دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

سرانه جنگل در آذربایجان غربی 1300متر پایین تر از سرانه کشوری است


سطح جنگل های ایران به شدت در حال پایین آمدن است در حالی که بسیاری از همین جنگلها نیز طبق برخی از تعاریف جهانی جنگل محسوب نمی شود. این تهدید به موازات خشک شدن تالاب ها و کمبود آبهای زیرزمینی و خشکسالی می رود تا محیط زیست ما ایرانیان را با بحرانی جدی مواجه کند.

بر اساس آخرین گزارش فائو، مساحت کل جنگل‌های جهان۳میلیارد و۴۵۴میلیون هکتار است که سهم ایران از این میزان تنها۱۱میلیون و۷۴هزار و۵۵۴هکتار است. آن‌گونه که فائو اعلام کرده است جنگل به نقاطی گفته می‌شود که تاج پوشش بالای۱۰درصد، توده جنگلی بیش از نیم هکتار و درختان و درختچه‌هایی بلندتر از۵متر داشته باشد؛ در حالی که طبق تعریف ایران که وجود تاج پوششی۵درصد به بالا را کافی می‌داند، ایران صاحب حدود۱۴میلیون هکتار جنگل است.

این اعداد اگرچه در نگاه نخست قابل قبول به نظر می‌رسند، اما وقتی تقسیم بر جمعیت کل کشور شود و نتیجه آن در کنار سرانه جهانی قرار بگیرد، اوضاع نامناسب ما را نشان می‌دهد. طبق آخرین گزارش فائو، متوسط سرانه جنگل‌های جهان رقمی معادل۶۲‌/‌۰هکتار (حدود۶۰۰۰متر) است در حالی که این رقم برای هر ایرانی۱۶۰۰متر یا معادل 16 هکتار است.

مقایسه این آمار ضرورت توجه به حفظ، احیاء و توسعه جنگلهای کشور را نشان میدهد. در همین راستا سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور طرحها و برنامههای متعددی را تا کنون اجرا کرده و یا در دست اجرا دارد تا ضمن کاهش فشار و جلوگیری از برداشت بیرویه، اقدام به حفاظت و احیاء جنگلها نماید.

سرانه جنگل در آذربایجان غربی 1300 متر مربع کمتر از سرانه کشور

استان آذربایجانغربی از جمله استانهای مستعد کشور از لحاظ ویژگیهای آب و هوایی و اقلیمی و استعداد خاک است که شرایط را برای رویش انواع گونه های گیاهی فراهم ساخته است، بطوریکه بالغ بر1000 گونه گیاهی (مرتعی و جنگلی) در استان توان رویش دارند.

علیرغم این وضعیت خاص سرانه جنگل در آذربایجان غربی1300 متر مربع کمتر از سرانه کشور است.

براین اساس سرانه جنگل در کشور یک هزار و 700 متر مربع برای هر نفر است که این سرانه در استان آذربایجان غربی تنها به 400 متر مربع برای هر نفر می رسد.

جنگلهای استان آذریجان غربی با 174 هزار هکتار وسعت4/1درصد از کل جنگلهای کشور را که 4/12میلیون هکتار می باشد را شامل می شود. نسبت سطح جنگلها به سطح کشور 56/7 % بوده کـه ایـن مقدار دراستان آذربـایجان غربی 98/3 % است.

650 هکتار جنگل دست کاشت در آذربایجان غربی

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی اردیبهشت امسال مساحت جنگل های طبیعی در استان را 100 هزار هکتار، مراتع را 2 میلیون و 650 هزار هکتار و وسعت جنگل های دست کاشت را 650 هکتار عنوان کرد.

آمار کاشت 650 هکتار درخت در سراسر استان طی چند دهه گذشته نشان میدهد روند کاشت درخت تنها معطوف به مناسبت های خاص بوده و نیت توسعه جدی جغرافیای جنگلی استان لحاظ نشده است.

جا دارد مسئولین استانی به دلیل نقش و اهمیت وافر پوشش جنگلی در حفاظت از تمام جوانب زندگی بشر ، درخت کاری را نه فقط به خاطر ژست و عکس بلکه در راستای افزایش سرانه جنگلی انجام دهند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.