دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

گزارش اروم نیوز از اختتامیه جشنواره 4 روزه انگور در ارومیه+تصاویر

دومین جشنواره انگور در ارومیه با هدف معرفی آداب و رسوم سنتی منطقه در ارتباط برداشت و استحصال انگور و ظرفیت‌های گردشگری استان به مسافران داخلی و خارجی با حضور مقامات استانی و شهری در دهکده ساحلی چی چست ارومیه برگزار شد.

نحوه به عمل‌آوری شیره انگور، تهیه کشمش، تهیه سبزه، ورزن و تهیه آبغوره در این جشنواره به صورت عملی برای مهمانان به نمایش گذاشته شد.

هدف از برگزاری این جشنواره معرفی ارومیه به عنوان قطب تولید انگور و مشتقات آن بود به طوری‌که هرسال شاهد صادرات کشمش و شیره انگور از این شهرستان به کشورهای همسایه نیز هستیم.

در این جشنواره با استفاده از آیین‌های محلی فرهنگ و سنت مردم آذربایجان غربی نیز به نمایش در‌آمد.

برپایی نمایشگاه عرضه انگور، کشمش و شیره انگور از دیگر بخش‌های این جشنواره بود.

آذربایجان غربی با تولید سالانه بیش از 6 الی 7 درصد محصولات یکی از قطب های مهم کشاورزی کشور است که سالانه افزون بر240 هزار تن انگور از 50 رقم از جمله حسینی، دانه بلند، ریش بابا، کشمشی، خلیلی یاقوتی، قرمز در آن برداشت می شود.

این ویژگی آذربایجان غربی به ویژه ارومیه را به نام شهر انگور در سراسر کشور و حتی منطقه معرفی کرده است در این راستا با هدف با هدف معرفی توانمندی ها و پتانسیل ها و حفظ آیین، آداب و رسوم منطقه به گردشگران داخلی و خارجی جشنواره ای ملی تحت همین عنوان در ارومیه برگزار می شود.

در آذربایجان غربی نزدیک به 20 هزار هکتار باغ انگور وجود دارد که سالانه نزدیک به 240 هزار تن محصول از این باغات برداشت به مصرف کارخانه های آبمیوه و تهیه کشمش و دوشاب می رسد در کنار مصارف اقتصادی و مهم این محصول خاصیت درمانی و سلامتی آن و محصولات به دست آمده از انگور نیز در این خطه زبانزد خاص و عام است.

هر چند این استان در زمینه تولید محصولاتی همچون سیب، چغندر قند ... یکی از قطب های مهم کشوری به شمار می رود اما تولید انگور و محصولات مشتق از آن از قبیل کنستانتره، آبمیوه، سرکه، دوشاب، کشمش و... از جایگاه ویژه ای در استان به خصوص ارومیه برخوردار است.

قدمت تولید برخی محصولات از جمله دوشاب به سالهای بسیار دور می رسد اما متاسفانه در سایه بی توجهی مسئولان از این پتانسیل ها و ظرفیت های استان به ویژه در بخش گردشگری استفاده بهینه ای نشده و تا چند سال گذشته نیز به دست فراموشی سپرده شده بود اما برگزاری این جشنواره ملی می تواند امید تازه ای به این ظرفیت ها و توانمندیها بدهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.