دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

آذربایجان غربی 30 الی 35 هزار معتاد دارد/ فعالیت 107 مرکز ترک اعتیاد در استان

به گزارش خبرنگار اروم نیوز؛ نشست مطبوعاتی علیرضا جزینی قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر در شرایطی پیش از ظهر امروز برگزار شد که آمارهای ارائه شده در خصوص وضعیت مواد مخدر و تعداد مصرف کنندگان آن از سوی قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر بسیار نگران کننده بود. 

 جزینی در این نشست یکی از برنامه های ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری را پیگری و اجرای سیاست های کلی مصوبات مقام معظم رهبری ،اجرای قانون مبارزه با مواد مخدر و نیز اجرای مصوبات ستاد هیئت وزیران،  عنوان کرد.

وی گفت: در همن راستا، در برنامه سال 93 برگزاری چهار همایش پیش بینی شده است که دومین همایش سراسری دبیران شورای هماهنگی استانها در آذربایجان غربی برگزار شد.

وی پیگیری موضوعات مرتبط با پیشگیری و درمان توانمندسازی و سیاست کاهش آسیب و مقابله را جز استراتژی های متوازن ستاد مبارزه با مواد مخدر معرفی کرد.

جزینی افزود: برنامه ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری در رابطه با پیشگیری تفاهم نامه هایی را با وزرات علوم، آموزش و پرورش، بهداشت، بهزیستی، کمیته امداد و سایر اقشاری که نقش پذیر هستند در دستور کار خود قرار داده است.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص رویکرد های اجتماعی این ستاد نیز اظهار داشت: ستاد مبارزه با مواد مخدر برنامه های خوب و مناسبی را با هنرمندان، مداحان، ورزشکاران، مددکاران اجتماعی و اشخاص ذی نفوذ در جامعه تدوین کرده که در سال جاری اجرا می شود.

وی با اشاره به اینکه حوزه دانشجویی و دانش آموزی جزء مهمترین حوزه های پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر محسوب می شوند گفت: متاسفانه در سال گذشته برابر آمار بدست آمده 1 درصد معتادین را دانش آموزان و 1.6 درصد را نیز دانشجویان تشکیل می دهند.


جزینی گفت: در سال گذشته مدارس تحت پوشش پیشگیری 8 درصد بوده که با برنامه ریزی آموزش و پرورش قرار شده این رقم به 14 درصد افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: ستاد مبارزه با مواد مخدر در حوزه پیشگیری چهار هدف محیط کارگری، عمومی یا خانواده، دانشجویی و دانش آموزی را در دستور کار قرار داده است.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص ارتباط با درمان این ستاد نیز اظهار داشت: در حال حاضر 760هزار نفر از معتادین کشور تحت پوشش 60 هزار مرکز درمان اعتیاد قرار دارند.

جزینی تعداد سازمان های مردم نهاد فعال در امر درمان،پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی را یک هزارو 581 سازمان عنوان کرد.

وی با اعلام اینکه مراکز درمانی ستاد مبارزه با مواد مخدر به دو بخش دولتی و غیردولتی تقسیم می‌شود،افزود: 92 درصد مراکز در اختیار بخش خصوصی بوده و ما بقی در قالب بخش‌های دولتی فعالیت می‌کنند.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: یکی از عمده دلایل بازگشت مجدد معتادان به چرخه اعتیاد بی کاری و بی خانمانی آنها پس از درمان است.

وی گفت: بر اساس مصوبه هیئت وزیران می‌بایست پنج درصد از اعتبارات بخش اشتغالزایی به اشتغال معتادان تخصیص داده شود که متاسفانه تاکنون این اعتبار پرداخت نشده است.

جزینی اظهار داشت: طی 4 ماه سال جاری 175 تن انواع مواد مخدر با منشاء تریاک 240 تن کشف شده  و 91 هزار نفر نیز در رابطه با مواد مخدر دستگیر شده اند.

وی با اعلام آمار کشفیات مواد مخدر در استان آذربایجان غربی اظهار داشت: در طول پنج ماهه امسال یک هزار و 200 کیلوگرم مواد مخدر در آذربایجان غربی کشف شده است.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر بازه سنی معتادان کشور را بین 15 تا 64 سال عنوان کرد و افزود: بیشترین مصرف نیز در حوزه تریاک گزارش شده است.

وی در خصوص افزایش گرایش معتادان به مصرف شیشه نیز اظهار داشت: استفاده از قرص های لاغری و ریتالین از جمله عوامل آغازگر اعتیاد به شیشه محسوب می شوند که امروزه متاسفانه در آرایشگاه ها و مجالس زنانه به وفور یافت می شود.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر  با اشاره به آمار معتادان و مراکز فعال ترک اعتیاد در استان گفت:  آذربایجان غربی حدود 30 الی 35 هزار نفر معتاد دارد با 117 مرکز ترک اعتیاد .

جزینی درصد بانوان معتاد در کشور را نیز 9.7 درصد از مجموع 1 میلیون و 325 هزار نفر معتاد در کشور عنوان کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.