دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

امید به بازگشت حیات به پارک ملی دریاچه ارومیه

بهزاد شیر پنجه رییس پارک ملی دریاچه ارومیه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پنج چشمه آب در جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه وجود دارد که با آغاز بحران کم آبی میزان دبی آنها کاهش و یا حتی قطع شده بود.

وی اظهار کرد: از این تعداد سه چشمه در جزیره کبودان، یک چشمه در جزیره اشک و یک چشمه در جزیره اسپیر واقع شده است.

شیر پنچه گفت: در جزیره اسپیر یک آب انبار با ظرفیت ۹۰ هزار لیتری ذخیره آب، در جزیره کبودان چهار آب انبار با ذخیره آب ۱۹۹ هزار لیتری و در جزیره اسپیر نیز قنات کهریز با یک آب انبار با ظرفیت ۸۶ هزار لیتری احداث شده است.

شیر پنجه افزود: در حاشیه پارک ملی دریاچه ارومیه و جزیره اشک نیز پنج آب انبار احداث شده که سه آب انبار بتنی و دو آب انبار پلاستیکی با ظرفیت ذخیره سازی ۲۴۰ هزار لیتر آب هستند که آب این آب انبارهای از جوشش آب از چشمه زیره اشک تامین می شود.

وی گفت: امیدواریم با بارش برف در این پارک ملی و با نفوذ برفهای ذوب شده در بهار، دبی چشمه ها بالا رود.

شیر پنجه اظهار کرد: اکثر درختان این ناحیه خشک شده اند و بارش برف امیدی دوباره برای بازگشت سبزی و زندگی به این زیست بوم به شمار می رود.

وی گفت: در حال حاضر، آبراهه هایی برای هدایت آب برف و باران به آب انبارها ایجاد شده که نقش مهمی در پر شدن آب انبارها دارند.

دریاچه ارومیه دارای ۵۷۰۰ کیلومتر مربع مساحت است که از این پهنه تنها پنج تا ۱۰ درصد باقی مانده و بخش وسیعی از این دریاچه خشک شده است.

پارک ملی دریاچه ارومیه زیستگاه مهمی برای گوزن زرد و قوچ و میش ارمنی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.