دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

اختلالات جنسی زنگ خطری برای زوجین

به گزارش سرویس اجتماعی اروم نیوز

معاون پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه در کارگاه سلامت جنسی در ارومیه با ارائه تعریفی از  سلامت جنسی گفت: سلامت جنسی به معنای آن است که فرد بتواند بدون ترس از عفونتهای منتقله از راه جنسی، حاملگی ناخواسته، خشونت، تبعیض و اجبار فعالیت جنسی داشته باشد.

دکتر سهیلا ربیعی پور افزود: فعالیت جنسی قبل از تولد شروع و تا پایان عمر ادامه می یابد و تحت تاثیر عوامل اخلاقی، روحی، فرهنگی و خلقی قرار می گیرد.

در ادامه عضو مرکز تحقیقاتی بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی به نقش مشاوره جنسی در بین زوجین پرداخت و گفت: نداشتن توانایی بیان مشکلات جنسی همسران به متخصصین یا مشاورین در این امر خطر اختلالات جنسی را افزایش می دهد.

دکتر اسلاملو در ادامه اظهار داشت: بسیاری از مشکلات زن و شوهرهای جوان ناشی از مشکلات جنسی است که نیازمند بررسی های بیشتر است و باید به این سمت پیش رفت که هیچ ازدواجی بدون مشاوره یا یک روان شناس خبره و متخصص انجام نگیرد.

دکتر آرزو کیانی متخصص روانپزشکی کودک و نوجوان یکی دیگر از سخنرانان حاضر در این کارگاه، به نقش خانواده ها در آموزش بلوغ زود رس به نوجوانان اشاره کرد وگفت: والدین باید با ایجاد رابطه ی صادقانه و دوستانه با دختر یا پسر خود، باید  پیدایش این تغییرات را توضیح دهند و آنها را از مراقبت ها ی ضروری آگاه کنند.

وی گفت: نوجوانی که دچار بلوغ زودرس شده است نمی‌تواند نیازها و خواسته‌های طبیعی‌اش را بر زبان بیاورد زیرا که همه از او انتظار رفتاری معقول و بزرگانه دارند در حالی که نوجوان می‌خواهد شیطنت‌های خودش را داشته باشد و این مساله برایش سرخوردگی ایجاد می کندو خانواده ها باید آگاهی های لازم را در این زمینه به فرزندانشاشن منتقل نماید.

دکتر قوام متخصص روانپزشکی از دیگر سخنران حاضر در این کارگاه  در خصوص سلامت جنسی گفت: سلامت جنسی یعنی جمع تمامی جنبه های جسمی، روحی، اجتماعی و آگاهانه یک رابطه جنسی به نحوی که تاثیر مثبت و تقویت کننده ای بر شخصیت، ارتباط و عشق فرد بگذارد.

وی گفت: هر فردی حق دارد که اطلاعات جنسی خود را بالا ببرد و رابطه جنسی را نه تنها برای تولید مثل بلکه برای کسب لذت هم انجام دهد. برای رسیدن به این دیدگاه باید انسان نه تنها از نظر جسمی بلکه از نظر روحی، فکری و اجتماعی هم سالم باشد و یک رابطه جنسی می تواند سبب پیشرفت فردی، بهبود روابط و عشق شود.

  وی به علل تمایلات جنسی اشاره کرد و گفت: تمایلات جنسی هرشخص بستگی به چهار عامل روانی جنسی پیوسته بهم دارد : هویت جنسی؛ جنسیت فرد؛ جهت گیری جنسی و رفتار جنسی  که این تمایلات تاثیر فراوانی در رشد، تکامل و عملکرد شخصیت فرد می گذارد.

این کارگاه به مدت دو روز و با حضور  اعضای هیات علمی، مربیان، دانشجویان کارشناسی ارشد مشاوره مامایی، در سالن کنفرانس دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه برگزار گردید.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.