دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

سود گوجه فرنگی به دلالان و واسطه ها رسید ؛ زحمت تولید به کشاورزان!

میاندوآب به لحاظ دارا بودن موقعیت جغرافیایی، وجود منابع آبی سطحی و زیرزمینی مساعد یکی از مناطق مستعد و مهم کشاورزی در جنوب استان آذربایجان غربی است که سالانه 856 هزار تن محصولات کشاورزی در شهرستان میاندوآب با تلاش کشاورزان این شهرستان تولید می‌شود.

بنا بر گفته مسئولین شهرستان میاندوآب با دارا بودن 82 هزار هکتار اراضی قابل کشت دومین شهرستان آذربایجان غربی از نظر مساحت زیر کشت است که از این میزان 70 درصد زمین‌های قابل کشت را اراضی آبی و 30 درصد را اراضی دیمی تشکیل می‌دهند.
سیب، خیار ،گوجه فرنگی، هندوانه،هلو، زردآلو،آلو،پیاز، سیب زمینی و... از عمده محصولات کشاورزی در شهرستان میاندوآب است که همه ساله در بازار داخل و خارج به مصرف می رسند و علاوه بر آن بازار اشتغال فصلی خوبی را ایجاد می کنند.
اما امسال در حالی که در برخی از محصولات کشاورزان شاهد فروش خوب و پرسود محصولات خود بودند اما در این برخی از محصولات کشاورزی مانند گوجه فرنگی نیز کام کشاورزان را تلخ و آنان را ناراضی ساخت.
شهرستان میاندوآب در کنار شهرستان ارومیه امسال در صدر تولید کنندگان گوجه فرنگی بودند و بنا بر اعلام مقصود قربانی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی به باشگاه خبرنگاران؛ با افزایش 15 درصدی امسال 6 هزار و 600 هکتار از مزارع آذربایجان غربی زیر کشت گوجه‌فرنگی رفته است.

برداشت گوجه فرنگی همه ساله در شهرستان میاندوآب از نیمه های تیر ماه آغاز و تا نیمه های مهرماه به طول می انجامد ، اما بیشترین میزان تولید این محصول مربوط به ماه شهریور می باشد که علی رغم فراوانی امسال کشاورزان را ناراضی ساخته است.
امسال محدوده وسیعی از اراضی کشاورزی در شهرستان میاندوآب زیر کشت گوجه فرنگی رفت و به هر گوشه ای از اراضی کشاورزی که نگاه می کردی ، سطح وسیعی از گوجه فرنگی را مشاهده می نمودی که کشاورزان در حال برداشت آن بودند.
در اوایل زمان برداشت گوجه فرنگی ، بنا به گفته کشاورزان این محصول بین هزار و پانصد تا دوهزار ریال از کشاورزان خریداری می شد که این امر نارضایتی کشاورزان را در پی داشت.
تعدادی از کشاورزان با بیان اینکه علی رغم خرید ارزان گوجه فرنگی در سر زمینهای کشاورزی از ما ، این محصول در بازار مصرف به کیلویی پنج هزار ریال تا حتی هشت هزار ریال نیز به فروش می رفت که این امر نقش پررنگ واسطه ها و دلال ها را در بازار می رساند.
حتی خبرنگار ما در شهر باروق نیز از نارضایتی کشاورزان این بخش از درآمد محصول گوجه فرنگی خبر داده و می گوید: آنچیزی که برای کشاورزان در این بین مانده است فقط رنج و زحمت ، کاشت و برداشت محصول گوجه فرنگی بوده است و سود این محصول کشاورزی به جیب دلالان و واسطه ها رفته است.
اکنون هم که در اواخر برداشت این محصول هستیم ، به دلیل کاهش محصول در مزارع به دلیل کاهش دمای هوا، قیمت خرید گوجه فرنگی بر سر زمین های کشاورزی افزایش داشته و ما بین سه هزار تا چهار هزار و پانصد ریال به فروش می رسد و علی رغم این افزایش بازهم به نام کشاورزان بوده و به کام واسطه ها؛ چرا که در بازار مصرف نیز قیمت گوجه فرنگی افزایش یافته و به ده هزار ریال رسیده است.
حتی همه ساله عده زیادی از مردم به دلیل مقرون به صرفه بودن ترجیح می دهند که با خرید گوجه فرنگی از کشاورزان بر سر مزارع ، اقدام به تهیه رب خانگی کنند که بنا بر گفته کشاورزان امسال این میزان افزایش داشته است ولی با وجود این افزایش فروش بازهم کشاورزان را به دلیل سود ناچیز راضی نساخت.
آنچیزی که گفتن آن ضروری می نماید اقدام مقتضی برای کاهش نقش دلالان و واسطه ها است تا از تولید کننده و مصرف کننده حمایت واقعی صورت گیرد و هم تولید کننده به حق خود برسد و هم مصرف کننده محتمل پرداخت هزینه های اضافی نشود.
ایجاد مراکز خرید برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی به قیمت کارشناسی از اساسی ترین اقدامات در این زمینه است که می تواند نقش مهمی در کاهش نقش واسطه ها داشته باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.