دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

به مناسبت روز جهانی مساجد؛ مسجد سردار ارومیه؛ نمادی از معماری دوره قاجار

مساجد به عنوان خانه پاکی ها و اسوه فداکاری ها و منبع عرفان و معرفت مورد احترام مردم می باشند،مسجد پایگاهی است که علاوه بر فعالیت های قرآنی ،فعالیتهای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی در آن صورت می گیرد،حتی درزمان جنگ نیز اعزام رزمنده ها از مساجد انجام می شد.
٢١ آگوست برابر با ٣٠ مرداد بنا به در خواست جمهوری اسلامی ایران ، از سوی سازمان کنفرانس ‌اسلامی به عنوان روز جهانی مسجد نامگذاری شد و متعاقب آن در سال، یک هفته برنامه‌هایی برای تکریم، تجلیل ، اعزاز و اکرام مساجد به اجرا در‌می‌آید. ٢١ آگوست مصادف است با به آتش کشیدن مسجدالاقصی توسط صهیونیست‌ها . هفته تکریم و تجلیل مساجد از 30 مرداد ماه تا 5 شهریورماه در ایران به طور گسترده برگزار می‌شود.

مسجد سردار یکی از مساجد بنام و قدیمی ارومیه در خیابان امام خمینی روبروی راسته غلام خان در محدوده بافت قدیمی شهر احداث شده است و با مساحت تقریبی 820 متر مربع از بنا های زیبا و ارزشمند تاریخی شهر ارومیه محسوب می شود.

این مسجد که در فاصله 400 تا 500 متری مسجد جامع ارومیه قرار دارد در دوره قاجارییه توسط مرحوم عبدالصمد خان پدر آقاخان و جد عظیم السلطنه مشهور به سردار بنا کردیده است.

این مسجد زیبا با مصالح سنگ و آجر ساخته شده و دارای ستونهای سنگی و طاق و گنبد های آجری است.

کاشی های کتیبه دار موجود در سردر ورودی مربوط به دوره قاجار بوده و کاشی های مربوط به محراب متعلق به دوره معاصر می باشد.

مسجد سردار در سال 1330 هجری قمری توسط سردار مرمت گشته ویک سال بعد ساعت بزرگی از کشور فرانسه خریداری و در بالای طاق هلالی سر در ورودی مسجد نصب گردیده است و از این جهت به مسجد ساعتلی نیز مشهور شده است.

طاق هلالی نمادی از معماری عصر قاجاریه است و این تنها طاق هلالی منحصر به فرد در ارومیه به شمار می رود، و این نما از دو قسمت اصلی شبستان بزرگ و کوجک تشکیل یافته و همچنین دارای محراب زیبایی است که با کاشی های هفت رنگ، با نقوش گل بوته و آیات کلام الله مجید مزین شده است.

کاشی های هفت رنگ در سالهای متمادی توسط میراث فرهنگی آذربایجان غربی مرمت و احیا گردیده است ومهمترین عملیات مرمت از جمله بنا و تعمیر ساعت در سالهای 62،82 و84 هجری شمسی انجام شده است.

از دیگر ویژگی های مسجد کاشی کاری آن است که توسط مرحوم استاد محمد قلی شیشه گر اهل ارومیه ساخته و پرداخته شده است.

مسجد سردار در سه وعده از وقت نمار پذیرای نماز گزاران عزیز است که با گفتن الله اکبر در مسجد حضور یافته وفضای این مسجد حالت عرفانی به خود می گیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.