دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

پل و گل مقدم بر رفاه روزانه مردم/ از ناوگان عمومی چه خبر؟+تصاویر

ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری به دلیل کم هزینه بودن و تردد در اکثر نقاط شهر می تواند به عنوان مهمترین عامل کاهش ترافیک مطرح باشد در این میان بهبود، ساماندهی و ارتقای کیفی و کمی سیستم اتوبوسرانی بسیار مهم به نظر می آید.

در ارومیه از آنجایی که خیابانهایش پاسخگوی تعداد زیاد خودروهای مردمان آن نیست، توجه به موضوع حمل و نقل عمومی از اهمیت به سزایی برخوردار است.

نیاز به اتوبوس های شهری برای اقشار مختلف مردم به ویژه برای دانش آموزان در زمان تعطیلی مدارس و در شرایط مختلف آب و هوایی به خصوص در زمان بارندگی زیاد است اما به دلیل کمبود و وجود مشکلات در ناوگان حمل و نقل عمومی اکثر افراد در این مواقع ناچارند از خودروهای شخصی استفاده کنند.

جدای از اینکه استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی در کاهش بار ترافیکی شهر موثر است، این موضوع در کاهش آلودگی و کاهش خودورهای تک سرنشین نیز تاثیر دارد، اما مشکل همین جاست که از طرفی تعداد اتوبوس های شهری در ارومیه جوابگوی مردم این شهر نیست و اتوبوس های موجود نیز آنقدر فرسوده و مشکل دار هستند که مردم رغبتی برای استفاده از آنها ندارند.

اتوبوس های فرسوده، بازسازی می شوند

اسماعیل الماسی، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری ارومیه در این رابطه در گفت و گو با اروم نیوز از فعالیت 327 دستگاه اتوبوس در ارومیه خبر داد و گفت: میانگین سنی ناوگان حمل و نقل عمومی ارومیه 6.5 سال بوده که تقریبا با میانگین کشوری برابر است.

وی اظهار کرد: 25 دستگاه مطالبه 4 ساله داریم که با وجود پرداخت هزینه های آنها تاکنون تحویل داده نشده اند، تا پایان سال هزار و 680 دستگاه اتوبوس در سطح کشور توزیع می شود که احتمالا 50 دستگاه از این تعداد به ارومیه تعلق یابد.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری ارومیه بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را مهم ترین اولویت این سازمان دانست و افزود: تاکنون 265 دستگاه اتوبوس از لحاظ صندلی، کف اتوبوس و بدنه و رفع دودزایی و نصب پرده بازسازی شده است.

الماسی تصریح کرد: در حال حاضر 135 دستگاه اتوبوس فعال در ارومیه نیاز به بازسازی دارند و به تدریج برای بازسازی آنها اقدام می شود.

وی از پرداخت تسهیلات به مالکان اتوبوس های شهری در ارومیه خبر داد و افزود: برای هر اتوبوس وامی به مبلغ 5 میلیون تومان برای بازسازی پرداخت می شود که به دلیل  بی بهره بودن این وام و فرصت یکساله برای بازپرداخت استقبال خوبی شده است.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری ارومیه خاطرنشان کرد: هر شهروندی که اتوبوسی با دوده غیرقابل تحمل  مشاهده و گزارش کند، سازمان اتوبوسرانی اجازه تردد و حمل مسافر را به وی نمی دهد.

شهرداری ارومیه به تذکرات درباره ناوگان حمل و نقل عمومی اهمیت نمی دهد

حسین پناهی، عضو شورای اسلامی شهر ارومیه نیز در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز با انتقاد از وضعیت فعلی ناوگان حمل و نقل عمومی در این شهر گفت: ارومیه در بحث تاکسیرانی و اتوبوسرانی واقعا مشکل دارد.

وی اظهار کرد: شهرداری ارومیه به نسبت بودجه و اعتباری که در بحث حمل و نقل عمومی در اختیار دارد اما عملکرد ضعیفی از خود بر جای گذاشته است.

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه افزود: اعضای شورای شهر نیز بارها گلایه های خود را در این زمینه با شهردار ارومیه در میان گذاشته اند امیدواریم تذکرات در این رابطه کارساز باشد.

پناهی خاطرنشان کرد: پس از هر بار تذکر به شهرداری ارومیه درباره وضعیت نابسامان ناوگان حمل و نقل عمومی تنها جوابی که می دهند این است که برنامه ریزی می کنند ولی تاکنون خبری نشده است اما امیدواریم در برنامه سال 94 شهرداری ارومیه در این باره به صورت اساسی برنامه ریزی کند.

نارضایتی همشهریان از ناوگان حمل و نقل عمومی

یکی از مسافران مسیر رودکی به عطایی نیز گفت: هر روز صبح، وقتی برای رفتن به محل کار از اتوبوس استفاده می کنم بعد از تحمل حدود 20 تا 30 دقیقه انتظار در سوز و سرمای کوهستانی این منطقه، امیدوارنه سوار اتوبوس می شوم تا مثلا کمی گرم شوم اما نشستن در صندلی های پلاستیکی و سرد اتوبوسها خیلی زود من را به خاطرات دوران دهه شصت و اتوبوس های سرد آن زمان می برد.

وی افزود: برخی روزها که عجله دارم تاکسی را ترجیح می دهم اما از آنجایی که در این ساعت اغلب تاکسی ها در اختیار سرویس مدارس هستند، تاکسی هم در آن زمان گیر نمی آید و ناچارم مثل دوران جنگ باز هم چشم براه اتوبوس و مینی بوس در ایستگاه به انتظار بنشینم.

یکی دیگر از مسافران مسیر بهداری به عطایی هم به خبرنگار اروم نیوز این طور گفت: اتوبوس هایی که اغلب سوار می شویم فرسوده هستند و سیستم های سرمایشی و گرمایشی آنها به خوبی کار نمی کنند و در مواقع بارانی، آب باران از شیشه ها به داخل درز می کند.

وی گفت: توقف های گاه و بیگاه اتوبوس نیز در مسیر رفت و آمد آنقدر زیاد است که عملاً سبب می شود دیر به مقصد برسیم و این در حالی است که بعضاً رانندگان اتوبوس اعصاب لازم برای این کار را نداشته و در جایی که مسافر می خواهد برای پیاده شدن نمی ایستند اما خود را مجاز به ایست کامل برای سوار کردن تک مسافرها خارج از ایستگاه می دانند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.