دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

40 هزار حلقه چاه غیرمجاز در آذربایجان غربی وجود دارد

امروزه ساماندهی چاه های غیرمجاز در آذربایجان غربی و توجه به معضلات ناشی از آن به عنوان یکی از ضرورت های زیست محیطی منطقه محسوب می شود بطوریکه بنا به گفته کیومرث دانشجو مدیر عامل آب منطقه ای آذربایجان غربی 30 هزار حلقه چاه مجاز در استان وجود دارد و این در حالیست که آمار چاه های غیر مجاز شناسایی شده استان به بیش از 40 هزار حلقه می رسد.

وی در این باره می افزاید: برخی افراد سودجو که کشاورز نیستند به اراضی کشاورزی چنگ انداخته و با خرید باغات و زمین های زراعی و قطعه قطعه کردن آنها به ویلاسازی پرداختند و با محبوس کردن زمین های کشاورزی در بین چهار دیوار به صورت قارچ گونه ای اقدام به حفر چاه های غیرمجاز می کنند که باید با این مسئله به صورت جدی برخورد شود.

دانشجو معتقد است: در حال حاضر منابع طبیعی، زمین های کشاورزی و سفره های آب زیرزمینی ما توسط این سودجویان به تاراج می رود .

مدیر عامل آب منطقه ای می افزاید: اگر منابع آب زیرزمینی با احداث چاه های غیرمجاز از بین بروند، دیگر تجدیدپذیر نخواهند بود و با توجه به این تهدید، همه باید دست در دست هم به داد منابع آب زیرزمینی برسیم.

وی تصریح می کند: در دشت سلماس 16 متر کاهش سطح آب های زیرزمینی را داریم که این دشت را در حد نابودی قرار داده است.

روش های نوین کشاورزی تنها به پوشش بتنی کانال ها اکتفا شده است

دانشجو به صراحت در باره معضل حفر چاه های غیر مجاز می گوید: ما هیچ رحمی به منابع آبی استان که به شدت در حال افول هستند، نکرده ایم و از روش های نوین کشاورزی تنها به پوشش بتنی کانال ها اکتفا شده است.

وی می افزاید: تنها هفت درصد آب در حوزه شرب و سه درصد در صنعت و خدمات و 90 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می شود.

دانشجو اظهار می کند: با توجه به کاهش شدید آب های سطحی و زیرزمینی دو میلیارد و 400 میلیون متر مکعب آب از منابع زیرزمینی برداشت و مصرف می شود که با توجه به این امر در دراز مدت سطح آب های زیرزمینی ما چهار متر کاهش یافته است.

یک سوم چاه های غیر مجاز کشور در آذربایجان غربی است

محمد درویش مدیرکل دفتر آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست نیز با بیان اینکه از مجموع 100 هزار چاه غیر مجاز در کشور یک سوم آن در آذربایجان غربی اتفاق افتاده است نسبت به این موضوع هشدار داده و می گوید: متاسفانه در کشور طی 17 سال گذشته تعداد حلقه چاه دو برابر شده است و این درحالی است که کارایی این تعداد حلقه چاه به نصف کاهش داشته است.

تخلیه سفره های زیر زمینی آب یکی از تبعات حفرچاه های غیر مجاز است

بر اساس این گزارش در حالی طرح تعیین تکلیف چاههای فاقد پروانه بهره‌برداری نگرانی کارشناسان از نظر تهدید منابع آبهای زیرزمینی، ‌تخریب و شوری خاک را موجب شده که رئیس سازمان جهاد کشاورزی نیز با تاکید بر ضرورت رسیدگی به وضعیت چاههای غیر مجاز در استان می گوید: تخلیه سفره های زیر زمینی یکی از تبعات حفرچاه های غیر مجاز است که با سامان دهی آنها می توان تا حدی از کاهش بیشتر آب دریاچه ارومیه جلوگیری کرد.

وی درباره وظیفه سازمان جهاد کشاورزی در ارائه تسهیلات به افرادی که اقدام به حفر چاه های مجاز کنند افزود: ما بدون تامل به بهره برداران این قبیل چاه ها که به سازمان جهاد کشاورزی مراجعه نمایند تسهیلات از قبیل خدمات بانکی ، یارانه ای و امکانات آبیاری نوین می دهیم ولی به افرادی که بدون اجازه سازمان آب اقدام به حفر چاه های غیر مجاز نمایند هیچ تسهیلاتی پرداخت نخواهیم کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.