دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

جای خالی کیفیت و نقوش جذاب در نوشت افزارهای ایرانی اسلامی/رقابت بن تن و باب اسفنجی با شکرستان و اسطوره های ایرانی

اگر در سال های گذشته دفتر و نوشت افزار تنها به عنوان یک کاغذ و قلم برای نوشتن تکالیف مدرسه محسوب می شد، اکنون دیگر می توان از آنها به عنوان یک کالای فرهنگی و رسانه ای یاد کرد که به مرور می تواند تاثیر زیادی در الگوگیری و تغییر ذائقه فرهنگی یک نسل داشته باشند.

برهمین اساس مسئولان آموزش و پرورش چند سالی است که نسبت به این قضیه مصمم تر شده و دانش‌آموزان را تشویق به استفاده از لوازم‌التحریر ایرانی اسلامی می‌کنند.

اما با این حال اگر بخواهیم واقعیت بازار لوازم التحریر را ترسیم کنیم باید بگوییم که هنوز نقوش شخصیت های کارتونی خارجی همچون بن تن و باب اسفنجی و ... و البته جذاب و با کیفیت بالا ، نبض بازار لوازم التحریر فروشان را در دست دارند و دفاتر دولتی به دلیل طراحی ساده ای همچون طرح های شکرستان و ... که دارند، چندان مورد استقبال دانش آموزان قرار نمی گیرند.

 

برای توصیف هرچه بیشتر بازار لوازم التحریر سری به فروشگاه های عرضه این محصولات در سطح شهر ارومیه زدیم و با مردم و فروشندگان این محصولات به گفتگو پرداختیم تا هم درباره کیفیت و هم در مورد قیمت و طرح های لوازم التحریر نظرات آنها را جویا شویم.

فاطمه احمدی، کارمند و دارای 3 فرزند است که به همراه پسرش در حال خرید دفتر و کیف بودند از وی در خصوص کیفیت، قیمت و طرح های محصولات که پرسیدیم، وی گفت: خرید لوازم التحریر برای بچه ها در آغاز سال تحصیلی کاری است که نمی توان از آن شانه خالی کرد .

وی همانطور که در حال خرید است می گوید: قیمت لوازم  التحریر بسیار بالاست و از طرف دیگر اگر بخواهیم بین لوازم التحریر ایرانی و خارجی یکی را انتخاب کنم باید بگویم که فرزندان من بیشتر نوشت افزار هایی را دوست دارند که نمادی از شخصیت های کارتونی مورد علاقه شان را داشته باشد.

پدر دیگری نیز که به همراه فرزند خود در حال قدم زدن در یکی از فروشگاه های عرضه لوازم التحریر بود در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز با اشاره به کیفیت نوشت افزارهای موجود اظهار کرد: کیفیت در لوازم التحریر متفاوت است و من سعی می کنم جنسی را که دارای کیفیت بالا است را برای فرزندم تهیه کنم حالا می خواهد این جنس ایرانی باشد یا خارجی.

 

‏وی با اشاره به طرح و اشکال لوازم التحریر گفت: خوشبختانه مدتی است تولید کنندگان و مسئولین فرهنگی کشور سعی دارند با جایگزین کردن طرح های ایرانی به جای طرح های غربی فرهنگ ایرانی اسلامی را بیشتر در جامعه نهادینه کنند اما در این زمینه باید بگوییم هنوز هم جای خالی بسیاری از طرح ها و الگوهای ایرانی اسلامی در نوشت افزارهای ما وجود دارد و مسئولین باید بیشتر بر روی این موضوع کار کنند.

البته ناگفته نماند برخی از والدین نیز از تفاوت قیمت برخی از کالا ها ناراضی بودند و اعلام می کردند: یک کالا در یک مغازه به یک قیمت و در مغازه ای دیگر به قیمت متفاوت بفروش می رسد.

اینبار به سراغ یکی از فروشندگان لوازم التحریر رفتیم.

وی در گفتگو با خبرنگار اروم نیوز اظهار کرد: مشتری همیشه به دنبال جنس با کیفیت و ارزان است و از طرفی چون محصولات خارجی در مقایسه با محصولات داخلی از نظر تنوع رنگ و قیمت چشمگیرتر و ارزان تر است مشتریان بیشتر رغبت به خرید محصولات خارجی دارند.

 

با این حال نمی‌توان از تلاش مسئولان برای رونق شخصیت‌های ایرانی روی جلد برخی از محصولات و لوازم تحریر سخن نگفت، اما لازم  است کلیه کسانی که به نحوی با تولید وساخت وسایل و نوشت افزارها نقش دارند توجه کنند که نهادینه کردن فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی سرنوشت سازترین و خطیر ترین اقدامات برای پیشرفت و داشتن جامعه سالم در دوران شخصیت سازی کودکان و نوجوانان محسوب می شود.

بنابراین لازم است در هرچه بهتر و باکیفیت تر شدن این محصولات تلاش بیشتری صورت گیرد تا دانش آموزان و نسل های آینده ساز کشورمان بیشتر با فرهنگ، پیشینه و اسطوره های اصیل سرزمین خود آشنا شوند .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.