دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

۴ هزار و ۲۵ بیمه شده در ۳ ماه اول سال دچار حادثه شدند

سومین عامل مرگ و میر در جهان و دومین عامل در ایران بعد از تصادفات, حوادث ناشی از کار است. این مسئله عاملی است که می‌تواند با آموزش، فرهنگ سازی و ارتقای فرهنگ ایمنی کنترل و جان تعدادی زیادی از انسان‌ها را نجات دهد.

*12 هزار و 436نفر در 10 سال گذشته جان خود را با حوادث ناشی از کار از دست دادند

 هفته گذشته سازمان پزشکی قانونی از افزایش 4درصدی تلفات حوادث کار خبر داد. در گزارش سازمان پزشکی قانونی اعلام شده است که در چهار ماهه نخست امسال 657 نفر در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات 632 نفر بود، 4 درصد افزایش یافته است.

در این مدت استان‌های تهران با 190، خراسان رضوی با 50 و البرز با 38 نفر بیشترین و استان‌های بوشهر،‌ خراسان شمالی،‌ کهگیلویه و بویراحمد با 2، ایلام و لرستان با 3 و کردستان و خراسان جنوبی با 4 نفر کمترین آمار تلفات حوادث کار را داشته‌اند.مطابق آمارهای موجود در حوادث کار چهار ماهه امسال سقوط از بلندی با 45 درصد بیشترین علت مرگ در حوادث کار را به خود اختصاص می دهد.پس از آن اصابت جسم سخت با 24.5 و برق‌گرفتگی با 12.3 درصد بیشترین دلایل مرگ در حوادث کار را در برمی‌گیرند.

در حوادث کار چهار ماهه ابتدایی امسال 10 هزار و 109 مصدوم حوادث کار به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 2.4 درصد رشد داشته است. همچنین در تیر ماه امسال نیز 196 نفر در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با رشد 12 درصدی مواجه بوده است.

مرگ‌های ناشی از حوادث کار طی سال‌های گذشته روندی صعودی داشته است، به طوری که این آمار از 697 فوتی این حوادث در سال 1383 به یکهزار و 994 نفر در سال 1392 رسیده‌است.سازمان پزشکی قانونی با هشدار در خصوص افزایش تلفات در حوادث ناشی از کار و تأکید بر رعایت نکات ایمنی به ویژه در موارد کار در ارتفاع، یادآور می شود، در 10 سال گذشته (1383 تا 1392) 12 هزار و 436 نفر در حوادث کار جان خود را از دست داده‌اند.

*5 ماهه نخست امسال آمار حوادث کار مانند سال گذشته است

اما این در حالیست که محمد اصابتی، مدیر کل بازرسی کار وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی این آمار را قبول ندارد و بیان می کند:  هر دستگاهی بر اساس نیازمندی‌های خود آمار تهیه می‌کند، برای مثال طبق آمار سال گذشته تأمین اجتماعی، آسیب‌دیدگان ناشی از کار در سال قبل نسبت به سال قبل تر از آن کاهش یافته است.

همچنین مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معتقد است: آماری که ما بر اساس پرونده‌هایی که به مراجع قضایی ارجاع می‌شود در دست داریم، به اعداد و ارقامی که پزشکی قانونی اعلام می‌‌کند نمی‌رسد و البته از آمار تامین اجتماعی بیشتر است.

اصابتی اما نسبت به آماری که در این حوزه به عنوان کشته‌شدگان ناشی از حوادث کار اعلام می‌شود نیز ظاهراً‌نقد دارد و بیان می‌کند: تمام افرادی که مرگ آنها به عنوان کشته‌شدگان ناشی از حوادث کار مطرح می‌شود، به دلیل حوادث کاری نبوده، برای مثال زمانی که یک ساختمان خراب می‌شود و 7 نفر جانشان را از دست می‌دهند که تنها دو نفر آنها کارگر بودند و 5 نفر دیگر همسایه آن ساختمان بودند که ارتباطی با کار نداشتند.

 به هر حال مدیر کل بازرسی کار وزارت کار با بیان اینکه "بر اساس برآوردی که از 5 ماهه نخست امسال داریم، آمار حوادث کار نزدیک به آمار سال گذشته است" تلاش در نشان دادن این مسئله داشته که بگوید آمار ارائه شده از پزشک قانونی خیلی صحت ندارد.

