوص وظایف مدیریت های فرهنگی دانشگاه همچون؛ انجام مطالعات و پژوهش‎های لازم به منظور برنامه‎ریزی و سیاست‎گذاری فعالیت‎های فرهنگی؛ راهبردهای مدیریت و اجرای برنامه‎ها و فعالیت‎های فرهنگی، هنری ؛  توسعه و فعال‎سازی گروه‎های نهادمند خودجوش دانشگاهی ؛  ایجاد فضا و بستر مناسب جهت بر گزاری کرسی‎های ازاداندیشی و نظریه‎پردازی؛  برنامه ریزی ،ساماندهی و نظارت بر امور انجمن‎های علمی و کاتون‎های فرهنگی ـ هنری ؛ تهیه و تنظیم برنامه‌ها، مراسم و مسابقات فرهنگی، هنری، اجتماعی؛  برگزاری اردوهای فرهنگی, زیارتی و سیاحتی ؛  استفاده از فناوری نوین و متنوع ارتباطی و اطلاعاتی در حوزه فرهنگ؛  اعتماد سازی و جلب مشارکت استادان ،دانشجویان و کارگزاران و دهها اقدام فرهنگی دیگر ارزیابی مجددی داشته و با توجه به اهمیت موضوع فرهنگ و نقش آن در محکم تر شدن پایه های علمی و مدیریتی دانشگاه نگاهی ویژه تر نسبت به تفکرات حاکم و هم سویی یا عدم هم سویی آن با تفکرات خاص مدیریتیش داشته باشد.

این موضوع یکی از مهم ترین حلقه های گم شده و یکی از مهم ترین  چالش های پیش روی دانشگاه ارومیه بوده و یکی از عمده دلایل رویارویی دانشگاه ارومیه با برخی نهادها و رسانه ها طی سالهای گذشته بوده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.