دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

تاتو و خالکوبی، عامل بیماری ایدز، هپاتیت و بیماری های پوستی/آرایشگاه ها مجوز تاتوکاری ندارند

زمان های قدیم وقتی صحبت از آرایشگاه می شد تنها چیزی که به خاطر می آمد محلی باشد برای کوتاهی مو و پیرایش ابرو و از این دست کارها. اما امروزه آرایشگاه ها یا به اصطلاح امروزی ها سالن های زیبایی هم برای خود شان دنیایی دارند و روز به روز نیز سعی می کنند با متدهای متفاوت تعداد مشتریان خود را افزایش دهند.

و اما متدها ! برای تهیه این گزارش به چند آرایشگاه زنانه در چند نکته مختلف شهر سرزذه و با صحنه های جالبی روبه رو شدیم. یک آرایشگاه که برای هر کاری اتاق مجزا داشت؛ یک اتاق برای کاشت ناخن، اتاق بغلی کاشت مژه آن هم با ضمانت یک ساله! اتاق دیگر تاتو ابرو و اتاق‌های دیگر که کارهای دیگری انجام می‌دادند.

هر کدام از آرایشگرها هم که برای خودشان یه پا متخصص پوست بودند چراکه کافی بود در مورد یک مشکل پوست یا مو بپرسی؛ چندین راهکار در یک لحظه به تو ارائه می دادند .

هر چه به آرایشگاه در مناطق بالای شهر می رفتیم با خدمات مدرن تر ی نیز مواجه می شدیم. اما سوژه ای که در این گزارش در پی آن بودیم مربوط می شد به بحث داغ تاتو ( کاشتن ابرو ، خط چشم و خط لب) در آرایشگاه های زنانه.

به سراغ یکی از همین آرایشگاه های به اصطلاح مدرن رفتیم این آرایشگاه برای جلوگیری از تداخل مشتری ها روزهای چهارشنبه را در این آرایشگاه فقط برای انجام تاتو اختصاص داده‌ بود و 3 تاتوکار نیز در آنجا مشغول کار بودند.

فرزانه، مدیر آرایشگاه در مورد نحوه خالکوبی و تاتو برای اینکه خیال مشتریانش را که اغلب بانوان جوان بودند از مضرات این کارها راحت کند می‌گوید: سوزن‌‌ها یکبار مصرف است. جوهر ها نیز از شرکت معتبری خریداری می شود.

به آرایشگاه دیگری رفتیم آلبوم را جلویت می‌گذارند و با توجه به قسمتی از بدن که مایلی خالکوبی انجام شود طرح را پیشنهاد می‌کنند. مدل های مختلفی از گل و بلبل گرفته تا تمساح، مارمولک و حتی خطوط ناهمگون و موازی شابلون‌هایش موجود است و اگر طرح خاص‌تری بخواهی باید بدهی برایت طراحی کنند.

شهلا 24 سال بیشتر ندارد و منتظر است تا بدنش را به سوزن کارها بسپارد.انگیزه او از خالکوبی زیبا تر شدن است و معتقد است با این کار قدری با بقیه متفاوت می‌شود.

از وی می پرسم از عواقب این کار مطلع هستی که ممکن است عفونت کند و یا به یک بیماری پوستی مبتلا شوی؟ می گوید: دخترخاله ام هم اینجا تاتو کرده و مشکلی هم برایش پیش نیامده و من نیز با شناختی که از این آرایشگاه دارم برای تاتو ابرو آمده ام.

می پرسم شاخصه هایی که باعث شده شما به این محل و خدمات آن مطمئن باشی چیست؟ و آیا می دانی اگر روزی پشیمان شوی دیگر قابل جبران نیست و نقش تاتو به راحتی از بین نمی رود؟ می گوید: دختر خاله و دو سه نفر از دوستانم این آریشگاه را برای تاتو کردن بهم معرفی کرده اند ولی راستش به ماندگاری همیشگی آن فکر نکرده بودم.

از آرایشگاه بیرون می آیم و به این فکر می کنم که چرا آن قدر سر دختر ان جوان ما داغ است که یادشان رفته نقش های خالکوبی همیشگی و ماندنی است و به این راحتی‌ها از بین نمی‌رود.


*آیا این کارها از لحاظ مراکز بهداشت و درمان منع قانونی دارد یا نه؟ و اصلا عوارض این قبیل اعمال که می شود گفت به نوعی بازی با سلامتی افراد است چیست؟

سارا زمانی متخصص پوست در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز؛ می گوید: با وجود این‌که تاتو کاری غیرقانونی است ولی در برخی آرایشگاه‌ها به صورت پنهانی انجام می‌شود. تاتو اگر در شرایط بهداشتی مناسب انجام نشود می‌تواند موجب انتقال بیمار‌هایی مانند ایدز و انواع هپاتیت و بیماری های پوستی دیگر شود.

وی می افزاید: گاها دیده می‌شود افرادی که در این زمینه اطلاعات علمی ندارند به آسانی این کارها را در آرایشگاه‌ها انجام می‌دهند که منجر به مشکلات و عارضه‌های پوستی در افراد مراجعه‌کننده می‌شود.

این متخصص پوست درباره تاتو و عواقب احتمالی آن می گوید: رنگدانه های موجود در تاتو در مدت طولانی باعث واکنش های پوستی و حساسیتی می شود که رایج ترین آن بیماری ایدز و هپاتیت است .

با این حال ؛معلوم نیست تا به حال چند نفر به دلیل انجام تاتو غیراصولی به بیماری‌های عفونی مبتلا شده‌اند، هیچ آماری هم در این زمینه وجود ندارد ولی گرایش بیش از حد جوانان به تاتو نگران‌کننده است و در نهایت، سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.