دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

نگهداری از حیوانات و خزندگان وحشی در ارومیه صرفا برای پیروی کورکورانه از مد!

در چند سال اخیر مقوله ای بنام نگهداری از حیوانات خانگی ، همزمان با سایرکلانشهر ها در ارومیه نیز مرسوم شده است. با افتتاح چند فروشگاه مخصوص حیوانات و مراجعه افراد به این فروشگاهها بازاری داغ برای فروشندگان پدید آورده است. به دلیل عدم آگاهی کافی از خصوصیات حیوانات و نحوه نگهداری آنها، باعث میشود که انتخاب حیوانات و قیمت گذاری آنها کاملا بدست سودجویان این رشته باشد. بعضا به دلیل همین سودجویی ، حیوانات وحشی نیز در قفس و بند به آپارتمان ها فرستاده میشوند تا مونس تنهایی سالمندان یا اسباب بازی کودکان شوند.

کلینیک های دامپزشکی نیز که قبلا در خارج از شهر و نزدیکی روستا ها بودند، امروزه در ساختمانهای بسیار شیک بالای شهر ، پذیرای مراجعینی هستند که گاها برای درمان افسردگی (مارمولک ایگوآنا) از پزشک عاجزانه کمک میخواهند !

در گفتگو با چند فروشنده حیوانات خانگی در ارومیه به این نتیجه می رسیم که از دلایل نگهداری حیوانات در خانه ، علاوه بر علاقه به حیوانات ، ابراز وجود در کنار دوستان ، جلب توجه دیگران و مهم تر از همه ترویج و پیروی از مد روز ، باعث شده قشر وسیعی از افراد جامعه به این کار روی آورند.

به گفته فروشندگان ، مشتریان حیوانات خانگی از تمام اقشار پیر و جوان ،دختر و پسر و کودک تا سالمند هستند.
بعد از علاقه به حیوانات و پیروی از مد روز ، کمبودهای روحی و عاطفی به عنوان مهم‌ترین عامل استقبال از نگهداری حیوانات خانگی می باشد.

در ارومیه نگهداری از حیواناتی مانند : انواع سگ- گربه - خوکچه هندی - همستر - انواع مارمولک - مار- انواع پرنده و ... بیشتر دیده میشود.

نگهداری از این حیوانات نیز بصورت فصلی تغییر می کند. در بهار و تابستان بیشتر سگ و گربه و در پائیز و زمستان بیشتر نگهداری از پرندگان مرسوم است. اما به روز بودن و پیروی از مد ، مستلزم صرف هزینه هایی نیز هست که این هزینه ها شامل : قیمت خرید حیوان که با در نظر گرفتن نژاد و نوع و سن رنگ و جنسیت هر حیوان متغییر است.

خوراک مخصوص هر حیوان نیز در این فروشگاه ها در بسته بندی های بسیار مطلوب و اکثرا با مارک های خارجی و گران قیمت عرضه می شود.
انواع وسایل جانبی و تزئینی گران قیمت نیز به هزینه نگهداری از حیوانات اضافه می شود مثل انواع قلاده، کلبه، آکواریوم یا قفس های تزئینی، جوراب و شلوار و کفش مخصوص سگ، عروسک و اسباب بازی و ...


قیمت حیوانات در بازار بستگی به نظر فروشندگان دارد. هیچ معیار و مرجعی برای نرخ گذاری وجود ندارد و فروشندگان با توجه به سود خود قیمت گذاری را انجام می دهند.
به عنوان مثال در بازار ارومیه:
قیمت سگهای وارداتی از 200 هزار تومان تا چندین میلیون تومان است.
سگ: سگهای نگهبان روزانه حداقل 5 تا10هزار تومان هزینه خوراک دارند و سگهای تزئینی و مینیاتوری نیز حدود 5 تا 8 هزار تومان غذا مصرف می کنند.

گربه: گربه های ایرانی (پرشین کت)گرانقیمت ترین گربه های دنیا هسنند و به طور کلی به دو نوع مو بلند و مو کوتاه تقسیم میشوند . قیمت گربه نیز از300هزارتومان تا 6 میلیون تومان است که همین گربه ها در خارج از کشور بین30 تا 40 میلیون تومان ارزش دارند.


جوندگان: انواع سنجاب دست آموزاز 400 هزارتومان تا 3 ملیون تومان قیمت دارد. خوکچه هندی نیز به دو گونه مو صاف و فشن در بازار بفروش میرسد . قیمت خوکچه نیز از 20هزارتومان تا یکصدوپنجاه هزار تومان موجود است.

انواع سوسمار ایگوآنا: ایگواناهای سبز جزو سوسمارهای درختی هستند که روی درختان بلند زندگی می کنند. اما به تازگی این سوسمارها به عنوان حیوانی خانگی بفروش میرسند و در آکواریوم نگهداری میشوند و از دویست هزار تومان تا چند میلیون تومان بفروش می رسند

هزینه های بهداشتی، درمانی نیز باید بطور مرتب برای جلوگیری از بیماری و واکسیناسیون لحاظ شود که مهمترین هزینه ها مربوط به ویزیت و داروی حیوانات است که در کلینیک های خصوصی واقعا بالاست . از خطرات بهداشتی حیوانات خانگی در صورت احتیاطی صاحبان آنها میتوان به ابتلا به بیماری های مشترک انسان و حیوان - آلرژی و آسم ناشی از پوسته های بدن، موها یا پر حیوانات - بیماریها و انگل هایی که به علت دفع ادرار و مدفوع آنها به انسان ها منتقل میشوند و در موارد خاص، انتشار بیماری های مرگ آور مانند هاری و ...اشاره کرد.

مدتی است که نگهداری از حیوانات خانگی را عده ای هنجار شکن در ایران کلید زده اند و متاسفانه برخورد جدی هم با این عناصر ضد فرهنگی صورت نمی گیرد که رسما و علنی حمله به فرهنگ اصیل ایرانی را در جامعه پیاده سازی می کنند.

بار دیگر به تمام مسئولان یاد آوری می کنیم شعار امسال، " فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی ست" و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند:
اشتباهات فرهنگی به‌راحتی قابل جبران نیست. باید سیاست‌های فرهنگی نظام به‌درستی درک و اِعمال شود.هر گونه تغییر مسیر فرهنگ از چارچوب نظام اسلامی، موجب برهم خوردن هویت واقعی جامعه می‌شود.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.