*4هزار و 25 بیمه شده در 3ماه اول سال دچار حادثه شدند

همواره مطالعات‌ و بررسی‌ها نشان‌دهنده‌ این‌ حقیقت‌ است‌ که‌ به‌ طور کلی‌ حادثه‌ ناشی‌ از کار علت‌ واحدی‌ ندارد و معلول‌ علل‌ فنی‌ و انسانی‌ است. این‌ علل‌ بستگی‌ به‌ نوع‌ کار، محیط‌ شرایط‌ انجام‌ کار و ابزار مورد استفاده‌ دارد و می‌توان‌ آنها را به‌ دو دسته‌ علل‌ مستقیم‌ و غیرمستقیم‌ تقسیم‌ کرد، به اعتقاد صاحب نظران در این بخش جابجا کردن‌ کالا، کار با ماشین‌آلات‌، سقوط‌ اشیاء، افتادن‌ کارگر از ارتفاع‌، استفاده‌ غیرصحیح‌ از ابزار کار، افتادن‌ به‌ علت‌ لیز خوردن‌، برخورد با مانع‌، سوختگی‌ و همچنین‌ تصادف‌ با وسیله‌ نقلیه‌ در محیط‌ کارگاه‌ یا هنگام‌ رفت‌ و برگشت‌ به‌ محل‌ کار از علل مستقیم است و در بخش غیر مستقیم مسائلی است که در نهایت منجر به ایجاد خستگی، نارضایتی کارگر و برورز حادثه می‌شود که می‌توان به  نور نامناسب‌، صدای‌ بیش‌ از حد، عدم‌ تهویه‌ خوب‌، نامناسب‌ بودن‌ درجه‌ حرارت‌ محیط‌ کار، طولانی‌ بودن‌ ساعات‌ کار، سرعت‌ بیش‌ از حد تولید و نیز عوامل‌ دیگری‌  مانند مسایل‌ خانوادگی‌، مالی‌، روابط‌ با کارفرما و سرپرست‌ و غیره‌ اشاره کرد.اما از آنجا که این مسئله می‌تواند عواقب نامطلوب اجتماعی، انسانی و اقتصادی بدی را به همراه داشته باشد باید در جهت کاهش آن اقدامات موثری انجام شود.

به گزارش تسنیم, اما پس از ارائه آمار از سوی سازمان پزشکی قانونی, سازمان تأمین اجتماعی طی آماری درباره حوادث ناشی از کار اطلاع رسانی و اعلام کرد:در 3ماه اول سال جاری بیش از 4هزار نفر دچار حوادث ناشی از کار شدند.

 در حال حاضر وضعیت حوادث ناشی از کار به روایت دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی به اینگونه است که  در 3ماه اول سال جاری 4هزارو 25 بیمه شده سازمان تأمین اجتماعی دچار حوادث ناشی از کار شدند.

 بر اساس این گزارش، 3هزارو 823حادثه ناشی از کار داخل کارگاه، 151 حادثه خارج از کارگاه و 51 حادثه نیز هنگام رفت و آمد به محل کاردر 3ماه اول سال 93برای بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی اتفاق افتاده است.

بر این اساس، در 3ماه اول سال جاری، 2هزارو 703 حادثه ناشی از کار هنگام صبح، یک هزارو 38 مورد حادثه هنگام عصر و 284 حادثه نیز در هنگام شب روی داده است. 3هزارو 687بیمه شده حادثه دیده ناشی از کار در 3ماه اول سال 93 بهبودی کامل داشته اند، 180نفر غرامت نقص عضو در یافت کرده اند، 41نفر از کار افتاده کلی، 81نفر از کار افتاده جزئی شده اند، 36 نفر نیز در این مدت فوت کرده اند.

بر این اساس در 3ماه اول سال جاری، 2هزارو 785 بیمه شده بر اثر بی احتیاطی دچار حادثه ناشی از کار شده اند و 291 نفر نیز به دلیل عدم رعایت مقررات ایمنی حادثه دیده اند.
مطابق اعلام سازمان تأمین اجتماعی وسایل بی حفاظ، وسایل معیوب، عدم استفاده از وسایل حفاظتی، فقدان اطلاعات، ازدحام و بی نظمی تجهیزات، لباس خطرناک، عدم آموزش، نور ناقص و تهویه نامطلوب به تربیت از مهمترین عوامل ایجاد حوادث ناشی از کار در 3ماه اول سال 93 بوده است.

بنا بر این گزارش، بیمه شدگان گروه سنی 25 تا 29 سال با 977مورد بیشترین تعداد آسیب دیدگان ناشی از کار را داشته اند و گروهای سنی 30تا 34 سال با 961 مورد، 35تا39سال با 637 مورد ، 20تا 24سال با 488 مورد و 40تا 44 سال, 438 مورد حادثه به ترتیب بیشترین رده های سنی آسیب دیدگان ناشی از کار درسال 93 را داشته اند.

 به گزارش تسنیم،‌همه‌ ساله‌ در جهان‌ ده‌ها میلیون‌ کارگر قربانی‌ حوادثی ناشی از کار می‌شوند که‌ منجر به‌ کشته‌ شدن‌ یا از کارافتادگی‌ تعداد کثیری‌ از آن‌ها می‌‌شود. حوادث‌ ناشی‌ از کار از سویی‌ سبب‌ ناراحتی‌ فرد کارگر یا افراد خانواده‌اش‌ می‌شود و از سوی‌ دیگر سبب‌ از بین‌ رفتن‌ سرمایه‌ و تزلزل‌ بنیان‌ اقتصادی‌ جامعه‌ می‌گردد، بنابراین می طلبد تمهیدات لازم در جهت کاهش حوادث ناشی از کار از سوی سازمان تأمین اجتماعی و وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی اندیشیده شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.