دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

گسترش زندگی مجردی زنگ خطری برای خانواده ها/ شبکه های ماهواره ای و اجتماعی مبلغان زندگی مجردی

این تنها زیستی می تواند ابعاد مختلفی را داشته باشد که تنها زیستی دختران، پسران مجرد، پیرزنان و پیرمردان و  زنان مطلقه و بیوه و غیره را در بر داشته باشد که در این زمینه نیز علل متعددی را برای آن می توان ذکر کرد که این دلایل در شهرهای کوچک و بزرگ با یکدیگر متفاوتند.

زندگی مجردی جوانان بخشی از تنها زیستی افراد مختلف است که شامل دختران و پسران مجرد می شود که در هر شهرستانی جلوه ای خاصی به خود گرفته است .

این زندگی مجردی در جامعه برای پسران تا حدودی پذیرفته شده می باشد ولی برای دختران در شهرهای کوچک و استانهای دورتر از پایتخت امری است که از نظر اجتماعی جلوه ای ناخوشایند دارد.

امروزه با گسترش ورود پسران و دختران به دانشگاهها زندگی مجردی همراه با دوستان نیز در کنار آن گسترش یافته است، زندگی که بدون هیچ دغدغه ای و بدون قوانین و مقررات خاص خانواده که والدین با توجه به آداب و سنن حاکم در جامعه وضع می کنند صورت گرفته و ادامه می یابد.

این نوع زندگی بقدری برای آنان که در قید و بند زندگی خانوادگی نیستند شیرین و جذاب است که برخی از این افراد بعد از اتمام تحصیلات نیز خواهان ادامه زندگی مجردی بوده و تا جاییکه به صورت دو نفری و یا گروهی زندگی خود را در شهر محل تحصیل و یا شهر خود نیز به بهانه های مختلف ادامه می دهند.

البته نباید در این میان نقش ماهواره و شبکه های وسیع اجتماعی را در تبلیغ سبک زندگی جوانان غربی در کشور نادیده گرفت زیرا این عامل از مهمترین عواملی است که چوب لای چرخ موضوع مهم ازدواج جوانان می گذارد و در صدد ترویج زندگی مجردی و بی قید و بندی و زندگی بدون پذیرش مسوولیتهای اجتماعی است.

یکی از کارمندان زن که در ارومیه زندگی می کند و از اهالی شهر خوی است در این باره می گوید: من ساکن شهر خوی هستم و دارای مدرک کارشناسی ارشد هستم در شهر ما کار برای من بسیار کم پیدا می شود ولی بعد از طی دوران دانشجویی در ارومیه در این شهر منزلی اجاره کردم و ماندگار شدم و در کنار ادامه تحصیل شغلی مناسب هم پیدا کردم.

م-ص افزود: زندگی مجردی زندگی است که شاید مشکلات بسیاری برای یک زن به همراه داشته باشد ولی تامین آتیه و توقعی که برای یک تحصیلکرده بعد از اتمام تحصیلاتش در پیداکردن شغل متناسب خودش پیدا می شود را نمی توان در اجبار برای این نوع زندگی نادیده گرفت.

وی ادامه داد: فرار از خانواده و مقررات دست و پاگیر والدین برای فرزندان هم می تواند دلیلی بر زندگی مجردی جوانان و به ویژه دختران باشد ولی این امر در شهرهای کوچک بسیار کمرنگ تر است.

وی می گوید : اگر بتوان راهکارهایی برای ازدواج آسان و ارزان و پایدار جوانان ارائه کرد و نیز مشکل اشتغال آنان را حل کرد میزان این زندگی های مجردی نیز کاهش می یابد.

وی اظهار کرد: نباید در این میان نقش شبکه های بیگانه را هم نادیده گرفت که با رواج این سبک زندگی درصدد انحراف جوانان بر آمده اند تا نوعی بی بند و باری را در بین انان رواج دهند.

ر- محمدی یک دانشجوی ارومیه ای نیز در این باره می گوید: زندگی مجردی به نظر من بسیار خوب و بسیار می تواند بد باشد.

وی می افزاید: اگر هدف از زندگی مجردی تحصیل در یک شهر باشد و در آرامش به امورات تحصیلی پرداختن بسیار خوب است ولی اگر دوری از خانواده و عقاید والدین و نیز مستقل بودن به معنی بی بند و باری مطرح باشد می تواند فرد را دچار آسیبهای فراوان اجتماعی کند.

محمدی گفت: در زندگی مجردی باید ارزشهای اجتماعی حفظ شوند و این نوع زندگی نباید گامی برای تبلیغ ناهنجاری های اجتماعی و نیز گرایش جوانان به سوی بی بند و باری باشد.

وی می افزاید : هم اکنون با گسترش این نوع زندگی دیگر اهداف مقدسی چون تشکیل نهاد خانواده در حال رنگ باختن است و جوانان بیشتر به سوی راحت طلبی و بسیاری از آسیبهای اجتماعی حرکت می کنند.

محمد عبدی 50 ساله نیز در این باره می گوید: جوان‌های ما بین باورهای سنتی درست و غلط و تحت‌تاثیر فضای مجازی و رسانه‌های بیگانه گیر کرده‌اند.

وی گفت: والدین هم بر سر دوراهی مانده اند و نمی دانند چگونه با جوانان برخورد کنند و با چه زبانی با آنان سخن بگویند.
وی می افزاید: جوان‌ها وقتی شرایطی برای تشکیل زندگی ندارند به این نوع زندگی گرایش پیدا می‌کنند، با‌توجه به این دو زمینه جوان‌ها دیگر انگیزه‌ای برای پذیرش مسئولیت ندارند .

علاقه به استقلال طلبی، تجربه زندگی با رنگ و بوی مجردی و با گروه دوستان ، نیازهای عاطفی و میل به پذیرفته شدن در اجتماع، میل به پیشرفت تحصیلی و شغلی و نیز هزینه های بالای تشکیل زندگی همه و همه از جمله عللی است که در گرایش جوانان به زندگی مجردی نقش دارند.

البته زندگی مجردی به ویژه در میان بانوان در جامعه اسلامی و ایرانی ما هم اکنون تبدیل به موضوع بحث انگیز در میان خانواده ها شده است که می توان بیشترین علت آن را در تبلیغات گسترده فیلمهای ماهواره و شبکه های اجتماعی جست.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.